القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشقت ملتزمه بقلم ندى أنور كامله جميع الفصول

روايه"عشقت ملتزمة"

"الفصل الأول" 

فى إحدى المستشفيات كانت تجلس فتاه وهى قلقه 

ريم بقلق. يارب استرها واشفيها يارب 

قطع حديثها عندما رأت صديقتها تتقدم منها 

حور . امسكى العصير اهو عشان لما ندخل ليها تبقى تشربه 

ريم. تمام 

حور . إلا قوليلى هو الدكتور مع مريم لوحدهم 

ريم. لا ياحبيبتى معاهم ممرضه 

حور بارتياح. طب الحمد لله 

ثم خرج الدكتور من الغرفه 

حور . طمنا عليها يادكتور 

الدكتور. كسر فى صوباع ايديها الكبير أنا جبست دراعها وهتفضل اسبوعين فى الجبس بس لازم بعد أسبوعين تيجى عشان افك ليها الجبس 

ريم بامتنان. حاضر يا دكتور جزاك الله خيرا على تعب حضرتك 

الدكتور. لا تعب ولا حاجه ده واجبى. .....ثم استأذن وذهب إلى مكتبه

أما بداخل الغرفه سمعت مريم طرقات على باب الغرفه 

مريم . اتفضل 

دلفت كلا من ريم وحور وألقوا تحيه الإسلام فردت عليهم مريم 

حور بحب. عامله ايه ياحبيبتى 

مريم بمحبه. الحمد لله كويسه 

ريم بود. شفاكى الله وعفاكى 

مريم بمحبه. اللهم أمين يارب العالمين ويشفى كل مرضى المسلمين 

ردد الجميع. اللهم أمين 

كانت تنظر لهم الممرضة نظرات إعجاب بثيابهن فكم أنهم يبدون أكثر جمالا بهذه الثياب فكانت ترتدى حور عباءه عليها وشاح اسودين وخمار نبيتى ....أما عن ريم فكانت ترتدى ادناء قطعتين لونه بنى ...أما مريم فكانت ترتدى اسدال ،لاحظت حور نظرات الممرضة لهن 

حور بتساؤل. حضرتك عايزه حاجه 

الممرضه بخجل. بصراحه انتوا لبسكم اللهم بارك جميل جدا وانا حبيته من بعد أما شوفته وانا عايزه البس كده بس 

ريم باستغراب. بس ايه اللى هيمنعك 

الممرضه. بصراحه أبى لما جيت قبل كده أكلمه إن أوسع بناطيلى زعقلى وقالى عايزه تلبسى بناطيل تخليكى زى الهبله كده حلو .....كل هذا وكانت الدموع فى عينيها وتنزل بغزارة على وجنتيها 

حور بحزن. حبيبتى الدعاء بيغير القدر أدعى كتير جدا بجد هيفرق معاكى وإن شاء الله ربنا هيستجيب لدعاءك ومش هيردك مكسوره

مريم بحنان.وإن شاء الله تلبسى البس المحتشم ده فى أقرب وقت 

ريم بحب. يلا ابتسمى بقى وماتخليش أى حاجه تزعلك أبدا إلا صح اسمك ايه 

الممرضه بابتسامه . أسمى جنه 

حور بسعادة. اللهم بارك اسمك جميل جدا ربنا يجعلك من اسمك نصيب 

ردد الجميع. اللهم أمين 

استاذنت جنه ورحلت ثم رحلن الفتيات من المشفى وعند سيرهم وجدوا شخص يصيح بإسم حور 

حور بصدمه. محمود 

محمود. عامله ايه ياحور وحشتينى 

حور وجاءت أن تمشى إلا أنه وقف أمامها 

حور ببعض من الحده. لو سمحت ابعد عن طريقى انا والبنات عشان نمشى

محمود ببرود. انا مش واقف فى طريقهم هما وهما عايزين يمشوا براحتهم ماليش دعوه بيهم انا ليا دعوه بيكى أنتى 

مريم بغضب حاولت اخفاؤه. ماتحترم نفسك يااخ أنت عيب إنك توقف بنات فى الشارع وهى قالت ليك تبعد من الطريق 

محمود بقله ذوق. انا واقف عايز حور مش عايزكم انتوا

حور بغضب . نعم يااخويا بقولك ايه يا محمود مالكش دعوه بيا تانى تمام وأبعد عن طريقى 

محمود. لا إللى بينا ماانتهاش ولسه دبلتك فى أيدى 

ريم بغضب.بسيطه اقلعها 

محمود ببعض الغضب. خلى صحابك مايدخلوش فى اللى مالهمش فى 

مريم بغضب. لا لينا فى لأننا اخوتها وأنت مالكش دعوه بيها تانى أنت سامع 

محمود بغضب وصوت عالى . وانتوا مالكم حور هى كلمه واحده تعالى معايا نتكلم فى كافيه وغصب عنك هتيجى 

حور بغضب . انا مش جايه معاك وأعلى ما فى خيلك اركبه .....ثم وجهت حديثها للفتيات .يلا يابنات نمشى 

جاءت أن تمشى إلا إنها وجدت محمود يقبض على يدها 

حور بصراخ. أنت حيوان ازاى تتجرء و تمسك أيدى 

محمود بغضب. هتيجى معايا يعنى هتيجى معايا 

صرخت مريم بأن يساعدهم أحد وظلت تضربه ريم وحور إلا أن وقع محمود على الأرض بسبب أثر لكمه أخذها من قبل أحدهم فزعت الفتيات 

حور . أنت مين 

الشخص . انا المقدم أدهم الشريف ...ثم قال . هو أتعرض ليكم الحيوان ده تحبى ترفعى قضيه 

جاءت حور أن تجيبه إلا أن سبقتها مريم 

مريم . اه حضرتك هو كان عايز يخطفها واتعرض ليها أكتر من مره احنا عايزين نعمل محضر بعدم التعرض 

أدهم. تمام ثوانى .....ثم طلب أحد الأرقام 

أدهم. ألو أيوه يا مالك تعال أنت وأسر حالا المكان فى ****** ماتتاخروش 

كل ذلك ومحمود فاقد وعيه بسبب لكمه أدهم له فاادهم قوى إلى حد كبير 

ثم أتى أصدقاء أدهم وامر أدهم أن يأخذوا محمود إلى أمن الدولة نفذ أصدقائه ما قاله ثم أتى صوت من خلفهم صوت فتاه 

الفتاه . أدهم حبيبى ...وركضت لتحتضنه 

نظرت الثلاث فتيات إلى بعض بصدمه وقالوا فى وقت وأحد . انتى 

استوووب عايزه اعرف رايكم فيها وهل اكمل ولا لا وتقيمونى بكام من عشره


#بقلم. ندى أنور

روايه "عشقت ملتزمة"

"الفصل الثانى"


بعد أن نفذ أصدقاء أدهم ماامرهم به سمعت الفتيات صوت فتاه أتى من خلف أدهم 

الفتاه بفرحه. أدهم حبيبى .....ثم قامت باحتضانه 

وهنا صدم الثلاث فتيات وقالوا فى وقت واحد. انتى 

الفتاه . انتوا لسه هنا 

حور . اه بس انتى تعرفى الأستاذ ده ياجنه 

جنه. اه دا اخويا أدهم 

حور. اه طيب ......ثم وجهت حديثها للفتيات 

حور . يلا نمشى يابنات 

جنه. لا استنى أدهم يوصلكم معايا انتوا****

قطع حديثها اعتراض ريم وحور.

ريم باعتراض. لا مش هينفع احنا هناخد تاكسى 

حور بتأكيد. احنا هناخد تاكسى زى ما ريم قالت 

جنه .لا والله ماهينفع انا حبيتكم اوووى ونفسى أقدم ليكم اى معروف زى ماانتوا عملتوا معايا من شويه 

مريم بحب. حبيبتى احنا معملناش حاجه ومفيش بينا الكلام ده 

حور. وبعدين ياستى إنتى زى أختنا وإحنا حبناكى 

جنه. طب طالما بتعتبرونى أختكم وافقوا إن انتوا تركبوا معايا وأدهم يوصلكم 

حور باعتراض . جنه صدقينى مش *****

قطع حديثها صوت أدهم 

أدهم بحده. طب ممكن اعرف بيتكم فين 

نظرت الثلاث فتيات لبعض بتردد وخجل فهم لم يتوقعوا أن يركبوا مع أحد غريب ومن يكون شاب يالله ماذا سنفعل؛كل فتاه منهم أخذت تسأل فى نفسها هذا السؤال إلا أن قطع تفكيرهن صوت جنه

جنه بإلحاح. عشان خاطرى وبعدين أدهم اخويا وانا هكون معاكم يعنى مش هتركبوا معاه لوحدكم يلا قولوا العنوان بسرعه 

مريم بتردد. العنوان******

أدهم بجديه. طب كويس هو اصلا البيت قريب من بيتنا اتفضلوا 

جلست الثلاث فتيات فى الخلف وجلست جنه فى الأمام بجوار أدهم 

كان أدهم من فتره لأخرى يتطلع إلى حور من المرأه ولم تنتبه حور له بسبب شرودها ورأى أدهم نظره الحزن والوجع فى عينيها فهو سريع الفهم 

أدهم يحدث نفسه. ليه شايف نظره الحزن فى عينيها ليه مضايق عشان شايفها حزينه وزعلانه وبرغم زعلها هى أموره اووووى وجميله جدا ؛ولبسها مخليها أجمل سبحان الله بس بجد نفسى اعرف ليه هى حزينه كده .....وهنا تحدث عقله 

العقل. وأنت مالك حزينه مش حزينه مالكش دعوه أنت نسيت إللى حصلك 

القلب. بس أنا حاسس إنها غير حاسس إنها مختلفه وكويسه 

العقل بسخرية. لا والله مش أنت قولت على سلمى كده وطلعت زباله وخاينه ليه عايز تحط نفسك فى نفس الموقف وتحس بإحساس الخيانه تانى وتتوجع تانى

القلب. بس انا مش قادر أشوف حزنها عايز اقولها مايستهلش الحزن ده كله 

العقل . ياشيخ اتهلى كتك عفره 

القلب بحزن. حاضر .......وبعد هذه المعركه انتصر العقل على القلب وحاول أدهم أن ينسى مايشعر به تجاه حور 

أما عند حور كانت شارده فيما مر عليها من اول مقابله بينها وبين محمود وعندما احبته حبا شديد فهى كانت تعشقه كانت تدعى لليلا نهار أن يكون من نصيبها وعندما أتى لخطبتها جن حنونها وكانت تقفز من كثره السعاده وتمت الخطبه بمراسم إسلاميه فمحمود فى البدايه كان شاب ملتزم يعرف ربه ويخافه وبعد مده من فتره الخطوبه تعرف على شباب لا يعرفون الله وللأسف الشديد أصبح محمود مثلهم هم مسلمون أسما ولكن فعلا لا وتذكرت عندما طلب منها أن ترتدى أمامه بناطيل فااستغربته كثيرا ظنت أنه يمزح ولكن مع مرور الوقت اكتشفت أنه تغير كثيرا ولم يعد محمود الشخص الذى يعرف ربه ويخافه 

وتذكرت أيضا عندما رأته يااخذ من المخدرات وجاءت أن تتحدث معه قام بضربها لم تتحمل بعد فقامت بفسخ خطوبتها ؛استيقظت حور من شرودها على دمعه تهبط من عينيها فقامت بمسحها حتى لا يراها أحد ولكنها لا تعلم أن هناك عيون تراقبها من حين إلى آخر ورأت هذه الدمعه وهى تهبط على وجنتيها فهى عيون ذالك الادهم 

أدهم بجديه. وصلنا 

ريم بامتنان. اسفين جدا على تعب حضرتك 

أدهم . لا تعب ولا حاجه 

جنه. عيب ياريم ماتقوليش كده 

مريم . تسلمى ياحبيبتى 

جنه. صح ممكن ارقامكم 

حور. طبعا ....ثم أخذت حور هاتف جنه وسجلت رقمها ورقم ريم ومريم 

جنه بحب. شكرا بجد وحقيقى انتوا دخلتوا قلبى 

مريم بمحبه . واحنا كمان حبناكى اوووى 

ريم بود.ربنا يديم المحبه

حور بسعاده. من النهارده مش هنعتبرك زى أختنا انتى فعلا أختنا 

قامت جنه باحتضانهم واستقلت داخل السياره ودلفوا البنات إلى داخل البيت 

حور بتعب. انا هطلع انام بقى عايزين حاجه 

ريم ومريم . سلامتك 

**********

عند أدهم وجنه 

أدهم بتساؤل. قوليلى ياجنه عرفتى البنات دول ازاى 

قامت جنه بقص كل شئ على أدهم فهو اخوها الوحيد وهى تعامله كصديق قبل أن يكون أخ 

أدهم بابتسامه. طب كويس إنك عرفتيهم لأن باين عليهم كويسين 

جنه بسعاده وابتسامه. فعلا هما كويسين اوووى وانا حبتهم ،كنت عايزه اقولك على حاجه 

أدهم بانتباه. قولى يا حبيبتى 

جنه . انا كنت عايزه *****************

أدهم بإعجاب. طب فكره كويسه جدا 

جنه . بجد 

أدهم. اه والله 

جنه بحب.بحبك يادومى 

أدهم بضحك. بقى كده ههههههههه طب لما نروح 

************

فى منزل حور 

حور . السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 

والدة حور (سعاد). وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 

حور. عامله ايه ياسوسو 

سعاد .كويسه ياقلب سوسو وانتى عامله ايه ياحبيبتى

حور برضا. الحمد لله بخير ،صحيح فين الحاج هيما

سعاد ببعض الغيره. هيما مين ياروح أمك أسمه بابا

حور بصدمه. سوسو انتى بتغيرى على ابويا منى لا دا انا كده ازحل واجيب ناس تزحل

سعاد بغيظ. اه بغير عليه من أى حد حتى من الهوا الطاير يامفعوصه انتى 

حور بتمثيل الحزن. كده ياسوسو 

صاح صوت من خلفها بغيظ

الحاج إبراهيم بغيظ وهو ممسك بها من ثيابها مثل المجرمين . مين دى إللى سوسو يابنت الذين 

حور بصدمه. بابا وحضرتك كمان بتغير على أمى منى يالا هول الصاعقة اهئ اهئ اهئ 

انفجر كلا من إبراهيم وسعاد ضاحكين على ابنتهم فكم هى كوميديه 

سعاد بضحك. ههههههه أضحك الله سنك يابت ياحور مش قادره شكلك يفطس 

إبراهيم بضحك. ههههههه معاكى حق والله 

حور بغيظ. بقى تده تيب انا ماسيه سلاموز (بقى كده طيب انا ماشيه سلاموز)ثم دلفت حور إلى غرفتها وشرعت بتبديل ثيابها وخرجت لكى تساعد والدتها فى تحضير طاوله الطعام ثم انتهت حور من وضع الأطباق على الطاوله ؛جلس الجميع لتناول الطعام وقبل أن يبداؤا قال كلا منهم بسم الله (ملحوظه ياقمرى لو كلتى ونسيتى تقولى بسم الله وافتكرتى فى نصف الاكل إنك ماسمتيش قولى بسم الله أوله واخره)انتهوا من تناول الطعام قام الحاج إبراهيم برفع يديه 

الحاج إبراهيم برضا. الحمد الله الذى اطعمنا وسقانا اللهم ادمها نعمه وأنعم بها كل محروم اللهم أمين 

فعلت مثله حور وكذلك سعاد (ملحوظه تاني .لازم بعد أما نأكل او نشرب نقول الدعاء ده لأن لما بنحمد ربنا على الحاجه دى بيحصل فيها بركه ومش بتزول ولازم لما نحمد ربنا نكون راضين من جوانا مش مجرد كلمه بنقولها لازم نحس بيها قبل ماننطقها بجد الإحساس بيها هيفرق)

***********

فى بيت مريم وريم 

دلفت كلا من الفتاتين إلى المنزل وألقوا تحيه الإسلام 

سمعوا رد والدهم (الحاج أحمد ).وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته عاملين ايه ياحبايبى

ريم ومريم. الحمد لله بخير يا بابا وحضرتك عامل ايه 

الحاج أحمد. الحمد الله فى فضل ونعمه ياحبايب قلبى 

أتى صوت من خلفهم وكانت والدتهم 

سميره بغيظ . هما بس إللى حبايب قلبك 

الحاج أحمد بابتسامه. وانتى حبيبه قلبى وقلبى كله 

قالت ريم . إحم إحم نحن هنا ياحاج 

مريم بمزاح. يابنتى هما من زمان بيحبوا يعاكسوا بعض ويحبوا فى بعض قدامنا 

سميره وقد لاحظت يد مريم 

سميره بفزع.ايه ده حصل ايه 

مريم بهدؤ.أهدى يا ماما مفيش حاجه دى حادثه بسيطه 

الحاج أحمد. الف سلامه عليكى طب ادخلى يابنتى ارتاحى شويه انتى وريم وانا هجبلكم الاكل لحد عندكم 

مريم وريم ذهبن ناحيه أباهم وقبلن يداه 

ريم ومريم فى وقت واحد. ربنا يبارك فيك ويحفظك يااحن اب فى الدنيا 

الحاج أحمد. ويحفظكم ليا ويحميكم من كل شر ويستركم 

ردد الجميع. اللهم أمين 

ثم دلفت الفتيات إلى غرفتهن وقاموا بتبديل ثيابهم وذهبن إلى الخارج كى يحضروا طاوله الطعام ثم بداؤا بقول بسم الله وشرعوا فى الاكل وعندما انتهوا فعل الحاج أحمد كما فعل أخاه الحاج إبراهيم وفعلت زوجته وبناته مثله 

************

فى فيلا أدهم 

دلف أدهم وجنه إلى الداخل 

سميه بحب . عاملين ايه ياحبايبى

أدهم وجنه . الحمد لله ياست الكل ......ثم قبلوا رأسها ويدها 

سميه . يلا اطلعوا غيروا عقبال مااحط الاكل على السفره 

أدهم باعتراض .ليه يا ماما تحطى انتى الاكل اومال فين الخدامين 

سميه . موجودين بس انا عايزه احطه على السفره

أدهم باعتراض. لا طبعا ....ثم قام بمناداه رئيسه الخدم

أدهم . نعممممممه 

نعمه باحترام . أمرك يافندم 

أدهم بأمر. حضرى السفره 

نعمه باحترام. حاضر يافندم

ثم قبل أدهم رأس والدته وقال. انتى هنا ترتاحى مش تشتغلى 

سميه بابتسامه. ربنا يخليك ليا ويحفظك انت واختك

ردد الجميع اللهم أمين 

ثم صعد أدهم وجنه كلا منهم إلى غرفته وقاموا بتبديل ثيابهم ونزلوا مره أخرى لكى يتناولوا الغداء وأثناء تناولهم سمعوا صوت تكسير 

استوووووب  تقيمونى بكام من عشره 

ملحوظه الروايه  قيد الكتابه


روايه "عشقت ملتزمة"

"الفصل الثالث"


فى فيلا أدهم 

كانوا يتناولون الغداء فسمعوا صوت شئ ينكسر 

سميه بخضه.بسم الله الرحمن الرحيم !فى ايه؟

أدهم بأمر. ادخلوا انتوا جوا فى الاوضه جنه انتى عرفاها وماتخرجوش منها 

فعلوا مثلما قال لهم وتسلل أدهم كى يرى ماذا يحدث بالخارج الا أنه وجد شئ صدمه 

أدهم بصدمه. مازن هو أنت 

مازن بمرح. عامل ايه ياصاحبى أيه اخبارك

أدهم بفرحه. رجعت أمتى من السفر 

مازن . لسه راجع وبعدين احنا هنفضل نرغى بالحضن يافوزى

أدهم بضحك وقام باحتضانه. مجنون وربنا 

وبعد وقت من عناقهم تذكر أدهم شئ 

أدهم بتساؤل. صح ايه إللى اتكسر ده 

مازن بعبث. كنت جايب برفان لسوسو بس وانا بطلعه من الشنطه وقع 

أدهم بغيره. سوسو مين ياروح خالتك

مازن بمزاح. أيه ياسطا أنت لسه بتغير على خالتى 

أدهم بغضب. مازن عدى يومك كتك نيله وتعالى بقى ادخل جوه عشان هما محبوسين فى الاوضه 

مازن بمرح. طب يلا 

ثم دخل أدهم إلى الغرفه وأخبر والدته وشقيقته أن هذا الصوت كان صوت مازن وانه عاد من السفر ؛هبت سميه تركض إلى الخارج كى ترحب به فهو ابن شقيقتها الوحيده وعندما علمت جنه أن مازن قد عاد مره أخرى رقص قلبها من كثره الفرحه وكان يشبه الطبول التى تقرع من شده السعاده 

