سكريبت احتواء كامل بقلم سلسبيل احمد حصريه
سكريبت احتواء كامل بقلم سلسبيل احمد حصريه
- انت عارف انا سخنت لك الاكل ده
واستنيتك كام مره؟
= بسم الله الرحمن الرحيم طب قولي ازيك عامل ايه!
- عارف رنيت عليك كام مره اشوفك جاي ولا لاء؟
وانت كالعادة مردتش!!
= فيه ايه يا ليلى هو انتي فيكي حيل نتخانق انهارده كمان؟ مش كفاية الخمسين خناقة بتوع قبل كدا؟ انتي بتعملي تارجت ياحببتي
- انت شايف ده عادي!! الى احنا فيه ده؟؟ عادي!
= الى هو ايه؟؟ الموبايل كان سايلنت و نسيت افتحه اعملك ايه؟ مبقاش اشتغل بعد كده واقعد جمبك؟
- لا تسبني طول اليوم قاعده معرفش انت فين
و مش بترد عليا معندكش اي تلت دقايق حتي ترد فيهم
= يعني هكون فين اتحْطفت !!
ماهو يا اما في الشغل يا اما
قاطعته بنرفزه: يا اما سايبني وقاعد مع صحابك على القهوه صح؟؟ انا حقيقي مش مصدقه البرود
الى انت فيه ده يا محمد!
= برود !!!!
- ايوه برود!!! انت مبقتش حاسس بيا!! مبقتش عاوزني مش بتقعد معايا!!؟ مش فاهمه بتعمل فيا كده ليه!!!
= انا الى مش قادر افهم انتي ازاي مش بتزهقي من الزن ده وكل يوم نفس السيناريو.. انا مش هقعدلك في البيت 24 ساعه يعني !
- انا مقلتش كده !
= امال قولتي ايه؟؟ كل شوية انت فين مع مين هتيجي امتى انت اتأخرت..!
- مانا مسبتش شغلي مع بابا عشان اقعد اكلم نفسي في البيت انا كنت عايزه نقعد مع بعض!! ونسمع بعض
مسح على وشه بزهق: ارجعي شغلك يا ليلى ايه رأيك؟ طالما هتريحيني وتشوفي حاجه تشغلك عشان انتي مش لاقيه حاجه تعمليها فا بتتخانقي وانا زهقت
بصتله بسخريه وضحكت: مش لاقيه حاجه اعملها؟
معلش بقا.. معنديش عيال ست فاضية
- انتي حتي لو حصل و خلفتي هتفضلي كده
" بصتله بصدمه من جملته الى رماها
عيوني اتملت بالدموع بسرعه وانا مش عارفه ارد"
= حتي لو ؟؟ تقصد ايه؟
يعني ايه حتي لو؟
" مكُنتش مصدقه ابدًا انه قالي كده... "
- أ.. أنا مش قصدي كده
" سيبته ودخلت اوضتنا وقفلت الباب "
وقف ورا الباب: ليلى.. طب افتحي نتكلم براحة..
انا مقصدش حاجه وانتي عارفة !! تؤ.. يا ليلى ؟؟
" كنت قاعده عماله افكر في التحاليل وكل حاجه عملتها.. عماله افكر ازاي اتحول معايا بالطريقة دي! ازاي بقا قاسي .. هو ازاي اصلا قدر يقسي عليا انا؟"
" استنيت لحد ما بطل يتكلم.. وعدي وقت واتأكدت انه نايم.. كنت لميت شطنتي.. و خرجت بهدوء شديد من البيت الساعه واحده بليل.. ومشيت.. "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
'اللهم صلِ وسلم وبارك على سيدنا محمد'
|| تاني يوم الصبح | الساعه 8 ||
" محمد صحي بسرعه عشان ميتأخرش على شغله ولاحظ الصمت الى في البيت و اوضة ليلى فاضية فضل يدور في الحمام و المطبخ و اوضة الأطفال الى كان ساعات بيلاقيها فيها.. بس مفيش حد! البيت فاضي تماما بـقلمي سـلـسـبيل احـمـد "
- ليلى ارجوكي لو سمعتي الفويس او شوفتى الرسايل او المكالمات ردي عليا مينفعش كده.
- ليلى ارجوكي عرفيني انتي فين طمنيني عليكي على الأقل بلاش لعب عيال.
- خلينا نتكلم وهعمل كل الى تطلبية.
- لو سمحتي ردي.
