القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حكاية_قمر 💕🌜 بقلم_ياسمين_علي ••11_12 في موسوعة القصص والروايات

● الجزء الحادي  عشر ●


حكاية_قمر 💕🌜

بقلم_ياسمين_علي ••


نسترجع آخر أحداث الجزء اللي فات مع بعض ..


هدي : ع اتفقنا يا اسر 

اسر  : حاضر هعمل كدا ومش هكسفك .. بس لازم تحاولي تفهميها  ان انا وهي مافيش حاجة بينا 

هدي : حاضر ياحبيبي بس هي ترجع زي الأول وهكلمها  .. شكرا اوي يااسر .. واسفة اني ازعجتك 

اسر  : لا ولا يهمك انتي تيجي ف اي وقت تنوري 

هدي : متشكرة اوي ياحبيبي .. يلا استأذن انا بقا 

اسر : اتفضلي هوصلك 


هدي ماشية واسر معاها  وليل خارجة من المطبخ بالكاسات ... اتقابلوا  ليل واقفة بصالها ومصدومة الكاسات وقعت من ايدها  

.. 

اسر طلع يجري عليها : ليل  انتي كويسةة 

هدي : ليل  !!! انتي ليل

 


ليل بصيتلها وهي عينها بتلمع من الدموع 

اسر : انتي تعرفيها يامدام هدي 


ليل بصتله باستغراب وكأنه بتقوله دا مش اسمها !!  

هدي  اتوترت : أيوة اصل صافي حكتلي  عن ليل 

ليل مش فاهمة حاجة وتايهها  ومتوترة : انا اسفة ع اللي عملتوا مكنش قصدي انا اسفة 

اسر  : اهدي ياليل  مالك 

ليل مشيت وهي عمالة تقول : انا كويسة .. انا كويسة 


هدي باستغراب : هي مالها 

اسر : مش عارف  والله 

هدي  : طيب استأذن انا  

اسر : اتفضلي 


_________________________


ليل ماشية تايهها  ومش مستوعبة اللي شافته دا صح ولالا .. خبطت ف زين 


زين : مش تحاسبي 

ليل : انا اسفة ..

زين بصلها باستغراب ومشي 


 ليل راحت ع البيت ..دخلت ع الحمام ... تغسل وشها  


ليل  بتعيط : هي عايشة .. هي ازاي .. اكيد لا .. مش هي .. مش هي .. اكيد مش ماما  .. ماما كان اسمها غادة مش هدي .. طب ازاي .. لو كدبت عيني .. احساسي مش هيكدب  .. انا متأكدة انها ماما .. 


 

______________________


تونة : العريس جه العريس جه

 كنزي بتوتر : بجد جه .... بصوا كدا شعري معدول .. ولا اقولكم بصوا الفستان مظبوط  .. لالا قولولي الميكاب  حلو عليا ولا كتير .. 

نور وقمر بيضحكوا عليها  

كنزي : بتضحكوا ع  ايه شكلي وحش صح .. اهئ اهئ .. انا عارفة ان اليوم هيبوظ .. وحازم هيطفش 

نور : وحشة  ايه بس ياكوكي انتي جميلة والله 

قمر : انتي زي القمر ياحبيبتي .. 

كنزي بفرحة : بجد   .. انا مبسوطة اوي  .. انا بحبكم  اوي اوي 

قمر ونور فرحانين  لفرحتها : واحنا كمان ياحبيبتي .. 


______________________


سامح ونجلاء وحازم وفريال وزين واحمد و كريم وتونة قعدين 


سامح : اهلا وسهلا .. نورتونا والله 


حازم : منور بيك ياعمي 

فريال : منور بيك يااستاذ سامح .. الله اومال فين عروستنا عاوزة اشوفها 

سامح : العروسة جوا بتجهز  .. قومي يانجلاء  ناديها 

نجلاء : من عنيا 


نجلاء دخلت الأوضة  

كنزي : ها ها ياماما  ايه حصل قوليلي بسرعة 

نجلاء : اهدي يابت مالك لسه محصلش حاجة .. انا جاية آخدك تطلعي  .. اصل حماتك عاوزة تشوفك  

كنزي : لا لا انا مكسوفة اوي ياماما ... مش عاوزة اطلع 

نور : مينفعش  ياكنزي لازم تطلعي  

نجلاء : مكسوفة ايه يابت انتي وش كسوف انتي.. اشحال  ماقفشتك  كذا مرة  واقفة معاه .. خليني ساكتة بقا 

كنزي  : وطي صوتك ياماما لبابا يسمع  

قمر : براحة عليها يا نوجة  ..  بصي ياكوكو اطلعي  انتي وانا هجهزلك  الصنية اللي هتقدميها .. 

نجلاء : لالا دي تقدم صواني دي تفضحنا  وتقلبها  عليهم  دي موكوسة

نور : اومال مين اللي هيقدمها 

نجلاء : قمر  ياحبيبتي معلش لو مافيهاش تعب ليكي قدميها  انتي 

قمر : تعب ايه بس  يانجلاء متشغليش  بالك  ياحبيبتي انا هقدمها حاضر   

كنزي : ماشي قدميها  وانا هظبط الميكاب  وبعدين اطلع 

قمر : حاضر ياحبيبتي 


______________________


قمر طالعة بالصنية  وبتقدم  


فريال : بسم الله مشاءالله .. زي القمر  ياحبيبتي .. صبرت ونولت  ياواد ياحازم 


قمر و الكل اتوتر  

حازم  : لا دي قمر ياماما 

فريال : قمر ايه قول قمرين  تلاتة أربعة 

حازم : يلاهوي لا ياماما افهمي .. دي اسمها قمر .. العروسة اسمها كنزي 

فريال : يعني مش دي العروسة 

حازم : لا 

فريال : يووة مش تقول من بدري .. انا اسفة ياجماعة .. 

قمر  : ولا يهمك  ياحبيبتي اتفضلي .. 

فريال بتريقة : يزيد فضلك  ياحلوة انتي .. معلش  اصل ع أيامنا  كانت العروسة هي اللي بتقدم 

قمر : العروسة بتجهز بس وجاية 

حازم بصوت واطي : خلاص ياماما  محصلش حاجة  

فريال : يوة هو انا اتكلمت


قمر بتقدم لزين : اتفضل 

زين : لا مش عاوز 

قمر : احسن بردك  توفر .. *خدتها شربتها هي*


كنزي طالعة وحازم بصلها وفرحان 


سامح : اهي العروسة جت  ..

فريال :  اصلي ع النبي .. اصلي ع النبي ..  جميلة  ياحبيبتي جميلة  .. 

كنزي بكسوف : ميرسي اوي ياطنط 

فريال : لا طنط ايه ياحبيبتي .. دانا هديكي ابني الوحيد يعني تقوليلي ماما  .. تعالي اقعدي  جنبي 

نجلاء : طبعا ياحبيبتي  


سامح  : انا بقول نتكلم ف الجد بقا

فريال : احنا  معاك ف اي حاجة يااستاذ سامح .. المهم نقرأ الفاتحة ونلبس الدبل ونحدد معاد الفرح 

نجلاء : وليه الاستعجال دا ياحبيبتي 

فريال : عاوزين نفرح بيهم .. انتي مش عاوزة تفرحي ببنتك  ولا ايه 

نجلاء : أيوة طبعا عاوزة افرح بيها .. بس  تتخرج الأول

فريال :  وفيها ايه لما تتجوز بعدين تتخرج  

سامح  : لا طبعا بنتي تتخرج الأول 

حازم : متقلقش  يا عمي الفرح هيكون بعد التخرج دا بعد اذنك يعني .. 

فريال : احنا لسه هنستنا 

قمر : مافيهاش حاجة يا حبيبتي دا فاضلها كام شهر وتتخرج 

فريال : اذا كان كدا ماشي 

سامح : بس 

احمد  بصوت واطي : متشيلش  هم  فلوس ياسامح ولا جهزها انا موجود 

سامح : لا طبعا يااستاذ احمد كتر خيرك بس  بنتي انا اللي هجهزها وحاجتها موجودة كلها .. بس انتو اتفقتوا ولسه مخدناش  رأي العروسة  .. انا كنت عامل حسابي ع دي قعدة كلام بس

احمد : طيب احنا فيها اهو.. انتي ايه رايك ياعروسة  

كنزي : اللي  بابا يشوفوا

سامح : لا  ياحبيبتي .. انا عاوز رايك انتي موافقة 

كنزي هزت رأسها بكسوف انها موافقة 

حازم فرح وقمر زرغطت  

احمد : اهي وافقت يبقا ع البركة .. نقرأ الفاتحة بقا 


*قروا  الفاتحة*


زين  حضن حازم : مبروك ياحازم  

حازم  : الله يبارك فيك يازين عقبالك 

زين  : لا ياعم انا لسه بدري 


سامح  : عقبالكم كلكم ياولاد 


حازم : طيب انا ياعمي عندي شقة ف ... 

فريال  : شقة ايه ياحازم اللي بتتكلم فيها .. هو انت هتسبني 

حازم : لا طبعا هنبقا نجيلك ياماما 

فريال : لا تجيلي  ايه انتوا هتقعدوا  معايا  .. 

حازم أتضايق وخاف ليرفضوا 

والكل بص لبعض  

سامح : بصي هو انا معنديش مانع بس دي حياة بنتي وهي اللي تشوف ع حسب راحتها 

فريال : اكيد طبعا عروستنا  مش هترفض تبعد ابني عني .. صح ياعروسة  

كنزي ابتسمت : انا موافقة  ..

 

* نجلاء أتضايقت  ومن جواها رافضة الموضوع دا * 


وقمر بتبص حواليها 

زين : بتدوري ع مين 

قمر  : بدور ع ليل مش لاقيها و .. *بصيت لزين* .. انت مالك 

زين : انا غلطان اني  كنت عاوز اقولك اني  شوفتها داخلة البيت ..  وشكلها كدا  كانت متضايقة 

قمر القلق بان عليها   : انت بتتكلم بجد  !! 

زين  : أيوة  هكدب ليه يعني 


قمر مشيت بسرعة ع البيت  .. وزين رجعلهم  


_________________________

قمر داخلة البيت تجري لقيت ليل نايمة ع الكنبة 


قمر  : ليل .. ليل ايه منيمك هنا ياحبيبتي 

ليل قامت مفجوعة  حضنت  قمر : ماامااا 

قمر   :  ليل  انتي كويسة 

ليل  فاقت :  اه .. اه 

قمر : انتي ايه نيمك هنا .. 

ليل : اصل انا تعبت شوية وجيت هنا ارتاح روحت ف النوم .. قوليلي  هي كنزي عملت ايه صح 

قمر  : الحمدالله  قروا الفاتحة  .. عقبال مااشوفك انتي  كمان عروسة كدا 

ليل : يااه لسه بدري ياقمر عليا 

قمر : أيوة ركزي ف دراستك اهم 

ليل  : حاضر .. مقولتليش بقا عملتوا ايه جوا ايه حصل احكيلي 

قمر : اسكتي ياليل دي حماة كنزي دي شكلها صعبة اوي .. 

ليل : ايه دا عملت  ايه 

قمر : شرطت عليهم يعيشوا  معاها في البيت 

ليل : بجد طب وعمو سامح  وطنط  نوجة وكنزي عملوا ايه 

قمر : كنزي وافقت هتقول ايه يعني بس نجلاء شكلها مش حابة الموضوع وأتضايقت  

ليل : المهم  كنزي مبسوطة 

قمر : اه ياحبيبتي ربنا يفرحها  .. 

ليل : يارب 

قمر : يلا خشي نامي جوا لو عاوزة تنامي 

ليل : لا انا جعانة هقوم  اجيب حاجة اكلها 

قمر : لا والله ماتقومي  انتي بتقولي تعبانة .. انا هقوم اجبلك الاكل  لحد عندك 

ليل : انا بقيت كويسة ياقمر 

قمر  : لا خلاص انا حلفت 


" قمر مشيت وحاولت تداري  ع قد ماتقدر  صدمتها  لما ليل قالت ماما  .. ومش عارفة ايه سبب يخلي ليل تفتكر امهم بعد كل السنين دي  .. بس خافت تسألها  وتفتح جرح زمان  ... وليل كمان قررت مش هتحكي اللي شافته  لحد " 


____________________


صافي نايمة .. موبايلها  رن قامت بتبص لقيت اسم اسر نطت من ع السرير  من الفرحة  .. 


