القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت لماذا حبيبه وليد البارت 1_2_3_في موسوعة القصص والروايات


+مبروك يا عروسة 

~لله يبارك فيكي 

+مبروك يا عريس 

_لله يبارك فيكي 

و بعد شهر اكتشفت إني حامل كنت مبسوطة آوي و كل حاجة كانت ماشية تمام حتي إن حماتي كانت بتيجي تنضفلي السرير بنفسها كل يوم كنت فاكراها بتحبني عشان كدا بتصر إنها كل يوم تنضفلي السرير لحد ما فيوم 

~ألو إزيك عاملة أي 

+الحمد لله كوسة و إنت اخبارك و اخبار جوزك أي 

~الحمد لله كويسين 

+و اخبار حماتك أي أنا عارفة إنها مغلباكي بس استحملي 

~لا ولله دي طيبة آوي و كل يوم بتصر إنها تيجي تنضفلي السرير بنفسها تتخيلي

+طب شوفي لا تكون بطحطلك حاجة كدا ولا كدا ههه

~لا يا بنتي آنتي بتقولي اي هه

+طب ولله جايز ههه ، يبنتي بهزر

~طب يلا سلام عشان محمد رجع من شغل أقوم احطلو الاكل 

+سلام 

حطيت لمحمد الاكل و هو أكل و نزل يقعد مع مامتو تحت كل يوم يروح الشغل ، ياكل ينزل يعد مع مامتو ، و يرجع آخر النهار و ينام

 المهم قعدت زهقانة لحد ما افتكرت إلي علا أختي قالتهولي هي كانت بتقول كدا بهزار بس الفكرة لزقت فدماغي

رحت و أنا متأكدة إني مش هلاقي حاجة بس المفاجئة إني لقيت كيس اسود مربوط و كان شكلو غريب ف كلمت أختي بسرعة و حكيتلها و هي كمان اتصدمت

~ طب هو دا ممكن يكون إيه

+مش عارفة ولله ، أنا هبعتلك خالد جوزي دلوقت يشوفلك أي دا بعتت جوزها يشوفلي أي دا

~لا ، جليه ييجي الصبح لما جوزي يروح الشغل و أنا هتأكد إن حماتي و سلفي نايمين و هرن عليكي

+ماشي تمام ، يلا سلام بقا و خلي بالك من نفسك

~سلام


...........

صحيت الصبح بعد ما جوزي راح الشغل و اتأكدت إن حماتي نايمة و سلفي مكانش ف البيت و كلمت أختي ، و فعلا بعد شوية جوزها جا 

~ها يا خالد أي دا 

*مش عارف ولله بس باين كدا أنو سحر بما إني قارئ أنا هاخذ الكيس دا و هسأل شيخ 

~ماشي 

راح من عندي و أنا قعدت مرعوبة و بقيت بنضف السرير قبل ما تيجي فبتنزل تآني ، و بقيت بركز ف كل حاجة و لاحظت كمان إن أخو جوزي لابس اسورة  غريبة هو و حماتي  و لما قرأت عرفت إنها بتحميهم من السحر ، 

جوز أختي كلمني و قللي إن هو راح لشيخ و بالفعل قالو إن دا سحر اترعبت جدا و فكرت مين إلي ممكن يعمل كدا ، و أول حد جا ف دماغي هي حماتي  بقيت بأخد حذري و كنت بستحمل رغم إن سلفي كأن كل شوية بيعمل معايا مشاكل لحد ما خلفت. 

جوزي سافر و هما حتي مكنوش بيرضو يجيبو لابني الحليب كنت بنزل اجيبو بنفسي و كنت كل شوية بروح أقعد مع أمي و في يوم وأنا راجعة من عندها لقيت حماتي فاتحة باب شقتنا و بتمسح الارض علي مدخل البيت و أول ما شافتني قامت سلمت عليا و نزلت بسرعة ، إستغربت يومها هي إزاي فتحت الباب و كانت بتعمل أي أصلا بس محتطش ف دماغي و  دخلت و نمت يومها عشان كنت تعبانة

 صحيت الصبح رحت و عملت لنفسي شاي و رحت اشربو فالصالة و اتكعبل فبلاطة قدام الباب دايما بتكون متلخلعة و وقعت مني و اتكسرت ،  قمت و أنا متعصبة أصل دا إلي كان ناقصني جبت الفرشة و الجاروف و قعدت الم الازاز بس و أنا بكنس لاحظت حاجة غريبة ، لاحظت إن البلاطة دي مفيش جبس بينها و بين البلاط إلي جنبها فجربت اشيها بس لما شلتها اتصدمت لما لقيت......