*******

فى الخارج 

خرجت سميه وجنه وأدهم وقامت سميه باحتضان مازن وتقبله على وجنتيه وقام هو بتقبيل رأسها ويدها

سميه بسعاده. يااااه أخيرا رجعت وحشتنى اوووى كل دى غيبه 

مازن بمرح. معلش بقى ياسوسو كان لازم أسافر عشان أكون نفسى بنفسى

أدهم بسخريه. وكونتى نفسك بنفسك يابيضه ولا لسه

مازن بغيظ. اه ياقلب البيضه وصفار البيضه 

لم تتمالك جنه نفسها من الضحك فضحكت هى وسميه 

جنه بضحك. هههههههههه هموت مش قادره 

مازن بحب حاول اخفاؤه. عامله ايه ياجنه 

جنه بنبره هادئه. الحمد لله وأنت عامل ايه 

مازن بحب . الحمد لله بخير 

أدهم بمشاكسه. مش هنبطل سلامات بقى احنا ولا ايه أنت قومتنا من على الغدا اصلا 

مازن بمرح وهو يتوجه للسفره ممسك بيد سميه. طب يلا يابيضه وصفارها عشان نكمل غدا 

أدهم بغيظ. تصدق إنك تنح 

مازن بمشاكسه. قلب التنح وحياته ووو ......صمت عندما وجد أدهم يتقدم منه ويكور قبضه يده وهذا يدل على أنه سيحصل على لكمه من أدهم 

مازن رافعا يداه وقال بمزاح. حبيبى يا ابو الصحاب والله بضحك معاك 

أدهم بابتسامه انتصار. أيوه كده ناس متجيش غير بالعين الحمرا

كل هذا وسميه وجنه يجاهدون كل لايرتفع أصوات ضحكهم (بصراحه انا تخيلت الموقف ومسخسخه😂😂)ثم تناولوا الغداء وجلسوا مع مازن قليلا وبعدها ذهب كلا منهم إلى غرفتهم 

*********

فى منزل حور 

سمعت حور أذان المغرب وقامت بترديد الأذان (بنات ترديد الأذان سنه مؤكده عشان فى بنات بتكسل )ثم قالت الدعاء ثم دلفت إلى المرحاض كى تتوضأ وخرجت من المرحاض فقالت سعاد. حور استنى نصلى جماعه 

حور بحب. حاضر ياست الكل ......ثم قامت سعاد بالوضوء وخرجت من المرحاض فسمعوا إقامة الأذان فوقفت حور وبجوارها من ناحيه اليمين والدتها وشرعت حور فى الصلاه وقبل أن تبدأ قالت دعاء استفتاح الصلاه (اللهم باعد بينى وبين خطاياى كما بعدت بين المشرق والمغرب اللهم نقنى من خطاياى كما تنقى الثوب الأبيض من الدنس اللهم اغسلنى من خطاياى بالماء والثلج والبرد)ثم شرعت فى الصلاه ومع كل كلمه تقال فى الصلاه يشعر بها قلبها وعندما سجدت تذكرت أدهم فقامت بالدعاء له وأن يكون سعيد بحياته ؛لا تعلم لما دعت له ولكنها أحست براحه عندما دعت له ثم انتهت من الصلاه وجلست هى ووالدتها لبرهه على سجاده الصلاه ورددوا قول أستغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم وأتوب إليه (محلوظه .اوعى تقومى من على سجاده الصلاه بعد أما تخلصى صلاه على طول لأن لما بتفضلى قاعده فى ملائكة بتدعيلك )ثم قاموا بقراه ايه الكرسى فمن قرأها بعد أن ينتهى من صلاته كان بينه وبين الجنه خطوه 

سعاد قالت بحنان. مالك ياحبيبه أمك حساكى زعلانه هو فى حاجه حصلت

حور بتوتر. لا يا ماما شويه مشاكل فى الكليه بس إن شاء لله هتتحل 

سعاد بحب . بتخبى على أمك ياقلب أمك انا عرفاكى وعارفه إنك مش بتخبى عليا حاجه 

حور ببكاء. انا تعبانه اووى يا ماما 

سعاد قامت باحتضانها. من ايه بس ياقلب أمك احكيلى 

قصت حور ما حدث اليوم وعن نداله محمود وشهامه أدهم 

سعاد . ربنا يحميكى ويسترها معاكى يابنتى ويبارك فى الجدع إللى وقف معاكى وساعدك 

حور.اللهم أمين يارب العالمين ....ثم صمتت قليلا وقالت بقلق .بس انا خايفه 

سعاد باستغراب. خايفه من ايه ياقلب أمك 

حور بتوتر. خ خايفه من *************

**********

فى منزل مالك وأسر 

كان يجلس مازن فى غرفته ويفكر فى ريم كم أعجب بها وبثيابها فثيابها لم تجعلها كبيره الشكل بل زادتها جمالا فوق جمالها 

مالك بابتسامه. سبحان الله بجد انسانه جميله جدا وشبه البدر .....ثم قال. ايه ده انا شكلى وقعت ولا ايه 

وهنا سمع صوت أتى من الشرفه . اه يااخويا وقعت ومحدش سمه عليك 

مالك . بس يارخم 

أسر بمزاح. يااختى بطه انتى زعلتى 

مازن بجديه. يااختى وبطه بقى فى واحد شغال مقدم فى أمن الدوله ويقول الكلام ده والله أنت هايف 

أسر بمرح. شكرا شكرا تعال كل يوم هتشوف مواهب

مالك . مهو على يدى أنت هتقولى 

أسر بمشاكسه. والله يااخويا أنت لسه ماشوفتش حاجه دى بس البدايه دا أنت لسه هتشوف مواهب أكتر من اللى عدت عليك . كان يتحدث بطريقه تجعل من لا يعرف للضحك طريق يعرفه بفضله

مالك بضحك. ههههههههه يخربيت عقلك يااخى 

أسر بجديه. نتكلم بجد 

مالك . ماشى قول 

أسر بتساؤل. مين دى اللى وقعتك 

مالك وقد تذكر ملامح ريم وقال بابتسامه. فاكر البنات إللى كانوا واقفين مع أدهم 

أسر بتذكر. اه مالهم

مالك بحب. فى واحده منهم خطفت قلبى مش قادر ابطل تفكير فيها وحاسس إحساس جميل وحلو بس مش عارف افسره 

أسر .طب ماتعرف بيتها وتتقدم ليها 

مالك. انا مش عايز بالسرعة دى عايز بس اتأكد من مشاعرى عشان اعرف إذا كانت مشاعرى فعلا حقيقيه ولا لأ 

أسر . طب كويس ...المهم انا هقوم اعمل نسكافيه اعملك 

مالك . ماشى اعملى

دلف أسر إلى المطبخ وكان يفكر فى أمر ما 

*********

فى منزل ريم ومريم

كانت تجلس كلا منهم فى الغرفه بعد أن أدوا صلاه المغرب وقاموا بالاستغفار وقرؤا آيه الكرسى أمسكت كلا منهم مصحفها الخاص وقرأت الورد اليومى لها وبعد ان انتهوا تحدثوا فى بعض الأمور ثم صعد أذان العشاء فقاموا بتاديه فرضها وذهبوا إلى الفراش ؛قامت ريم بمسحه ثلاث مرات ومع كل مره كانت تستعيذ من الشيطان وتسمى بالرحمن ثم جلسن الفتيات وكلا منهم قامت بضم يديها ونفثت فيها ثلاث مرات وقرأت سوره الفاتحة والإخلاص والفلق والناس وبعد أن انتهوا قاموا بالمسح على جسدهم باكمله وقاموابالنوم على جنبهم اليمين وذهبت كلا منهم فى ثبات عميق 

**********

أما بالخارج 

دلف الحاج أحمد بعد أن ترك أخيه الحاج إبراهيم 

الحاج أحمد . السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 

ردت زوجته . وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 

الحاج أحمد . اومال البنات فين 

زوجته. دخلوا ناموا 

الحاج أحمد . طيب نوم الهنا ليهم وتعالى اقولك حاجه مهمه

زوجته .حاضر 

ثم ذهبت إلى الغرفه معه 

الحاج أحمد . غمضى عينك

زوجته بابتسامه. أنت لسه فيك العاده دى ياحاج 

الحاج أحمد بابتسامه . طبعا بس يلا غمضى

فعلت مثلما قال لها ثم قامت بفتح عيونها عندما طلب منها ذلك

زوجته بسعاده. الله جميله اووى تسلم ايدك على السلسله بس ده كتير عليا اوووى

الحاج أحمد بحنان قام بتقبيل جبهتها وقال بحنان. بالعكس ده قليل عليكى اوووى انا فى كل سجده ليا بحمد ربنا إنه اختارك زوجه ليا 

زوجته بحب . وأنا كمان بحمد ربنا إنه رزقنى بزوج صالح زيك وقلبه نقى وبيحب الكل 

الحاج أحمد بعشق. بس إنتى حبك حاجه كده خاصه انتى عشقى 

زوجته بعشق أكبر. وأنت كمان حبيبى وعشقى وحياتى بحبك 

(ياعينى على الحب اوعدنا يارب😂😂)

*******

فى بيت حور

بغرفه حور

قامت حور بالمسح على الفراش وفعلت مثلما فعلت ريم ومريم وغطت فى نوم عميق

دلف الحاج ابراهيم إلى المنزل وألقى تحيه الإسلام فردت عليه سعاد

الحاج إبراهيم. اومال فين حور

سعاد . نامت 

الحاج إبراهيم . طيب عايزاك فى حاجه 

دلفوا إلى الغرفه ثم طلب الحاج إبراهيم أن تغمض سعاد عينيها فنفذت طلبه 

الحاج إبراهيم بابتسامه . تقدرى تفتحى عيونك

قامت بفتح عيونها

سعاد بدهشه ممزوجه بالفرحة. تسلم ايدك ياحاج بجد الخاتم جميل جدا 

الحاج إبراهيم بابتسامه. جميل عشان عيونك هى إللى شيفاه بس ماتزعليش منى انا عارف إنها حاجه بسيطه جدا 

سعاد بحب. اى حاجه منك حتى لو كانت بسيطه فهى بالنسبه ليا كنز

قبل الحاج إبراهيم وجنتيها ويديها 

********

فى فيلا أدهم 

بالتحديد غرفته كان يجلس معه مازن ويتحدث مع مالك وأسر وفرحوا كثيرا عندما علموا أن مازن لن يسافر مره أخرى وانتهوا من حديثهم 

أدهم. يلا بقى من هنا عشان انام 

مازن بمزاح.بقى بتطردنى ياظالم 

أدهم ببرود.اه بطردك 

مازن بمزاح. تسلم ياذوق ...تصبح على خير يا كبير 

أدهم . وأنت من أهله 

ثم غط الكل فى نوم عميق وقبل أن يأذن الفجر بساعه واحده كان هناك كابوس يطارد أدهم فزع أدهم 

أدهم بصراحه. ماتسبنيش 

استوووب بارت طويل اهو وعايزه اعرف رايكم وتقيمونى بكام من عشره


روايه "عشقت ملتزمة"

"الفصل الرابع "

فى فيلا أدهم 

كان أدهم يرى كابوس ثم قام من نومه مفزوع 

أدهم بصراخ. ماتسبنييييش ......ثم أخذ يلهث كثيرا بسبب هذا الكابوس فسمع أذان الفجر فقام بالدلوف إلى شرفته وظل يتحدث كثيرا مع ذاته


أدهم بداخله: ياترى الحلم ده تفسيره ايه او الرساله اللى فى معناها أيه


ظل يحدث نفسه كثيرا ثم دلف إلى الداخل ونام مره أخرى دون تاديه فرضه (ناس كتيره بتكسل عن الصلاه بس مايعرفوش إن الصلاه دى كنز الله يهديهم ويهدينا)

************

فى غرفه سميه 

بعد أن أدت فرضها كانت تجلس وبيدها المصحف تقرأ بعض الآيات ومن ثم انتهت وقامت بالدعاء إلى أولادها وإلى مازن أيضا وأن يصلح الله أحوالهم 

******

فى منزل حور 

استيقظت حور قبل الفجر بساعه وقامت بالدلوف إلى المرحاض كى تتوضأ ثم خرجت ودلفت إلى غرفتها قامت بارتداء اسدال الصلاه ووضعت سجاده صلاتها على الأرض و قالت دعاء استفتاح الصلاه وشرعت فى صلاه قيام الليل بنيه أن يريح الله قلبها ويعوضها خيرا عن كل سوء وشر أصابها (بنات النيه محلها القلب لأن بسمع بنات قبل ماتصلى وهى واقفه على سجاده الصلاه بتقول اللهم إنى نويت أن اصلى صلاه وتذكر اسم الصلاه وده غلط النيه بتكون فى القلب فقط والدليل هتعرفوا بعدين)ثم انتهت حور من صلاه القيام وظلت جالسه على سجاده الصلاه لبضع دقايق وكانت تستغفر ثلاث مرات ثم أمسكت بمصحفها وقرأت وردها إلى أن أذن المؤذن بقول "الله أكبر الله أكبر 

أشهد أن لا إله إلا الله أشهد أن لا إله إلا الله 

أشهد أن محمد رسول الله أشهد أن محمد رسول الله 

حى على الصلاه حى على الصلاه 

حى على الفلاح حى على الفلاح 

الصلاه خير من النوم الصلاه خير من النوم 

الله أكبر الله أكبر 

لا إله إلا الله )كانت حور تردد وراء المؤذن وعندما أنتهى قامت بقول الدعاء (اللهم رب هذه الدعوة التامه الصلاه القائمه أتى سيدنا محمد الوسيلة والفضيلة والدرجة العاليه الرفيعه وبعثه المقام المحمود التى وعدته وصلى اللهم على سيدنا ومولانا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين )ثم دعت كثيرا حور فهى تعرف أن دعائها فى هذا الوقت لن يرد أبدا (الدعاء مابين الأذان والإقامة مستجاب يابنات مش بيترد)ثم أدت سنه الفجر وانتظرت ربع ساعه وقامت بتأديه صلاه الفجر (بنات اول اما تسمعوا الفجر ماتصليش الفجر على طول صلى بعد تلت ساعه لأن ده التوقيت الصحيح لى وأنا اتاكدت كتير من المعلومه دى الفجر فى مصر بياذن عن معاده بتلت الساعه اى بنوته عايزه تسأل شيخ بس يكون شيخ مش اى شيخ تسأله )بعد أن إنتهت أمسكت مصحفها وقرأت بعض من آيات الله ثم اغلقته ووضعته فى مكانه المخصص وسمعت صوت أبيها بالخارج قامت بالدلوف إلى الخارج 

*******

فى الخارج 

ذهبت حور تجاه أبيها مبتسمه 


حور بابتسامه وهى تقبل يد والدها. صليت الفجر ياهيما فى الجامع 

الحاج إبراهيم بحنان وهو يحتضنها. اه ياقلب هيما صليته فى الجامع

حور . ربنا يتقبل يارب 

الحاج إبراهيم وهو يلاعب وجنتيها. ويتقبل منك ياحبيبه قلب ابوكى 


ثم جاءت سعاد من خلفهم 


سعاد بغيظ. لا والله انتو بتحضنوا فى بعض وكمان بتلاعبها فى خدودها

حور بمشاكسه. هيما حبيبى يعمل إللى هو عايزه وبعدين بيدلعنى 

سعاد بيغيره. نعم يااختى هيما مش انا قولتلك ميت مره ماتقوليش لى كده قدامى وبعدين ايه بيدلعنى دى ......ثم نظرت إلى إبراهيم وقالت.وأنت ياحاج بتدلع بنتك ومش بتدلعنى طيب زحلت


مثلت أنها حزينه وعلى وشك البكاء فقام الحاج إبراهيم بالذهاب اتجاهها 


الحاج إبراهيم بضحك على محبوبته . وأنا مقدرش على زعلك ابدا ياقلب هيما ....ثم قام باحتضانها فاابتسمت وبادلته إياه قطعت عليهم حور تلك اللحظات 


حور . إحم إحم نحن هنا ياحوجيجه

سعاد بغيظ. تصدقى إنك فصيلة 

حور بمرح. فصيله رقم واحد هههههههه 

سعاد بغيظ. قول لبنتك تسكت 

الحاج إبراهيم بضحك. انتوا مش هتبطلوا ابدا النقار والنقير ده وبعدين انا مش حلو عشان تتخانقوا عليا 

سعاد بحب. مين ده إللى مش حلو دا أنت سيد الناس وتاج رأسى أنت احسن راجل فى الدنيا كفايه إن ربنا رزقنى بزوج صالح زيك 

أكملت حور بحنان. حضرتك احسن أب فى الدنيا وفخر ليا وفعلا زى ماما قالت احسن راجل وأب صالح وكويس ......ثم قام الحاج إبراهيم باحتضانهم وقبل رأس زوجته وابنته


الحاج إبراهيم بسعاده. ربنا يحفظكم من كل شر ويطول فى عمركم ويبارك فى 

رددت زوجته وابنته فى وقت واحد. ويطول فى عمرك ويبارك فى ويحفظك لينا 

*********

فى بيت مريم وريم 


قامت كلا منها بتأديه فرضها بعد أن صلوا القيام معا ثم قراؤا وردهم واستمعوا لصوت اباهم بالخارج فقاموا بالذهاب إلى الخارج 

فى الخارج

كان يتحدث الحاج أحمد مع زوجته سميرة 


ريم. تقبل الله ياحاج

الحاج أحمد بابتسامه. منا ومنكم إن شاء الله ياقلب الحج 

مريم بحب. ربنا يتقبل

الحاج أحمد. منا ومنكم ياغاليه 

ردد الجميع. اللهم أمين 

سميره. ادخلوا ناموا شويه عقبال أما الساعه تيجى8عشان هنروح ابوكم قال إننا هنفطر عند عمكم الحاج إبراهيم 

مريم وريم. حاضر 


بالفعل ذهبت الفتيات إلى غرفتهم وقاموا بالنوم فهم كانوا يحتاجون إلى أن يرتاحوا قليلا 


الحاج أحمد بابتسامه.تعالى عايزك 

سميره بحب. حاضر .....ثم دلفوا إلى الداخل وقام الحاج أحمد بالجلوس على الفراش وقال لها أن تجلس بجواره


الحاج أحمد بحب. بقالك قد ايه مانمتيش على رجلى وسمعتى صوتى فى القرآن وانا بمسح على رأسك وضهرك 

سميره . يااااه ياحاج بقالها كتير ثم أيه إللى فكرك

الحاج أحمد بتأنيب. انا عارف إن انشغلت عنك الفتره إللى فاتت بسبب الشغل بس والله ******

قطع حديثه سميره . أنت عمرك ماانشغلت عنى ودايما بتعاملنى بالموده والرحمه إللى ربنا أمر بيهم بين أى زوجين وبتتقى الله فيا 

الحاج أحمد بحب. طب ممكن تنامى وتحطى رأسك على رجلى .....


