القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مروان وخديجه بقلم ندى شكري البارت الخامس والسادس الأخير في موسوعة القصص والروايات

الجزء الخامس والسادس الاخير


- للاسف لازم يتنقل مستشفي حالا وانا حذرته كتير ان تأخيره عن العمليه ده في خطوره كبيره عليه وخصوصا ان قلبه حالته سيئة جدا والاغماءات الفتره دي مؤشر مش كويس خالص فادعوله 

اتصدمت وبصيت لطنط - قلبه !!!

مردتش عليا والدكتور قال انه اتصل بالاسعاف عشان نحاول نلحقه وفعلا بعد شويه جت وركبت معاه فيها وطول الطريق ماسكه في ايده وبعيط لغايه اما وصلنا واخدوه مني ودخلوه علي العنايه واكنهم اخدو مني روحي

الدكتور بصلنا وقال - احنا هنستني اما يفوق عشان مش هينفع ندخلو عمليات وهو كده فا دعواتكم معانا انه يفوف بقي عشان حالته سيئة جدا .

سابنا انا وطنط منهارين وبعد ساعات مقدرتش افضل كده واستعطفت الممرضه اني ادخله ٥دقايق ورأفت بحالي ودخلتني فعلا ياااه علي بشاعه الموقف ياااه علي منظره وهو جثه هامده ومتوصل باجهزه واجهزه ياااه علي ملامحه الباهته وشفايفه المزرقا يااااه علي وجع قلبي عليه. 

قربت منه وانا ببكي لكن بدون صوت وبحاول اكتم شهقاتي ومسكت ايده اللي كانت متلجه حرفيا وقولتله بصوت واطي مهزوز من وسط بكايا

- مروان ... مروان انت كويس صح...طب طمني عليك زي كل مره حتي لو تعبان ...مروان انا خايفه اووي في غيابك ...عارف يا مروان انا حاسه في غيابك وكأني طفله ابوها ساب ايدها فاجأه فا تاهت وسط الزحمه ....انا مبقتش بطمن غير بوجودك....العالم اللي حواليا ده بشع وقاسي وانت ملجأي الوحيد فيه ....انا لو خسرتك هبقي انتهيت ....متسبنيش ارجوك .....انا بحبك .

بعدها جت الممرضه وخرجتني من عنده بالعافيه وفضلنا طول الليل انا ومامته هنموت من القلق عليه .

بصتلها وقولتلها - ليه خبيتوا عليا ليه محسستونيش 

من وسط دموعها قالتلي - كان خايف عليكي والله يا بنتي كان خايف عليكي اما تعرفي مكنش حابب يزيد عقدك من الدنيا كان نفسه يأمنك ويطمنك ويحببك في الحياه حتي لو هو مش فيها .

صوتها بكاها علي وانا كمان وحضنتها اوي .

تاني يوم طلبوا تقارير وحاجات قديمه تخصه فاتضطريت اسيبه وارجع علي شقتنا اجيبهم دخلت اوضته وفضلت ادور في حاجاته علي الحاجات دي لكن لقيت تانيه خالص لقيت البوم صور عنوانه الخارجي " طِفْلتي المُدَلَّله ♥" استغربت وفتحته واتفاجئ بصوري في وشي من وانا صغيره لغايه اما بقيت في بيته من اول ما بعد عني وتحت كل صوره صوره كابشن لطيف حقيقي تفاصيل كتير في الصور انا نفسي ماخدتش بالي منها ضحكتي اللي من قلبي وتفاصيل وشي اما بزعل وملامحي كل سنه اللي بتكبر معايا ياااه مصورني في كل لحظه من غير ماحس بوجوده أساسا لدرجادي كان قريب مني وانا حاساه بعيد وفي نهايه الالبوم كاتب :. _ " كَمْ كُنت أوَدَّ أَنْ أَعِيشْ تِلْكَ التَفَاصِيل معِك صَغِيرتي ولَكِنْ قَدَرنا يمُانِع " 

دموعي نزلت وفتحت دولابه طلعت قميصه وفضلت اشم في ريحته اللي فيه وابكي .

