القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشقت الندى بقلم مروة جلال الاول_والثاني والثالث والرابع في موسوعة القصص والروايات

عشقت الندى بقلم مروة جلال 

الاول_والثاني والثالث والرابع 

حسام : اتفضلي يا عروسة 

ليردف مرة أخرى : انتي يا زفته يا اللي اسمك ندي 

" لتدخل العروسة " 

ندي بصدمة : جايبهالي لحد عندي خلاص مبقاش عندك احساس معقولة انت حسام حبيبي 

حسام بخبث : سبق وقولتلك انك مجرد تسلية وانا لحد دلوقتي مش راضي اطلقك علشان خاطر خالي المريض لكن لو نطقتي بحرف واحد هطلقك 

ندي ببكاء وهي تنظر في الأرض : اللي انت تقوله هنفذه بس بلاش طلاق انت عارف ان بابا عنده السكر يا حسام ولو عرف ممكن يموت

حسام بمكر : أيوة كده تعجبيني روحي بقي حضري الغدا 

لتغادر ندي وهي تبكي بشدة علي حظها 

لتسمع أصوات ضحكاتهم تعلوا في غرفة نومها هل هذا حقيقي فعلا هل هم بشر ام شياطين لتبكي بشدة 

بعد مرور بعض الوقت 

حسام : انتي يا زفته فين الطفح الله يحرقك 

ندي بسرعة وخوف : اهو والله 

لتحضر الطعام بسرعة وتجلس بجانبهم 

نعمه بغضب : ايه يا بتاعه انتي هتقعدي تأكلي معانا 

لتردف بدلع وهي تنظر إلي حسام : ايه يا سنسن هو مش احنا عرايس ولا ايه 

حسام بغضب : مفيش أكل معانا تاني يا طينة انتي هتاكلي في المطبخ زيك زي الخدامين و كفاية اوي انك بتاكلي أساسا 

ندي بحزن : حاضر 

لتغادر الي غرفتها وتبكي بشدة لما يحدث معها هذا هل لانها طيبه ام لأنها تخاف على والدها ظلت تبكي علي زوجها التي ظنت أنه عوضها في الحياة

بعد مرور بعض الوقت 

حسام : يا زفتة خلصنا طفح تعالي شيلي الاكل 

لتذهب ندي مسرعة وتشيل الاطباق 

وتغادر الي غرفتها 

حسام : انتي رايحة فين 

ندي بخوف: داخلة اوضتي أنام 

حسام : لا ما هو انتي ما تعرفيش الاوضة دي بقت بتاعتي انا ونعمه خلاص 

ندي بصدمة : طب وانا هنام فين 

حسام بسخرية واضحة : تعالي نامي جنبنا 

ليردف بصوت عالي وضيق: نامي في اوضة الاطفال ياختي

لتسمع ندي كلماته وتغادر دون نقاش 

وتدخل غرفه الاطفال وهي تتذكر اول يوم جاءوا فيه الي هذا البيت 

فلاش باك

حسام : نورتي بيتك يا ست قلبي 

ندي بخجل وفرحة : ده نورك يا حبيبي 

حسام بخبث : قوليها تاني كده 

ندي باحراج : ده نورك 

حسام بضحك : لا التانية 

ندي بصوت خافت: يا حبيبي 

حسام : علي صوتك 

ندي بصوت عالي وبعض الخجل : يا حبيبي 

ليضحكا سويا كانا اسعد اثنين حتي عرف حسام أن ندي لن تنجب و تغيرت معاملته معها تماما 