صافي : اسر انا مش مصدقة انت  بتكلمني صح  .. انا مش بحلم مش بحلم انا فايقة . . وحشتني اوي  يااسر .. ازاي تبعد عني كل الفترة دي .. 

اسر  : عاملة ايه يا صافي 

صافي : انا مش كويسة خالص يااسر  .. انا عاوزك جنبي انت ليه بعدت .. كلكم بعدتوا عني .. مش مهم كلهم المهم عندي انت يااسر 

اسر سكت شوية  مش عارف يرد  يقولها ايه 

صافي : اسر انت روحت فين 

اسر  : بسمعك  

صافي : لا انا مش عاوزك تسمعني  وبس انا عاوزة اشوفك .. لازم نتقابل 

اسر : ان شاءالله ياصافي .. بس انا مشغول  الفترة دي لما افضي  هبقا اتفق معاكي  .. المهم انك تبقا كويسة

صافي  : حاضر هبقا كويسة علشانك  حاضر  .. بس متبعدش  عني خليك معايا دايما  .. 

اسر : حاضر  ياصافي .. انا هقفل .. باي 

صافي : باااي  وقفلت ونطت  من ع السرير وخرجت من الأوضة ونزلت تجري 


صافي : مااااما  يا ماااامااا 


هدي : ايه ياحبيبتي في حاجة 

صافي حضنتها  وفضلت تلف  : انا بحبك اوي ياماما .. انتي كلامك طلع صح  واسر كلمني اخيررررراا  

هدي بفرحة : طيب ياستي الحمدالله  .. نخرج من الأوضة بقا ونبطل اكتئاب شوية 

صافي : انا هبقا كويسة علشان خاطر اسر قالي ابقا كويسة 

هدي : يعني علشان خاطر اسر بس  

صافي : بصراحة اه ياماما 

هدي : ماشي ياحبيبتي وانا مش هزعل  .. ربنا يفرحك دايما 

صافي : ياارب  .. انا مبسوطة اوي .. انا انا عاوزة اتنطط   .. انا بحبه اوووي اوووي ياماما 

هدي قلبت وشها : بصي يا صافي ياحبيبتي .. انا عاوزكي تكوني  كويسة دايما .. مش عاوزة الحب يأثر  عليكي  بالشكل دا ..   

صافي : حاضر ياماما  هحاول  .. وخلاص طلما اسر رجعلي   انا مش هضايق تاني  .. انا هروح اعمل كيكة حلوة اوي بمناسبة دي .. مشيت 


هدي بصتلها بزعل :  ربنا يهديكي  ياصافي 


_____________________________


سامح : الحمد الله اليوم عدا ع خير  .. 

نجلاء : الحمدالله 

سامح : لا والبت شكلها مبسوطة كدا .. الحمد الله 

نجلاء : الحمدالله 

سامح : مالك يانجلاء  انتي شكلك مش مبسوط ليه .. مش كان نفسك تفرحي ببنتك 

نجلاء  : مال شكلي ياسامح  مانا كويسة اهو 

كنزي : لا ياماما  مش كويسة .. وانا عارفة ليه 

نجلاء  : تاني ياكنزي  بتتصنتي  علينا تاني 

كنزي : والله مابتنصت  دا الكلام بينط  ف ودني  لوحده 

نجلاء : لا ونبي .. ع العموم انا مش زعلانة من حاجة 

سامح  : وشك بيقول  غير كدا 

نجلاء  : الله بقا ياسامح انت هتزعلني  بالعافية 

سامح : لا مش بالعافية بس انا عارفك كويس 

كنزي : هي مضايقة علشان انا وافقت اني اعيش مع حماتي 

سامح : صح الكلام دا يانجلاء  

نجلاء : بصراحة كدا اه .. ازاي توافقوا  ع كدا .. طب نقول  البت وصغيرة وهبلة  ووافقت .. انما انت ياسامح توافق كمان .. 

سامح : والله انا عاوز راحت بنتي . . وطلما هي  موافقة خلاص  اعترض ليه .. هي اللي هتعيش مش احنا

نجلاء  : بس  واجب علينا نوعيها  ياسامح .. مانا جربت الموضوع ولا نسيت ياسامح 

سامح : الله يرحمها بقا يانجلاء  

نجلاء  : الله يرحمها ياخويا بس ليه بنتي تعيش اللي عيشته  

كنزي : وليه ياماما نتوقع الحاجة الوحشة ما يمكن ماما فريال تكون غير تيتا 

نجلاء  : جتك  ماو  لما يقف ف زورك  لحقت تبقا ماما ياختي .. وبعدين انا مش مرتاحة 


كنزي : انتي بتغيري يا نوجاا  .. ونبي ما في ماما غيرك 

سامح بيضحك :  دا الموضوع شكله غيره بقا 

نجلاء  :  لا غيره ولا بتاع اسكت.. اسكت انا مبقوقة  منك انت وبنتك   .. اللي تنشك ف لسانها دي  اللي وافقت ..  

كنزي : يعني عاوزني اعمل ايه ياماما .. هي سألتني  ومردتش  احرجها  .. وبعدين ماهي عندها حق هي مالهاش غير حازم .. ومحدش يحب يعيش لوحده .. واهي تسليني  لما حازم يكون ف الشغل 

نجلاء  : اه تسليكي  ونبي ياختي  تتوكسي  ع وكستك شوية 

كنزي  : يوة بقا  هو انا كل حاجة بعملها غلط 

سامح : لا ياحبيبتي انتي عملتي الصح  مش الغلط  

نجلاء  :  اسمعي كلام ابوكي بس مترجعيش  تشتكيلي  بقا 


كنزي : ياماما بقا ونبي متزعلي  انا عاوزكي مبسوطة وفرحانة زيي * موبايلها رن * .. 

سامح : مين بيرن ياكنزي 

كنزي : دا حازم يابابا 

سامح : الله .. هو خد رقمك 

كنزي اتوترت : اااه هو خد رقمي 

سامح : امتا 

كنزي  : ايه 

سامح : خد رقمك امتا 

نجلاء  : أيوة ياسامح هو طلبوا  مني وانا عطتهولو  .. روحي ياكنزي كلمي خطيبك 

كنزي فرحت : حاضر ياماما  .. *راحت باست  امها* متزعليش بقا يانوجة قلبي

سامح زغد نجلاء ف ايدها بهزار  : خلاص بقا متزعليش علشان خاطر بنتك 

نجلاء : وانا سكت وعديت اليوم  علشان حد غيرها ياسامح .. يلا ربنا يجعل حظها احسن من حظي .. انا هتمنالها  ايه غير كل خير .. وافرح بيها وتبقا ف احسن حال  

سامح : بإذن  الله ربنا هيكرمها  

نجلاء  : يارب ياسامح 


__________________________


قمر : أيوة  ياعربي  .. عامل ايه 

عربي  : انا الحمدالله كويس .. طمنيني عليكم انتو كويسين 

قمر : كلنا بخير الحمدالله 

عربي : والله مش عارف اقولك ايه.. بس الموضوع اللي كنتي مكلماني عنه لسه مافيش جديد فيه 

قمر : لا انا كنت عاوزك ف حاجة تانية .. انا عاوزك تدورلي  ع بيت   

عربي : من عنيا عاوزة ف الحارة هنا ولا ف حارة تانية 

قمر : لا حارة ايه .. انا عاوزة ف مكان حلو كدا .. وبيت يكون  كبير هتعرف  

عربي  : أيوة طبعا هعرف  .. بس دا هيكلفك  كتير ياقمر 

قمر : متقلقش  من ناحية الفلوس ياعربي المهم المكان يكون كويس .. 

عربي : من عنيا ياقمر  حاجة تانية 

قمر : تسلملي  ياخويا .. ابقا سلملي  ع عم سيد وقولو اني   هبقا اجيلوا  باذن الله  

عربي : يوصل ياقمر  .. 

قمر : يلا سلام 

عربي: سلام 


______________________ 


سهر : صباح الخير يا صافي .. شكلك بقيتي احسن دلوقتي 

صافي  : اه الحمدالله بقيت كويسة .. انتي رايحة الشغل بدري كدا 

سهر  : اه ياحبيبتي .. وقولت اعدي عليكي  اديكي الحاجات اللي طلبتيها  مني .. خدي اهو دا العلاج  اللي خلص من عندك جبتلك  بداله  

صافي : متشكرة اوي يا سهر تعبتك معايا .. بس انتي جايبة كتير ليه 

سهر بتوتر : انا قولت اجبلك  تخليه عندك احتياطي  .. علشان مش ضامنة اعرف اجيبوا  تاني . . زي ماقولتلك دا بيجيلي  من برا 

صافي : اذا كان كدا ماشي ياستي

سهر : هو اسر كلمك 

صافي : اه كلمني .. اومال انا بقيت كويسة كدا ازاي يعني 

سهر  : ها وعمل ايه مع ليل 

 صافي : مش عارفة والله بس ان شاءالله يكون بعد عنها 


هدي سمعتهم ودخلت : صباح الخير   يابنات 

سهر : صباح النور 

صافي  : صباح النور ياماما 

هدي : بما انكم صاحيين  بدري كدا انزلوا افطروا  بقا  

صافي  : لا انا مش عاوزة اكل 

هدي : ليه كدا بس دا فاروق   عاوز يفطر معاكي 


صافي : بجد بابا تحت ..دا واحشني اوي انا هنزل افطر  معاه 

هدي : يلا يا سهر انتي كمان 

سهر  : مش هينفع علشان متاخرش علي الشغل

هدي  : شغل ايه بس اللي تتاخري عليه  .. اومال لو مكنتش  شركتنا .. يلا من غير حجج قدامي 

سهر ابتسمت  : حاضر 


صافي نازلة تجري حضنت فاروق : بابا وحشنيي  اووي 

فاروق  : وانتي كمان ياروح بابا  .. تعالي اقعدي جنبي 


سهر وهدي نزلوا قعدوا  وسهر مركزة معاهم  

فاروق  : سمعت انك كنتي مكتئبة خير 

صافي : ماما مش بيتبل ف بوقها فولة علطول كدا 

فاروق : هدي متقدرش تخبي عليا حاجة .. ها بقا مالك 

صافي : كنت زعلانة شوية واسر مكنش بيكلمني .. بس كلمني وبقيت كويسة 

فاروق : يعني خلاص مبقتيش  مكتئبة 

صافي : اه خلاص 

فاروق : طيب انا الغي بقا خروجة انهاردة 

صافي : ايه دا خروجة ايه  

فاروق : اصل لما سمعت ان بنتي  حبيبتي زعلانة قولت لازم يافاروف تاخد اجازة وتخرجها

صافي : بجد يابابا هيييه 

فاروق  : الكلام دا كان قبل ما اعرف ان سي اسر كلمك وبقيتي كويسة .. خلاص ماليش لازمة انا 

صافي : لا طبعا مافيش الكلام دا .. انت هتخرجني زي ماقولت 

فاروق  : هو عافية يابت انتي 

صافي : ايوة طبعا  وهتوديني  السينما كمان 

فاروق : حاضر ياحبيبتي عيوني ليكي هو انا ليا غيرك 

هدي : حلو اوي وخدوا معاكم سهر تغيير  جو  شوية 

صافي : ايوة ياسهر  تعالي معانا 

فاروق  قلب وشه : سهر عندها شغل مش فاضية مش هآجز انا وهي ونسيب شغلنا كدا  .. ولا انتي ايه رايك ياسهر 

سهر ابتسمت : فاروق عنده حق  انا عندي شغل لازم اخلصه .. عن اذنكم علشان متاخرش 


هدي : ليه كدا يافاروق ضايقتها  وخلتها تقوم من ع الاكل كدا 

فاروق : انا مش شايف ان كلامي يضايق انا بقول الصح .. ولو سمحتي ياهدي  متدخليش بيني وبين اختي 

هدي : ماهو انت لازم تغير معاملتك  معاها دي ارحمها  شوية 

فاروق  : جرا ايه ياهدي انتي هتعلميني  اتعامل ازاي مع اختي .. وبعدين هي اتعودت خلاص 

هدي : لا مش هعلمك  حاجة يافاروق انت حر .. بس كل واحد عنده طاقة .. ومتلومش  غير نفسك ف الاخر  .. عن اذنك 


فاروق  بعصبية : يوووه سديتوا  نفسي مش واكل 


_______________________


اسر : تونة ازيك 

تونة : كويسة خير عاوز ايه 

اسر : ليه المعاملة دي بس 

تونة :  مزاجي مش رايق والله يااسر 

اسر : ليه يام العيال  الراجل منكد  عليكي قبل ماينزل 

تونة : اه ونبي ياخويا ومصمم اعمله محشي ع الغدا انهاردة  .. واقولو تعبانة يقولي محشي محشي 

اسر : لا ازاي دا يحصل .. دانتي لازم تطلقي  منه ازاي يعاملك كدا انتي مواركيش  رجالة ولا ايه 

تونة بصيت وراها : فين الرجالة اللي ورايا .. انت بتشتغلني  يابتاعه انت 

اسر : لا والله انا اقدر .. دانتي تونة بونبونية البيت  .. بسكوتة ياناس بسكوتة

تونة رجعت شعرها بايديها لورا وحطيت رجل ع رجل  : انا عارفة ان عينك عليا من اول ماشوفتني بس ميصحش  كدا .. اطلبني  من قمر وانا هوافق 


اسر : اطلبك ازاي

تونة : اخطبني يعني 

اسر :  مش كبيرة عليا شوية انتي ياتونة 

تونة  احولت بعينها :  الحب مش بالسن ياحسسييين 

اسر ضحك بعلو  صوته : يخربيتك  انتي مسخرة 

تونة : انا عارفة اني شربات اصلا 

اسر : وسكر كمان 

تونة : لا كدا هتغر 

اسر : انتي تتغري  براحتك  .. بس  انا  كنت عاوزك ف حاجة 

تونة : ها ارغي 

اسر : والله نسيت انا كنت جاي اكلمك ع ايه 

تونة  : كنت عاوز تسأل ع ليل .. ها ايه تاني 

اسر : يابنت اللعيبة عرفتي منين 

تونة : عيب عليك دانا تونة .. 

