القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت الفراق الفصل الرابع والخامس والسادس الأخير بقلم نور الشامي في موسوعة القصص والروايات


الفصل الرابع والخامس والسادس الأخير 

الفراق


في المستشفي وقفوا الجميع بخوف شديد ينتظرون الطبيب حتي يخرج فوصل جاسر وعندما وجده كنان زفر بغضب وبعد فتره خرج الطبيب فتحدثت صفيه بلهفه مردفه:  مالها بنتي يا حكيم


نظر الطبيب بضيق اليهم ثم تحدث مردفا : هي بس محتاجه راحه ال حوصلها دا من الارهاق

طاهر بلهفه:  يعني هي كويسه بجد يا حكيم

الطبيب:  ايوه الحمد لله بس سيبوها انهارده في المستشفي وبكره تجدر تخرج

كنان:  شكرا يا حكيم


ابتسم الطبيب ثم ذهب فنظر جاسر الي طاهر وتحدث مردفا:  حمد لله علي سلامتها بعد اذنكم انا همشي

طاهر بضيق:  استني يا ابني انا موافج علي جوازكم


نظر كنان اليه بصدمه فتحدث جاسر بسعاده مردفا:  بجد موافج

طاهر بابتسامه:  ايوه موافج وبكره بليل ان شاء الله تجيب اهلك علشان نتكلم في كل حاجه

جاسر بابتسامه:  شكرا يا عمي 


دخل الجميع الي الغرفه عادا كنان وجاسر فتحدث جاسر مردفا:  مش هتجولي مبروك

كنان بحده:  مش لو خليت الجوازه دي تتم الاول مين جال انها هتم

جاسر : هتم يا كنان وهتجوزها غصب عنك

كنان بسخريه:  ابجي وريني هتعنلها ازاي


القي كنان كلماته ثم دخل الي الغرفه وخلفه جاسر فنظرت نازلي اليه بضيق وتحدث هو مردفا:  الف سلامه عليكي يا نازلي

نازلي بضيق وهي تنظر الي اختها:  الله يسلمك

اميره:  انا ال هجعد معاكي في المستشفي انهارده

صفيه:  لع يا بنتي انا هجعد

كنان بتفكير:  لع مينفعش لازم تروحي ترتاحي واميره هتجعد معاها وانا كمان هجعد


نظر جاسر اليه ثم ابتسم وفي المساء دخل جاسر الي غرفه نازلي وجلس بجانبها وتحدث مردفا : حمد لله علي سلامتك

نازلي بابتسامه:  انا مش عارفه اشكرك ازاي بجد بس انت عرفت تخلي الحكيم ميجولش حاجه عن حنلي ازاي

جاسر:  انا باعت حد بصراحه علشان يخلي باله منك ولما شاف اهلك وهما شايلينك وانتي تعبانه روخت غلي المستشفي واتفجت مع الحكيم ان اول ما يشوفك هو ال يكشف عليكي وميجولش حاجه ودفعتله فلوس

نازلي:  شكرا يا جاسر


جاء جاسر ليتحدث ولكن دخلت اميره وخلفها كنان فتحدثت اميره بضحك مردفه:  اي الرومانسيه دي كلها

جاسر وهو يمسك يديها ويتحدث بابتسامه:  بحبها

كنان بضيق : ويا تري هي كمان بتحبك ولا لسه بتحب ظافر 


نظرت نازلي اليه بعصبيه ثم تحدثت مردفه : ظافر ميستاهلش اني كنت بحبه اصلا هو شخص اناني وحقير هو اوسخ شخص انا شوفته في حياتي وبدعي ربنا اني مشوفش وشه تاني وجاسر عارف زين موضوعي مع ظافر


نظر جاسر اليه بخبث ثم تحدث مردفا:  انسيه يا نازلي هو ميستاهلش حبك اصلا


نظر كنان اليهم بغضب شديد ولكنه تمالك اعصابه وخرج من الغرفه فتحدثت اميره مردفه:  نازلي اي حكايتك مع كنان بالظبط انتي بتعامليه اكده ليه

نازلي بضيق:  جاسر بعد اذنك روح انت بجا ومتخافش عليا انا بجيت كويسه

جاسر:  ماشي لو احتاجتوا اي حاجه كلموني 


خرج جاسر من الغرفه فنظرت نازلي الي اميره وتحدثت بعصبيه مردفه:  بتجوليلي انا اي مشكلتي معاه وهو لما جاب سيره ظافر جدام جاسر كان اسمه اي افردي حاسر مكنش يعرف حكايتي مع ظافر كان هيجول عليا اي خطيبك مش محترم وجوليله ميدخلش في اي حاجه ليها دعوه بيا علشان انا بكرهه

