القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت لماذا حبيبه وليد البارت 4_5_6_في موسوعة القصص والروايات

P_4

#لماذا

جسمي اتسمر مكانو لما شفت طرف جلبية حماتي إلي مستخبية ورا السرير معرفتش أعمل أي فخدت ابني و جريت استخبيت ف الحمام عدا ٥ دقايق و سمعت صوت الباب بيتقفل براحة، فتحت باب الحمام براحة و طلعت علي أطراف صوابعي و اتأكدت إنها مشيت نيمت اياد و اتصلت باختي و حكيتلها عن إلي حصل

"آنتي متأكدة يا سارة من الكلام دة

_أيوة يا بنتي ، بقولك شوفتها بعيني

" هي بتعمل كدا لي

_ مش عارفة ولله أنا خايفة لتكون عملت حاجة فاياد

"بس هي لي تعمل حاجه في حفيدها ؟ أكيد كانت عايزاكي آنتي

_ ما هي كانت عارفة إني برا

" مش عارفة ولله اقولك أي ، احكي لجوزك 

_مهوش مصدقني بيقول دي أمي و مستحيل تعمل كدا و الكلام الفاضي دا

" ربنا يهديه

_طيب مع السلامة دلوقتي أنا بكرا هجيلك و نتكلم فالموضوع دا 

" ماشي سلام 

م قدرتش أنام فضلت طول اليل سهرانة مش فاهمة حماتي كانت مستخبية كدا لي و لي أصلا هي بتعمل كل دا ، محستش بنفسي غير و الشمس مالية البيت كلو صحيت اياد و لبستو و جيت اسرحلو شعرو بس لاحظت إن أطراف شعرو متساوية و حادة كأنو لسة مقصوص ، سرحتلو شعرو و نزلت و لقيت سلفي قاعد مع صاحبو بس حماتي ماكنتش موجودة سألته عنها حسيتو اتوتر و قالي إنها طلعت من بدري. 

..................... 

" الحمد لله إنها عدت علي خير 

-كويس إنها ماتت دي كات هتودينا ف داهية 

" المهم جبت الحاجة 

-عيب عليك 

" إنت بتجيب كل الفلوس دي منين ، دا إنت قاعد كدا ليل نهار 

- يا عم أخويا بيبعتهالي 

" أخوك بيبعتلك كل دا ؟!! ليه هوو مش عندو بيت 

- اا... ملكش دعووة ، خليك فحاالك و حاجتك جوة خدها و اتكل علي علي الله 

" ماشي (بصوت سعد الصغير) 

.............. 

رحت لأختي قعدنا نتكلم كتير بس ف الاخر برضو موصلناش لهي بتعمل إيه أو بتعمل كدا لي. روحت البيت و بدأت اسمع فيديوهات عن المواضيع دي و اشغل قرآن في البيت بس لقيت اياد بيصرخ رحت لقيتو قاعد يعيط و خايف و مثبت نظرو لمكان معين ف الاوضة قعدت اهدي فيه لحد ما نام عدا أسبوع و اياد بقا كل شوية يقعد يعيط و يصرخ ، نيمتو أخيرا و رحت أعمل لنفسي كباية قهوة وقفت قدام القهوة مستنياها بس حسيت بحاجة غريبة ، سمعت صوت خطوات اقدام ورايا و بعدين حسيت إن في حد واقف ورايا بالظبط لدرجة إني كنت حاسة بنفس سخن علي كتفي ، لفيت بسرعة بس ملقتش حد ، استعذت بالله من الشيطان و رحت قعدت في الصالة كنت بقلب في الفيديوهات لحد ما لفت نظري فيديو عن استخدام الشعر في السحر كان قلبي بيدق جامد و أنا بسمعو خصوصا لما افتكرت شعر إبني ، سمعت صوتو بيعيط ف رحت اطمن عليه و أنا مقررة إني هاخدو لشيخ بس لقيت محمد بيرن عليا رديت عليه 

_آلو 

~ايوة يا حبيبتي إزيك

_ أنا الحمد لله كويسة و إنت أخ.......بس أول ما دخلت الاوضة شفت منظر خلاني اصرخ 

~آلو ، آلو 

#لماذا

حبيبة_وليد

P_5

بس أول ما دخلت الاوضة صرخت ما لقيت أياد متعلق ف الهوا  و وشة ازرق و رقبتو متكرمشة كأن في حد خفي قاعد بيخنقو رميت التليفون من أيدي و روحتلو بسرعة و أول ما وصلت عندة رقبتو اتصلحت و اترمي عل الارض حاولت افوقو بس ماكنتش بيفوق ماكنتش عارفة أعمل إيه ، طلبت الاسعاف بسرعة و اتصلت ب محمد إلي مبطلش رن 