اسر : طيب قوليلي هي فين دلوقتي 

تونة :  تلقيها متلقحة جوا  ولا مخمودة 

اسر : مخمودة ! ..  طب ماتدخلي  تناديها  كدا 

تونة شهقت : انت عاوزني اساعدكم  ف المسخرة اللي بتعملوها  دي .. لا ياحبيبي مش انا اللي استغفل  قمر مش انا .. دانا لو شوفتها معاك هقطعلها   شعرها كدا 

اسر : دانا جيبلك  باكو  شيكولاتة كبير بالمكسرات .. بس شكلك مش بتحبي الشيكولاتة  .. اروح ارجعها بقا 

تونة : استنا  مين دي اللي مبتحبش الشيكولاتة  .. استناني  هنا بس هوا وهكون جيبالك  ليل 

اسر : طب وقمر هتعملي فيها ايه 

تونة : هستغفلها  عادي هي اول مرة يعني 

اسر واقف  يضحك عليها


_______________________


سهر قعدة ع المكتب سرحانة  وبتفتكر  اللي حصل من سنين ..


فلاش باك □


سهر : خير يادكتور  ماما  مالها 

الدكتور :  انتي ازاي ساكتة عليها كل دا .. 

سهر : انا للاسف مش عايشة معاها ومكنتش اعرف انها تعبانة.. خير  يادكتور  قلقتني 

الدكتور : مش خير خالص .. والدة حضرتك عندها سرطان ف الكبد  ..   وحالتها متأخرة جدا ولازم تدخل العمليات ف اسرع وقت 

سهر بخوف : يعني ايه !! يعني ماما ممكن تروح مني  .. استحالة 

الدكتور : ان شاءالله ميحصلش كدا .. بس ضروري تعمل العملية 


سهر داخلة مكتب فاروق وهي مرعوبة 

سهر : فارروق  الحقنيي  

فاروق بعصبية : قولتلك مليون مرة تخبطي  قبل ماتدخلي 

سهر : انا اسفة يافاروق غصب عني والله بس انا عاوزك ضروري 

فاروق  : عاوزة ايه  

سهر : ماما يافاروق ماما تعبانة اوي .. 

فاروق  : تعبانة ازاي  

سهر  : انا كنت بزورها  انهاردة لقيتها حالتها وحشة خدتها الدكتور    وقالي ان عندها سرطان ف الكبد ولازم تدخل العمليات

فاروق  : اه .. لا سلامتها .. عاوزة مني ايه يعني 

سهر  : انت عارف ان ماما ممعهاش  فلوس للعملية دي  .. ف كنت عاوزة اطلب منك حق العملية دي علشان انقذها  .. 


فاروق  : انا داخل مشروع والفلوس كلها حاطتها فيه ومعيش   فلوس للعملية 

سهر : ازاي يعني ممعكش  يافاروق  .. كل اللي بابا سابوا  والشركات  .. ازاي ممعكش  فلوس 

فاروق  : يعني ممعيش  ايه مش مفهومة دي 

سهر  : ااه طيب انا عاوزة نصيبي  ف ورث بابا 

فاروق  : والله انا واصي عليكي  لحد ماتوصلي للسن اللي تطلبي ف نصيبك 

سهر  : يعني ايه .. يعني مش عاوز تديني  الفلوس 

فاروق  : والله انا قولت اللي عندي 

سهر  : حرام عليك .. امي هتروح مني .. انا ماليش غيرها يافاروق ساعدني  .. واوعدك مش هطلب منك  فلوس تاني بس انقذها ارجوك

فاروق  : انا عندي شغل مش فاضي للعب العيال دا

سهر بعصبية : لعب عيال ايييه .. بقولك امي هتموتتت  .. انت ايييه مبتحسش مش كفاية انت كنت السبب ف اللي هي وصلتله  دا 

فاروق  : والله أفعالها  هي اللي وصلتها لكدا  .. ولما تتكلمي مع اخوكي الكبير تتكلمي عدل انتي  فاهمة 

سهر بتعيط   : حاضر  يافاروق هسمع كلامك  هعمل كل اللي انت عايزه ..  بس ارجوك ساعدني   وانسا كل  اللي فات .. ماما دلوقتي تعبانة وهتموت لازم تساعدني 

فاروق  : كلنا هنموت  ياسهر مش اول واحدة تموت يعني .. يلا بقا انا مش فاضيلك عندي شغل كتير 


"بعد أيام راحت المستشفي" 


سهر : انا اسفة يادكتور اني اتأخرت بس والله بحاول اجمع الفلوس  ..  انا جمعت نص الفلوس  .. و كنت جاية اقول لحضرتك لو ينفع تدخلوها  العمليات  وانا والله هجمع الباقي و ... 


الدكتور : مافيش عملية خلاص 

سهر : يعني ايه ماما خافت 

الدكتور : والدة حضرتك اتوفت  

سهر : انت بتقول ايه  !!  لا انت اكيد  بتكدب عليا  ماما عايشة  .. ماما مش هتسبني  .. انت بتكدب لااا  .. انت بتقول كدا علشان مجمعتش فلوس العملية صح . . طيب انا هجمعهم  والله هجيبهم دلوقتي .. هروح اجيبهم واجي  ماشي .. مش هتأخر 

الدكتور : اهديي  ياانسة سهر  .. انا بلغتك ان حالتها خطر ولازم تدخل العمليات .. والدتك مستحملتش  واتوفت  انهاردة  ... شدي حيلك 

سهر   بتصررخ : لاااا ماما مماتتش  .. ماما عايشة مش هتسبنيي   ... انت كداااب  ... ماما عايشة  .. *زقتهم  وداخلة الأوضة*

الممرضة جاية تمسكها .. الدكتور : سبيها 


سهر داخلة  لمامتها ببطء وبتترعش  وقعدت جنبها : 

ماما .. ماما فوقي .. طب  انا اسفة اني كنت بعيدة عنك .. اسفة اني كنت سيباكي  لوحدك كل دا ..  اسفة ع تعبك .. اسفة ع كل حاجة.. انا هبعد عن فاروق  .. انا مش عاوزة حاجة خلاص  وهاجي  اعيش معاكي .. انا مش عاوزة غيرك .. بس فتحي عينك بس .. قوليلي انك هتفضلي  جنبي مش هتسبيني  لوحدي .. انا ماليش حد غيرك ياماما .. رديي  عليا  لو بتحبنينيي  .. ماماا  متسبنيييشش

_______


زين  : سهر .. سهر 

سهر مسحت دموعها  بسرعة: زين .. خير كنت عاوز حاجة  

زين :  اه كنت جيبلك الملف دا ترجعيه و ..

سهر  : ماشي سيبوا  هنا وهشوفوا  

زين  : مالك 

سهر  : مافيش حاجة 

زين : مافيش ازاي انتي كنتي بتعيطي 

سهر  : افتكرت ماما بس .. الله يرحمها 

زين : الله يرحمها .. طب لو  تعبانة روحي ارتاحي 

سهر  : لا مش هينفع علشان فاروق مش هيجي  .. مش هبقا انا وهو اجازة  

زين  : طلما تعبانة  يولع الشغل 

سهر ضحكت : لا فاروق معندهوش  الكلام دا .. لو بموت انزل الشغل عادي 

زين : للدرجادي! 

سهر  : واكتر  .. بس عادي انا اتعودت

زين  : ماشي انا هروح ع المكتب لو احتاجتي  حاجة كلميني  

سهر  : حاضر .. شكرا اوي يازين  ع سؤالك 

زين ابتسملها : العفو 


______________________


تونة  : اهي ياسيدي جبتهالك .. فين الشيكولاتة بقا 

ليل : يعني انتي  مجرجاني  من جوا وتقوليلي حاجة مهمة .. وف الاخر  يطلع علشان شيكولاتة  يامعفنة يام كرش انتي 

تونة : اه ياختي علشان الشيكولاتة . . اومال علشان جمال عيونكم .. يلا ياحبيبي هات الشيكولاتة 

اسر  : بصي اطلعي اوضتي هتلقيها ع السرير سيبهالك  .. روحي خديها يلا 

تونة : لو ملقتهاش  هخلي  ليلتكم  سودة 

اسر  : لا عيب عليكي  هتلقيها طبعا 

تونة بصيتلهم  هما الاتنين : ماشي لما اشوف 


ليل : عن اذنك بقا 

اسر  : استني هنا .. يعني انا موزعها  علشان انتي تمشي .. راحة فين 

ليل : راحة اللبس علشان متاخرش ع الكلية .. خلص عاوز ايه 

اسر  : عايز اتكلم معاكي شوية 

ليل : اتكلم 

اسر  : بصي ف الأول عاوز اعرف انتي تعرفي ام صافي منين  

ليل باستغراب : ام صافي  مين 

اسر : اللي كانت موجودة امبارح وانتي شكلك اتغير لما شوفتيها  

ليل : انا مش فاهمة حاجة .. انت قصدك ان اللي كانت موجودة امبارح  دي تبقا ام صافي !!! 

اسر : اه 

ليل بصدمة : اززاي !!! 

اسر : ازاي ايه  مالك  ياليل 

ليل : لا لا مافيش .. بس اقصد انهم مش شبه بعض خالص يعني 

اسر : اه .. ماهي مش امها  .. هي مرات ابوها .. بس هي ف مقام مامتها وكدا فاهمة 

ليل  : اه فاهمة 

اسر : مردتيش بقا تعرفيها منين 

ليل سرحت 

اسر : ليل .. روحتي فين 

ليل : انا معاك .. كنت بتقول ايه 

اسر : كنت بقولك تعرفيها منين 

ليل : لا لا مين قال اني اعرفها  .. انا معرفهاش 

اسر : انتي متأكدة!

ليل : اه اه .. وبعدين ام صافي كانت عندك بتعمل ايه وعاوزة ايه 

اسر : ماهو دا الموضوع اللي كنت عاوزك فيه .. انا كلمت صافي 

" ليل وشها اتقلب " 

اسر : هفهمك هي جتلي طلبت مني اكلم صافي .. علشان صافي حالتها وحشة.. وان انا لما اكلمها هتتحسن .. انا كلمتها علشان مهما كان احنا متربين  مع بعض وأصحاب  و ..

ليل : وانا مالي بتقولي  كدا ليه يعني 

اسر : انا بشرحلك  علشان متفهميش  غلط 

ليل : افهم غلط ليه انا مالي اصلا بعلاقتك مع صافي و تكلمها  ولالا  ..  اعمل اللي عاوز تعملوا  شئ ميخصنيش

اسر  : انتي شايفة كدا !! 

ليل  : اه  .. 

