القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية #جاهله_الجزء_الثاني #البارت_الثامن والتاسع والعاشر . #بقلم_زوزه


#جاهله_الجزء_الثاني 
#البارت_الثامن .
#بقلم_زوزه (Thę Quëëŋ).

نزل حسام الي أسفل وهو لا يفهم شئ وغير مستوعب لاي شئ ثم طلب من أحد موظفين الفندق أن يبعت أحد بملابس لميار لان ملابسها سكب عليها عصير فوافق الموظف وذهب لياتي لها بملابس بعد أن أخذ مقاسها من حسام .

جلس حسام في الاسفل وظل ينتظر ميار وبعد مده نزلت ميار وهي تنظر إلي الأرض ذهبت الي حسام الذي قال : يلا نمشي .

نظرت إلي الأرض بحزن وقالت : ماشي يلا انا مش قادره اقعد في المكان اكتر من كده .

نظر لها بحزن وقال : طيب تعالي نقعد برا في الحديقه نتفاهم شويه .

نظرت له بحزن وقالت بدموع : هنتفاهم في ايه يا حسام بعد اللي عملته قولي هنتفاهم في ايه .

نظر حوله في المكان وقال بحزن : تعالي نخرج من هنا بس يا ميار ثم اتي ليمسك يدها ولكن لم ترضي فأخذها وخرجوا الي الخارج وجلسوا في مكان بعيد عن الناس نسبيا .

تحدث حسام بحزن وقال : ميار انا مش عارف انا عملت كده ازاي انا مش فاكر حاجه اصلا ياريت تسامحيني يا ميار انا عمري ما كنت كده .

تحدثت بحزن وقالت : اسامحك اسامحك علي ايه بعد ما اتهجمت عليا بطريقه وحشيه قولي اسامحك ازاي ده احنا فرحنا معتش عليه غير اسبوعين حرام عليك ليه عملت فيا كده حرااام عليك انا عملتلك ايه قولي اقول لاهلي ايه دلوقتي امانوك عليا وانت استغلتني واستغلتهم حراااام عليك يا حسام وظلت تبكي بحسرة .

نظر لها بكسرة وقال بحزن : متخافيش يا ميار كل حاجه هتتصلح انا هكتب الكتاب من بكرا والفرح بعد اسبوعين زي ماهو انا معرفش عملت كده ازاي سامحيني يا ميار والله ما كنت في وعي وظل ينظر إليها بحسرة عليها وعليه وعلي ما اوصلهم الي هذه النقطه ثم اخذها واوصلها الي منزلها وذهب هو الي منزله وصعد إلي غرفته من غير كلام ودخل الي الحمام وذهب تحت الماء بملابسه ويحاول أن يتذكر اي شئ ولكن فشل فظل يبكي تحت الماء ....
____________&&__________________

بعد مرور أسبوع .

كانت وصلت قمر ورزان الي مصر وذهبوا الي منزل خال قمر تاني يوم حدث الحاج احمد قمر في موضوع عمتها فقال الحاج احمد : قمر يا بنتي كنت عايز اتكلم معاكي شويه .

نظرت له قمر ثم قالت : نعم يا خالو  .

تحدث الحاج احمد بهدوء وقال : فاكرة يابنتي اخت أبوكي اللي كانت في الرضاعه بس كانت سافرت وبعدها انقطعت اخبارها وابوكي معرفش يوصل ليها كان أبوكي ديما يحكي ليكي وانتي صغيره قد ايه كانت جميله وطيبه فاكره يابنتي .

تحدثت قمر وقالت : ايوه فاكرها يا خالو دي كان بابا بيحبها اوووي وحاول يوصل ليها كتير بس معرفش لأنها كانت غيرت عنوانها بس مالها دي خالو .

تحدث الحاج احمد بهدوء وقال : رجعت يابنتي ورجعت تسال علي أبوكي وتدور عليكي وراحت بيتكم بس فيه ناس قالوها كل اللي حصل ودلوها عليكي وايجت هنا. 

تحدثت بفرحه وقالت : بجد يا خالو طيب هي فين ثم تكلمت بحزن وقالت : اوعي تكون مشيت يا خالو من غير ما اشوفها .

رد الحاج احمد وقال : لا هي يابنتي قاعده في القاهره وانا معايا عنوانهم  هنروحلهم بكرا ماشي يابنتي .

تحدثت بفرحه وقالت : ماشي يا خالو اخيرا هشوفها .

نظر لها الحاج احمد وقال : هتشوفيها يابنتي وهتتفاجئ بيها .

نظرت له باستغراب وقالت : اتفاجئ ليه يا خالو .

رد عليها وقال : بكرا تعرفي يا حبيبة خالك .

ردت هيا بفرحه : ماشي يا خالو ..

__________________________________________

ثاني يوم .

ذهبت قمر وخالها ومعهم رزان إلي مقابلة عمة قمر .

وصلوا الي الفيلا .

دخلوا ورحبت بهم الخادمه وجلسوا بالصالون .

نظرت قمر إلي خالها وقالت بأندهاش : فين عمتو يا خالو .

وجدت صوت يرد عليها من خلفها وهو يقول بفرحه : مينفعش ابن عمتك .

نظرت إلي خلفها باندهاش وقالت بصدمه : عدي انت بتعمل ايه هنا .

نظر لها بضحك وقال : ده بيتي يا قمر .

تحدثت بصدمه وهي تقول : بيتك ازاي يعني ده بيت عمتي اخت ابويا انت ايه جابك هنا يا عدي اكيد جاي تهزر صح .

