القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حضن الأرامل الجزء الثالث للكاتبة/حنان حسن


رواية حضن الأرامل الجزء الثالث 
للكاتبة/حنان حسن 

بعدما استسلمت للنوم

 صحيت في اليل علي ايد بتصحيني برفق ...

ولما بصيت علي الايد دي

 لقيت فيها خصلة شعر ...

فا بصيت بسرعة
 لصاحب الايد

 لقيت ادامي
 الراجل المتسول 


للكاتبة حنان حسن


الي ظهر ادامي وانا قاعدة في العربية ادام البيت

ولقيت  الراجل المتسول ...

 واقف ادامي جنب السرير 
وهو بيبتسم

 واسنانة الصفراء بتلمع في ضوء الاباجورة 
الي كانت منورة جنبي

 انا طبعا اصابني الفزع...

 وكنت هصرخ

 لكن لقيت لساني تقيل
 ومش قادرة اتكلم  ...

وكمان حسيت باني مش حاسة بجسمي 
 ومكنتش قادرة اتحرك

ومبقتش عارفة...

 انا  صاحية ودي حقيقة؟
 ولا نامية وبحلم؟

وفي اللحظة دي

سمعت الراجل المتسول
 بيقولي...

متستغربيش احنا كلنا هنا معاكي في البيت

بصيتلة برعب...
 وهزيت راسي

وكنت عايزة اقولة
 اني مش فاهمة كلامة

لكن لقيتة بصلي

وقالي...

انتي لسة نايمة ؟

قومي يا هبلة

 الفرصة جتلك لغاية عندك

 عشان تعيشي في عز ونعيم ...

وتطلعي علي وش الدنيا  انتي وولادك 

بصيتلة بتعجب لاني مكنتش فاهمة كلامة

فا لقيتة بيكمل كلامة 
وبيقولي...

قومي يا غبية

 اضحكي علي الواد المريض واتجوزية  قبل ما يموت 

 و ساعتها هتورثية

وقرب الراجل مني وهمس في وداني

و قال....
قومي خدي مكانك في بيت الارامل

منتي خلاص( بقيتي ارملة)

قومي....

امسكي في الفرصة بايدك
 واسنانك
  


للكاتبة حنان حسن


وبعد ما قال الراجل الكلمتين بتوعة

 النور انطفي....
 والراجل اختفي.....

 وانا محستش بنفسي غير تاني يوم الصبح

ولما فتحت عيني

 وافتكرت الي حصل 

اترعبت ....وفضلت انادي علي ولادي

قسمة...........؟ 
 نصيب.........؟

اكتر من مرة

ولقيتني بقول لنفسي

ايه ده؟
 منا بتكلم كويس اهوه ؟
ولساني مش تقيل؟

وقمت بسرعة من السرير

و لقيتني بمشي وبتحرك عادي

وقلت في نفسي

اكيد ده كان حلم

بدليل ان الراجل في الحلم
 قالي...
  انتي بقيتي ارملة

وانا مش ارملة

واناكدت في اللحظة دي

 اني كنت بحلم امبارح
 بالراجل المتسول

بس استغربت من الحلم 

ومن الكلام الي قالهولي الراجل المتسول في الحلم

معقولة في حلم مقارب للحقيقة اوي كده؟

بصراحة.....
 كلام المتسول فضل يروح ويجي في دماغي

ولقيتة كان كلام منطقي جدا

لاني  فعلا ...انا دلوقتي عارفة معلومة مهمة عن ايمن

 وهي.... مسالة مرضة الخطير

ولو اتجوزتة هورثة
 بعد ما يموت

بس انا بالرغم من اني فقيرة....

 واولادي في احتياج لكل  قرش

 لكن عمري ما فكرت اني  اعيش علي انقاض الاخرين

وفكرة اني اخطط عشان اتجوز من حد
 بهدف اني اورثة 
فا دي في حد ذاتها فكرة حقيرة جدا 

 ولقيتني بقول لنفسي

هو ليه انا بفكر في كلام الراجل الي جاني في الحلم اصلا؟

عموما انا هعتبر انه كان كابوس وهحاول انساه

وقمت بسرعة لبست هدومي

 وخرجت عشان اطمن علي قسمة ونصيب
في غرفتهم

لكن قبل ما اروح لهم غرفتهم

قابلتني همت
 الاخت الوسطانية في اخوات ايمن 

ولقيتها بتبصلي من فوق لتحت

وقالتلي...

