القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حماتي عقربه بقلم اماني خالد الجزء الثالث والرابع في موسوعة القصص والروايات

الجزء الثالث والرابع 
بعد م محمد عرف ان هند كانت حامل وسقطت بسبب شغل البيت الزايد عليها والعلقه الا ضربهالها كان في صدمة جامده لكن (عمر) الدكتور عمل محضر وجت الشرطه اخدت محمد
راحت جري فوزيه لبنها
فوزيه : بصريخ ابني ابني اتسجن يلااااااهوي ي ندي ي نديييييي
ندي(العروسه الجديده): ايوه ي حاجة
فوزيه: جوزك اتسجن بسبب الا متتسماش البسي بسرعه عشان نروحله
ندي: اروح فين اروح قسم هو انتو جايبني عشان تمرمطوني ف اقسام لا ي حاجة انا مش وش كدا
فوزيه : يعني اي يعني هتسيبي جوزك ف السجن لوحدو
ندي: شهقه امال اتسجن معا ولا الف ف الاقسام عليه وبعدين دا حتي فال وحش عليا انا لسه عروسه جديده
فوزيه : لبست وجريت ع ابنها
ندي : اي العيله الزباله دي قال عاوزاني اروح اقسام قال ودخلت اوضتها وطلعت الاكل وكلت واتفرجت علي التلفزيون
فوزيه وصلت القسم عند محمد ومعاها المحامي
وسالت هليه لاقيته جوا عند وكيل النيابه دخل المحامي
بعد نص ساعه خرج محمد والمحامي
فوزيه : جريت علي ابنها ي حبيبي يابني واخدينك ع فين
المحامي : هيتعرض بكرا ع النائب العام متخافيش هطلعو منها ف طريقه وحدا
فوزيه بلهفه اي هي
المحامي: يقول ان مراتو كانت ع علاقه بواحد وهو عرف الا بينهم وحب يربيها وساعتها هيطلع منها زي الشعره من العجينه
فوزيه : دون تردد ايوه موافقه اعمل كداااا بسرعه انا قلبي واكلني علي ابني اوووي
_____________________
عند هند في المستشفي
هند نايمة ودكتور عمر قاعد جنبها ومركز ف ملامحها
عمر: اي القمر دا ملامحك بريئه اوووي كانك طفله نايمه مين الحمار الا يعمل كدا ف ملاك زيك
فتحت هند عنيها
الدكتور : حمدالله ع سلامتك ي ملاك
هند : بصوت ضعيف ومبحوح
انا فين. ومين جابني هنا
عمر: انتي هنا ف المستشفي والا جابك هو الا عمل فيكي كدا جوزك وانا بقي اسمي عمر الدكتور بتاعك
هند افتكرت كل الا حصل وقسوه محمد وتعذيبه ليها
ودخلت ف نوبه بكاء شديده
عمر: لا لا متعيطيش
ممكن تحكيلي كل حاجة
هند : ولو حكيت يعني ف حاجة هتتغير وشقهاتها بتعلي
عمر: ممكن تهدي وتحكيلي مالك
هند : قصت عليه حكايتها باكملها منذ ماتت امها مرورا بمعامله زوجه ابيها وزواجها من محمد ومعامله امه وزواجه عليها ومعامله حماتها وضرب محمد
هند: لحد م حسيت ان الدنيا سودا ومش حسا بضرب وصحيت لقيتني هنا
عمر: وقد دمعت عيناه يااااااا كل دا استحملتي ي هند
هند : لازم استحمل هو انا ليا غيرهم هروح فين ولا لمين مانا ابويا ومراته راموني ومليش حد ف الدنيا غير محمد
عمر: انتي طيبه اووووي ي هند
هند : ربنا يخليك ي دكتور هو محمد فين
هنا جأها الرد ولكن من فوزيه
فوزيه : صحيتي ي سنيوره اخيرا يختي سيبي الدلع دا للابيخلفو مش للازيك
عمر: انتي ي ست انتي عاوزا منها اي
فوزيه: لحقتي ي بت علقتي الدكتور كمان
عمر: احترمي نفسك ي ست انتي بدل م اقسم بالله اخليهم يرموكي برا
وع فكره مدام هند محتاجة الراحة دي لسه مسقطه مش ارض بور
فوزيه : اااااااااي مسقطه ازاااااااي دي مبتخلفش
عمر بنرفزه : لاء بتخلف ي حاجة بتخلف والجنين نزل
صدمة حلت ع فوزيها وخلتها وقعت من طولها
عمر : ف داهيه
هند : ممكن تشيلها وتكشف عليها
عمر : انتي بعد دا كلو بتحني عليها
هند : معلش دي زي امي بردو
هند صحيح مبتحبش فوزيه ولا بتقبلها من عمايلها لكن قلبها ميطاوعهاش تسيبها كدا مهما كانت ست كبيره
عمر : لنفسه ملاك والله ملاك وبنت اصول