بعدها خدت الحاجات المطلوبه ورجعت المستشفي وطلبت تاني ادخله لدقايق ودخلوني 

قعدت جمبه ومسكت ايده اوي وقولتله - مطلعتش انا اللي كنت براقبك لوحدي يا سي مروان انت كمان طلعت ليك في المراقبه وواقع نفس وقعتي طلعت عارف عني تفاصيل انا نفسي معرفهاش عمري ما تخيلت ان دعوتي مجابه وبتحبني فعلا بس احنا لسه معشناش يا مروان لسه في حاجات كتير معشنهاش قوم عشان نعيشها سوا قوم عشان الحياه من غيرك ما تتعاش قوم عشاني صدقني انا مستاهلش كسره تاني صدقني انا استاهل تقوم عشاني .

قضيت تاني يوم في المستشفي صلاه وبكا علي امل انه يفوق ويرجعلي كويس .

الممرضه خرجتلنا - مدام خديجه مدام خديجه استاذ مروان فاق 

- احلفي لا احلفي فاق فاق 

- ايوه والله وانا هروح اشوف الدكتور عشان يشوفه ويحدد معاد دخوله العمليات 

- طب اشوفه وادخله بالله 

- حاضر بس اما الدكتور يشوفه 

مشيت راحت نادت الدكتور وانا علي اعصابي عايزه ادخل اجري عليه .

الدكتور خرج وقال - خلال ٢٤ساعة هتكون العمليه عشان الحاله مش تسوء اكتر من كده .

بعد ما مشي دخلت اجري عليه عن فرحتي وانا شايفاه قاعد قدامي حتي لو لسه متوصل بالاجهزه وحتي لو هيدخل عمليه خطيره بس المهم انه فايق دلوقتي جريت علي حضنه واترميت فيه وانا دموعي مش راضيه توقف .

بصوت اشبه بالمعدوم ومتألم قالي - انا كويس .

فضلت ساكنه في حضنه فتره لغايه اما خرجت منه ومسكت ايده وقولتله - ليه 

حاول يجمع صوته وقال بتعب- عشانك صدقيني اي خطوه اخدتها او هاخدها عشانك 

غمضت عيوني وقولتله - بتحبني ؟

فضل ساكت 

كررت سؤالي وقولتله - رد عليا بتحبني ؟

- ومحبتش غيرك من يوم ما شوفتك وانتي لسه خارجه للدنيا وانا بحبك 

- بعدت ليه 

بصوت موجوع - عشان قدرنا سواء زمان او بعدين هيبقي البعد انتي تستاهلي حياه هاديه مش حياه مع واحد حياته علي كف عفريت ممكن يطب ساكت منك انتي تستاهلي اللي يعوضك عن القسوه اللي مريتي بيها 

- ولو العوض مكنش انت انا مش عايزاه 

- صدقيني انا منفعكيش انا لو حصل وفي امل اطلع من دي بنسبة ١% وطلعت من العمليه دي صدقيني هيجي يوم ومطلعش من غيرها هفضل مريض قلب .



تحياتي للجميع 👈👈


الجزء الاخير تفاعل بقااااااااا مش عشان الأخيرة


الجزء السادس والاخير


صدقيني انا منفعكيش انا لو حصل وفي امل اطلع من دي بنسبة ١% وطلعت من العمليه دي صدقيني هيجي يوم ومطلعش من غيرها هفضل مريض قلبانت اللي بتديني امل ان الدنيا لسه قدامي مش عارف تدي نفسك امل انك تعيش ولو عشاني هو انا مستاهلش 

- انتي تستاهلي كل خير لكن مش معايا انا للاسف واسف في اللي هقولهولك دلوقتي بس خليكي متأكده اني بحبك وعملت كده عشان عارف مصلحتك ....انتي ط....

