القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الشقى اسم على مسمى البارت 6_7_8_9_10بقلم حنين عادل في موسوعة القصص والروايات


#البارت_(6_7_8_9_10)


اتسحبت نور ورجعت التليفون مكانه وراحت عملت نفسها نايمه.


ماجد صحي من النوم وقعد يفتكر كل اللي حصل معاه اد ايه أن صعب كان أسوأ يوم مر في حياته قام متصعب ودخل علي نور ونور عامله نفسها نايمه


ماجد: انتي يا ست هانم


نور بتستمر في التمثيل 


ماجد: لو ما قمتيش حالا انا هاعمل اللي المفروض كان يتعمل امبارح


فهمت نور وخافت وقامت وبجراءه مصطنعه


نور: نعم عايز ايه


ماجد: وليكي عين تتكلمي 


نور: بطل تجريح لو سمحت


ماجد: نااام معاكي


نور: ايوه


 طاااخ راح ضربها بالقلم جامد 


بصتله وقالتله: ايوه وبحبه طلقني وارحمني بقا


ماجد: واحده رخيصه زيك ما ينفعش تبقي علي زمتي بس اللي مكتفني صاحبي اللي أخته هتدفنه بالحياة بس وخبط أيده بالحيطه ونزلت دم وسابها ومشي قعد في البلكونه


نور فضلت طول اليوم في الأوضه وماجد طول اليوم بيشرب سجاير ولا نور أكلت ولا ماجد 


طلعت نور تروح الحمام لقت ماجد نايم استغلت الفرصة واخدت التليفون ودخلت الاوضه وكلمت عاصم


نور: حبيبي يا عاصم 


عاصم: ايوه يا نور عينى


نور: ماجد مش راضي يطلقني انا هاهرب واجيلك يا حبيبي


عاصم: هههههههه تي ايه يا بت


نور: بتتكلم ليه كدا يا عاصم وبتضحك علي ايه


عاصم: أد ايه انك بنت ساذجه 


نور: ساذجة عشان حبيتك واديتك كل حاجه


عاصم: افهمي بقا يا غبيه انا كنت بكسر ضهر اخوكي بيكي بس عاوزه يتذل وكرامته تتبعتر في الأرض وبس ههههه


نور: انت بتقول ايه 


عاصم: ههههه دي الحقيقه يا نور عيني


نور ببكاء: منك لله يا عاصم ربنا ينتقم منك


عاصم: هههههه ما تيجي تقابليني بره اهو نتسلي


نور: يا سافل يا زباله


عاصم: امسكي لسانك يا بت ان كنت أنا سافل وزباله انتي تبقي ايه دا انتي تستحقي القتل


قفلت نور السكه ورزعت التليفون في الأرض وقعدت تبكي بشده وبعد كدا راحت حطت التليفون مكانه ورجعت اوضتها تفتكر اللي حصل من عاصم 


وتفتكر اد ايه ماجد كان حنين وراجل


ماجد صحي ما أكلش حاجه وعمال يشرب في السجائر والشاي والقهوة وبس


نور نفسها يكلمها اي كلمه عشان تعتزرله بس ازاي ونظره الاحترام والحب اللي كان بيبصهالها بقت استحقار وارف 

وناموا وصحت الصبح مالقتوش في الشقه وفضلت مستنياه مجاش الا الساعه 1بالليل وجاي تعبان..


نور: اتأخرت كدا ليه


ماجد مش بيرد 


ونام علي الكنبه


نور دخلت الأوضه وقعدت تعيط وتقول: يا ريتني معرفتك يا عاصم ويارتني حافظت علي نفسي وماضحكش عليا عالأقل كنت هابقي كويسه في نظر نفسي يارب سامحني يارب 

ونااااامت


ولما صحت قامت أخدت شاور وجهزت الفطار وراحت تنده لماجد وتحاول تكلمه وبتصحي فيه


نور: ماجد ماجد اصحي ماجد


ماجد مش بيصحي


نور: ماجد ماجد وتبكي بشده..