اسر :  طيب مش هتروحي الكلية  

ليل :  انت رايح ؟ 

اسر : اه  

ليل : يبقا مش رايحة .. عن اذنك  

" دخلت ورزعت الباب ف وشه "


ليل : صافي وقرف انا مالي تعبانة ولا متزفتة .. مش كفاية اني سايبلها اللي بحبه كمان طلعت واخدة ماما .. انسانة أنانية بكرهها


قمر : بسم الله الرحمن الرحيم .. انتي بتكلمي  نفسك ياليل 

ليل : بفضفض  مع نفسي ياقمر 

قمر : تعالي فضفضيلي  ياحبيبتي 

ليل : لا مانا فضفضت مع نفسي خلاص  .. اوعدك  المرة الجاية هفضفض معاكي .. يلا تصبحي ع خير 

قمر  : اصبح ع خير ايه مااحنا الصبح ياحبيبتي.. انتي جرا لعقلك حاجة 

ليل  : اه صح احنا الصبح .. طيب انا راحة انام بقا 

قمر : وكليتك 

ليل : مش رايحة انا حرة مش عاوزة اروح الله 

قمر : مالك يامجنونة ع الصبح 

ليل : ماليش ياقمر مضايقة اوي اوي .. ماتقومي  تعمليلي ست سبع سندوتشات  كدا علشان نفسيتي وحشة 

قمر : انتي مش كنتي هتنامي دلوقتي 

ليل  : انام ايه ياقمر مااحنا لسه صاحيين 

قمر بصوت واطي  : اه صح عندك حق .. البت شكلها اتهبلت  

ليل : بتقولي حاجة ياقمر 

قمر  : لا ياحبيبتي  سلامتك 


_______________________


وليد قاعد مع هنا ف كافية وهنا بتضحك جامد 


هنا : لا انت دمك خفيف اوي بجد 

وليد : وانتي لسه شوفتي حاجة .. دانا هعملك  ارجوز  هنا لو تحبي 

هنا ضحكت  : لا مش للدرجة  

واحد شدها من ايدها 

... :  انتي زودتيها  اوي 

وليد : ايه دا مين دا 

هنا : انت اتجننت .. انت ازاي تعمل كدا 

ماجد : انا هوريكي الجنان ع حق لو مجتيش معايا دلوقتي  

وليد  : مين دا ياهنا  

ماجد : مالكش دعوة بيها 

وليد : انت عبيط ولا ايه .. ماتنطقي  مين دا 

هنا : دا  ماجد ابن عمي 

وليد  : هو علشان ابن عمك يبقا يمد ايده عليكي  يعني 

ماجد : اه وامد  ايدي عليك انت شخصيا 

وليد : طيب ماتوريني نفسك كدا ياروحمك .. 


وليد زقوا  جامد وقعوا ف الارض وهجم عليه ضربوا ف وشه 

.. والشباب اتجمعوا  وبعدوهم  عن بعض وماجد صاحبه مسكوه 


ماجد : اوعوا  مش هسيبوا 

وليد  : سبوه  علشان اكسر دماغه المرة دي 

الأمن  : اييه  اللي بيحصل هنا .. انتو اتجننتوا 

صاحب ماجد : مافيش حاجة .. يلا ياماجد نمشي 

ماجد بص لواليد  : انا هوريك ماجد السمري  هيعمل فيك ايه 


وليد : مستنيك متتأخرش  عليا 


هنا : الحمدالله غار  

وليد : ايه حكايته  دا 

هنا : انسان بارد فاكر نفسه علشان ابن عمي هيتحكم فيا ..

وليد : طيب ماتقولي  لباباكي 

هنا : مبيعملهوش  حاجة .. بالعكس دا بابا هو اللي مقوي  .. المهم يا وليد خليبالك من نفسك  ماجد مش هيسكت ع ضربك ليه ف وسط الكلية كدا 

وليد : دا  شكله عبيط يابنتي 

هنا : عبيط بس دماغه سم .. خليبالك من نفسك وخلاص 

وليد  : ماشي ياستي شكرا ع النصيحة .. يلا علشان اوصلك 

هنا : ماشي يلا 


_______________________


هدي : سهر ياحبيبتي جيتي امتا 

سهر : من بدري بس محبتش  اصحيكي  .. في حاجة ياهدي 

هدي : اه ياحبيبتي .. كنت عاوزة اتكلم معاكي شوية بخصوص فاروق 

سهر : خير ياهدي 

هدي : انا عارفة ان فاروق قاسي عليكي .. وشوفت معاملته  ليكي من يوم مادخلت البيت دا .. بس ارجع واقولك هو مهما كان اخوكي .. متزعليش منه فاروق دا طيب والله رغم كل جبروته ده 

سهر  : متشغليش  بالك يا هدي انا كدا كدا اتعودت 

هدي : لا ياحبيبتي انا مش عاوزكي تتعودي  .. انا عاوزكي تسامحيه   .. قسوته  دي مش عليكي بس  دا ع ابنه وعليا انا كمان .. هو فاروق كدا مبيحبش  اللي يعارضه  ف حاجة

سهر  : غريبة قسوة عليكي انتي ازاي .. انا شايفة انه بيحبك اكتر من مراته الأولي 

هدي  : مش كل حاجة  بتكون  ظاهرة ياسهر  .. في حاجات بتكون جوانا محدش يعرفها غيرنا 

سهر : عندك حق 

هدي : المهم انا كنت عاوزكي  تسامحيه ده مهما كان اخوكي الكبير 

سهر  : هسامحه طبعا هسامحه 

هدي : جدعة ياسهر وقلبك كبير ..  انا هقوم احضر الاكل عبال  ما يجوا


فاروق و صافي داخلين الفيلا وهما بيضحكوا  و مبسوطين ..


هدي : اخيرا جيتوا 

سهر: يارب يكون اليوم حلو وتكون صافي انبسطت  

صافي : اوي اوي ياسهر  .. دا كمان بابا وعدني  ان هو هيحكيلي  حدوتة زي  زمان .. صح يابابا 

فاروق  : بس يابنت  حدوتة ايه  انتي كبرتي  ع الكلام دا .. 

صافي : ايه ده بقا ياسي بابا يعني كنت بتشتغلني 

فاروق غمزلها  : كدا وكدا بس قدامهم 

صافي ضحكت : اااه بحسب 

هدي : ربنا يخليكم لبعض يارب ويديم فرحتكم دي

صافي : يارب ياماما ويخليكي  لينا .. 

هدي : يلا تعالوا اتعشوا احنا قعدين مستنينكم 

صافي : لا عشا ايه احنا أكلنا كتير اوي ... انا تعبانة اوي وحاسة اني عاوزة انام 

فاروق : طب كويس نخلي الحدوتة مرة تانية بقا 

صافي : لا طبعا الحدوتة انهاردة يعني انهاردة.. مفهوم 

فاروق  : طلما قولتي انهاردة يبقا انهاردة طبعا .. عن اذنكم بقا احسن تتحول علينا .. اصل دي مجنونة 

هدي بتضحك : اتفضل طبعا 

صافي : بتقول حاجة ياسي بابا 

فاروق  : مبقولش ياحبيبتي .. انا جاي وراكي  اهو 


" سهر فضلت علامات الفرحة  ع وشها لحد مامشوا كلهم  و قلبت وشها .. ياتري بتفكر في ايه تأذي بيه فاروق ؟ "


____________________________


فريال  : انت نمت ياحازم 

حازم : لا ياماما لسه ..

فريال : ايه اللي مصحيك لحد دلوقتي .. مش عندك شغل بكرا 

حازم :  لا عندي شغل بس كنت بكلم كنزي وهنام  اهو.. 

فريال : كنزي ااه 

حازم : مالك ياماما ف حاجة 

فريال : مافيش 

حازم : لا فيه  مالك 

فريال : بصراحة كدا انا مش عجباني  كنزي دي 

حازم : بس عجباني انا 

فريال  : انت حر بقا ف اختياراتك 

حازم  : طب افهم ايه مش عاجبك فيها 

فريال : بنت مايعة كدا .. مش هتشيل مسئولية دي 

حازم : وانتي عرفتي منين ياماما .. دانتي لسه شايفها امبارح 

فريال : انا ليا نظرة ف الناس .. دي حتي مقدمتش  العصير 

حازم بيضحك : كل دا علشان مقدمتش  العصير .. احمدي ربنا لو كانت قدمته  كانت غرقتنا .. اصل كنزي مبتعرفش  تشيل صواني

فريال : نعم نعم ياخويا بتقول ايه 

حازم : انا عكيت الدنيا ولا ايه.. لا بصي انا مقصدش انا كنت بهزار 

فريال : لا انت بتتكلم جد .. جالك كلامي أيوة انا قولت مش هتعرف تتحمل مسئولية  .. ماهو انت لو كنت سبتني  اختارلك  .. 

حازم : هو مين اللي هيتجوز 

فريال : انت 

حازم : يبقا انا اللي اختار 

فريال : طب وانت بتختار مشوفتش  الحلوة اللي قدمتلنا  العصير دي .. فكرني  كدا باسمها 

حازم : قمر ياماما 

فريال : مشاءالله اسم ع مسمي ..  داخلة كدا  بالصنية بكل ثقة .. واضح انها بنت جدعة وبنت بلد وتتحمل مسئولية .. مش زي المايعة التانية 

حازم : انا بحب المايعة ياماما .. وبعدين انتي مش كنتي عاوزني  اتجوز .. اديني  هتجوز اهو اللي بحبها علشان اجبلك  العيال اللي نفسك فيهم 

فريال :  مانا اللي مسكتني  بس اني عاوزة افرح بيك واشوف عيالك .. غير كدا مكنتش سكت ابدا 

حازم  : انتي كل دا وساكتة  

فريال : اه وانا اتكلمت 

حازم  : لا لاسمح الله  انا اللي بتكلم .. تصبحي ع خير ياماما 

فريال : وانت من اهله ياحبيب ماما  


_________________________


اسر بيتصل  ب ليل 


ليل بنوم : اسر .. خير 

اسر : انا واقف برا اطلعي نتكلم 

ليل : واقف برا فين  .. انت  عارف الساعة كام دلوقتي 

اسر : اه عارف ويلا اطلعي

ليل : انت بتهزار صح  

اسر :  مش بهزار ياليل .. اطلعي عاوزك ف موضوع مهم 

ليل : هخرج ازاي يااسر افرض حد صحي .. خليها بكرا طيب  

اسر : لا مافيش بكرا اتصرفي واطلعي  

ليل : يووة يااسر ماشي ماشي هتصرف .. 


_______________________


وليد بيفتح الباب .. اتزق ف وشه  .. ورجالة  دخلت واتنين كتفوا ايد وليد 


وليد : انتووو ميييين  

احد الرجال : احنا اللي هناخد روحك ياروحمك .. كتفوا 


وليد بيضحك باستهزاق : ااه  انا فهمت  ..  الدكر  اللي بعتكم  .. معرفش يواجهني  لوحده ولا هو علشان مش راجل شبهكم


واحد منهم فضل يضربوا  ف وشه لحد ماوقع  ف الارض .. اتجمعوا  عليه كلهم ونزلوا ضرب فيه برجلهم ورموا  ع الأرض ومشوا  


ووليد وقع ف الارض بيحاول يقوم يوصل للموبايل .. وصل للموبايل وفتحوا  وبيتصل باسر 


__________________________


موبايل اسر رن واسر كنسل 

اسر : مش وقتك خالص ياوليد 


ليل طالعة متعصبة : اديني طلعت اهو في ايه بقا اللي مش قادر تستنا عليه لبكرا ومصحيني  من احلي نومة  .. اكيد حاجة تافهه  طبعا  انا عارفة انك 


اسر  قطع كلامها : ليل انا بحبك


ليل  : !!!!!  


__________________________


سارة نايمة موبايلها رن 

سارة بصت ف الموبايل : وليد بيتصل بيا دلوقتي  

سارة ردت : أيوة ياوليد  خير .... 

وليد : ساررة  الحقيني  انا بموتت  

سارة :  ايييييييه !!!! 


__________________________


ياتري ايه رد ليل ع اعتراف  اسر و سهر  هتنتقم من فاروق ازاي  ... هنعرف ف الاجزاء الجاية تابعوا..


حكاية_قمر 🌜💕

بقلم_ياسمين_علي  ••



● الجزء الثاني عشر ●


حكاية_قمر 💕🌜

بقلم_ياسمين_علي ••


نسترجع آخر أحداث الجزء اللي فات مع بعض .. 


سارة نايمة موبايلها رن 

سارة بصت ف الموبايل : وليد بيتصل بيا دلوقتي  

سارة ردت : أيوة ياوليد  خير .... 

وليد : ساررة  الحقيني  انا بموتت  

سارة :  ايييييييه ! انت بتقول اييه .. وليد  رد عليا انت فييين 

وليد : البيت  .. بسرعة مش قاادر 

سارة   :   اهدي طيب انا جيالك   مسافة السكة   هكون عندك 


__________________________


اسر : ساكتة ليه 

ليل  بتوتر : انت فجأتني يااسر .. انا مكنتش...