نفذت سميره ما قاله ثم قام يقرأه بعض من آيات القرآن وهو يملس على رأسها وظهرها 

********

فى غرفه حور 

كانت جالسه على الفراش ثم نامت قليلا ومن ثم سمع المنزل بأكمله صراخها 


استوووب اسفه جدا بجد إن اتأخرت وإن البارت قصير بس والله ربنا يعلم أنا كان يومى عامل ازاى والفصل مانتهاش على كده لى تكمله إن شاء لله 

تقيمونى بكام من عشره ورايكم فى أحداث الفصل


"تكمله الفصل الرابع "


سمع كل من فى المنزل صراخ حور 


الحاج أحمد باستغراب. مش ده صوت حور 

سميره . اه هو 

الحاج أحمد . طب تعالى ورايا بعد أما تلبسى الملحفه والنقاب 

سميره بطاعه. حاضر ......ثم قامت بارتداءهم وذهبت خلف زوجها 

فى غرفه ريم ومريم 


ريم بخضه. ايه الصويت ده 

مريم . ده شكله صوت حور ......انتفضت كلا منهما وذهبوا إلى بيت عمهم إبراهيم (بنات عشان تعريف الشخصيات فاتنى الحاج إبراهيم والحاج أحمد أخوات وحور بنت إبراهيم ومريم وريم تؤام بس إللى بيميزهم لون عنيهم ومالك وأسر أخوات تؤام برضو وصحاب أدهم المقربين لى ومازن ابن خاله أدهم وأدهم بيعتبره صديقه وجنه أخت أدهم وهى ومازن بيحبوا بعض جدا وأبو أدهم عايش بس مسافر بره البلد ؛انا مش هوصف الشخصيات وأفضل اقول الون والشعر الكلام ده عمرى ماكتبه لأن عرفت إنه حرام وبيكون سبب فى إن إللى بيقراؤا الروايه يتخيلوا البطل والبطله قدامهم وبذات البطل ويحبوا ويتخيلوا وخيالهم يكبر ودى ذنوب بشيلها على قفايا فى الأرض وانا وربنا اوزعه مش ناقصه قصر)ثم دلف الجميع إلى غرفه حور 


الحاج إبراهيم بصدمه. أنت ..أنت بتعمل ايه هنا وأبعد ايدك من على بنتى

محمود بغضب. مش هسيبها حور ليا سامعين ولو مجتش معايا بالذوق هموتها سامعين

سعاد ببكاء. بنتى بنتى يا ابراهيم هتروح منى ألحقها 

الحاج أحمد بغضب . أقسم بالله لو ماسبتش البنت لتشوف وش مش هيعجبك 


محمود بصراخ وهو يوجه المسدس تجاه رأس


حور.إللى هيقرب منى هموتها انا بقولكم أهو ......ثم قام بالضغط على الزناد فانطلقت طلقه فى الفراغ صرخت حور وفقدت سعاد وعيها ثم دخلت الفتيات ووجدوا هذا الوضع 


مريم برعب. أنت مجنون سيب حور 

محمود بغضب وصراخ. اخرسى قسما بالله لو ماوسعتولى عشان امشى بحور لتندموا 

الحاج إبراهيم بصراخ. أنت اتجننت 

محمود بصراخ وجنون. اه اتجننت ولو حد قرب هموتها وسعولى امشى بيها 


فقامت ريم بالتحدث إلى مريم بصوت منخفض


ريم بهمس. مريم أنا افتكرت حاجه لو معاكى الفون طلعيه وابعتى رساله لجنه خلى اخوها يجى ينقذنا مقدمناش حل تانى غير ده 

مريم بهمس وخوف. حاضر ....


ثم أرسلت مريم الرساله إلى جنه واخبرتها أن محمود قد هرب وهو موجود بمنزلهم ويحمل مسدس ......على الجانب الآخر استلمت جنه الرساله وعندما قرأتها فزعت 


جنه بخضه. انا لازم اقول لادهم يارب استرها يارب


ثم اتجهت لغرفه أدهم ودلفت إلى الداخل


جنه ببكاء. أدهم أدهم قوم 

أدهم بنعاس. امممممم فى ايه ياجنه على الصبح 

جنه ببكاء. الحق حور ياادهم محمود هناك فى البيت عندهم وهو ماسك مسدس بيهددهم بى


هنا فزع أدهم وقال. أيه طب خرج ازاى طب روحى وانا هحل الموضوع .......ثم قام بالاتصال على مالك وعندما سمع صوت مالك 


أدهم بحده . مالك تعال أنت وأسر بسرعه يلا 

مالك باستغراب.فى ايه على الصبح

أدهم بحده . اسمع الكلام محمود هرب هبعت ليك موقع المكان إللى هتجيلى فى بسرعه وهات أسر 


نفذ مالك ما قاله أدهم ثم خرج من بيته هو وأسر بعد أن بعت له أدهم عنوان المنزل 

************

تقابل أدهم مع مالك وأسر 


أدهم:شوفوا انا لقيت إن فى شباك أقدر ادخل منه وانتوا اطلعوا فوق اشغلوا 

مالك وأسر . تمام 


فعل كلا منهم أوامر أدهم وقام أدهم بالصعود على أحد المواسير إلا أن وصل إلى شباك حور 

*********

فى الأعلى 

دلف مالك وأسر إلى الداخل وبعد أن راهم محمود


محمود بجنون. أقسم بالله لو قربتوا لاموتها 

مالك ببرود. ولا تقدر تعمل ليها اى حاجه 

محمود بغضب. هقتلك 

أسر ببرود. ماتقدرش تلمس حد 


جعل محمود إتجاه المسدس إلى أسر 


محمود بضحكة شر. مع السلامه ......ثم جاء أن يضغط إلا أنه وجد أحد يضربه من الخلف وأخذ منه المسدس بطريقه محترفه 


أدهم بحده. دى أنت ليله أهلك طين دلوقتى 


ثم قام بلكمه ففقد محمود وعيه 


أدهم بغضب. أسر هات الكلابشات ....أعطاه أسر الكلابشات فقام أدهم بتقيد محمود وقام مالك بحمله وخرج خارج المنزل ،كانت حور تحتضن والدها كثيرا وتبكى بشده وعندما رآها أدهم بهذا الحال حزن كثيرا 


الحاج إبراهيم بشكر. انا مش عارف اقولكم ايه بجد شكرا ليكم ولولاكم الله أعلم ايه إللى كان حصل 

أدهم بجديه. لا شكر على واجب ده واجبنا 

الحاج أحمد بتساؤل. بس انتوا مين وازاى عرفتوا البيت احنا اول مره نشوفكم

أسر. انا المقدم أسر وده المقدم أدهم الشريف .....ثم اكمل أدهم بقيه الحديث واخبرهم كيف تعرف على الفتيات وكيف وصلوا إلى هنا


الحاج إبراهيم بامتنان. ربنا يجازيكم خير على إللى انتوا عملتوا يارب 

أدهم وأسر. اللهم أمين 

أدهم . المهم إن الانسه حور تكون كويسه 

الحاج ابراهيم بغموض. هى كويسه الحمد لله 


ثم استأذن أدهم وأسر ورحلوا أما حور نامت فى غرفتها ولم يتركها والدها 

*********

بغرفه سعاد 

بدأت تستيقظ سعاد بعد أن قامت سميره والبنات بتسنيدها ووضعوها على الفراش 


سعاد بفزع. بنتى بنتى فين ......ثم شرعت فى البكاء 

سميره بحزن. أهدى ياحبيبتى بنتك بخير والله بنتك كويسه 

سعاد ببكاء. عايزه اشوفها اطمن .....همت بالخروج إلا أن سمعت صوت سميره وهى تقول 


سميره . طب البسى النقاب عشان الحاج أحمد بره


قامت سعاد بارتداء النقاب ثم دلفت لغرفه ابنتها وجلست بجانبها وظلت تمسد على ظهرها وتبكى 


الحاج ابراهيم بحنان . ليه بس العياط ماهى بقت كويسه وزى الفل

سعاد ببكاء. لما شوفته حط المسدس على رأسها قلبى كان هيقف 

الحاج ابراهيم بخضه. بعيد الشر عنك وعنها الحمد لله جت سليمه وربنا رزقنا بشباب فى الوقت المناسب. .....ثم قص عليها ماحدث 

سعاد بارتياح. الحمد لله إن ربنا لطف 

الحاج ابراهيم . الحمد لله 

********

عند أدهم 

كان يسير بسيارته فى الطريق شارد الذهن وكان يفكر ماذا إذا كان صار معها شئ سئ حمد الله كثيرا أنه لم يمسها مكروه ثم تذكر السبحه التى كانت بيدها فتذكر حلمه 


فلاش باااااك


كان أدهم يحلم بكابوس مفزع يرى نفسه فى بركه سوداء وهو بداخلها وكانت تقف حور أمامه


أدهم برجاء. حور حور ساعدينى حور ماتسبنيش 


جاءت حور أن تمسك بيده إلا إنها لم تستطيع

حور بأسف .مش عارفه اساعدك

أدهم برجاء . حور حور ماتسبنيش


حور. قرب منه ياادهم قرب من إللى خلقك 


ووجدها أدهم تبتعد

أدهم بصراخ . حوووووور ماتسبنيش لا ياحور ماتسبنيييييش

وقام أدهم من نومه يصرخ 

بااااك

أدهم. ليه حلمت بيكى ليه وياترى قصدك ايه بالرساله دى انا هتجنن 

********

ثم مر اليوم سريعا فبعد أن عاد أدهم أخبر جنه أن كل شئ على مايرام وأن حور بخير وجاء الليل وغط الجميع فى نوم عميق 

********

فى غرفه أدهم 

كان أدهم يرى نفس الكابوس ولكن حدث شئ مختلف هذه المره 

فقام أدهم بفزع ويبكى بشده 

استوووووب مش عارفه ابرر لنفسى ولا احط اعذار وبجد شكرا على اللى بيشجعونى بحبكم جدا رايكم فى بقيت الفصل وتفيمونى بكام من عشره


لو سمحتوا كلمتين كده بس مهمين  أى بنت هتبعت ادد ياريت تقول فى الكومنتات عشان اكون عارفه 


انا مابقبلش شباب عندى وياريت أى شاب عامل اكونت بإسم بنت عشان اقبله فاانا مش هسامح على كده وخافوا على بنات الناس واعتبروهم اخواتكم 


ياريت أى حد يقرأ الروايه يطلع مستفيد لأن ده غرضى منها


روايه "عشقت ملتزمة"

"الفصل الخامس "


فى فيلا أدهم


كان أدهم يرى ذالك الكابوس ولكن هناك شئ مختلف به ،عندما طلب من حور أن تساعده وجد فى يدها كتاب ثم قام بالتدقيق حتى يعرف ماهو هذا الكتاب فوجده كتاب الله 


أدهم برجاء.حور ساعدينى ياحور 

حور بأسف. انا اسفه ياادهم مش عارفه بس إللى خلقك هو إللى قادر يساعدك قرب منه ياادهم 

أدهم. طب هاتى ايدك آخر مره 

حور . اسفه ياادهم أيدى مشغوله 


فنظر أدهم ليدها وجده كتاب الله ووجدها ترحل


أدهم بصراخ. حور ماتسبنيش حور ماتسبنييييييش


وهنا استيقظ أدهم وهو يصرخ وظل يااخذ أنفاسه بسرعه شديده ثم سمع أذان الفجر وتذكر حور عندما قالت له أن يقترب من الله فلا منجى إلا هو ......

قام أدهم ودلف إلى المرحاض وبعد قليل خرج منه ثم وضع سجاده الصلاه على الأرض وقال دعاء استفتاح الصلاه (اللهم باعد بينى وبين خطاياى كما بعدت بين المشرق والمغرب اللهم نقنى من خطاياى كما تنقى الثوب الأبيض من الدنس اللهم اغسلنى من خطاياى بالماء والثلج والبرد )ثم قام بالتكبير "الله أكبر " شعر بها واحسها فالله أكبر من كل شئ وأى شئ الله أكبر من همومك واحزانك،الله أكبر من أحلامك ونجاحك ،الله أكبر من مشاكلك،الله أكبر من اى شىء يشغل تفكيرك،فعلا الله أكبر مش مجرد جمله بتتقال عشان نبدأ بيها الصلاه لازم نفهم معنى كل كلمه بنقولها وإحنا بنصلى عشان نستمتع بالصلاه ونخشع فيها ؛.......


ثم بدأ بقرأه سوره الفاتحة وشعر براحه لأنه يعرف تفسير كل كلمه بها ثم قرأ من سوره البقره بالتجويد الصحيح وبعدها قام بالركوع "سبحان ربى العظيم سبحان ربى العظيم سبحان ربى العظيم"وظل يرددها كثيرا وقال سمع الله لمن حمده حقا إن الله يسمع لمن يحمده على نعمه ويحمده على ابتلاءه إن الله يسمع لمن يحمده على أى شئ؛ وردد بعدها ربنا لك الحمد حمدا كثيرا طيبا مباركا فى ؛وقام بالتكبير ثم سجد سبحان ربى الأعلى سبحان ربى الأعلى سبحان ربى الأعلى ثم دعا الله كثيرا أن يسامحه على ذنوبه التى ارتكبها والمعاصى ثم كبر وجلس فقال 

"اللهم ارحمنى واغفرلى وارضنى وارزقنى واسترنى"


ثم كبر مره أخرى وقام بالسجود وبعد فتره أنهى صلاه السنه وظل يردد قول أستغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم وأتوب إليه ظل يردده ثلاث مرات ثم قرأ آية الكرسى وانتظر عشر دقائق وقام بتأديه فرضه وبعد أن انتهى قام بالاستغفار ثلاث مرات وردد آيه الكرسى ؛ثم وجد مصحف اعطته أمه إياه لعل يهدى الله قلبه ويقرأ فى قليلا ...قام أدهم بإمساك المصحف وقام بفتحه ثم قرأ سوره يس 

***********

فى منزل حور 


كانت تجلس على فراشها ممسكه بكتاب الله تردد بعض آيات الله ثم لاحظت آيه "فإن مع العسر يسرا إن مع العسر يسرا"فإرتحات كثيرا عندما لاحظت هذه الآيه وعلمت أنها رساله من الله لها بأن مع كل عسر يتبعه يسر ولكن أصبر على ابتلائك يعوضك الله ........ثم سمعت طرقات على باب الغرفه

حور . اتفضل ........دلف الحاج إبراهيم وقام بالجلوس بجانبها وضمها 


الحاج إبراهيم بحنان. عامله ايه ياقلب ابوكى 

حور برضا. الحمد لله فى الضراء قبل السراء 

الحاج إبراهيم بحب. يدوم حمدك يابنت قلبى .....الحمد لله إن الظابط ده لحقنا 

حور . الحمد لله .....ثم أكملت بتساؤل. بس ماما فين 

الحاج إبراهيم . بعد أما انتى نمتى هى جت قعدت جنبك وبعدها اتحايلت عليها تدخل ترتاح 

حور . ماشى ياحبيبى 

الحاج إبراهيم بندم. سامحينى يابنتى انا السبب انا اللى*****

قطعت حور حديثه وقالت . بابا ايه اللى حضرتك بتقوله ده حضرتك مالكش ذنب 

الحاج إبراهيم . لا ليا لأن انا مسألتش عليه كويس 

حور . خلاص يابابا إللى حصل حصل وبعدين ده نصيب 

الحاج إبراهيم بحنان. ربنا يباركلى فيك يا بنت قلبى 

*******

فى منزل مريم وريم 


مريم . بابا بستأذن من حضرتك إن انا ومريم نروح لحور نشوفها ونقعد معاها 

الحاج أحمد. طبعا ياحبايبى 

ريم وقامت بتقبيل يده. شكرا يابابا

الحاج أحمد بحب. الشكر لله يااميرتى .....قامت مريم بتقبيل رأسه فضحك على فعلتها لأنه يعلم أنها تريد أن يقول لها أميرتي


الحاج أحمد بضحك وحب فى وقت واحد. هههه فهمتك ياقروبه انتى بقى مش أميرتي انتى حوريه قلبى 

قامت مريم وريم باحتضانه ولكن سمعوا صوت أتى من خلفهم


سعاد بتمثيل الصدمه. هار اسوح ياحاج بتحضن بناتك من غير ماتحضنى 

قام الحاج أحمد من مقعده وذهب إليها وقال .أنتِ حبيبتى وروحى ماتزعليش

سعاد. لا زعلانه عشان ماحضنتنيش 

الحاج أحمد بضحك وهو يحتضنها. هههههه طب أدى حضن أهو عشان ماتزعليش 

مريم وريم . إحم إحم نحن هنا ههههه 

سعاد بغيظ. اه يافصيله انتى وهى 


ثم ضحك الحاج أحمد على عائلته الصغيره التى لا تنتهى أبدا المشاكسات بينهم

**********

فى منزل مالك وأسر 

مالك . تعرف يا أسر انا كنت مبسوط إن روحت هناك 

أسر بتوتر. ليه 

مالك بابتسامه حب. عشان شوفتها 

أسر بتوتر. طيب 

مالك باستغراب. فى ايه يااسر انا من ساعه ما كلمتك فى الموضوع وأنت دايما سرحان ومتغير فى ايه احكيلى

أسر بدموع. انا اسف يا مالك بجد انا خونتك 

مالك بصدمه واستغراب . ايه خونتنى ازاى مش فاهم 

أسر بدموع. انا للاسف فى حاجه اتشدت من ناحيتى للبنت إللى انت بتحبها 

مالك بصدمه. أيه

أسر ببكاء. انا اسف بجد 

مالك . طب ممكن يكون فى حاجه غلط وقصدك على واحده تانيه لأن انا شوفت بنتين تؤام بس اللى انا بحبها لون عيونها أزرق 

أسر باستغراب. بس اللى شدتنى اوووى إللى كان لون عيونها بنى فاتح 

مالك . ياشيخ خضتنى كتك نيله بس تصدق فكره حلوه اتنين اخوات يتحوزوا اتنين اخوات 

أسر بفرحه. معاك حق بقولك ايه انا عايز أتقدم ليها 

مالك . طب والله فكره بس مش دلوقتى شويه بس أما الظروف عندهم تهدا ونروح ليهم

أسر . تمام ....

**********

فى فيلا أدهم 


استيقظ الجميع ما عدا جنه وجلسوا على الطاوله 

أدهم بابتسامه. اومال فين جنه 

سميه. مش عارفه أطلع شوفها ياادهم 

أدهم بطاعه . حاضر ....ثم صعد إلى غرفه جنه وظل يطرق الباب كثيرا ولكن لا رد قلق أدهم وقام بكسر الباب ولكنه صدم وووووو

استوووب كده بقى وعايزه اعرف اى رايكم فى أحداث الفصل وتقيمونى بكام من عشره


روايه " عشقت ملتزمة"

"الفصل السادس"


فى فيلا أدهم 


عندما كسر أدهم باب غرفه جنه صدم عندما وجد جنه ملقاه على الأرض 


أدهم بخضه. جنه جنه ......ثم حملها ووضعها على الفراش ونادى على مازن 

أدهم بصوت مرتفع . مازن يامااااازن .......صعد مازن إلى الأعلى ومعه سميه

أدهم بخضه. مازن جنه اغمى عليها معرفش ليه ومش بتفوق

مازن بخضه. طب استنى اشوف مالها ......ثم يقوم مازن بالكشف عليها 

مازن براحه. الحمد لله كل إللى حصل هبوط بسبب قله الأكل ،انا هعلق ليها محلول وإن شاء الله تكون كويسه 

سميه وأدهم براحه. طب الحمد لله ......ثم يقوم مازن بوضع محلول لها وبعد أن يطمئن عليها يقوم بالخروج هو وأدهم من الغرفه تاركين سميه بجانبها


أدهم . أنت بتحب جنه يامازن؟

مازن بتوتر. أكيد بحبها مش بنت خالتى وفى مقام أختى 

أدهم بابتسامه. عيونك فضحاك ياصاحبى بلاش تنسى إن انا ظابط وبفهم إللى قدامى من نظره 

مازن بحزن. اه ياادهم بحبها بس خايف ماتكونش بتحبنى ويكون فى حد تانى فى حياتها 

أدهم بابتسامه. شوف يامازن جنه مفيش حد فى حياتها غيرك أنت وده أنا ملاحظه من زمان 

مازن بصدمه. ايه ......بجد ياادهم أنت متأكد 

أدهم بنبره هادئه. عيب عليك لما أنت سافرت جنه فضلت تعيط كتير جدا وكنت بسمعها تدعى ربنا إن يحفظك ويحميك 

مازن بسعاده. بجد انا مش عارف اقولك ايه شكرا ياابن خالتى أنت اجدع صاحب فى الدنيا

أدهم بابتسامه. أنا معملتش حاجه انا نورت بصيرتك عشان تعرف تمشى فى الطريق الصح 

مازن بحب. أكيد همشى فى الطريق الصح 

*********

فى منزل حور 

سمعت سعاد صوت طرقات على الباب 

سعاد . مين ؟!

مريم وريم. إحنا ياطنط!........قامت سعاد بفتح الباب ورحبت بهم 

سعاد بحب. نورتوا يابنات عاملين ايه؟!

