القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشقت ملتزمة بقلم ندى أنور كامله جميع الفصول



 "الفصل الحادى عشر"


فى المشفى 

كانت حور جالسه جوار سميه وتتحدث معها 

حور . طنط قومى عشانهم لأنهم تعبانين من غيرك قومى عشانهم ........وقامت حور بامساك يد سميه فوجدت اصابع سميه تتحرك حركه بسيطه 

حور باستغراب. هى صوابع أيدها اتحركت ......ثم شعرت بحركه اصابع يدها مره اخرى 

خرجت حور بسرعه من الغرفه 

حور . دكتووووور 

أدهم بخضه . فى ايه ياحور ماما فيها حاجه 

حور بفرحه . مامتك حركت أيديها 

أدهم بفرحه . بجد ياحور بجد 

حور بتأكيد. اه والله 

هنا أتى الدكتور ودخل فحص سميه 


بالخارج 

مريم وريم . الحمد لله يارب

ريم. طالما حركت أيديها يبقى ده مؤشر كويس 

مريم . إن شاء الله خير 


كان مالك يتطلع إلى ريم إلا أن أتى صوت هامس من جانبه 

أسر بهمس. عينك ياعم البت اتكسفت

مالك بإحراج.احم مكنش قصدى وبعدين عرفت منين إنها اتكسفت

أسر بغمز. بصت عليك بالغلط ولما لقتك بصتلها نزلت عيونها فى الارض ووشها احمر وكلمت البنات عشان تدارى كسوفها

مالك بهمس . تصدق صح أنا خدت بالى بس ماشوفتش لما بصتلى

أسر بغمزه. طب كفايه بص على البت لحسن تنصهر من كتر الكسوف

مالك . طيب يابارد


بعد قليل خرج الطبيب من الغرفه 

أدهم بلهفه. خير يادكتور أمى عامله ايه 

الدكتور بابتسامه. الحمد لله بخير فاقت وبقت كويسه جدا....... بس هى عماله تسأل إذا كان فى حد كان معاها فى الاوضه قبل ماتفوق ولا لأ

أدهم . اه كان فى كان معاها الانسه حور .....بس ليه 

الدكتور . هى عايزها 

أدهم . تمام هخليها تدخل ليها 

الدكتور .تمام 

أدهم موجه حديثه لحور. ممكن تدخلى لامى


هزت حور رأسها بتأكيد ثم دلفت إلى الداخل 

فى الغرفه 

دلفت حور ونظرت إلى سميه وهنا نظرت سميه لها 


سميه بابتسامه. تعالى اقعدى جنبى....

ذهبت حور وجلست بجوارها

سميه بحب. تعرفى إنك جميله اووووى وشبه أدهم 

حور بخجل . شكرا 

سميه بابتسامه. انا سمعت كل حاجه قولتيها تعرفى إنك شبه الملاك 

حور بحنان. تسلمى وحمد الله على سلامه حضرتك 

سميه بابتسامه وحب. الله يسلمك يا غاليه ......

ثم قبلت سميه رأس حور وكذلك فعلت حور 

حور . انا همشى دلوقتى وإن شاء الله مره تانيه هاجى ازور حضرتك 

سميه بحب. ماشى ياحبيبتى هستناكى

حور. سلام عليكم 

سميه . وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يابنتى 

خرجت حور 

حور . احنا هنمشى 

أدهم . طب استنى ياانسه حد يوصلكم

حور . مفيش داعى احنا ...

قطع حديثها صوت مالك

مالك. ماينفعش تمشوا لوحدكم اتفضلوا 

ذهبت الفتيات واوصلهم مالك إلى البيت ثم غادر

************

فى منزل حور 

دلفت حور ومريم وريم إلى الداخل 

الثلاث فتيات. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الجميع .وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 

جنه بلهفه. طمنونى ماما عامله ايه 

حور بابتسامه. مامتك فاقت 

جنه بفرحه . اللهم لك الحمد 


ثم دلفت إلى المرحاض كى تتوضا وتصلى ركعتين شكر لله 

ظلت جنه تحمد لله فى كل سجده أن أمها أصبحت بخير وظلت تدعى الله أن يحميهم من كل شر انتهت من صلاتها ثم أمسكت المصحف كى تقرأ منه ؛فى ذلك الوقت كانت حور قد تبدلت ملابسها وتوضات لأجل صلاه الظهر

وذهبت كلا من مريم وريم إلى من لهم(بنات مريم وريم وحور قاعدين فى عماره بتاعت ابهاتهم بس كل واحد لى شقه لوحده )ثم جهزوا أنفسهم لصلاه الظهر 

********

فى المشفى 

دلف أدهم ومازن وأسر إلى غرفه سميه 

ركض أدهم نحو والدته وظل يقبل رأسها ويديها 


أدهم بحب. حمد الله على سلامتك ياامى 

سميه بحنان. الله يسلمك ياحبيبى 

أدهم . ينفع الغيبه دى كلها 

سميه . لو كنت عرفتنى على البنت اللى غيرتك كده كنت فوقت من بدرى

أدهم بحنان. حقك عليا لو ربنا أراد تكون من نصيبى هعرفك عليها أكيد

سميه بحب وبصوت هامس. عرفتها وشوفتها


صدم أدهم وفضل السكوت الأن تحدث مازن 

مازن. حمد الله على سلامتك ياحبيبتى

سميه بابتسامه. الله يسلمك ياحبيب قلبى 

أدهم بغيظ. نعم يااخويا حبيبتك 

مازن بمرح. طبعا حبيبتى وقلبى وروحى ووو 

صمت مازن عندما وجد أدهم يتجه نحوه 

مازن بتصنع الخوف . خلاص الله يكرمك مش هتتكرر

أدهم بابتسامه نصر. ايوه كده ناس ماتجيش إلا بالعين الحمرا 

مازن بصوت منخفض. ربنا على الظالم 

أدهم وهو يرفع حاجبه. بتقول حاجه يامازن 

مازن . حبيبى ياابو الصحاب لا طبعا ماقولتش

أدهم . طيب يااخويا

أسر . حمد الله على سلامتك ياماما 

سميه . الله يسلمك ياقلب امك 

هنا دلف مالك ثم قال. حمد الله على سلامتك ياست الكل 

سميه . الله يسلمك ياحبيبى 

أدهم بحب. احلى حاجه إن ربنا رزقنى بااخين زيكم صح مش من الاب والام بس اخواتى فى الرضاعه 

مازن . اه يااخويا عندك حقك ......ثم وجه حديثه لسميه.بقى ياخالتى مش عارفه ترضعينى على أدهم 

أدهم بمزاح.مهو يااهبل اخواتك لو كانت رضعتك عليا مكنتش هتتجوز جنه لأنها هتكون كده اختك هى كمان فى الرضاعه 

مازن وهو يحك رأسه .تصدق صح لا كده احسن 


ضحك الجميع على مازن ولم يخلوا الجو من الضحك والمزاح

ثم أذن المؤذن وذهب الشباب كى يصلوا فى المسجد 

أما عند حور صلت هى والفتيات جماعه 

**************

مر اليوم سريعا وحل الليل 

فى مكان ما 

المجهول وهو يحدث أحد ما. ايوه أمه فاقت .......لا انا هروح انفذ بنفسى........لا ماتخافش عليا انا ليا اسلوبى هى حقنه سكر تتحط لامه واخته ونسمع الصبح احلى خبر .....طيب تمام هخلى بالى ....سلام


ثم استعد هذا المجهول لكى ينفذ خطته وذهب إلى المشفى خفيه وتسلل اولا إلى غرفه جنه 

اقترب هذا المجهول من سريرها 


المجهول. اخيرا هحرق قلب اخوكى عليكى زى ماحرق قلبى زمان وجاء أن يغرز الحقنه فى المحلول إلا أن نور الغرفه ضاء مره واحده 

المجهول بصدمه . أدهم 

استووووووب

"الفصل الثانى عشر"


الشخص المجهول بشر. اخيرا هحرق قلب اخوكى عليكى زى ماحرق قلبى زمان

فوجد النور يضى المكان 

الشخص المجهول بصدمه . أدهم 

أدهم بغل. اخيرا وقعت ........ثم امسكه أدهم ولكمه عده لكمات وقامت سالى من على الفراش وظلت تضربه وبعد صعوبه رفعت القناع من على وجهه وهنا دلف مازن ومالك وأسر 

الجميع بصدمه. عادل كامل 

عادل بضعف. اه عادل عادل اللى أنت كنت السبب فى حرقه قلبه 

وهنا لكمه أدهم بقوه فقد فيها عادل الوعى تماما 

مالك . كل حاجه متسجله بالصوت والصوره يلا ناخده على أمن الدوله 

أسر . يلا 

رحل أسر ومالك بعد أن وضعوا الكلبشات بيد عادل و من ثم أخذوا على مقر الأمن 


عند أدهم 

أدهم بامتنان. شكرا جدا ياسالى

سالى بابتسامه. عيب كده متقولش الكلام ده ياسياده المقدم انا فى الخدمه دايما 

أدهم . تقدرى تروحى

سالى . سلام عليكم

أدهم ومازن. وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

بعد أن رحلت تحدث مازن إلى أدهم 

مازن. انا عايز اعرف ليه عادى عمل كده وليه عايز يقتل خالتى وجنه 

أدهم بشرود. مش عارف انا عمرى مااذيته بس اكيد فى حاجه 

مازن . طب يلا نشوف خالتى

أدهم . يلا 

ذهبوا إلى غرفه سميه 

سميه . عاملين ايه ياحبايبى

أدهم ومازن. الحمد لله ياست الكل 

سميه . صح ياادهم ليه خليتهم يجبونى هنا فى الاوضه دى

أدهم . تغير

سميه بتعجب. تغير ايه ده يااواد إلى يحصل فى المستشفى

أدهم بمزاح. ويحصل فى الدنيا كلها كمان 

سميه . مش مرتحالكم 

مازن . الله وانا ذنبى ايه بس ياسوسو

سميه . عليا برضو والله شكلك عارف حاجه ومخبى

مازن بمزاح. ابدا والله ياقلبى

أدهم بغيره. تك وجع فى قلبك ياشيخ ماتتلم يااض

مازن بتمثيل الحزن. بتدعى عليا ياادهومى 

أدهم بقرف.ادهومى فى حد يدلع حد.كده 

مازن بمرح. مش انا دلعتك كده يبقى اكيد فى 

أدهم . طب اتلم ياظريف عشان مش اعلقك 

ظل الجو بينهم ملئ بالمزاح والمشاكسات وكانت سميه تضحك عليهم 

**********

مر الليل سريعا بعد.ان صلى الجميع القيام وقراتهم للقرآن ومع خبر أن سميه أصبحت بخير وتعافت وتستطيع أن تخرج من المشفى

******

فى الصباح استيقظ الجميع بكل نشاط 

وخرجت سميه من المشفى وذهبت هى وادهم والجميع إلى بيت الحاج ابراهيم بعد أن الح عليه الحاج ابراهيم فى الصباح 

فلاش باااااااك

صدح صوت رنين من هاتف أدهم 

أدهم بابتسامه. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ياحاج ابراهيم 

الحاج ابراهيم.وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته عامل ايه ياابنى والست ولدتك

أدهم برضا وابتسامه. الحمد لله احنا بخير ..المهم جنه عامله ايه 

الحاج ابراهيم. الحمد لله هى بخير ....كنت عايز اكلمك فى حاجه كده ياابنى

أدهم بانتباه. اتفضل حضرتك 

الحاج ابراهيم . بصراحه انا عرفت إنك لسه مجهزتش مكان تقعد فى أنت والست ولدتك واختك 

ادهم . الحقيقه اه كنت مشغول جدا 

الحاج ابراهيم . طب ايه رايك تيجى تقعد فى الشقه اللى فوقى اسمع بس الكلام للاخر انا وعمك احمد قاعدين فى عماره وكل واحد لى شقه بس قولنا نبنى الشقه اللى فوق لو حصل أى ظرف 

أدهم . مهو بصراحه مش هينفع

الحاج ابراهيم. يانبى ايه بس اللى مانفعوش طب اقعد فيها عقبال ماتدبر مكان تانى 

أدهم .ياحاج انا مقدرش اقعد فيها من غير ماادفع حاجه لو قعدت لازم ادفع

وبعد محايلات وافق أدهم بشرط أن يأخذ منه الحاج ابراهيم قدر من المال ولكن هذا القدر سيستخدمه فى شىء آخر 

باااااااك

ذهب الجميع إلى منزل الحاج ابراهيم طرق أدهم الباب بعد قليل فتح الباب الحاج ابراهيم ورحب بهم اسد الترحيب 

جلسوا مع بعضهم قليلا ثم وجدوا زوجه الحاج احمد والحاج ابراهيم وجنه وحور ومريم وريم يهبطوا إلى الأسفل ؛رحبوا بوالده جنه كثيرا ثم تحدث الحاج احمد بعد أن دلف إلى الداخل

الحاج احمد . نورتونا والله ..شوف ياابنى أنت ووالدتك واختك منورينا واللى انتوا عايزينه احنا تحت امركم فى 

سميه بابتسامه. تسلموا وشكرا جدا على وقفتكم جنبنا دى 

الحاج ابراهيم . مفيش بينا الكلام ده ياحجه ابنك وصحابه عملوا معانا جميل عمرنا ماننساه 