ليصدح الهاتف بالرنين 

ندي وهي تمسح دموعها: ألو يا بابا 

والدها : ايوة يا بنتي عاملة ايه وجوزك عامل ايه 

ندي بكذب : كله تمام طمني عليك اخدت الدوا 

والدها عصام : ايوة الحمدلله اختك اداتهوني 

ندي : تمام يا حبيبي سلملي عليها هتعوز حاجة 

عصام : مع السلامه يا بنتي 

في غرفة حسام 

نعمه بخبث: ما تطلقها يا حسام 

حسام : لا طبعا دي مهما كانت بنت خالي 

نعمه بتمثيل: قول بقي انك بتحبها صح 

حسام : لا طبعا بس 

نعمه بحزن: من غير بس يا انا يا هي 

حسام بابتسامة خبيثة: انتي طبعا 

#الثانى

حسام : انتي طالق 

ندي بصدمة : ايه انت عارف اني مستحملة قرفك واهانتك وكل حاجة علشان ما تقولهاليش وفي الاخر كده تقولها بسهولة خلاص مش هامك خالك ومرضه خلاص ماعدش عندك احساس معقولة

حسام بضيق : خلصتي يلا لمي هدومك وماشوفش خلقتك

ندي بصوت عالي وضيق: بس قبل ما الم هدومي عاوزة اعمل حاجة 

لتذهب الي نعمه وتمسكها من شعرها 

ندي بضيق: تعاليلي بقي علشان انا ساكتالك من بدري 

لتصرخ نعمه بشدة 

*****حسام بغضب وهو يضربها بالالم : لمي نفسك يا

ندي وهي تتوجع من الالم : مش هلم يا حقير بس تصدق انتوا الاتنين لايقين علي بعض تعرف ناقصكم اولاد زيكم كده واراهنك أن الشيطان هيتعلم منكم ده لو ماكنش بيتعلم اساسا 

لتغادر ندي وتجمع ملابسها 

لتخرج بعد فترة 

ندي : احلفلك يا حسام ان لو بابا حصلوا حاجة هقتلك 

لتغادر مسرعة و الدموع متراكمه في عينيها 

بعد فترة قصيرة تصل إلي منزل والدها 

وتسمع صوت صراخ عالي يصدر من غرفته وما كان هذا الصوت الا صوت اختها الصغيرة مي 

ندي وهي تطرق الباب بشدة : افتحي يا مي 

بعد مده قصيرة تفتح مي الباب وعيونها تملاها الدموع : ندي بابا يا ندي ابيه حسام كلمه وقالوا انكم اتطلقتوا 

لتسرع ندي الي غرفة والدها 

ندي بصراخ : عااااااا بابا فوق يا حبيبي بابا ما تسيبناش احنا محتاجينك يا بابا قوم بقي انت سندي يا بابا مين بعدك ليا يا حبيبي 

لتحتضن اختها وهما تبكيان بشدة 

بعد مرور شهر علي موت والد ندي 

ندي بتعجل : يلا يا مي هنتاخر 

مي بحزن : يعني خلاص هنسيب القاهرة 

ندي بحزن هي الأخري: لازم نعمل كده يا مي الإيجار ما عدش مكفي ومفيش غير بيت جده الله يرحمه اللي عندنا وبعدين يلا بقي علشان نلحق القطر 

مي بحزن : يلا 

ليركبا القطار وبعد مرور بعض الوقت وصلا اخيرا الي وجهتهما الي الاسكندريه عروس البحر المتوسط 

مي بتعب : يعني انتي ما تعرفيش هو فين العنوان 

ندي : استني هسال وان شاء الله هنلاقي المكان

ندي وهي تسال شخص : لو سمحت يا عمو 

الشخص بنظرة حقيرة : نعم يا مزة وبعدين انا لسة صغير عمو ايه بس 

ندي وهي ترمقة بغضب : اه ما هو انت فعلا مش عمو انت واحد حقير وهزأ وعايز تتربي  

الشخص بغضب : وانتي هتربيني بقي يا ختي 

ندي بغيظ : ايوة هربيك يا معلم 

مي وهي تسحب ندي : خلاص يا ندي احنا اسفين يا عم 

لتغادر ندي مع مي 

ندي : ما سيبتنيش عليه ليه 

مي : مش عاوزين مشاكل استني كده ده انا مش مصدقة نفسي 

ندي باستغراب : فيه ايه 

مي : ده عمر الالفي واحد لسة جاي من تركيا وهو يوتيوبر مشهور اوي وكمان من عيله غنيه واصله مصري 

