الفصل الأول والثاني والثالث
الفراق
كانت تجلس في غرفتها وهي تتحدث في الهاتف بابتسامه مردفه: يا كنات والله العظيم هرجع بكره ان شاء الله انهارده جاي عريس لأختي ولازم ابجي موجوده ومش هتأخر خلاص سلام
انتهت نازلي من خديثها وهي تنظر الي الهاتف بسعاده حتي دخلت اختها بتوتر وتحدثت مردفه: انا هايفه حووي يا نازلي
نازلي بابتسامه: خايفه من اي يا هبله مش انتي بتحبيه وهو بيحبك
اميره بخوف وتوتر: اسكتي ووطي صوتك امي وابوي هيسمعوكي وبعدين هو معجب بيا مش عارفه بجا بيحبني ولا لع انا اصلا مشوفتوش غير خمس ست مرات هو مش بيجي الشركه اهنيه في اسيوط كتير علطول في القاهره
نازلي بابتسامه: مدام جاه اتجدم يبجي بيحبك وبعدين يا بختك عنده شركات وشكله غني جوليلي هو اسمه اي
اميره بابتسامه: اسمه كنان السيوفي
نازلي: طيب يلا يا مرت كنان السيوفي المستجبليه علشان نختار هتلبسي اي بليل
ابتسمت اميره وذهبت مع اختها لتختار ملابسها انا في الخارج كانت والدتها في المطبخ تطهي اشهي انواع الطعام حتي دخل رجل في اوائل الستينات وتحدث مردفا: كل الواكل دا ليه بجا يا حجه
صفيه بابتسامه: انهارده بنتي هتتخطب يا طاهر انا مبسوطه جووي ربنا يتمملعا بخير ويسعدها يارب
طاهر بابتسامه: يارب يا صفيه
في المساء كل شئ اصبح جاهز فسمعوا صوت طرقات علي الباب فركضت هي بسعاده لتفتح باب الشقه حتي تستقبل عريس اختها فركضت اختها اليها وتحدثت بتوتر مردفه: انا خايفه جووي خليكي معايا وسيبي ماما تفتح
نظرت الفتاه اليها بضحك ثم دخلت معها الي الغرفه وبعد ترحيب حار من والدتها دخلوا الي البيت وبعد فتره دخلت والدتهم وهي تحمل صينيه وتحدثت مردفه: يلا يا أميره شيلي الصينيه واطلعي
نظرت اميره الي اختها بتوتر ثم تحدثت مردفه: نازلي بالله عليكي شيليها انتي انا خايفه جووي
الام: لازم انتي ال تشيليها يا اميره
اميره بتوتر: لع يا ماما انا خايفه جووي
اقتربت نازلي ثم حملت الصينيه وخرجوا الاثنين ثم دخلوا الي الغرفه فنهض الجميع ونظرت نازلي بابتسامه اليهم ولكن تجمدت فجأه عندما رأت العريس ووقعت الصينيه علي الارض
نظر الجميع اليها بدهشه ونظر هو اليها بصدمه فأقتربت صفيه منها وتحدثت مردفه: مالك يا حبيبتي في اي
نظرت نازلي اليه بصدمه ثم تحدثت اليها بتوتر مردفه: انا ... انا اسفه مكنش جصدي
زهره والدت كنان بابتسامه: حصل خير يا حبيبتي انتي اخت اميره الصغيره صوح
نازلي بارتباك: اه .. ايوه صح
اقتربت اميره وسلمت علي كنان ووالده ووالدته واخته ثم جلسوا جميعا ومازالت انظار كنان مسلطه علي نازلي فتحدث والده بابتسامه مردفا: اسمع يا حج طاهر احنا يشرفنا نطلب ايد بنتك اميره لأبني كنان ومش عايزين اي حاجه منكم كفايه انها تيجي بشنطه هدومها تنور البيت بس
طاهر بابتسامه: يا حج مصطفي احنا ايوه ناس علي قد حالنا بس الحمد لله مستورين بنتي هتحيلكم بأحسن جهاز ان شاء الله ومدام هي موافجه انا موافج
ابتسم الجميع وتحدثت صفيه مردفه: مسمعناش صوت كنان من اول ما دخل
نظر كنان اليها ثم تحدث بضيق مردفا: انا بس مش لاجي حاجه اجولها بابا جال كل الكلام
ابتسمت صفيه وتخدثت مردفه: طيب يلا ناكل مع بعض علشان يبجي عيش وملح
زهره بابتسامه : طبعا احنا خلاص بجينا اهل
نهض الجميع ليذهبوا الي طاوله الطعام فتحدث كنان مردفا: ممكن اغسل ايدي بعد اذنكم
صفيه: طبعا يا ابني تعالي انا هجولك مكان الحمام
زهره: معلش يا حجه خلي نازلي تروح هي علشان عايزين نتكلم معاكم انتي واميره والحج شويه