ولادك بيفطروا في غرفة السفرة


فا سالتها ...
وقلتلها...
هو ايمن بيفطر مع الولاد؟

قالت...لا 
انا مشوفتش ايمن من امبارح

استغربت من غياب ايمن

ولقيتني بقول بصوت مسموع

غريبة.... امال هو بات فين امبارح؟

وطبعا مكنتش واخده بالي ان همت مركزة معايا

ولقيت همت ردت  بسخرية

وقالت....

وانا ايش عرفني؟ .....

هو كان جوزي انا؟
 ولا جوزك انتي؟

وبعدين انتي ازاي يجيلك نوم  وانتي مش عارفة جوزك فين؟


ولما حسيت اني عكيت في الكلام

قولت اصلح الي انا هببتة

فا قلتلها...اه صحيح 

دنا نسيت

 انا افتكرت دلوقتي
 انه قالي ...

انه هيخرج يسهر مع واحد
 صاحبة للصبح 

وسيبتها واقفة

واتعللت باني هروح اشوف الولاد
 عشان اخفي من ادامها

وروحت فعلا لغرفة السفرة

 واتفاجئت

 باخوات ايمن  ومعاهم نادية بنت عمهم
 في غرفة السفرة

وشوية وانضمت ليهم همت الي كانت جايه ورايا

وكان واضح انهم ناوين يحرقوا دمي

وده كان واضح .من نظراتهم..... وابتسامتهم الخبيثة

 الي كانوا بيحاولوا يداروها

لكن انا عملت نفسي مش واخده بالي منهم

وبدات اشغل نفسي بمساعدة قسمة ونصيب
 عشان يخلصوا فطارهم

واخدهم ونخرج من غرفة السفرة

وبالرغم من اني كنت بتجنب النظر ناحيتهم

الا انهم مرحمونيش بردو

وسمعت كوثر وهي بتسال
  عن ...ايمن

فاردت همت عليها

وقالت....

ايمن بات بره امبارح

 وباين عليه طفش 

و انفجروا جميعا بالضحك

 ولقيت السخرية بدات
 وبدء التحفيل

وفضلت كل واحده تلقح عليا بالكلام شوية

والي تقول..... يستاهل مهو الي عمل كده في نفسة

والي تقول .....في حد يسيب القمر ويبص للنجوم

والي تقول من همة خد واحده اد امة

 واكتشفت..... انهم مصدقوا يستفردوا بيا

 عشان يوجبوا مع بنت عمهم ويجاملوها باهانتي

وطبعا نادية بنت عمة

 كانت مش قادرة تمسك نفسها  من كتر الضحك

وكان عاجبها التنمر عليا و علي ولادي


للكاتبة حنان حسن


وكانت بتشاركهم في السخرية طبعا

 اصلها كانت بتشفي غليلها مني 

وبالرغم من اني كنت بعمل  نفسي مش في دماغي

لكن  سخريتهم مني ومن ولادي
 كانت صعبة جدا علي نفسي 

وصوت ضحكهم كان عامل زي الكرباج الي بيجلدني بمنتهي القسوة

وكنت عايزة احط ايدي علي وداني
 عشان مسمعش صوت ضحكهم

لكن اتفاجئت بانهم  هما سكتوا من نفسهم

ولما بصيت عشان اشوف هما سكتوا ليه؟

عرفت انهم سكتوا
 لما شافوا ايمن  واقف علي باب الغرفة

وفجاءة 
اخوات ايمن

كوثر... وهمت... ودرية 

اتحولوا .. لاصدقاء ليا مره واحده
 بمجرد ما ايمن رجع من بره

ولقيت كوثر 
بتقولي....
 دمك زي العسل يا شيماء والله

وبصت ناحية  اخوها
وقالت..

 ضحكتني يا ايمن مراتك لما فصلتني

وهمت كمان... بصت لاخوها 
 وسالتة...

كنت فين يا ايمن؟

 دي القعدة كانت نقصاك؟

اما درية...
 فا قامت تحضن ايمن 
وتقولة
نورت بيت ابوك انت ومراتك يا اخويا

وفضلت نادية بنت عمة

 تسترق النظر لايمن 

وهي بتتابع الي بيحصل بتركيز
بدون ما تتكلم

وفي اللحظة دي

بصلي ايمن

 وقالي...
اسف حبيبتي اني اتاخرت عليكي

بصيت علي نادية
 الي كانت ...رائحة شياطها  وصلالي

وقررت انتقم منها

فا قمت وقفت
 ومسكت ذراع ايمن وحاوطت بيها  خصري

وقلت...
ولا يهمك يا قلبي

انا اهم حاجة عندي انك تبقي مبسوط

رد ايمن 
وهو بيضمني لصدرة

وقالي...
انا مبسوط طول منتي معايا
 يا حياتي

ووجهت الكلام لكوثر
وقلتلها...


