![]() |
(عاصفه رحمه)
*البارت الاول والثاني والثالث *
فى غرفه متوسطه من الونها تعرف انها لفتاه ولكن تعم بالفوضه
كانت تنام مثل عادتها على الفراش تنام رأسا على. عقب ويد هنا والأخرى هناك لم تعرف لها وضع مناسب ،والغطاء نصفه عليها والنصف الآخر يلامس الأرض
دخلت عليها والدتها مثل كل يوم تلقى عليها مرشح اى ام مصريه اصيله
فاطمه والدتها /انتى يا زفته قومى اتخرتى على الشغل من اول يوم ثم قامت تهزها بعنف قومى يا اخرت صبرى
رحمه وهى تعتدل فى الفراش بتافف /فى اى بس يا بطه كنتى سبينى شويه
فاطمه بحنق /قومى يا برده انا مش عرفه هتفتحى بيت ازى
رحمه بمرح /وده سؤال بالمفتاح طبعا يا بطوط
وما هى إلى دقيقه وكانت رحمه بالحمام التابع لغرفتها
رحمه بصوت عالى /يارب يضيع أو بتقطع منك يا فاطمه يا بنت ام فاطمه
(طبعا عرفتو أن نو ده الشبشب اقرب سلاح ال. الام )
فاطمه بزعيق /اخلص يا زفته ، هتتاخرى
ثم خرجت لتحضر الافطار
وبعد ١٥دقيقه جلست فاطمه تنتظر ابنتها وابنت اختاها المزعجه
دقيقه وكان الباب يقرع كالطبول،فاطمه بصرخ /بس يا زفته جايه كسرتى الباب
علا بمرح/كل ده يا بطوطه مخلينى واقفه على الباب ولا انا يعنى عشان معنديش لحبيب
رحمه وهى تخرج وتكمل معها /ولا قريب تعملو معايا كده
رحمه وعلا/اهى اهى اهى اهى
فاطمه بخبث/,طب هروح أفطر على اما تخلصوا مشهد كل يوم
علا بسرعه وهى تجلس على طاوله الافطار/ لا انا خلصت
رحمه وهى بجانبها /وانا كمان
علا وهى تلعق الأكل بفمها الممتلاء /نولينى يا خلتى الخيار الله يخليكى انقنق فيه
فاطمه بضحك /خودى يختى على الله تسكتى
وبعد ربع ساعه انتهت كل من رحمه وعلا الافطار ونزلوا للتوجه إلى عملهم
(رحمه فتاه جميله ومرحه تمتلك عيون بنى وشعر بنى وبشره بيضاء وخدود ممتلاءه مما زاداتها جمالاً
وترددى حجاب يجعلها مثل الاميره
تعيش مع والدتها فقد اما والدها يسافر إلى الخارج للعمل
علا ابن خالت رحمه تعيش مع والدها ووالدتها
فتاه مرحه كل الحياه بالنسبه هزر وضحك لا تعرف شىء عن الجد هل ستظل على هذا الوضع ام للقدر رأى اخر
تملك عيون سوداء وبشره خمريه وشعر اسود حريرى تخفيه تحت حجابها )
........................وحدو الله............................
استيقظ هو من النوم وهو يعتدل على الفراش ثم أمسك هاتفه ونظره للساعه وبعدها ترك هاتفه وتوجه إلى المرحاض وبعد دقائق خرج من المرحاض وتوجه الى غرفه الرياضه التى بجناحه الخاص بعد الانتهاء من الرياضه توجه الى غرفه الملابس وارتدى ملابس العمل ونزل للاسفل
وجد والدته بوجهها البشوش تجلس على طاوله الطعام
اسد بابتسامه/صباح الخير
زينه بحب/صباح النور يا حبيبى اقعد أفطر
اسد وهو يقبل يدها ورءسها /لا انا متأخر يا ست الكل هفطر فى الشغل
زينه بابتسامة/ماشى يا حبيبى خلى بالك من نفسك
ابتسم اسد لها فهو مهما مر العمر تعتبره طفلها المدلل
خرج وركب سيارته وتوجه إلى عمله ،بعد نصف ساعه وقف بسيارته أمام شركه اسد المنشاوى لاستيراد والتصدير ترجل من السياره بكل هيبه وغرور ودلف الداخل وقف الجميع احتراما له تحت نظرات الإعجاب من الفتيات مما زاده غرورا
دلف الى مكتبه الخاص وخلفه السكرتيره
اسد بنبره جاده /استاذ عاصم جيه
مرام السكرتيره /لا يا فندم
اسد بهدوء /طب اول لما يجى قوليه انى عايزه
مرام بجديه /تمام يا فندم
جاءت أن تخرج ولكن أوقفها صوته مره اخرى
استاذ احمد فى مكتبه
مرام بهدوء /ايوه يا فندم احمد باشا واصل بقاله ساعه
اؤما لها اسد وأشار لها بالخروج ،ثم امسك عدت اوراق يتفحصها
......................صلوا على النبي.........................
ترجلت كل من علا ورحمه من سياره الاجره امام بوابه الشركه
علا بانبهار/ما شاء الله جميله
رحمه بفرحه /اخيرا هشتغل ومع مين مع ابو حميد حبيب قلبى ♥️
علا بضحك /ده انتى هتخليه يعلن إفلاسه يا ما 😹
رحمه بفخر مصتنع/بكره تشوفى ااوختشى
علا بمياعه/يلا ابلتى
رحمه بضحك /يلا ندخل بسرعه بليس الاداب جيه
علا ورحمه /هههههه
دلف الى الداخل بعد الاستعلام عن البطاقه الشخصيه وبعد التعرف على الهويه التى أعطاهم احمد المنشاوى ،امر لهم بالدخول
......................استغفر الله...................................
انتهت اسد من مراجعه الورق الذى بيده ثم حمله وذهب إلى مكتب احمد المنشاوى
دلف بعد أن أذن له احمد بدخول
اسد بهدوء /صباح الخير
احمد بابتسامه /صباح النور
اسد بجديه /انا رجعت أوراق الصفقه الجديده،هى تمام ومربحه وانا إلى هباشر التسليم بتاعها
احمد بجديه/,تمام ،كنت عايز أقلق حاجه
اسد باهتمام /حاجه ايه
احمد بابتسامه/انهارده هتيجى بنت محمد صاحب ابوك الله يرحمه وهتشتغل هنا فى الشركه
اسد بعصبيه /انتا عارف يا جدى انا مبحبش الوسايط
احمد بصرامه/مش لما تشوف كفاءته الاول فى الشغل وبعدين يبقا اتكلم ،وكمان انا عايز سكرتيره وهى شطره وهتسعدنى
اسد بجديه /انتا حر يا جدى بس اما نشوف هتستحمل لحد امتا
ثم وضع أمامه عدت اوراق /أمضى عشان امشى فى اجراءت التسليم
أخذ احمد منه الاوراق
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،وحدو الله ................................
دخلت رحمه وعلا فى الشركه ووقفو أمامه السكرتيره التى بالطابق الثانى
رحمه /لو سمحتى هو مكتب استاذ احمد المنشاوى فين
السكرتيره بنبرة عمليه /الدور التالت
رحمه بشكرا /شكرا
ثم ذهبت إلى الدور الثالث باستخدام الاسانسير
وصل المصعد إلى الدور الثالث وخرجت رحمه برفقت علا
رحمه وهى تقف امام السكرتيره الخاصه بالدور /ده مكتب استاذ احمد المنشاوى
السكرتيره باحترام /ايوه يا فندم ،ااقوله مين
رحمه بابتسامه/رحمه محمد
السكرتيره بعمليه/اتفضلى يا فندم هو ادانى خبر اول لما تيجى اتفضلى على طول
رحمه بابتسامه /اوك يا قمر
ثم ذهبت اتجاه المكتب برفقه علا التى كانت منبهره بتصميم الشركه
...................,.....,..,..,, استغفر الله،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
فى مكتب احمد المنشاوى
أخذ اسد الورق بعد أن مضى عليه جده وهم بالوقوف ولكن صدم من تلك العاصفه التى دخلت إلى المكتب
رحمه وهى تندفع داخل المكتب بصوتها العالى غير عابىءه لأحد
/وحشتينى يا ابو حميد ثم ذهبت باتجاه وسلمت عليه بكل احترام
احمد بضحك /وانتى وحشتينى يا عفريته
رحمه ببراءه مزيفه/انا عفريته يا ابو حميد ثم أكملت بتمثيل ولا عشان انا بحبك تقوم تكسر قلبى الى دق عشانك ولا نسيت ايام الحضانه ♥️😂 و هى تضع يدها على قلبها ووجها يعمل راكشنات مضحكه
انفجر احمد ضاحكا هو ورحمه غير منتبهين لتك الوقف يتابعها بأعين حاده وهو يتابعها وينظر لكل انش بوجهها وضحكتها الطفوليه التى أسرت عينه وخدودها الممتلئة التى احمرت من كثره الضحك مما زادها جمالاً وجاذبية من نوع آخر غير كل الفتيات فى هى طفله بمعنى الكلمه
احمد بانتباه /اعرفك يا اسد ديه رحمه بنت محمد صاحب ابوك
اسد ببرود /اهلا ،ثم أخذ الاوراق وذهب خارج المكتب
رحمه وهى تنظر الجد بغيظ/ماله ده
احمد بضحك/لا هو كده عادى
ثم جلس الجد خلف مكتبه ورحمه أمامه
احمد بجديه/طبعا انتى عارفه انك هتبقى السكرتيره بتعتى وأن عندى الشغل شغل
رحمه بجديه /تمام
احمد/علا مع السكرتيره صح
رحمه بابتسامه/اها السكرتيره قلتلها انك مرتب شغلها وخدتها تعرفها عليه
احمد بجديه/تمام ، يلى نبدا الشغل
رحمه بحماس/ يلا
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،سبحان الله ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
فى مكتب عاصم
دلف الى مكتبه بسرعه وجلس خلفه وهو يلتقط أنفاسه بصعوبه
عاصم لنفسه /يختى عليك يا عصومى هتموت بدرى لو ابو الهول شافك جاى متأخر
اسد /ما انا جالك اهو اقراء الفتحه
عاصم بخضه/ابو الهول ااااصدى اسد
اسد ببرود /خلصت
عاصم /مالك يا عم مش طايق نفسك كده ليه