اسر قاطع كلامها  : مكنتيش متوقعة   اني اقولها ف الوقت ده .. بس كنتي حاسة 

ليل : أيوة بس يااسر .. انا ..

اسر : انا مش مستني منك رد دلوقتي ياليل  .. بس انا حبيت اقولها  ردا ع كلامك ليا  .. 

ليل : كلام ايه 

اسر : فكري كدا قولتيلي  ايه لما كلمتك عن  صافي 

ليل  : مش فاكرة ومش عاوزة افتكر 

اسر  ابتسم  : ماشي ياستي متفتكريش دا .. بس افتكري ان انتي بقيتي مهمة ف حياتي .. ورأيك يهمني  دايما 

ليل : وصافي  ؟

اسر : انا وصافي صحاب واخوات 

ليل : بس هي مش مقتنعة  بكدا 

اسر : والله دا مش  زنبي * موبايله رن * 

اسر ملامحه اتغيرت 

ليل :  في ايه ! 

اسر : سارة بتتصل دلوقتي .. ووليد اتصل من شوية 

ليل : طيب رد يمكن ف حاجة مهمة 


اسر : ايوة سارة  

سارة  بتتكلم بسرعة  :  اسر  الحقنيي  بسرعة   .. في ناس اتهجمت  ع وليد ف البيت وانا وهو ف المستشفي دلوقتي .. تعالي بسرعة .. 

اسر بخضة :  مين اللي اتهجموا ع وليد   .. !!

ليل  : اييه  وليد حصله حاجة 


سارة  : مش عارفة يااسر مش عارفة 

 اسر : طيب انتو ف مستشفي  ايييه 

سارة  : مستشفي **** 

اسر : اهدي خلاص انا جيلك

ليل : في ايه يا اسر وليد ماله 

اسر : معرفش مين اللي اتهجموا  عليه .. ادخلي انتي  انا رايح 


ليل : انا جاية معاك 

اسر : تيجي  فين ياليل متهزاريش .. ادخلي علشان ميقلقوش  عليكي 

ليل : هبقا اكلمهم يااسر .. يلا بس نشوفهم بسرعة 


___________________________


اسر وليل داخلين يجروا  


اسر : ساارة  .. وليدد  عمل ايه 

سارة بتعيط  : لسه مخرجش ومحدش عاوز يطمني  .. انا خايفة عليه اووي 

ليل : اهدي ياسارة  ان شاءالله هيقوم بالسلامة 

سارة  : يارررب  ياررب 


الدكتور خرج 


اسر : خير يادكتورر وليد جراله  حاجة 

سارة : هو فينه مخرجش  ليه طمني 

الدكتور  : اهدوا ياجماعة الحمدالله هو كويس دلوقتي .. بس لسه مفاقش من البنج 

سارة : الحمدالله يارب .. طيب ينفع اشوفوا  

الدكتور  : لما يفوق باذن الله تدخلوا  تشوفوا .. عن اذنكم 


ليل : خلاص ياسارة متضايقش  ان شاءالله لما يفوق تشوفيه  .. الحمدالله ان الدكتور طمنا 

سارة : الحمدالله 


" ليل بصيت لاسر  وبصوا  لسارة اللي خوفها ع وليد واضح جدا ان هو مش خوف  صحاب ع بعض  "  


_________________________ 


قمر  صحيت من النوم بتتمطع  وداخلة كالعادة تطمن  ع تونة وليل صحوا  ولالا .. دخلت الأوضة ملقتش غير تونة 


قمر : ايه دا هي ليل صحيت ولا ايه .. يمكن تكون ف الحمام ..راحت الحمام بتخبط


ليل .. ليل انتي جواا  .. فتحت الباب  ملقتهاش 


قمر بخضة : بسم الله الرحمن الرحيم  .. البت راحت فين من الصبح كدا 


جريت ع برا 

قمر :  خليل .. يا خليل 

خليل  : خير ياقمر 

قمر : ليل خرجت قدامك 

خليل : لا ياقمر مشوفتهاش  

قمر : يلاهوي  يلاااهوي  هتكون  راحت فيين  يعنييي  .. استررر  يارب 

خليل : معرفش  ياقمر .. دورتي  عليها جوا ف الفيلا 

قمر : وايه اللي هيدخلها الفيلا  دلوقتي 

خليل  : شوفيها مش هتخسري حاجة 

قمر  : ماشي هشوفها .. ربنا يسترررر 


_______________________


سارة : ها يادكتورر  فاق 

الدكتور : أيوة تقدروا  تدخلوا تشوفوا 

سارة دخلت اول واحدة .. ووليد رجله متجبسة هي وايده وفي كدمات ف وشه 


اسر : الف سلامة عليك .. مين شلفطك كدا بس قولي

وليد : 3  ولاد حرام  هجموا  عليا  .. خلوني  زي مانت شايف كدا 

ليل : حمدالله ع السلامة ياعم .. تعيش وتاخد غيرها  

وليد  : ليل كمان هنا .. الله يسلمك 

اسر : صممت تيجي معايا 

وليد  : فيها الخير والله 

ليل : والله ماحد في  الخير هنا غير سارة .. كانت قلقانة عليك طول الليل وكانت عاوزة تدخل تشوفك بس  الدكتور مناعها 

وليد  ابتسم لسارة  : انا مش عارف اشكرك ازاي ياسارة .. واسف اني تعبتك وجرجرتك ف نص الليل كدا اسف بجد 

سارة : متقولش كدا يا وليد انا معملتش حاجة .. المهم انت قوملنا بالسلامة  

وليد  : باذن الله 

اسر  : مقولتلناش  بردك مين دول 

ليل : اكيد حرامية طبعا 

وليد :  لا مش حرامية .. انا عارفهم 

سارة  : عارفهم منين  !

وليد : دا واحد اسمه ماجد السمري ضربته امبارح ف بعتهملي  

اسر : مين دا وضربته ليه  

وليد  : دا يبقا ابن عم هنا .. غلط فيا امبارح ومد ايده عليها مسكته  ضربتوا  ف نص الكلية .. ف بعتهملي  ع أساس كدا بياخد حقه 


" سارة  وشها اتقلب وليل لاحظت "

اسر : مين هنا دي كمان .. هو انا مقابلتكش  بقالي كتير ولا ايه 

وليد : واحدة لسه متعرف عليها .. بس بعد العلقة ديي انا شكلي هقطع علاقتي بيها 

"سارة فرحت " 

ليل : يبقا تستاهل .. دي اخرة سرمحتك 

وليد : خلاص هبطلها  

اسر : احلف كدا 

وليد : لحد لما اخف بس 


* الممرضة دخلت * 


وليد  : ايه القمر دا بس 

الممرضة ابتسمت : اتفضل العلاج  .. والدكتور دلوقتي هيجيلك .. عن اذنك 

وليد  : رايحة فين بس خليكي  .. 

" سارة بتحاول تمسك نفسها "  


ليل : ماخلاص ياوحش مش كنت هتتوب من شوية .. 


وليد : بحاول مش عارف 

الدكتور دخل : عامل ايه انهاردة 

وليد : الحمد لله  كويس .. بس رجلي هي اللي وجعاني  اوي 

الدكتور  :  هي الممرضة معطتكش  المسكن 

سارة  : عطتهولوا  يادكتور .. المهم وليد هيخرج امتا 

الدكتور : لا مش هينفع يخرج دلوقتي خالص .. 

سارة : مش حضرتك قولت ان هو بقا كويس 

الدكتور : أيوة بس محتاج رعاية .. 

وليد  : بس انا مش هستحمل قعدة المستشفي

سارة : طيب يا دكتور ايه الرعاية اللي هو محتاجة واحنا نعملهالوا  ف البيت  

الدكتور : ياخد العلاج ف مواعيده وحد يساعده ف كل احتياجاته  .. زي مانتي شايفة كدا هو مش هيقدر يتحرك لوحده  

سارة : ماشي خلاص يخرج واحنا معاه 

الدكتور : ماشي لو  هتقدروا انا موافق .. بس لو مش هتقدروا وهو مش حابب القعدة هنا .. ممكن نبعت معاه ممرضة هي هتفهم اكتر

سارة : لا لا  متقلقش  انا هكون معاه احسن من الممرضة  

وليد : لا انا بقول انتي هتكوني مشغولة ووراكي  كليتك  وأكيد مش فاضيلي  .. وانا مش هرتاح وانا  معطلك  يعني .. ف الاحسن الاقتراح اللي قالوا الدكتور انت تبعت ممرضة معايا 

الدكتور بصلهم  : زي ماتحبوا  

وليد  : وياسلام بقا لو يبعت اللي دخلت دي  

سارة بعصبية : انت  ازاي كدا .. انت اييه يااخي  مبتحسش

وليد  : في ايه مالك 

سارة : ماااليي  !! لااا ماليش .. انا غلطانة اصلا  اني كنت بستحمل كل تصرفاتك دي وبعدي  وبسكت  ..  علشان ب  ... * عيطت *   انا كنت بضيع وقتي و انت مافيش فايدة  فيك  

 خدت شنطتها وطلعت تجري  وليل وراها 

ليل  : سارة استني  بس 


اسر : ليه كدا ياوليد 

وليد : اسر روح وراها لو سمحت 

اسر : ماشي .. بس هرجع علشان لازم نتكلم 


وليد : ماشي بس الحقها 


_______________________


نور : اهدي ياقمر ان شاءالله هتكون كويسة متقلقيش 

قمر : اهدي ازاي .. دي اول مرة تحصل وموبايلها كمان هنا .. انا خايفة عليها اوي .. لو حصلها حاجة مش هسامح نفسي

زين : هو اسر  ف اوضته  

عايدة : لا مش ف اوضته 

احمد  : هيكون راح فين هو كمان 

زين : استنا يابابا انا هكلموا  


______________________ 


اسر نازل يجري: فين سارة ياليل  

ليل : مشيت وهي منهارة .. مردتش تخليني  اروح معاها .. صعبانة عليا اوي بجد  وليد حراجها  

اسر : مش عارف بيعمل ليه كدا معاها 

* موبايله رن * 

اسر : دا زين 

ليل : يلاهوي  احنا نسينا نكلمهم 

اسر  : أيوة يازين  

زين : ايه يااسر فينك  

اسر : انا ف المستشفى  مع وليد 

زين : هي ليل معاك 

اسر : اه 


قمر : ليل معاه

زين : اه 

قمر خدت الموبايل من ايده  : أيوة ياليل .. انتي فين .. كدا تخضيني  عليكي 


ليل : أيوة ياقمر .. انا اسفة والله انا خرجت ومقولتلكيش 

قمر : تعالي بس ياليل الأول وبعدين نتكلم . . يلا 

 متتأخريش  مستنياكي  


نور  : خلاص ياستي اطمنتي  .. بطلي عياط بقا 

قمر : الحمدالله  .. انا متشكرة اوي يازين علشان طمنتني  عليها  

زين : لا  متشكرنيش .. انا كنت بطمن ع اخويا اصلا   .. يلا انا رايح الشغل عن اذنكم 

احمد : استنا يازين هاجي معاك 


قمر بصاله بغيظ  : انا غلطانة اني بعبره  اصلا .. مبيعرفش يبقا كويس  خمس دقايق ع بعض 

________________________


كنزي : صباح الخير ياماما

نجلاء: صباح النور ياحبيبتي .. صاحية بدري كدا ليه عندك محاضرات 

كنزي : لا انا اجازة انهاردة  .. بس مش جيلي نوم 

نجلاء : ايه اللي مطير النوم من عينك 

كنزي : مش عارفة ياماما  .. متوترة كدا وخايفة  .. مش فاهمة ليه الاستعجال دا مش كنتو خلتوها  سنة  ع الاقل 

نجلاء  : واحنا مالنا  ياختي مش حماتك هي اللي مستعجلة  .. متكلمتيش  ليه ساعتها  ولا القطة كانت واكلة لسانك .. مش ابوكي سألك قولتي موافقة  بتتكلمي  ليه دلوقتي 

كنزي : خلاص ياماما خلاص مش هفضفض  معاكي بحاجة تاني علشان  ترتاحي  

نجلاء  : استغفرالله العظيم .. خلاص تعالي متزعليش .. تعالي 

كنزي : انا مش زعلانة ياماما بس مش عاوزكي واخدة موقف من مامت حازم كدا 

نجلاء  : ياحبيبتي انا مش واخدة موقف منها ولا حاجة .. كل الحكاية اني مريت بتجربة  مكنتش احب انك تدخليها  .. بس خلاص طلما انتي راضية خلاص مش هعترض  .. وأن شاءالله يكون حالك احسن مني 

كنزي : يارب ياماما 

نجلاء  : طيب بما انك بقا معندكيش حاجة انهاردة  ايه رايك ننزل نشتريلك شوية حاجات كدا لجهازك  .. اه بلاش نزنق  نفسنا للاخر ومافيش وقت 

كنزي بفرحة  : موافقة طبعا  

نجلاء : خلاص ياحبيبتي انا هكلم ابوكي  اقولو ..