ردت الفتايات. الحمد لله فى زحام من النعم .....وحور عامله ايه دلوقتى

سعاد برضا. الحمد لله أحسن دلوقتى 

مريم . طب إحنا هندخل ليها نطمن عليها

سعاد بترحيب. اتفضلوا ياحبايبى ده بيتكم 


دلفت كلا من الفتايات إلى الداخل 

ريم بمزاح. حد كاشف رأسه 

حور بابتسامه. وحشتونى اوووى .....قامت الفتيات بالجلوس بجوارها وتحدثت ريم 

ريم بابتسامه. وانتى كمان والله المهم طمنينا عنك 

حور برضا . الحمد لله بقيت كويسه 

مريم بحب. يارب دايما ياحبيبه قلبى كويسه 

حور بابتسامه. انتوا وانا يارب......ثم تذكرت شئ 

حور بتساؤل. صح مين إللى اتصل باادهم 


قامت مريم بقص كل ماحدث على حور 

حور بإمتنان. بجد شكرا ليكم مش عارفه من غيركم كنت هعمل ايه

ريم .بطلى هبل إحنا اخوات مفيش بينا الكلام ده 

مريم بمشاكسه. لا ياريم ده شكل الخضه أثرت على نفوخها 

ريم بضحك. تصدقى معاكى حق هههههه

حور بمرح. بقى كده يااوزعه انتى وهى هههههه

مريم بمزاح. لما إحنا اوزعه انتى ايه قزمه هههههههه 


قامت حور بحدف مريم بوساده صغيره ظلت الفتيايات يضحكون كثيرا 

****

بالخارج

سعاد بفرحه. سامع ياحاج صوت حور وهى بتضحك 

الحاج إبراهيم بسعاده. سامع يارب يفرحك دايما يابنتى. ....صح أما أدخل أسلم على البنات لأن لسه جاى من بره


ثم ذهب إلى غرفه حور وطرق على باب الحجره 

حور وهى تجاهد حتى يخرج صوتها من كثره الضحك. اتفضل 

دلف الحاج إبراهيم بابتسامه . عاملين ايه يابنات 

مريم وريم. الحمد لله ياعمى وحضرتك عامل ايه

الحاج إبراهيم. بخير طول ماحبيبه أبوها بخير 

ريم بمشاكسه. أيوه ياعم يلى محدش قدك عمى عمال يدلعك أهو هههههه

مريم بمزاح. يامدلع أنت يامدلع ههههه

حور بضحك. كفايه قر ياناس ياشر ......


ضحك الجميع على حديث حور بعد أن شاركتهم سعاد هذا الحديث الذى لم يخلوا من الضحك والمزاح 

**********

فى منزل مالك وأسر 

كان أسر يتحدث مع مالك فى أى وقت سيذهبوا لكى يقوموا بخطبه البنات 


أسر. بس تعرف لما أنت قولت ليا إن فى بنت شدتك وأنت معجب بيها أنا زعلت لأن حسيت إن بخونك وقتها دخلت المطبخ وفضلت أفكر كتير 

فلاش باااااك

عندما دلف أسر إلى المطبخ ظل يحدث نفسه


أسر بداخله. ازاى اتعلق بالبنت إللى اخويا بيحبها ازاى ياربى بجد مش عارف أعمل ايه


ثم دلف إلى غرفه والدته وأخرج صوره لها. ماما انا بجد مش عارف أتصرف وأعمل ايه بجد خايف أول مره أحس إن انا خايف كده ؛البنت إللى انا حبتها اخويا بيحبها أعمل ايه 

ظل يتحدث وهو ممسك بصوره والدته 

بااااك

أسر. ومن يوم ماانت قولت ليا وأنا بحاول ماابصش فى عنيك عشان بحس بالذنب

مالك . ياااااه يا أسر كنت ممكن تتخلى عن البنت إللى قلبك حبها عشان أخوك 

أسر بحب. وأعمل أى حاجه عشانك 

قام مالك باحتضانه وقال. ربنا مايحرمنى منك أبدا 

أسر بحب. ولا يحرمنى منك 


ثم قطع حديثهم صوت يصدح من هاتف مالك 

مالك بابتسامه. الفهد بنفسه بيتصل بيا ياحلاوه ياولاد ههههه

أدهم بضحك. آه يااخويا الفهد بيتصل بيك هههه 

مالك بصدمه. أدهم أنت بتضحك

أدهم بابتسامه. آه بضحك مااضحكش ليه ؟

مالك بسعاده. أخيرا ياصاحبى أخيرا رجعت أدهم بتاع زمان 

أدهم بسعاده. الحمد لله وده بفضل شخص غالى عندى اوووى 

مالك بسعاده . لا دا إحنا لينا قعده 

أدهم. إن شاء لله ياصاحبى كنت متصل بيك عشان اللواء عز طلبنا نروح لى بكرا

مالك . تمام 

أدهم. مع السلامه

مالك . مع السلامه

أسر بتساؤل. مالك فى ايه

قص مالك له كل ماحدث وكيف تغير أدهم 

أسر بفرحه.الحمد لله بجد فرحت جدا 

********

فى فيلا أدهم 

بعد أن أغلق أدهم مع مالك قام بالصعود إلى غرفه شقيقته وطرق الباب 


سميه. اتفضل .......دلف أدهم وعلى وجه ابتسامه رضا وجلس بجوار جنه

أدهم بابتسامه . عامله ايه يا حبيبه اخوكى 

جنه برضا. الحمد لله بخير وأحسن عن الأول 

أدهم بعتاب. ينفع إللى بتعمليه فى نفسك كده هتتعبى أكتر 

جنه بأسف. انا أسفه ماتزعلش 

أدهم . طب اوعدينى تخافظى على اكلك وتهتمى بنفسك

جنه بابتسامه. وعد ....ثم احتضنها أدهم بعد عده دقائق سمعوا صوت طرق على باب الحجره


أدهم. اتفضل. ...دخل مازن 

مازن بحب . عامله ايه ياجنه

جنه بسعاده اخفتها . الحمد لله 

مازن بحب.يدوم حمدك يارب ......ثم صمت قليلا وقال. أدهم انا ********

جنه بصدمه . ايه؟

**********

فى منزل حور 

أتى الحاج أحمد وزوجته إلى منزل الحاج إبراهيم وجلسوا على المنضده كى يتناولوا الفطور ،خرجت حور مع الفتيايات


الحاج أحمد قام باحتضانها. عامله ايه ياقلب عمك 

حور برضا .الحمد لله بخير وحضرتك عامل ايه

الحاج أحمد بحب. طول ماانتى والبنات بخير أنا بخير 

ثم قامت سميره باحتضانها قائله. الحمد لله إنك بخير ياحبيبتى ربنا يحفظك 

ردد الجميع. اللهم آمين ......ذهبت الفتيايات لكى يساعدوا سعاد فى إعداد الفطور وقامت سميره بتحضير منضدة الطعام وجلسوا يتناولون الفطار معا وكان جو ملئ بالضحك والمزاح ثم انتهوا 


الحاج إبراهيم بسعاده. محدش منكم يقوم يلم حاجه 

الحاج أحمد . انا واخويا هنلم الأطباق ونعملكم الشاى 


جاءت أن تعترض حور ولكن بعد إصرار من الحاج إبراهيم وأحمد لم يفعل أحد من الجالسين شئ 

*******

فى المطبخ 

الحاج أحمد. انا هغسل المواعين وأنت ياحاج حضر الكوبيات إللى هنعمل فيها الشاى 

الحاج إبراهيم بابتسامه . حاضر 

فقام كلا منهم بعمل مهمته وخرجوا إلى الخارج 

********

فى مكان ما 

كان يجلس أحد الأشخاص على كرسى يتحدث فى هاتفه والغضب يسيطر عليه

الشخص المجهول. أنت متخلف ليه مخلصتش عليه

الشخص الآخر. والله يا باشا مالحقت وهما خدوه وخفوه ومش عارف اوصله 

الشخص المجهول. انا مشغل شويه اغبيه. ....ثم قام بإغلاق الهاتف 

الشخص المجهول. إن ماندمتك ياادهم مكنش انا عادل كامل

استوووووب عايزه اعرف رايكم وتقيمونى بكام من عشره


روايه  "عشقت ملتزمة"

"الفصل السابع "


فى يوم جديد ملئ المفاجآت فى فيلا أدهم 

تستيقظ جنه ثم تتذكر ما قاله مازن بالأمس 


فلاش باااك 

مازن . أدهم انا يشرفنى اطلب إيد أختك وبنت خالتى جنه 

صدمت كلا من جنه وسميه ولكن أبتسم أدهم لأتخاذ مازن هذا القرار


أدهم بابتسامه. وأنا عن نفسى موافق ومعنديش اعتراض مش هلاقى لجنه أحسن منك 

مازن بفرحه. تسلم ياابن خالتى ....ثم توجه بحديثه إلى سميه 

مازن بفرحه. ايه رأيك ياخالتى 

سميه بفرحه. وهو أنا هلاقى أحسن منك فين ياابن الغاليه طبعا موافقه وأنا مغمضه لأن واثقه إنك هتحافظ على جنه وتحطها فى عيونك


كل هذا وجنه يكسو وجنتيها الخجل وظلت تفرك فى يديها إلا أن قاطعها صوت مازن 


مازن بعشق. ايه رأيك ياجنه موافقه إنك تتجوزينى وتكملى بقيت حياتك معايا

جنه بخجل. إحم إحم طب ممكن بس تدينى وقت أفكر 

مازن بخوف. جنه لو مش موافقه قو******

قطع حديثه صوت جنه وهى تقول بلهفه 


جنه . لالا مش كده والله انا موافقه بس عايزه استخير ربنا بس ثلاث أيام هصليها ورا بعض وأرد عليك الرد النهائى 

مازن بفرحه. طيب وأنا كمان هصلى واللى فى الخير ربنا يقدمه 

أدهم بمزاح. أيوه ياعم الناس إللى هتخطب دى هههههه

مازن بمرح. بطل قر الله يكرمك 

أدهم بمشاكسه. هبقى اجبلك خرزه زرقه تلبسها عشان الحسد ههههههه

مازن بمرح. والله طب إلهى ياادهم يوقعك فى واحده تطلعه عليك 

سميه بحب. اللهم أمين ربنا يسمع منك يامازن. .....لسه ياادهم مش عايز تتجوز برضو

توجه أدهم نحو والدته قائلا. إن شاء الله قريب 

سميه بفرحه. بجد يابنى 

أدهم مقبلا رأسها. بجد ياست الكل 

جنه بفرحه. ربنا يرزقك بيها عاجلا غير أجلا 

ردد الجميع. اللهم آمين 


ثم ظلوا يضحكون سويا واستمرت مشاكسات أدهم ومازن وقاموا بالخروج من غرفه جنه ثم دلفت جنه إلى المرحاض وتوضأت وصلت ركعتين استخاره كى يبين لها الله هل مازن زوج صالح لها أم لأ وتوجهت إلى الفراش بعد أن قرأت وردها ورددت الأذكار وغطت فى نوم عميق

بااااك 

جنه بحب. الحمد لله إن قومت مرتاحه 


ثم توجهت إلى المرحاض وبعد قليل خرجت وقامت بوضع سجاده صلاتها وصلت صلاه الضحى وتوحهت إلى الأسفل 

********

فى منزل حور 

يجلس الجميع على طاوله الطعام كى يتناولوا فطورهم 

حور بحب. تعرفوا احلى حاجه عملتوها أنكم بتوا معايا النهاردة 

مريم وريم فى وقت واحد. أى خدعه ياعم الحاج 


ضحك الحاج إبراهيم وسعاد على رد البنات 

حور بغيظ. بقى انا حاج 

مريم بمشاكسه. ياستى انتى تطولى تحجى 

حور بغيظ.بقى كده 

ريم بمرح. ايون ههههه 

حور بلؤم. طيب ياعبد البار انتى وعبد العال 


وهنا انفجر كلا من سعاد والحاج إبراهيم فى الضحك 

سعاد بضحك. هههههه الله يسامحك ياحور ايه الاسامى إللى مطلعها عليهم دى

مريم بغيظ. بقى كده ياحور تفضحينا كده اخس 

ريم بغيظ. بقى كده طب ماشى ياشحيبر 


وهنا لم يتمالك أحد ضحكته فانفجروا ضاحكين على ماقالته ريم

حور بصراخ. ااااه يادزمه بتفضحينى

ريم بابتسامه انتصار . اه ....ثم أخرجت ريم لسانها لحور

حور بغيظ . طب تعالى بقى .....ثم قامت بالركض ورأها وظل الجميع يضحك عليهم الاثنين 

**********

فى مكان ما 

كان عادل يخطط لتدمير عائله الشريف وخاصه أدهم 

عادل بغل. إن ماخليتك تدمر زى مادمرت حياتى مابقاش أنا 

ثم أتاه اتصال 

عادل بغلظه. ألو ......طيب اعمل إللى اتفقنا عليه بس يوم ...... تمام 

ثم أغلق الخط 

عادل بضحكه شر . ههههههه هتحزن على عيلتك ياادهم 


"تكمله الفصل السابع"

فى منزل مالك وأسر 

كان يجلس كلا من أسر ومالك يشاهدون التلفاز ثم سمعوا صوت رنين الهاتف أخذ مالك الهاتف


مالك . ألو 

اللواء عز.ألو أيوه يا مالك تعال بسرعه أنت وأسر والفهد ضرورى

مالك بااحترام. حاضر يافندم ......ثم أغلق الهاتف

أسر بتساؤل. فى ايه يامالك 

مالك . اللواء عز طلب مننا نروح لى دلوقتى ومعانا الفهد

أسر بقلق. طب اتصل على أدهم اكيد فى حاجه عشان يطلبنا دلوقتى

مالك بتأكيد. اكيد فى حاجه ....قام بإخراج هاتفه وهاتف أدهم واخبره بما قاله اللواء عز 

********

فى فيلا أدهم 

نزلت جنه إلى الأسفل وجلست على أحد المقاعد

جنه بابتسامه. صباح الخير 

الجميع . صباح النور 

سميه بفرحه. بسم الله ماشاء الله وشك بدر منور ياحبيبتى

خجلت جنه بينما تحدث أدهم بمرح. هى صلاه الاستخارة بتخلى الواحد فرحان كده 


وهنا شرقت جنه وظلت تسعل كثيرا

سميه . عيب ياولد ماتكسفش أختك 

مازن. مالكش دعوه بخطيبتى 

أدهم بمرح. لا والله خطيبتك طب ايه رأيك مش موافق على الجوازه 

مازن بغيظ. والله 

أدهم بتأكيد . أيوه 

مازن . طب والله لاتجوزها غصب عن أى حد بس كده 

أدهم بنظره حاده قليلا. والله طب جرب كده تتجوزها غصب

سميه.بس بقى ياولاد بطلوا نقار .....ثم اكمل الجميع فطارهم فسمع أدهم صوت هاتفه 


أدهم. السلام عليكم ...أيوه يامالك. ...طيب جاى

....سلام

ثم رحل أدهم بعد أن قبل يد أمه وراسها 

*******

فى مقر الأمن 

يدخل الثلاثه ويقدمون التحيه العسكريه

اللواء عز . اتفضلوا ياوحوش ....جلسوا ثلاثتهم 


أدهم. خير يافندم

اللواء عز . عرفنا من خلال التحقيقات إن شحنه الأسلحة والمخدرات داخله البلد يوم ****** الساعه****

ثم اكمل حديثه: انا معتمد عليكم 

قالوا الثلاثه فى وقت واحد . إن شاء الله نكون عند حسن ظن حضرتك 

اللواء عز . تقدروا تتفضلوا 

ثم غادروا ثلاثتهم

*******

فى منزل حور 

خاصه بغرفه حور تجلس الفتيات 


حور . تصدقوا إن إحنا اندال 

ريم ومريم. ليه كده ماكنا كويسين ياشحيبر 

حور . بتكلم جد احنا مكلمناش جنه نطمن عليها 

مريم. تصدقى عندك حق 

ريم .فعلا والله طب يلا نكلمها ....ثم قامت حور بمهاتفتها


جنه. السلام عليكم 

حور بابتسامه. وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته عامله ايه 

جنه بابتسامه. الحمد لله بخير المهم انتى عامله ايه 

حور برضا. الحمد لله أنا اسفه والله ياجنه إن مش بسأل وو

قطع حديثها جنه 


جنه بعتاب. ايه إللى انتى بتقوليه ده انا عذراكى ياحبيبتى 

حور بحب. تسلمى والله 

(لازم نلتمس لبعض الأعذار قال رسول الله صلى الله عليه وسلم التمس لأخيك سبعين عذر بلاش ياجماعه نقول مش هسأل على فولانه مش هكلم فولانه طب انتى متعرفيش ظروفها دى الرسول قالك التمسى ليها سبعين مش عشره ولا خمسين )ثم تحدثت معها ريم ومريم واغلفوا الهاتف 

********

فى فيلا أدهم 

بعد أن انتهت جنه من الحديث مع الفتيات جلست فى الحديقه وكانت تفكر فى مازن إلا أن قطع تفكيرها صوته


مازن بحب. جنه قاعده هنا لوحدك ليه

جنه بخجل. عادى والله 

مازن . طب ممكن أسألك سؤال 

جنه. اتفضل طبعا 

مازن . انتى موافقه عليا ياجنه

جنه بخجل. انا هديك ردى بعد يومين إن شاء الله 

مازن بأمل. إن شاء لله 

جنه. صح بتصلى استخاره 

مازن بإماءه. اه ولسه فاضلى يومين واديكى الرد


ابتسمت جنه ثم استأذنت منه وذهبت إلى غرفتها 

********

مر أسبوعين على ابطالنا 

أدهم. بيقرب كل يوم من ربنا واعجابه بيزيد بحور لأنه منسهاش من اول مره شافها

مالك وأسر. نفس الكلام وقرروا يروحوا يتقدموا لريم ومريم بعد المهمه

حور ومريم وريم . ابتدوا يروحوا دار لتحفيظ القرآن عشان يكملوا حفظ 

جنه . شاركت البنات فى الذهاب معهم إلى دار التحفيظ ولبست دريسات وبطلت بناطيل

مازن. كل يوم بيحب جنه أكتر وخطوبتهم بعد أسبوع وفرح إن جنه لبست دريسات

*******

فى يوم جديد يوم العمليه 

حل المساء واستعد كلا من أدهم وأسر ومالك وتوجهوا إلى مكان العمليه بعد مده من الانتظار قاربت الساعه لم يااتى أحد من العصابه 


مالك. هو فى ايه ليه محدش جه

أدهم بشك. شكلها لعبه 


ثم سمعوا صوت الرصاص يملأ المكان بأكمله ثم رن هاتفه

أدهم بغضب. مين 

البواب . الحق ياادهم باشا الفيلا بتولع وأهل حضرتك جوا 

أدهم بصدمه . ايييييييه

استوووب رايكم يابنات


"الفصل الثامن"


صدح صوت الرصاص من كل مكان وبدأ الاشتباك بين العصابه والفريق فسمع أدهم صوت هاتفه كاد أن لا يرد ولكن قلبه أحس أن هناك أمر ما فقام بالرد

أدهم بغضب. ألو 

البواب بخوف. الحق ياباشا الفيلا بتولع وأهل حضرتك جوا 

صدم أدهم وصاح به بشده 

أدهم بصراخ. والحرس فين نايمين على ودانهم 

البواب بخوف. فى عربيه نزل منها ناس مغطين وشوشهم ومعاهم اسلحه انا عرفت أهرب ولما رجعت لقيت كل الحرس ميت والفيلا بتولع 

أدهم بصراخ. اقفل 

مالك وهو يصيب أحد أفرد العصابه. مالك ياادهم 

أدهم بصراخ. الفيلا بتولع واهلى جوا 

أسر بغضب. هنخلص على العصابه بسرعه ونروح الفيلا ننقذهم

قام أدهم بضرب كل من يقابله أمامه من أفراد العصابه ولا يرحم أحد فقد تحول إلى أسد غاضب ووليك إن غضب الأسد يكون يوم بلا شمس ؛نهوا على أفراد العصابه فى اقل من نصف ساعه بفضل مهارات أدهم ثم استقل أدهم إلى السياره وقاد بااقصى سرعه وفى اقل من دقائق وصل إلى الفيلا وجد النار تأكل كل شئ وسياره مطافى وسياره إسعاف والناس تجتمع أمام بيته ذهب أدهم إلى الداخل لم يهتم بصراخ الناس عليه بأن لا يدخل 

*******

فى الداخل 

وجد أدهم سميه مغشى عليها قام بحملها وأثناء خروجه وجد مازن يدلف إلى الداخل 

مازن بصراخ. جننننننننه جننننننه ......سمع صوت صراخ جنه يااتى من الأعلى 

جنه ببكاء وصراخ. حد يلحقنى الحقونى عاااااااااا

صعد مازن إلى الأعلى بعد أن واجه صعوبه شديده وقام بفتح الباب بقدمه حمل مازن جنه التى لم تستطيع أن تقف على قدميها لحظه أخرى وخرج من الفيلا

وضع أدهم سميه فى سياره الاسعاف وكذلك مازن وضع جنه فى سياره أخرى وذهبوا إلى المشفى

