القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حضن الأرامل الجزء الرابع بقلم حنان حسن جميع الفصول

الجزء الرابع 

بعدما كلمت جارتي....

 عشان اعرف..... ان كان صبري باع الشقة.... ولا لسة؟


اتفاجئت....

ان جارتي بتقولي...


انتي كنتي فين ياشيماء؟


 دي الدنيا مقلوبة عليكي


 والبوليس سال عليكي كذا مره


قلت...ليه ؟


والبوليس هيسال عليا ليه؟


قالت...اصلهم عايزينك تيجي عشان تستلميها


قلت ...استلم ايه؟


قالت..جثة صبري جوزك 

وسالتني

هو انتي متعرفيش ان صبري جوزك مات 

في حادثة عربية ولا ايه؟



للكاتبة حنان حسن




بعد ما سمعت كلام ام احمد


 وقفت مذهولة...


 و مصدقتش الي سمعتة 


معقولة صبري مات؟



معقولة الدنيا ممكن تنتهي في ثانية كده؟

ده البني ادم ده عبيط اوي


بيفضل يتصارع علي الدنيا وفاكر انه هيخلل فيها


وهو ممكن يموت في لمح البصر


وفضلت واقفة وانا ماسكة الموبيل.....


 وانا سامعة ام احمد بتسالني وبتقولي ...


انتي هتيجي امتي؟


ولقتني قفلت الموبيل بدون ما ارد عليها


ام احمد بتقولي هتيجي امتي؟


اجي فين؟


اذا كان صبري باع الشقة الي كانت سترانا 


وفي اللحظة دي


جاني شعور غريب 


اول مرة اشعر بيه من ناحية صبري


شعور( بالشفقة)


بجد اشفقت عليه من الي هيشوفة وقت حسابة مع ربنا


لانه قصر في حق عيالة.... وحقي 

والرسول صلي الله عليه وسلم قال...كفي بالمرء اثما ان يضيع من يقوت ( يعول)

وصبري اتهاون في حقنا وظلمني انا وولاده


ده غير اسلوب حياتة الغلط الي كان عايش بيه


ولقيتني  بقول  لنفسي...


يلا بقي

 الله يرحمة ويسامحة


ونويت فعلا اروح استلم جثتة


 وادفنة في المقابر بتاعتهم


لانه ملوش حد يدفنة 


واخدت الموبيل وروحت لايمن

وناديت عليه



للكاتبة حنان حسن



ولما جاني 


قلتلة...

ايمن معلش عايزة اتكلم معاك دقيقة


قال..اتفضلي يا شيماء طبعا انا سامعك


قلت..انا اعمل مشوار مهم


رد ايمن


 وقال...مشوار ايه 

ده الي طلع فجاءة؟


قلت...اصل حصلت ظروف

 جديدة 


 ولازم اعمل المشوار ده


رد ايمن

 وقال...

طيب علي الاقل عرفيني المشوار فين وليه


 وانا هروح معاكي المشوار


وبالفعل سردت لايمن كل الي حصل


وقلتلة ...علي كل الي عرفتة من ام احمد


وسالني ايمن


وقال..

هو انتي زعلانة

 عشان صبري  ولا ايه؟


قلت...طبعا يا ايمن 

مهما كان ده كان جوزي وعشرة عمري


والعشرة بردوا ليها حق


رد ايمن 

وقال

ايوه بس هو طلقك... وبهدلك انتي وولادك؟


قلت..طالما مات يبقي حسابة عند ربنا


 لكن دلوقتي انا لازم استلم جثتة وادفنة


رد ايمن 

وقال

خلاص ماشي


انا هاجي معاكي


قلت...لا  خليك مع الضيف بتاعك


رد ايمن


 وقالي...الضيف بتاعي  مبقاش ضيف خلاص


 بقي صاحب مكان


قلت...ازاي بقي صاحب مكان مش فاهمة؟



للكاتبة حنان حسن



رد ايمن

 قائلا

اصل هلال صاحبي ده معالج روحاني 

وبيعشق الاماكن الهادية

 المعزولة عن العمار


واول ما شاف المكان هنا

 عجبة .....