اسد وهو يجلس بمقابله ويتنهد بضيق /جدى جايب بنت محمد صاحب بابا وبنت خالتها يشتغلون هنا
عاصم بتعجب /وانتى ايه إلى مضيقك
اسد بنرفزه /انا مبحبش الوسايط ويبقى يورينى هيستحملو الشغل لا حد امتا دول اطفال
عاصم بضحك /هههه اطفال ،وبعدين الاطفال احباب الله يا عم
اسد ببرود/انا رايح المكتب وبنت خلتها هتجيلك عشان هى السكرتيره الجديده
عاصم بهدوء/اوك
خرج اسد وتوجه إلى مكتبه وبعد دقائق دخلت علا إلى مكتب عاصم بعد أن أذن لها
علا بجديه /الورق ده يا فندم استاذ احمد بعته لحضرتك
عاصم بجديه /تمام حطيه عندك واخرجى
وضعت علا الأوراق وخرجت إلى مكتبها اما عاصم
عاصم لنفسه/والله اسد ده عبيط بقا دول اطفال ديه اشطه ، انا حبيت الشغل اوى
( اسد المنشاوى /شاب طويل القامه وبشره خمريه وشعر اسود حريرى ورموش كثيفه وعيون عسلى
جاد جدا فى عمله يكره الوسايط )
(احمد المنشاوى /جد اسد ويحبه بشده فهو الذكرى المتبقى من ابنه ويحب رحمه مثل حفيدته لانه يعتبر والد رحمه مثل ابنه ،،،،ابو اسد،
(عاصفه رحمه)
*البارت الثانى*
لمكتب اسد
شعر بالألم يحتل رأسه وليس له القدره على. اكمال العمل ،طلب السكرتيره الخاصه به مرام
دلفت مرام إلى المكتب بعد أن طرقت عدت طرقات على بابا المكتب
مرام بهيام /ايوه يا فندم
اسد ببرود /اعمليلى واحد قهوه بسرعه
مرام بحنق/حاضر يا فندم
ثم تركته وذهب لتجلب القهوه
أما اسد ابتسم بسخرية فهو يفهم مقاصدها ونظراته له هو بالنسبه لجميع الفتيات كنز لم ينتهى من مال وسلطه ونفوذ ولكن توقف عن الفكره عندما أتت فى مخيلته تلك الطفله رحمه بخدودها الممتلئة ابتسم دون أن يدرى
انتبه على تلك الواقفه أمامه وتنظر له بتعجب
اسد بغضب وهو يقف /انتى ازى تدخلى من غير أذن
رحمه ببرود مستفز /والله انا ملقتش السكرتيره بره وكمان خبط بس الظاهر أن حضرتك مكنتش فايق
اسد بغضب وهو يتوجه نحياها /يعنى انا إلى غلطان
رحمه وهى تترك الورق على الطاوله الصغيره التى بجانبها
رحمه بسرعه/ بعتلك الورق ده ترجعه ، ثم جرت الى الخارج بسرعه البرق
تحولت ملامح اسد من الغضب إلى التعجب من تلك العاصفه فهو أطلق عليها هذا الاسم منذ دخولها إلى مكتب جده
اسد بهمس /عاصفه
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،استغفر الله،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ذهبت رحمه مسرعه إلى مكتبها وجلست على الكرسى وما زالت التقت أنفسها بصعوبه
رحمه بهمس /كده هيفكرنى جبانه. عشان سبته وجريت
اممم لا المهم انى خد حقى هو إلى غلطان وسرحان اكيد لو انا إلى كنت سرحانه مكنش سكت ده طلع رخم رخامه كلام جده كله صح اه يانا ياناما ده اخرك يا رحمه هتقبلى الخلقه ديه كل يوم ثم تنهدت ربنا يستر
بخخخخ
رحمه بفراغ بعد ما وقعت من على الكرسى لأرض /علا الله يخربيتك خلتنى قطعت خلف
علا بضحك /ما انا لايتك اتجننتى وعماله تكلمى نفسك
رحمه وهى تجلس على الكرسى بتعب */تقومى تموتينى يا زفته
علا باهتمام /مالك بقا مين واكل عقلك
رحمه بحنق /واكل ايه يا هبله هو انا بتنجانه
علا بضحك/لا كوسه
رحمه بحب /فكرتينى بحبى عماله اتحليل على خلتك عشان تعملى الكوسه
علا بضحك/حبى هههه مش قدره هموت ههههه
رحمه بحنق/طب يلا علا شغلك بدل معملك انتى كوسه
علا بمرح/وعلى ايه الطيب احسن وبعدين مبحبهاش
ثم ذهبت مسرعه اتجاه مكتبها قبل أن تهجم عليها رحمه وتخرج كل غضبها بها
فى مكتب احمد نظر إلى الملف الذى بيده اخر نظره قبل أن يرفع الهاتف الخاص بمكتب اسد
أما على الجانب الآخر كان اسد يرتشف القهوه وجد الهاتف يعلن عن اتصال رفع السماعه أذنه
اسد /الو
احمد/,,,,,,,,,,
اسد/ تمام
احمد/,,,,,,,,,,
اسد/خلاص ماشى نص ساعه وبعدين هيبداء الاجتماع أن كده كده خلصت الملف هشرب القهوه بس وهاجى
احمد /،،،،،،،،،،
اسد /سلام
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،استغفر الله،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
عند عاصم كان يجلس بمكتبه وينظر فى الملف الذى أرسله له جده هو نفس الملف الذى أرسله لاسد
حيث يتخذ كل منهم أفكاره ولكن وجد الهاتف المحمول يعلن عن اتصال
رفع سماعه على أذنه دقيقه ثم اغلفه فكان اسد يخبره إن الاجتماع على وشك البدء
حمل أوراقه وذهب الى غرفه الاجتماعات
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،صلى على النبى ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
بغرفه الاجتماع دلف الجد وخلفه رحمه وكان يجلس عاصم وأسد بجانب بعد وعلى الجانب الآخر كان يجلس الوفد الاطالى وقف الجد راس طاوله الاجتماع ورحمه بجانبه والتوتر بادى عليها من نظرات اسد لها وتوترها بسبب أنه أول اجتماع لها
نظر الوفد باستغراب نحو رحمه ف. احمد المنشاوى لا يصق بأى احد يحضر الاجتماعات المهمه مثل هذه غير حفيده وعاصم كيف يحضر هذه الفتاه
احمد وهو يفهم مقصدهم /احب ااقدملكم رحمه السكرتيره الجديده وزى حفيدتى
ثم حول نظره لرحمه /وده مستر فيكتور وصديقه ميكس وشريكتهم آليا
#الحوار مترجم#
نظرت لهم رحمه بابتسامه /مرحبا بكم
فيكتور بابتسامه/اهلا بكى عزيزتى
ميكس وهو ينهض ويمد يده للسلام /اهلا بكى جميلتى ،اعترف ان الفتيات الشرقىيه جميلات
رحمه بتوتر وهى تسلم عليه /شكرا لك
آليا بضحك /,ما هذا مكس الا تكف عن تغزل الفتيات نحن بعمل يا رجل
مكس بضحك /لا استطيع صغيرتى
كل هذا تحت نظرات اسد الحارقه وضغط بيده على القلم الممسك به حتى ظهرت عروق يده
لاحظ جده نظرات اسد المتواجه لرحمه وميكس ابتسم بداخلها بسخريه فهو يعلم حفيده ازى عشق احد يأبى الاعتراف حتى لنفسه أنه يعشق أحدهم، فهو مخصص حياته للعمل فقد وهذا ما يزعجه هو يريده أن يتزوج ويعيش حياته مثل أى شاب فى عمره
جلس الجميع على طاوله الاجتماع وقام كل من اسد وعاصم بشرح الأفكار التى يريدها وانتهى الاجتماع على موفقه الطرفين فى وقت التسليم
ولم يتوقف ميكس على النظر لرحمه تحت نظرات اسد الغاضبه
فيكتور وهو ينهض /سررت بلقاء سيد احمد وسيد اسد وسيد عاصم وعزيزتى رحمه
احمد الجد/ونحن أيضا
ميكس /نتمنا العمل معكم مره ثانيه وثم حول نظره لرحمه /وسررت بلقاءق صغيرتى
رحمه بابتسامه مجمله /وانا ايضا متر ميكس
ذهب الجميع خارج المكتب لتوديع الوفد وبعدها ذهب كل منهم إلى مكتبه
بعد انتهاء العمل ذهبت رحمه وعلا سويا /علا بمرح /اخيرا الواحد خد افراج انا مكنتش عايزه اشتغل اصلا
رحمه بضحك /امال عوزه تنامى
علا بمرح/لا يا اختشى الوحده مننا ملاهش غير بيت جوذها
رحمه بضحك /الله يخربيتك هتموتى على الجواز
علا بمرح /ودى ثنت الحيااااااه
ضحكت رحمه على صديقتها المجنونه ثم نظرت للشباك بسياره الاجره وشردت فى ذلك الاسد ونظراته التى تواحى لاستعاده للانقضاض على فريسته
فاقت من شرودها عند توقف سياره أمام منزلها ،ترجلت من السياره وودعت علا
ثم دخلت إلى المبنى الخاصه بها واكملت على طريقها بسياره الاجره
حيث منزل علا يبتعد عن منزل رحمه بمسافه
دلفت رحمه الى شقتها وجدت والدتها تضع الهاتف بجانبها وتبتسم
رحمه بمرح /يخرب بيتك يا محمد مرتك بتتحك فى التلفون
الام وهى تلقى عليها الجزاء /خربتى بيت الراجل يا بنت الجزمه
رحمه بوجع وهى تفرق يدها/مالك بس يا بطه بهزر متبقيش قفوشه كده ،وبعدبن كنتى بتكلمى مين
الام بفرحه /ابوكى جاى بكره
رحمه وهى تصفق مثل الاطفال /هو ده الكلام يا بطه قلبى ♥️
الام بضحك /بكاشه
خشى غيرى عبقال ما احضرلك الاكل
دلفت رحمه الى الغرفه وغيرات ملابسها وأدت فرضتها ثم خرجت لوالدتها
(عاصفه رحمه )
*البارت الثالث*
فى صباح يوم جديد تمام الساعة الخامسه صباحا استيقظ رحمه بنشاط بمقابله والدها
دلفت الى المرحاض ثم خرجت أدت فرضتها واردت ملابس العمل وخرجت إلى والدتها ،
رحمه وهى تبتسم/صباح الخير يا بطت قلبى ♥️
الام بضحك /ماشى يا اخرت صبرى نفسى اسمع ماما منك
رحمه بمرح /بذمتك مين يقول التانى ماما يا حلو يا مقلبظ انتا