حبيبة_وليد

#لماذا

لو لقيت تفاعل هكمل


P_2

اتصدمت لما لقيت تحتها بودرة سودة اترعبت جدا خاصةً لما افتكرت موضوع الكيس بس إستغربت مين إلي حطها عشان مفيش حد بيدخل بيتي غير حماتي تنض... قاطعت تفكيري لما افتكرت يومها لما لقيت حماتي بتنضف الحتة دي ف عرفت إنها اكيد هي ف نضفتو بسرعة و رحت عملت لنفسي كباية شاي تانية و قعدت أشربها ، شوية كدا و لبست إبني و رحت عند أمي قعدت أتكلم معاها شوية لحد ما جدت بالي إن الوقت أتأخر و رجعت بليل. 


............ 

في شارع مظلم كان هناك شابين ركنين علي سيارة 

-بص كدا يا احمد شايف إلي هناك دي أي رأيك 

"بسبسبس ، أي يااا مزة ماشية لوحدك ليه 

-بتجري لي طيب تعالي معانا و صدقيني هتتبسطي آوي 

" اركب اركب 

ركبا السيارة و قطعا الطريق علي الفتاة و نزلا من السيارة و يقتربتان منها ببطء 

ترجع للخلف*آنتو... آنتو عايزين مني أي 

-عايزينك إنت 

* أبعد عني يا متخلف إنت و هو ، ولله أصوت و الم عليكم الناس 

- ههه ناس مين يا بت آنتي مفيش حد هنا ، صوتي زي مانتي عايزة 

*يا نااااااس ، الحاااقووني

- بس أسكتي يا مجنونة ، انت وااقف بتعمل اييه ساعدني خلينا نخلَص قبل ما حد ييجي 

لينقد عليها الأخر بسرعة و يقوم بضربها علي راسها و يغمي عليها و يبتسمو ابتسامتهم القذرة و يحطوها في السيارة 


............. .. 

نيمت إبني و كنت خلاص هروح ف النوم بس حسيت كأن في حد بينام ورايا علي السرير بصيت ملقتش حد حاولت أنام بعدها بس قادرتش ف قعدت اقلب ف الفون شوية و محستش بالوقت بصيت ف الساعة لقيتها ١ بليل و برضو مش قادرة أنام ، دخلت و لقيت أختي active ف رنيت عليها 

+ آلو 

~آلو ، إزيك يا علا عاملة أي 

+ الحمد لله إيه إلي مسهرك 

~ لا مفيش أنا بس مش قادرة أنام ، آنتي مال صوتك كدا و بعدين مش من عوايدك يعني إنك تسهري 

اتنهدت و قالت +عارفة أم كريم جارتنا 

~أيوة مالها حصلها حاجة 

+ لا هي كويسة الحمد لله ، بس بنتها كانت رايحة عند صاحبتها و المفروض كانت ترجع الساعة ٧ بس لواحدة دلوقتي لسة مرجعتش و قالبين عليها الدنيا 

~لا حول و لا قوة إلا بالله دول ناس طيبين 

+يلا ، طب سلام دلوقت 

~سلام ابقي طمنيني 

+حاضر 

........................

في مكان مهجور بعد ما عملو عملتهم ذ

" طب هنعمل فيها أي دلوقت 

- لا خليها شوية ، و نرجعلها تآني بكرة 

" هه ماشي ، اقفل الباب كويس بقا لحسن هي شوية و هتفوق و كدا كدا في أكل ف المكان تاكل بقا ولا اشلا عنها ما كلت 

ثم اغلقا الباب و ذهبا 

............... 

جات الساعة ٣ و أنا لسة منمتش سمعت صوت حد تحت بيفتح الباب ف رحت ابص من الشباك لقيتو سلفي علي كالعادة راجع متأخر ، رجعت تآني ، شوية و الفجر اذن صليتو و نمت 

صحيت الصبح و رحت عند أختي (أختي و أمي ساكنين ف نفس المنطقة) عشان اطمن علي علي رهف بنت أم كريم ، 

رحت و مكنش في جديد لسة مش لاقينها و بعدين رحت قعدت مع أمي شوية و بعدين روحت لقيت سلفي مستنيني و أخد السيارة و مشي 

طلعت فوق لقيت نفس الموضوع

بيتكرر، لقيت حماتي قاعدة تعمل حاجة في مدخل البيت ف نزلت السلالم تآني و طلعتها بصوت عالي و لما وصلت لقيتها شالت كل حاجة و سلمت عليا و نزلت ولا كأن كان في حاجة من أساسه دخلت بسرعة و قفلت الباب ، شلت البلاطة و زي ما توقعت نفس البودرة مرة تانية نضفتها تآني و سمعت شوية فيديوهات قالو نرش علي المكان ميه بملح ، رحت أعملها بس لقيت الملح خلص ، رحت أجيب فلوس عشان انزل أجيب ملح بس لقيت مش فاضل من الفلوس إلي جوزي بيبعتها غير ١٠٠ جنية ف كلمتو 

~آلو 

_أيوة يا محمد اخبارك عامل أي 

~الحمد لله تمام و إنت اخبارك أي 

_انا الحمد لله تمام ، كنت بتصل عشان اقولك إن الفلوس إلي معايا خلصت إحنا بقينا آخر الشهر حاول تحولي فلوس فأسرع وقت 