#البارت_السابع⚜️


نور بتصحي ماجد مش بيصحي نور قلقت 


نور: ماجد ماجد اصحي ببكاء


نور حطت ايديها علي وشه سخن جدا وعرقان  

راحت جابت البرفن تصحيه ورشت علي وشه مايه مفيش فايده


نور وهيا منهاره اتصلت بأدهم


نور: الحقني ياأبيه أدهم ماجد تعبان ومغمي عليه ومش بيفتح ولا بيرد عليا


ادهم: ايه طيب انا مسافه السكه استر يارب


نور حضنت ماجد وقعدت تعيط وتقول: كل ده بسببي سامحني انا عارفه اني جرحتك 


أدهم بيخبط عالباب


نور راحت فتحتله ومنهاره وحضنته 


ادهم: هيبقي كويس ما تخافيش 


وحاول يفوقه بس مفيش فايده


ادهم شال ماجد ونزل حطه في العربيه وراحوا لأقرب مستشفي


نور منيمه ماجد علي رجلها وبتعيط وبتدعيله بالشفاء


وصلوا المستشفى 


ادهم: دكتور دكتور بسرعه


وحطوا ماجد علي السرير ودخل الدكتور يفحصه


ادهم ونور برا الغرفه واقفين قلقانين علي ماجد ونور بتعيط


ادهم: في ايه يا نور


نور بتوتر: قصدك اي يا ابيه


أدهم: انتوا كويسين مع بعض


نور : ايوه يا ابيه 


ادهم: بس........ 


ويخرج الدكتور من الأوضه


ويروح ادهم ونور يسألوه بسرعه عن حاله ماجد


الدكتور: هوا كان مغمي عليه وضغطه واطي جدا وعنده ضعف حاد كأنه بقاله كام يوم مش بياكل 

انا علقتله محاليل وان شاء الله هيبقي كويس 


ادهم : وهوا فاق يا دكتور


الدكتور: ااه الحمد لله كان ممكن يموت فيها


دخل ادهم ونور يطمنوا علي ماجد


نور: حمد الله على السلامه


ادهم: حمد الله علي سلامتك يا ماجد


ماجد: الله يسلمكوا 


نور برقه: حاسس انك احسن


ماجد: الحمد لله


ادهم بيلاحظ نظراتهم لبعض كأن في حاجه


ادهم: في ايه يا ماجد انت عمرك ما حصل معاك حاجه زي دي


ماجد وهو بيبص لنور نظرات لوم وعتاب: مفيش حاجه يا عم انا كويس اهو بس انت عارف الضغط محدش بيعرف يتحكم فيه

 

ادهم: الزعل بيتحكم فيه نور زعلتك في حاجه قولي


ماجد: لا احنا كويسين


ادهم: ماشي طالما مش عايزين تتكلموا 


الدكتور اجي بعد ما ماجد خلص المحاليل وفحصه 


ادهم: هو عامل ايه يا دكتور


الدكتور: بقي كويس بس عايز رعاية سيبوه يوم او اتنين عشان نتابعه


ماجد: لا انا همشي مش بحب جو المستشفى انا عايز اروح بيتي


ادهم: خليك يوم عشان نطمن


ماجد : لا انا عايز امشي 


الدكتور: بس تاخد العلاج في ميعاده وتاكل كويس عشان ميتكررش الموضوع تاني


ردت نور: حاضر يا دكتور


استغرب ماجد من الرد


سند ادهم ونور ماجد وركبوا العربيه ومشوا ووصلوا البيت ودخلوه عالسرير 


ادهم: سلامتك يا بطل شد حيلك


ماجد: الله يسلمك يا ادهم


ادهم: انا هامشي عشان الوقت أتأخر واحنا من الصبح في المستشفي وهابقي اجي اطمن عليك


ماجد: ماشي يا ادهم خلي بالك من نفسك


مشي ادهم ونور طلعت وراه توصله للباب

 

ادهم: نور في ايه ادهم عمره ما حصلوا كده وهوا عاقل ايه اللي حصل وصله للدرجادي


نور: مفيش حاجه يا ابيه


ادهم: انتي صحيح اختي بس هوا صاحبي ولو عرفت انك سبب اللي حصل معاه ده انا مش هعديهالك


نور بخوف: ماعملتش حاجه يا ابيه


ادهم: طيب هحاول اصدقك خلي بالك منه سلام


ومشي ادهم ونور متوتره وقلقانه علي ماجد


نور دخلت تشوف ماجد ولقته نائم نامت جنبه وقعدت تبصله وتعيط ومشت أيدها علي وشه وعلي شعره ماجد ضعف واخدها في حضنه وقعد يحضن فيها ويبوسها .


وقامت علاقه ما بينهم وقضوا الليله كزوج وزوجه

 

صحي ماجد تاني يوم قبل نور وافتكر اللي حصل قام خاد شاور وجهز نفسه ومشي وساب لها ورقه ومشي.


نور صحيت من النوم وافتكرت اللي حصل و ابتسمت وحست أنها حبته بس مالقتوش جنبها قعدت تدور عليه ما لقتوش ولقت الورقه وجنبها فلوس واتصدمت من اللي كاتبه ليها.......