الام بحنق مصتنع /بنت عيب
رحمه بمرح /فى الجيب
الام وهى تلقى عليها الشبشب /شكلك اتعوتى تتصبحى بيه
رحمه بوجع /والله محمد بس يوصل لقله
الام بحنق/يا بت عيب ده ابوكى
قبل أن ترد رحمه
وجدت جرس باب الشقه يرن ذهبت إليه مسرعه وفتحته ثم ارتمت بأحضان والدها
بعد نصف ساعه
رحمه وهى تقبل ولدها /هجهز انا عشان امشى
والدها /مش كنتى اجزتى انهارده
رحمه بحب/مش هينفع عشان لسه بدءه الشغل أن شاء الله هكلم ابو حميد وهاجز بكره
ثم حدثت نفسها /اكيد مش هخلى هولاكو ده يشمت فيا
ودعت رحمه والدها ووالدتها وذهبت إلى العمل برفقه علا التى كانت تنتظرها بالاسفل
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،وحدو الله،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
فلا المنشاوى
نزل اسد إلى الأسفل وجد جده يجلس على طاوله الطعام
قبل يده جده
اسد /صباح الخير
احمد /صباح النور
اسد /امال ماما فين
والدته وهى تخرج من المطبخ وتحمل اطباق /انا اهو يا حبيبى
اسد وهو يسعدها فى رص الاطباق /صباح الخير
الام /صباح الهنا يا حبيبى
جلس والدته و اسد بمقابله ويتراس الطاوله الجد
الام ببسمه/بقالك اسبوع مفطرتش معنا يا بابا
احمد المنشاوى /انتى عارفه انا بحب اقعد شويه لوحدى فى بيت الغليه
الام ببسمه/عارفه يا بابا
اسد بابتسامه /ايه الرومانسيه ديه يا جدى ده تيتا محظوظه بيك
الجد بمرح /يبنى ده انا كنت احسن من روميو
ضحك الجميع على مزاح الجد فهم يعلمون كيف كان يعشق زوجته وحبيبته
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،استغفر الله،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
بعد نصف ساعه كان الجميع بمكتبهم بالشركه ،طلب الجد من رحمه أن تاتى له المكتب
طرقت رحمه باب المكتب للجد ثم دلفت بعد أن أذن لها
رحمه بعمليه /ايوه يا فندم
احمد المنشاوى/خدى الورق ده واطبعى منه نسختين أدى نسخه لاسد ونسخه لعاصم
رحمه بعمليه /تمام ،حاجه تانى
احمد المنشاوى/لا تمام كده
استدارت رحمه لتذهب ثم وقفت ولفت للجد
احمد المنشاوى /فى حاجه يا رحمه
رحمه باحراج /ايوه يا فندم عايزه اخد اجازه بكره
احمد المنشاوى بقلق /والدتك كويسه ولا فى حاجه مهمه
رحمه بابتسامه/بابا رجع انهارده الصبح
احمد بابتسامه /وايه إلى جابك انهارده كنتى اجزتى
رحمه بابتسامه/عشان مينفعش اغيب من اول اسبوع ليه فى الشغل ولا عايز هولاكو يقول الوسطه ومش عارف ايه
الجد بضحك /حاسس ان هولاكو ده هو اسد
رحمه بتأكيد /انتا شايف حد تانى هنا يتقال عليه هولاكو
احمد /ده لو سمعك هيتحول هولاكو بجد
ضحكت رحمه على الجد ثم أخذت الاوراق وذهبت إلى مكتب عاصم
...................................وحدو الله...................................
أمام مكتب عاصم
وقفت رحمه امام علا التى كانت منشغله بالاوراق التى كانت بيدها
رحمه بابتسامه /انتى يا انسه
التفتت علا على مصدر الصوت فهى تعلمه جيدا
علا بضحك/ايوه يا فندم
رحمه بجدية مصطنعه /قولى لأستاذ عاصم انى عايزه ادخل
علا بمرح/ثوانى يا فندم ااقله
ثم وقفت وضربت رحمه على مقدمه راسها ودلفت غرفه مكتب عاصم بعد أن أذن لها
ثوانى وخرجت من المكتب ونظرت لرحمه
علا بمياعه مضحكه/اتفضلى يا فندم استاذ عاصم منتظرك
رحمه بضحك وهى تدلف /كده انتى تنفعى
ثم دلفت الى الداخل وقفت رحمه مع عاصم وشرحت له ماذا يريد الجد أن يفعل بتلك الملفات ثم تركته بعد أن استغرقت ربع ساعه
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،صلى على النبى ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
أمام مكتب اسد وقفت رحمه بتوتر لا تعلم ماذا تفعل فهى تتبخر كل مشعرها امامه
وجدت مكتب السكرتيره الخاصه باسد خالى وقفت ثوانى تكرر تدلف ام تنتظر حتى لا ينعاد مقوفها مثل المره الماضيه ،اثناء وقوف رحمه جاءت عليها تلك التى تمشى وتغنج بمشيتها بتلك الفستان الذى بالكاد يدارى مفاتنها ،ووجها الذى تضع عليه جميع مساحيق التجميل
هى بتكبر /انتى يا اسمك ايه
رحمه وهى تلتفت لها وتشاور على نفسها /انا
هى بتكبر /ايوه انتى هو فى غيرك هنا ، روحى قولى لاسد أن جولى هانم الحاتى موجوده
رحمه بحنق /والله يا جلى هانم مش شغلتى عشان اقله
جولى بحنق /جلى ايه يا بتاعه انتى اسمى جولى
رحمه ببرود/جلى جولى اهو كله بيتاكل
قاطع شجارهم مرام السكرتيره وهى تتقدم منهم وتحمل بيدها كوب من القهوه
مرام بحنق وهى تنظر إلى جولى /ايوه يا فندم
جولى بتكبر /قولى لاسد أن جولى هانم منتظره
رحمه بمقطعه /وقولى أن سكرتيره احمد المنشاوى عايزه تسلمه ورق استاذ احمد بعته
مراد وهى تتحرك/ تمام ثوانى
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،صلى على النبى،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
دلفت مرام إلى مكتب اسد بعد أن أذن لها
مرام بعمليه /جولى هانم بره يا فندم وسكرتيره مستر أحمد معاها اورق تخص حضرتك
اسد وابتسامه خبيثه تزين صغره /دخلى جولى هانم وقولى الاستاذه رحمه تستنا شويه
مرام بعمليه /تمام يا فندم
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،استغفر الله ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
بالخارج كانت نظرات رحمه وجولى توحى التحدى قاطع هذه النظرات عندما وقفت مرام
مرام بعمليه/استاذ اسد منتظرك يا جولى هانم ثم حولت نظرها لرحمه التى كانت أذنها تخرج نار ،
استاذ اسد بيقول لحضرتك تنتظر شويه
رحمه بحنق /تمام
ثم جلست على اقرب مقعد لها فهى تعلم أنه يتحدها ان تكمل العمل وتستطيع التقدم دون وسطه
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,اذكر الله ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
بمكتب اسد دلفت جولى بخطوات غنج ودلال ومدت يدها للسلام
وخلفها مرام التى تنظر لها بحقد
اسد ببرود/نورتى يا مدام جولى
جولى بدلال/شكرا
حول اسد نظره الى مرام /شوفى جولى هانم تشرب ايه
جولى بتكبر /عصير فرش
اؤمت مرام بحنق ثم ذهبت لتجلب لها ما طلبت
اما بالخرج تجلس رحمه وتحرك رجلها بعصبية وأصبحت خدودها حمراء من شدت الغضب ،لم تستطيع رحمه الانتظار قامت مره وحده وطرقت باب اسد الذى أذن لها على اعتبار أنها مرام أتت بالمشروب
دلفت رحمه مثل العاصفه كما أطلق عليها
اسد بصدمه /فى ايه
رحمه وهى تضع أمامه الاوراق /الورق ده استاذ احمد بعته لحضرتك
اسد بغضب/انتى ازى تدخلى كده مش مرام قلتلك استنى شويه
رحمه بغضب /انا مستنيه حضرتك من بدرى ،وفى الآخر تدخل جلى هانم ديه
حول. بغضب /اسمى جولى يا جهله
رحمه بابتسامه ماكره/سورى جلى قصدى جولى
نظرت لها جولى بغضب ثم حولت نظرها لاسد /انتى ازى يا اسد تشغل زى البنى ادمه ديه هنا
اسد ببرود/ والله انا اشغل الى انا عايز اشغله مش مستنى حضرتك تقولى اشغل مين ثم التفت لرحمه وانتى اطلعى بره وحسابك بعدين
رحمه ببرود /ولا بعدين ولا قبلين
ثم التفتت أن ترحل وجدت مرام تقترب منهم وهى تحمل العصير تحركت رحمه بحركه مفاجاه جعلت من مرام تسكب محتوى الكوب على جولى
جولى بصراخ وهى تنظر لمرام/انتى يا حيوانه مش تفتحى
قبل أن تكمل كلامها وجدت رحمه تسكب عليها كوب من الماء
جولى بصراخ/ايه ال. عملتيه ده يا متخلفه
رحمه بابتسامه مستفزه /ده عشان الفستان يا جلى هانم ميبقعش
كل هذا وأسد يرقب وجه جولى وهو ملطخ بالماء والعصير ومساحيق التجميل اصبحت مثل الجوكر بل بالعكس الجوكر وجهة منظم عنها ،لم يستطيع كبت
ضحكته أكثر من ذالك
لحظت جولى ابتسامته نظرت لهو بغضب ثم حولت نظرها لرحمه /والله لهندمك على الى عملتيه يا شرشوحه انتى
ثم تحركت لتذهب ولكن وقعت على الأرض بسبب رجل رحمه الامتدت أمامها
جولى وهى تنهض ببكاء وعدلت من ملابسها وذهبت للخارج بسرعه
لم يستطيع اسد كبت ضحكته أكثر من ذالك انفجر اسد ضاحكا وبعد مده نظر اسد إلى رحمه التى تاهت فى ضحكته