نظر لها بضحك وقال : ابدا يا بنتي احب اعرفك بنفسي انا عدي ابن عمتك يعني انتي بنت خاااالي يا قمررررر.

نظرت له بصدمه ولم تستطع حتي التحدث ظلت تنظر له بصدمه .

اتيت والدة عدي وقالت : اخص عليك يا عدي البنت اتصدمت مش قولنا براحه هي لسه متعرفنيش ثم ذهبت وقفت أمام قمر بحب وقالت : تعالي في حضن عمتك يا بنت الغالي ياروحي انتي اللي كنتي جمبي ديما وانا معرفتكيش .

نظرت لها قمر بصدمه وعمتها تقف أمامها تفتح لها يديها وتقول لها أن تاني بالحضن ظلت تنظر بصدمه ثم نظرت إلي خالها الذي هز رأسه لها بالايجاب فوقفت وحضنت عمتها بدموع وهي تقول : كنت ديما احس انك قريبه مني بس معرفش ايه القرابه دي يعني انتي طلعتي عمتو ثم بكت في حضنها ظلوا هكذا مدة .

ثم قال عدي يضحك : هتفضلوا كده كتير خلينا نتكلم بقا البت دي اصلا وحشتني مشوفتهاش من زمان .

نظرت قمر له ثم قالت  : يعني انت كنت عارف وكنت بتكلمني ومش بتقولي .

رد عليها وقال : كنت عايز اعملك مفاجأة واشوف الفرحه اللي في عنيكي دي وطلعتي بنت خالي .

نظرت له بضحك وقالت : انت اكيد ما صدقت .

نظر لها بفرحه وقال : اكيييييييييد .

ظلوا يتحدثون ويضحكون .

ثم بعد مدة قام الحاج واستاذن أنه سيغادر فقامت معه قمر ورزان فقالت ام عدي : قمر خليكي معانا يابنتي اقعدي معايا انتي وحشاني وخليني اشم ريحة أبوكي فيكي بقلم زوزه.

نظرت قمر إلي خالها بتوتر وقالت : يعني عشان معايا رزان وكده ومش معايا هدوم .

تحدث عدي وقال : هاخدكم مع السواق نوصل خالك وتيجيبي حاجتك انتي وصحبتك واقعدوا معانا لغاية الافتتاح عشان تحضريه هو بعد اسبوعين .

نظرت قمر إلي خالها الذي تحدث إليها وقال : اقعدي مع عمتك يا قمر هي ليها عمر مشافتكيش وخلي معاكي صحبتك وعشان فرح حسام بردو تحضروه هنا .

اومات براسها وقالت ماشي وذهبوا يوصلوا الحاج احمد واحضروا ملابسهم وجلسوا معهم .

____________$________________$_$_____

ثاني يوم في الصباح .

في فيلا عدي .

كان عدي ووالدته وقمر ورزان يجلسون علي طاوله الافطار .

فقالت قمر وهي تنظر إلي عمتها : عمتو انا انهارده عايزه اروح انا ورزان نجيب فساتين عشان فرح حسام وعايزه اروح اسلم علي عمتو بردو واشوفها محتاجه حاجه عشان الفرح أو اساعدها في اي حاجه .

نظرت لها عمتها وقالت : ماشي يا حبيبتي روحي وخدي عدي يوصلكم تجيبوا فساتين ويوصلكوا عند عمتك ولما تخلصوا رنوا عليه يجيلكوا.

ردت عليها قمر وقالت : ماشي يا عمتو .

تحدث عدي بضحك وقال : سواق الست قمر انا بس يلا انا كده كده مش بمشي غير بسواق معايا عشان معرفش الأماكن هنا .

نظرت له بضحك ثم قالت : ده انا همرمطك معايا ساعه الفستان زي ما انت كنت بتمرمطني معاك في لبسك فاكر .

نظر لها بضحك وقال : خلي قلبك ابيض يا قمر بقا .

نظرت له بضحك وقالت : لاااااا .

وبعد مده قاموا وذهبوا الي منزل حسام وكان عبارة عن فيلا .

دخلت قمر ومعها رزان وعدي ورحبت بهم عمتها وجلسوا سويا معها وبعد كدة اتي حسام وقال : ازيك يا قمر عامله ايه .

ردت عليه بابتسامه وقالت : الحمد لله  كويسه وانت عامل ايه الف مبروك .

رد عليها بابتسامه : الله يبارك فيكي ثم نظر لها باستغراب من وجود عدي وقال : كنتي بتقولي انك هتبعدي عننا احنا الاتنين بس اللي شايفه عكس كده ده جاي معاكي مصر وقام برفع حاجبه بتريقه .

نظر له عدي بحده ثم قال : لا انا هنا في مصر قبل قمر بفتره اصلا معرفتكش بنفسي  انا صاحب شركه القمر اللي فتحت في مصر هنا واه نسيت اعرفك بردو قمر تبقي بنت خاااالي يعني زيك زي ثم قام وقف بعصبيه.

نظرت قمر له وقالت : اقعد يا عدي اهدي حسام ميقصدش هو لسه ميعرفش ثم نظرت إلي عمتها وقالت عمتو عارفه عمتو اخت بابا في الرضاعه .

نظرت لها عمتها باندهاش وقالت : ايوه بس اخبارها انقطعت عن أبوكي من زمان انا عمري ماشوفتها بس كنت اسمع عنها ديما من امي واخويا الله يرحمهم.