#البارت_الثامن..

نور صحيت من النوم وافتكرت اللي حصل وابتسمت بس مالقتوش جنبها قعدت تدور عليه ما لقتوش لقت ورقه وجنبها فلوس واتصدمت من اللي كاتبه


#شكرا_علي_الليله_اللطيفه_دي_انا_سبتلك_تمنها_اتمني_يكون_كويس_ولو_مش_عاجبك_اجبلك_تاني_بس_بسطتيني


نزل الكلام علي قلب نور كالعاصفه 


نور وبتبكي: يعني انا في نظرك فتاه ليل تقضي معاها ليله وتسيبلها الفلوس وتمشي بس انا زعلانه ليه ما انا اللي عملت في نفسي كدا انا اللي استاهل ...


بعد ما هديت شويه من العياط قامت وخدت شاور ولقت الدولاب موارب ففتحته لقت أن مفيش هدوم لماجد في الدولاب خالص..


نور: مشيت وسبتني يا ماجد وانا في عز احتياجي ليك يا تري روحت فين ..


عدي يوم والثاني والثالث والرابع

وماجد ما رجعش 


نور مش بتاكل ومش بتطلع من البيت وبقت حالتها الصحية والنفسية مش كويسه


كلمت نور ادهم تسأله عن ماجد


نور: اذيك يا ابيه عامل ايه


ادهم: الحمد لله انتي عامله ايه


نور: الحمد لله ماجد فين يا ابيه


ادهم: في ايه يانور مش عارفه جوزك فين


نور بتوتر: اصل احنا  حصل بينا مشكله بسيطه و مشي وهوا زعلان بس ماكنتش تستدعي انه يسيب البيت


ادهم: ماشي هحاول اصدقك ماجد يا نور مسافر


نور: ايه


ادهم: ااه مسافر يتمم صفقه في الشغل 


نور: مسافر فين وهيجي امتي


ادهم: مسافر لبنان وهيجي لما يتمم الصفقه


نور بحزن: ماشي يا ابيه


ادهم: نور بما انك قاعده لوحدك تعالي اقعدي معايا لحد ما ماجد يجي ما تقعديش لوحدك


نور: لا انا هستناه يا ابيه في بيتي 


ادهم: يا نور تعالي انتي مش عارفه هوا هيجي امتي


نور: معلش يا ابيه انا هارتاح كدا


ادهم: ماشي يا نور اللي يريحك


وخلصت المكالمه


نور حزينه وليلها زي نهارها 


بتستني ماجد في كل دقيقه ومش بتهتم بنفسها وبصحتها لحد اما خست النص اد ايه حبت ماجد وماجد سابها الشوق يعذبها وبتبص لصورته علطول وتقول وحشتني اوي يا ماجد

ومر علي غياب ماجد 3 شهور


وفجأة الباب يخبط وهيا ماسكه صوره ماجد


نور بلهفه: ماجد ماجد


وراحت تجري علي الباب تفتح 


وتتصدم من اللي شافته مين ده عاصم


نور: عايز ايه يا عاصم سبني في حالي بقا


عاصم: عايزك احنا جربنا سرير ادهم بس لسه ما جربناش سرير ماجد


طاااااااخ نور تضربه بشده علي وشه


عاصم يشدها لحضنه : ليه كدا بس انا موحشتكيش ولا ايه


نور وبتحاول تزق فيه: سبني في حالي بقا انا دلوقتي

 متجوزه وبحب جوزي


عاصم: هههههههه وفين جوزك دا 


نور: امشي يا عاصم مش عايزه أشوف وشك تاني 


عاصم: تمام هامشي بس بعد ما تشوفي الظرف دا


نور: مش عايزه اشوف الظرف وترميه


عاصم : شوفيه دا في احلي ذكرياتنا وخلي بالك هنتقابل

 بكره في شقتي وتلبسيلي القميص الأحمر اللي بحبه ماشي والا االظرف دا هيروح لأدهم يتفرج عليه


نور: دا بعدك وتقفل الباب في وشه بعصبيه


نور ماسكه الظرف وافتكرت أنه بيقول في احلي ذكرياتنا وأنه هايبعته لأدهم يا تري الظرف فيه اي

فتحت نور الظرف وبصت لقت صور 


نور ببكاء: ربنا ينتقم منك يا عاصم ربنا ينتقم منك مش عايزني ابقي انسانه كويسه ومش عايز تسبني في حالي

مصورني كمان عشان تبتزني وتمشيني علطول في الغلط ربنا ينتقم منك...