" للأسف ملهاش اي رد منها على رسايلة "
" فضل يعصر في دماغه مش عارف يتصرف ازاي فتح موبايلة ورن على باباها "
- الو.. ازيك يا عمي ؟
= ازيك يا محمد.. عامل ايه انت وليلى
" وهنا فهمت انها مش عنده.. وانه ميعرفش حاجه "
- انا.. احنا الحمدلله كويسين كنت بطمن على حضرتك صحتك كويسة؟
= اه انا بخير ليلى مش جمبك اسلم عليها
- لا انا بره..
= طيب ياحبيبي.. انتوا كويسين يعني
- اه ياعمي الحمدلله ايوا..
" قفل معاه ومبقاش عارف يعمل ايه
وبعدين رن على والدته "
- ماما.. الو ليلي عندك؟
= ايه يحبيبي لا! حصل حاجه ولا ايه؟
- لاء.. طب هكلمك تاني طيب يا ماما
" مكنتش متخيل ممكن تبقي راحت فين.. ليلى ملهاش صحاب تروحلهم حتي.. هي ملهاش غيري انا و باباها..!! "
" يومي اتقفل وشعور الندم سيطر عليا.... طول السنتين الى كنا متجوزين فيهم معملتش حاجه زي كده.. البيدج بتاعتي سلسبيل احمد و ده معناه اني زعلتها جامد! عشان تعمل حركه زي انها تسيب البيت.. وحتي متعرفنيش راحت فين!! "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
'لا إله إلا انت سُبحانك اني كنت من الظالمين'
|| ليلا | داخل بيت في حي الزمالك ||
" وصل محمد اخر اليوم ولما دخل البيت سلم على مامته بسرعه وبعدين سأل عن والده "
- فيه ايه يا محمد؟
= مشكلة يا بابا.. مشكلة..
ليلى سابت البيت ومعرفش راحت فين ولا اعرف خرجت امتى مش بترد على الموبايل ولـ..
قاطعه بعدم فهم: براحة يا محمد!! واحده واحده عملت لها ايه عشان يحصل كل ده ؟؟؟
" دخلت والدتة بقلق "
- اهدي يا حبيبي ان شاء الله خير!!
= روحي اعملي له حاجه يشربها يا فاطمه
- حاضر..
محمد بصله بندم: قولتلها كلام ضايقها
- كلام ايه الى يخليها تمشي وتسبلك البيت؟
= انا مكنش قصدي اتكلمت عن موضوع الحْلفة بس والله مقصدتش حاجه يا بابا .. ليلى بس بقالها شهور حرفيا مش بتعمل حاجه غير انها بتسأل رايح فين وجي منين وبقت زنانه وطول الوقت مشاكل وخناق
- فا بتعايرها عشان لسه محْلفتوش؟؟
= والله ما حصل ولا عمري اعملها حضرتك شايف كده!! انا هعاير مراتي؟ وبعدين هعايرها بإيه!! كل الدكاترة قالت انها كويسة ومعندهاش حاجه ودي حاجه بتاعت ربنا مش حضرتك الى مربيني على ده؟
- والله يعني سيادتك بريئ مش غلطان وهي الى
اجنـ ـنت ومشيت وسابتك!!
= لا انا غلطان يا بابا انا غلطان ومهما كان مكنش ينفع ابقي حاد معاها واخلي بالي من كلامي لو سمحت اتصرف! ليلى متعرفش حد تروحله.. وانت اكتر حد هي بتسمع منه ممكن تكلمها
- وبعد لما اكلمها ؟ هو انت كل ما تعمل مصيـ ـبه يابني تجيلي انا احلها؟
= انا عايز اطمن بس عليها اعرف حتى هى فين وبعدين هصلح كل حاجه لوحدي
" بصلة بقلة حيلة ومسك موبايله وكلمها وبعدين سمعه الجرس وانها مش بترد "
" فاطمه دخلت بالشاي وهي وصعبان عليها محمد وكل شوية تبص لجوزها.."
- هنعمل ايه يا عبدالله؟
= يعني انتي شايفه في ايدي ايه؟ خليه يدور عليها بقا مش هو الى غصَْبها
محمد اتنهد بخيبة امل وخد مفاتيحه: تمام هدور عليها يا بابا عشان دي غلطتي.. بعد اذنكم
" فاطمه استنت لما محمد خرج
وبصت لعبدالله بعتاب و حزن "
- كده برضو ؟ ده ابنك ميصحش
= وهو الى ابني بيعمله هو الى يصح؟
" سكتت و هو قام و دخل أوضة في اخر الطرقه بعد لما خبط على الباب براحة.. "
- مشي خلاص
" رفعت وشها الى مليان دموع "
= بس يا ليلى يابنتي بلاش عياط بقا قولتلك هعملك الى انتي عاوزاه وبلاش عياط
- انا مش عاوزة اشوفة ابدا
" مسك المناديل وناولها ليها "
= امسحي بس دموعك.. وانا هربيهولك من اول وجديد
- انا بابا كلمني.. ومعرفتوش اي حاجه..