وهنا تطلع أدهم نحو حور لاحظت حور فقالت بتوتر. انا هروح اجيب حاجه تشربوها 

مريم وريم . ثوانى جاين معاكى 

ركضت جنه إلى والدتها تحتضنها وتبكى وظلت تقبل يدها 

جنه ببكاء . وحشتينى اوى ياماما خوفت عليكى

سميه بحنان. انا بخير والحمد لله ياحبيبتى 

سميره وسعاد . حمد الله على سلامتك ياحجه

سميه بابتسامه. الله يسلمكم تسلموا انكم خليتوا بالكم من بنتى 

سعاد بحب. دى زى حور بالظبط ومريم وريم والله انا حبتها اوووى 

سميره بابتسامه. بنتك بقت بنتى خلاص وغلاوتها من غلاوه البنات 

سميه بحب. ربنا يجازيكم كل خير 

************

فى المطبخ

حضرت حور العصير وقطعت مريم الفواكه ووضعت ريم الحلوى فى اطباق بشكل ولا اروع 

مريم بخبث. إلا صحيح ياريم فى واحده كده كانت. ارتبكت ولقتها طارت على المطبخ 

ريم بضحك.تصدقى صح أنا برضو خدت بالى 

حور بضيق.تصدقوا انكم عيال رخمه 

ريم ومريم بضحك. والله طب بذمتك محصلش

حور بتوتر. يوه بقى بقولك ايه انتى وهى اسكتوا خالص .... وبعدين مافى واحده كانت هتتكفى على وشها وهى بتيجى معايا 

مريم بتوتر. ها 

حور بضحك.ها ايه بس 

ريم . خلاص يابنات بطلوا مناقره يلا عشان نخرج بالحاجات دى 

ثم خرجوا الفتيات إلى الخارج 

قدمت حور العصير للجميع وجاءت أن تقدمه إلى أدهم نظر لها ولاحظت هى فتوتر وشعر هو بذالك انا عند مريم كانت تقدم الفاكهه وشعرت بنظرات أسر نحوها انا ريم فكانت تعطى اطباق الحلوه لهم عندما جاء أن يااخذ منها مالك الطبق لمس طرف اصبع منها وهنا شعرت بقشعريره تسير فى جسدها ولاول مره تنظر له بسبب الصدمه 

بعد فتره قام مالك وأسر وتوجهوا نحو الحاج احمد 

مالك وأسر بسعاده وفى وقت أحد .عمى احنا طالبين من حضرتك ايد الانسه ريم ومريم

نظر لهم الحاج احمد طويلا فقلق الجميع منهم من كان يراقب رده فعل الحاج احمد وكانت الفتيات نظر عليه بخوف

الحاج احمد بابتسامه. موافق بس نشوف رأى البنات 

وهنا تنهد الجميع باارتياح ثم وجه الحاج احمد حديثه لريم ومريم 

الحاج احمد. ايه رأيكم يابنات 

ريم ومريم بخجل . عايزين بس فرصه نفكر ونرد على حضرتك يابابا 

مالك وأسر بابتسامه. طيب واحنا كمان لازم نصلى صلاه استخاره

وهنا شعرت مريم وريم أنهم قريبين من الله وليس مثل الضباط الذين لا يخشون الله 

نظر أدهم لحور بااعين لامعه ولكنه لم يعلم أن عيون أخرى تطلع له خفيه 

بعد فتره ذهب الجميع على بيوتهم 

*********

فى منزل أدهم 

دلف الجميع إلى الداخل 

أدهم .يلا ياست الكل عشان ترتاحى

سميه . حاضر ياحبيبى 

جنه بتعب. انا هدخل انام شويه 

أدهم بحب. نوم الهنا .........ثم ذهب بوالدته إلى غرفتها ووضعها على الفراش وقبل رأسها 

سميه بحب. ربنا يباركلى فيك ويحفظك انت واختك من كل شر 

أدهم بابتسامه. اللهم امين يارب العالمين ويطول فى عمرك ويبارك لينا فيكى ياست الكل 

سميه بتساؤل. أدهم ليه ماتقدمتش ليها 

أدهم بتوتر. هى مين 

سميه بضحك. ياواد الحركات دى مش عليا ليه ماتقدمتش لحور

أدهم انزل رأسه إلى الأسفل وقال بحزن. خايف خايف اتوجع تانى خايف ماتكونش بتبادلنى نفس المشاعر

سميه بحزن لتذكرها الماضى. ياحبيبى لازم تعرف إن البنات مش زى بعض زى مافى الوحش فى الحلو وبعدين مين قال إنها مش بتبادلك نفس المشاعر 

هنا رفع أدهم رأسه وقال بصدمه. ها 

سميه بحنان .ايوه حور بتحبك انا شوفت كده فى نظره عنيها لما شافت الشباب اتقدموا للبنات كان نفسها انت كمان تتقدم ليها وتطلب أيديها

أدهم بصدمه. ايه اللي حضرتك بتقولى ده ياامى

سميه بحنان.انا ست واقدر احس بيها وافهمها وبعدين الشيبه الله. انا فيها دى مش ببلاش الحياه بتعلم وبتدى الواحد خبرات كتيره من كتر التجارب اللى بنمر بيها 

أدهم . تفتكرى هى ممكن توافق 

سميه بابتسامه. إن شاء الله توافق 

أدهم . مااعتقدش

سميه بتساؤل. ليه ياابنى بتقول كده 

أدهم . لأن انا مقدم وبشتغل فى أمن الدولة والناس دايما واخده صوره عننا إننا وحشين 

سميه . ياحبيبى زى مافى الوحش فى الحلو فى أى مكان مش شرط أمن الدولة تخلى البنى آدم اللى بيشتغل فيها وحش أى مكان فى حاجات وحشه زى مافى حاجات حلوه 

أدهم . عارف ياامى بس دى الصوره الى الناس وخداها

سميه . سيبك من الناس، الناس مابتصدق تلاقى حاجه عشان تتكلم فيها ولو مالقوش بيخترعوا أى حاجه عشان يتكلموا فيها والناس بقوا وحشين فمتحطهمش فى دماغك عشان تكون عايش مرتاح 

أدهم بابتسامه . ربنا مايحرمنى منك ياست الكل .........ثم قبل يدها ورأسها وخرج من الغرفه وذهب لغرفه شقيقته

***********

بغرفه جنه 

سمعت صوت طرقات فسمحت له بالدخول

جنه. اتفضل .......دلف أدهم بابتسامه ساحره وقام بحتضانها وتقبيل رأسها

أدهم بابتسامه. عامله ايه ياقلب اخوكى

جنه بحب. الحمد لله بخير وانت عامل ايه 

أدهم بحب. طول ماانتوا بخير اكيد انا بخير 

جنه بابتسامه. ربنا يخليك لينا يارب 

قام أدهم فامساك أحد وجنتيها وقال. الدعوه دى غلط ياقلب اخوكى لأن ربنا مش هيخلى حد على وجه الارض وكلنا هنموت فمعنى إن ربنا يخلينى إنه مش هياخدنى 

جنه . ربنا يبارك فى عمرك ويطوله ثم أكملت بمرح .كده حلو ياسيدى

أدهم بضحك. هههههههههه اه يالمضه ، انا هسيبكم شويه وراجع هعمل مشوار ضرورى 

جنه. خلى بالك من نفسك 

أدهم . حاضر 

جنه . لا إله إلا الله

أدهم . محمد رسول الله 

خرج من الغرفه وذهب إلى مكان مقر الأمن 

**********

فى منزل حور 

كانت تجلس بغرفتها حزينه وتطلع إلى الفراغ فاقت من شرودها على يد والدتها

حور . فى حاجه ياماما

سعاد . انا بقالى ساعه بنادى عليكى فينك يابنتى 

حور . انا اسفه ياست الكل والله ماسمعتش 

سعاد . مالك يابنت بطنى فيكى ايه من ساعه مالمقدم مالك وأسر واتقدموا لريم ومريم وانتى نظره الفرحه عندك اتبدلت لحزن 

حور والدموع تلمع فى عينيها. لا ياماما مفيش حاجه 

سعاد بتنهيده. حور انتى بنتى يعنى حته منى وانا عرفاكى احكيلى ياحبيبتى فى ايه 

حور ببكاء. موجوعه اوى ياماما حاسه إنه مش بيحبنى 

سعاد بخضه.بسم الله الرحمن الرحيم مالك بس وايه اللى تعبك ووجعك

حور ببكاء. كان نفسى أدهم يتقدم ليا كان نفسى اووووى ياماما هو ليه محبنيش زى ما حبيته

سعاد بحزن . حبيبتى استهدى بالله كده 

حور ببكاء. لا إله إلا الله

سعاد . حبيبتى أنا شوفت النهارده نظره الحب فى عيونه بس اكيد فى سبب منعه من إنه يتقدم ليكى التمسى لى العذر دا الرسول صلى الله عليه وسلم قال "ألتمس لأخيك سبعين عذرا" فالتمسى لى الأعذار 

حور بتفكير.معاكى حق ياماما 

قامت سعاد بتقبيل رأسها وخرجت أما حور قامت بامساك مصحفها وظلت ترتل فى بعض آيات الله

********

فى مقر الأمن 

دلف أدهم بعد أن طرق على الباب وسمع إذن اللواء عز له 

اللواء عز. حمد الله على سلامه والدتك 

أدهم . الله يسلمك يافندم

ثم سمعوا طرقات على الباب 

اللواء عز . اتفضلوا......دلف مالك وأسر ثم أشار لهم اللواء بالجلوس 

اللواء عز. انا عايز اعرف كل حاجه ومين اللى طلع ورا كل ده وليه مخبين عليا لحد دلوقتي

نظر ادهم أدهم لمالك وأسر ثم تحدث

أدهم. كل اللى كان بيحصل بسبب عادل كامل 

اللواء عز بصدمه . ايه 

أدهم .دى الحقيقه يافندم .....ثم أخرج من جيبه كاميرا المراقبه التى زرعها مازن فى غرفه جنه بالمشفى والميكرفون الذى سجل حديثه ورأى اللواء عز كل شىء حدث بالغرفه 

اللواء عز بصدمه. ليه عمل كده 

أدهم . مش عارف وده اللى هيجننى مع إن عمرى مااذيته فى شغله ولا جيت جنبه 

اللواء عز بهدوء. طب هو فين 

أدهم . فى المخزن عندى وفى مقبره فى المخزن موجود فيها 

اللواء عز. طب انا عايزه 

أدهم . انا اسف يافندم بس ده لسه حسابه مخلصش معايا 

اللواء عز بصرامه. أدهم انا قولت انا عايزه 

نظر مالك إلى أدهم كى يطيع كلام اللواء عز 

أدهم بهدوء. تمام بس لو هرب انا مش هسكت وهجيبه سلام نهض أدهم وخرج من المكتب بل من المقر بااكمله 

اللواء عز. الحقوا

ذهب مالك وأسر خلفه وعلموا أنه سوف يكون بالمخزن 

دلفوا إلى الداخل

أدهم بهدوء. خدوا ....... أنصت له مالك وأسر ولم يتحدث أحدهم بحرف واحد لأنهم علموا أن أدهم قد تحول إلى وحش سوف يقتل كل من يتحدث إليه الآن خرجوا من المخزن وهم يحملون عادل وذهبوا به إلى مقر الامن ؛

************

أما عند أدهم 

نظر الى محمود وإبراهيم 

أدهم وهو يوجه حديثه لابراهيم . هما كلمتين مالهمش تالت مين اللى بعتك 

ابراهيم بخوف . والله انا ااااااااااااه صرخ بسبب الطلقه التى أصابها أدهم بقدم ابراهيم 

أدهم بهدوء مُميت.انا مش بكرر كلامى مرتين وبلاش تشوف وشى التانى 

ابراهيم بخوف.هقول هقول إلى بعتنى عادل كامل هو اللى بعتنى انا والرجاله عشان نولع فى الفيلا وهو اللى خلانى ابعت ليكم معاد العمليه غلط عشان ننفذ خطته وكمان بعتنى عشان اقتل اختك فى المستشفى

أدهم بهدوء عكس البركان الذى بداخله . تمام اوووى عارف لو غيرت اقولك فى المحضر هتاخد اعدام بس منى انت مش من المحكمه 

ابرهيم بخوف والم .حاضر حاضر 

ثم توجه نظر أدهم الى محمود 

أدهم . وانت بقى مين اللى زقك على الانسه اللى كنت بتعاكسها ومين العصابه اللى وراك 

محمود بحزن . انا مكنتش بعاكسها دى كانت خطيبتى وكمان انا مش ورايا عصابه 

أدهم بغضب وقام برفع السلاح فى وجه محمود

أدهم بغضب.لا ياروح *** لف ودوران مابحبش 

محمود. والله مابكدب عليك 

أدهم بغضب. انت كده جبت اخرك معايا ......ورن هاتف أدهم فى الوقت الذى خرجت من مسدسه طلقه 

أدهم بهدوء. نعم .......ايه بتقولى ايه 

استووووب عايزه اعرف رأيكم فى الفصل


"الفصل الثالث عشر"


رن هاتف أدهم فى نفس الوقت التى خرجت منه طلقه من مسدسه 

أدهم بغضب. الو ......ايه بتقولى ايه ....طب سلام 


ثم اغلق الهاتف ووجه نظره لمحمود الملقى على الأرض فعندما كان يوجه السلاح تجاهه كان لايريد أن يقتله بل يهدده فقط وأطلق الطلقه فى أحد الجدران؛ انحنى أدهم على إحدى ركبتيه 


أدهم بهدوء مميت. انت اسمك ايه بالكامل 

محمود بتوتر. ليه ........اكمل أدهم بغضب. لما اسئلك سؤال ماتجاوبش عليه بسؤال تانى رد أسمك ايه بالكامل

محمود بحزن والم . محمود أمجد عمر الشريف .....