انتبهت رحمه له واحمرت خدودها لم تستطيع الوقوف أمامه كثير من ذالك ذهبت إلى الخارج بسرعه قبل أن يغضب ويثور عليها
انتها وقت العمل بعد تجنب رحمه اى حتكاك باسد
كانت رحمه تقف أمام الشركه هى وعلا تنتظر سياره اجره لتوصلهم
علا وهى تنظر لرحمه ووجها محمر من كثره الضحك /يخربيتك شلفطى الوليه
رحمه بفخر/يا بنتى هو انا اى حد
علا بمرح (/لا ده انتى قدره يا روحى
اثناء مرحهم وقفت سياره الجد وأسد أمام رحمه وعلا
الجد بابتسامه /تعالو اوصلكم فى طريقى
رحمه بابتسامه/لا شكرا يا جدى ثم نظرت التاكسى الذى أوقفته علا /علا وقفت تاكسى شكرا يا جدى
الجد بضحك العفو يا عفريته ،اه صحيح قولى لابوكى حمدالله على السلامه وانا أن شاء الله هجيله بكره بعد الشغل
رحمه بابتسامه/ تنور يا جدو
ثم ركبت التاكسى الذى فيه علا وانطلقت إلى المنزل برفقه علا
انتها اليوم على الجميع وكل منهم يفكر بالاخر فهناك من يفكر بعاصفه قلبه والاخره تفكر من احتل كيانها
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،استغفر الله،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
فى صباح يوم جديد استيقظ رحمه الواحده ظهرا بكسل فاليوم عطله لها
رحمه وهى تفرك فى السرير /الواحد مش قادر يقوم اه ينا
الام وهى تدلف الغرفه /,قومى يا بنت الكسلانه قومى
رحمه بمرح /,صباح الاناناس على احلى الناس
الام بمرح /صباح الكنتاكى الموعين مستنياكى
عبث وجه رحمه بضيق /هو انا مىوريش غير الموعين و. تقطيع البصل حرام انا عينى باظت
الام وهى تلقى عليها الشبشب/قومى يا بنت الجزمه كل ده نوم ومش عايزه تعملى حاجه
قامت رحمه من على السرير بسرعه قبل أن تلقى عليها الفرده الأخرى
دلفت رحمه المرحاض وتوضت وخرجت أدت فرضتها وبعدها ذهبت لتفعل ما طلبته منها والدتها
جاء موعد الغداء وأتى الجد برفقه اسد الذى جاء معه على مضض
كانت رحمه تقف مع والدتها بالمطبخ تعد الغداء
وفى غرفه المعيشه كان يجلس اسد والجد ووالد رحمه
اسد باحراج وهو ينظر لمحمد /لو سمحت يا عمى ممكن بس اغسل ايدى
محمد بابتسامه /اتفضل يبنى البيت بيتك
ثم ذهب برفقته اتجاه الحمام الذى بجانب المطبخ
اسد بابتسامه /شكرا لحضرتك اتفضل انتا وانا هحصل حضرتك
ابتسم له محمد ثم ذهب للجلوس برفقه الجد
على الجانب الآخر كانت رحمه تقف فى المطبخ بجانب والدتها
الام بابتسامه /عرفه يا بت يا رحمه لو يجيلك واحد زى اسد كده ادب واخلاق انا هوافق على طول
رحمه بصدمه /ملقتش غير ده وتقولى يجيلك زيه ده شبه هولاكو لا لا ده لو اخر واحد مفكرش فيه ده كءيب وبارد كده ورزل ومستفز و
قبل أن تكمل كلامها وجدت الشبشب مثل العاده
رحمه بضيق/ ايه يا بطه فى ايه
الام بغضب/احترامى نفسك يا بت عيب ده ضيف عندنا
رحمه بضيق/انا مالى يا لمبى
اكملت اعداد الطعام غير عابءين لمن استمع لكل حديثهم
وبعد عدت دقائق كان الجميع يجلس على طاوله الطعام
كانت تجلس رحمه بجانب والدها ووالدتها بجانبها وأمامه يجلس اسد وبجانبه جده
نظر اسد إلى رحمه وابتسم بشر جعل رحمه تشعر بعدم الاطمئنان له وتوقف الكل بحلقها امسكت رحمه كوم الماء ترتشف منه
ولكن بصقت كل ما بفمها بوجه اسد بعد تلك الكلام الذى تفوه به
اسد وهو ينظر لولد رحمه /بصراحه يا عمى انا عايز اكلمك فى حاجه مهمه
والد رحمه /قول يبنى
اسد وابتسامه/انا عايز اطلب ايد رحمه بنتك
انتهت اليوم ورحمه على تلك الصدمه ووالدتها سعيده بهذا الخبر ووالدها مثل أى اب يريد مصلحه ابنته
*************وحدو الله************************
تابعوني علشان
عاصفه رحمه
البارت الرابع والخامس والاخير
بقلم (منار احمد)
انتها اليوم على ذهاب اسد وأحمد المنشاوى وتفكير والد رحمه والأخذ برأيها والرد عليهم بعد عدت ايام
فى سياره اسد
نظر له احمد المنشاوى بتمعن فهو يعلم حفيده جيدا لا يخطى خطوه هامه الى ويخطط بشى اخر
ولكن هو يريد أن تكون رحمه زوجه حفيده من لا يحبها فهى بعيده كل البعد عن تلك الوسط الذى يعيش فيه اسد وغير كل الفتيات التى يعرفها اسد تربت على أصول الدين وعلى يد والديها تعرف ما هو الصح وما هو الخطأ واردة الحجاب وملابس محتشمه غير عاريه تفعل كل ما يأمره عليها دينها ونعم التربيه
ولكن هو يريد أن يعرف اولا ماذا يخطط حفيده
اما عن اسد كان يقود السياره وهو شارد الذهن فى تلك رحمه لا يعلم لماذا فعل هذا نعم فعل هذا لأن لا تستطيع انثى أن تتحداه من هى الحمقاء التى لا تريد اسد المنشاوى فجميع الفتيات تتمنه رضاه /يا لك من مغرور يا بن ادم /
،،،⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡ففى منزل رحمه
بعد ذهاب اسد وجده ذهبت إلى غرفتها مباشره بدون أن تتفوه بكلمه واحده
جلست على الفراش بشرود وبعد عدت دقائق غيرت ملابسها وذهبت لتنام لاستعداد ليوم جديد لاستعداد لمواجهة اسد ومعرفه سبب طلب الزواج بها فهى تعلم أنه لا يطيقها وهى لا تتحمله فيكيف يريد الارتباط بها
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
فى صباح يوم جديد استيقظت رحمه غير عادتها مبكرا ودلفت إلى المرحاض وخرجت بعد قليل وادت فرضتها وارتدت ملابسها وخرجت وجدد والدتها تعد الافطار ووالدها لسه نايم
رحمه بابتسامه/صباح الخير
الام بابتسامه جميله/صباح النور يا قلب امك
رحمه بمرح وهى تضع الطعام بفمها /انا شيفه أن الست الولاده راضيه عنى النهارده
والدتها بضحك /طبعا مش عروسه
رحمه بشرقه/وربنا حرام هو كل ما اجى اكل تيدولى نفسى ثم وضعت ما بيدها طب مش وكله انا ماشيه سلام
بعد مغادره رحمه /الام لنفسها ايه بنت المجنونه ديه
والد رحمه بضحك وهو يقترب منها/صباح الخير هى البت ديه عملتلك ايه
والده رحمه /صباح النور ابدا كل ده عشان قلتلها يا عروسه شرقه وهى بتاكل وسالت الاكل ومشيت الايه بسد نفسها
والد رحمه بضحك عند تزكره كيف بصقت رحمه الماء فى وجه اسد عندما طلبها للزواج
والده رحمه /اقعد أفطر بنتك هتجيب اجلى بدرى
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
فى شركه المنشاوى
جلست رحمه على مكتبها منتظره قدوم اسد بفارغ الصبر
بعد نصف ساعه ذهبت رحمه امام مكتب اسد
لرحمه وهى توجه كلمها لمرام /اسد موجود
مرام بحنق /اسمه استاذ اسد
رحمه بخبث /ملكيش انتى دعوه ااقول ايه المهم قوليله زوجتك المستقبليه منتظره بره
فرغت مرام فمها من الصدمه
رحمه بضحك /فى دبانه على لسانك
مرام وهى تقفل فمها /يع ايه الارف ده ،ثم تركتها ورحلت إلى مكتب اسد
مرام وهى تنظر له بتراقب /فى وحده بره وقالت إنها زوجتك المستقبليه
اسد بابتسامه خبث فهو يعلم أنها تغيظ مرام ،ولكن لما لا يتسلى بلعب القط والفار قليلا
/ايوه دخليها
تركت مرام المكتب وهى تستشيط غضبا من تلك العاصفه
ثوانى ودلفت رحمه إلى مكتب اسد مثل ما أطلق عليها العاصفه
اسد بابتسامه خبث /نورتى مكتبى المتواضع زوجتى المستقبليه
رحمه بغضب /متقولش زفته انا عايزه اعرف ليه قلت كده امبارح وانتا عارف ولا بطيقك ولابطقنى
اسد بضحك/اولا انتى إلى قلتى لمرام انك زفته قصدى زوجتى المستقبليه ثانيا بقا انا اتدمتلك كده بمزاجى
رحمه/يعنى ايه بمزاجك انسى فاهم
اسد وهو يقترب منها/ لا مش فاهم
رحمه وهى تتراجع للخلف /يعنى الجوازه ديه مش هتم وانت الى هترجع تقول حقى برقبتى
اسد وهو يزيد من اقترابه *هنشوف
رحمه بتوتر /اابعد والا ال
اسد بتسليه /ال ايه
رحمه بخبث /انت إلى جبته لنفسك وفى ثونى كانت ركالته برجلها فى بطنه
اسد بوجع/ يا بنت المجنونه
رحمه بابتسامه ماكره/تستاهل ثم تركته وخرجت مسرعه إلى مكتبها تحت توعده لها ونظرات مرام الحارقه
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
مر ابوعين ووافق والد رحمه ووالدتها على اسد تحت إصرارهم وافقت رحمه هى الأخرى ولكن تخطط لشى اخر
وها هو يوم قراءه الفاتحه وتعارف الأهالى
فى غرفه رحمه كانت تنام بفوضه مثل العاده دلفت عليها والدتها بغضب
/انتى يا برده قومى