ومش عاوزاه يعرف..
" رفعت عيونه وبصتله "
- هو قالك ايه؟
= هيموت ويعرف انتي فين وقلقان.. وقالي سبب المشكلةعموما الى انتي عاوزاه هنعمله..
ولما تهدي نتكلم يابنتي
" طبطب عليا وبعدين خرج وسابني وانا حاولت اهدى.. لما سيبت البيت لمحمد.. معرفتش اروح لمين في الوقت ده غير لعمى.. عشان من اول مقابلة بينا قبل الجواز و محمد بيعرفه عليا.. بقلمي سلسبيل احمد حسيت انه مش مجرد حمايا.. حسيت ان بقا ليا اب تاني.. اب يعوضني عن معاملة ابويا الصعبة احيانًا..! والى هو ممكن يبقي جزء من المشكلة الي هبقي فيها.. "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
' لا إله إلا الله '
|| تاني يوم الصبح | في بيت محمد ||
- اه يحببتي كلت متقلقيش..
لا يا ماما انا كل الى عايزه انك تخلي بابا يفضل وراها لحد ما ترد.. عشان هي لو هتكلم حد هيبقي هو
ماشي يحببتي سلام..
" قفلت معاها وانا بفرك في عيني مكنتش نمت ساعتين على بعض.. مجرد اختفائها من حياتي الكام ساعه دول بس عرفني اني مش هستحمل بعدها مهما حصل.. "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
' الله أكبر '
|| في بيت عبدالله ||
- وبعدين يا حج.. هتسيب ابنك كده
= الى هنعيده هنزيده يا فاطمه؟
قولتلك ابنك غلطان
- ما انت مش مفهمني اتكلمتوا في إيه ؟
= حكت الى حصل بقاله فترة مش بيعاملها كويس وهي مستحمله وكتر خيرها مجابتش سيرة لأبوها ده انا لو مكانه وعندي بنت جتلي زعلانه بالمنظر ده كنت مسكت ابنك فرتـ ـكته..
فاطمه هي كمان بقت مضايقه منه: اديه جوز اقلام من بتوع زمان
- صبرك بالله قولتلك خليه يتربي وبعدين ادخلي ناديها تفطر معانا متسبهاش كده
- شوف ازاي.. انا سيباها؟ لتكون فاكر ان انت بس الي بتحبها.. انت عارف اني بعتبرها بنتي.. وعاوزاة يعرف بس انها هنا.. وساعتها ربيه براحتك ونعرفه غلطته
= لا خليه يفضل يلف حولين روحه شوية كمان
- الى تشوفه يا حج.. انا هقوم اناديها
" ليلى كانت على السرير و
فاطمه خبطت ودخلت لها"
- ايه يا لولا هتفضلي نايمه ولا اية قومي افطري معانا
= انا مش قادره خالص
- كده برضو هتزعلى فطومه منك؟
= انا الى مش عاوزاكي تزعلي مني على الى عملته.. بس انا حقيقي مش قادره افضل هناك دلوقتي ولا قادره اتكلم معاه
- ازعل منك ده ايه؟ انتي عارفه انك بنتي
واني بحبك اكتر منه
" حاولت ابتسم و ابصلها وهي بصالي بحنان.. لكن لما لمحِت الحزن في عيوني خدتني في حضنها وفضلت تطبطب على شعري "
- انا بس مش عاوزاكي تزعلي نفسك عاوزاكي تتكلمي وتخدي حقك واحنا معاكي نقفلك قصاده ونعلمه الادب
" اتكلمت وانا في حضنها "
= مش عايزه اكلمه هو ابنك وكل حاجه بس انا مش طايقه اشوف وشه يا طمطم انا لو شوفته هصْربة
فاطمه ضحكت جامد: الله يجازيكي يا ليلى..
