القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت الزوجه الثانيه كامله جميع الفصول مع البرنس محمد السبكي قصص وروايات كامله


الزوجه الثانيه 👇

تفاااعل و نكمل ⁦✔️⁩⁦✔️⁩


#الجزء_الاول_والثانى والثالث والرابع 

أنا عارفة ان اغلبكم مش هيحط نفسه مكاني، أنا عمري ٤٢ سنة، عارفين معناه إيه.. معناه ان فرصتي اني اكون ام اوشكت على الانعدام.. ويمكن انعدمت فعلا، معناه اني عيشت سنين طويلة جدا وانا لوحدي، لوحدي بمعنى لوحدي كليا، الحب والمشاعر والسند وكل الكلام ده بالنسبة لي حاجات أعرف اسمها بس، لكن معرفش هي معناها إيه، كل اللي اعرفه اني بدأت أعرف معنى كلمة حب لما عرفت عمر، أنا عارفة كويس دلوقتي انه متجوز وانه عنده ولاد ومسئوليات كتيرة جدا، لكن أنا مفروض أعمل إيه.. أرفض.. أقبل.. مش عارفة.

منمتش طول الليل، والصبح لقيته قدام المكتب، أول كلمة قولتهاله (انا موافقة)

وفعلا وافقت، مكنش ممكن أرفض، كل حاجة حصلت بسرعة، وافقت وفرح جدا، كنت خايفة وفرحانة.. انا دايما خايفة. بس دي أول مرة أكون فرحانة.

في خلال شهر واحد اتجوزنا، كانت ايام جميلة جدا، كان جوايا وسواس وخوف من مسألة جواز عمر، لكن كنت بموت الوسواس ده، أنا متأكدة ان الشيطان بيبوظ فرحتي، بعدها كان عمر بينزل كل فترة والتانية لمصر علشان مراته وولاده، كنت بزعل؟  طبعا جدا، ولكن كان لازم اتعود على الوضع ده!

لحد ما جه اليوم اللي قلب كل حياتي، واللي من بعده معرفتش ارجع زي ما كنت!

نزل عمر القاهرة، وبعكس كل مرة كان تليفونه مقفول طول اليوم، كنت هموت من القلق عليه، فضلت بنهار بالبطيء، مكنش قدامي اي حل، وقررت انزل مصر، وفعلا عملت كده، نزلت مصر وروحت لعمر على عنوان بيته مع مراته الأولى، وقررت اني هقولها اني زميلة له في الشغل، مكنش في وقت، كان لازم اتطمن عليه.

وصلت العمارة، الدور الخامس، كان كل المكان ضلمة، الاسانسير متعطل، طلعت السلم وكنت هموت من الرعب والتعب، كنت بحضر الكلام اللي هقوله.. ومرعوبة يكون جراله حاجة، ومرعوبة عمر يزعل مني!

لما وصلت سمعت صريخ رهيب، ناس كتيرة جدا بتصرخ، كنت هموت، في إيه.. عمر جراله إيه.. دخلت بسرعة، لقيت ست كبيرة وحواليها ٣ اطفال، دول ولاد عمر.. انا شفت صورهم معاه، في ايه.. قولتلها في إيه مين مات.. بصت لي.. وقالت بنتي، بنتي ماتت وسابت ال ٣ ايتام دول! 

قلبي تعب من صوتها، لكن ارتحت شوية.. عمر كويس.. وهو معرفش يكلمني بسبب اللي حصل، قعدت جمب الست بحاول أخفف عنها، قلت لها ربنا يرحمها.. وربنا يخلي لهم باباهم.. وهنا صرخت الست صرخة كبيرة.. قالتلي:

أبوهم مات من ٣ سنين!!!

الجزء الثاني

اتجننت! يعني مات.. مات ازاي من ٣ سنين، انا اكيد غلطانة، مش هو ده البيت.. اه أكيد مش هو ده، أنا لازم امشي من هنا، كنت خارجة بسرعة جدا ومش قادرة اتوازن، خبطت في ترابيزة في سكتي وفي حاجات وقعت منها، مش مهم، المهم انا لازم اشوف عمر راح ف.. إيه ده! صورة عمر!!  صورة عمر ازاي.. يعني ايه؟ ده بيت عمر ودول ولاده؟ يعني عمر مات بجد؟؟ وقفت في مكاني ورجعت للست.. سألتها هي دي صورة..؟ قبل ما أكمل كلامي لقيتها حضنت الصورة وقالتلي اه هو، هو ده عمر ودول ولاده اللي اتيتموا مرتين، مرة بموت ابوهم، والمرة دي بموت أمهم، مكنتش قادرة استوعب كلام الست دي، كنت بعيط لكن مكنش حد حاسس بيا، لأني كنت لابسة نقاب، خرجت من الشقة وانا مش شايفة فعلا، مش عارفة اعمل ايه.. ايه اللي بيحصلي، انت فين يا عمر، نزلت من الدور الخامس، كنت بعيط طول ما انا نازلة وكنت بفكر في اللي بيحصلي، رنيت على عمر ألف مرة، ولسه موبايله مغلق، افتح يا عمر ابوس ايدك!