اشارت صفيه لنازلي ثم ذهبت وخلفها كنان حتي وصلوا الي الحمام فجاء كنان ليتحدث ولكن اشارت نازلي اليه بتحذير مردفه: اوعي تتكلم ولا كلمه يا ظافر فاهم
القت نازلي كلماتها ثم ابتعدت عنه فدخل هو وغسل وجهه ويده ثم تنهد بضيق اما في الخارج كانت نازلي تحاول ان تحبس دموعها بأي طريقه ولكن لم تستطع فظلت تمسح وجهها ودموعها حتي لا يراها احد وخرج كنان وتحدث مردفا: نازلي اسمعيني
نظرت نازلي اليه بغضب شديد ثم ذهبت وجلسوا جميعا علي طاوله الطعام كانوا الجميع يتحدثون عادا نازلي التي كانت في عالم اخر وهي تتذكر
فلاااش باااك
نازلي بسعاده: بجد عرفت امتي بجا انك بتحبني
ظافر بابتسامه: من اول لحظه شوفتك فيها وانتي في الجامعه وبتزعجي مع الولد ان عاكس صاحبتك
نازلي بخوف: بس ظافر ان اهلك غنين ومعاهم فلوس كتير حتي انت عايش في بيت كبير وشركه وعربيه احنا مش اكده احنا ناس بسيطه وعايشين في شجه صغيره يعني هما ممكن يرفضوا اننا نتجوز
ظافر: اهلي مش اكده يا نازلي هما ايوه معاهم فلوس بس مفيش حاجه عندهم اسمها اني لازم اتجوز غنيه هما عادي ال هختارها هيوافجوا بيها مدتم كويسه ومحترمه خلاص وانا بحبك
نازلي وهي تحتضنه: وانا كمان بحبك جوي يا ظافر انا مكنتش متخيله اني ممكن اعمل اكده علشان خاطر اي حد انا عارفه ان ال بعمله غلط واني بخون ثقه تهلي بس انت اكيد مش هتسيبني ولا هتتخلي عني انا واثقه فيك
فاقت نازلي من شرودها علي صوت منال اخت كنان وهي تتحدث مردفه: مالك اكده بنكلمك من ساعتها
نازلي بتوتر: ها ... لع انا بس كنت بفكر في الامتخانات والمذاكره
زهره بابتسامه: ربنا معاكي يا حبيبتي انتي كمان زي الجمر والله لو كان عندي ابن تاني كنت جوزتهولك
نظر كنان الي والدته بضيق وبعدما انتهوا من كل شئ ذهب كلا منهم علي منزله رعندما وصل كنان صعد فورا الي غرفته وتحدث بعصبيه مردفا : اي ال انا عملته دا ازااي اعمل اكده طلعت اختها ازاي
اما عند نازلي اختبأت تخت الغطا وظلت تبكي بشده وبصوت منخفض حتي لا يسمعها احد وهاتفها يدق فأقتربت اميره من الهاتف ووجدت اسم المتصل ظافر فازاحت الغطاء عنها وتحدثت بحده مردفه: هو انتي لسه بتكلميه مش جولتي مش هتكلميه غير لما يجي يتجدملك انا هرد عليه
انفزعت نازلي واخذت الهاتف منها بقوه ثم تحدثت مردفه: خلاص يا اميره انا مليش دعوه بيه بعد اكده
اميره بعصبيه: ازاي يعني كل مره كنتي تجولي اكده وبرده ترجعيلوا ال بيحب حد بيبجي نفسه يتجوزه انهارده جبل بكره يا نازلي وانتي شوفتي كنان اهه
نازلي بحده: كنان؟ فعلا انتي صوح انا هنام علشان تعبانه
في الصباح في بيت السيوفي تحدث مصطفي بحده مردفا: راح القاهره بدري اكده يعمل اي من غير ما يحول
زهره: اكيد عنده شغل يا مصطفي هيكون بيعمل اي يعني
في القاهره في تمام الساعه الخامسه مساءا كانت نازلي تحلس في الشقه مع زميلاتها وتحدثت مردفه: ايوه خلاص والدكتور جالي انه هيعنلي كل الورج وهجدر احول كليتي لاسيوط وهسافر تاني بكره
جاءت احدي صديقاتها لتتحدث ولكن قاطعهم صوت طرقات علي الباب فذهبت تحداهم لتفتح الباب ووحدت كنان امامها فتحدثت بضيق مردفه: ظافر مينفعش اكده لو حد من ال في العماره شافك وانت طالع عندنا هيمشونا بفضيحه
كنان بضيق: سميه انا عايز اشوف نازلي ضروري
خرجت نازلي بغضب ثم تحدثت مردفه: انا مش عايزه اشوف وشك غور من اهنيه
كنان بضيق: لازم نتكلم مينفعش اكده خليني افهمك
نازلي: لا تفهمني ولا افهمك غور من وشي جولت