" بصتلها وهي بتاخد نفسها "
- انتي عارفة غلاوتك عندي ولا لاء
= وحضرتك عارفه اني بعتبرك زي امي ولا لاء
- يبقي خلاص فكري شوفي عاوزة تعملي ايه ونتصرف وليكي عليا.. لو كررها تاني هخدك منه للأبد.. واهو تفضلي معايا انا
ابتسمت: انا بحبك اوي يا فطومه.. انا صحيح ماما الله يرحمها سابتني بدري شوية بس وجودك عوضني عن حاجات كتير
= وانا من يوم ما دخلتي بيتنا.. وانا مبقتش زعلانه عشان معرفتش اخلف البنت الى كان نفسي تيجي.
- انا بنتك بقا الله
= اكيد يانور عيني
- لو فضلت مش طيقاه لحد بكره.. نخلي عبود يكلمه يطمنه عليا من غير ما يقوله اني هنا ممكن؟؟
= طبعا ممكن.. محدش هيجبرك على حاجه ياحببتي يلا بقا تعالي كلىِ
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
' لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم '
" محمد فضل يلف حولين نفسه بالمعني الحرفي.. و اخر اليوم على الساعه 8 بليل كان فاض بيه..زهق من الشقة وهي فاضية فا خد مفاتيحه وحاجته ونزل .. "
|| عند ليلي ||
" عبدالله وصل وهي كانت مستنياه "
- كويس إنك جيت يا عبود.. عايزه اقول حاجه ليكم
فاطمه: قولي
عبدالله: طالما قولتي عبود دي يبقي فيه حاجه
شبكت ايدي في بعض: انا فيه حاجه خبيتها عن محمد.. وحاسه اني عايزه اعرفهالكم.
" فاطمه سكتت وعبدالله بص لـ ليلى "
- دي حاجه ضروري اننا نعرفها؟
= مش عارفة
- لو عايزه تقولي قولي
= انا.. كان بقالي تلت شهور باخد ادوية وحاجات لأن كان عندي مشكلة صغيره بسببها مش بخلف ومحدش يعرف غير بابا.. معرفش خبيت ليه هي صحيح مشكلة صغيره وليها علاج.. ويعتبر خلاص يعني هبقي كويسة بس انا وقتها حسيت بخوف ومعرفتش اقوله ازاي.. كنت بفضل اتخانق معاه عشان عاوزاه يفهم عاوزاه يلاحظ ان فيا حاجه يهتم ويسألني.. بس هو ملاحظش اي حاجه! انا كنت حاسه ان فيا عيب.. ومضغوطه.. وبسبب كل ده حصلت الخناقة.. يمكن هو فعلا مقصدش جملتة ليا لأنه ميعرفش اني عندي مشكلة.. بس انا وقتها
اتوجـ ـعت منه اوي ومكنش ينفع هو بالذات يحسسني بكده.. يمكن غلطت عشان خبيت ومعرفتش حد غير بابا.. بس هو مكنش مركز معايا اصلا من البداية.. هو اتغير وانا اسفة اني دخلتكم فكل ده حقيقي..
" فاطمه حست بيها.. هي اكتر
واحده مجربه الشعور ده.. "
" و عبدالله بصلها بهدوء.. "
- ده مش هينفي غلطه يا ليلى واهماله زي ما قولتي في البداية.. لو عايزه رأيي فا نحاول بكره الصبح نكلمه يجي وتتفاهموا يابنتي.
" هزيت راسي بهدوء لأني كنت متلخبطه.. "
عبدالله: طب انا جايب العيش سخن.. قوموا اعملوا عشا بقا وهتاكلي معانا انتي مكلتيش كويس على الفطار..
ابتسمت وعيوني بتلمع بالدموع: شكرًا يا عبود اوي.
" دخلنا نحضر عشا.. وعملت بيض مسلوق زي ما بحبه.. يمكن اقدر اكل.. حطينا الأكل على السفرة وقعدنا وقبل ما ناكل الباب خبط "
" قلبي وقف ساعتها لما سمعت صوته علطول بره "
" عمي لاحظ اني اتوترت و وقفت "
- ادخلي الاوضة
" عبدالله قام يفتح و محمد دخل "
- انتوا قافلين الباب من جوه ليه!
بابا انا خلاص مش قادر
فاطمه: فيه ايه يا محمد
= فيه اني مش عارف اقعد في البيت وهي مش هناك ولا عارف ابقي على بعضي وانا معرفش مكانها انا مش عارفه اعمل اي حاجه!! هي اختارت اسوء عقاب وعاقبتني بيه!! وانا اصلا والله ما كان قصدي كل ده ولا كنت متوقع انها تمشي اعمل ايه! اكلم عمي اقوله؟؟ يمكن يعرف مكانها!