وطلب ياجر شقة عندي في البيت


وسالتة

قلت..يعني هلال صاحبك  ده هيعيش هنا

 في البيت معاكم ؟


قال..ايوه


 ومن بكره هيجيب حاجتة ويسكن في شقتة


وبما انه مبقاش ضيف يبقي هقدر استاذن منه

 واجي معاكي


وانتي بتستلمي جثة صبري



قلت...تمام


وبالفعل اخدني ايمن بسيارتة انا وقسمة ونصيب


وروحنا عشان نستلم جثة صبري وندفنة


وطول الطريق وانا بفكر في صبري

 وايامي السودة معاه


 كمان افتكرت الحلم ...الي حلمتة

 وكلام المتسول.... الي كان في الحلم

و جملتة الي لسة بترن في  داني


 لما قالي....

 اني خلاص بقيت (ارملة)


واستغربت.... ان كلام المتسول في الحلم يتحقق فعلا

 بعدها علي طول كده


وفضل دماغي يودي ويجيب

 طول الطريق


 لغاية ما وصلنا


وبمجرد ما وصلنا


  وعمل ايمن اتصالاتة

 وخلصنا كل  الاجراءت في وقت قياسي


وبالفعل دفنا جثمان صبري

وبعد الدفن


لقيت ايمن بيعزيني


 و بيقولي....


 من النهاردة انتي بقيتي مسؤلة مني

 انتي وولادك يا شيماء



للكاتبة حنان حسن



سمعت كلامة وطبعا مردتش عليه


 لاني كنت ناوية بعد ما نادية بنت عم ايمن  تتجوز  ...


اخد ولادي وابعد عن ايمن وعيلتة نهائي


المهم..بعد ما خلصنا المهمة الي جينا عشانها

 رجعنا تاني انا ...وايمن... والولاد

 علي بيت اخواتة الارامل


وكنت فاكرة اننا هندخل عند اخواتة

 في الدور الارضي


لكن لقيت ايمن 

بيقولي

احنا خلاص.... من الليلة مش هنقعد مع اخواتي البنات


قلت..امال هنروح فين؟


رد ايمن


قائلا

 

انا  اتصلت باخواتي... وفهمتهم اننا هنطلع الشقة بتاعتك


 وطلبت منهم انهم يطلعوا حاجتنا فوق


قلت..تمام


وبالفعل طلعنا لشقتي الي كتبها ايمن باسمي


وبعد ما دخلنا الشقة...


لقيت ايمن بيشاور علي غرفة الولاد وبيقولي 

دي غرفة بسريرين لقسمة ونصيب


 وشاور علي غرفة تانية

 وقالي

 ودي غرفتك


 وفي الاخر

 شاور علي الغرفة الاخيرة


 وقال....ودي غرفتي انا


طبعا حمدت ربنا اني خلصت من العيشة مع اخواتة


وان ايمن اصبح ليه غرفته الخاصة بعيد عني


المهم...دخلت الولاد لغرفتهم...ونيمتهم 


وبعدها..

دخلت انا كمان لغرفتي

 عشان انام...


لكن قبل ما انام


سمعت باب الغرفة بيخبط 


ولما فتحت


 لقيتة ايمن


قلت...ايوه يا ايمن

 عايز حاجة؟


رد ايمن 

وقالي


انا جيبتلك الموبيل ده


عشان لو احتجتي لاي حاجة وانا بعيد عنك

 ساعتها تقدري تتصلي بيا


قلت...شكرا بجد انت انسان كلك زوق يا ايمن



رد ايمن 


وقالي


بتشكريني ليه؟


هو انا مش قولتلك انك يقيتي مسؤالة مني انتي وولادك؟

يا شيماء؟


ابتسمت وحاولت اغير الموضوع 


وقلتلة..


هو انت هتنام دلوقتي

 ولا لسة هتنزل تقعد مع اخواتك

شوية؟


رد ايمن 



للكاتبة حنان حسن



وقالي...