كتمت بوقه بايدي بسرعه وعيطت وبدئت الحاله الهستيريه والخوف يتملكوني تاني - متقولهاش ارجوك متقولهاش والله لو قولتها يا مروان لاموت نفسي ويبقي موت بموت بقي ارجوك متقولهاش انا مليش غيرك في الدنيا متحرمنيش منك هترميني للدنيا تاني تنهش فيا والله ما بقي فيا حيل تاني لنهشها حرام عليك يأخي حس بقلبي اللي عاش سنين نفسه تحس بيه حرام عليكو كلكو غاوينلي وجع القلب ليه .

من كتر عياطي وكلامي اللي بصرخ فيه بوجعي شدني نزلني في حضنه وضمني لي جامد عشان اهدا فضلت متشبثه في حضنه ومتبته فيه وانا ببكي من قلبي. لا .

لغايه اما مامته دخلت وانا لسه في حضنه وبتضحك عشان تطمنه ومتوتروش كفايه انا عليه - لا كده انا أزعل يا سي مروان هو من لقي احبابه نسي صحابه ولا ايه .

مسك ايد مامته وباسها- دانتي الكل في الكل يا كرميلا 

- يا قلب كرميلا انت عارف كرميلا بتحبك ازاي 

بصلي ساعتها وهو بيضحك وقالي- ما تقومي يا بت وخليني احضن امي شويه 

ضحكت وقومت وهو اخد مامته نزلها لحضنه وحضنوا بعض اوي يمكن كانو الاتنين كاتمين دموعهم بس انا اللي دموعي غلبتني ونزلت .

بعدها اتحايل على مامته تروح وتيجي الصبح وبعد محايلات وافقت وفضلت انا جمبه او بمعني اصح فضلت في حضنه وبليل طلب اكل .

- مروان مينفعش تاكل عشان عمليه الصبح

- عارف ممكن تسكتي 

سكت لغايه اما جابو الاكل اللي طلبو وبعدين قومني وقعد ومسك الاكل وهو بيضحك وبيقولي- يلا المم رايح فين يلا يلا يلا

ضحكت- انت بتعمل ايه يا مروان 

- اصل انا عارف ان سيادتك مكلتيش من اخر يوم كنا سوا في البيت ولو سبتك كده يوم كمان هلاقيكي واخده سرير جمبي هنا في المستشفي 

- بس انا مش جعانه يا مروان 

- بت بت مش قادر اناهد هتعصبيني هتصل بالمأذون هااا.

اول ما قال كده لقاني اكلت علي طول ضحك وفضل يأكلني بأيده مش بقولكم لو عشت سنين اوصف في حنيه قلبه كلام الدنيا كله مش هيكفي .

لاول ليله من يوم جوازنا انام الليله دي في حضنه علي سريره في المستشفي لكن كنت مقلقه كل شويه اصحي اطمن انه بيتنفس وقلبه بيدق وانام تاني كنت هموت من القلق عليه .

الصبح صحيت عليه وهو بيلعب في شعري 

قولتله - خلاص ؟؟

ابتسم وهز راسه يا ايوه لكن كان حالته مش مطمنه خالص كان التعب زايد عليه وواضح من شكله ومن نبضات قلبه .

قومت والممرضات جم يجهزوه للعمليه وانا كنت بتأمل او يمكن بحاول احفظ ملامحه وهو كمان كان بيخطف مني نظرات سريعه وقبل ما يدخل بصتله بعيون مدمعه وقولتله - هستناك 

ابتسم وقالي - اللقا نصيب

باس راسي وايدي وخدوه مني علي العمليات وكأن حته مني اتاخدت مني 

____________________

......بعد سنه ونص..........

لقي اللي بتنط عليه من وراه وبتصرخ - بااابتي 

- يابنتي حرام عليكي يا بنتي انا لو هموت مش هموت من القلب لا هموت منك ومن خضاتك يا بنتي راعي اني صاحب مرض يا بنتي .

