![]() |
بسمﷲ اّلرحَمَن الرَحِيٌم }
روايه.. احببت زوجه اخي 💔 ..
بقلمي✍️ وفاء كامل
الفصل 👈 الاول 👉
------------________-------------
"اللهُمّ طاقة، طاقة بها نعيش، ونتحمّل، ونرضى، ونتأقلم، ونتقبّل، ونهوّن، ونتجاهل، ونغفر، ونسامح، ونغامر، ونجازف، ونصبر كثيراً.."
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف مكان ما
ف فندق ال........ كان الجميع مشغول بترتيبات الزفاف
وقفت هي بسعاده ب فستان زفافها وهي تضع الميكب الذي يذيدها اكثر جمالا
كانت علي وجهها ابتسامه وقلبها يمتلئ بالسعاده فأخيرا اليوم هو يوم زفافها علي حبيبها وزوجها
والروح التي تتنفس به
انها حقا سعيده سوف تتزوجه بعد خطوبه دامت ٣ سنوات
ستتزوج
.. احمد محمد المهدي م اثرى اثرياء الصعيد
يبلغ م العمر 29 عاما
شعره اسود كاليل طويل القامه مفتون العضلات
بشره امحاويه
طيب ومحترم وعصبي جدا
ويحب خطيبته وسعيد جدا لان اليوم زفافهم
لديه اخ اصغر منه.. حسام محمد المهدي
يبلغ م العمر 25 عاما
شعره اسود كاليل طويل القامه مفتون العضلات بشره امحاويه
يشعر بالوحده وقلبه ليس ملكه
وحزين جدا لان اليوم هو زفاف م احبها
والدهم.. محمد المهدي يبلغ م العمر 54 عاما
عصبي جدا وسريع الغضب
واهم شئ يهمه هو شركاته وجني المال
زوجته ام اولاده توفت م ٧ سنوات
مرضه ب الكنسر
ومرضها وموتها اثر كثيرا ف الجميع وخصوصا احمد اابنها
تزوج م حنان بعد وفاه زوجته ب سنتين
ولم يتقبلها ابنائها
لكنها طيبه جدا وتعاملهم بلطف كاولادها
عاشت معهم هي وابنتها ف منزل واحد
انها ابنتها الوحيده م زوجها المرحوم
هي بطلت روايتنا.. نور تبلغ م العمر 22 عاما بشره بيضاء شعرها طويل يصل الي اسفل ظهرها
ولونه احمر ارجواني
تغير لون شعرها كل سنه تحب التجدد والتغير
عيونها رومادي فاتح
تسحر كل م رائها
تحب الضحك والهزار والمقالب
رغم سنها الا انها ما زالت صغيره ف شقاوتها وجنونها
وهي ف اخر سنه م جامعتها
تتزوج اليوم م احمد المهدي وهو ابن زوج والدتها حنان
وهنعرف قصه حبهم اكيد
ف روايتنا.. احببت زوجه اخي 💔..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخلت حنان ع ابنتها ف الغرفه وعندما رائتها بفستانها الابيض
بكت كثيرا ف ها هي طفلتها الصغيره تتزوج
نَور.. ماما بلاش تعيطي لحسن اعيط انا كمان 🥺
حنان.. دي دموع الفرع ياضي عنيا
نور بفرحه.. الله بحبك تقوليلي الاسم ده دايما ياماما
واحتضنوا بعض وبكوا هما الاثنين
صديقتها اميره.. لا والنبي كفايه عياط
انا تعبت ف تجهزها الميكب يا عاااالم 😲
حنان مسحت دموع ابنتها وقبلت راسها وقالت لها.. بلاش تعيطي ف يوم ذي ده
يلا عشان عريسك هيموت ويشوفك 😂
نور بخجل.. حاضر
ظبطت لها اميره الميكب سريعا
ثم خرجوا جميعا
محمد المهدي اقترب منها وقبل رأسها.
الف مبرووووك يابنتي
عايزك تحافظي ع ابني
نور.. ف عنيا يابابا محمد
اعطت لها يدها ونزلوا ع السلالم
وكان ينتظرهم ف الاسفل
المعازيم والاصدقاء والاقارب
واميرها وحبيبها احمد ويقف بجانبه حسام اخيه
عندما طلت اليهم نور بفستانها الابيض
تعالت زغاريط الجميع
وبدأ العزف لها
نور كانت متوتره جدا ومكسوفه لكن اول ما رأت احمد
احسن بالامان وطول ما هي نازله ع السلالم مع والدها
كانت عيونها مع احمد
لكنها لم تلاحظ عيون حسام لها
حسام تفاجاه بجمالها اكثر م ذي قبل
ولم ينزل عيونه م عليها طوال الزفاف
وكان حزين جدا
والكل لاحظ هذا عليه
اقتربت منه اميره
اميره.. حسام ازيك
حسام.. الحمدالله
وانتي اخبارك
اميره.. الحمدالله
اي مالك واقف كدا ليه دانت اخو العريس ياباشا 😁
حسام.. عادي
اميره.. اي رايك ف فستاني
حسام ببرود.. حلو
زعجت كثيرا م رده معها وكانه لا يريد ان يتكلم
اميره.. مالك ياحسام
حسام.. مخنوق شويه بس وتعبان
بفكر اروح البيت
اميره بصدمه.. وتسيب فرح اخوك ونور اختك😲
نظر اليها بغضب وقال لها بعصبيه.. نور مش اختي😡
وتركها وخرج م الفندق وذهب الي البيت
جريت اميره ع الحمام وبدات ف البكاء
لقد زعلت م غضب حسام عليها
انها اول مره يتكلم معاها بالاسلوب ده
انها تحبه م زمان كانت تاتي الي منزل نور للدراسه معا
وكلما راته كانت تشعر بسعاده داخلها
وشعور غريب
ودائما تحلم به وتمني رؤياه
لذلك كانت تتردد كثيرا الي نور
انها تعشق ضحكته وطيبته واهتمامه باخته نور
كانت تحسد نور دائما ع هذا وتمنت ان تكون مكانها
انها تري حسام دائما يهزر مع نور وكل يوم ياتي لها ب شيكولا التي تحبها
ودائما معها ومهتم بها
وهي تحكي له كل شئ
وعندما تكون حزينه يخرجها ويفسحها
كانت تممني ان يحبها مثل نور ويهتم بها
لكن حسام دائما يتجاهلها
ولا يكن لها اي شعور
وهي تؤمن ان ف يوم ما سوف يحبها كما احبته
وسوف تنتظر هذا اليوم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
احمد ونور
يرقصون رقصه الصلصه بعد تمرينهم عليها شهرين
وصفق لهم الجميع
ثم انتبه احمد بعدم وجود اخيه
واخذ ينظر يمنا وشمالا
نور.. مالك يااحمد بدور ع اي
احمد.. حسام اختفي مش لاقيه
نور.. اكيد هنا ولا هنا هيروح فين والنهارده فرح اخوه واخته
احمد.. مش عارف بس انا قلقان عليه
نور.. متقلقش هو بخير
يلا بينا بقا عشان الناس متاخدش بالها
احمد.. لا كفايه كدا ويلا نطلع غرفتنا
نور بخجل.. ليه ما لسه بدري
احمد بمشاكسه.. عايز اقولك كلمه سر فوق😁
نور ضربته ع كتفه وقالت.. اتلم😅
احمد.. اي النهارده يوم دخلتنا
وانا جوزك حلالك
وكل شئ مباح
بقالي 29 سنه مستني اللحظه دي
عايزك ف 29 ثانيه الاقيكي بقميص النوم 😉😅😅
نور بخجل.. احمد اتلم بقا
عيب الله
احمد.. عيب 😅😅
هو انتي لسه شوفتي حاجه قداااامي 😁😅😅
وانتهي الزفاف وهنأهم الجميع
وصعدوا الي غرفتهم
محمد اخذ حنان وقال لها.. يلا بينا نروح بيتنا
حنان.. اومال فين حسام مش ظاهر خالص
اقتربت منهم ساره.. حسام روح م زمان ياطنت
محمد بغضب .. ليه ده فرح اخوه ازاي يسيبه ف يوم ذي ده
حنان.. اهدي بس يامحمد اكيد ف سبب
اميره.. هو كان تعبان شويه وقالي انه هيروح
حنان.. خلاص بقا يامحمد الواد تعبان
محمد.. طيب تعالي معانا نوصلك يااميره الوقت متاخر
كادت ان ترفض لكن محمد وحنان اصروا عليها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف فيلا المهدي
حسام ف غرفه نور و يجلس ع فراشها و َيضع يده يلامس بها الفراش ويبكي
وتذكر الماضي
👈فلاااااش باك 👇
فتحت حنان غرفه حسام وتطلعت لهيئته المضحكه فكان حسام ينام وقدم علي الارض ويد علي راسه ويد علي الطاوله بجانب السرير فذهبت اليه وملست يدها علي راسه 😅😅
حنان .. حسام حبيبي اصحي
حسام بنعاس .. اممممممممم
حنان .. يلا يا حبيبي عشان متتاخرش علي شغلك
اعتدل احمد ونظر لزوجه ابيه بحنيه وقال.. صباح الخير يا نونو
حنان .. ههههه يخربيت نونو ال انت ونور ماسكين فيها دي😅
حسام بمشاغبه.. الحق علينا بندلعك يا حجه يخربيت القمر دا يا ناس😁
حنان .. هههه طب يلا يا بكاش عشان تفطر
حسام .. تمام يا فندم
برغم انها زوجه ابيه الا ان حسام يحبها كثيرا لانها تعامله بلطف وكابنها هو واحمد ولم تفرقا ابدا بينهم وبين نور
فكلاهما اولادها
فابتسمت له حنان وجاءت لتخرج ولكن لمحت صوره تحت المخده فنظر لها حسام وخبئها بسرعه وتوتر فابتسمت له وخرجت
فتنهد حسام وقال.. اووبس كنت هكتشف
وامسك الصوره ونظر لها بعشق وقال.. صباح الخير يا روحي ثم وضعها مكانها
باااااك......
عاد حسام م شروده ع صوت فتح باب الغرفه
مسح دموعه سريعا ثم نظر للباب
محمد وحنان.. انت هنا واحنا قلبين عليك الدنيا
حسام.. كنت تعبان شويه وجيت عشان ارتاح
محمد.. وايه ال جابك غرفه نور
حنان.. تلاقيه ياعيني مفتقدها انت عارف يامحمد انهم بيحبوا بعض جدا وعمرهم ما افترقوا
اخوات بقا
ونظرت الي حسام.. بس هي مش مع حد غريب ده اخوك ياحبيبي وهنشوفها ع طول عشان هيعيشوا معانا ف الفيلا
غضب حسام كثيرا ع كلمه اخوات ونهض م الفراش واستاذن منهم وذهب ال غرفته
ونام ع الفراش وظل يبكي وهو يتخيلهم ف هذه الليه مع بعض
وكاأ سكين تغرز ف قلبه😔
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف الفندق
دخلت نور غرفتها واحمد يحملها واغلق الباب بقدمه
وانزلها ع الارض وقال لها.. نورتي غرفتك ياعروسه 😅
نور بخجل.. انا مش مصدقه هو احنا فعلا مع بعض واتقفل علينا بابا
يااااا يااحمد مش مصدقه
احمد.. ولا انا والله مصدق
ثم امسك يدها وقال لها..
انتي تعرفي انا بحبك م زمان
م اول ما شوفتك وانتي داخله بيتنا
منكرش اني متقبلتش ان والدي يتجوز بعد والدتي وكرهتكم جدا
بس لما عاشرتكم عرفت اد اي ان ماما حنان طيبه وانتي طيبه جدا ٧ سنين وانا بحبك
ولما لقيت فرصه انك خلاص هتخلص كليتك قولت لازم افاتح والدي واتجوزك
نور بدموع.. انا بحبك اوي يااحمد
اقترب منها احمد ومسح لها دموعها
وقبلها ثم تركها لتاخذ نفسها
وقال لها.. يلا بقا غيري فستانك واتوضي نصلي
لحسن لو فضلتلي قدامي ثانيه كمان انا مش هقولك هعمل اي 😁
نور خجلت جدا واسرعت الي الحمام ولبست اسدال وتوضت وخرجت
نظر اليها احمد بابتسامه وقال لها.. طول عمري بحبك بس دلوقتي حبيتك اكتر 😊
امسك يدها وفرد سجاده الصلاه وبدأو ف الصلاه وبعد الانتهاء م صلاتهم
وضع يده ع رأسها وقال لها دعاء الزواج
ثم ذهبوا الي غرفتهم
احمد.. جعانه
نور اومأت راسها بالرفض
احمد.. متاكده
نور نظر الي الارض بكسوف
احمد ضحك ع كسوفها وقال لها.. ع فكره احنا عايشين مع بعض ٧ سنين ف بيت واحد
يعني المفروض متتكيفيش مني ولا اي
اومأت نور براسها بالموافقه
احمد.. انتي هتفضلي ساكته كدا كتير
طيب مش هتقومي تغيري الاسدال ده
نور.. ليه
احمد.. بيقولوا النهارده دخلتنا ولا اي
نور.. يعني اعمل اي
احمد وشاور بيده ع الحمام.. ع ما اظن ان ف حاجه كدا ف الحمام لازم تلبسيها ف يوم ذي ده
نور.. لا ده قليل الادب اوي مقدرش
ضحك احمد كثيرا ع برائتها وقال لها.. بس انا جوزك يانور ف عادي لما تلبسيلي كدا 😅
ذهبت نور الي الحمام وارتدت قميص قصير ابيض
وفردت شعرها الطويل الذي يصل الي اسفل ظهرها
وعندما خرجت
صدمت احمد عندما رائها وقال.. يخربيت جمالك 😲
خجلت نور كثيرا ثم قالت له.. احمد بس بقا
احمد بتوهان.. احمد اي وبتاع اي
وامسك يدها ليقربها له واخذ يقبلها ووووووووو
وسكتت شهرذاد ع الكلام المباح 😁😅😅😅
نسيبهم بقا عشان عيب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ظل حسام مستيقظا ولم ينام
ظل يفكر ويفكر
حتي قرر انه يسافر
لانه مش هيقدر يعيش هنا ف نفس المكان معاهم
وقرر انه هيبطل يفكر فيها
هي الان اصبحت زوجه اخيه
✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️
وهكذا هي بدايه احداث روايتنا فماذا كتب القدر لنور
خلص فصلنا الاول
توقعاتكم
يتبع......
وددتُ لو مسح رسولُ الله على صدري ودعا لي وقال: إنَّمَا هي دُنيا، والملتقى الجنة بإذن الله، فلا تحزن"❤️
¶¶ اللهُم إنّي مُقصِره وَانتَ الكَريمُ ، مُذنبةٌ وانتَ الحَليم ، فَقيرةُ إليكَ وانتَ الغني ، اللهُم اعفُ عنِي واغفِر ليّ يا أكرمَ الأكرَمين ♥️ ¶¶
بسمﷲ اّلرحَمَن الرَحِيٌم }
روايه.. احببت زوجه اخي 💔 ..
بقلمي✍️ وفاء كامل
الفصل 👈 الثاني 👉
------------________-------------
"اللهُمّ طاقة، طاقة بها نعيش، ونتحمّل، ونرضى، ونتأقلم، ونتقبّل، ونهوّن، ونتجاهل، ونغفر، ونسامح، ونغامر، ونجازف، ونصبر كثيراً.."
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلنا الفصل ال فات ع حسام وهو مازال مستيقظا ولم ينام
ظل يفكر ويفكر
حتي قرر انه يسافر
لانه مش هيقدر يعيش هنا ف نفس المكان معاهم
وقرر انه هيبطل يفكر فيها
هي الان اصبحت زوجه اخيه
حتي اذن الفجر فذهب ليصلي ويشكوا لربه
وبعد ان انتهي م صلاته غاص ف النوم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف صباح يوم جديد
استيقظت نور م نومها ونظرت حولها
وجدت احمد نائم وهي تنام ع صدره
ابتسمت عندما تذكرت ليله امس
ظلت تنظر له وهو نائم
وهي لا تصدقه انها فعلا زوجته
مسكت اطراف شعرها واخذت تلعب به ف وجه احمد
لكي توقظه
فتح احمد عيونه ببطئ ونظر لها وابتسم
احمد.. صباح الورد ع عيونك
نور.. صباح النور ياحبيبي
تحب احضرلك الفطار
احمد.. لا ياقلبي انتي النهارده ملكه وانا تحت امرك ف اي حاجه
انا ال هعمل كل حاجه
الليله ليلتك ياعروسه 😉
خجلت نور كثيرا.. ازاي ده مينفعش يااحمد
احمد.. يلا قومي انتي خدي شاور وانا هحضر الفطار
كادت ان تعارضه لكنه حملها ودخل بها الحمام
احمد.. بما انك عنيده ومش بتسمعي الكلام فاانا قررت اعاقبك
نور بصدمه.. ايه هتضربني
احمد بضحك.. انتي هبله يابنتي انتي مراتي
والنهارده صباحيتنا وعمري ف حياتي ما همد ايدي عليكي 😅
انا هعاقبك بطرقتي
وعقابي هو
هو
هو
ناخد شور مع بعض 😁😂
نور بخجل.. ايــــــــــــــــــــــه لا طبعا😲
احمد بضحك.. انا جوزك ع فكره ف عادي
وبعدين احنا اتخطينا المرحله دي امبارح ولا اي 😁
نور وهي تجري منه.. اتلم ياااحمد بقا
امسكها وقفل باب الحمام 😅
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف الفيلا
حنان.. متيجي نروحلهم
محمد.. تروحي فين دلوقتي
حنان.. عايزه اطمن ع العيال اول مره يباتوا بره البيت قلقانه يامحمد ☹️
محمد.. دول عرسان ولسه اول يوم خاليهم ع راحتهم اسبوع وهيجوا
هما ف شهر عسلهم
حنان.. شهر اي ماانت خليته اسبوع
كنت سبهم يتهنوا ببعض
محمد.. والشغل ياحنان حسام مش هيقدر عليه لوحده
حنان.. مش عارفه ليه حاسه ان حسام متغير م فتره
محمد.. اكيد عشان اخوه اتجوز وهو لسه
حنان.. لا مفتكرش ان حسام بيحب وبيفكر ف الجواز
انت متاكده ان ف حاجه احنا منعرفهاش
دايما بشوفه مهموم وحزين
محمد.. انتي بس بيتهيألك مش اكتر
وبلاش شغل الامهات ده الواد كويس
ممكن ضغط الشركه وكدا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استيقظ حسام م نومه وهو يحس بتعب شديد وجسمه متكسر
وعندما جاء ان يقف وقع ع السرير مره اخري
وضع يده ع راسه وشعر بالدوار
وصداع شديد
حاول الوقوف لكنه لم يستطع
واخذ يتحدث مع نفسه.. هو اي ال بيحصلي
انا تعبان جدا كده ليه
يمكن م حزني عليها 😔
ثم اخذ يتذكر الماضي
👈فلاش باك👇
وصل حسام الفيلا بعد ان تخلص م كل امور الشركه
وعندما دخل قال بسعاده كعادته كل يووووم
.. يا اهل الداااااار انا جييت نور انتي يا بت تعالي هنا
ذهبت له نور بهدوء وعلامات البكاء علي وجهها
نور تحب احمد وحاسه ان هو متجاهلها ومش عايز ياخد خطوه
ولما حبت تتكلم معاه
معرفتش تقوله اي
ولما عرفت ان ف عريس متادم ليها م طرف والدتها حنان
ظلت تبكي كثيرا لانها لا تريد ان تتزوج احد غير احمد
حسام باستغراب.. انتي كنتي بتعيطي😰
نور بابتسامه.. لا يا عم الله المهم عوزني في اي
اخرج حسام شيكولاته من جيبه
حسام.. اتفضلي😁
نور.. الله شيكولاته مرسي يا حسام☺️
حسام .. العفو يا ضي عنيا
نور .. ها😲
حسام .. هههه مفيش المهم ماما فين
نور.. لا انت قولتلي اي
حنان.. احنا اهو يا حبيبي تعالا
التفت لمصدر الصوت فوجد والده وزوجه ابيه يخرجون من المكتب
حسام بمشاغبه.. كنتو بتتفقو علي اي يا حج ها اعترف
حنان وهي تنظر لنور.. مفيش يا حبيبي يلا ادخل غير هدومك وانتي يا نور يلا عشان تتعشو
اومات نور راسها ودخلت لغرفتها بصمت وذهب حسام لغرفته
حسام.. انا اي ال هببته ده كنت هتقفش وهقع بلساني
فابدل ملابسه وخرج للعشاء
وكذلك نور ابدلت ملابسها وخرجت من غرفتها ووجدت الجميع مجتمع علي طاوله الطعام
حنان .. اقعدي يا قلبي يلا عشان ناكل
نور بهدوء.. حاضر
حسام بمشاغبه.. والله عال يا ست ماما نور بس ال تاكل ولا هي عشان بنتك واحنا لا 😅
سالي. بس يا واد انت ايه ونور واحمد اي
انتوا كلكم واحد عندي
وضحك الكل ثم بدؤا ف تناول الطعام
وبعد قليل نظرت حنان لزوجها محمد لتحسه علي الكلام فاوما لها راسه بالمَوافقه
محمد.. نور حبيبتي
نور.. نعم يابابا محمد
محمد.. حبيبتي طبعا انتي عارفه انك بنتي وبحبك واتمني اليوم اللي يجي واجوزك لانسان كويس
نور بقلق وقد شعرت بان هناك شئ.. ربنا يخليك ليا
نور بهدوء.. في عريس متقدملك
حسام بصدمه.. اي😲
نظرت له حنان باستغرب واكمل محمد كلامه قائلا.. ها يا نور
نور بتوتر.. بس انا مش عوزه حاليا
حنان .. خلاص نقول لاحمد لا
نور بغباء. احمد مين
حنان.. ال قاعد قدامك دا
نور بسعاده وهي تنظر لاحمد .. بجد
حنان.. ايوه
هو جالي امبارح وفتحلي الموضوع والنهارده انا ومحمد اتشاورنا ف المكتب وقولنا ناخد رايك
نور.. يغني هو ده العريس ال انا بعيط عشانه ومش عايزه اتجوزه
احمد بصدمه.. هو انتي كنتي بتبكي كل ليله عشان رافضه الجواز
خلاص ياامي لو نور حاسه اننا ضغطين عليها مش مهم وهعتبرها ذي اختي مش امتر
نظرت له نور بغضب.. هو انت عادي كدا
ممكن تتخلي عني ف اي وقت
احمد.. انا
حنان... خلاص بقا يابنتي هو ميقصدش
بيحسبك مش موافقه عليه
احمد.. ع كل حال انا هديكي وقت تفك.......... ولم يكمل كلامه الا وصدر صوت زجاح يتحطم فنظرو لحسام بسرعه وجدود كاس الماء وقع من يده
حنان بقلق .. انت كويس يا حبيبي اتعورت
حسام بالم.. ها انا كويس بعد اذنكم لازم امشي😔
حنان .. طب كمل عشاك
حسام .. معلش تعبان وعايز انام وذهب بسرعه من امامهم
بااااااك.........
عاد حسام م شروده ع صوت طرقات الباب
حسام.. اتفضل
دخلت حنان ونظرت له ع وجهه الاصفر الدبلان وتحت عيونه سواد
حنان بقلق.. حسام حبيبي مالك يابني فيك اي
حسام.. مافيش ياماما انا كويس
حنان.. لا انت مش كويس ف حاجه
حسام وكاد ان يقف ليقترب منها ولكن فجاااه
وقع ع الارض فاقد وعيه
اسرعت اليه حنان وهي تصرخ.. حســــــــــــــــــاااااام
الحقني يامحمد
يامحمد
اتي محمد اليها مسرعا وعندما راى ابنه ع الارض
رجليه لم تتحمله
محمد.. اي ال حصل
حنان ببكاء.. مش عارفه كنا بنتكلم وفجاه وقع
انا قولتلك الواد فيه حاجه وكنت بتقاوحني
محمد بعصبيه.. مش وقته الكلام ده ياحنان
هاتي برفان بسرعه نفوقه
وبعد فتره قصيره فتح عيونه ببطئ
ووضع يده ع رأسه يتالم
حسام.. هو ف ايه.... ااااااه
حنان ببكاء.. مالك يابني حاسس بايه
حسام.. صداع فظيع
حنان.. بسرعه يامحمد اطلب الدكتَور
حسام.. لا انا بقيت كويس
محمد بغضب.. كويس ازاي انت مش شايف نفسك
حسام.. انا والله بقيت كويس يابابا هو بس شويه هبوط عشان مش باكل الفتره دي مشغول ف الشركه
محمد بعصبيه.. يااخي ملعون ام الشركه اهم حاجه انت
حنان.. خلاص يامحمد متضغطش عليه
ايدك معايا نقومه نحطه ع فراشه
وبالفعل اسندوه للفراش
وصممت حنان ان يذهب الي المشفي ليكشف
حسام لم يتحمل دموعها واحب ان يرضيها ووافق
تركته هي ومحمد ليستريح
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف الفندق
احمد.. حبيبتي تحبي تخرجي
نور.. ياريت انا زهقت
احمد.. اول ليله تزهقي مني كدا طب انا زحلان ☹️
نور بضحك.. وانا مقدرش ع زعلك ياحبيبي
احمد بتوهان.. الله حبيبي مره واحده
نور.. حبيبي وقلبي وحياتي واخويا وجوزي وابويا
احمد.. لا كده بقا مفهاش خروج
نور.. ليه بس
احمد.. انتي عايزه بعد الكلام ده اسيبك ونخرج انتي بتحلمي
واقترب منها وهي ظلت تجري وهو يجري ورائها وسط ضحكاتهم
حتي امسك بها
احمد بمشاكسه.. مسكتك
هو احنا فينا م كدا
ثم حملها والقاها ع الفراش 😁😁
عرسان جداد بقا 😅😅
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف الفيلا
عندما ارتاح حسام قام ليبدل ملابسه ويذهب للشركه
وعندما نزل الي الاسفل راته حنان ونظرت له بخوف
حنان.. اي ده انت لابس كدا وخارج ع فين
حسام.. ع الشركه
حنان.. لا طبعا انت لازم تستريح انت تعبان الدنيا مش هطير يابني
حسام اقترب منها وقبل راسها.. متقلقيش عليا ياست الكل
انا بخير
حنان.. لو عايز تريح قلبي روح للدكتَور وبعدين روح لاي مكان براحتك
حسام.. حاضر ياامي
وقبل يدها وذهب للخارج
وركب سيارته ليتجه الي المشفي ذي ما وعدها
وعندما وصل خرج م سارته
وتوجه للدكتور
وعندما دخل اليه تفااااجئ مما رأى 😲
✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️
خلص فصلنا الثاني
توقعاتكم
يتبع......
وددتُ لو مسح رسولُ الله على صدري ودعا لي وقال: إنَّمَا هي دُنيا، والملتقى الجنة بإذن الله، فلا تحزن"❤️
¶¶ اللهُم إنّي مُقصِره وَانتَ الكَريمُ ، مُذنبةٌ وانتَ الحَليم ، فَقيرةُ إليكَ وانتَ الغني ، اللهُم اعفُ عنِي واغفِر ليّ يا أكرمَ الأكرَمين ♥️ ¶¶
بسمﷲ اّلرحَمَن الرَحِيٌم }
روايه.. احببت زوجه اخي 💔 ..
بقلمي✍️ وفاء كامل
الفصل 👈 الثالث 👉
------------________-------------
"اللهُمّ طاقة، طاقة بها نعيش، ونتحمّل، ونرضى، ونتأقلم، ونتقبّل، ونهوّن، ونتجاهل، ونغفر، ونسامح، ونغامر، ونجازف، ونصبر كثيراً.."
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلنا الفصل ال فات ع حسام
قام ليبدل ملابسه ويذهب للشركه
وعندما نزل الي الاسفل راته حنان ونظرت له بخوف
حنان.. اي ده انت لابس كدا وخارج ع فين
حسام.. ع الشركه
حنان.. لا طبعا انت لازم تستريح انت تعبان الدنيا مش هطير يابني
حسام اقترب منها وقبل راسها.. متقلقيش عليا ياست الكل
انا بخير
حنان.. لو عايز تريح قلبي روح للدكتَور وبعدين روح لاي مكان براحتك
حسام.. حاضر ياامي
وقبل يدها وذهب للخارج
وركب سيارته ليتجه الي المشفي ذي ما وعدها
وعندما وصل خرج م سارته
وتوجه للدكتور
وعندما دخل اليه تفااااجئ مما رأى 😲
حسام بصدمه.. مش معقول
الدكتور.. حساااااام يخربيتك عامل اي واحشني اوي
حسام.. الحمدالله ياخالد ان عامل اي وحشني ياراجل
كنت فين ف ٣ السنين ال فاتوا دول
خالد.. انا سافرت اعمل دكتوراه ورجعت م شهر
حسام.. الف مبروك والله فرحت اوي
( خالد صديق حسام منذ الطفوله ف ايام الدراسه ف مرحله الابتدائيه والاعدادي والثانوي وافترقوا ف التعليم بعد ذلك
لان خالد مجموعه دخله طب
اما حسام مجموعه دخله تجاره انجلش
ورغم ذلك ظلوا متواصلين مع بعض
وبعد ان تخرجوا م الكليه
محمد اخذ ابنه ليشتغل معه ف الشركه ومع الوقت والانشغال
اصبح التواصل بينهم ضعيف
هو مشغول ف الشركه وخالد مشغول ف الرساله ال بيحضرها
وفي يوم اتصل حسام به لكن هاتفه دائما مغلق
ولا يعلم انه سافر للخارج
ان الرابط بينهم مش اصدقاء فقط
لا كانهم اخوات )
خالد.. الله يبارك فيك ياحبيبي
اي بقا اتجوزت
حسام بحزن.. لا بس احمد اتجوز
خالد بفرحه.. بجد لا انا لازم اباركله
هو اتجوز مين
حسام بالم .. نور
خالد بصدمه.. نور بنت مرات ابوك ال انت.....
قاطعه حسام بحزن.. خلاص ياخالد هي بتحبه وهو بيحبها م زمان وهي اختارت
مينفعش نتكلم عليها هي دلوقتي تبقي زوجه اخويا 😔
خالد.. طيب انت قواتلها مشاعرك
حسام.. لا
خالد بعصبيه.. انت هتجنني يابني انا قولتلك اي م ٣ سنين ع الموضوع ده
وكاد ان يرد عليه لكنه احس بصداع شديد واخذ يمسك راسه ويتالم
ولان الالم لم يعد يتحمله فصرخ.. اااااااااه
اسرع اليه خالد.. مالك ياحسام
حسام بالم.. مش عارف صداع فظيع
طلب خالد الممرضه وكشف ع حسام واعطاه مسكن وعمل له الفحوصات اللازمه
وهو ممتد ع السرير.. ااااه هو اي ال حصل
خالد.. انت تعبت شويه بس خير الحمدالله
حسام.. انا مش عارفه مالي الايام دي
خالد.. حسام م امتي وانت بتحس بالاعراض دي
حسام.. م اسبوع تقريبا والنهارده الصبح فقد وعي ووقعت ع الارض م شده الالم
وحكي له ما حصل
خالد بحزن.. ف حاجه انا شاكك فيها بس مش هقدر اشخص حالتك دلوقتي غير لما نتيجه التحاليل تطلع
حسام.. عادي مش فارقه
خالد.. اي التشاؤم ده
انساها يااحسام وعيش حياتك
حسام.. مش قادر ياخالد حولت ومش عارف
انا حتي قررت اسيب الفيلا
مش هقدر اقعد معاهم واشوفهم مع بعض كدا
خالد.. طيب تحب تسافر معايا انا عندي مؤتمر ف لندن لشهرين
حسام.. خلاص ماشي
بعد فتره قام حسام وصافح صديقه واعطاه رقمه الجديد
ثم ذهب الي الشركه
ودخل مكتبه وهو متعب جدا
اخرج صورتها وجلس وارجع راسه للوراء بالم
ثم نظر لصورتها بحب وقال.. يوم ما دخلتلي بيتنا
كنت مبسوط اووي مكنتش فرحان
حسيت انك نادره جدا انك ذي الحوريات وفعلا خطفتي قلبي من اول نظره
ولكن للاسف
كنت مبسوط انك هتعيشي جنبي وفضلت اجيبلك شيكولاته من ال بتحبيهم
ااااه يا نور 😔
خلاص هتروحي من بين ايدي النصيب هيفرقنا يا ضي عينى
واكمل بكسره وقال.. بس فرحه عيونك بالدنيا انا هبعد يا نوري المهم سعادتك 😔😔
تنهد حسام بالم قبل ان تنزل دموعه واخفي الصوره
لم يستطع حسام العمل فقرر العوده للفيلا وفتح الباب بهدوء فانتبهت حنان له
حنان .. حسام حبيبي جيت بدري خير في حاجه
حسام .. لا يا ماما مفيش تعبان شويه بس
حنان بلهفه.. مالك يا حبيبي اي تعبك بس
انت تعبت تاني ياحسام مروحتش للدكتور 😰
احمد بالم وقال لنفسه.. وجعي صعب دواه يا امي😔😔
ولكنه تنهد وقال.. لا والله انا روحت زي ما انتي قولتي
انا بس مصدع شويه بس بعد اذنك هدخل انام
حنان.. طيب طمني قالك اي
حسام.. لسه نتيجه التحاليل لما تظهر وذهب لغرفته اما حنان فوقفت حائره من تصرف ابنها فهو في العاده مشاغب يحب الضحك ولكنه من فتره ليس علي عادته ماذا به
دخل الي غرفته بخطوه ثقيله واستلقي علي الفراش ووضع يده علي وجهه
حسام بالم.. مش قادر يا نوري مش قادر الفكره هتموتني
انك خلتص بقيتي لحد غيري ليه حتي لو اخويا
ليه تحبي حد غيري دا انا بعشقك😔
وتذكر الماضي
👈فلاش باك 👇
دخل احمد الي شقيقه حسام و كان سعيدآ للغايه
احمد.. باركلي يا حسام قولي مبروك
حسام بعد فهم.. مبروك يا حبيبي بس علي ايه
احمد بسعاده.. اخيرآ نور وافقت تتجوزني
صدم حسام مما يسمع وقال بصدمه ..
احمد.. تصور بقالها ٥ سنين مدوخاني ورافضه اننا نتخطب الا لما تخلص جامعتها
بس الحمد لله وافقت اننا نتخطب دلوقتي ونتجوز ف سنه الاخيره م كليتها
ياااااه
هستحمل سنه كمان قبل الجواز😔
كان حسام يستمع الي كلمات اخيه وهو مازال تحت تأثير الصدمه فنظر احمد اليه قائلآ..
جرا ايه يا حسام
انت مش فرحانلي ولا ايه
استوعب حسام الامر ونظر اليه وهو يحاول ارتسام الضحكه علي شفتاه رغمآ عنه قائلآ ..
ازاي بقي يا حماده
طبعآ فرحانلك الف الف مبروك يا حبيبي ربنا يتمملك علي خير
ثم ضم شقيقه الي احضانه في محاوله لأخفاء الضعف الذي في عيناه .....
بااااك.....
أول مره ابقى خايف كده
أحساس إنك لوحدك صعب جداً
وفكرة إنك هتموت لوحدك زي ما عيشت طول عمرك لوحدك مُرعبه وكفيلة تموتك مـ الخوف
كان نفسي تبقي جنبي تحسي بيا تفهميني
اقولك أنا محتاجلك
حسيت اني ضعيف لقيتني بكلمك عشان عارف انك الوحيده ال هتعرف تقويني
قد ايه ضهرك مكسور وانت عارف إنك معندكش الشخص اللي لو كلمتُه وقولت إنك تعبان هيسيب كل حاجه في ايدُه ويجيلك
شكلك قُدام نفسك لمُجرد إنك تفتكر ضيعت عُمرك على مفيش
سنين م عمري راحت وانا بحبها بجنون
وفي الاخر اتركنت ع الرف
وحبت غيري
عمرها ما حست بيا باهتمامي بخوفي عليها
ظل يتألم للغايه يتألم لوجعه منها
لم تلاحظ مره اهتمامه بها
لماذا لماذا كل هذا الألم لأنه عشقها واحبها
يااااا اد اي العشق ملعون
عندما يكون ممزوج بحب وعطاء من طرف واحد والاخر لا 😔
شعر حسام بالاختناق فذهب للشرفه
ليستنشق الهواء فاحس ببعض الراحه
ونظر بجانبه لشرفه غرفه نور وشعر بالحزن الشديد
واخذ يتذكرها عندما كانت تقف ف الشرفه وشعرها يتطاير مع نسمات الهواء
فذهبت بسرعه للداخل وامسك هاتفه
وكاد ان يتصل بها ليطمأن عليها
لكن كيف وهي زوجه اخي الان
شعر بالحزن الشديد ووضع هاتفه جانبه وتطلعت لسقف الغرفه ل الفراغ ولاشي
حتي غاص ف النوم ودموعه ع خده😪😔
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور اسبوع
ف الفندق
نور.. حبيبي مش كفايه كدا
ماما وحشتني اوي
احمد يتصنع الحزن.. للدرجه دي زهقتي مني
نور.. قديمه العب غيرها 😅
لا بجد انا وحشتني ماما وبابا وكمان حسام
دانا حتي زعلانه اوي منه وواخده ع خاطري جامد
احمد.. ليه بس ياحبيبتي
نور.. م يوم ما اتجوزنا هو الوحيده ال مباركلناش ولا حتي كلمني يطمن علينا
احمد.. تلاقيه بس مشغول انا سايب الحمل كبير عليه وضغط الشغل
نور.. ولو هو عمره ما انشغل عني كان دايما جمبي
احمد.. خلاص متزعليش وحضري نفسك بقا ياجميل عشان هنروحلهم بليل
نور بفرحه.. بجد يااحمد
احمد.. مكنت اعرف انك عايزه تخلصي مني اوي كدا
نور بضحك.. انا اقدر اخلص منك يا حمودي 🥰
احمد.. يالهوي عليا وعلي حمودي دي
ماتيجي اقولك كلمه سره جوه
نور بضحك.. ااااااحمد😅
احمد.. ياعيون احمد وقلب احمد🥰🥰
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان حسام يقود سيارته وهو تائه يشعر بالام يغزو قلبه كان احدهم انتزع جزء منه لا بل انتزعه كله فاوقف السياره
احمد بالم.. لا بقا انا لازم انسي
واخرج صوره نور ونظر لها بالم وكاد ان يمزقها لكن قلبه لم يطاوعه وغلبته دموعه 😭😭
احمد ببكاء.. خلاص خادوكي مني يا نوري 😪 ميعرفوش انهم خدوا حياتي مني
تعرفي علي قد ما وجعني انك اتجوزتي غيري بس موجعنيش قد فرحتك بااحمد
ياااه باين انك بتحبيه يا نوري
سامحيني مكنتش اعرف😔
واكمل بالم بس حبيتك يا نوري
حبيت الطفله ال بجيب ليها شيكولاته
الطفله ال اتربت معانا علي ايدي
خلاص يا نوري بقيتي لغيري
واغمض عينيه بالم ولكن انتبه للهاتف يرن
حسام .. الو
خالد.. انت فين
حسام.. انا ف طريقي للشركه
خالد.. لا تعالى حالا
حسام بقلق.. ف اي ياخالد
خالد.. لما تيجي هتعرف
حسام بهدوء.. انا جاي حالا
واغلق الهاتف ونظر لصوره نور بحزن ووضعها مكانها وقاد سيارته لوجهته للمشفي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف المشفي
حسام.. خير ياخالد ف اي
خالد.. قبل اي حاجه انت تعبان دلوقتي او حاسس باي حاجه
حسام.. يعني شويه صداع والم ف راسي
خالد.. طيب احنا هنسافر النهارده بعد ساعه
حسام بصدمه.. اي 😲
خالد.. لازم مافيش وقت
حسام.. ع ايه انا مش فاهم
هو مؤتمر بتاعك النهارده ومتاخر عليه
خالد.. لا ياحسام احنا رايحين لسبب تاني
حسام.. اي هو
ما تتكلم ياخالد ف اي
خالد.. هتعرف كل حاجه ف المطار المهم يلا بسرعه روح حضر شنطتك
كاد ان يعترض لاكن خالد صرخ ف وجه.. بسرررررررعه يابني ادم فاضل ساعه ع الطياره
حسام.. حاضر حاضر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف الفيلا
حنان بصدمه.. حسام انت بتعمل اي😲
التفت لها حسام ونظر لها بحزن وذهب وضمها بسرعه واغلق عينه بالم فزادت صدمتها 😔
حنان .. في اي يا حبيبي وليه الشنطه دي
حسام .. انا مسافر يا امي
حنان .. نعم بتقول اي لا طبعا😰
نزلت دمعه من عين حسام فمسحها بسرعه وابتعد عن والدته ونظر لها وقال .. حبيبتي غصب عني في صاحبي خالد اكيد عرفاه قابلته م اسبوع وهو ال كشف عليا واقترح عليا اني اروح معاه مؤتمر ف لندن وابقا جمبه وانا مقدرش اقوله لا ولازم اسافر وهما شهرين بس😔
حنان بحزن.. لا مش هتسافر وتسبني
حسام وهو يقبل جبينها.. يا حبيبتي بقولك شهرين بس
حنان .. طب حته اصبر لما تشوف اخوك ونور هما جاين النهارده
حسام بوجع.. مقدرش لازم اسافر الطياره بعد ساعه
بكت حنان بشده فاحتضنها حسام 😭😭
حسام .. عشان خاطري كفايا دموع😔
حنان .. حاضر بس طمني عليك دايما
حسام .. حاضر وقبل خدها وذهب واغلق حقيبته وحملها وعانق والدته ورحل
فجلست حنان علي فراشه تبكي بشده 😭😭😭😭
اما حساك فنزل ع السلم ونظر لغرفته
وقال في نفسه.. سامحيني يا امي اني كدبت عليكي وفهمتك انه بسبب خالد بس انا لازم امشي م البيت ده مش هقدر اشوفهم مع بعض ابدا 😔
ايوه لازم امشي مش هستحمل صدقيني لو شوفتهم هاموت فيها
وتنهد بالم وكسره وخرج متوجها للمطار
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف المطار
خالد.. ايه كل ده تاخير
حسام.. خلاص اهو
خالد.. يلا بسرعه نلحق الطياره
وصعدوا الي الطياره وتم اقلاع الطائره
نظر حسام الي خالد.. ها اي السبب اننا نسافر بسرعه كدا
الموزه هناك وحشاك 😅
تنهد خالد بحزن.. لا ياحسام احنا هنروح هناك عشانك
حسام.. عشاني انا ليه
خالد.. ف دكتور هنا عايز يشوفك
حسام بعدم فهم.. ليه
خالد بحزن.. عشان.......
حسام.. ف ايه ياابني
ما تقول
خالد بحزن.. اصل.... انت.... عندك ورم ف المخ😔 والورم منتشرر ولو معملتش عمليه ف اسرع وقت....... هتمووووووت 😪
حسام بصدمه.. ايــــــــــــــــــــــه 😲
✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️
خلص فصلنا الثالث
توقعاتكم
يتبع......
وددتُ لو مسح رسولُ الله على صدري ودعا لي وقال: إنَّمَا هي دُنيا، والملتقى الجنة بإذن الله، فلا تحزن"❤️
¶¶ اللهُم إنّي مُقصِره وَانتَ الكَريمُ ، مُذنبةٌ وانتَ الحَليم ، فَقيرةُ إليكَ وانتَ الغني ، اللهُم اعفُ عنِي واغفِر ليّ يا أكرمَ الأكرَمين ♥️ ¶¶
بسمﷲ اّلرحَمَن الرَحِيٌم }
روايه.. احببت زوجه اخي 💔 ..
بقلمي✍️ وفاء كامل
الفصل 👈 الرابع 👉والفصل الخامس
------------________-------------
"اللهُمّ طاقة، طاقة بها نعيش، ونتحمّل، ونرضى، ونتأقلم، ونتقبّل، ونهوّن، ونتجاهل، ونغفر، ونسامح، ونغامر، ونجازف، ونصبر كثيراً.."
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلنا الفصل ال فات ع حسام وهو ف المطار
خالد.. ايه كل ده تاخير
حسام.. خلاص اهو
خالد.. يلا بسرعه نلحق الطياره
وصعدوا الي الطياره وتم اقلاع الطائره
نظر حسام الي خالد.. ها اي السبب اننا نسافر بسرعه كدا
الموزه هناك وحشاك 😅
تنهد خالد بحزن.. لا ياحسام احنا هنروح هناك عشانك
حسام.. عشاني انا ليه
خالد.. ف دكتور هنا عايز يشوفك
حسام بعدم فهم.. ليه
خالد بحزن.. عشان.......
حسام.. ف ايه ياابني
ما تقول
خالد بحزن.. اصل.... انت.... عندك ورم ف المخ😔 والورم منتشرر ولو معملتش عمليه ف اسرع وقت....... هتمووووووت 😪
حسام بصدمه.. ايــــــــــــــــــــــه 😲
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف الفيلا
وصلت نور واحمد ورحبوا بهم جميع الخدم
وتوجهت نور لوالدتها واحتضنتها بشده
نور.. وحشتييييييني اوي ياماما
حنان.. وانتي كمان يابنتي وحشاني اوي حاسه انه شهر مش اسبوع ال غبتيه عني
احمد.. احم نحن هنا
هي بس ال وحشتك ياماما
حنان واخدته ف حضنها.. مش هتبطل غلاسه ابدا حتي بعد ما اتجوزت المفروض تعقل ياواد هههههه
نور.. ابدا يااماما الناس كلها تعقل الا هو
احمد.. ايوه بقا اتفقتوا عليا ماشي
انا هسبلكم المكان وماشي
نور.. حبيبي انت زعلت
احمد بضحك.. لا انا ماشي ع اوضتنا ابدل ملابسي متخفيش مش هسبلك الفيلا قاعد ع قلبك 😂😂
نور وقد ضربته ع صدره.. وربنا رخم
حنان.. يا حبيبتي يلا ادخلي غيري هدومك انتي كمان عشان محمد هيجي ونتغدا
نور .. وحسام
حنان بحزن.. حسام سافر😔
نور بصدمه.. نعم 😲😲
سافر فين وامتي وازاااااااي
تنهدت حنان بحزن وقصت ما قاله حسام لها فنظرت لها نور بحزن شديد واحتضنتها وقالت .. متزعليش نفسك ياماما هيرجع باذن الله
حنان بحزن.. يارب يلا يا حبيبتي قومي لحد ما الخدم يجهزو الاكل
اومات نور براسها لها وذهبت لغرفتها هي واحمد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف لندن
كان يجلس ف غرفته ينظر الي السماء
ويقول.. كان لازم ابعد
كان لازم امشي
كان لازم انهي كل شئ يربطني بيها
انا طول وانا جمبها بموت
ولو النتيجه هي هي اني استني
هستنى اي ما خلاص اصبحت زوجه اخي
مبقاش فاضل حته سليمه في قلبي اكمل بيها
مبقاش ف ولا حاجه ما بينا
انتي اختارتيه هو
وتنهد بحزن اكثر عندما تذكر حديثه مع خالد ف الطائره
يارب انا مقدرش اعترض ع حكمتك
انا عارف ان ده اختبار ليا
وانشاء الله هنجح فيه
بس انا مش عايز اعيش ومش هعمل العمليه ولا اتعالج
يارب خدني انا مش عايز اعيش مش قادر اعيش م غيرها 😭
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف صباح يوم جديد
ذهبت حنان لغرفه حسام
انها تعودت كل يوم تصحيه بنفسها
وتالمت جدا عندما رأت فراشه بدونه
جلست ع الفراش وظلت تبكي ع فراقه
ثم لمحت شئ م تحت المخده
مدت يدها وسحبتها
وصدمت مما رأت.. انها صوره نور وهي تضحك وهو بجانبها ينظر لها ويضحك
حنان.. ايه ده مش معقول ال بالي ممكن يكون 😲
ثم توجهت للمكتب وفتح اول درج واخذت دفتره
وعندما فتحته
صدمت مما رات
انه دفتر مذكراته
.. اليوم٠ دخلت حياتنا اجمل انسانه ع وجه الكون نور ابنت زوجه ابي
احببتها م اول نظره
انها جميله ورقيقه انها ملاك
.. اليوم هو اول يوم لها ف الثانويه
اوصلتها الي المدرسه ولم اذهب
بقيت اراقبها فانا ادمنتها
وعندما كنت ارى شخص يتعرضلها
كنت انتظره واسدد له اللكميات حتي يقول حقي برقبتي
انني لا اقدر ان ارى احد ينظر لها غيري
.. اليوم نوري وقعت واحنا بنلعب ف الحديقه واتعورت ف رجليها
انا خفت عليها جدا وشعرت بالخوف والقلق
جريت عليها وهدتها واخدتها ف حضني عشان تبطل عياط
الله اد اي كان حضنها دافي وجميل
وجبتلها شيكولا ال بتحبها عشان تنسي الالم
نزلت الدموع ع جبينها
انها علمت اد ايه كان يعاني ابنها
امها يحب نور م زمان
وكان يكتم ف قلبه
اد اي اللحظات ال هو كاتبها دقيقه وجميله
ثم انتقلت لاخر صفحه
..االيوم علمت بزواج نور ع اخي
ف نفس الوقت ال كنت هفاتحها فيه بحبي لها
انا مش حزين بالعكس انا سعيد لانها سعيده جد بااحمد
انها تحبه واختارته هو
انه اخي ولن انسي لحظه دخوله الي وقال لي بسعاده انها وافقت ع الزواج منه
انا اسف مش هقدر اخدع دموعي قدامكم
مش هقدر اشوفكم مع بعض ف مكان واحد قدامي
انا لازم امشي واسيب البيت
لازم امشي بعيد جدا
مش قادر
انا بحب زوجه اخي
ولذلك قررت اترك بلدي واسافر مع صديقي خالد هو نصحني ان انسي لكن ازاي
واقترح عليا نسافر نغير جو يمكن انسى
اليوم اخر مره اكتب فيها ف مذاكرتي
سلام يا من احببت دائما 😔
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان يجلس يراجع بعض الاوراق ع النت تخص الشركه بعتتها له سكرتيرته
انه وهو ف الخارج يتابع ايضا امور الشركه
كم هو مسكين لا يوجد ف حياته الا الشغل دائما
ثم وجد هاتفه يرن عندما نظر اليه ابتسم
بسعاده فهو اشتاق لوالدته جدا
حسام بفرحه.. ايوه يا امي وحشتيني اووي
ولكنه لم يسمع رد منها سمع صوت بكائها فارتعب 😭
حسام بخوف.. ماما حبيبتي في اي انتي كويسه😰 بتعيطي ليه نور قال بهلع.. نور كويسه في اي يا امي اتكلمي😰😲
حنان ببكاء.. ليه يا حسام😭😭
حسام .. ليه اي😰
حنان .. ليه مقلتش ليا ليه
حنان باستغراب .. اقول اي😲
حنان بصراخ.. ليه مقلتليش انك بتحبها ليه
دق قلب حسام بعنف وخوف فقال بكلمات مرتعشه.. ب بحب مين يا امي
حنان ببكاء..نور ياحسام ليه يابني مقلتش ليه ليه سافرت وبعدت ليه
ابتسم حسام بالم وقال.. ولو قلت يا امي اظن انتي عارفه نور بتحب احمد مينفعش ادخل بينهم حبي من طرف واحد
وكان لازم يموت مكنش ينفع افضل
صعب اشوفها لغيري
وصعب اعترف
فاخترت البعد عشان اقدر انسي
حنان بوجع علي ابنها.. ارجع يا حسام ياابني انت عارف انا بحبك زي ابني بالظبط انا مش قادره اعيش م غيرك ياضنايا
حسام برجاء.. عشان خاطري يا ماما
متضغطيش عليا انا كويس هنا
وبحاول انسي ولو سمحتي محدش يعرف الموضوع دا غيرك عشان خاطري بلاش تكسري فرحتهم
حنان ببكاء.. بس
حسام بحنان.. مفيش بس يا ست الكل سبيهم يفرحو وافرحي وفرحي نور بنتك
حنان .. وانت يا حسام
انت ابني زي ما نور بنتي وعايزه افرح بيك
حسام بكسره.. انا اي انا خلاص اتكتب ان قلبي يموت
وقصه حبي تنتهي قبل ما تبدا
متقلقيش عليا هنسي يا ماما
يلا هقفل عشان خالد عايزني
خلي بالك من نفسك
وقال بتردد وخالي بالك م نور سلام☹️
واغلق الهاتف😓
اما حنان فظلت دموعها بحزن علي حال صغيرها ان القدر مخيف حقا يجعلنا نحب
قلوبا لا تميل الينا
احبت نور احمد
واحب حسام نور اما هي فلم تحبه ولا تشعر به
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مر شهر ع زواج نور واحمد
وايضا ع سفر حسام
خالد عرض اوراق حسام ع الدكاترا اساتذه ف لندن لدراسه حالته
وقرروا ان يعمل العمليه بسرعه
لكن حسام رفض بشده ان يعمل العمليه
لم يبقا له امل لكي يعيش
انه مستسلم للموت
كل يوم يمر عليه يصبح مريض اكثر فاكثر ويتالم بشده وكان عايش ع المسكنات
خالد.. وبعدين معاك ياحسام انا مقدرش اقف متكتف اتفرج عليك وانت بتموت كدا
حسام.. انا كويس
خالد.. انت بتضحك عليا ولا ع نفسك
فوووووق بقا
انت بتموت بالبطئ
طيب بلاش عمليه تعالي نبدا العلاج بالكيماوي ع الاقل نوقف الورم ده بينتشر كل فتره
حسام.. بعدين يااخالد انا تعبان ارجوك سبني العلاج ده بينيمني ذي القتيل
خالد.. ده طبيعي هو كدا
خلاص لازم نعرف اهلك
حسام بعصبيه.. خااااالد
انا قولت لا
مش عايز اشوف ف عيونهم الشفقه
مش عايز اشوف والدي حزين ووالدتي بتبكي
وووو نور هتتعب اوي لو عرفت
لا مش هقدر
خالد بغضب.. وانت فين ف ده كله
فكر ف نفسك شويه
حرام عليك نفسك
لكن لم يرد عليه حسام لان مفعول العلاج بدأ ونام ع الفور
خالد سامحني ياصاحبي بس انا مش هقدر اشوفك بتموت واقف ساكت
انا هاخدك وهننزل مصر حالا
وقام بالاتصال ع الطيار
واخذ حسام وسافروا مصر
بعد ساعات استيقظ حسام م نومه
وافتح عيونه ببطئ
ونظر حوله وجد نفسه ف غرفه خالد
حسام.. انا اي ال جابني هنا هو انا بحلم
خالد.. لا مش بتحلم احنا ف مصر
حسام بصدمه.. ايه 😲
خالد.. كان لازم اجيبك هنا وتواجه اهلك لازم يعرفوا وتعمل العمليه فااااهم
كاد ان يتعصب عليه ويرد بةن تفاجاه باتصال والدته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان احمد مع نور ف السينما
يضحكون ويمرحون
احمد.. مبسوطه ياحبيبتي
نور.. اوي اوي ياحبيبي
ربنا يخليك ليا يارب ولت يحرمني منك
اقترب احمد وقبل يدها ورأسها
وتوجهوا للسياره وهما ف طريقهم للفيلا
نور.. الله ايس كريم
احمد.. تحبي انزل اجبلك
نور بفرحه .. بجد يااحمد
احمد.. هو انا ليا مين غيرك
اقتربت منه نور وقبلته ع شفايفه
ثم اوقف السياره وذهب الي الطريق المجاور وتوجه لعربه الايس كريم
وهو يحمل الايس كريم وينظر لنور وهي امام السياره بابتسامه
فجااااه لم ينتبه وهو يعادي الطريق وصدمته سياره
نَور بصرااااااخ.. ااااااااااااااحمــــــــــــــــــــــــــــد 😭😭😭😭
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف المشفى
نظرت حنان اليها ببكاء شديد وجاءت لتتحدث ولكن قاطعهم صوت الدكتور
فأقترب حنان وتحدث بلهفه مردفا.. قولي يا يادكتور اي ال حصل احمد بخير صح
الدكتور بحزن.. البقاء لله شد حيلك يامدام
صرخت حنان فور سماعها بهذه الجمله وتراجعت نور بصدمه حتي اختفت من امامهم فدخل حسام هو وخالد الي المستشفي وهما يركضان حتي وجدوا نور تقف صامته
فأقترب منها وتحدث بلهفه مردفا.. نور اي ال حصل
انا اول ما امي كلمتني جيت ع طول
ظلت شارده ولم تتكلم فقط تبكي
فامسكها حسام م كتفها واخذ يهزها لكي تفوق
ولكن لا فائده
نظرت نور اليه ولم تستطع النطق فتجاهلها حسام وانصدم عندما وجد محمد وحنان يبكون بهذه الطريقه
ثم اقترب محمد م حسام وتحدث بحزن.. شد حيلك يا ابني
حسام بصدمه.. ازاي يعني قولي احمد فين يابابا
هو انتوا كلكوا بتبكوا كدا ليه
حنان بحزن.. اخوك مااااات ياحسام اخوك ماااات
نظر حسام اليهم بعدم تصديق ثم ركض تجاه الغرفه ووجد اخوه ممتد علي الفراش ووجه مغطي
فأزاح الغطاء ونظر اليه بصدمه ثم تحدث..
احمد يلا قوم ياحبيبي انا جيت اهو جتلك م السفر
يلا ياحبيبي قوم
بطل تمثيل انت بتعمل كدا عشان ارجع صح
خلاص انا اهو رجعت ومش هسافر تاني وهرجع البيت
قوم بقا
انت عايز تعرف انابحب اد ايه
قووووووم يلا😭😭😭😭
الممرضه.. لو سمحت حرام تعمل كدا هو مات خلاص
حسام بغضب شديد.. اخرررررسي اوعي تقولي كده تاني هو مماتش
هو بس بيمثل عليا بيعاقبني عشان سافرت وسبته
محمد بحزن وحده.. لا ياجسام يابني احمد خلاص مات مينفعش تعمل كدا حرام عليك
حسام ببكاء.. لااااااااا انا مش هسمحلك تموت ياااحمد
واخذ يهز ف اخاه
اقترب محمد منه ثم صفعه فجأه علي وجهه وتحدث بحزن.. هو ماااات خلاص فوووق بقا احمد ماااااااااااااات😭
نظر حسام الي والده ثم الي حنان ثم الي نور
ولم يتحمل اكثر م هذا
ثم جاءت اليه نوبه الالم والاغماء
وفقد وعي ووقع الارض
حنان.. حسااااااااام
خالد.. بس
الفصل 👈 الخامس 👉
------------________-------------
"اللهُمّ طاقة، طاقة بها نعيش، ونتحمّل، ونرضى، ونتأقلم، ونتقبّل، ونهوّن، ونتجاهل، ونغفر، ونسامح، ونغامر، ونجازف، ونصبر كثيراً.."
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلنا الفصل ال فات ع حسام
وهو يبكي .. لااااااااا انا مش هسمحلك تموت ياااحمد
واخذ يهز ف اخاه
اقترب محمد منه ثم صفعه فجأه علي وجهه وتحدث بحزن.. هو ماااات خلاص فوووق بقا احمد ماااااااااااااات😭
نظر حسام الي والده ثم الي حنان ثم الي نور
ولم يتحمل اكثر م هذا
ثم جاءت اليه نوبه الالم والاغماء
وفقد وعي ووقع الارض
حنان.. حسااااااااام
خالد.. بسرعه حد ينقله معايا اكشف عليه
نور فاقت م شرودها وهي تصرخ.. حسااااااااااام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ما دخل صدقه الغرفه ليكشف عليه
طلب من الكل ان يخرجوا
بعد ما كشف خالد على حسام ووضع له المحلول
وطلب م الممرضه ان تاتي اليه بحقنه معينه تخص مرضه
وبعد لحظات افاق حسام وفتح عيونه ببطئ شديد
حسااام بالم .. ااااه احمد احمد
انت لا مموتش صح
وبدا ف البكاء 😭
خالد بعصبيه.. اي ال انت بتعمله ف نفسك ده
حرام عليك ارضى بأمر ربنا
حسام بالم وهو يمسك راسه.. صداااااع مش قادر
خالد.. انت اخدت علاجك النهارده
حسام.. لا ولا امبارح كمان
خالد بعصبيه.. انت ازاي كدا
انت كده بتموت نفسك
حساااام بصراخ.. الحقني ياخاااالد انا مش قادر استحمل الصداع خلاص ارجوك اديني اي حاجه 😩😩
خالد.. انا مش قولتلك بلتش نرفزه وعصبيه ومترهقش نفسك
عجبك ال عامله م الصبح ده
انا مقدر ال انت فيه لانه ذي ما كان اخوك هو بالنسبالي اخويا بردوا
انا موصيك تاخد العلاج مهما حدث
انا مستحيل اشَوفك بتموت قدام عيني
انا هطلع واحكيلهم على كل حاجه
حسام.. ارجوك يا خالد متقولش لحد على حاجه
خالد.. انت لازم تبتدي العلاج الكيميائي الاسبوع الجاي و الا مش هتقدر تخبي اكتر من كده علشان لازم تفضل فالمستشفى
انت بالحاله دي قدامهم
باين اوي انك تعبان وفي حاجه وهيعرفوا لوحدهم
حسام.. حاضر هبنتدي الاسبوع الجاي بس ارجوك دلوقتي اديني اي حاجه للصداع انا حاسس ان دماغي هتنقجر خلاص مش قادرررر اااااااااه اااااااااه 😩😩
كان الجميع يقفون خارج الغرفه
كلهم كانو قلقانين و بالذات حنان
و فجأه سمعو صوت حسام وهو بيتالم و كلهم كانو بيبصو لبعض مش عارفين يعملو ايه
نور كانت حاسه ان قلبها بيتعصر مع كل مره تسمع حسام و هو بيتالم اما حنان فانفجرت بالبكاء
ومحمد قعد ع الارض ووضع يده ع رأسه يبكي ع فقدان ابنه وعلي صراخ ابنه الاخر 😓
مقدرش يمسك نفسه و جري بسرعه على الغرفه و فتح الباب و كلهم راحو معاه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخلو الغرفه وشافوا حسام نايم على السرير و خالد كان بيديله حقنه و علامات التعب ظاهره على وجهه
كان عرقان جدا و مش قادر يتكلم
حنان وهي تبكي.. ياحبيبي يا حسام مالك حاسس بايه
حسام لم يستطيع الرد عليهم لان الحقنه المهدئه ال خدها خلتوا ينام ع الطول
محمد كان بيبص ع حسام و مش فاهم اي حاجه
معقوله موت اخوه يعمل فيه كدا يتعبه بالطريقه دي
لا انا حاسس ان ف حاجه تاني
ع رأي حنان هو بقاله فتره متغير ووشه دبلان ولما سافر جاي انسان تاني خالص ضعيف وخاسس وتحت عيونه اسود ووشه اصفر خالص
كان يتالم جدا انه شايف ابنه مرمي على السرير بلا حركه
خالد.. ارجوكم ياريت نتكلم بره
محمد.. طمني يا ابني ف اي
و انت اديتوا اي و هو مالو
انا حاسس الحكايه اكبر م زعله ع اخوه
انا شايفه كدا م فتره
حنان.. ياااما قولتلك يامحمد الواد ف حاجه 😭😭
بالله عليك ياابني طمني اعمل معروف
ابني ماله
خالد.. اطمنو هو الارهاق والزعل والعصبيه ال عملها ع موت اخوه والصدمه ال سببتله الاغماء و الضاهر انه مبياكلش كويس
محمد بشك.. انت متاكد يا ياابني
خالد.. ارجوكم حاولو انكو متضغطوش عليه ف اي حاجه وانت ياعمي بلاش تجهده ف الشركه
وانتي يا طنط بلاش تجيبوا اسم احمد قدامه
وانتي ياانور
مهمتك صعبه شويه انا عارف انك اكتر واحده فينا تعبانه ومصدومه م وفاه جوزك وانتوا لسه ف شهر العسل
بس معلش حاولي تتماسكي وتؤمني بالله وترضى بامره
احمد كان امانه عندنا وربنا اخدها
ادعيله بالرحمه
وحاولي تقربي م حسام ذي زمان
حاولوا متدوش فرصه انه يتعب
لانه الضاهر انه تعب بزياده النهارده
محمد.. حاضر ياابني
يلا ياحنان خدي نور وروحوا الفيلا
وانا وخالد هنفضل مع حسام وهنخلص اجراءات الدفنه 😓
حنان ببكاء.. لا يامحمد انا مش هسيب ابني 😭
نور.. خلاص ياماما يلا احنا
وذهبوا هما الاثنين
وذهب محمد لاجراءات الدفنه
وخالد ذهب ليبقا بجوار حسام حتي يستفيق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف المساء
محمد وخالد وباقي العائله يقفون لياخذوا بعزاء احمد
والسيدات يجلسون ف الفيلا
يعزون حنان ونور
حنان مميته نفسها ف البكاء
عكس نور خالص
نور كانت ترتدي الاسود والحزن يملأ كل تفاصيل وجهها
ولا تبكي
تنظر ع الحائط وتتجاهل كل م موجود
تتأمل صورة لها معلقه علي الحائط
كانت نور بفستانها الأبيض وبين احضان زوجها احمد 😓
تأملت وجهه وتذكرت يوم زفافهم
واحلي ايام عمرها ال قضتها معاه ف الفندق
ثم غرست وجهها بين كفيها لتبكي
واسرعت تجري ع غرفتها هي واحمد تبكي بشده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كل م ف العزاء يسألون ع حسام وحزنوا جدا عندما علموا ما حدث له ف المشفي بسبب وفاه اخيه
وبعد لحظات ترك حسام الفراش ولبس بدله سوداء
واقترب م المرأه ليمشط شعره
لكنه تفاجأه بوجهه الشاحب
وجسمه الضعيف
فذهب لياخذ علاجه ونزل الي الحديقه ليحضر العزاء
محمد.. اي ال نزلك يابني كنت ارتاح ف غرفتك
خالد.. نزلت ليه ياحسام انت تعبان
انت مش شايف نفسك
حسام.. ده احمد لازم اخد عزاه بنفسي 😓
سكتوا الجميع انهم لا يريدون ان يضغطوا عليه اكثر م كدا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرت الايام والشهور ع حزنهم وفقدانهم ل احمد
حنان طول الوقت تفتكر ابنها
وتبكي بشده
محمد ترك الشركه لحسام وطول الوقت يجلس ف مكتبه يتأمل ف صوره ابنه ويبكي ع فقدانه
وهو لسه ف شبابه
نور طول الوقت ف غرفتها تتذكر ايامها مع احمد وتحتضن ملابسه وتبكي
خالد حزين ع صديقه حسام
وكل يوم يحاول يقنعه بان يعمل العمليه لكنه يرفض بشده انه لا يريد ان يعيش وينتظر قدره بشده
حسام اصبح ضعيفا جدا ع ذي قبل
ووجه شاحب وحزين طول الوقت
وبدأ جلسات العلاج الكيميائي
ومن المفترض انه بعد كل جلسه ان يرتاح ف الفراش لمده يومين ع الاقل
لكن بسبب حزن والده ع احمد
فترك له الشركه
ويشتغل بشده ويرجع كل يوم البيت ع 1 بعد منتصف الليل
ولا يعطي لنفسه راحه ان يرتاح
مع ذلك طوال الوقت يشعر بالتعب الشديد
والفسيان ولا ياكل
ودائما دايخ ووجه شاحب وضعيف
وهذه هي اعراج الاعلاج الكيميائي
ربنا ما يكتبها ع حد ابدا
اد اي بيعانوا ويتعذبوا
محدش بيشعر بيه الا ال جرب وعاش التجربه دي وطلع منها بخير وقدر يتحدى نفسه انه هيتعافى
ف ناس كتير بترفض ذلك وتستسلم
لذلك هما محتاجين دعم م الناس ال حواليهم
لازم نعطي لهم امل ف الحياه لكي يعيشوا م اجله
وهذا ما فكرت به حنان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف غرفه نور
دخلت اليها حنان ورأتها تحتضن ملابس احمد وتبكي
نظرت لها بحزن وقالت.. انسيه يابنتي
ماينفعش كده ال انتي فيه ده
انتي علي الحال ده بقالك سنه
النهارده سناويه احمد
بلاش كدا
نور .. انساه ازاي يا ماما
احمد مكنش جوزي وبس
احمد كان حياتي كلها😔
حنان كان يا بنتي
احمد خلاص مات الله يرحمه
عشان كده انا جايه اتكلم معاكي
نور.. خير يا ماما فيه ايه
ترددت حنان كثيرآ قبل ان تتكلم ولكنها استجمعت قواها لتقول
حنان.. انا .... عايزاكي تتجوزي يابنتي
نور بصدمه.. ايـــــــــــــــــــــــه 😲😲
✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️
خلص فصلنا الخامس
توقعاتكم
يتبع......
وددتُ حلو مسح رسولُ الله على صدري ودعا لي وقال: إنَّمَا هي دُنيا، والملتقى الجنة بإذن الله، فلا تحزن"❤️
¶¶ اللهُم إنّي مُقصِره وَانتَ الكَريمُ ، مُذنبةٌ وانتَ الحَليم ، فَقيرةُ إليكَ وانتَ الغني ، اللهُم اعفُ عنِي واغفِر ليّ يا أكرمَ الأكرَمين ♥️ ¶¶
بسمﷲ اّلرحَمَن الرَحِيٌم }
روايه.. احببت زوجه اخي 💔 ..
بقلمي✍️ وفاء كامل
الفصل 👈 السادس والسابع
------------________-------------
"اللهُمّ طاقة، طاقة بها نعيش، ونتحمّل، ونرضى، ونتأقلم، ونتقبّل، ونهوّن، ونتجاهل، ونغفر، ونسامح، ونغامر، ونجازف، ونصبر كثيراً.."
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلنا الفصل ال فات عندما دخلت حنان الي نور ورأتها تحتضن ملابس احمد وتبكي
نظرت لها بحزن وقالت.. انسيه يابنتي
ماينفعش كده ال انتي فيه ده
انتي علي الحال ده بقالك سنه
النهارده سناويه احمد
بلاش كدا
نور .. انساه ازاي يا ماما
احمد مكنش جوزي وبس
احمد كان حياتي كلها😔
حنان كان يا بنتي
احمد خلاص مات الله يرحمه
عشان كده انا جايه اتكلم معاكي
نور.. خير يا ماما فيه ايه
ترددت حنان كثيرآ قبل ان تتكلم ولكنها استجمعت قواها لتقول
حنان.. انا .... عايزاكي تتجوزي يابنتي
نور بصدمه.. ايـــــــــــــــــــــــه 😲😲
😲صدمت نور من هذا الطلب الغير متوقع تمامآ ففزعت قائله
نور..انتي بتقولي اي ياماما
انا اتجوز...... طيب واحمد
حنان بحزن.. احمد مات خلاص
هبت نور واقفه وهي تصرخ قائله ..
احمد مامتش 😩
ايوه مامتش ولسه عايش 😔
عايش جوايا
احمد جزء مني😭
وقفت حنان مقابله وهي تقول.. احمد خلاص مات يا نور
فوقي بقي ... هتفضلي لحد امتي عايشه في الوهم ده
لحد ما تفوقي تلاقي نفسك عندك 50 سنه
انتي للاسف معندكيش عيل ولا تيل
ومعندكيش حد غيري انا ومحمد وحسام
جلست نور علي الفراش والحزن والانكسار يبدوان عليها بشده فتمتمت قائله ..
ماقدرش ... ماقدرش اعيش مع حد غير احمد 😔
مش هستحمل قربي منه
ولا انه يلمسني
اظلم انسان مالوش ذنب معايا ليه
حنان.. يابنتي حرام عليكي
انا عايزه اريحك وافقي انتي بس يا بنتي وصدقيني عمرك ما هتظلمي حسام معاكي
وقع هذا الاسم علي اذان نور كصدمه اكبر من صدمة طلب الزواج فقالت متسائله ..
حسام ... حسام مين😲
حنان.. حسام اخو احمد ابن جوزي
ابني اي نسيتيه ولا ايه
نور.. انتي عوزاني اوافق اني اتجوز حسام 😲
اخو جوزي وال بعتبره اخويا م زمان مستحيل حسام ده اخويا
حنان.. لاااا حسام مش اخوكي حسام اخو احمد وبس
انتي بنتي انا زي ما هما اولادي بس م اب غير والدك ومن ام غير ولدتك
ذي ما احمد حللك واتجوزتيه اخوه كمان بيحللك ولازم تتجوزيه
واحمد ما بقاش جوزك خلاص .
حياتك من سنه حاجه وحياتك دلوقتي حاجه تانيه خالص
ولازم توافقي علي الجوازه دي
نور بالم.. اوافق غصب عني
تنهدت حنان بنفاذ صبر ثم جلست علي الاريكه واجلست نور بجانبها قائله ..
بصي يابنتي انا وانتي وحسام خلاص مابقيلناش حد غير محمد بعد ربنا
كان نفسي اطمن عليكي قبل ما اموت
والحمدالله جوزتك للشخص ال بتحبيه ال يحافظ عليكي
كنت مطمنه عليكي طول ما احمد معاكي
بس احمد اتوفي
راح للاحسن مني ومنك
وانا يابنتي خلاص ... ومش هعشلك طول العمر
وعاوزه اطمن عليكي انتي وحسام قبل ما اموت
نور.. بعد الشر عليكي يا ماما
متقوليش كدا ربنا يديكي طول العمر
بس صدقيني ماينفعش ... سيبك مني انا
حسام شاب كويس وطيب واكيد ف حد ف حياته وبيحبها وحتي لو مش بيحب ليه تظلميه وتبليه بواحده زيي ... ارمله😔
شردت حنان للحظه عندما اكتشفت حب حسام لنور
واد ايه هو بيحبها
وهيحافظ عليها بس نور متعرفش
انا بعمل الصح
انا عايزه احافظ ع بنتي وع حسام
الاتنين بيضيعوا مني كفايه احمد 😭
حنان تفي من بوقك يا بنتي ... بلوة ايه كفالنا الشر
انتي شابه وجميله والف مين يتمناكي
وفجاه سمعوا صوت بالخارج بجوار غرفه نور فأدركوا انه حسام ف غرفته مجاوره لها
انه عاد من عمله
فهمست نور .. انسي الكلام ده يا ماما
انسيه وماتجبيش سيرته تاني حتي لو مع نفسك
زفرت حنان في ضيق من الامر و خرجت من غرفة نور لتستقبل ابنها حسام
وطرقت بابه
فتح لها الباب وقاله بابتسامه يداري بها تعبه والمه.. مساء الخير يا ماما حنان
حنان.. يسعد مساك يابني
تعالى ياحبيبي اقعد جمبي عشان عوزاك في موضوع مهم
حسام.. خير يا ماما حنان ف اي
خضع حسام الي امر والدته وذهب وجلس بجوارها ع الفراش
حسام.. خير يا ماما حنان ف ايه
حنان.. انت مش ناوي تتجوز يا حسام
حسام.. ايه ال فتح الموضوع ده فجأه كده
حنان.. يابني انت قربت تقفل ال30 سنه
انت دلوقتي بقا عندك 27 حرام عليك
حسام.. هو انا بنت يا ماما
انا راجل ومايعبنيش سني يعني
حنان بهدوء.. انا عارفه يا حبيبي
حسلم بضحك.. شكلك كدا بتخططي لحاجه يا حاجه اعترفي😅
ترددت حنان قليلآ لتقول ..عايزاك انت ونور تتجوزوا
لم يستوعب حسام ما قالته حنان قبل ثواني فأردف قائلآ ..نور مين لامؤاخذه
حنان.. نور بنتي
حسام.. قصدك مرات اخويا
حنان.. كانت مرات اخوك دلوقتي هي ارملته
حسام.. دا انتي بتتكلمي جد بقي ومش بتهزري
حنان.. وهو انا عيله عشان اهزر معاك في موضوع مهم زي ده
حسام.. لأ يا ماما غلط وماينفعش ازاي اتقرب منها بصفتي جوزها وانا بالنسبه ليها مش اكتر من اخ
طول عمرها وهي معتبراني اخوها
انا عارف انك عارفه اد اي انا بحبها
بس مقدرش اخون احمد يااماما
حنان.. بس يا ابني...
قاطعها حسام بحزم قائلآ ..خلاص يا ماما حنان
قولتلك نور بتعتبرني اخوها
وهتفضل طول عمرها كدا معتبراني اخوها😔
خرجت حنان من غرفته وعلامات الغضب تبدو عليها بشده وتوجهت الي غرفتها
لتترك حسام في غرفته الخاصه ليتسطح علي فراشه متنهدآ بقوه مستعيدآ الذكريات التي جمعت بينه هو ونور واحمد شقيقه الله يرحمه
دائمآ ما كانوا معآ ثلاثتهم منذ الصغر منذ ان دخلت حياتهم وتزوج محمد حنان
اجتماعهم هذا كان كفيلآ ان يجعل قلبه ينبض لها حبآ
فقد كان منذ الصغر وهو يحبها ولكن شائت الاقدار ان يحرم منها
وتتزوج احمد
انا لازم اطلعها م دماغي انا مش هقدر اخونك يااحمد مش هقدو المسها وانت لامسها قبلي
هي مش بتحبني هي بتحبك انت وبس
اما حبي ليها
مكتوب عليه يتقفل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف صباح يوم جديد
ذهب حسام لصدقه خالد ف المشفي متجاهلا حنان
حتي لا تفتح له الموضوع مره اخرى
خالد.. حبيبي عامل اي دلوقتي
حسام.. الحمدالله بس الصداع بيذيد
خالد.. انت منتظم ف العلاج
حسام.. ايوه
خالد.. يبقا الورم بيذيد ياحسام ولازم عمليه
حسام.. لا اكتبلي بس ع مسكن اقوى
خالد.. واخرتها اي ياحسام حرام عليك المسكن ده شئ مؤقت لازم نوقف انتشار الورم
حسام.. سيبك مني المهم عامل اي مع الموزه
خالد.. الحمدالله
انا بشكر ربنا انها ف حياتي
حسام.. هي اسمها اي
خالد.. ساره 🥰
حسام.. وعلي كدا ساكنه فين
خالد.. ف ..........
حسام.. اي ده انت قولتلي ساره تكونش شاره احمد
خالد.. ايوه عرفت منين
حسام بضحك.. دي صديقه نور وكانت دايما تيجي عندنا بس م يوم فرحها انا مشوفتهاش تاني
خالد.. اه ما هي سفرت امريكا تكمل دراستها
حسام.. تصدق نور مكملتش السنه الاخيره م كليتها
خالد.. ربنا يعينها ال حصلها مش سهل
المهم سيبك مني بقي قولي انت فيك ايه شكلك متغير متاكد انك مش تعبان
تنهد حسام بأسي دليلآ علي انه يحمل الكثير من الحديث ولكنه اختصر كل ما يكون في قلبه
حسام.. تصور .... ماما حنان عايزه تجوزني انا ونور بنتها
خالد.. ياااااااه ... بعد السنين دي كلها
حسام.. انت بتقول اي ياخالد
دي بتقولي عايزه تطمن عليها وعليا قبل ما يجرلها حاجه ذي احمد
خالد.. وانت كان ردك ايه
حسام.. طبعآ رفضت
خالد.. ليه يا حسام انت طول عمرك كنت بتحبها
حسام بحزن.. ماينفعش ياصاحبي
انا انسان مكتوب عليه الموت
ازاي بس اربطها واعلقها بيا وفي الاخر اسيبها واموت ذي احمد وتعاني م بعدي والمره دي ممكن تروح فيها
انا انكتب عليا اعيش وحيد واواجه موتي
ازاي بعد ما كانت مرات اخويا الله يرحمه تبقي مراتي
خالد بحزن ع صديقه.. بص ياحسام
ال انت فيه ده اختبار م ربنا
ولازم تواجه المرض مش تستسلم كدا للموت
لازم تتعلق بالحياه عشان خاطر نور
واحمد الله يرحمه خلاص يا حسام ... والحي ابقي من الميت
حسام.. طب هقرب منها ازاي ؟
المسها ازاي ؟
هخدها بين احضاني وهي من قبلي كانت بين احضان اخويا ازاي ازاي ازاي ازاااااااااي ؟
العلاقه دي بالنسبه ليا هتبقي زي حبل اعدام بيلف حوالين رقبتي
كفايه الاعدام ال مستنيه بسبب مرضي 😔
خالد.. معقول للدرجه دي
حسام.. واكتر م كدا كمان
ارجوك ياخالد متحاولش تفتح الموضوع ده تاني
خالد بحزن.. براحتك ياصاحبي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف الفيلا
حنان.. يامحمد اي رايك ف ال قولتهولك
محمد.. بس انتي كدا بتعملي المستحيل
حنان.. انا عارفه انا بعمل اي كويس جدا
بكره هيشكروني
محمد.. بس انا خايف ع نور
حنان.. متخافش دي بنتي وعرفاها كويس
مع الوقت هتحس بحبه ال مخبيه جواه سنين
وانا متاكده ان احمد الله يرحمه هيبقا مرتاح ف تربته لما يعرف انها بقت تخص اخوه مش حد تاني
محمد.. ع بركه الله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كانت نور تجلس في غرفتها تحتضن صوره لها مع زوجها
دلفت اليها حنان
حنان.. وبعدين يانور
نور.. ف اي تاني يا ماما
حنان.. ف ان حالك ده مايسرش عدو ولا حبيب
ولا يرضي ربنا
نور.. تاني يا ماما
حنان.. تاني وتالت وعاشر كمان
انا خلاص خدت قرار انا ومحمد وهيتنفذ برضاكي او غصب عنك انتي وحسام
نور.. قرار ايه ده
حنان.. انتي وحسام هيتكتب كتابكم النهارده
والمأذون تحت مع محمد
صدمت نور بسبب ما سمعت فقالت بذهول..
اي ال انتي بتقوليه ده يا ماما
هو حسام وافق 😲
حنان.. لا ما وافقش
نور.. يعني لا انا موافقه ولا حسام موافق هتجوزينا ازاي بس
حنان.. ال يهمني اني اطمن عليكم قبل ما اموت انا ومحمد
واقسم بالله يا نور لو الجوازه دي ما تمتش لا هجوزك لابن عم سليمان
جارنا
اختاري بقا حسام ولا ابن سليمان
ثم تركتها خلفها تبكي بحرقه وهي تحتضن صورة زوجها الحبيب وتضمها الي قلبها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصل حسام البيت وكان متعرق جدا ومتعب
والصداع يذيد بشده
انه لم ياخذ العلاج اليوم
تفاجئ ب والده محمد يجلس ومعه مأذون واثنين م الشهود فعلم بما يجري
حسام بالم.. مساء الخير
الجميع.. مساء النور
محمد.. تعالي ياحسام
توجه اليه وهو يعلم ما ينتظره
ورفض بشده هذه الجوازه لكن والده اصر عليه
وفجاه مسك قلبه
محمد.. ااااه
حسام بصدمه.. باباااااا
فحمله وصعد به لغرفته
وقام بالاتصال ع صديقه خالد
وعندما راته حنان جريت عليه هي ونور وهما يبكوا عليه
بعد فتره قصيره جاء خالد وقام بالكشف ع محمد
حنان.. طمني يابني
خالد.. بلاش الزعل والانفعال عليه هو مش مستحمل ياجماعه
اقترب اليه حسام وقبل يده وهو يبكي
حقك عليا يابابا
انا السبب
انا مستعد اعمل اي حاجه المهم تقوم بالسلامه😭
وضع محمد يده الاخرى ع رأس حسام وقال له وافق يابني خاليني اطمن عليكم قبل ما اموت
نور ببكاء.. بعد الشر عليك يابابا
خلاص انا موافقه
حسام.. وانا موافق
حنان.. خلاص ياحج هما عرفوا غلطتهم قوم بقا
محمد.. ع بركه الله نادي ع الماذون ياخالد يابني
وتم بالفعل عقد زواج حسام ع نور
وعندما ذهب الجميع
توجهوا حسام ونور الي غرفه حسام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في داخل الغرفه
حسام وهو جالس على السرير بانتظار نور التي دخلت الحمام
وهو يعلم جيدا انها تبكي بالداخل
حسام.. يارب انا مش عايز اظلمها و لا هقدر اعاملها كزوجه و مش عارف اعمل ايه
في هذه اللحظه خرجت نور من الحمام وعيونها منتفخه م كثره البكاء
برغم حزنها الا انها كانت جميله جدا
انها ترتدي بيجامه نوم وشعرها الذي ينسدل ع ظهرها
حسام نسي نفسه و هو بيبصلها و انبهر بجمالها
ف ها هي حبيبته امامه وزوجته
لكن للحظه قد انتبه على نفسه
وقال لها.. نور ممكن تيجي تقعدي جمبي
انا كنت عايز اكلمك في موضوع بس مش عايز انك تزعلي مني علشان انا بعمل ده لمصلحتك
نور.. خير ياحسام
حسام.. انا عارف انك بتعتبريني ذي اخوكي بالظبط
وانتي لسه بتحبي احمد الله يرحمه
هنا عندما سمعت نور اسم زوجها الله يرحمه نزلت دموعها تلقائي 😪
ثم اكمل حسام قائلا.. انتي عارفه ان بابا وماما حنان طول عمرهم بيعاملونا كويس
وكل طلبتنا مجابه
واحنا لازم نيجي ع نفسنا ونسعدهم
بما بابا قلبه تعبان وانا بخاف عليه ليحصله حاجه عشان كدا بس انا وافقت
نَور.. وانا كمان ياحسام وافقت عشان كدا
هما اجبرونا على الجواز
وانا مقدرتش ارفض عشان بابا محمد وتعبه
حسام.. عشان كدا اي رايك جوازنا ع الورق بس
وقدامهم نحاول ميعرفوش حاجه ع اتفاقنا ده
نور.. متشكره اوي ياحسام انك تفهمت الموضوع
حسام.. المهم يلا عشان تنامي وانا هنام هنا ع الاريكه
اومأت راسها بالموافقه ونامت ع الفور فهي اطمئنت بعد كلام حسام
لكنها لا تعلم كم هو يتالم ع هذا القرار ف حبيبته امامه ولا يقدر ان ينام بحضنها
ياعالم القدر مخبلكم اي😔
✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️
خلص فصلنا السادس
توقعاتكم
يتبع......الفصل 👈 السابع 👉
------------________-------------
اللهم إنا نعوذ بك من فواجع الأقدار،
وغصة القلب، وضيق الحياة..؛
ونعوذ بك اللهم من گل مرض، أو وجع، أو گدر،
ومن سوء الحياة وشرها..؛
ونعوذ بك من گآبة الايام ومن ضيق يلامس قلوبنا أو حزن يحتل عيوننا..؛
اللهم إنا نسألك رزقاً حلالاً لا يُعد..؛
وباباً للجنة لا يُسد..؛
وبرگة في صحتنا وأبداننا وأعمارنا..؛
وصلاحاً في ذرياتنا..؛
وزيادة في حسناتنا..؛
وصل اَللَّهُمَّ وَسَلَّمَ عَلَى خَاتِمٍ الانبياء وَالمُرْسِلِينَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٌ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعَيْنِ..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلنا الفصل ال فات عندما
اكمل حسام قائلا.. انتي عارفه ان بابا وماما حنان طول عمرهم بيعاملونا كويس
وكل طلبتنا مجابه
واحنا لازم نيجي ع نفسنا ونسعدهم
بما بابا قلبه تعبان وانا بخاف عليه ليحصله حاجه عشان كدا بس انا وافقت
نَور.. وانا كمان ياحسام وافقت عشان كدا
هما اجبرونا على الجواز
وانا مقدرتش ارفض عشان بابا محمد وتعبه
حسام.. عشان كدا اي رايك جوازنا ع الورق بس
وقدامهم نحاول ميعرفوش حاجه ع اتفاقنا ده
نور.. متشكره اوي ياحسام انك تفهمت الموضوع
حسام.. المهم يلا عشان تنامي وانا هنام هنا ع الاريكه
اومأت راسها بالموافقه ونامت ع الفور فهي اطمئنت بعد كلام حسام
لكنها لا تعلم كم هو يتالم ع هذا القرار ف حبيبته امامه ولا يقدر ان ينام بحضنها
ياعالم القدر مخبلكم اي😔
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف صباح يوم جديد
استيقظت نور م نومها ع طرقات الباب
ففزعت بشده
وذهبت ل حسام وتقول له.. حساااام اصحي ف حد ع الباب اكيد ماما
ولكن حسام لا يدري بها
ف العلاج الذي ياخذه يجعله ينام كثيرا ولا يشعر بمن حوله
استغربت نور ع طريقته هو ازاي نايم كدا ومش سامعني اخذت تهز فيه جامد وهي تقول.. حساااااام
انتفض حسام م مكانه وقال لها.. اي ف اي
نور بغضب.. انت بجد مكنتش سامعني
حسام وقد حرج م نفسه فهو يعلم ان علاجه السبب
حسام.. انا اسف بس كوت تعبان جدا امبارح وسهرت شويه ونمت متاخر
نور.. خلاص
المهم الباب بيخبط مينفعش حد يشَوفك كدا ع الاريكه
حسام.. خلاص انا هقعد ع الفراش وانتي افتحي
ولبست نور الروب ع بجامتها وفتحت الباب
حنان.. صباحيه مباركه ياحلوين اي كل ده نوم دانا ايدي وجعتني م كتر الخبط 😅😅
نور.. صباح الخير ياماما
معلش بقا راحت علينا نومه
حسام.. صباح الخير ياست الكل
حنان لاحظت ارتباكهما وظنت انه ف شئ ما غلط
حنان.. طيب ياحبيبي انا قولت للخدم يجبلكوا الفطار هنا
حسام مفيش داعي يا ماما احنا هننزل نفطر معاكي انتي وبابا
حنان متفاجئه م كلامه كيف يعقل ان يفطروا تحت وهما عرسان وقالت بتردد.. بس يابني ...
قاطعها حسام.. عادي يا ماما مفيش بس
احنا متعودين نفطر معاكم
حنان.. بس دي عروستك واول ليله بينكم لازم تفطروا سوا
مش تشوف رأي مراتك بردوا اي
التفت حسام الي نور.. لو مش عايزه تنزلي عادي على فكره
نور.. لا انا عايزه انزل تحت
حنان.. ع راحتكم ياولاد انا هقول للخدم يحضروا السفره
وتركتهم ونزلت
حسام.. انتي اضايقتي لما صممت ننزل ناكل معاهم
نور.. لا طبعا
وظلت تفكر مع نفسها.. انا مصدقت اخر م الغرفه دي مش قادره اقعد معاك ف غرفه واحده سامحني ياحسام بس انا رغم طول السنين دي والمحبه والاخوه ال بنا بس لما اتجوزنا انا بقيت 😓 بكرهك وبكره وجودي معاك
انا عارفه انه غصب عنك توافق ع جوازنا
بس انا متاكده انك هتفهمني
ذي ما انت طول عمرك بتفهمني
تركها حسام و دخل للحمام بينما كانت نور تبدل ملابسها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
داخل الحمام
نوبه الصداع ال كانت بتجيلوا كل يوم بقت اقوى فاليوم ده
ف كل يوم وانتشار الورم يذيد
كان تعبان اوي لدرجه انه كان قاعد على الارض و ماسك راسه بين ايديه الاتنين و مش عارف يعمل ايه حتى المسكن كان بره و مكانش ينفع انه ياخد العلاج امبارح لان نور كانت موجوده معاه ف الغرفه
مكنش قادر انه يقف و هو عارف ان نوبه الصداع مش بتروح غير بالمسكن و فجأه سمع خبط على الباب
نور.. حسام انا خلاص جهزت و ماما بتنادي علينا
حسام و حاول انه يبان طبيعي وتماسك.. طب انزلي انتي و انا هنزل وراكي
فرحت نور بشده انها لن تطر ان تذهب معه فهي لا تحب تواجدها معه
وذهبت هي وعندما سمع حسام صوت الباب يغلق عرف انها خرجت
استند على مقبض الباب و استعاد توازنه و ذهب مسرعا و فتح حقيبه الملفات ال بياخدها معاه دايما ف الشغل
و كان حاطط علبه العلاج فيها بس مخبيه ف مكان سري بداخل ال حقيبه
ولكن يتفاجئ بشده عندما يجد العلبه فارغه
ظل يتذكر ان العلاج خلص و كان مشغول امبارح وجوازه وتعب والده وكل شئ حصل كفيل انه ينسي
و نسي يشتري علبه جديده
حسام بتعب وااالم.. يااارب هعمل اي دلوقتي
انا مش قادر اتحمل ازاي هقعد معاهم وانا كدا
يارب خليني اتحمل الالم ومتفضحش امامهم
والدي مريض ومش هسامح نفسي لو حصله حاجه بسببي لو عرف الحقيقه
دعا ربه ان يعطي له الطاقه ال تخليه يستحمل
ويتماسك
وذهب الي الاسفل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ع السفره
حسام.. صباح الخير يابابا عامل اي دلوقتي
محمد.. صباح النور يابني الحمدالله نشكر ربنا ع كل حال
حنان.. يلا تعالا عشان تفطر ياحبيبي
حسام.. لا ياماما انا لازم اروح الشركه اتاخرت
حنان ومحمد بصدمه😲
محمد.. شركه اي دي ال عايز تروحها ف صباحيتك ياابني
حسام معلش يابابا ورايا شغل كتير
حنان.. ومراتك هتسبها ف اول يوم جوازكم كدا😲
نور وقد حس بالاختناق كلما تنطق والدتها كلمه مراتك مراتك
وقالت بهدوء تحاول تخفي غضبها.. ماما انا قاعده معاكم اهو
فيها اي خليه يروح شغله ويمارس حياته الطبيعي
وظلت تردد ف نفسها.. احسن ع الاقل يبعد ع انظاري
لاني بجد كرهتوا وهطر امثل طول الوقت امام ماما وبابا اننا بنحب بعض ومتجوزين فعلا
حركه حلوه منك ياحسام انك تسيب البيت
محمد.. خلاص تعالا افطر بس وبعدين امشي
حسام.. بس.....
حنان.. اقعد ياحسام عشان تفطر ومش هسمحلك تخرج م غير ما تاكل انت مش شايف نفسك خسيت ازاي ووشك باهت
اكيد م كتر الشغل ومجهود ذياده يابني الحياه مش شغل بس
اهدي شويه
ونظم اوقات عملك عشان تقدر تقعد مع مراتك
حسام.. حاضر ياماما
وجلس ع السفره ليفطر
وظل ينظر للطعام انه بالفعل جائع جدا
ولكن كلما ينظر للطعام
معدته تغم عليه
ف كل هذا بسبب العلاج الذي ياخذه والجلسات ال بيعملها
محمد.. نسيت اباركلكم ياابني
الف مبروك وعقبال ما اشوفك اب اجدعنوا
نظرت لهم نور بغضب حاولت ان تخفيه
اما حسام فانه
اكتفى بالابتسامه لانه لم يكن قادر على الكلام قوه الصداع ضيعت تركيزه و كل اللي قدر يقوله الله يبارك فيك يابابا
ع قد ما يقدر كان بيحاول انه ميفقدش توازنه و انه ميبينش عليه حاجه
حنان بقلق.. حبيبي مبتاكلش ليه ومالك انت وشك اصفر كده ليه
محمد.. حنان عندها حق انت كويس
حسام.. انا كويس بس تعبان شويه من امبارح و منمتش كويس
حنان.. خلاص يا حبيبي افطر و اطلع كمل نومك
نور قلقت لفعلا حسام يطلع ينام وتطر هي تطلع معاه عشان محدش يلاحظ حاجه عليهم
انها لا تريد ان يجمعهم غرفه واحده 😡
حسام.. لا ياماما انا هروح الشغل
حنان.. براحتك ياحبيبي
حسام كان في ورطه حقيقيه الصداع ازداد بشده وطول الوقت يضغط ع شفتيه م شده الالم حتي تمزقوا
و مكنش قدامه حل غير انه يقوم بسرعه ويروح االصيدليه يجيب العلاج
حنان.. رايح فين انت ماكلتش اي حاجه يابني
حسام.. معلش ياماما ماليش نفس ع ازنكوا
وخرج م الفيلا
حنان بحزن.. يامحمد انا حاسه ان الواد ف حاجه
محمد.. وانا كمان ياحنان
نور.. ممكن يكون فعلا مستعجل وال فيه ده ارق م كثره الشغل
انشاء الله مافيش حاجه
حنان.. لا يابنتي انا عارفه حسام انا ال مربياه كويس
ومتاكده ان ف حاجه مخبيها علينا
نور قلقت فعلا عليه
لكن سرعان ما اخرجت هذا الشعور فهي لا يفرق معها حاله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اوقف حسام سيارته عند الصيدليه
و اشترى العلاج و اخذه بسرعه
و قعد ف السياره مستني ان العلاج يجيب مفعوله علشان يعرف يسوق
ثم ظل يتذكر ليله امس
وملامح نور وهي معه ف الغرفه وترتدي بجامه وشعرها المنسدل ع ظهرها
مش قادر ان نور تفارق خياله
ومع الوقت احس ان الصداع هدي شويه و قرر انه يروح الشركه
وصل الي شركته
وظل يعمل بجهد ويضغط ع نفسه
كان نهاره مليان بلقائات بالعملاء
و مع كل جهوده انه يكمل الشغل كان برضو العلاج مخليه حاسس انه عايز ينام باي شكل
لكن للاسف الضغط عليه كان كبير
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف الفيلا
ذهبت نور الي غرفتها لتحضر ملابسها واشيائها
وذهبت بهم لغرفه حسام
وظلت ترتب ملابسها
ثم طرق الباب
نور.. اتفضل
حنان.. حبيبت ماما بتعمل اي
نور.. ابدا ياماما انا برتب حاجتي
حنان بألم.. انا عارفه انك مضايقه علشان حساك مش معاكي و انتو لسه اول يوم
نور.. انا لا ابدا
انا عذراه عشان هو لوحده ف الشركه وكدا
عادي ياماما متكبريش الموضوع
حنان وقد لاحظت انه لا يفرق معها وجوده اصلا
حنان.. حبيبتي ممكن سؤال
نور.. اتفضلي ياامي
حنان.. هو اي ال حصل بينكم امبارح
نور بتوتر.. ها 😲
تقصدي اي
حنان.. يعني حسام بقا جوزك رسمي يا نور
لمسك
نور بتوتر.. ا... اه طبعا
حنان.. ربنا يكرمكوا ويسعدكم دايما يابنتي
وتجيبولنا حفيد يملي علينا الدنيا
بجد يا نور حسام دايما شايل الحمل عن محمد و كل المسؤليه ارجوكي حاولي تخففي عنه
نور.. انشالله ياماما
حنان اقتربت منها وضمتها لصدرها وقبلت رأسها
ربنا يهديكي يابنتي ويعد ايامك ال جايه
نور.. ربنا يخليكي ياامي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف المساء ع منتصف الليل
وصل حسام الي الفيلام وكان الجميع نائم
حسام فتح باب غرفته وتفاجئ بنور
.. انتي لسه صاحيه يا نور
نور.. ايوا
الصراحه مجاليش نوم وفضلت قاعده ع النت شويه
ع كل حال حمد الله على السلامه
حسام باستغراب .. الله يسلمك
هو فيه حاجه
نور بتوتر.. ايوا
انا كنت عايزه اتكلم معاك ف موضوع
حسام.. انا اسف يانور بس مش وقته انا عايز انام دلوقتي
بجد تعبت اوي ف الشغل النهارده
نور بغضب.. براحتك و سابته و مشيت و هي متعصبه منه جااامد
حسام فعلا كان تعبان جدا وعايز ينام بسبب العلاج ال دايما بينيمه
وظل يحارب مع النوم طوال اليوم وهو ف الشغل
ودخل الحمام ياخذ شاور
نور شافته لما دخل ياخد الشاور و افتكرت انه مفطرش من الصبح و اكيد جعان
هي اه بتكرهك بس مهما كان هما اخوات م زمان
وهو صعبان عليها
تركته ونزلت للاسفل وفي سرعه البرق
جهزت بيتزا
كان هناك عجين البيتزا ف الثلاجه
فوضعتها ف صنيه ووضعت الصلصه والفلفل الذي قطعته حلقات هو والطماطم والمشروم والزيتون ووضعت قطع فراخ عليها ورشت جبنه موتزيرلا عليها مع رشه رقيقه م الجبنه الرومي
ووضعتها بسرعه ف الفرن
بعد 15 دقيقه اخرجتها وقعتها ووضعت عليها كاتشب ومايونيز
واخذت عصير م الثلاجه وذهبت بهم للغرفه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خرج حسام م الحمام
ولم يجد نور
وتفاجئ بها تدخل ومعها طعام وعصير
حسام.. هو انت جبتي الاكل ده ليه ؟
نور.. اصل انت مجيتش على العشا ولا فطرت معانا و قلت اكيد جعان عشان انا عرفاك مش بتاكل بره لوحدك
حسام و هو حاسس بحنانها وانها رجعت ذي زمان حفظاه وفهماه وعرفه كل حاجه عنه
حسام.. انا فعلا جعان بس بصراحه كنت مكسل احضر حاجه اكولها
نور.. طب يلا علشان تاكل
حسام قعد ياكل وهو مبسوط اوي باهتمامها بيه و مع انه كان نعسان جدا بس كان فيه فرحه فقلبه علشان كان حاسس باهتمامها وخوفها عليه
واخذ ينظر اليها وهي ترتدي بجامه بيضاء تذيدها جمالا وشعرها الطويل الذي يعشقه وجهها و عطرها الذي كان يميزها عن كل النساء
حسام كان ينسى نفسه و هو ينظر اليها و كانها تحرك جزء من قلبه
حسام.. الله البيتزا دي تجنن انا بحبها اوي
نور بابتسامه.. بالهنا وشفا 😊
حسام.. انتي طلبتي الاوردر ده امتى
نور.. لا انا ال عملتها
حسام.. بجد.. تسلم ايدك
طول عمرك يانور وانتي يتحبي المطبخ وتخترعي فيه
وانا كنت احب اقف اتفرج وارخم عليكي
نور بضحك.. اه فعلا
ثم ذهبت ضحكتها عندما تذكرت احمد 😔
حسام .. مالك
نور بحزن.. مافيش
حسام تنهد بضيق وقد فهم سكوتها.. واحشك
نور.. ها
حسام.. احمد واحشك
نور.. اوي 😓
حسام وقد اراد ان يغير جو الحزن هذا
.. نور انت كنتي عايزه تكلميني ف حاجه خير
نور.. هو انا كنت عايزه اتكلم ف موضعنا
حسام بتوتر .. احنا مش اتفقنا امبارح ع كل حاجه
نور.. لا ياحسام مش كل حاجه انت قلت اننا هنعيش سوا ذي الاخوات
بس مقولتش لحد امتي
حسام.. هو انتي للدرجه دي مضايقه م وجودي معاكي
نور وقد احست بالزنب.. لا طبعا يا حسام
انا بس عايزه نلاقي حل مش هينفع كدا نعيش مع بعض ف غرفه واحده وقدامهم بنمثل اننا متجوزين
حسام تنهد بحزن.. خلاص يانور ال تحبيه
بعد ست شهور هنطلق
متفقناش متفاهمناش مع بعض وكدا
نور.. تفتكر ماما هتصدق
حسام بعصبيه .. خلاص يانور انا هدعي اني بحب واحده وهتجوزها وانتي تزعلي وتطلبي الطلاق
نور بندم ع ما قالته جعلته بتعصب ويزعل .. ماشي
حسام ظل يفكر انه كدا كدا اصلا هو هيموت قريب
مش محتاجه انك تضايقي م وجودي معاكي يانور
خلاص هتخلصي مني قريب
وهتبقي ارمله للمره الثانيه
يمكن ساعتها تحسي بيا وتفتكريني بالخير 😔
وفجأه احس بالغسيان
انه بسبب العلاج لا يقدر ان يأكل شئ
فاسرع بسرعه للحمام واغلق الباب خلفه لكي يستفرغ
نور بصدمه وقلق.. حسااام انت كويس
حسام بصوت عالي وهو يمسك بطنه.. ااااااااه
✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️
خلص فصلنا السابع
توقعاتكم
يتبع......
وددتُ حلو مسح رسولُ الله على صدري ودعا لي وقال: إنَّمَا هي دُنيا، والملتقى الجنة بإذن الله، فلا تحزن"❤️
¶¶ اللهُم إنّي مُقصِره وَانتَ الكَريمُ ، مُذنبةٌ وانتَ الحَليم ، فَقيرةُ إليكَ وانتَ الغني ، اللهُم اعفُ عنِي واغفِر ليّ يا أكرمَ الأكرَمين ♥️ ¶¶
بسمﷲ اّلرحَمَن الرَحِيٌم }
روايه.. احببت زوجه اخي 💔 ..
بقلمي✍️ وفاء كامل
الفصل 👈 الثامن والتاسع👉
------------________-------------
وصلنا الفصل ال فات عندما
تنهد حسام بحزن.. خلاص يانور ال تحبيه
بعد ست شهور هنطلق
متفقناش متفاهمناش مع بعض وكدا
نور.. تفتكر ماما هتصدق
حسام بعصبيه .. خلاص يانور انا هدعي اني بحب واحده وهتجوزها وانتي تزعلي وتطلبي الطلاق
نور بندم ع ما قالته جعلته يتعصب ويزعل .. ماشي
حسام ظل يفكر انه كدا كدا اصلا هو هيموت قريب
مش محتاجه انك تضايقي م وجودي معاكي يانور
خلاص هتخلصي مني قريب
وهتبقي ارمله للمره الثانيه
يمكن ساعتها تحسي بيا وتفتكريني بالخير 😔
وفجأه احس بالغسيان
انه بسبب العلاج لا يقدر ان يأكل شئ
فاسرع بسرعه للحمام واغلق الباب خلفه لكي يستفرغ
نور بصدمه وقلق.. حسااام انت كويس
حسام بصوت عالي وهو يمسك بطنه.. ااااااااه
نور.. حسام ارجوك افتح الباب مالك بس
لم يرد عليها فقلقت كثيرا عليه
كادت ان تخرج تنادي ع مامتها لكنها سمعت صوت باب الحمام يفتح اسرعت مره اخرى اليه
نور بلهفه.. حسام انت كويس طمني عليك
حسام وهو يتماسك ولا يظهر المه.. الحمدالله
نور.. اي ال حصلك فجاه كدا
اكلي تعبك مش عاجبك 😓
انا اسفه
حسام.. لا ابدا والله يظهر بس اخدت دور برد ف معدتي عشان كدا بطني وجعاني واستفرغت مش اكتر شويه وهروق
نور.. خلاص انا هنزل اعملك حاجه سخنه تشربها عشان تهدي بطنك شويه واجبلاك علاج البرد
حسام.. ماشي
راحت نور بسرعه علشان تجيب علاج البرد و حاجه سخنه يشربها
و لما رجعت لقت حسام نايم على الاريكه و كان احساسها مختلف جداً عن اليوم ال قبله حست انه تعبان جدا ومريض ولازم تفضل جمبه
فقاه لقته بيتعرق جامد
ظلت بجانبه تمسح له عرقه
وتعمل له كمدات نظرا لحرارته المرتفعه
(كل هذا لانه تناول طعام 😓
وبسبب العلاج الكيميائي
لم تتحمل معدته الاكل
اد اي المرض ده صعب اوي ربنا يشفي كل مريض يارب 😪)
ظلت تسهر بجانبه طول الليل وعندما وضعت يدها تتحسس درجه حرارته
وجدتتها انخفضت بسرعه غريبه
ظلت تنظر اليه وهو نائم
كم هو حنون وطيب
كم هو مثل الطفل نائم ف عالمه
احست بالشفقه عليه وانها بتظلمه
بمعاملتها القسوه معه
وضعت يدها ع شهره تتلامسه برفق لكنها صدمت مما رات
بعد ان ازالت يدها م ع شعر حسام وجدت شعره يتساقط ع اطراف يدها
لماذا شعره يقع بمجرد لمسه م ايدي بسيطه
اكيد بسبب كثره التفكير والانميه هو خاسس اوي ومش بياكل
انا لازم اهتم به م هنا ورايح
اوعدك يااحمد هحافظ ع اخوك وهرجعه حسام بتاع زمان
(رفقا بكي ايتها الفتاه لا تعلمي انه مريض
وبسبب العلاج والجلسات لا يقدر ع الاكل وينام دائما و يتعرق جسده بشده ويشدت الصداع به
و شعره يتساقط
مع الوقت ومع كثره العلاج الكيميائي
سوف لا يظل لديه اي شعر
لا ع راسه ولا حواحبه ولا رموشه
ربنا يلطف به هو ومن يعاني
مرض السرطان و ورم ف المخ 😓
اد اي بيعانوا اوي
ومع الوقت ملامحهم بتتغير بسبب العلاج 😔)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف صباح يوم جديد
استيقظ حسام ووجد نور تنام بجانبه ع الارض وتضع يدها ع رأسه
ابتسم كثيرا ع اهتمامها به
وسعد كثيرا م اقترابه منها لاول مره
اخذ ينظر لها وهي نائمه
انها ملاك كم هي جميله ف نومها
وفجاه احس بصداع شديد وتذكر انه لم ياخذ العلاج بالامس
نهض م الاريكه بهدوء حتي لا تحس به نور
وذهب لحقيبته واخذ علاجه ثم اخفاه مره اخرى
ودخل الحمام لياخذ دوش
مع غلق باب الحمام استيقظ نور م نومها
نظرت حولها لم تجده قلقت عليه لكنها اطمئنت عندما سمعت صوت المياه ف الحمام
ذهبت لتبدل ملابسه
ورن هاتفها ف هذه اللحظه
نور.. الو
ساره.. حياااااااتي
نور.. يخربيتك عامله اي وحشااااني اكلبه البحر
ساره.. هههه وانتي كمان احبي
نور.. اخبار امريكا اي
ساره.. لا منا وصلت امبارح
نور بسعاده.. بجد 😊
خلاص نتقابل انتي وحشاني موت
ساره.. اكيد اقلبي هاخد اذن خطيبي الاول وبعدين نتقابل وتحكيلي كل حاجه عنك
نور.. ماانتي ال واطيه سافرتي فجاه ومتعرفيش ال حصل معايا
وبعدين تعالي خدي هنا انتي اتخطبتي اوطيه م ورايا
ساره بضحك.. اتقابلنا صدفه ووقف جمبي كتير لحد ما خلصت تعليمي وحصلت ع شهادتي
وهو فاتحني ف الموضوع واتخطبنا
نور.. هو منين
ساره.. م مصر متقلقيش
نور.. الف مبروووك ياقلبي خلاص هاتيه معاكي نتعرف عليه
ساره.. حاضر م عيني
اخبارك اي واخبار احمد اي
نور بحزن ونزلت دموعها عندما سمعت اسم زوجها.. الله يرحمه
ساره بصدمه.. مين ده
نور.. احمد
ساره.. ياقلبي البقاء لله والله زعلتيني ده حصل ازاي ده
قصت لها نور ما حصل م يوم الحادث وموت زوجها الي اللن وهي مع حسام
ساره بحزن .. ياحبيبتي ملحقتيش تتهني بجوزك ياقلبي
والله زعلت اوي عليكم انا غلطانه عشان كنت مش بسال خالص
ثم قالت بقلب موجوع.. ربنا يهنيكي انتي وحسام
حافظي عليه ده بيحبك م زمان وكان باين عليه جدا
غيرك هيموت عليه ويتمني بس انه يشعر به ويهتم به بس للاسف هو رفض حب حد تاني غيرك يانور
نور.. انتي بتقولي اي ياساره حسام ده اخويا
ساره.. لا يانور
انا عايزه اعترفلك بحاجه مهمه
انا كنت بحب حسام جدا وحاولت كتير اتقرب منه وهو دايما كان بيتجاهلني
كنت بغير منك
اد ايه مهتم بيكي وبيحبك ويهزر ويضحك معاكي ومهما حصل كان يقف جمبك
لحد ما ف يوم لمحتله جامد بشعوري وكان يوم فرحك ع احمد
لقيته رافض مني اي اقتراب منه وكلمني بعصبيه وبرود
وشوفت نظرته ليكي وانتي بترقصي مع احمد
وشوفت دموع حسام عليكي يانور
وساب الفرح وغادر المكان كله
انا عارفه انه بيحبك يانور
ادي لنفسك فرصه ارجوكي
وياريت تنسي
لان كل حاجه بتحصل ف حياتها ربنا كاتبهلنا
انا ربنا بعتلي خطيبي والحمدالله بحبه وبيحبني
وانتي ربنا عوضك بحسام بعد حزنك ع جوزك
ارضي يانور
نور بدموع.. انشاء الله
واغلقت الهاتف معها وهي تبكي انها لا تستوعب ما قالته ايعقل حقا ان حسام يكن لها المشاعر م زمان
لا انا لازم اتاكد😭
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خرج حسام م الحمام وتفاجئ بها تبكي
اسرع اليها وقالها.. مالك يانوري بتبكي ليه
نور وقد تزكرت هذه الكلمه.. نوري.. فهو دائما يقولها لها
نور.. مافيش دي دموع الفرحه اصل ساره رجعت
حسام وهو يشك ان بها امر اخر.. حمدالله ع سلامتها اكيد وحشاكي انا ممكن اوصلك ف طريقي ليها
نور.. ماشي
حسام.. طيب يلا البسي وانا هاخد هدومي وادخل الحمام البس
نور.. ماشي
بعد ان انتهوا م تبديل ملابسهم
ذهبوا الي الاسفل صبحوا ع حنان ومحمد واستاذنوا يروحوا لساره
وحنان فرحت جدا برجعوها وطلبت منها ان تاتيبها ال هنا ع قريب فأومأت براسها بالموافقه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف الطريق
ظلت نور تنظر لحسام وهي تفكر ف كلام صدقتها
حسام احس انها شارده.. مالك يانور
نور.. ها مافيش
ممكن سؤال
حسام.. اتفضلي
نور.. هو انت حبيت قبل كدا
حسام وقد تفاجئ م سؤالها واوقف السياره مره واحده
نور.. اي مالك وقفت ليه
حسام.. ليه بتسالي السؤال ده
حد قالك حاجه عني
( ظن ان حنان قالت لها عن حبه لها)
نور.. لا ابدا انا بسال م باب الفضول برغم اننا مع بعض دايما بس عمرك ما حاكتلي ع ال ف قلبك
تنهد حسام بالم وقال.. كان ف واحده بس للاسف كان حب م طرف واحد وعمرها ما هتحس بيا
عشان كدا انا نسيت حبي ايها وقررت ابعد بعيد عنها
نور.. ربنا يسعدك دايما انت اي واحده تتمناك
حسام.. شكرا
ثم اشغل السياره مره اخري وطول الطريق شارد وحزين
اما ع نور فهي كانت تفكر ف كلام ساره لها وكلام حسام دلوقتي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلوا الي بيت ساره
وتفاجئ حسام بوجود سياره خالد صديقه فعلم انه فوق مع خطيبته
حسام.. استني انا هطلع معاكي
نور.. اشمعنا
حسام.. عشان صاحبي فوق
لم تركز معه نور وصعدوا
ساره.. عاااااااااا نووووور
نور.. وحشاااني اكلبه البحر
احتضوا بعض بشده ثم اذنت لهم ساره بالدخول
تفاجئت نور ب صديق حسام.. خالد..
نور.. خالد انت هنا
حسام بضحك.. ازيك ياصاحبي انت ما صدقت خطيبتك تيجي ولا اي بقا
خالد اقترب منه واحتضنه.. طبعا يااجدع دي الحته الشمال بتاعتي😂😂😂
حسام.. ايوه بقا الحب ولع ف جوز الدوره 😅
نور.. انت كنت عارف انه خطيب ساره
حسام.. اها م فتره
نور.. الف مبروك ياساره
ساره.. الله يبارك فيكي احبي
بالمناسبه السعيده دي احنا لازم نخرج
حسام.. انا اسف بس ورايا شغل
خالد بضيق.. حسام انا مش قولتلك بلاش مجهود وكدا تعالا نخرج شويه يااخي
نور.. انت كنت عارف انه تعبان
حسام انتفض م سؤال نور
.. انا تعبان
نور.. اه دانت طول الليل حرارتك عاليه وجسمك بيتعرق جامد وكمان بسبب قله الاكل ال انت فيها وكتر تفكيرك والشغل
شعرك بيتساقط
حسام بصدمه.. شعري
نور.. اه انا كنت بس بطمن عليك واشوف الحراره انخفضت ولا
لقيت شعرك ف ايدي بكميه كبيره
خالد وهو ينقذه م تحقيق نور.. هو فعلا تعبان وياما نصحته بالراحه
نظر اليه حسام بعيونه مفتوحه
ثم اكمل خالد كلامه.. هو عنده ارهاق ومش بيتسريح وتفكير كتير وبسبب ال حصل ف الفتره ال فاتت نفسيته تعبانه وده ال سبب تساقط شعره وكدا
حاولي تهتمي به وتنسيه يانور
حسام بعصبيه.. خااااالد خلاص
نور وقد فهمت كلام خالد لها ان تعطي لنفسه فرصه تحبه وتبادله شعوره
لكن لاحظت ايضا عصبيه حسام
فعلمت ان كلام ساره حقيقه ولازم تتاكد
خالد.. خلاص يلا بينا ع السينما
ساره.. لا الاول انا عايزه اروح المول اجيب لبس وكدا
اي رايك يانور
نور.. معنديش مانع
خالد.. خلاص ع بركه الله يلا بينا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهبوا جميعا الي المول ليشتروا
ملابس بناء ع طلب ساره ونور
ولفوا كتير جدا
حسام.. مش كفايه لف كدا يانور
ساره.. احنا لسه جبنا حاجه
حسام كان مريضا جدا ويشعر بالدوران
ويتحمل ف نفسه حتي لا يلاحظ احد شئ عليه
و لكن خالد كان ملاحظ تعب حسام
فقرر ان يكتفوا ليذهبوا للسينما
ف السينما دخلوا فيلم اجنبي رومانسي
وفي الاستراحه
ذهبوا ليجلسوا ف الكافتريا
خالد.. ها يابنات تشربوا اي
نور.. هوت شوكلت
ساره.. وانا كمان
خالد.. وانت ياحسام
حسام كان يفرك ف راسه ثم انتبه ع سوال خالد
حسام.. ها مليش نفس
نور.. لا لازم تشرب حاجه معانا
كاد ان يرفض لكنها وقفت وامسكت يده .. يلا نروحانا وانت نجيب الحاجه
حسام لم يرد ان يزعلها فوافق
خالد.. حيث كدا بقا هاتلي معاك قهوه
حسام.. حاضر
ذهبت نور وحسام
وطابوا ٢ هوت شوكلت و ٢ قهوه
حسام.. انا قولتلك مش هشرب حاجه
نور.. انا شيفاك مش فايق فطلبتلك قهوه تفوقك شويه
انت كويس
حسام .. الحمدالله
خليكي هنا استني لما يخلصهم
وانا هروح احاسب
نَور.. حاضر
حسام راح علشان يحاسب و حس ان الدوخه بقت اقوى جدا
الكاشير .. حضرتك هتدفع كاش و لا فيزا
حسام.. انا انا... وفجأه فقد حسام توازنه و مسك في الطربيزه ال قدامه علشان يقدر يقف على رجله
الكاشير بقلق.. انت كويس يا فندم
تحب انادي على المدام ال معاك
حسام.. لا ارجوك متناديش عليها انا كويس
اكمل حسام الحساب و رجع هو و نور لخالد وساره
كانت خطوات حسام ثقيله و حاسس انه هيغمى عليه ف اي لحظه
وصلوا هناك وجلسوا معهم اسند حسام راسه على الكرسي
نور بقلق.. حسام حسام
حسام.. نعم
خالد.. انت كويس
حسام.. انا اه مفيش حاجه
نور.. امال ليه شكلك تعبان
حسام بعصبيه.. مافيش ياجماعه انا كويس😡
خالد كان يعلم انه ليس بخير
ونور تضايقت م معاملته معها ف هذه اول مره يتكلم معها بهذا الاسلوب
بعد ان انتهوا م المشاريب
كلهم وقفوا ليذهبوا لتكمله الفيلم
الا حسام
حسام استنفذ كل قوته و الارهاق و التعب باين على وشه
وكان لسه هيقف ويذهب معهم لكن فجأه حس ان الدنيا بتلف بيه و مبقاش شايف غير سواد و اخر حاجه سمعها
حساااااام رد عليا
حسام فقد وعيه ووقع على الارض
نور ببكاء.. حسام رد عليا ارجوك
ساره.. يلا ياخالد ناخده المستشفى ده وشو اصفر اوي
خالد يعلم ان صديقه وصل لاخر حاجه ف طاقته انه فعلا ارهق نفسه اليوم
خالد.. ،، و هو بيرش الميادن على وجه حسام حساام انت سامعني حسااااام
نور و الدموع تنهمر من عينيها.. ده مبيردش يا خالد يلا ناخده المستشفى
ساره.. استنو اهو فتح عنيه
حسام يتكلم بصعوبه.. هو اي ال حصل
ساره ببكاء.. خضتنا عليك يا حسام انت كويس
خالد.. حسااام انت حاسس بايه
انت اغمى عليك فجأه
نور.. لازم نروح المستشفى
حسام وهو لا يريد ان يفضح امره فنظر لصديقه وقال.. لاء انا عايز اروح البيت
ففهمه خالد ع طول
خالد.. خلاص هو بقت كويس ناخده ع البيت وانا هكشف عليه
نور.. بيت ايه انت تعبان و لازم تروح المشفى😡
صممت نور وبالفعل حسام استند ع خالد وخرجوا خارج السينما
ماعدا نور فهي نسيت حقيبتها ورجعت لتاخذها
وخرجت اليهم بعد ان احضرتها
وكانت تنظر ل حسام وتجري اليه ليسرعوا للذهاب للمشفي
حسام كان يشاور لها بيده ان تقف.. نووووووووور
نظرت نور بجانبها واغمض عيونها
وفجاه خبطتها سياره وطارت نور لبعيد
حسام.. لاااااااااااااا😭😭
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️
خلص فصلنا الثامن
الفصل التاسع
وصلنا الفصل ال فات عندما افاق حسام
وهو يتكلم بصعوبه.. هو اي ال حصل
ساره ببكاء.. خضتنا عليك يا حسام انت كويس
خالد.. حسااام انت حاسس بايه
انت اغمى عليك فجأه
نور.. لازم نروح المستشفى
حسام وهو لا يريد ان يفضح امره فنظر لصديقه وقال.. لاء انا عايز اروح البيت
ففهمه خالد ع طول
خالد.. خلاص هو بقت كويس ناخده ع البيت وانا هكشف عليه
نور.. بيت ايه انت تعبان و لازم تروح المشفى😡
صممت نور وبالفعل حسام استند ع خالد وخرجوا خارج السينما
ماعدا نور فهي نسيت حقيبتها ورجعت لتاخذها
وخرجت اليهم بعد ان احضرتها
وكانت تنظر ل حسام وتجري اليه ليسرعوا للذهاب للمشفي
حسام كان يشاور لها بيده ان تقف.. نووووووووور
نظرت نور بجانبها واغمض عيونها
وفجاه خبطتها سياره وطارت نور لبعيد
حسام.. لاااااااااااااا😭😭
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في غرفة الانتظار البارده الممتلئه ف المستشفى جلسو الجميع بأنتظار نور
جاءت حنان مع محمد وهي تبكي بحرقه ع ابنتها
حنان.. طمني يا حسام بنتي عامله اي هتروح ذي ما راح احمد 😭😭
حسام.. باذن الله هتبقا بخير كويس انها اتنطرت بعيد ومرحتش تحت السياره
ثم تكلم بعصبيه.. انا مش عارف هما اتاخروا كده ليه
هي المستشفى دي مفيهاش حد يرد علينا
محمد بحزن.. زمانهم جايين و انشا الله هيطمنونا عليها
حسام.. انا ابتديت ايأس خلاص حاسس اني هخسرها يابابا 😔
محمد.. يابني مش كدا
خلي املك بربنا كبير افتكر دايما قوله - على بن أبي طالب.. رضى الله عنه قال
ولا تيأس فإن اليأس كفر، لعل الله يغنى من قليل.. وان العسر يتبعه يسر، وقول الله أصدق كل قيل.
حسام.. ونعم بالله
يارب اشفيها وعافيها 🤲
حنان.. يارب تقومهالي بالسلامة
ساره وخالد ومحمد وحسام.. يااااارب 🤲
خالد.. كلام عمي محمد صح
وكمان ذي ما قال الشيخ الشعراوي زمان
اذا تمنيت شيء من الله فاسجد وقول له
"ربي اني احببت شيئاً فارني عجائب قدرتك فيما احببت."
اسجد لربك ياحسام وادعي لمن احببت لعل الله يلطف بها ويشفيها
حسام.. عندك حق ياخالد
واستاذن منهم حسام وتوجه للحمام وقام بالوضوء
ثم دخل ف الغرفه المجاوره لهم
وسجد لربه داعيا اليه وهو يبكي ع حبيبته 😪
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ظلوا واقفين وسط قلق وخوف ورعب ينتظرون خبر واحد عن نور
خالد جاء اليه هاتف يطلبونه ف العياده
فاستأذن وذهب بسرعه
اما عن حسام بعد ان انتهى م الصلاه
خرج و ذهب ليقف في زاويه بعيدة قليلا عن الجميع
و يتخيل كيف سيكون حال اهله لو كانوا جالسون على تلك المقاعد و هما ينتظرون منه ان ينجو من موت محتم
تسارعت الافكار في خياله ثم شكر الله كثيرا انه لم يخبر والده او والدته او نور بأي شئ قاطع شروده صوت الطبيب
الطبيب.. للاسف حاله مدام نور مطمنش
الصدمة جعلت الجميع يصمت ثم تسارعوا بالاسئله عن صحتها
الطبيب.. احنا عملنالها اللازم وجبسنا يدها
بس للاسف عندها حاليا نزيف داخلي واحنا بنحاول نوقفه
و عشان كده هي في العنايه المركزه دلوقتي بس هي هتحتاج دم تاني
حد فيكوا فصيلة دمه.. o..
حسام بلهفه .. ايوه انا
الطبيب.. يبقى حضرتك اتفضل معايا بسرعه عشان تتبرعلها بالدم
محمد.. دكتور يعني نور حالتهه خطر اوي
الطبيب.. مش هاكدب عليك الحاله خطر و لسه مش عارفين هتحتاج دم اد ايه
و جايز النزيف يوقف و تبقى كويسه وجايز لا 😔
حنان ببكاء.. يا عيني عليكي يابنتي
ونظرت لمحمد زوجها.. بنتي هتروح مني يا محمد
مش هقدر اخسرها ذي ما خسرت احمد 😭😭
محمد كان متوتر و خائف على ابنته و لكنه يحاول ان يتماسك .. وحدي الله يا حنان قلبي بيقلي انها هتبقى كويسه باذن الله
ساره.. يارب يارب انا مليش غيرها دي اعز صديقه ليا وذي اختي بالظبط
يارب اشفيها وقومهلنا بالسلامه 😭
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ان تبرع حسام بالدم لنور طلبت منه الممرضه ان يبقى جالس في مكانه
ثم اخذ يتذكر ذكرياته مع نور وانه ممكن ف اي وقد يفقدها للابد
واخرج المقوله التي كان يمشي بها
.. لاَ تدخل حَياة من لا يحتاجگ ، ولا تفرض ذاتگ على من يرفضگ فمَن أرادگ سَيفعل المستحيل .. ليگسَب قلبگ ..💚👍
انا لا اريدها ان تفعل المستحيل او تكسب قلبي
لاني قلبي ليس ملكي انه ملكها هي
وعهد ع نفسه لو قامت بالسلامه هيصارحها بحبه لها مهما كان رد فعلها
تسارعت دموعه بالنزول عندما تذكر ان نور بخطر يهدد حياتها 😭
و هو لا يستطيع حمايتها اليوم كما كان في السابق
عندما كانت تقع وهي صغيره او عندما كبرت وكان احد يتعرضلها وكان يحميها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عاد حسام الى غرفة الانتظار
حنان.. الحمد الله ان فصيله دمكوا واحد يا حبيبي
حسام.. الحمد الله ياماما
انا من يوم متجوزت نور و بقت هي كل حياتي مقدرش اتخيل الدنيا من غيرها مكنتش مصدق انها خلاص اصبحت زوجتي وحلمي تحقق اخيرا
لكن خلاص حلمي بيضيع م قبل حتي ما اقولها انا بحبك واصارحها بشعوري😔
حاسس اني عاجز و مش قادر اعملها اي حاجه
اقترب اليه ساره وطبطبت ع كتفه.. نور هتبقى كويسه انا حاسه بكده
وهتعرف اد اي انت بتحبها وانشاء الله هتجبولنا نونو صغير يملى علينا حياتنا
وباذن الله هتربوا ابنكوا مع بعض
حنان ببكاء.. ياريت يا ساره
شرد حسام ف ما قالته ساره
كيف ينجب طفل وهو ع عداد الموت
هل ياتي به الي الدنيا كي يحرمه م الاب ويصبح يتيم م قبل ان يولد
هل انا هعيش لحد ما اشوف بنتي ولا ابني ع ايدي 😔
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خرج الطبيب مسرعا
الطبيب.. الحالة تدهورت فجأه و محتاجين دم تاني لازم تلاقوا حد يتبرعلها بسرعه
حسام بلهفه.. انا هتبرعلها تاني😰
الطبيب.. مينفعش احنا خدنا منك دم كتير و كده خطر عليك
حسام.. ملكش دعوه يا دكتور انا موافق
حنان ببكاء.. استنى يا حسام ليحصلك حاجه انت كمان😭
حسام.. متقلقيش ياماما
ساره.. بلاش ياحسام والنبي
الطبيب.. استاذ حسام لازم تمضي انك بتتبرع على مسؤليتك و انا مبنصحش بكده لان الخطر كبير عليك
حسام.. انا موافق همضي ال انت عايزه بس بسرعه ارجوك
الطبيب.. طيب اتفضل معايا
ذهب حسام مع الطبيب
حنان ببكاء.. بنتي بتروح مني يامحمد وابني كمان 😭
محمد.. اهدي ياحنان باذن الله خير
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ساره بحزن .. ادعيلها يا ماما حنان بدل مانتي بتعيطي كدا
ارجوكي هدي نفسك مش كدا
ثم لم تتحمل بكاء حنان
وجلست ساره على الارض و انفجرت بالبكاء خوفا على نور
و بدأ محمد وحنان بمحاوله ان يهدئوها
عاد حسام اليهم فركضت حنان لتطمئن عليه
حنان بلهفه.. انت كويس يا حبيبي
حسام بابتسامه .. متقلقيش انا تمام
ساره.. تحب اجيبلك عصير او حاجه تشربها
حسام.. لا شكرا
بعد فتره عاد خالد اليهم
خالد.. ها ياجماعه اي الاخبار
ساره.. الحمد الله ع كل حال اكيد هتبقا كويسه
اصل حسام اتبرعلها بالدم مرتين
و بيقولوا لسه النزيف موقفش
خالد بصدمة وسحب حسام بعيدا عن الجميع .. ازااااي تعمل كده يا حسام انت اتجننت ده خطر عليك😡
حسام بحزن.. عايزني اعمل اي ها
اسيب نور تموت عشان خطر عليا
و بعدين انا كويس مفيش حاجه
خالد.. ال عملته ده اكبر غلط انت اصلا تعبان و مكنش المفروض ياخدو دم منك بس انت اكيد مقلتش لحد على موضوع تعبك ده م الممرضين
حسام.. بص كده لاهلي يااخالد
شوف بيحصلهم ايه بسبب مرض نور وقلقهم عليها وبكائهم
تخيل لو انا مكانها ازاي اسيبهم يتعذبوز و انا فأيدي اني امنع العذاب ده عنهم
خالد بعصبيه.. حرام عليك يا اخي انا خايف عليك جدا انت لازم يتعملك فحص شامل دلوقتي
حسام.. ياااخي سبها ع ربك
انا عايز اتطمن على نور
سيبني ف حالي ياخالد والنبي
و قبل ان يكملو حديثهم خرج الطبيب من العنايه
الطبيب.. الحمدالله الخطر زال
وهي حاليا كويسه والنزيف وقفناه
احنا نقلناها ل غرفه عاديه
الفرحه كانت عارمه و الجميع كانو يحتضنون و يهنأون بعضهم
الطبيب.. استاذ حسام انت حاسس بحاجه
حسام.. لا انا كويس
الطبيب.. انا قلقان عليك بصراحه ال انت عملته النهارده ده خطر جدا
حسام.. المهم نور تقوم بالسلامة
ممكن نشوفها
الطبيب.. اه اتفضلوا بس ارجوكم بلاش تعمل مجهود وتتكلم
محمد.. حاضر يادكتور
وامسك ب حنان ودخلوا الغرفه التي بها نور
وخالد امسك يد ساره ودخل ورائهم
اما عن حسام فكان يمشي بخطوات بطيئه
خالد.. خضيتينا عليكي ياجميل
محمد.. حمدالله ع سلامتك يابنتي
ساره.. نورتي حياتنا م جديد ياقلبي كده توقعي قلبي عليكي
حنان بدموع.. انا كنت فاكره اني مش هشوفك تاني يا نور عيني
نور بصوت ضعيف.. متقلقوش انا كويسه بفضل ربنا و حسام انا عرفت ال حصل وال عمله عشاني
حسام بصوت مخفوض.. انا كنت هموت لو جرالك حاجه
لم يسمعه احد الا نور
صدمت م هذه الكلمه وكانت سعيده ف نفس الوقت
فاقت م شرودها ونظرت له رأته ينظر لها ويضحك ع احمرار وجهها
نور بتوتر.. ماما هو مفيش ماء هنا
حسام.. خاليكي هنا ياماما انا هجيب ليها الماء
و فور قيامه من الكرسي سقط بسرعه البرق و هو مغمى عليه
ركض الجميع الى حسام
و هم يحاولون افاقته و لكن لاجدوى فأبعدهم خالد
و نادى على الممرضه بسرعه ووضعوه على السرير المجاور لنور ثم علق له ماسك الاوكسجين لياخذ نفسه الذي تقطع فور وقوعه
خالد.. هاتيلي محلول
انا عارف انه ماخدش العلاج بقاله يومين
غبي 😡
الجميع كانو مصدومين من ما يحصل لان خالد بدأ و كأنه يعلم شيئا لم يعلمه الاخرين
محمد بفزع.. علاج ايه ال بياخدوا ياابني
حنان.. ابني مالوا الحقوا يا خالد يابني ابوس ايدك 😰😭
اما نور كانت لا تقدر ع الحركه وتبكي بحرقه ع حسام ماذا حل به
انا السبب لقد تبرع لي بدماء كثيره
انها بجوار غرفته و دموعها لم تتوقف
خالد.. لم يرد على اسئلتهم فهمه الوحيد كان ان ينقذ حسام
خالد ضغطه واطي جدا و تقريبا مفيش نبض ايه ال انت بتعمله ف نفسك ده يا حساااااام 😡
وجه كلامه للممرضه .. هاتيلي العلاج ده و الحقنه دي...
ثم قرر انه لن يقولها فكتبها للمرضه على الورقه حتي لا يعرف الاخرين مرض حسام
الممرضه بأستغراب.. هو عندو ...
قاطعها خالد بسرعهوتكلم بصوت عالي.. اعملي ال بقولك عليه حالا😡
اعطاه خالد الحقنه التي تعتبر بديل للعلاج الكيميائي و علق له محلول كلوكوز و ماسك الاوكسجين
محمد.. رد عليه يا خالد حسام مالوا ياابني
خالد.. مكانش ينفع انه يتبرع بالدم مرتين و كمان الكميه كبيره و دلوقتي ضغطه واطي جدا و لازم يرتاح شويه ارجوك يا عمي بالراحه عليه هو مش مستحمل
حنان.. هو ايه العلاج ال قلت انه مش بياخدوا بقالوا يومين
خالد بأحراج و تردد.. اصله عندو فقر دم و كان لازم ياخد الدوا بس هو مبيلتزمش فيه
حنان.. يا عيني يا بني ده شكلو تعبان اوي
خالد.. ارجوكم يا جماعه لازم نسيبوا يرتاح كام ساعه و بعد كده هو هيفوق و يقدر يروح البيت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
افاق حسام بعد كم ساعه ليجد نفسه في سرير المرضى و مربوط باجهزه كثيره و يشعر بالتعب الشديد ثم وجد محمد بجواره و هو ممسك بديه
محمد.. حمد الله على السلامة
حسام.. هو انا فين ايه ال بيحصل
محمد.. انت اغمى عليك من كام ساعه و وضغطك كان واطي جدا بس الحمد الله خالد لحقك
حسام بقلق.. هو الدكتور قال حاجه
محمد.. لا قال انك هتبقى كويس و انك مبتاخدش العلاج
حسام بهلع.. علاااااج اي ده
محمد.. علاج فقر الدم
انت ليه مقلتليش انك بتاخد علاج
حسام.. الحكايه مش مستاهله يابابا
انا كويس الحمدالله
ثم اكمل قائلا.. بابا انا عايز اخرج من هنا
محمد.. ف الاول انا هنادي عليهم عشان يتطمنوا عليك
حسام بالَم.. ماشي
دخلو الجميع الى الغرفه و هما فرحنين بسلامة حسام
حنان و هي تقبله.. ربنا يخليك لينا يا حبيبي سلامتك الف سلامه
ساره.. سلامتك ياحسام انت كويس
حسام.. الله يسلمكوا متخافوش عليا دي حاجه بسيطه انا خلاص هروح البيت
خالد بعصبيه.. تروح البيت ازاي و انت تعبان كده 😡
اه معلش نسيت من امتى اصلا بتسمع الكلام م حد
ده لو انت بتموت مش هتتكلم 😡
حسام.. انا خلاص بقيت احسن و بعدين عايز اروح اشوف نور قبل مروح البيت
حنان.. دي ياكبدي يابنتي انهارت من ساعة مشافتك مغمى عليك
حسام.. طب انا عايز اروحلها
وقف حسام ليذهب لغرفة نور و مشى كام خطوه و لكنه شعر بالدوار و فقد توازنه ولكن امتد له يد سريعا لتلتقطه
✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️
خلص فصلنا التاسع
توقعاتكم
يتبع......
وددتُ حلو مسح رسولُ الله على صدري ودعا لي وقال: إنَّمَا هي دُنيا، والملتقى الجنة بإذن الله، فلا تحزن"❤️
¶¶ اللهُم إنّي مُقصِره وَانتَ الكَريمُ ، مُذنبةٌ وانتَ الحَليم ، فَقيرةُ إليكَ وانتَ الغني ، اللهُم اعفُ عنِي واغفِر ليّ يا أكرمَ الأكرَمين ♥️ ¶¶
بسمﷲ اّلرحَمَن الرَحِيٌم }
روايه.. احببت زوجه اخي 💔 ..
بقلمي✍️ وفاء كامل
الفصل 👈 العاشر 👉
------------________-------------
اللهم إنا نعوذ بك من فواجع الأقدار،
وغصة القلب، وضيق الحياة..؛
ونعوذ بك اللهم من گل مرض، أو وجع، أو گدر،
ومن سوء الحياة وشرها..؛
ونعوذ بك من گآبة الايام ومن ضيق يلامس قلوبنا أو حزن يحتل عيوننا..؛
اللهم إنا نسألك رزقاً حلالاً لا يُعد..؛
وباباً للجنة لا يُسد..؛
وبرگة في صحتنا وأبداننا وأعمارنا..؛
وصلاحاً في ذرياتنا..؛
وزيادة في حسناتنا..؛
وصل اَللَّهُمَّ وَسَلَّمَ عَلَى خَاتِمٍ الانبياء وَالمُرْسِلِينَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٌ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعَيْنِ..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلنا الفصل ال فات عندما افاق حسام
ودخلو الجميع الى الغرفه و هما فرحنين بسلامة حسام
حنان و هي تقبله.. ربنا يخليك لينا يا حبيبي سلامتك الف سلامه
ساره.. سلامتك ياحسام انت كويس
حسام.. الله يسلمكوا متخافوش عليا دي حاجه بسيطه انا خلاص هروح البيت
خالد بعصبيه.. تروح البيت ازاي و انت تعبان كده 😡
اه معلش نسيت من امتى اصلا بتسمع الكلام م حد
ده لو انت بتموت مش هتتكلم 😡
حسام.. انا خلاص بقيت احسن و بعدين عايز اروح اشوف نور قبل مروح البيت
حنان.. دي ياكبدي يابنتي انهارت من ساعة مشافتك مغمى عليك
حسام.. طب انا عايز اروحلها
وقف حسام ليذهب لغرفة نور و مشى كام خطوه و لكنه شعر بالدوار و فقد توازنه ولكن امتد له يد سريعا لتلتقطه
التفت حسام ليفاجئ بان والده هو الذي كان متمسك به
محمد بقلق .. ارجع سريرك يا بني انت لسه تعبان
حسام.. انا كويس يا بابا بس عايز اشوف نور عايز اطمن عليها
مسك محمد يده و قاده الى غرفه نور المجاوره له
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غرفه نور
عند دخول حسام تغيرت ملامح البكاء على وجه نور الى فرح
حسام بغلاسه.. سمعت انك عامله مناحه
نور وهي تبكي.. انا اسفه ياحسام كل ال حصلك بسببي انا ليه تتبرع مرتين بالدم حرام عليك
حسام.. متبقيش عبيطه انا كويس و انتي مش السبب انا بس ال جسمي حساس شويه 😂
نور.. يعني انت كويس دلوقتي
حسام.. زي الحصان بصي كده على العضلات
نور.. ههههههههه ربنا ميحرمني منك
حسام بصدمه.. ها قولتي اي
نور.. انا
امتي
مش فاكره
هو انت قولت اي 😁
ضحكوا الجميع عليهم😂😂😂
حسام.. خلاص نبقا نشوف الموضوع ده بعدين 😉
محمد وحنان كانوا فاخورين جدا بحب اولادهم
حنان فخوه بابنتها نور لانها قدرت تتجاَز وفاه زوجها وشكلها هتبدا تحب حسام وهي مكنتش غلطانه لما صمم تجبرهم ع الجواز
ومحمد فخور بابنه حسام لانه قدر يضحكها رغم اصابتها ف الحادث ووقف جمبيها واتبرع بدمه رغم انه تعبان ومرهق واول حاجه طلبها لما فاق انه يروح وهو تعبان جدا يطمن عليها
ده كفيل انه ربى راجل م ظهر راجل
لكن الاب يبقا اب وقد شعر ان هناك شئ غريب يدور من ورائه عن صحه حسام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مره شهرين ع حادث نور
والحمدالله الجبس اتفك
واصبحت بخير
شويه كدمات بسيطه هتسيب اثر بس مع الزمن هتروح
ف الفيلا
نور.. حسام ممكن اتكلم معاك
حسام.. اكيد اتفضلي
نور.. طيب تعالا نطلع غرفتنا
حسام باستغراب.. حاضر
حسام.. ع اذنك يا بابا انا طالع انام وهاخد نور
محمد.. اتفضل يابني
يابختك والله مش انا سيباني ونايمه ولا بتسال فيا ههههه
نور.. لما تصحي هقولها 😅
محمد.. دي حبيبتي 😂
ضحكوا جميعهم 😂😂😂
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف غرفه حسام
حسام.. ها عايزه تقولي اي
نور.. فاكر يوم الحادث بتاعي
م شهرين وانت اتبرعت بدمك ليا
وشوفتك واقع ع الارض وتعبت جدا يومها
ساعتها كنت هموت لما شوفتك وانت
و غلبتها الدموع و هي تتكلم 😭
وانت بتتالم حسيت ان قلبي كان هيقف يا حسام
انا حسيت ان الدنيا قصيره اوي
على اننا نخبي مشاعرنا يا حسام
نور كانت تشجعه ع انه يتكلم ع ال ف قلبه ويصارحها بحبه لها
بعد ما تأكددت م حبه لها عندما تفاحأت مما عرفته
👈فلاش باك👇
بعد شهر ونصف م الحادث
كانت تجلس مع محمد زوج والدتها
اقترب منها وقال لها
محمد.. حبيبتي حابب اتكلم معاكي
نور.. اتفضل يابابا
محمد.. ف حاجه م زمان كان لازم اورهالك
واخرج محمد الورقه م جيبه
واعطاها لنور
فأنصدمت عندما وجدتها وصيه احمد 😲
متي كتبها ولماذا لما يعطيها الي م زمان
وكان محتواها ما يلي.....
"" بابا ... انا عارف انك انت وماما حنان ال هتنفذوا وصيتي
اانا م اسبوع حلمت حلم وحش اوي
اني بموت وشايفكم كلكم لابسين اسود عليا
والمشكله لما صحيت كان ع اذان الفجر
الحلم ده اتقرر ٣ ايام ورا بعض
انا استغربت وبقيت اخاف جدا لذلك روحت لشيخ استفسر عما يحصل لي
وتفاجات انها رؤيه وليس مجرد حلم
انا عارف ان كل واحد فينا لما بيتولد بيتكتبله هيعيش اد اي ويموت امتى
ودايما بدعي ربنا واقول
.. اللهم احسن ختامنا..
انا مش خايف ولا قلقان
انا حاسس اني هموت قريب
انا عارف ان حسام معجب بنور وبيحبها م زمان بس كنت متجاهل هذا الحب وقولت اسبها تختار
وفعلا اختارتني انا
كنت حزين وقلبي بيتقطع ع حسام لما عرف اننا هنتجوز كان باين عليه اوي وعارف ان محدش فيكم كان يعرف بحبه لنور
بس انا قولت مع الوقت هينسى وللاسف ضغطت عليه ذياده لما قررت نعيش ف الفيلا معاكم انا ونور هو مستحملش وسافر
مكنتش اقدر اكلمه واقوله سافرت ليه او ارجع
انا بتمني اخويا يسامحني عشان اخدت حاجه مش ملكي
بس انا حبتها بجد وغيرت م اخويا 😓
بس بعد كدا ندمت لاني خسرته
وانا عارف انه مهما حصل مش هيقولها ع ال ف قلبه ويعترفلها بكل حاجه
انا كل يوم كنت افتح دفتر يومياته واشوف الكلام ال كاتبه ليها وكان قلبي بيتقطع عليه
اد اي هو بيحبها وانا حرمته منها
ولما اتجوزنا انا ونور قولت اكيد مع الوقت هينساها علشان اخويا محترم وكويس ومستحيل يفكر في مرات اخوه
لو حصلي اي حاجه
ياريت تصلح غلطتي وترجع امانتها لصاحبها
وتقوله يسامحني
ياريت يابابا تجوز نور لحسام هو الوحيد ال هيقدر يسعدها
وحسام الوحيد ال هيقدر يحميها
دي وصيه يا بابا انت وماما حنان ومش لازم حد يعرف بيها خصوصا حسام
مش عايزه يعرف اني عارف بحبه م زمان ومع ذلك قررت اتجوزها واخدها منه
مش عايزه يكرهني 😭
ولو موت لاخويا مبروك واني اكيد هكون مبسوط اووووي ان اخويا هو ال اتجوز نور
... احمد.... ""
انتهت نور من قراءه الورقه وهي تبكي بشده نظرت الي محمد 😭😭
ثم ركضت الي غرفتها وانفحرت في البكاء وهي تتذكر كلمات احمد
دخلت اليها حنان وقالت لها.. انا عرفت بالوصيه م بعد وفاه احمد
بس كنت عارفه بحب حسام ليكي م بعد جوازك وسفره باسبوع
نور بصدمه.. كنتي عارفه ياماما ومقولتليش
حنان.. لانه حلفني يابنتي مقولش لحد وكان دايما يتصل يطمن عليكي انتي واحمد وانا كان قلبي بيتقطع عليه
انا عرفت لما كنت ف غرفته بعد ما سافر
قعدت ع فراشه وابكي لانه وحشني ثم لمحت صوره وافتكرت اني شوفتها اكتر م مره معاه كل يوم الصبح يصبح عليها
ويتكلم معاها تفاجات بانها صورتك انتي وهو م وانتوا صغيرين
فضول خلاني ادور ف مكتبه واكتشفت انه بيكتب مذكراته
اخدت الدفتر وفضلت اقرأ فيه وانا ببكي عليه
ياقلبي استحمل وشال ف نفسه كتير وقرر انه يبعد ويسيبك
عشان كدا انا ال صممت انكوا تتجوزوا وعارفه اني مش ندمانه ومتاكده م حبه ليكي وهيحافظ عليكي
ذي ما انا متاكده انك لسه لحد الان مراته ع الورق بس
نور بصدمه.. ماما... انا
حنان.. ارحوكي يابنتي ابني بيضيع مني شوفي ملامحه اتغيرت ازاي
رجعيلي حسام يتاع زمان يانور يابنتي وحاولي تنسي احمد وادي لحسام فرصه
احمد دلوقتي سعيد بيكم مع بعض ومرتاح ف تربته كفتيه تعزبيه لحد كدا
والحي ابقي م الميت يابنتي
نور ببكاء.. حاضر ياماما هحاول
وتركتها حنان
وذهبت نور الي مكتب حسام وحاولت ان تفتح احد الادراج لكنه كان مغلق فتذكرت انه دائما يترك المفتاح ف الدولاب
ذهبت لتحضره وفتحت درج المكتب وتفاجأت بالدفتر
وبدأت تقرأ فيه
.. اليوم دخلت حياتنا اجمل انسانه ع وجه الكون نور ابنت زوجه ابي
احببتها م اول نظره
انها جميله ورقيقه انها ملاك..
.. اليوم هو اول يوم لها ف الثانويه
اوصلتها الي المدرسه ولم اذهب
بقيت اراقبها فانا ادمنتها
وعندما كنت ارى شخص يتعرضلها
كنت انتظره واسدد له اللكميات حتي يقول حقي برقبتي
انني لا اقدر ان ارى احد ينظر لها غيري..
.. اليوم نوري وقعت واحنا بنلعب ف الحديقه واتعورت ف رجليها
انا خفت عليها جدا وشعرت بالخوف والقلق
جريت عليها وهدتها واخدتها ف حضني عشان تبطل عياط
الله اد اي كان حضنها دافي وجميل
وجبتلها شيكولا ال بتحبها عشان تنسي الالم..
نزلت الدموع ع جبينها
انها علمت اد ايه كان يعاني انه فعلا يحبها
واد اي كان يكتم ف قلبه
اد اي اللحظات ال هو كاتبها دقيقه وجميله
ثم انتقلت نور لاخر صفحه
..االيوم علمت بزواج نور ع اخي
ف نفس الوقت ال كنت هفاتحها فيه بحبي لها
انا مش حزين بالعكس انا سعيد لانها سعيده جد بااحمد
انها تحبه واختارته هو
انه اخي ولن انسي لحظه دخوله الي وقال لي بسعاده انها وافقت ع الزواج منه..
انا اسف مش هقدر اخدع دموعي قدامكم
مش هقدر اشوفكم مع بعض ف مكان واحد قدامي
انا لازم امشي واسيب البيت
لازم امشي بعيد جدا
مش قادر
انا بحب زوجه اخي
ولذلك قررت اترك بلدي واسافر مع صديقي خالد هو نصحني ان انسي لكن ازاي
واقترح عليا نسافر نغير جو يمكن انسى
اليوم اخر مره اكتب فيها ف مذاكرتي
سلام يا من احببت دائما 😔..
لاحظت انه لم يكتب شئ ف الدفتر بعد ما سافر ولا حتي ع حياته ف سفره ولا ع وفاه احمد ولا عن جوازه منها فتعجبت لم توقف ع الكتابه
واغلقت الدفتر وهي تبكي بحرقه وتمنت ان تقول له انها علمت بكل شئ واني احبك
نعم احبك احببت طيبتك وحنانك منذ الطفوله واهتمامك بي ظننتها اخوه ما بينا لكني الان ادركت انه حب انا بحبك ياحسام😭😭
باااااااك......
حكت له ما علمته م فتره وكيف علمت انه يحبها
كان حسام يستمع لها و هو مستلقي على الفراش و هو يحاول ان يصارع دموعه التي سالت بالرغم من جميع محاولاته
نور.. حسام انا لو اعرف اني لو حكتلك ع وصيه احمد وكمان اني عرفت الحقيقه انك بتحبني م زمان
وده يخليك تبكي وندمان تاكد ان اتفاقنا زي ماهو وجوازنا ع الورق ونطلق بعد شهرين م الان
انا عارفه اني اسيت عليك كتير وانت اتحملت ياما مني
بس غصب عني
مكنتش اعرف اني بجرحك
ولا كنت اعرف اني
اني..... بحبك
عن اذنك
استدارت نور لتذهب ولكن حسام جذبها اليه بسرعه
حسام.. نور انا...... انا.... بحبك ،بحبك، بحبك اكتر من نفسي
واحتضنها بشده وبكوا سويا 😭😭
✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️
خلص فصلنا العاشر
توقعاتكم
يتبع......
وددتُ حلو مسح رسولُ الله على صدري ودعا لي وقال: إنَّمَا هي دُنيا، والملتقى الجنة بإذن الله، فلا تحزن"❤️
¶¶ اللهُم إنّي مُقصِره وَانتَ الكَريمُ ، مُذنبةٌ وانتَ الحَليم ، فَقيرةُ إليكَ وانتَ الغني ، اللهُم اعفُ عنِي واغفِر ليّ يا أكرمَ الأكرَمين ♥️ ¶¶
بسمﷲ اّلرحَمَن الرَحِيٌم }
روايه.. احببت زوجه اخي 💔 ..
بقلمي✍️ وفاء كامل
الفصل 👈 الحادي عشر والثاني عشر 👉
------------________-------------
اللهم إنا نعوذ بك من فواجع الأقدار،
وغصة القلب، وضيق الحياة..؛
ونعوذ بك اللهم من گل مرض، أو وجع، أو گدر،
ومن سوء الحياة وشرها..؛
ونعوذ بك من گآبة الايام ومن ضيق يلامس قلوبنا أو حزن يحتل عيوننا..؛
اللهم إنا نسألك رزقاً حلالاً لا يُعد..؛
وباباً للجنة لا يُسد..؛
وبرگة في صحتنا وأبداننا وأعمارنا..؛
وصلاحاً في ذرياتنا..؛
وزيادة في حسناتنا..؛
وصل اَللَّهُمَّ وَسَلَّمَ عَلَى خَاتِمٍ الانبياء وَالمُرْسِلِينَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٌ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعَيْنِ..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلنا الفصل ال فات عندما
حكت له نور ما علمته م فتره وكيف علمت انه يحبها
كان حسام يستمع لها و هو مستلقي على الفراش و هو يحاول ان يصارع دموعه التي سالت بالرغم من جميع محاولاته
نور.. حسام انا لو اعرف اني لو حكتلك ع وصيه احمد وكمان اني عرفت الحقيقه انك بتحبني م زمان
وده يخليك تبكي وندمان تاكد ان اتفاقنا زي ماهو وجوازنا ع الورق ونطلق بعد شهرين م الان
انا عارفه اني اسيت عليك كتير وانت اتحملت ياما مني
بس غصب عني
مكنتش اعرف اني بجرحك
ولا كنت اعرف اني
اني..... بحبك
عن اذنك
استدارت نور لتذهب ولكن حسام جذبها اليه بسرعه
حسام.. نور انا...... انا.... بحبك ،بحبك، بحبك اكتر من نفسي
واحتضنها بشده وبكوا سويا 😭😭
حسام.. انا اسف حقك عليا
بس مكتش ينفع اقولك حقيقه مشاعري حتي بعد وفاه احمد
لانك ببساطه مكنتيش هتصدقيني وهتقولي اني بشفق عليكي م بعد موت جوزك او اتجوزك عشان هما عايزين كدا
لا انا كل يوم بيعدي عليا اصعب م اليوم ال قبله وانتي جمبي وفي غرفه واحده ومتجاهلين بعض 😔
حبيبتي قدامي ومش قادر احكيلها ع الجوايا
نور.. انا ال اسفه عشان عمري ما لاحظت اد اي انت بتحبني ومهتم بيا وبتحميني دايما
كنت عاميه
حسام.. ياريت نبدأ حياه م جديد
نور.. وانا موافقه
بس معلش ياحسام استحملني كمان كام يوم
انا لسه مش مستعده اكون مراتك
لسه احمد ف قلبي 😔
حسام.. انا فاهم كدا كويس وتاكدي عمري ما هضغط عليكي😊
وتركته وذهبت لفراشها لتنام
وكذلك حسام جلس ع الاريكه وفرد جسمه لكي ينام
والحقيقه ان الاثنين يدعون النوم
كل واحد فيهم سرحان بيفكر ف ال حصل النهارده والاعترافات ال حصلت بنهم
كل منهم الابتسامه ع وجهه سعيد م الخطوه ال حصلت
لكن حسام فجاه ابتسامته اختفت
شعر حسام ببعض التعب ودوار خفيف في رأسه
تذكر انه لم يأخذ علاجه
كيف سيأخذه ونور نائمه معه ف نفس الغرفه
نهض م ع الاريكه وذهب بهدوء لكي يحضر حقيبته
كاد ان يفتحها لياخذ علاجه
لكن نور التفتت له
نور.. بتعمل اي ياحسام
حسام بتوتر.. ها😲
مافيش افتكرت ان ف اوراق للشركه لازم اخلصها
نور.. الوقت اتاخر نام وبكره اشتغل ف الاوراق وانا هصحيك بدري
انت تعبان ومنمتش النهارده خالص
حسام.. لا نامي انتي
نور بقلق.. حسام انت كويس😰
حسام بقلق.. الحمدالله ليه
نور.. مالك بتتعرق كدا ليه
حسام.. يظهر داخل ع دور برد
متشغليش نفسك انتي
نور.. طيب انت لازم تبدل ملابسك عشان مبتله م العرق
والهدوم ال انت لابسها لو نشفت ع جسمك هدخل ف دور شديد
حسام.. حاضر
حسام الالم بيذيد ومش عارف يعمل اي او يتصرف ازاي
ولكن لم يهتم وذهب للحمام وابدل ملابسه ببنطلون بيتي وتيشرت بدون اكمام ثم خرج
ووقع علي الاريكه بتعب بعدما غطي نفسه جيدا
فالالم يذيد وجسمه يتعرق بشده
انه لازم ياخد العلاج
كيف سياخذه وهي معه ف الغرفه
نور حاولت ان تنام لكنها لم تقدر تفكيرها ف حسام حست انه به شئ ما
وفجأه سمعت صوته يتالم
نهضت م الفراش وتوجهت بحذر اليه ووجدته نائم ووجهه يتصبب عرقا فأقتربت منه بحذر ووضعت يديها علي رأسه فأنصدمت عندما وجدت حرارته مرتفعه جدا وذهبت بسرعه
واحضرت اناء به ماء بارد وفوطه صغيره ثم وضعتها في الماء ووضعتها علي راسه
كان حسام في عالم اخر يتالم بشده م شده الصداع ف راسه وحرارته المرتفعه ان الالم لم يعد ان يتحمله
اخذت نور تضع له الكمدات ع راسه وتتلامس شعره برفق
وتتذكر ايام طفولتهم واد اي هو كان دايما مخليها سعيده
ظلت تتذكر مواقف حصلت بينهم وتبتسم
لكن فاقت نور من شرودها علي صوت حسام وهو يمسك يديها ويتحدث بدون وعيي
حسام بالم م كثره ارتفاع درجه حرارته.. متسبنيش .. خليكي معايا انا بحبك اووووي مقدرش اعيش من غيرك يا نور
ادمعت عيونها
وشعرت بالقلق عليه
علي حالته ثم وضعت يديها المرتعشه علي وجهه وتحدثت بتوتر.. حسام انت كويس
فتح حسام عيونه ببطئ ثم سحبها اليه وقبلها علي شفتيها وتحدث بتعب.. خليكي معايا انا بحبك
حسام لم يكن ف وعيه ولا يدري ماذا يقول
انه م شده ارتفاع حرارته جعلته يهلوث
ومن كثره الصداع ف رأسه والالم
اصبح ف عالم اخر
حسام بالم.. ااااااه اااااه
نور بقلق.. مالك ياحسام ارجوك قولي مالك
طيب اساعدك ازاي
حسام غلبه الالم وقال لها ان تحضر حقيبته وتفتح مكان معين وتاتي بالعلاج
نور.. علاج اي ده ياحسام
حسام.. ده مسكن
ذهبت نور واحضرت الحقيبه وبالفعل وجدت العلاج واعطته له مع كوب ماء
وهو يتناوله نظرت نور للعلاج واخذت تقرأه
لكن لم يعطي لها حسام الوقت لتفهم ما هو هذا العلاج
فاخذه منها بسرعه وهو لا يرى بعيونه ف الرؤيه مشوشه م شده الالم
لم تضغط عليه و اسندته نور لتضعه ع الفراش
فبالتاكيد ان مريض بسبب نومه ع الاريكه ف هذا الجو القاسي
انا اسفه ياحسام اني بخليك تنام ع الاريكه
ظلت بجانبه وهو مغمض عينيه
نظرت نور الي عيونه وكأن لسانها توقف عن الكلام
افتح حسام عيونه فجاه واقترب منها
اما عن نور فتجمدت مكانها عندما وجدته ينزع عنها ثيابها 😲
حاولت نور الابتعاد قليلا ولكن لم تستطع هناك شئ اخر يجذبها تجاهه فاستسلمت له
واصبحت زوجته رسمي شرعأ وقانونأ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في صباح يوم جديد
استيقظت نور ونهضت من علي الفراش بفزع وهي شبه عاريه تغطي جسدها بالغطاء ثم نظرت اليه وهو عاري الصدر ممدد علي الفراش فتعالت صوت بكاءها😭😭
حتي نهض هو من علي الفراش بفزع ينظر اليها بعدم فهم حتي ادرك الامر فتحدث في نفسه بصدمه.. لا بالتأكيد لم يفعل هذا لم يخون اخيه احمد
هذا كابوس بالتأكيد اغمض عيونه بقوه ثم فتحها مره اخري ونهض من علي الفراش بفزع يمسك رأسه من شده الألم
برغم انه اخذ علاجه امس وجعله ينام كثيرا الا انه مازال يشعر بالالم ف رأسه
فأخر شئ يتذكره ان درجه حرارته كانت مرتفعه جدا ويتعرق والم شديد براسه
فاق من شروده علي صوتها وهي تتحدث ببكاء
نور.. انا ازاي قبلت بكدا
ازاي خنت احمد 😭
ازاي حصل كدا
حسام بحزن.. انا اسف والله مكنتش ف وعي م شده مرضي مش عارف ازاي عملت كدا😔
نور.. انا عارفه ان احمد الله يرحمه بس ياحسام انا لحد الان بعتبره جوزي ولسه ممتش
ازاي ابقي زوجه احد غيره
هو ممتش هو لسه جوه قلبي ومعايا 😭
حسام.. انا اسف انا كنت عايز اديلك وقت تتقبلي اننا متجوزين واحمد مات خلاص
مكنتش عايز اخد الخطوه دي دلوقتي 😔
نور.. انا عارفه انك مكنتش حاسس بنفسك انا السبب انا ال مش عارفه حصلي اي مقدرتش امنعك ومحستش بنفسي 😓
لم ينطق حسام كلمه اخرى
فقط كان نادما عما فعله امس
لم يكن يريد ان يخطوا هذه الخطوه حاليا
ولا يريد ان يضغط عليها
لكن شعورها نحوها تغلب عليه وفقد السيطره ع نفسه
ذهب للحمام واخذ شاور وابدل ملابسه وترك الفيلا بدون ان ينطق كلمه واحده مع اي احد
ظلت حنان تنادي عليه لكنه اغلق الباب وذهب
حنان باستغراب.. الله ماله ده
محمد.. يمكن متاخر ع شغله
حنان.. لا لسه بدري الساعه ٧ صباحا وكمان مفطرش ولا حتي صبح علينا ذي كل يوم
محمد.. اكيد وراه مؤتمر ومستعجل متقلقيش انتي
حنان.. اومال نور منزلتش ليه
انا هطلع اشوفها
محمد.. ياحنان سبيها اكيد نايمه
وامسكها م يدها لتجلس وتترك نور لحالها
لانه يعلم ابنه كثيرا
يعلم ان هناك شئ ما ازعج حسام
واكيد حصل خلاف بينهم نتيجه عدم نزول نور لحد الان
فاراد الا يتدخل احد منهم بينهم
مر اليوم ولم تخرج نور م غرفتها ولا حتي قامت م الفراش
مازالت كما هي بهيئتها تضم نفسها وتبكي وهي تتذكر احمد
حاولت حنان ان تتكلم معها لكن ف كل مره نور كانت تقول لها انا بخير بس سبيني لوحدي شويه ياماما
تركتها بعد ما محمد امرها بذلك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاء الليل
ووصل حسام الفيلا ع منتصف الليل
ودخل حسام الي الغرفه فأنصدم عندما وجد نور خارجه من الحمام وتضع منشفه حوالين جسدها
فألتفت بسرعه وتحدث بضيق.. اسف مكنش اصدي
كان لازم اخبط الاول
اخذت نور ملابسها بسرعه ودخلت الي الحمام مره اخري ثم خرجت
وتحدثت بأحراج.. انت....
قاطعها حسام بحده فهو قرر ان يغير معاملته معها
والا يسمح لنفسه مره اخرى ان يتجاوز حدوده معها
ايوه هي زوجته لكنه لا يريد ان يجبرها
ع شئ تندم عليه مثل ما حدث امس
حسام بحده.. انا هنام وحضري نفسك علشان هوصلك بكره للجامعه
ننور بصدمه.. انت خلصت اوراقي وهدخليني اكمل جامعتي
حسام.. تصبحي علي خير
القي حسام كلماته ثم سحب الغطاء ونام علي الاريكه
فجلست نور علي الفراش بتوتر ظلت تنظر اليه مره تبتسم ومره تحزن حتي غلبها النوم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف صباح يوم جديد
ذهبت نور مع حسام الي الجامعه
واخبرها حسام انه سوف يأتي بعد انتهاءها لياخذها ثم ادار سيارته وذهب
اما في الجامعه دخلت نور تنظر الي الجميع شباب وبنات يجلسون ويمزحون بطريقه ملفته فذهبت لتأخذ جدول محاضرتها ثم جلست في كافتريا الجامعه
تنتظر موعد محاضرتها اما بجانبها جلس هؤلاء الشباب والبنات
وتحدث احدهم.. مين البنت دي😁
وجه الجميع نظرهم اليها ثم تحدث احداهم.. هتلاقيها دفعه اولي هي حلوه بس شكلها هبله
نظرت احدي الفتيات اليهم ثم تحدثت بحده.. هو انتوا مش بتسيبوا حد في حاله ابدا ربنا ياخدكم😡
القت الفتاه كلماتها وذهبت الي نور ثم تحدثت بابتسامه.. هااااي
انا ريهام وانتي اسمك اي
واه انا في سنه رابعه بعيد السنه للأسف علشان محضرتش الامتحانات
نور بتوتر.. اسمي نور في سنه رابعه
ريهام بابتسامه.. كويس كدا احنا مع بعض
هو احنا ممكن نبقا اصحاب
نور بابتسامه.. ياريت انا معنديش اصحاب خالص
ريهام.. طيب يلا بقا علشان المحاضره
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهب حسام الي صديقه خالد ف المشفى
حسام.. اذيك ياصاحبي
خالد لم يرد عليه
حسام.. مالك ياخالد
خالد بغضب.. يعني حضرتك مش عارف مالي
حسام.. لامعرفش
خالد.. المفروض ان حضرتك م يومين كنت تيجي عشان معاد الجلسه بتاعتك
واكيد تعبت جدا اليومين ال فاتوا وحالتك ادهورت
حسام بحزن.. فعلا
انا كنت بموت امبارح
وبسبب ال حصلي عملت حاجه ندمان عليها
خالد بقلق.. ف اي ياحسام
قص اليه حسام ما حصل امس حتي الصباح
خالد.. انا شايف انك لا عملت حاجه حرام ولا غلط دي مراتك ياحسام
بس مع الوقت هي هتتقبل ال حصل وهتقتنع خلاص انك بقيت جوزها واحمد الله يرحمه
انت مخونتش اخوك ياحسام لانه ميت
وهي الان مراتك وملكك انت
حسام بحزن.. بس هي ندمانه انت مشوفتش ازاي كانت حالتها وهي بتبكي
انا قلبي كان بيتقطع عليها
انا السبب
معرفش ازاي عملت كدا
كل ده بسبب العلاج مش بيخليني ف وعي
مقدرتش اتحكم ف مشاعري ال حابسها جوايا سنين
خالد.. انت لازم تعرف اهلك ياحسام وخصوصا نور
حسام بتعصب .. مقدرش اخاف ع بابا ليتعب
وعلي ماما حنان
وعلي نور دي ممكن تروح فيها لانها هتخسر حد تاني
خالد.. اهدى يا حسام انت لازم تبطل تفكر فكل الناس و متفكرش غير ف نفسك
حسام.. ، انا اقدر استحمل بس هما مش هيقدروا كفايه موت احمد اثر فيهم
خالد.. لا يا حسام انت غلطان انت مش هتستحمل حاجه
انت مبتديش نفسك وقت ترتاح فيه
حتى وانت بتعمل العلاج الكيميائي ولازمك راحه بتجهد نفسك ف الشغل بذياده ياصاحبي
انت لازم اقل حاجه بعد كل جلسه ترتاح اسبوع ف السرير
هتقولهم اي ساعتها
حسام.. مش هقول اي حاجه انا هكمل حياتي عادي و مش محتاج راحه بعد الجلسه انا عارف نفسي كويس
خالد.. حسااااام انت اتجننت
ال بقولهولك ده مش لعبه و لازم تعرف ان العلاج الكيميائي مش هيشفيك تماما هو بس مش هيخلي الورم يكبر اكتر من كده بس العمليه لازم تتعمل
حسام.. ارجوك يا خال انا ماشي ع الجلسات الكيميائي زي ما اتفقنا
ومش هقدر اعمل العمليه
خالد.. خلاص خلينا نشوف نتيجه الشهر ده مع الجلسات عملت اي ف الورم و بعدها نتكلم المهم الجلسه بتاعتك ال كانت م يومين وانت مجتش
هخليها بكره متنساش
الساعه عشره الصبح
حسام.. بردوا الجلسه ٥ ساعه ذي كل مره
خالد.. ايوه و بعدها لازم ترتاح عشان ممكن تحس ان نفسك غامة عليك او احتمال ترجع
و ساعات بتحس بتعب شديد و صداع لازم ترتاح يا حسام ارجوك
حسام.. عادي اتعودت ع الكلام ده بعد كل جلسه ربنا يستر انشالله
انا هحاول مش هروح الشغل بكرا
خالد.. لا بكرا و لا بعده
لازم ترتاح كام يوم على الاقل اسمع الكلام بقا
حسام.. ربنا يسهل
خالد.. انت ليه واخد الامر بتافها
انا بتعمل في نفسك كده ليه
انا قولتلك يا حسام ان العمليه نسبه نجحها كبيره و انت ال مش عايز
حسام.. لو عملت العمليه كلهم هيعرفوا و ده ال انا مش عايزه يا خالد
خالد.. بس دول اهلك و واجبهم انهم يساعدوك
حسام بعصبيه.. يساعدوني ازاي
ماما حنان متعلقه بيا جدا و لو قولتلها ممكن يحصلها حاجه
وبابا عنده القلب ومش بعيد يروح فيها
ونور مش هتتحمل ويعالم هيحصلها اي
خالد.. انت لازم تعرف ان المرض هو امتحان من ربنا ليك
و انا عارف انه يمكن انت بتعيش اصعب ايام حياتك دلوقتي
بس انت لازم تعرف ان ربنا لما بياخد منك حاجه بيديك حاجه تانيه احلى،
و انت فعلا دلوقتي عندك الاحلى انت عندك نور ياحساااام
الحب ده نعمه من ربنا و مش كل الناس بتحب و تتحب في ناس بتموت من غير ما تجرب الحب و لا يعرفوا معناه خالص
حسام.. عندك حق
ع كل حال
هسيبك انا عشان اتاخرت
هروح اجيب نور واوصلها البيت واجي تاني نكمل حديثنا
خالد.. تمام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اما عند نور بعد خروجها من المحاضره نظرت ريهام اليها ثم تحدث بتذمر.. انا مفهمتش ولا كلمه تفتكري كده اني فاشله 😁
نور بابتسامه.. لا
بس علشان دي اول محاضره بس
جاءت ريهام لتتحدث ولكن قاطعها احدي الشباب.. مش هتعرفينا يا ريري ولا اي
ريهام بضيق.. لا مش هعرفكم يلا يا نور
اقترب احدي الشباب من نور ثم تحدث.. خلاص نتعرف احنا😅
انا حسن وانتي بقا
نور بخوف وهي تمسك بيد ريهام.. يلا نمشي 😰
ريهام بعصبيه.. حسن لم نفسك
سيبنا نمشي من هنا 😡
حسن ببرود.. لا لما اتعرف الاول هبقا اسيبكم
اقترب حسن من نور مره اخري ثم مسك يديها وتحدث.. تعالي بس دا انا حنين اوووووس وهعجبك ياحلوه 😂
وفجأه قاطعه لكمه قويه وصوت حاد.. تعالي انت يا حنين وو👊👊👊👊👊
✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️
خلص فصلنا الحادي عشر
وصلنا الفصل ال فات
عند نور بعد خروجها من المحاضره نظرت ريهام اليها ثم تحدث بتذمر.. انا مفهمتش ولا كلمه تفتكري كده اني فاشله 😁
نور بابتسامه.. لا
بس علشان دي اول محاضره بس
جاءت ريهام لتتحدث ولكن قاطعها احدي الشباب.. مش هتعرفينا يا ريري ولا اي
ريهام بضيق.. لا مش هعرفكم يلا يا نور
اقترب احدي الشباب من نور ثم تحدث.. خلاص نتعرف احنا😅
انا حسن وانتي بقا
نور بخوف وهي تمسك بيد ريهام.. يلا نمشي 😰
ريهام بعصبيه.. حسن لم نفسك
سيبنا نمشي من هنا 😡
حسن ببرود.. لا لما اتعرف الاول هبقا اسيبكم
اقترب حسن من نور مره اخري ثم مسك يديها وتحدث.. تعالي بس دا انا حنين اوووووس وهعجبك ياحلوه 😂
وفجأه قاطعه لكمه قويه وصوت حاد.. تعالي انت يا حنين وو👊👊👊👊👊
تفاجأت نور عندما وجدت حسام امامها
وحسن علي الارض يتألم بشده
فأقترب حسام منه ومسكه من قميصه ثم تحدث بحده.. كنت بتقول اي بقا يا حنين
ما تتكلم وتنشف كده
حاسس اني ماسك بنت اختي الصغيره😡
حسن بخوف وألم.. انا مقولتش حاجه والله دي هي
هي ال بتجري ورايا
نظر حسام الي هيئته ثم تحدث بسخريه.. ليه دا انت مفيش فيك ميزه واحده حلوه غير احساسك المرهف يا ابو احساس 😂
انتهي حسام من كلماته وضرب حسن لكمه اخري قويه علي وجهه👊👊👊
ثم وجه نظره الي نور الواقفه بصدمه ودموعها تنزل بغزاره
فتحدث للفتاه التي بجانبها مردفا.. ينفع كده اسأليها بتعيط ليه دلوقتي
ريهام ببلاهه .. هااا ... هي مين
ثم اكملت بابتسامه.. هو انت مين اصلا
حسام بابتسامه وهو مازال يمسك حسن من عنقه.. انا حسام وجوز الاستاذه ال واقفه تعيط جمبك دي😅
نظرت ريعام اليه ثم الي نور وتحدثت بهمس.. يخربيتك انتي متجوزه العسل دا😲
حسن بتوسل.. سيبني بالله عليك اخر مره والله 😰
نظر حسام اليه ثم لكمه مره اخري 👊
وتحدث ببرود.. مش شايفني بتكلم مع البنات ما تخرس بقا
ثم وجه نظره لنور وتحدث بابتسامه مستفزه.. اسيبه ولا عايزه منه حاجه
نور بدموع وتوتر.. سيبه يمشي
ريهام بلهفه.. والنبي يا عسل انت ممكن اضربه
اصله بيضايقني دايما
ابتسم حسام ثم سحب حسن وجعله يقف امامها وتحدث.. بس كدا ده انا كنت فاكر هتطلبي حاجه كبيره 😅😅😅
اضربيه يلا
ابتسمت ريهام بسعاده ثم صفعته علي وجهه بقوه
فألتفت حسام اليه وتحدث بحده.. اسمع يا حنين مراتي ال واقفه هناك دي خط احمر
لو عرفت انك حاولت بس تبص عليها من بعيد
جسمآ بالله لهخليك تندم طول حياتك
ولو بصيت لاي بنت هنا ف الكليه
هبعتك لأمك في اكياس يا روح امك يلا غور😡😡
ركض حسن بسرعه ثم اقترب حسام من نور ومسك يديها وتحدث بحده.. يلا علشان نمشي
نظرت نور الي ريهام وتحدثت.. عايزه حاجه
ريهام بابتسامه.. شكرا هشوفك بكره
شكرا يا عسل اقصد يا حسام 😂
حسام بابتسامه.. العفو
القي حسام كلمته ثم سحب نور خلفه وركبوا السياره
فنظرت اليه وهو يقود وعلي وجهه علامات الغضب الشديد😡😡
عكس الهدوء والبرود المميت الذي كان ع وجهه وطريقته منذ دقائق كيف تحول فجأه هكذا
فتحدثت نور بخوف ودموع.. انت زعلان مني في حاجه
لو علي ال حوصل جوه والله ما عملت حاجه
اوقف حسام السياره فجأه ثم ضرب المقود بيده بقوه وتحدث بغضب.. ما هي دي المصيبه انك معملتيش حاجه وعماله تعيطي
وكمان شايفه صاحبتك عمالها تعاكس فيا ولا قولتلها اي حاجه كاني مش فارق معاكي اصلا
ولا حتي دافعتي ع نفسك
البنت ال كانت معاكي ضربت الولد وانا كسرته وانتي واقفه تعيطي زي الهبله
حتي مشتمتهوش واسألك اسيبه يا نور
تقوليلي سيبه يمشي
انتي هبله ولا بتستهبلي
نور كانت مصدومه م حسام لانه اول مره يكلمه بالطريقه دي
لكن سكتت لانها لا تريد ان تزيد الامور
ف هي تعلم ان دمه محروق ع الحصل ف الكليه
ع قد ما هي حزينه ع طريقته معاها واهانتها
ع قد ما هي سعيده علشان هو بيخاف عليها وبيحميها دايما
ذي ايام زمان
واخذت تتذكر الماضي وايام المدرسه وكام مشكله حسام عملها بسببها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف مكان ما
فتاه.. يالهوي ع الموز ده والله خساره فيها
انا لازم اوقعه لازم ادور وراه
شاب.. انتي بتتكلمي ع مين
فتاه.. هفهمك كل حاجه بس قبل اي حاجه
انا هساعدك ع ال طلبته مني بس تساعدني انا كمان
شاب.. اشطا
فتاه .. ونعمه الصداقه ال بنا ازميلي ههههههه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف المساء
الجميع كانوا نائمين ماعدا نور
كانت تفكر ف ما حدث اليوم ف الكليه
وكم هي سعيده ع ما فعله حسام م اجلها
وقررت انها هتسمح لنفسها تحبه ذي ما هو بيحبها وهتتقبل جوازتهم
وفجاه رن هاتف حسام
وبما ان حسام ياخذ العلاج وينام فانه لا يشعر باي شئ حوله
اقتربت نور واخذت تنظر ف هاتفه
ووجدته رقم غريب
ترددت كثيرا تفتح ام لا
ثم تركته وذهبت لفراشها
لكن الهاتف كلما فصل ابمتصل يعاود الاتصال مره اخرى
اقتربت نور م حسام لكي تيقظه لكنه لا يسمعها بسبب العلاج
فقررت ان ترد هي لعله هناك شئ لان الوقت متاخر جدا واكيد حد عايزه ف حاجه مهمه تخص الشركه لذلك قررت ان ترد عليه
نور.. الو
فتاه بمياعه .. الو
نور باستغراب.. ايوه مين
فتاه.. هو حسام موجود
نور بغضب.. لا نايم اقوله مين
فتاه.. حبيبت قلبه سوها
نور بصدمه.. ايه 😲
فتاه.. ايه مالك ياختي
اطرشيتي وقعتي ع ودانك
نور.. انت مجنونه انتي بتقولي اي
فتاه.. بقولك حسام حياتي
نور بغضب.. انت ايه معندكيش احساس خالص
انا مراته ياهانم
فتاه.. انا مش عارفه ازاي يتجوز واحده زيك ده انتي بلدي اوي و مش من مستواه
انتي حا يالله بنت مرات ابوه ومن طبقه فقيره
امك ال رسمتها صح وكش ع كله وكمان جوزتك ابن جوزها هههههه
نور بغضب.. اخرسي ولا كلمه اوعي تتكلمي عن امي دي احسن منك مليون مره
فتاه.. ههههه جوزك ياهانم بيحبني وبيجري ورايا بقاله 5شهور
وكل ليله مع بعض عشان ينسى الهم ال شايفه معاكي هههههههه
اغلقت نور الخط في وجهها وهي متعصبه جدا
وظلت تتسال.. ايعقل ان يكون حسام يحب غيرها
ايعقل ان يكون بيخونها
انا لازم مجبلوش سيره بالكلام ده لحد ما اتاكد م كلام الزفته دي انا حاسه ف حاجه غلط
انا لازم اراقبه 😡
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف صباح يوم جديد
استيقظ حسام ووجد نور ف الحمام تاخذ دوش وتحضر نفسها للكليه
استغرب لما لم تيقظه كما تفعل كل يوم
خرجت نور م الحمام وهي مرتديه فستان وتحضر حقيبتها لتذهب
حسام.. صباح الخير
نور..................
حسام.. انا بقول صباح الخير😡
نور.. عن اذنك
حسام.. هو ف اي ع الصبح
نور.. يعني مش عارف
حسام.. لا مش عارف
نور.. ابقا خالي تلفونك يعرفه وتركته وخرجت
اخذ حسام هاتفه ووجد رقم غريب اول مره يراه
ونظر للسجل وجده متصل الساعه ٢ بعد منتصف الليل ومده المكالمه ٣٠ دقيقه
فاستغرب.. ياتري رقم مين ده
وازاي كلمته ف وقت متاخر نص ساعه كامله
اخذ يتصل به
ولكنه لم يجيب فقرر ان يذهب لصديقه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخلت نور الي الجامعه فوجدت ريهام تجلس في الكافتريا تنتظرها ثم تحدثت بتذمر.. اتأخرتي كدا ليه يا بنتي
النهارده اول يوم للدكتور الجديد وهيدخلنا اول محاضره يلا علشان نروح نشوفه
ضحكت نور علي طريقتها ثم ذهبوا الي المخاضره
ظلوا جالسين بعض الوقت حتي دخل اليهم الدكتور ويلقي السلام علي الطلاب
نور.. هو ده الدكتور الجديد
ريهام.. ايوه هو بيقولوا اسمه عصام كان متأخر في التعيين او هو ال كان مأخره مفهمتش وكان بيسافر باين
وبعدين قرر يقعد هنا واتعين في الجامعه و
توقفت ريهام عندما وجدت صوت حاد يتحدث.. الانسات ال بيتكلموا اتفضلوا بره 😡
نهضت نور وريهام ثم تحدثت ريهام.. انا بس ال كنت بتكلم يا دكتور مش هي
عصام بحده.. قولت انتوا الاتنين برااا يلا 😡
خرجت نور وريهام من المحاضره فنظرت ريهام اليها وتحدثت بضيق.. ده دكتور ابن كلب والله
شايف نفسه ع اي
يلا يابت نروح نقعد علي الكافتريا شويه ونفطر
ذهبوا الاثنين الي الكافتريا حتي انتهت المحاضره فوجدوا عصام يقترب منهم ويتحدث بحده.. انسه نور خمس دقايق وتكوني علي مكتبي
القي عصام كلماته ثم ذهب فنظرت ريهام اليها وتحدثت بدهشه.. هو ماله دا
روحيله شوفيه عايز اي ومتتأخريش علشان نمشي
ذهبت نور بتردد الي مكتب عصام ثم دخلت بعدما طرقت الباب
فوجدت عصام يجلس علي المكتب ثم تحدث ببرود.. اهلا بأنسه نور
نور بضيق.. اولا انا مدام مش انسه
ثانيا افندم انت عايز مني اي
عصام.. الصراحه انا اعجبت بيكي م اول يوم شوفتك فيه ف الكليه م سنتين وحصلت ظروف وسافرت ولما رجعت اتعينت تاني هنا
م حسن حظي الاقي تاني قدامي
نور.. حضرتك انا واحده متجوزه و
قاطعها عصام وهو يمسك يدها ويقربها الي صدره
اخذت تضربه ع صدره وهي تحاول الابتعاد عنه ولكن صدمها عصام عندما التهم شفتيها في قبله عميقه فحاولت نور الابتعاد عنه ولكن كلما ابتعدت كلما اشتد عصام في قبلته فركلته بقدميها بقوه ثم ركضت من المكتب وهي تبكي بحرقه وتمسح شفتيها التي انجرحت من عنف قبله عصام
حاولت ريهام الالحاق بها ولكن لم تستطع فتحدثت بضيق .. هي مالها عمل فيها اي ابن الجزمه دا😡
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند خالد
حسام.. يلا انا جاهز للجلسه
خالد.. عقبال ما اسمع منك جاهز للعمليه😅
حسام.. خااااالد
خالد.. خلاص ياعم
وبدأ يضع له الاسلاك ويعلق له المحلول وبدا ف الجلسه
ولكن رن هاتفه مره اخرى بنفس الرقم عدت مرات
اخذ خالد الهاتف واعطاه لحسام
حسام فتح الاسبيكر ليسمع خالد معه.. ايوا
فتاه.. ايه يا حياتي
عامل اي
حسام بحده.. افندك انتي مين
فتاه.. انا القلب الولهان
حسام.. انتي هتظتزرفي ياروح امك
فتاه.. كدا انا زحلانه منك
انا هراعي بس انك ف الجلسه دلوقتي ومش هحاول اضايقك
حسام نظر الي خالد بصدمه 😲
حسام.. انتي تعرفي منين اني ف الجلسه
فتاه.. انا اعرف عنك كل حاجه ياحيااتي
بص بقا ياعمري لو مجتش بكرا ف العنوان............. يبقا انت عايزني اقول لمراتك على كل حاجه
ع مرضك بالورم ف المخ مثلا
حسام.. انتي عرفتي ازاي
انتي مين
وبعدين انتي ايه معندكيش احساس خالص بتهدديني بمرضي
فتاه.. انت ال اجبرتني على كده
ازاي قدرت تاخد واحده زي نور دي بلدي اوي و مش من مستواك
حسام بصوت عالي.. اخرسي ولا كلمه اوعي تتكلمي عن نور دي احسن منك ومن اهلك ياحيوانه
و كل ال انت بتعملي ده من غيرتك منها
تلاقيها احلا منك ههههه
فتاه بعصبيه.. نور دي تبقى مين عشان تقارني بيها
انت لو كنت فاكر انك تقدر تسكتني بكلمتين تبقى غلطان
بكرا لو مجيتش البيت عندي انا هقول لمراتك كل حاجه و هفضحك يا حسام
ثم اغلقت الخط في وجهه بعد ان عصبته جدا
خالد.. مين دي ياحسام
حسام.. مش عارف
وال مجنني ازاي تعرف عني كل حاجه كدا
مافيش غيري انا وانت ال نعرف بس بمرضي اومال دي عرفت ازاي
خالد.. انا مش مطمن للبنت دي
انت ناوي تروحلها
حسام.. لا طبعا
ثَم قاطع حديثهم رن الهاتف
نظر حسام فوجدها السكرتيره هنا
حسام.. الو
هنا.. ايوه يافندم ف مؤتمر مهم جدا واوراقه ع سيادتك ف الفيلا
حسام.. خلتص انا هجبهم وجاي حالا
سلام
خالد بعصبيه.. انت خارج
ورايح كمان تشتغل مشقولت هتاخد اجازه
حسام.. اعمل اي ف مؤتمر مهم وانا نسيته خالص ولازم اوراقه حالا يلا انا لازم امشي
خالد.. والجلسه لسه فاضلها ساعتين وتخلص
حسام.. وقت تاني
خالد.. هو بمزاجك
حسام.. خلاص بقا ياخالد
وسحب الاسلاك التي تملئ جسده وقام ليلبس ملابسه ثم توجه للفيلا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصل الي الفيلا
ليأخذ بعض الاوراق الهامه وقبل خروجه سمع صوت بكاء في غرفه نور وصوت المياه فدخل الي الغرفه ثم طرق علي الحمام ولكن لم يجيبه احد
ففتح الباب وانصدم عندما وجد نور جالسه شبه عاريه تحت المياه
وتمسح شفتيها بعنف وتبكي بشده
فأقترب منها وتحدث بحده.. مااالك واي ال رجعك بدري كدا م الكليه
نور بخوف وبكاء.. انا... مش عايزه.. مش عايزه اروح الجامعه تاني
نظر حسام اليها فوجد شفتيها تنزف وهي مازالت تمسحها بعنف فمسك يديها وتحدث بحده.. اهددي بس
احكيلي حد ضايجك تاني في الجامعه
قوليلي حد زعلك طيب
كانت نور ستتحدث وتحكي له ما حصل م عصام ولكن توقفت فجأه وتحدثت ببكاء وكدب مردفه.. الكليه صعبه وانا مش هنجح فيها انا فاشله في كل حاجه مش هنجح
تنهد حسام بضيق ثم حملها وخرج بها ووضعها ع الفراش
ثم اخذ المنشفه وبدأ يجفف جسدها بهدوء فانتبهت نور عندما وجدت نفسها شبه عاريه امامه😲
وجاءت لتغطي نفسها ولكن حسام سحب الغطاء ومازال يجفف جسدها ولا يعطي اهميه ال جسدها العري امامه بل يعاملها كابنته
ثم اخذ كريم للشفاه ولامس شفتيها برقه وهو يضعه فأغمضت نور عيونها وسرحت في لمساته
حتي افاقت م شرودها مره واحده وهي تنظر الي عينيه وتسال نفسها.. هو ف اي ليه كل ما ايد حسام تسلمسني استسلم ليه
معقول اكون بحبه 🤔
و نهض حسام واخذ بعض الملابس وجاء ليزيح عنها ملابسها البسيطه المبلله
ولكن مسكت يديه بأحراج فأزاح حسام يديها وازاح عنها ملابسها فخبأت نور وجهها بيديها من شده الاحراج
ثم ساعدها في تبديل ملابسها ولامس وجهها وتحدث بهدوء.. انتي جايبه 97% في الثانوي فاشله ازاي بقا وجايبه تقدير ف اولي كليه جيد وفي تانيه ممتاز وفي ثالثه جيد جدا وبعدين انا مراتي مش فاشله وانا مش هسمحلها تفشل😅
بصي يانور انا كنت ناوي اطلقك بعد 6 شهور م جوازنا يعني بعد شهرين م دلوقتي
زي ما اتفاقنا بس بعد وصيه احمد الله يرحمه فمستحيل اطلقك الا لو انتي عايزه كده
اوعي تفتكري اني عايز اعيش معاكي علشان خاطر احمد وبس
انا عايز اعيش معاكي علشان انا عايز كده
وكمان بحبك اوي وما صدقت بقيتي ملكي
كفايه ال انا فيه 😓 انا بمووت واالله محدش عارف انا جوايا اي ولا حاسس بأي
متخلنيش ابعد عنك انا محتاجلك
نور بصدمه.. حسام مابك ليه بتقول كدا
قاطعها حسام قائلا.. انا عايز اموت وانتي مراتي وعلي ذمتي وعارف ان اليوم دا هيجي قريب جدا 😔
خليني اموت وانا مرتاح علشان لما اقابل احمد اقوله اني قدرت احافظ عليكس
نور بدموع.. اوعي تقول كده تاني
انا بحبك اوي ياحسام
ثم اكملت بخوف.. بالله عليك متسبنيش ذي احمد 😰
تردد حسام قبل ان يحتضنها ولكنه سحبها اليه واحتضنها بشده 😓
✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️
خلص فصلنا الثاني عشر
توقعاتكم
يتبع......
قــال تــعــالــى :
{وَمِنْ آيَاتِهِ مَنَامُكُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَابْتِغَاؤُكُم مِّن فَضْلِهِ ۚ
إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ}
[سورة الروم : 23]
أي: سماع تدبر وتعقل للمعاني والآيات في ذلك.
إن ذلك دليل على رحمة اللّه تعالى كما قال:
{ وَمِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ
وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ }
وعلى تمام حكمته إذ حكمته اقتضت سكون الخلق
في وقت ليستريحوا به ويستجموا وانتشارهم
في وقت لمصالحهم الدينية والدنيوية
ولا يتم ذلك إلا بتعاقب الليل والنهار عليهم
والمنفرد بذلك هو المستحق للعبادة.
📗 [تفسير السعدي رحمه الله]
بسمﷲ اّلرحَمَن الرَحِيٌم }
روايه.. احببت زوجه اخي 💔 ..
بقلمي✍️ وفاء كامل
الفصل 👈 الثالث عشر 👉
------------________-------------
قيل لإبراهيم ابن أدهم إن قوماً ذهبوا إلى الله ثم رجعوا ، مشوا ثم عادوا
فقال: والله ماوصلوا فمن وصل إلى الله لا يرجع عنه أبداً 💙
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلنا الفصل ال فات ع حديث حسام ونور
حسام.. بصي يانور انا كنت ناوي اطلقك بعد 6 شهور م جوازنا يعني بعد شهرين م دلوقتي
زي ما اتفاقنا بس بعد وصيه احمد الله يرحمه فمستحيل اطلقك الا لو انتي عايزه كده
اوعي تفتكري اني عايز اعيش معاكي علشان خاطر احمد وبس
انا عايز اعيش معاكي علشان انا عايز كده
وكمان بحبك اوي وما صدقت بقيتي ملكي
كفايه ال انا فيه 😓 انا بمووت واالله محدش عارف انا جوايا اي ولا حاسس بأي
متخلنيش ابعد عنك انا محتاجلك
نور بصدمه.. حسام مابك ليه بتقول كدا
قاطعها حسام قائلا.. انا عايز اموت وانتي مراتي وعلي ذمتي وعارف ان اليوم دا هيجي قريب جدا 😔
خليني اموت وانا مرتاح علشان لما اقابل احمد اقوله اني قدرت احافظ عليكس
نور بدموع.. اوعي تقول كده تاني
انا بحبك اوي ياحسام
ثم اكملت بخوف.. بالله عليك متسبنيش ذي احمد 😰
تردد حسام قبل ان يحتضنها ولكنه سحبها اليه واحتضنها بشده 😓
اقترب حسام منها متردد
مش عارف اي هيكون رد فعلها خايف لتندم ذي المره ال فات
لكن نور هي م اقتربت منه واعطه قبلتها الاولي وابتعدت عنه وهي تنظر له ف عيونه
وهو ينظر لها لامس شفتيها بأصابعه والتهم شفتيها في قبله رقيقه
ووجها الي الفراش وهو ما زال يقبلها ونزع عنها ملابسها ونزل الي عنقها وقبلها برفق وهي مستسلمه له جعلها تشعر بأنها في عالم اخر وووو
ودارت بينهم ليله كلها حب وغرام
ونسيبهم بقا عشان كدا عيب 😂
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور اسبوع
اليوم هو اليوم الموعود
انه اليوم التي اتولدت فيه نور
وحسام يجهز لها حفله كبيره
وطبعا استعان بصديقه خالد
نور كانت مع صديقتها ريهام ف الجامعه
وعند انتهاء المحاضرات
ذهبت هي وصديقتها واستغربت
لماذا لم ياتي حسام حتي الان لياخذها
فتفاجأت ب خالد هو م جاء لياخذها
نور.. اذيك ياخالد
اخبار ساره اي
خالد.. الحمدالله
زعلانين شويه مع بعض
نور.. ليه كدا بس اي ال حصل
خالد.. عايزه تسافر تاني وتشتغل هناك
نور.. لا اليت دي عبيطه ولا اي انا هتكلم معاها
خالد.. تسلميلي يانور
نور.. اومال فين حساممجاش ليه ياخدني
خالد.. معلش مشغول شويه ف الشركه وكان تعبان شويه ف وديته البيت
نور بقلق.. حسااام
ماله ياخالد
خالد.. متقلقيش تعبان بس شويه
نور.. لا حتي لو تعبان كان جيه واخدني الموضوع ف حاجه انا مش فهماها
حاسه انه جراره حاجه ومخبي عليا
خالد.. اهدي بس وتعالي نروح وانتي هتشوفيه بنفسك كويس
اسرعت نور للسياره وتوجهت للفيلا
نزلت بسرعه م السياره واسرعت للداخل وهي تجري متلهفه ترى حسام ماذا به
لكنها تفاجأت بالفيلا ف ظلام تام
واول ما اشعلت الانوار
فاجئها اصوات
مفاجاااااااااه 😁🥰🥰
نور 😂😂.. حرام عليكوا وقعتوا قلبي
حسام.. سلامت قلبك ياعيوني
ضربته نور ع صدره وقالت.. اخص عليك انا زحلااااانه ☹️
كدا تقلقني عليك
حسام بدلع.. خفتي عليا
حنان بضحك.. اتلموا نحن هنا 😂
محمد.. سيبي الولاد براحتهم 😂
ساره.. كل سنه وانتي طيبه اقلبي
نور.. وانتي طيبه اعمري
ليه بس تعبتوا نفسكم انا ماليش ف جو الحفلات ده
خالد.. دي كانت فكره حسام بقاله مده بيحضرها
نور.. بجد انا متشكره اوي يا حسام
حسام.. هو انا ليا اغلى م نوري 🥰
الجميع.. يلا بقا عشان نطفي الشموع ههههه
وبدؤا جميعا بالغناء وكانوا ف قمه السعاده
ولحظات حلوه
واطفأت نور الشموع وجاءت لتقطع التورته
حنان.. اتمني الاول امنيه
نور اغمضت عيونها وتمن امنيه
ثم بدأت ف تقطيع التورته بمساعده حسام فيده كانت ممسكه بيدها
وسط فرحه الجميع جاء الي حسام هاتف كفيلا ان يغير ملامحه
فتوجه ل خالد واخذه وذهبوا للمكتب
حسام وقد افتح الميكروفون.. الو
فتاه.. اذيك ياحبيبي
حسام بعصبيه.. انتي تاني
فتاه.. واحشتك صح
حسام.. اخلصي انتي عايزه اي
فتاه.. انا عايزه اعرف انت مجتش ليه ذي ما اتفقنا
يظهر انك عايز المدام تعرف بقا
حسام بعصبيه.. اقسم بالله لو شوفتك لا مش هرحمك
انت اي اذا تمسكيني م مرضي
وعرفتي منين
فتاه.. والله ياقلبي ال يسال ميتوهش
بص بقا ياعسل لو مجتش النهارده بليل انا هقابل مراتك وهحكيلها ع مرضك
واقفلت الهاتف
خالد.. انت ناوي ع اي
حسام.. بفكر اروح واعلمها الادب الحيوانه دي بدل ما تقول لنور
خالد بغضب.. طيب ما انت ف ايدك تعرف اهلك ونور بالحقيقه
ليه تخلي واحده زي دي تستفزك
حسام.. انا مش عايز حد يعرف اني مريض
َمش عايز شفقه م حد
انا تعبان يا خالد كل يوم حاسس اني يموت م البطئ
شايف نور قصاد عيني طول الوقت وخايف يحصلها حاجه بموتي
الاول مكنش فارق معايا الحياه
اما دلوقتي انا عايز اعيش عشانها
خالد.. ف ايدك تنهي ده كل اعمل العمليه وقولهم الحقيقه
كاد حسام ان يتكلم لكن فاجأهم صوت نور
نور.. مين ال هيعمل عمليه
خالد بصدمه.. ها 😲
حسام.. لا ده واحد صاحبنا واحنا بنتفق نروح ونبقا جمبه بليل باذن الله
نور.. ربنا يشفيه
تخب اجي معاك
حسام بتوتر.. ها..... لا ياقلبي تسلمي خالد جاي معايا
نور كانت مستغربه م ارتباك حسام وكلامه وظنت انه به شئ ما يخبيه عليها
وقطع شرودها دخول ساره
ساره.. اي ياجماعه قاعدين هنا وسايبنا بره ليه
حسام.. احنا خارجين خلاص
خرج حسام مع نور وكادت ساره تخرج لكن امسكها خالد م شدها وقفل باب المكتب
ساره.. خالد انت بتعمل اي 😲
خالد.. وهو يقترب منها.. وحشتيني
ساره بخجل.. م قلبك
خالد.. م جوه اعماقه وحياتك 😂
مش خلاص كدا
بلاش موضوع السفر ده وتعالي نتجوز
ساره.. سبني افكر😁
خالد.. يامرارتي ياماااااي
ساره 😂😂😂
فضحكت ساره ضحكه خطفت قلبه
و حركت مشاعره المدفونه مذ فتره
اطال النظر اليها فقد سحرته عينيها البريئه
و جمالها الهادئ و شخصيتها الجميله
خالد.. انتي عارفه ان ضحكتك جميله اوي
ساره تغير لون وجهها من الخجل.. عن اذنك انا هشوف نور
خالد..وربنا بحبك وهتجوزك غصب عنك 😂😂
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في غرفة حسام ونور
نور.. مالك ياحسام انت كنت كويس
و فجأه تغيرت
في حاجه حصلت في الحفله ضايقتك
حسام.. متاخديش في بالك يا نور انا بس اضايقت من الدوشه
نور بأستغراب .. بجد اذا كان انت ال مصمم كل حاجه
حسام.. ايوا بجد
وعادي يعني انا عامل كل ده عشانك
بس انا م النوع ال مش بحب الدوشه والاغاني وكدا
ثم نظرت لعيونه و احتضنته وهي تقول له
نور.. يا حبيبي انا حاسه انك متغير من فتره
و مش عايزه اضغط عليك
بس انا عايزاك تعرف لو انا ضايقتك في حاجه فاكيد مش قصدي
حسام.. انتي يا نور الحاجه الوحيده ال بتصبرني على اي حاجه بتحصلي
و انا مبقيتش مستحمل اشوفك زعلانه مني و انا مش عارف السبب
نور و هي تنظر له و الدموع في عينيها.. انا هسألك سؤال و ارجوك يا حسام جاوبني بصراحه و انا هصدقك
انت في حد ف حياتك غيري
حسام بأستغراب ايه ال انتي بتقوليه ده يانور😲
انتي عارفه انك انتي الوحيده ال ف حياتي
انتي الوحيده ال خلت قلبي يدق
وتمنيتك م سنين وبحمد ربنا انه جمعنا مع بعض
و لو عارفه انا مستحمل ايه عشانك مكونتيش قولتي الكلام ده
نور.. يعني انت عمرك ما هتسبني 😓 و لا هتحب واحده تانيه غيري
حسام وهو يقبل يدها .. اوعدك انك انتي
الاولى والاخيره
وهتفضلي حبيبتي لحد اخر يوم في عمري
كلام حساَ طمأن نور حست انو صادق و كلامه حسسها انها بجد الوحيده ال ف حياته
و انه هو بجد الشخص الوحيد ال هي مستعده تفديه بروحها
وان الفتاه التي اتصلت به وانا رديت عليعا بالتاكيد تدعي الكذب
اما عن حسام فقلق بشده ظن انها علمت بموضوع الفتاه التي تستفزه
وتذكر انها تكلمت معاها مره ف الهاتف ف المساء وكانت متغيره م نحيته بعدها
حسام.. نور حبيبتي انا عارف انتي بتقولي كدا ليه
اكيد بسبب اتصال البنت دي بيا
نور بحزن.. يعني انت عارف
حسام.. عايزك دايما تكوني واثقه فيا اني لا يمكن احب حد غيرك ومش اي حد يقولك حاجه عليا تصدقيه
اوعديني يانور
متصدقيش اي حد ودايما اوثقي فيا
نور ببكاء .. حاضر
احتضنها حسام واخذها ونزلوا للاسفل لاستكمال الحفله
خالد.. بتعملوا اي فوق ياحلوين
مش عيب كدا استنوا حتي لما نمشي
ضحك الجميع عليه 😂😂
حسام وقد ضربه ع صدره.. اتلم ياخالد
خالد.. روحي ياساره هاتي شنطه ولا حاجه عشان تلميني اصلي متبحطر هنا وهنا هههههه
الجميع 😂😂😂 يخربيتك فقر طول عمرك
جرى حسام ورأه واخذ يضرب فيه بهزار
خالد.. ياحجه نور حوشي جوزك المفترس ده عني ههههه
نور.. خلاص سيبه ياحسام 😂
حسام.. عشان خاطرك انتي بس يانوري
خالد بضحك.. الحب ولع ف الذره 😁
طيب يلا ياحبيب هنتأخر كده
حسام.. ماشي انا جاهز اهو
حنان.. رايحين فين
نور.. ف واحد صاحبهم ياماما هيعمل عمليه
حنان.. ياضنايه يابني
ربنا يصبر اهله لا روحوا يلا انتوا
خالد خرج م الفيلا وورائه حسام لكنه قبل ان يخرج وقف فجأه و قد شعر بالدوار المعتاد و لكن هذه المره كان هناك من يراقبه
محمد.. مالك يا حسام
حسام.. مفيش يا بابا
محمد.. امال واقف مكانك و مبتمشيش ليه
حسام.. انا همشي اهو بس كنت بفتكر حاجه كده
خالد.. يلا ياحسام
حسام.. انا جاي اهو
عن اذنكو
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف مكان ما
فتاه.. خلاص هو جاي حالا عندي
شاب.. ايوه كدا شاطره
اهم حاجه فاهمه ال هتعمليه
فتاه.. شووور
شاب.. اشطا وانا جايلك حالا
عشان ننفز خطتنا ياجميل
ويبقا ليكي
ونور تبقا ليا 😂😂😂
انا مراقبهم م فتره ومتاكد خطتنا هتنجح
كانت سالي والدت هذا الشاب تستمع لكلامه باستغراب شديد
سالي لنفسها.. ياترى بيكلم مين والأهم من دا مين الي بيراقبهم معقول تكون ال ف الصوره ال شوفتها مره معاه
شهقت سالي وشعرت بالخوف الشديد
هل يخطط لشئ ما لهذه الفتاه
استرها يارب 😰😰😰
انتبهت سالي لباب غرفته يفتح فاختبأت بسرعه حتي لا يراها ويعرف بأنها استمعت لكلامه
خرج من غرفته وتوجه للخارج ورحل فخرجت سالي من مخباها وظلت مكانها تفكر في كلامه
وماذا تفعل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خالد.. خلاص فهمت هتعمل اي
حسام.. ايوه
خالد.. ربنا معاك وانا متابعك ماشي
حسام.. ماشي
بس قبل ما اروحلها
انا حابب اعوض نور ع اليوم ده مش عايز اسبها ف يوم ذي ده عيد ميلادها
خالد.. خلاص روح ليها
وبعدين انا هتصل بيك عشان نخلص م ام الحوار ده
ونعرف مين البنت دي وبتعمل كدا ليه
حسام.. اتفقنا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حل الليل وانتهت الحفله وكانت نور تجلس في الشرفه تمسك بروايه تقرا فيها والهواء يداعب شعرها الحريري فقطع انتباها رنين الهاتف
نور.. الو
حسام .. اي القمر دا ياناس
نور .. هههههه مش فاهمه
حسام.. ادخلي يا حبيبتي البسي حاجه وانزلي
نور باستغراب.. انزل فين😲
انت مش المفروض ف المشفي انت وخالد مع صاحبك المريض
حسام.. انا بره الفيلا
احنا لسه مروحناش هو لسه هيدخل العمليات ع ١١ بليل
نور.. تمام
وقفت نور بسرعه ونظرت فوجدت حسام ف الاسفل فذهبت بسرعه للداخل ولبست فستان اسود طويل ومشطت شعرها ولملمته ع الجنب ع كتفها ووضعت ميكب رقيق ذادها جمالا
ونزلت بسرعه لحسام
كان حسام يقف بجانب سيارته ويمسك بيده بوكيه ورد جميل باللون الاحمر وينتظر نور فوجدها تأتي وترتدي فستان اسود كان وجهها حقا مثل البدر 🤩
اقتربت منه نور وقالت بذهول.. يا مجنون😅
غمز حسام بعينه لها ثم أعطاها الورد فامسكته نور ونظرت له بفرحه🥰
نور بسعاده.. شكرا ياحبيبي
حسام بحب.. حبيبتي انا لو عليا نفسي اسعدك دايما وافرح قلبك ومش عوزك تزعلي ابدا مني
عشان كدا مهنش عليا انهي الحفله من غير ما اشوفك ومش عايز اسيبك ف اليوم ال شرفتينا فيه 🥰
نظرت له نور بحب وفجاه عانقته بشده فبادلها حسام العناق
ابتعدت نور وهي تشعر بالخجل فضحك حسام عليها😅
حسام.. يامجنونه انا جوزك 😂
فنظرت له بغيظ وأخرجت لسانها وذهبت للداخل بسرعه😜
وقالت له.. يلا امشي بقا عشان تلحق صاحبك حرام خليك جمبه
فضحك حسام علي مجنونته ثم ركب سيارته وانطلق بها
فوجد هاتفه يعلن عن وجود رساله ففتحها ووجد رساله من نور وكان مضمون الرساله
*بحبــــــــــــــــــــــــــك*
تنهد حسام بسعاده وبحب شديد لم يكن يتخيل بأن بعد كل ذلك الالم والعذاب سيتبدل بسعاده
ف ها هو كان يتمني ان تشعر به وتحبه كما احببها
والحمدالله ربنا حققله حلمه
عشان صبر ورمى حموله ع الله
وسوف ياتيك ما تتمناه حتي ولو بعد حين فان الله لا يخزل عباده ابدا
ان الله غفور رحيم يجيب دعوه الداعي
ولكن هل مكتوب لهم السعاده ام لا
وحسام هيعمل اي ف مقابلته لهذه الفتاه المجهوله
✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️
خلص فصلنا الثالث عشر
بسمﷲ اّلرحَمَن الرَحِيٌم }
روايه.. احببت زوجه اخي 💔 ..
بقلمي✍️ وفاء كامل
الفصل 👈 الرابع عشر 👉
------------________-------------
اسفه ع التاخير ياجماعه
بس انا الايام دي هتاخر ف نزول الروايه
ظروقي تمنعني اقعد واكتب اي حاجه
اختي حامل وفي اخر شهر ليها ودايما معاها
فاعزروني ع عدم فتح النت وكتابه الروايه بسرعه
يلا نبدا روايتنا
________________________
قيل لإبراهيم ابن أدهم إن قوماً ذهبوا إلى الله ثم رجعوا ، مشوا ثم عادوا
فقال: والله ماوصلوا فمن وصل إلى الله لا يرجع عنه أبداً 💙
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلنا الفصل ال فات ع حسام ونور
ضحك حسام علي مجنونته ثم ركب سيارته وانطلق بها
فوجد هاتفه يعلن عن وجود رساله ففتحها ووجد رساله من نور وكان مضمون الرساله
*بحبــــــــــــــــــــــــــك*
تنهد حسام بسعاده وبحب شديد لم يكن يتخيل بأن بعد كل ذلك الالم والعذاب سيتبدل بسعاده
ف ها هو كان يتمني ان تشعر به وتحبه كما احببها
والحمدالله ربنا حققله حلمه
عشان صبر ورمى حموله ع الله
وسوف ياتيك ما تتمناه حتي ولو بعد حين فان الله لا يخزل عباده ابدا
ان الله غفور رحيم يجيب دعوه الداعي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف صباح يوم جديد مليئ بالاحداث
استيقظت نور ولم تجد حسام بجانبها
فظنت انه بات هناك ف المشفي مع صديقه
امسكت هاتفها وظلت تتصل به لكنه لا يرد
حتي جائها رساله ع الواتساب م رقم غريب
فتحتها وهي مصدومه مما رأته 😲
تلك الصوره التي جاءت لها صوره لحسام وهو في حضن فتاه لكن لا يبان ملامحها فهي بظهرها العاري وحسام بجانبها بظهره العاري
وقع الهاتف من نور
وظلت واقفه مكانها تنظر أمامها شارده
عادت لصوابها عندما جاءت رساله اخري
وكان مضمون هذه الرساله👇
* حبيب القلب مع واحده تانيه وبيخونك ولو عايزه تتأكدي روحي للعماره رقم.......... الدور الاول المفتاح الاحتياطي تحت الدواسه *
امسكت نور حقيبتها وذهبت بسرعه حتي أنها لم تجب علي منادات حنان ومحمد عليها
اوقفت تاكسي وذهبت اليهم وهي تبكي بشده والدموع تملئ وجها 😭😭😭😭😭
بعد قليل وصلت نور العماره
وذهبت بسرعه
وقفت نور امام باب الشقه وقلبها يدق بعنف شديد خائفه وبشده من الذي ينتظرها بالداخل
جاءت ان تخبط لكن تذكرت ما كان موجود ف الرساله
المفتاح الاحتياطي تحت الدواسه
وطت لتاتي به ثم فتحت الباب وقلبها يخفض بشده
خطت نور خطوتين ولكنها رجعت للوراء مره اخري واغمضت عينيها ثم مسحت دموعها ودخلت
استيقظ حسام وهو يشعر بصداع رهيب
فقام ووضع يده علي رأسه
وكان يفتح عينيه بصعوبه
وينظر بجانبه فوجد فتاه تنام وبلا ملابس فنظر لها بصدمه ثم نظر لنفسه بصدمه اكبر فكان أيضا بلا ملابس تماما 😰😰😰
حسام بصدمه.. هو اي الي حصل😲
جاء ليقف بسرعه وارتدي بنطاله بسرعه وجاء ليرتدي قميصه ولكنه تسمر مكانه عندما وجد نور تقف وتنظر له بالم وتبكي بشده😰😭😭😭😭😭
حسام بتلعثم.. نور افهميني انا
نور بوجع.. ليه يا حسام ليه
دانا حبيتك ووثقت فيك وقولت هتعوضي ع جوزي الله يرحمه ليه خنتني ليييييييه
ليه خنت كمان ثقه اخوك فيك
احمد مات وحملك مسؤليتي وسيبلك امانته
عشان تحميها
ليه تعذبني هنت عليك يا حسااااااام
طب اتجوزتني ليه
وفين الحب ال بتقول عليه م زمان عايش جوااااااك 😭😭😭😭😭
حسام.. نور اسمعيني بالله عليكي انتي فاهمه غلط 🥺😟
نور بصراخ.. بس كفايه كفايه بقي هتكدب تقول اي ها كفااااايه انا شوفت بعيني محدش قالي
ذهبت نور بسرعه وتركت حسام يقف مكانه بصدمه😰😰
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد رحيل نور جلس حسام علي طرف السرير ووضع رأسه بين بيده يكاد يجن متي أو ماذا حدث هذا كل ما يتذكره
👈فلاش بااااااااك👇
كان حسام يقود سيارته للعوده الي خالد
ليكملوا اتفاقهم ع مقابله هذه الفتاه
لكن هاتفه رن مره واحده فوجد رقم غريب
فلم يرد عليه ظن انها الفتاه التي تهدده
ولكنه وجد الرقم يعد الاتصال أكثر من مره فنفخ بضيق واجاب
حسام..الو😡
ريهام ببكاء.. الو نور الحقيني 😭😭
حسام باستغراب.. مين معايا
ريهام.. انا ريهام صديقه نور انت اكيد حسام جوزها
انا اسفه ان بتصل ع حضرتك بس نور ف مره كلمتني م الرقم ده مكنتش اعرف انه بتاعك
حسام.. ولا يهمك المهم اهدي كدا وقوليلي ف اي
ريهام ببكاء.. حسام ارجوك ساعدني😭
حسام .. اهدي بس في اي احكيلي ال حصل
ريهام ببكاء.. ارجوك تعالي بسرعه
حسام.. طب اهدي وقوليلي العنوان
ريهام ..شارع...... عماره......... الدور الاول
حسام.. تمام اهدي انا جاي
اغلق حسام الهاتف وتنهد بضيق لا يريد الذهاب بدون علم نور حتي لا تحزن ف مهما كان دي صديقتها وكمان فتاه ف شقه لوحدها
ولكنها ف مشكله ويجب أن يساعدها كما ساعدت نور ف الكليه
حسم حساك أمره وقرر الذهاب وبالفعل ذهب لعنوان العماره التي قالته له
ووصل الي هناك وتوجه للعماره ثم دق الباب ففتحت ريهام الباب وقالت ببكاء مصطنع.. حسااااام 😭
حسام بهدوء.. اهدي يا ريهام في اي
ريهام.. تعال بس ادخل
حسام بتوتر.. ها بس
لم يكمل حسام كلامه وجذبت ريهام يده للداخل ثم أغلقت الباب
حسام.. ريهام في اي
ريهام ببكاء.. انا كنت نايمه وسمعت صوت ف الصاله خرجت اشوف اي مصدر الصوت لقيت واحد طول بعرض ولما قولتله انت مين وبتعمل اي هنا لقيته اقرب مني وانا جريت وحبست نفسي ف الغرفه لكنه كان اقوى مني وكسر الباب و و 😭😭😭 اتهجم عليا 😭😭
حسام بصدمه .. ايـــــــــــــــــــــــه 😲
يعني انتي دلوقتي.....
ريهام ببكاء مصطنع.. ايوه اخد مني اعز ما املك غصب عني
استغل فرصه اني لوحدي عشان والدي والدتي ميتين
يظهر انه كان بيراقبني ولما عرف اني لوحدي جيه واتهجم عليا 😭😭
ثم نظرت له بخبث وذادت في البكاء المصطنع
ارجوك ياحساااام ساعدني اخلص م المصيبه ال انا فيها دي
حسام.. اهدي يا ريهام بس ليه مش بلغتي الشرطه لازم يلحقوا يعاينوا الشقه عشان ياخدوا بصماته ويعرفوا هو مين
وكمان عشان يعملوا تحاليل واشاعات ليكي يثبتوا محاوله الاغتصاب ال انتي اتعرضلها
لازم ميعديش ع الاغتصاب ٣ ساعات ع الاقل عشان يبان كل حاجه ف التحليل
ريهام بتوتر.. ها اصل خوفت وكمان انا كدا هتفضح
وقف حسام وقال .. مافيش حاجه اسمها فضيحه انتي لازم تجيبي حقك م الوسخ ده وتقاضيه ف المحكمه ومتخافيش انا معاكي وهكلم نور تسابقنا ع هناك
احنا لازم نجبلك حقك
يلا البسي واحنا ننزل نلبغ الشرطه
ريهام بتوتر.. طب اشرب حاجه الاول
حسام بعصبيه.. لا يلا بينا ياريهام
وقف حسام وجاء ليخرج ولكنه فجاه لم يشعر بشئ واستيقظ الآن ووجد ريهام بجانبه ووجد نور أمامه
بااااك........
استيقظت الفتااه م نومها ونظرت له وهو يبكي
وقالت بكل برود .. صباح الخير ياعسل
نظر الي مصدر الصوت وتفاجاه بها
حسام بغضب.. انتي تاني انا مش قولتلك ابعدي عني
مش قادر افهم ازاي نور انخدعت فيكي بالشكل ده
ريهام.. عشان غبيه وهبله ههههههه
يلا هو نصيبها كدا
حسام.. انتي اي شيطان
ليه بتعملي كدا
ريهام.. الصراحه مستخسراك ف واحده ذي دي وعايزاك بتاعي انا
وملكي انا
ومتخفش هعيشك اجمل ايام عمرك ال بقينلك
حسام بصدمه.. بتقولي اي
انتي تعرفي اي بالظبط
تقصدي اي بالكلام ده
ريهام بضحك.. هههههه كنت فكراك اذكى م كدا بكتير
اي مش عارف صوتي ولا اي
حسام.. مش ممكن انتي البنت ال بتتصل بيا وبتهددني بمرضي😲
ريهام.. بشحمها ولحمها ياعسل
لقيت مش فارق معاك انك تيجي
قولت اجيبك بطرقتي وخلاص وقعت ف المصيده اعسل
دلوقتي هي مش طيقااك وهتطلب الطلاب وتبقا ليا لوحدي
انا م يوم ما شوفتك وانت بتضرب الواد حسن الكليه وشوفت شجاعتك وجرائتك وجسمك المفتون بالعضلات وانا مش عارفه انام
قولت لازم اعرف كل حاجه عنك وفعلا رقبتك كتير وشوفتك اكتر م مره بتتردد ع مشفي
ولما سألت الممرضه هناك عرفت ان الدكتور يبقا صديقك وبيعالجك ولازم تعمل عمليه ياما هتموت قريب
الصراحه ع قد ما زعلت انك هتروح مني ع قد ما فرحت اني لقيت حاجه اضغط عليك بيها عشان تيجي لحد عندي
حسام اقترب منها بهدوء ثم صفعها بقوه حتي سقطت ع الارض وتنزف الدماء م شفايفها
نظرت له بتوعد وقالت.. القلم ده هيتردلك غالي اووووي 😡
بصق حسام عليها وارتدا قميصه واخذ مفتاح سيارته وذهب بسرعه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كانت نور تجلس في غرفتها بهدوء تمسك بيدها صوره لحسام وتنظر لها بهدوء وسرعان ما نزلت دموعها وبدات ف البكاء 😭😭
نور ببكاء.. ليه ليه يا حســـــــــــــــام لييييييه😭😭😭
وفجاه ارتفع صراخ نور وقطعت الصوره لقطع صغيره ثم وقفت أمام المراه وظلت تكسر في الاشياء التي حولها ف جميع اركان الغرفه
نور بالم... ااااااااااااااااه ليه يا حســـــــــــــــاااااام ليييييييه😭😭😭😭😭
ظلت نور تصرخ وتكسر الاشياء كالمجنونه وفي نفس الوقت
كان الباب يطرق بقوه
انها حنان كانت تسمع ما يحصل م الداخل وصراخ ابنتها وتبكي بحرقه عليها لا تعرف ماذا يجري لها
وماذا حدث
اخذت تطرق بقوه حتي فتحت لها نور الباب
ظلت حنان تبكي وتصرخ ف وجهها.. اي ال حصل يابنتي
انطقي ف اي
ولكنها لم تجبها وظلت تبكي وتصرخ وجلست في زاويه من الغرفه تضم نفسها وتبكي بشده😭😭😭😭
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان حسام يقود السياره بسرعه شديده وتنزل دموعه بشده لا يصدق ما حدث أيعقل خان نور أيعقل كسر قلبها هو لا يتذكر ما حدث ولكن كيف حصل كل هذا كيف
ضرب حسام المقود بقوه واغمص عينيه وتذكر نظره نور اليه عندما رأته فلعن نفسه الااااااااف المرات 😤😡😡
حسام بدموع.. غبي غبي😭😭😭😭😭
وضغط علي المكابح واوقف السياره فجاه
ثم خرج منها
ونظر حوله فوجد بأنه ف المقطم معزول ع الناس لا أحد فيه
فجلس علي ركبتيه وتساقطت دموعه
واخذ يصرخ ويقول..
نـــــــــــــــــــــــــوووووور 😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف مكان ما
ف الكافتريا
كانت ريهام تجلس وهي تضحك بشده 😂
وامامها هذا الشاب شريكها يضع قدم علي اخري ويبتسم بنصر😄😄😄😄😄
ريهام بنصر.. لو تشوف كسرتها
لا واي حسام كان هيتجنن ويعرف اي الي حصل
نظر لها الشاب بمكر ورجع بذاكرته للخلف
👈فلاش بااااااااك👇
كان الشاب في الغرفه يراقب كل ما يحدث وعندما وقف حسام والتفت ليخرج ومعه ريهام ليذهبوا للشرطه جاء هذا الشاب من خلفه ثم خدره بابره
ثم حمله هو وريهام ووضعوه
علي الفراش فخرجت ريهام م الغرفه
اما الشاب فانتزع من حسام ملابسه
وجعله عاري تماما
ريهام .. ها هتكلم نور دلوقتي
الشاب .. لا المخدر الي خده ينيمه للصبح انا عاوزه صاحي لحد ما نور تيجي
ريهام بضحك .. اشطا ازميلي 😂😂😂
نظر الشاب ل حسام ثم وجه كلامه لريهام وقال.. انا همشي واظن انتي عارفه هتعملي اي
ياحلوه
ريهام بغمزه.. طبعا😉
يابختك ياعم الجو فضيلك كدا ونور هتبقا بتاعتك م بكره 😂😂
ضحك الشاب ثم رحل
فجلست ريهام بجانب حسام وظلت تلعب في شعرها وتبتسم بخبث
ثم نزعت ملابسها بالكامل ونامت ف حضنه واعطت ظهرها للكاميرا حتي تخفي حقيقتها ع نور
بعد ان حددتها علي حسام قبل ان تنام بحضنه وبعد ان اخذت الصوره وهي معه
نامت بجانبه حتي الصباح ولم يحدث شئ بينهم
بااااااك.......
الشاب .. كده تمام وحسام هيبقي ليكي
ريهام.. امممممم ونور
الشاب .. لا بقا دي ليها تدبير تاني خالص وذي ما ساعدتك هتساعديني اجميل
ريهام بضحك.. عيوني ياجميل 😅😅
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كانت نور مازالت علي حالها تجلس في زاويه وتضم نفسها ودموعها تغرق وجهها وتنظر أمامها بشرود😭😭😭
قطع شرودها صوت حسام الحزين.. نور افتحي الباب ارجوكي اسمعيني😭😓
اسمعيني يا نور ارجوكي كل حاجه حصلت غصب عني هي
انا لحد دلوقتي مش قادر افهم اي ال حصل
وضعت نور يديها علي إذنها وقالت بصراخ.. كفايه بقا كفايه كدب امشي من هنا مش طايقه اسمع صوتك
حسام بالم.. نور ارجوكي اسمعيني😓😓
صرخت نور ثم وقفت وكسرت في الزجاج الباقي وقالت.. امشي ابعد عني خلااااااص كفايه خيانه بقي كفايه😭😭😭😭
حسام ببكاء.. اهدي بس والله العظيم مظلوم ومعرفش دا حصل ازاي ولا امتي والله بحبك يا نور بحبك اووي😓😔
وضعت نور يدها علي أذنها ولم تتكلم فقط تعالت شقهاتها فتالم حسام بشده ثم وضع يده علي الباب وكسره ليدخل اليها
نظر اليها بصدمه ع ما فعلته ف الغرفه
لم يبقا شئ بها سليم
ونظر ع الارض ووجد زجاج مكسور كثيرا
ووجد نور يدها مجروحه وتنزف م الزجاج
وهي تضع اغراضها في الحقيبه و تبكي
اقترب منها لكنها ابعدته عنها بقوه وقالت ببكاء .. حرام عليك يا حساااام انا حبيتك
انا اليوم ال حبيتك فيه تخيلت حاجات حلوه كتير
تخيلت نبني عيله مع بعض تاني وانسي اني كنت مرات احمد ودلوقتي اصبحت مراتك انت قولت هحاول احبك وهفهمك عشان اعوضك ع السنين ال فاتت قولي ازاي بتحبني م زمان واول ما بقيت ليك واخدت ال انت عاوزه مني خونتي
لييييييه حرام عليك ياحســـــــــــــــام
ده انا تخيلت اننا خارجين مع اولادنا
وكمان تخيلت اني هبقى اهم حد ف حياتك زي ما انت اهم انسان ف حياتي
ثم انهارت بالبكاء و هي جالسه على الارض
انت كسرتني يا حسام 😭😭😭
كسرت كل حاجه حلوه جوايا انا انهارده اتأكد ان مفيش حد ف حياتي ممكن يديني الامان بعد ما احمد رااااااح
انت السبب
كل حاجه حلوه تخيلتها معاك انت ال هديتها بايدك حرام عليك ليه عملت فيا كده
كانت منهاره تماما بالبكاء و الصراخ 😩😩😩😭😭😭😭
وعلى صوت بكائها اجتمع كل من في المنزل و دخلوا الغرفه بسرعه ليجدوها منهاره بالبكاء على الارض وكل شئ مكسَور وممزق حولها
و ملابسها في حقيبه سفر
اما عن حسام كان جالسا على حافه الفراش غير قادر على الدفاع عن نفسه
الدموع تنهمر من عينيه و هو ينظر الى الحاله التي كانت فيها نور بسببه
و لكن كيف يدافع عن نفسه و كيف يقول انه كان ذاهب لريهام ليساعدها
كل هذا الشك الذي كان جوا نور كان بسببها هي وبسبب تهديدها لحسام
محمد .. ايه ال بيحصل هنا فيه ايه
حنان.. استهدي بالله يا بنتي و اهدي كده فهميني بس مالك
نور كانت في عالم اخر من الحزن و البكاء لم تستطيع التوقف عن البكاء و لا الاجابه عن شئ
حنان.. طب ردي علينا انت يا حسام ايه ال حصل بينكوا حد يفهمني
من الصبح وانا بحاول افهم منها اي ال حصل واهديها لكنها رافضه تتكلم معايا
محمد و هو يكلم حسام ،، انطق فيه ايه
نور قطعت انتظارهم لأجابه حسام و هي تقول.. طلقني
لو انت لسه معتبرني الشخص ال بتحبه م زمان والعيش ال بنا وطفولتنا ارجوك طلقنـــــــــــــــــــــــــي
انصدم الجميع من كلام نور و عرفوا ان هناك شئ كبير قد حدث بينهم
حسام وهو يلامس يدها.. انا عمري مخنتك و لا حتى فكرت ف كده
نور وهي تصرخ .. ابعد عني متقربليش انت كداب
انا شايفاها ف حضنك بعنيا
انت اكتر بني ادم اذاني ف حياتي
و مش هسامحك يا حسام
مش هساااااامحك ابدا
محمد وحنان مصدومين من ما قالته نور
محمد بغضب.. يا واطي انا ربيتك على الحرام ازاي تعمل كده
مراتك دي امانة م اخوك انا ال جوزتهالك عشان تحافظ عليها ولما عرفت بوصيه اخوك بعد موته وانك بتحبها م زمان وحنان فتحتني ف موضوع جوازك من نور انا وافقت ع طول
واي النتيجه انك خنت الامانه دي😡
انت مش ممكن تكون ابني ال ربيتوا و امنتوا على مرات اخو الله يرحمه😔
وقف حسام في تلك الغرفه يتلقى الاهانات من الجميع
و هم ينظرون له على انه شخص شهواني و منحرف و لكنه لم يستطيع الدفاع عن نفسه لانه كان يريد حمايتهم من الم الخوف و الانتظار و الموت
اصرت نور على الذهاب الي منزل صديقتها المقربه ساره
رغم محاولات والدتها ومحمد لابقائها لكنها رفضت
وقبل ان تخرج قالت لها.. طلقني ياحسام
و ذهبت الى بيت ساره
✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️
خلص فصلنا الرابع عشر
توقعاتكم
يتبع......
قــال تــعــالــى :
{وَمِنْ آيَاتِهِ مَنَامُكُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَابْتِغَاؤُكُم مِّن فَضْلِهِ ۚ
إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ}
[سورة الروم : 23]
أي: سماع تدبر وتعقل للمعاني والآيات في ذلك.
إن ذلك دليل على رحمة اللّه تعالى كما قال:
{ وَمِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ
وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ }
وعلى تمام حكمته إذ حكمته اقتضت سكون الخلق
في وقت ليستريحوا به ويستجموا وانتشارهم
في وقت لمصالحهم الدينية والدنيوية
ولا يتم ذلك إلا بتعاقب الليل والنهار عليهم
والمنفرد بذلك هو المستحق للعبادة.
📗 [تفسير السعدي رحمه الله
ريحين فين تكملة الروايه من الخامس عشر للنهايه
اضغط من هنا
تعليقات
إرسال تعليق