" فاطمه سكتت واستنت عبدالله يتكلم ولكن محمد سبق الاتنين وبص حوليه ولمح الأكل.. بص بتركيز ورجع بصلهم "
- هو ايه ده؟؟
عبدالله بعدم فهم: شايف ايه؟ اكل
محمد مسك الطبق: البيض ده.. محدش فيكم بيعمله كده.. دي طريقة ليلى!!!!
" كنت سامعه كل كلامه وانا جوه واول لما قال الجمله دي حسيت انه عرف... كان قلبي بيدق جامد "
محمد بنرفزه: هي ليلى هنا !!!!!!؟؟؟
يتبع.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
محمد مسك الطبق: البيض ده.. محدش فيكم بيعمله كده.. دي طريقة ليلى
" كنت سامعه كل كلامه وانا جوه واول لما قال الجمله دى حسيت انه عرف اني موجوده كان قلبي بيدق جامد "
محمد بنرفزه: هي ليلى هنا !!!!!!؟؟؟
" محمد مستناش ردهم ودخل يبص في الشقة زي المجنـ ـون "
" سمعته جاي وانا واقفة ورا الباب و برجع لورا و في خلال ثواني الباب اتفتح و لقاني.. "
بصلها بعدم تصديق: ليلى!
" راح ناحيتها بسرعه وحضنها وهي فضلت ثابته مش عارفه تتصرف.. ولكن محمد مكنش بيفكر في اي حاجه غير أنه اخيرا لاقاها..! "
"بعدت عنه و محمد بصلها وهو بيستوعب"
- انتي كنتي هنا كل ده!!
" قاطعهم دخول عبدالله "
- ليلي قاعده معايا وملكش دعوة بيها
بصله بتعجب: حضرتك كمان مش عاوزني اقرب منها وكل ده وانتوا الى مخبينها عندكم؟؟ وشايفني طالع عيني تدوير و مش بنام
عبدالله: والله قول لنفسك كل ده بسبب مين انت الى مقدرتهاش
محمد بنرفزه: انا مش عايز حد يدخل بينا اصلا !! انا هخدها ونرجع بيتنا وخلص الموضوع
عبدالله: مش هتمشي غير بمزاجها
" محمد بصلها و ليلى دموعها نزلت وهي ساكته "
فاطمه بتوتر: استهدوا بالله يجماعه !!!! ده شيطان ودخل بينكم وبعدين متعليش صوتك على ابوك يا محمد سامع؟
بصت لـ ليلى: حببتي اقعدوا اتكلموا والى انتي عاوزاه هنعمله
- تعالي يا عبدالله يلا خليهم يتكلموا
" فاطمه خرجت هي وعبد الله ومحمد كان
هيتجـ ـنن وباصص لها مستني تتكلم "
- ساكته ليه؟ من امتي واحنا بنحل مشاكلنا كده؟ وليه تسيبي البيت بالطريقة دي!! وتدخلي حد بينا
مسحت دموعي وبصتله: انا مرضتش اكبر الموضوع.. وجيت عند عمي.. بدل ما اروح عند بابا عشان عارفه انكم مش بتتفقوا.. جيت لأهلك انت لأني ملقتش مكان اروحه
= وليه اصلا تمشي ومترديش عليا حتي
ضحكت: ايه خايف اكون اتحْطفت؟؟ مش انت كنت بتتريق عليا وانا مضايقه انك مش بترد برضو؟ زعلان ليه دلوقتي
- متعملهاش دي قصاد دي يا ليلى!!! الوضع مختلف انتي لميتي هدومك ومشيتي
- لأني خلاص مش عايزه اقعد معاك انا
عايزه اطلق يا محمد
بصلها بتعجب: ليلى انتي كبرتي الموضوع اوي !!! طلاق ايه ؟؟ انا كنت مستني تهدي وتفهمي اني عمري في حياتي ما هقصد اضايقك
"بصتله وبدأت دموعي تنزل.. ابتسمت بسخريه"
- انت معملتش حاجه الشهور الى فاتت غير انك ضايقتني انت رمتني لوحدي كل شوية شغل وكل شوية صحابي وانا ؟ انا فين في حياتك ؟ فاكر لما كنا بنقعد نخطط هنعمل ايه لما نتجوز!