اميره بعصبيه:  اتكلمي كويس عليه يا نازلي دا في مجام اخوكي ازاي تتكلمي عنه اكده وتجولي انك بتكرهيه


نهضت نازلي من علي الفراش ثم تحدثت بغضب مردفه:  ايوه بكرهه ومينفعش يعرف حاجه عني دا خطيبك احكيله عن نفسك بس مش عني ابعديه عني علشان المره الجايه مش هسكتله وهخليه يندم علي الساعه ال اتدخل فيها في حياتي


لم تكمل نازلي كلماتها وفجأه تلقت صفعه قويه علي وجهها اثناء دخول كنان الذي انصدم عندما وجد هذا المنظر فنظرت نازلي الي اميره بصدمه التي شعرت بتأنيب الضمير ثم ركضت خارج الغرفه فجاءت اميره لتخرج خلفها ولكن اوقفها كنان وذهب هو خلفها كانت نازلي تركض في المستشفي وهي تبكي حتي خرجت من المستشفي فسحبها كنان اليه بقوه ثم تحدث مردفا:  اهدي

نازلي ببكاء شديد:  ابعد عني عايز مني اي تاني كل ال حولي بسببك

كنان بحزن:  طيب اهدي وبطلي عياط


ارتمت نازلي بين احضانه ثم ظلت تبكي وهي تتحدث ببكاء شديد مردفه:  انا بكرهك انت عملت فيا كل دا ليه هو انا عملتلك اي علشان تعمل فيا اكده


ابتعد كنان عنها قليلا ثم احتضن وجهها بيده وتحدث مردفا:  انا بحبك متتجوزيش جاسر يا نازلي وانا مستعد اتجوزك 


تراجعت نازلي للخلف ثم تحدثت مردفه:  جاي دلوجتي تجول انك بتحبني .. طيب واختي هتعمل معاها اي هتسيبها

كنان بحده:  ايوه هسيبها ... هسيبها دلوجتي احسن ما اسيبها بعدين بعد ما تخبني امتر من اكده

نازلي بعصبيه:  ما هو دا طبعك انك تسيب لما الشخص ال جدامك يحبك وميجدرش يعيش من غيرك انا مش هسمحلك تعمل في اختي اكده ولا هخليها تشوف ال انا شوفته

كنان بعصبيه:  انتي مجنونه انا كنت معاكي هتجوز اختك ازاي وانتي كمتي حامل مني مينفعش اصلا اتحوز اختك بعد كل ال حوصل انا كده او كده هسيبها فخليني اصلح غلطتي معاكي

نازلي بحده:  هي بتحبك حرام عليك متسيبهاش 

كنان بغضب:  انا بحبك انتي .. هو انتي خلاص بطلتي تحبيني بالسرعه دي ومش عايزاني ولا انتي اي حكايتك بالظبط خلينا نتجوز ونروح علي القاهره ونعيش هناك

نازلي بعصبيه:  واختي وامي وابوي وعيلتي والناس كلها هيجولوا اي خطفت خطيب اختي واتجوزته وادمر حياه اختي واجيب لأني وابوي العار

كنان بغضب:  دا علي اساس لما كنتي معايا كانوا اهلك عارفين ... لع صوح انتي نسيتي كل الناس علشاني هلاص انسي الكل دلوجتي تاني وخلينا نتجوز


نظرت نازلي اليه بصدمه الأن استوعبت حجم الخطأ الذي ارتكبته في حق اهلها فتنهد كنان بضيق وتحدث مردفا:  انا اسف مكنش جصدي اجول اكده بس نازلي فكري شويه انتي بتحبيني وانا بحبك خلينا نتجوز ونبعد عن اهنيه

نازلي بدموع:  مش هعمل اكده في اختي حتي لو بحبك مش هعمل اكده ولا هثق فيك تاني 


اقترب كنان منها ثم تحدث مردفا:  انا بحبك يا نازلي والله العظيم بحبك وندمان علي ال عملته وعايز فرصه اصلح كل دا

نازلي:  لع مفيش فرص انا هتجوز جاسر وانت ابعد عني وعن طريجي واتجوز اختي موضوعنا انتهي من زمان 