تحدثت قمر بهدوء وقالت : ماهي لما نزلت مصر راحت بيتنا القديم وسألت علينا وكده ووصلت لبيت وعرفت اللي حصل بقا وطلعت ام عدي هي عمتي وعدي طلع ابن عمتي .

نظرت ام حسام له وقالت : تعالي في حضني يا عدي يا حبيبي انا في مقام خالتك يا حبيبي ثم أخذته بالحضن وهي تقول لازم أقابل امك هي اخت محمد تبقي اختي كنت وانا صغيره بغير منها وعمري ما حبيت اشوفها بس محمد كان بيحبها اوووي وانا هحبها زي ما هو بيحبها ثم نظرت إلي حسام وقالت : حسام تروح تعزم خالتك في بيتهم وتعزم عدي بردو هو يبقي ابن خالتك .

نظر لها حسام بصدمه وقال : يعني ايه ابن خالتي انا مش فاهم حاجه .

قالت والدته: هفهمك كل حاجه يا حسام .

نظرت لها قمر وهي تقول : طيب انتي ياعمتو محتاجه مني اي مساعدة عشان الفرح لو في اي مساعدة قوليلي وانا هساعدك فيها .

نظرت لها عمتها بحب وقالت : يا حبيبه عمتك ياعمري لا ياروحي حاجة الفرح كلها جاهزه لانه هيكون في الاوتيل وهما متكلفين بكل حاجه .

قامت قمر وحضنتها وقالت : ماشي ياعمتو لو احتاجتي اي حاجه كلميني وانا هكون عندك علي طول ودلوقتي هستاذنك عشان نروح نجهز فساتين الفرح .

ردت عليها وقالت : ماشي يا حبيبة عمتك طيب ما تقعدي معايا لغاية الفرح .

ردت عليها بحب وقالت : معلش يا عمتو مره تانيه بس عمتو مامت عدي هي لسه عارفه اني بنت اخوها وعايزاني افضل جمبها شويه وقالت لخالو وهو وافق مره تانيه هقعد معاكي .

ردت عليها بحب وقالت : ماشي يا حبيبتي علي راحتك ده بيت عمتك والتاني بردو بيت عمتك .

تمتم حسام بصوت واطي وهو يقول : قال تقعد هناك عشان عمتها قال هتلاقيها قاعده عشان عدي اللي ما صدقت يكون كده ويمكن تكون هي اللي قايللاه علي الموضوع ده وهو ايجه ومثلوا عشان يكونوا مع بعض اشكال وسخه الحمد لله لولا الحلم اللي نجدني منها كان فاتني ضعت معاها .

سمعه عدي ثم قام وقف بعصبيه ويحاول مسك أعصابه من أجل عمته التي تجلس وقال : يلا يا قمر عشان رزان بردو عايزه تجيب حاجات ولسه قدامنا حاجات كتيره .

تحدثت بهدوء وقالت : ماشي ثم ودعت عمتها وباركت الي حسام الذي لا يطيقها وذهبت مع عدي ورزان الي المول لياتوا بالفساتين وبالفعل رزان وقمر طلعوا عين عدي معاهم في الفساتين واللف علي المحلات وهو لم يزهق ولكن كان يضحك معهم ويمثل أنه زهق منهم ولكنه كان يحب أن يقضي أي وقت مع قمر حبيبته .

توقعاتكووووووا

تفاعلووووو التفاعل ضعيف جدااا .

#جاهله_الجزء_الثاني.
#بقلم_زوزه.

اسفه امبارح علي البارت بس النور قطع عندي في ميعاد تنزيل البارت فالنت فصل .

تفاعلللوووو .



#جاهله_الجزء_الثاني.
#البارت_التاسع
#بقلم_زوزه (Thę Quëëŋ).

لايك وكومنت قبل القراءة يا حلوين .

بعد مرور ثلاثة أيام .

اليوم هو ميعاد زفاف ميار وحسام .

في فيلا عدي .

كانت ميار ورزان يتجهزون من أجل الفرح .

ارتدت رزان فستان احمر ضيق واكمامه من الدانتيل واحد الأكمام ينزل باتساع وشفاف من ورود الدانتيل وتركت لشعرها الحريه وعملت مكياج خفيف .

أما قمر فأرادت فستان من الشيفون لونه بين التركواز واللبني اكمامه من الشيفون والواسع ومرسومه بورود وضيق من فوق وينزل بوسع وارتدت طرحه من نفس اللون ووضعت الكحل فقط وملمع شفاه خفيف فهي لا تحتاج إلي زيادة جمالها .

أما عدي فارتدي بدله باللون الكحلي الغامق شمواه وبيبونه  من نفس اللون وقميص أبيض وساعه وجذمة ورش من عطره ثم سرح شعره وكان جذاااب جدا بهذه الهيئة الرجاليه الجميله .

أما والدة عدي فاعتذرت منهم أنها لا تستطيع أن تذهب فهي تحس ببعض التعب وقالت لهم أن يقولوا لوالدة حسام أنها سوف تذهب لها في يوم اخر غير اليوم لكي تهنئها .

كان عدي يقف في الاسفل ينتظر نزول قمر ورزان نزلت رزان الاول فانبهر عدي بهيئتها وقال لها : اوووبا يا رزان شكلك يابت هتطلعي بعريس من الفرح انهارده .

ضحكت رزان وقالت : بذمتك ياشيخ انت لبناني انت .

ضحك عدي وقال : لا ياختي اسم الله عليكي انتي يابت .

شاركته رزان الضحك وهي تغمز له وتقول : امال لو شوفت عقلك هيطير بقا .