ندي : طب و احنا مالنا 

مي : مالنا ازاي ده انا مش هينفع امشي غير لما اتصور معاه 

ندي : مي وحياتك انا تعبانه ومش ناقصة محن عالمسا

مي : محن طب اتصدقي انا غلطانة اهو مشي 

ندي : احسن يلا بقي مي انتي روحتي فين 

مي برقة غير معهودة : لو سمحت يا أستاذ عمر 

ليلتفت إليها عمر وينظر إليها بتفحص : نعم 

مي : ممكن صورة بس انا متابعة حضرتك ومعجبه بيك جدا انا واصحابي وهما هيفرحوا جدا 

عمر بابتسامة خبيثة: طبعا ينفع 

ليمسكها عمر بشدة من وسطها وتخجل مي 

لتلاحظ ندي الوضع وتسرع إليهما وتسحب مي منه لتضربه ندي بالالم 


.............:عمر بصدمة

يتبع ......



#البارتي  الثالث والرابع

عمر بصدمة : انتي عملتي ايه دلوقتي 

ندي بتحدي وغضب : ضربتك بالالم ولا ننوس عين ماما مش عارف الألم عامل ازاي 

عمر بغضب شديد : انتي عارفة انا مش همد أيدي عليكي علشان انتي ست لكن اقسملك بالله اني هندمك 

ندي بسخرية : لا محترم اوي يا حضرة 

مي بتوتر : احنا آسفين اوي يا أستاذ عمر 

عمر بخبث : أسفك مقبول بس عاوزها هي تتأسف 

ندي بصراخ: لا انت بتحلم بقي انا عمري ما اتأسف لواحد مش محترم زيك انت فاكر يا أستاذ علشان انت جاي من تركيا فكل حاجة سهلة 

عمر بغمزة : ده انتي متابعة بقي 

ندي دق قلبها بشدة ما عرفتش ليه من الخوف ولا من ايه بس اتكلمت بكل غضب : لا مش متابعة بس المحترمة اختي هي اللي قالت 

لتنظر إليها بكل غضب : يلا نمشي يا هانم 

لتغادر مي معها بخوف 

مازن : ايه يا عمور مالك ؟! 

عمر بخبث: فيه واحدة كده دخلت دماغي عايزك تجيبلي عنها كل حاجة علشان عاوز اعرفها انا مين 

مازن بحيرة : ده شكل الموضوع يخوف 

عمر بضيق: انا كده كده باعت رجالتي وراها مستغني عن خدماتك

ليغادر عمر ويترك مازن والخوف يتملكه فما مصير هذه الفتاة ياتري ؟! فهو يعلم صديقه ليس سهلا البتة 

________________________________________

مي بتأفف : أخيرا وصلنا 

ندي: تعاليلي هنا بقي 

مي بتوتر: مفيش حاجة حصلت يا نودي 

ندي بغضب: فيه واحدة محترمة تخلي واحد يمسكها من وسطها كده 

مي بتوتر: انتي اللي متهيألك بس 

ندي : آه فعلا انا اللي بيتهيألي بس هديكي نصيحه الرجالة كلهم مالهومش أمان 

مي بضيق: مش علشان تجربتك الفاشلة تحكمي علي الرجالة كلهم بكده يا ندي 

ندي وقد بدأت الدموع تتراكم في عينيها : تجربتي الفاشلة 

لتغادر وتدخل غرفتها بسرعة

مي في نفسها بحزن "يعني كان لازم أقولها كده " 

لتردف مرة أخري " بس فعلا ندي اتغيرت اوي الاول ماكانتش بتحب المشاكل لكن دلوقتي بقت بتدور عليها منك لله يا حسام " 