نظر كنان اليها بضيق ثم سحبها من يديها بقوه ونزل الي الاسفل ووضعها في السياره وسط صراخها ختي ذهبوا الي احدي المناطق الراقيه ودخلوا الي احدي الشقق فدفعته بقوه وتخدثت بغضب مردفه: انت فاكر نفسك مين علشان تعمل اكده سيبني في حالي بجاا فاهم سيبني في حالي
كنان بضيق: مكنتش اعرف ان اميره اختك
نازلي بصراخ: دا اي البجاحه دي انت روخت خطبت واحده غيري اذا اختي ولا لع بس انت خطبت وانت بتحب اميره وهي كانت بتحكيلي علي ال بتعمله معاها دا انت طلعت بتكدب عليا في كل حاجه حتي اسمك
كنان: انا اصحابي ال اهنيه بيجولولي ظافر يعني مكدبتش عليكي في دي وبعدين انا هحول لاميره علي كل حاجه
نازلي بغضب: اوعي تعمل اكده اوعي تدمر حياه اختي ..هي بتحبك خليك معاها وانساني وكفايه اكده انا اعلي صعايده لو عرفوا اني كنت ماشيه علي حل شعري اهنيه هيجتلوني انا ال غلطانه مش انت
كنان بعصبيه: ازاي يعني انا كنت معاكي مينفعش اتجوز اختك وانتي هتتجوزي ازاي بعد اكده ولا هتحولي لأهلك اي لو عرفوا
نازلي بغضب: انا استاهل انا ال واحده مش متربيه سلمت نفسي لواحد واطي وحقير وكان بيلعب عليا وجيبت لاعلي العار طول عمرهم بس لع انا مش هسمح ان اهلي حد يتكلم عليهم نص كلمه روح كمل خطربتك بأختي واتجوزها وملكش دعوه بيا
القت نازلي كلماتها وجاءت لتذهب ولكن مسكها كنان بقوه وسحبها اليه وتحدث مردفا : رايحه فيين فاكره ان سهل عليا ادمرلك حياتك واسيبك اكده انا لازم اتحمل مسؤوليه ال عمله
نازلي بسخريه : بجد هتعمل اي هتبوظ خطوبتك بأختي وتيجي تتحوزني انا ... اهلي واهلك هيوافجوا انا مستحيل ابجي انانيخ تاني وابوظ فرحه اختي واهلي ملكش دعوه بيا وعلي فكره انا ندمانه علي كل لحظه عيشتها معاك ربنا يسامحني علي ال عملته انا استاهل اصلا
القت نازلي كلماتهت ثم ذهبت من الشقه فنظر كنان بغضب وظل يكسر كل شئ امامه اما عند نازلي كانت تسير في الشارع وهي تبكي بشده فجاءت سياره بجانبها ونزل شخص منها وتحدث مردفا: نازلي مالك
نظرت نازلي اليه ببكاء ثم تحدثت بصراخ مردفه: روح اسأل صاحبك الحقير كلكم كدابين وبتلعبوا عليا حسبي الله ونعم وكيل فيكم
نظر الشاب اليها بعدم فهم وجاء ليتحدث ولكن وجدها تفقد وعيها فحملها بسرعه ووصل الي المستشفي وحاول ان يتصل بكنان كثيرا ولكن لم يجيب وفي الداخل سألت نازلي الطبيب وتحدثت مردفه: ينفع امشي يا حكيم انا بس تعبت شويه من الارهاق
الطبيب بابتسامه: لا انتي حامل وووو
توقعاتكم ورأيكم ولو جاب تفاعل هكمل الفصل التاني مجابش هنلغيها عايزه رأيكم بقا وملحوظه الفكره دي مقتبسه من مسلسل تركي كنت بعشقه 😂❤️ بس الاحداث هتكون مختلفه شويه اكمل ولا لا
الفصل الثاني
الفراق
نظرت نازلي بصدمه الي الطبيب ثم تحدثت مردفه: انت بتجول اي مين دي ال حامل
الطبيب: انتي ال حامل انا هطلع اقول لجوزك هو ال واقف مستنيكي بره صح
نظرت نازلي بصدمه وجاءت لتتحدث ولكن قاطعها دخول احمد فتحدث الطبيب مردفا: الف مبروك المدام حامل
نظر احمد الي الطبيب بصدمه ثم الي نازلي وتحدث مردفا: انت بتجول اي حامل
الطبيب: ايوه الف مبروك بس هي محتاجه راحه
احمد: شكرا ليا
انصرف الطبيب ثم اقترب احمد منها وتحدث مردفا: نازلي انا لازم اجول لظافر
نازلي بفزع وبكاء شديد: اوعي تجووله حاجه يا احمد بالله عليك مش لازم يعرف حاجه هتبجي مصيبه لو حد عرف بالله عليك بلاش تجول لحد
احمد بحده: هتعملي اي لازم يعرف ويتجوزك دي مصيبه
نازلي ببكاء شديد: يتجوز مين انت مش عارف هو عمل اي هو راح خطب اختي يا احمد
احمد بصدمه: هي اميره اختك