شرد بجمال قمر بخياله وقال بهيام : اكتر من كده ثم انتبه علي نفسه وقال بضحك : بت انتي هي اخت ولم يستطع أن يكمل الجمله حتي راي ملاك ينزل من علي السلم في هيئة بشر ظل ينظر لها بحب وهيام كم هي جميله كم تبدو رائعه بفستانها الهادئ وجمالها الطبيعي الهادئ ظل ينظر لها مدة ولم ينتبه علي نفسه غير وهي تقول له : مالك يا عدي في حاجه فيا مش مظبوطه بتبصلي كده ليه.

نظرت له رزان وهي تضحك وتقولك : اااااه اختك اااااه .

انتبه علي نفسه وقال : ايه القمر ده فعلا اسم علي مسمي بس طالعه زي الملائكه ولله .

نظرت له بخجل وقالت : يعني شكلي حلو .

نظر لها بحب وقال: ده انا خايف تتخطفي مني انهارده ولله بجمالك ده يخربيت كده ثم أكمل بجديه وقال: قمر سيبك من الفرح انا اخاف حد يعاكس القمر ده قدامي وصدقيني هعمل مشكله ومش هستحمل .

نظرت له بخجل وقالت وهي تنظر إلي هيئته الجميله لاول مره بتلك النظره التي لم تفهمها وهي تقول : وانت كمان طالع حلو وشبه الممثلين واحلي .

غمز لها بعينه وقال : يعني عجبت سمو الاميره .

تحدثت بضحك وقالت : ايوه .

نظر لها ثم إلي رزان وقال : ما تيجوا نخرج ونسيبنا من الفرح انا عارف ان هيحصل مشكله انهارده بسببكم انتم الاتنين.

ضحكت الفتاتان وقالوا : لا ويلا عشان اتاخرنا .

ذهب أمامهم الي السياره وهو يقول : يااارب صبرني ومعملش مشكله بسبب الاتنين دول انهارده وركبت الفتيات معه وذهبوا الي الفرح .....

__________________________________&&________________

في الفندق .

في غرفة ميار .

كانت ميار جهزت فكانت ترتدي فستان مفتوح من عند الصدر وينزل من علي الاكتاف ومنفوش  من المنتصف بتدرجات .

كانت ميار تقف بهيئاتها تلك وتنظر الي المرأة بتفاخر وتعالي وهي تقول لنفسها : اكيد مفيش حد احلي مني انهارده واخير هنشوف ست قمر دي واكيد هتنصدم لما تشوف جمالي  .

دخل احمد إلي الغرفه وقال : اختي بقت عروسه يا ولااااه مبروووووك يا ميااار .

نظرت إلي اخيها وقالت : ها ايه رايك فيا .

نظر لها احمد وقال : ميه ميه العريس هيتجنن لما يشوفك ها قوليلي انا هعرف قمر دي ازاي .

نظرت له ميار بشر وقالت : خليك جمبي طول الفرح واول ما اعرفها هقولك عليها بس متخليش حد ياخد باله ماشي. 

نظر لها بشر وقال : اكيييييد ده اخوكي مستني الست قمر دي عشان يشوفها اووووووي اووووي .

ضحكت وقالت : اااه ما انا عارفه. 

ثم سمعوا خبط علي الباب فذهب احمد اخو ميار فتح الباب ووجد حسام يقف علي الباب بهيئاته الجذابه فكان يرتدي بدله باللون الاسود وقميص أبيض وجرافيت مخطط وكان مسرح شعره بطريقه جذابه جدااا .

 
قال حسام بابتسامه : ها ميار جاهزه يا احمد .

ابتسم له احمد مجاملة وقال  : ايه الحلاوة دي عريس ايوه العروسه جاهزه ولما تشوفهها عقلك هيطير .

راي حسام ميار وانبهر من طالتها الرائعه فقال : ايه الجمال ده كله .

نظرت له ميار بخجل وقالت : شكرا  .

قبل حسام راسها ثم اخذها إلي الأسفل وهي ممسكه بيده .

نزلوا إلي الأسفل وسط الاحتفالات والأجواء الجميله .

رأتهم والدة حسام فلوت شفاتيها وقالت مع نفسها : عجباك في ايه دي يا ابن بطني دي هتوقعك في المصائب وبكره تقول امي قالت.

ظلت والدة حسام ترحب بضيوفها  ثم وجدت عدي يدخل وخلفه قمر ورزان رحبت بهم بشدة وسط فرحتها بجمال ابنة اخاها ورقتها ثم أخذتهم لكي يباركوا للحسام اوصلتهم ثم تركتهم لترحب بباقي الضيوف .

ذهبت قمر ورزان وعدي ليباركوا لحسام فقال عدي وهو يسلم علي حسام : الف مبروك يا حسام ربنا يتمم علي خير .

أما قمر فقالت بابتسامتها الجميله : الف مبروك يا حسام ثم نظرت إلي ميار بابتسامه وقالت عروستك قمر يا حسام ثم قالت: الف مبروووك يا عروسه ربنا يتمملكوا علي خير .

تحدثت رزان بهدوء وقالت : الف مبروك يا جماعه ربنا يتمم بخير .

رد حسام بابتسامه وهو ينظر إلي قمر وجمالها وقال : الله يبارك فيكوا يا جماعه .

نظرت ميار الي حسام وقالت بهدوء : مين دول يا حسام .

رد عليها وقال ؛ دي قمر بنت خالي ودي صاحبتها رزان وده عدي يعتبر ابن خالتي وصديق قمر من زمان .