رحمه بتافف/ايه يا ماما انهارده اجازه
والدتها بغضب/قومى يا زفته أجهزة عشان الناس إلى جيه ده فرأيت فتحتك يا بنت الهبله
رحمه ببرود/اعمادل ايه تانى
/انا اققاك تعملى ايه ثونى وكان الشبشب يعرف طريقه
رحمه بصراخ/اه خلاص قمت قمت اهو
وبعد ساعه كان يجلس اسد وجده واالدته برفقه والد رحمه ووالدتها
اما رحمه كانت بالمطبخ تعد الضيافه هى وعلا
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
فى المطبخ
رحمه وهى تعد المشروبات بتافف /انا خلصت يا علا اعمل ايه تانى انا زهقت
علا بضحك /انا مش فهمه ايه إلى مديقك ده حتى كريم كراميل
رحمه بتريقه /كريم كراميل خلهولك يختى
قطع حديثهم دخول والده رحمه
الام/مالكم سكتة ليه ،مش مرتحلكم والله
بقلمى منار احمد #
علا بضحك /اخص عليكى يا بطه كده تظلمينى
الام بضحك /لا ده انتى ملاك
الام /يلا يا رحمه شيلى العصير وطلعيه بره للضيوف
رحمه بحنق حاضر
خرجت والده رحمه وخلفها رحمه بابتسامه مزيفه
وزعت رحمه المشروبات وجاءت على اخر كوب لاسد لوت رجلها وسميت الكوب عليه بطريق مفاجاه
رحمه بأسف مصطنع/انا اسفه مقصدش بس من متوتره شويه
اسد بغضب مكتوم ونظره توعد /عادى ولا يهمك
والد رحمه /تعالى يبنى معايا تنصف هدومك فى الحمام
اؤما له اسد وذهب معه
زينه والده اسد /تعالى يا حببتى أهدى جنبى
استمعت رحمه لها فيبدو أنها امرءه طيبه وحنونه القلب ذهبت رحمه وجلست بجنابها
وبعد عدت دقائق جاء )اسد ووالد رحمه جلس والد رحمه بجانب والدتها أما اسد ذهب وجلس بجانب رحمه
الجد بابتسامه/طبعا احنا اتفقنا على كل حاجه وان شاء الله الخطوبه بعد اسبوعين يبقا نقرا الفتحه
جاءت رحمه أن تعترض على موعد الخطبه فهو قصير وجد من يضع حبه عنب بفمها لاسكتها
نظرت له رحمه بغيظ رد هو نظره بابتسامه مستفزه
لم يلاحظ احد تلك النظرات غير جده الذى اقسم لا يوجد غير رحمه تستطيع ترويض اسد
انتها اليوم تحت ساعده الجميع وفوز اسد تلك الجوله
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
جاء موعد الخطبه والاستعدادات على قدم وساق
بمنزل رحمه ابتسمت رحمه تلقائيا عندما وجدت سعادته والديها والإبتسامة التى تزين وجههم
حلت ستاءر الليل وبدء المعازيم بالحضور فى القاعه الخاصه بالحفله
وبعدها دلف من باب القاعه رحمه وأسد وهما فى. اجمل طلاتهم
فستان رحمه الرقيق بالون السماوى وبدله اسد الكحلى فكانوا ثناءى رائع بمعنى الكلمه
جلسو فى المكان المخصص لهم
اسد وهو يهمس بإذن رحمه /فوكى التكشيره ديه شكلك وحش
رحمه بهمس هى الأخرى /ملكش فيه
اسد ببرود /برحتك ده عشان شكلك يقولى العريس احلى من العروسه
رحمه بسخريه /تبا لتواضعك
ابتسم اسد بانتصار على تلك القطه الشقيه
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
مر ثلاث شهور على خطبط اسد ورحمه مما أدى إلى تعلق اسد برحمه وتغير مشاعر رحمه تجاه اسد وطلب اسد من جده أن نكون رحمه السكرتيره الخاصه به و مرام سكرتيره احمد المنشاوى وافق الجد على قراره
ولكن ندم اسد بشده على تلك الفكره فرحمه لم تفوت يوم الا لما تفعل به شى
فى صباح يوم جديد بشركه المنشاوى دلف اسد الشركه بغرور مثل العاده ولكن على وجه ابتسامه جميله فهو اعتاد على الاستيقاظ مبكرا حتى يلتقى بمعذبه فؤاده
وقف اسد أمام مكتب رحمه التى كانت شارده لا تشعر به
اسد بخبث/بتفكرى فمين
انتبهت رحمه له ونظرت له بخبث هى الأخرى /بفكر فيك
اسد بسخريه/مش مرتاحلك مش عارف ليه
رحمه /ليه بس كده هو انا بعمل حاجه
اسد بابتسامه/ لا ده انتى ملاك يا قلبى
ثم وقف أمام بابا المكتب وفتحه بحذر وهو مبتعد قليلا
اسد بتنهيده /الحمد لله مفيش ميه
ثم دلف الى الغرفه بخطواط حذره وهو يتطلع إلى الأرض
من عدم وجود صبون
اسد بابتسامه /شكلها كده حنت يمنتا كريم يارب ،ولكن لم تكتمل كلمته عندما جلس على الكرسى المخصص له احس بشى يزحلقه
قام اسد مسرعا من على الكرسى ونظر إلى البنطلون الذى أثار الزيت عليه
اسد بغضب /رحمه
أتت رحمه بسبب صراخه
رحمه بضحك مكتوم /نعم يا فندم
اسد بغضب /فندم ايه وزفت ايه انتى خلتى فيها فندم
ده انا بقيت عيل بشخه بالشكل ده
ام تسطيع رحمه كبت ضحكتها أكثر من ذالك
رحمه بضحك /عيل بشخه هههههههه يع ههههههمش عيب عليك وانتا كبير تعمل كده هههههههه
حرح اسد فى ضحكتها ووقف مثل الاهبل بدلاً من أن يعنفها
انسحبت رحمه بهدوء عندهم وجدته سارح اما اسد احس بحركتها امسكها من ملابسها من الخلف مثل اللص
رحمه بحنق/انتا ماسك حرمى يا جدع انتا سيب بقلك
اسد بغضب/طب انا اعمل ايه فيكى دلوقتى حرام عليكى ده انا اتهريت منك يا شيخه
رحمه بخبث/نفشكل الخطوبه وكل حال يروح لحله
أظلمت عين اسد بغضب واقترب من أذن رحمه وهمس بفحيح /انسى يا رحمه انسى
نظرت رحمه له بتوتر من قربه الشديد منها ثم تركته وخرجت مسرعا الى مكتبها
بعد ساعه ادرتدى اسد الملابس الخاصه به التى توجد بالمكتب للطوارئ
بقلمى منار احمد
كانت تجلس رحمه بمكتبها تفكر فى اسد وكيف تشعر بزيادت نبضات قلبها عندما تكون معه
قطع شرودها عندما وقفت أمامها تلك الجميله بملابسها العاريه والانيقه وبشرتها البيضاء والعدسات الازرق السماوى التى تضعها
نظرت له رحمه بغيره /ايوه يا فندم هضرتك عايزه مين
ساره بابتسامه /عندى موعد مع استاذ اسد ،انا ساره
رحمه بغيره وضحه /تمام ثوانى
تقدمت من مكتب اسد ودلفت بعد أن أذن لها
رحمه بغيره /فى وحده عايزه حضرتك بره اسمها ساره
اسد بتسليه عندما رأى غيرتها الواضحه /اها اكيد ساره دخليها بسرعه وبعد كده لما تيجى دخليها على طول
رحمه بحنق /حاضر
ثم تركته وخرجت إلى ساره
رحمه بابتسامه ماكره/اتفضلى هو مستنى حضرتك جو
ساره بابتسامه /شكرا يا قمر
نظرت له رحمه ببرود من الخارج لكن يعكس ما بداخلها
بقلمى منار احمد
بعد ربع ساعه دلفت رحمه مكتب اسد بابتسامه ، مما أدى إلى شك اسد بها ،وضعت أمامه القهوه الخاصه به وأمام ساره كوب من العصير
اسد بابتسامه خبث/شكرا يا رحمه روحى انتى
رحمه بابتسامه ماكره/تمام يا فندم
خرجت رحمه مسرعا الى مكتب الجد ليس مكتبها
اما بالداخل عند اسد امسك كوب القهوه الخاصه به ارتشف منها باستمتاع ولكن لصق كل ما بفمه بوجه ساره التى صدمت من فعلته
اسد بصراخ /رررررررحمه
عاصفه رحمه
البارت الخامس
خرج اسد من المكتب بغضب شديد واتجه إلى مكتب رحمه ولكن لم يجدها استنتج أنها بمكتب جده مثل كل مره تفعل بها شى
أما عند رحمه دلفت الى مكتب الجد بعد أن أذن لها
رحمه بابتسامه متوتره /ازى حضرتك
احمد المنشاوى بتمنعن /عمله مصيبه ايه المرادى
رحمه بابتسامه بلهاء/مش عمله حاجه
ثوانى وكان اسد يدلف مكتب جده بغضب عامر ولا يرى شىء أمامه غير تلك المشاكسه التى وضعته فموقف لا يحسد عليه وأما عندما ،بقلمى منار احمد، رأته بهذا الشكل إذا اقتربت منها قليلا لتسمع صوت قلبها الذى يريد الخروج من شده الخوف
اسد بعصبية /مش هتبطلى شغل العيال ده ،عجبك الموقف الى حطتينى فيه قدام ساره
عند نطق اسمها نسيت رحمه خوفها وظهرت غيرتها وأصبحت مثل القطه الشرسه التى تستطيع التفوق على غريمها
رحمه بغيره وهى تضع يدها فى خصرها /والله ده إلى همك شكلك ادام ست زفته
اسد وهو يتجه لها ويمسكها من معصمها ويضغط عليه بغضب/ملكيش دعوه بست زفته وبطلة شغل العيال ده انا استحملت كتير ، تقدرى تقوليلى ايه إلى استفدتى منه لما ساره مشيت والاجتماع اتاجل وأوراق الشغل إلى باظت
بقلمى منار احمد
رحمه بدموع ولكن ابت أن تنزل أمامه /مكنتش اعرف انها مهمه عندك كده بس تقدر تعتذر منها وتقولها انى سبت الشغل عشان ضيقت معليكى عن اذنك بقلمى منار احمد
نفضت منه يدها بقوه وخرجت اتجاه مكتبها وأخذت متععلقتها وذهبت للمنزل
اما اسد جلس على المقعد القريب منه ووضع رأسه بين راحه يديه
احمد بابتسامه/بتحبها بقلمي منار احمد