صدمه ألجمت لسان أدهم وظل يحدق فى إلا شئ ولكنه فاق من صدمته سريعاً


أدهم بهدوء. قوم معايا ........خرج كلا منهم إلى خارج المخزن واتجهوا نحو السياره 

أدهم بدون النظر لمحمود. اركب العربيه من غير ولا كلمه

استقل كلا منهم السياره وظل يسير أدهم بها حتى توقف فى مكان هادئ ونزل أدهم من السياره ووقف بعيداً إلى حدا ما 

نزل محمود هو الآخر من السياره ووقف خلف أدهم


أدهم بشرود. عايز اعرف كل حاجه عنك 

محمود بألم.حاضر ...... بدأ يقص علي أدهم كل شىء.....امى فى مره كانت بتجرى وكانت الساعه واحده بلليل والدنيا كانت ضلمه فجاءه ظهرت قدامها عربيه خبطتها أمى اغمى عليها من الخوف فالراجل اللى خبط أمى ده خدها على المستشفى بعد كده هو استنى لما الدكتور كشف عليها واطمن من الدكتور هل هى حالتها كويسه ولا لأ الدكتور طمنه وقاله إنها كويسه ماتأذتش وبعدها الراجل ده دخل لأمى الاوضه بيطمن عليها بعدها سألها بتجرى ليه كانت متردده بس ارتاحت لى وحكتله المهم خدها وقعدها فى شقه وعدا شهر هو كان بيجبلها حاجتها وكل طلبتها لحد اما .......ثم أكمل بوجع لحد اما جه فى يوم وقال لامى انا وصلت لأهلك ولو ماوفقتيش على جوازنا هحبسك واسلمك ليهم أمى خافت جدا المهم وافقت عشان هى مكنتش عايزه ترجع لأهلها لأنهم كانوا عايزين يجوزوها تاجر مخدرات واتجوزوا كان بيعاملها حلو شويه ووحش شويه لحد اما خلفتنى بقى يعاملها بطريقه بشعه وامى استحملت كتير اوووى وهو اختفى من حياتنا بقت تشتغل وتصرف عليا لحد اما بقيت دكتور بشرى وكنت ملتزم جدا وشوفت حور فى يوم وأعجبت بيها روحت واتقدمت ليها ووافقت فضلنا مخطوبين شهرين بعد شهرين لقيت اربع شباب بيكلمونى وبيحضروا معايا كل يوم فى الجامع فكرتهم كويسين وبتوع ربنا وانا كنت مغفل المهم كانوا كل أما يشفونى يدونى عصير هما كانوا بيجيبوا ليهم بس بعد مده من شربى للعصير بدأت اتغير وابقى عصبى وبعدت عن ربنا وحصلى مشاكل مع حور والمشاكل بينا مكنتش بتخلص فحكيت ليهم لقيتهم قالولى انت مفكر نفسك بتشرب عصير إحنا بنحطلك فى مخدرات انا اتصدمت وطبعا ادمنته حاولت ابطله وفعلا فضلت يوم من غير مااخده كنت عصبى وحور كلمتنى وواجهتنى انا مالى محستش بنفسى إلا وأنا بضربها بعدها فسخت الخطوبه بقيت زى المجنون لحد اما قبلتها فى اليوم اللى انت ضربتنى فى ولما جبتنى على المخزن انت سبتنى شهر انا طبعا ممنوع عن المخدرات مش بخدها فبسبب كده اتعالجت وعرفت إن السم ده خرج من جسمى صح كنت بتعب كتير جدا بس بفضلك السم ده خرج من جسمى بجد شكرا ليك 

استدار أدهم له قائلا. هو فى حد بيشكر اخو

استغرب محمود فى بدايه الامر ولكنه صدم 

محمود بصدمه . يعنى انت انت اخويا 

أدهم بابتسامه. اه اخوك لأن أسمى أدهم امجد عمر الشريف 


هنا قام أدهم باحتضان محمود وظلا كلا منهم يبكى بحرقه شديده 

بعد وقت ليس بقليل ابتعد أدهم عن محمود وقام بمسح عبراته التى تتساقط على وجنتيه 


أدهم بابتسامه. مفيش راجل بيعيط

محمود بمشاغبه. طب ماانت كمان بتعيط 

ضحك أدهم ثم قبل راس محمود وقام محمود باحتضان أدهم ......

أدهم . يلا بينا نمشى 

محمود. يلا 


ثم استقلوا السياره وذهب أدهم لمنزله

نزل كلا منهم وصعدوا إلى الاعلى ودلف أدهم إلى شقته 

بعد قليل من الوقت خرج محمود من المرحاض بعد أن أخذ حمام دافئ وارتدى ملابسه وغط الجميع فى نوم عميق

**********

فى صباح يوم جديد 

استيقظ الجميع بكل حيويه ونشاط 

فى منزل أدهم 

استيقظ الجميع وجلسوا على طاوله الطعام 


أدهم . امى فى حد عايزك انتى وجنه تتعرفوا عليه 

جنه وسميه فى وقت واحد . مين ياادهم

قام أدهم وجذب محمود خلفه 

جنه بصدمه. انت 

سميه بفرحه. محمود ابنى

ذهب محمود إلى سميه وظل يقبل يدها ورأسها استغرب أدهم كثيرا ..........

سميه . حمد الله على سلامتك ياحبيبى كده تنسى امك

محمود بحب. والله مانسيتك ياست الكل 

تطلعت سميه لادهم وجنه 

سميه بابتسامه. محمود ابن جميله اللى ابوك اتجوزها لما ولدته كانت تعبانه مقدرتش ترضعه فاانا رضعته لأنك كنت لسه عندك سنه وبترضع 

جنه باستغراب. ده اخويا ازاى وبعدين ده مش اللى كان موقف حور وانت ضربته 

قص أدهم لهم كل شىء 

جنه. يعنى انا بقى ليا اخ رابع كمان ...وذهبت وقامت باحتضان محمود 

محمود . عامله ايه ياست البنات

جنه. بخير طول ماانت بخير ياحبيبى 

أدهم بمشاغبه. انا قولت مفيش فيها فطار النهارده وهنفضل نحضن ونبوس بعض انا عارف 


ضحك الجميع على أدهم وجلسوا يتناولوا الفطار 

حل الليل سريعا وسط فرحه الجميع 

********

فى منزل الحاج ابراهيم 

أتى الشباب وجلسوا مع الحاج ابراهيم والحاج احمد وكانت سعاد وسميره فى المطبخ وكانت معهم سميه التى اصرت أن تذهب معهم وجنه دلفت لداخل غرفه حور التى كانت توجد بها مريم وريم 

*******

فى غرفه حور 

مريم بقلق. انا قلقانه اوووووى 

ريم بتوتر. وانا والله 

جنه بمرح.ياجماعه ماتخافوش خير 

حور . اهدوا شويه مفيش حاجه تستاهل

ريم بغيظ. يارب تتحطى فى نفس موقفى انا هموووت 

حور بضحك. فطست هههههههه 

جنه . ههههههه يلا عشان بيندهوا 


خرجت الفتيات من الغرفه وأخذت كلا منهم شى مختلف فجنه كانت تحمل العصير وحور تحمل اطباق الفاكهه ومريم تحمل أطباق حلويات وريم تحمل قطع الجاتوا وضعت كل فتاه مابيدها على الطاوله ثم دلف أدهم نظر اه الجميع بصدمه واستيقظوا من صدمتهم على صراخ جنه 

استووووووب رأيكم


نوفيل "عشقت ملتزمة"

"الفصل الرابع عشر "

كان الجميع يجلس والسعاده تحيط بهم وقاموا الفتيات بوضع مابيدهم على الطاوله وهنا دلف أدهم إلى الداخل 

أدهم بابتسامه .السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الجميع . عليكم السلام ورحمه الله وبركاته 

أدهم . انا جايب معايا ضيف ...ثم دلف محمود 

صدم الجميع وجاء أن يتحدث الحاج إبراهيم إلا أن الجميع التفت إلى صوت جنه 

جنه بصراخ. حوووووور 

التف حولها الجميع حاولت جنه إفاقه حور ولكن بلا جوده 

أدهم عمى ممكن اشيلها

الحاج ابراهيم بضيق . اتفضل 

قام أدهم بحمل حور وقام مازن بالكشف عليها

بعد قليل انتهى مازن وخرج الجميع من الغرفه وظلوا الفتيات بجوارها

***************

فى الخارج 

الحاج إبراهيم بلهفه. طمنى ياابنى بنتى عامله ايه دلوقتى

مازن مطمئناً إياه. الحمد لله هى كويسه بس الاغماء سببه صدمه شديده

تمتم الجميع . الحمد لله 

ثم التفت الحاج إبراهيم إلى محمود الذى كان يضع عينيه فى الارض خجلاً 

الحاج إبراهيم بغضب مكتوم. وكمان ليك عين تيجى عين بعد إللى عملته أنت إيه يااخى مابتحسش ولا بتتكسف

الحاج أحمد بعصبيه خفيفه . اطلع برا واوعى تتجرأ تيجى هنا تانى 

سعاد بغضب. حرام عليك ابعد عن بنتى بقى يااخى

مالك باستغراب. أنت ازاى ياادهم خرجته وازاى تجيبه هنا

أسر مكملا. وبعدين نسيت أنه اتعرض للانسه حور قبل كده وهى عامله فى محضر 

سميره بعصبية خفيفه. اتفضل اطلع برا ومالكش دعوه بحور تانى وتنساها

كاد أن يذهب محمود ولكن وقف عندما وجد يد احدا ما تمسك يده تمنعه من الذهاب وكانت يد أدهم؛قام أدهم برمى قنبله أمامهم لكى ينصدم الجميع

أدهم بثبات. محمود يبقى اخويا 

صدمه ألجمت لسان كل من يوجد أحقا أخاك وكيف يكون أخاك يالله مالذى يقوله ذالك الأدهم ظلت تدور فى أذهانهم اسئله عديده 

الحاج احمد. ازاى اخوك 

أدهم بثبات وهدوء. لما الكل يتجمع هتعرفوا الحقيقه ولازم الانسه حور تكون موجوده عشان تعرف كل حاجه 

الحاج إبراهيم بثبات. تمام 

ذهب الجميع على بيوتهم وظلت البنات بجوار حور 

************

فى منزل أدهم

كان يجلس محمود بغرفته حزين وجد أدهم يجلس بجواره ويضع يده فوق كتفه

أدهم . إن شاء الله خير قول يارب 

محمود. تفتكر هما هيسامحونى ولا حور هتسامحنى

أدهم بتفاؤل. إن شاء الله هيسامحوك عشان اكيد لما تقولهم الحقيقه هيتفهموا أمرك

محمود بتنهيده طويله مليئه بالحزن . ياااارب 

سمع كلا منهم طرقات على الباب 

أدهم .اتفضل 

دلفت سميه إلى الغرفه واتجهت نحو محمود وقامت باحتضانه

سميه بنبره تحمل الأمل. إن شاء الله ربنا هيصلح الأمور وكل حاجه هترجع زى ماهى وأحسن كمان 

محمود .يارب ياامى يارب 

سميه بنبره مرح. إلا بصحيح دا فى حد برا هتفرح لما تشوفه

محمود وادهم باستغراب. مين 

سميه. اخرجوا شوفوا

خرج الجميع للخارج 

محمود وادهم بصدمه. ماما جميله ......ذهبوا تجاهها وقاموا باحتضانها وقبلوا رأسها وبعد وقت من الترحيب بينهم جلسوا 

جميله بحب . واحشنى ياحبيبى انت وادهم 

أدهم . والله انتى اللى وحشانى اوووى ياامى

محمود. ربنا مايحرمنى منك ابدا ياامى

جميله . إن شاء الله هتتعدل ياابنى تفاؤلوا بالخير تجدوه 

محمود. الحمد الله على كل شيء

أدهم بتساؤل. بس حضرتك عرفتى منين

جميله بحب. سميه دايما كانت تكلمنى تطمن عليا وجيت فى يوم عماله اعيط واقولها معرفش عن محمود حاجه وكانت تفضل تصبر فيا بس لحد اما جه امبارح معاك وهى كلمتنى وحكتلى على كل حاجه 

محمود بحزن. انا خذلتك ياامى 

جميله . اوعى تقول كده انا فخوره بيك دايما انت وأخواتك

محمود بغيره. صح ازاى تسمحى للأستاذ أدهم يحضنك كده 

أدهم بضحك . ههههههههه الله اكبر اللى بنعمله فى الناس هيطلع علينا 

ضحك الجميع عليه 

جميله بحب . ياحبيبى سميه جت ليا كانت قاعده معايا شويه فاانا كنت برضع أدهم كان عنده سنه ونص وانت كان عندك نص سنه انا فضلت ست شهور تعبانه من الولاده ومكنتش بعرف ارضعك فكنت بخلى سميه ترضعك على أدهم ولما بقيت كويسه بقيت ارضعك انت وادهم 

محمود وهو يحك رأسه. مش تقولى كده ياجوجو

ضم أدهم جميله وقال بضحك . طبعا مابقاش ليك حجه ههههههههههههه

محمود بغيظ. بقى كده طب انا هروح احضن سوسو حبيبه قلبى 

وقام محمود باحتضان سميه وظل يقبل رأسها ويديها ووجنتيها كى يغيظ أدهم 

أدهم ببعض الغيره . اتلم وسيب سوسو 

محمود وهو يخرج لسانه . لأ مش هسيبها ماهى امى هى كمان ولا حلو ليك ووحش ليا 

أدهم بنبره تحمل المكر والخداع. براحتك ......وظل أدهم يقبل جميله ويلعب فى وجنتيها

محمود بغيظ. بقى كده .......قام بلعب فى وجنتى سميه وكانت كلا من سميه وجميله يضحكون بشده على محمود وادهم 

مر الليل سريعا وحل الصباح 

***************

فى الصباح 

فى منزل الحاج ابراهيم كان يجلس الجميع 

محمود بحرج . انا عارف إن ماليش عين اتكلم وابرر اللى كنت بعمله بس والله العظيم غصب عنى على كل تصرف وحش حصل منى 