القت نازلي كلماتها ثم دخلت الي المستشفي مره اخري ودخلت الي غرفتها فوجدت اميره جالسه بحزن وعندما رأتها تحدثت مردفه:  حبيبتي انا اسفه مكنشجصدي ازعلك ولا اضربك والله

نازلي بتعب:  عادي يا اميره انا مستحيل ازعل منك اصلا انا استاهل مليون جلم علي وشي مش واحد بس 

اميره:  طيب تعالي نامي وارتاحي دلوجتي


جلست نازلي علي الفراش وهي تضع يديها علي بطنها وفي صباح اليوم التالي ذهبت نازلي الي بيتها اما عند كنان وقف مصطفي بغضب مردفا:  انت اتجننت يعني اي

كنان بعصبيه:  يعني مش عايزها مش عايز الخجوبه دي وعايز اسيبها

زهره بفزع:  انت اتجننت يا ابني مش دي ال كنت بتجول انك بتحبها

كنان بعصبيه:  كنت غبي انا مش بحبها ولا عايز اتحوزها ومش عايز افضل معاها اكتر من اكده واظلمها

مصطفي بغضب:  جاي دلوجتي تكتشف انك مش بتحبها امال انت روحت خطبتها ليه لما مش بتحبها

كنان بحده:  كنت فاكر اني بحبها بس طلعت غلطان انا بحب واحده تانيه ومش عايز اكمل مع اميره

مصطفي بغضب:  ودي مين بجا ان شاء الله ال انت بتحبها


دخل احمد علي اثر صوتهم فتحدثت زهره مردفه:  تعالي شوف صاحبك يا ابني بيحول عايز يسيب اميره وبيخب واحده تانيه


نظر احمد اليه بضيق ثم تحدث مردفا:  كنان بلاش الكلام في الموضوع دا دلوجتي

مصطفي بعصبيه : يبجي شكله كان بيحب البنت ال كانت معاه في القاهره ومصاحبها صوح

كنان بعصبيه:  ايوه بحبها وعايز اتجوزها

مصطفي بغضب: ودي مين دي واهلها فين ولا اسمها اي ومنين ... انت فاكر اني مكنتش عارف ال بتعمله هناك انا عارف كل الزفت ال بتعمله انت هتوافج تتجوز كنت معاها هتثق فيها ازاي

كنان بغضب شديد:  بس بجاااااا انا مسمحش لحد يتكلم عليها اكده انا ال غصبتها تكون معايا وانا ال هددتها واجبرتها وهي عملت اكده علشان خافت مني


نظر احمد اليه بدهشه لم يتوقع ان كنان سيحمل نفسه كل شئ امام اهله بهذه الطريقه فتحدثت زهره بعصبيه:  انت مجنوووون بتهدد بنت علشان تبجي معاك هو انا للدرجادي معرفتش اربيك مين البنت دي وانا اجوزهالك

مصطفي بغضب:  انتي اتجننتي مش هيوحصل هيتجوز اميره ومش هيكسر كلام الرجاله 

زهره بحده:  يا مصطفي بيجول انه غصبها وهددها حرام علينا اكده نعتبرها بنتنا

مصطفي بعصبيه:  جولت لع

كنان بغضب:  مش هتجوز اميره وهتجوز البنت ال انا بحبها 


القي كنان كلماته ثم ذهب من البيت فلحقه احمد واستقل بجانبه السياره ثم تحدث مردفا:  انت لي ال جولته دا انت لا هددت نازلي ولا غصبتها 

كنان بحده:  لو كنت جولت غير اكده كان ابوي هيجولي عليها كلام مش حلو وانا مش هجدر استحمل كلامه عليها انا بحبها يا احمد معرفش حسيت اني بحبها امتي بس مستعد اعمل اي حاجه علشانها


اما عند نازلي كانت تتحدث في الهاتف مع جاسر مردفه:  بس لازم نتجوز بسرعه انهارده وانت بتتكلم مع ابوي حاول تخلي الجواز بسرعه يا جاسر علشان اكتر من اكده كل حاجه هتبان والكل هيعرف اني حامل و


التفتت نازلي ثم انصدمت عندما وجدت صفيه امامها وهي تنظر اليها بصدمه وتتحدث مردفه:  انتي حامل ووو 


