القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

حضن الأرامل الجزء الخامس بقلم حنان حسن كامله جميع الفصول


الجزء الخامس 

بعدما شوفت من العين السحرية


الضيفة الرابعة


وحاولت اتحقق منها

 لكن معرفتش


دخلت لغرفتي

 عشان انام ....وقلت هاكبر دماغي

 من كل الي بيحصل بره شقتي


لكن ....بمجرد ما روحت في النوم 

 حسيت بحد بيهزني بقوة



للكاتبة حنان حسن



وبيقولي...


الحقي البت هتضيع


فا قمت من النوم مفزوعة


 ولقيت الدنيا ضالمة


 فا نورت بنور الموبيل...

 وروحت بسرعة علي غرفة ولادي

 قسمة ونصيب


عشان اتفاجئ 

بان بنتي قسمة اختفت


 ومش موجودة في سريرها.. ولا في الشقة كلها....


فا افتكرت الجملة الي سمعتها وانا نايمة


(قومي بسرعة الحقي البت قبل ما تضيع)


 فا لقيتني بقول لنفسي


يلهوي ....


لا تكون قسمة هي البنت الي كانت بتعيط

 لما الحيوان.. (بلال )

كان  بيحاول يشدها لشقتة بالقوة


وبسرعة... طلعت اجري 


وخرجت من شقتي


 بعد ما لبست الروب علي  قميص النوم الخفيف

 الي كنت لبساه


وبكل قوتي... فضلت اخبط علي باب بلال


وانا بصرخ 

واقولة ...


افتح الباب 


ولما ملقتش حد بيرد عليا


فضلت اصرخ 

واقول

افتح يا حيوان حالا


 احسن هوديك في ستين داهية


وفي لحظة 


شوفت  الباب بتاع شقتة

 بيتفتح

ولقيتة خارج بيسالني بكل برود

و قال...


ايه احنا مش هنخلص من صراخك...

 والمشاكل الي بتعمليها كل شوية؟



للكاتبة حنان حسن



وقبل ما يكمل كلامة


مسكتة من التيشرت بتاعتة


وقلتلة....


فين بنتي؟


رد بنفس البرود


وقال...بنتك مين؟


 وايه الي هيجيب...

 بنتك عندي 

يا ست يا مجنونة انتي؟


قلت...والله الي يخلي  واحد فاجر  زيك 


يعمل علاقة مع ثلاث ستات اخوات 

في وقت واحد



مستبعدش  انه  يعمل اي حاجة

تانية 


رد بلال بدهشة


وقال...

انا مش فاهم؟

 انتي بتهاجميني ليه ؟


من ساعة ما شوفتيني


 انا عملتلك ايه لكل ده؟


بصيتلة بغيظ


وقلت...


بقولك اية ؟


شغل الاستهبال ده مش هتعملة عليا 


وبكل قوتي

 دفعتة بايدي بعيد


 عشان اعرف ادخل لشقتة

 واجيب بنتي


لكن قبل ما ادخل


 سمعت  ايمن بينادي عليا 


وهو طالع يجري علي السلم 



للكاتبة حنان حسن



ولما شافني واقفة مع بلال

سالني

قالي...

في ايه يا شيماء؟


ايه الي حصل ؟

وبتصرخي ليه؟


قلت.. بلال صاحبك  خاطف قسمة بنتي  عنده جوه



بصلي ايمن بدهشة


وسالني


قال ...انتي متاكدة من الي انتي بتقولية ده؟


قلت...ايوه طبعا متاكده


 البنت اختفت من الشقة كلها


 وانا شايفاه بعيني وهو بيشدها بالعافية


  عشان يدخلها شقتة


بص ايمن لبلال بغضب


وزاحة من طريق الباب


ودخل يجري يدور في كل الشقة علي قسمة


وانا طبعا دخلت معاه 


وكنت بدور في كل مكان في الشقة


وبردوا للاسف 

ملقتش اي حد جوة 


بصلي ايمن 


وسالني


وقالي...

