القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت كامل آيه_عامر خالد: افتحي ي أيه.. هكسر الباااب افتحي.. آيه: وانا مستحيل افتح الباب ي ابيه.. حتي لو هتموتني..

🌸🌸🌸اسكريبت كامل
آيه_عامر
خالد:  افتحي ي أيه.. هكسر الباااب افتحي.. 
آيه:  وانا مستحيل افتح الباب ي ابيه.. حتي لو هتموتني.. 
خالد:  ي آيه سبيني بس اخرج المره دي.. وبعدين مش هروح تاااني.. علشان خاطري.. 
آيه:  انا مستحيل اخليك ترجع للقرف ده تااني.. استحمل ي ابيه شويه.. 
خالد: مش قااادر.. افتحي ام البااااب ده.. 
اخرجت هاتفهاااا.. لتتصل بعمهااا.. 
آيه:  ايوا ي عمي.. الحقني.. خالد حالته صعبه اووي.. 
عمها:  اوعي اخوكي يخرج ي آيه.. انا جاي حالاا.. 
بعد قليل وصل عمها ومعه شخص تبين انه طبيب لتنظر له آيه بخوف.. 
عمها متقلقيش ده صاحبي.. افتحي الباااب.. 
دلفت آيه والطبيب وعمها الي الغرفه.. ليجدوه علي الارض يضم ركبتيه بيده.. ويتعرق بشده.. 
عندما رأي الباب انفتح.. بدأ يقاومهم للخروج... 
اعطااه الطبيب حقنه مهدئه.. حتي ينام خالد علي سريره.. 
الدكتور:  دي اعراض انسحااب.. هو في مرحله صعبه دلوقتي.. 
آيه:  يعني هو هيبقي كويس ي دكتور.. 
الدكتور:  ايوا... انا هقولك علي شويه حاجات هتساعده.. 
استعمت له آيه بتركيز.. هي تريد بشده ان تنقذ اخوها من عالم الإدماان.. 
عمها: هنمشي احنا بقي.. خلي بالك من نفسك.. 
آيه:  مع السلامه... 
خرجو لتفكر آيه.. توفي والدها من اسبوع.. وكانت وصيته الاخيره.. ان تنقذ اخيهااا.. كان يكبرها بسنواات.. ولكن اصحاب السوء اخذوه لذلك الطريق.. لتصبح هي الاكبر ليس في السن وانما المسئوليه.. كان محبوساا في تلك الغرفه ليومين.. اغلقتها بشده عليه كان يعصب فتحهااا... 
مرت الأياام وهي تتواصل مع الطبيب ليمليها م يجب فعله.. اخبرها الطبيب عدد من المرات انه يحتاج المصحه ولكنها رفضت وفضلت علاجه في منزله.. كانت بتأكله بإيديهاا مع انه كان يقدر عادي ولكن كانت بتطمنه انها جنبه...كانت بتقعد تتكلم معاه عن ذكرياتهم مع والدهم وهو بيلاعبهم وهو بيسرحلها شعرها وهو بيجري ورااهم وهما يستخبوا منهم.. عن لحظات زي أول يوم مدرسه.. ليله العيد.. اول يوم في المطر.. وقفه عرفات.. كتاب قصص الانبياء وكتب عن السنه وعن الصحابه.. كان دايما تفتكره وتعيط في حضن اخوها وهو يملس علي شعرها كأنه بيطمنهااا.. 
بعد فتره.. 
خالد: بتعملي اي.. 
آيه بتوتر: خرجت لي محتاج حاجه.. 
خالد بضحك:  ااه محتاج اعمل مزاج.. 
آيه بخوف: تعالي ي خالد ادخل اوضتك ي حبيبي يلا..
خالد: يخربيتك ي بت متخافيش.. عايزه كوبايه شااي مش دي مزاج برده.. 
آيه بدموع:  انا اترعبت.. 
خالد: لا متخافيش.. مش هضيع تعبك علي الأرض.. يلا بقي شاي بالعناع وورايا ع البلكونه.. 
آيه:  عونياا.. 
خالد: تسلملي عيونك.. 
آيه بفرحه خدت كوبايتين شاااي وراحت ورااه علي البكونه وقعدت علي الكرسي جنبه.. 
خالد:  تسلم ايدك.. قوليلي بقي احنا بنصرف منين.. 
آيه:  متشغلش بالك انت ي خالد.. انا.. 