فين كل ده؟ انا سبت شغلي عشانك!!! عشان ابقي فاضية وابقي معاك
" رفع ايده ومسح دموعها بندم "
= أنا آسف.. انا مكنتش متعود على البيت ولا عارف استقر معاكي وحاسس طول الوقت اني بقيت قريب اوي وبقيت مسؤول.. كل ده جديد عليا انتي اكتر واحده عرفاني عارفه اني كنت مقضيها بالطول والعرض لحد ما قابلتك.. وبقيت عايز اكمل حياتي معاكي.. بس فجأة حسيت اني ممكن ابوظ اي حاجه.. فا فضلت ابعد واتجنبك لأنك..
اتنهد بهدوء: لأنك يا ليلى اتغيرتي وبقيتي كل شوية خناق و زن مش طبيعي وانا مش متعود على ده انا مكنتش عارف اتأقلم.. ولا عارفك اقولك الى مضايقني عشان متزعليش انا مش عايز اجرحك.. بيدج الفيس بوك بتاعتي سلسبيل احمد انا عارف اني غلطان ومفروض اعاتبك و نتواجه.. حقك عليا.. صدقيني عمري ما هعمل كده تاني
" رفعت عيوني وبصتله وانا بضغط على نفسي عشان اتكلم "
- انا من اربع شهور.. كشفت وعرفت اني عندي مشكلة في الحْلفة.. وقتها كان بابا معايا قولتله وكنت خايفة وعماله اعيط قعد يهديني قولتله مش عايزه حد يعرف.. وبدأت من شهور اخد علاج.. والدكتور قالي انها مشكلة بسيطه..
واني اقدر اخلف عادي..
رفعت راسي وبصتله: يعني انا مش زي مانت فاكر مستحيل اخلف.. لا يا محمد..
" بصلها وهو بيحاول يستوعب الى قالته "
اتكلم بهدوء مخيف: انتي عارفه كويس اني عمري ما قصدت اعايرك ولا اضايقك بس انتي كان عندك مشكلة يا ليلى ومفكرتيش تعرفيني؟؟
بقالك اربع شهور يا ليلى مخبيا؟؟؟
" مردتش عليه وهو قام وقف "
- قايله لابوكي وانا لا؟؟
- لا متسكتيش ردي ازاي تخبي حاجه زي دي!
احنا طول عمرنا مهما بنزعل من بعض متفقين.. لو فيه مشكله هنقف سوا!! هنحلها مع بعض!! وانتي بقالك تلت شهور بتتعالجي.. وفكل ده لوحدك من غيري؟ للدرجه دي مكنتش مهم؟؟
" ليلي وقفت هي كمان قصاده "
ردت بعصبيه: للدرجه دي انت مكنتش موجود اصلا !!! وانا كنت علطول حاسه اني فيا شيء غلط.. وعايزه اتكلم واشاركك تعبي.. بس خايفة.. وانت ولا حسيت بيا ولا ادتني فرصه اصلا تسمعني وتلاحظ اني بزن وبتخانق عشان عاوزة نتكلم!!! مش كل لما افتح بوقي تتهرب من الكلام!! ليه؟؟؟
انا عمري ما هستحمل طريقتك دي !! ومش عايزه اكمل انا حقيقي بقيت بكرهك وبعد كل ده كمان مش عاجبك ان كنت ساكته لا كان مفروض انزلك على القهوه مع صحابك عشان نعرف نقول كلمتين !! ومضايق اوي اني مكملتش يومين سيباك !!! حركه وحشه لما الى قدامك ميردش عليك ولا تعرف عنه حاجه صح ؟!!!
" ليلى فضلت تتنفس بسرعه بسبب كل الكلام الى خرجته من جواها ومحمد كان ساكت ومش مصدق المرحله الى وصلها ليها.. وانها شايلة كل ده بقلمي سلسبيل احمد "
' اللهم صلِ وسلم وبارك على سيدنا محمد '
|| في الصالة ||
- فيه ايه يا عبدالله انت محسسني ان ابنك هياكلها
= انتي مشوفتيهوش كان عامل ازاي
- ماهو انت الى عملت كده كان لزمتها ايه نخبي عليه
= كده يعرف قيمتها.. وميكررش الى عمله
- ربنا يهدي سرهم بقا ويعرف يراضيها..
" محمد رفع ايده "
- ممكن تهدي!! أنا آسف وعارف اني غلطان.. بس سواء كان عندك مشكلة ولا لاء! انا معايرتكيش يا ليلي انا معملتش ده وانتي عارفه ومتأكده اني ولا عملته ولا عمري هعمله.. مش هيفرق لي حاجه مجتش انا بحبك انتي.. انا بحبك انتي والشوية الى فاتو عليا من غيرك دول كانوا اسوء ساعات تعدي عليا في حياتي وانا قلقان ومعرفش انتي فين!!
