القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية بنتي والمدرس الأول والتاني بقلم دودا حوده في موسوعة القصص والروايات

بنتي والمدرس 

#الحلقه الأولي والثانيه 

انا ثريا عندي ٤٠سنه متجوزه وعندي بنتين مني في أولي ثانوي عام ومنه في ٢اعدادي متجوزه ابراهيم عندو ٤٥,سنه وعايشه في شقه معاه ضرتي سمر عندها ٢٨سنه ايوه جوزي متجوز عليا عالشان يجيب الولد وانا اللي نقيت ليه سمر كانت جرتنا أهلها علي قد حالهم وكانت بنت فى حالها جدا لحد ما اتجوزت جوزي وخلفت ابنها عادل والبيت كله انقلب بقي عادل اللي واخد الاهتمام كله من ابراهيم وطبعا سمر وهي بقت شيفاه نفسها جدا من ساعات ما جابت الواد بس مبقاش يفرق معايا بقي كل همي بناتي جدا جدا أنهم يتعلموا ويبقي معاهم أعالي الشهادات اللي انا معرفتش اخدها عالشان لما يتجوزاو يتجوزاو حد عاقل مش زي ابوهم كل تفكيرو الولد الولد 

سمر :خلصتي الاكل يا طنط

ثريا :هو انا قولت كام مره بطلي تقولي طنط دي 

سمر اصل حضرتك في سن ماما يعني اعمل اي 

ثريا اممممم ولما انا في سن ماما اتجوزتي واحد في سن بابا ليه ياروحي 

سمر الحب يا ثريا 

ثريا حب هههههه اه مانا عارفه بوصي يا حبيبتي روحي حضري السفره عقبال ما اجهز الاكل 

سمر اي سامعه الواد عمال يعيط هروح اشوفه لحسن لو ابراهيم جه وسمعه كده مش هيسكت وانتي عارفه بقي 

وجه ابراهيم وعقدو يكلوا 

مني :بابا في رحله طالعه من المدرسه وانا كنت عايز أطلعها 

الاب :ومن امتي واحنا بنطلع رحلات 

مني:بابا كل زميلي طالعين والنبي يا بابا اطلع 

الاب:انا قولت لا يعني لا 

ثريا وليه لا ماتخليها تطلع مع اصحابها 

سمر :انا اسفه اني بدخل والله بس كده البنات هتبوظ رحلات اي وكلام فاضي اي 

ثريا ممكن تخليكي في حالك محدش وجهلك كلام 

سمر انا اسفه والله ربنا يعلم انا بحس إن بناتك بناتي عالشان كده اتكلمت 

ابراهيم خلصتوا انتو الاتنين مش واكل بيت بقي يقرف وعيشه تقرف منكم الاقرف وقام من عالاكل 

سمر حلو المحشي اوي يا ابله ثريا 

ثريا في بالها بالسم الهاري يا شيخه 

ودخلت الاوضه عند مني لقيتها عامله تعيط 

ثريا حبيبتي بابا بيخاف عليكي والله 

مني لا مش بيحبنا وانا عارفه مش شيفاه كل اهتمامه بعادل وبس انما احنا مش في دماغه خلاص 

ثريا حبيبتي انتي اول فرحته عيب تقولي كده بابا بيحبك والله وبعدين طلما بابا قال لا يبقي لا خالص واوعدك تخلصي دراسه وهقول لبابا ونسافر اسكندريه عند تيته عايزه ع

حاجه تاني 

مني لا يا ماما 

ثريا طيب خلاص يا حبيبتي قومي اللبسي عالشان درس الرياضه متتاخريش 

مني حاضر يا ماما وقامت لبست وجهزت نفسها عالشان تروح الدرس وحضرت وهي ماشيه استاذ محمد مني استني عايزك 

مني نعم يا استاذ 

الاستاذ مالك انتي مكنتيش مركزه خلاص انهارده ليه 

مني ابدا مافيش انا اسفه واوعدك مش هتتكرر تاني 

الاستاذ حبيبتي لو فيه اي مشكله عرفني وانا احالهالك 

مني في بالها والله كنت بتمني أن حضرتك تكون بابا انت احن علينا منه والله 

الاستاذ خدي يا حبيبتي الشكولاته دي وعندي مفاجاه ليكي لو حليتي كويس في امتحان الرياضه بكره رحله المدرسه هتطلعيها مجانا 

مني بجد يا استاذ 

الاستاذ هاتي مجموع كويس بس وهتشوفي 

وخرجت فرحنا جدا من الدرس ماما يا ماما ماما انتي فين 

ثريا انا هنا تعالي يا مني 

مني ماما استاذ محمد قالي لو جبت مجموع كويس في الرياضه هيطلعني الرحله مجانا 

ثريا بجد طيب كويس 

مني طيب بابا هيقول اي 

ثريا لما تيجبي درجات كويسه في اختبار الشهر انا هكلمه واقوله دي تقدير المدرس ليها مكليش دعوه 