عايزه توقعاتكم ورأيكم وبمتاسبه ان القصه مش جايبه تفاعل خالص انا هلخص الاحداث وهتخلص بسرعه وهنزلكم بعدها قصه تزوجت اخي وعايزه رأيكم يا بنات وتوقعاتكم في ال جاي


الفصل الخامس

الفراق


نظرت نازلي اليها بصدمه وجاء لتتحدث ولكن مَجأه تلقت صفعه قويه علي وجهها وتحدثت والدتها بصراخ مردفه:  انتي حااامل الله يلعنك عملتي اكده كييف ومين ابوه جااسر صوح

نازلي بدموع: ماما انا

صفيه بصراخ:  جاسر صوح هو ابو الطفل انا هجتله والله ما هسيبه عايش حتي لو موت بعدها وهجتلك معاه

نازلي ببكاء:  جاسر معملش حاجه انا حامل من ظافر

صفيه بغضب:  ظاافر مين ال اختك حاكتلي عنه

نازلي ببكاء:  ظافر دا يبجي كنان خطيب اميره


انفزعت صفيه من مكانها ثم تحدثت بصدمه مردفه : انتي بتجولي اي


اخذت نازلي هاتفها ثم جعلت والدتها تشاهد بعض الصور التي كانت تجمعهم في الاماكن العامه ثم تحدثت مردفه : جاسر ملوش ذنب ال عمل اكده كنان ولما جاسر عرف هو قرر يتجوزني علشان يساعدني


نظرت نازلي اليه بغضب شديد ثم صفعتها بغضب وتحدثت مردفه:  انتي بتجولي اي عاد الله يلعنك ويلعنه حسبي الله ونعم وكيل فيكم ربنا ينتجم منكم تعالي معايا

نازلي ببكاء:  علي فين بس


نظرت صفيه اليها بغضب شديد ثم سحبتها من يديها بقوه وذهبوا اما عند كنان كان يقف امام سيارته وامام احدي العمارات بعدما اتصلت به صفيه واخبرته انها تريد التحدث معه في امر خاص وضروري ثم وجدها تنزل من التاكسي وهي تمسك يد نازلي بغضب فأقترب منها وتحدث مردفا:  في اي

صفيه بغضب : طلعنا شجتك علشان نتكلم فوج


نظر كنان الي نازلي ثم صعد الي الاعلي وخلفه نازلي وصفيه ودخل احدي الشقق وعندما دخل دفعت صفيه نازلي بقوه فوقعت علي الارض واقترب منها كنان بلهفه وتحدث مردفا : نازلي

صفيه بغضب : اكتب كتابك عليها دلوجتي


نظر كنان اليها بصدمه ثم الي نازلي التي نهضت بفزع مردفه:  لع يا ماما بالله عليكي بلاش اكده هندمر حياه اميره

صفيه بغضب:  اوعي تنطجي اسم اختك علي لسانك تاني اكتب كتابك عليها وافسخ خطوبتك من بنتي وخدها وامشي من اهنيه ولو دا محصلش دلوجتي جسما بالله هجتلها واجتل نفسي


بعد مرور ساعتين ذهب المأذون والشهود نظرت صفيه اليهم بعصبيه ثم تحدثت بغضب مردفه:  جومي معايا هنروح ولما جاسر يجي بليل انا هجول اني مش موافجه وانتي تجولي انك متجدريش تخالفي كلامي وانت تيجي بليل تفسخ خطوبتك ببنتي


نظرت نازلي الي كنات بدموع ثم تحدثت مردفه : انا بكرهك


تنهد كنان بضيق فسحبت صفيه نازلي وذهبت وبعد فتره وصل احمد وجلس بصدمه مردفا:  يعني اتجوزتها

كنان:  ايوه اتجوزتها دا ال انا كنت عايزه اصلا بس مش بالطريجه دي امها مش طايجه تبص في وشها

احمد بضيق:  وهي هتبص في وشها ازاي بعد ال حوصل بس متعرفش هي عرفت ازاي

كنان بنفي:  لع هي جالتلي اتجوزها وانا بصراحه كنت مستني اللحظه دي واتجوزتها وخلاص بس مش عارف بجا هي هي هتيجي معايا ازاي ولا اي ال هيوحصل بليل


في المساء اقتربت اميره من نازلي وتحدثت مردفه:  انتي زعلانه اكده ليه مش كنتي مبسوطه الصبح 