______________________
المحامي : انتا هتقول انها كانت بعلاقه بشاب وانتا كشفتها وضربتها عشان تطلع منها
محمد : عاوزني ادمر سمعت مراتي عشان اخرج دا يستحيييل ابداااا
حمات هند: لا ممكن عشان ابنك يتربي بين ابوه وامه ولا عاوزه يجي مليلاقيش ابوه
محمد : ابني مين
فوزيه: ابنك وابن ندي ندي حااااامل
محمد : بس احنا مبقالناش غير اسبوع بس
فوزيه : اااا اه اه مهو بيبان ف تحليل الدم
محمد : بجد ي امي اخيرااا هبقي اب
المحامي : هااااا اتفقنا
محمد : سكت شويه وقاله اتفقنا
__________________________

عند هند ف المستشفي
عمر راح يطمن ع هند
عمر:صباح الخير
هند : صباح النور ي دكتور
عمر: الجميل اخباره اي دلوقت
هند : الحمدلله هو انا مبتحركش ي دكتور
عمر : عشان اتعرضتي لاذاء جااامد وكمان سقطتي كانو تؤام ع فكره
هند : الحمدلله مجوش ع الدنيا وعنيها رغرغت بالدموع
كانو هيتمرمطو هما وامهم اكتر
عمر : انتي مستحملا ي هند
هند: تاني ي دكتور م قولتلك مليش غيرهم
عمر : انتي ممكن تطلقي وتشتغلي وتصرفي ع نفسك
هند: انا ي دكتور متعلمتش هشتغل اي مين هيرضي يشغل واحدا جاهله عنده

______________________
اتعرضت قضيه محمد وفعلا قال المحامي ومحمد ان هند كانت ع علاقه بواحد وجوزها كشفها وضربها
وطلع محمد من السجن
فوزيه: ندي ندي
ندي: ي نعم ف اي
فوزيه : يختي مالك شده حيلك عليا لي دنا جيالك بمصلحة
ندي: هو انتي يجي منك مصالحك قولي ارغي
فوزيه : انا قولت لمحمد انك حامل
ندي: انتي بتخرفي ي وليه انتي حامل ازاي انتي عاوزا توديني ف داهيه ولا اي
فوزيه: يختي اسمعي كلامي وهتكسبي
ندي : ام نشوف اخرتها اي معاكي ي وليه انتي
بس ام يقولي نروح لدكتور هعمل اي
فوزيه : لااااا دي سيبها عليها انا هبعتك لدكتور تبعي هيظبط الدنياااا
كده عدي اسبوع وهند ف المستشفي قبل خروج هند
عمر راح لهند متنرفز : هوووووو داااا الا بتدافعي عنه هو امه قالو ف النيابه انك ع علاقه بواحد عشان هو يطلع براءه انتي اي ي شيخة لسه فابله ع نفسك انك تعيشي مع واحد اتجوز عليكي وطلعك خاينه ف نظر الدنيا عشان يطلع براءه
هند : بهدوء محمد قال عليا كدا قال اني خنته
عمر: وهو قد فقد اعصابه ااااااه قال عليكي كدا وخدي الكبيره بقي الاستاذ خرج بقالو يومين ومجاش سال عليكي ولا حد سال هتخرجي امتي حتي هتروحيله بردو
هند :دكتور عمر ممكن اطلب منك طلب
عمر : اتفضلي
هند : عاوزا شغل ومكان اعيش فيه
عمر : دلوقتي صعب
هند : اتنهدت وسكتت يبقي مقداميش غير محمد وامه
عمر: لا طبعا انا بقولك صعب عشان انتي لسه تعبانه مينفعش تشتغلي تقوليلي تروحي لمحمد
هند : لا معلش شوفلي بس شغل وانا هبقي كويسه
عمر : حاضر
بعد بكرا هكتبلك خروج اكون ظبطلك شغلانه كويسه ومكان بس مش تطلبي الطلاق الاول
هند : ومين قال اني عاوزا اطلق
عمر: نعم😳😳😳😳
البارت خلص  وياريت تفااااااعل حلو ي حبايبي


الجزءالرابع
هند: ايوه ي دكتور انا مش عاوزا اطلق دلوقت انا هعيش لوحدي لحد م ربنا يرجعلي حقي واطلق