نظرت ميار الي قمر وجمالها وصدمت من جمالها الهادئ ثم نظرت إلي رزان ثم نظرت بهيام إلي عدي والي مدي جذابيته وقالت في سرها : ده ايه القمر اللي واقف ده من حقك يا ست قمر تدي لحسام الصابونه عشان ده .

تحدث عدي بهدوء وهو ملاحظ نظرات ميار ونظرات حسام لقمر وقال : الف مبروك تاني يا حسام عن اذنك هاخد البنات ونقعد ثم مسك ميار من يدها وقال بنبره صارمه قليلا : يلا يا قمر يلا يا رزان مش هنفضل واقفين كده .

اخذهم حسام وجلسوا علي طاوله فقالت قمر وهي تنظر إلي عدي الذي غضب بسرعه وقالت : من امتا بتمسك ايدي يا عدي وبعدين متعصب ليه كده .

نظر لها بعصبيه ثم قال : اصلا مش واخده بالك انتي من النظرات اللي كانت بتخترقك ثم قال بعصبيه : انا عارف ولله ان هيحصل مصيبه انهارده انا حاسس اصلا ثم نظر لها وقال بجديه : خليكي جمبي هنا مش عايز حد كل شويه يبص عليكي .

نظرت له ولعصبيته وقالت بحزن : انا معملتش حاجه ولله اسفه مش هتحرك من جمبك .

نظر إلي حزنها الواضح من نبرة صوتها وقال وهو يحاول أن يهدئ : يا قمر يا حبيبتي انا خايف عليكي مش انتي بتعتبريني اخوكي اخوكي اخوكي يا ستي بس اسمعي كلامي انتي مش شايفه الرجاله عمال تبص عليكي ازاي وهياكلوكي بعيناهم انتي والست التانيه اللي معاكي اقعدوا انتوا الاتنين متتحركوش من هنا تمام .

نظرت له وفهمته ولكن وقعت كلمة حبيبتي اللي قالها وسط كلامه بدون وعي وقع غريب علي قمر فهي لم تفهم لماذا ولكن قالت لعدي : حاضر مش هتحرك من جمبك .

نظر لها بابتسامه وقال : ايوه شطوره كده اسمعي الكلام .

تحدثت رزان بضحك وقالت :  لك قلبت قطة في ثانية .

نظر لها عدي وقال : مين ده اللي قلب قطة .

ردت بضحك وقالت : انت يا عدي ساعة ما اتسبلك بس قلبت في ثانية .

نظر حسام الي قمر التي تحاول كتم ضحكتها وقال : اضحكي ياختي اضحكي ما كله بسبب عيونك دي .

نظرت له بضحك وقالت : اله انا عملت ايه بقا .

رد عليها بضحك وقال : لا متبصيش ليا الله يخليكي وبعدين بطلي ضحك احلويتي والناس هتاكلك بعنيها .

ظلوا يضحكون ثلاثتهم ......

كان ينظر عليهم بغضب فهي تضحك معه وهو مسك يدها .

حدثته بغل وقالت وهي تدعي البراءة  : حسام هو اللي مع قمر ده جوزها .

نظر لها باستغراب وقال :لا و ليه يعني 

نظرت له وهي تدعي البراءة وقالت : اصلا بتتعامل معاه بدون اي حدود وباين عليهم اخدين علي بعض اووووي يعني .

تحدث بغضب وقال : من ناحية هما اخدين علي بعض فهما مقضيناها مع بعض طول الوقت .

فقالت ميار بمكر : هي قاعدة عنده والا قاعده فين .

قال بكره : لا قاعده معاه في البيت .

قالت بمكر : امممم البيت وهو عازب صح وهي بنت وكده امممم .

رد عليها وقال بغضب مكتوم : ميار اسكتي من السيرة دي بقي ملناش دعوة أن شاء الله يولعوا في بعض ثم قال في سره : الحمد لله أن ربنا نجدني من وحده وسخه زيك يا قمر انا معرفش حبيتك علي ايه واستنيتك اربع سنين ازاي انتي كنتي مقضيها معاه طول الوقت حتي في لبنان بس انا اللي كنت اعمي مش واخد بالي .

بعد مدة ذهب احمد بجوار أخته التي همست له وقالت له علي مكان قمر وشكلها فقال : اوووووبا هي الصاروخ الجامد ده يابختك يا واد يا احمد بيها ولله .

نظرت له وقالت بشر : عايزاك تروقها خالص مع شويه صور حلوين ها عايزاها متقدرش ترفع عينها في حد .

نظر احمد إلي قمر بشهوة وقال : علم وينفذ ثم ترك أخته وذهب لكي يبدأ بخطته .

بعد مدة اتيت فتاة صغيرة إلي قمر وقالت ؛ لو سمحتي حضرتك انسه قمر
صح عمتك عايزاكي تسلمي علي قرايبها .

نظرت إلي مكان عمتها التي اومات لها بابتسامه بمعني ااااه فوجهت نظرها الي عدي وقالت : هروح لعمتو اوووك .

نظر لها وقال : ماشي وخدي بالك لو حد. كلمك قوليلي.

ذهبت قمر باتجاه عمتها وسلمت علي أحد أقارب العروسه وأقاربها ثم وهي تقف معهم فتاة صغيرة كبت عليها العصير .

نظرت قمر إلي فستانها الذي اتسخ فقالت لها عمتها أن تذهب الي الحمام تنضفه وعرضت عليها أن تأتي معها ولكنها رفضت وقالت: لا خليكي انتي ياعمتو مع الضيوف هروح انا علي طول .