نظرت نازلي الي اميره بحزن ولم تجرأ علي الكلام ختي دخلت والدتها وطلبت منهم الخروج وجلسوا جنيعا ولكن كان يبدوا علي وجه جاسر الضيق الشديد فهو علم بكل ما حدث بالتفصيل الممل وعندما اتصل بنازلي اكدت له شكوكه فتحدث والد جاسر مردفا:  انت اي رأيك يا حج موافج

صفيه بضيق:  معلش اني بندخل بس انا مش موافجه وشايفه ان البنت لسه صغيره


نظر طاهر واميره الي باستغراب شديد وجاء ليتحدث ولكن قاطعه جاسر مردفا:  ال انتي عايزاه يا حجه انا هستني وهتجدم تاني


تحدثوا الجميع لبعض الوقت ثم ذهبوا وجاء طاهر ليتحدث ولكن وصل كنان وجلس وهو يشعر بالضيق ثم تحدث مردفا:  عمي انا جاي بصراحه علشان اجولك اني مش هينفع اكمل مع اميره 


نظر طاهر واميره اليه بصدمه ثم تحدث مردفا:  ليه يا ابني هي بنتي غلطت معاك في حاجه لو غلطت جولي وانا هتصرف معاها

كنان بضيق:  لع بالعكس انا ال المشكله مني مش هينفع اظلمها معايا

اميره بدموع وصدمه:  انت بتجول اي يا كنان هتسيبني

كنان بضيق:  والله علشان مصلحتك مينفعش افضل معاكي اكتر من اكده ابوي وامي هيجوا بكره ان شاء الله ينهوا كل حاجه رسمي زي ما دخلنا


القي كنان كلماته ثم ذهب فنظرت اميره الي الفراغ بصدمه لم تستوعب ما حدث فاقتربت منها والدتها وارتمت اميره بين احضانها وهي تبكي بشده اما امام بيت كنان كان جاسر ينتظره وعندما وصل ونزل من السياره اقترب جاسر وتحدث بغضب شديد مردفا:  فاكر انك اكده كسبت انسي يا كنان نازلي جالتلي انها هتطلج منك وانها مش عايزاك

كنان بحده:  تجول ال هي عايزه مين جال اني هطلجها انا عارف انها بتحبني وهتفضل تحبني لاخر يوم في عمرها

جاسر بسخريه:  هنشوف اي ال هيوحصل ومين فينا ال هيكسب في الاخر 


القي جاسر كلماته ثم ذهب فركل كنان بقدمه علي السياره ثم ذهب الي الداخل فوجد والده ووالدته ينتظروه وعندما دخل تحدث مصطفي بغضب مردفا:  انت اي ال عملته دا

كنان بحده : بووظت خطوبتي وجولتلك جبل اكده اني مش هكمل في الخطوبه دي وهتجوز البنت ال بحبها

مصطفي بغضب:  مش هيوحصل

كنان بصراخ:  هيوووحصل وهاخد حاجتي واروح اجعد في شجتي لحد ما اسافر


القي كنان كلماته ثم صعد واخذ اشياءه وذهب من البيت بأكمله اما عند اميره كانت طوال الليل تبكي بشده وفي الصباح خرجت نازلي وذهبت الي الشقه وعندما طرقت الباب فتح كنان وهو عاري الصدر ويبدوا علي وجهه انه مازال تحت تأثير النوم ثم تحدث مردفا:  اهلا بمرتي الحلوه وحشتك صوح

نازلي بغضب : احنا اتجوزنا اهه يبجي طلجني بجا انا مش عايزاك


مسح كنان علي وجهه بغضب ثم تحدث بعصبيه مردفا:  علشان تروحي تتجوزي جاسر صوح انتي غبيه ولا مجنونه نسيتي حبك ليا بسهوله اكده

نازلي بصراخ وبكاء:  ملمش صالح بيا ابعد عني بجا كفايه ال اختي فيه حرام عليك احنا السبب في كل ال بيوحصلها


تنهد كنان بضيق ثم تحدث مردفا:  دا الصوح ال كان لازم يوحصل من زمان ولا عايزاني اتجوزها وانا كنت معاكي اصلا انتي مجنونه صوح


نظرت نازلي اليه بدموع وتأنيب ضمير وغضب ثم فتحت الباب وجاءت لتخرج ولكن وجدت اميره امامها التي نظرت اليها باستغراب عندما وجدتها هي من تفتح الباب وجاءت لتتحدث ولكن انصدمت عندما وجدته يخرج من الغرفه وهو عاري الصدر فتجمدت مكانها وتخدثت مردفه:  هو في اي