بصتله وعيوني بتلمع بالدموع: وانا مش هقدر ارجع تاني بعد الى انت خلتني احس بيك انت سبتني لوحدي
" كان بيقرب منها لكنها بعدت ورفعت ايدها بتهديد"
- متقربليش انا مش عايزاك تقرب ناحيتي خالص
" محمد تجاهل تهديدها له وقرب هي حاولت تبعد ولكن هو قرب ومبقاش بينهم مسافه مسح خدودها بحنيه من الدموع "
" ومسك ايدها طبطب عليها "
- والله ما هقدر ابعد عنك ثانيه تانيه
" مكانتش عايزه تبصله فا سندت راسها على صدره علشان ميشوفهاش ابتسم بهدوء وقربها ناحيته وحضنها.. "
- وحشتيني فوق ما تتخيلي والله العظيم كأنك سبتيني سنين مش يومين الا كام ساعه..
" بعد مسافة صغيره ورفع راسها ناحيته "
- قولي حاجه ياستي.. اتخانقي تاني لو عايزه انا والله وحشني خناقتنا
ضحكت وبعدين صْربته جامد: انا قولت لطمطم اني لو شوفتك هصْربك
" ابتسم ومسك ايدها الى صْربتها بيها وباسها"
- المفروض اني كده يضحك عليا.. ماشي لو ضحكت عليا مش هتعرف تضحك على باباك الى قاعد بره مستني ده..
ضحك ومسح على شعره بأستيعاب: معاكي حق.. ابويا صعب برضو
" راح قفل الباب بالمفتاح وحط المفتاح في جيبه "
ليلي بدهشه: هو ايه ده بقا؟
محمد غمزلها: الصباح رباح بقا.. بكره نشوف خناقة الحج على رواقه
- يعني ايه !!
= يعني دلوقتي اخيرا هنام في حضنك
- مش هيحصل ! افتح الباب ده !
= تؤ تؤ هنبات سوا فالاوضة الحلوة دي..
- انا مستحيل اقعد معاك في اوضة واحده
= مين جاب سيرة اننا هنقعد بس يا ليلى..
- محمد هصوت
= بقولك عايز انام في حضنك وحشتيني يخربيت القسوة يا شيخه!
- صدقني لو مفتحتش هنادي عمو
= عيب بقا يقولوا علينا ايه ؟ يلا ياحببتي يلا..
" وتقريبا ليلى اضحك عليها.. بقلمي Slsbell Ahmed وفعلا هما الاتنين فضلوا في الأوضة و فاطمه لما ندهت كانوا اوردي نايمين فا رجعت بأبتسامه وراحة تطمن عبدالله انهم كويسين.. "
" وكان محمد طول اليل واخد ليلى في حضنه.. وخايف انها تبعد مره تانيه.. "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
' سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم '
|| تاني يوم الصبح | على الفطار ||
- صباح الخير على اجمل اتنين في الدنيا
" ليلى قعدت وهي بتفرك في عينها و محمد لزق جمبها "
- امال فين بابا
عبدالله جه من الصاله و رد عليه: عايز ايه من بابا يا نوغه
= ماشي ياحج.. مش هرد عليك لسه مفوقتش
عبدالله صْربة على دماغه: ترد على مين ياض انت؟؟
" قعد على السفرة وفاطمه قعدت وهي بتضحك "
- قوليله اني ليا عنده حق عرب يا ماما
فاطمه: نفطر بس الأول كده كلنا بقالنا كتير متجمعناش
ليلى: ملحقتش اتعشي امبارح من تحت راس واحد كده وكنت عامله البيض الى بحبه
محمد: انا كمان بحبه ياحببتي هو الى عرفني كل حاجه
"فاطمه ضحكت و عبدالله بصلة بقر..ف"
عبدالله: ياريت تفطر وتسبنا وتمشي
محمد برخامه: انا قاعد مع مراتي
عبدالله: ملكش دعوة بيها
ليلي ضحكت: رخم اوي يا عبود
محمد: بقا اسمك عبود ياحج؟
عبدالله: وانت مال امك يا واد؟
" ضحكوا كلهم جامد.. وكملوا فطار في اجواء ما بين رومانسية محمد لـ ليلي وخناقات خفيفه مع عبدالله.. واكل فاطمه الحلو الى فضلت تعمله طول اليوم عشان فرحانه انهم اتصالحوا.. واخر اليوم كانوا قاعدين كلهم سوا و عاملين طقم شاي بالنعناع و محمد يعتبر واخد ليلى في حضنه "
' لا إله إلا انت سبحانك اني كنت من الظالمين '
- حاسة اننا تقلنا عليك يا عبود.. نمشي؟
عبدالله: انا محدش تقيل عليا غير الواد ده
محمد: قولي بس قارش ملحتي ليه؟
عبدالله: عشان مزعلها يا عديم الدم
محمد: ما صالحتها خلاص الله!!