نور تفكر مع نفسها : طب هاعمل ايه لو رحت هاخون ماجد اللي سترني وما فضحنيش وان ماروحتش هيبعت الصور لأبيه ادهم ...


هاعمل ايه ياربي دلوقتي وتبكي وتنام من كتر البكاء


صحيت من النوم الصبح والهم مالي قلبها والحزن هاتعمل ايه يا تري وتقول: انت فين يا ماجد 


وتقرر انها مش هتروح واللي يحصل يحصل وسابتها علي ربنا..


ويرن التليفون بمكالمه من شخص غريب


ترد نور: الو

 

.....: استاذه نور


نور: ايوه انا مين حضرتك


....: انا كريم في واحد عامل حادثه وبين الحياه والموت وبينده علي اسمك وانا اخدت رقمك من علي تليفونه وكلمتك


نور بتوتر و بكاء: مااااااجد


كريم: مش عارف اسمه ايه بس احنا هنوديه مستشفى سيتي تعالي هناك


نور ببكاءوتوتر: معقول يكون ماااجد يارب استر يارب متعاقبنيش عقاب انا مش قده يارب سلم يارب سلم..يتبع



البارت(9/10)🤪


نور بعد مكالمه كريم متوتره وقلقانه أنه ممكن يكون ماجد جرت لبست وراحت علي مستشفى سيتي ودخلت كلمت اللي في الأستقبال(الريسبشن):لو سمحتوا في واحد عامل حادثه لسه جاي حالا ..


مسؤول الاستقبال: في كتير اجي قصدك مين


نور: في حد اتصل عليا وقال إن اللي عمل الحادثه طلبني بالاسم.


مسؤول الاستقبال: طب ما ترني عليه بدل ما تلفي كتير


نور: ااه صح


نور مسكت تليفونها ورنت علي كريم 


كريم: الوو


نور: معلش يا استاذ كريم انا نور اللي كلمتها من شويه انا في المستشفي ومش عارفه اروح فين


كريم: تمام فين فالمستشفي


نور: في الريسبشن


كريم: انا جايلك حالا


نور مستنيه كريم والخوف هيموتها كريم اجي وسألها: استاذه نور 


نور: ايوه انا


ومشت مع كريم زي ما يكون مش عايزه تروح خايفه يكون ماجد حبيبها وتقول لنفسها: يارب ما تعاقبنيش عقاب انا مش قده ماجد حبيبي وجوزي ومقدرش اعيش من غيره


قاطع تفكيرها كريم وهوا بيتكلم: هنا في الاوضه ادخليله

نور واقفه متردده خايفه تدخل يكون ماجد 


كريم : أن شاء الله يكون كويس ما تقلقيش 


نور استجمعت شجاعتها ودخلت واتصدمت وفرحت في نفس الوقت 


نور : الحمد لله مش ماجد اللهم لك الحمد شوفت يا عاصم اللي جرالك وحالتك عامله ازاي شايف انتقام العزيز الجبار 


دخل الدكتور : انتي قريبته


اترددت نور: ااه حالته الصحية عامله ايه


الدكتور: الحادثه اتسببت في ضرر بالغ للدماغ وكسور في كل جسمه وكسر في العمود الفقري يعني مش هيقدر يمشي تاني ربنا يقويه علي حالته دي..


نور بصدمه: يعني مش هايقف تاني


الدكتور: استحاله طبعا وخرج


فاق عاصم في نفس اللحظه ولقي نور واقفه قدامه


اتكلم بصوت مبحوح مرهق: نور سامحيني يانور 


نور : اسامحك علي ايه علي ضياع مستقبلي وشرفي وجوزي ودمار حياتي كلها علي ايه ولا ايه شوفت ربنا عمل ايه يا عاصم شوفت انا استحاله اسمحك ..


وخرجت تبكي من عنده وذهبت لمنزلها ومسكت صوره ماجد وقعدت تكلمه: شوفت يا ماجد عاصم كان عايزنا نقع في الغلط تاني وانا كنت هموت من التفكير والخوف بس الحمد لله ربنا عصمني منه وانتقم لي اشد انتقام..