_________________________


ليل داخلة  وقمر جريت عليها 

قمر : كنتي فين ياليل وازاي تخرجي من غير ماتقوليلي  

ليل : معلش ياقمر بس ف واحد زميلنا  كان تعبان وروحنا  زورنا  .. ونسيت الموبايل هنا معرفتش  اكلمك .. عن اذنك انا هدخل انام بقا علشان تعبانة 

قمر  : تعالي هنا انتي رايحة فين انا مخلصتش كلامي 

ليل : ماشي لما اصحا نتكلم

قمر : مافيش حاجة لما تصحي دلوقتي 

ليل : في ايه ياقمر مالك بقولك تعبانة منمتش  طول الليل 

قمر  : وهو حد قالك متناميش .. حد قالك تخرجي نص الليل من غير ماتقولي !! 

ليل : واحد تعبان وروحنا نزوروا  حصل ايه يعني ..   

قمر : انتي شايفة ان اللي عملتي دا عادي  يعني ؟؟ خروجك من غير علمي نص الليل .. واكتشف الصبح انك مش موجودة وقلبي كان واكلني  عليكي وراسي عمالة تودي  وتجيب ياتري حصلها ايه وراحت فين .. كل داا عادي 

ليل : قمر لو سمحتي بقولك تعبانة حسي بيا شوية   

قمر بعصبية : وانا مين يحس بيا !!! انتي تعبانة وانا ايييه  .. عايشة حياتي ومبسوطة يعني .. مانا شايلة الهم  ومبتكلمش  .. وبقول اسيبك تعيشي الحياة اللي انا معشتهاش  .. انا عاوزة ايه غير اشوفكم مبسوطين .. بس تزوديها  لا مش هسمحلك  مش علشان عشنا  ف فيلا تنسي الي اتربينا عليه وتفكري  ان كل حاجة بقيت عادي بنسبالك 

ليل بعصبية  : انا مبقتش  صغيرة يا قمر انا عارفة انا بعمل ايه كويس .. وياستي  مش عاوزكي تشيلي همي انا اعرف اشيلوا  لوحدي ارتاحي بقا ولو انا اللي تعباكي  .. انا بقولك اهو شيليني  من دماغك علشان ترتاحي  وتعيشي مبسوطة ..  بس متتحكميش  فيا بعد اذنك 

قمر  دمعت : ماشي ياليل طلما انتي شايفة نفسك مش صغيرة .. ومش لازم  اتحكم  فيكي ولا عاوزني  اشيل همك واقلق عليكي .. زي ماتحبي انا مش هتدخل ف حاجة ليكي تاني ياستي .. عن اذنك 


"ليل اتضيقت من اللي قالته .. مش عارفة ليه عملت كدا مع قمر .. جايز تفكيرها ف مامتها هو اللي مأثر عليها "


تونة طلعت من ورا الكنبة.. ليل اتخضت 

ليل : يخربيتك.. انتي بتعملي ايه هنا 

تونة : كنت قعدة بسمعكم  ياختي .. ايه اللي عملتيه دا مع قمر .. اخزقلك  عينك  دلوقتي يعني 

ليل : ونبي ياتونة سبيني  انا مضايقة ومش طايقة نفسي 

تونة : احسن علشان تبقا تضايقي  قمر تاني احسن 

ليل عيطت : مكنش قصدي .. انا غبية وبتغبي  دايما بس والله بيبقا غصب عني 

تونة  : طب خلاص متعيطيش  .. خلاص بقا متزعليش مني .. انا بس مبحبش  قمر تضايق 

ليل : ولا انا والله بس  غصب عني بقا 

تونة : خلاص لما قمر تيجي تصالحيها  ماشي 

ليل : حاضر هعمل كدا .. ممكن ادخل انام ولا انتي كمان هتمنعيني 

تونة : لا روحي اتخمدي  مش طايقة اشوف وشك 

ليل : يوة مانتي كنتي لسه حلوة 

تونة : كيفي كدا بقا يلا غوري  

ليل : حاضر 


___________________


قمر قعدة لوحدها بتعيط .. حد خبط ع ضهرها  بتلف تبص 

قمر ابتسمت : كريم  .. تعالي اقعد معايا .. عامل ايه ؟

كريم ابتسم  و شاور بايده : 👍🏻 

قمر : يارب دايما ياحبيبي 

كريم مسح دموعها بايده  وبصلها وكأنه بيسألها  ليه بتعيطي ؟ 

قمر : اتخنقت انا وليل .. انا مش زعلانة من كلامها ليا  .. انا زعلانة علشان مش عارفة اللي جواها  .. ليل اختي انا  مربيها تصرفاتها دي مبتعملهاش  غير وهي جوها حاجة مخبيها  .. انا خايفة عليها اوي .. وف نفس الوقت مش عاوزه اضغط   عليها علشان تحكيلي حاجة  .. مش عارفة اعمل ايه ياكريم 


كريم قام وقف 

قمر : رايح فين 

كريم شاورلها تستنا ✋🏻 


" بعد ١٠ دقايق  جالها تاني " 


قمر : روحت فين وسبتني 

كريم فتح ايده كان فيها سلسلة رقيقة جدا وفيها قلب صغير  ♡


قمر  : جميلة اوي  ياكريم.. دي لمين 

كريم شاور عليها 

قمر : ليا انا  .. انا اول مرة حد يجبلي هدية .. متشكرة اوي ياحبيبي .. ممكن تلبسهالي بقا 

كريم فرح انها عجبتها  ولبسهالها 

قمر حضنته  : اوعدك  مش هقلعها  خالص 


___________________________


نادر فتح باب الأوضة 

نادر : سارة ياحبيبتي انتي نايمة 

سارة عدلت نفسها  : لا يابابا انا صاحية .. 

نادر : كنت عاوز اتكلم معاكي 

سارة : عارفة يابابا اللي هتقولو  

نادر : لا مش عارفة .. انا فكرت ف اللي اتكلمنا فيه .. ولقيت ان معاكي حق مش علشان سفري اغيرلك حياتك  .. موافق انك تفضلي هنا طلما هتكوني وسط صحابك والناس اللي بتحبيها  

سارة : لا يابابا انا مش هفضل هنا .. انا ماليش حد هنا غيرك انت وبس .. وبما انك هتسافر  .. انا هروح اعيش مع ماما واختي ف اسكندرية 

نادر : بتتكلمي جد .. انتي متأكدة من قرارك ياسارة 

سارة  : اه يابابا متأكدة 


 نادر : الحمدالله .. انتي عملتي الصح ياسارة .. انا كنت هبقا قلقان عليكي  وانتي لوحدك .. بس مكنتش عايز ازعلك .. من بكرا هجهز  نقل ورق كليتك .. انا هروح بقا افرح مامتك  بالخبر الحلو دا .. عن اذنك

سارة : اتفضل 


______________________ 


قمر راجعة  البيت  

تونة جريت عليها : حبيبتي ياقمر .. اخيرا جيتي ..

قمر  : كلتي ياتونة 

تونة  شاورت  ع ليل : اه البت دي اكلتني  

قمر بصيت لليل : طيب ياحبيبتي  صحة وهنا ع قلبك .. انا داخلة انام 

ليل مسكت ايدها  : استني ياقمر .. انا اسفة   .. انا غبية وعبيطة  وهبلة وصغيرة  .. وحقك تعملي فيا كل اللي انتي عاوزة  كمان ... بس متزعليش مني 

قمر  ابتسمت : للاسف مش بعرف ازعل منك  .. تعالي ف حضني بقا 


ليل جريت حضنتها 

تونة  : الله انتو هتسبوني  واقفة اتفرج كدا خدوني معاكم 

ليل : تعالي تعالي  

قمر : ربنا ميحرمنيش منكم ابدا  

ليل : يعني دلوقتي مش زعلانة مني 

قمر  : لا مش زعلانة .. بس  انتي فيكي ايه مخبية عليا احكيلي 

ليل :  انا مافيش  حاجة مخبيها ياقمر

قمر : مش عليا الكلام دا ياليل .. دانا الي مربياكي  يابت 

ليل ضحكت : ماشي ياستي هقولك .. فاكرة لما حكتلك  قبل كدا ع ان ف حد انا معجبة بيه 

قمر  : اه فاكرة 

ليل : اعترفلي  بحبه .. ومتلغبطة  مش عارفة اعمل ايه .. هو كويس وجدع  وانا كمان بحبه 

قمر : اممم بس انا مش موافقة عليه 

ليل : ايه دا ليه بس مش لما تعرفي الأول 

قمر : يعني يجرجك  ف نص الليل علشان تشوفي صاحبه ف المستشفي وف الاخر عاوزني اوفق 

ليل بصدمة : انتي قصدك ع مين 

قمر : هو فيه غيره ياختي .. الأستاذ اسر 

ليل : انتي عرفتي منين .. وبعدين هو والله قالي مروحش  بس انا صممت اروح 

قمر : مش موافقة يعني مش موافقة 

ليل  : لا ونبي انا كدا هعيط 

قمر ضحكت : لا خلاص متعيطيش  يابيضة انا بهزار معاكي .. 

ليل : بجد يعني انتي موافقة ع اسر 

قمر : موافقة من وقت ماهو كلمني 

ليل : ايه .. اسر كلمك 

قمر : اه كلمني من فترة واستأذني ان يتقرب منك  .. وحضرتك الي اسمك اختي محكتليش حاجة 

ليل فرحت : انتي بتتكلمي جد ياقمر .. اسر كلمك عليا 

قمر  : شوفي انا بقول ايه وانتي بتقولي ايه .. اه ياستي كلمني عليكي 

ليل : طيب انتي شايفة اني اوافق  

قمر : والله طلما انتو الاتنين بتحبوا بعض وافقي  .. بس يكون ف علمك مافيش حاجة هتحصل غير لما اشوف تقدير اول سنة ليكي .. وهو كمان ينجح .. غير كدا مش هوافق .. قولتي ايه بقا 

ليل : موافقة طبعا


__________________________


بعد مرور اسبوع □ 

 - في الكلية  اسر وليل قعدين .. وصافي جاية من بعيد شافتهم اتعصبت بس حاولت تكون هادية وراحت عليهم 


صافي : هااي ياشباب عاملين ايه 

*ليل مردتش عليها *

اسر : الحمدالله كويسين ..

صافي : وحشتوني اوي .. بقالي كتير مجتش ولا شوفتكم 

اسر مستغرب انها  متعصبتش لما شافته مع ليل .. وليل مستغربة انها متعاركتش  معاها ! 

صافي : اومال فين وليد و سارة مش ظاهرين  يعني .. 

اسر : وليد في البيت من ساعة ماخرج من المستشفي 

صافي  : مستشفي ليه 

اسر : في ناس  اتهجموا عليه ف بيته 

صافي : بتهزااار  .. دا حصل امتا محدش قالي يعني .. طب وفين سارة 

اسر : معرفش آخر مرة شوفتها ف المستشفي  

ليل : انا كلمتها امبارح .. وعرفت انها سافرت اسكندرية عند مامتها  .. 

اسر : بتتكلمي جد .. مقولتليش ليه

ليل  : نسيت وانت مسألتش

صافي :  سارة تروح  لمامتها اسكندرية  .. ازاي متقوليش وتقولك انتي

ليل : نعم ! 

صافي : اقصد يعني اننا اصحاب اوي من قبلك 

ليل : والله انا اللي كلمتها  اتطمن عليها .. وتقريبا لو كنتي اتصلتي  بيها كانت هتقولك  ولا ايه 

صافي : اه صح انا مكنتش بكلمها  خالص .. هبقا اطمن عليها  .. المهم انتو هتعملوا ايه دلوقتي 

اسر : انا لازم اروح لوليد.. ليل يلا علشان اوصلك 

ليل : ماشي يلا 

اسر : عن اذنك ياصافي 

صافي : اتفضلوا  


ليل : اسر انت لاحظت ان صافي هادية 

اسر : اه بقيت غريبة اوي ..