نظرت نازلي الي كنان بارتباك ثم الي اميره وجاءت لتتحدث ولكن قاطعها كنان ببرود مردفا:  انتي هتجولي اي اختك شافت كل حاجه مفيش داعي نضحك عليها اكتر من اكده

اميره بصدمه:  انت بتجول اي تتضحكوا عليا في اي

كنان بعصبيه:  انت بتجول اي اسكت خالص

كنان ببرود:  اسكت ليه هي شافتنا انتي هتتبرري ليها الموقف دا ازاي بجا ان شاء الله

اميره بصراخ:  ما تجولوا في اي بالظبط

كنان بضيق:  بصي يا اميره انا فركشت خطوبتي بيكي علشان بحب نازلي ومن زمان وانا وهي اتجوزنا 


نظرت اميره الي نازلي بصدمه ثم صفعتها علي وجهها بغضب شديد فأقترب كنان منها بلهفه وتحدث بعصبيه مردفا: اميييره متنسيش انها مرتي ومسمحش لحد يمد ايده عليها

اميره بصراخ وبكاء:  مررتك ... انتوا للدرجادي اوساخ ... دا اختك بجا تعملي فيا اكده تخطفيه مني وانت مش كنت بتجول انك بتحبني ولا عي لعبت بيك بكلمتين

كنان بغضب:  اميره انا مراغي شعورك بس كلمه زياده وهعنل تصرف مش هيعجبك


نظرت اميره الي نازلي ثم تحدثت مردفه:  ربنا ينتجم منك من دلوجتي لا انتي اختي ولا اعرفك


القت اميره كلماتها ثم ذهبت فوقفت نازلي بصدمه حتي شعرت بألم رهيب اسفل معدتها ونزيف وفجأه وقعت علي الارض فأقترب كنان منها بلهفه وتحدث مردفا:  نازلي مالك يا حبيبتي في اي

نازلي بألم ودموع:  ابني يا كنان


نظر كنان اليها بصدمه وووو


توقعاتكم ورأيكم


الفصل الاخير 

الفراق


نظر كنان اليها بصدمه ثم تحدث مردفا:  ابنك ميين


حاولت نازلي النهوض ثم نزلت الي الاسفل لتلحق بأختها حتي وجدت شخص يسحب اختها حتي لا تصدمها السياره فنظرت اليها بصدمه ثم ركضت تجاهها وتحدثت بلهفه مردفه : اميره انتي كويسه حوصلك حاجه


دفعتها اميره بغضب ثم تحدثت مردفه:  ملكيش صاالح بيا فاهمه انتي واحده زباله وخطافه رجاله ومتربتيش ضيعتي شرفنا كلنا وجيبتيلنا العار

نازلي بدموع:  انا عارفه اني غلطانه بس ندمت والله وعايزه ربنا يسامحني

كنان بعصبيه:  خلصنا بجا العربيه اهي والسواج هيوصلك

اميره بحده:  طبعا ما هي لعبت بيك طبيعي تدافع عنها


اقتربت نازلي منها ثم تحدثت مردفه:  اميره تعالي نطلع فوج وبلاش نوجف في الشارع اكده ونتكلم


نظرت اميره اليها بغضب ثم دفعتها بقوه وهي تتحدث مردفه:  جولتلك متلمسنيش


وفجاه جائت سياره مسرعه واصتدمت بنازلي فركض كنان بسرعه وصرخت اميره وركضت تجاهها فحملها كنان وذهبوا بسرعه الي المستشفي ودخلت الي غرفه العمليات فجاءت صفيه ورضا وجاسر وتحدثت صفيه بلهفه مردفه:  اي ال حوصل لبنتي يا كنان

كنان بغضب شديد: بنتك الكبيره المحترمه هي السبب وهي ال خلت العربيه تخبطها

اميره بدموع:  مكنش جصدي هي ال خانتني مع خطيبي يا ماما

رضا بصدمه:  انتي بتجولي اي

كنان بغضب شديد:  انا ضحكت علي نازلي ولعبت عليها لحد ما بجت حامل مني وهي مكنتش تعرف اني هاجي اخطب اختها انا ال غلطان انا ال ضحكت عليها