*********

فى منزل حور 

كانت تجلس تقرأ وردها واحست بغصه فى قلبها حاولت حور أن تطمئن نفسها

حور بقلق. يارب استر يارب يارب 

سعاد بقلق هى الأخرى. مالك ياحور فى ايه 

حور بخوف وقلق. مش عارفه ياماما قلبى مقبوض اوووى حاسه إن فى حاجه هتحصل مش كويسه 

سعاد بنبره هادئه. استغفرى بس وحاولى تهدى إن شاء الله خير 

حور. يارب 

حور بداخلها. انا هتصل اطمن على البنات 

قامت بالاتصال على ريم 

ريم بمرح.السلام عليكم ياشحيبر قلبى هههه

حور بقلق.ريم انتى ومريم وعمر وطنط كويسين 

ريم باستغراب.اه الحمد لله احنا بخير ...ثم أكملت بتساؤل. ليه فى ايه؟

حور بقلق. مش عارفه ياريم حاسه إن قلبى مقبوض 

ريم بقلق.طب أهدى

حور بخوف. معرفش ليه حسه إن جنه حصلها حاجه انا خايفه

ريم . طب رنى عليها اطمنى 

حور . طيب تمام استنى ادخلها معانا فى المكالمه 

ظلت حور تطلب جنه كثيرا ولكن الهاتف مغلق

حور بقلق. ريم جنه تليفونها مقفول وهى مش بتحب تقفله 

ريم بقلق. إن شاء الله خير ووووو لم تكمل ريم بسبب صياح صوت والدها وعمها

الحاج أحمد بحزن.لا إله إلا الله فيلا المقدم أدهم الشريف ولعت 

ريم بشهقه. ايه؟؟؟؟لا إله إلا الله طب حد اتأذه 

الحاج إبراهيم بحزن. بيقولوا لقوا أمه وأخته اغمى عليهم والإسعاف جت خدتهم 

كل هذا وحور تسمع حديثهم شهقت عندما استمعت الخبر وظلت تبكى 

ثم دلفت ريم إلى الشرفه 

ريم بحزن. حور 

حور ببكاء. سمعت كل حاجه ياريم 

ريم بحزن.بكرا الصبح إن شاء لله نحاول نعرف هما فى انهى مستشفى ونروح 

حور ببكاء. إن شاء لله 

ريم . إن شاء الله 

********

فى المستشفى

دلف أدهم ومازن يصرخون بالاطباء جاء فريق كامل وتم تحضير غرفه العمليات وأخذ الأطباء سميه وجنه

أدهم بخوف.يارب قومهم بالسلامه يارب يارب ماتوجع قلبى عليهم 

ثم وجد مالك وأسر يتجهون إليه 

أسر بقلق.طمنا ياادهم هما بخير 

أدهم بخوف . مش عارف بس دخلوا العمليات 

مالك . إن شاء لله هيكونوا بخير ماتقلاقش 

أدهم بخوف.يارب 

سمع أدهم صوت أذان الفجر فذهب إلى أحد الجوامع واده فرضه وعندما كان يسجد يبكى كثيرا 

أدهم ببكاء. يارب انا عارف إن عصيتك كتير اوووى بس يارب بلاش تعاقبنى فى اهلى يارب كفايه إن ابويا طلع قاسى يارب يارب قومهم ليا بالسلامه يارب 

وظل يناجى ربه كثيرا ........وعلى الجانب الآخر كانت حور تصلى القيام وتدعى لأهل أدهم ولادهم أيضا 

وانتهت وسمعت صوت أذان الفجر واده فرضها وعندما كانت ساجده 

حور ببكاء. يارب يارب تحفظهم من كل شر واحميهم يارب قوم جنه ومامتها بالسلامه يارب يارب تحميهم وظلت هى الأخرى تناجى ربها كى يحفظهم 

حور ببكاء . يارب ماتوجعش قلب أدهم يارب .....ظلت تدعى الله كثيرا وبعد أن اده صلاتها امسكت مصحفها وقرأت سوره يس بنيه شفاء والده أدهم وجنه

************

فى المستشفى

ذهب مالك وأسر إلى مازن 

مالك . إن شاء الله خير والانسه جنه هتقوم بالسلامه

مازن بحزن.يارب يامالك يارب

أسر . طب تعال نصلى الفجر وندعى ليهم 

مازن بإماءه. حاضر 

ثم ذهبوا كى يؤدوا صلاه الفجر وظلوا يدعوا كثيرا إلى الله أن يحفظ جنه وسميه 

وذهبوا إلى غرفه العمليات مره أخرى ووجدوا أدهم يذهب إليهم 

وبعد قليل خرج الطبيب

أدهم بلهفه. طمنى يا دكتور هما عاملين ايه 

الدكتور. الانسه بخير بس عندها حروق بسيطه مع الوقت هتتعالج مش هتاخود وقت كبير .....ثم صمت قليلا وقال. بس للاسف الست الكبير دخلت فى غيبوبه مؤقته 

أدهم بحزن قال بداخله. الحمد لله 

مازن بحزن. طب هى هتاخود وقت طويل عقبال أما تفوق 

الدكتور .إن شاء الله لأ 

ثم رحل وقاموا الممرضات بنقل كلا من سميه وجنه إلى غرفهم 

وقف أدهم ومازن يراقبونهم من خلق الزجاج 

أدهم بداخله. يااارب تشفيهم يارب 

مر الليل على الجميع ولم ينم أحد بين قلوب حزينه وقلوب تدعى الله 

*******

فى صباح يوم جديد 

فى منزل حور ومريم 

أستعد الجميع للذهاب إلى المشفى ثم استقلوا السيارات وذهبوا إلى المشفى

*******

فى المشفى 

كان أدهم يقف أما بابا غرفه والدته وسمع صوت الحاج إبراهيم

الحاج إبراهيم بحزن. إن شاء لله هيكونوا كويسين ماتقلاقش

أدهم لم يرد عليه باى كلمه بل قام باحتضانه وقام باحتضان الحاج أحمد هو الآخر كل ذلك تحت نظرات حور التى تحاول أن لاتفلت دمعه واحده من عينيها 

سعاد بحزن. إن شاء الله هيكونوا بخير 

سميره بحنان. طب ياحبيبى قول لينا هما عاملين ايه 

أدهم الحزن يكسو وجهه. أمى دخلت فى غيبوبه مؤقته واختى عندها حروق بسيطه 

شهقوا البنات عندما سمعوا ما قاله 

حور بداخلها. لا إله إلا الله ربنا يشفيهم 

أتى مازن ومالك وأسر ورحبوا بالجميع 

ثم أتى الدكتور كى يفحص جنه وبعد قليل أخبرهم أنها بخير ويستطيعون رؤيتها 

دلف الجميع إلى داخل الغرفه 

جنه ببكاء. أدهم ....ذهب لها أدهم وقام باحتضانها 

أدهم. أهدى ياحبيبتى انا جنبك مش هسيبك تانى 

جنه ببكاء. ماما فين 

أدهم . ماما تعبت شويه بس هتكون كويسه 

جنه ببكاء . ماما حصلها ايه 

تدخلت حور قائله. إن شاء لله تكون كويسه 

انتهبت لها جنه قائله. حور ......ذهبت لها حور ووقفت بجوارها

امسكت جنه بيدها. انا بثق فيكى وبحبك وبحب كلامك قولى إن ماما هتكون كويسه

حور بابتسامه بسيطه. إن شاء الله هتكون كويسه وزى الفل ماتقلاقيش ثقى فى ربنا دى اهم حاجه 

جنه . إن شاء لله ....حاضر هثق فى الله أكتر وهدعى كتير 

وبعد أن جلسوا مع جنه قليلا ثم ذهبوا ولكن قبل أن يذهبوا نظرت حور على غرفه والده أدهم وكانت تدعى الله كثيرا أن يرد لها عافيتها وتكون على مايرام *******

فى مكان ما 

شخص مجهول. تصدق إنك غبى قولت ليك عايزهم يفحموا مايكونش ليهم أثر واديهم فى المستشفى

الشخص الآخر. والله ياباشا انا نفذت إللى حضرتك قولت عليه 

الشخص المجهول. انا عايزهم يموتوا بااى شكل لو ماسمعتش خبر وفاتهم بكرا هقطع خبرك

الشخص الاخر . ماتقلاقش ياباشا المره دى عندى خطه محكمه

الشخص المجهول. طب ايه هى 

الشخص الآخر . هى أن انا *********

استوووووب عايزه اعرف رأيكم وتناقدكم وتقيمونى بكام من عشره


"الفصل التاسع"


ذهبت عائله الحاج ابراهيم ومع الحاج أحمد بينما ظل أصدقاء أدهم بجانبه

************

فى المشفى بالتحديد غرفه جنه 

كان يجلس مازن معها 


مازن . حمدالله على سلامتك ياجنه

جنه . الله يسلمك يا مازن......شكرا إنك أنقذت حياتى

مازن. اوعى تقولى كده انتى بنت خالتي وهتبقى مراتى قريب إن شاء الله 

جنه بخجل . إن شاء الله .....ماما كويسه يا مازن

مازن بهدوء. شوفى ياجنه ربنا مش بيكتب لينا حاجه وحشه ابداً صح 

جنه بإماءه. اه طبعا

مازن . خالتو تعبت شويه وهى محجوزه فى الاوضه اللى جنبك

جنه بدموع. الحمد لله على كل شيء الحمد لله ...يارب تشفيها فاانت الشافى


حزن مازن عندما رأى جنه تبكى ولكنه حمد الله بداخله ثم قام بإعطاء جنه منديل كى تمسح دموعها


مازن . اتفضلى..... تأخذ جنه المنديل وتشكره وتقوم بتجفيف دموعها(ناس كتير بيبقوا مخطوبين أو حتى من غير خطوبه ويمسك أيديها ولا يحضنها وده حرام ربنا حرمه ومازن كان قادر يستغل الفرصه ويمسح دموعها بايده ويلمس وشها بس هو خاف من ربنا إنه بغضب عليهم فيابنات الحلال احلى كتير بجد مفيش اجمل منه)سمع مازن صوت طرقات على باب الغرفه 

مازن. اتفضل.....تدخل الممرضه ومعها الفطور

الممرضه. انا جبت الفطار يلا عشان تاكلى وتاخدى العلاج 

جنه. حاضر ......تناولت الفطور وأخذت علاجها وتركها مازن كى ترتاح قليلا

************

فى منزل حور

دلف الجميع إلى الداخل وذهبت حور إلى غرفتها

فى الغرفه 

قامت بتبديل ثيابها ووضعت سجاده صلاتها وشرعت فى صلاه الضحى بعد أن انتهت قامت بالاستغفار وبترديد آيه الكرسى وأخذت مصحفها وقرأت سوره يوسف بنيه أن يفرج الله كرب أدهم وعائلته (بنات مش شرط سوره يس تكون بتفرج الهم القرآن كله مفرج للهم عشان مفيش حد يفضل يقرأ سوره ويعتقد إن دى مفرجه الهم والكرب )ثم قرأت قليلا فى المصحف وقامت بغلقه

**********

فى الخارج 

جلس الحاج ابراهيم وبجواره سعاد


الحاج ابراهيم بحزن. بس المقدم أدهم صعب عليا جدا حقيقى زعلت عشانه ولما حضنى حسيته مهموم اوووى والدنيا جايه عليه 

سعاد بحزن. معاك حق انا شوفت نظره الحزن والوجع فى عيونه ربنا يهون عليه يارب 

الحاج ابراهيم . يارب ياسعاد يارب .....انا هصلى الظهر فى الجامع لما يأذن إن شاء الله وهروح الشركه اشوف بقيت الشغل

سعاد . ربنا معاك يارب 

**********

فى منزل الحاج احمد دلف الجميع وذهبت الفتاتان إلى غرفتهم

جلس الحاج احمد على الأريكة بارهاق 


سميره بحزن. مالك يااخويا شكلك تعبان

الحاج احمد بحزن. زعلان عشان المقدم أدهم واللى حصل لى 

سعاد بحزن. ده نصيب وربنا أكيد لى حكمه فى كل حاجه بتحصل للبنى آدم سواء خير أو شر وده ركن من أركان الايمان أن نؤمن بالقدر خيره وشره ولازم نحمد ربنا على كل حاجه بتحصل فى حياتنا


الحاج احمد شعر براحه كبيره بعد أن تفوهت سميره بهذا الكلام فقال بحنان. ربنا يحفظك ويطول بعمرك يا غاليه حقيقى ربنا رزقني بجوهره مستحيل الاقى زيها فى يوم 

سميره بحب وحنان. ربنا يباركلى فى عمرك يارب والله أنت الغالى واجمل حد فى دنيتى تعرف أنا فى كل سجده بحمد ربنا إنه رزقنى بيك 

الحاج احمد بحب . بحبك اووووى ياغاليه ياام الغالين صحيح انا بعد الظهر هروح الشركه مع الحاج ابراهيم 

سميره . تروح وترجع بالسلامه 

*********

فى غرفه مريم وريم 

بعد أن ابدلوا ثيابهن باأخرى

كانت مريم تفكر فى نظره اسر لها رغم أنه غض بصره بعد أن تطلع لها ولكن كانت نظره أحستها مختلفه فكانت عيناه تلمع 


مريم بداخلها. ايه الهبل اللى انتى بتعمليه ده انتى ناسيه إنه حرام بس انا كان غصب عنى إن بصلته ياربى .....

لاحظت ريم توتر مريم وغضبها

ريم بتساؤل. انتى كويسه يامريم

مريم بحزن. انا انا انا عملت حاجه تغضب ربنا 

ريم بتساؤل. طب ممكن تحكيلى....... فقصت مريم ماحدث لريم 

ريم بتفهم. بس ياحبيبتى طالما انتى مكنش قصدك تبصى عليه خلاص مش عليكى ذنب إنما فى بنات بتستهبل وتعمل نفسها مش قصدها وهى بيبقى قصدها تشوف الشباب وتتحجج إنه مكنش قصدها وبعدين ياستى انتى كان فى نيتك إنك تبصى عليه 

مريم . لا والله مكنش فى نيتى 

ريم. يبقى خلاص ربنا مش هيحاسبك لأن ربنا مطلع على نيتك وربنا بيحاسب كل انسان على نيته 

مريم بتساؤل. هى النيه دى بتكون فين يعنى مكانها

ريم . النيه محلها القلب بدليل لما الرسول صلى الله عليه وسلم كان فى معركه سيدنا على ابن أبى طالب كان هيقتل مشرك فالشخص المشرك ده نطق الشهاده فقام سيدنا على قتله ولما الرسول سأله قاله إن هو نطق الشهاده عشان كان خايف اقتله فالرسول رد على على ابن أبى طالب وقال لى وهل شققت عند صدره بمعنى تعرف نيته ايه او ايه اللى فى قلبه .....فاكملت ريم .طبعا لأ مفيش حد يعرف نيت التانى غير ربنا بس هو اللى عالم 

مريم . طب الحمد لله إن ربنا عارف نيتى

ريم . حبيبتى اسمها عالم لأن المعرفه تأتى بعد الجهل وربنا لا يجهل شئ ابدا

قامت مريم باحتضان ريم واردفت. ربنا مايحرمنى منك بجد بحبك وبحب كلامك انتى وحور

ريم بابتسامه . ربنا يسعد قلبك يامقلبظه

مريم . فين ده دا هما ستين كيلو بس 

ريم بضحك. ماشى يااختى يلا نصلى الضحى 

مريم بابتسامه. يلا 

**********

مر الليل سريعا وحل المساء 

فى المشفى 

كان أدهم متجه نحو غرفه جنه فسمع صوت انين أتى من الغرفه فدخل وجد أحد يحاول خنق جنه بالوساده وهى تعافر

امسك أدهم بهذا الشخص وظل يوسعه ضربا مبرح إلا أن فقد وعيه ؛اتى الجميع على صوت ضرب أدهم له 


مازن بخضه. فى ايه ايه حصل 

أدهم بغضب . ال *****كان بيحاول يقتل اختى 

مازن بصدمه. ايه وجنه عامله ايه طمنى

أدهم . كويسه الحمد لله .....ثم وجه أدهم حديثه لأسر. أسر تاخد ال*****وانت عارف هتوديه فين 

أسر. تمام 


دلف أدهم ومازن إلى غرفه جنه ووجدوا جنه فى حاله يرثى لها كانت تحتضن الممرضه ويجسدها يرتعش وتبكى بشده جذبها أدهم إلى حضنه وظل يطمئنها 


أدهم بألم. أهدى ياحبيبتى أهدى خلاص مفيش حاجه انتى كويسه 

جنه برعب وبكاء. كان بيخنقنى ياادهم كان هيموتنى

أدهم بلهفه. اوعى تقولى كده انا جنبك وطول ماانا معاكى محدش هيقدر ياأذيكى

مازن بحزن. انا اسف ياجنه والله كنت بجيب اكل ليكى عشان علاجك اسف إن سبتك 

جنه ببكاء. انت مالكش ذنب يامازن 

مازن بحزن. طب انتى كويسه 

هزت رأسها بنعم 

جنه ببكاء. أدهم خليك جنبى انا عايزه انام وخايفه

أدهم بحنان. حاضر ياحبيبتى ........خرج مازن من الغرفه بل من المشفى وذهب إلى المسجد كى يصلى ركعتين وينتظر صلاه الظهر 

أما عند جنه نامت جنه بعد أن نجح أدهم فى تهدئتها ظل يقبل رأسها 


أدهم بداخله. نفسى اعرف مين ده اللى عمل كده وانا اقسم بالله لاندمه أشد ندم واخليه يتمنى الموت 

*********

فى مكان ما 

كان يجلس على أحد الكراسى وهو مستمتع إلا أن دخل عليه أحد الحراس

الحارس. احم احم باشا فى خبر عايز اقول لحضرتك عليه

الشخص المجهول . قول 

الحارس. بصراحه ابراهيم اتقفش والبت ماكنتش

نهض من على كرسيه وقال بغضب. نعععععم يا*****والمتخلف اللى انا بعته مهربش ليه 

الحارس وهو يبتلع ريقه بخوف. والله يا باشا أدهم به مسكه قبل مايلحق يهرب

أردف الاخر بغضب. طب غور من وشى 


رحل الحارس وقام الشخص المجهول بعمل مكالمه

الشخص المجهول. الو تخلص النهارده ...... تلاقيه وتخلص عليه سامع 

ثم اغلق الهاتف وقال بحقد. هحرق قلبك ياادهم ياابن الشريف

رأيكم فى أحداث الفصل وعايزه اعرف تقيمونى بكام من عشره


"الفصل الثامن"


صدح صوت الرصاص من كل مكان وبدأ الاشتباك بين العصابه والفريق فسمع أدهم صوت هاتفه كاد أن لا يرد ولكن قلبه أحس أن هناك أمر ما فقام بالرد

أدهم بغضب. ألو 

البواب بخوف. الحق ياباشا الفيلا بتولع وأهل حضرتك جوا 

صدم أدهم وصاح به بشده 

أدهم بصراخ. والحرس فين نايمين على ودانهم 

البواب بخوف. فى عربيه نزل منها ناس مغطين وشوشهم ومعاهم اسلحه انا عرفت أهرب ولما رجعت لقيت كل الحرس ميت والفيلا بتولع 

أدهم بصراخ. اقفل 

مالك وهو يصيب أحد أفرد العصابه. مالك ياادهم 

أدهم بصراخ. الفيلا بتولع واهلى جوا 

أسر بغضب. هنخلص على العصابه بسرعه ونروح الفيلا ننقذهم

قام أدهم بضرب كل من يقابله أمامه من أفراد العصابه ولا يرحم أحد فقد تحول إلى أسد غاضب ووليك إن غضب الأسد يكون يوم بلا شمس ؛نهوا على أفراد العصابه فى اقل من نصف ساعه بفضل مهارات أدهم ثم استقل أدهم إلى السياره وقاد بااقصى سرعه وفى اقل من دقائق وصل إلى الفيلا وجد النار تأكل كل شئ وسياره مطافى وسياره إسعاف والناس تجتمع أمام بيته ذهب أدهم إلى الداخل لم يهتم بصراخ الناس عليه بأن لا يدخل 

*******

فى الداخل 

وجد أدهم سميه مغشى عليها قام بحملها وأثناء خروجه وجد مازن يدلف إلى الداخل 

مازن بصراخ. جننننننننه جننننننه ......سمع صوت صراخ جنه يااتى من الأعلى 

جنه ببكاء وصراخ. حد يلحقنى الحقونى عاااااااااا

صعد مازن إلى الأعلى بعد أن واجه صعوبه شديده وقام بفتح الباب بقدمه حمل مازن جنه التى لم تستطيع أن تقف على قدميها لحظه أخرى وخرج من الفيلا

وضع أدهم سميه فى سياره الاسعاف وكذلك مازن وضع جنه فى سياره أخرى وذهبوا إلى المشفى