اسد بشرود /مش عارف بس ببقا مضايق لو يوم عده عليا ومشفتهاش أو شفت حد بيكلمها ببقا عايز اطلع روحه فى ايدى ولو شفتها زعلانه بحس ان انا إلى حزين مش هى ولما بتضحك ببقا مبسوط من غير سبب انا انا مش عارف بحبها ولا لقه بس كل الى اعرفه انه مش عايزه تبعد عنى عايزه علطول قدام عينى وشوف ضحكته إلى بتنور قلبى
بقلمى منار احمد
انتبه اسد على ما تفوه به ونظر لجده الذى ابتسم له بدوره /,احم احم انا هروح عشان تعبان ومش قادر اكمل
احمد بابتسامه/مضيعهاش من ايدك وعارف انى فى سبب كمان إلى خلاك تفكر تتجوز رحمه متفكرنيش عبيط
التفت له اسد بصدمه واكمل الجد حديثه /مش من يوم وليله كده عايز تتجوز ده انا اكتر واحد عرفك،بس احب ااقلك مضيعهاش من ايدك عشان هتندم
اسد بابتسامه /سلام يا جدى
ثم تركه ورحل ولكن ينوى لفعل شىء
بقلمى منار احمد
*********************************************
فى منزل رحمه
لم تخرج من غرفتها من وقت ما أتت من الخارج حبيسه غرفتها حتى لم تجلس معهم على طاوله الغداء حتى مزاحها المعتاد مع والديها لم تتفوه بكلمه كل ما فعلته هو رمى السلام عليهم وشبح ابتسامه مرسوم على ثغرها مما أيقن والدها أن هناك خطب ما
تجلس بغرفتها وتمسك بيدها مزكرتها التى اعتادت عليها كأنها صديقتها تحكى لها احداث اليوم من فرح وحزن
تكتب كل ما مرت، بقلمى منار احمد ، به وشعورها بما حدث وعنيها تزرف الدموع بصمت وندم على هذا القلب الذى عشق وأصبح متيم بمن لا يستحق يا الله كم هذا مؤلم أن تعشق احد وتصبح متيم به وهو يعشق غيرك
تركت رحمه مزكرتها وتسطحت على الفراش وتركت لدموعها العنان حتى غطت فى سباق عميق
*********************************************
على الجانب الآخر فى غرفه اسد بقصر المنشاوى
اسد وهو ينهى المكالمه /تمام عايز كل حاجه زى ما اتفقت مش عيز غلط
،،،،،،،،،،،،،،
تمام شكرا
اغلق الهاتف ووضعه بجانبه واستلقى على السرير بابتسامه تزين ثغره
*********************************************
فى المساء وقف أمام المراه يصفف شعره بعنايه وبعدها ارتدى الساعه الخاصه به ووضع البرفيوم المفضل له
ونزل لاسفل
اسد بابتسامه/مساء الخير
زينه /مساء النور يا حبيبى على فين كده
اسد بحب /رايح اقابل رحمه
زينه بابتسامة/ربنا يخليكو لبعض
اسد بحب/يارب
توجه إلى الخارج وذهب إلى وجه محدد
★★★★★★★★★★★★★★★★★★
بمنزل رحمه
كانت تجلس بغرفتها تقراء إحدى روايتها لعلها تنسى ألم قلبها
استمعت إلى باب الغرفه يطرق وتلو بعدها دلوف والدتها
الام بابتسامه/عامله ايه دلو فتى يا حببتى احسن الصداع راح
رحمه بابتسامه باهته /الحمد لله احسن
جلست والدتها بجانبه وضمتها باجضانه /مالك يا قلب امك فيكى ايه
رحمه وهى تزيد من احتضانها /مخنوقه اوى يا ماما
الام بحنو وهى تملس على شعرها /ليه كده يا قلب امك ايه إلى خنق كده ومخليكى حبسه نفسك من الصبح فى الاوضه لا اكل ولا شرب
رحمه بابتسامه/مفيش حاجه كنت مديقه شويه بس دلوقتى احسن
الام بابتسامه حنو /وقت ما تحبى تحكيلى انا موجوده
رحمه بابتسامه /حاضر
الام /يلى قومى أجهزة بقا قبل ما اسد يجى
رحمه بتعجب/ يجى ليه
الام بتعجب هى الآخره /هو قال لابوكى أنه حب انكو تخرجوا سوا وابوكى وافق
رحمه لتدرك الموقف حتى لا تعلم والدتها أن بينهم خلاف /اها ايوه صح بس من تعب راسى نسيت انا هقوم دلوقتى البس
الام بعدم اقتناع /تمام انا هخرج اشوف ابوكى
اؤمت لها رحمه بابتسامه صغيره
رحمه لنفسها /طب اعمل ايه دلوقتى الحل انى البس واقبله وانهى كل حاجه ، انا مش لعبه فى ابد حد مين ما يكون
ارتدات رحمه ملابسها المكونه من درس بالون الاسود وحجاب بالون الاحمر وجزاء اسود وشنطه يد سوداء
ووضعت لمسها من الميكاب الخفيفه
*********************************************
فى الصالون كان يجلس اسد برفقه والد رحمه الذى رحب به بشده ووالده رحمه التى رحمه به بحبه ام وليس حمه كما يظن الجميع
اسد بابتسامه /مبسوط والله انى اقعد معاكو شويه
الم والاب بترحاب /والله انتا إلى نورتنا يا بنى
دلفت رحمه عليهم بابتسامه صغيره ورمت السلام
بعد وقت ودعت رحمه والدها ونزلت إلى الأسفل برفقه اسد من دون أن تتفوه باى كلمه او حتى النظر إليه
نظر لها اسد بحزن فهو يعلم أنه من وصلها لتلك الحاله ولكن هى دقائق صغيرتى والإبتسامة سوف تزين ثغرك
وصل اسد الى وجهته وترجل من السياره
واتجه ناحيه رحمه وفتح له الباب بابتسامه تأخذ العقل
نزلت رحمه من السياره ونظرت لتلك المطعم الراقى ابتسم لها اسد ومد يده تمسك يدها وتقدم من باب المطعم ودفع الباب وأشار إلى رحمه بالتقدم دلفت رحمه ولكن لم تجد اضواء التفتت خلفها وام تجد اسد
دب الرعب قلبها ولكن ثوانى وواجدات الاضواء تشتعل
نظرت أمامها بصدمه
وجدت ممر يفترش بالورد الاحمر وبمنتصف سهم بالورد الأبيض سارت بالممر مثل ما يشير السهم وجدت قلب وموضوع بداخله ورقه وفوقها ورده جوري حمراء
انحنت قليلا وأخذت الورقه والورده قرات الورقه وابتسمت ابتسامه جميله ،محتوى الورقه
(مجنون لو تركتك تهربين منى ثانيه
مجنونه أنت لو ظننتى أن بإمكانك الرحيل
بقلم نور )
/مجنون همسه بها رحمه بعد قراءه الورقه
ثم نظرت أمامها وجدت درج مزين بالورود الحمراء والبيضاء
صعدت الدرج ووقفت نهايه الدرج وجدت ورود تسقط عليها بالون الاحمر ابتسمت والدموع لامعه بعينها بسعاده نظرت أسفلها وجدت قلب مرسوم بالورود والأضواء
وقف اسد بابتسامه /اسف
نظرت له رحمه بدموع ولم تتحدث
اسد بحزن /عارف أن إلى عملته النهارده ده مش صح ولا الى انتي عملتيه كمان ،وفى حاجه كمان ساره صديقتى من الطفوله وعلى فكره، بقلمى منار احمد ، هى متجوزه من واحد صحبنا من واحنا صغيرين بيحبو بعض وعندها ولدين كمان
رحمه بحزن /اسفه فهمت غلط
اسد وهو يخرج من خلفه باقه من الورد كبيره وموضوع عليها جميع انواع الشوكولاته
/اسد بتوتر، انا مش عارف ااقولها ازى
نظرت له رحمه بتعجب
اكمل هو كلامه /انا عارف أن من الاول علاقتنا كانت خلط
نظرت له رحمه بحزن
/بس دلوقتى انا مش عارف ااقول ايه بس بس انا بحس وانتى معايا بشعور تانى خالص محستحوش مع حد قدم لها باقه الورد بابتسامه ، تقبلى تكملة معايا حياتى وتبقى رحمه اسد المنشاوى
رحمه بخجل /موافقه
حملها اسد ودار بها بفرحه /بحبككككككككك
ثم انزلها ونظر لها بابتسامه بدلته رحمه النظره بغضب
اسد بحرج /احم احم اسف مقصدش بس من فرحتى
رحمه بابتسامه /وهى تشاور على طاوله بالغرفه موضوع عليها عليها عده أصناف من الطعام ، ايه مش هناكل ولا ايه انا جوعت
اسد بضحك /يخربيتك فصيله يعنى انا خلصت على محصول الورد كله وعمال ااقلك بحبك ومش عارف بحس بايه معاكى وانتى فى الاخر بتقولى مش هناكل ولا ايه
رحمه بضحك /اصل بصراحه مكلتش من الصبح كنت عمله حداد بسببك
اسد بحزن /اسف
ثم أخذ يدها وذهب إلى طاوله الطعام وعدل لها الكرسى ثم توجه إلى كرسيه المخصص وجلس عليه
اسد وهو ينظر لها بحب /عايز اااقولك حاجه بس وحياتك ما تشرقى فى وشى
نظرت له رحمه بضحك /متخفش مفيش حاجه فى فمى دلوقتى
اسد بابتسامه/عايز اكلم والدك عشان نعمل فرحنا
رحمه بخجل مفرت/بس احنا لسه منعرفش بعض غير اربع شهور بس
اسد بابتسامه حب /بس انا لقيت فيكى الى مش لقيه فى اى بنت انتى غيرهم ومختلفة عنهم بسيطه وجميله حسيتك طفله صغيره مش واحده كبيره براتك ديه هى إلى شدتنى
رحمه انا بحبك وعايز اكمل حياتى معاكى وتبقى ام ولادى انتى الوحيده إلى القدر اثق فيها وأمنها على بيتى وسمعتى
ابتسمت له رحمه
عاصفه رحمه
(البارت السادس والاخير)
فى منزل رحمه كانت تجلس فى غرفتها تبتسم تاره وتنظر الى الورقه الدى بيدها تاره وتشتم رائحه الورده تاره
ظلت رحمه على هذا الحال الى ان غفت وهى تحتضن الورده، بقلمى منار احمد،
فى منزل اسد دلف الى الداخل وهو يدند بشرود والابتسامه تزين وثغره
طب هى ديه اختراع قلبى راح غير مصاره،،،
،،،، ده جملها يجيب صداع،،،، كم برج من عقلى طاره
... ايوه ام عيون فظاع...