عمر: وانتي حقك هيرجعلك ازاي بقي اان شاء الله

هند : متستعجلش ي دكتور

عمر: الا يريحك ي هند عن ازنك

هند : فضلت طول الليل تحسبن علي محمد وفوزيه وندي وصلت الفجر ودعت عليهم ونامت
تاني يوم
________________&_&____
خبط. جاااااااااامد علي باب فوزيه
فوزيه : يووه متستني يالي بتخبط ف اي
نورا : بعياط ووشها. وارم ومتبهدله مااااامااااا وبتحضن امها
فوزيه : يلااااهوي مالك ي. قلب. امك ماااالك مين عمل فيكي كدا.
نورا : 😭😭😭😭😭 ابراهيم ابراهيم ي ماما ضربني وخد بنتي. مني وقالي انو هيطلقني ويتجوز
فوزيه : لييي فكرك ملكيش اهل يقفولو ولا اي
تعالي ي قلب امك وانا هربيهولك بيمد ايدو ع بنتي انا دنا اقطعهالو هو اتجنن ولا اي
فوزيه بصت ع جروح بنتها
نورا: ااااااه ي ماما براحة مش قادره😭😭
فوزيه : والله لجبلك حقك مهو جوزك دا مش راجل عشان بيمد ايده علي مراته
محمد : وحس انه قليل ع الا عمله مع هند
طب منا لما سكت لمراتي قولتيلي اضربها عشان ابقي راجل ي اما
فوزيه : ااااا االا لا دي حاجة ودي حاجة انتا لازم تروح لجوز اختك ومسكتلوش لازم تاخد حق اختك الا ضربها
محمد: بص لنفسه بخزي وهو انا هروح الوم جوز اختي ع الا انا عملتو مع مراتي
فوزيه : مراتي مراتي طلقها وريحنا بقي
ندي: ايوه صح طلقها ي محمد انا مش عاوزا اعيش مع ضره
محمد: انتي تخرصي خاااالص
ندي: اهئ اهئ طبعا م كلو من كلام امك الا بتقويك عليا وانا لسه عروسه
فوزيه اتعصبت وقبل م ترد كان ضرب ندي ع وشها
ندي عملت انها بيغم عليها ومسكت بطنها
محمد خاف ع ابنه ليخصره وراح ورا ندي جري عشان يصالحها
فوزيه : بت ي نورا بكرا هروح لجوزك انا امسح بكرامته الاسفلت بس صحيح هو عمل كدا لي
نورا : اااااا هاااا لا ي ماما معرفش وعيطت بيفتري عليا يماما
تاني يوم الصبح
راحت فوزيه عند ابراهيم الا شغال مهندس مدني
فوزيه : ابراااااهيم
ابراهيم : ي نعم جايه لي
فوزيه : لا دانتا هبت منك ع الاخر بتعاملني كدااا فين ايام زمان كنت ناقص تبوس رجلي
ابراهيم : زماااااان ايام م كنت مغفل وبيضحك عليا كنت بحترمك واقول واخد وحدا محترمة من بيت محترم لكن البيت طلع وسخ زي الا خارجة منه بالظبط
فوزيه : ضربت ابراهيم ع وشه بالقلم جامد وسط الناس
ابراهيم : بعصبيه وصوت عاااااالي مش هرد عليكي عشان انتي ست كبيره لكن وحياات امي ي فوزيه لوقف حال بنتك لا هتبقي مطلقه ولا متجوزا وبنتها مش هتشوفها عشان متطلعش زيها وهتجوز وهزلكو ي عيله زباله انا الا غلطان مستنضفتش من الاول روحي ربي بنتك وتعالي اتكلمي دانتي وليه بجحة
فوزيه ماشيه بتغلي
قصدو اي بالكلام الا قاله دا ع بنتي ماشي ي ابراهيم