الحاج ابراهيم . لو سمحت قول اللى عندك وخلصنا 

كل هذا وحور جالسه صامته لم تبدى أى رده فعل وكانت هناك عيون مسلطه عليها وهى عيون ذالك العاشق أدهم 

محمود بألم . حاضر هحكى ....قص محمود كل ماحدث له ....بس والله العظيم انا ماكنت اعرف إن الشباب دول بيحطولى حاجه فى العصير ولو اعرف إنهم وحشين كنت بعدت عنهم 

شعر الجميع بصدق كلامه 

الحاج ابراهيم. انا فعلا كنت بشوفك معاهم وكنت شوفت كذا مره واحد بيديلك حاجه تشربها 

محمود . سامحوني بالله عليكم 

الحاج ابراهيم بابتسامه. انا سامحتك وحقك عليا يابنى أنى اتعاملت كده انا والله من قهرتى على بنتى 

جميله . حقك طبعا 

الحاج احمد. خلاص سامحتك لأن اصلا انت غالى عندى وطلع مش بإيدك اللى حصل 

سميره وسعاد. خلاص يابنى سامحناك ربنا يعف عنك وعننا(فى ناس بكتب يعف غلط بتكتبها يعفوا الواو دى للجمع وربنا واحد احد خلوا بالكم يابنات )

الحاج ابراهيم . مسامحه محمود ياحور 

حور . انا فى الاول مكنتش مسمحاه بس دلوقتى طالما طلع عنده عذر قوى فاانا سامحته وصافيه من جوايا ناحيته مش شايله منه 

محمود بسعاده. شكرا ليكى بجد ياانسه حور 

جميله بفرحه . حيث كده بقى ايه رايكم ترجعوا لبعض تانى 

صدمه ألجمت لسان الجميع 

استووووووب رايكم فى الفصل وياريت الناس اللى بتقرا وتعدى اعملى لايك وكومنت حقى زى مابديكى حقك


الفصل الخامس عشر"


صدم الجميع من حديث جميله فلم يتوقعوا أنها ستقول هذا الكلام 

نظر محمود بصدمه لادهم ولكن أدهم كان ينظر لحور ولم ينتبه على نظرات محمود ابدا


الحاج احمد بتنحنح. احم احم طب شكل حور عايزه وقت تفكر وترد علي حضرتك 

جميله بابتسامه. ولا يهمها براحتها خالص ووقت أما تحب ترد عليا انا موجوده فى شقه أدهم


ثم استأذن الجميع وذهب كلا منهم على منزله ولم يتبقى سوى الحاج ابراهيم وسميه وحور 

حور . انا داخله اوضتى ....ودلفت إلى غرفتها ظلت تبكى كثيرا فهى لم تكن تتوقع أن هذا الأمر سيحدث


حور ببكاء. يارب يارب أنت خليت حبه يتزرع فى قلبى يارب لو خير ليا اجعله من نصيبى ولو شر أبعده عنى يارب انت عالم حبيت أدهم قد ايه وده إختبار صعب اووى 

**********

فى الخارج 

سعاد بخوف. انا خايفه على حور اووى 

الحاج ابراهيم . ليه ياسعاد 

سعاد بتوتر. بصراحه حور بتحب أدهم قصت له ماحدث 

فلاش باااااااك

حور بخوف. بس انا خايفه ياماما 

سعاد بتساؤل . خايفه من ايه ياقلب أمك 

حور بتوتر. خايفه اكون انجذبت لى هو صح دافع عنى انا والبنات بس معرفش ليه حسيت بالأمان لما جه ودافع عنى

سعاد بابتسامه. ربنا يكتبلك اللى فى الخير يارب يابنت بطنى

حور . اللهم امين 

باااااااك

الحاج ابراهيم . شويه بس وادخلى اتكلمى معاها 

سعاد. حاضر 

**********

فى منزل مالك وأسر

مالك بحزن. ياربى بجد انا مصدوم من إللى حصل النهارده دا أدهم بيعشق حور ولو راحت منه هيرجع زى الاول 

أسر بحزن هو الآخر. ربنا يستر ويعديها على خير يارب 

مالك. يارب .

**********

فى منزل أدهم 

دلف الجميع إلى الداخل وذهب كلا منهم إلى غرفته الخاصه 

فى غرفه جميله سمعت أحد يطرق على باب الغرفه فاذنت له بالدلوف


محمود بابتسامه. عامله ايه ياماما 

جميله بابتسامه. الحمد لله بخير وهبقى بخير اكتر لو حور وافقت 

محمود بتوتر. لما حضرتك طلبتى منى أنى اصلى استخاره واشوف عشان هنتقدم لحور بصراحه انا مارتحتش انا لما خطبت حور كان عشان هى متدينه بس مش شرط عشان هى متدينه وانا متدين إننا مانصليش صلاه استخاره تبين لينا اكتر الاستخاره دى بتبين هل احنا خير لبعض ولا لأ حتى لو كانت اغلطنا طفيفه 

جميله . بس ليه ماقولتليش قبل ماقولهم

محمود. مكنتش اعرف ياامى إنك هتعملى كده النهارده وبعدين فى حاجه أدهم بيحب حور


كان أدهم يخرج من المطبخ الذى يوجد بجوار غرفه جميله وعندما جاء ليرحل وهقف على كلمه محمود وهى (أدهم بيحب حور ) صعق أدهم كيف يعلم محمود بهذا الشى جاء ليذهب ولكن محمود لاحظ ظل أحد فوجده أدهم


محمود . أدهم تعال ادخل .....دلف أدهم وهو يضع عيناه فى الارض من فرط الحزن

جميله بابتسامه. لو كنت اعرف أنك بتحبها كنت معملتش إللى. انا عملته ده 

أدهم . ولا يهمك ياامى حصل خير .....ثم وجه حديثه لمحمود. بس ازاى عرفت أنى بحبها

محمود بابتسامه . من عيونك لما كنت تشوفها صدفه ولما ماما طلبت منها إنها ترجعلى شوفت فى عنيك وجع وكسره 

أدهم . هو انا عيونى فضحانى اوووى كده دا عيب فى حقى كظابط والله 

محمود بضحك . اه يااخويا عيونك مودياك فى داهيه وكاشفه المستور ....وما إن انتهى من حديثه قام باحتضان أدهم 

محمود بحب . ربنا مايحرمنى منك ابدا 

أدهم بحنان. ولا منك 

**********

فى من الحاج احمد 

فى غرفه ريم ومريم

مريم. بجد انا اتصدمت من اللى طنط جميله قالته

ريم . مش انتى لوحدك كلنا والله 

مريم بحزن . ربنا يعدى الموضوع ده على خير 

ريم . اللهم امين ... يلا نصلى القيام وندعى ليها إن امورها تتصلح 

مريم . يلا 

**********

فى منزل الحاج إبراهيم

كانت تقف فى شرفتها تبكى بصمت إلا أن وجدت احد يضع يده على إحدى كتفيها


سعاد بحزن. هونى على نفسك ياحبيبتى 

حور بحزن. انا قلبى موجوع اوووى مش هقدر ارجعله تانى انا بحب أدهم ياامى 

سعاد بنتهيده. ربنا يريح قلبك يابنتى 

دلف الحاج ابراهيم إلى الغرفه 

الحاج إبراهيم. سبينى مع حور شويه ياسعاد

سعاد . حاضر 

ثم خرجت سعاد وقام الحاج إبراهيم بضم حور لحضنه 

الحاج إبراهيم بحنان . انا عارف إنك بتحبيه

حور بصدمه . اييييه

الحاج إبراهيم. ايوه انا كنت عارف إنك حبيتى أدهم انا كنت شاكك فى الاول بس لما شوفت النهارده نظرته ليكى لما ام محمود طلبت ترجعوا لبعض تانى عرفت أنه بيحبك جدا وغير كده لما جه اول مره البيت ومسك محمود وفضل يضربه اول أما خدتك فى حضنى هو سالنى انتى بقيتى كويسه قولت لى اه وكنت شوفت نظره الخوف والقلق فى عيونه 

اردفت حور بسعاده. بجد يابابا 

الحاج إبراهيم. بجد ياقلب ابوكى

حور بقلق. بس أنا هقول ايه لطنط جميله 

الحاج إبراهيم بنبره مطمئنه . إن شاء الله خير ماتقلاقيش ويلا صلى القيام ونامى

حور بابتسامه. حاضر


خرج الحاج ابراهيم من الغرفه وترك حور كى تصلى قيامها وغطت فى نوم عميق

*******

فى غرفه الحاج إبراهيم

سعاد بخوف. انا خايفه على البنت زعلانه على اللى بيحصلها

ذهب الحاج إبراهيم لزوجته وقام باحتضانها وقال.انتى عارفه إن كل حاجه بتحصل بيبقى فيها خير للإنسان حتى لو الإنسان شاف إن الحاجه دى شر فربنا بيبقى لى حكمه فى كده وبيجبله من ورا الحاجه اللى الإنسان شايفها شر بيجى كل الخير وابواب كتيره من السعاده بتتفتح لى بسبب الحاجه اللى الإنسان اعترض عليها فعشان كده ربنا خلى الايمان بالقدر خيره وشره ركن من أركان الإيمان لأن القدر اللى بيبقى شر ده بيصيب الإنسان باامر ربنا مش عشان ربنا مش بيحبنا لا إن الله إذا احب عبدا ابتلاه وكمان ربنا بيختبر الإنسان عشان يشوف هل إيمانه قوى ولا لأ ولازم الإنسان يرضى بقضاء الله وقدره 

سعاد براحه. كلامك ريحنى جدا بجد انا بحمد ربنا إنه رزقنى بزوج صالح زيك دايما واقف معايا وفى ضهرى ودايما كلامك بلاقى فى كل حلول لمشاكلى

الحاج إبراهيم. طب يلا قومى عشان نتوضا ونصلى القيام وندعى ربنا يحلها من عنده ..... +


بالفعل قامت سعاد توضأت وكذلك الحاج إبراهيم وصلى بها القيام 

*********

فى منزل ريم ومريم

سلم الحاج أحمد . السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ، السلام عليكم ورحمه الله 

الجميع خلفه . السلام عليكم ورحمه الله وبركاته . السلام عليكم ورحمه الله 

الحاج احمد. تقبل الله منكم إن شاء الله ياولاد

الجميع . يارب ومنكم

سميره . يلا قوموا ناموا شويه 

مريم وريم . حاضر ياماما .....قامت الفتيات بتقبيل يد والدتهم واباهم وذهبوا إلى غرفتهن 

الحاج احمد بقلق . مالك ياسميره

سميره بدموع . زعلانه على حور حور بنتى يااحمد انا رضعتها على ولاد اخوك قلبى واجعنى عليها اووى ...بكت بحرقه

الحاج احمد بحزن قام باحتضانها واردف. خلاص أهدى حور هتبقى كويسه وده إختبار من ربنا ليها ولينا لازم ننجح فى وبعدين مفيش حاجه بتصيب الإنسان من خير أو شر إلا باامر الله ولو اجتمع الناس على أن ياذوا بنى آدم مش هيناذى بإذن الله ولو اجتمعوا على أنهم يرزقوا بنى ادم مش هيرزقوا إلا بإذن الله (انا مش فكره الجمله كويس بس فهمه معناها فااعذرونى) ماتقلاقيش خير ياحبيبتى وإن شاء الله حور هتعدى من الاختبار ده 

سميره . يارب


دلفوا إلى غرفتهم 

وغط الجميع فى نوم عميق ليأتى صباح يوم جديد ملئ بالمفاجات 

*********** 

فى الصباح استيقظ الجميع واجتمع الكل فى منزل الحاج إبراهيم

حور بتوتر. طنط جميله بصراحه انا انا 

جميله بابتسامه . انا بقى عايزاكى لابنى أدهم 

صدم الجميع ماهذا

الحاج إبراهيم بصدمه. بتقولى ايه ياحجه

جميله بابتسامه . شوفوا ياجماعه انا مكنتش أعرف إن أدهم عايز يتجوز حور .......صدمه أخرى تقع على مسامعهم. بالله مالذى تقوله هذه المراه أكملت جميله . محمود قالى إنه كان صلى صلاه استحاره لأن انا فاتحته فى الموضوع ده من يومين بس مكنش يعرف أنى هطلب منكم أيد حور امبارح لأن انا مقولتش لى أنى هتقدم ليها وبصراحه دى غلطتى وانا اسفه منكم ( مش معنى إن الشخص كبر فى السن وغلط فى حد تانى يبقى هو كده ميعبوش حاجه لا ده تفكير غلط ومش عيب ولا حرام أن اللى غلط يعتذر مهما كان سنه والاعتذار مش بيقلل من قيمه الشخص لا ده بيكبر الشخص ده فى عيون الناس كلها ومكانته بتكبر )

سعاد بابتسامه. مفيش داعى للأسف حصل خير ياحبيبتى 

سميه بابتسامه. موافق ياحاج ابراهيم على جوازه أدهم وحور 

الحاج إبراهيم بمرح. والله ياجماعه العريس انا مسمعتش لى كلمه لحد دلوجتى واحنا صعايده ولازم يدخل البيت ومن باباه


خرج أدهم ثم دلف مره اخرى واستغرب الجميع فعلته 

أدهم بفخر وسعاده . انا يسعدنى ويشرفنى اطلب ايد الانسه حور بنت حضرتك ياعمى موافق 

الحاج إبراهيم بسعاده. اذا كان عليا موافق بس مش انا اللى هتجوز بنتى هى اللى هتتجوز ....ثم وجه كلامه لحور . ايه رايك يابنتى 