لفت انتباه والدته التى تقف تبتسم له ذهب اليها سريعا وهو يبتسم ومسك اديها وقعد يرقص ويضحك
زوزو وحشتينى انا مبسوط اوى حاسس انى هطير من الفرحه
زينه بحب،،،،، يارب ديما ياضنايا
اسد بابتسامه،،،، هكلم عمى محمد وهحدد الميعاد نعمل الفرح باسرع وقت
زينه بحب،،،،،،،ربنا يسعدك ويفرحك دايما بنى واشوف عيالك يا بن بطنى
اسد بتسرع،،،،يارب يارب يا زوزو
جاء من خلفهم صوته،،،انشف يلى فى ليه
التفت اسد الى جده وضمه بفرحه،،،،هتجوز يا جدى رحمه وافقت
الجد وهو يبادله الجضن،،،على خير الله يبنى
ثم جلسو لتناول عشاء عائلى وسط جو من الضحك وفرحه اسد التى لا يسعها العالم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى صباح يوم جديد استيقظت رحمه بنشاط غير عادتها وتوضت وادت الصلاة ثم خرجت لتناول الافطار مع والديه
على طاوله الطعام كان يجلس والد رحمه والظتها يتحدثون بهمس ولكن، بقلمى منار احمد، عند خروج رحمه صمت الاثنان
رحمه بابتسامه،،،،صباح الخير
والديها بابتسامه ،،،،، صباح النور
جلست رحمه لتناول الافطار وسط جو عائلي دافئ
انتهت رحمه من الافطار وهمت بالوقوف
،،، هروح انا عشان الحق البس ومتاخرش على الشغل
والد رحمه بهدوء،،،،،،، مفيش شغل انهرده
رحمه بتعجب،،، ليه يا بابا
محمد،،، اسد وعلته جين انهرده اكمل بخبث،،، متعرفيش ليه
تورد وجنتيه رحمه واردفت بتلثم،،، اه اصدى لا ه هعرف منين هو هو مقليش حاجه
محمد بضحك مكتوم،،، طب روحى انتى سعدى ماما فى الاكل
رحمه بسرعه،، ماشى
محمد بضحك،،،يا بنت المجنونه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى المساء بفلا المنشاوي
دلف اسد غرفه جده بنرفزه،،، يلا يا جدى كل ده بتلبس
رد عليه بخبث،،، ملبسش يعنى ما انتا خلصت براحتك وبعدين لازم اكون متشيك ده يوم مهم
،،، انا العريس مش انتا ومعملتش كده
ابتسم ببرود،،،، اخرج عشان اكمل لبس
ماشى،، خرج ورزع الباب بنرفزه
اما بالداخل انفجر الجد بضحك،،، الله يخرب بيتك،، انا اخلص احسن الواد هيتجوز على نفسه
اما بالخارج وقف اسد وهو يستشيط غضبا ووالدته التى تحاول ان تواسيه
،، اهدى يا حبيبى جدك اكيد مش قصده يضيقك
طب هو اتاخر ليه،،،،
،،، جاء صوته من خلفهم،،، خلصت يا خوى يلا
اسد بسرعه،، طب يلا عشان اتاخرنا على الناس،،، وذهب سريعا الى السياره
اما الجد وزينه نظرو لبعض ولا يستطيع احد يكبت ضحكته فاسد تغير ميه وثمانين درجه بسسب عشقه برحمه لا بل هوسه بها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بمنزل رحمه اجتمع الجميع فى غرفه الضيوف ما عدا رحمه
احمد النشاوى،،،والله ليك وحشه يا محمد
،،انتا والله يا حج منورنا
،،،بنورك يبنى
نظر اسد الى جده بمعنى تحدث بدله الجد بعدم فهم مصتنع واكمل حديثه فى شتى مواضيع ما عدا الموضوع الاساسى
اسد بهمس لجده،،، اتكلم يا جدى ابوس ايدك
نظر بخبث،،،،، ااقول ايه يعنى
اسد بصوت عالى ونسى من حوله،،، نعممممم
ثم التفت حوله بحرج ونظر لجده بغضب مكتوم
همس له الجد بصوت منخفض،،،،خلاص صعب عليا
اسد بهمس هو الاخر،،ربنا يكرم اصلك يا غالى
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتها اليوم بسعاده على الجميع اصر اسد ان يتم الفرح باسرع وقت،،،بعد مناهدات كثيره تحدد الموعد بعد شهر من الان مما اسعد اسد كثيره
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور اسبوعين
فى صباح يوم جديد استيقظت رحمه بساعده ظاهره على وحهها وادت روتينها اليومى وارتادات ملابس العمل
على طاوله الافطار
رحمه بابتسامه،،،صباح الخير
رد والديها،،،صباح النور
محمد،،على فين،،كده يا بنتى
،،،،،هروح اجيب حاجات انا وعلا
والدتها،،،ماشى يا بنتى ربنا يفرحك
،،،،يارب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى منزل اسد ارتدى ملابسه للذهاب الى العمل
بمكتب اسد كان يقف وينظر الى الشباك بشرود
ولكن وجد من تضمه،بقلمى منار احمد. من الخلف لوهله ظن انها رحمه ولاكن التفت سريعا لان رحمه لا تفعل مثل هذه الاشياء
اسد بصدمه،،،،،، انتى
....ايوه انا،،انا بحبك اكتر من نفسى وانتا سبتنى ورحت لوحده شرشوه
....اخرسى هى احسن منك ومن عينتك
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اما رحمه توقفت هى وعلا امام شركه اسد
علا بضيق،،،انتى مش شفتيه امبارح خلاص بقا يلا نمشى ورانا حاجات كتيره
رحمه بنفى،،،،،،لا ماما كانت عيزانى معاها عشان ااقيس الهدوم فلغيت الخروجه
علا،،،،ماشى هستناكى هنا متتاخريش
رحمه،،،هسلم عليه وهنمشى بسرعه
وقفت رحمه امام المكتب ووضعت يدها على المقبض ولكن تراجعت عندما ااستمعت الى ما صدمها وشل اوتارها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جولى بصراخ،،،،،بس انا بحبك انتا كمان بتحبنى انا مش وحده زى ديه هى مش من مستواك ولا سيده اعمال تنفعك،،،اكملت بجنون،،، انتا اكيد بتتسلى بيها صح هى نوع جديد عليك صح اكيد وانتا حبيت تجرب لكن انا الى هبقا مراتك عشان انا بحبك وبموت فى التراب الى بتمشى عليه،بقلمى منار احمد
كل هذا واسد مصدوم من جنونها فهى بالتاكيد ليست طبعيه ولكن المفاجاه
اندفت جولى الى اسد وضمته وقبلته فى هذا الوقت
فتحت رحمه بابا المكتب على مصرعيه وراءت ما لا تتوقعه
فاق اسد من صدمته ودفش جولى بعيد عنه،،،رحمه استنى انتى فهمه غلط
جولى بجنون،،،لا صح انا بحب اسد وانتى مجرد تسليه مش اكتر،
بس،،،صرخ بها اسد،،،اخرجى بره دلوقتى يا جولى عشان متندميش بعد ال.هعمله فيكى برااااااا
خرجت جولى مسرعه الى الخارج بسبب بطشه
التفت الى رحمه،،، اسمعى انتى فهمه غل
صفعه قويه نزلت على وجه اسد،،،صدم من فعلتها
رحمه وهى تخلع دبلتها،،،انا مش لعبه 🎮 عشان تتسلى بيها
اسد وهو يمسك يدها بعصبيه ويلبسها الدبله مره ثانيه
،،،، فكرى تقلعيها تانى وهندمك على اليوم الى اتولتى فيه
رحمه بعصبيه،،،،،انا هقلعه وهكلم بابا يلغى كل حاجه والكدبه الى عملتها عليا بس انسى يا اسد مش انا الى يتلعب بيه،،،يوم ما هكرر اتجوز هتجوز واحد يحبنى ويصونى مش مهم مستواه المهم ميكونش خاين وحقير
رررررررحمه هضر بها اسد بعصبيه وهو يمسك رحمه من فكها،،،،،مستحيل تكونى لغيرى يا رحمه مستحيل انتى بتعتى انا ملكى انا لوحدى وعمرك ما هتكونى لغيرى،،،الى هيفرق بنا هو الموت لو جالى الموت قبلق هاخد روحك معايا مش هسيبك لحد غيرى يخدك
ابتعدت عنه رحمه بصدمه من جنونه بها
رحمه بصدمه،،،،تعرف انتا ممثل 🎭 شاطر اوى ومفكرنى كده انى هرجعلك الفرح هيتلغى وورينى هتعمل ايه
اسد بضحك،،،وهيتلغى ازى
رحمه بتعجب من ضحكه،،،،،هقول لبابا كل حاجه
اسد بخبث،،،،انتى متعرفيش يعنى ايه الفرح يتلغى قبل معاده باسبوعين،بقلمى منار احمد، ولا الناس هتقول عليكى ايه وابوكى الغلبان هيعمل ايه وهيوطى راسه قدام الناس
رحظه بصدمه من وقاحته،،،،،،، انا بكرهك يا اسد بكرهك
تركته ورحلت سريعا الى علا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بقلمى منار احم.