خالد:  انتي نسيتي ان انا الكبير.. انا اللي المفروض اللي أخد بالي منك مش العكس.. انا اسف ي ايه.. اسف ي حبيبتي.. بس خلاص انا هاخد دوري تااني.. وانتي هتقعدي في بيتك معززه مكرمه لحد م يجيلك نصيبك.. 
آيه:  ربنا يخليك ليا ويباركلي فيك ي خاالد.. 
خالد:  قوليلي بقي بتصرفي منين.. 
آيه: بصراحه ي خالد.. فاكر الغوايش الدهب اللي بابا جابهملي لما اتخرجت.. بعتهم وبنصرف منهم... 
خالد بحزن: انا السبب.. 
آيه:  لا ي حبيبي متقولش كده انت مش السبب.. ده كان اختبار من ربناا ي حبيبي وانت تجاوزته.. 
خالد:  بفضك انتي ربنا يخليكي ليااا.. انا هنزل بكره ادور علي شغل وهعوضك ان شاء الله.. 
آيه:  اي لا ي خالد مش دلوقتي.. يعني اصبر شويه.. 
خالد: آيه متقلقيش علياا.. الطريق اللي مشيت فيه بسبب ناس كنت فاكرهم صحاابي وطلعوا شياطين.. انا مش ممكن ارجعله ابداا.. خلي عندم ثقه فيا.. 
آيه:  ربنا ينورلك طريقك.. 
خاالد خرج اخيرااا.. اول م خرج رااح لجاامع.. وقعد مع امام الجامع... وسأله ازااي اضمن اني مرجعش واني مقربش للطريق ده تااني.. قاله ي ابني قربك من ربنا هيغنيك عن قربك من أي حاجه تاانيه.. 
وفعلا خالد قرب من ربناا اكتر وبقي ملتزم وفضل يدور علي شغل.. 
خالد بصريخ:  اتقبلت ي آيه اتقبلت.. 
آيه:  اي في اي مش فااهمه.. 
خالد: الشركه كلمتني وهشتغلي عندهم ي آيه.. انتي عارفه دي شركه كبيره اوي بجد وهتبقي نقله في حياتناا.. 
آيه:  الف مليون مبروك ي حبيبي ي رب اشوفك في أعلي المراكز ي رب.. عندي ليك خبر انت بقي.. 
خالد:  قولي.. 
آيه:  طنط سناء اللي قصادنا رجعت من السفر هي وسلمي بنتهاا.. وزمان سلمي جااايه علي صوتك دلوقتي.. 
خالد بصدمه:  لاااااااع.... 
سلمي:  خااااااااالد.. 
خالد:  وداني ي بنت المجنونه.. 
سلمي:  يااااه بجد ي خالد انت موحشتنيش خاالص ولا افتكرتك طول السنتين اللي غبتهم دول خاالص.. 
خالد بضحك:  اااه مهو وااضح..
سلمي بإستغرااب:  ماله ده. 
خالد بآستغراب:  ماالي اي مش فاهم..
سلمي:  اصلك بتضحك علي كلامي وبتاع وبترد عليا اصلا.. 
خالد: وفيهاا اي ي بنتي... 
سلمي:  لا عاادي يعني مفيش..سلام بقي علشان ورايا هم م يتلم.. 
خالد بإستغراب:  لا بجد مالهاا.. 
آيه:  افتكر طريقتك معااها زمان ودلوقتي.. هتفهم.. 
خالد بتذكر: معاكي حق.. 
آيه:  البنت بتبقي حد لو انت هتصدها في الكلام لازم يكون معاها بشياكه.. يعني سلمي دي اسفه ي خالد انت كنت وقح معاهاا بجمل كتير.. زي.. 
شيليني من دماغك ي بت.. 
يخربيتك ده انتي لازقه
يلهوي لو نرتاح من شكلك.. 
الكلام ده ي خالد لسه معلق في دماغهاا.. بس الواضح ان قلبها هو اللي متمكن منهااا...
خالد: يعني اعمل اي!! 
آيه:  لا بقي انا فاااض بيااا.. قولي هتروح الشغل من امتا.. 
خالد:  من بكره بإذن الله..
تاني يوم الصبح خاالد صحي ولقي آيه صااحيه
آيه:  فطارك علي السفره.. محفظتك وساعتك علي التسريحه.. وادي شنطه اهي فيها علبه غداء.. 
خالد بصدمه:  علبه اي.. هو انا رايح مدرسه.. 