_آلو

~أيوة يا سارة أي إلي حصل ، و مال صوتك آنتي بتعيطي 

_اياد ، اياد يا محمد 

~مالو اياد يا سارة انطقي

_اياد قاطع النفس يا محمد أنا طلبتو الاسعاف

~ إنت بتقول أي ، إزاي كدا أي إلي حصل 

_مش عارفة ، ولله ما عارفة 

~طيب خلاص اهدي ، أنا هتصرف ففلوس تذكرة و اجي علطوول 

_تتصرف ؟! تتصرف يا محمد هو إنت لسة 

~معلش يا سارة مش وقتو أنا هتصرف و متقفليش السكة خليكي معايا 

_ ماشي 

، الاسعاف وصلت و رحنا معاهم أنا و حماتي و سلفي ، كنت منهارة من العياط و ماسكة أيد ابني ، عيني غظب عني جات علي حماتي لقيتها هي و سلفي بيبصو لبعض و بيحاولو يخبو ابتسامتهم في اللحظة دي انهرت آكتر ، وصلنا المستشفى و الدكتور قال

~ها يا دكتور طمنا ، أنا إبني كويس صح 

= مش هكدب عليكي بس حالتو كانت صعبة بس الحمد لله قدرنا نلحقو 

~ طب هو عندو أي يا دكتور 

= هو سليم الحمد لله مفيهوش حاجة ، بس هو.. يعني 

~ أي يا دكتور قلقتني 

=كان في حد بيحاول يخنقو  بلغو الشرطة و هي هتقوم بالواجب 

كنت فرحانة جدا إن إبني لسة عايش بس كنت قلقانة جدا من إلي شفتو ، أنا متأكدة إن أياد كان لوحدو ف الاوضة ، بصيت علي حماتي و علي لقيتهم بيتهامسو و باين عليهم متضايقين ف شكيت إنهم أكيد ورا الموضوع دا 

و فعلا بلغت الشرطة مع إني عارفة أنو أكيد إلي عمل كدا مش بشر ، و إنهم مش هيفيدوني بحاجة و جم ضورو ف البيت كلو ملقوش أي اثر لأي حد لدرجة إنهم شكو فيا 


محمد جا و حكيتلو كل إلي شفتو و ان رقبة أياد كانت متكرمشة أول ما دخلت و كنا مستغربين بس ملامحو كانت بتقول إن هو مصدقنيش و كنت حزينة جدا علي ابني و محمد بدأ يشتغل لما شاف إن أخوه مكانش بيحوشلو الفلوس زي ما كان فاكر و حتى أن علي مسلفو تمن التذكرة ،

................. 

.......... .......... 

_شفت يا محمد كنت قاعد تحول الفلوس و أنا اقولك بيصرفها و إنت مش مصدق اديك شفت بنفسك 

~أكيد يا حبيبتي حصلتلو ظروف ف صرف الفلوس 

_ظروف أي يا محمد ؟ ظروف أي إنت هتضحك علي نفسك مش كفاية إلي عملوه ف ابنك 

~آنتي بتقولي أي مين و ازاي الدكتور قال إن كان في حد بيحاول يخنقو أكيد كان في حد ف الاوضة بس آنتي ماخدتيش بالك

_لا يا محمد أنا متأكدة إنهم ورا الموضوع دا ، متأكدة إنهم عملولو سحر ، أنا شفتو متعلق ف الهوا و شفت حاجة زي خيال جنبو و اختفت بسرعة ،كنت بقولك إني خايفة من مامتك و حكيتلك علي الحاجات إلي حصلت بس إنت مصدقتنيش 

~كان بيتهيأ لك من الصدمة ، و بعدين هو آنتي لسة مصدقة الهبل إلي آنتي بتقوليه دا 

صرخت فيه و قلتلو _دا مش هبل يا محمد هي دي الحقيقة إنت لي مش عايز تصدقني ؟إنت شايف إلي بيحصل دا طبيعي ؟ و بعدين أنا مكنش بيتهيأ لي إنت مشفتش منظر رقبة اياد و هو مرمي علي الارض ، أمك هي إلي عاملالو حاجة أنا شوفتها ، و الله أعلم عملالك إيه إنت كمان عشان تبعتلهم المرتب كلو كدا و تشوفهم ملايكة و بعدين أخوك كبير المفروض يصرف علي نفسو أنا مش هقدر استحمل آكتر من كدا يا محمد 

خدت نفس عميق و قلتلو 

_طلقني 

#لماذا 

حبيبة_وليد


P_6

أي إلي آنتي بتقوليه دا يا سارة آنتي بتقوليلي اطلقك ف أصعب وقت بنسبالي ، 

حسيتو هيعيط ~ أنا محتاجك يا سارة 

_آسفة يا محمد بس مش هقدر استحمل آكتر من كدا 

~ارجوكي يا سارة 

_بص يا محمد أنا هكمل معاك بس بشرط 

~هو أي 

_ننقل لشقة تانية و تبطل تبعت الفلوس لاخوك عشان أنا تعبت و معتش هشتغل تآني 

~إلي آنتي عايزاه كلو هعملهولك 

_طيب 

~هو إيه إلي طيب يعني خلاص 

_ماشي ، خلاص 

حضني ~ ربنا يخليكي ليا 

_و يخليك ليا 

.............. 