نزلت وفكرت أسأل البواب، أكيد هو اللي عارف كل حاجة عن البيت

- لو سمحت يا حج

- اؤمري

- هما مين اللي ساكنين في الدور الخامس؟

- تقصدي اخر دور؟

- اه

- بس ده الرابع مش الخامس.. العمارة ٤ ادوار بس.

- اربعة ايه.. ركز معايا يا حاج.. العمارة اللي وراك دي

- ايوة يا بنتي هي ٤..بصي كده عليها لفوق؟

- ايه ده!! لا.. انا متاكدة.. ٥..انا كنت لسه فوق.. طيب العزا.. العزا موجود في اي دور؟

- عزا ايه؟ مفيش حد مات!

- انت بتقول ايه... تعالى اطلع معايا حالا لو سمحت!

طلع معايا. ومكنش فيه دور خامس.. ايه اللي بيحصلي ده يارب  .. في اييييييه.. انا لازم أفضل هنا.. فضلت مستنية تحت العمارة لحد ما نمت.. صحيت الساعة ٣ الفجر ملقتش البواب.. مكنش في حد.. مترددتش.. طلعت فوق.. طلعت بسرعة.. اهو!! في دور خامس.. خبطت ولقيت الست وحواليها الاطفال وبتعيط على بنتها اللي ماتت، شافتني وكنت لسه بالنقاب.. فضلت تعيطت وانا كنت بترعش فعلا.. مش عارفة ايه اللي بيحصلي.. قالتلي شايفة كانت جميلة ازاي، وكانت منهارة في العياط... ورتني صورة بنتها.. إييييييه ده!!!!

دي صورتي!!!!!!!!!

فضلت اصرخ ونزلت من العمارة، مكنش في أعصاب اسوق العربية، جريت ع المحطة ورحت اسكندرية، كنت بجري في الشارع لحد ما وصلت بيتي، فتحت دولاب عمر ووقعت كل اللي جواه.. انا شفت صور ولاده.. لكن مشفتش مراته.. يارب لا.. يارب اكون بحلم، واخيرا وقعت صورته هو وولاده و...

وأنا اللي معاهم في الصورة!!!!!!!

ادعميني بعشر ملصقات ليصلك باقي الاجزاء

يتبع

الزوجة_الثانية


تفااعلو وهنزل التالت بعد قليل

مش هنزل غير بعد التفاااااااااعل


 الجزء الثالث والرابع

#الزوجة_التانيه

ازاي أنا اللي معاهم، يعني ايه؟؟ 

انا كنت متجوزة عمر؟ طب ازاي.. انا متاكدة اني اول مرة اشوفه كان من كام شهر، ازاي البيت اختفى وازاي.. وفين عمر؟.. عقلي كان هيشت ومكنتش عارفة افكر، كنت تعبانة جدا كمان، دخلت اوضتي ونمت، كانت الساعة تقريبا ٣ الفجر، نمت وعقلي كان لسه بيفكر، مش عارفة ممكن اكون نمت قد إيه، لكن صحيت تاني يوم وسمعت الاذان، توقعت انه الضهر لكن كان اذان العشا، انا نمت كتير جدا وصحيت تاني بالليل، الليل بقا شيء مرعب بالنسبالي، متحركتش من مكاني لسه مش مستوعبة، يمكن كل ده كان حلم! لكن لا. الصورة في أيدي، صورتي انا وعمر وولاده!،

فجأة الباب خبط، كنت مرعوبة وخايفة افتح، سكت وفضلت مكاني، لقيت صوت مفتاح في الباب والباب بيتفتح، كان عمر!! 

اول ما شفته صرخت وكنت خايفة منه جدا، استغرب تصرفاتي وكان باين عليه الذهول

- منال.. مالك في إيه؟ 

- في ايه يا عمر.. انا قربت اتجنن.. انت كنت فين.. وايه الصورة دي.. وازاي مراتك ماتت وانت كمان و... 

- اهدي اهدي بس.. في ايه حاصل

- انا هتجنن.. ايه الصورة دي، وازاي انا متصورة مع ولادك، فين مراتك وانا.. 

- صورة ايه يا منال.. انتي لسه هتعيدي تاني الكلام ده.. حرام عليكي بقا انا تعبت.. انتي مراتي واحنا متجوزين من ١٠ سنين ودول ولادنا! 