لا مش هنام دلوقتي


ولقيتة شاور بايدة علي الشقة المقابلة لشقتي 

 وقالي

انا لسة هدخل اقعد مع بلال صاحبي شوية 


قلت...ايه ده؟


هو صاحبك ااخد الشقة الي ادامنا؟


قال..ايوه ونقل حاجتة فيها خلاص


قلت ..تمام


خلاص روح لصاحبك عشان تلحقة قبل ما ينام


رد ايمن

 وقالي

بتطرقيني بالزوق يعني؟

 ماشي


عموما انا سايبك براحتك


 لغاية ما تيجي  انتي بنفسك وتقوليلي

 انا مش قادرة اعيش منغيرك يا ايمن


بصيت لايمن

 و قلتلة

ممكن سؤال


قال..اسالي


قلت..بذمتك يا شيخ 

انت فعلا كنت بتحب  نادية بنت ؟


رد ايمن

 وقال


ايوه طبعا

 ومازلت بحبها


قلت امال يعني مش فارق معاك انفصالك عنها

 وعمال تضحك وتهزر ؟


رد ايمن مازحا


وقال...انا بضحك بس قلبي حزين


بصراحة رده البارد  غاظني


 فا قلتلة

 بس ده مش شكل واحد حزين ده شكل واحد بيستعبط


ابتسم ايمن

 وقال مازحا

خليكي في حالك


وسابني وخرج من الشقة وقفل باب الشقة خلفة


وكنت هرجع للسرير


وجه في دماغي  اني اطمن علي الولاد 

قبل ما ادخل انام


لكن لما روحت  اوضة الولاد


اتفاجئت 

بقسمة بنتي....

 وهي قاعدة تبص علي الحيطة وبتعيط


وكل ما اقولها مالك يا قسمة؟


تشاور علي الحيطة

 وكانها شايفة حاجة ادامها


فا قلت في نفسي


يمكن  كانت بتحلم حلم مفزع

خوفها ولا حاجة؟


وقررت اخدها تنام معايا في غرفتي


لكن وانا بساعدها عشان تقوم من علي السرير 


 وقع من ايدها (خصلة شعر)


ولقيتها خصلة من شعر قسمة


فا اترعبت ..لاني افتكرت خصلة الشعر

 الي اخدها الراجل المتسول


 والي شوفتها كمان في الحلم


وفضلت باصة شوية علي خصلة الشعر

 وانا مستغربة 


ايه الي جاب خصلة الشعر دي هنا؟


ولقيتني باخد البنت

 تنام معايا في غرفتي



للكاتبة حنان حسن



 وكان هاين عليا اني اخد نصيب ابني كمان 


لكن مكنش فيه غير سرير واحد في غرفتي فقط


فا قررت اخد قسمة فقط


وبالفعل

  قومت البنت

 واخدتها معايا لغرفتي


ونيمتها جنبي علي السرير


وتاني يوم الصبح


لقيت الباب بيخبط


ولما فتحت


لقيت راجل في اواخر الثلاثينات من العمر ...

طويل وعريض ولبسة شيك...

 وشكلة وسيم ....وجسمة

 رياضي

 لكن كان واضح انه معجب بنفسة ااوي

 ومغرور حبتين


فا وقفت ابصلة وانا منتظرة يقول هو عايز ايه


ولقيتة واقف يبتسم

 وهو بيتفحصني من فوق لتحت


فسالتة


قلت.. اي خدمة؟


رد الرجل 

وقال


صباح الخير


انا بلال جارك في الشقة الي ادامك

 وصديق ايمن


قلت...اهلا بحضرتك


رد الرجل

 وقال


اهلا بيكي.. معلش انا نسيت مفتاحي جوه الشقة


والحل الوحيد عشان ادخل لشقتي

 و اجيب المفتاح


هو اني ادخل من خلال بلكونة حضرتك


فا ممكن تسمحيلي ادخل البلكونة


قلت...اتفضل


وبالفعل دخل بلال 

صديق ايمن


ونط لبلاكونة شقتة المجاورة لبلاكونة شقتي


ولقيتة بيقولي


متشكر يا.....

قلت...مدام شيماء


قال...طالما بقينا جيران يبقي هشيل الالقاب


وهقولك يا شيماء ...

وتقوليلي بلال


استغربت من جرئتة


 وحاولت اغير الكلام


فا قلت...

عموما  اهلا بحضرتك في  العمارة


رمقني  بلال بنظرة مفيهاش اي شيئ من الاحترام


وقال...خسارة


قلت هو ايه الي خسارة؟


قال..خسارة واحدة في جمالك  تبقي مع ايمن


قلت...مش فاهمة حضرتك تقصد ايه؟


قال..اقصد انك جميلة اوي وحرام تبقي  زوجة 

 لشخص مريض وهيموت بعد كام يوم.... 