ربنا يرزقك يا كوثر انتي واخواتك بواحد زي ايمن
اخوكي

وتعيشوا السعادة الي انا عايشاها معاه دلوقتي
 
وبصيت تاني علي نادية ولقيتها  وصلت لدرجة الغليان


للكاتبة حنان حسن


فا قلت...
فعلا يا جماعة مفيش احلي من ان الواحدة 
تتجوز واحد بيحبها ويعشقها بجنون


وسالت ايمن  بدلع
قلت
جعان  يا بيبي؟

رد ايمن وهو مازال عايش في الدور

وقال...

همووووت  يا قلبي

رديت بنفس الدلع
وقلت...

لا عيب الكلام ده هنا

 اسبقني علي اوضتنا عشان محضرالك مفاجئة

 وبالفعل...
اخد ايمن ايد نصيب ابني

وانا اخدت ايد قسمة ودخلناهم غرفتهم

ودخلنا انا وايمن الغرفة الخاصة بينا

وبمجرد ما بقينا لوحدنا
سالتة بغضب

قلت...
ممكن بقي حضرتك تقولي .....انا هفضل متحملة الوضع ده  لغاية امتي ؟

رد ايمن بحسم

وقال...منا قلتلك 
لغاية ما نادية تتجوز

قلت...نادية بنت عمك دي

  ماسكة فيك زي الجرادة 

ومش هتتنازل عنك بسهولة

 يعني مش هتتجوز في سنتها 

ابتسم ايمن 

وقالي..

اية ده؟؟؟
 انتي بداتي تحبيني و تغيري عليا
 من نادية ؟
ولا ايه؟

عموما لو كنتي رجعتي في كلامك 
وحابة نتجوز بجد انا معنديش مانع

بصيتلة بدهشة من شدة البرود الي هو فيه

وقلتلة...

حب ايه؟ 

وغيرة ايه؟


للكاتبة حنان حسن


وجواز ايه؟
 يا عم الرايق انت؟

انت عايزني ابقي مراتك بجد ؟

 و اعيش مع اخواتك العمر كلة؟

يبني دنا مش بطيق ....
اقعد معاهم خمس دقائق علي بعض

رد ايمن 

وقال...
عموما خلاص انا شوفت حل للمشكلة دي

فسالتة
قلت...حل ايه؟

 قال....
انا بعد ما سيبتك امبارح ...

جيبت ناس نضفوا لينا الشقة بتاعتك
 الي كتبتلك عقدها


  عشان نعيش فيها بعيد عن اخواتي

ودلوقتي الشقة جاهزة اننا نطلعها في اي وقت

قلت ..تمام
 ومستني ايه؟

تعالي نطلع حالا

رد ايمن 
وقال...اطمني  هنطلع الليلة

 انا عازم واحد صاحبي  الليلة علي العشاء  وبمجرد ما العشاء يخلص 

هقعد مع اخواتي وهفهمهم اني هستقل في شقة لوحدي

وهنطلع بعدها علي طول

قلت...تمام
رد ايمن

وقال...
ودلوقتي بقي هستاذنك

عشان اقول لاخواتي يعملوا حساب صاحبي علي العشاء


وسابني ايمن ورجع لاخواتة

وبالليل ....
وصل صاحبة بسيارتة
تحت البيت

والكل وقف يستقبلة ويرحب بيه

لكن انا دخلت غرفتي 
عشان انام

واثناء ما كنت في غرفتي
اكتشفت بالصدفة

ان ايمن ناسي الموبيل بتاعة عندي في الغرفة

ومسكت الموبيل

ورسمت النمط الي كنت بشوف ايمن بيعملة

ولقيت الموبيل اتفتح

فا خطر في بالي

 اني اتصل با ام احمد جارتنا

 عشان اسالها ان كان صبري


للكاتبة حنان حسن


 طليقي سلم الشقة للمالك الجديد  ولا لسة؟

وبالفعل اتصلت بالرقم

وردت عليا ام احمد

الي  مجرد ما انفاجئت بيا

 فضلت تصرخ في الموبيل

وتقولي...

شيماء  انتي فين دي الدنيا مقلوبة عليكي

استغربت لنبرة صوتها والخضة الي بتكلمني بيها ام احمد

وسالتها؟؟.

وقلت..
والدنيا مقلوبة عليا ليه؟

قالت..البوليس جه اكتر من مره وكان بيسال عليكي 

قلت بارتباك  

والبوليس كان بيسال عليا ليه؟

قالت...

عشان عايزينك تروحي تستلميها

قلت استلم مين؟

قالت..تستلمي ........

تكملة الروايه الجزء الرابع من هنا 

تعليقات

التنقل السريع