سمر دخلت الاوضه عند ابراهيم 

ابراهيم مالك وافقه كده ليه 

سمر اصل اصل لا مليش دعوه 

ابراهيم لا والله ماتقولي عالطول فيه اي 

سمر اصل ثريا هدفع مصاريف الرحله لمني وهيقولو ليك أن لما جابت درجات نهائيا في الرياضه والاستاذ اللي ملطعها الرحله مجانا 

ابراهيم اي بتقولي اي وقام من مكانه 

سمر رايح فين لو اتكلمت معاهم هيعرفو اني انا اللي قولتك 

ابراهيم اوعي من وشي 

وخرج جري خدي يامني هنا 

مني نعم يا بابا 

ابراهيم مش انا قولت مافيش رحله 

مني هو هو انا طلعت يا بابا 

ابراهيم رايحه تتفقي معاه الاستاذ يكدب ويقول إن هيطلعك الرحله مجانا ومسك ضرب مني جامد لدرجه ان وشها كله جاب دم وهي عامله تحلف انو ماحصل 

وتاني يوم كانت مكسوفه تروح المدرسه بوشها اللي بايظ 

بس كان عندها امتحان ولازم تروح وبعد ما خلصت امتحان 

استاذ محمد اي اللي عمل فيكي كده يا مني 

يتبع


بنتي والمدرس 

الحلقه الثانيه 

مني:بابا ضربني 

الاستاذ محمد: وليه يعمل فيكي كده في حد يضرب بنته كده 

مني عيطت جامد بصراحه انا بكره اوي 

استاذ محمد :عيب يا مني فيه حد يقول علي بابا كده 

مني:ايوه انا من يوم ما اتجوز علي ماما وهو بقي عالطول بيعلمنا بقسوه وافتري مش فاهمه ليه 

استاذ محمد :هو ينفع اقابل بابا 

مني:لا والنبي يا استاذ اوعي تقوله اني اتكلمت معاك لحسن يضربني 

استاذ محمد:طيب امشي انتي دلوقتي وبعدين نكمل كلمنا روحت مني ودخلت المطبخ عند مامتها 

ثريا : عامله اي يا حبيبتي

مني :كويسه يا ماما 

ثريا :,معلش يا حبيبتي حقك عليا انا 

مني:انا نفسي اعرف انتي ازاي عايشه معاه كده 

ثريا عالشانكم يا حبيبتي انا لو مشيت مش هيرضي انكم تيجوا معايا وانا يستحيل اسبكم مع سمر لوحدكم 

مني:لا تعالي نمشي ونروح عند تيته اسكندريه 

ثريا بصيت ورها لقت سمر 

ثريا :نسافر اي دلوقتي اي نعم تيته تعبانه بس مش هينفع دلوقتي لازم بعد ما تخلصي امتحانات انتي. اختك 

مني بصت ورها لقت سمر :طيب يا ماما انا داخله الاوضه ودخلت وكل تفكيرها في استاذ محمد وطيبته عليها الباب اتفتح ابوها 

مني اتخضت :بابا في حاجه 

الاب جاي اشوفك ينفع يا مني تكدبي عليا 

مني:والله يا بابا انا مش كدبت عليك وفعلا استاذ محمد قالي كده وممكن تاخد رقمه وتسأله 

الاب :ماشي يا مني وانا جاي اقولك اني موافق انك تروحي الرحله 

مني:بجد يا بابا موافق حبيبي يا بابا ربنا يخليك ليا

الاب :اه بس تخدي اختك معاكي 

مني اصل مينفعش اصل هي مش معانا في نفس المدرسه 

الاب :ده شرطي الوحيد 

مني طيب هحاول والله ربنا يخليك ليا وما يحرمني منك ابدا وباست ابوها وخرج من الاوضه دخل عالمطبخ 

ابراهيم :سمر تعالي عايزك 

سمر :حاضر يا قلبي اصل ميقدرش يبعد عني لحظه 

ثريا :كتك الاقرف في دلعك دمك سم 

ومني في اوضتها اتصلت باستاذ محمد 

مني :,الو ايوه يا استاذ محمد

الاستاذ :ايوه يا مني خير يا حبيبتي فيه حاجه 

مني:عايزه منك خدمه عمري ما هنساها 

الاستاذ محمد:تحت امرك يا حبيبتي 

مني :بابا وافق اني اطلع الرحله بس لازم اختي منه تكون معانا هينفع حضرتك تيجي ولا ايه

