الفصل 29
(محدش يقرا التعويذات بتاعه شلهوف
(لانها حقيقيه ي بنات)
اللهم بلغت
اللهم فااشهد
💔💔💔💔💔💔💔💔
منار :الوووو ايوه ي وعد
الحقيني
وعد:مالك في اااي
منار:عمار بيزرع الشر بين شجن وصابربنا وقاعد يالف ويخترع حكايات
وعد:ليه كدا
منار:انا خايفه صابرينا تصدق وتواجه شجن وتروح شجن فضحه سري وتقولها الحقيقه الي خبيتها سنين عنها
وعد:طب اهدي طااب
منار بغضب وقد تناست اي شيء وعلا صوتهااا
منار:اهدي ااااي
بقولك عارف سر انها مش بنتي
عايزاها تقولهااا اني مش امها واخسرهااا
ماالي ايده في الميه مش زي الي ايده في الناار
قلبي واجعني لتعرف اني ضره امهاااا
واني زورت في الورق عشان اخدهاااا لياااا
وانتي عايزاني اهدي
كانت بالخارج والدموع تهطل من اعينهااااااا تجمدت واقفه امام ذلك الباب
اغلقت منار الخط والدموع تنهمر من اعينهااا كالشلالات تخشي انقشاع تلك الحقيقه التي جاهدت لتخفيهاااا طويلاا
فتحت صابرينا باب غرفه منار وتحدثت باابتسامه
صابرينا: انا جعانه
ازالت منار دموعها وتحدثت
منار:ثواني ويبقي جاهز
صابرينا:شكرا ي طنط
غرست السهام بقلب منار وانزلقت الدموع من عينيها
منار وهي تمثل المزاح :طنط اما تنططك ي بت عصام
صابرينا:امي اسمها ااي
منار:انتي شاربه حاجه ي بت منار مالك في اااي
صابرينا:انا بنت مين ي طنط منار
منار بغضب:بنتي اناااا
صابرينا ببكاء:لاء
مش بنتك
منار ببكاء: انا امك. انا الي ربيتك.
باايدي دوول شيلتك
صحيح محملتكيش في بطني
ولا سهرت ليالي موجوعه ولا شفت الام المخاض
ولا حسيتك جواياي بتلعبي وترفسي وتضربي
ولا جربت متعه اني ارضعك
بس انتي بنتي اناااا
وانا انا امك
الام مش الي ربت
ياما ناس خلفت ورمت عيالها في الملاجيء ميرعفوش عنهم حاجه
الام هي الي ربت
صابرينا :لاء لاء
برااافو ي طنط منار
ممثله بجد
24سنه بتمثلي عليا دور الامومه
ااي مزهقتيش
انا سمعاكي وانتي بتقولي لوعد انك اخدتني من امي زماان
انا دلوقتي عايزه اعرف مين امي وازاي خدتيني منهاااا ازاااي
منار ببكاء:الله يسامحك ي رينا
انا بمثل
صابرينا ببرود:لا انتي مبتمثليش انتي شاطره في الكدب والخداع والتزيف
منار ببكاء،:عايزه تسمعي حقيقه امك مين وازاي خدتك منهااا
امك وانا كنا اكتر اتنين صحاب واخوات بنحب بعض
زيك انتي وشجن كدا
امل الله يرحمها كانت صحبتي واختي
بس حالتهم علي قدهم شويه
فاانا كنت بديلها من معايا كنا عايشين ميسورين الحال
اتجوزت عصام ابوكي
اول حب في حيااتي عيوني معرفتش راجل غيره وقلبه مسعش راجل غيره
اتجوزنا 3سنين حب وغرام قصه من الف ليله وليله
عشااق زي مابيقولوا
الفتره دي امل صاحبتي كانت بتزورني علي طوول وكنا نهزر وقت ماعصام موحود او مش موجود
ومكنتش بدقق علي حاجه
بس الحياه بقت محتاجه ولاد
وكان نفسي في حته عيل
ياربي كنت بشحت منك بنت او ولد اكون امه
بس مترزقتش بيه
عملت عمليات كتير بسبب الموضوع دا والخلفه
بس للاسف بسبب حصل مره شرخ في الرحم وادي لنزيف