آيه:  الموضوع غير قابل للنقاش.. الدكتور قال انك تاكل اكل صحي معمول في البيت.. 
خالد:  منظري اي قدام الناس.. 
آيه:  ي سيدي متبقاش تاكل قدام النااس.. 
خالد بضيق:  طيب.. 
عدت فتره وخالد تفكيره مشوش في موضوع سلمي ولكن حااول يركز تركيزه علي شغله الجديد.. 
آيه: ي نهااار.. نسي علبه الغداا.. وادي دقني ان مكانش ناسيها بالقصد.. ماشي ي خاالد..  
آيه لبست دريس وخماار ونزلت بسرعه ورااحت علي الشركه وقعدت كتير تتحاايل علي الأمن علشان يدخلوهاا..
معتز: اي في اي..
آيه: حضرتك انا عايزه اطلع لخالد علشاان اديله حاجه نسيها في البيت وهما مش راضيين..
معتز: معلشي ي جماعه يعني خمس دقايق بس..
الامن: خمس دقايق وتنزلي..
آيه: متشكره لحضرتك جداا..هو حضراك مدير خالد..
معتز: لا انا زميله مش اكتر..بس شغال هنا بقالي فتره ف الكل عارفني يعني..اتفضلي من النااحيه دي..
آيه وصلت لحد خالد وبصتله بغضب...
خالد: انتي بتعملي اي هنااا..
آيه بغضب وهي بتحط علبه الغداا..: المره الجاايه هعلقلك العلبه دي في رقبتك وأخليك تيجي بيها كده..
خالد بضحك: طب بس اهدي انا نسيتها غصب عني والله مش قصد ولا حاجه..
آيه: انا هاديه اهو هو انا بشد في شعري..اتفضل أكلك..انا مااشيه..
آيه خرجت من الشركه ومشيت..حازم كان بيضحك عليهاا..
خالد: والنعمه مجنونه..
معتز: مقولتليش انك متجوز يعني..
خالد: متجوز اي ي عم دي آيه أختي...
معتز: بجد..
خالد: ااه بجد..في اي..
معتز: لا لا مفيش حاجه خالص...
بعد أسبوع..
خالد: ماشي ي صاحبي تنورنا..مع السلامه..
خالد قفل التليفون وبعد كده ابتسم وقاام من مكانه...
خالد: آيه..انتي فين.
آيه: في الأوضه بطبق الهدوم..
خالد: عايزك في موضوع مهم..
آيه: اي..
خالد: جايلك عريس..
آيه: عريس لياا انا..
خالد بضحك: أومال لياا انا ي هبله...بصي ي ستي فاكره معتز صاحبي اللي شوفتيه لما جه الشركه..جاي بقي ي ستي يتقدملك..ها قولتي اي..
آيه بكسوف: يعني هقول اي هو مش هيجي واقعد معاه وبعدين أقول رأي..
خالد بضحك: ايوه بس متبقيش تتكسفي كده قدااامه علشان تعرفي تتكلمي مع الراجل..
آيه بغضب: طب قوم بقي من هنااا..يلا امشي..
خالد بضحك: طيب..
بعد يومين كانت آيه ومعها سلمي تدلف للجلوس معه في رؤيه شرعيه..
معتز: احم..السلام عليكم.
آيه: وعليكم السلام...
معتز: ازيك ي آنسه آيه..
آيه: الحمد لله..
معتز: مش عايزه تسألي علي اي حاجه عني..او اتكلم انا وخلاص..
آيه: احم..اتكلم انت..
معتز: ماشي ي ستي..انا اسمي معتز وشغال مع خالد في الشركه..عندي اخت صغيره و والدي و والدتي وعندي شقه كويسه قريبه من بيت اهلي..بحب شغلي وحابب اتقدم فيه أكتر..مبشربش سجاير..انا عصبي شويه مش هكدب عليكي بس يعني مش اي حاجه تخليني اتعصب..فهماني..
آيه: ااه فاهماك..
معتز: انا شوفتك وأعجبت بيكي وبصراحه حبيت اخد الموضوع رسمي ومعملش اي تصرف صبياني..انا شايف ان انتي انسانه محترمه ولو في موافقه هنعرف بعض اكتر ان شاء الله..
آيه: ان شاء الله..
معتز: تمام هستأذن انا..
خرج معتز وأهله من بيتهااا وهي كانت شارده وبتفكر ومش عارفه تاخد قرار..