حور بصدمه . رأى فى ايه 

سعاد بضحك . فى الكلام اللى قاله أدهم يابنتى 

حور وهى مازلت على صدمتها . أدهم مين وايه اللى قاله انا فين 

ضحك الجميع عليها بشده 

ريم بابتسامه. ياحبيبتى أدهم اتقدملك 

حور بصدمه. احلفى


لم يتمالك الجميع نفسه وانفجروا ضاحكين 

الحاج احمد بضحك بعض الشئ. ها يابنتى قولتى ليه 

حور وقد أدركت الأمر اردفت بخجل. طب ادونى فرصه افكر تلت ايام بس (الف بركه أخيراً فوقتى من الصدمه )

أدهم متفهما. تمام 

مالك . عمى احمد إحنا مقراناش فتحتى انا واخويا على البنات 

سميه بضحك. شوفوا الواد مستعجل على قرايه الفاتحه ازاى 

الحاج احمد بابتسامه. طب استنوا كام يوم نسمع رد حور ونقرا الفاتحه

أسر بهمس. هى جوازه مبصوص فيها من الأول كتنا نيله فى حظنا الهباب 

مالك بهمس هو الآخر. معاك حق والله


ابتسمت جميله لأنها سمعت حديثهم 

جلسوا فتره من الوقت ثم ذهب كلا منهم إلى منزله 

**********

مرت الأيام سريعاً بعدما تأكدت حور أن أدهم هو خير زوج لها 

فى صباح يوم جديد استيقظ الجميع واجتمعوا مره اخرى عند الحاج ابراهيم


سميه . ها ياحبيبتى ايه رايك 

حور بخجل. موافقه ....فرحه سيطرت على الجميع وخاصه ذالك العاشق كاد يطير فرحا

أدهم بابتسامه. بعد اذنك ياعمى انا حابب يكون يوم الخطوبه فى كتب كتاب كمان 

الحاج إبراهيم. على خيره الله 

مالك وأسر . واحنا كمان 

الحاج احمد بابتسامه. موافق يلا نقرأ الفاتحه 


قرأ الجميع الفاتحه وما إن انتهوا حتى وجدوا فتاه تدلف وهى تبكى بحرقه 

سميه بصدمه . ياسمين


الفصل السادس عشر


بعد اما الكل قرأوا الفاتحه دخلت بنت حالتها متبهدله خالص والكدمات ماليه جسمها ووشها 


سميه بخضه. ياسمين 

الكل وقف وبص عليها حور جريت جابت ليها ملحفه من بتاعت مامتها لأن هدومها كانت متقطعه ولبستها ليها

سميه خدتها وقعدتها على الكرسى 

مازن اتصدم إنه شايف أخته اللى بقالها سنين ماشفهاش ولما يشوفها يلقيها بالحاله دى

مازن بصدمه. ياسمين .....ثم اقترب منها واحتضنها بشده و لا ياسمين تبكى بشده حتى فقدت الوعى


جنه بخضه. هى سكتت ليه ومش بتتحرك

نظر مالك لها فوجدها فقدت الوعى 

مالك بخضه. ياسمين ياسمين .....ثم قام بحملها وذهبوا إلى المشفى

وصل الجميع إلى المشفى 

مازن بصراخ .دكتور حد يجيب دكتووور بسرعه 

هنا تدخل محمود . انا دكتور يامازن هات اما اكشف عليها


أتت الممرضات بسرير وضعها مازن عليه وانتظر بالخارج


*************

فى الخارج كان الجميع قلق على ياسمين وظل مازن يدعى ربه أن تكون شقيقته بخير وأن تصبح على مايرام


مازن بترجى وخوف. يارب يارب تقومها بالسلامه

أدهم مطمئناً. إن شاء الله هتبقى بخير 

مازن بحزن ودموع ملئت عيناه . هى اختفت مننا اربع سنين وانا بعد ماتعبت من التدوير عليها وفى الاخر اكتشفنا إنها ماتت وكمان شوفت جثتها انهرت انت عارف ياادهم ايه اللى حصلى وبعد دا كله رجعت انا زعلان على حالتها وعايز اعرف ايه اللى عمل فيها كده وكانت فين طول المده دى 

مالك وهو يربط. على أحد أكتافه. إن شاء الله هتكون بخير قول يارب 

مازن بدموع. يااارب 

************

فى الغرفه 

انتهى محمود من الكشف عليها وحزن كثيراً على هذه المسكينه فهى تتعرضت للعنف الشديد لا يعلم لما انخلع قلبه عندما وجدها بهذه الحاله


محمود بداخله. بجد مش عارف ليه قلبى واجعنى كده ونفسى أقتل اللى عمل فيكى كده ربنا يتم شفاكى على خير


ثم قام بالخروج من الغرفه..

اتجه نحوه الجميع ....مازن بلهفه. ياسمين عامله ايه طمنى عليها يامحمود

محمود بحزن . هى اتعرضت لضرب عنيف وجلد وحروق جسمها بقى مشوه فى بعض الأماكن بس


كان الجميع يستمع لحديثه بحزن شديد ولكن عندما توقف فجاءه عن الحديث تحدث مازن


مازن بخوف. ايه حصل ليها 

محمود بحزن. هى اتعرضت لمحاوله اغتصاب

شهقت الفتيات وصدم الجميع 

محمود بهلفه. لا لا ماتقلقوش انا خليت دكتوره تكشف عليها وقالتلى أنها كويسه بس هى آنسه دى كانت محاوله لكن الحمد لله قدر ولطف


تنهد الجميع براحه وحمدوا الله كثيراً

مازن . طب انا ينفع اشوفها

محمود. مش هينفع دلوقتى هى نايمه من تأثير العلاج اللى انا حطيته فى المحلول بكرا الصبح إن شاء الله

سميه بحزن . طب أنا هفضل معاها هنا 

جنه . لأ مش هينفع ياماما لازم نمشى وحد مننا يفضل معاها

مازن . انا هفضل مع اختى مش هسيبها ابدا 

أدهم . طب ياجماعه روحوا وانا ومازن هنفضل معاها 

جنه. وانا كمان 

أدهم . لأ مش هينفع

جنه . هى محتاجه ممرضه وانا هفضل هنا عشان اساعدها

أدهم بتفهم. طيب تمام انا هروح اكلم مدير المستشفى


رحل الجميع وذهب أدهم إلى مدير المشفى وتحدث معه بأنه سيظل هو وأخته ومازن ومحمود وأخبره أن محمود يكون دكتور


مدير المستشفى.مفيش مشاكل بس الدكتور محمود كان لازم مش يتصرف من دماغه ويكشف على المريضه كده بس حصل خير ومفيش مشاكل لو فضلتوا جنبها

أدهم بامتنان. شكراً جدا لحضرتك (أدهم ماتعصبش عليه وقال أنا ظابط أمن دولة وهدده لأ هو مدخلش شغله فى أمر من أمور الحياه وامر بيحصل بالعكس احترم المدير وشكره)


ذهب أدهم وقضى الليل والجميع حزين لا يعلموا ماحكمه الله فى ظهورها مره اخرى غير أنها تسعد أهلها بعودتها ولكن هناك حكمه أخرى بالتأكيد

***********

حل الصباح على الجميع 

بعد وقت اجتمع الجميع فى غرفه ياسمين لكى يطمئنوا عليها وكان مازن يحضنها خوفاً من أن ترحل مره اخرى فلقد عانى الكثير بسبب اختفاء شقيقته المفاجئ


مازن بحنان. قوليلى ياحبيبتى ايه اللى حصل طول السنين دى كلها 

ياسمين ببكاء. اختك اتعذبت كتير اوووى يامازن 

مازن بألم. احكى ياحبيبتى قوليلى ايه حصل


بدأت تحكى ياسمين ماحدث منذ أربع سنوات

فلاش باااااك 

كانت تسير ياسمين فى الطريق وهى تتمتم بقول "لا اله الا الله" وكانت هناك سياره ستصطدم بها توقفت السياره فجاءه ونزل شخص منها 

الشخص.مش تفتحى

ياسمين بغضب . اللهم طولك ياروح ....وجائت لترحل إلا أنه وقف أمامها

الشخص بغضب وصوت مرتفع. انا لما اكلمك تردى عليا وماتسبنيش وتمشى

ياسمين بغضب. ماتحترم نفسك يابنى ادم انت اولا انت اللى غلطان عشان ماشى بسرعه جدا ولا كأنه الشارع ملكك وابعد عن طريقى


جائت تمشى مره اخرى إلا أنه أمسك يدها فوجد صفعه على وجهه 

ياسمين بغضب. تصدق إنك واحد حيوان مفكر نفسك مين عشان تلمس أيدى يامتخلف


ثم رحلت ياسمين وظل هذا الشخص واقف فى صدمه كيف تتجرأ أن تصفعه وظل يتوعد لها أنه سيجعلها تندم أشد ندم على فعلتها


عادت ياسمين إلى المنزل وكانت تشعر بالضيق 

مازن . مالك ياياسمين 

ياسمين وقد قصت عليه ماحدث 

مازن بغضب . ومين الحيوان ده

ياسمين: معرفش بس يستاهل خد جزاته

مازن . خلى بالك من نفسك ياحبيبتى وانا كل يوم هوديكى الجامعه واجيبك عشان مايحصلش حاجه تانى 

ياسمين . ياحبيبى مفيش داعى

مازن بصرامه. انا قولتها كلمه


ظل مازن يوصل أخته إلى الجامعه وعندما يأتي وقت الرحيل يقوم بالذهاب لها ويعودون إلى المنزل ولكن فى يوم كانت هناك حاله طارئه واستدعوا مازن إلى المشفى وفى ذلك اليوم لم يستطيع أن يحضر ياسمين إلى الجامعه ظلت ياسمين تنتظره كثيراً وطلبت رقمه أكثر من مره ولكن لا يوجد رد ؛فرحلت وعندما كانت تسير وجدت احد ما يضع منديل على أنفها ولم تستطيع أن ترى من هذا

بعد وقت فاقت ووجدت نفسها فى غرفه غير الغرفه قامت بفزع وظلت تطرق على باب الغرفه كثيراً وتستغيث بأحدهم إلا أنها وجدت الباب يفتح


ياسمين بصدمه. أنت

الشخص . اه انا ايه ياقطه كنتى فكره نفسك هتفلتى لأ دا القلم اللى انتى ادتهولى يومها هردهولك عشره وهحرق قلب اهلك عليكى انا اللى محدش اتجرأ يبصلى حته بت تضربنى بالقلم

ياسمين بقوه. واديك بالجزمه طالما انت مش محترم


وهنا وجدت نفسها ملقاه على الأرض من أثر الصفعه التى نالتها منه

الشخص بغضب. وحياه أمى لاوريكى


وظل يضربها كثيراً وهى تصرخ وبعد وقت ابتعد عنها: اعملى حسابك المأذون جاى ولو انتى موافقتيش هخليكى تترحمى على اخوكى الغالى


فزعت ياسمين عندما ذكر اسم أخاها وبعد وقت وصل الماذون وتم كتب الكتاب رغماً عنها 

الشخص بسخريه. ايه ده تؤ تؤ تؤ بتعيطى ماانتى كنتى عامله فيها شرسه


واقترب منها كى يمسح عبراتها ولكنها دفعته بيديها

ياسمين بحده وبكاء. ابعد ايدك القذره دى عنى أنت سامع اطلع برا 

الشخص بغضب: دا انتى ليلتك سوده....وظل يضربها وما إن انتهى من ضربه حتى تركها غارقه فى دمائها وفاقده الوعى وخرج من الغرفه 

ظلت ياسمين فاقده الوعى ثلاثه أيام فدخل عليها هذا الشخص وظل يركلها بقدمه ركلات خفيفه كى تفيق ولكن لا حياه لمن تنادي حملها ووضعها على الفراش واتصل بطبيبه 

جائت وانتهت من فحصها


الطبيبه. ياباشا البت كانت هتموت بس الحمد لله عدت على خير انا علقت ليها محلول وهى لازمها راحه وكمان طهرت جروحها

الشخص . تمام ومش عايز مخلوق يعرف باللى حصل 

الطبيبه . تمام ياباشا


دلف إلى الغرفه وظل يجلس بجانبها وبعد مرور شهر تحسنت ياسمين وفى يوم ما دلف إلى غرفتها وهو فى قمه غضبه


الشخص غضب. مين بقى أدهم ده اللى انتى بتحبيه

ياسمين بصدمه. انت مالك وبعدين عرفت ازاى

الشخص وهو يقترب منها.: عرفت من المذكرات اللى على الفون بتاعك انتى خاينه

وظل يضربها ولكن هذه المره صدم رأس ياسمين فى الحائط وفقدت الوعى

الشخص بصدمه . يانهار ابيض دى ماتت ولا ايه .....