ذهبت قمر الي الحمام دون أن يأخذ عدي ورزان بالهم فعدي كان يتحدث في الهاتف ورزان كانت تقرأ رساله علي الهاتف .

دخلت قمر الي الحمام التي حست بشئ غريب به ولكن لم تبالي ثم بدأت تنظف فستانها وإذ بمرة واحده أحد يقف خلفها يكمم فمها ويسندها ويخرج من الحمام بهدوء دون أن يرأه أحد ..........

توقعاتكووووووا.

تفاااااعلو ياريت عايزه الف كومنت الف لايك يا حلوين .

#جاهله_الجزء_الثاني.
#بقلم_زوزه.

#جاهله_الجزء_الثاني 
#البارت_العاشر .
#بقلم_زوزه (Thę Quëëŋ).

عدي وهو يتحدث علي الهاتف نظر إلي رزان التي قال لها أن تأخذ بالها من قمر وجدها تنظر إلي الهاتف فأخذ ينظر إلي مكان قمر لم يجدها فبدأ بسرعة إغلاقه مع من كان معه مع الهاتف ثم نظر إلي رزان وقال : رزان قمر فين مش شايفها .

نظرت رزان إلي اخر مكان كانت تقف به ثم قالت : كانت واقفه هنا مع عمتها .

نظر عدي الي المكان وقال بقلق : بس هي مش هناك .

نظرت رزان إلي المكان بقلق وقالت : اكيد هتكون مع عمتها   .

نظر عدي الي المكان بقلق وقال : قومي يا رزان  شوفي قمر فين انا قلبي مش مطمن .

قامت رزان بهدوء وهي تعلم أن عدي يخاف علي قمر من اي شئ قامت وذهبت باتجاه عمة قمر وقالت : طنط لو سمحتي شوفتي انا اخر مره شوفتها كانت واقفه معاكي .

نظرت لها بابتسامه وقالت : راحت الحمام يابنتي اصلا في عصير اتكب في فستانها وراحت تنضفه .

نظرت لها بهدوء وكأنها تتنفس ثم قالت : من امتا  .

ردت عليها وقالت : تقريبا عشر دقائق أو ربع ساعه مش عارفه ولله .

تسرب القلق الي قلبها وقالت : طيب ممكن تدليني علي الحمام بعد اذنك .

نظرت لها بابتسامه وقالت : طبعا يابنتي واخذتها ودلتها علي الحمام ثم تركتها وذهبت لتري الضيوف .

دخلت الحمام لكي تبحث عن صديقتها فلم تجدها ولكن لفت انتباهها منديل شكله غريب ملقي علي الارض بطريقه غريبه نظرت إلي المنديل وأخذته من الأرض ووجدته رائحته غريبه أتيت لتشمها وجدت نفسها تدوخ فبعدتها فورا .

خرجت رزان وهي قلقانه علي قمر بشدة بعد هذا المنديل لا تعلم لمن ولكنها تشعر بأن شئ أصاب صديقتها لانه ليس من عادتها أن تذهب الي مكان بمفردها ذهبت رزان إلي عدي بقلق وحكيت له أنها لم تجدها  وحكيت له علي المنديل .

شعر عدي بأن شئ أصاب قمر فقام فورا هو بنفسه وذهب الي عمتها وقال : لو سمحتي يا خالتو شوفتي قمر .

نظرت له خالته والتي هي عمة قمر وقالت : لا يابني هي راحت الحمام تنضف فستانها .

قال بقلق : اصلا رزان راحتلها الحمام ومهياش موجوده ومهياش بين الحضور فممكن تكوني شوفتيها انتي عارفه أن قمر بتخاف تمشي لوحدها في اي مكان .

تسرب القلق لقلبها فهي تعلم أن ابنة اخاها تخاف أن تذهب الي مكان بمفردها وقالت : مش عارفه يا ابني تعالي ندور عليها سوا وذهبوا وظلوا يبحثوا مدة بين الحضور وفي اركان الفندق كله حوالي نصف ساعه ولكن لم يجدوها والذي زاد قلق عدي أكثر أن الامن الخاص ببوابات  خروج الفندق أكده له أنها لم تخرج من الفندق .

دخل عدي وهو يتملكه الخوف القلق الرعب علي صغيرته ومدللته وحبيبته وكل شئ له ذهب الي حسام مباشرةً الذي لم يكن يعلم حتي الآن عما يحدث حوله فقال له عدي بقلق : حسام انت متعرفش قمر متعرفش مكانها .

نظر له حسام  وقال : انا معرفش انا مشوفتهاش اصلا هتلاقيها هنا والا هنا .

تحدث عدي وهو يجز علي أسنانه بنفاذ صبر وقال : هنا او هنا ازاي انا بقالي نص ساعه بدور عليها مش موجوده نهائي وانت اكيد أن قمر بتخاف تمشي لوحدها في اي مكان .

نظر حسام وقلبه شعر بالقلق ولكن عقله قال له : انت هتخاف عليها ليه هتلاقيها طلعت تقضي وقت مع واحد عجبها زي ما بتعمل مع عدي بس عدي اللي مغفل .

تحدث حسام وهو ينظر إلي عدي وقال : انا معرفش انا روح دور عليها هتلاقيها مع اي حد هنا او هنا .

نظر له عدي بغضب وقال : انا غلطان اني طلبت منك المساعده انا لولا أني معرفش حاجه في مصر قد كده مكنتش جيت طلبت من المساعده بس ماشي يا حسام  .

ثم ذهب بعد عن قليلا ولكن كان حسام يسمع برطمته عنه .