 

قلت...ايه الي حضرتك بتقولة ده؟


هو مش مفروض انك صديق ايمن بردوا ولا ايه؟


رد بلال وقال بكل وقاحة


وايه الي يمنع اني اكون صديق ايمن 

وابدي اعجابي بيكي في نفس 

الوقت؟


لما سمعت الاسلوب الوقح الي بيتكلم بيه


كنت ههزقة وهمسح بكرامتة الارض


لكن قبل ما ارد عليه


لقيت ايمن طلع علي السلم


 ولما شاف بلال رحب بيه جدا


فا سيبتهم واقفين


ودخلت انا شقتي تاني بدون ما اتكلم


ومن يومها وانا قررت اني اتجنب الشخص ده


وامتنع عن الاختلاط بيه


وطلبت من ايمن انه يبعد عنه


ولما سالني عن السبب


مقولتش  حاجة عن الي حصل


واكتفيت فقط  بالتلميح


وقلت...اصل شكلة مش مظبوط كده و مش مرتحالة


وفي ليلة

نيمت قسمة ونصيب كا العادة


وكنت قاعدة لوحدي في غرفتي


 لان ايمن كان لسه بره

وفي الليلة دي


حسيت بحركة مريبة كده ادام باب الشقة


فا اخدني الفضول



للكاتبة حنان حسن



وروحت ابص من العين السحرية


وبمجرد ما شوفت الي بيحصل ادام باب الشقة


تفاجئت بحاجة غريبة


لاني شوفت كوثر داخلة عند بلال   كان بيحضنها ويضمها لصدرة  وكانوا  بيتبادلوا العناق بحرارة

 واضح ان في علاقة ما بينهم


لكن قلت لنفسي


 وانا مالي .....ما يمكن ناوين يتجوزوا


وكبرت دماغي


ومعرفتش حد بالي انا شوفتة


وكنت ناوية انسي كل الي انا شوفتة 


لولا ان تاني يوم


سمعت الباب بيتفتح عند بلال تاني


ولما بصيت من العين السحرية تاني

شوفت منظر صادم

وهو...

ان بلال بيفتح  الباب وبيستقبل ضيفة تاني

لكن المره دي مكنتش كوثر دي كانت ( همت) اختها


وبمجرد ما شوفت المنظر بعدت عن الباب 


وانا بقول في نفسي


يخربيت  قذراتك  يا شيخ 


انت عامل علاقة مع الاختين في وقت واحد؟


وقررت اني  لازم افضحه ادام ايمن



فا اتصلت ب ايمن عشان اقولة


لكن الموبيل بتاعة كان مغلق


ومكنش في حل تاني غير اني انتظر ايمن

 لغاية ما يجي


ودخلت نمت وانا دمي بيغلي 


وللاسف 

راحت عليا نومة


 لكن صحيت بعد نصف الليل


علي صوت حركة تاني ادام باب الشقة


 واعتقدت  ان همت خلصت قعدتها مع بلال وخارجة من شقتة


لكن اتفاجئت

 ان بلال كان بيفتح الباب عشان يستقبل ضيفة ثالثة


ولما اتحققت من الضيفة الثالثة

اتفاجئت

 بانها (درية )