نظرت نازلي اليه ثم تحدثت مردفه: انت كمان كنت عارف ... كنت عارف ان صاحبك بيخدعني وبيتسلي بيا
احمد بضيق: نازلي جومي علشان اوصلك
بعد فتره من الوقت جلس احمد وتحدث بعصبيه: انت جاي دلوجتي تحس بالذنب
كنان بحده: مكنتش اعرف ان كل دا هيوحصل انا كنت بتسلي بس ومعرفش ان دا هيوحصل
احمد بضيق: يا ظافر البنت حياتها انتهت دي صعيديه وانت عارف عندنا في الصعيد حاجه زي دي فيها جتل اهلها لو عرفوا هيموتوها
كنان بغضب: اعمل اي لا هعرف دلوجتي اتجوزها ولا ابعد عنها ولا ابعد عن اختها هي هتجول اي لأهلها لو جالها عريس انا مش عارف اعمل اي
اما عند نازلي كانت جالسه في غرفتعا تبكي بشده فأقتربت منها سميه وتحدثت مردفه: اهدي وهنلاجي حل والله
نازلي ببكاء شديد: حل اي يا سميه بجولك انا حامل ... حامل من خطيب اختي
سميه بحزن: مش عارفه يا نازلي بس اكيد فيه حل هو لازم يتجوزك
نازلي ببكاء: واميره؟ هي بتحبه جوي انتي متعرفيش بتحبه ازاي وظافر كمان بيحبها يا سميه انا الغبيه ال صدجته وكنت بحبه وسلمته نفسي استاهل كل ال بيوحصلي
سميه بحزن: طيب اي رأيك نعمل عمليه وننزله
نظرت نازلي اليها ثم وضغت يديها علي بطنها وتحدثت مردفه: فعلا لازم انزله بأي طريجه
في الصباح كان كنان ينتظر امام سيارته علي باب الجامعه حتي وجد نازلي مع سميه فأقترب منها وتحدث بلهفه مردفا: لازم نتكلم مع بعض شويه
نازلي بغضب: تعرف تغور من وشي انا مش عايزه اتكلم معاك
كنان بضيق: نازلي لازم نحل الموضوع دا مش هينفع نفضل اكده
نازلي بعصبيه: مفيش بيني وبينك حاجه تتحل فاهم انت من انهارده خطيب اختي وبس فاهم
القت نازلي كلماتها ثم دخلت الي الجامعه فتنهد كنان بضيق ثم اخذ سيارته وذهب اما عند نازلي تحدثت سميه مردفه: يلا يا نازلي
نازلي بدموع: يلا
اما عند احمد كان يجلس علي المكتب بضيق حتي دخل عليه كنان وهو يتحدث في الهاتف مردفا: يا اميره كان عندي شغل مهم اعمل اي هفضل جاعد في الصغيد بعمل اي
اميره بضيق: خلاص يا كنان بس جولي هترجع امتي
كنان: هرجع يا حبيبتي كمان يومين بالكتير
اميره: ماشي خلي بالك من نفسك
اغلق كنان الخط فتحدث احمد مردفا: روحت لنازلي
كنان بضيق: مش راضيه تبص في وشي وهي صوح واحده غيرها كانت جتلتني بعد ال عملته فيها
احمد : كنان انت لازم تتجوزها بأي طريجه مينفعش تسيبها حتي لو هتتجوزها غصب عن اهلها بس لازم تتجوزها
كنان بأستغراب: انت بتجول اي هو انت عارف حاجه انا مش عارفها
احمد بحده: نازلي حامل
نظر كنان اليه بصدمه ثم تحدث مردفا: حامل اي .. انت اتجننت
اما عند نازلي كانت تجلس في احدي العيادات حتي خرجت الممرضه وتحدثت مردفه: اتفضلوا
نظرت نازلي الي سميه بخوف ثم مسكت يديها ودخلت فوجدوا طبيب شاب في اواخر العشرينات وتحدث بابتسامه مردفا : اهلا ببنات الصعيد اتفضلوا
سميه : تامر انت هتعنل العمليه صوح
تامر بضيق: لع غلط انتوا اتجننتوا مش عامل عمليات اسمعي يا نازلي انتي وسميه زمايل اختي وانا بعزكم بلاش تصلحوا الغلط بغلط اكبر
نازلي بدموع: تامر بالله عليك اعمل العمليه لو اعلي عرفوا هيجتلوني
تامر بضيق: طيب اطلعي اجعدي اهنيه لما اكشف عليكي الاول
صعدت نازلي ليفحصها تامر وفجأه سمعت صوت صراخ في الخارج وكنان واحمد يدخلون فتحدث تامر بغضب مردفا : انتوا اتجننتوا ازاي تدخلوا اكده
اقترب كنان منها ثم تحدث بلهفه مردفا: انتي نزلتيه ولا لع
نظرت نازلي الي تامر برجاء فتحدث مردفا: ايوه نزل خلاص
كنان بعصبيه: ازاي تعملي اكده دا ابني انا كمان ولازم اوافج