انتي متاكده

 انك دورتي علي البنت  كويس في الشقة عندك يا شيماء؟


قلت..طبعا دورت... وملقتهاش


 وعشان تتاكد 


تعالي دور انت بنفسك عليها في الشقة


بصلي ايمن بحيرة


ودخل لشقتي

 وفضل ينادي


ويقول..قسمة.........قسمة


ودور في البلكونة ...


لا تكون البنت  وقعت من البلكونة...


 ودور في الشقة كلها 


وفي الاخر ....

دخل عشان يطمن علي  نصيب في غرفتة



للكاتبة حنان حسن



وفي اللحظة دي


سمعتة ...بينادي عليا بغضب


وبيقول..

تعالي هنا يا شيماء


فا دخلتلة  في غرفة الولاد


 عشان اشوف في ايه؟


ولقيتة بيقولي


ازاي بتقولي انك دورتي علي البنت وملقيتهاش


امال مين دي؟


وبصيت باتجاه ما كان بيشاور

 ايمن


 واتفاجئت بالبنت فعلا


 نايمة في سريرها


فا استغربت

 وكنت مش مصدقة نفسي


هو ايه الي بيحصل ده؟


وازاي البنت تختفي من الشقة؟


 وبمجرد ما اخرج ...وادخل الاقيها علي سريرها؟


لا كده انا قربت اتجنن 

فعلا


وبصيت لايمن 

وانا مكسوفة منه


وقلت بخجل


والله يا ايمن انا دورت عليها في الشقة كلها وملقتهاش


رد ايمن بغضب


وقال...

وحتي لو ده حصل


مكنش ينفع تتهجمي علي  بلال.... وتتهمية التهم الشنيعة دي 

بدون ما تتاكدي 


مش كفاية

 انك اتهمتية من كام يوم


 وقلتي انه بيستضيف  اخواتي البنات وبيتحرش بيهم؟


وفي الاخر طلعتي كنتي 

ظالمة الراجل؟


قربت من ايمن بخجل



وقلت... بص يا ايمن


انا عارفة طبعا دلوقتي


 اني لو اقسمتلك  باني شوفتهم بعيني فعلا  في شقتة

 مش هتصدقني


بس والله هي دي الحقيقة


رد ايمن 


وقالي



للكاتبة حنان حسن



يظهر ان.... خبر وفاة صبري طليقك

 اثر علي نفسيتك...


 وبقيتي بيتهيالك حاجات مش بتحصل في الحقيقة


بصيت لايمن بياس


وقلت... يمكن


وفي اللحظة دي


بصلي  ايمن بشفقة


وقالي


انا متاكد ....

ان كل الي بيحصلك ده


 بسبب احساسك بالوحده....

 والمسؤلية الكبيرة بعد موت صبري


لكن انا قولتهالك ....وبقولهالك تاني يا شيماء


انتي مش لوحدك


 وانا معاكي.... 


وانتي و اولادك  

مسؤالين  مني 


وفي اللحظة دي حبيت احسم امري مع ايمن

واحجم  علاقتي بيه


فا قلتلة

...لا ايمن

 انا مش عايزاك تشعر بالمسؤالية ناحيتي انا وولادي



 انا طبعا عارفة

 اننا صعبانين عليك


لكن ...انت كده تمام اوي 


وعملت الي عليك وزيادة 


وكفاية انك وفيت بوعدك و كتبت الشقة باسمي


وانا عمري ما هنسالك شهامتك وجدعنتك معايا


بصلي ايمن


 وقالي

بس انا مش بعمل كده شفقة

 ولا عطف مني عليكي

 انتي وولادك


وسالتة

قلت..

امال عشان ايه؟


رد ايمن بنبرة حانية


قال..عشان بحبك


بصيتلة بدهشة 


ومعرفتش ارد اقولة ايه؟


ولقيتة بيكمل كلامة


وقال...ايوه بعمل كده عشان حبيتك يا شيماء 


وكل املي

 ان ربنا يديني العمر


لغاية  ما العدة بتاعتك تخلص واتجوزك


وساعتها هعوضك 

عن كل الي شوفتية في حياتك الي فاتت




للكاتبة حنان حسن





فضلت اسمعة 

وانا مش مستوعبة الي بسمعه


وفي الاخر


 قلتلة بحسم....