لتدخل عليها الغرفة 

مي : انا آسفة يا ندي بس انتي لسة في بداية حياتك وما تنسيش انك متجوزة وانتي صغيره مش لازم تقفلي كل حياتك علي الكلب ده 

ندي بحزن شديد: تعرفي معني انك أكتر واحد تأمنيله يخدعك ده شعور وحش اوي يا مي ومن تجربتي بقولك أن الحيوان اللي قابلناه تحت كان مجرد انسان شهواني حقير وعايز يتسلي ببنات الناس وبس 

مي بضيق : ما تحطيش حسام بمقارنة مع عمر يا ندي أنا مقدرة احساسك بس عمر ده ملاك 

ندي وهي تمسك المخدة وتحدفها بها : ملاك طب غوري من وشي بقي 

مي بمزاح: عنيفة اوي ياندي 

_____________________________________

نعمه بفرحة : انا حامل يا حسام يا حبيبي 

حسام بفرحة هو الآخر : بجد!! 

نعمة بابتسامة: أيوة البت سعدية جابتلي شريط لما لقتني دايخة وعرفت اني حامل 

حسام بفرحة : طب بصي انا مش عاوزك تتحركي من مكانك كل حاجة هتجيلك لحد عندك فاهمة يا أحلي ما شافت عيني 

نعمه بضحك : فرحان ؟ 

حسام بغمزة : اوي اوي 

نعمة بضيق : لا انا تعبانة دلوقتي 

حسام بضيق: البيبي ده هيخسرنا كتير بس مش خسارة فيه 

نعمه بابتسامة: انت هتغير ولا ايه 

حسام بهيام : انا بغير عليكي من هدومك 

لتضحك نعمه بصوت يشبه الراقصات 

حسام بضحك: العب 

____________________________________

= ألو يا أستاذ عمر انا عرفت كل حاجة عنهم دي واحدة مطلقة واسمها ندي وأبوها ميت وهي جاية هنا علشان تعيش في بيت جدها 

عمر بابتسامة خبيثة: قربتي يا حلوة 

ليغلق الهاتف ويقود سيارته الي حيث الشركة 

ليدخل عمر بطلته البهية 

لتتهامس جميع الموظفات علي جماله 

عمر بابتسامة للسكرتيرة : ايه يا دودو الحلاوة دي 

السكرتيرة بدلع : مش احلي منك يا عمر باشا 

عمر بخبث : طب حصليني ع المكتب في شوية اوراق عاوزين نراجعها سوا 

السكرتيرة بابتسامة: من عيوني 

ليدخل عمر الي مكتبه 

ليتبعه مازن بسرعة 

عمر بضيق: كذا مره اقولك تخبط.

مازن بخوف : مش وقتوا يا عمر شركتنا خلاص بتنهار شكل محمد الديب حطنا في دماغه

عمر بصدمة : الديب ؟! 

#الرابع

عمر بصدمه:  الديب؟! 

مازن بخوف:  هو يل... 

عمر ببرود:  سيبه عليا انا هتصرف معه. 

مازن بتوتر:  هتعمل ايه. 

نظر له عمر نظرة اسكتته. 

السكرتيره داخلت بدلع:  عمر بيه وحشنا. 

عمر بخبث:  طب اطلع انت برا. 

مازن ماشي. 

عمر:  ها عملتي ايه. 

السكرتيره:  دول الناس يلي متقدمة جديد والاسماء. 

عمر يتفحصها وتتسع عينه:  والله ووقعتي في ايدي لوحدك. 

السكرتيره: هي مين. 

عمر ببرود:  CV ده اتقبل ابقي داخلي صحبه يلا برا. 

السكرتيره بغضب:  ازاي ف.. 

عمر بغضب :  براااا. 

........ 

ندي: انا نازلة عشان استلم الشغل الجديد. 