*********

فى منزل حور 

كانت تجلس تقرأ وردها واحست بغصه فى قلبها حاولت حور أن تطمئن نفسها

حور بقلق. يارب استر يارب يارب 

سعاد بقلق هى الأخرى. مالك ياحور فى ايه 

حور بخوف وقلق. مش عارفه ياماما قلبى مقبوض اوووى حاسه إن فى حاجه هتحصل مش كويسه 

سعاد بنبره هادئه. استغفرى بس وحاولى تهدى إن شاء الله خير 

حور. يارب 

حور بداخلها. انا هتصل اطمن على البنات 

قامت بالاتصال على ريم 

ريم بمرح.السلام عليكم ياشحيبر قلبى هههه

حور بقلق.ريم انتى ومريم وعمر وطنط كويسين 

ريم باستغراب.اه الحمد لله احنا بخير ...ثم أكملت بتساؤل. ليه فى ايه؟

حور بقلق. مش عارفه ياريم حاسه إن قلبى مقبوض 

ريم بقلق.طب أهدى

حور بخوف. معرفش ليه حسه إن جنه حصلها حاجه انا خايفه

ريم . طب رنى عليها اطمنى 

حور . طيب تمام استنى ادخلها معانا فى المكالمه 

ظلت حور تطلب جنه كثيرا ولكن الهاتف مغلق

حور بقلق. ريم جنه تليفونها مقفول وهى مش بتحب تقفله 

ريم بقلق. إن شاء الله خير ووووو لم تكمل ريم بسبب صياح صوت والدها وعمها

الحاج أحمد بحزن.لا إله إلا الله فيلا المقدم أدهم الشريف ولعت 

ريم بشهقه. ايه؟؟؟؟لا إله إلا الله طب حد اتأذه 

الحاج إبراهيم بحزن. بيقولوا لقوا أمه وأخته اغمى عليهم والإسعاف جت خدتهم 

كل هذا وحور تسمع حديثهم شهقت عندما استمعت الخبر وظلت تبكى 

ثم دلفت ريم إلى الشرفه 

ريم بحزن. حور 

حور ببكاء. سمعت كل حاجه ياريم 

ريم بحزن.بكرا الصبح إن شاء لله نحاول نعرف هما فى انهى مستشفى ونروح 

حور ببكاء. إن شاء لله 

ريم . إن شاء الله 

********

فى المستشفى

دلف أدهم ومازن يصرخون بالاطباء جاء فريق كامل وتم تحضير غرفه العمليات وأخذ الأطباء سميه وجنه

أدهم بخوف.يارب قومهم بالسلامه يارب يارب ماتوجع قلبى عليهم 

ثم وجد مالك وأسر يتجهون إليه 

أسر بقلق.طمنا ياادهم هما بخير 

أدهم بخوف . مش عارف بس دخلوا العمليات 

مالك . إن شاء لله هيكونوا بخير ماتقلاقش 

أدهم بخوف.يارب 

سمع أدهم صوت أذان الفجر فذهب إلى أحد الجوامع واده فرضه وعندما كان يسجد يبكى كثيرا 

أدهم ببكاء. يارب انا عارف إن عصيتك كتير اوووى بس يارب بلاش تعاقبنى فى اهلى يارب كفايه إن ابويا طلع قاسى يارب يارب قومهم ليا بالسلامه يارب 

وظل يناجى ربه كثيرا ........وعلى الجانب الآخر كانت حور تصلى القيام وتدعى لأهل أدهم ولادهم أيضا 

وانتهت وسمعت صوت أذان الفجر واده فرضها وعندما كانت ساجده 

حور ببكاء. يارب يارب تحفظهم من كل شر واحميهم يارب قوم جنه ومامتها بالسلامه يارب يارب تحميهم وظلت هى الأخرى تناجى ربها كى يحفظهم 

حور ببكاء . يارب ماتوجعش قلب أدهم يارب .....ظلت تدعى الله كثيرا وبعد أن اده صلاتها امسكت مصحفها وقرأت سوره يس بنيه شفاء والده أدهم وجنه

************

فى المستشفى

ذهب مالك وأسر إلى مازن 

مالك . إن شاء الله خير والانسه جنه هتقوم بالسلامه

مازن بحزن.يارب يامالك يارب

أسر . طب تعال نصلى الفجر وندعى ليهم 

مازن بإماءه. حاضر 

ثم ذهبوا كى يؤدوا صلاه الفجر وظلوا يدعوا كثيرا إلى الله أن يحفظ جنه وسميه 

وذهبوا إلى غرفه العمليات مره أخرى ووجدوا أدهم يذهب إليهم 

وبعد قليل خرج الطبيب

أدهم بلهفه. طمنى يا دكتور هما عاملين ايه 

الدكتور. الانسه بخير بس عندها حروق بسيطه مع الوقت هتتعالج مش هتاخود وقت كبير .....ثم صمت قليلا وقال. بس للاسف الست الكبير دخلت فى غيبوبه مؤقته 

أدهم بحزن قال بداخله. الحمد لله 

مازن بحزن. طب هى هتاخود وقت طويل عقبال أما تفوق 

الدكتور .إن شاء الله لأ 

ثم رحل وقاموا الممرضات بنقل كلا من سميه وجنه إلى غرفهم 

وقف أدهم ومازن يراقبونهم من خلق الزجاج 

أدهم بداخله. يااارب تشفيهم يارب 

مر الليل على الجميع ولم ينم أحد بين قلوب حزينه وقلوب تدعى الله 

*******

فى صباح يوم جديد 

فى منزل حور ومريم 

أستعد الجميع للذهاب إلى المشفى ثم استقلوا السيارات وذهبوا إلى المشفى

*******

فى المشفى 

كان أدهم يقف أما بابا غرفه والدته وسمع صوت الحاج إبراهيم

الحاج إبراهيم بحزن. إن شاء لله هيكونوا كويسين ماتقلاقش

أدهم لم يرد عليه باى كلمه بل قام باحتضانه وقام باحتضان الحاج أحمد هو الآخر كل ذلك تحت نظرات حور التى تحاول أن لاتفلت دمعه واحده من عينيها 

سعاد بحزن. إن شاء الله هيكونوا بخير 

سميره بحنان. طب ياحبيبى قول لينا هما عاملين ايه 

أدهم الحزن يكسو وجهه. أمى دخلت فى غيبوبه مؤقته واختى عندها حروق بسيطه 

شهقوا البنات عندما سمعوا ما قاله 

حور بداخلها. لا إله إلا الله ربنا يشفيهم 

أتى مازن ومالك وأسر ورحبوا بالجميع 

ثم أتى الدكتور كى يفحص جنه وبعد قليل أخبرهم أنها بخير ويستطيعون رؤيتها 

دلف الجميع إلى داخل الغرفه 

جنه ببكاء. أدهم ....ذهب لها أدهم وقام باحتضانها 

أدهم. أهدى ياحبيبتى انا جنبك مش هسيبك تانى 

جنه ببكاء. ماما فين 

أدهم . ماما تعبت شويه بس هتكون كويسه 

جنه ببكاء . ماما حصلها ايه 

تدخلت حور قائله. إن شاء لله تكون كويسه 

انتهبت لها جنه قائله. حور ......ذهبت لها حور ووقفت بجوارها

امسكت جنه بيدها. انا بثق فيكى وبحبك وبحب كلامك قولى إن ماما هتكون كويسه

حور بابتسامه بسيطه. إن شاء الله هتكون كويسه وزى الفل ماتقلاقيش ثقى فى ربنا دى اهم حاجه 

جنه . إن شاء لله ....حاضر هثق فى الله أكتر وهدعى كتير 

وبعد أن جلسوا مع جنه قليلا ثم ذهبوا ولكن قبل أن يذهبوا نظرت حور على غرفه والده أدهم وكانت تدعى الله كثيرا أن يرد لها عافيتها وتكون على مايرام *******

فى مكان ما 

شخص مجهول. تصدق إنك غبى قولت ليك عايزهم يفحموا مايكونش ليهم أثر واديهم فى المستشفى

الشخص الآخر. والله ياباشا انا نفذت إللى حضرتك قولت عليه 

الشخص المجهول. انا عايزهم يموتوا بااى شكل لو ماسمعتش خبر وفاتهم بكرا هقطع خبرك

الشخص الاخر . ماتقلاقش ياباشا المره دى عندى خطه محكمه

الشخص المجهول. طب ايه هى 

الشخص الآخر . هى أن انا *********

استوووووب عايزه اعرف رأيكم وتناقدكم وتقيمونى بكام من عشره

"الفصل التاسع"


ذهبت عائله الحاج ابراهيم ومع الحاج أحمد بينما ظل أصدقاء أدهم بجانبه

************

فى المشفى بالتحديد غرفه جنه 

كان يجلس مازن معها 


مازن . حمدالله على سلامتك ياجنه

جنه . الله يسلمك يا مازن......شكرا إنك أنقذت حياتى

مازن. اوعى تقولى كده انتى بنت خالتي وهتبقى مراتى قريب إن شاء الله 

جنه بخجل . إن شاء الله .....ماما كويسه يا مازن

مازن بهدوء. شوفى ياجنه ربنا مش بيكتب لينا حاجه وحشه ابداً صح 

جنه بإماءه. اه طبعا

مازن . خالتو تعبت شويه وهى محجوزه فى الاوضه اللى جنبك

جنه بدموع. الحمد لله على كل شيء الحمد لله ...يارب تشفيها فاانت الشافى


حزن مازن عندما رأى جنه تبكى ولكنه حمد الله بداخله ثم قام بإعطاء جنه منديل كى تمسح دموعها


مازن . اتفضلى..... تأخذ جنه المنديل وتشكره وتقوم بتجفيف دموعها(ناس كتير بيبقوا مخطوبين أو حتى من غير خطوبه ويمسك أيديها ولا يحضنها وده حرام ربنا حرمه ومازن كان قادر يستغل الفرصه ويمسح دموعها بايده ويلمس وشها بس هو خاف من ربنا إنه بغضب عليهم فيابنات الحلال احلى كتير بجد مفيش اجمل منه)سمع مازن صوت طرقات على باب الغرفه 

مازن. اتفضل.....تدخل الممرضه ومعها الفطور

الممرضه. انا جبت الفطار يلا عشان تاكلى وتاخدى العلاج 

جنه. حاضر ......تناولت الفطور وأخذت علاجها وتركها مازن كى ترتاح قليلا

************

فى منزل حور

دلف الجميع إلى الداخل وذهبت حور إلى غرفتها

فى الغرفه 

قامت بتبديل ثيابها ووضعت سجاده صلاتها وشرعت فى صلاه الضحى بعد أن انتهت قامت بالاستغفار وبترديد آيه الكرسى وأخذت مصحفها وقرأت سوره يوسف بنيه أن يفرج الله كرب أدهم وعائلته (بنات مش شرط سوره يس تكون بتفرج الهم القرآن كله مفرج للهم عشان مفيش حد يفضل يقرأ سوره ويعتقد إن دى مفرجه الهم والكرب )ثم قرأت قليلا فى المصحف وقامت بغلقه

**********

فى الخارج 

جلس الحاج ابراهيم وبجواره سعاد


الحاج ابراهيم بحزن. بس المقدم أدهم صعب عليا جدا حقيقى زعلت عشانه ولما حضنى حسيته مهموم اوووى والدنيا جايه عليه 

سعاد بحزن. معاك حق انا شوفت نظره الحزن والوجع فى عيونه ربنا يهون عليه يارب 

الحاج ابراهيم . يارب ياسعاد يارب .....انا هصلى الظهر فى الجامع لما يأذن إن شاء الله وهروح الشركه اشوف بقيت الشغل

سعاد . ربنا معاك يارب 

**********

فى منزل الحاج احمد دلف الجميع وذهبت الفتاتان إلى غرفتهم

جلس الحاج احمد على الأريكة بارهاق 


سميره بحزن. مالك يااخويا شكلك تعبان

الحاج احمد بحزن. زعلان عشان المقدم أدهم واللى حصل لى 

سعاد بحزن. ده نصيب وربنا أكيد لى حكمه فى كل حاجه بتحصل للبنى آدم سواء خير أو شر وده ركن من أركان الايمان أن نؤمن بالقدر خيره وشره ولازم نحمد ربنا على كل حاجه بتحصل فى حياتنا


الحاج احمد شعر براحه كبيره بعد أن تفوهت سميره بهذا الكلام فقال بحنان. ربنا يحفظك ويطول بعمرك يا غاليه حقيقى ربنا رزقني بجوهره مستحيل الاقى زيها فى يوم 

سميره بحب وحنان. ربنا يباركلى فى عمرك يارب والله أنت الغالى واجمل حد فى دنيتى تعرف أنا فى كل سجده بحمد ربنا إنه رزقنى بيك 

الحاج احمد بحب . بحبك اووووى ياغاليه ياام الغالين صحيح انا بعد الظهر هروح الشركه مع الحاج ابراهيم 

سميره . تروح وترجع بالسلامه 

*********

فى غرفه مريم وريم 

بعد أن ابدلوا ثيابهن باأخرى

كانت مريم تفكر فى نظره اسر لها رغم أنه غض بصره بعد أن تطلع لها ولكن كانت نظره أحستها مختلفه فكانت عيناه تلمع 


مريم بداخلها. ايه الهبل اللى انتى بتعمليه ده انتى ناسيه إنه حرام بس انا كان غصب عنى إن بصلته ياربى .....

لاحظت ريم توتر مريم وغضبها

ريم بتساؤل. انتى كويسه يامريم

مريم بحزن. انا انا انا عملت حاجه تغضب ربنا 

ريم بتساؤل. طب ممكن تحكيلى....... فقصت مريم ماحدث لريم 

ريم بتفهم. بس ياحبيبتى طالما انتى مكنش قصدك تبصى عليه خلاص مش عليكى ذنب إنما فى بنات بتستهبل وتعمل نفسها مش قصدها وهى بيبقى قصدها تشوف الشباب وتتحجج إنه مكنش قصدها وبعدين ياستى انتى كان فى نيتك إنك تبصى عليه 

مريم . لا والله مكنش فى نيتى 

ريم. يبقى خلاص ربنا مش هيحاسبك لأن ربنا مطلع على نيتك وربنا بيحاسب كل انسان على نيته 

مريم بتساؤل. هى النيه دى بتكون فين يعنى مكانها

ريم . النيه محلها القلب بدليل لما الرسول صلى الله عليه وسلم كان فى معركه سيدنا على ابن أبى طالب كان هيقتل مشرك فالشخص المشرك ده نطق الشهاده فقام سيدنا على قتله ولما الرسول سأله قاله إن هو نطق الشهاده عشان كان خايف اقتله فالرسول رد على على ابن أبى طالب وقال لى وهل شققت عند صدره بمعنى تعرف نيته ايه او ايه اللى فى قلبه .....فاكملت ريم .طبعا لأ مفيش حد يعرف نيت التانى غير ربنا بس هو اللى عالم 

مريم . طب الحمد لله إن ربنا عارف نيتى

ريم . حبيبتى اسمها عالم لأن المعرفه تأتى بعد الجهل وربنا لا يجهل شئ ابدا

قامت مريم باحتضان ريم واردفت. ربنا مايحرمنى منك بجد بحبك وبحب كلامك انتى وحور

ريم بابتسامه . ربنا يسعد قلبك يامقلبظه

مريم . فين ده دا هما ستين كيلو بس 

ريم بضحك. ماشى يااختى يلا نصلى الضحى 

مريم بابتسامه. يلا 

**********

مر الليل سريعا وحل المساء 

فى المشفى 

كان أدهم متجه نحو غرفه جنه فسمع صوت انين أتى من الغرفه فدخل وجد أحد يحاول خنق جنه بالوساده وهى تعافر

امسك أدهم بهذا الشخص وظل يوسعه ضربا مبرح إلا أن فقد وعيه ؛اتى الجميع على صوت ضرب أدهم له 


مازن بخضه. فى ايه ايه حصل 

أدهم بغضب . ال *****كان بيحاول يقتل اختى 

مازن بصدمه. ايه وجنه عامله ايه طمنى

أدهم . كويسه الحمد لله .....ثم وجه أدهم حديثه لأسر. أسر تاخد ال*****وانت عارف هتوديه فين 

أسر. تمام 


دلف أدهم ومازن إلى غرفه جنه ووجدوا جنه فى حاله يرثى لها كانت تحتضن الممرضه ويجسدها يرتعش وتبكى بشده جذبها أدهم إلى حضنه وظل يطمئنها 


أدهم بألم. أهدى ياحبيبتى أهدى خلاص مفيش حاجه انتى كويسه 

جنه برعب وبكاء. كان بيخنقنى ياادهم كان هيموتنى

أدهم بلهفه. اوعى تقولى كده انا جنبك وطول ماانا معاكى محدش هيقدر ياأذيكى

مازن بحزن. انا اسف ياجنه والله كنت بجيب اكل ليكى عشان علاجك اسف إن سبتك 

جنه ببكاء. انت مالكش ذنب يامازن 

مازن بحزن. طب انتى كويسه 

هزت رأسها بنعم 

جنه ببكاء. أدهم خليك جنبى انا عايزه انام وخايفه

أدهم بحنان. حاضر ياحبيبتى ........خرج مازن من الغرفه بل من المشفى وذهب إلى المسجد كى يصلى ركعتين وينتظر صلاه الظهر 

أما عند جنه نامت جنه بعد أن نجح أدهم فى تهدئتها ظل يقبل رأسها 


أدهم بداخله. نفسى اعرف مين ده اللى عمل كده وانا اقسم بالله لاندمه أشد ندم واخليه يتمنى الموت 

*********

فى مكان ما 

كان يجلس على أحد الكراسى وهو مستمتع إلا أن دخل عليه أحد الحراس

الحارس. احم احم باشا فى خبر عايز اقول لحضرتك عليه

الشخص المجهول . قول 

الحارس. بصراحه ابراهيم اتقفش والبت ماكنتش

نهض من على كرسيه وقال بغضب. نعععععم يا*****والمتخلف اللى انا بعته مهربش ليه 

الحارس وهو يبتلع ريقه بخوف. والله يا باشا أدهم به مسكه قبل مايلحق يهرب

أردف الاخر بغضب. طب غور من وشى 


رحل الحارس وقام الشخص المجهول بعمل مكالمه

الشخص المجهول. الو تخلص النهارده ...... تلاقيه وتخلص عليه سامع 

ثم اغلق الهاتف وقال بحقد. هحرق قلبك ياادهم ياابن الشريف

رأيكم فى أحداث الفصل وعايزه اعرف تقيمونى بكام من عشره


روايه"عشقت ملتزمة"

"الفصل العاشر "


فى المستشفى

جاء مالك وأسر بعد أن وضعوا ابراهيم فى المخزن 

مالك . كده فى خطر على حياه جنه ومامتك

أدهم. أنا هزود الحراسه على ماما أما جنه انا عارف هعمل ايه

أسر . هتعمل ايه 

أدهم . انا هوديها عند اهل حور 

الجميع بصدمه . ايه

مازن . مين حور 

أسر . مش وقت شرح يامازن ........ ثم وجه حديثه لادهم. بس ليه اهل حور ياادهم

أدهم. عشان هو مش هيعرف يوصل ليها وبعدين هو مش هيعرفهم

مالك. بس بيتهم قريب من بيتك ويقدروا يراقبوهم

أدهم . انا هخفى جنه مش هخلى حد يشوفها وفى بنت شبها هجبها مكانها المقدمه سالى

أسر .تمام 

ذهب أدهم إلى غرفه حور

جنه بلهفه. أدهم .......ذهب لها أدهم وقام باحتضانها

أدهم . عامله ايه دلوقتى ياقلب اخوكى

جنه برضا . الحمد لله 

أدهم. لازم تخرجى من المستشفى لأن فى خطر على حياتك 

جنه . طب هروح فين 

أدهم . هتروحى عند اهل حور هناك أمان ومحدش يعرفهم لأن من معلوماتى أنهم مالهمش حد هنا من قرايبهم 

جنه . تمام ........بعد قليل انقطعت الكهرباء وصارت حاله هرج فى المشفى وبعد نصف ساعه عادت الكهرباء

مدير المستشفى. ازاى الكهربا تقطع ايه التهريج ده 

احد المسؤولين. والله يافندم مانعرف ده حصل ازاى 

المدير بخضه. يانهار ابيض وسعوا .......وظل يركض إلا أن ذهب إلى غرفه والدة أدهم واطمئن عليها وكذلك غرفته شقيقته