بعدين انا لميت شطنتها شوية وهنمشي نرجع بيتنا بقا
ليلى: مين قال اني موافقة
محمد: عيب بقا الله
عبدالله: هتمشوا يعني؟
ليلى اتنهدت: كدا كدا مش هبطل اجيلك يا عمي انا اصلا بحبك.. وطمطم كمان..
عبدالله: طب اقعدوا بقا انا عايز اتكلم
محمد ضحك: ياحج ماحنا قاعدين اهو نشرب الشاي الأول
ليلى: سيب الشاي واهتم شوية..
عبدالله: انتي تعرفي يا ليلى لما ابوكي رفض محمد عمل ايه؟
محمد: طب وليه يعني
فاطمه: سيب ابوك يتكلم
عبدالله: جه هنا وقعد يعيط زي العيال.. و يزن انه لازم يشتري شقة عشان ابوكي يوافق.. وانه بيحبك
وقتها كان محوش فلوس تجيب شقة عاديه.. وابوكي شرط عليه ان لازم تفضلي في نفس المستوي.. فضل يلف زي النحله بقا.. وانا سيبته لحد ما جاب اخره وقعد يشتغل ويجمع فلوس..
ليلى عيونها لمعت بالدموع وابتسمت: وبعدين؟
"محمد ابتسم لما افتكر الى حصل بعد كده"
عبدالله: بعدها انا قولتله اني شايلة فلوس وانه يقدر يجيب الشقة الى عاوزها ويتقدم تاني.. وكل حاجه سهله.. بس مرضتش اني اقوله كده قبلها سبته شهور اشوفه هيعمل عشانك ايه وفعلا بيحبك ولا لاء.. عشان هو مستهتر.. ومقضيها وانا مكنتش عايز انه يصغرني ولا يلعب ببنات الناس بس لما اتأكدت انه فعلا بيحبك اديتة الفلوس والموضوع مشي..
بالنسبالك انت بقا يا محمد.. فا اظن ان انت اكتر واحد عارف تعبت قد ايه عشان ليلى.. يبقي تحافظ عليها ومتزعلهاش وتحتويها علطول.. متخلوش الزعل يفرق بينكم اتعاتبوا علطول واياك حد فيكم يخبي على التاني!! متخلوش الزعل يبقي جبل ويسد بينكم العلاقة!
محمد باس ايده ودماغه: معاك حق يا بابا.. وانا كنت غلطان وعمري ما هكرر ده تاني
عبدالله بتهديد: والمره الجاية لو حصل مش هخليك تعرف مكانا احنا التلاتة
"ضحكوا كلهم"
" وبعد لما قعدوا سوا محمد خد ليلى ونزلوا ركبوا العربية و طول الطريق ليلى بصاله "
- عمرك ما حكيت لي عن الموضوع ده يعني
= كانت فترة وحشه في حياتي.. كنت حاسس انك هتضيعي مني.. وان ابوكي عمره ما هيوافق..
- انا بحبك يا محمد..
" ابتسم لها ومسك الدركسيون بأيد واحده وباس ايدها بايده التانيه "
= وانا والله بموت فيكي..
" وفي نهاية الحدوتة.. انا ومحمد كملنا حياتنا في هدوء وحب.. وتفاهم و موده.. كان بيحتويني علطول.. وهو الطرف الى بيصالح اغلب الوقت.. وبعد شوية شهور.. اتفاجئنا بضيف جديد هيشرف.. وهيجي ينور عيلتنا الصغيره..♥︎ "
تمت.. طبعا انا عارفه انكم كنتوا فاكرين الرواية كبيرة بس انا بكتب رواية تانيه هتبقي كبيرة و هتبقي عائلية وكمان فيها مفاجأت كتير.. بس اتمني تفاعل الصفحه يتظبط الأول عشان ابدء انزلها.. وهستني رأيكم في القصة دي.. وكل الحب ليكم بجد.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
بحبكواا💗💗💗💗💗💗💗
#احتواء 2 والأخير 🌃✨️
بقلمي #سلسبيل_أحمد #بيلا


تعليقات
إرسال تعليق