"علي ، الحق 

-في أي يا بني حد يصحي حد كدا 

" في مصيبة ، وإنت نايم لي هنا 

- أي في أي 

" أنا كنت عند واحد صحبي ف القسم ، و سمعت واحد بيقول أنو معاه دليل علي ال إحنا عملناه 

- دليل إيه 

" بيقول إنو لما كان بيراجع الكاميرات عشان يمسحها شافنا و الشرطة راحت معاه ، هنروح ف داهية ، هنروح ف داهية يا علي 

-متقلقش أنا هتصرف 

"تتصرف تعمل إيه.؟ ها.. بقولك راحو معاه يراجعو الكاميرات يعني خلاص. رحنا ف داهية خلاص 

- إيه يا احمد ، يلا الطم و صوت زي الستات يلا 

" يا بني إيه البرود إلي عندك دا 

- خلاص بقا يا احمد أنا قاتلك أنا هتصرف 

" ماشي يا علي خليك كدا لحد ما إحنا آلأتنين نتحبس ، أنا ماشي 


قعد علي يفكر هيعمل أي 

* علييي ، يا عليي 

- في أي يا ماما 

* روح يلا جيب إلي قلتلك عليه 

- يا ماما مش وقتو ، أنا ف مصيبة 

* يلهوي مصيبة أي يا بني 

- آنتي عارفة البت إلي سارة راحت تعزي فيها 

* يلهوي يا علي ، متقولش إنك.... 

-أيوة يا ماما أنا إلي عملت كدة ، و دلوقت أنا ف مصيبة في واحد معاه دليل 

*طب هتعمل أي 

-مش عارف أنا رايح أشوف هعمل أي ، و إنت روحي المشوار دة

*ماشي 

علي راح عند صاحبو 

" إيه إلي إنت بتقولو دا ، افرض عرفو إنو إحنا 

- اتصل عليه بس و اسألو ، صدقني معرفوناش 

بعد شوية احمد كلم الظابط صاحبو يسألو وصلو لفين ف القضية 

" آلو.، أيوة يا معتز عملتو إيه 

= للأسف الوشوش مش باينة عشان الدنيا كانت ضلمة آوي و كانو لابسين كابات حاولنا نقرب الصورة و نوضخها بس فشلنا 

" إيه إلي إنت بتقولو دا يعني خلاص مفيش أمل 

= مش عارفين بقا ، القضية اتفتحت تآني و ممكن نلاقي حاجة تانية 

" طب لو عرفتو أي حاجة قولي ، إنت عارف إنها قريبة مرات صاحبي و أنا إلي بقولهم الاخبار 

= أكيد 

-شفت ، قلتلك مفيش حاجة هتحصل 

"يعم أسكت دا أنا قلبي كان هيقف 

............. 

*أي يا علي لسة فاكر ترجع ، عملت أي 

- الكاميرات مش مبينة حاجة ، المهم جبتي الحاجة 

*أيوة جوة اهي 

- طيب ماشي أنا داخل أنام 

.......... 

بعد الموقف دا محمد أتغير ١٨٠ درجة بقا تيهتم بيا آكتر و مبقاش يدي حاجة لأخوه ،

، كنت قاعدة أنا و محمد بنتكلم لحد ما قطع علينا صوت الجرس و محمد قام يفتح بعد شوية طلعت لقيت حماتي قاعدة في الصالون و معاها دبدوب و شوكلاتة 

قعدت تتكلم معانا شوية و قالت إن الحاجات دي لاياد بمناسبة أنو بخير ، 

شوية كدة و نزلت حطيت الشكولاتة ف التلاجة و الدبدوب علي الكوميدينو إلي جنبي عشان بحب الدباديب ، قعدت شوية إنا و محمد و بعدين دخلنا ننام ، شوية و محمد نام بس أنا ماكنتش قادرة أنام قعدت سرحانة شوية و بعدين فجأة بصيت علي الدبدوب و صوطت لما لقيتو مدير رأسة لنحيتي و بيبصلي......

#لماذا

حبيبة_وليد

البارت 7_8_9_10الاخير من هنا 




 

تعليقات

التنقل السريع