اخذ يفيقها ولكن لا اجابه منها ووجد رأسها ينزف

حملها ووضعها على الفراش واتصل بالطبيبه 

جائت الطبيبه وفحصتها


الطبيبه . للاسف دخلت فى غيبوبه 

الشخص بصدمه. ايه وانا اعذبها ازاى دلوقتى

الطبيبه . أهدى ياباشا دى غيبوبه ومقدرش احدد هتصحى امتى بس لازم تروح مستشفى عشان فى اجهزه لازم تتحط عليها

الشخص. لا لا انا هجبلها الاجهزه دى هنا لكن مش هوديها المستشفى

الطبيبه . تمام 


بالفعل احضر الاجهزه الطبيه لها وترك معها ممرضه ظلت ياسمين فى تلك الغيبوبه فتره ثلاث سنين وشهرين

وفى يوم ما استيقظت لأنها رأت أن هناك شخص يناديها 

وعلم هذا الشخص بأنها استيقظت ولكن صدم عندما علم أنها فقدت الذاكره 

طلبت منه الطبيبه أن لا ياذيها حتى تتحسن حالتها وبالفعل تجنبها ولكن فى يوم ما


الشخص . بقولك ايه انا زهقت انا جوزها وعايز حقى

الطبيبه .مهو دلوقتى غلط عليها اصلا وبعدين أنا ماوحشتك

الشخص بضحكه خبيثه. طبعا وحشتينى


وأخذها فى إحدى الغرف وفعلوا ماحرمه الله 

وكانت تسير ياسمين كى تنزل للمطبخ لأنها شعرت بالعطش فوجدت هذا المنظر البشع وفى لحظه كانت بغرفتها كانت الصدمه حليفتها واخذت تبكى وهنا هاجمتها بعض الذكريات والصور لأشخاص تعرفهم ولكن لا تتذكر من هم هؤلاء الأشخاص ظلت تمسك برأسها حتى غفت


فى وقت الفجر استيقظت ياسمين وهى تنهج بشده وكانت تردد اسم مازن 

ياسمين بداخلها. مين مازن ده وليه بشوف الناس دى


إلا أنها تذكرت أن كان هناك هاتف جائت أن تمسكه ولكن منعها هذا الشخص منعها وخبئه بغرفه المكتب

تسللت لغرفه المكتب وبعد أن بحثت به وجدته وفتحت الهاتف ولاحظت نوت فتحتها ووجدت بها العديد من الأحداث خرجت من غرفه المكتب وعادت مره اخرى إلى غرفتها وفتحت هاتفها الذى أعطاه لها هذا الشخص وظلت تنقل جميع الأحداث واعادت الهاتف مره اخرى الى المكتب دون أن يشعر أحد ذهبت إلى غرفتها؛ ظلت تقرأ جميع الأحداث المدونه فى النوت 

ياسمين . بصدمه انا ليا اخ وعيله.... وظلت تهاجمها هذه الذكريات مره اخرى وهنا تذكرت كل شىء


ياسمين. يارب ساعدني يارب ....وأخذت قرارها أنها لن تخبره أنها عادت لها ذاكرتها مره اخرى 

وفى أحد الأيام سمعت حديثه مع شخص ما


الشخص. انت عارف انا مخليها ليه عشان اندمها واخليها تخرج من هنا ميته 

ابراهيم. طب ماانت ياباشا جبت جثه فى نفس جسمها بنفس فصيله دمها وكل حاجه فيها وشوهت وشها وخليتنى انا والرجاله نرميها على الطريق والدنيا كلها عرفت إن ياسمين سعد المنشاوى اخت مازن المنشاوى ماتت 

صدمت ياسمين ووضعت يدها على فمها

الشخص. بس نارى مش هتبرد غير لما اعرف مين أدهم ده ليه تحبه انا فيا ايه وحش 

ابراهيم . ماعاش ولا كان اللى يقول عليك كده ياباشا

الشخص . انا هعرفها إن الله حق وهاخد منها حقى عشان تبقى تتحدى عادل كامل بعد كده ظابط امن دوله

باااااك 

صدم الجميع من ماقالته

أدهم بصدمه. عادل كامل 

ياسمين ببكاء. اه هو اسمه عادل كامل


أخرج أدهم هاتفه وبحث عن صوره لعادل كامل واعطاها لياسمين 

ياسمين بهلع وخوف. هو هو اللى خطفنى هو ده المجرم

صدمه شلت الجميع وزو

استووووب البارت طويل الاقى تفاعل


"الفصل السابع عشر" قبل الأخير


الكل اتصدم من كلام ياسمين وخصوصا بعد اما شافت صوره عادل كامل واكدت أنه هو ده اللى عمل فيها كده 


أدهم بثبات.كملى ياياسمين وايه اللى حصل بعد كده 


ياسمين ببكاء. بعدها لقيته جايب الدكتوره دى وحصل بينهم نفس اللى حصل قبل كده وسمعته بيقولها فى مره إنه اتأكد إن أدهم اللى انا بحبه هو نفس اللى هى مفهماه أنها بتحبه 


أدهم بتساؤل وشك. طب متعرفيش اسمها سلمى أيه


ياسمين بتذكر. سمعته مره بيقولها يابنت سليمان الحريرى


صدمه احتلت عائله أدهم وادهم أيضا 


أدهم بصدمه . سلمى أيه؟! 


ياسمين. سلمى سليمان الحريرى


مالك . طب كملى ياانسه ياسمين


هنا شعرت ريم بالغيره فلا يحق له أن ينادى على أخرى غيرها فهى تحبه لا بل تعشقه وهو ملك لها وحدها حتى وإن كان حديثه مع غيرها بعفويه أيضاً لا يتحدث معها

(يااختى احنا فى ايه ولا فى ايه ) 


ياسمين .قالها عايز اعرف عنه كل حاجه لأنه خد منى مهمه كنت هحقق من وراها أرباح كتيره وغير كده طلع اكتر من عمليه يخصونى وخسرت كتير بسببه وجه الوقت اللى يدفع في التمن غالى اووووى 


سلمى بغمزه. من عيونى ياحبيبى ......أكملت ياسمين .

 وفضلت سلمى دى تنقل لى كل اخبارك واسرار شغلك لأنك حبتها جدا ووثقت فيها وعرفت من كلامهم لما كنت بسمعهم إن حصلك مشاكل كتيره اوووى بسبب إنك بقيت تفشل فى عمليات بتطلعها واللواء عز بقى يتعصب منك جامد بسبب فشلك فيهم مرت الايام وهما فاهمين إن انا فاقده الذاكره لحد اما فى يوم كنت بتمشى فى الجنينه بقيت بفكر ازاى اهرب من اللى انا فى واوصل ليكم واتخبطت فى حاجه بصيت لقيت باب بس فى قفل عرفت إنه باب خلفى للفيلا ولقيت فجاءه عادل ورايا زعقلى وخدنى على اوضتى امرنى أنى مطلعش منها نهائى ؛ ومر اربع شهور وانا بحاول اهرب وهو مش موجود لحد اما حد من الحرس شافنى وشك فيا بس كدبت عليه وقولت بشم هوا وانا اتخبط فى الحيطه بس هو حكى لعادل لأن عادل طلع وحبسنى ففهمت إن الحارس حكى لى بدأت أتعامل زى ماكنت فاقده الذاكره عشان مايشكش وكان معدى من قدام اوضتى وفضل يزعق فى الفون كتير اوووى لواحد وقاله ازاى هما مسكوا ابراهيم.....ثم تذكرت شئ واكملت . اه صح سمعته فى مره بيكلم شباب وبيقولهم إن فى واحد اسمه محمود ده اخو أدهم لازم تدمروا ويكون مدمن وبعدها يعرفك ياادهم إن ليك اخ وإن هو تحت رحمته.


صدمه وراء صدمه تشل الجميع وخاصه محمود أهذا العادل هو وراء كل ما كان فيه.


أكملت ياسمين . وإنه عايز يحرق قلبك على عائلتك وفى يوم عادل خرج واتصل بالحرس بتوعه قالهم يعذبونى وبعدها يخلصوا عليا الداده قالتلى وفعلا هربت لحد اما قبلتنى ست كويسه خدتنى عندها فتره اقعد معاها لأن وقت أما هربت كنا بلليل بعدها بشهرين ونص لقيت الباب بيخبط فتحت والصدمه إن لقيت رجاله عادل جريت بس واحد مسكنى وفضلوا يضربونى جامد وواحد قال ليهم لازم نتسلى وبعدها نقتلها انا سمعت كده اترعبت صوتى اللى مكنش طالع من كتر الضرب لقيتنى بصرخ بعلو صوتى بى الناس اتلمت والست الكبيره جت من برا لأن انا كنت فى البيت لوحدى استغلت انشغالهم بالناس و ادتنى فلوس وروحت على الفيلا بس لقيتها فحمه ولما جارتكم مدام سوزى شافتنى دخلتنى واتخضت من شكلى وسألتها عليكم قالتلى اللى حصل وإن الفيلا ولعت وأنها شافتكم وانتوا طالعين العماره بس قريبه من الفيلا مش بكتير خدت منها العنوان وبعدها جيت على العماره يمكن اعرف اوصلكم والباقى انتوا عرفينه.


كل هذا والفتيات تقفن والدموع تملأ وجههم والشباب فى حاله صدمه وذهول وكذلك الحاج احمد والحاج ابراهيم وسميه وسعاد وسمير وجميله كانوا فى حاله يرثى لها كم عانت هذه الفتاه فى حياتها رغم صغر سنها فهى فى الواحد والعشرون عام.


أما محمود كان يشعر بمشاعر غريبه ومختلفه شعر بالغضب من ذالك العادل وشعر بأنه يريد أن يضعها بداخل فؤاده ولا يريها لأحد يريد أن يحميها شعر بوجع يحتل فؤاده على هذه البريئه التى لم ترتكب أى شىء كى يحدث معها ذالك 

خرج محمود وكذلك الشباب والرجال وتركوا النساء والفتيات بجانب ياسمين.


************

فى الخارج 

غادر أدهم المشفى ولم يسمع لنداء مازن أو اى احد من الشباب وتوجه لمقر الأمن ثم دلف لمكتب اللواء عز دون إذن 


اللواء عز بدهشه من هيئه أدهم .أدهم فى ايه وداخل بالطريقه دى ليه.

 

أدهم بثبات عكس ما بداخله. عادل كامل فين يا سياده اللواء.


اللواء عز . انا عايز افهم دا استجواب ولا ايه.


أدهم بثبات. لا ياسياده اللواء انا عايز اعرف لأن فى بينى وبينه طار لازم ينتهى.


اللواء عز بصرامه. سيب كل حاجه للمحكمه وخلاص محكمته قربت.


أدهم بغضب وعروق بارزه. اقسم بالله لو ماشوفته وخدت طارى منه لأكون دابحه قدام عيونك.


اندهش اللواء عز من حديث أدهم فلاول مره يتحدث بمثل هذه الطريقة.


اللواء عز بغضب. أنت نسيت نفسك ولا ايه يا سياده المقدم.


أدهم بغضب . اه نسيت وعن اذنك ......تركه أدهم وذهب للحبس ودلف الى عادل وما إن رآه أدهم حتى اوسعه ضربا وظل يضربه كثيرا ثم أخذه إلى مكتب اللواء عز وصدم رأسه بالمكتب.


اللواء عز بغضب. لا دا انت باين عليك اتجننت.


أدهم بصراخ وغضب. اه اتجننت انت. مفكر إن ابن اخوك ارتكب الجرايم دى بس دا طلع واحد *** وقص أدهم ماحدث للواء عز.


اللواء عز بصدمه. الكلام ده حصل ياعادل.


عادل بصراخ. اه حصل ولسه هعمل اكتر من كده لأن لازم انتقم.


ركله أدهم فى بطنه.


عادل بصراخ ووجع. ابوك السبب هو السبب ياادهم.


دلف مالك وأسر المكتب فى نفس الوقت الذى قال فيه عادل هذا الكلام وصدم الجميع


"الفصل الثامن عشر "الأخير 

عادل بتعب من كثر الضرب. أبوك أبوك ياادهم هو السبب

وفى هذا الوقت قد دلف مالك وأسر إلى المكتب وصدم الجميع من كلام عادل 

ادهم بصدمه . بابا 

عادل بدموع . اه أبوك أبوك دمر عيلتى كلها وقضا عليهم دمرهم واحد واحد ...... أكمل عادل بدموع كنت لسه عيل فى تالته إعدادى رجعت من الصلاه كان البيت متشقلب وكأن قام فى إعصار  ولقيت اختى خايفه جدآ 

فلاش باااااك 

عادل بخضه . منار ايه اللى حصل 

منار ببكاء . ف ف فى واحد جه هنا وكان معاه رجاله كتيره جدا ورجالته مسكوا بابا فضلوا يضربوه كتير اووى 

عادل بخضه . ايه ليه 

منار ببكاء. سمعته بيقول لبابا إنه هيندمه على كل المعلومات اللى خدها وقاله هيفضحه بيها وهيخليه يفكر الف مره قبل مايقرب من أمجد الشريف  والراجل ده اللى اسمه أمجد خد ماما وبابا للاوضه وربطوا بابافى الكرسى وقعدوا قدام السرير والراجل قفل الباب وماما فضلت تصوت كتير انا كنت مستخبيه فى اوضتى تحت السرير وعماله اعيط واكتم فى صوتى عشان محدش يسمعنى ولما الناس دى مشيت خرجت ولقيت ماما نايمه على السرير هدومها متقطعه وبتجيب دم وبابا بابا......لم تستطيع أن تكمل فدلف عادل إلى داخل الغرفه بخطى ثقيله خوفاً مما سيرى ......صدم عادل عندما وجد أباه مربط بالكرسى وهنا طلقه مخترقه قلبه ووجد أمه فى عام يرثى لها 

عادل ببكى وهو يهز أمه ماما ماما ولكن لا اجابه 

قام بالاتصال بااحد أعمامه وجائت عربات الإسعاف حملتهم 

فى المشفى علم عادل أن أباه توفى وأن أمه تحت تأثير صدمه وفقدت النطق 

باااااك 

عادل ببكاء .بعد ماحصل كل ده عمى خدنى انا واختى وصرف علينا وحط امى فى مصحه لأنها محتجاها والدكاتره طلبوا مننا إننا نحطها فى مصحه واقسمت إن اخد حق عيلتى ودخلت الشرطه وبقيت بجتهد فى شغلى لحد أما كبرت مكانتى ووصلت لهنا أمن الدولة وكانت فرصه ليا انتقم فضلت اجمع معلومات عن عيله أمجد الشريف وايه اكتر حاجه بيحبها واكتر حاجه بيكرها وعرفت إن نقطه ضعفه فى ياسمين وأنه بيحبها جدا جدا وكنت براقبها ......وحكى ليهم عادل اللى نفس ياسمين حكته 


اللواء عز بصدمه وحزن. معقول معقول كل الحزن ده جواك 

أدهم قام بالانحناء وجذب عادل له وقام بضمه أستغرب الجميع رده فعله ولكن فضلوا الصمت 