رضا بعصبيه:  وهي كمان غلطانه وانا معرفتش اربيها ربنا ينتجم منكم كلكم انا مليش بنات وانتي يا صفيه كنتي عارفه

صفيه بضيق:  ايوه وانا ال اجوزتهم


نظر رضا اليها بغضب ثم ذهب من المستشفي بأكملها فنظر. جاسر الي كنان وتحدث بعصبيه مردفا:  شوفت بسببك وصلنا كلنا لأي بسبب انانيتك حوصل اي

احمد بحده:  خلاص يا جاسر مش وجته الكلام دا

جاسر بغضب:  لع وجته هو السبب في كل ال بيوحصل دا


جاءت صفيه لتتحدث ولكن فجأه خرج الطبيب فأقترب الجميع منه بلهفه وتحدث كنان مردفا: جولي هي عامله اي

الطبيب:  احنا عملنا العمليه بس للأسف حالتها خطيره والجنين مات هنستني لما تفوق ونشوف ربنا معاها


نظر كنان بصدمه وتحدث مردفا:  هي كانت لسه حامل؟

جاسر بغضب:  ايوه كانت لسه حامل منك 


جلست صفيه علي الكرسي تبكي بشده ووقف كنان امام غرفه العنايه المركزه ينظر اليها وهي ممده علي الفراش لا حول ولا قوه وبعد فتره من الوقت وحديث كثير مع الاطباء اذنوا لكنان ان يدخل لها وعندما دخل جلس امامها ومسك يديها وتحدث بدموع مردفا:  انا اسف ... سامحيني بالله عليكي جومي وانا هصلح كل حاجه باظت بسببي بس يلا جومي يا نازلي علشان خاطري وانا والله هعملك ال انتي عايزاه كله


فتحت نازلي عيونها ببطئ ثم تحدثت مردفه:  كنان ... 

كنان بلهفه:  حبيبتي

نازلي بتعب شديد: خليهم كلهم يدخلوا لتزم اتكلم معاهم


خرج كنان ثم اتي بالجميع واقتربت صفيه منها بلهفه ثم تحدثت مردفه:  يا جلبي الف سلامه عليكي ياريتني كنت انا

نازلي بتعب:  ماما سامحيني وحولي لبابا يسامحني .. واتتي يا اميره سامحيني

اميره ببكاء:  نازلي جومي وانا مسمحاكي والله بس ارجعي كويسه زي الاول

نازلي بتعب:  انا بس عايزاكي تسامحيني وانت يا جاسر شكرا علي كل حاجه عملتها معايا انت واحمد اكتر اتنين كنتوا جمبي


نظر جاسر واحمد بحزن ثم تحدث جاسر مردفا:  نازلي بلاش كلام علشان متتعبيش

نازلي بتعب شديد:  لع لازم اتكلم


مسكت نازلي يد كنان ثم تحدثت مردفه:  انا محبيتش حد غير ومسامحاك علي كل حاجه عملتها عايزاك تتحوز اميره هي بتحبك


اقترب كنان منها اكثر ثم تحدث مردفا :انا متجوزك انتي وبحبك انتي  

نازلي بابتسامه وتعب:  اتجوزها علشان خاطري


اقترب كنان منها بشده ثم احتضنها بقوه وتحدث مردفا : انا بحبك جووي والله العظيم بالله عليكي يا نازلي خليكي معايا


ابتسمت نازلي للجميع وهي بين احضانه ثم اغمضت عيونها تدريجيا وفارقت الحياه فأبعدها كنان قليلا ختي شعر بسكينتها ونظر اليها بصدمه وخرج احمد بسرعه ليأتي بالطبيب وعندما فحصها تحدث مردفا:  البقاء لله


صرخت صفيه بشده ووقعت اميره علي الارض ثم احتضنها كنان بلهفه وهو يبكي بشده وووو


القصه خلصت انا طبعا اختصرتها جدا جدا ودا كان طلبكم انتوا كل واحد يقدر يستفيد من القصه زي ما هو عايز بس اهم حاجه ان مينفعش مهما كان واحده تسلم نفسها وشرفها وشرف عيلتها لأي حد بأسم الخب علشان النهايه بتبقي مش كويسه في كل الاحوال بتمني تكون القصه عجبتكم وبعتذر لأي حد القصه معجبتوش ويا تري مين هيتابع القصه الجديده يلا سلام يا حلوين 😘😘😘❤️

 

تعليقات

التنقل السريع