ليل  : دي لا غارت عليك ولا اتعاركت معايا .. 

اسر : اكيد مامتها فهمتها ان انا وهي أصحاب بس .. كويس بردك علشان ميبقاش ف مشاكل بينكم  

ليل : بس انا مش مرتاحة .. هدوئها  دا مش طبيعي

اسر : لا ان شاء  الله ميكنش ف حاجة .. 

ليل  : ان شاءالله 


______________________


في المطعم ○ 

الجرسون  : حضرتك تأمر بحاجة تانية 

سائر : لا شكرا اتفضل 

نور : ها بقا قولي كنت عايزني  ف موضوع مهم 

سائر : نور انتي لسه كل دا ثقتك  فيا مرجعتش  

نور  بخبث :  لا 

سائر : للدرجة دي يانور مبقتيش  قادرة تثقي  فيا 

نور  : بصراحة اه 

سائر : طب وبعدين فضلك وقت قد ايه علشان ثقتك فيا ترجع وتوافقي  اني اتقدملك

نور : يعني سنة سنتين تلاتة 

سائر : نعععععممم

نور  : وطي صوتك ياسائر الناس

سائر  : حاضر هوطي صوتي .. قولي بقا 

نور : طيب هقولك .. بصراحة انا ثقتي  فيك موجودة  مراحتش  زي ماقولتلك .. لو مكنتش واثقة فيك مكنتش اديتك فرصة .. انا من وقت ماسافرت وانا واثقة انك هترجعلي  تاني 

سائر فرح : بجد .. طب حلو اوي .. اومال كنتي بتقولي كدا ليه 

نور : بصراحة كنت عايزة وقت افكر ف الموضوع 

سائر : طب ها فكرتي ولا ايه 

نور هزت رأسها وهي مبتسمة 

سائر : ايه ؟ 

نور : موافقة 


_________________________


وليد : اسر .. ادخل 

اسر : عامل ايه انهاردة 

وليد : الحمدالله بقيت احسن من الاول بكتير طبعا .. انت ايه اخبارك  وليل عملت معاها ايه 

اسر : كويسين .. اومال فين الممرضة  .. 

وليد  : ممرضة ايه .. اه انت صدقت ولا ايه انا مجبتش حد يقعد معايا .. انا ساعدت نفسي.. واخد ع كدا ياما تعبت وكنت لوحدي 


اسر : وايه لازمة الشويتين اللي عملتهم قدام سارة 

وليد  : عادي المهم هي عاملة ايه 

اسر  : سارة سفرت اسكندرية وهتستقر هناك 

وليد اتضايق وملامحه اتغيرت : كويس كدا احسن لها .. المهم تشرب ايه 

اسر : اشرب ايه ؟..  انت معندكش دم يابني .. البنت سفرت بسببك

وليد : ليه يعني وانا عملت ايه 

اسر : معاملتك ليها دايما  بتتعمد تتجاهل  وجودها .. وتصرفاتك مع البنات اللي حواليك .. كانت مستحملة كل دا بس   انت زودتها عليها ياوليد 

وليد : مكنش ينفع اعاملها  بطريقة غير دي .. واهي  الطريقة نجحت وبعدت 

اسر : اشمعنا هي اللي تعاملها كدا .. مانت كويس مع كل اللي حواليك ليه هي بالذات 

وليد   : علشان هي غيرهم .. هي مش زي ولا واحدة فيهم  علشان اعاملها  زيهم .. سارة  كانت مختلفة دايما ف نظري  .. ومش هقبل  اخليها زي اللي عرفتهم ولا تكون واحدة منهم 

اسر : معني كدا انك  بتحبها 

وليد : يوووة  اه يااسر بحبها ارتحت 

اسر : طيب ليه بتعاملها كدا طلما انتو الاتنين بتحبوا بعض ليه تخليها تبعد عنك 

وليد  :  علشان مش عاوزها تنجرح .. بعدتها  وعملتها  كدا .. من وقت ماحسيت حبها ليا وانا بحاول ع قد مااقدر  اتجنبها  وابعد عنها .. 

اسر : مش فاهمك بجد بتحب واحدة وهي بتحبك ايه اللي يمنع 

وليد  : وايه فايدة الحب و ف النهاية مش هتجوزها 

اسر  : مش هتتجوزها  ليه ؟؟ 

وليد  : علشان انا مش هتجوز اصلا  .. مش هكرر  اللي اهلي عملوا فيا 

اسر : يعني ايه مش فاهم وايه اللي اهلك عملوا 

وليد  : يعني مش هتجوز انا هعيش حياتي لوحدي .. لحد مااخلص كلية واسافر لوحدي بردك ..  متجوزش  و اسافر اشتغل برا وارمي ابني  هنا يعيش لوحده زي ماهما عملوا فيا 

اسر : ايه التفكير دا ياوليد ! انا اول مرة اسمعك بتقول كدا 

وليد  : دا مش  تفكير دا قرار مش  هسمح  لابني يعيش العيشة الي عشتها تاني 

اسر : وليه كدا اصلا ماتتجوز وتعيش هنا عادي 

وليد : مش بالسهولة اللي انت متخيلها  دي يااسر .. دا نظام  عندنا ولازم اتخرج واسافر امسك شغلهم .. 

اسر : يعني هتسيب  حبك كدا  يضيع علشان خاطر تفاهات  ف دماغك 

وليد  : اسر  دا قراري  خلاص .. وسارة سفرت  وان  شاءالله هتلقي الاحسن مني .. انا مستهلش  سارة اصلا 

اسر : فعلا ياوليد  انت متستهلهاش 

__________________________


صافي : بابا انا كنت عاوزة اتكلم معاك ف حاجة 

فاروق : اتكلمي ياحبيبتي 

صافي : لا ف المكتب لوحدنا 

هدي : اسرار بقا وكدا ماشي  ياستي انا ممكن اقوم عادي 

فاروق  : لا خليكي انا هقوم معاها ع المكتب .. يلا بينا 


سائر داخل مبسوط  : باباااا 

فاروق لف : سائر  .. خير  .. شكلك  مبسوط 

سائر  : اه جدا .. كنت عاوز اتكلم معاك 

فاروق : لوحدنا بردك ؟ 

سائر  : لالا هنا عادي .. انا عاوز اخطب نور  

هدي بفرحة : الف مبروك ياحبيبي الف مبروك 

فاروق  : نور الألفي ؟ 

سائر  : أيوة يابابا هي في غيرها 

هدي : مالك يافاروق 

فاروق : لا ماليش  بس مستغرب هي وافقت بعد  اللي حصل 

سائر  : أيوة وافقت يابابا الحمدالله 

فاروق  : معني كدا انك مش هتسافر تاني 

سائر : لسه مقررناش  بس اللي يريحها  انا هعملوا 

فاروق  : اذا كان كدا ماشي انا هكلم  احمد ف الموضوع .. مبروك مقدما 

سائر  : الله يبارك فيك يابابا 

صافي بتكلم نفسها  "حلو اوي   كدا جتلي  ع طبق من دهب مفضلش  غير اني اقول لبابا "  

صافي : مبروووك ياسائر ياحبيبي 

سائر  : الله يبارك فيكي .. عقبالك ياصغنن 

صافي : ان شاءالله .. يلا يابابا بينا 

سائر  : ع فين 

صافي : عاوزة بابا ف موضوع كدا 

سائر : خير 

صافي  : هتعرف بعدين  .. يلا عن اذنكم بقا 


هدي وسائر  : ربنا يستر  


_________________________


ف أوضة نور ○


احمد : ممكن ادخل 

نور : بابي طبعا اتفضل 

احمد : اخبار عروستنا القمر ايه 

نور اتكسفت :  تقصد ايه بعروستنا دي  

احمد : ع بابي  بردك .. ماشي يانور ع العموم فاروق كلمني  عن سائر ..  وهما جايين بكرا 

نور بفرحة : بكرا بكرا انت بتتكلم بجد يابابي 

احمد : والحاجات دي فيها هزار  بردك .. الف مبروك ياحبيبت  بابي 

زين : مبروك ع ايه متفرحوني معاكم 

احمد : فاروق جاي بكرا يطلب ايد نور لسائر  .. لازم بكرا تكون موجود 

زين : طبعا هكون موجود .. مبروك ياحبيبتي  

نور : الله يبارك فيك يازين  عقبالك 

احمد : اتكي ع كلمة  عقبالك  

زين : لا متتكيش  اوي لتستجاب  بجد 

احمد : يا سلام وانت مش عاوزها تستجاب ليه  يعني .. هتفضل قاعد ف ارابيزي  كدا كتير 

زين : مش  وقته يابابا  .. المهم دلوقتي نفرح بنور

احمد : ماشي يازين بس هنتكلم تاني  ف الموضوع دا 

زين : ان شاءالله

 _____________________


○ اليوم التالي ○


عايدة واقفة ف المطبخ وقمر دخلت 

قمر : عيودة حبيبتي .. بقولك اخلعي  بقا انتي انهاردة شوفيلك حاجة تعمليها  علشان الليلة دي انا هقوم بيها .. وهعمل الاكل كله للضيوف  اللي جايه 

عايدة : ابدا مايحصل ياست قمر دا فيها طردي  المرة دي 

قمر : طردك ليه  انا اكلي معجبهمش  ؟ 

عايدة : لا طبعا دا عجبهم جدا وبالاخص الأستاذ زين .. بس احمد بيه محرج  عليا انك تعملي حاجة تاني وقالي دا شغلك ياعايدة.. وانا مش هكسر كلامه 

قمر : شغل ايه ياعايدة احنا كلنا قعدين ف بيت واحد مافيهاش  حاجة لما نساعد ... وبعدين دي حاجة مني ل نور ودا اقل حاجة اقدمهالهم يعني من اللي بيعملوا معايا 

عايدة  : ابوس ايدك ياست قمر خرجيني  من الموضوع دا .. ردي  الجميل ف حاجة تانية .. انا ماليش  مكان غير هنا ومعنديش استعداد اخسره 

قمر : طب انا عندي فكرة .. انا هعمل الاكل وكأنك انتي اللي عاملة 

عايدة : لا بردك هيعرفوا 

قمر  : ياستي هما هيركزوا في مين طبخ ومين مطبخش  .. هما هيركزوا مع الضيوف .. اسمعي مني بس .. الاكل كتير اوي هتلحقي تعملي كل دا .. انا هساعدك .. وانتي روحي اعملي اي حاجة تانية .. 

عايدة  : ماشي ياست قمر بس محدش هيعرف زي ماقولتي .. وتاخدي بالك لحد يشوفك  

قمر : من عنيا 


_______________________


ريم بتضحك : بصي ياماما الحتة دي بتفصلني 

 مني : سارة ياحبيبتي  تعالي اتفرجي معانا ع الفيلم 

سارة  : اتفرجي انتي ياماما .. انا هنام علشان تعبانة 

ريم : هي من ساعة ماجت وهي تعبانة كدا 

مني : بس يابنت عيب تكلمي ع اختك الكبيرة كدا 

ريم : اقول ايه يعني مش دي الحقيقة .. وبعدين انا لسه متعودتش  عليها 

مني : طب اتفرجي  وانتي ساكتة بقا ممكن 

ريم : حاضر حاضر 


___________________


زين بيدور ع عايدة ودخل لقي قمر ف المطبخ هي اللي بتعمل اكل ..


زين : انتي بتعملي ايه هنا ! 