أدهم ببكاء . انا اسف  اسف اوووى مكنتش اعرف إن ابويا كده انا اه اعرف إنه بيشتغل فى السلام والمخدرات والكلام ده عرفته من معلومات سريه وفضلت ابحث وراه بس عمرى ماتخيلت أنه يكون بالجشع والطمع ده انا اسف ياصاحبى 

عادل بحزن. انا اللى اسف خدت عيلتى بذنب أبوك بس حط نفسك مكانى لو كان حصل فى عيلتك كده كنت هتعمل ايه وعلى فكره انا ماتجوزتش ياسمين كتب الكتاب كان وهمى انا كنت بعمل كده عشان اضغط بيها على أمجد واكسره 


أدهم . انت مش هتتحبس وهتخرج من كل القواضى دى أما اللى هيتحبس هو أمجد الشريف 

الجميع بصدمه . انت بتقول ايه 

أدهم بصرامه. اللى سمعتوا 

خرج أدهم من المكتب 

**********

فى المشفى 

بغرفه ياسمين 

كانت تنام ياسمين ولكن عينيها مفتوحه 

ياسمين ببكاء. جنه جسمى واجعنى ومصدعه

جنه . طب هجبلك حاجه للصداع وانده لمحمود يديكى علاج لجسمك 

اعطت جنه لياسمين دوا صداع وقامت بمناداه محمود دلف محمود للداخل وكشف على ياسمين وكتب لها بعض الادويه المسكنه ثم خرج 


جاء أدهم إلى المشفى 

مازن . انت كنت فين 

أدهم ادخل معايا لياسمين عشان فى حاجات كتيره لازم تعرفوها

دلف مازن وقص أدهم كل شىء عليهم وماحدث مع عادل وهو صغير 

ياسمين بشهقه. لا إله إلا الله ليه عمى يعمل كده ويدمر عيله كانت كويسه 

أدهم بجمود. عشان تاجر سلاح ومخدرات 

درفت حور والبنات على كلمه أدهم 

حور بصدمه . ايييبه 

أدهم وهو يضع عينيه أرضا. للاسف زى ماسمعتى ياحور انا ابويا تاجر سلاح ومخدرات 

حور ظلت تبكى ولم تقول شىء 

أدهم بألم. حور لو عايزه تفشكلى الجوازه ده ******

حور ببكاء . أوعى تكمل انا عمرى مااخد حد بذنب حد انا بعيط عشان انا عارفه انت قد ايه موجوع 

تحدثت ريم لكى تخفف جو التوتر والحزن هذا. بقولك ايه يايسو لما تقومى من هنا لازم تلاقى واحد كده مز عشان تتجوزى معانا فى نفس اليوم 

أنى صوت من خلفها . مين ده اللى مز.  ..... كان صوت مالك 

ريم وهى تبلع حلقها بصعوبه. هااا لا دا انا اصل هى لا اسمع بس 

ضحك الجميع على رده فعل ريم ففضل مالك الصمت فهو يغير على معشوقته كثيرا حد الجنون 


مر اسبوعين وتعافت ياسمين بعض الشيء وتم الامساك برجل الأعمال أمجد الشريف بعد أن عاد مره أخرى إلى مصر كى يتمم على شاحنه اسلحه 

************

فى صباح يوم جديد 

استيقظ الجميع فاليوم خطبه وكتب كتاب الفتيات 

جهزت الفتيات كل شىء مع سميه وسعاد وسميره وجميله 

وجاء الليل وارتدت كلا منهم فستان وعليه خمار 

لم تتخلى أى فتاه منهم عن خمارها حتى جنه اول مره ترتدى فيها الخمار هو يوم زواجها ولكن هناك مفاجأة أخرى يحضروها الفتيات للشباب 

حل الليل وجاء موعد كتب الكتاب 

وجهزوا السيدات كل شىء وجاء الماذون ووضع يد الحاج ابراهيم بيد أدهم وانتهى الماذون عندما قال بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 

وكذلك وضع الحاج احمد يده بيد مالك وما إن قال المأذون بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 

حتى أتى دور أسر وما إن انتهى الماذون بقول بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 

جاء الماذون أن يرحل إلا أن تحدث محمود 

محمود . مازن انا بطلب ايد اختك ياسمين 

ياسمين خجلت كثيراً أما مازن نظر لهم بخبث

مازن . طب الحاجه مش جاهزه عشان المأذون بكتب الكتاب 

محمود . لا كل حاجه انا مجهزها 

ضحك الجميع على حديث محمود وتم كتب كتاب ياسمين أيضا وركضت ياسمين إلى الداخل 

أخذ الحاج ابراهيم الكتاب ومضت الفتيات 

رحل المأذون 

الحاج احمد. اومال فين البنات

 سميه . حور قالت ليا إن هما هيجهزوا ويخرجوا برا 

بعد قليل خرجن الفتيات ولكن حلت الصدمه على وجه الجميع 

فالفتيات كلا منهم ارتدت نقاب ستر العفه والتشبه بزوجات الرسول 

وقفن الفتيات صف واحد 

سميره بضحك .هههه كل زوج لازم يعرف زوجته واللى مش هيعرفها هناخد منه ١٠٠جنيه 

سعاد بضحك. هههه لا لا احنا هنخليهم  مايخرجوش مع بعض النهارده وبكرا 

قام أدهم ووقف أمام حوريته 

سعاد . متاكد إن هى 

أدهم بابتسامه. ايوه قلبى بيقول أنها هى وواثق من كده 

سعاد بابتسامه . ربنا يبارك فيك ياحبيبى دى فعلا حور 

حضن أدهم حور بشده وقال فى داخله مااجمل الحلال فإن له مذاق خاص 

حور بهمس. عرفتنى ازاى وانا حتى مغطيه عينى 

أدهم بابتسامه ..قلبى قلبى اول أما شوفتك دق بسرعه غريبه 

حور بابتسامه. ربنا يباركلى فيك


مازن وقف امام ريم وجاء أن يلمس يدها 

مالك . إياك تقرب 

مازن بمزاح. ليه دى مراتى 

مالك . وحياه خالتك دى مراتى وسع كده 

ضحك الجميع على مالك ومازن 

قام مالك بتقبيل يد وراس ريم 

أما مازن. فذهب إلى جنه التى كانت تشتغل غضب منه كيف لا يعرفها إلا أنها وجدته يقترب من أذنها

مالك بابتسامه. على فكره كنت عارف إن دى انتى بس حبيت اهزر معاكى انتى اللى فى قلبى واول أما بشم رحتك بعرفك وغير نظره عينك صح مش موسعه النقاب عند عينك بس عرفتك منها برضو بحبك وحملها ودار بها 


أسر بتصفير. الله عليك يا فنان 

ضحك الجميع 

وقام محمود بالذهاب إلى ياسمين وحضنها بشده 

محمود بهمس. من اول ماشوفتك وانتى اسرتينى واتوجعت جدا لما شوفتك بالحاله دى وعد اعوضك عن كل حاجه وحشه شوفتيها فى حياتك 


أسر اتجه نحو مريم واحتضتنها 

أسر بهمس. ماتتخيليش  كنت مستنى قد ايه على اليوم ده اول يوم شوفتك فى حسيت أنى تايهه فى عيونك وأنك اسرتينى وانا شوفت دراعك متجبس فضلت اقيم الليل عشان تخفى وإن ربنا يحفظك ويجعلك من نصيبى وحبيت لبسك الواسع اووى بحبك 

الحاج احمد . احم احم 

ابتعد كل شاب عن زوجته فقال الحاج احمد . كل واحد ياخد مراته ويتفسح بس تأخير عن تلاته الفجر مش هنسمح هههههههه 

ضحك الجميع وأخذ كل زوج زوجته 

*********

وصل الشباب إلى أحد الجناين وأخذ كل زوج زوجته وجلس فى مكان بعيد عن الآخر 

عند أسر 

كان يمسك بيد مريم وقبلها 

أسر بفرحه . تعرفى انا حاسس أنى بحلم 

مريم بابتسامه. ليه

أسر بنفس الفرحه. عشان ربنا رزقنى بزوجه صالحه زيك ربنا يباركلى فى عمرك 

مريم بسعاده.اللهم امين وربنا مايحرمنى منك أبدا ..أسر 

أسر بحنان. عيونه 

مريم بخجل. بحبك 

أسر بفرحه . بعشقك وقبل يدها مره اخرى 

وظل يتحدث معها فى أمور عديده

************

عند مازن 

مازن بحب. تعرفى ياجنه انا مبسوط إن ربنا جعل حب عمرى من نصيبى 

جنه بابتسامه. الحمد لله وانا كمان 

مازن بخبث. انتى كمان ايه 

جنه بابتسامه. انا كمان بحبك من ايام الطفوله وكنت بفضل ادعى ربنا بيك وإن يرزقك حبى زى مارزقنى حبك 

مازن بسعاده.ربنا يطولى فى عمرك يارب

*********

عند مالك 

مالك . تصدقى انا مش مصدق إنك خلاص بقيتى حرم مالك الرفاعى

ريم بخجل.  لا صدق انا خلاص بقيت ليك انت وبس 

مالك بحب. ربنا يباركلى فيكى ويجعلك خير زوجه صالحه ليا 

ريم . اللهم امين ويجعلك زوج صالح ويرزقنا بالذريه الصالحه 

مالك . اللهم امين 

**********

عند أدهم 

كان أدهم يجلس وينظر لحور التى خجلت بشده

حور بصوت منخفض. انا هعمل فتحه بسيطه من عند النقاب 

أدهم بصراحه . لا 

حور بحزن. طب انا كنت مغطيه عينى عشان اشوفك هتعرفنى ولا لأ 

أدهم وهو يقترب من .اممممم كان اختبار يعنى 

حور بابتسامه. احم اه 

أدهم . وهل نجحت فى ولا فشلت

حور بخجل.كسبت بس صح ازاى عرفتنى

أدهم وهو يمسك يدها. انا اول أما شوفتك وقلبى دق بعنف وكنت فرحانه عارفه انتى سبب تغيرى انا كنت بعيد عن ربنا اوووى وكنت قاسى جدا جدا وبعامل أى حد.وحش ماعدا اهلى واليوم اللى انقذتك فى من محمود حلمت بيكى بلليل ورجعت حلمت بيكى تانى أما جيت عندكم البيت بلليل وعرفت الاشاره من الأحلام دى إن اقرب من ربنا وإن انتى سبب من اسباب ربنا لرجوعى لى وفرحتى 

حور .يعنى انت مش زعلان أنى لبست النقاب 

أدهم بابتسامه.لا مش زعلان بالعكس فرحان جدا إن جمالك ده محدش هيشوفه غيره انا 

حور .ولا زعلانة أنى. ملتزمة

أدهم بابتسامه قبل يدها وقال. انا عشقت ملتزمة

"النهاية"


روايه "عشقت ملتزمة"

"الخاتمة"

فى إحدى القاعات الفخمه كان يجلس كل زوج بجانب زوجته ونصف القاعه رجال والنصف الآخر سيدات 

كانوا الحوريات الخمسه يجلسون بجانب ازواجهم وكلا منهم بداخلها فرحه لا توصف 

********

_: هتفضل بصصلى كده كتير أنا بتكسف .....قالتها"حور" بخجل عندما لاحظت أن أدهم لم يرفع عينيه من عليها رغم أنها لم يظهر منها شئ إلا أنه يتطلع لها بحب وحنان 

ابتسم "أدهم" على حديثها وقال بجانب أذنها

_:مهو بصراحه أنتِ جميله جدا وتخطفى القلب وأنتِ لبسه الابيض والنقاب زايدك جمال وعفه سبحان الله 

سرت قشعريره بكامل جسدها بسبب اقترابه منها ومن حديثه الذى جعل قلبها ينبض بسرعه شديده وكان صدرها بأكمله ينبض من السعاده وكست الحمرا وجنتيها ولكن حمدت الله بداخلها أنها ترتدى ستر العفه الذى أخفى تورد وجنتيها كى لا يراهما أحد حتى ذالك العاشق،اعتدل "أدهم"فى جلسته مره اخرى وظل ممسك بيد "حور"أو حوريته كما أطلق عليها هو وكانت السعاده حليفته ويحمد الله بداخله أنه رزقه زوجه مثل "حور" وعلى أنها السبب فى هدايته ورجوعه إلى الله 

*******************

على جانب آخر 

كان يلح بشده عليه كى يدخل إلى حفل الزفاف ولكن هذا الأحمق لا يعلم كيف سيدخل بعد أن أذاهم كل هذا الأذى وهو يشعر بالخجل كيف سيرفع عينه بهم مره أخرى

_:يابنى يلا أنا سايب عروستى فى الكوشه وجاى بتحايل عليك تدخل 

ادفت "مالك" بتلك الكلمات وهو يشعر بالغيظ الشديد من ذالك الرجل 

"عادل" بحزن:بجد مش هقدر يامالك أنا ماليش ليا عين أدخل وابارك ليهم بعد اللى عملته أنا معرفش أزاى سمعت كلام "أدهم"وجيت بس فعلاً مش قادر ادخل مكسوف من نفسى أوى .....

ربت مالك على إحدى أكتافه قائلاً_: أنا فهمك ياصاحبى بس خلاص أنسى وكلنا عرفنا أنت عملت كدا ليه وبعدين كلنا بنغلط بس المهم نتعلم من غلطنا ونعتذر ونحاول نصلح على قد ما نقدر من الضرر اللى سببناه .....صمت لبرهه قبل أن يقول _: ها هتدخل معايا بردو ولا ابعتلك الفهد 

ابتسم "عادل" وقرر أن يدخل مع "مالك" كى يبارك لهم على الزواج 

**************

قبل دقائق كان يجلس بجوارها وعينيه تبحث عن أخاه فانتبه على صوت يعرفه جيداً بل ويعشقه أيضاً

"مريم"بإستغراب وبنبره تساؤل_:مالك ياأسر بتدور على إيه؟!