...بص بقي يا عم ايمن


الكلام الي انت بتقولة ده مش منطقي 

وانا مش شايفاك غير اخ صغير ليا

ولما لقيت ايمن مستغرب  من كلامي


حبيت انهي الكلام في الموضوع ده نهائي


فا قلت...


معلش  احنا لازم نتكلم بصراحة يا ايمن


 احنا الي بيجمع بينا هو اتفاق   علي مهمة معينة


  وبمجرد ما المهم هتخلص 


كل واحد فينا هيروح لحالة


وانت بالنسبالي في الاول والاخر مش اكتر من اخ صغير هيفضل طول عمره عزيز عليا


بصلي ايمن بحزن 


وقالي...

انا هعتبر نفسي مسمعتش ولا كلمة

 من الكلام  الي انتي قولتية دلوقتي


و  لازم تعرفي اني مازلت مصمم علي انك انتي واولادك مسؤلين مني


ومستحيل اتخلي عنكم


وده وعد عليا


 لاخر يوم في عمري


وسابني ايمن وخرج من الشقة


وفضلت انا افكر في كل  الي بيحصلي 

وسرحت في  كلام ايمن ليا 

 واستغربت من تمسكة الغريب بيا وب اولادي


وفكرت كمان في الي حصل مع بلال واد ايه هو شخص مريب

واكيد وراه سر 


وكمان فضلت مستغربة


  ومش فاهمة ؟


ازاي قسمة اختفت؟

 ورجعت تاني بسرعة كده  لسريرها؟


وقلت...اكيد الراجل الي اسمة بلال ده عنده الاجابة علي كل تساؤلاتي


لان في غريبة بتحصل 

من ساعة ما وصل بلال  للبيت

 

وقررت اراقبه من قريب


عشان افهم في ايه؟


وقلت بيني وبين نفسي


انا هحاول اتقرب منه


لغاية ما افهم السر الي وراه


ولو اتاكدت فعلا 


انه بيعمل حاجة غير مشروعة


 هبلغ عنه.... واسلمة للعدالة


 وبكده.... ابقي امنت من شرة عليا انا وولادي



للكاتبة حنان حسن



وبالفعل....

 روحت لغاية شقة بلال

وخبطت علي الباب


ولما فتح 

لقيتة قلب وشة


وسالني بغضب.... وسخرية


وقال..نعم؟

خير يارب؟


يا تري شوفتي مين تاني ؟

 عندي المرة دي؟ 


اخت من اخوات  ايمن؟


 ولاشوفتي عمتة؟


ابتسمت بخجل


وقلت...