بعد عدي قليلا عن حسام ثم فتح هاتفه وكلم صديقه حمزة الذي يدير له شركته هنا في مصر وانتظر مدة ورد عليه حمزه وقال : ايوه يا عدي .

تحدث عدي بقلق وخوف وقال : محتاجلك يا صاحبي جمبي فورا  مش عارف اعمل ايه خايف تضيع مني تاني .

تحدث وهو يحاول أن يهدئ صديقه وقال : اهدي بس يا عدي وفهمني في ايه  .

تحدث عدي بقلق وقال : قمر مختفيه من نص ساعه او اكتر واحنا في فرح حسام وهي كانت في الحمام ومن ساعتها وهي مختفيه ورزان لقيت منديل عليه مخدر في الحمام انا قلقان عليها اووووي اصحبي وبتوع الفندق مش راضيان يخلوني اشوف الكاميرات أو أفتش في الغرف ومش عارف اعمل ايه وحاسس أنها هضيع مني اتصرف يا حمزه تعالي هنا وهات معاك رجاله كتير عاوز أفتش الفندق كله ومش عارف هات معاك رجاله من بتوعنا وتعالي علي هنا بسرعه يا حمزة ارجوك .

رد عليه حمزه وقال : اهدي يا صاحبي انا بنزل اهو من البيت وهجيب الرجاله ومسافة الطريق هكون عندك بس قولي العنوان انت فين دلوقتي .

رد عليه عدي وقال بسرعه : فندق .....
هتلاقيني في القاعه بسرعه يا حمزه ارجوك . 

قفل عدي مع حمزة وهو نار تأكله علي قمر وظل يبحث عنها وسط الحضور .

سمعته ميار فهو كان قريب منها فأخذت هاتفها وراسلت أخاها بسرعه فاتصلت عليه وقالت : احمد انت خلصت والا لسه .

تحدث احمد بعصبيه وقال : لسه داخل الأوضه اهو في واحدة من عمال النظافه شافتني وحاولت اقنعها .بالفلوس وفي الاخر مرديتش فضربتها وكتفتها واهي مرميه في الاوضه .

تحدثت بغضب وقالت : ياغبي طيب هي شافتك .

رد عليها وقال : لا انا لابس قناع عشان الكاميرات.

ردت عليه بصوت واطي وقالت : طيب خدها وامشي من الفندق بسرعه لان الولد اللي معاها قالب الدنيا وهيبدأ يدور في الغرف فأنت اهرب بسرعه من الفندق كله .

تحدث بقلق وقال : م..م..ماشي  .

أما علي الجانب الآخر فبعد عشر دقائق بالظبط كان حمزة دخل الفندق ومعه مجموعة رجال كبيرة وحدث أحد الضباط صديقه أن يأتي لها في الفور .

دخل حمزة الفندق وأمر الرجال التي معه بأن يقفلو كل مخارج الفندق وان لا احد يخرج أو يدخل الي الفندق الا بأمره .

دخل حمزة الي الفندق ثم الي قاعة الفرح ومعه عدد كبير من الرجال وذهب الي عدي مباشرة وقال : اهدي يا صاحبي  هتكون معاك دلوقتي .

تحدث عدي بقلق وقال : اتصرف يا حمزة انا عايز قمر دلوقتي اهو أنا حاسس ان هيا فيها حاجه ارجوك ساعدني .

وضع يده علي كتف صديقه وقال : اجمد يا صاحبي أن شاء الله خير وهنلاقيها بس أجمد انت .

قلب الفرح الي ساحه من الهرج والمرج فالمعازيم كانت أن تذهب ولكن وقف عدي بعصبيه وقال : مفيش حد ماشي من هنا غير لما الاقي قمر ثم بدأ يوزع رجاله علي الفندق وان يدخلون الي الغرف ويبحثوا بها .

ذهب حسام الي عدي وتحدث بغضب وقال : ايه اللي انت بتعمله ده يا عدي .

رد عليه عدي بعصبيه  وقال: لو انت مش خايف علي بنت خالك فأنا خايف عليها دي روحي وولله ما حد هيمشي من هنا غير لما تكون قمر معايا حتي انت يا حسام اه وشاكك فيك وفي كل واحد موجود هنا ثم تحدث بعصبيه وقااال حمزة شوف الكاميرات .

ذهب حمزة وعدي ليروا الكاميرات ووجدو أحد يضع قناع صغير علي وجهه يداري ملامحه ويسند فتاة ويخرج بها من الحمام ظلوا يتتبعوه إلي أن دخل بها الي غرفه .

اخذ عدي رقم الغرفه ولم يكمل حتي باقي الفيديو فالرجل خرج مره اخري يكلم امراه من عمال النظافه ثم بعد مدة طويله من الحديث ضربها بيده واخذها إلي الغرفه  مره اخري .

ذهب عدي إلي الغرفه بسرعه هو وحمزة ولكن لم يجدوا بها غير امراه من عمال النظافه مربطه فكها حمزه وافاقها ولكن هي قالت إن كانت هنا فتاة شكت بأمرها وحاولت مع الشاب ولكن هو رفض أن تدخل لها وعرض عليها أموال ولكن هي رفضت ففعل بها هكذا .

تحدث عدي بعصبيه وقال : يااااارب اخدها وراح فين ده ياااارب الاقيها يااااارب .

تحدث حمزة بتفكير : عدي الراجل ده باين عليه من الفرح لانه لابس بدله ومتشيق جدا وكمان الحمام ده الحمام اللي المتصل بالقاعه .