الاستاذ محمد :والله يا مني هو مينفعش 

مني :الله يخليك يا استاذ تحاول انا بابا مش هيوافق اني اطلع الرحله الا بمنه 

الاستاذ عنيا ليكي يا مني هحاول 

مني بجد مش عارفه اشكرك ازاي ربنا يخليك ليا وقفلت السكه وبقت فرحنا وجريت علي مامتها ماما يا ماما 

ثريا فيه اي مالك فرحنا كده يارب دايما 

مني:بابا جه ووافق اني اطلع الرحله بس لازم منه تكون معايا ونا كلمت استاذ محمد وقال حاضر هيحاول يارب يعرف 

ثريا :شوفتي بابا بيحبك ازاي 

مني :بيحبني هههههههههههه هو انتي مش وخدا بالك من وشي ولايه والنبي يا ماما خليني فرحنا احسن لما اروح افرح منه وجريت 

ثريا :يا حبيبتي يا بنتي انتي جالك عقده من ابوكي خالص بس ياتري عايز الحيه ليه وفي اوضه ابراهيم 

سمر :مالك يا ابراهيم قاعد ساكت ليه كده 

ابراهيم :بقي انتي سمعتي مني بتقول لأمها انها هتطلع الرحله وتدفع الفلوس من وريا 

سمر ايوه طبعا سمعت كده امال هكدب عليك اخس عليك يا ابراهيم بقي انت بتكدبتي 

ابراهيم :اقسم بالله لو عرفت انك بتكدبي هتشوفي ايام سودا علي اللي عملته في وش البت ده 

سمر :ابراهيم دول بنات اكسر للبت ضلع يطلعلها٢٤ خاف علي بناتك ياابراهيم دي للبت عرفت تخلي قلبك يحن اهو وتيجي تتأكد انا بقولك خد بالك من بناتك وانت حر بقي 

ابراهيم :امشي من وشي دلوقتي 

سمر :طيب يا حبيبي زعلك يفرق معايا والنبي ماتزعل انا خايفه علي بناتك مش اخوات ابني هروح اعملك شاي 

ودخلت المطبخ بعد اذنك عايزه البتوجاز اصل ابراهيم عايز كوبيا شاي مزاجه مش رايق وعايزني اروقهوله 

ثريا معقول مع أن قبل ما يدخل عندك كان مزاجه رايق ده حتي وافق أن البنت تطلع الرحله 

سمر هههههههههههه هو انتي متعرفيش اني انا كلمته واقنعته 

اصل بيحب ياخد راي وقولته لازم تصالح البت عالشان تعرفي أن بحب بناتك 

ثريا لا عالشان انتي السبب وانتي اللي اكيد سخنتي وكدبتي عليه 

سمر : تصدقي انا غلطانه والله إن خليته يوافق 

ثريا :اسمعني كويس حقي ممكن اسامح فيه بس لو جيتي جمب بناتي انا ممكن اقتلك فاهمه ابعدي عن بناتي 

وتاني يوم في المدرسه استاذ محمد :مني عامله اي دلوقتي 

مني :هيبقي كويسه لو قولت ينفع منه تيجي معانا 

استاذ محمد:ايوه عالشان خاطرك انتي والله عملت المستحيل خليها تيجي معاكي يوم الجمعه 

مني :بجد ربنا يخليك ليا وما يحرمني منك ابدا 

وفي يوم الرحله الكل في الاتوبيس عايزين نلعب لعبه نتسله عقبال ما نوصل 

استاذ محمد شوفو عايزين تلعبوا اي وفضلوا يلعبوا ومني مش منزله عنيها من علي استاذ محمد 

مني :,احنا عايزين نسالك سوال يا استاذ محمد 

الاستاذ معاكي يا مني قولي 

مني:هو انت ليه متجوزتش لحد دلوقتي 

الاستاذ :اتجوزت سنه ومراتي ماتت ومن بعدها مش لاقي حد زيها 

وكان يوم جميل وفضلت مني فرحنا ويتلعب وكل اهتمامها باستاذ محمد

ولما روحت كلمها واتس 

الاستاذ :ها بابا قالك حاجه

مني لا الحمد لله مافيش حاجه نكدت عليا خالص انهارده 

الاستاذ يارب دايما اشوفك فرحنا

مني:هو ينفع اقولك حاجه 

الاستاذ ايوه طبعا تحت امرك 

مني :مش عارفه الكلام اللي هقوله ده صح ولا لا بس انا بحبك اوي ونفسي بجد أكون مراتك بصراحه أنا اتعلقت بيك اوي والله واتمني انك لو مش موافق ياريت متزعلش مني وتنسي اي حاجه قولتها وانا هحاول اسيطر علي قلبي

يتبع

الجزء الثالث والرابع من هنا 


 

تعليقات

التنقل السريع