لا يا اخ بلال 


بصراحة المره دي


 انا جاية ....اعتذر لحضرتك

علي كل الي عملتة معاك


اصلي بابن عليا اعصابي تعبانة شوية اليومين دول 


عشان كده كنت عصبية معاك 


عموما انا جايه دلوقتي عشان اعتذر لحضرتك


بصلي بلال 

وقال...بصراحة انا كنت متدايق منك

لكن طالما جيتي تعتذري

يبقي خلاص

وشاور بايده 

وهو بيقولي

اتفضلي ادخلي نشرب شاي 

قلت...لا معلش شكرا

ابتسم بمكر 

وسالني

قال..اية ؟ خايفة ايمن يزعل لو عرف انك دخلتي شقتي؟


متخافيش ادخلي وانا هتصل با ايمن واعزمة علي الشاي هو كمان

قلت...لا مش الفكرة بس اصلي مينفعش اسيب الولاد لوحدهم

رد بلال بجراءة

وقال...خلاص انا هعزم نفسي عندك علي الشاي

واهو بكده

 نبقي عملنا معاهدة صلح بيني وبينك

ولقيتة بيشاور علي شقتي

وبيقولي..اتفضلي

انا باخد معلقتين سكر

وبالفعل لقيت بلال معايا في شقتي

وفضلت اعاتب علي نفسي

واقول..انا ايه الي نيلتة ده

ازاي اسمح لراجل غريب يدخل شقتي وانا لوحدي

وقولت اني لازم اعمل الشاي بسرعة عشان يطفحة ويخرج علي طول

وكمان نويت اني اتعامل معاه رسمي 

عشان لا يتجراء ويتجاوز حدودة معاية

لكن الي حصل اني بعد ما دخلت اعملة الشاي

لقيتة واقف علي باب المطبخ

وفي عيونة نظرة مخيفة


 وقبل ما اسالة عن سبب وجوده هنا


لقيتة... بيسالني


قال.. تحبي اساعدك؟


قلت...لا شكرا الشاي خلاص اتعمل


اتفضل في الصالون


وبعد ما قعدنا في الصالون

سالتة


قلت..هو حضرتك بتشتغل ايه؟


رد بلال 

وقال...

انا بشتغل معالج روحاني


قلت..لا مش فاهمة حضرتك بصراحة؟


 يعني ايه معالج روحاني؟


تبع وزارة ايه يعني؟


رد بلال مازحا


قال... تبع وزارة الجن الاحمر


ابتسمت 

وقلت

حضرتك بتهرج طبعا


رد بلال موضحا


وقال...بصي يا ستي انا هفهمك طبيعة شغلي




انا بحضر ارواح الميتين....

و بعالج الناس الي مسهم الجان


بصيتلة برعب


وقلت..تقصد الناس الملبسوين والعياذ بالله؟


ابتسم بلال


 

وقال...بالظبط كده


قلت...وايه الي خلاك تشتغل الشغلانة دي؟


رد بلال



للكاتبة حنان حسن



 وقال

انا اشتغلت كده بسبب

(اللعنة)


قلت..لعنة ايه؟


قال...لعنة العشق


قلت ..ممكن توضح لو سمحت؟


رد بلال موضحا


قال....

في واحده عشقتني من الجن


ومن خلالها بقدر اكون وسيط روحاني بين الجن والبشر


اتعدلت في قعدتي


واتحمست لحكايتة


وقلتلة...


لا بقولك ايه


انت لازم تحكيلي بالتفصيل


وتقولي  ايه

حكاية عشيقتك الي من الجن دي؟


قال...

الحكاية ببساطة

اني  زمان كنت بحب امراة جميلة

 والست دي كانت ارملة


 وهي كمان كانت بتعشقني بجنون


لكن ..فجاءة 

حصلت لها حادثة وماتت محروقة


ومن حزني عليها انغزلت عن الناس فترة كبيرة


 وفضلت عايش في نفس  المكان الي ماتت فيه


لغاية ما في ليلة


 لقيت حد بيصحيني من النوم


ولما فتحت عيني

شوفت ادامي واحده مشوهة


ولما شوفت وشها المحروق اتفزعت منها 


وعرفت ان دي روح حبيبتي الي كنت بحبها


لكن من منظرها البشع


طلبت منها تبعد عني


لكن هي مقدرتش تبعد


وعرضت عليا انها تساعدني


وتبقي وسيط روحاني بيني وبين الجان


ومن يومها..وانا بشتغل الشغلانة دي

 والناس عرفتني واتشهرت باني اشهر وسيط روحاني


لما سمعت كلام بلال

اتفزعت

لاني بدات افهم الي كان بيحصل


اصل كون بلال متصل بالجان


يبقي معني كده 


ان الي كنت بشوفهم من العين السحرية دول ........