- بطل اوفر وشوفلي حل في البهايم اللي بتشغلني عندهم

- هببتي ايه تاني يا اخرة صبري 

بشحتفه وعياط زي الأطفال قولتله - اترفدت 

- تااااني يا بنتي اعمل فيكي ايه اعلقك علي باب الشقه واللي رايح واللي جاي يديكي علي قفاكي ولا اجيب شعرك الحلو ده في ايدي

- يا شيخ اقعد مبخافش 

- هببتي ايه المرادي 

- طب من غير ضرب 

- انطقي مش فيا حيل اناهد كتير

- كسرت الزوحليقه بتاعة الحضانه اللي بشتغل فيها 

- نعم كسرتيها ازاي يعني 

- كنت بتزحلق عليها يا مروان الله 

- نعم ياختي يعني مره تترفدي عشان ضربتي الواد عشان مرداش يديكي حته من الشكولاته و المرادي تترفدي عشان كسرتي الزوحليقه طب اعمل فيكي ايه ها اعمل فيكي ايه هتجلطيني 

- براحه علي نفسك يا بيبي عشان متتعبش 

- اتعب ايه يا شيخه يارتني اموت واخلص منك اللي هيشلني ده متجوز عيله في حضانه 

- بعد الشر يا مرمر هو انا ليا غيرك بردو يا حبيبي 

- كلي بعقلي حلاوه كلي 

ضحكت - بحبك يا ولا

ضحك وحط ايده علي وشه - الواحد ميعرفش يتعصب عليكي شويتين 

ضحكت - اممم عشان بتحبني انكر بقي عشان ربنا يسخطك قرد انكر بقي 

ضحك ومسك ايدي بحب وقال- هو انا اقدر اعترض دانتي كفايه ضحكتك اللي بتخلق راحه رهيبه جوايا تعرفي انا بفضل اجيب صورك واضحك علي ضحكتك حقيقي انتي القمر اللي منور حياتي تعرفي انا لو مت في اي لحظه هكون مبسوط كفايه اني قضيت معاكي اجمل سنه ونص في عمري يمكن لسه مشبعتش منك بس علي الاقل عشت في حضنك شويه وحققت امنيه حياتي وهي اني اكون معاكي .

حطيت ايدي علي بوقه بسرعه - بعد الشر عليك انت مش هيحصلك حاجه أبدا وهتقاوم اي تعب عشاني عشان انا استاهل تفضل جمبي دانا ما صدقت احب الدنيا بوجودك وعقدي تتفك علي ايدك دانا ملقتش راحتي غير في حضنك عارف انت العوض اللي عشت استناه سنين انت دعوه كل سجده انت حاجات كتير 

انت أماني ومأمني انت الملجئ الوحيد لقلبي انا بحبك 

ابتسم وشدني في حضنه - دانا اللي بموت فيكي وفي هبلك اللي هيجنني ده 

- علي فكره انت ظالمني انا بريئة 

- ظالمك ايه يا بت دانتي لسه معترفه انك انتي اللي كسرتي الزوحليقه

- اممم ماهو انا عملت كده بمساعده حد يخصك وهو اللي لعب في هرموناتي خلاها تطلب معايا اعمل كده 

- حد حد مين 

ضحكت ومسكت ايده حطيتها علي بطني - حد هنا 

- ايييه !!!

ضحكت و انا باصه في عيونه - شوفت بقي ان الحياه لسه فيها حاجات تستاهل تعافر وتقاوم اي تعب عشان تعيشها .

لقيته بكا من الفرحه وكان حقيقي مش مصدق نفسه خدته في حضني وقولتله - ده عوض ربنا ليا عن معاناتي وليك عن مرضك فا عشان كده ابقي قوي عشانه وعشاني ممكن .

بصلي بفرحه الدنيا وقالي- بحبك 

جه صوت اغنيه من بعيد بتقول :. _ 

" هنعيش ونشوف معاناة وظروف والفرحة هترجع من تانى والدنيا هتبقى مصالحانى حالنا بيتغير فى ثوانى وفى غمضة عين فى سباق ماشيين وفراق وحنين الشدة تملى تقوينا وتبين مين قلبه علينا على حس الأمل اللي مالينا عايشين راضيين دا ياما حكايات .. أولها ناس بتنسى وآخرها وآخرها حب لقيناه عوضنا على اللى عشناه ♥"


تحياتي وتقديري للجميع 👈 


علق 20 ملصق ومتابعة صفحتي ليصلكم كل جديد



 

تعليقات

التنقل السريع