نازلي بغضب: دلوجتي ملكش حاجه عندي غور من وشي انا هسافر بليل الصعيد ومش هرجع اهنيه تاني
كنان بحده: مينفعش تعمل كل حاجه من دماغك اكده لازم نتكلم مع بعض شويه
تامر بعصبيه: كنان اطلع بره
كنان بغضب : ملكش صاالح انت انا حر
نازلي بعصبيه: اطلع بره واوعي توريني وشك تاني
مر هذا اليوم سريعا وفي المساء قررت نازلي العوده الي الصعيد ولحقها كنان واحمد وفي اليوم التالي في بيت نازلي جلست اميره بضيق وهي تتحدث مردفه: ماشي يا حبيبي تعالوا واحنا هنستناكم
اغلقت اميره الهاتف فدخلت نازلي وتحدثت مردفه : مالك يا اميره
اميره بضيق : كنان فيه حاجه غلط هو مكنش اكده يا نازلي
نازلي بتوتر: ماله
اميره بحزن: دايما مضايج من وجت الخطوبه وهو بحس انه بيكلمني غصب عنه ومش بيسأل عليا ولا بيكلمني علطول زي الاول
نازلي بضيق: معلش يمكن فيه حاجه مزعلاه يلا جومي حضري نفسك علشان بليل
في المساء اجتمعوا الجميع ليحددوا ميعاد الفرح ومده الخطوبه وشراء الشبكه وكل شئ وسط انظار نازلي الحزينه وفي اثناء الحديث دق جرس الباب فذهبت صفيه لتفتح ووجدت امامها شاب وطلب منها مقابله طاهر ثم دخل وعندما وجده كنان شعر بالضيق الشديد فتحدث بابتسامه مردفا انا جاسر البحيري
طاهر بابتسامه: اهلا بيك يا ابني انا عارف والدك
مصطفي بابتسامه: ازيك يا جاسر
جاسر بابتسامه وهو ينظر الي كنان بخبث: الحمد لله يا عمي
طاهر: اتفضل يا ابني خير ان شاء الله
جاسر بابتسامه: انا بصراحه جولت اجي لوحدي الاول ولو وافجت اجيب اهلي انا كنت جاي اطلب ايد نازلي
انصدم الجميع وانتفض كنان من مكانه وهو ينظر الي نازلي فتحدث طاهر مردفا: بس يا ابني هي لسه في الجامعه
جاسر: مش مهم انا موافج وعايزها وهي لسه في الجامعه
طاهر بضيق: معلش يا ابني بس هي لسه في سنه اولي وسنها صغير وانا بصراحه جايل ان لازم اميره تتجوز الاول وبعدها نازلي
جاسر وهو ينظر الي نازلي: يا عمي مفيش مشكله لما نتخطب واميره اهي اتخطبت لكنان
كنان بحده: ما جال مينفعش هو بالعافيه خلاص
طاهر: معلش يا ابني مش هينفع اوافج
نازلي بلهفه: انا بحبه وموافجه وعايزاه
نظر الجميع اليها بصدمه ونهض طاهر وتحدث بعصبيه مردفا: انتي اتجننتي موافجه اي وبتحبي اي
نازلي بحده وتوتر: انا بحبه وعايزاه ومش هتجوز غيره
اميره بتوتر: نازلي انتي بتجولي اي
نازلي بحده: بجول اني بحبه يا اميره هو انا مينفعش احب
صفيه بفزع: اكتمي يا بت انتي حب اي جبر يلمك
نازلي بحده: انا بحبه ومش هتجوز حد غيره
جاسر: وانا كمان بحبها وعايز اتجوزها
نظر كنان اليه بغضب ثم تحدث مردفا: اسكت انت ملكش صالح
جاسر بخبث: وانت مالك انا بجول اني بحبها وهي بتحبني وهنتجوز و
لم يكمل جاسر كلماته وفجأه تلقي لكمه قويه علي وجهه وووو
توقعاتكم ورأيكم والتفاعل وحش اوي يا بنات لو القصه مش عاحباكم قولوا في الكومينتات وانا اوقفها وانزل قصه قديمه من ال لسه مكملوش
الفصل الثالث
الفراق
اقترب مصطفي بعصبيه وبعد بين كنان وجاسر فنظر اليه جاسر بخبث وهو يمسح فمه مكان اللكمه فنظرت نازلي اليع بغضب وتحدثت مردفه : انت مين علشان تضربه اكده بتضربه بصفتك اي
اميره بحده: نازلي اتكلمي زين معاه دا خطيبي وفي مجام اخوكي
نازلي بغضب : خطيبك بس مش اخوي ومش من حقه يضربه اكده مهما حوصل ملوش دعوه بيا
نظر جاسر الي كنان بخبث ثم تحدث مردفا: خلتص يا نازلي عادي هو هيبجي نسيبي نفيش مشكله انا مسامحه
كنان بغضب شديد: مش جولتلك اخرس انت ولا مش بتفهم
طاهر بحده: ادخلي جوه يا نازلي
جاسر بضيق: عمي انا عايز اتجوزها ودخلت البيت من باباه زي ما بيجولوا اهه وافج عبي خطوبتنا