______________________

ام عند هند ف المستشفي
هند اتحسنت كتير جدا وبقي عندها عزيمة تبدا من جديد
عمر: لا اتحسنا كتيييير جدا اي الهمة دي كلها
هند : قررت ابدا من جديد انا هطلق لكن هخلي هو الا يطلقني
عمر: مش فاهمك
هند: زي م حضرتك شوفت حماتي ست شرانيه لما هتعرف اني سيبت البيت م هتصدق تخليني اطلق وتزن ع محمد ومحمد ماشي بمشوره امه وهيطلقني
عمر: حاسس ف كلامك بقوه مشوفتهاش فيكي من ساعه م شوفتك ولا ف الا حكيتهولي.
هند: القوه ي دكتور مش بالدراع انا قوتي ربنا هو المنتقم الجبار وحسبي الله ونعم الوكيل دي بمليون انتقام انا هقعد واتفرج ربنا هياخدلي حقي ازاي دنيا واخره
عمر: عال عال دحنا بقينا شعره كمان
هند : ولا شعره ولا حاجة الدنيا ياما بتعلم ي دكتور
مشي عمر وهو فرحان مش لان هند هتطلق لا عشان بتحاول تتغلب ع الا هي فيه
عمر: الو مينا حبيبي ازيك
مينا : تمام ي برنس اخبارك
عمر: بخير ي حبيبي بس كنت عاوزك ف خدمة
مينا : ءامر
عمر: عاوز شغل لبنت صغيره عشرين سنه ويمون مرتبه حلو كدا ومش عاوز حد يدايقها
مينا : هي غمزت ولا اي
عمر: بس ي لمض الموضوع مش زي م انتا فاهم دا موضوع هحكيهولك لما اشوفك
مينا : تمام كدا كدا ف شغلانه قدامي ف مطعم ف مدينه نصر وهوصي عليها محدش يدايقها ومرتبها 3الاف
عمر: كويس اوي
مينا : خليها تيجي بكرا وهدربها ع الشغل
عمر : دا تمام اوي
وخلصو المكالمة
عمر راح لهند عشان يبلغها
عمر خبط ع الباب
هند : ادخل
عمر: انا لقيتلك شغل ف مصر الجديده عند مدينه نصر كدا ب 3 الاف ف الشهر دا غير التبس والحوافز
هند : بجد ي دكتور عمر انا متشكره جدااااا
__________________&&_

تاني يوم جي
وهند صحيت بدري وحضرت حجاتها عشان تمشي
عمر بيخبط
هتد : اتفضل
عمر : ياا انتي لبستي دنا قولت انك لسه نايمه قولت اجي اصحيكي
هند : لا ي دكتور دنا مصدقت همشي بقالي عشر تيام متحركتش او اكتر
عمر: تمام ي هند انا هاخد الشنطه دي وهستناكي تحت ف العربيه بتاعتي عشان اوديكي ارفعي راسي
هند: باذن الله ي استاذ عمر هكون عند حسن ظنك
نزل عمر ونزلت هند ذات الملابس البسيطه جدا
تقريبا هدومها لونها بهتان ومبهدله
ركبت هند مع عمر وطول الطريق هند بتفكر ف الا حصلها وبتحمد ربنا انه وقفلها واحد زي دكتور عمر ف حياتها لولا كان زمانها راجعه ع بيت محمد للاهانه تاني
وصل عمر وهند ع محل .... الا لي فروع ف كل حته
عمر بصي احنا وصلتا خلاص بس مستني مينا صاحبي شغال هنا منجير
هند : شغال اي😅
عمر: مدير الفرع
هند: ااااااه معلش ي دكتور عمر انا مش بعرف انجليزي
عمر : عادي بكرا تتعلمي ي هند انتي شاطره وهتتعلمي بسرعه
هند: ربنا يخليك ي دكتور عمر
عمر : اهو مينا جي اهو
سلم عمر ومينا ع بعض جاااامد جدا
عمر: دي ي سيدي هند الا قولتلك هتشتغل هنا
مينا :اممممممم وانتي معاكي اي ي هند
هند: بحرج لا انا معايه اعداديه بس حضرتك
عمر بص لمينا بمعني متحرجهاش اكتر من كدااا
مينا : تمام ي هند تعالي معايا اعرفك ع الشغل وزمايلك
هند دخلت واتعرفت عليهم وبدا واحد اسمو محسن يدربها

___________________

ام عند فوزيه الا معرفتش تنام طول الليل من كلام ابراهيم ليها
الصبح طلع وفوزيه قامت حضرت فطار لبنتها ودخلت تصيحها لقتها بتكلم حد وبتضحك بمياصه
واول م حست بفوزيه قفلت وعملت نفسها مبتكلمش حد
فوزيه : بشك كنتي بتكلمي مين ي نورا
نورا :هااااالا ي ماما مبكلمش حد خالص
فوزيه : طب قومي حضرت الفطار قومي كلي يلا
نورا : مقولتليش ي ماما ابراهيم قالك اي
فوزيه : هو انتي متاكده ان ابراهيم قلب عليكي منه لنفسه كدا بس مش مقتنعه يعني ان ابراهيم الا كان خاتم ف صباعك يعمل كدا ي نورا
نورا : وانا يعني هعمل اي ي ماما لا هو لوحدو
يتبع 


تعليقات

التنقل السريع