~مهو... أصل 

_في أي يا محمد 

~أصل الصراحة أنا بعت المرتب بتاعي لعلي اخويا، آنتي عارفة المصاريف 

_تقوم تبعتلو المرتب كلو يا محمد طب أنا اصرف منين دلوقتي أنا و ابنك ؟

~أتصرفي يا سارة 

_أتصرف! ماشي يا محمد سلام 

قفلت السكة و أنا مش مستوعبة إزاي يعمل حاجة زي دي إزاي يبعت المرتب كامل لأخوه و امو و إحنا محتاجينو فقررت إني انزل إشتغل مع أختي ف محل بابا الله يرحمو عشان أعرف اصرف علي البيت و أجيب الحليب لابني 

................  

..... ............. 

تاني يوم كنت راجعة من الشغل بليل مهدودة و دخلت نمت علطول بس شوية و صحيت علي صوت تليفوني بيرن، فتحت عيني عشان أشوف آخر حاجة ممكن اتخيلها شفت حماتي كانت قريبة مني جدا و مبرقالي و مبتسمة ابتسامة مرعبة و معاها ......

توقعاتكم

#لماذا

حبيبة_وليد


P_3

شفت حماتي كانت قريبة مني جدا و مبرقالي و مبتسمة ابتسامة مرعبة و معاها مقص ، قمت مفزوعة و قاتلها

_آنتي بتعملي أي هنا و أي المقص دا

=انا... أنا كنت جاية اطمن علي اياد، و المقص كان فإيدي و نسيت و طلعت بيه 

_جاية تطمني علي أياد ف نص الليل و بعدين مش كام المفروض تخبطي علي الباب

=معلش يا بنتي آنتي عارفة رجلي واجعاني و مقدرش أقف كتير

_ماشي يا حماتي تقدري تتفضلي

مشت و أنا ماكنتش قادرة أخد نفسي من الرعب و لعنت اللحظة إلي جوزي ادى فيها حماتي نسخة من المفتاح ، أنا كنت متأكدة إنها جاية عشان حاجة تانية بس مقدرتش أعرف هي كانت عايزه إيه. يومها مقدرتش أنام قمت صليت 

و رحت أشوف مين إلي كان بيرن عليا لقيتها أختي ف رنيت عليها 

~آلو 

+ أيوة يا سارة 

~ في أي يا علا مالك بتعيطي لي 

+ لقو رهف 

~ طيب الحمد لله بتعيطي لي بقا 

+ الشرطة رنت علينا و قالت إنهم لقو وحدة نفس المواصفات مرمية ف الشارع و ودوها ال مستشفي و لما رحنا الدكتور قال إن في آكتر من واحد اغتصبوها و هي أصلا زي ما آنتي عارفة مريضة و عندها القلب و مقدرتش تستحمل و ماتت 

~أنا لله وأنا اليه راجعون ، مين إلي عملة فيها كدا 

+ مش عارفين لسة 

~ طيب أنا جيلكم الصبح 

و قعدت شوية و لما ايادصحي لبستو و رحت عشان اعزي نزلت لقيت حماتي و سلفي قاعدين و لما حماتي سألتني رايحة فين حكيتلها كل حاجة و لاحظت إن علي متوتر شوية 


العزا خلص و إنا راجعة جبت كالون جديد و أول ما وصلنا البيت قفلت الباب بالترباس و عملت كباية نسكافيه و قعدت أشربها و قعدت أفكر ف رهف ، هي مش قريبة مني يدوب كنت بشوفها ف العزايم بس كانت قريبة جدا من أختي علا ، زعلت جدا عليها و علي إلي حصلها و بعد شوية رحت في النوم علي الكنبة بس بعد شوية صحيت علي صوت حد بيحاول يفتح الباب اترعبت و قمت أشوف من العين السحرية لقيتها حماتي و معاها مقص مرة تانية إستغربت من إصرارها ، يومها عرفت إن المقص دا وراه سر قعدت أحط احتمالات كتير لحد ما رحت في النوم 

، و في الشهر دا كنت بأخد بالي كويس إن حماتي متدخلش الشقة و اتلككت عشان اركب الكالون الجديد لحد ما فيوم ماما اتصلت بيا و كانت تعبانة جدا اياد كانت نايم فسبتو و رحت بسرعة و من لغبطتي نسيت اقفل الباب هو غلط صغير بس أنا دفعت تمنو غالي آوي ، رحت لماما و وديتها ال مستشفي و اتصلت علي أخواتي و لما اطمنت عليها روحت ، أول ما وصلت لقيت الباب مقفول فتحتو و دخلت رحت أشوف اياد لقيتو لسة نايم كنت لسة هخرج من الاوضة بس جسمي اتسمر مكانو لما شفت طرف جلبية حماتي إلي مستخبية ورا السرير.....

#لماذا


علق ب 20 ملصق لتكمله


البارت 4_5_6_من هنا 


تعليقات

التنقل السريع