عدي بتفكير  : يعني قصدك اللي هيبقي ناقص من الضيوف تحت ممكن يكون هو اللي خاطف .

تحدث حمزة : ايوه هو ده .

كانوا مازالوا يتحدثون دخل عليهم صاحب الفندق والمسئول عن الكاميرات وقال مدير الفندق بعصبيه : ممكن افهم ايه اللي بيحصل هنا انا مدير الفندق 

نظر له عدي بغضب وقال : فيه أن بنت خالي اتخطفت من الفندق بتاعك كنتوا فين لما اتخطفت مش مفروض فيه ناس قاعده علي الكاميرات ومراقبه كل حاجه بتحصل .

رد عليه المدير بغضب وقال : وانت مين اداك الحق أن تدخل تدور في الغرف وفي الفندق كده لازم إذن نيابه .

دخل عليهم ظابط من الشرطه وعرفهم علي حاله وقال : يا حضرتك ده إذن نيابه ولازم تفتيش وانا معايا عناصر شرطه ولازم التفتيش .

نظر له حمزه وقال : حبيبي جيت ف بالوقت المناسب .

تحدث المسئول عن الكاميرات وقال : اعذروني حضرتكم بس انتم مكملتوش الفيديو بتاع الكاميرا تقريبا في حاجه هتفيدكم .

نظر له الظابط وعدي وحمزة وذهبوا معه ليروا باقي تسجيل  الكاميرات ذهبوا جميعهم الي هناك وراو أن الخاطف اخذ قمر بعد أن ظهر عليه التوتر وكأنه علم ما يحدث في الفندق .

قال حمزة : انا قفلت المخارج كلها انا هنزل للرجاله ندور تحت في الجراشات .

عدي وهو يخرج من الباب بسرعه : وانا هروح اشوف المختفي من الفرح .

ذهب أيضا الظابط ومعه الرجال الشرطه لتفتيش الفندق بأكمله .

ذهب عدي بسرعه الي القاعه ثم ذهب الي ام حسام التي هي تعتبر خالته وقال : خالتو لو سمحتي عايزك في حاجه .

نظرت له بقلق وهي تبحث مع رزان في كل مكان : لقيتوها يا عدي صح اه يا حبيبتي يا قمر انتي فين يابنتي .

نظر لها وقال هنلاقيها أن شاء الله : بس عايز منك تبصي علي كل المداعي اكيد معاكي ورقه وعارفه كل اللي جايين .

نظرت له ثم أخرجت ورقه من حقيبتها وقالت : ايوه يا ابني معايا ورقه فيها مداعي أهل العروسه وأهلنا وكل ضيوفنا .

امسك منها الورقه بسرعه ثم قال : بصي عايزك تجيبي ام العروسه وتشوفيلي مين من الناس دي حضر في الرجاله ومش موجود دلوقتي .

ردت عليه وهي تقول : حاضر يا ابني حاضر ثم ذهبت الي ام ميار واستاذنت منها وفعلوا هكذا ولكن صدمهم أن المداعي كاملين وأن هناك بعض الناس اعتذرت ولم تاتي .

ظل عدي شارد وهو يفكر : كيف ومن ياتري الذي خطف قمر وكان عقله سيقف من كثرة التفكير .

والدة حسام كأنها انتبهت علي شئ ثم سالت والدة ميار وقالت : اومال احمد فين يا ام احمد .

ردت عليها وهي تنظر حولها وقالت : ولله ما عارفه ده بقاله ساعه مختفي .

سمع هذا الكلام عدي وقال : احمد مين يا خالتي .

ردت عليه بسرعه وقالت : ده اخو ميار بس أمه بتقول بقاله ساعه مختفي .

همس الي خالته وقال : طويل وعريض ده يا خالتو 

ردت عليه بسرعه وقالت : ايوه يا ابني .

ترك خالته وذهب الي حمزة وظابط الشرطه راي حمزة عدي وقال : ها وصلت لحاجه يا عدي .

تحدث عدي بسرعه وقال : أيوه احمد اخو العروسه مختفي بقاله ساعه وبنفس مواصفات  الخاطف .

تحدث الظابط وقال : لازم ننزل ندور في الجراشات بسرعه .

ذهبوا ثلاثتهم الي هناك .

وبدوا في البحث عن قمر وهم ينظرون إلي زجاج كل سياره ويبحثون مع رجالهم في كل ركن .

دخل أحد الرجال يبحث في حمام كان يوجد للأمن في الجراش  في ذهب ليبحث به فوجد به قمر ملقاة علي الارض ومكتفه وليست بوعيها .

نادي الحارس بسرعه وهو يقول : يا حمزززة بيييه يا عددددي بيه انا لقيتها ذهبوا جميعا له فوجد عدي قمر هكذا فذهب وفكها بسرعه ثم حاول ايفقتها فلم يستطع فطلبت الشرطه الاسعاف بسرعه وهو لم ينتظر فحملها وذهب الي سيارته هو والضابط وأمر صديقه أن يذهب ويحضر رزان وان يلحقونه علي المستشفي فكانت رأس قمر تنظف ........

توقعاتكووووووا.

#جاهله_الجزء_الثاني.
#بقلم_زوزه.

ياريت تتتفاعلوا انا بكتب ليكم وانا في امتحانات ياريت تقدروا ده الروايه بتنسرق وبتجيب تفاعل كبييير فياريت تقدروني وتتفاعلوا معايا وياريت تعملوا ريفيوهات حلوه عن اللي هيحصل وهتتوقعوه .

ضعي تعليق ليصلك باقي الروايه 
البارت 11_12من هنا 
 

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع