القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت تربية حواري كامله للكاتبه اسماء حبيب مع البرنس محمد السبكي قصص وروايات كامله

التنقل السريع

    أسكربت جديد ⁦☄️⁩


    ⁦⛓️⁩تربيه_حواري ⛓️⁩


    ⁦✍️⁩Asmaa_Habib


    ★ 1★


    في احد القري الريفيه توجد فتاه تجلي علي سور المدرسه في الفسحه......


    ..... بزهق شديد وتضع يدها أسفل ذقنها......اوووف امتي اطلع بقي اي الهم ده .


    ......ضحك عليها وكان يجلس بجوارها ويمسك كتاب يقرأ به........ما خلاص يا ساره كلها سعتين ونطلع اهدي شويه.


    ساره بغيظ ونطت من علي سور الممر.....لا بقي انا مش هدني هنا لازم اروح لمي يا زياد انا قلقانه عليهم.


    زياد بتنهيده ونزل من علي السور برفق.....طب بصي يا ستي انا هكتبلك الحصه وابقي ذكريها في البيت خلاص.


    ساره بفرحه وعانقته .....ربنا يخليك ليا سلاام.


    زياد بأبتسامه ويشير بيده إليها......سلام يا ساره.


    ليتجه اثنين من لاطفال الكبار بأتجاه زياد......هات الفلوس إلي في جيبك يلاااه.


    زياد ويبتلع ريقه......انا مش معايه غير ٥ جنيه وهجيب بيها فطار.


    ليتقدم أحد من هذان الطفلان ويقوم بوضع يده في جيب زياد .......هااات يلا بلا تفطر قال .


    ليجد من يقوم من الخلف بضربه علي ظهره بحجر جعله يصرخ بشده........اااااه ضهريييي.


    ليلتفت ويجد ساره تقف مربعه يديها عند صدرها وتنظر إليه بحده.......رجعله الفلوس لموتك.


    الطفل الكبير بسرعه يعطي المال لزياد......خد يا عم خد مش عايزز ، خلاص كدا مرضيه .


    ساره بحده وتتجه إليه وتقوم بسحبه من لياقه قميصه.......لو قربت منه تاني هقتلك ياض فاهم ولا اعيد الكلاااام.


    الطفل الكبير بقلق......خلاص يا كبير فهمت.


    لتدفع ساره الطفل الكبير بشده ويسقط أرضا.....يلا من قدامي ، وانتي لي مش بدافع عن نفسك يخويه بيخده منك الفلوس كدا وعادي لي هو عمي عطيه بيجيب الفلوس من الأرض.


    زياد بتنهيده ويضع المال في جيبه.......خلاص يا ساره بقي ، ما هما كانوا هيضربوني برضوا.


    ساره كانت تتجه إلي سور المدرسه الكبير وتتصلقه وقبل أن تقفز خارج المدرسه......خلي بالك من نفسك.


    زياد بأبتسامه وحنان......حاضر.


    ألتفت زياد ليتجه إلي الداخل ليجد الطفلين ينظرون إليه بضيق ، فيمر أمامهم بفخر وينظر لم بنص عين.....هه.


    أما خارج المدرسه فقامت ساره بنفض يدها من الغبار واتجهت علي أول الطريق لتجد سأق توكتوك تشير له .......ياااااامحمد يابلحااااا استني ياااض.


    قام محمد وهو يكبرها بكثير ولاكن كان أحد جيرانها........اي يا ساره يا بلاوي عايزه اي ، وطلعه بدري لي كدا !


    ساره وتركي التوكتوك بترتخي......يلا يلاه وديني الدار بسرعه علشان اشوف امي لو عايزه حاجه قبل مطلع الشغل.


    محمد بتنهيده وقام بتشغيل التوكتوك......يا بنتي ركزي في تعليمك .


    ساره بلا مبالاه وتقوم بشرب الماء من الزجاجه.....هو الجو النهارده حر لي كدا.


    محمد بنص عين ......مش هتتغيري ابدا .


    ساره وتغلق الزجاجه وتضعها في حقيبتها......بقولك اي مش فضياااا خليني اروح.


    بالفعل انتلق محمد وتوقف عند بيت ساره ......


    تنزل ساره وتحمل حقيبتها .......سلام يا بلحاا


    محمد ويدور التوكتوك......سلام يا بلاوي.


    ساره وتتجه إلي والدتها بسرعه عندما رئتها تحمل حله كبيره ممتلئه بالماء......عنك يما هاتي مش قولت ميت مره مش تشيلي تقيل !


    فاطمه بحنان وتقوم بوضع الحله أرضاً.......اي يا قلب امك الي رجعك بدري من المدرسه ، اوعي تكوني هربتي!


    ساره بضحك وترفع الحله علي رئسها .....لا اني جيت بدري علشان محمد بلحاا وصلني بالتوكتوك بس .


    فاطنه بضحك علي بنتها وتقوم نحمل شنطه المدرسه التي ترقتها ساره علي لأرض......طيب ، يلا بقي خلصي وجبك الي اختيه.


    تضع ساره الحله علي الارض في المطبخ وتجلب الكرسي لارضي والصابون وتقوم بوضع الملابس لتغسلها.......سيبك من الواجب بس اغسل الهدوم دي واروح علي الشغل ولما اجي ابقي اعمله.


    فاطمه بضيق وتجلس بجوارها.......بقولك اي مبلاش الشغل ده انتي بنت ، اني بفكر ابيع طماطم في الشارع وانتي عرفه نسوان الحته بيحبونه ونعيش يا بنتي لحد اما ربنا يبعتلك عدلك.


    ساره بغضب وتلقي الملابس بشده ......ميت مره اقولك يما بلاش الفكره دي انتي تبقي بياعت طماطم ابدا طول منا عيشه مش هتشتغلي.


    فاطمه بتنهيده.....خلاص يا بنتي الي يريحك بس خلي بالك من نفسك.


    ساره وتجلس أمام والدتها وتقوم بتقبيل رأسها.....ربنا يخليكي ليا يا ست الكل .


    واتجهت لتكمل ما كانت تفعله ، وبعد إنهاء الغسيل قامت بوضعه في الطبق واتجهت إلي السطح وتقوم بنشره .


    زياد من علي سطح منزله...... يا ساااره.


    ساره وتنظر إليه......اي يا زيزو في حاجه !


    زياد بضحك علي منظرها فكانت تلبس جلباب والدتها وتضع احد اطرفه في البنطال وتضع المشابك علي الجلباب وتلطقت منه......اي الي أنتي عملاه في نفسك ده !


    ساره بلا مبالاه......ونت مال امك عايز اي من شكلي !


    زياد ويقوم بالقفز علي سطح ساره .......خدي انقلي الحصص في الكراسه علشان الأبله هتدينه اعمال السنه عليها .


    ساره بتنهيده.......بقولك اي انزل هات شنطتي من تحت عبال منشر دول.


    زياد بأبتسامه.......طيب ،،، وقام بالنزول ويقابل فاطمه ......ازيك يا عمه فاطمه.


    فاطمه بضحك......ازيك يا واد عامل اي انتي !


    زياد بأبتسامه جميله ......الحمد الله امال فين شنطه ساره !


    فاطمه وتشير علي السرير.......اهناك اهي علي السرير.


    اتجه اياد وقام بأخذها وصعد إلي لاعلي ....خدي الشنطه اهي !


    ساره وتقوم بفتحها ......اي بقي الي مفروض انقله!


    زياد ويقوم بأخراج ثلاث كشاكيل .....دول يا ستي هتنقليهم ، وخدي الكشكيل بتعتي اهي.


    ساره وتقوم بتسليمه جميع الكشاكي......بص بقي اني هاجي من الشغل ألقيك مخلصلي الحصص والواجب كمان.


    زياد بصدمه.......وكمان الواجب!


    ساره وتنزل من علي الدرج.....ايوه سلام .


    زياد بتنهيده عميقه.....انا اي الي خلاني انزل.


    اتجهت ساره إلي لاسفل وتدخل غرفتها وتقوم بأرتداي بنطال جينس اسود وقامت بوضع علي رئيها عمه رجالي وفي اتجاهها  إلي الخارج......عايزه حاجه يما.


    فاطمه بحنان......عايزه سلمتك يا ضي عيني.


    كانت تسير ساره في الشارع وكانت اجتماعيه مع الجميع يحبونها رغم صغر سنها فتاه في ١٢ عشر من عمرها تتحمل أعباء أسرتها ولا تشتكي يوماً.


    ساره وتشير الي أحد يركب مكنه......يا حسن يا بليله ، استني ،،، وتجري إليه.


    حسن بضحك.....ساره بلاوي عايزه ايه يختي.


    ساره بفرحه .....ازيك ياض عامل اي ، وعمر ابنك اخباره ايه .


    حسن بأبتسامه .....الحمد الله والله مغلبني يختي ، ولا أمه يلللهوي مطلعه عيني.


    لتصعد ساره علي المكنه......منا قولتلك من لاول سيبك منها انتي الي نشفت الجمجمه يخويه ، ألبس بقي.


    حسن ويقوم بتشغيل المكنه......يا ستي انا بحبها.


    ساره بزهق وتشير إليه بلانطلاق...... بقووولك اي مش توجع ادماغي ، يلا وديني الموقف اتأخرت.


    حسن بتنهيده......طيب يختي يم ألسان طويل عايز قطعه.


    وقام بتوصيلها لتقفز من علي المكنه .....سلام يا بليله.


    حسن ويتتجه بعيدا......سلام يا بلاوي.


    اتجهت ألي لامام ......اهلا يا معلم عثمان.


    عثمان بضيق......اي يا بلاوي اتأخرتي لي !


    ساره بأسف وتجلس علي الكرسي المجاور ليه......معلش يا معلم كنت بساعد امي ، حقك علي راسي.


    عثمان بتنهيده ويضع عصي لارجله علي الطاوله.....تعرفي يا بت لولي انك جدعه مكنتش شغلتك هنا ، يلا روحي ومش تتأخري تاني .


    ساره وتقف وتلقي التحيه بيدها......شكرا يا كبير .


    لينظر أحد إليها بحقد شديد......حربايه صحيح.


    انظر أحد اخر إليه بزهق.....يا عم هي مضيفاك في حاجه ، دي عيله.


    كان بنفخ دخان سجائره بضيق.......دي عيله بكره تشوف أن ما تبقي هي علينا الريس يبقي تعاله تف فوشي.


    احد يناديها من بعيدد......ياااا بلاويييي.


    لتتجه إليه مسرعه.....ايوه يسطا عامر.!


    عامر ويتجه إلي المقهي......حمليلي العربيه عبال مشرب كوبايه شاي.


    لتتجه الي السياره وتقوم بتحميلها بالصياح كلباقي في الموقف.......المحطااااا محطااا محطاااا.


    وبعد حوالي ٥ دقائق تتجه إلي المقهي بسرعه......يسطا العربيه حملت.


    ليتجه عامر إلي السياره ويركبها وتقوم بجمع لاجره من الناس وكانت تعمل طول اليوم هاكزا لينتهي عملها الساعه ٨ مساء.


    تنزل ساره من السياره وتتجه إلي عامر.....اجرتي يسطا علشان امشي.


    عامر ويقوم باعطائها ٥٠ جنيه......


    ساره بضيق وتنظر له بشده......خمسيييين جنيه ليييي ، دانا بتعب اكتر منك والله.


    عامر يزهق......امشي يا بلاوي من وشي السعادي..


    لتقارب منه ساره بحده ووو.


    #يتبع.

    تفاعل كبير نكمل حبيبي علي طول ⁦❤️⁩👍 + لاسكربت جاهز وكامل يعني ممكن أنزل اتنين لو التفاعل كبير وحلو 💞



    أسكربت⁦☄️⁩✨

    ⛓️⁩تربيه_حواري⁦⛓️⁩


    #Asmaa_Habib✍️

     

    ★2★


    لتقترب منه ساره بحده .....لاااااااامش اناااااا يسطا الي يضحك عليا حقي معاك ١٠٠ مش خمسيين.


    عامر بغضب .......أنتي بتزعقي فيااا.


    ليأتي عثمان كبير الموقف علي الصوت......في ايييي !


    ساره وتتجه إليه......يرضيك يا معلم بديني خمسيين وانا حقي ١٠٠.


    عثمان بضيق من عامر.....اديها باقي فلوسها يا عامر.


    عامر بضيق ....بس يا معل.....


    عثمان قاطعه ويشير له بغضب......عايز تاكل حقهااا اديها فلوسها .


    لينفخ عامر بضيق ويقوم بأخرتج خمسين جنيهن آخرين ......خدي يا ستي اهووو.


    ساره بلا مبالاه.....عن ازنك يا معلم.


    عثمان ويهم بالرد......ازنك معاكي .


    اتجهت ساره إلي المنزل بفرحه وهي تحمل الطعام وتتجه إلي الداخل وليوقفها زياد....يااااساره.


    ساره بتنهيده وتقف علي أول باب المنزل .....اي يا زيزو في اي !


    زياد ويعطيها الدفاتر......خدي يا ستي الكشكيل اهي وكل حاجه خلصانه.


    لتأخذ ساره الدفاتر بسرعه......طيب عايز حاجه.


    زياد ويشير بيده ......لااء.


    لتدخل بسرعه وتقوم بوضع الكشكيل علي جنب......ياااااامااااااا.


    فاطمه وتخرج من الحجره من عند والدها.....اتأخرتي لي النهارده!


    ساره بفرحه وتجلب صينيه وتأخد العيش من الطاوله .......يلا ياما جبت كبده بقي وهنهيص.


    فاطمه ضحكت فهي تعلم كم تحب ابنتها هذه لاكله ،، اتجهت ساره إلي الغرفه الذي يجلس بها والدها كان عاجز السير علي قدمه ، فبسبب تلك الحادثه اللعينه فقد والدها القدره علي السير ولم يكن معهم المال لاجرء العمليه.


    ساره بمرح وتضع الصينيه علي السرير......يلا يابا هناكل كبده ونشخلع نفسناااا .


    حاتم بضحك......عمرك ما هتتغيري ، بس مبسوطه النهارده خير.!


    ساره بضحك وكانت تقوم بتقطيع العيش وتضع لولدها الطعام وطتعمه بيدها......اصل النهارده الكبير زعق في لاسطا عامر ، قاال اي مفكرني هبله هاخد ٥٠ جنيه وامشي.


    فاطمه بضيق.......والله راجل ما عنده دم بصحيح.


    ساره بضحك ......هو انا سكتله دنا شرشحتله ، وخليه بس كدا يفكر ياخد حقي تاني ، حتي لو الكبير مكنش ايجه كنت بطوبه وفتحتله دماغه .


    حاتم بتنهيده ......يا بنتي بلاش مشاكل ، خدي الي ربنا يقسمه وتعالي.


    ساره بتنهيده .....عرفه انك خايف عليه يابا ، بس متخفش بنتك بميت راجل.


    وبعد انتهاء الطعام قامت بحمل الصينيه وإدخالها إلي المطبخ واتجهت إلي الخارج لتملاء مياه لغسلها فالماء دائما تنقطع عندهم .


    كان محمد يقوم بركن التوكتوك .......بلاوي بتعملي اي يا بت.


    ساره بضحك.....ونت مال امك هناء يا بلحه ، روح شوف خطبتك بتشاورلك هناك اهي .


    محمد ويضع يده علي فمها.....بس بقي يخربيت الكفره ، هتفضحيني في الحاره.


    ساره وتنظر إليه بتريقه......مالك ياض في اي ، مش خطبتك .


    محمد وكاد أن يلطم علي وجهه.....امشي امشي ، يتك البله في شكلك.


    ساره وقوم بضربه في كتفه بشده......لم نفسك ياااااض.


    محمد بتألم......يلههوي ايدك حجر.


    ساره وتبتعد عنه.....


    محمد ويقترب من خطيبته......ايوه يا روحي.


    يارا بدلع...... عايزه فلوس.


    محمد بأسي ويسير مبتعدا .......ياااااابلاوي استني اسعدك.


    يارا بضيق.......اه يا مقشف.


    اتجهت ساره إلي الداخل وقامت بملئ الحوض ماء وانتهت من غسل الصحون واتجهت إلي غرفتها ...


    فاطمه وتقوم بتغطيتها......تصبحي علي خير.


    ساره بنعاس.....وانتي من أهله يما.


    قامت فاطمه بأطفاء النور واتجهت إلي غرفتها لتجد زوجها شارد .


    فاطمه بقلق......مالك يا حاتم.!


    حاتم بتنهيده عميقه.......كان نفسي انا الي اصرف علي بنتي مش هي الي تصرف عليا يا فاطمه.


    فاطمه وتضع يدها علي كتف زوجها ......ربنا يخليها لينا ويحفظها من كل شر يااارب.


    حاتم بأبتسامه حزينه وكانت تقوم فاطمه بتغطيتها......يااااارب..


    في صباح اليوم التالي .


    تستيقظ ساره علي صوت امها.....يلا يا ساره علشان تفطري وتروحي المدرسه.


    ساره تستيقظ بزهق......انا لو اعرف مين الي اخترع المدرسه ده كنت قتلته ، حااااضر جايه.


    اتجهت ساره إلي المرحاض وقامت بلاغتسال واتجهت إلي والدتها .......صباح الجمال علي ست الكل واحلا بابا في الدنيا.


    والديها بحنان .....صباح النور.


    ارتدت ملابسها بعد أن تناولت افطار  واتجهت إلي الخارج لتلتقي بزياد.


    زياد بأبتسامه.....ازيك يا ساره .!


    ساره بأبتسامه......الحمد الله ، وانتي عامل اي .! 


    زياد بأبتسامه جميله... الحمد الله.


    ساره اتجهت معه الي المدرسه ودخلوا سوياً.


    في طابور الصباح ، بعد انتهاء لاذاعه المدرسه قام مدرس بأمساك الميك......البت الي اسمها ساااره حاتم تطلع هنا.


    زياد ونظر لها بقلق.......هو عايز اي ده.


    ساره ورفعت يدها ......اني اهوو.


    اتجهت ساره إلي المعلم ووقفت أمامه .


    المعلم بحده.......سيتك بقي عملي نفسك قرد المدرسه بتنطي وتهربي !


    ساره بزهق.....ايوه يعني اي المطلوب؟


    صاح المعلم بها أمام الجميع.......عيله تربيه حواري معندكيش دم.


    ساره كانت صامته لا تحكي فأتي  المعلم بالعصي وكان يضربها بشده علي يدها.


    بعد ما نهرها المعلم عادت الي ما كانت عليه لتجد زياد تسيل من عينيه الدموع .....وريني ايدك.


    ساره بزهق وتمسح دموعه بيدها المتورمه......خلاص بقي متعيطش ، دا كان بينفض التراب الي علي ايدي بس.


    زياد بقلق.....ايدك ورمه يا ساره.


    ساره وجابت آخرها......بقوولك اي ياض بلا ايدي بلا رجلي ركز في الطبور خلينا نخلص لعم بيومي يجي يشعلقنا من قفانه ويطلعنه نلم الذبابه.


    انتبه زياد إلي الطابور ، ثم اتجهزا إلي الفصل.


    تدخل المعلمه وتلقي السلام كالعاده ثم يجلسون ويقوم بوضع ادوات الماده أمامهم.


    زياده بهمس......قريتي الي كتبته ياساره لابله هتسأل.


    ساره بلا مبالاه......لاء ، وفيها ما تسأل هو احنا شويه اكيد هجوبها.


    زياد ونظر إليها بتنهيده......ربنا يستر يختي.


    كانت المعلمه تسأل الجميع حتي أتي دور ساره.


    المعلمه......ساره حاتم ، اقفي.


    ساره وقفت وكان ينظر إليها اياد بقلق، ولاكن طمئنته برئسها.....نعم يا أبله.


    المعلمه وتسأل ساره.....قوليلي يا ساره اي هو تعريف الصخور الرسبيه؟


    ساره بتنهيده .....طب ممكن اقولها بالبلدي اصل مش بحب اقري من الكتاب.


    المعلمه وتلوي فمها......قولي يختي.


    ساره وشرعت في الحاله.........بسم الله الرحمن الرحيم لاجابه بتقول انك لو عندكم حنفيه وبتسرب ميه بنجيب صخره ونخبطها في الكوع بتاع الحنفيه فبتفصل وبكده يبقي اسمها الصخور الرسبيه.


    زياد ضرب بكف يده علي وجهه والمعلمه زعقت لساره.......انتي يا بت انتي ، لو مش ليكي في التعليم متجيش المدرسه .


    ساره بتنهيده وسرحان ......والله قولتلهم يختي بس هما الي مصرين اعمل اي !


    المعلمه بغضب......انتي يا تربيه حواري  انتي اتكلمي عدل معايه يااابت ، انا مش ام خميس بتاعه الخضار عندكم.


    ساره بضحك......اي دا انتي تعرفيها يا أبله ، طب اتوصي بيا طيب .


    المعلمه وكادت تلطم منها ، فنهرتها واخرجتها من الفصل.


    اتجهت ساره إلي الخارج بخطوات جريئه ، كانت المعلمه تستغرب منها هل هذه البنت فتاه حقاً.


    كانت تجلس ساره علي سور الممر المدرسي وتدلي قدميها وتنظر إلي السماء بسرحان تفكر في كيفيه معالجه أبيها.


    ليقوم جرس الفسحه بلانطلاق ويخرج زياد ويجلس بجانبها علي الممر.......طب كنتي قولي انك مشعرفه وكنت قعت مكان الواد اكرم وغششتك.


    ساره بزهق......بقولك اييي مش طلبه معايه دوشه جبت الشنطه.؟


    احمد ويناولها الحقيبه......اهي خدي.


    #اللهم_صلي_وسلم_وبارك_علي_سيدنا_محمد💞.


    ساره وتقف من علي سور الممر ....طب مع السلامه بقي.


    احمد بدهشه.......اوعي تقولي هتهربي تااااني.


    ساره وتتجه ناحيه السور......انا مش فضيه يبني انا باجي هنا اصلا علشان خاطر امي بس غير كدا ميلزمنيش تعليم.


    احمد ويمسكها من يدها بشده.......لا يا ساره مش تمشي ااستاذ شلبي هيضربك تاني في الطابور.


    ساره وتبتعد عنه وتتصلق السور .....بلا شلبي بلا شلبيه انا مشيا يا عم سلام ،،،، لتقفز الي الناحيه لآخر وتسير الي الطريق العمومي وتتجه ماشيه الي المنزل.


    محمد من ورائها.....ياااا بلاوي هربتي تاني هههههه.


    ساره بضحك وتتجه إليه ......ابلحاااا ، عملت اي مع خطبتك امبارح اصل شفتك فلسعت منها ودتها بومبه هههه.


    محمد بتنهيده......دي مصلحجيه عايزه فلوس ، وانا بحاول ألم فلوس علشان ابيض الشقه ، نكدت عليا الله يسامحها.


    ساره بضحك وتدخل إلي الدوكتوك......هموت ههههه.


    محمد بضحك......بعد الشر عنك يا بلاوي هي الحاره هتبقه حلوه من غيرك !


    ساره وبأبتسامه......الله يصلح حالك يا بلحا ، يلا علشان عندي شعل.


    محمد بأستغراب......انا مش عارف سواق اهلك انا .


    ساره بسخريه......محسسني انك مراكبني عربيه مودل السنه يلا يا خويا هم .


    محمد بأسي واتجه إلي الحاره .....يلا يا برنسيسه بلاوي انزلي.


    ساره وبتنزل......الله يخليك لسكان الحاره يا معالي الوزير بلحه.


    ضحك كليهما واتجهت ساره إلي الداخل .....يمااااا.


    فاطمه من السطح......انا فوق يا بت.


    اتجهت ساره إلي لاعلي لتجد والدتها تقوم بوضع الطعام للطيور ، جلست علي مقعد صغير.....ها يما عايزه اجبلك اي وانا جايه من الشغل!


    فاطمه وتقوم بوضع الماء......هاتي ٣ كيلوا بطاطس علشان خلصت.


    ساره بحنان واتجهت إلي والدتها .....من عيوني حاجه تاني!


    فاطمه ونظرت إليها......لاء يا قلب امك .


    اتجهت ساره إلي لاسفل وأرتدت ملابس العمل الخاصه بها واتجهت إلي الموقف.


    ساره وكانت تسير داخل الموقف ، ويقوم أحد بأيقاعها عمدا بقدمه.


    ساره سقتط علي لأرض وضحك عليها اثنين من الواقفين.


    ساره بغضب ونظرت للفاعل......دنتي يومك اسود النهارده.


    ليقوم الفاعل بالوقوف وسير بلا مبالاه ، لتجزبه ساره من أفاه توقعه أرضه وتقف عليه وتضربه بشده وكان الشخص لآخر يحاول أن يبعدها عنه ، لتمسك يديه وتعضها بشده لتسيل منها الدماء ويصرخ بتألم.


    تجمع السائقون والناس حولهم يتفجأ عثمان كبير الموقف بولده المرمي علي لأرض وتسيل منه الدماء......ينهاااااار ازرررق ، مييين الي عمل كدااا.


    ليشير الجميع الي ساره الواقفه وصدرها يعلوا ويهبط وتقوم بالرد بكل جرئه.......ابنك يوقعنيييي اناااا دا لوله أنه ابنك كنت قتلته.


    عثمان بغضب ويشير إليها بغضب......امشي من هنا مش عايز اشوف وشك تاني.


    ساره بسخريه .......ومين قال اني انا هشتغل هنا تاني بعد الي ابنك عمله ، ولا تقولش هتطردني من الجنه ، سلاااااااام.


    لتتجه خرج الموقف وتمسح الدماء من علي فمها ، لتسمع صوت احد يناديها من الخلف...


    شخص بأبتسامه......انتي اسمك اي !


    ساره بسخريه......ونت مال امك!


    الشخص بضحك علي جرئتها........لا يا واد يا جااامدهههه ، المهم في عندي ليكي مصلحه هتكسبك دهب  وانا اسمي ماهر.


    ساره ونظرت إليه ......اممممم اي هي.


    ماهر و........


    #يُتبع.

    بتمني رئيكم احبائي + دا اول أسكربت اكتبه تفاعل يشجعني فضلا 💞.


    أسكربت ⁦☄️⁩


    ⁦⛓️⁩تربيه_حواري⁦⛓️⁩

    #Asmaa_Habib✍️


    ★3★


    ماهر بجديه ....بصي مش هينفع هنا في قهوه اخر الشارع تعالي عليها.


    ساره بلا مبالاه......مبرحش قهاوي ، عايزني اتكلم هنااا.


    ماهر بتنهيده واخدها علي جنب .....طب بصي ***** ، خد دا مقدم ،،،، وأخرج ١٠٠٠ جنيه .....اظن كدا نقول اتفقنا ، وهيكون ليكي قدهم مرتين لما تخلصي.


    ساره بأبتسامه وأخذت المال .....طيب ، امشي انا .


    ماهر بفرحه ......طيب سلام.


    في احد لأماكن الجانبيه تقف ساره بأنتباه شديد وحرص ليأتي شخص إليها......انتي ساره.!


    ساره وتقف بكل ثبات ......ايوه انا ، انتي مين.


    الشخص ويقوم بأعطائها ورقه.....خدي وسلمي الي معاكي.


    لتخرج ساره كيس ليس بكبير جدا وتعطيه له .....ويقوم الشخص بتسليمها مال وفير.....خدي دا باقي المبلغ.


    ساره بأبتسامه .....طيب سلااام.


    عندما اتجه إلي خارج المنطقه قام البوليس بأمساكه بشده لكي لا حاول الهرب وأمسك ساره معهم ، وأدخلهم البوكس. 


    ساره وتجد ماهر يجلس في البوكس وتتحدث بغضب........اه يبن ال بقي بتدينييي حشيش.


    ماهر بغضب......اسكتي يا فجر اسكتي.


    ساره بغضب وتمسكه من لياقت قميصه .....تعرف لو مكنش في حكومه كنت عملت اي !


    يقوم العسكري بنهرهم......اسكت منك ليهااااا .


    وصلوا مركز الشرطه ووضعوهم في الحجز .


    بعد مرور ربع ساعه......ساااااره حاتم.


    لتقفز ساره من مكانها ......ايوه يا بش شويش.


    الشويش بجديه......جدامي الباشا عيزك.


    ساره واتجهت أمامه لتدخل مكتب الضابط .....اهلا ياباشاا.


    الضابط بأبتسامه.....اقعدي يا ساره ، هتلها شاي يبني.


    ساره بسرعه.....لااايا باشا ، لا شاي ولا قهوه انا عايزه اطلع من هنا .


    الضابط بضحك.....طب يا ستي خلاص الي يريحك ، شكرا علي الي عملتي القسم مش هينسالك الخدمه دي هههه.


    ساره ضحكت ......ولو يا باشا دحنا في خدمه الحكومه بس يا باشا ادوني دول ،، وأخرجت المال من جيبها ووضعته أمام الضابط.


    ساره بجديه.....ادوني الفلوس دي يا باشا ، وانا مش هقبل فلوس حرام.


    الضابط بأعجاب شديد وفرحه من تصرفها وأمانتها.......حلال عليكي الفلوس خديها بس مكفأه منا ، يلا روحي بيتك وشرف ليا بجد اني قعت مع وحده زيك بجد انتي عظيمه.


    ساره ضحكت بشده......خلاص يا باشا بتكثف هههههه.


    الضابط ضحك بشده ....


    ساره بأبتسامه ......لو عزت مني اي حاجة انا تحت امركم يا باشا ، قول بس ساره بلاوي في الحاره هطلعلك علي طول.


    الضابط بصدمه......ساره بلاوي لي كدا .!


    ساره بضحك......لا دا موضوع يطول شرحه ، علي العموم دا اسم الشهره لو عزت حاجه هتلاقيني.


    الظابط بأبتسامه......ماشي يا ساره.


    خرجت ساره لتجد محمد يقوم بأيصال أحد...


    ساره وتشير له بشده......يااااااا بلحاااااااا.


    محمد بأستغراب شديد ......بلاوي !


    ساره بضحك ......يلهوي مالك لونك مخطوف لي كدا !


    محمد بصدمه......اي الي جابك القسم يلهوي بقيتي سوابق!!


    ساره بضحك ......يلا يلا بلا سوابق ، خدنا علي محل الكشري هعزمك علي حسابي وقولك كل حاجه.


    محمد بأستغراب.......انا مش عارف لي مش مرتحلك!


    ساره بزهق .... اطلع يلاااااااه لنفخك خليني ألحق اجيب لبويا ومي الطلبات.


    قام محمد بلانطلاق ويتوقف أمام أحد محلات الكوشري ، ليتجهوا إلي الداخل ويجلسوا علي أحد الطاولات وتحكي له ساره ماحدث.


    محمد بمدخ شديد ......لا يا ساره بجد انتي الي عملتيه دا جدعنه ، وتستحقي الفلوس كمان ، دا انتي بلاوي ولاجر علي الله ههههههه.


    ساره ضحكت وانهوا تناول الطعام وطلبت ساره كميه لتأخزها الي والديها .


    خرجوا وقام محمد بأيصالها......شكرا علي العزومه.


    ساره بضحك.....يخي روح دا طبق كشري ، محسسني اني أكلتك نص عجل ههههه.


    محمد ويتجه ليكمل عمله .....طب سلام يا بلاوي ههه.


    ساره وتشير إليه ......سلام يا بلحا.


    اتجهت إلي الداخل لتجد والدتها تؤدي فرص المغرب....


    قامت بجلب الصينيه كعادتها ووضعت البطاطس علي الرف واتجهت إلي غرفه ابيها توقظه بتمهل.....يابااا ، يااابا.


    حاتم بأبتسامه جميله......انتي جيتي بدري ، حبيبت ابوكي ، يومك كان عامل اي انهارده!


    ساره بضحك......لا اطردت من الشغل وجبت كشري وجيت.


    فاطمه بصدمه.....اطرتي ، لي يا بنتي ، دنتي بتشتغلي بأمانه ومش بتقصري.


    ساره بتنهيده وبدئت سرد ما حدث لها لوالديها.....بس كدا والضابط مشاني وقابلت الواد بلحا وجيت.


    فاطمه بفخر......ايوه كدا دي بنتي الي ربتها صح.


    حاتم بأبتسامه......ربنا يهديكي يا بنتي ويبعد عنك ولاد الحرام .


    ساره وتقوم بأطعام والدها .....يلا ياباااا دنا وقفت علي رأس بتاع الكشري لحد انا ظبطه ، بألف هنا .


    فاطمه بحنان......طب كلي وانا هأكل ابوكي.


    ساره بأبتسامه......انا اكلت ، كلي انتي .


    بعد انتهاء من تناول الطعام قامت بأخراج المال من جيبها ....خدي يما الفلوس دي عيني الي تعنيه واصرفي الي انتي عايزاه.


    فاطمه بحنان......ربنا يخليكي لينا يا بنتي.


    ابتسمت ساره وخرجت من المنزل تنتظر أحدا ما ...


    زياد وكان بلعب كوري......ساااره تعالي العبي معانه.


    ساره بتنهيده وقامت بالوقوف حارس مرمي.


    في وسط اللعب أحد الفريق المعارض.....لاااا ايدك لمست الكوره ضربه جزاء لينااااا.


    زياد بتنهيده .......طيب ، ركزي يا ساااره.


    ساره بتركيز شديد.......اوعه انتي بس ،،،، لتلتقط ساره الكوره بحرفيه.


    زياد بفرررحه......ايوووووووووه كدا شطره يا ساره.


    ساره وتقوم بتنفيض يدها......اي خدمه .


    حسن من ورائها بضحك.....اهلا بشناوي الحاره هههه.


    ساره بأبتسامه ......كنت مستنياك.


    حسن بنص عين.......بس ايى المصيبه الي عملتيها في الموقف ، دا الواد اتخيط يخربيت الكفره 😂.


    ساره وترفع أحدي حاجبيها......يستاهل ، بيوقعني يا بليله يرضيق!


    حسن بضحك.......يعني انا لو شعلقتك من قفاكي هتقتليني بقييييي هههه.


    ساره بتنهيده.......اسكت يا بليله اعمل اي دلوقتي بالله عليك شفلي شغل في موقف تاني!


    حسن بتفكير.......خلاص هدورلك ، واشوف موقف قريب من هنا وناسه مضمونه.


    ساره بفرحه......ربنا يخليك ليا يبو عمر.


    حسن بضحك ......دلوقتي ابوا عمر ما كنت بليله من شويه .


    ليأتي محمد من وراهم......بتعملوووو اي مش بتقولولي.!


    ساره وتجلس علي عتبه في الشارع ......يا عم روح بقييي.


    محمد ويحدث حسن......يا حسن ابوس ايدك خلي اوختك يااارا تحل عن وداني شويه.


    يارا من البلكون........طيييييب يا محمد هحل عنك خد دبلتك اهي.


    محمد بصدمه ......يلهوي دكانت وقفه!


    حسن بضحك واخد الدبله ......هات ، ابقي افتكرني ودعيلي بس.


    محمد ويحتضن حسن .....ربنا يخليك لينا يا جالب الحبيب ورد المخطوبين ههههههه.


    اتجه حسن الي الاعلي وجلس محمد بجانب ساره......يا سلام علينا واحنا موكوسين كدا ههههه.


    ساره بتنهيده ......اه فعلا انا هدخل انام.


    محمد وافتكر بسرعه.......استنييييي.


    ساره بزهق ......اييييه يلااه.


    محمد بفرحه ......هنعلق زينه رمضان بكري.


    #اللهم_صلي_وسلم_وبارك_علي_سيدنا_محمد⁦💞


    ساره بفرحه واتجهت إليه ......طيب جبتهااا.


    محمد بأستغراب .....انتي لسه بتسألي ، دنا جبتها من زمان.


    ساره وندهت زياد والباقي......تعاااالوو ، هنعلق الزينه بكرييي.


    زياد بفرحه......واللله ، الحمد الله ، بس زكري يا ساره لامتحان بعد بكري ماشي.


    ساره بخنقه......انتي عارف لو جبتلي سيره اي حاجه متعلقه بالمدرسه هعمل فيك اييييي.


    محمد بضحك......سيبك منها دي فشلاااا.


    ساره بضحك......مقبوله منك بس علشان رمضان بعد اسبوعين ههههه.


    يارا ونزلت من فوق......احم ياااا محمد .


    محمد استغرب......اي لاحترام دا ⁦..!


    يارا بنص عين......يعني عايزني اطووول ألساني معنديش مانع.


    محمد ويشير بيده .......لاااااء ابوس ايدك خلينا حلوين.


    ساره بأبتسامه جميله......خلاص ماشي .


    محمد ويركن علي الحيطه......يا سلام يخواتي علي لاحترام ايييح.


    ساره وتدخل في النص ......يلا من هنا يلااااه ، وانتي وقفه كدا ، مهووو حسن سيبك لو يديكي علقه محترمه مش هتنزلي ، يلااااااه اطلعي بنات اخر زمن ، وانتي شوف هتروح فييين.


    يارا بأسي علي حالها......طيب يا ستي طلعه ، يااارب امتي بقي نكتب الكتاب .


    محمد وغمزلها ......طب يلا المأذون في اخر الشارع .


    ساره وتقوم بركله في قدمه......يلا يا روح امك من هناااااا.


    اتجه كل منهم إلي مكانه واتجه ساره إلي الداخل وتقوم بعدل الجاكيت .......اااه عليا يا ناس ، والله الحاره دي من غيري هتبقي خليعه ، يلا بقي اخوش انام.


    وبالفعل اتجهت ساره إلي الداخل وغتط في سبااات عميق.


    في صباح اليوم التالي أستيقظت ساره ولاكن هذه المره ليست مثل أي مره فهي كانت تسمع ....


    #يُتبع.


    النشر بيكون بعد صلاه التراويح ⁦☺️⁩ كل عام وانتم بخير ⁦❤️⁩🌛


    أسكربت ⁦☄️⁩✨


    ⁦⛓️⁩تربيه_حواري⁦⛓️⁩

    #Asmaa_Habib✍️


    ★4★


    تستيقظ ساره علي صوت صريخ والدتها ..اتجهت مسرعه الي الغرفه لتجد ابيها يتصبب عرقاً ويتنفس بصعوبه صرخت واتجهت إلي الخارج ليأتي رجال الحاره وقومون بحمل والدها ويضعونه في التوكتوك الخاص بمحمد .


    اتجه الجميع الي المشفي وقام الطبيب بالدخول للكشف عليه....


    ساره وكانت تبكي في الخارج محتضنه والدتها بشده......يااااارب اشفي ابويااا يااااارب.


    هناء والده محمد وتقوم بوضع يدها علي كتف فاطمه التي كانت تبكي بحرقه........اهدي يختي ربنا معااه يااارب.


    فاطمه بدعاء وترفع يدها ......يااااارب.


    كان عطيه والد زياد قد اتي هو وزوجته فيروز وكان زياد معهم ثم اتجه بسرعه إلي ساره وكان بيطبطب عليها.


    كان الجميع يواسيهم وعندما خرج الطبيب أنصت الجميع إليه.....


    الطبيب بأبتسامه.......مش تقلقوا الحمد الله كان عنده ضيق في التنفس ، بس هيقعد يومين هنا لحد اما يتعافي بأذن الله.


    شكر الجميع الطبيب وجلست هناء وفيروز مع فاطمه ومحمد وعم عطيه لينتبهوا له.


    في منتصف الليل أو ما يعادل ١ ..


    تجلس ساره علي السرير بجوار والدها وتنظر له بحنان  وترتسم علي وجهها علامات الرضا ......ربنا ما يحرمني منك ، هتعب وشتغل لحد اما اقدر اعملك العمليه يأبه وتقف علي رجليك.


    ليأتي زياد الذي كان نائم معهم في الغرفه......واني معاكي يا ساره.


    ساره تضحك ضحكه بسيطه......خليك انتي في المذكره ، علشان تبقي تعلمني .،، وتعيد ساره نظرها الي والدها ،،، أبويه ده حياتي ، بحبه قد الدنيا دي كلها ، احنين قوي قوي ، كان نفسي يا زياد يكون بمشي علي رجله ويفسحني كدا ونطلع نتمشه ولا نقعد علي البحر ، كنت عايزه اشوف الدنيا مع ابويا يا زياد.


    زياد وتأثر معاها......معلشي يا ساره انا هبقي اخدك علي البحر لما نكبر.


    ساره وتدفعه في كتفه...... يا عم بس اطلع من الحاره لاول هههه دنتا عيل اهبل اصلا.


    زياد بتنهيده ويعود لينام جمب والدته......انتي اصلا مش بتقولي ليا كلمه حلوه اني هنام يختي ، دا انتي بلاوي صحيح.


    ضحكت ساره بخفه وتعود لتنام جمب والدها وتغطيه بأحكام ....


    احد لأشخاص في مكان مكشوف.......لا البت دي لازم تتربي شفت عملت معاهم اي !


    شخص يجلس بجانبه وينفخ دخان  سجاره ......لا البت دي مش سهله عيله بس دماغ شياطين ، بس سهله ليها نقطه ضعف.


    ليقوم الشخص لآخر بأشغال سجاره .... ولا وبقينه بنتكلم علي عيله.


    لآخر وينظر إليه .......ولو ، بس في لآخر كرمتنا بقت في لأرض.


    الشخص لآخر ......خلاص نعمل معاها الصح.


    ليضحك لاثنين ويصافح كل منهم لآخر.


    في صباح اليوم التاني ،،


    حسن ويصعد إلي الممر الذي يوجد به حاتم ويبحث عن ساره ، وعندما وجدها أشار إليها .......ياااابلاوي تعالي.


    اتجهت ساره إليه......ازيك يا بليله.


    حسن بضحك......الحمد الله افرحي يا ستي ، لجتلك شغل ومش هتصدقي ، في الموقف الي في أول البلد.


    ساره بفرحه عارمه......بيججد ، ربنا يخليييك ليا يا حسن.


    حسن ويشير بلا......لا لا لا بليله مش حسن يا بلاوي.


    ضحك كليهما...


    حسن بجديد ......هتيجي اوديكي اهناك واعرفك عليهم!


    ساره بعدم قبول الفكره......لا يا حسن ، مش هسيب ابويا.


    فاطمه من خلفها......روحي يا بنتي وانا هخلي بالي من ابوكي وعمك عطيه ومحمد هنا والكل معايه متخافيش.


    ساره بأبتسامه......طيب ياما ، يلا يا حسن....


    اتجه حسن وساره الي لاسفل وركبت ورئه المكنه واتجهوا إلي الموقف الجديد.


    عند وصولهم نزلت ساره واتجه بها حسن الي صاحب الموقف......السلام عليكم يا حج محسن..


    محسن بحنان وطيبه.....وعليكم السلام يبني ، هي دي البنت!


    ساره بأبتسامه.....اهلا يا معلم ، اني خدمتك ساره بلاوي..


    محسن بضحك شديد ، فنظرت إلي حسن الذي كان يكتم ضحكته من هذه المشاغبه الصغيره....


    محسن بأبتسامه.....لي يااا بنتي بتقولي علي نفسك كدا !


    ساره بأبتسامه......اسمي كدا يا معلم وبكره هتعرف لي سموني كدا ، علي العموم عايزه اعرف هاجي الساعه كام وأطلع الساعه كام واجري اي في اليوم علشان نكون علي نور.


    لينظر الحج محسن إلي حسن  بدهشه ثم نظر إليها......لا اول مره أقابل حد في السن دا بالعقله ده وكمان بنت!!!


    ساره بجديه......الشغل مش عيب سوء كنت بنت ولا ولد المهم أكسب لقمتي بالحلال ، انا مش هقصر في حاجه.


    محسن بأعجاب.....لا يا بنتي عندك حق في كل كلمه ، بصي هتيجي الساعه ١٠ الصبح وتخلصي ٤ العصر وكدا ورديتك هتكون خلصت هتسلميها للي هيجي بعدك ، أما أجرك فهتجيلي تستلمي مني كل يوم ١٥٠ جنيه .. كدا وضحت صح.


    ساره برضي وبأبتسامه.....صح يا معلم ، بكره هتلاقيني عندك قبل المعاد كمان.


    شكر حسن الحاج محسن واتجه كل منهم إلي المستشفي لتري ساره والدتها تخرج من مسجد المستشفي وكان الكل معها يؤدون فريضه الظهر.


    حسن واتجه إليهم وصعدت ساره بهدوء علي سلم المستشفي ، عند أول الممر تري ساره أحد يغطي وجهه ويخرج من غرفه والدها ساره وتجري إليه وهو انتبه فجري بسرعه ولاكن ساره لحقت به وقامت بغرس أظافرها الثلاثه في دراعه لينزف ولاكن دفعها بعيدا واسرع بالهرب ، كان الجميع يري اخر جزء من الحدث فأتجهوا مسرعين إلي ساره والتي دفعتهم بعيدا ودخلت مسرعه الي غرفه ابيها لينظر الجميع الي الجهاز الذي يقوم بأصدار صوت معلن عن توقف نبضات القلب ، ساره وبتلع ريقها بصعوبه وتتجه إلي والدها وتجلس علي السرير......ياباااا ياباااا فوق ، محمممد هااات الدكتووور.


    اتي الطبيب مسرعا عندما علم الأمر وقام بفحصه ليعلن بأسف عن وفات حاتم والد ساره .


    كانت فاطمه تصرح وتحاول هناء وفيروز تصبيرها علي فاجعه وفاه زوجها.


    أما ساره فتقف أمام السرير تنظر إلي والدها تلك الجثه الهامده ، تسيل الموع بصمت لتقترب بخطوات بطيئه وتمسك يده تقبلها .......سامحني يابا ده غلطي أمشيت وسبتك ياااباااااا ، كان نفسي تكون معايا العمر كله ،،،، وتسيل الدموووع بشده فكانت تتذكر عندما تطعمه وضحكته ومداعبته لها ، كل الذكريات الجميله ، سوف تحرم من هذا الحب النقي الذي لا يتعكر ، ولتأتي والدتها تحتضنها وأبعدها عن السرير بشده لتمسكها بيد ابيها .


    أُقيم العزاء في الحاره وكان الجميع يعزيهن ، وكان زياد ومحمد ومحسن يتجهان من وقت إلي لآخر للاطمئنان عليهم .


    مرت لأيام ولاكن الكره يكبر في قلوب الكثيرين وكان أكثرهم ساره تريد أن تنتقم من الفاعل ، وتحاول جاهده معرفته....


    .بعد مرور ٩ أعوام★★★


    ساره وتقوم بالخروج من التوكتوك التي كانت تعمل عليه .......السلام عليكم يا حج محسن.


    محسن بأبتسامه.......وعليكم السلام يا بنتي ، في حد ضيقك ولا اي !


    ساره بأبتسامه وتجلس علي الكرسي المجاور له......لا عاش ولا كان الي يقدر يقرب مني ، بس كنت قصداك في خدمه.


    محسن بأنتباه شديد.......لو عايزه فلوس اطلب وانا اديكي.


    ساره بشكر.......الله يخليك يا حج ، لاء انا كنت عايزه يبقي ليا دور في الموقف .


    محسن استغرب.......لي يا بنتي هو انا مقصر معاكي في حاجه ، منا بخليكي تحملي في اي وقت انتي عايزاه!


    ساره بأبتسامه......لا يا حج دنتا مخليني هنا ست الكل بس سمعت ترطيش كلام ملوش لزمه ، وعيزه يكون ليا دور امشي بيه.


    محسن بضيق.....مين يستجري يقول عليكي كلمه كنت قطعت لسانه!


    ساره بضحك ......ولا تقطع ولا حاجه انا قمت معاهم بالصح بس دا طلبي ها هتوافق ولا هتكسر بخطري!


    محسن بتنهيده.....خلاص يا ست الناس ادامه انتي عايزه كدا !


    ساره بشكر......ربنا يخليك للغلابه يا حج عن ازنك.


    واتجهت ساره وركبت التوكتوك الخاص بها واتجهت إلي معهد التمريض لتقف أمامها بأنتظار.


    احد الشباب بضحك.....يلا يا برنس حبيبه القلب وصلت.


    زياد ويضربه بقدمه.....امشي ياااض امشي عيال رزله صحيح .


    اتجه زياد إلي ساره الي كانت سرحانه وبتكلم نفسها.....يلهوييي اي البنات دي ، دناقص يمشوا ملط.


    لتفيق ساره علي صوت زياد الغاضب.....اييي الي موقفك هنا يا ساره ميت مره اقولك متجيش هنا !


    ساره بلا مبالاه......طب اركب يلااا.


    زياد بتنهيده واتجهوا إلي أحد محلات العصير ، ترجل زياد من التوكتوك وقام بجلب كوبين من عصير القصب......اتفضلي يا ست ساره ، ها قوليلي بقي ، وافق ولا لاء!!؟


    ساره وترتشف العصير.....اكيد وافق يبني ، بس متوتره شويه اصل اول مره هقف في صف بصراحه.


    زياد بضحك.......لاالاااالااااا ساره بلاوي متوتره هههههه.


    ساره بضحك.....لم ألسانك لقطعهولك.


    زياد بضحك.....طب منتي كنتي مسميه نفسك كدا زمان.


    #اللهم_صلي_وسلم_علي_سيدنا_محمد💞


    ساره بتنهيده عميقه تخرج ولو جزء بسيط من ألمها.....كااان زماان.


    زياد بأبتسامه ويرتشف من العصير.....لا والله ولحد دلوقتي ههههه ، بقولك مش تقفي قدام المعهد تاني.


    ساره بلا مبالاه......لي بتستعر مني !


    زياد بغضب.......أي الي بتقووووليه ده يا ساره ، مستحيل دنتي كل حياتي 


    ساره بضحك......بس بس الناس هتفهم غلت احنا في الشارع مش في حاره العفاف ههههههه.


    زياد ويهدء من روعه.....بصي في ولاد مش كويسين هناك وانا مش عايزه تروحي هناك .


    كانت ساره أنهت العصير وقام زياد بأخذ لاكواب ودفع الحساب واتجهوا إلي الحاره.


    فارس ويركل الكره بأتجهها لتلتقطها ساره بضحك وتتجه لتحمل فارس بحنان.....فارس حبببيبي لا انا هتجوزه دا بص عيونه حلوه ازاي.


    زياد بضحك......لا انا عيوني خضره وهكسب ابو عيون بوني ده وهخطف قلبك ههههه.


    فارس ويضع زراعه حول عنق ساره ......لااااااء دي تعتي.


    ساره تقوم بتقبيله من خده.......ايوه بتعتك طبعا ههههه ، هو حد يقدر يخطفني غيرك يا فرفر.


    محمد يأتي من ورائها.......يلههههوي ابني يا مفتريه هاااتي الواد.


    فارس وبيطلع لسانه لوالده.....

    لا هتني معاها انننننن.


    ساره بضحك وتقوم بعناقه بشده......ياااااختييي بعشقه يا نااس. ، خليه معايه النهارده يا بلحه امي بتحبه قوي علشان خاطري .


    زياد بغمزه ......طب خديني انا هههه.


    ساره ورقلته في قدمه......اتلم يلاه.


    محمد بتفكير .......اممممم يووم واحد مش تخديه وترجعيه بعد اسبوع ماااااشي.


    ساره بفرحه فهي تحب فارس كثيرا......ماشي يلااااا يا فرفر. ،،،، اخذت ساره فارس واتجهت إلي الداخل.


    محمد بضحك يركن علي الحيطه......عليه العوض ومنه العوض فبني ، كدا مستقبلوا ضاع وهيبقي رد سجون.


    زياد بهياام ......اااااه يااااني .


    محمد بضحك.....هههههههههه حاسب ياض الحب بيدلدق علي لأرض هههههه.


    زياد بتنهيده ......امتي بقي يا خويه ، بقولك اي صحيح ، في موضوع كبير عيزك فيه.


    محمد بأنتباه...اي يا زياد خضتني.!!!؟


    زياد.....


    #يُتبع.


    بتمني ينول اعجبكم ⁦❤️⁩ تفاعل حلو بقي علشان نكمل مستنيه رئيكم في الكومنتس🌹


    أسكربت ⁦☄️⁩✨


    ⁦⛓️⁩تربيه _حواري⁦⛓️⁩

    #Asmaa_Habib✍️


    لو التفاعل وصل 200 كومنت وليك قبل الفجر هنزل البارت ال6👍


    ★5★


    زياد ويقترب من محمد وبصوت واطي ......انا قررت والحمد الله وربنا يسترها عليا أخطب البت بلاوي ، المهمه خطيره علي فكري ، لازم نجيب سلاح واحنا دخلين اصل مش ضامن عمري والله وخايف تديني بوكس يوديني المقابر ههههه.


    محمد بأستغراب ويقوم بضرب زياد علي كتفه......اشوف فيك يوم يا بعيد انتي وهي كان قلبي هيقف ههههه.


    زياد بضحك ويستند علي الحائط ويضع يده خلف رئسه ويسرح .....اااه يااااني يا خويه بحبها قوي بس مش عارف اعمل اي علشان تحبني.


    محمد بضحك ويقف أمامه ويشاور بيده أمام عينه .....ياااا الي هناااا حد سامعني .


    زياد بضيق.....يوووه المهم هندخل الحرب دي ازاي.


    محمد ويدعي التفكير ......علي رئيك دي بلاوي مش سهله ههه انا هقولك تكلم مين ك....


    زياد ويمسك يده بشده.....مين يخويه مييييين!


    محمد بضحك ويبعده عنه بمرح.....يعم مش تلزق فيا كدا انا راجل متجوز هههههه ، حسن هو الي هيجيلك الخلاصه .


    زياد ويجلس علي العتبه.....انا مش منقول من هنا انا قاعد لحسن لحد اما يجي .


    محمد بضحك ويجلس جمبه.......وانا معاك اصل النهارده يارا طبخه سمك ومش بحبه ، وفارس هو الي كان بيسليني وساره خدته ، مش طالع هه واديها قعده نتسلي .


    أما في الموقف يجلس عثمان ومعه ابنه ياسر.


    عثمان ويسرح بمخيلته.....اااه ايام مكان الموقف لي حس ، يبن الخايب مش عارف تعمل ربع الي ساره كانت بتعمله !


    ياسر بضيق ويشعل سجاره......بقولك اي ياااابااااا مش طلبه نكد معايا بقي ، ومش تجيب سيره البت دي علشان بتخنق.


    عثمان بضيق ويخبط بيده علي الطاوله......ما انتي مش نافع في حاجه غير في الجري وري البنات ، لو بتركز في الشغل مكنش دا حلنا دلوقتي ولا كان معانه شريك.


    ياسر بلا مبالاه......واي يعني مهي كانت هتخرب وهو أحسن من مفيش.


    عثمان ويجذب لارجيله بأسي ويجلس بضيق من ابنه المفسد.


    ساره وتلعب مع فارس وتدعي الزعل ......لااااااء مت انا كدا يرضيق ، تأكلني للتعبان!


    فارس ويزعل علي ساره ويضرب الورقه .....يا وحش كته تاكل ساره .


    ساره ضحكت بشده وكانت فاطمه تراقبهم بأبتسامه......ربنا يرزقك يا بنتي بأبن الحلال ويرزقك زريه صالحه.


    فارس وكان هيقطع الورقه امسكته ساره ومازالت تضحك......لي كدا ياض استني ، دي لعبه.


    فارس ينظر إليها ببرئه ......يعني مش هتموتي!


    ساره بابتسامه وسعه ......لاء طول منتي معايه مش هموت.


    فارس زحف علي السرير وجلس علي قدميها .....امممم نيميني.


    نام فارس علي قدم سارع وتقوم ساره بتغطيطه وتبطب عليه بمحبه  ، غط فارس في النوم وشعرت ساره بالنعاس فقامت بوضع رئسه علي المخده وتسطحت بجانبه .، ثم غرقت في النوم.


    حوالي الساعه الثامنه......*


    كان مازال يجلس زياد مع محمد ويتحدثان مع بعضهم في مواضيع حياتيه.


    يارا من البلكونه بصياح.......ياااااامحمد ، ياااااامحمد .


    محمد بنفخ وينظر لها......عيزاااااا اييييي.


    يارا.......تعاله انتي وفارس علشان العشااا.


    محمد بلا اهتمام ......لا كلي انتي فارس مع ساره وانا مش جلي نفس.


    يارا بغضب وبتشوح بيدها......طب والله. والله والله لو ما طلعت يا محمد لرمي نفسي من البلكونه هه.


    محمد بأسي .....معلشي بقي يا زياد كان بودي اقعد معاك بس ادي آخره الجواز ، شوف نصيحه مني بلاش جواز خليك حر ومنطلك.


    ياره وزقلته بالمشبك جه في ضهره.......اطلع يخويه اطلع.


    محمد ويدعي بضيق ......حرااام عليكي المشبك زمبه اي ، حتي المشبك مش عتقاااه يا وليه يا مفتريه.


    يارا بتهديد ......هتتتطلع ولاااا اييي.


    محمد بتنهيده......خلاص طالع يختي طالع يقطع الجواز وسنينه السودا .


    زياد بضحك.....تصدق نفسي اتفتحت علي الجواز هههه.


    محمد بزهق ويقوم بألتقاط المفتاح......يلا بقي اكل سمك غصب عني ، والله هتكرهني في يوم التلات.


    زياد بنصح......يبني السمك دا في فسفو. ...


    محمد ويوفقه بيده.....بسسس مش طلبه وجع دماغ ، اني طالع مش تبقي انتي وهيه.


    ضحك زياد واتجه محمد الي لاعلي وظل زياد جالس عندما اتي حسن من بعيد...


    زياد واتجه مسرعا إليه وأمسك بحسن ......حسسسن.


    حسن بخضه شديد وتوتر.......في اي يا زياد فييي اي !


    زياد بتنهيده.....مفيش كنت عيزك تكلملي ساره وعمه فاطمه اصل انا قررت اخطبها...


    حسن وابعده بزهق..... وجعت قلبي يا اخي.


    زياد بتوسل.....بالله عليك حسن ، ساره بتسمع كلامك .


    حسن بتعب ......انا طالع بكره بقي نبقي نتكلم في الموضوع دا .


    زياد ......نعاااام يا خويه بقالي خمس سعات وتقولي بكره.


    حسن بأستغراب ويلتفت إليه.....امال انتي عايز نروح دلوقتي ، انتي اهبل.!


    زياد ويلوي فمه.....يارتني ما استنيتك يا اخي ، خلاص بكره فضي نفسك ساعه وتعاله.


    حسن بأبتسامه......ماشي يا زيزو ، وربنا يتمملكم بخير.


    زياد بفرحه ....... هتوافق صح.


    حسن بضحك ......الله اعلم بس انا بقول انك مناسب ليها.


    زياد بأبتسامه ويودع حسن.....ماشي يا حسن سلام.


    حسن ويذهب للصعود .....سلام .


    في صباح اليوم التالي....تستيقظ ساره علي حركات مطربه علي السرير لتري فارس يقوم بالطنطيط عليه.


    ساره بابتسامه واسعه......صباح الجمال علي ابو الفوارس.


    فارس ويرتمي في أحضانها......صباح العثل.


    فاطمه بحنان وتقوم بوضع الملابس علي السرير بعد أن قامت بطيها.....يلا يا ساره علشان تفطري.


    ساره وتقوم بتقبيل يد والدتها .....صباح الخير يا ست الكل .


    فاطمه بطيبه...... صباح النور.


    اتجه فارس وساره الي الصاله والجلوس علي طاوله لاكل البسيطه وبدء الجميع بتناول الطعام ...


    كان زياد يطرق علي الباب وبيطبل.....يا صباح الهنا علي عيون الكل.


    ساره بابتسامه وفاطمه بحنان......صباح النور.


    زياد بتوتر.....احم يا احم يا عمه فاطمه كنت عيزك في حاجه كدا .


    فاطمه بقلق وتتوقف عن تناول الطعام .....خير يبني قلقتي.


    زياد بسرعه وكان يشير بيده.....لااالااااء مفيش قلق بس كنت عايز نتكلم لوحدنا.


    لتقوم ساره بنفاذ صبر وتمسكه من لياقه قميصه.......قول بقي لاما واللله ما هرحمك ، لي مش حابب اسمع الي هتقولوا يلاااه.


    حسن ويدخل بضحك ويلقي السلام عليهم ويردو السلام.


    حسن ويبعد زياد الذي انسحب خلف حسن.....بصي يا حجه فاطمه كنا عايزين نيجي نقعد معاكي كدا علي بعد العصر علشان جيين في خير.


    فاطمه وفهمت تلميحه بفرحه.......يا اللاف اهلا وسهلا يا خويه دنتوا تشرفوا وتنوروا.


    ساره بعدم فهم؟.......


    زياد وينظر الي ساره بحب.......الله والله خير بس ربنا يستر عليا.


    فاطمه وحسن ضحكوا وساره رجعت اتناول الطعام.


    فارس ويميل عليها......اضربه ولا استني سويه !


    ساره بمكر ......لا لما يطلع ظبطه.


    فارس بحماس.....طيب.


    خرجت ساره للذهاب الي الموقف وخرج فارس وبيدور علي زياد وكان ماسك خشبه .


    زياد ويحمل دفاتر المعهد ويلقي السلام علي الجالسين ، ويسرع فارس ورئه ويضربه وكان زياد بيجري منه........ااااااااه يبن المفتري ايِ ، ياااااا محمد تعاله شوف ابنك.


    محمد ضحك واتجه ليمسك ابنه من الخلف......اللله يسمحك يا ساره هتخليلي الواد مجرم قراري.


    زياد بتألم ويمسك بقدمه....اي يلا انا عملتلك حاجه!


    فارس ويعانق والده بلا مبالاه......وديني لمي.


    زياد بنصف عين......دلوقتي عايز تروح لمك ، ربنا يسامحك يا فارس الزفت ورمتلي رجلي.


    محمد مشي ومعاه ابنه واتجه زياد إلي المعهد.


    في الموقف عند الحاج محسن......


    أحد العاملين بسرعه.......الحق يا حاااج ساره بتنزف.


    ليترك الحج حسن ما بيده ويتجه بسرعه إليها .


    اتجه إلي المكان الذي كانت ساره فيه ليتفاجي بــ.....


    #يُتبع.


    #اللهم صلي وسلم علي الحبيب محمد💞.


    أسكربت ⁦☄️⁩✨


    ⁦⛓️⁩تربيه_حواري⁦⛓️⁩

    #Asmaa_Habib✍️

    تفاعل بقي حلو كدا عايزه يوصل 500 كومنت علشان انزل بكري اتنين مش واحد  .


    ★6★


    اتجه الحاج محسن إلي مكان ساره ليجدها ملقاه علي لأرض أشبه بأنها فاقده الوعي وزراعها ينزف بشده.


    ليقوم أحد النساء بحمل ساره إلي سياره من سيارات الموقف بطلب سريع من الحاج محسن واتجهوا بها بسرعه إلي المستشفي .


    تدخل الطبيبه ويجلس محسن بقلق ومعه أحد تابعيه.


    الحج محسن بضيق.......مين الي عمل كدا ، ميننن يا رزق !؟


    رزق بجديه .....والله يا حج انا معرف انا كنت معدي بصدفه لقتها بتقع مشفتش حاجه تاني !


    الحج محسن بشرود......يا تري يا بنتي مين عمل فيكي كدا ولي !


    ليخرج الطبيب ويتجه الجميع بقلق.....


    عند زياد في المعهد .....★


    أحد أصدقائه بأستغراب......بجد عايز تتجوز البت دي ، دي راجل يبني مش بنت خااالص ولا فيها ريحه لانوثه.


    صديق اخر  وبيزقه ......يعم وانتي مال اهلك مهو حر هو انتي الي هتتجوزها!!!؟


    زياد بغضب واتجه للخروج من المعهد بضيق......لو حد جاب سيرتها تاني والله ليشوف مني حاجه عمره مشفها !


    الصديق لاول ويرتخي.......ولي يا عم انتي حر مش هنجيب سيرت حد!


    اتجه إلي الخارج وأخذ يبحث عنها فعادتها انتظاره في الخارج.


    زياد لنفسه بقلق......مجتش لي يااارب استر. ثم اتجه زياد إلي الحاره مستقلا سياره اجره.


    عندما وصل زياد الحاره اتجه إلي والدتها فاطمه..


    كانت فاطمه جالسه أمام الباب بخوف ، فتوجه إليها زياد بقلق......السلام عليكم يا عمه ، هي ساره ايجت!


    فاطمه بقلق اكبر فالعاده تأتي مع زياد.......هي مش ايجت عندك المعهد !!؟


    زياد بقلق......لاء مجتش دورت عليها بس ملقتهاش ، طب انا هروح اشوف محمد كدا هنا او اي حد من الحاره وروح اشوفها في الموقف .


    فاطمه بدعاء......ربنا يصلحالك يبني .


    اتجه زياد إلي بيت محمد لتفتح يارا.


    يارا بأبتسامه......ازيك يا زياد.


    زياد بسرعه .....معلش يا يارا هو محمد هنا!؟


    يارا بقلق.....اه جوه نايم يا خويه استني اصحهولك.


    يارا قامت بأيقاظ محمد وقام بأرتداء ملابسه بسرعه واتجه إلي الخارج.......في اي يا زياد.


    زياد ويقوم بأمساكه من يده وجذبه بسرعه إلي الأسفل......يلا يا محمد بسرعه خدني عند الموقف بتاع ساره ، أصلها مجتش لحد دلوقتي!


    محمد قلق علي ساره لأنها لا تترك المشاكل ......ربنا يسسستر.


    قام محمد بتشغيل التوكتوك الخاص به وهم بلانطلاق ليجد الحاج محسن بنفسه كان يسوق التوكتك وزوجته هنيه تسند ساره التي بالكاد تعي ما حولها.


    عندما رئت فاطمه ابنتها وملابسها ملطخه بالدماء قامت بالصريخ واتجهت عليها وانتفض جسك زياد لرؤيتها هاكذا.


    الجميع اتجه إلي ساره وقامت سيدتان بحمل ساره وإدخالها المنزل.


    فاطمه ببكاء وتجلس بجوار ساره .......هو اي الي حصل يا حج مين الي عمل في بنتي كدا !


    الحج حسن بأسي.....والله ما اعرف يا حجه فاطمه ، اني كنت قاعد وصبيي ايجه وقلي أنها مرميه علي لأرض بتنزف اخدناها المستشفي ولسه جيين ، وده العلاج الحجه هنيه هتقولك هتدهولها امتي علشان هي فهمه فيه.


    زياد ويأخذ العلاج وينظر إليه الدواء ليجد ضاماض ومضاد حيوي وأشياء كثيره....حاضر يا حج اني بفهم فيه هغيرلها علي الجرح حاضر.


    الحج محسن ويقوم بسحب ظرف من جيبه واعطاءه الحجه فاطمه.....اتفضلي دا حق بنتك مش تفتكري تبرع ولا حاجه كانت عينه الفلوس دي عندي لوقت ازمه ، اتفضلي.


    هنيه زوجه الحاج محسن اخذت منه الظرف......طب روح انتي يا حاج واني هبقي اجي لما اطمن عليها.


    محسن فهم زوجته فأنها لا تريد إحراجها......طيب واني هخلي الواد رزق يجي يخدك.


    محمد بأحترام.......لو مش فيها رزاله يا عم الحج انا ممكن اوصلها.


    محسن بأبتسامه.......ماشي يبني ، وألف سلامه علي ساره.


    الكل .....الله يسلمك.


    زياد خرج هو ومحمد وهنيه قامت بوضع الظرف بجانب فاطمه......ربنا يحفظهالك يا فاطمه والله بنتك دي كانت رزق لينا ، وبت جدعه وأصول ، عمرها ما جت علي حد ، بدافع عن الحق ، حتي لو كان التمن حيتها ، ربنا يحميها ويخلهالك ويبعد عنها ولاد الحرام.


    فاطمه بدعاء ......ياااارب ، يااارب احميها ، دا انا مش ليا غرها في الدنيا دي.!


    هنيه وتضع يدها علي كتف فاطمه......يااارب يختي يااارب ، لو عزتي حاجه قولي لحسن هو هنا في الحاره خالته جارتي علي طول كدا ، قليله بس واني هكون قدامك مش هتأخر.


    فاطمه بأبتسامه ولاكن ما زال الحزن يحتل معالم وجهاها.....ربنا يخليكي يا حجه.


    اتجهت هنيه إلي الخارج وعندما رئها محمد اتجه إليها مسرعاً وقام بأرشادها الي التوكتوك وتوجه بها إلي منزلها  ، كان يجلس زياد في الخارج ويمسح دموعه التي تسللت منه خفيه فأتجه إليه حسن ويقوم بوضج يده علي كتف زياد .....ربنا يقومها بالسلامه.


    زياد بحزن شديد.....ياااارب يا حسن قلبي بتقطع عليها ومش قادر استحمل اشوفها كدا ! ، كان نفسي ابقي جنبها بس مش عرف حاسس اني عاجز اعمل ليها حاجه ، هي طول عمرها بدافع عني وتقف جمبي.


    حسن بأبتسامه هادئه ويجلس بجواره......اهدي يبني دا تدبير ربنا وهو لي اكيد حكمه في كدا !


    زياد بتنهيده حزينا .....يارب اشفيها.


    اتي الصباح وكانت فاطمه قد بدأت ملابس ساره واتي الجميع ليطمأن عليها ثم ذهبوا الي أعمالهم ، فأستأذن زياد من فاطمه بأن يبدل الضماض لساره فسمحت له.


    كان زياد يقوم بفك الشاش الموضوع علي يد ساره وكانت تنظر له بتعب.


    زياد بعتاب وضيق......لي يا ساره بتعملي مشاكل ، دي آخره المشاكل .


    ساره بتنهيده وتسرح.....بس اقع فيه قول يااارب.


    زياد بضيق ويقف من علي السرير ......نععععم يختي ، مش كفايه الي حصلك!


    ساره وكانت علي نفس حالتها.....لا يا زياد دا مش اي حد دا انا بدور عليه من سنين.


    زياد وعاد يبدل الشيش علي الجرح .....ربنا يهديني يا ساره.


    ساره بضيق......خلص ياض مش تقرفني.


    زياد وهم بالخروج بعد أن أنها......ماشي يا ساره اني ماشي..


    ساره بابتسامه جميله بعد أن خرج ......يخربيت حلاوت امك ، بس اهبل وعبيط.


    خرج زياد من المنزل وجلس في الشارع بضيق.


    فارس الصغير واتجه إليه.....هي ساره صحيت!


    زياد بتنهيده .....اه يخويا صحيت.


    فارس وذهب الي الداخل واتجه إلي غرفه ساره به أن فتحت له فاطمه ، وكان يقف بجانب السرير فكان طوله موازي السرير .


    ساره بضحك وتقوم بتمهل .....ابو الفوارس عندي ،، وندهت علي والدتها لتقوم فاطمه بحمله ووضعه علي السرير بجانب ساره.


    فارس بزعل وينظر إلي يد ساره.....انتي متعوره تعويره كبيييييره صح!


    ساره بضحك وتضمه باليد السليمه......لا يا فارس هي تعويره صغيووووره بس المتعور بيقعد شويه علشان يخف.


    فارس ويقوم بتغطيتها ويغطي نفسه ويميل إليها .....انا هتني معاكي.


    ساره بابتسامه جميله......دنك هنا يا فروسي انا أطول انك تبقي معايه.


    في موقف عثمان كان ياسر يتكلم مع أحد بقلق.....يخربيتك هي عرفتك !؟


    شخص مجهول الهويه.....اه شكلها مبتنساش انا انصدمت والحمد الله أن المطوه كانت معايه .


    ياسر بخوف.......افرض عرفت انك هنا ! ، طيب هي ممكن تدور عليك ، دي مش سلكه يابا.


    الشخص المجهول بقلق.......خلاص مش جاي هنا تاني يا عم انا هدني مع الكبير.


    ياسر بتنبيه......اوعي تظهر هنا إلي لما اقولك.


    الشخص المجهول.......تمام هسلم وتكل.


    ياسر بجديه ......خلاص يلا من هنا.


    اتجه ذلك الشخص بعيدا موتخفياً.


    ياسر لنفسه......شكلك كدا يا ساره غويه متاعب.


    في منزل ساره.......★


    كانت الساعه ما تقارب ٧ مساءً.


    محمد ويشكر ربه........الحمد الله يا ساره كنت هموت فكرته اتخطف.


    ساره بضحك........لا هو ايجه يطمن عليا مش ندل سبني ومشي.


    محمد بتنهيده ويجلب كرسي ويجلس عليه ......منتي عرفه يا ساره الشغل والمسؤليه وانتي عرفاها كويس ، بس يختي منا جتلك الصبح يا بلاوي.


    ساره بضحك .....منا عرفه يا بلحا كنت بنكشك بس ، المهم كنت عايزه اطلب منك خدمه ، هي صعبه وممكن تكون مستحيله عليك بس انا عيزاك تعمل الي ربنا يقدرك عليه.


    محمد بأنتباه شديد.......خير في أي ؟!


    ساره بجديه......انا عيزاك تش......


    #يُتبع.


    اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد 💞


    أسكربت⁦☄️⁩✨


    ⁦⛓️⁩تربيه_حواري⁦⛓️⁩


    #Asmaa_Habib⁦✍️⁩

    انا عايزه التفاعل يوصل علي لأقل 500 علشان انزل بارت جديد قبل المعاد غير كدا نستني بقي لبكري😔

    ★7★


    ساره بجديه........عيذاك تشوفلي حد بالمواصفات الي هقولك عليها وركزلي كدا وفتحلي مخك ماشي.


    محمد بجديه......حاضر قولي.


    ساره وبدأت تشرحله مواصفات الشخص المطلوب.


    محمد بجديه وبتفكير وهو جالس علي الكرسي ......اممممم فعلا الموضوع صعب ، بس هحاول وشفلك حاضر من عيوني.


    ساره بأبتسامه........كنت عرفه انك هتساعدني.


    محمد بأبتسامه......يعني هو احنا عندنا كام بلاوي يعني ههههه.


    ساره بضحك .....طب يلا يا بلحااااا من هنا لفوق عليك.


    محمد ويدعي الخوف......لا يختي انا هاخد ابني وامشي بأحترامي .


    ساره بزعل......متسيبه النهارده يا محمد .


    محمد بضحك ......لااااا يختي ، اختيه امبارح وقولت وماله والنهارده لااااا لااااا لن اسمح هههههه.


    ساره وقامت برفع رئس فارس وقام محمد بحمله.....عايزه حاجه تاني !


    ساره بابتسامه......لااا عيزه سلمتكم.


    خرج محمد وهو يحمل فارس علي يده ، وسرحت ساره في هذا الشخص ، وكيف يمكن أن تعثر عليه ، قطع شرودها طرقات علي شباك الغرفه.


    مالت ساره بتمهل وفتحته......ايو يا زياد!


    زياد بتنهيده.......اي اخبار دراعك لسه بوجعك!


    ساره بابتسامه وتستند بظهرها علي السرير.....لا الحمد الله بدأت أحس أنه بيخف .


    زياد بفرحه........طب الحمد الله يا رب.


    ساره وتذكرت شيء........اه صحيح هو انتي كنت عايز امي في اي !


    زياد ويضع يده خلف رئسه.....اممممم مش هقولك.


    ساره وقفلت الشباك في وشه......غور يتك دهيه .


    زياد من الخارج .....يااارب هي دي الي هتبقي مراتي ، دنا شكلي هصحه اتروق وانام وانا متنفض منها ، استر يا رب.


    ليمر اسبوع علي ملازمه ساره المنزل وكان زياد يقوم بالتغير علي الجرح والباقون يأتوا إليها ليتطمأنوا.


    في صباح يوم جديد اصبحت ساره قادره علي الخروج من المنزل .


    زياد بصدمه عندما خرج من منزله ووجد ساره في الشارع ......اي الي طلعك الجرح ملمش كله يا ساره.


    ساره بأبتسامه وتقف عن السير.....لا انا حسه نفسي احسن ومش محتاجه ادني قعده اكتر من كدا !


    زياد بتنهيد ونصح......ياااساره لو الجرح اتلوث هتحصل كوارث.


    ساره وترفع أحد حاجبيها......يبني منا بلبس بكم هو انا بمشي ودراعه مكشوف ، وبعدين منت مروق علي الجرح وتطهير وتعقيم والي انتي بتقوله ، فمش تخاف ،وسلمها لله.


    زياد ويرفع حاجباه .....والله ، طبعا هنسلمها لله بس برضوا لاحتياط واجب ، وانتي مخفتيش كلياً.


    ساره بضحك وتسير وهي تشير الي زياد.....بلا كليًا بلا ربعياً ، يلا يخويه تعاله إما اوصلك.


    زياد بتنهيده ويذهب ورئها .....يااارب .


    ساره بضحك ومشاكسه....يطلعلك ضب ههههههه.


    زياد ضحك علي حبيبت قلبه ......اضحكي يختي ههههه.


    اتجهت ساره إلي معهد لتوصل زياد وبعد ذالك اتجهت إلي الموقف كان الجميع يدعوا لها وعندما وصلت عند الحج محسن.


    الحج محسن بضيق.....لي يا بنتي جيتي ، هو انتي لحقتي !


    ساره بأبتسامه.....معلش يا حج انا مش ليا في قعده السرير مش بحبها ، وانا الحمد الله اهو زي الفل .


    الحج محسن بحزم.....لااااء انتي تروحي بيتك ، وبعد اسبوعين تلاته تبقي تيجي.


    ساره بضحك وتجلس علي الكرسي.....يلهوي ههههه لي كل ده يا حج دني حسه اني هتعب لو دنتني قعده ، اني مش هضغط علي نفسي ، انا هشتغل شويه واريح شويه مرضي كدا !


    الحج محسن وينظر لها بنص عين......مش هتتغيري هدنك عنيده طوول عمرك.


    ساره بضحك وتقوم بسحب مفاتيح التوكتوك الخاص بها والقيام لتتجه إلي الخارج ....... ههههه اعمل اي دي عاده بقي ، يلا يا حج استأذن انا السلام عليكم.


    الحج محسن بتنهيده......وعليكم السلام يا بنتي ، ياااارب ابعد عنها ولاد الحرام.


    في المعهد عند زياد ......


    كان زياد يجلس في المقعد الخاص به ويجاوره زملائه وكان سرحان.


    راشد بضحك ويقوم بهز زياد بخفه......اي يا بطل معانه ولا مع الناس التانيه ههههه الله يسهلها بقي .


    زياد بتنهيده.......انا مش عارف هي ممكن ترفضني صح!


    امجد......جايز ولي مش ترفضك !


    زياد ويقوم بدفعه......ياااا اخي حرام عليك هو انا ناقص توتر!


    راشد بجديه......بس ثانيه ، انتي مش بتشتغل يا زياد ، يبني الجواز دا مسؤليه ، ولازم تكون قدها ، وخصوصا ساره دي شكلها مش ليها في الراجل الكسلان ، بت عمليه جدا ، نصيحه مني دور علي شغل.


    زياد ووفتح عينيه ......صح يا راشد معاك حق.


    امجد ويستند علي المقعد بظهره......ااه بقي لسه أما دور علي شششغللل وكمان تشتغل وتكون نفسك ، يبني دا موال طويل ، وانتي شكلك مستعجل ، فأنا بقول الجوازه هتبوظ ههههه.


    زياد وقام وحمل دفاتره......يا اخي وسع كدا الله يخربيت دي قعده معاك يا اخي .


    راشد بضحك......استني ياض خدني معاك هههههه ، يا اخي حرام عليك ، نازل في الواد إحباط لي كدا ههه.


    جلس زياد في مكان خارج المعهد أشبه بكافيتريا.....يااارب هو ممكن ترفضني صحيح ، اممم خلا اقولها واشوف رئيها اي !


    عند الساعه الخامسه .....*


    كانت ساره تقف لزياد كالعاده تنتظره للخروج .


    ساره لنفسها .......هو أتأخر لي كدا ، ليكون روح !


    ليأتي شابان قبل أن تركب التوكتك......


    احدهم ......ما تستني يا جميل خدنا معا.


    ساره دون ادني اهتمام تقوم بتدوير التوكتوك.


    نفس الشاب يكون بمسكها من يدها لتخرج ساره من التوكتك وتقوم بصفعه قلم شديد جدا لدرجه انه سقط أرضاً.


    ساره بغضب وتقوم برقله بقدمها بشده ليتأوه.....انتي شكلك عايز تتربه وانا هربيك يا روح امك .


    زياد ويتجه إلي ساره بسرعه......اهدي يا ساره في اي.!


    الشاب لآخر بسخريه وهو يقوم برفع صديقه من علي لارض ..... طب متقولي انك مأنتمه !


    زياد في هذه اللحظه لم يعي ما كان يفعله ، قام زياد بلكمه بشده وتبادل لاثنان الضربات ليقوم زياد بضربه في بطنه .


    زياد وكان ينهج ......اياك ترفع عينك بس فيها يا روح امك ، يلا يا ساااره.


    ركبت ساره ومعها زياد وينطلقوا إلي الحاره في طريقك.


    ساره كانت تضحك بشده.


    زياد بضيق.....بتضحكي علي اي هااااا.


    ساره بضحك ثم ابتسمت......اصلك اول مره تدافع عن نفسك ، انا كان ممكن افعصه ، بس سبتك وكنت مستمتعه بصراحه ، جدع ياض ، كان من زمان.


    زياد بابتسامه وتناسب غضبه......عجبتك يعني !


    ساره بابتسامه.......اه .


    زياد وأخذ نفس عميق ......ساااره انا ب....


    ساره بخضه وقاطعته.......زياااد.


    زياد بأستغراب......في اي !!؟


    ساره وتوقفت التوكتوك....هو انتي امتحانك امتي ياض !


    زياد بتنهيده......اخر لاسبوع ده.


    ساره وتضيق عينيها........زاكرت !


    زياد بضحك علي شكلها.......هههههههههه اه منا بذاكر علي طول اي الجديد.


    ساره بتنهيده ......اصل بصراحه في الموقف كنت سمعه بنت بتقول أن لامتحانات صعبه.


    زياد بجديه......هي فعلا صعبه ، بس انا الحمد الله بذاكر علي طول .


    ساره وتنطلك ......طب الحمد الله .


    زياد لم يكن لديه الجرئه أن يقوم بلاعتراف لها ثانيتاً.


    وصلوا الحاره ونزل كل من زياد وساره.


    ساره بتودع زياد......سلام يا زيزو.


    زياد ويتجه هو لآخر إلي المنزل .....سلام يا ساره.


    زياد دخل المنزل وقام بالجلوس علي أحد المقاعد .....ياباااااا.


    عطيه كان يقوم بأداء الفريضه وتأتي أليه فيروز......ابوك بصلي يا زياد ، يلا اتوضي انتي كمان ، وصلي.


    زياد بأبتسامه وقام بالاغتسال وأداء الفريضه ، وبعد أن انتهي قام بالجلوس بجانب والده .


    زياد بأبتسامه.....مش يلا يابا ولا اي !


    عطيه بأستغراب......يلا فين!


    زياد بتنهيده.......نروح لساره يابا!


    عطيه بأستغراب.......لازم النهارده!


    زياد بجديه ......ايوه لازم اعرف رئيها اي ، علشان مش ادني معلق نفسي.


    عطيه بجديه .......خلاص الي يريحك ، بس اي كان رئيها ، مش تغير معملتك معاها..


    زياد بأبتسامه......حاضر .


    اتجه زياد وارتدي بذله كانت عنده ، اشتراها يوم زفاف أحد أصدقائه ، واتجه مع والده ووالدته إلي منزل ساره .


    محمد في الشارع بضحك.....هههههه والله ولبست البدله ، انا هروح اللم نسوان الحاره وقعد تحت الباك  بقي ههههههه.


    عطيه ضحك ........مش للدرجادي ، أن شاء الله خير.


    محمد ويمثل لاسي......ربنا معاك يبني ، كان بودي اجي معاك بس انا هستناك وري الشباك.


    الكل ضحك وقام عطيه بقرع جرس الباب.


    فاطمه وفتحت الباب بفرحه......اهلا وسهلا  ، يا ألف نهار ابيض.


    ساره وخرجت من اوضتها علي الصوت.........ازيك يا عم عطيه ، ازيك يا عمه فيروز.!


    اتجهت أليها فيروز وتقوم بمعانقتها فتبادلها ساره بعدم فهم......ازيك يا بت يا ساره .


    ساره ......الله يسلمك.


    لتجذب  فيروز  ساره وتجذبها إليها وتجلسها بجوارها.


    فاطمه بمحبه وتدعوهم للجلوس......اتفضلوا يا اهلا وسهلا .


    جلس زياد بجوار والده بقلق وكانت ساره تجلس متوسطه فيروز ووالدتها .


    عطيه بأبتسامه وكان زياد ينظر إلي ساره بأبتسامه واسعه......احنا يا حجه فاطمه جيين نطلب ايد بنتك ساره لبني زياد ، واحنا يشرفنا بنت ذي بنتك.


    فاطمه بأبتسامه.......واحنا هنلاقي زي زياد ، متعلم وابن ناس محترمين.


    ساره وقاطعت الحديث......ثااااانيه.


    نظر إليها زياد بقلق والجميع كان ينظر إلي ساره ما القرار التي ستصدره؟! ـــ مسجتنيه رئيكم وتفاعلكم🙈


    #يُتبع.


    أسكربت ⁦☄️⁩✨

    ⁦⛓️⁩تربيه_حواري⁦⛓️⁩


    #Asmaa_Habib✍️


    ★8★


    ساره وتنظر الي زياد بجديه.......انتي عايز تتجوزني صح.


    زياد بقلق وتوتر يحاول إخفائه.....ا اه يا ساره .!


    ساره بجديه اكبر......طيب اعتبرني مراتك دلوقتي ، هنقعد فين ! ، قول اني حامل هتصرف علي ابنك منين ، هسيب شغلي اكيد وأكيد امي هتبقي مسؤوله منك هتقدر عليها !؟ ، دا غير الشبكه والمهر !


    زياد بحزن شديد......بس يا ساره انا بحبك ، وكنت عايز علي لأقل اضمن انك ليا ولو بخطوبه.


    ساره وقفت والجميع وقف ......شوف يا زياد انا عرفه أننا صحاب ومش هنكر اني حبيتك بس الي بتتكلم عليه ده مش لعبه ، دي مسؤوليه ولما تبقي مسؤول اكيد هوافق لانك مش اي حد بالنسبالي ، كلامي دا مش رفض كلامي دا معناه اني موفقه بس لما تبقي قد المسؤوليه نقدر أننا نبدء مع بعض .


    زياد واتجه إليها ولاكن لم يقترب .......طب لي مش خطوبه وانا همتحن خلاص ،واول مخلص اكيد هدور علي شغل ومش ههدي غير لما اشتغل ، ولو علي البيت فأحنا حدانا الشقه الي في الدور التاني همحرها وجهز كل حاجه ومش في حاجه هتكون نقصه .


    فاطمه اقتربت من بنتها وابتسمت......اظن كدا مش عندك حجه !


    ساره بابتسامه وفرحه من داخلها.......اممم خلاص ماشي خطوووبه بس.


    زياد فرح وعانق والده بشده ، ليسمع الجميع الزغاريد في الحاله بأكملها ، فخرجوا ليجدوا نساء الحاره في الشارع جميعا وتنهال المباركات والتهاني عليهم .


    محمد بفرحه ويقلد النساء وهو يتجه إلي ساره وزياد .......لووووولوووووليي ، اللف مبروك يا بت يا بلاوي ، ربنا يعينك عليها يا خووويه ههههههه.


    ساره زقته......بس يلاه بقي بطل رزاله.


    حسن بفرحه ويتجه إلي زياد وساره ومعه يارا وزوجته حسن *منال*.


    حسن ويعانق زياد ويهنئه بشده ويارا ومنال يهنئون ساره وعم الفرح في الحاره والسعاده كانت عامره جدا ( هذا هو حب طفوله ابتدي من الصغر ، وامتد حتي هذا الوقت ، ولااااكن هل سيدوم ويبقي للنهايه !!)


    فارس الصغير يتجه إلي ساره التي حملته بتمهل ..... حبيبي ابو الفوارس.


    زياد ويقترب نوعا ما ......انا حبيبك بس.


    ساره بأبتسامه جميله......لسه ، لما نبقي نكتب الكتاب.


    زياد بتنهيده وهيام.....يااارب يختي يااارب.


    انقضي اليوم بهذه البهحه والسرور الذي ارتسم علي وجه الجميع ، وتم الذهاب لأختيار الشبكه ولاكن طلبت ساره دبله فقط ولم تريد الباقي.


    زياد بزهق......ايوه يا ساره دي ولا دي !؟


    ساره بحيره ......الاتنين حلوين ! ، خلاص هاخد دي .


    زياد بفرحه......اللللحمد الله ، وانا هاخد دي .


    فاطمه واطلقت زغروده في محل الذهب هي وفيروز والده زياد حينما قام زياد بألباس ساره الدبله ، وقامت ساره بألباسه أياها.


    خرج الجميع من المحل وقام أحد فتيات الحاره كانت تعمل في محل تصوير بألتقاط الصور لهما ، كانت ساره ترتدي فستان بسيط هادئ جدا ، وكان زياد يرتدي بذله سوداء وكان في قمه الاناقه بعيونه الخضراء الجذابه.


    ركبت ساره وزياد في سياره الحج محسن وأتجهوا سويًا الي الكورنيش ، وجلسوا علي أحد المقاعد.


    ساره بفرحه وتنظر إلي الدبله ......انا اتخطبت هههههه.


    زياد واعطاها قرطاص من الترمس......هههههه بتضحكي علي اي!


    ساره بابتسامه جميله.......اصل مكنتش فكره اني ممكن اتخطب وتجوز كدا زي البنات! ، اصل انا الي بيشوني يقول ر.....


    زياد قاطعها بأبتسامه.......انتي ست البنات علي فكره ، مش كل حاجه هنحكم عليها بالمنظر ، احنا من وحنا صغار كنتي علطول بتقوليلي ، مش تأمن لحد من شكله أو معاملته من اول مره . 


    ساره بجديه......اه صحيح ركز في لامتحان .


    زياد وكاد أن يلطم.....يلهوووووي ، احنا في اي ولا في اي دا وقته ؟! ، خليكي رومنسيه شويه يا بنتي!


    ساره بأستغراب......يعني اي رومنسيه يااااض ، اوعي تكون حاجه سفله؟!


    زياد بضحك ويشير برئسه......اييييوه ، بس مش اوي يعني .


    ساره وركلته بقدمها .....والله لو ما اتلميت لنمشي حااالا.


    زياد بسرعه........لااالااااء خلاص لو كان معايه تليفون كنت شغلت القرأن.


    ساره بضحك ........ايوه كدا خليك محترم.


    قضوا وقت جميل علي الكورنيش ، ثم قام زياد وساره بالعوده الي المنزل .


    تمر لأيام وتظهر نتيجه زياد بالمعهد ....


    كانت ساره تنتظر أمام المعهد وتسير ذهاباً وأياباً.


    ليخرج زياد إليها بفرحه ......ساااااااره هههههه.


    ساره بحماس......عملت ايييي.!؟


    زياد بفخر.......الحمد الله ممتاز.


    ساره بفرحه عارمه.....بجدددد اللللحمد الله يااارب ، طب يلا الحاره كلها وقفه علي رجل مستنين النتيجه.


    زياد بأبتسامه......المهم انك مبسوطه.


    نظرت له ساره بحنان......طول عمري عيزاك تبقي فوق ، تبقي حاجه يا زياد .


    زياد بتنهيده.........يا رتني كنا كتبين الكتاب كنت حضنتك والله.


    ساره بحده......زيااااااد.


    زياد بضحك وهيركي ......ههههههه عيون زيااد.


    ساره .....اتلم.


    اتجهوا الي الحاره وكان عطيه وفيروز وكانت فاطمه ومحمد ومحسن منتظرين بلهفه.


    محمد بقلق......تفتكر هيشيل كام ماده!


    حسن بضجر......اخص عليك يا اخي ، فااال الله ولا فالك.


    محمد بضحك.......يا عم كله رااايح ههههه ، المهم ساره بقي هتجيبه عايش ولا ميت.


    فاطمه بأبتسامه........لا أن شاء الله خير.


    فيروز كانت تجلس بجانبها........يااااااااارب يختي.


    ليأتي زياد إليهم راقضاً........زغرطي يماا نجحت.


    فاطمه وفيروز كانوا بيزغرطوا ، والشربات كان لف الحاره كلها .


    محمد بضحك.....الحمد الله يا زيزو ، اصل انا خليتك تشيل مواد ههههه.


    زياد بضحك.......منا عرفك بتحبني موووت هههههه.


    ساره وتجلس علي العتبه بجوار والدتها......الحمد الله ، يما اهو نجح.


    فاطمه بمكر......اه مش أن الاوان بقي!


    ساره بأستغراب.....أن لاوان لاي يما.


    فاطمه.......يابت الستره حلوه ، اتجوزي بقي ، هو انا هدني معاكي العمر كله.


    ساره وارتمت في أحضان والدتها......


    ساره .......ربنا يخليكي ليا يما لي بتقولي كدا انا مش ليا غيرك بس.


    فاطمه وتنهيده وتربط علي كتف تبتها وبصوت ضعيف جدا......معلشان كدا يا بنتي .


    محمد بضحك ويجلس بجوارهم.......اي بقي الحنان الي بيدلتق علي لأرض دا يولاه ، طب عايز شويه هههههه.


    ساره بابتسامه ......ازيك يا بلحا.


    محمد بضحك......ههههههه يخربيت الكفره ، انا سمعتي في الحاره بقت زفت بسببك ، المهم عيزك.


    ساره واستأذنت من والدتها واتجهت مع محمد الي مكان بعيد وليس بالبعيد جدا ......


    محمد بجديه .......لقيته يا ساره ، بس مش متأكد منه!!!؟


    ساره بسرعه وتجزبه من يده بغضب ........فييييين قولي فين!؟


    محمد بتهدئه.......اهدي يا ساره ، اصل الموضوع اكبر مما تتخيلي ، الموضوع مش سهل اه .


    ساره بضيق ......ايوه يعني اي مش فهمه ، وضح كلامك.


    محمد بتنهيده وقام بسرد ما رئه ، من يكون هذا الشخص.


    ساره والشرار يتطاير من عينيه......يااااسر ، كنت عرفه أنه تربيه نقصه ، عرفه أنه ممكن يكون ليه طرف في الموضوع ، صبرك عليا يا ياسر ، صبببببرك عليه ، انا هعرفك ساره حاتم تبقي مين ، شكلك نسيت ولازم افكرك.


    محمد بتهدئه........بصي يا ساره ، عارف ان موتو ابوكي  وانك عايزه تنتقمي من الي عمل كدا ، بس لو ضربتي ضربتك مره وحده هتبقي الخسرانه مش الكسبانه، وحده وحده ، وزي ما بقوله الصبر حلو ياختي الصببر حلوو اه .


    ساره واستندت علي جدار بيت من بيوت الحاره ......مش تعرف قد اي يا محمد انا بتعذب من ساعت موت أبويه ، وانا بستنه اليوم ده ، اني اخد حقه بأيدي. 


    محمد بمواساه.....ربنا يرحمه ويجعل مئواه الجنه ، كان راجل طيب ملوش في المشاكل ، مش عارف انتي طلعه لمين يا بلاوي ههههه.


    ساره ونجح محمد اخراج ضحكتها......بس يا بلحا الكلب ، يلا نروح ليفهمونا غلط هههه ، وبليل هنبدأ اللعب.


    🤔🤔🤔يا تري ساره نوي علي اي ، دي بلاوي صحيح 😂🤭 تفاعل كبييير يلا ننزل الي بعده 😉👍


    #يُتبع.


    💞 اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد 💞


    أسكربت⁦☄️⁩✨

    ⁦⛓️⁩تربيه_حواري⁦⛓️⁩

    #Asmaa_Habib✍️.


    ★10★


    سالي بضحك وتقترب من زياد ويرجع زياد إلي الوراء.


    زياد ويبتعد.....احم احممم ، انا هطلع استلم ال الشغل عن ازنك.


    سالي وتشير له بيدها بخفه.......بااااي.


    ليأتي أحد من وراها.......اي يا قطه عجبك ولا اي!


    سالي بضيق.......ايوه يا جاد عايز اي !


    جاد ويضع يد حول خصرها......يلا علشان في حفله النهارده لازم نحضرها.


    سالي وتبعده عنها......طيب وبعد كدا اففف.


    تصعد سالي السلم لتتجه إلي لاعلي .


    جاد ويحق زقنه......منتي مش هتكوني لغيري ، كل الي انتي فيه دا بتاعي .،،، ثم يذهب الي الغرفه الخاصه به ويقوم بأجراء مكالمه.....بقولك اي ، البضاعه توصل علي الالساعه ٨ مفهوم ، اي تأخير بموتك.


    .......بس الطلب كبير اوي والكامين فايق .


    جاد بجديه......طلع بطاقتك للظابط ، هيعديك ،بس اياااااك تتأخر ، الريس مستني ،وخلي في بالك مش عجبه التأخيير دااا.


    .......حاضر هكون في المعاد سلام.


    جاد.......سلام ،،قام بأغلاق الخط ، وخرج من الغرفه ليتجه إلي مكتب عمه.،، طرق الباب وسمع إذن الدخول.


    جاد بأبتسامه.......كله تمام يا عمي.


    ابراهيم الكحلاوي........تمام ، جهز نفسك لان التسليم هيكون هنا في البدروم ومتنساش انك تتمم عليها .!


    جاد بجديه......متخفش ، هظبط كل حاجه.


    ابراهيم الكحلاوي......تمام ، روح شوف شغلك.


    خرج جاد من مكتب عمه وانتلق بسيارته إلي مكان مجهول.


    زياد ارتدي المعطف بسعاده واتجه ليباشر عمله ، وعند خروجه من غرفه الملابس رئي سالي أمامه.


    زياد ابتسم وهم بالسير لتمسكه سالي من معصمه.....اممم بقولك اي في حفله النهارده تحب تحضرها ، في نادي قريب من هنا!


    زياد بأبتسامه......شكرا انا مش بحضر حفلات.


    سالي بدلع......طب لو قولتلك علشان خاطري!


    زياد بتنهيده وابتسم.......حاضر يا هانم ، أن....


    سالي بضحك.......ههههههي لاااا مش عايزه هانم دي انا اسمي ساالي بس ، وبعدين انتي ساكن فين!


    زياد بأحترام ......انا ساكن في حاره.......


    سالي بصدمه.......انتي جي من حاااره ، يبني انا اول ما شفتك قولت ابن أكابر ، اصل مخبيش عليك ، شكلك مش لايق علي حاره خااالص.


    زياد في نفسه.......يااارب اضربها ولا اعمل فيهاااا اي دي .....احم ، شرف ليا اني اكون من الحاره دي ناس جدعه وطيبين.


    سالي بأبتسامه.......خلاص مش مهم هعدي عليك واخدك بالليل.


    زياد بقلق وبيكلم نفسه.......ينهاااار ازرق ، ساره هتعملني شبشب مقطوع.


    سالي بضحك......اي روحت فين!


    زياد ويفوق من شروده ....هااا اه ماشي طيب.


    سالي وتصافحه......تمام اتفقنه سلام يا زوز.


    زياد بأبتسامه......سلام يا هانم.


    سالي بنص عين.....تاااني هااانم.


    زياد بزهق ومحبش يبينه......سلام يا سالي.


    سالي وتغادي الممر...... ايوه كدا سلام.


    اتجه زياد ليباشر عمله.


    أما كانت ساره في الموقف لاتعمل ، تسير ذهاباً وأياباً.....لااااا لااااا يا ساره زياد استحااااله يبصلها لا هو بيحبك ، يووووه البت حلوه اوي اي ده ممكن زياد يضعف ، لااا زياد راجل مستحيل يسلملها ، بس البت ملعب وشكلها مش سهله ، بس ز.....


    محسن بأستغراب وقطعها من شرودها......مالك يا بنتي في حاجه مضيقاكي.!!!؟


    ساره بتنهيده.......معلش يا حج مش هقدر اشتغل انهارده حسه بدوخه وعيزه اروح.


    الحج محسن بسرعه.......روحي يا بنتي مستنيه اي !


    ساره ابتسمت واتجهت إلي منزلها...


    فاطمه بأستغراب وكانت تجلس مع هناء والده محمد......اي الي مرجعك بدري كدا يا ساره.


    ساره بابتسامه.......مصدعه وعيزه انام ، مش تشغلي بالك.


    فاطمه وتقوم من مجلسها .......عن ازنك يا ناهد أما اشوف البت شكلها كدا مضيقه.


    ناهد وتقف وتتجه إلي منزلها.......ازنك معاكي يختي وانا هروح اشوف الواد فارس فين الي مغلبني.


    فاطمه بأبتسامه.......ربنا يحميه ليكي ولبنك ، عبال كدا أما اشيل ابن بنتي .


    ناهد بأبتسامه.....ربنا يتمملكم بخير.


    فاطمه واتجهت للداخل لتجد ساره جالسه علي السرير وتنظر للسقف........مالك يا ساره؟!


    ساره بأنتباه........ها ، لاء دماغي مصدعه هنام شويه.


    فاطمه تركت ساره وأتت بعد خمس دقائق......خدي كوبايه شاي من ايد امك هتظبط دماغك اهي.


    ساره وقفبلت يد والدتها.....ربنا يخليكي ليا يا ست الكل ، ومتحرمش منك أبداً.


    فاطمه بشك.......بت يا ساره انا حسه أن في حاجه مضيقاكي!!؟


    ساره بتنهيده وتحتضن والدتها.......خيفه يما.


    فاطمه بأبتسامه وتمسح علي رئس بنتها.....خيفه من اي يا كبد امك انتي من جوه ، متخفيش خاالص ادعي ربنا وهو هيقف علطول جمبك.


    ساره ولاول مره يشوبها التوتر الزائد......مش عرفه لي مش مرتاحه ، خيفه من الي جاي.


    فاطمه وتربط علي كتف بنتها......يابنتي الي ربنا كتبه هو الي هنشوفه مش تشغلي دماغك ، اشربي كوبايه الشاي دي ، ونامي شويه .


    ساره بابتسامه.......حاضر .


    خرجت فاطمه وقامت بقفل الباب خلفها.


    ساره قامت بتغير ملابسها وقامت بأحتساء كوب الشاي وغطت في نوم عميق.


    اتي زياد من المستشفي ورن جرس منزل ساره ....


    فاطمه بأبتسامه جميله.......ازيك يا زياد.!


    زياد بأبتسامه ......الزيك يا عمه ، هي ساره ايجت.


    فاطمه بأبتسامه.......اه يبني ونيمه جوه استني اصحيها.


    زياد بسرعه.......لاااء لاا  خليها مرتاحه ، انا هبقي اعدي عليها لما تصحه.


    فاطمه بأبتسامه....ماشي يبني ، ربنا يصلحلكم.


    زياد ابتسم وغادر إلي منزله وفي غرفته وهو يبدل ثيابه ....... لااااا مش هروح معها دي اصلا بت مش مضمونه ، بس بنت صاحب المستشفي وهترفد ، ياااريتك يا سااره كنتي صحيه كنتي هتحليلي الموضوع ، يلا بقي اهو مشوار .


    وبالفعل في الساعه ١٠ مسأً تأتي سياره فخمه جدا إلي الحاره وكانت العيون لا ترتفع من عليها.


    سالي ونزلت من السياره وتنظر إلي الشارع بقرف.....يععععع اي لارف دا ، اوووف ياااي ، ابعد ياا بابا ابعد.


    فارس الصغير بأبتسامه......انتي مين !


    سالي بتكبر......امشي امشي عيل مأرف.


    فارس بغيظ وابتعد عنها وقام بزقلها بطوبه لتأتي في قدمها.


    سالي بصراخ.......ااااااه رجلي ااه .


    ساره كانت تتقلب علي السرير وعندما سمعت الصوت انتفضت.......لااا انا بتخيل ايوه انا بتخيل ، يوووه بقي يا ساااره.


    سالي بضجر.......والله لو اربت لضربك ، ياااازياااد انتي فين!؟


    ساره بصدمه........لا اناااااا بتخيل.


    زياد بأبتسامه جميله.......اهلا يا سالي.


    ساره وقامت بفتح الشبام ببطئ شديد فتحه صغيره لتجد زياد يصافح سالي ، ساره ويتطاير الشرار من عينيها.......اه يا زياد الكلب والله لوريكي ، مبقاش اسمي ساره أن ما وريتك.


    اتجهت ساره لترتدي ملابسها وخرجت ، ولاكن لم تري السياره.......اي دا انا كنت بحلم ولا اي !


    فارس كان يجلس بضيق......ربنا يخدك يا سيخه.


    ساره بضحك وتقلده......في اي من السيخه الي ربنا يخدها ؟!


    فارس ويشير علي السياره التي كانت قد بعدن عن الحاره.......في وليه كانت هنا وبقولها عيسه اي ، بتقولي امسي امسي ، رحت ضربها بالطوبه.


    ساره وتجد السياره تبتعد عن الحاره ، طيب يا فارس دنك هنا .


    كان محمد يقوم بركن التوكتوك الخاص به لتركب ساره به.......بسرعه يا محمد اطلع بسسسرعه.


    محمد بخضه.......في اي يا ساره.


    ساره بضيق.......ما تطلع يا عم وهبقي اقولك.


    اتجه محمد خارج الحاره ......اه وبعدين!؟


    ساره وتمسح علي وجهاا ......طب اطلع علي الطريق الرئيسي!


    محمد بتنهيده ......حاضر يختي.


    ساره وتشيل الي سياره......عيزاك تمشي وري العربيه دي يا محمد مش تغفل عنها.


    محمد بقلق......هو أي الحوار مترسيني!!؟


    ساره بزهق ......مش وقتك يا محمد بس اطلع.


    لتتوقف السياره أمام نادي فخم .


    قام محمد بركن التوكتوك بعيدا.......ها بقي في ا......،اي دا دا زيااااد ،اوووباااا مين المزه الجامدا دييي.


    ساره بهدوء شديد اقلق محمد .....استر يااارب ، سكتي لي كدا يا ساره ، ساره وكانت تدقق النظر في شيء لفت انتبهاها.......محمد يلا نرجع .


    محمد بأستغاب.......اي دا بقيييي لا انتي ساره ولا عفرتها اصلي شكيت.


    ساره بغضب......متيلااااااا بقي.


    محمد بضحك.......ايوه هي دي ساره هههههه.


    اتجهت ساره إلي الحاره ، اما في داخل النادي....


    جاد بضيق......انتي اي الي خلاكي تجبيه.!


    سالي ببرود....... وانتي مالك اصلا انا حره ، وبعدين انتي الي مالك بيا ، انا هكلم بابي علي فكره مش كل شويه كدا .


    جاد وذهب من امامها بضيق...


    سالي واتجهت إلي زياد الجالس علي الطاوله يتأمل المكان بأعجاب شديد.....ها اي رئيك.


    زياد بمدح......جنااان ، مكان ولا في الخيال.


    سالي وتقترب منه......لو خليتك معايه هنشوف الي أجن من كدا.


    زياد وقام من علي الطاوله......احم ااا انا هروح اشرب وجاي.


    سالي بأبتسامه......اوكاي.


    زياد ويقف عند البوفيه.........لاااا كدا كتير قوي لازم امشي.


    سالي واتجهت إليه.....اي مش بتشرب لي ،، بليز اتنين عصير.


    ليقوم الجارسون بتقديم كوبين من العصير....


    زياد وقام بسحب كوب وبدأ يرتشف منه القليل لتتعالي اصوات النغمات..


    سالي بفرحه.....وااااو يلا نرقص.


    زياد بصدمه......نعم ، لا والله انا مبعرفش.


    سالي وتسحبه من يده......يلا بس انا هعلمك.


    وفعلا بدأت سالي بتعليمه الحركات وكان زياد غاضب ولاكن متماسك.


    بعد لانتهاء ، ابتعد زياد وهم بالخروج .


    سالي بأبتسامه.....اي ده انتي خارج!


    زياد بأبتسامه مزيفه....... معلش لازم امشي.


    سالي بابتسامه ......طيب يلا هوصلك.


    زياد ......لا انا هى......


    سالي قاطعته.......يلا بقي.


    زياد بتنهيده غاضبه وكان يسير ورئها ، ركبا السياره وانطلقت سالي واوصلته علي أول الحاره.....باااي اشوفك بكري.


    زياد بأبتسامه مزيفه......سلام.


    اتجه إلي داخل الحاره ليوقفه صوت ساره وهي تضحك....


    زياد بصدمه ويبتلع ريقه بصعوبه.....ساره.


    ساره وتتجه إليه بخطو.....(اوباااااااا 😱 الله يرحمك يا زياد كنت طيب يبني في الروايه😂😂😁🤭)


    #يُتبع.


    تفاعل بقي مش تزعلوني ماشي 😟⁦.

    اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد 💞.

    أسكربت⁦☄️⁩✨

    ⁦⛓️⁩تربيه_حواري⁦⛓️⁩

    #Asmaa_Habib✍️.

    ★11★


    ساره وتتجه إليه بخطوات ثابته وتقف أمامه بهدوء عكس ما كان يجول داخلها.....كنت فين ، ومع مين ، وعملتوا اي !


    زياد بيحاول ميبينش أنه متوتر......انا كنت في حفله مع سالي  ا انتي عرفاهم احم ب بنت صاحب المستشفي وكانت حفله عاديه يعني مش ع....


    ساره ورفعت أحد حاجبيها.......والله ، اممممم طب اي بقي المناسيه الي خلتك تروح الحفله ،دنتي حيله حته ممرض في المستشفي وكمان اول يوم!!!


    زياد بضيق.......في اي يا ساره هو تحقيق!؟


    ساره بابتسامه ساخره.....لا بس مش مطمنه يعني ، ومقولتليش !


    زياد بتنهيده.....انا جيت علشان اقولك كنتي نيمه.


    ساره وتتجه إلي الداخل بهدوء......طيب سلام .


    زياد واستغرب هدوءها ليس من عادتها ؟؟؟! ،..واتجه إلي منزله.


    في صباح اليوم التالي كانت ساره ترتدي ملابس العمل لتتجه إلي الخارج ولاكن لاحظه والدتها تجلس علي لأرض بتعب شديد.


    ساره بقلق واتجهت إليها مسرعه......مالك يماااا؟!!


    فاطمه وكان وجهها يتصبب عرقاً .....مفيش يابنتي بس نوليني الدوا وانا هبقي كويسه.


    ساره وتقوم بأسنادها للخروج......لا يما تعالي اوديكي المستشفي!


    بالفعل قامت ساره بسند والدتها وكانت تحاول بكل ما اوتيت من قوه أن تدخلها التوكتوك .


    زياد بخضه واتجه إليها بسرعه......في اي يا ساااره!


    ساره بقلق.......امي تعبانه ، هوديها المستشفي.


    زياد بجديه......خلاص ، هتيها عندنا في المستشفي ،يلا بسرعه.


    بالفعل انطلقت ساره إلي المستشفي الخاص الذي يعمل بها زياد وقاموا بنقل والده ساره إلي الداخل ودخل زياد ومعه الطبيب ، كانت ساره تسير ذهابا وئياباً خارج الغرفه.


    سالي كانت تمر في المستشفي لتجد ساره ، فأتجهت إليها بغرور.......اي دا بنت الحاره هنا في المستشفي؟!


    ساره وتحاول التماسك فالوقت ليس مناسب .....اه ، امي تعبانه.


    سالي وكانت ستتحدث ليخرج زياد بحزن شديد......ساره .


    ساره بأنتباه........في اي يا زياد ، امي مالها!


    زياد بحزن.......للاسف يا ساره ، امك عندها كانسر في الكبد.


    ساره وجحظت عينيها.......بتقول اي ، امي عندها سرطاااااان.،،، لتجلس علي المقعد بصدمه.


    سالي وتقترب من زياد وتنظر إلي ساره بسخريه .....امممم وهي هتكون معاها مصريف العلاج بقي!


    زياد بهدوء .......هنحاول ندبر المبلغ اكيد.


    سالي بغيره وضيق فهي لا تريد أن تجمع ساره وزياد سوياً.......خلاص هخليها تتعالج هنا وكمان علي حساب المستشفي بس بشرط.


    لتنتبه لها ساره فهي حقاً لا تمتلك المال الكافي لعلاج والدتها......اي هو.


    سالي بضحكه ساخره......ههههه ، مش تخافي اكيد هتقبليه ، هتشتغلي عندي في الفيلا بس لو قصرتي في الشغل ، امممم ممكن امنع ولدتك من العلاج.


    ساره بغضب وتحاول أن تتماسك لأنها تود لكمها وبشده........موفقه.


    زياد بضيق ......موفقه!


    ساره وتنظر له بضيق......اه موفقه عندك مااانع!


    زياد بضيق ......بس انا مش موافق واكيد مش هتشتغلي خدامه ، هندبر المبلغ.


    كانت سالي يتملكها الغيظ بسبب وقوف زياد بجانب ساره......واي يعني يا زياد ، علي لأقل هتشوف حجات نضيفه بدل زباله الحاره .


    ساره بهدوء........خلاص قولت موافقه ، اظن امي هتتعالج ومش هينقصها حاجه!


    سالي بجديه.....اه ، بس كل يوم هتكوني عندي من الصبح لحد الساعه٩ باليل ، ولو قصرتي ، هتلاقي امك بره المستشفي!


    ساره بنفس الهدوء.......ماشي.


    سالي واعطتها عنوان الفيلا.......هتروحي علي البيت دا ، هتقبلك واحده هتقولك هتعملي اي وتنفزيه بالحرف الواحد.


    ساره واخدت الورقه واتجهت إلي الخارج .


    زياد ويهم بالدخول ليتمسكه سالي .....بقولك اي ، اي رئيك تشتغل معايه !


    زياد بأستغراب......اشتغل معاكي ! ، الي هو اي يعني!


    سالي وتقترب إليه أكثر .....تعاله المكتب وهفهمك كل حاجه.


    زياد ابتلع ريقه وابتعد.....حا حاضر ماشي.


    في الخارج اتجهت ساره إلي التوكتوك وقامت بالركوب فيه واتجهت إلي الفيلا ، نزلت ساره واتجهت إلي الباب الكبير......ياااا أهل الدااار.


    ليخرج حارس أمن وينظر لها بقرف......في اي يا بت ، بتزعقي لي.


    ساره بلا مبالاه......متقولش بت يا روح امك ، دخلني.


    حارس لامن ويرفع أحدي حاجبيه......هي زريبه اهلك ،انتي مين؟!


    ساره بأبتسامه لايفهم معناها......انا ساره بلاوي يا كبتن.


    حارس لامن بعدم فهم وقام بغلق الباب في وجهاها .


    ساره وتضع قدمها قبل أن يغلق.......اهدي كدا طيب ، ستك سالي يخويه هي الي بعتاني ، انا هشتغل هنا.


    حارس لامن بضيق......لو بعتاكي كانت ادتك كارت.


    ساره وتخرج الكارت من جيبها........خد ، ووسع كدا خليني اتفرج.


    حارس لامن ويرفع حاجبيها.....تتفرجي علي اي !


    ساره وتفتح عيناها ببطئ ......اتفرج علي الفيلا الي متفشخره بيها ، اصل مخبيش عليك عندي فضول اشوف شكلها.


    حارس لامن استغرب ومش مرتاح لساره......بقولك اي ، هو انتي جايه تشتغلي اي!


    ساره وتدعي الضيق......يا اخي متبصش للواحد في رزقه ووسع كدا بقي.


    ساره دفعت حارس لامن ودخلت إلي الفيلا ......هي دي بقي الفيلا تصدق اول مره ادخل فيلا ، بس وماله اهي كلها حجاره.


    لتأتي سيده كبيره في السن وتتحدث بعمليه......انتي ساره إلي هتشتغلي هنا ؟!


    ساره وتضرب علي وشهاا .....يااارب اي الناس الي هتجبلي الشلل دي ، اه يختي انا!


    لتقدم السيده لها ثياب .......خدي دي هدوم الشغل ، هتشتغلي خدامه في المطبخ ، وانا كبيره الخدم دولت ، اي تقصير هتتعقبي عليه.


    ساره بأستغراب وسخريه ......هتضربيني بالعصايه يعني ولا اي اش فهمه.


    دولت بشده في الحديث......لا يا خفيفه ، هتبقي تعرفي ، يلا قدامي.


    ساره وتنظر لها بطرف عينها وفي نفسها.....ااااه لو بس مش امي كنت نزلت عليكم وعرفتكم مقمكم يا ولاد ال.


    اتجهت ساره إلي الداخل بخطوات ثابته حتي ارشدتها إلي المطبخ.


    دولت بلا مبالاه.......هتشتغلي هنا عندك لسته فيها مقادير وكل حاجه ، ومش تنسي كل حاجه محسوبه بالدقيقه والثانيه ، والمطبخ يبقي نضيف ولارضيه كل حاجه.


    ساره بابتسامه ماكره.......من عيوني ، حاجه تاني ياوليه.


    دولت بغضب........مسميش وليه!


    ساره بغيظ.......امممم يبقي حجه صح.


    دولت تركتها وخرجت في غيظ ، ساره بعيون سهميه......صبركم عليا بسسسس.


    بدأت ساره بمسك القائمه وبشهقه......يلهوي ،اي مشروب الدود دا !؟ ،،،لتسمع شخص يضحك خلفه بشده.


    التفتت ساره إليه ......انتي مين!؟


    ........بضحك.....انا حارث بشتغل هنا فراش ههههه.


    ساره ببرود .......وبتضحك علي اي ياخويه.


    حارس ومازال يضحك......علي مشروب الدووود هههههه


    ساره بأرتياح له......والله انا مش ليا في الكلام دا ، انتي تعرف اي مشروب الدود؟!


    حارس ويحاول أن يتوقف عن الضحك......اسمه  اسمه مشروب التوووت مش الدود هههههه.


    ساره بدهشه.......يلهوي ، بقولك اي يا حارث متقولي الحجات دي بتشتغل ازاي!


    حارس بأبتسامه ......حاضر ،،، وبدأ بشرح لها كيفيه تشغيل لاجهزه.


    ساره بابتسامه جميله.......شكرا ياض يا حوثه.


    حارث بضحك......انتي بجد دمك خفيف ، انتي اسمك اي!


    ساره بابتسامه.......انا ساره وشهرتي ساره بلاوي ههه.


    حارث ومش قدر يمسك نفسه........انا هموووت من الضحك ، ماشي يا ساره ، انا همشي بقي عايزه حاجه تاني.؟!


    ساره بأبتسامه.......لاء خلاص .


    ذهب حارث ليكمل ما كان يفعله.


    ساره وتحك رئسها......عصير التوت اااه ، دنا عمري مشربت عصير غير عصير القصب ههههه ، وماله نجرب.


    بدأت ساره بوضع المكونات كما كان مكتوب في القائمه ......واشغل بقي الخلاط و...، يلهوووواي.


    وضعت ساره الفيشه قبل أن تضع الغطي فترتش الدنيا ، وقامت بنزعه.......لااااا بقي انا كدا مش هنفع ، اعمل اييييي امممممم ، اه لقتها ،، قامت بسحب منشفه ومسحت إثر العصير المسكوب وبدأت بتحضير غيره،، اه كدا المكان نضف ، اعمل تاني بقي للوليه البومه تطلع نكدها عليا وانا مش ليا خلق ليها .


    قامت ساره بتجهيز كل ما كان مكتوب في القائمه.


    عند زياد دخل المكتب الخاص بسالي بعد أن سمحت له بالدخول.


    جلس زياد في الكرسي لامامي للمكتب لتلتفت سالي بالكرسي ......اممم بص بقي يا زياد انا عرفه انك فقير وعايش فييي حاره وكمان خاطب البت الشرشوحه دي ، بس انا هقدملك عرض هينقلق من سابع أرض وهيرفعك لسابع سمه يا تري هتوافق وتكون معانه.!


    زياد بأستغراب......طب مشعرف اي هوا؟!


    سالي وتحركت من المقعد التي كانت جالسه عليه واتجهت إلي المقعد الأمامي ثم جلست علي سطح المكتب ......اممممم ، العرض ه...


    لتسمع طرقات علي الباب......ادخل.


    ليدخل والدها ابراهيم الكحلاوي......طلبتيني يعيون بابي.


    سالي بأبتسامه....هو دا يا بابي زياد إلي كلمتك عنه.


    زياد وهم بالوقوف ومصافحه ابراهيم الكحلاوي.....اهلا وسهلا يا فندم.


    ابراهيم بأبتسامه........اهلا زياد ، طبعا انتي عارف مخاطر الشغل.


    زياد بأستغراب........شغل اي !


    سالي وتقترب منه وتضع يدها علي كتفه.......هتشتغل معانه في الهروين .


    زياد وجحظت عيناه........نعااااام مخدرااات!


    سالي وتقوم بسحب شنطه كبيره نوعاً ما وتقوم بفتحها.......اهدي بس ، دي اول دفعه ! ، بس اي رئيك مش بذمتك هتعمل الي نفسك فيه ، ومتخفش هيكون في ناس تحميك .


    زياد ويجلس علي المقعد بتفكير بعدما رأي النقود......طب انا هعمل أي؟!!!


    سالي بأبتسامه.....انت.....(اييييي ياااا زياااد 😱😱💔 بسرررعه تفاعل علشان انزل الي بعده ، هو دا كان موضوع محتاج تفكر فيه يا زياد لااالااااء 😣)


    #يُتبع.


     

    اللهم صلي على محمد وعلى آله وصحبه أجمعين 💞



    أسكربت⁦☄️⁩✨

    ⁦⛓️⁩تربيه_حواري⁦⛓️⁩

    #Asmaa_Habib✍️.

    ★12★


    سالي بأبتسامه ......انتي مش هتعمل حاجه ، انا خليتك هنا في لامان ، يعني مش هتوصل هتستلم بس ، اصل انتي من الي بعزهم.


    زياد اتنهد وينظر إلي المال .......يعني أكيد مش هتقفش وتحبس ؟!


    ابراهيم بضحك......هههههه لا يا زياد ، لو هتبقي من رجالتنا ، هيبقي في كلام تاني ، وبما أن سالي بتعزك يبقي هترتفع لقمه الهرم .


    زياد ابتسم ويضع يده علي الشنطه بفرحه......يبقي اخد الشنطه بقي.


    سالي بدلع وهي تطلع علي المكتب......اكيد يا زوز ، بااااي.


    زياد بفرحه وسحب الشنطه وهم بالخروج......سلاممم.


    في الغرفه تعود سالي إلي المقعد......اي رئيك فيه يا بابي ؟!


    ابراهيم الكحلاوي ويجلس علي المقعد.......شكله كلب فلوس بس هو دا النوع الي يهمنا ، بس مالك مطمنالوا اوي لي كدا !


    سالي بأبتسامه........مش عرفه بس عاجبني اوي.


    ابراهيم الكحلاوي بجديه......مش تنسي جاد ، انتم متوعدين.؟!


    سالي بضجر.......لا يا بابي كاااان زمااان لما كنت هبله وصغيره ، بس انا مش بحبه.


    ابراهيم الكحلاوي ويهم بالوقوف والسير إلي الخارج.....خلاص الي يريحك ، سلام يا سولي.


    سالي بأبتسامه .......سلام يا بابي.


    في الفيلا......★


    ساره وتجلس علي الطاوله وتتناول خيار......الله يخربيتك يشيخه ، اي الهم دا انا اعمل عصير الدود وعمل البتاع دا الي مش عرفاه ده ؟!


    حارث ويقوم بضبط أحد الكراسي في المطبخ.....ههههههههههه اسمه عصييير التوت ، والازانيا.


    ساره بسرعه وتشير لحارث......ايييوه هي القفشانبه دي يا خويه ، اه انا بقي عملت زي ما مكتوب وربنا يستر.


    حارث بتنهيده.......انتي صعبانه عليا اوي ؟!


    ساره بضحك وتقفز من علي الطاوله......لي ياض شيفني شحاته في الشارع.


    حارث بضحك..... لا اصل مكلتيش غير الخياره دي ههه ، في جبن في التلاجه.


    ساره بفخر......لاااء انا بحب الفول والطعميه المحشيه ااااه علي الطعميه المحشيه دي ، الواد برقع بعملها حكايه.


    حارث بضحك.......جوعتيني ، ابقي هتيلي معاكي بكره.


    ساره بابتسامه........ماشي هجبلك.


    حارث ويخرج من المطبخ بسرعه.......يلللهوي سلام امنا الغوله جت.


    ساره وتقوم بغسل أحد لاطباق وبتغني ......اااه يا عيني علي الخنزير لما بتشرف ااااه اااه ، رحتهم تقرف وللتهم طين ااااه اااه.


    دولت بجديه وضيق.......بطلي ارف خلصتي لاكل.


    ساره وتنظر لها بطرف عينها .......اه عملت البتاعه الي بتتحط في الفرن دي وعصير الدود ، حاجه تاني !


    دولت بقرف.......اللله يقرفك ، اسمه عصير التوت.


    ساره بغيظ......بقولك اي يوليه ، مش عجبك تعالي اعملي اي النسوان دي ياااربي.؟!


    دولت وتقترب منها بشده لتمسك معصمها ، ولاكن ابعدت ساره يدها بشده وتحولت نظره عينيها لعينان حاده.......بقووولك اي ، انا سكتالك بس علشان امي تحت رحمه إلي مشغلينك ، لكن وعهد الله لو ايدك لمستني بس تاني ابقي قولي علي نفسك يا رحمان يا رحيم.


    ابتعدت دولت واتجهت إلي الخارج وكان يتملكها الغيظ ، ساره بضحك.....ناس مبتجيش غير بالعين الحمره ، وليه نكديه اوييي اي ده جعفر داخل عليا.!


    لتسمع ساره صوت أحد قادم إلي المطبخ وكان يتحدث في الفون......ايوه تمام كدا ، لا الكبير انبسط بس اي تأخير تاني هيكون التمن رقبتك.


    ساره وتفتح عينيها ......اوووباااا ، لا كدا لازم افهم؟!


    لتدخل خلف الثلاجه ......يارب استرها معايه.


    ليدخل المطبخ ويقوم بسحب كوب منا الماء وارتشف منه ثم وضعه.......مبقااش انا لو خليتك تجري ورايه يا سالي.


    ساره لنفسها ......يلهوي هما بلعبوا لعبه الموسيكا ولا اي !


    جاد بحده......بقي تخليه يشتغل معانه ، لااااء وأي كمااان معايه !! ، أن مخليته يبقي بين القطبان مبقاش اسمي جاد.


    خرج جاد إلي الخارج وتتسحب ساره لتراه خرج وتتنهد.....الحمد الله .، بس مبين ده اممممم ، ومين إلي هيحطه في السجن ولي !


    زياد في أحد محلات التليفونات.....ده حلو ، طيب يا عم هات اتنين.


    صاحب المحل......طيب اتفضل ، كدا حضرتك الحساب ٨٠٠٠ والخط وكل حاجه زي ما طلب.


    زياد بفرحه أخذ الموبيلات ودفع الحساب......خد اهم عد الفلوس كدا قبل ممشي اااه لتقول نقصين.؟!


    قام صاحب المحل بعد المال وابتسم ، ليخرج زياد ويتجه إلي الحاره .


    في حوالي الساعه ٩ مسأً كان زياد ينتظر ساره في الحاره بلهفه.


    ساره وقامت بركن التوكتوك واتجهت إلي زياد الذي ذهب إليها بفرحه......ساااره بصي جبتلك اي !


    ساره بشك.....جبت الموبيل دا منين ، دا انتي يدوب لسه مشتغل!


    زياد ويبتلع ريقه.....اصل بصراحه كدا ، اااه مش انا اخت مكفأه ..


    ساره بشك اكبر......مكفأه من لاول كدا ؟!


    زياد بضيق.......في اي يا ساااره ، هو كل أما اعمل حاجه تفتحي تحقيق ، هو انا غلطان اني بعملك مفجأه يعني.!


    ساره بتنهيده........لاء بس استغربت انك اصل لسه متعين جديد ، وبعدين امي أخبرها اي رحت المستشفى البت منعاني ادخل !


    زياد بأبتسامه ......متخافيش انا متابعها والحمد الله هي دلوقتي بخير ، تعالي بقي اوريكي بشتغل ازاي ، الواد اباضه قلي كل حاجه وعملتلك ايميل كمان.


    ساره بضحك......ياااااعم فكك من الي يشكك ، اي لاميل دا ، انا اعرف ان التلفون بيجيبوه علشان يتكلموا.


    زياد بضحك ويفتح الفون......لا دا مواااال طويل بس استني هعلمك.


    جلست ساره معه وكان يقوم بتعليمها كيفيه تشغيله وما هي التطبيقات وما هو عملها...


    في مستودع المستشفه جاد بضيق وغضب شديد......انتي اززززاي تشغليه ، هو الواد دا مضمووون!


    سالي ببرود ......وانتي مالك ، اااه مضمون وانا وثقه فيه عندك مانع ؟!


    جاد ويقوم بإلقاء الكوب علي لأرض بشده لينكسر ويتحول إلي فتات......ااااه يا ست هاااانم في موانع كتير ، الواد دا تربيه حواري ، وكمااان ممكن بقلم واحد يعترف بكل حاجه ، دا عيل يا سالي !


    سالي بغضب وتتجه إليه بعنف وترفع سبابتها في وجه جاد........ايااااك تقول عليه كلمه تاااني ، انا بحظررررك ودا امر يا جاد .


    لتخرج سالي بأندفاع ، ويقوم جاد بتكسير كل ما يراه أمامه.


    أحد من خلفه.......اهدي يا كبير ، انا اعرف الواد ده مش تخاف منه الخوف من خطبته تعرف ، دي حربايه.


    جاد بإنتباه ويلتفت إليه......خطبته ، هو خاااطب.


    نفس الشخص بجديه........ايوه ، هو هلفوت اصلا ، المهم خلي بااالك من خطبته ، حطره .


    جاد ويرتخي بجدسه علي المقعد .......اممممم ، طب روح انتي.


    ليخرج ذالك الشخص ويحدث جاد نفسه......يعني خاطب ورميه نفسك عليه اوي كدا ! ، وبعدهالك يسالي ، بس والله مهسكت.


    كانت ساره متيقظه طيله الليل جالسه علي سجاده الصلاه تدعوا لوالدتها كثيراً......ياااارب اشفي امي ، انا مش ليا غرها يااارب .


    ليأذن الفجر فتقوم ساره بأداء الفريضه وتتجه إلي الفراش وتتسطه وتذهب في نوم عميق.


    في صباح اليوم التاني يستيقظ زياد علي صياح والدته.


    فيروز بدهشه ......يواد ياااازيااااااد ، انتي يوااااد!!


    زياد ويقوم بحك عينيه.......ايوه يماااا في اي !


    فيروز بجديه......الحق يا ولا في بت كدا لبسه لبس ولا الي في لافلام وبتقول عيزاك.


    زياد وينتفض من علي السرير ويقوم بأرتداء قميص وبنطال بسرعه ، ويتجه خارج الغرفه ليجد سالي جالسه علي أحد الكراسي في الصاله وتضع قدم علي لاخري .......صباح الخير ، قولت اعدي عليك.


    زياد بتوتر.......اه حاضر ما ماشي ، يلا .


    فيروز وترفع أحدي حاجبيها ......يلا فين يا واد خش اتشطف لاول ، وابقي امشي.


    زياد بحرج كبير .....احمممم ، اه معلش يا سالي عشر دقائق وجاي.


    سالي بأبتسامه .......اوكي .


    ليدخل زياد وتجلس فيروز وتلوي فمها وتنظر لسالي من أعلي إلي أسفل وبتنهيده........شرفتييي.


    ساره بلا مبالاه وتكبر.......مرسي شكرا.


    كانت ساره تخرج من المنزل وتلقي السلام علي أحد الجيران لتلمح سياره سالي.


    ساره بضيق.......خد يااا فارس.


    فارس ويجري إليها.........الللحقي يا ساااره الوليه الي ضربتها هنا عند زياد .


    ساره بتنهيده عميقه.....طب روح انتي .


    كان زياد يخرج أمام سالي ليجد ساره أمامه....


    سالي وتمسك يد زياد فجأه وبدلع.........يلا يا زوز بسرعه علشان هنتأخر.


    ساره وتبعد يده عنها وتقف أمام زياد.......اي يا قلبي في اي مسكه ايد خطيبي لي ، هو انتي متعرفيش أنه خاطب !!


    سالي بلا مبالاه وتتجه إلي السياره وهي تركبها.......يلا يا زوز ، وانتي يلا علي الفيلا ، متتأخريش علشان شغلك انتي عرفه اي التمن.


    ساره نظرت إلي زياد واستغربت بأنه يطيع كل أوامرها واتجه إلي السياره وركب معها ، و عندما انطلقت السياره كان محمد قد نزل من منزله واتجه إلي ساره.......اي دا البت دي أي اللي جبها هنا.


    ساره بهدوء.......مفيش،، واتجهت إلي التوكتوك  وقامت بالذهاب إلي الفيلا.


    عندما أوقفت ساره التوكتوك ونزلت لمحت شئ غريب .!

    (يا تري أي الحاجه دي ،،،، لو التفاعل والكل قال رأيه انزل الي بعده ،، لو مش في تفاعل خلاص نستني لبكري😣) 


    #يُتبع.


    #اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد 💞.


    اسكربت⁦☄️⁩✨

    ⁦⛓️⁩تربيه_حواري⁦⛓️⁩

    #Asmaa_Habib✍️.

    ★13★


    عندما أوقفت ساره التوكتوك ونزلت لمحت شئ غريب ، اختبأت خلف التوكتك .


    شخص ما.....طيب كدا اتفقنا اتفضل ، ويقوم بتسليمه حقيبه ليست كبيره.


    جاد بهدوء .....ماشي ، بكره تكون هنا علشان تستلم.


    شخص لآخر بهدوء وركب سيارته .....تمام.


    جاد بضحكه خبيثه.......هههه ماشي يا سالي هعرفك أنه مش هيقدر يعمل حاجه.


    ساره من خلف التوكتك......هو مين دااا ، وكمان اي الي في الشنطه !


    دخل هذا الشخص الفيلا وقام بوضع الحقيبه علي الطاوله وقام بالضغط علي الهاتف ليجري مكالمه......ايوه يا اورني ، تعاله انهارده الفيلا علي الساعه ٨ اه ، لو اتأخرت فيها موتك ، سلام.


    ساره وتلوي فمها...... هو اي الراجل ده كل كلمه تهديد ، اممممم ،، كانت ساره تنظر إلي الحقيبه بنص عين! .....هعرف برضوا فيكي أي!


    قامت ساره بالدخول المطبخ بهدوي ولاكن كانت تلتفت لتنظر إلي الحقيبه.


    جاد بهدوء قام بسحب الحقيبه و الصعود إلي لاعلي.


    ساره وقامت بلاشاره لحارث..... خد خد تعااله.


    حارث بأستغراب واتي أليها.....اي في اي !


    ساره وتضع يدها علي كتف حارث.....بقولك اي شوفلي الراجل دا هيحط الشنطه دي في!


    حارث واتسعت عيناه وابتعد عنها......يلهوي يا ساره انتي متعرفهوش سي جاد دا ممكن يدفنك حيه ، دا لو شك فيا هقول علي روحي يا رحمان يا رحيم!


    ساره بضيق وتخبط يدها بالحائط ......طب تعرف بروح فين!


    حارث بجديه ويخفض صوته.......بصي هو اصلا بطلع اوضته علي طول و.....


    ساره بأستغراب .......هو عايش هنا!


    حارث بجديه......امااال دا يبقي ابن عم الست سالي وعايش هنا معاهم.


    ساره بجديه......طب هي لاوضه دي فين.!


    حارث بجديه ويشير إلي لاعلي.......هتلاقيها اول اوضه علي ايدك اليمين.


    ساره بجديه وتدخل المطبخ......طيب طير انتي.


    حارث بضحك......بتخدي غرضك وترميني هههههه.


    ساره بضحك .......لا انا جبتلك حاجه هتحبها!


    حارث بأبتسامه......جبتي أي؟!


    ساره بابتسامه جميله وتقوم بفتح كيس كانت تحمله.......سندوتش طعميه إنما اي يستاهل بوقك.


    حارث بضحك ويتناول السندوتش.....الللله جميل اوييي!


    ساره بابتسامه جميله......بألف هنا.


    كان جاد يهبط إلي لاسفل بشموخ ويتجه إلي الخارج.


    ساره بجديه.......وكدا بقي ابدأ انا اللعب.


    دولت وترفع حاجبها من خلفها .......لعب اي ؟!


    ساره بخضه شديده........اللله يخربيت الكفره يا شيخه ، ما تقولي احم ولا دستور ، خضتيني!


    دولت وتقوم بتربيت يدها أمام صدرها ......يلا علي الشغل.


    ساره بضيق شديد.......طيييب.


    في المستشفي كانت سالي تقوم بتسليم زياد مفاتيح.


    زياد بعدم فهم.......لي المفاتيح دي !


    سالي بدلع......دي مفاتيح عربيتك الجديده ، كل سنه وانتي طيب النهارده عيد ميلادك.


    زياد بأستغراب......والله تصوري انا ناسي ، بس مش الهديه غاليا اوي!


    سالي بدلع وتقترب منه ......مفيش حاجه تغلي عليك ، انتي بس خليك معايه وهتلاقي كل حا.....


    جاد دخل الغرفه فجأه.


    سالي بغضب........هييي وكاله من غير بواب ازاد تدخل من غير ما تستأذن.


    جاد بسخريه.......لي قطعت عليكم حاجه.


    زياد بجديه........احممم ، اه انا هخرج عندي شغل .


    كان زياد يخرج من الغرفه ولاكن امسكه جاد بغضب......اي يابرنس ماشي لي استني هنااااا.


    زياد ابتلع ريقه بصعوبه.......ف في اي !


    سالي بغضب وابعدت يد جاد عن زياد.......في اي لو في حاجه كلمني انااااا.


    جاد بسخريه.......لي هو مش هيبقي شريكي لازم اعرفه هيبقي شريك مين ، وكمان هيعمل اي!


    سالي بأبتسامه ساخره......هيبقي شريك مين يعني ، المهم انا هعرفه كل حاجه تقدر تتفضل يا جاد.


    جاد ويقظم غيظه......ماشي يا ساالي.


    بعد خروجه جاد ، زياد بقلق......مين دا شكله مش طايقني!


    سالي بهدوء...... دا جاد ابن عمي سيبك منه.


    زياد بهدوء ولاكن تذكر شىء......هو اي صحيح إلي هعمله أنهارده!


    سالي بجديه......بص يا زياد انتي هتستلم بضاعه هنا في المستشفي في المستودع والعربيه هتطلع من هنا علي المقر بتاع الكبير ، وأياك تغلط يا زياد عيزاك ثابت كدا.


    زياد بتوتر .....ربنا يستر اصل مش ليا في الموضيع الكبيره دي!


    سالي بأبتسامه جذابه.......متقلقش اول مره بس وبعدين هتتعود ..


    زياد بتنهيده .......طيب ماشي.


    عند ساره كانت تتسلل من المطبخ بهدوء وتنظر يمياً ويساراً .....ياارب امنا الغوله متطلعش دلوقتي.


    حارث من خلفها ......اهدي متخافيش هي في الجنينه بري.


    ساره بأرتياح...... طيب بينا.


    صعدت ساره إلي لاعلي بسرعه .....اقف هنا لو حد قرب اديني اشاره ماشي.


    حارث بقلق.....بسرعه يا ساره .


    ساره قامت بفتح الباب بسرعه وأغلقت الباب خلفها لتنصدم من شكل الغرفه ، جدرانها باللون الاسود ومحتوياتها في غايه الرقي .....يخربيتك اي لاوضه دي ، يلهوي انا نسيت ولا اي ، ياتري الشنطه فين .؟!


    اخذت ساره تبحث في الغرفه لم تجد شيء ولاكن رئت شىء يلمع اتي من بين الجدار والسرير لتجد يد الحقيبه.......يااااه دنتي مكار يا جاد انتي ،، اخذت الحقينه ووضعتها علي السرير وتقوم بفتحها....اي دا دا كله ورق امممم .


    قامت بفتح أحد الملفات لتجد معظمه باللغه الانجليزيه ......ياااربي من لغه الكفار دي ، هعرف ازاي انا ، اه صحيح مصور بالتليفون الي معايه!


    قامت ساره بفتح التلفون وتصوير لاوراك في عجله من أمرها ، وتعيد الحقيبه ثانيتا.


    ساره همت بالخروج وأغلقت الباب وكانت تنزل من علي السلم هي وحارث ليجدوا دولت أمامهم.


    دولت وترفع ادي حاجبيها .....بتعملوا اي فوق!


    ساره بهدوء......كنت بساعد حارث في نقل الكراسي


    حارس بسرعه......اه اه اه .


    دولت بضيق .....طب مش تخرجي بري المطبخ تاني ، خليكي في شغلك.


    ساره بلا مبالاه وتتجه إلي المطبخ .....طيب.


    في حوالي ما يقارب ٨ مسأً ....


    يدخل جاد ومعه شخص بجواره......فهمت يا اورني!


    اورني بأبتسامه ماكره......فهمت ياباشا.


    كانت ساره في المطبخ تقوم بأعداد العصير لتسمع صوت اورني فتنفتح عينيها بأتساع.....مش معقول ،، اتجهت خفيه إلي الخارج لتنظر إليه ساره والشرار يتطاير من عينيها.......هو انتي ، جيييت برجليك يا كلللب.


    حارث وانتبه إليها.....هو انتي تعرفيه يا ساره.


    ساره بشر......عززززز المعرفه.


    حارث بأستغراب......هو مين دا أصلاً


    ساره بتجز علي أسنانها.....


    #يُتبع.

    (نزلت واحد كمان اهو علشان الناس قالت البارت قصير ، والي مستعجل وهيضربوني 😂🤭 تفاعل بقي ونزل بكري كمان اتنين يلا بقي مش حرماكم من حاجه وبسمع كلمكم اهو ، بس مش افتح بكري ولاقي الكومنتس في النازل اوك يلا بقي تصبحوا علي جنه⁦❤️⁩ )

    أسكربت ⁦☄️⁩✨

    ⁦⛓️⁩تربيه_حواري⁦⛓️⁩

    #Asmaa_Habib✍️

    ★14★


    ساره بشر......عززززز المعرفه.


    حارث بأستغراب......هو مين دا أصلاً


    ساره بتجز علي أسنانها.....دا الي قتل ابويااا يا حارث انا طول السنين دي بدور عليه ، وجه اليوم الي هاخد فيه حق ابويا.


    حارث بحزن شديد.....معلش يا ساره ، بس الناس دي مش سهله خالص ، وأنك تلعبي معاهم ممكن ي.....


    قاطعته ساره بجديه......يبقي متعرفش مين ساره ، اهدي واتقل وهتشوف اللعب الي علي أصوله.


    حارث بتنهيده .......طيب بس خلي بااالك.


    دخلت ساره المطبخ وقامت بأرتداء الكمامه وزي الخدم الرسمي.


    دولت بأستغراب ......اي دا لبستيه يعني!


    لم تلقي ساره لها بالاً واتجهت إلي الخارج وقامت بوضع العصير وكانت تنظر إلي أورني بشر ولاكن كانت حريصه جدا فقدمت له كوب العصير واتجهت إلي المطبخ......بالصحه والعافيه.


    نزل جاد ممسك بالحقيبه وقام أورني بالوقوم والذهاب إليه.


    جاد بهدوء.......يلا.


    انطلق جاد ومعه اورني بالسياره للذهاب الي مستودع المستشفي.


    دخل جاد بشموخ ومعه اورني ........ها يا زياد جاهز!


    زياد ويدعي الجديه.....ايوه طبعاً.


    جاد ويعطي الحقيبه لأورني........دي الشنطه بتعتي.


    زياد ويقوم بتسليم الحقيبه لاخري لأورني.......خد دي بتعتي انا كمان.


    سالي بأبتسامه وتقف بجوار زياد.......يلا يا اورني حط الشنط في العربيه ، سلام يا زوز.


    زياد ويشير لها بابتسامه......سلام يا سولي.


    جاد بسخريه.........سلام يا سوسو.


    في الخارج وضح أورني الحقائب ولاكن كان سيمسك بحقيبه زياد ليبدلها ولاكن مسك بطنه بألم شديد.


    أورني بصراخ ليتجه الجميع إلي الخارج.........ااااااااااااااه بطنااااااااااي.


    ليخرج الجميع بسرعه ليجدوا أورني ممسك ببطنه وملقي علي لأرض ، اتي ممرضين المشفي وقاموا بحمله للداخل والذهاب به إلي غرفه العلاج......


    ابراهيم الكحلاوي بجديه......زياد انتي وجاد روحوا علشان متتأخروش.


    اتجه زياد وجاد إلي الخارج وكان ينظر إليه بضيق وفي نفسه........نفدت المرا دي يا زياد الكلب .


    اتجهوا بالسياره إلي مكان معتم كان تنير الطريق مصباح السياره لتتوقف السياره فجأه.


    زياد كان مرعوب ولاكن يحاول أن يجمد قلبه ........ و و وقفنا لي؟!


    جاد بسخريه ونظره احتقار.....خايف!


    زياد ويدعي الجرئه .......لا مش خايف بس بسأل..اععععععععععععع.،،،كان هناك شخص ادخل رئسه من الشباك فجأه لينتفض زياد ويمسك زراع جاد.


    جاد ويبعده بضيق......وسع كدا يا اخي بقي ، وعامل نفسك مش خايف يتك دهيه ، ها يا عثمان في اي !


    عثمان بجديه .......تمام الكبير وصل ، تعالوا ورايه.


    ليهبط زياد من السياره ويسير خلف جاد الذي كان يسير بوقار.


    زياد لنفسه.......وانا كان مالي ياربي انا ، يلعن ابو الفلوس .


    ليتجهوا إلي مكان أشبه بعماره سكنيه بعيده .، دخل زياد وجاد بصحبه عثمان ويفتح باب حديدي كبير.، ويعبرون ليصلوا الي غرفه واسعه يجلس فيها رجل ويتحوطه اثنين من النساء.........جبتوا المطلوب.


    جاد ووضع الحقيبه لأولي أمامه......دي المستندات يا King  الي كنت طالبها مني ، ودا الهيروين الكميه الي كنت طالبها.


    ابتسم الKing.......تمام اوي كدا ، عثمااان.


    عثمان بسرعه ويذهب إليه.....نعم يا كبير.


    نظر ال King إليه نظره يعلمها عثمان...... يلا .


    عثمان بجديه ......حاضر يا كبير.،، ليجلب عثمان وشخصين آخرين ثلاث حقائب مليئه بلاموال.


    الKing بجديه........اظن الطلبيه الجايه متتأخرش ، عايز الضعف .


    جاد بجديه شديده.......تمام يا King لاسبوع الجاي في نفس الساعه دي هيتم التسليم.


    الKing بجديه.....تمام ، تقدروا تمشوا.


    اتجه عثمان وشخص آخر يحمل الحقائب إلي السياره ويركب زياد بجوار جاد وينطلقون إلي المستشفي.


    في المستشفي يخرج الطبيب من غرفه اورني....


    سالي بزهق......هو ماله دا!؟


    الطبيب بجديه......اتعرض لحاله تسمم من أكل ملوث أو مسموم بس الحمد الله لحقنه نعمله عسيل معده .


    سالي بأبتسامه مصتنعه.....طيب ،، واتجهت خارج الممر لتري جاد وزياد أتوا .


    ساره وأسرعت إليهم........ها كله تمام .


    زياد ويتجه إليها بأبتسامه.....تمام التمام كمان.


    ابراهيم الكحلاوي بجديه ........والشنط وصلت هنا.


    جاد بجديه ......ايوه يا عمي كله تمام .


    سالي بفرحه وتمسك زراع زياد ......لازم نعمل حفله يابابي.


    ابراهيم الكحلاوي بأبتسامه.....من عيوني بكري هنعمل الحفله ، وأعملي الي انتي عايزاه.


    سالي بأبتسامه .....مرسي مرسي اوييي.


    قامت سالي بسحب زياد من يده واتجهت خارج المستشفي .....يلاااا هنسهر سوي النهارده.


    زياد بأبتسامه جميله......يلا بينا.


    ركبت سالي السياره وانطلقوا الي ماكن أشبه بي البار وكانت سالي ترقص ومعها زياد الذي قام بالشرب كان جاد يراقبهم من بعيد ........هعرف إذا كنا يا عمي معانه ولا لاء.


    ابراهيم الكحلاوي بجديه.......يلا .


    اتجه جاد إليهم وقام بالرقص معهم علي لاستيدج .


    جاد بجديه......مش بتشرب لي ، كوبايه بس !


    زياد بزهق......عادي مليش في الشرب.!


    جاد بسخريه........عيل.


    سالي بضيق.......لاء هيشراب.


    زياد ويبتلع ريقه......بجد  ، اممم طيب.


    اتجهوا الي البار وقم جاد بطلب زوجاجه مشروب وكذالك زياد.


    كان جاد يقوم بالسكب في الكوب والشرب وينظر إلي أياد بتحدي ، ليقوم اياد بمسك الزجاجه ووضعها علي فمه ليشربها كلها .


    جاد بأبتسامه المنتصر........برافوووو .


    زياد ويشعر بالدوار......ايوه انا احح٠سسن منك .


    جاد بأبتسامه ساخره ......ههه يلا نرقص يا زوز.


    ليقوم زياد ويشرع بالرقص ولاكن الدوار يزداد ليتمايل جسده يميناً ويساراً.


    سالي وتقوم بسنده بيدها......تعاله يا زياد كفايه كدا.


    ليسير معها زياد بتوهان......ااه انا عايز أكسبه ، مش هخس ابدااا.


    جاد بجديه.......تخسر في اي ؟!


    اياد ويقف أمامه وهو ساكر كليا ولاكن كان توازنه مختل......هتخسر في الشغل ، انا هكسب وابقي احسن منك وهبقي كبييييير اوييي هههههههه، وانتي هتمشي بقي بعييييد.


    سالي ابتسمت بفرحه ونظرت إلي جاد بحده......علشان تعرف أنه معانه ومش خاين ، وياريت تكون اتأكدت؟!


    جاد قظم غيظه واتجه إلي الخارج قبلهم وركب في السياره مع عمه وانطلق.


    سالي بأبتسامه جذابه......يلا يا روحي اروحك.


    زياد بأبتسامه جميله......اه يا حببتي يلا.


    سالي بفرحه ......انا حببتك؟!!!!!!


    زياد بأبتسامه جميله.........اه انا بحباااااك اوي ، مش زي ساره كل شويه ضرب وزعيق وزفت اييي دا!


    سالي وسندته حتي وصلت للسياره وقامت بأدخاله....... حاسب راسك ، ايوه كدا .


    ابتسم زياد ثم ارخي جسده علي المقعد ، انطلقت سالي بالسياره لتصل إلي الحاره وتقوم بأخراج زياد بتمهل ، لتتفاجأ بساره تقف أمامها.


    ساره بجديه معهوده وترفع أحدي حاجبيها ........انتي كنت في.....، انتي سكررران يزيااااد؟؟!


    سالي بلا مبالاه وتسير بجوار زياد لتوصله لمنزله ، ولاكن تمسكها ساره من معصمها ........خدي هناااااا ، هو انا بلعب معاكي في الشارع ، انتي ازاي تخليه يسكر؟!


    سالي بغيظ في ساره.......سكر علشاني ، فيها حاجه أما ننبسط .


    ساره وامسكت سالي من ملابسها بشده ليبعدها زياد ويقوم بضرب ساره بالقلم.😱.


    سالي بضحك.......اظن كدا وصلك الجواب ، احم بكره تيجي تستلمي ولدتك من المستشفي ومش عايزه اشوف وشك تاني.


    زياد بعدم اتزان.......ايوه تستهلي ، هاااتي الدبله دي ،، ويقوم بمسك يد ساره ونزع الدبله ويصيح بأعلي صووت.........يحاااااااااره سااااره دي متلزمنيش اه ،، ويقوم بألباس سالي الدبله.


    ساره كانت تقف ثابته لم تغضب ولم تفعل شيء سوى أنها قامت بالدخول الي المنزل.


    محمد بغضب........اي الي انتي عملته ده ، وانتي مين اصلاااااا علشان تيجي ربع ساره.


    سالي ببرود وتكبر.......فعلا انا مجيش فيها حاجه علشان تربيه حواري ، اما انا فبنت أكابر ، باااي زوز واكيد بكره هكلم بابا ونعمل حفله خطوبه .


    زياد عانق سالي بحب واتجه إلي منزله بعدم اتزان..


    فيروز  قبل أن يدخل وتقوم بضرب زياد ........انتي أي اللي هببته ده ، امشي من هنا لا انتي ابني ولا اعرفك ...وتقوم بغلق الباب في وجهه .


    سالي بأبتسامه.......تعاله عندي الفيلا سيبك من الحاره المعفنه دي.


    اتجه زياد مع سالي وانطلقت السياره ، لتقوم فيروز بالجلوس مع ساره هي ومحمد.


    عن فيلا ابراهيم الكحلاوي تنزل سالي وتقوم بأدخال زياد الفيلا وتساعده في الصعوض.


    جاد بغضب.......انتي وصلت معاكي انك تجبيه هنااااا؟!


    سالي وترفع يدها أمام وجه جاد.......دا خطيبي.


    جاد.....( اووووبااااااا انا بقول الموضوع كبر يا جماعه 😱 يلا بقي تفاااعل وكمومنتس كتير وأستنوا البارت الجاي الساعه ١٢ ⁦❤️⁩)


    #يُتبع.


    اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد 💞.


    أسكربت⁦☄️⁩✨

    ⁦⛓️⁩تربيه_حواري⁦⛓️⁩

    #Asmas_Habib✍️.

    ★15★


    جاد بغضب وصراخ شديد.......انتيييي اتجننننتيييي ، ازاي دا يعععني ، هو الموضوع لعبه ولا حضره جنابك ت....


    ابراهيم الكحلاوي بجديه ويقاطع جاد.......انتي ازاي تعلي صوتك علي بنتي.!!


    جاد بجديه ويحاول أن يهدئ من روعه......يا عمي هو انت مش كنت متكلم في موضوع الخطوبه انا وسالي وكنا مأجلينه ازاااي وبكل سهوله تقول انها اتخطبت؟!


    ابراهيم الكحلاوي بجديه .......اظن بنتي حره في اختيارها يا جاد ، وكمان محصلش بنكم رابط يبقي اي المشكله؟!


    جاد قبض علي أنامله بشده وصعد إلي لاعلي ، وكان زياد لا يعي اي شيء ، اخذت سالي زياد وادخلته أحدي الغرف وقامت بتغطيته واتجهت إلي الخارج. 


    ابراهيم الكحلاوي بجديه........انتي متأكده من قرارك دااا؟!!!


    سالي بأبتسامه جذابه.......اه يابابي ، انا بحبه اوي.


    إبراهيم بأبتسامه جميله.......طيب يا حبيبه بابي ، بكره هعملك اكبر حفله .


    سالي بسعاده وتضم والدها.......حبيبي يا بااابييييي.


    اتجهت سالي إلي غرفتها لتذهب في النوم ، هكذا انقضت الليله علي البعض بحزن والبعض لآخر بفرحه.


    في اليوم التالي استيقظ زياد بهدوء ويفتح عينيه ليجد سالي بجانبه......سااااالي؟!!!


    سالي بأبتسامه جذابه........صباح الخير يا قلبي.


    زياد وانتفض من علي السرير.......هو في اييي ، وانا جيت هنا ازااي؟!!!


    سالي بدلع وتقترب منه.......في اي يا قلبي ههههه ، دحنا اتخطبنا امبارح و...


    زياد قاطعها بأستغراب........مخطوبين ؟! ، هو انا بحلم ولا اي ، بصي انا مش فاهم حاجه.


    سالي ابتسمت وأجلسته ، وقامت بسرد ما حدث البارحه.


    زياد كان مندهشاً لا يستطيع لسانه النطق بحرف....


    سالي بأستغراب......مالك !


    زياد بتوهان.......ا انا عملت كلللللل دا!!


    سالي بأبتسامه جذابه........اه ودفعت عني كمان ، انا بحبك اوييييي.


    زياد وابتعد عنها.......طيب سبيني افكر!


    سالي ورفعت أحدي حاجبيها تفكر في أي ، حفله الخطوبه النهارده.


    زياد بحده.........نعممممم.


    سالي بضيق........هو اي الي نعممم يا زياد هو انتي مبتحبنيش؟!


    زياد بتنهيده........مش عارف ازاي حبيتك بس.....


    سالي بفرحه وتعانقه.......ولا بس ولا حاجه ، سيبك من الزفته دي ، انا هظبط كل حاجه ، وهخليها تستلم والدتها مش هخلي ليها علا...


    زياد بسرعه........استني ، طب علشان خاطري بلاش ولدتها دي ست طيبه ملهاش في المشاكل دي كلها.


    سالي بأبتسامه.........طيب علشان خاطرك بس.


    زياد اتجه هو وسالي إلي الخارج وركب سيارته الجديده بصحبه سالي وانطلق إلي المستشفي.


    كانت ساره ومعه محمد يخرجون من التوكتوك ويتجهون إلي المستشفي ، لتتوقف سياره زياد أمامهم.


    نظرت ساره لزياد بلا مبالاه وتخطت السياره ولاكان اتجه زياد إليها مسرعا وأمسك يدها لتبعده بسرعه شديده .......اياك تلمسني ، انا عمله خاطر للعيش والملح بس ، غير كدا كنت وريتك الوش التاني ، يخساره علي الرجاله النقصه.


    سالي وتمسك يد زيا. وتنظر لساره بسخريه........بدل متشكريه خلاص ولدتك تدنها هنا ، علي العموم خلاص مش مشكله هدنها هنا بس اياكي اشوف وشك فهمه.


    محمد بغضب شد........انتي ازاي تتكلمي مع ساره كدااا ، هناااخد عمتي فاطمه وم......


    ساره بهدوء شديد........ماشي ، بس  اشوفها .


    زياد بجديه ........اكيد.


    سالي بلا مبالاه .......مره وحده بس ، خشي شوفيها دلوقتي ومش عايزه اشوفك .


    ساره دخلت ومحمد هيتجنن........ساااره ، اي الي بتعمليه ده.


    ساره بهدوء.......هبقي افهمك ، تعاله ورايا.


    دخل جاد المكتب الخاص بيه ويقوم بتقبيل المستندات الخاصه بالمستشفي لتدخل سالي وزياد سوياً.


    جاد وبضيق......خييير.


    سالي بجديه ......عايزه مفتاح المكتب الي جمبك.


    جاد بأستغراب ......ليه يعني؟!!


    سالي بجديه........هيبقي مكتب زياد.


    جاد بسخريه وضحك.......هههههههه ودا هيعرف يقعد علي مكتب.


    زياد بضيق.......وانتي مالك اقعد ولا مقعدش.! شيء مش يخصك؟!


    جاد ويفتح أحد ادراج المكتب ويخرج منه المفتاح.......خد وبقي وريني هتعمل اي؟!


    زياد بتحدي ......هتشوووف.


    خرج زياد وسالي إلي المكتب المجاور وجلس جاد علي المقعد وكان يرتسم علي وجهه ابتسامه خبيثه.......زيااااااد اممممم طيب يا زياد هنشوووف ههههههههه.


    أما ساره فكانت في أحدي غرف المستشفي وتقوم بتبديل ملابسها بسرعه من خارج الغرفه في اخر الممر  ويحدثها من الهاتف محمد بتوتر.....بسرعه يا ساااره .


    ساره بابتسامه ........اقفل وامشي انتي انا خلصت.


    خرجت ساره ولاكن بزي ممرضه وكانت ترتدي بروكه مخالفه للون شعرها وتتجه إلي غرفه أووورني ، دخلت الغرفه وقامت بغلق الباب .......اورني يا اورني يا رورو.


    اورني يفتح عينيه ببطئ.....ميين؟!


    ساره وتنزع الكمامه بغضب.......انا موووووتك يا روح امك.


    اورني ويفتح عينيه علي آخرها......سا سااااره؟!


    ساره وتقوم بنزع غطاء لاكسجين ......اه انا ، تفتكر اسيح دمك ، لااء انا مش هوسخ ايدي بواحد زيك ، لاء انا هموووتك زي ما موت ابوياا ههههه ياااااه كنت مستنيه اللحظه دي من سنييييين!


    برعي يشير بيده ببرطء ......لااالااااء.


    ساره وتقوم بأخراج حقنه ولاكن لم تضعها في المحلول غرستها في صدره........كل يوم بعدي وانا كنت مستنيه اخد بحق ابويا ، واخدته ، بالشفاااااا.


    خرجت ساره من الغرفه مسرعه ليطلق الجهاز صفير توقف النبض.


    اتجهت ساره إلي أحد الحمامات وقامت بخلع الباروكه والتبديل الملابس حيث قام محمد بأخذ الملابس ووضعها لساره في الحمام. وخرجت بهدوء .


    اتجهت ساره إلي غرفه والدتها ، وقامت بتقبيل يدها ......وحشاني قوي يما ، ياااارب اشفيها ياااارب .


    محمد ابتسم بهدوء.....يااارب يا ساااره.


    جلست ساره قليلا مع والدتها واتجهت إلي الخارج بصحبه محمد لتنطلق إلي الموقف للعمل.


    علم جاد بموت اورني فتحه إلي الغرفه بسرعه .......هو إي الي حصلللل!


    أحد الممرضين.......للاسف مات!


    جاد ويكاد أن يجن فهو يحتاج اورني كثيراً ......ايوه ازاااي مش كان خلاص خف!


    الممرض......والله يا باشا لو كدا لازم يروح المشرحه علشان نعرف سبب المموت ، بس انا شايف أنه مات طبيعي!


    جاد ويضع يده علي وجهه .......اااوه ، طب خلاص اتصرفوا بقي انتو مش لازم.


    خرج جاد ويقوم بأجراء مكالمه هاتفيه......الووو بص لازم انتي تستلم مكان اورني .... ، ايوه جهز كل حاجه انا هجيلك باليل استلم اول دفعه ،ايااااك تتأخر .....، اه في المعاد والمكان نفسه ......، سلام.


    اتجه إلي مكتبه ليكمل عمله.


    ساره في الموقف بضحك.......ههههه مش قولتلك اهدي واتقل .


    محمد بضحك.........يا شيخه دا كانت ركبي بتخبط في بعضها ههههه ، لا بس ملعوبه امممم هما ممكن يعرفوا برضوا.


    ساره بجديه........لو عيزين يعرفوا دا موال ، وحتي لو عرفه انا في السليم.


    محمد بمدح.......لا تسلم دماغك بس انا حاسس اني هروح في الرجلين.


    ساره بهدوء وتجلس علي أحد لاحجار.......متخفش كله معمول حسابه.


    محمد بقلق.......بطلي تتكلمي كدا علشان بتوتر منك.


    ساره بضحك .........ههههههه اعلش هو انا كدا لما بتكتك لحاجه ، اصل في ضحيه جديده برضوا.


    محمد ويخبط بيده علي رئسه......ساره بلاوي بقت قتاله قتله.


    ساره بسخريه في الحديث وتنظر للأرض....ولسه يا محمد ، إلي جاي هيبقي خراب عليهم كلللهم ، من حظهم لأسود أنهم وقعوا في أيدي.


    محمد بضحك وهو يسير إلي لامام.......ههههه لا انا ماشي انا عندي عيال هههههههه .


    ساره بابتسامه جميله.......ربنا يخليكوا ليا .


    محمد ورجع تاني ......طب اداما قلتي كدا اقعد.


    ساره بضحك........امشي من هنا ياااض هههههه.


    عند زياد يقوم بتجميع الملفات ......كدا تمام بقي ، يلا يا سالي .


    سالي بأستغراب ......يلا اي ! 


    زياد بأبتسامه.......مش هندي الملفات لجاد؟!


    سالي بجديه .....طب متروح انتي هو لازم انا !


    زياد بتنهيده.........طيب ، انا هروح بس يارب مش يدنوا يزعق.


    سالي بجديه.....مش يقدر ، اجمد ادامه جاد مش سهل.


    زياد بتنهيده ......طيب.


    خرج زياد واتجه إلي مكتب جاد وطرق الباب ودخل بهم سماع لاذن........خد دي الملفات الي كنت عايزها.


    جاد بلا مبالاه......حطها هنا ، وخلي بالك في حفله بليل هيكون فيه ناس مهمه هتتعرف عليهم .


    زياد بجديه.......طيب.


    في الحاره كان الجميع مشغولين كالعاده في أمورهم الحياتيه ، اتجهت ساره إلي أحد في الحاره......ازيك يا حمص.


    احمد بأبتسامه ويتجه إليها......ازيك يا ساره ، عملي اي.


    ساره بابتسامه جميله.....الحمد الله كنت عيزاك في خدمه كدا.


    احمد بأبتسامه جميله......يااااه دنتي تأمري.


    ساره بابتسامه وجديه.....لأمر لله ، انا كنت عيزاك ت......، فهمت.


    احمد بضحك.......هههههههه ينهار ابيض ، اي دماغك دي هههههههه.


    ساره بضحك ........هههههه فكره جامده ، انا عيزاها تتنفذ جااامد.


    احمد بأبتسامه وجديه.......هحاول بس ربنا يستر بقي.


    في المساء كان هناك احتفال في احدي النوادي الكبيره بمناسبه خطبه زياد وسالي.


    كانت سالي ترقص مع زياد وكان جاد يستقبل أشخاص مهمين ثم جلس معهم علي الطاوله وبدئوا يتبادلون اطارف الحديث .


    ساره وأشارت إلي إحمد بهمس......يلا يا حمص.


    كان احمد يتسلل خفيه بين الستائر ويقوم بأطلاق شيء ويقفز من الشباك لان الشباك ارضي ومش عالي ، جري واسخبي وري شجره .....ربنا يستر .


    ساره وبتعد علي أصابعها......واحد ، اتنين ، تلاته .


    ليعلوا الصراخ في النادي بأكمله .......في فيييرااااااان ، ااووووووو.


    ساره بضحك شديد.......يلا نلسع يا حمص هههههه.


    حمص بضحك وهو يجري......هههههه هموت.


    ليمسك أحد يد ساره من الخلف...(زعلانه اوي اوي اوي بالله التفاعل وحش انا نزلت بارتين علشان وعدتكم وانا مش بكسر كلمه بقولها ، لو التفاعل مش رجع والكومنتس مش زاد والكل قال رئيه سمحوني انا هنزل بارت واحد بقي ، انا والله تعبت فيه 😔)


    #يتبع.

    اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد 💞.


    أسكربت ⁦☄️⁩✨

    ⁦⛓️⁩تربيه_حواري⁦⁦⛓️⁩

    #Asmaa_Habib✍️.

    ★16★

    ليمسك أحد ساره من الخلف . تقف ساره وتري محمد ينظر إليها بنص عين .......من ورايه!


    ساره بأرتياح ......خضتني.


    محمد بجديه.....كنت معدي من هنا بوصل زيون المهم شفتك ، هو في اي .


    ساره بجديه.......مش وقته يلااا.


     في الحفله الكل كان بيجري والدنيا انقلبت.


    جاد بزعيق وشده........مين المسسسؤول هنا ؟؟


    اتي صاحب النادي بخوف شديد.........والله يا باشا ما اعرف اي الي جاب الفيران دي هنا احنا بنظف المكان يومياً.


    زياد بجديه.......خلاص يا جاد حصل خير الموضوع اتحل وطلعوا الفيران مش قصه بقي!


    جاد ويقترب منه بشده........انتي عارف مين في الحفله يااااغبي.


    زياد ويرفع أحدي حاجبيه.......هيكون مين يعني !


    جاد وجاب آخره.......الي في الحفله هيعقدوا صفقه ادويا للمستشفي ، ودول مهمين في شغل الاداره .


    زياد بلا مبالاه.......طيب مش في مشكله موقف وعدي ، يا سوولي ، يلا نكمل رقص.


    جاد وكان هيولع أو بلاحري ولع خلاص 😂.


    جاد حاول يتماسك......اسف جدا علي الي حصل .


    أحد رجال الأعمال ......خلاص مفيش مشاكل ، لادويا هتوصل في المعاد ، وكدا بقي يبقي شغلنا خلص.


    جاد بهدوء......تمام اوي .


    انتهت الحفله وذهب سالي وزياد الفيلا.


    عند ساره واحمد وكان معاهم محمد يقفون أمام محل ايس كريم...


    محمد بضحك شديد........يخرب عقلك ههههههههه.


    احمد بضحك......لا دا انا كنت هموت من الخوف وانا بعدي الشباك لتقفش ، بس الحمد الله نفدت يسطا .


    محمد بجديه ويضع لايس كريم جانباً ........طب اي الخطوه الجايه يا ساره.


    ساره بهدوء......الخطوه الجايه خلصت اصلا ، هي عايزه تنفيذ بس.


    احمد بجديه........خلي بالك يا ساره اصل الناس دول باين عليهم كدا مش يطمنوا.


    ساره بجديه........متخفش الي عايز ينشن صح لازم يتكه علي الصبر.


    محمد بنعاس......يلا نروح اصل ميت نوم.


    ساره بابتسامه........يلا.


    عند سالي في الفيلا.....


    جاد يزهق.......مش تنسي الشحنه اتسلمت انهارده ، علي اخر لاسبوع هيتسلموا للكبير.


    زياد بجديه......طيب ، وبالنسبه للباقي.


    جاد بأستغراب.....هو أي الباقي؟!


    زياد بزهق......ورق الصفقه؟!


    جاد بجديه........مش ليك دعوه انتي ، انا هخلي بالي منه ، بس ظبط انتي الشحنه الي هتتسلم بكري علشان نضم الاتنين.


    زياد بجديه......ماشي .


    اتجه زياد إلي غرفته بعد أن ودع سالي.


    كانت ساره مستيقظه طوال الليل علي السرير تفكر في ما هو اتي ، عندما سمعت أدان الفجر توضئت وفرشت السجاده وقامت بأداء الفريضه وهمت بالدعاء....ياااارب اشفي امي انا مش ليا غيرها ، يااارب انتي الوحيد الي عالم بيا ، سااعدني وقف جمبي ياارب.


    اتجهت إلي السرير وقامت بلف نفسها بالغطاء تحاول النوم .


    اتي الصباح وأستيقظت ساره علي ضجيج الأصوات في الحاره .....ااااه يا دماغي ، ياااربي مش في غير الحاره الدوشه دي الي بلتني بيها .


    تسمع ساره طرقات علي الشباك وتهم بفتحه.......هههههه  ازيك يواد يا بليله ههه وحشني والله.


    حسن بضحك......ما انتي الي نسيانا اصلا هههه ، المهم خدي طلبك اهو.


    ساره وأخذت منه شيء .......صباحك فل ، معلش تعبتك معايا.


    حسن هو يغادر المكان......تعبك راحه يا بنت لأصول ، يلا بقي سلام اصل اتأخرت علي الشغل.


    ساره بأبتسامه ......في حفظ الله.


    يارا من بعيد تجري خلف ابنها فارس......ااااه يبن ال....


    ساره بضحك.......سبيه لاجئ اكسر عضمك ، الوااااد يخربيت الكفره هههههههه.


    يارا بضيق......مغلبني يا ساره مش بسمع الكلام تعببببت.


    ساره وتقوم بأرتداء ملابسها والخروج من المنزل بسرعه.......يا يارا براحه عليه مش تضربيه لسه صغير الله.


    يارا بضيق وكانت ممسكه فارس من يده......ده دا شطان.


    ساره بابتسامه جميله.......لاء فارس شاطر وهيسمع كلام أمه صح يا فارس.


    فارس بأبتسامه......ايييون.


    يارا بضحك......وحياتك خمس دقائق وتلاقيه ضارب نص عيال الحاره وجايبلي مشاكل ههههه.


    ساره بهدوء وأبتسامه ......لاء مش هيعمل مشاكل ، يلا بقي سلام علشان اتأخرت.


    ركبت ساره التوكتوك وذهبت إلي مكان جانبي وقامت بمقابله شخص خفيه......اظن كدا كل حاجه وصلت.


    الشخص بأبتسامه جميله......عفارم عليكي ، بجد من غيرك مكنتش عارف عملت اي !


    ساره بابتسامه وجديه.....المهم الحق يظهر في لآخر ، جهز انتي كل المطلوب والباقي عليا انا .


    اتجه هذا الشخص بعيدا وانطلقت ساره إلي الموقف تباشر حياتها الطبيعيه.


    في الفيلا عند سالي........


    كانت سالي تطعم زياد بيدها.......الف هنا يحبي.


    زياد بأبتسامه جميله.......احلي حبي علي الصبح .


    جاد إلي هيفرقع......يلا علشان مش نتأخررر.


    زياد ويشرب العصير.......اصبر افطر لاول.


    سالي بضيق......اهدي يا جاد الله ؟!


    جلس جاد ويحاول كبت غيظه وفي نفسه......الله يرحم أيام مكنت بتشرب من بوز الحنفيه .


    انهي زياد إفطاره وخرج مع جاد وزهبوا إلي مكان أشبه بخالي من العمار.


    زياد ويبتلع ريقه.......اي المكان دا .!


    جاد وضغط علي حجر ليفتح جدار ويهبط إلي لاسفل.


    زياد بقلق.......هو احنا رايحين علي فين؟؟


    جاد بضيق.......تعرف تسكت جبتلي صداع؟!


    ليتفاجئ زياد بأشخاص يقومون بصنع وعمل اقراص الحشيش....ايييي المكان دا ؟؟؟؟


    جاد بهدوء......دا بقي المكان الي محدش يعرفوا غيرنا ، وطبعا لو حد نطق بكلمه هو وعلته يكونوا مدفونين تحت لأرض ، المكان دا تبع الكبير لان احنا بنورد تجارتنا بري وبنستلم لما تكون في طلبيه مستعجله ، فهمت ؟؟


    زياد بجديه .....ايوه.


    جاد بجديه اكبر......خليك مع الناس هنا ، تمم علي الشنطه الكبيره لحد اما اشوف القائمه.


    بالفعل كان زياد ينفز كل ما طلب منه ، الجميع مشغولين ليدخل ياسر بمرح ......جاد بيه ، اي رئيك في الشغل!


    ليلتفت زياد بصدمه ياااسر!؟


    ياسر بصدمه اكبر ......زيااااااد.


    جاد بجديه واستغراب.........انتم تعرفوا بعض؟!


    ياسر بجدية........ايوه عز المعرفه كمان ، وكنت عامل نفسك الطاهر الشريف؟؟؟


    زياد بغضب وأمسكه من ملابسه ، ليقوم جاد بفصلهم بغضب.......لحظوا أننا في شغل ، اي خلاف بنكوا يتحل بره الشغل ، أما في الشغل هيبقي في موتكواااا ، فهمييين؟؟؟!


    زياد بتنهيده ......طيب.


    كان ياسر ينظر إلي زياد بضيق........علشان خاطر جاد باشه بسس .


    بدأ الجميع بالعمل ، كانت تمر الايام بهذا لاسبوع علي البعض بسعاده ، والبعض لآخر بقلق ، وأخرون بهدوء ، ليأتي يوم تسليم الشحنه المطلوبه للـKing .


    كان زياد يقوم بـ.....(بما اني بنزل فصلين الفصل الي بنزله لاول لي مش بيجيب تفاعل زي التاني يا جدعان 🙂 طيب نوصل لل400 كومنت وابقي انزل الي بعده بقي امتي؟! حسب ما تقولو رئيكم وتتفعلوا خلاص لاسكربت بيفنش علي فكري اخر حلقتين 👍)


    اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد 💞.


    #يُتبع.. 


    أسكربت⁦☄️⁩✨

    ⁦⛓️⁩تربيه_حواري⁦⛓️⁩

    #Asmaa_Habib✍️.

    البارت قبل الخير🤩

    ★17★

    كان زياد يقوم بوضع الشنطه هو وجاد داخل السياره من المخبئ الخاص بهم .


    جاد بجديه........ياسر ، كمل انتي الشغل هنا لحد اما نيجي ، واياك تعمل اي غلطه ، لان اي غلطه بموتك.


    ياسر بجدية.....حاضر يا جاد باشا


    يتلقي جاد اتصال من ابراهيم الكحلاوي....... ايوه يا عمي؟!


    ابراهيم الكحلاوي.......انا مستنيك في المستشفي لان الادويه هتوصل ، مش عايز تأخير ، وصل الطلبيه وتكون عندي.


    جاد بهدوء ......حاضر يا عمي ، يلا يا زياد زمان الكنج وصل.


    زياد بجديه......طيب انا الي هسوق.


    جاد بجديه.......طيب يلا.


    انطلق جاد وزياد وكان معهم سياره تسير في الخلف للحراسه ، وصلوا المكان المنشود ثم اتجهوا إلي المكان الذي يتم فيه تسليم الشحنه للـKing.


    وصلت سيارات الKing ودخل بشموخ بكميه حرس هائله ليفتح الباب الحديدي ويدخل ثم يجلس علي مقعده.


    كان جاد يوقم بفتح الحقيبه.......دي الطلبيه الي قولت عليها يا King اظن كدا ، الشغل تم.


    الKing بأبتسامه ......تمااام اوي .


    جاد بأستغرب.......طيب فين التمن.


    الking ويشير إلي رجاله التي قامت بوضع المسدسات علي رئس جاد واياد أيضاً......تمن ههههههه ، تمن مين يا روح امك ، بقي تبلغ عننا والورق يوصل للحكووومه ، اتشاهد علي روحك ، وانا خلاص مسافر شكرا علي التسليم هههههههه.


    جاد بصدمه........ازاااااي انا مسلمتش ورق ، الورق وصلك زي ما طلبببت ، انا لي هبلغ عنك دنا من رجلتك يا king .


    زياد بخووف.......يعني ايييي يعني هنموووت !


    كان يهم الking  للخروج ولاكن....


    لتخرج الشرطه فجأه من المدخل الرئيسي والحرس يقومون برفع السلاح.


    ظابط الشرطه بحده ......خليهم ينزلوا السلاح.


    الـKing بسخريه.......بجد ههههه ، انتي الي موتك علي ايدي.


    لتخرج ساره من خلف المقعد وتضع السلاح علي رئس الـKing.......انتي إلي موتك علي ايدي ، خليهم ينزلووو السلاح.


    أنصدم  الـKing وأبتلع ريقه بصعوبه وأمرهم بخفض السلاح......نزلوووو.


    جاد كان يموت رعبه فهذه جريمه ليست بهينه قام ضابط الشرطي بوضع الكلبشات في يد الكنج وتتجه ساره إلي زياد بأبتسامه.......وأخيراً ههههه ، جدع يا زيزو كدا عملت الي عليك .


    جاد بصدمه شديده......زيااااااد ؟!


    زياد ويقف جمب ساره بفخر ......ايوه ، هو انا عمري انسي اصلي .


    جاد كان غاضب جدا وكان الضابط يضع في يده الكلبشات ولاكن جاد دفعه بسرعه وقام  بسحب المسدس بسرعه من جيبه ووضعه علي رئس زياد......اببببعدو وإلي هقتله.


    كانت ساره قلقه جدا وكان زياد يحاول افلات نفسه ، ولاكن كانت قبضه جاد قويه ، خرج به وكان يوالي ظهره للخارج ، ولاكن يجد أحد يضع مطوه علي رقبته.


    محمد بجديه.......نزل ياااض المسدس لطير رقبتك .


    جاد لم يبالي له ليضغط محمد بالمطوه علي رقبه جاد وينزف القليل من الدماء ......خلاص اهو ،، ابتعد جاد عن زياد واسرع رجال الشرطه بالقبض عليه ، وإدخالها سياره كبيره (أحدي سيارات الشرطه للأمن الدولي)


    زياد بأبتسامه جميله.......شكرا يا محمد ، مش عارف كان ممكن يح.....


    محمد ويضع يده علي كتف زياد ......احنا خوات يبني ، انا لو هموت علشانك ، ومسبكش ابداً.


    ساره بابتسامه جميله.........اصيل يا محمد .


    زياد بلهفه.......يلا بسرعه ، امي وحشتني اوييي.


    ساره بأبتسامه لا تبشر بالخير.........لاء لسه يلا علي القسم اصل في شويه تصفيات كدا.


    زياد بزهق.......يا ساره ما خلاص بقي؟!


    ساره بجديه........عايز تروح روح انا راحه.


    زياد بأبتسامه جميله.......انا اقدر اسيبك يا جميل ههههه.


    ساره بضيق.......اتلم ياض.


    زياد بتنهيده وهيام......حاضر ، كانت وحشاني ياض دي اوي.


    محمد ضحك عليه.......يخربيت الحب ولع في الدره ههههه.


    اتجه الجميع إلي قسم الشرطه لتدخل ساره بشموخ وتذهب الي الحجز.......اهلا سالي!


    سالي بضيق شديد......انتي يا بنت ال.....


    قاطعتها ساره وجذبتها من ملابسها ، حرف كمان وهقتلك لو جبتي سرتهم ، انا جايه اخد حاجه ملكي بس ،، وتقوم ساره بنزع الدبله من يد سالي بشده ودفعها بعيدا.......يتك دهيه في شكلك الماسخ.


    محمد ويقترب من ساره وبهمس......بزمتك دي شكلها ماسخ ههههه.


    ساره وتقوم بلكمه في معدته بغضب.......كلمه تانيه وقول علي نفسك يا رحمن يا رحيم.


    محمد ويعود إلي ما كان عليه بضحك......خلاص خلاص ، الطيب احسن .


    زياد بأبتسامه جميله......خلاص كدا نمشي بقي .


    ساره بأبتسامه .....يلا يا زيزو.


    ابراهيم الكحلاوي بغضب ......ازاي وحده تربيه حواري زيك تخلينا ندخل السجن ، انتي ا.....


    ساره قاطعته وقامد بجذ كرسي وجلست عليه بشموخ وتضع قدم علي لاخري ...... هقولك ، ان... (😂😂 اااه منك يا ساره ، تفاااعل بقي عرفي ان البارت قصير وهتولعوا فيا بس معلش ، بكري بأذن الله الباااارت لاخير 😉 وهنعرف فيه أي الي ساره عملته هي وزياد بالتفصيل واي هو اللقاء لاخير للابطال 🤩 تفاااعل كبييييير يلا تشجيع + في مفجأه انا محصراها ليكم بكري بأذن الله وياااارب تعجبكم ⁦❤️⁩)


    اللهم صلي على سيدنا محمد 💞


    أسكربت⁦�⁩�

    ⁦�⁩تربيه_حواري⁦�⁩

    #Asmaa_Habib�.

    البارت لاخير⁦��

    ★18★


    ساره قاطعته وقامت بجذب كرسي وجلست عليه بشموخ وتضع قدم علي لاخري ...... هقولك ، انا لما وديت امي المستشفي وكنت خرجه لاحظت حاجه غريبه في المستشفي بتحصل ، مأخدش وديت الصراحه بس استغربت بنتك وتصرفتها ، عرفت الي انتم بتجروا في الحشيش لما كانت بنتك وخده زياد الحفله ، وشفت الله يجحمه أورني ، لان انا عرفه أن لأشكال دي وش حشيش وقابل جاد والورق الي كان في الشنطه  راح للشرطه وأتكشف الKing حبينا بقي نلعب بيكم علي الهادي ونصبر لآخر طلبيه ، لما سالي خلتني اشتغل عندكم في الفله دا سعدني أن أوصل لأوراق صفقات كبيره والورق دا كان هيوديكم انتم كمان في داهيه بسبب لادويه المضروبه  ، أمام بالنسبه لزياد فكان شغال لحسابي كان بينفز كل حاجه انا بقوله عليها ، لما عرضتوا عليه الشغل معاكم وافق ودا لانه كان عارف ان فيه أفاده للشرطه ، ولما جاد كان شاكك في زياد ودا كان متوقع وأنكم ريحين البار ، كنت متفقه مع الجرسون أن المشروب الي يشربه زياد عصير تفاح يا باشا هههههه مش عنب ، المهم الموضوع مشي زي الحلاوه ، طبعا الشرطه كانت متابعه كل حاجه وكان زياد مركب كاميرات في المستودع وكل التعريفات متسجله ، المخبأ بتعكم انكشف واتقبض علي ياسر وكل الي كان معاه ، وكنت أنا مستنيه الكنج لما يوصل ، طبعا كدا كله كوم و كانت حفله الخطوبه كوم تاني اصل دي كانت تسليه وقت وبالمره عرفت مين الي عامل معاهم الصفقه ، وكانوا تحت المراقبه وطبعه شحنه  لادويه الي جت انهارده فيها مواد تجفيف لنبات الحشيش الي بتصنعوه ، لا بجد كان شغل كبير اوي وكنتش هعرف دا الي بمساعده زيزو ، ومحمد بلحا حبيبي ، الي حبك معايه اللعبه ، ولا حسن الي كان بيتابع مع زياد في شغل الكامرات والتصوير ، وكمان الواد حمص الي عمل الواجب هههههه، اظن كدا عرفت !


    ابراهيم الكحلاوي بدهشة وجلس على المقعد......اه يا تربيه حواري انتي يطلع منك دا كله؟؟!


    ساره وتقوم بشموخ.......عن ازنك يا كحلاوي بيه ههههههه.


    خرجت ساره وورئها زياد ومحمد ليقوم ضابط الشرطه بأيقافها.......استني يا ساره في حفله تكريم ليكي وطبعا لزياد لانكم ساعدونا اوي.


    زياد بسرعه.......انا مش عايز حاجه غير العربيه الي بره دي سبوهاااالي.


    ساره ومحمد والضابط ضحكوا عليه ، وبالفعل تم اقامه حفله جميله لتكريم الجميع .


    الضابط بمدح ......انتي فعلا بنت بميت راجل .


    ساره بتنهيده ......كان نفسي ابقي شرطيه يا بيه ، بس يلا اهو النصيب.


    الضابط بتفكير وقام بأكمال حديث معها.


    بعد مرور 6 اعوام في أحدي الشوارع كانت ساره تطارد اثنين وكان معها ثلاث من رجال الشرطه.


    قام الاثنين بالدخول في شارع جانبي.


    أحد الشرطيين بسرعه......يلا نلحقهم من الشارع التاني.


    ساره بهدوء وتقوم بالشاره لهم بأن يتبعوها ثم اختبئو وراء سياره.


    قام الرجلان بالتسحب بهدوء .....يلا مشيوا ،، تقدموا إلي لامام لتقوم ساره بأمساكهم من الخلف بضحك......عيب عليكم دنا تربيه حواري هههههههه.


    الشرطيان امسكوهم بضحك وثم القبض عليهم ثم أخذهم إلي البوكس.(نعم ساره أصبحت شرطيه ماهره جدا) استقلت ساره سياره الشرطي للذهاب إلي القسم.


    بعد أن سلمت ساره المجرمين وخرجت من عملها اتجهت إلي الحاره وتقوم بألقاء السلام علي الناس في الحاره ،( رغم انا ساره وصلت إلي مراتب عليا إلي أنها لا تريد ترك الحاره ) زياد وقام بالخروج من السياره ولاشاره لساره بسرعه........ساااااره.


    ساره بابتسامه جميله......مساء الخير يا زيزو.


    زياد بأبتسامه جميله......اي بقي يا ساره مش أن لاوان بقي ، الحمد الله اشتغلت اهو وبقيت ممتاز كمان واشطر ممرض فيكي يا غربيه عايزه اي تاني ؟!


    محسن بضحك......السلام عليكم ، اي يا زياد مستعجل علي الهم لي يبني هههههههه.


    ساره وزياد ضحكوا وقاموا برد السلام .


    ساره بجديه.......معاك حق يا زياد ، وانا خلاص تعبت من الشغل ، أن لاوان فعلا ههههه.


    زياد بفرحه وهم ليعانقها ولاكن ساره قامت بثني زراعه خلف ظهره بخفيه وسرعه.......تتعدل يا روح امك فيروز ، بعد كتب الكتاب .


    زياد بتأوه......اااه يا مفتريه ، خلاص سبيني.


    أبعدته ساره بزهق.......اياك اتكررها .


    زياد بسرعه.......قسما بالله لنكتب الكتاااب النهااارده .


    وبالفعل اتي زياد بالمأزون ، وتم وضع طاوله في منتصف الحاره وعقد قران ساره وزياد.


    زياد مكنش مصدق أن خلاص وأخيرا حبيبه الطفوله بقت مراته وحلاله .

     

    فاطمه بفرحه وتقوم بأطلاق الزغاريد...... لووولوووليييييي اللللف مبروك يا ساااره.


    ساره بفرحه.......الله يبارك فيكي يما .


    فيروز وتحتضن ساره بفرحه......اللللف مبروك موصكيش علي زياد هههههههههههه.


    الكل ضحك بشده وبالفعل تم عمل اجمل فرح فيكي يا حواري الغربيه .


    في الشقه كان زياد يحمل ساره بتعب......اي يا ساره انتي تخنتي لي كدااا.


    ساره ونزلت بضحك......لا يا خفيف ، انتي الي شكلك مش قادر تشلني وسع كدا.


    زياد بصدمه أو يدعي الصدمه......أوسع هااااأووووو ، يا مفتريه ٢٤ سنه الواحد مستني اللحظه العاطفيه دي وتقلييليي وسع ياااااااخبتك في مراتك ياااااازياد.


    ساره وترفع الفستان بلا مبالاه وتدخل الغرفه وتقوم يغلقها.......طيب دنك هنا لما أغير .


    زياد بضيق من الخارج......ساااااره افتحي يا بت.


    ساره بابتسامه جميله وضحك.....لاء لما تبقي تشوف حلمه ودنك ههههههه.


    زياد جلس علي لأرض بحسره .......انا امي دعيه عيا انا عااارف.


    بعد ما يقارب نصف ساعه خرجت ساره مرتديه إسدال.....يلا يا زياد علشان نصلي.


    زياد بأبتسامه جميله......يلا يا جميل ادخل اتوضي طيب.


    بالفعل اغتسل وتوضيء وصلي أمام لساره وقام بالدعاء لهما .


    زياد بنص عين عين.....يااابت.


    ساره بنص عين......يااااواد.


    ضحك لاثنين ،، اصدقاء طفوله أصبحوا عشاق ولاكن عشاق الحلال ما احلا هذا العشق الصافي الذي لا يعكره الحرام .�


    بعد مرور أربع أعوام........★


    فارس وكان يضرب أحد في الحاره وكانت رنا تبكي.


    ساره بسرعه وتحتضن ابنتها.......في اي يا رنا!


    رنا وتحتضن ساره ببكاء ......فارس زعقلي وضرب خالد علشان اداني ورده.


    فارس بغضب لرنا......وأياكي تخدي حاجه من ولد هكسر رقبتك.


    ساره بضحك ......يا واد يا جامد.


    كان محمد اتي من عمله وذهب إليهم بتنهيده ......خير يا جماعه في اي ، اي المصيبه الي عملها فارس المرا دي ؟!


    حسن من البلكونه بضحك.......فاتك نص عمرك هههههه ، ربنا يعينك يا محمد.


    زياد خلف ساره بضحك.......بشره خير هنبقي نسايب ياباشاااا ههههههه .


    محمد ويدعي الخضه ويمسك فارس.......حرام عليكم ابني لااالااااء ، انا غلبااان ، يا اخي مش لاقي غير ساره بلاوي وبنتها؟!


    زياد بأبتسامه جميله.......وملها يا اخوي دا انتي تتفشخر بينا هههههههه.


    حسن بضحك......ايوه احني تربيه حواري يابا هههه


    ساره بأبتسامه جميله.......ايوه تربيه حواري .


    ضحك الجميع بمرح وسعاده ، فرغم أنها عاشت حياه شاقه وصعبه إلا أن إصرارها وعزيمتها لم تقل يوماً بل حاربت بكل قوه من أجل الحق  ، كانت طفله ذات طموح وفي النهايه حققت ما تتمناه ، ليس عيباً أن نكون منتميين لأماكن شعبيه فليس المكان ولا الحاله الماديه تقتل الطموح ، فالطموح يولد من بإصرار وعزيمه وهذا ما فعلته البطله الشجاعه ★ساره★

     


    الحمد لله التي تتم بنعمته الصالحات ، كان أول أسكربت ليا بتمني منكم انكم تقولي رئيكم في لاسكربت بأمانه وتتفعلوا كتير علي لالبوم والكمنتات الكتير فضلا لانه بيشجعني جدا جدا ⁦+ شكراً للي كان بيديني رأيه انا كنت بتبسط اوي اوي من المتابعه الجميله شكرا ليكم جداً + انتظروا المفاجأه الي انا محضراها ليكم دمتم بخير  ، والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته.

    .






     

    تعليقات