الاخت الثالثة لايمن


فا شعرت باني هتجنن


وجريت بسرعة علي الموبيل


وحاولت اتصل با ايمن

 تاني


وخوفت لا الموبيل يديني مغلق تاني


لكن الحمد لله 


اخيرا الموبيل رن

 وايمن رد عليا


الوووو ايوه يا ايمن انت فين؟


الووو ايوه يا شيماء

 انا في الطريق 


 العربية كانت متعطلة مني

 وصلحتها 


وداخل عليكي اهوه


قلت طيب تعالي بسرعة عشان في مصيبة حاصلة


رد ايمن

 وقال

خير..في ايه؟


قلت..بس تعالي بسرعة وانت هتشوف بنفسك


 وبعد ما قفلت الموبيل مع ايمن


جريت بسرعة اراقب شقة بلال من خلال شباك المنور


 وفي اللحظة دي


شوفت منظر غريب اوي


شوفت ان البيه قالع هدومة وصدرة عاري ومش بيستر غير الجزء السفلي فقط

وكان بيشرب  الخمور


وكان معاه اخوات ايمن الثلاثة

وهما كمان كانوا بيشربوا معاه الخمور 

وكانوا بيقوموا بعمل حاجات بشعة



للكاتبة حنان حسن



واتقرفت  من الوضع القذر الي انا شايفاه


قا ابتعدت عن الشباك من هول المنظر


 وفي اللحظة دي


سمعت صوت باب الشقة  عندي بيتفتح


ودخل ايمن 


وهو بيسالني


في ايه يا شيماء؟


ايه الي حصل؟


جريت علي ايمن

وقلتلة


تعالي بسرعة معايا منغير ولا كلمة


قالي هنروح فين؟


قلت هنعمل زيارة لصاحبك


وبسرعة اخدت ايمن من ايده


وخرجنا من باب الشقة


 ووقفت اخبط وارن الجرس في لحظة واحده


وبعد كام دقيقة

 الباب اتفتح


وكان بلال بنفس المنظر 

الي شوفتة بيه من شباك المنور


ولما سال بلال 


وقال... في ايه


قلتلة

وسع من ادامي


وشاورت لايمن

وقلتلة


ادخل يا ايمن


هات اخواتك من جوه


رد ايمن باستغراب 


وقال..اخواتي مين الي جوه؟


قلت..للاسف يا ايمن


 الشخص الحقير ده

عامل علاقة مع اخواتك الثلاثة


وهما الثلاثة عنده جوه دلوقتي


بصلي ايمن


وسالني

قال....شيماء انتي تعبانه؟


قلت...انت مش مصدق طبعا صح؟


ماشي

انا هدخل واوريك صاحبك بيعمل ايه مع اخواتك


وبالفعل دخلت


ودورت في الشقة كلها


عشان اوريله اخواتة وهما عرايا في شقة بلال



للكاتبة حنان حسن



 لكن للاسف

 ملقتش حد في الشقة


ولما رجعت لايمن وبلال


 لقيت بلال بيعترض بعصبية علي كلامي 


وعلي تهجمي علي بيتة


لكن انا مهمنيش من كلامة

 ولا اعتراضة


ولقيتني بقول لايمن


واضح ان البية هربهم لما سمعك وصلت بعربيتك تحت


وفي اللحظة دي


صرخ فيا ايمن 


وهو بيقول


كفاية كده بقي يا شيماء


وسابني ورجع لشقتنا


فا روحت وراه وانا بقسملة


وبقولة...

والله يا ايمن انا شوفتهم بعيني


رد ايمن 

وقالي

متحلفيش يا شيماء لاني مش هصدقك


قلت يا سلام؟


اد كده واثق في صاحبك ومش عايز تصدق حاجة عليه؟


رد ايمن 

وقال

لا مش ده السبب


قلت..امال ايه الي مخليك مش عايز تصدقني؟


رد ايمن 

وقال..

عارفة وانتي بتكلميني في الموبيل

 وبتقوليلي تعالي بسرعة في مصيبة


انا كنت فين؟

قلت...قين؟


قال...كنت بكشف علي كوثر

 واخواتي الثلاثة كانوا معايا 


 وكنا في مستشفي بعيده عن هنا  

قلت..مستحيل انا شوفتهم بعيني حالا

رد ايمن بغضب


وقال...كوثر ...وهمت... ودرية

والثلاثة كانوا معايا في العربية وانتي بتكلميني


ولسة موصلهم شقتهم حالا


بصيت لايمن بذهول



للكاتبة حنان حسن



وانا مش مصدقة نفسي


وقلت.. لما اخواتك كانوا معاك

 امال مين الي انا شوفتهم بعيني دول؟


سابني ايمن ومشي بدون ما يرد عليا

وفضل مقاطعني


كام يوم ....ومش بيكلمني


 وفضل سايب الشقة 

وقاعد مع اخواتة البنات تحت


وانا بصراحة ما صدقت انه فارقني

 وسابلي الشقة انا وعيالي

وفضلنا علي الحال ده


لغاية ما في يوم


سمعت تاني حركة ادام الباب


وجريت بسرعة علي العين السحرية


عشان اشوف في ايه


ولما بصيت


شوفت بلال بيفتح الباب لضيفة جديدة


 وبيشدها لجوه بالعافية


وحاولت اتحقق من الضيفة الجديدة

 لكن مقدرتش اتحقق للاسف

لكن سمعت صوت البنت كانت بتعيط


 وكنت عايزة اخرج وافضحة

 لكن قلت


 وانا مالي


ممكن يكدبني تاني ويطلع شكلي وحش ادام ايمن


ودخلت لغرفتي


وحاولت انام وافكني من بلال وحريمة الخيالين


وفضلت افكر  شوية

و بعدها روحت في النوم



لكن بعد شوية


لقيت حد بيهزني بقوة 


وبيقولي

قومي شوفي البت هتروح


ولقيتني قمت مفزوعة


وبصيت حواليا

 لقيت الدنيا كانت ضالمة



للكاتبة حنان حسن



 فا حاولت اتحسس طريقي 


 لغاية ما وصلت للموبيل

 ونورتة


واكتشفت ان النور مفصول من الشقة كلها


وبسرعة 

دخلت لغرفة قسمة ونصيب


وبمجرد ما فتحت الباب


اكتشفت المصيبة الي مكنتش علي البال ولا الخاطر............


الجزء الخامس من هنا 



 

تعليقات

التنقل السريع