خالد: هااا..
سلمي: هاا اي هي لحقت اصلا..سيبها تفكر ي عم الذكي..
خالد: مين اللي جاب البت دي هنااا..
سلمي: والله انك مهزء وقليل الأدب..
خالد: ي بت احترمي امي شويه..
آيه: بس بقي انتو الاتنين..اي اطفال..اعقلوا..انا داخله أوضتي..
سلمي: وانا ماااشيه من وش الاشكال دي..
خالد بهزار: لا ي بت انا هموت وأقعد معاكي..
سلمي: ماشي..بكره يجيلي عريس مز زي آيه كده واغور من وشكوا..
خالد بغضب: غوره تشيلك..قال عريس قال..ابقي قابليني لو حد عبرك..
خالد دخل لغرفته وظلت آيه تفكر وقامت بصلاه استخااره عده مرات..
........
خالد: انا والله حاسس ان عيل في الحضانه بالعلبه دي..
آيه: طب اسكت بقي..عايزه اقولك حاجه.
خالد: قولي.. 
آيه:  انا موافقه.. علي معتز.. 
خالد بفرحه:  بجد.. والله لو بعرف ازغرط كنت زغرطت.. 
آيه بضحك: يعني انت رأيك اي.. 
خالد:  انا أكيد موافق.. معتز محترم وكويس وهيسعدك ان شاء الله.. 
آيه:  طيب خد بقي الشنطه بتاعتك وروح الشغل يلا.. 
خالد خرج من البيت وراح الشركه وبلغ معتز بموافقه آيه.. وكان مبسوط جداا بيهاا.. 
بعد فتره.. 
بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما في خير.. 
معتز:  انا مبسوط اووي ان ربنا أكرمني بيكي حاسس انك هديه ربنا هداني بيهااا.. 
آيه كانت بتسمع كلامع بخجل ومعرفتش ترد وهو ابتسم وضمها بحنيه.. 
خالد كان يقف وبجانبه سلمي صديقته المجنونه.. 
اقترب منها قليلا وأردف بهمس.. 
خالد بهمس: تتجوزيني... 
سلمي اتصدمت بل شعرت وكأن دقااات قلبهاا تدق وتطرق بشده.. ايعقل بأن عشقها يجبر.. وان يأتي اليها حبيبها القاسي.. 
سلمي بدموع: قولت اي...
خالد رأي بعنيها الدموع ليدرك مدي عشقهاا له ليعلم بأنه فتاه رقيقه القلب وخجوله.. عكس م تظهر.. 
خالد:  يعني موافقه صح.. موافقه ي سلمي.. 
سلمي: هو انا المفروض اعذبك شويه.. بس انا موافقه ايوه موافقه.. 
خالد بضحك:  والله مجنونه... 
سلمي: بس اي اللي خلاك تقول كده.. 
خالد:  يمكن علشان بحبك.. 
سلمي:  بتحبني انا.. ليه. 
خالد:  اممم علشان انتي أحلي وأجمل واطيب بنوته في الدنياا كلهاا... 
نظر خالد الي سلمي التي تنظر له بصدمه.. ابتسم قليلا وابتعد عنهاا ليذهب الي اخته.. 
امسك يديهاا ووضع بها عدد من الأساور الدهبيه.. 
آيه: دي زي اللي بابا كان جايبهالي.. 
خالد: دي مش هديه جوازك علفكره.. دي هديه حبي ليكي واحترامي اللي زاد في قلبي كل يوم.. واللي خلاني اعرف ان بابا ربانا صح.. يمكن انا خرجت عن الطريق شويه.. بس انتي كنتي اقوي وخدتيني ورجعتيني لدنيتنا الحلوه والبسيطه.. 
آيه: ربنا يخليك ليا ويباركلي فيك ي رب.. 
خالد:  ويخليكي ليا ي أحلي عروسه في الدنيا.. 
تمت.. 
ي رب تعجبكم.. 🙃❤
أحبك بحجم نقائك وصفائك، بحجم تلك المشكلات التي تذهبيها عني، أحبك بحجم تلك الابتسامة التي ترسميها على وجنتي حين حزني، وبحجم تلك الكلمات التي تواسيني بها عند ألمي، تتوق أحرفي خط كلمات تعبر بها عنك، وتخجل تلك الأحرف من وصفك، فطيبتك يا أختي لا توصف.🌸🌸🌸


تعليقات

التنقل السريع