وفكرت مع نفسها: وهل ربنا سامحني علي اللي عملته اكيد سامحني ما لو ماسمحنيش ما كنش بعتلي حد زي ماجد


 يارب سامحني انا عارفه اني غلطت غلطه كبيره لكنك قولت 

"إن الله يغفر الذنوب جميعا إلا أن يشرك به"


يارب ماجد يرجع بقا يارب


وعدي اليوم وككل يوم نور بالبيت مكتئبه وحزينه منتظره ماجد يملي حياتها بالسعاده والحنان وحبه اللي اتحرمت منه


طق طق الباب بيخبط


نور راحت تفتح الباب 


نور: ابيه ادهم وحشتني 


ادهم: وانتي كمان يا حبيبتي


ولكن مع ادهم في بنت


نور: اتفضلوا وقعدوا


نور: مين دي يا ابيه


ادهم: دي ساره بحبها وهيا بتحبني وجيت اعرفك عليها

اجي تليفون لأدهم فرد وقام مشي بعيد عنهم شويه

وساره لسه هاتتكلم


نور: انتي فاكره انك هتاخديه مني دا اخويا وبيحبني اكتر من اي حد


ساره: ومين قالك اني هاخده منك انتي اختي وانا ماعنديش اخوات ونفسي تكوني اختي


نور وحست أنها مكنش ينفع تقول كده


نور: انا اسفه يا ساره عالدخله دي بس ما توقعتش أن حد ياخد مني ادهم


ساره: يا ستي براحتك شاكليني مرمطتيني شدي في شعري انا نفسي اعيش الاحساس ده واللهي احساس أن عندي اخت وكده


نور: هههههههه وحست أن ساره طيبه وهيبقوا أصحاب 

ساره بتلقائيه قامت حضنت نور واجي ادهم في نفس الوقت


 وقال: ايه لحقتوا تحضنوا انا قلت هاجي الاقي شكله بحكم أن نور عاقله وكامله وكده..


نور: يعني كدا يا ابيه ماشي انا زعلانه 


ادهم: ما يهونش عليا زعلك يا جميل


نور ابتسمت وساره ابتسمت


ادهم: احنا هنعمل الخطوبه يوم الجمعه ان شاء الله


ساره: بدري كدا يا ادهم احنا لحقنا


ادهم: حلاوتها في حموتها وخير البر عاجله وخلينا نفرح بقا دا لولا أن ماجد مش هنا كنت عملت الفرح


نور: ربنا يسعدكم يارب


ومشي ادهم وساره وفضلت نور في وحدتها تستني ماجد

واجي يوم الخطوبه خطوبه ادهم وساره وكان عدي علي غياب ماجد٦شهور ومارنش ولا كلم نور ونور حست بفقدان الأمل وان ماجد نساها بس برده عايشه علي امل رجوعه

راحت نور وساره الكوافير..


لبست نور فستان سهره قصير اخضر وكعب عالي وسابت شعرها وحطت ميكب هادي بسيط وساره لبست فستان قصير وعملت فورما في شعرها وكعب عالي


نور: ابيه ادهم هيطلع عنينا


ساره: ربنا يستر


ادهم اجي واتصدم: ايه الفساتين دي انتوا هتستعبطوا


نور ساكته..


ساره: يا حبيبي السواريه بيبقي كدا عديها متبوظش فرحتنا


ادهم: ماشي النهارده بس بعد كده ما فيش الكلام ده

بس مزز مزز يعني


ضحكت نور وساره وركبوا السياره وراحوا القاعه اللي فيها اتعملت الخطوبه


دخل ادهم وساره في ايد ونور في ايد

وقعدوا عالكوشه وساره اتصورت معاهم وراحت قعدت عالترابيزه


رقص ومزيكا أجواء مبهجه لأي حد الا نور نور قعدت تتفرج وبس ..


نور بتلتفت ايه ده ماجد


فرحت نور جدا 


نور لقت بنت معاه متفجره الانوثه والجمال زي الكتاب ما قال موديل بس مين دي


اجي ماجد وفي أيده البنت ونور ساكته


ماجد: دي نور مراتي يا شهد


نور دي شهد مراتي


اتصدمت نور من الموقف وكانت هتعيط الا أنها حاولت تمسك نفسها ..


في نفس الوقت شاب وسيم اجي : انسه نور ممكن ترقصي معايا


وقبل ما تتكلم :

ماجد: انسه لا دي مراتي ومش بترقص مع حد


ومشي الشاب بعد ما أحرجه ماجد


ماجد بيكلم نور: ايه مفهماهم انك انسه 


نور: دي عادي شايف أن مافيش حد واقف معايا


وسابت ماجد وراحت ترقص مع الشاب اللي طلب منها الرقص عشان تضايقه بس لسه مصدومه ماجد اتجوز عليا معقول ...يتبع..



البارت 11 _12والاخير من هنا 



 

تعليقات

التنقل السريع