- ١٠ سنين ايه.. ولادنا ازاي.. انت عايز تجنني!!.. انا نزلت وراك مصر وروحت بيتك وقابلت ولادك وجدتهم.. ولقيت صورتي معاها وقالتلي ان دي بنتها وانها ماتت! 

- منال، متخلينيش اتعصب عليكي، انتي مستحيل تكوني نزلتي مصر.. مستحيل

- لا حصل والله العظيم، نزلت وروحت بيتك، وكل اللي قلته لك حصل، انت عايز تجنني صح، بتعمل كده ليه! 

- نزلتي مصر ازاي يا منال! 

- بعربيتي، روحت ورجعت لوحدي

- منال حبيبتي.. اهدي.. ارجوكي

- مش هاهدا.. لازم تفهمني ايه اللي بيحصل، يا اما والله هقتلك بجد وانتحر 

- منال، بصي من البلكونه كده؟ 

- ايه.. بتقول ايه 

- بصي بس.. 

- ايه ده؟ 

- بالظبط كده، عربيتك عطلانة من ٤ شهور ومتحركتش من مكانها ابداا!!!

#الزوجة_التانية

حلقة 4


- بالظبط كده، عربيتك عطلانة من ٤ شهور ومتحركتش من مكانها ابداا!!! 


معرفتش أقول إيه.. انهارت في العياط، أنا مجنونة؟ لا مستحيل.. أنا أول مرة أشوف عمر كانت من شهور ومستحيل أكون عندي ولاد منه وأنا مش عارفة، بيعمل كده ليه؟، عايز يجنني ليه، والست اللي شفتها والعزا والولاد وكل ده إيه، مش ممكن كدبه يوصل بيه للدرجة دي، وليه كان بيظهر وبيختفي، بتعمل كده ليه يا عمر! 

كان لازم أهدأ.. وأفكر.. كان لازم القى حد يساعدني، فكرت في ناس كتير لكن الموضوع كان أصعب من انه يتحكي لحد، محدش هيساعدني غير نفسي، أخدت إجازة من شغلي وفضلت في البيت، كان في منتهى الحذر معايا، عايز يحسسني اني مجنونة، لكن لا، أنا عايزة أعرف هو عمل كده ليه.. وهعرف. 

بعد اسبوع بالظبط مكنش في جديد حصل، كل حاجة كانت زي ما هي، عمر قعد معايا وفهمني اللي عندي

- منال، انا عارف اني اللي هقولهولك ده صعب تستوعبيه، لكن لازم اقولهولك، منال انتي انتي عندك مرض عقلي، مش هقول فصام ولكن هو اعقد من الفصام، بتنسي حاجات كتيرة جدا، وبتعيشي في كذا شخصية وحياة، لما شفتك في مكتبك من شهور دي مكانتش اول مرة، احنا متجوزين من سنين، لكن الحالة دي بدأت تحصلك من ٣ سنين، وأنا معرفش سببها، وكل مرة بتجيلك فيها باضطر اني اتعرف عليكي من جديد، ولادنا انا خليتهم في القاهرة مع اختي، علشان احافظ عليهم وعليكي، صدقيني يا منال دي الحقيقة، وأنا بحبك. ومش هتخلى عنك ابدا! 

- انا مش قادرة استوعب يا عمر، مش فاهمة ولا مصدقة. بيحصلي كده ليه.. واللي شفته في مصر كان ايه 

- يا حبيبتي انتي منزلتيش مصر، صدقيني انتي هنا في البيت امبارح طول اليوم كنتي نايمة!! 

- أنا تعباااااانة.. تعبانة جدا.. لازم اروح لدكتور 

- لأ.. دكاترة لا مش هتروحي

- ليه.. مالك اتخضيت ليه 

- يا حبيبتي احنا روحنا لدكاترة كتير جدااا.. انا مش عايزك تتعبي تاني، ارجوكي...أنا اخدت اجازة ومش هسيبك لوحدك تاني! 

- حاضر يا عمر.. حاضر.. سيبني دلوقتي علشان انام! 

مشي عمر وانا لسه بفكر في كلامه، أنا مش عارفة اصدق ايه.. احساسي بيقولي اني مش تعبانة.. هو بيكدب عليا، طب هيكدب ليييه، لازم يكون في حل، نمت وصحيت بالليل، سمعت صوت همس، مشيت بهدوء، لحد ما سمعته بيتكلم في الموبايل! 

- أيوة، بكرة ان شاء الله هنفذ اتفاقنا.. مش عايزها تحس بأي حاجة وإلا كل تخطيطي هيبوظ!! 


يا ترى بتخطط ل إيه يا عمر، هتعمل إيه بكرة، وحياتك يا عمر ما هتلحق تشوف بكرة!! 

ادعموني بعشر ملصقات ليصلكم باقي الاجزاء

يتبع

#الزوجة_الثانية

التكملة اضغطي هنا 

تعليقات

التنقل السريع