"أسر"وهوه ينظر إليها_:معرفش "مالك"راح فين طلب منى أنى انده لماما"سميه "تقعد جنب"ريم" عقبال أما يجى ومعرفش بيعمل ايه كل ده 

أجابته بنبره مطمئنه_: ممكن يكون بيعمل حاجه مهمه متقلقش خير بإذن الله 

تمتم بخفوت_:يارب يستر

***********

كانت تجلس على المقعد فى ضيق شديد كيف يتركها هكذا دون أن يخبرها أين سيذهب ..

_: إن شاء الله مش هيتأخر أكيد فى حاجه مهمه خلته يخرج كده .....اردفت "سميه "بتلك الكلمات عندما رأت علامات الحزن ظاهره فى أعين "ريم" التى إجابتها بهز رأسها قليلاً بنعم وهى تتنهد بشده فقامت "سميه"وضع يدها على يد "ريم" اليمنى وضغط عليها قليلاً كى تطمئنها فاابتسمت لها "ريم"من تحت نقابها ولكن مازال فؤادها قلق على زوجها وقرة عينها ،،عرفت الفرحه طريقها إلى وجه "ريم" وأطمئن قلبها عندما وجدت "مالك"يدخل إلى القاعه ولكنها لم ترى من يرافقه 

وقفت "سميه"وافسحت الطريق "لمالك"كى يجلس فى مكانه بجانب زوجته 

_:كده يامالك تسيب ريم وتقوم دى كانت قلقانه عليك أوى 

اردفت "سميه"تلك الكلمات بنبره اللوم على مافعله فاليوم حفل زفافه كيف يترك عروسته بيوم كهذا حتى ولو دقيقه فعليه أن يستمتع بكل مايحدث فى حفل زفافه لأنه يوم لن يتكرر ولن ينسى ذكراه أبداً 


"مالك"بأسف _: والله ياأمى أنا كنت بحاول أقنع عادل أنه يدخل هنا عشان هو مكسوف من نفسه ومكنش لى وش يدخل بعد اللى عمله رغم إننا سمحناه 

_:طب صالح مراتك بقى عشان كانت قلقانه عليك وزعلت 

ألقت كلماتها وهى ترحل لتجلس فى مكانها المخصص لها مع السيدات ،،عندما رحلت "سميه " أمسك "مالك"بيد محبوبته واردفت بحنان وأسف

_: أنا أسف 

"ريم" وهى تنظر إلى الأرض _: أنا خوفت عليك يكون بعد الشر حصلك حاجه المفروض كنت تقولى طيب رايح فين عشان اكون مطمنه ..

جذب "مالك"يديها وقبلهما وهو ينظر لعينيها قام الشباب يصفقون والبعض منهم يقوم بالتصفير فتفجأ "مالك "من فعلت أصدقائه بينما"ريم " خجلت بشده ولم تعرف ماذا تفعل فوضعت يديها على عينيها 

"أنا بقول كفايه على الفانز حب لحد كده عشان الناس السناجل إللى انا منهم هههههههه"

*********************

اتجهه "عادل"نحو "أدهم"كى يبارك له ظل واقف أمامه لم يستطيع أن يتفوهه بكلمه وكان يفرك يده بسبب خجله من ذاته على مافعله ولكنه تفجأ عندما وجد "أدهم" يحتضنه بشده ولكن سرعان مااشتد على احتضانه واردف بندم

_: أسف سامحنى 

أبتعد "أدهم"عنه وارتسمت ابتسامه على شفتيه تدل على مسامحته الكامله له _: على فكره أنا مسامحك ياعادل وربنا يعلم إن نيتى صافيه من ناحيتك 

بادله"عادل "الابتسامه واردف بسعاده حقيقه شعر بها "أدهم"_: مبارك عليك الجواز ربنا يرزقك الذريه الصالحه يارب ويبعد عنكم كل شر والمشاكل 

"أدهم"بابتسامه _:اللهم امين يارب وتعقل أنت كمان وتتجوز 

_: لما أمى تتكلم وعد اتجوز المهم اطمن عليها واختى ترجع من برا 

ربت "أدهم"على كتفه كأنه يرسل له رساله اطمئنان بأن كل شىء سيكون على مايرام 

_: إن شاء الله ...... أكمل بمشاكسه_: مش هتروح تبارك لبقيت الشباب ولا عايزينى اخدك من إيدك واوديك زى العيال الصغيره ....

ابتسم "عادل " على حديث "أدهم" وتركه وذهب للشباب كى يبارك لهم ،،بارك لهم وجاء لكى يبارك إلى "محمود" 

_: انا اسف يا مدام ياسمين على اللى أنا عملته بس الغضب والانتقام عمونى اتمنى تسامحينى وتكونى صافيه من ناحيتى ......أردف بتلك الكلمات وعينيه تنظر لاسفل وكان خائف بشده من عدم مسامحتها له ولكن تنهد براحه عندما سمعها تقول 

_: أنا مسامحك لأن اللى حضرتك مريت بى مكنش سهل أبداً بالمره إن حد يعيشه ربنا بيسامح أنا مش هسامح وربنا يشفى والدة حضرتك 

ابتسم "عادل" على مسامحتها له بارك لمحمود مره أخرى وذهب كى يرى والدته 

****************

كان يقف كل زوج برفقه زوجته على المسرح يرقصون آخر رقصه لهم قبل إنتهاء حفل زفافهم على انشوده 

"اللى جمعنا"

"اللى جمعنا حب له معنى "

"منه مش ممكن حد يمنعنا"

"اللى باقى بينا حلم هيعينا أوله الدنيا آخرته الجنه"

"واهى كلها أيام وتضمنا الأيام يجمعنا بعد الحب بيت مبنى على الإسلام"

"يلا استعدى خلاص وزدوى الإخلاص أيام ياأغلى الناس وتتحقق الأحلام"

"اللى جمعنا. حبه له معنى"

"أجمل لحظه عشتها فى الدنيا دى كلها أنى اخترتك منها وأنك وافقتى عليا "

"وبقيتى ليا أنا. ياهاديه ياحنينه "

ظلت كلمات الأنشودة تتردد وعين كل عاشق تحكى مابداخل الفؤاد وبعد أن انتهوا من الرقصه قام كل عاشق بحمل زوجته وقره عينه ودار بها صف لهم الجميع بشده ومنهم من يشعر بالسعاده لأجلهم ومنهم من يحسد كل زوج على زوجته ولكن ليس حقداً أو غلاً ولكنهم أيضاً يرجون الله أن يجعلهم سعداء دائماً ومنهم من ينظر لهم بحقد وكره ويخطط لتدمير حياتهم فيما بعد وصعد كلاً منهم إلى الغرف التى حجزوها فى الفندق 

*****************

دخل المشفى وهو يدعى الله كثيراً أن تستجيب والدته وتتحدث ولو بحرف واحد فقط فهو أصبح أكثر إلتزاماّ ويقيم الليل كل ليله ندماً على مارتكبه من معاصى وذنوب وأيضاً طالباً من الله أن يشفى والدته وقف أمام الغرفه وهو متردد كثيراً فى الدخول ولكن بعد دقائق بسيطه دخل الغرفه ،،احضر مقعد ووضعه جوار فراش والدته 


"عادل" بحب وحنان_: عامله ايه ياأمى ....ظلت تنظر للفراغ ولم ترمش حتى فأكمل بوجع وهو يقبل يديها_: امى ارجعيلى أنا تعبت والله ارجوكِ ارجعيلى ....فشرع فى البكاء ظل يتمتم بكلماته يحثها على التحدث وأن تعود مره أخرى ولكنها لم تستجيب ....، بعد وقت برفع وجهه من عل كف يدها واردف وهو يمسح عَبراته _: تعرفى أمجد الشريف اتعدم من يومين 

عندما سقطت على مسامعها ذالك الخبر نظر له ودموعها تنهمر على وجنتيها قامت برفع يديها قائله بصعوبه

_:اللهم لك الحمد ...أكملت ببكاء مرير _:حقى وحق جوزى وولادى رجع مهما حصل مش مسامحاه وانا خصيمته يوم القيامه قدام ربنا 

اخذها "عادل"بداخل أحضانه وظل يبكى لقد استجاب الله لدعواته ووالدته الآن تتحدث ياالله كم أنت كريم حقاً بعد إلحاح منا لك تستجيب ولا تخيب ظننا بك أبداً 


أبتعد "عادل" عن والدته وأخذ يقبل يديها ورأسها وقام باحتضانها مره أخرى واردف من بين بكائه

_:تعرفى ياماما أنا قولت لو اتكلمتى انا هعمل عقيقه واتجوز 

_:بجد ..... قالتها والابتسامه تملأ وجهها البشوش 

هز "عادل"رأسه بتأكيد 

قطع حديثهم دخول أحدهم إلى الغرفة التفت عادل وجد فتاه ترتدى زى الأطباء (البالطه) وعلى وجهها ابتسامه طفيفه 

الفتاه : مساء الخير ياحضرت الرائد

عادل بهيام: مساء النور .

الفتاه وتدعى إنجى: أنا جايه اكشف على الاستاذه رندا 

:_اتفضلى طبعاً .....قالها بارتباك ثم ولج للخروج من الغرفه كى تفحص الطبيبه والدته وبعد قليل خرج إنجى قالت

:_استاذ عادل مامه حضرتك 

:_مالها .......قالها بخضه وقلق 

أجابته بنبره مطمئنه إياه_: اطمن حضرتك بس أنا لقيتها بتقول انها عايزه حضرتك وعايزانى أنا كمان 


دلف "عادل" وخلفه "إنجى" قال بلهفه_:خير ياماما فيكى حاجه 

ابتسمت "رندا" وطلبت من إنجى أن تتقدم فانصعت لها الأخرى على الفوى وقالت بحنان 

_: اتجوز إنجى ياعادل انتوا الاتنين لبعض 

نظر كلا منهم للآخر بصدمه من طلبها ولكن فضلوا الصمت خرجت إنجى بعد وقت من الغرفه ولكن أوقفها صوته 

_: آنسه إنجى ....وقفت "إنجى" مكانها فاتجه نحوها وكان هناك مسافه بينهم قال بقلق أخفاه ببراعه

_:أنتِ موافقه .....صمتت لبرهه وأجابت ونظرها مثبت على الأرض _: حضرتك انا موافقه إنك تيجى تتقدم بس الموافقه الاخيره هتكون بعد صلاة الاستخاره ....ورحلت كى تباشر عملها وانتهى اليوم 

*************

مرت عده أيام وذهب "عادل"بصحبه والدته واخته "منار"التى عادت من سفرها بعد عملها بأن والدتها أصبحت على مايرام تقدم عادل لإنجى وبعد ايام قليله حصل على ردها بالموافقه وتمت مراسم الخطبه وكان كلاً منهم يحافظ على شروط الخطوبه لأن الخطوبه ماهى إلا وعد بالزواج ومر ثمانى أشهر وتزوج "عادل"أيضاً وطلب من "إنجى"قبل يوم زفافهم أن ترتدى النقاب فرحبت بذلك وهو من قام بشراء كل شيء يخص النقاب ،،، انا الحوريات الخمس كانت كل واحده تنتظر معاد ولادتها كى ترى ابنها او ابنتها التى تشتاق له كثيراً 

وفى يوم ما استقيظ أدهم على صوت أنين بجانبه فقام يفزع ووجد "حور" تبكى بصمت فاقترب منها وقال بفزع

_: مالك ياحور

"حور"ببكاء ووجع :مش عارفه ياادهم حسه بوجع فى ضهرى أنا شكلى بولد 

لم ينتظر" أدهم" كثيراً وقام بحمل "حور" وذهب إلى المشفى وقاموا الممرضات باستقباله وجهزوا "حور" استعداداً لولدتها فقام "أدهم"بالاتصال على أهلها وعلم الجميع فاسرعوا للذهاب إلى المشفى وطمئنوا أنها ستكون بخير هى وجنينها بأمر الرحمن 


صرخت ريم بقوه بسبب ضربه قويه تلقتها من صغيرتها التى تحملها بين احشائها فاتجه الجميع نحوها

_:اااااااااه مااااالك مش قادره بولد ااااااه الحقونى 

حاول "مالك "إن يطمئنها ولكنها كانت خائفه بشده وطلبت أن يدخل معها ،،

وبعد وقت ليس بطويل كانت مريم وياسمين وجنه يضربون ازواجهم منهم من تقوم بعضهم واخرى تضربه على كتفه وأخرى تمسك بشعره ويصرخون بسبب ألم الولاده فدخلوا هما أيضاً إلى الداخل كى تتم ولادتهم 

‏مر الوقت وكان كل أب يحمل مولوده 

‏فاادهم رزقه الله بولد سماه حمزه 

‏اما مالك فرزقه الله بفتاه تشبه والدتها كثيراً سماها آلاء

‏اما أسر فرزقه الله بتؤام بنت وولد البنت سماها خديجه والولد سماه حذيفه 

‏محمود رزقه الله بتؤام فتاتان أسماهم فاطمه وعائشه 

‏ومازن رزقه الله بتؤام ولدان أسماهم محمد وعلى

***********

تكن الحياه متعبه وشاقه ولكن ليس بإستمرار فهناك أيضاً راحه حتى وإن كانت قليله مهما ابتليت يسعوضك الله وأعلم أن صبرك له مفتاح فرج وما ضاقت إلا فرجت 

‏تمت بخير 

‏ياجماع ووالله حرام كده بنزل قصص وروايات كامله ومفيش تقدير منكم اعملوا متابعه للمدونه واترك تعليق ولو بنقطه لتصلكم جميع القصص والروايات الكامله مع البرنس#محمدالسبكي 

تعليقات

التنقل السريع