المدير بارتياح. الحمد لله أنهم بخير

ثم عاد مره أخرى إلى مكتبه

************

فى منزل حور 

كان يجلس أدهم وجنه فى غرفه الضيوف إلا أن أتى الحاج ابراهيم 

الحاج ابراهيم بابتسامه . ازيك يا سياده المقدم

أدهم بابتسامه. الحمد لله وحضرتك عامله ايه 

الحاج ابراهيم . بخير الحمد لله 

أدهم بإحراج. بجد شكرا لحضرتك جدا على إن حضرتك وافقت إن جنه تقعد هنا 

الحاج ابراهيم. عيب تقول كده جنه زى حور بنتى بالظبط وانتى زى ابنى اللى مخلفتوش

أدهم . شرف ليا إن حضرتك تعتبرنى زى ابن حضرتك 

سمعوا صوت طرقات على الغرفه 

الحاج ابراهيم .اتفضل ......دلفت والدة حور وحور وما إن رآها أدهم وشعر بالسعاده تغمره فكانت ترتدى إسدال اسود وعندما جلست لمح أنها ترتدى جورب (صح الاسدال بيبقى طويل بس البسوا يابنات شراب لأن انتى مش ضامنه إن ممكن يحصلك موقف رجلك تبان أو لأ فده للاحتياط )

والدة حور . منورين ياولاد 

أدهم وجنه. بنور حضرتك 

حور. عامله ايه ياجنه

جنه . الحمد لله بخير ! وانتى عامله ايه 

حور . الحمد لله بخير 

أدهم. طب انا همشى ياعمى ضرورى 

الحاج ابراهيم . والله كان نفسى تتعشا معانا 

أدهم بابتسامه. مره تانيه إن شاء الله سلام عليكم 

الجميع . وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 


اخذت حور جنه إلى غرفتها 

حور .اتفضلى ياستى دى اوضتى

جنه . جميله ماشاء الله 

حور بابتسامه. دى عيونك اللى جميله

تحدثوا قليلا ثم تناولوا العشاء وأخذت جنه الدواء وغطت فى نوم عميق

***********

فى المشفى 

دلف أدهم فهو لم يكمل ربع ساعه وتسلل فى الظلام وعندما عادت الكهرباء مره اخرى توجه إلى غرفه والدته 

أدهم بحزن. ماما انتى وحشتينى اووووى اووووى نفسى تقومى قومى بقا تعرفى إن انا اتغيرت اه والله وبحب بنوته زى القمر نفسى تقومى عشان تشوفيها 


ظل يحدث والدته وبعد قليل خرج من الغرفه 

أسر . الخطه ماشيه زى ماهى بالظبط

أدهم . تمام اوووى بس نفسى اعرف مين اللى عايز يأذى عيلتى

مالك. إن شاء الله هنعرفه

مازن . مش هرحمه لو عرفت مين هو 

أدهم . مازن انت عملت اللى انا قولتلك عليه 

مازن . حصل 

أدهم.كويس اوووى اما اشوف بقى هيعرف ازاى يفلت منى 


ثم تذكر ماحدث قبل ساعات 

فلاش باااااااك

أدهم .بيت حور هو الأمان لجنه والمقدمه سالى هخليها ترسم نفس الحروق اللى موجوده عند جنه وانت يامازن تقطع الكهربا نصف ساعه سالى هتنام مكان جنه واكون خدت جنه وروحت بيت حور هودى جنه واجى على طول 

مالك . تمام وانا اتصلت بمريم عرفتها وزمان باباها قال لأخوه الحاج ابراهيم 

أدهم . تمام يلا كل واحد يعمل اللى انا كلفته بى ......صح مازن الكاميرات والميكرفونات انت عارف هتركبهم فين 

مازن . ماتقلقش عارف 

ثم فعل كلا منهم مهمته ونامت سالى مكان جنه 

باااااااك 

أدهم بتنهيده. يااااااارب ......ثم سمع صوت اذان الفجر فقام بالذهاب إلى المسجد واده فرضه وظل يدعى الله كثيرا أن ينجى أهله ويحميهم

********

عند حور 

كانت تصلى القيام وظلت تدعوا الله كثيرا أن يحمى عائله أدهم ويحميهم الله من كل شر 

ثم سمعت صوت اذان الفجر فايقظت جنه كى تصلى ولكنها لن تستطيع جنه بتاديه فرضها فصلت حور ثم قرأت فى المصحف ونامت هى أيضا 

***********

مر اسبوعين دون حدوث أى شىء سوا أن جنه تعافت كلياً ولم يعد هناك اثر للحروق ولكن سميه كما هى لم تتحسن 

***********

فى صباح يوم جديد 

استيقظت حور وحضرت الفطور مع والدتها وقام الجميع بتناول الفطور

حور . انا همشى بقى يابابا 

الحاج ابراهيم .خلى بالك من نفسك ياحور ربنا يحفظك 

جنه . هو انا ماينفعش اروح معاكى انتى ومريم وريم 

حور.والله مش هينفع وبعدين دى أوامر اخوكى وهو بيعمل كده عشان مصلحتك ومصلحه الكل 

جنه . طب ابقى قولى لماما إنها وحشتنى

حور بحب. حاضر ياحبيبتى ......لا إله إلا الله

الجميع. محمد رسول الله 

خرجت حور والتقت بالفتيات وذهبوا إلى المشفى 

************

فى المشفى

دلفوا إلى الداخل وراهم أدهم ومازن ومالك وأسر 

حور . السلام عليكم 

الجميع . وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 

مريم. ممكن ندخل لجنه 

أدهم.طبعا اتفضلوا 

دلفت الفتيات 

جنه المزيفه(سالى). عاملين ايه وحشتونى

حور . وانتى كمان عامله ايه 

سالى. الحمد لله بخير 

مريم.احم احنا عارفين كل حاجه ماتخافيش 

سالى .طب تمام طمنونى جنه عامله ايه 

حور. الحمد لله خفت وبقت كويسه 

سالى . الحمد لله 


ظلوا يتحدثوا سويا وخرجوا من الغرفه 

حور . ممكن ادخل لطنط سميه 

أدهم .اتفضلى

حور. شكرا 


جلست حور على كرسى بجوار السرير 

حور . طنط عامله ايه وحشتى جنه مش ناويه تقومى والله جنه نفسها تشوفك وبتدعيلك كتير كلنا بندعيلك تعرفى ياطنط إن جنه صعبانه عليا وبصراحه المقدم أدهم كمان صعبان عليا قومى عشانهم عما بيحبوكى اوووى ظلت تتحدث معها حور إلا أن صرخت مره واحده

حور . دكتوووووووور

استووووووب عايزه اعرف رأيكم فى البارت


"الفصل الحادى عشر"


فى المشفى 

كانت حور جالسه جوار سميه وتتحدث معها 

حور . طنط قومى عشانهم لأنهم تعبانين من غيرك قومى عشانهم ........وقامت حور بامساك يد سميه فوجدت اصابع سميه تتحرك حركه بسيطه 

حور باستغراب. هى صوابع أيدها اتحركت ......ثم شعرت بحركه اصابع يدها مره اخرى 

خرجت حور بسرعه من الغرفه 

حور . دكتووووور 

أدهم بخضه . فى ايه ياحور ماما فيها حاجه 

حور بفرحه . مامتك حركت أيديها 

أدهم بفرحه . بجد ياحور بجد 

حور بتأكيد. اه والله 

هنا أتى الدكتور ودخل فحص سميه 


بالخارج 

مريم وريم . الحمد لله يارب

ريم. طالما حركت أيديها يبقى ده مؤشر كويس 

مريم . إن شاء الله خير 


كان مالك يتطلع إلى ريم إلا أن أتى صوت هامس من جانبه 

أسر بهمس. عينك ياعم البت اتكسفت

مالك بإحراج.احم مكنش قصدى وبعدين عرفت منين إنها اتكسفت

أسر بغمز. بصت عليك بالغلط ولما لقتك بصتلها نزلت عيونها فى الارض ووشها احمر وكلمت البنات عشان تدارى كسوفها

مالك بهمس . تصدق صح أنا خدت بالى بس ماشوفتش لما بصتلى

أسر بغمزه. طب كفايه بص على البت لحسن تنصهر من كتر الكسوف

مالك . طيب يابارد


بعد قليل خرج الطبيب من الغرفه 

أدهم بلهفه. خير يادكتور أمى عامله ايه 

الدكتور بابتسامه. الحمد لله بخير فاقت وبقت كويسه جدا....... بس هى عماله تسأل إذا كان فى حد كان معاها فى الاوضه قبل ماتفوق ولا لأ

أدهم . اه كان فى كان معاها الانسه حور .....بس ليه 

الدكتور . هى عايزها 

أدهم . تمام هخليها تدخل ليها 

الدكتور .تمام 

أدهم موجه حديثه لحور. ممكن تدخلى لامى


هزت حور رأسها بتأكيد ثم دلفت إلى الداخل 

فى الغرفه 

دلفت حور ونظرت إلى سميه وهنا نظرت سميه لها 


سميه بابتسامه. تعالى اقعدى جنبى....

ذهبت حور وجلست بجوارها

سميه بحب. تعرفى إنك جميله اووووى وشبه أدهم 

حور بخجل . شكرا 

سميه بابتسامه. انا سمعت كل حاجه قولتيها تعرفى إنك شبه الملاك 

حور بحنان. تسلمى وحمد الله على سلامه حضرتك 

سميه بابتسامه وحب. الله يسلمك يا غاليه ......

ثم قبلت سميه رأس حور وكذلك فعلت حور 

حور . انا همشى دلوقتى وإن شاء الله مره تانيه هاجى ازور حضرتك 

سميه بحب. ماشى ياحبيبتى هستناكى

حور. سلام عليكم 

سميه . وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يابنتى 

خرجت حور 

حور . احنا هنمشى 

أدهم . طب استنى ياانسه حد يوصلكم

حور . مفيش داعى احنا ...

قطع حديثها صوت مالك

مالك. ماينفعش تمشوا لوحدكم اتفضلوا 

ذهبت الفتيات واوصلهم مالك إلى البيت ثم غادر

************

فى منزل حور 

دلفت حور ومريم وريم إلى الداخل 

الثلاث فتيات. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الجميع .وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 

جنه بلهفه. طمنونى ماما عامله ايه 

حور بابتسامه. مامتك فاقت 

جنه بفرحه . اللهم لك الحمد 


ثم دلفت إلى المرحاض كى تتوضا وتصلى ركعتين شكر لله 

ظلت جنه تحمد لله فى كل سجده أن أمها أصبحت بخير وظلت تدعى الله أن يحميهم من كل شر انتهت من صلاتها ثم أمسكت المصحف كى تقرأ منه ؛فى ذلك الوقت كانت حور قد تبدلت ملابسها وتوضات لأجل صلاه الظهر

وذهبت كلا من مريم وريم إلى من لهم(بنات مريم وريم وحور قاعدين فى عماره بتاعت ابهاتهم بس كل واحد لى شقه لوحده )ثم جهزوا أنفسهم لصلاه الظهر 

********

فى المشفى 

دلف أدهم ومازن وأسر إلى غرفه سميه 

ركض أدهم نحو والدته وظل يقبل رأسها ويديها 


أدهم بحب. حمد الله على سلامتك ياامى 

سميه بحنان. الله يسلمك ياحبيبى 

أدهم . ينفع الغيبه دى كلها 

سميه . لو كنت عرفتنى على البنت اللى غيرتك كده كنت فوقت من بدرى

أدهم بحنان. حقك عليا لو ربنا أراد تكون من نصيبى هعرفك عليها أكيد

سميه بحب وبصوت هامس. عرفتها وشوفتها


صدم أدهم وفضل السكوت الأن تحدث مازن 

مازن. حمد الله على سلامتك ياحبيبتى

سميه بابتسامه. الله يسلمك ياحبيب قلبى 

أدهم بغيظ. نعم يااخويا حبيبتك 

مازن بمرح. طبعا حبيبتى وقلبى وروحى ووو 

صمت مازن عندما وجد أدهم يتجه نحوه 

مازن بتصنع الخوف . خلاص الله يكرمك مش هتتكرر

أدهم بابتسامه نصر. ايوه كده ناس ماتجيش إلا بالعين الحمرا 

مازن بصوت منخفض. ربنا على الظالم 

أدهم وهو يرفع حاجبه. بتقول حاجه يامازن 

مازن . حبيبى ياابو الصحاب لا طبعا ماقولتش

أدهم . طيب يااخويا

أسر . حمد الله على سلامتك ياماما 

سميه . الله يسلمك ياقلب امك 

هنا دلف مالك ثم قال. حمد الله على سلامتك ياست الكل 

سميه . الله يسلمك ياحبيبى 

أدهم بحب. احلى حاجه إن ربنا رزقنى بااخين زيكم صح مش من الاب والام بس اخواتى فى الرضاعه 

مازن . اه يااخويا عندك حقك ......ثم وجه حديثه لسميه.بقى ياخالتى مش عارفه ترضعينى على أدهم 

أدهم بمزاح.مهو يااهبل اخواتك لو كانت رضعتك عليا مكنتش هتتجوز جنه لأنها هتكون كده اختك هى كمان فى الرضاعه 

مازن وهو يحك رأسه .تصدق صح لا كده احسن 


ضحك الجميع على مازن ولم يخلوا الجو من الضحك والمزاح

ثم أذن المؤذن وذهب الشباب كى يصلوا فى المسجد 

أما عند حور صلت هى والفتيات جماعه 

**************

مر اليوم سريعا وحل الليل 

فى مكان ما 

المجهول وهو يحدث أحد ما. ايوه أمه فاقت .......لا انا هروح انفذ بنفسى........لا ماتخافش عليا انا ليا اسلوبى هى حقنه سكر تتحط لامه واخته ونسمع الصبح احلى خبر .....طيب تمام هخلى بالى ....سلام


ثم استعد هذا المجهول لكى ينفذ خطته وذهب إلى المشفى خفيه وتسلل اولا إلى غرفه جنه 

اقترب هذا المجهول من سريرها 


المجهول. اخيرا هحرق قلب اخوكى عليكى زى ماحرق قلبى زمان وجاء أن يغرز الحقنه فى المحلول إلا أن نور الغرفه ضاء مره واحده 

المجهول بصدمه . أدهم 

استووووووب 


"الفصل الثانى عشر"


الشخص المجهول بشر. اخيرا هحرق قلب اخوكى عليكى زى ماحرق قلبى زمان

فوجد النور يضى المكان 

الشخص المجهول بصدمه . أدهم 

أدهم بغل. اخيرا وقعت ........ثم امسكه أدهم ولكمه عده لكمات وقامت سالى من على الفراش وظلت تضربه وبعد صعوبه رفعت القناع من على وجهه وهنا دلف مازن ومالك وأسر 

الجميع بصدمه. عادل كامل 

عادل بضعف. اه عادل عادل اللى أنت كنت السبب فى حرقه قلبه 

وهنا لكمه أدهم بقوه فقد فيها عادل الوعى تماما 

مالك . كل حاجه متسجله بالصوت والصوره يلا ناخده على أمن الدوله 

أسر . يلا 

رحل أسر ومالك بعد أن وضعوا الكلبشات بيد عادل و من ثم أخذوا على مقر الأمن 


عند أدهم 

أدهم بامتنان. شكرا جدا ياسالى

سالى بابتسامه. عيب كده متقولش الكلام ده ياسياده المقدم انا فى الخدمه دايما 

أدهم . تقدرى تروحى

سالى . سلام عليكم

أدهم ومازن. وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

بعد أن رحلت تحدث مازن إلى أدهم 

مازن. انا عايز اعرف ليه عادى عمل كده وليه عايز يقتل خالتى وجنه 

أدهم بشرود. مش عارف انا عمرى مااذيته بس اكيد فى حاجه 

مازن . طب يلا نشوف خالتى

أدهم . يلا 

ذهبوا إلى غرفه سميه 

سميه . عاملين ايه ياحبايبى

أدهم ومازن. الحمد لله ياست الكل 

سميه . صح ياادهم ليه خليتهم يجبونى هنا فى الاوضه دى

أدهم . تغير

سميه بتعجب. تغير ايه ده يااواد إلى يحصل فى المستشفى

أدهم بمزاح. ويحصل فى الدنيا كلها كمان 

سميه . مش مرتحالكم 

مازن . الله وانا ذنبى ايه بس ياسوسو

سميه . عليا برضو والله شكلك عارف حاجه ومخبى

مازن بمزاح. ابدا والله ياقلبى

أدهم بغيره. تك وجع فى قلبك ياشيخ ماتتلم يااض

مازن بتمثيل الحزن. بتدعى عليا ياادهومى 

أدهم بقرف.ادهومى فى حد يدلع حد.كده 

مازن بمرح. مش انا دلعتك كده يبقى اكيد فى 

أدهم . طب اتلم ياظريف عشان مش اعلقك 

ظل الجو بينهم ملئ بالمزاح والمشاكسات وكانت سميه تضحك عليهم 

**********

مر الليل سريعا بعد.ان صلى الجميع القيام وقراتهم للقرآن ومع خبر أن سميه أصبحت بخير وتعافت وتستطيع أن تخرج من المشفى

******

فى الصباح استيقظ الجميع بكل نشاط 

وخرجت سميه من المشفى وذهبت هى وادهم والجميع إلى بيت الحاج ابراهيم بعد أن الح عليه الحاج ابراهيم فى الصباح 

فلاش باااااااك

صدح صوت رنين من هاتف أدهم 

أدهم بابتسامه. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ياحاج ابراهيم 

الحاج ابراهيم.وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته عامل ايه ياابنى والست ولدتك

أدهم برضا وابتسامه. الحمد لله احنا بخير ..المهم جنه عامله ايه 

الحاج ابراهيم. الحمد لله هى بخير ....كنت عايز اكلمك فى حاجه كده ياابنى

أدهم بانتباه. اتفضل حضرتك 

الحاج ابراهيم . بصراحه انا عرفت إنك لسه مجهزتش مكان تقعد فى أنت والست ولدتك واختك 

ادهم . الحقيقه اه كنت مشغول جدا 

الحاج ابراهيم . طب ايه رايك تيجى تقعد فى الشقه اللى فوقى اسمع بس الكلام للاخر انا وعمك احمد قاعدين فى عماره وكل واحد لى شقه بس قولنا نبنى الشقه اللى فوق لو حصل أى ظرف 

أدهم . مهو بصراحه مش هينفع

الحاج ابراهيم. يانبى ايه بس اللى مانفعوش طب اقعد فيها عقبال ماتدبر مكان تانى 

أدهم .ياحاج انا مقدرش اقعد فيها من غير ماادفع حاجه لو قعدت لازم ادفع

وبعد محايلات وافق أدهم بشرط أن يأخذ منه الحاج ابراهيم قدر من المال ولكن هذا القدر سيستخدمه فى شىء آخر 

باااااااك

ذهب الجميع إلى منزل الحاج ابراهيم طرق أدهم الباب بعد قليل فتح الباب الحاج ابراهيم ورحب بهم اسد الترحيب 

جلسوا مع بعضهم قليلا ثم وجدوا زوجه الحاج احمد والحاج ابراهيم وجنه وحور ومريم وريم يهبطوا إلى الأسفل ؛رحبوا بوالده جنه كثيرا ثم تحدث الحاج احمد بعد أن دلف إلى الداخل

الحاج احمد . نورتونا والله ..شوف ياابنى أنت ووالدتك واختك منورينا واللى انتوا عايزينه احنا تحت امركم فى 

سميه بابتسامه. تسلموا وشكرا جدا على وقفتكم جنبنا دى 

الحاج ابراهيم . مفيش بينا الكلام ده ياحجه ابنك وصحابه عملوا معانا جميل عمرنا ماننساه 

وهنا تطلع أدهم نحو حور لاحظت حور فقالت بتوتر. انا هروح اجيب حاجه تشربوها 

مريم وريم . ثوانى جاين معاكى 

ركضت جنه إلى والدتها تحتضنها وتبكى وظلت تقبل يدها 

جنه ببكاء . وحشتينى اوى ياماما خوفت عليكى

سميه بحنان. انا بخير والحمد لله ياحبيبتى 

سميره وسعاد . حمد الله على سلامتك ياحجه

سميه بابتسامه. الله يسلمكم تسلموا انكم خليتوا بالكم من بنتى 

سعاد بحب. دى زى حور بالظبط ومريم وريم والله انا حبتها اوووى 

سميره بابتسامه. بنتك بقت بنتى خلاص وغلاوتها من غلاوه البنات 

سميه بحب. ربنا يجازيكم كل خير 

************

فى المطبخ

حضرت حور العصير وقطعت مريم الفواكه ووضعت ريم الحلوى فى اطباق بشكل ولا اروع 

مريم بخبث. إلا صحيح ياريم فى واحده كده كانت. ارتبكت ولقتها طارت على المطبخ 

ريم بضحك.تصدقى صح أنا برضو خدت بالى 

حور بضيق.تصدقوا انكم عيال رخمه 

ريم ومريم بضحك. والله طب بذمتك محصلش

حور بتوتر. يوه بقى بقولك ايه انتى وهى اسكتوا خالص .... وبعدين مافى واحده كانت هتتكفى على وشها وهى بتيجى معايا 