قمر بخضة : بسم الله الرحمن الرحيم .. مش تكح وانت داخل ولا اي حاجة  فجعتني  

زين : ردي بتعملي ايه هنا 

قمر بتوتر : بعمل ايه هنا .. انا 

زين : ها ؟؟

قمر : طيب هقولك بس اوعدني  انك مش هتقول لحد 

زين : ع حسب  

قمر : بص بصراحة  انا اللي هعمل الاكل انهاردة  .. بس متقولش للاستاذ  احمد 

زين : مقولهوش  ليه بقا .. علشان لما تحطي  سم ف الاكل عايدة الغلبانة تلبسها 

قمر بعصبية : سم ايه اللي احطه انت عبيط

زين : احترمي نفسك .. انا برغي معاكي ليه .. انا هروح أبلغ بابا 


قمر مسكته :  لالالالا  استنااا بس   

انا اسفة ارجوك متقولهوش  .. انا وعدت عايدة واستاذ احمد لو عرف انها خلتني  اعمل هيطردها .. وانا مش عاوزة اتسبب ف اذي ليها .. انا بس عاوزة افرح نور واشرفها  قدام الضيوف بس مش اكتر .. لا سم ولا غيره  

زين بصلها وساكت 

قمر : ها قولت ايه .. هتقولو 

زين : لا 

قمر فرحت  

زين : مش علشانك علشان عايدة غلبانة بس 

قمر  : المهم متقولهوش  وخلاص 

زين : ماشي بس انجزي علشان الناس زمانهم جايين 

قمر : حاضر 

زين خرج 

وقمر بتتريق عليه  وبتقلده : مش علشانك دي علشان عايدة غلبانة  .. انسان لزج 


تونة : كلامك لوحدك كتر هنبتدي  نجبلك  دكتور كدا يطمنا  ع حالتك 

قمر : خدي ياتونة تعالي عاوزكي 

تونة: عاوزة ايه انا مش فضيالك 

قمر :  ليه ياختي وراكي  ايه 

تونة : عاوزة اطلع اساعد العروسة 

قمر : تساعدي  العروسة ولا تحطي  من الي هتحطوا  العروسة 

تونة : الاتنين ✌🏻


قمر : لا بصي فكك من الكلام دا انا عاوزكي  تقعدي قريب من المطبخ .. اي حد يجي تيجي تبلغيني  بسرعة مغهوم 

تونة : هتدفعي  كام 

قمر : مادية حقيرة 

تونة : انا اطلع اشوف نور حبيبتي 

قمر : لا استني  هديكي اللي انتي عاوزة بس يلا روحي بسرعة 

تونة : ماشي 


___________________

فاروق  : انا جهزت 

هدي : وانا كمان خلصت .. وسائر كمان جاهز من نص ساعة 

فاروق : مستعجل اوي 

هدي : اه   طبعا بيحقق حلمه ربنا يفرحه 

فاروق  : يارب .. اومال فين صافي 

صافي جاية  تجري بالفستان : انا جهزت  خلاص 

هدي باستغراب : ايه الحلاوة دي ياصافي .. انتي عاوزة تغطي  ع العروسة ولا ايه 

صافي ضحكت : لا مش هغطي  عليها بس مش بعيد اكون انا كمان زيها 

هدي : انتي تقصدي ايه 

فاروق  : متقصدش  حاجة يلا طلما كلنا جهزنا  يلا نروح 

سائر : اومال فين سهر  


سهر : معلش ياسائر مش هقدر اجي  

هدي : ليه ياسهر كدا  تعالي معانا فكي عن نفسك 

فاروق  : محصلش حاجة يعني تبقا تعوضها  بعد كدا .. دي قعدة كلام بس مش لازم تكون موجودة

سهر : فاروق عنده حق  .. وكمان انا راجعة تعبانة مش هقدر اجي متزعلش  ياا حبيبي  ماشي 

سائر : ماشي هسامحك المرة دي بس بعد كدا مافيش اعذار 

سهر : باذن  الله 

فاروق : يلا بينا 

صافي : يلا باي ياسهر 

سهر : بااي 


موبايلها رن 

سهر : الو .. ايييه انتي متأكدة .. رجع من السفر انهاردة .. ماشي .. تمام .. تمام .. شكرا اوي انك قولتيلي .. بااي 


_______________________


العيلتين  سلموا ع بعض وقعدوا  .. ونور وسائر جنب بعض ومبسوطين


احمد  : منورني يافاروق  والله  انت و مدام هدي وصافي حبيبتي .. وعريسنا 

فاروق : منورة بيك  يااحمد .. ياااه اخيرا من زمان واحنا مستنين اليوم  دا .. فاكر وهما صغيرين لما اختاروا بعض واحنا قولنا هنجوزهم لما يكبروا 

احمد : واهو كبروا وكبرونا  معاهم 

الكل ضحك 

نور : نكبرك ايه بس يابابي  انت لسه صغير 

اسر : طبعا دا لسه شباب كمان 

احمد : يابكاشة انتي وهو .. قال شباب  قال 


" الكل ضحك ومبسوط ونور بتبص ل سائر و صافي بتبص لأسر وهو مستغرب "


هدي : طيب عن اذنكم انا هروح الحمام 

احمد : استني اناديلك عايدة توصلك 

هدي : لا لا خليها انا هعرف السكة متقلقش 

*موبايل زين رن *


زين : طيب استأذن بس ارد ع المكالمة 


احمد : اتفضل   .. ها كنا بنقول ايه 


فاروق  : كنا عاوزين نعرف انت موافقتك ع سائر 

احمد : انا موافق طبعا وانا هلقي احسن من سائر لنور 

سائر بفرحة : طيب نقرأ الفاتحة بقا 

فاروق  : استني  


_________________________


هدي بتدور ع الحمام مش عارفة  فين دخلت المطبخ 

هدي : بعد اذنك ياحبيبتي الحمام منين 


قمر لسه بتلف شافت هدي   وقفت مصدومة  : انتي !!! 

هدي : قمرر  انا مش مصدقةة  .. قمر ياحبيبتي كبرتيي  ..

" راحة تحضنها قمر منعتها " 


تونة داخلة تجري .. 

قمر : تونة ايه جابك هنا 

تونة : جاية اقولك ان الست دي جاية ع المطبخ زي ماقولتيلي  

هدي بفرحة  : مين دي ياقمر بنتك

تونة : لا مش بنتها .. انا اختها 

هدي : اييه ؟؟ 


________________________ 


سائر : نستنا ايه  يابابا مش كلنا فرحانين وموافقين  .. يبقا نقرأ الفاتحة 

فاروق  : لا نستنا  لغاية  لما نخلي الفرحة تبقا فرحتين  .. ولا انت عاوز تفرح لوحدك   ياسائر .. 

احمد : انت تقصد ايه يافاروق 

فاروق : احمد بيه انا بطلب  ايد نور ل سائر ابني .. واسر لصافي  

الكل وقف من الصدمة 


______________________


تونة : اختها  .. اختها 

قمر بتوتر : روحي ياتونة دلوقتي العبي برا 

تونة : في ايه ياقمر انا عملت حاجة 

قمر اتعصبت : تونة بقولك اخرجي  اسمعي الكلام 

تونة : حاضر  


" طلعت قدامهم بس وقفت استخبت  "


" وزين  كان معدي من ناحية الباب اللي ف الجنينة شافهم وقف يسمع "


هدي : اييه اللي بتقولو البنت دي اختك ازاي 

قمر : اظن دا شئ ميخصكيش ف حاجة .. 

هدي : ايه الأسلوب الي بتتكلميه  بيه مع امك دا ياقمر 

قمر : امي ؟؟؟؟ بآمرة  ايه معلش .. انتي مش ام اصلا ولا ينطبق عليكي اي معاني  الأمومة . . اللي تسيب عيالها وتهرب تبقا مش ام 

هدي دمعت : اوقات بنعمل حاجات بتكون غصب عننا بس مافيش حل تاني غيرها 

قمر  : بجد  والله والحاجات دي كان حلها الوحيد انك تسيبي بناتك !! 

هدي : قمر انتي عمرك ماهتفهميني  .. ف حاجات مش هينفع اتكلم فيها  فات أوانها خلاص 

قمر : ومين قالك اني عاوزة افهم حاجة اصلا .. اتفضلي روحي مكان ماجيتي  

هدي  : بس انا عاوزة افهم البنت دي مين وليه بتقول ع نفسها اختك 

قمر : في حاجات مينفعش تتقال  

هدي :    البنت دي مين وحكايتها ايه ياقمر  .. واختك منين  انا مخلفتش  غيرك انتي وليل .. اكيد كتبتيها بإسمي انا وابوكي صح 

قمر بعصبية  : اه مش بنتك واه  كتبتها ع اسمك انتي و بابا وبقيت اختي 

هدي: وهي بقا تبقا مين وبنت مين 

" قمر ديرت  وشها وحاولت  تتماسك .. ومتعيطش "


هدي شدتها من ايدها  :بصيلي هنا وانا بكلمك .. البنت دي بنت مين  .. متقوليش انها تكون بنتك وانتي جبتيها ....

قمر اتعصبت  :  لاااااا اوعي تقوليها اوعي .. انا استحالة اعمل حاجة غلط  اوعي تجيبي سيرتي بحاجة وحشة .. البنت دي انا لقيتها لما اتولدت  عند جامع  وخدتها وربيتها .. وربيت ليل  اللي انتي سبيتيها وعمري مافكرت اعمل حاجة غلط.. تيجي انتي دلوقتي تتهميني  مش هسمحلك ابدااا 

" تونة سامعة الكلام وعمالة  تعيط جامد  وطلعت تجري  "


_______________________


اسر : ايه اللي بتقولو دا 

فاروق  : زي ماسمعت يااسر انت هتتجوز صافي واختك هتتجوز سائر .. والفرحة تبقا فرحتين ولا ايه يا احمد 

احمد : بس انت متفقتش  معايا ع كدا .. انت اتفقت انك جاي تطلب ايد نور 

فاروق : محصلش  حاجة يا احمد .. واحنا فيها اهو اديني قولت .. فين الاعتراض  بقا ولا انت مش عاوز بنتي يااحمد 

احمد باحراج :  لا طبعا بنتك يتمناها  الف واحد ... بس الحاجات دي مبتجيش  كدا 


فاروق : انا قولت اللي عندي .. قراية الفاتحة هتتقرأ  للاتنين 

احمد : افهم من كدا  ان الاتنين قصاد بعض ياكدا  يامافيش  

فاروق  : لا مافيش ليه .. انتو خدوا وقت فكروا 

سائر  بعصبية :  يعني ايييه يابابا .. يعني انت جاي معايا علشان صافي مش علشاني 

فاروق : علشانكم انتو الاتنين  

اسر واقف هينفجر  بس ماسك نفسه  علشان اخته 

نور بصيت لأسر: انا مش موافقة 

سائر  : ايه اللي بتقوليه دا يانور 

نور  : زي ماسمعت انا مش موافقة .. انا مش صفقة انا واخويا والدك  جاي يعملها ومش هقبل ابني سعادتي  ع تعاسة اخويا 

صافي: تعاسته !! 

نور : اه تعاسته  وانتي عارفة كدا كويس  .. اسر مبيحبكيش  .. وانتي عاملة الشويتين  دول علشان تكسري اخويا وتخلي يوافق عليكي  علشان ميزعلنيش  .. بس انا مش هسمحلك بكدا 

صافي : ايه اللي بتقوليه دا .. اسر بيحبني انتي واحدة كدابة 

اسر : اخرسيي  ... انا كنت بقول احنا عشرة وأصحاب بس انتي واحدة معندكيش  دم .. وانتي لو آخر واحدة ف العالم مش هتجوزك بردك ياصافي 


فاروق اتعصب وقام : احنا بنتهزق في بيتك يااحمد .. 

احمد : انت طلبت طلب .. وهما ردوا عليك يافاروق بيه .. ماليش اتدخل انا 

فاروق بيبصله  بتوعد:  ماااشيي   ... هددددي  يااهددددي  


قمر : مش خلاص عرفتي اللي عاوزة تعرفيه  .. اتفضلي روحي ماكان ماجيتي .. وانسي  انك شوفتيني 

هدي : قمر اسمعيني  


فاروق نادي تاني 

قمر ديرت وشها : مش عاوزة اسمع اتفضلي ماكان ماجيتي 


هدي خرجت


" وقمر زقت الحاجات اللي قدامها كسرتها وانفجرت من العياط " 

زين دخل بسرعة مسكها  : اهدي  انتي كويسة 

قمر بتعيط:  مش كويسة  .. لييه  عملت كداا فينااا ليه اتخلت عننا .. انا عاوزة اعرف ليييه  سابتنا  ليه بعدوا عننا  كلهم .. ليه يخلفونا وهما مش عاوزنا  .. هفضل لحد امتا  استحمل كل دا لوحدددي انا تعبتتت 


زين : انا حاسس  بيكي .. بس اهدي هيجرالك  حاجة 


عايدة داخلة تلطم : يلاااهوووي  الحقييييييي  ياااقمر تونة واقفة ع السطح و عاوزة ترمي نفسهاااا 


قمر بخضة : ايييه !!!!!! 


________________________


الكل كان فرحان بس مكنوش عارفين اللي صافي مخططاله  كسر  فرحة نور وسائر.. ياتري  سائر هيتخلي  عن نور ولالا .. وايه هيحصل لتونة  .. هنعرف الأجزاء  الجاية  .. رايكم يهمني 


حكاية_قمر 🌜💕


بقلم_ياسمين_علي ••

بارت 13_14من هنا 

 

تعليقات

التنقل السريع