مي بدوخه:  ربنا معاكي وانا هروح عند سهيله. 

ندي بخوف:  مالك انتي تعبانه. 

مي:  ها لا مفيش شويه تعب بسيط يلا انتي عشان كده هتتاخري. 

ندي بقلق:  طيب وهطمن عليكي خدي بالك من نفسك. 

مي:  وانتي كمان. 

.................. 

في الشركه. 

السكرتيره بتبص بقرف:  انتي ندى. 

ندي برفع حاجب:  ايوا انا. 

السكرتيره:  مش باطلة اتفضلي ادخلي المدير مستنيكي. 

ندي بنظره استحقار من السكرتيره خبطت وداخلت. 

ندي:  السلام عليكم. 

.....:  اممم اسمك ندى صح. 

ندي:  الصوت ده مش غريب عليا. 

بيلف بالكرسي ندي بصدمه:  انت. 

.................. 

في المستشفى. 

الدكتور: اه والعمليه مكالفه جدا. 

مي ببكاء:  يعني مفيش حل تاني. 

الدكتور بيبص ليها بخبث:  في حل تاني. 

مي بامل:  ايه هو. 

الدكتور:  تعالي علي العنوان ده الساعه **. 

مي:  ليه. 

الدكتور بخبث ومكر:  دي دكتوره شاطرة جدا واكيد عندها الحل. 

مي بابتسامه:  بجد متشكره جدا لحضرتك. 

الدكتور:  دا واجبي. 

مي:  عن اذنك. 

الدكتور بيتصل: في مزة جديدة النهارده هنتسلى عليها. 

شخص ما:  العب كده حلو امتي. 

الدكتور:  هتيجي بليل جهز كل حاجه للقعده. 

شخص ما:  اشطا سلام. 

............. 

نعمه بتتكلم في التليفون:  يعني انا اتجوزته عشان فلوسه وقرفه اوووف لا وكله كوم والزفته ندي كوم. 

......: ههههه المهم ابني عامل ايه. 

نعمه بضحكه:  كويس بلع الطعم وصدق انه ابنه. 

.....: كلها كام يوم وفلوسه وكل حاجه تبقي تحت ايدي. 

نعمه: ايدك. 

....: اقصد ايدينا انا وانتي واحد يا حبيبتي. 

نعمه:  امتي انا زهقت منه بجد وياريت نخلص. 

.....: هانت يا حبيبتي. 

حسام من خلفها:  بتكلمي مين. 

نعمه بصدمه:..... 

........................ 

ندي قامت وزعقت : دا لو اخر يوم في عمري مستحيل اشتغل عند واحد زيك. 

عمر قام من مكانه بغضب وقرب منها ومسكها من وسطها وبصوت كفحيح الأفعى:  صوتك يواطي احسلك وصدقيني هندمك انتي واهلك علي اليوم يلي اتولدتي فيه. 

ندي ضربته بالكف «الله يا بنتي تربيتي فاضل واحد بقا 😹» ومشيت. 

عمر كسر المكتب وكله غضب. 


ندى وهي ماشيه عربية جت وخطفتها. 


ندي بتفوق:  انا فين. 

.....:  انتي في جحيمي. 

ندي بصدمه:  ا انت. 

عمر مسكها من شعرها:  دلوقتي هنتسلى يا حلوة وهندمك علي كل حاجه. 

ندي برعب ودموع:  ه هتعمل ايه. 

عمر قرب منها و شد........... . 

......................... 

الديب: زرعت الكاميرات. 

....:  ايوه يا باشا. 

الديب: حلو. 

...: هو دلوقتي معه بنت. 

الديب بخبث:  نقول باي باي لعمر الالفي وشهرته هههههههه. 

............... 

مي وصلت للعنوان وكانت الصدمه.....

ايدك ع المتابعه 


البارت الخامس والسادس والاخير هنا 

تعليقات

التنقل السريع