مريم بتوتر. ها 

حور بضحك.ها ايه بس 

ريم . خلاص يابنات بطلوا مناقره يلا عشان نخرج بالحاجات دى 

ثم خرجوا الفتيات إلى الخارج 

قدمت حور العصير للجميع وجاءت أن تقدمه إلى أدهم نظر لها ولاحظت هى فتوتر وشعر هو بذالك انا عند مريم كانت تقدم الفاكهه وشعرت بنظرات أسر نحوها انا ريم فكانت تعطى اطباق الحلوه لهم عندما جاء أن يااخذ منها مالك الطبق لمس طرف اصبع منها وهنا شعرت بقشعريره تسير فى جسدها ولاول مره تنظر له بسبب الصدمه 

بعد فتره قام مالك وأسر وتوجهوا نحو الحاج احمد 

مالك وأسر بسعاده وفى وقت أحد .عمى احنا طالبين من حضرتك ايد الانسه ريم ومريم

نظر لهم الحاج احمد طويلا فقلق الجميع منهم من كان يراقب رده فعل الحاج احمد وكانت الفتيات نظر عليه بخوف

الحاج احمد بابتسامه. موافق بس نشوف رأى البنات 

وهنا تنهد الجميع باارتياح ثم وجه الحاج احمد حديثه لريم ومريم 

الحاج احمد. ايه رأيكم يابنات 

ريم ومريم بخجل . عايزين بس فرصه نفكر ونرد على حضرتك يابابا 

مالك وأسر بابتسامه. طيب واحنا كمان لازم نصلى صلاه استخاره

وهنا شعرت مريم وريم أنهم قريبين من الله وليس مثل الضباط الذين لا يخشون الله 

نظر أدهم لحور بااعين لامعه ولكنه لم يعلم أن عيون أخرى تطلع له خفيه 

بعد فتره ذهب الجميع على بيوتهم 

*********

فى منزل أدهم 

دلف الجميع إلى الداخل 

أدهم .يلا ياست الكل عشان ترتاحى

سميه . حاضر ياحبيبى 

جنه بتعب. انا هدخل انام شويه 

أدهم بحب. نوم الهنا .........ثم ذهب بوالدته إلى غرفتها ووضعها على الفراش وقبل رأسها 

سميه بحب. ربنا يباركلى فيك ويحفظك انت واختك من كل شر 

أدهم بابتسامه. اللهم امين يارب العالمين ويطول فى عمرك ويبارك لينا فيكى ياست الكل 

سميه بتساؤل. أدهم ليه ماتقدمتش ليها 

أدهم بتوتر. هى مين 

سميه بضحك. ياواد الحركات دى مش عليا ليه ماتقدمتش لحور

أدهم انزل رأسه إلى الأسفل وقال بحزن. خايف خايف اتوجع تانى خايف ماتكونش بتبادلنى نفس المشاعر

سميه بحزن لتذكرها الماضى. ياحبيبى لازم تعرف إن البنات مش زى بعض زى مافى الوحش فى الحلو وبعدين مين قال إنها مش بتبادلك نفس المشاعر 

هنا رفع أدهم رأسه وقال بصدمه. ها 

سميه بحنان .ايوه حور بتحبك انا شوفت كده فى نظره عنيها لما شافت الشباب اتقدموا للبنات كان نفسها انت كمان تتقدم ليها وتطلب أيديها

أدهم بصدمه. ايه اللي حضرتك بتقولى ده ياامى

سميه بحنان.انا ست واقدر احس بيها وافهمها وبعدين الشيبه الله. انا فيها دى مش ببلاش الحياه بتعلم وبتدى الواحد خبرات كتيره من كتر التجارب اللى بنمر بيها 

أدهم . تفتكرى هى ممكن توافق 

سميه بابتسامه. إن شاء الله توافق 

أدهم . مااعتقدش

سميه بتساؤل. ليه ياابنى بتقول كده 

أدهم . لأن انا مقدم وبشتغل فى أمن الدولة والناس دايما واخده صوره عننا إننا وحشين 

سميه . ياحبيبى زى مافى الوحش فى الحلو فى أى مكان مش شرط أمن الدولة تخلى البنى آدم اللى بيشتغل فيها وحش أى مكان فى حاجات وحشه زى مافى حاجات حلوه 

أدهم . عارف ياامى بس دى الصوره الى الناس وخداها

سميه . سيبك من الناس، الناس مابتصدق تلاقى حاجه عشان تتكلم فيها ولو مالقوش بيخترعوا أى حاجه عشان يتكلموا فيها والناس بقوا وحشين فمتحطهمش فى دماغك عشان تكون عايش مرتاح 

أدهم بابتسامه . ربنا مايحرمنى منك ياست الكل .........ثم قبل يدها ورأسها وخرج من الغرفه وذهب لغرفه شقيقته

***********

بغرفه جنه 

سمعت صوت طرقات فسمحت له بالدخول

جنه. اتفضل .......دلف أدهم بابتسامه ساحره وقام بحتضانها وتقبيل رأسها

أدهم بابتسامه. عامله ايه ياقلب اخوكى

جنه بحب. الحمد لله بخير وانت عامل ايه 

أدهم بحب. طول ماانتوا بخير اكيد انا بخير 

جنه بابتسامه. ربنا يخليك لينا يارب 

قام أدهم فامساك أحد وجنتيها وقال. الدعوه دى غلط ياقلب اخوكى لأن ربنا مش هيخلى حد على وجه الارض وكلنا هنموت فمعنى إن ربنا يخلينى إنه مش هياخدنى 

جنه . ربنا يبارك فى عمرك ويطوله ثم أكملت بمرح .كده حلو ياسيدى

أدهم بضحك. هههههههههه اه يالمضه ، انا هسيبكم شويه وراجع هعمل مشوار ضرورى 

جنه. خلى بالك من نفسك 

أدهم . حاضر 

جنه . لا إله إلا الله

أدهم . محمد رسول الله 

خرج من الغرفه وذهب إلى مكان مقر الأمن 

**********

فى منزل حور 

كانت تجلس بغرفتها حزينه وتطلع إلى الفراغ فاقت من شرودها على يد والدتها

حور . فى حاجه ياماما

سعاد . انا بقالى ساعه بنادى عليكى فينك يابنتى 

حور . انا اسفه ياست الكل والله ماسمعتش 

سعاد . مالك يابنت بطنى فيكى ايه من ساعه مالمقدم مالك وأسر واتقدموا لريم ومريم وانتى نظره الفرحه عندك اتبدلت لحزن 

حور والدموع تلمع فى عينيها. لا ياماما مفيش حاجه 

سعاد بتنهيده. حور انتى بنتى يعنى حته منى وانا عرفاكى احكيلى ياحبيبتى فى ايه 

حور ببكاء. موجوعه اوى ياماما حاسه إنه مش بيحبنى 

سعاد بخضه.بسم الله الرحمن الرحيم مالك بس وايه اللى تعبك ووجعك

حور ببكاء. كان نفسى أدهم يتقدم ليا كان نفسى اووووى ياماما هو ليه محبنيش زى ما حبيته

سعاد بحزن . حبيبتى استهدى بالله كده 

حور ببكاء. لا إله إلا الله

سعاد . حبيبتى أنا شوفت النهارده نظره الحب فى عيونه بس اكيد فى سبب منعه من إنه يتقدم ليكى التمسى لى العذر دا الرسول صلى الله عليه وسلم قال "ألتمس لأخيك سبعين عذرا" فالتمسى لى الأعذار 

حور بتفكير.معاكى حق ياماما 

قامت سعاد بتقبيل رأسها وخرجت أما حور قامت بامساك مصحفها وظلت ترتل فى بعض آيات الله

********

فى مقر الأمن 

دلف أدهم بعد أن طرق على الباب وسمع إذن اللواء عز له 

اللواء عز. حمد الله على سلامه والدتك 

أدهم . الله يسلمك يافندم

ثم سمعوا طرقات على الباب 

اللواء عز . اتفضلوا......دلف مالك وأسر ثم أشار لهم اللواء بالجلوس 

اللواء عز. انا عايز اعرف كل حاجه ومين اللى طلع ورا كل ده وليه مخبين عليا لحد دلوقتي

نظر ادهم أدهم لمالك وأسر ثم تحدث

أدهم. كل اللى كان بيحصل بسبب عادل كامل 

اللواء عز بصدمه . ايه 

أدهم .دى الحقيقه يافندم .....ثم أخرج من جيبه كاميرا المراقبه التى زرعها مازن فى غرفه جنه بالمشفى والميكرفون الذى سجل حديثه ورأى اللواء عز كل شىء حدث بالغرفه 

اللواء عز بصدمه. ليه عمل كده 

أدهم . مش عارف وده اللى هيجننى مع إن عمرى مااذيته فى شغله ولا جيت جنبه 

اللواء عز بهدوء. طب هو فين 

أدهم . فى المخزن عندى وفى مقبره فى المخزن موجود فيها 

اللواء عز. طب انا عايزه 

أدهم . انا اسف يافندم بس ده لسه حسابه مخلصش معايا 

اللواء عز بصرامه. أدهم انا قولت انا عايزه 

نظر مالك إلى أدهم كى يطيع كلام اللواء عز 

أدهم بهدوء. تمام بس لو هرب انا مش هسكت وهجيبه سلام نهض أدهم وخرج من المكتب بل من المقر بااكمله 

اللواء عز. الحقوا

ذهب مالك وأسر خلفه وعلموا أنه سوف يكون بالمخزن 

دلفوا إلى الداخل

أدهم بهدوء. خدوا ....... أنصت له مالك وأسر ولم يتحدث أحدهم بحرف واحد لأنهم علموا أن أدهم قد تحول إلى وحش سوف يقتل كل من يتحدث إليه الآن خرجوا من المخزن وهم يحملون عادل وذهبوا به إلى مقر الامن ؛

************

أما عند أدهم 

نظر الى محمود وإبراهيم 

أدهم وهو يوجه حديثه لابراهيم . هما كلمتين مالهمش تالت مين اللى بعتك 

ابراهيم بخوف . والله انا ااااااااااااه صرخ بسبب الطلقه التى أصابها أدهم بقدم ابراهيم 

أدهم بهدوء مُميت.انا مش بكرر كلامى مرتين وبلاش تشوف وشى التانى 

ابراهيم بخوف.هقول هقول إلى بعتنى عادل كامل هو اللى بعتنى انا والرجاله عشان نولع فى الفيلا وهو اللى خلانى ابعت ليكم معاد العمليه غلط عشان ننفذ خطته وكمان بعتنى عشان اقتل اختك فى المستشفى

أدهم بهدوء عكس البركان الذى بداخله . تمام اوووى عارف لو غيرت اقولك فى المحضر هتاخد اعدام بس منى انت مش من المحكمه 

ابرهيم بخوف والم .حاضر حاضر 

ثم توجه نظر أدهم الى محمود 

أدهم . وانت بقى مين اللى زقك على الانسه اللى كنت بتعاكسها ومين العصابه اللى وراك 

محمود بحزن . انا مكنتش بعاكسها دى كانت خطيبتى وكمان انا مش ورايا عصابه 

أدهم بغضب وقام برفع السلاح فى وجه محمود

أدهم بغضب.لا ياروح *** لف ودوران مابحبش 

محمود. والله مابكدب عليك 

أدهم بغضب. انت كده جبت اخرك معايا ......ورن هاتف أدهم فى الوقت الذى خرجت من مسدسه طلقه 

أدهم بهدوء. نعم .......ايه بتقولى ايه 

استووووب عايزه اعرف رأيكم فى الفصل


"الفصل الثالث عشر"


رن هاتف أدهم فى نفس الوقت التى خرجت منه طلقه من مسدسه 

أدهم بغضب. الو ......ايه بتقولى ايه ....طب سلام 


ثم اغلق الهاتف ووجه نظره لمحمود الملقى على الأرض فعندما كان يوجه السلاح تجاهه كان لايريد أن يقتله بل يهدده فقط وأطلق الطلقه فى أحد الجدران؛ انحنى أدهم على إحدى ركبتيه 


أدهم بهدوء مميت. انت اسمك ايه بالكامل 

محمود بتوتر. ليه ........اكمل أدهم بغضب. لما اسئلك سؤال ماتجاوبش عليه بسؤال تانى رد أسمك ايه بالكامل

محمود بحزن والم . محمود أمجد عمر الشريف .....

صدمه ألجمت لسان أدهم وظل يحدق فى إلا شئ ولكنه فاق من صدمته سريعاً


أدهم بهدوء. قوم معايا ........خرج كلا منهم إلى خارج المخزن واتجهوا نحو السياره 

أدهم بدون النظر لمحمود. اركب العربيه من غير ولا كلمه

استقل كلا منهم السياره وظل يسير أدهم بها حتى توقف فى مكان هادئ ونزل أدهم من السياره ووقف بعيداً إلى حدا ما 

نزل محمود هو الآخر من السياره ووقف خلف أدهم


أدهم بشرود. عايز اعرف كل حاجه عنك 

محمود بألم.حاضر ...... بدأ يقص علي أدهم كل شىء.....امى فى مره كانت بتجرى وكانت الساعه واحده بلليل والدنيا كانت ضلمه فجاءه ظهرت قدامها عربيه خبطتها أمى اغمى عليها من الخوف فالراجل اللى خبط أمى ده خدها على المستشفى بعد كده هو استنى لما الدكتور كشف عليها واطمن من الدكتور هل هى حالتها كويسه ولا لأ الدكتور طمنه وقاله إنها كويسه ماتأذتش وبعدها الراجل ده دخل لأمى الاوضه بيطمن عليها بعدها سألها بتجرى ليه كانت متردده بس ارتاحت لى وحكتله المهم خدها وقعدها فى شقه وعدا شهر هو كان بيجبلها حاجتها وكل طلبتها لحد اما .......ثم أكمل بوجع لحد اما جه فى يوم وقال لامى انا وصلت لأهلك ولو ماوفقتيش على جوازنا هحبسك واسلمك ليهم أمى خافت جدا المهم وافقت عشان هى مكنتش عايزه ترجع لأهلها لأنهم كانوا عايزين يجوزوها تاجر مخدرات واتجوزوا كان بيعاملها حلو شويه ووحش شويه لحد اما خلفتنى بقى يعاملها بطريقه بشعه وامى استحملت كتير اوووى وهو اختفى من حياتنا بقت تشتغل وتصرف عليا لحد اما بقيت دكتور بشرى وكنت ملتزم جدا وشوفت حور فى يوم وأعجبت بيها روحت واتقدمت ليها ووافقت فضلنا مخطوبين شهرين بعد شهرين لقيت اربع شباب بيكلمونى وبيحضروا معايا كل يوم فى الجامع فكرتهم كويسين وبتوع ربنا وانا كنت مغفل المهم كانوا كل أما يشفونى يدونى عصير هما كانوا بيجيبوا ليهم بس بعد مده من شربى للعصير بدأت اتغير وابقى عصبى وبعدت عن ربنا وحصلى مشاكل مع حور والمشاكل بينا مكنتش بتخلص فحكيت ليهم لقيتهم قالولى انت مفكر نفسك بتشرب عصير إحنا بنحطلك فى مخدرات انا اتصدمت وطبعا ادمنته حاولت ابطله وفعلا فضلت يوم من غير مااخده كنت عصبى وحور كلمتنى وواجهتنى انا مالى محستش بنفسى إلا وأنا بضربها بعدها فسخت الخطوبه بقيت زى المجنون لحد اما قبلتها فى اليوم اللى انت ضربتنى فى ولما جبتنى على المخزن انت سبتنى شهر انا طبعا ممنوع عن المخدرات مش بخدها فبسبب كده اتعالجت وعرفت إن السم ده خرج من جسمى صح كنت بتعب كتير جدا بس بفضلك السم ده خرج من جسمى بجد شكرا ليك 

استدار أدهم له قائلا. هو فى حد بيشكر اخو

استغرب محمود فى بدايه الامر ولكنه صدم 

محمود بصدمه . يعنى انت انت اخويا 

أدهم بابتسامه. اه اخوك لأن أسمى أدهم امجد عمر الشريف 


هنا قام أدهم باحتضان محمود وظلا كلا منهم يبكى بحرقه شديده 

بعد وقت ليس بقليل ابتعد أدهم عن محمود وقام بمسح عبراته التى تتساقط على وجنتيه 


أدهم بابتسامه. مفيش راجل بيعيط

محمود بمشاغبه. طب ماانت كمان بتعيط 

ضحك أدهم ثم قبل راس محمود وقام محمود باحتضان أدهم ......

أدهم . يلا بينا نمشى 

محمود. يلا 


ثم استقلوا السياره وذهب أدهم لمنزله

نزل كلا منهم وصعدوا إلى الاعلى ودلف أدهم إلى شقته 

بعد قليل من الوقت خرج محمود من المرحاض بعد أن أخذ حمام دافئ وارتدى ملابسه وغط الجميع فى نوم عميق

**********

فى صباح يوم جديد 

استيقظ الجميع بكل حيويه ونشاط 

فى منزل أدهم 

استيقظ الجميع وجلسوا على طاوله الطعام 


أدهم . امى فى حد عايزك انتى وجنه تتعرفوا عليه 

جنه وسميه فى وقت واحد . مين ياادهم

قام أدهم وجذب محمود خلفه 

جنه بصدمه. انت 

سميه بفرحه. محمود ابنى

ذهب محمود إلى سميه وظل يقبل يدها ورأسها استغرب أدهم كثيرا ..........

سميه . حمد الله على سلامتك ياحبيبى كده تنسى امك

محمود بحب. والله مانسيتك ياست الكل 

تطلعت سميه لادهم وجنه 

سميه بابتسامه. محمود ابن جميله اللى ابوك اتجوزها لما ولدته كانت تعبانه مقدرتش ترضعه فاانا رضعته لأنك كنت لسه عندك سنه وبترضع 

جنه باستغراب. ده اخويا ازاى وبعدين ده مش اللى كان موقف حور وانت ضربته 

قص أدهم لهم كل شىء 

جنه. يعنى انا بقى ليا اخ رابع كمان ...وذهبت وقامت باحتضان محمود 

محمود . عامله ايه ياست البنات

جنه. بخير طول ماانت بخير ياحبيبى 

أدهم بمشاغبه. انا قولت مفيش فيها فطار النهارده وهنفضل نحضن ونبوس بعض انا عارف 


ضحك الجميع على أدهم وجلسوا يتناولوا الفطار 

حل الليل سريعا وسط فرحه الجميع 

********

فى منزل الحاج ابراهيم 

أتى الشباب وجلسوا مع الحاج ابراهيم والحاج احمد وكانت سعاد وسميره فى المطبخ وكانت معهم سميه التى اصرت أن تذهب معهم وجنه دلفت لداخل غرفه حور التى كانت توجد بها مريم وريم 

*******

فى غرفه حور 

مريم بقلق. انا قلقانه اوووووى 

ريم بتوتر. وانا والله 

جنه بمرح.ياجماعه ماتخافوش خير 

حور . اهدوا شويه مفيش حاجه تستاهل

ريم بغيظ. يارب تتحطى فى نفس موقفى انا هموووت 

حور بضحك. فطست هههههههه 

جنه . ههههههه يلا عشان بيندهوا 


خرجت الفتيات من الغرفه وأخذت كلا منهم شى مختلف فجنه كانت تحمل العصير وحور تحمل اطباق الفاكهه ومريم تحمل أطباق حلويات وريم تحمل قطع الجاتوا وضعت كل فتاه مابيدها على الطاوله ثم دلف أدهم نظر اه الجميع بصدمه واستيقظوا من صدمتهم على صراخ جنه 

استووووووب رأيكم 


انا اسفه أنى اتاخرت جدا بس حصلى ظروف وأنا النت عندى بدأ يشطب فالو اتاخرت اليومين دول اعذرونى وبإذن الله مش هتاخر عن يومين 


عايزه اعرف رايكم فى الشخصيات ولسه فى شخصيه كمان هتظهر


تكملة الروايه اضغطي من هنا 

 

تعليقات

التنقل السريع