مرت الايام وجاء موعد الفرح
وحاله رحمه تغيرت كثيرا مما قلق والديها بشده
اما اسد لا يختلف عنها ولكن كل ما يعرفه ان رحمه له هو فقد لا يستطيع تركها لاحد غيره
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بمنزل رحمه على طاوله الإفطار
محمد وهو ينظر لابنته،،،،،مالك يا رحمه حاسس انك مش مبسوطه بالجواز ده،،انا ممكن الغى كل حاجه المهم سعدتك انتى
رحمه بتوتر وابتسامه،،،لا يا بابا اناكويسه بس متوتره شويه
محمد بحنو،،،متخافيش من اى حاجه انا فى ضهرك يا بنتى وسندك فى الدنيا
رحمه وهى تقبل يده،،،،ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك ابدا يارب
رحمه وهى تقف،،،هروح البس انا عشان علا جيه وهنروح صالون التجميل سوا
والدتها بابتسامه،،، روحى يا ضنايا ربنا يسعدك ويفرحك
💚
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حلت ستائر الليل والجميع بدء الحضور بالقاعه المخصصه للفرح وكانت مزينه على اعلى مستوى
بقلمى منار احمد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام السنتر التى تزين به رحمه وقف اسد بطلته التى تخطف الانفاس بانتظار رحمه ونظره معلق على الدرج
بعد دقايق ظهرت رحمه بطلتها التى تجعل الجميع يتيم بها، حوريه في فستنها الابيض، نظر اسد لها بعشق دافين والم بسبب نظره الحزن التى بعين رحمه، ولكن،،، دقايق صخيرتى وسامحى كل الم بكى وساجعلك تحلقى بالسماء من كثره السعاده،،
ذهب اسد اتجاه رحمه وطبع قبله صغيره على جبينها
وامسك يدها ب اتجاه السياره
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصل اسد ورحمه الى القاعه ودلوفو سويا الى الداخل بطلتهم الرائعه
جلس رحمه واسد بماكنهم المخصص وانهال عليهم الجميع بالمبركات
بعد قليل طلب الدى جى من اسد ورحمه التقدم من الاستيدج للراقص سويا
ضم اسد رحمه له بتملك وبداء بالرقص،،،،اردف بحب،،،مبروك يا قلبي
رحمه ببرود،،،،مش قلتلق شاطر بالتمثيل
اسد بعشق دافين،،،عارف ان الى انتى شفتيه غلط بس كان لازم تسمعينى
رحمه بحزن،،،،اسمع ايه ما انا سمعت كل حاجه،،،بس هقولهالك تانى انا مش لعبه فى ايدك
اقترب اسد منها اكثر وضمها له بتملك ودار بها على الاستيدج تحت التصفيق الحار من المعزيم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتها الفرح وجاء موعد مغادره اسد ورحمه
ودعت رحمه والديها بحزن ودموع غزيره فهى احست انها القت بنفسها الى بقلمى، منار احمد، الجحيم تركت منزل والديها والدفى الذى به وذهبت مع رجل خائن ومخادع
وصل اسد الى وجهته
،،،وصلنا
التفتت رحمه له بعيون ورمه ومنفوخه من كثره البكاء
ثم التفتت الى الشباك وجدت نفسها تقف بمكان بعيد عن المنازل بمنطقه يوجد بها بحر
،،،احنا جينا هنا ليه
اسد بابتسامه،،،هتشوفى دلوقتى
نزل اسد من السياره وتوجه الى الجانب الاخر وساعد رحمه فى النزول
ثم اخذها ودلف الى المناء وقفت رحمه تنظر امامها بصدمه
اسد بابتسامه،،،عجبك
نظرت له رحمه ثم نظرت امامها وجدت يخت مزين بالبلونات والاضواء ومكتوب عليه عاصفه قلبى
امسك اسد يد رحمه ودخل بها الى اليخت
وقف اسد على سطح اليخت واوقف رحنه امامه،،،انا عيزك تسمعينى الاول وبعد كده احكمى
قص اسد على رحمه كل شى حدث فى ذالك اليوم المشؤم،،،،انا بحبك انتى شدتينى ليكى من اول يوم شفتك فى مكتب جدى دخلتى زى العاصفه ومن سعتها مكنتش قادر اشيلك من بالى،،رحمه انا بحبك عارف انك مديقه منى بس اتصدمت من الكلام الى قلته لانى كنت معتبرها ذيها زى اى عمليه عندى عمرى مكان ليا مشاعر اتجاه حد بس لما شوفتك انتى كل حاجه اتغيرت
رحمه بدموع،،،بس انتا بوستها
اسد بنفى،،،،هى الى قربت منى مش انا،،،اى علاقه بين اتنين بنها الثقه،،ادينى فرصه يارحمه مش هتندمى،،،انا روحى فيكى
نظرت له رحمه ببكاء،،ضمها اسد بحب،،اسف انى سبب دموعك ديه لكن مش بادى والله
بقلمى منار احمد
ابعدها اسد عنه ومسح دموعها عجبك اسم اليخت،،،،، رحمه بتعجب،،،،اشمعنا عاصفه
لا انتى دخلتى مكتب جدى وانا موجود زى العاصفه لما بتيجى على غفله ومن سعتها مسميكى عاصفه
بس الى مكنتش هعرفه انك هتبقى عاصفه قلبى
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور اربع سنوات
كانت تقف فى المطبخ تعد الافطار ولكن وجدت من يمسك بملابسها التفتت له،،،
قلب ماما،،،مالك يا روحى
الطفل بابتسامه جميله،،،بابا عيسك
رحمه بتعجب،،،هو صحى
اوما لها الطفل،،،،حملت رحمه ابنها وذهبت للاعلى لترى ايد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى الاعلى كان نايم بسلام ولكن احس بشى غريب على وجه استيقظ ووضع يده على وجه وجدد عددت الوان بيده توجه الى المراءه سريعا
صدم من ما راءه راى وجه ملطخ بعدت الوان فصبح مثل البليتشو
ثوانى وصرخ،،،،،،،،رررررررحمه
كانت رحمه امام الغرفه دلفت سريعا وهى تحمل طفلها👶على يدها،،،نظرت ال.اسد بصدمه،،ايه ده
اسد بنرفزه وهو يتجه اليها،،،،،يعنى مش عرفه ايه ده
بقلمى منار احمد
رحمه وهى تجرى الى فوق السرير،،،، اه يا ليث الكلب ثم حزلت نظرها لاسد استنا بس واستهدى بالله كده وربنا منا
اسد بنرفزه،،،،امال مين مفيش غيرك الى بيعمل فى كده
رحمه بنفى،،،طب اسمع هو انهرده عيد ميلادك
نفى اسد براءسه
طب عيد الحب
نفى ثانيا براءسه
طب عيد جوازنا
نفى مره اخره
،،اهو شوفت بقا انا مبعملش كده غير فى المنسابات
الرومانسيه😹
اسد وهو يحول نظره لابنه
،،،،ليث
رفع الطفل يده باستسلام،،،،مش انا دى ماما
رحمه بدفاع،،،،والله هو
،،،لا ماما
،،،لا هو بن الجزمه ده
اسد بصراااخ،،،،،بس صدعت منكو
رحمه بدموع،،،انتا بتزعقلى
نظر اسد لها بصدمه ثونى وتذكر من يحاول ان ينساه،،،ذهب اليها سريعا وانزلها برفق من على السرير،،،،اسف يا حببتى انا اديقت شويه،،،وبعدين تعالى هنا انتى طلعتى تجرى على السرسر ببطنك ديه
بقلمى منار احمد
نظرت رحمه الى بطنها المنتفخ قليلا،،،،وحولت نظرها له،،نسيت
اسد بحب وهو يضمها،،،غلط كده يا حببتى وخلى بالك من نفسك بعد كده عشان انا تعبت من هرمونات الحمل ديه الى بتتطلع عليا انا
رحمه بضحك وهى تضع راسها على صدره،،،،انا مالى بنتك السبب
ليث بغضب طفولى،،،انا همشى وسبكم انتو بتحبو بطن ماما اكتر منا
اسد بتعجب،،،ليه بتقول جده
ليث ببكاء،،،انتا علطول بتبوس بطن ناما وتقول حبيبه بابا،،،وانا لا مش حبيبك
حمله اسد وضمه له،،،ده انتى روحى
الصغير بضحك،،،بجد،،اسد وهو يضمه،،،بجد
ضم اسد رحمه وليس له،،،ربنا يخليكم ليا
ثم نظر لرحمه،،،يا عاصفه قلبى ❤
تابعوني محمد السبكي
تعليقات
إرسال تعليق