طاهر بحده: اوافج علي اي بنتي الصغيره ال لسه كانت في المدرسه من شهور جايه تجولي بحب واحد وعايزني اوافج انا هربيها الاول وبعدين اجوزها علشان هي متربيتش
نظرت نازلي برجاء الي جاسر فتحدث مردفا: بس انا مش هسيبها خليني اتجوزها ووافج علشان انا مستحيل ابعد عنها مهما حوصل
كنان بغضب شديد: وريني مش هتسيبها ازاي .. انت هتسيبها غصب عنك وملمش صالح بيها تاني
جاسر بحده: انا بدأت اتخنق منك ملكش صالح بجا دلوجتي انت صحيح بتتكلم بصفتك اي
طاهر بجديه : بصفته ابني وخطيب بنتي الكبيره
كنان بتحدي: عرفت دلوجتي بصفتي اي
تجاهل جاسر كلام كنان ثم تحدث مردفا : انت اي مشكلتك دلوجتي يا عمي انا مش عايز اي حاجه لا جهاز ولا هخليكم تصرفوا اي حاجه انا عايز نازلي بس وميهمنيش غيرها وهجيبلها كل ال هي عايزاه اعتبرني انا كمان ابنك لو طلعت مش قد الثقه خلاص نفشكل الخطوبه بس بالله عليك وافج
نظرت صفيه اليه وتحدثت مردفه: طيب يا ابني هناخد وجت نفكر فيه وهنرد عليك
طاهر بعصبيه: صفيه انتي بتجولي اي
مصطفي: بتجول الصوح يا حج طاهر لازم تاهدوا وجت تفكروا جاسر شاب كويس وانا عارف ابوه زين واضمنه
جاسر بابتسامه: شكرا يا عمي
طاهر بتفكير: ماشي هناخد وجت نفكر وهنرد عليك
جاسر بابتسامه وهو ينظر الي نازلي: شكرا يا عني انا هستني ردك وعارف انك هتوافج ان شاء الله بعد اذنكم انا همشي ولو سمحت بلاش تعمل حاجه في نازلي هي معملتش حاجه غلط والله ولا كانت بتشوفني حتي احنا حبينا بعض من بعيد وعلشان اكده انا جيت ادهل البيت من بابه
طاهر بضيق: ان شاء الله
ابتسم جاسر ثم ذهب وسط انذار كنان الغاضبه وبعد دقائق استأذن اهل كنان وذهبوا ودخلت نازلي الي الغرفه بسرعه فدخلت خلفها والدتها وتخدثت بعصبيه مردفه: اي ال حوصل بره دا
نازلي بدموع: انا عايزاه يا ماما
دخل طاهر علي صوتعا وتحدث بغضب مردفا: هي دي الثقه ال اديتهالك بتوجفي جصادي وتتحديني جدام واحد غريب
نازلي بدموع وخوف: لع يا بابا بس جاسر كويس انت تعرف عيلته زين ما اميره اختارت ال هي عايزاه اهه اشمعنا انا
طاهر بغضب: اميره لا جالتلي بحبه ولا بزفته دا مان مديرها في الشغل واتجدملها وانا وافجت مش زيك واجفه بكل بجاحه تجوليلي انا بحبه طيب مفيش جواز يا نازلي
نازلي بفزع: بس انا عايزاه
طاهر بغضب: كلمه زياده وهطلعك من الجامعه كمان
صفيه بقلق: لع يا طاهر خلاص تعالي ندخل اوضتنا
ذهب طاهر مع صفيه فجلست اميره بجانبها وتحدثت بضيق مردفه: حبتيه امتي دا .. دا انتي كنتي بتموتي لما سيبتي ظافر الحب دا كله جاه امتي ولا هو دا ظافر ولا اي
نازلي بتوتر: لع مش دا ظافر بس انا بحبه ومن غير تفاصيل كتير خلي خطيبك ملوش دعوه بيا
اميره بحده : يعني اي ملوش دعوه بيكي دا زي اخوكي والمفروض لما تتكلمي معاه او عليه يبجي بأحترام
نازلي بعصبيه: مش متكلمه معاه باحترام مش عاجبه ميتعاملش معايا هو اي ال دخله اصلا ملوش دعوه بيا انا حره في حياتي وكفايه بجا ضغط عليا انا تعبت
القت نازلي كلماتها ثم خرجت من الغرفه اما عند كنان كان يقود سيارته بغضب شديد وهناك سياره تلحقه حتي وقفت امامه ففرمل بسرعهونزل بغضب ووجد احمد هو الموجود فتحدث بغضب مردفا: انت مجنوون انا كنت هخبطك
احمد بعصبيه: انت ال مش شايف نفسك ماشي علي سرعه كام في اي بالظبط مش انت سيبتها وروحت خطبت واحده غيرها
كنان بغضب شديد : هتتجوزه ازاي وهي كانت معايا واشمعنا جاسر بالظبط هي عارفه ان دا اكتر واحد بكرهه في الدنيا كلها رايحه تتجوزه لييه هو عايز ينتجم مني
احمد بعصبيه: يمكن عايز ينتجم منك بس مدام هي وافجت خلاص وبعدين مش نازلي متهمكش يبجي مش هينتجم منك سيبها في حالها مدام هي موافجه تبجي هي تعرف مصلحتها
كنان بحده: مش هتتجوزه مهما حوصل مش هسيبها تتحوز جاسر
ضرب احمد علي سيارته بغضب شديد ثم تحدث مردفا: كنااان اكده انت اناني ابعد عنهم الاتنين وارجع القاهره وسيب اميره ونازلي يشوفوا حياتهم و
لم يكمل احمد كلماته وجاءت سياره تجاههم ثم نزل جاسر منها واقترب منهم وتحدث بابتسامه مردفا: عاملين اي
كان كنان سيضربه مزه اخري ولكن منعه احمد فتحدث جاسر مردفا: انا جولت اجيلك نتكلم اهنيه ونتفاهم مع بعض في النهايه اكنا كنا زمايل في جامعه واحده صوح
كنان بغضب: انت عايز اي بالظبط ومالك ومال نازلي
جاسر: وانت مالك اي ال مدخلك فيها جوي اكده ال يسمعك يجول انك خطيبها هي مش خطيب اختها ... اسمع انا ونازلي بنحب بعض وهنتجوز
كنان بسخريه: بجد من امتي دا بجا وانتوا بتحبوا بعض ان شاء الله وبعدين هو انت نسيت اصاله بسرعه اكده
نظر احمد بضيق فصمت جاسر قليبا ختي يمتص غضبه ثم تحدث مردفا: لاجيت واحده احلي منها وتستاهل اني اتعامل معاها وهعرف استغلها كويس علشان انتجم منك اصاله كانت واحده رخيصه
كنان ببرود: غريبه هتتجوز نازلي وانت عارف انها كانت معايا
جاسر: ما انت خدت اصاله وكنت عارف انها معايا بس فيه فرق بين اصاله ونازلي واحده منهم كانت بتدور علي الفلوس وبتلعب بالكل والتانيه اتلعب بيها انا هتجوز نازلي بأي طريجه كانت حتي لو وصل بيا اني اهد الصعيد كلها فوج دماغ الكل
كنان ببرود: وتفتكر انا هخليك تعمل اكده لو علي الهد فأنا كمان اجدر اهد الصعيد فوج دماغك الكل وشكلي هعمل اكده جريب جوي
جاسر: ودا بجا علشان بتحبها ولا غلشان مش عايزني انا ال اخدها
نظر كنان اليه بغضب شديد ثم لكمه علي وجهه بغضب فرد جاسر اللكمه له ووقف احمد امامهم وتحدث بغضب شديد مردفا: اخرسوا بجا انتوا الاتنين جاعدين تلعبوا بالبت ولا كأنها كوره بين ايديكم انتوا اي محدش فيكم عنده دم ولا احساس
جاسر بضيق: جول لصاحبك الكلام دا وانا هتجوزها غصب عن الكل
القي جاسر كلماته ثم استقل سيارته وذهب اما في الصباح نزلت نازلي وذهبت الي الجامعه لتتأكد من اوراق النقل وعند خروجها وجدت جاسر ينتظرها اما السياره فأقتربت منه وتحدث بأمتنان مردفه : مهما شكرتك مش هعرف اوفيك ال انت عملته علشاني
جاسر بابتسامه: اركبي الاول وخلينا نتكلم في الموضوع دا في العربيه علشان محدش يشرفنا واحنا واجفين مع بعض ويجول لأبوكي
ركبت نازلي بجانبه السياره واغلق جاسر جميع نوافذ السياره ثم انطلق فتذكرت نازلي بعد مجيئها من القاهره ذهبت الي احدي الاماكن الزراعيه وجلست تبكي بشده وهي تمسك في يديها اله حاده بعدما قررت الانتحار والتخلص من حياتها حتي اقترب منها جاسر فأنفزعت من مكانها وتحدثت بغضب مردفه: عايز مني اي
جاسر بضيق: نازلي .. انتي اي ال جابك اهنيه ومالك
نازلي ببكاء شديد: ملكش صالح بيا
نظر جاسر الي هيئتها ثم لاحظ الاله الحاده فتحدث مردفا : اي ال في ايدك دا انتي نالك بالظبط اي ال حوصل
نازلي بصراخ وبكاء: ملكش صالح سيبني في حالي وامشي
جاسر بحده: انتي غبيه اسيبك تجتلي نفسك سيبي ال في ايدك دا وهنشوف حل
نازلي ببكاء شديد: لع عارف .. عارف كل حاجه وعارف ال عمله كنان وانه خطب اختك وانك حامل منه وروخاي تنزلي الطفل وضحكتي عليه وجولتيلوا انه نزل وهو لسه منزلش صوح