ولقيتني بقول في نفسي


يلهوي هي الحكاية كده؟؟


وبصيت لبلال


وقلت...اسمع يا بلال


 اظن احنا دلوقتي عملنا معاهدة صلح

 وخلاص بقينا اصحاب

 صح؟


رد بلال


وسالني

انتي عايزة نبقي اصحاب؟


قلت..اه طبعا


قال..خلاص يبقي احنا من النهارده اصحاب


قلت..تمام


انا عارفة انك الوحيد

 الي متاكد 

اني مكنش بيتهيالي


 لما شوفت عندك ستات في شقتك


ممكن بقي يا صاحبي 


ترضي فضولي؟

 وتقولي

ازاي انا شوفت عندك اخوات ايمن ؟

في الوقت الي اخوات ايمن كانوا معاه (بره البيت)؟


ابتسم بلال


وقالي..هو ده الي محيرك؟


قلت..ايوه

 وعايزه توضيح لو سمحت؟


رد بلال موضحا


وقال...

الموضوع ببساطة


ان عشيقتي من الجن ...كانت احيانا بترغبني


 وانا مكنتش بقبل اقرب منها بسبب منظرها البشع



للكاتبة حنان حسن



فا بقت تتجسد في جسم كل امراة جميلة 

 بشوفها ....


عشان تشوف نظرة الاعجاب في عنيا ... 

واقدر اقرب منها


وسالتة


قلت..افهم من كده


انها ممكن تتجسد في شكل اي واحده ست؟


يعني معني كده 

انها اتجسدت في صورة قسمة بنتي فعلا؟


رد بلال نافيا


وقال...

لا طبعا لايمكن تتجسد في صورة قسمة بنتك


قلت..لية مش ممكن؟


رد بلال 

وقال..لانها  مينعفش تتجسد غير في صورة( ارملة)


لان ده الوضع الي هي كانت عليه لما كانت عايشة



وبعدين كمان.... هي عارفة اني بعشق الارامل


قلت...اشمعني الارامل يعني؟


قال..

لان الارامل... بيكونوا عندهم احتياج عاطفي بزيادة


وعشان كده 

(حضن الارامل )


بيكون فيه اكثر حنية ودفء


 بخلاف جميع النساء الاخريات


وبصلي بلال 

فجاءة...


وقالي...

يعني انتي مثلا


انا متاكد اني هلاقي عندك حنية تساع الدنيا كلها


ارتبكت من كلامة


وقلت...بتوتر


انت ليه بتتكلم عني؟



هو انا ارملة ولا اية؟


ابتسم بلال وغير الموضوع

وقالي...


وقال...قومي افتحي لايمن


 لانه هيرن الجرس  دلوقتي


استغربت من كلامة


وقبل ما اسالة


انت عرفت ازاي ان ايمن علي الباب؟


لقيت الجرس بيرن فعلا



للكاتبة حنان حسن



وبالفعل...

روحت فتحت ولقيت ادامي ايمن

قلت...اهلا يا ايمن


كويس انك جيت 


انا وبلال  كنا لسه هنتصل بيك


 عشان تطلع تاخد الشاي معانا


ولقيت ايمن بيبصلي بغضب


وهو بيسالني


اخد الشاي معاكم؟


بصيت لايمن بتوتر

وقلتلة...


ايوه اصلي 

عزمت بلال علي الشاي

 كا اعتذار مني 


علي سؤ التفاهم الي حصل


سابني ايمن علي الباب ودخل لبلال


ووقف يبصلة بغيظ


وابتسم بلال ببرود


و قالة...قولنا مبروك يا ايمن


انا وشيماء اتصالحنا وخلاص مبقاش بينا عدواة


تجاهل ايمن الرد علي  كلام بلال

وبصلي



للكاتبة حنان حسن



وقال... عايزك دقيقة علي انفراد يا شيماء

وبالفعل دخلت معاه لغرفة الولاد

ولقيتة بيقولي


 المفروض اني احاسبك دلوقتي علي وجود بلال عندك في الشقة وانتي لوحدك


لكن في كارثة حصلت

ولازم تعرفيها الاول 


قلت...كارثة؟؟؟؟؟

ياساتر يارب


كارثة اية؟

قال..........


الجزء السادس من هنا 



تعليقات

التنقل السريع