نظرت نازلي اليه بصدمه فتحدث مردفا: متساليش عرفت ازاي وانا عندي حل انا هاجي اتقدم لأبوكي ونتحوز ومحدش هيعرف حاجه لو عايزه تخلي الطفل هبجي ابوه جدام الكل ولو عايزه تنزليه ونتجوز فتره وبعدين نطلج عادي برده ومتسأليش انا بعمل اكده ليه هليكي واثقه فيا
فلااش باااك
نظر جاسر اليها ثم تحدث مردفا: انا هروح لأبوكي تاني انهارده
نازلي: ماما جالت انها هتقنعه وهتخليه يوافج بس انا عايزه اسأل سؤال
جاسر: بعمل كل دا ليه صوح
نازلي : ايوه
جاسر بضيق: بلاش تعرفي احسن المهم اني هخلصك من المشكله دي
جاءت نازلي لتتحدث ولكن فجاه وحدت سياره امامها فغرمل جاسر بسرعه ونزل بغضب من السياره فوحد منان يقف تمام سيارته ببرود ومعه اميره فنزلت نازلي واقتربت اميره منها وتحدثت بعصبيه مردفه : انتي ازاي تركبي معاه العربيه اكده
نازلي: ما انتي راكبه مع خطيبك اهه
اميره بعصبيه: انتي جولتيها بنفسك خطيبي ومرجعني من الشغل بعد ما استأذن ابوي ووافج لكن ال انتي بتعمليه دا اسمه اي
جاسر بضيق: اميره اهدي انا ال خليتها تركب معايا علشان اتكلم معاها شويه وبعدين مقيش حاجه لكل العصبيه دي
اقتربت اميره منها ثم سحبتها بغضب ووضعتها في سياره كنان واقتربت من جاسر مره اخري وتحدثت مردفه: ملكش صالح بأختي يا جاسر طول ما ابوي رافضك ماشي
القت اميره كلماتها ثم ذهب الي سياره كنان فنظر كنان اليه بغضب ثم ذهب اما قي السياره تخدثت اميره بغضب مردفه: هتفضلي مستهتره اكده لأمتي في الاول جولتي انك بتحبي ظافر ومش جادره تعيشي من غيره وكلام كتير جوي
نظر كنان الي نازلي من مرأه السياره فهربت بنظرها عنه وتحدثت مردفه: اميره مينفعش اكده تجوليلي اسراري جدام اي حد
اميره بحده: كنان مش اي حد جولتلك مليون مره انه خطيبي وزي اخوكي وبعدين اي ال جولته من اسرارك انا عايزه افهم بالظبط انتي بتحبي مين انتي كنتي بتجعدي ليالي تعيطي لما يزعلك وكنتي مهبوله بيه ليل ونهار ظافر ظافر ولما سيبتيه مكنتش بتبطلي عياط وكان ناجص تموتي نفسك ودلوجتي بكل سهوله بتجولي انك بتحبي جاسر دا اسمه اي مش فاهمه
نظرت نازلي الي كنان الذي كان ينظر اليهت من المرأه ثم تحدثت مردفه: طلع ميستاهلش كل الحب دا وطلعت واحده حماره وغبيه ... وايوه حبيت جاسر ومتسأليش ازاي انا واحده زفت يا ستي وبلعب بالكل
اميره بعصبيه: بت انتي ما تتكلمي زين انتي بجيتي مالك
كنان بضيق: خلاص يا اميره اهدي هي شكلها تعبانه
نازلي بعصبيه: جولتلك ملكش صالح بيا
وقف كنان سيارتهزامام باب منزلهم فنزلت اميره وتحدثت بغضب مردفه: اعتزري منه دلوجتي
نازلي بحده: مش هعتذر انا مجولتش حاجه علشان اعتذر
كنان بضيق: اميره خلاص محصلش حاجه لكل دا
اميره بعصبيه: لع يا كنان هي غلطت ولازم تعتذرلك
نازلي بحده: جولت مش هعتذر
اميره بغضب: لو معتذرتيش يبجي ملكيش صالح بيا تاني نهائي
نظرت نازلي بصدمه اليها ثم وجهت نظرها لكنان وتحدثت بدموع مردفه: انا اسفه
القت نازلي كلماتها ثم ركضت الي الداخل فمسح كنان علي شعره بعصبيه ثم تحدث مردفا: ليه تعملي اكده في اي يا اميره
اميره بضيق: هي غلطانه وكان لازم تعتذر
كنان بحده: لا مكنش لازم هي شكلها تعبان ممنش لازم لكل دا انا ماشي
القي كنان كلماته ثم ذهب فتنهدت اميره بضيق ودخلت اما عند نازلي دخلت الي غرفتها واغلقت الباب وظلت تبكي بشده وفجأه شعرت بألم شديد في معدتها فدخلت والدتها وجاءت لتتحدث ولكن فجأه فقدت نازلي وعيها فصرخت صفيه ووو
عايزه وتوقعاتكم ورأيكم واستعدوا للمصايب ال هتحصل في الفصول الجايه يا تري اي ال هيحصل
تعليقات
إرسال تعليق