وشيلت الرحم
بقيت ارض بور متنفعش لاي حاجه
ست علي البطاقه
خلاص مستقبلي انتهي
استنيت من عصام يدعمني بس راح فضحني لصحبتي
الي كانت صحبتي
اكتر اتنين حبيتهم اذوني ي رينااا
وجعوني
خدوا سكينه تلمه
وفضلوا ينسلوا في جسمي حته حته
اتجوزوا وسافروا
واتصلت عليا امل تقولي ان جوزي حايبعتلي ورقه طلاقي وعايريتني ي ريناااا
ظلت منار تبكي بقهر ووجع
منار:عايريتني ووجعتني ي ريناااا
خدت جوزي وحب حياتي وعايرتني اني ارض بور متنفعش
اني ست علي البطاااقه
سنين عدت علياااا مطلقه وحيده لحد ماظهرت وعد في حياتي وش الخير
وعد كانت حامل في شجن وقتها وانا كنت طايره من الفرحه حسيت اني الي حامل وكنت سعبده بشجن
لاني كنت حاشوف طفله بتتولد واربيها معاها بدل حزني ووحدتي
وقت ولاده وعد
بالصدفه لقيت امل علي فراش الموت بتترجاني اسامحهااا واغفرلهااا وانا مقدرتش اسامحها واقولها مسمحاكي
بس لما الممرضه جت وحطيتك في حضني
مقدرتش ارميكي
مقدرتش اسيبك في ااي دار ايتام وانتقم من امك علي الي عملته فيااا
صابرينا وهي تصفق :👏👏👏👏 برافووووووووووووو
ننزل بالستاره لان المسرحيه كانت مؤثره قوووي
سرقتيني من امي ودلوقتي بتغلطي في الست الي ماتت وبتمثلي الطيبه علياااا
وعايزاني اصدقك
انتي زي ماقالت عنك
ارض بور. ست علي البطاااقه
سرقتني منها عشان عمرك ماكنتي حاتخلفي ولا تشوفي خلفه ابدااا في حياتك
انسانه مريضه بالانانيه
منار بصراخ وهي تصفع صابرينااا علي وجهها
مناار:ااااخرصي
بسسسس ولا كلمه
بسسسسسسس
اطلعي براااا
سبيني
براااااااااا
برااااااااا
دفعتها منار بخارج الغرفه
كانت بالارض تبكي بقهر وهي تنظر الي يداها المرتعشه
منار ببكاء:انا ضربتها
انا ضربتهاا
ملهاش غيري
حاتروح فيين
ركضت منار الي الخارج فوجدت صابرينا عند الباب سترحل
سرعان مااغلقت الباب
منار ببكاء:س سامحيني ي بنتي
سامحيني والنبي
عشان ربنااااا
اخر مره ارفع ايدي غليكي
والنبي ي ريناااا انا امك والله
انا الي ربيتك ي حبيبتي
اخذت منار يد صابريما التي لا تري شيء من كثره البكاااء
منار:بصي بصي
دي قسيمه جوازي من عصام ابوكي
شوفي التاريخ
ودي قسيمه جواز عصام وامل حاتلاقي التاريخ
اتجوزته بعد 3سنين يعني بعد مااتجوزته انااا هي الي اخدته مني
بصي حتي
دي شهاده وفاتهم ااهي
انا انا مكدبتش عليكمي في حرف واحد والله ماكدبت عليكي في حرف
دايمااا كنت معاكي صريحه
دايما اقولك ساامحي عشان عوض ربنا قريب
منار ببكاء:والنبي ساامحي والنبي ي رينااا سامحي
يعني جزاتي انك اخدتك ربيتك
كنتي عايزاني اخليهم يرموكي في الشااارع
كتبتك علي اسمي
اااه انانيه
بس مكنتش عايزاكي تحسي انك عايشه مع مرات ابوكي وان دا رد جميل
انا كان نفسي اعيش شعور الامومه
يكون عندي بنت
اغفريلي دي غلطه
دي دي غلطه واحده ي ريناااا سامحيني عليهاااا
ابتعدت عنها صابريناااا وهي تبكي وركضت الي خارج المنزل
منار بصوت عالي :بنتااااااي
بنتي
بنت
بن.
ب
فقدت الوعي
*********************
كانت صابرينا تمشي بلاهواده لا تعرف اين تذهب ولا اين ملجائها الدموع تغطي وجهها ولكنها اصدمت بالطريق بفتاه صغيره بالشارع
الفتاه:عشان ربنا يحبك هاتي جنيه
هاتي اي حاجه اكلها
ماكلتش بقالي يومين
هبطت صابرينا الي الفتاه وهي تري وجهها الذي تغطيه الاتربه
واعطتها المال الذي بحوزتهااا
الفتاه:ربنا يريح قلبك يارب ويحميمي ي هانم
يكرمك ي رب
صابرينا:ادعي لماما منار
الفتاه:ربنا يطولك في عمرهاااا يارب
ي بختك ي هانم عندك ماما خلي بالك منها ومتزعليهاش
صابرينا ببكاء رحلت وهي لاتزال تبكي
اهو انا من يومين كنت في حضن امي
قصدي حضن الست الي اوتني وحميتني من ظلم وغدر البشر.
وفضلت باكيه عليا وعلي مشاعري وخفت الحقيقه عني. وانا بكل عين بجحه وقويه عايرتها زي امي ماعملت فيها زماان
ومن امته كانت الامومه بالدم ي صابرينا
من امته الام الي خلفت ورمت وعيالها اتشردوا في الملاجيء والشوارع
زي الام الي اخدتهم وربتهم ونضفتهم وطهرت قلوبهم
من امته دي بتتساوي بدي
كانت صابرينا تمشي بتعب حتي وصلت بقدميهاا الي شقتها القديمه
رنت الجرس وسرعان ما فتح عمار باب الشقه
عمار بفرحه :صابرينااا
صابرينا:اقدر ادخل
عمار:اتفضلي طبعا دا بيتك ي رينااا
صابرينا:مش عارفه جيت هنا ازاي بس في حجات لازم اعرفها واولها شجن
قص لها عمااار كل شيء عن شجن وانها ارادت منه عذريه وعد اختها الصغري
وتحديدها له ولعائلته
كانت صابرينا تستمع ببرود
عمار:صابرينا ساكته ليه.
صابرينا:مستني مني اتفاجيء يعني
عمار:انا لو كنت عايز اخدعك مكنتش قولتلك بس انا مستحيل اخدعك ي ريناااا مستحيل
صابرينا:عايز تفهمني انك مااخدتش عذريه وعد
عمار:لما وعد جاتلي الشقه عطيتها حبوب مهلوس ووقتها هي لوحدها بقت تتخيل حجات وانتي عارفه بقي باقي اللعبه
صابرينا :اه جربتها سنه
عمار وهو يحتضن صابريناااا
عمار:صدقيني انا
قاطعته صابريناااا
صابرينااا:ششششش بس
انا عايزاك تحضني وبس ي عمار
روحي موجوعه محتاجه ترميم
كانت صابرينا بااحضان عماااار تبكيء وكانها وجدت ملجائها
تحدث عمار. بخفوت
عمار:الخيانه مش خيانه جسد
وواحده غيرك علي سريري
الخيانه في النظره واللمسه والمشاعر محبتش اخدعك واكدب عليكي ي رينا
محبتش اتجوزك من غير مااحميلم علي الي عملته
انا مش خاين ولا عمري كنت ليكي خاين
سامحيني مش حاطلب منك ترجعلي لانو صعب
بس سامحيني ي رينا والنبي
سامحيني
لم تسمع اي شيء من حديثه
لانها كانت تغط بنوم عميق
نظر لها وهو يبتسم
حملها بين ذراعيه الي غرفتهم ومن ثم وضعها علي الفراش برفق واخذ يلعب بخصلات شعرها الي ان غفي بجوارهاااا
*********×*****************
.........في قصر الشريف..........
كانت شجت بغرفتهااا تستحم وخرجت والمنشفه تلتف حول جسدها الابيض
وقفت امام المرآه تصفف شعرهااا
عز :احم احم
شجن بفزع :انت دخلت هنا ازاي
عز ببرآه :من الباب
شجن:وحياه طنط
عز:وحياه خالو
شجن:اطلع براااا
عز:ليه ي شوشو الحو هنا حلووو
شجن بغضب :عزز اخلص عايز ااي مني
عز:بصي بقي انتي بوستيني اربع مرات والفراش قفشنا في المكتب سواااا
شجن :نعم ي ادلعدي
وانت اي حد يبوسك
عز وهو يتخصر بيده:اهو دا الي حصل بقي
بكرا حانيجي نخطبك انا وماما
شجن :دا في احلامك
عز وهو يخرج هاتفه
عز:طيب انا بعت رساله لخالو يطلع فوق
عز كان يخلع ازرار قميصه
شجن بغضب :انت بتعمل ااي ي زفت انت
عز:ابومي بقي يقفشنا متلبشين ويجوزنا ويغسل عاارنا
شجن بغضب وهي تخرج سلاحه من الدرجه
شجن: لو قتلتك دلوقتي مااخدش فيكي ساعه سجن
عز:ودي تفوتني الخزنه فاضيه
نظرت شجن لمسدسها لترا الخزنه ووجدتها ممتلئه
في تلك اللحظه كانت بااحضان عز
عز:ماهو انا حااتجوزك يعني حاتجوزك
بالذوق بالعافيه بالبوليس حاتجوزك
ان شاله نتمسك بالفوط حاتجوزك
شجن:طب ابعد طاااب
عز:ليه بس كنت بعاين البضاااعه
بس بيضاااا 😉
شجن بغضب :هي ااي دي ان شاء الله
عز:سنتنا بيضا بااذن الله
خودي في الواسع كدا وخليكي لارج
انا حااجي بكرا علي السااعه 7😉
البسي الحته الي علي الحبل بقي عشان تعجبي
شجن ببرود :انت سننت ياابني اصلا
عز:والله الي متاكد منه اني بلغت
اي رائيك في تجربه عملي اهو تجربيني قبل ماتتخمي في الجوازه
شجن:عز اطلع برااا برااا
عز:طالع بس متزوقيش بس
****************************
اااااااليوم اااالتااااالي
في غرفه صابرينا وعمار
استيقظت من النوم وكانت لاتزال بااحضان عماااار
ابتعدت عنه قليلا
هو ظن باانها كانت نائمه ولاكن هي اصطنعت النوم لتستمتع بااعترافته لهاااا
ابتعدت صابرينا عنه وهي تنزع بلوزتهاااا كامله عنهاااا
وعادته لاحضانه مره اخري
بعد عده دقائق.....
استيقظ عمار فااستيقظت صابرينا وسرعاان مااخذت تبكي
صابرينا ببكاء:عملت فيااا ااي
عملت فيااا ااي
انطق
عمار:والله ماعملت حاجه والله ماعملت حاجه
داانا لسه بالجامه اهووو والله حتي
صابرينا ببكاء:لااا انت عملت فيااا حااجه
اكييد عملت فيااا حاجه
عمار:والله ماعملت حااجه
صابرينا:اومال الهوا قلعني البلوزه
عمار:والله ماعملت حااجه انا لسه بالبجاامه
صابرينا:مرمت شرفي وشرف بلوزتي في الوحل
عمار:بلوزتك !!!!!
صابرينا:اااه شرف هدوم البنت من شرف البنت
وانت لازم تصلح غلطتك
عمار:نعم
صابرينا :انت لسه حاتفهم تعالا هناااااا
ارتمت بثقل جسدها بين ذراعيه
صابرينا بهمس:هو انا لازم اعلمك
تصلح غلطتك ازاي
عمار لا يزال غير مستوعب ما حدث ولكنه فقد السيطره علي اخره جزء من عقله حين وجدها تقبله بشغف وحب
عمار وهو يغير الوضع حيث ارتمي بجسده علي جسدهاااااا وهو يهمس بااذنها كليمات اذابتها عشقا
عمار:ب ح ب ك ي رينا
اخذ كل ماهو له بحب ولطف ولين كانت كالزهره يخشي عليها من الهواء البارد
وختمها بصك ملكيته رافعا اعلامه علي ارضهااا
فهي الان احدي ممتلكاته الخاصه
بعد عده سااااعات
تحتضن جسده العاري وهي تنظر له بعينيه.
عمار:بحبك
صابرينا وهي تقبله علي شفتاه قبله سريعه ولكنه استغل الوضع وظل يتعمق بقبلات لا حصر لهااااا
ابتعدت عنه بصعوبه
صابرينا:انا لازم اسافر مصر
عمار:ليه ي رينا
صابرينا:لازم اشوف شجن في كلام كتير بينا
عمار:لسه مش مصدقاني ي رينااا
صابرينا :لو مكنتش مصدقاك مكنتش رجعتلك وبقيت في حضنك
عمار:ليه عايزه تشوفيها
صابرينا:مش انت الوحيد الي شجن ضغطت عليك
هي كمان اذيتني
اذيه كبيره قوووي
***************************
(في شقه نور الدين وريهااام)
كان عز برفقه والده ووالدته
عز:انا قررت اتجوز
ريهام:بجد ي حبيبي ميين
عز:شجن
ريهام بغضب :شجن ميين
عز:بنت خالو عاصم
ريهام:اشمعناااا شجن
عز:بحبهااا ي امي
ريهاام:وانا مش موافقه
نور الدين :طب روح انت ي عز وسيبنا انا ومامتك شويه روح
عز:بس
نور:مبسش ي واد امشي يالا
ذهب عز وترك والده ووالدته جالسون
نور:في ااي ي ريهام مالها شجن
ريهام:مالهاش جايه تنتقم بس مني في ابني علي الي عملته زمان في وعد
نور:ااي الاثبات بتاعك لدااا
ريهام:قصدك ااي
اني بتبلي عليهاااا
نور:ويمكن كل دي اوهام ملهاش داعي وبعدين الولاد حايتجوزوا افرخي ليهم بلاش هواجسك دي تبوظ فرحتهم بلاااش
ريهام :هواجس
طيب
ريهام في سرهاااا :انا لازم اقابلك ي وعد
اظن ان 24سنه كافيه قوووي وانتظرت كتير ووقت المراجهه قرب
تركته ريهام وذهبت لغرفتها وارتدت ملابسهااا
نور:رايحه فيين
ريهام:حااتمشي شوويه تعبت من القعده
*******************************
استقلت سيارتهااا وذهبت الي قصر االشريف
....في جناح وعد.....
دخلت ريهام الجناح علي وعد
وعد بغضب :انتي
...........................******...............................
.....في شقه جاااسم .....
وبالتحديد في غرفه نوم وعد وجااسم
كانت بالفراش تبكي وتئن بصوت مكتوم بتلك الوسااده
خرج من الحمام والمنشفه تلتف حول خصره والاخري يجفف بها خصلات شعره المبتله
القي نظره عليها وجدها تغطي وجهها بالوساده وسمع انين مكتوم بتلك الوساده
جاسم في سره :ماشي ي وعد حاافضل لامته افهمك طيب ي وعد
اقترب من الفراش حتي اصبح يقف مقابلا لراسها
جاسم وهو يلوي شفتاه وتحدث بصوت سمعته
جاسم بااقتضاب :ماشي ي وعد
موافق
رفعت راسها الذي اكتسي باللون الاحمر القاني
ونظرت له
وعد:موافق علي اي
جاسم:نروح للشيخ
قفزت وعد الي احضان جااسم الذي سرعان مااستغل هذا وهو يقيدهااا بذراعيه
بعد بضعه ثواني
شعرت وعد بفداحه ما افتعلته فجسدها عاري لا يغطيه سوي ذراع جاسم
وعد بخجل : ج جاسم ابعد
جاسم ببحه مثيره تحدث :طب اضحكيلي ضحكه من بتوع برااا دوول
وعد وهي تعانق عنق جاسم بذراعيها تحدثت
وعد:تؤ تؤ
جاسم وهو يرفع احدي حاجبيه
جاسم:خلاص خلصت حاجتي من جارتي
وعد بضحكه خليعه :هيهيهيهيء
جاااسم:اموت انا في المعاااااصي
ارتموا الاثنان في الفراش وهو يقبل كل انش بوجهها ولكنهم سمعا صوت جرس الباب
وعد بخفوت :جاسم اوعي
جااسم:مش هنا مش هنا مش حانفتح لحد
وعد:بطل لتكون نغم جت من عند عمتهااا
جاسم:يوووه
مراتي مش عارف استطفرد بيهاااا
ويضحكوا علينا ويقولوا الحلال طعمه حلوووو
اومال انا الي منظور في ام الجوازه دي
اخذت وعد تضحك علي حديثه
جاسم:اضحكي اضحكي دا الي بااخده منك ي اختي ضحك وبس
افعال لاء بتكشي لورا زي العيش الفينو
وعد:طب افتح
جاسم وهو يرفع احدي حاجبيه تحدث
جاسم: ي شيخا
دا انا لو شاقطك من اي حته كنا حانعرف نعيش في الحرام اسهل من غير ازعاج
هو ابوكي حاطط عينه في الجوازه نظرني
متبصليش بعين قوويه شوف اي الي مدفوع فيا
وعد:طب يالا بس
شوف لتكون نغم ي جاااسم
جاسم:حااااضر اهو رايح
ارتدي سريعاا جااسم بيجامه وذهب ليفتح الباب
وعد :استني رايح فييين
جاسم باابتسامه :كنت عارف اني مااهونش عليكي
ومن ثم فتح سحاب البيجامه مره اخري
وعد بضحك :لا مش قصدي ترجع
بس امسح الروج الي في وشك دااا
جاسم بغضب :سبيه مش ماسحه
واياكي تقومي من هناااا
بالله لو الاقيكي لابسه احلف مانروح عند شهلوب
وعد:اسمه شلهوف
جاسم:كله حاتاكله النار ي ختي متستعجليش
ذهب جااسم ليفتح الباب فوجد سيده مسنه تتوشح بالسواد
فاطمه وهي تضع يدهاا علي صدرها
فاطمه:ي ندامتي
انت مين
جاسم:المسيح الدجااال
انتي الي ميين ي حجه
فاطمه: مابراحه ي جدع انت في ااي مالك خضتني
وسع كدا عشان السلم
دخلت فاطمه وسط غضب ونفور جااسم
جاسم :ممكن اعرف حضرتك ميين
فاطمه:انا الحجه فاطمه جارتكم
جاسم :هو انتي
فاطمه:انت تعرفني
جاسم:لا وصلتني حاجتك بس
فاطمه بضحك :انتوا زي ولادي
اخرجت فاطمه من صدرهااا شريط برتقالي
واعطته لجااسم
فاطمه:خود ومتخليش وعد تشوفه
جاسم بصدمه :هالله هالله ي عبدالله
والحارس الله
ارجوانه !!!!
فاطمه:اهي دي متطلعش غير للحبايب
وشوف بقي شغلك وبلاش العطله الي انتوا فيهاا دي
جاسم وهو يعيد لها الشريط
جاسم:لا شكرا مش عاايز خوديه
اخذته منه فاطمه وتحدثت
فاطمه:عندك حق مفعوله مش قووي
خد دي حبايه فياجرااا
جاسم :حبايه فيجرا !!!!
ومالك جايه علي نفسك كدا لييه
فاطمه:والنبي اخر شريط خدوا عصام الي في الدور التاني
حاابقي ابعتلك بكراا واحد مشي حالك النهارده بيهاا
جاسم بغضب :ي ست انتي شويه كمان
وتطلعلي إبر بالمره
فاطمه:عندي ي ضنايا بس استناني اجيبهوملك
من الشقه
جااسم:لالالالالا مش عايز
مش عايز
قوليلي بس حضرتك عايزه ااي
فاطمه وهي تضع الحبوب بصدره
وتحدثت
فاطمه:يوووه فكرتني
المهم وعد قالتلك عن الشيخ شلهوف
جاسم بااقتضاب : اه
فاطمه:متزعلش ي بني احنا نروح عنده ونشوف اي سبب العطله عندك
جاسم بغضب :ماتحسني ملافظك ي ست انتي
اي الي بتقوليه دااا
فاطمه:ي ضنايا متزعلش انت زي عيالي
قصدي نعرف الي معطل موضوع الخلفه
وكل دا طبيعي بيحصل بين اي اتنين متجوزين
والعيبء الكبير عليك
انت لازم تشد حيلك شويه كدااا عشان تجيبوا حتته عيل يلعب وسطيكوا
المهم احنا بقي نروح للشيخ بكرا يشوف العطله فين
جااسم:يوووووه حاتقولي عطله تاني
فاطمه:بلاش كسوف لا حياء في العلم ي ابني
ياله بقي حاافوت عليكم الساعه 6 عشان نروحله
جاسم:طيب
فاطمه:ابقي بلغ سلامي لوعد
العواف انا بقي
جاسم:عوافك معاكي ي حجه فاطمه
خرجت فاطمه وتحدث جاسم بسره
جاسم:حجه فاطمه دي حجه في ااي دي ي خوياا
الوليه ماشيه توزع فياجرا علي الكل
يخربيتك
*********************
اااااليوم ااالتااالي
ارتدت وعد ثوبها الاخضر
ووضعت بعض من الميك اب الخفيف
وارتدي جاسم حله سواداء
جاسم:عارفه مكان الزفت داا فيين
وعد:متقولش كدا عليه ي جاسم حرام
جاسم وهو يستشيظ غضبا :حاضر ي ست وعد ممكن تقوليلي مكانه فين
وعد:دلوقتي ماما فاطمه تيجي وتوصلنا
جاسم:هي حاتيجي كماان
وعد:ااه طبعا عشان تطمن علينا
جاسم:ومااالو
سمعوا صوت جرس الباب
فذهبت وعد ورحبت بالحجه فاطمه التي سرعان مااخذتهم الي الشيخ
...في منطقه المهندسين...
ترجل جاسم من سيارته هو ووعد وفاطمه واخذتهم فاطمه الي بنايه فخمه
جاسم:احنا رايحين فيين
فاطمه:عند الشيخ شلهوف
جاسم:وهو ساكن هناااا
فاطمه:لااا دا مكتبه
جاسم وهو يرفع احدي حاجبيه : مكتب!!!!!
ي حلاوه
الدجالين ليهم مكاتب
صعدوا للاعلي بالاسانسير الدور 10
ودخلوا مكتب من خمسه غرف
غرفه للاستقبال والحجز وغرفه الاستراحه وغرفه الحمام و اخري للمطبخ
وغرفه الشيخ
ذهب جاسم الي السكرتيره وتحدث
جاسم:عايزين نقابل الشيخ
السكرتيره:ممكن اسماء حضراتكم ي فندم
اعطي جاسم الاسماء للسكرتيره
السكرتيره :100دولار ي فندم
جاسم:نعم
السكرتيره:حضرتك بتدفع هنا 100دولار عشان دونت الاسماء
وبتدفع في الاستقبال زيهم
جاسم:بالعمله الصعبه كماان
اشمعنااا دوول كلهم شويه بخور وضلمه وبتتنصب النصبايه عاادي
السكرتيره:حضرتك دا مكان محترم مفيش الكلام داا وانا بعمل كدا عشان تعرف تكشف غير كدا بيستنوا في قوائم الانتظار لشهور
وعد:جاسم عشان خاطري
جاسم:حاضر ي وعد حاضر
اعطي جاسم السكرتيره 100دولار
اخذتهم السكرتيره الي غرفه الاستقبااال
جلس جاسم في الغرفه برفقه وعد وفاطمه
وعد بهمس تحدث جااسم
وعد:جاسم هي الست الي هناك دي بتعيط ليه
جاسم بنصف عين تحدث :عايزني اخدها في حضني اطبطب عليها يعني ولا ااي
لوت وعد شفتاها وتحدثت
وعد:هو انت زعلان مني ليه كل دا عشان مبخلفش
جاسم:انتي مش مقدره مكان النصب
الي احنا فيه دا ي وعد
وعد وهي تنظر للارض بخجل
ثم سمعوا صوت الفتاه تزداد في البكاء اكثر
فاطمه وهي تتحدث مع الفتاه
فاطمه:مالك ي حبيبتي
فيكي اااي
الفتاه ببكاء :اصل اصل
فاطمه:مالك قوليلي داانا زي ماما
الفتاه:اصل جوزي بيشوفني قرد اعاااااااا
ضربت فاطمه علي صدرهاا تشهق بقوه
فاطمه:ي ندامتي
قرد
لييه ي حبيبتي داانتي بدر منور
الفتاه :الشيخ قالي
ان عاشقني جني ومكره جوزي فياااا
فاطمه:ربنا ياذي الي بياذي
الهي مايكسب ولا تفرح يالي بتاذي الناس
جاسم في سره:يشفي الحمير ويضرك ي بعيده
قرد ااي يالي يكلك قطر داانا الي قرد
اتت السكرتيره وتحدثت لجاسم
السكرتيره :اتفضلوا حضرتك الشيخ في انتظارك
هب جاسم ليدخل ولكن السكرتيره قاطعته
السكرتيره:100دولار علي الفرد
جاسم:نعم مش كانو 200 بس ودفعتهم
السكرتيره:حضرتك كتبت اسمك واسم زوجتك بس انتوا 3افراد والفرد 100دولار
جاسم وهو يرفع احدي حاجبيه ناظر لوعد
جاسم:وماالو
اعطي السكرتيره المال ودخل غرفه الشيخ شلهوف
الغرفه عباره عن شيخ يرتدي جلباب رمادي اللون جالس علي مكتب فاخر
جاسم:السلام عليكم
شلهوف :وعليكم السلام ورحمه الله وبركااته
حي حي حي
اشار لهم بالجلوس فجلسوا
وجلسوا في المقاعد المقابله للمكتب
الشيخ:هاا اي المشكله بقي الي جايين فيها
تحدثت فاطمه : بنتي بقالها متجوزه 5شهور ولسه محبلتش
الشيخ وهو يحك لحيته :اامممم
نظر الشيخ لوعد وجاسم وتحدث
الشيخ:تعالوا معاياااا
اخذهم الشيخ الي غرفه مكونه من قعده عربي
جلس الشيخ وامامه مبخره
ظل يرمي البخور ويتحدث بكليمات مبهمه
جاسم في سره :ايوا ابتدينا شغل الدجالين
حي حي ودلوقتي يقول اسماء صابون مواعين
الشيخ بكلمات مبهمه
الشيخ:شنخور خد البخور ونول
شخشخو شخ شخ شخ شخوااا فالشخواا شخشخوا شخشخوا عشان ش شيخوا في البلاعواااا
زرزور زوزوووه زعطور احييه اح
اخييه اختوبهو
شخنور
شنخور
شنخور
احييه ه احيييي
وظل يكتب بااحرف غريبه عجيبه بالدماء
جاسم في سره :اتفووو عليك ياابن الكلب
تحدث شلهوف وهو ينهج من التعب
شلهوف :هم هم هم هم هم
فاطمه:في ااي ي شيخ حصل ااي
شلهوف :ولا عمركم حاتخلفوا ابداا
فاطمه وهي تضرب علي صدرها :ي نداامتي
جاسم بتهكم : طب جرب تاني اتلاقيهم قافلين
ولا يكون العيب مني
شلهوف: لا العيب فيهااا هي
وعد ببكاء:ف فيااا اناا ازاي
جاسم :ازاي فهمنا يعني
شلهوف :عاشقهااا جني سفلي وساكن رحمها
مستوطن هو وعشيرته في رحم زوجتك
جاسم:ي رااااجل
فاطمه: ي حبيبتي ي بنتي اشتاتا اشتوت
لا توذنا ولا ناذيكم
وبعدين ي شيخ نعمل ااي
كانت وعد تبكي بشهقات متتاليه
شلهوف :بص ي ابني امسك الورقه دي وتجيبها من محل العطاره بتاعي في السيده زينب
لان الحجات المطلوبه دي نادره
وخلي معاكي عمله صعبه لانهم بيتعاملوا بالدولار
جاسم وهو يرفع احدي حاجبيه :لا والله بالدولار بردو
امممم مااشي
وعد ببكاء تحدثت :طب حايمشي ازاي ي شيخ
شلهوف:متقلقيش حانحرقه وحاتقدري تخلفي وتبقي ام
شعر جاسم بالاختنااق
جاسم:طيب عن اذنك احنا بقي
اخذهم شلهوف للخارج
خرجت وعد وفاطمه التي مازالت تبكياان علي حالهم
جاسم:انتوا بتعيطوا علي ااي
فاطمه:اما انك راجل معندكش احساس صحيح البنت عاشقها جني ومانعها من الخلفه وانت مش هامك
جاسم:طيب اركبوا يالا عشان نمشي
اخذهم جااسم الي عياده الدوكتوره نسرين بالمشفي التي يمتلكهاااا
اوقف السياره اسفل المشفي
فاطمه:انت حايبنا هنا نعمل ااي ي ابني
جاسم:حااثبتلكم ان الي روحناله دا واحد نصااب
وعد ببكاء: بس انا عليا جن
جاسم وهو يرفع احدي حاجبيه تحدث
جاسم: شوفتيه
وعد:اااي
جاسم:وعد انت ازاي مقتتعه بالتخاريف دي
وعد:بس دي خقايق موجوده وربنا ذكرهم في القران
جاسم:ااه وانا مصدق انهم موجودين بس الدجال داا واحد نصااب انا مش بخيل ولا المشكله حكايه فلوس
انا عملت كدا بس عشان اريحك وفي نفس الوقت مش حاتخسري حاجه لما الدكتوره تكشف عليكي
وتفرقي بين العلم والجهل
وعد بيأس :حاضر
اخذ جاسم وعد والحجه فاطمه الي حجره الكشف
ومن ثم
بعد ربع ساااعه
تحدث جااسم :هاا ي دكتوره نسرين ممكن اعرف سبب تاخير الحمل
ابتسمت نسرين وتحدثت
نسرين:لا تاخير ولا حاجه
مبروك ي جاسم بيه المدام حاامل
جاسم بفرحه غير مصدق مايحدث :دا بجد
نسرين:اه والله بجد حامل في 4اسابيع كمان
اخذ جاسم وعد باحضانه التي لاتزال لاتصدق مايحدث لهاا
وعد بصدمه تحدثت :دا بجد
جاسم وهو ينظر لهاااا وقد تناسي تماما وجودهم
وقبلها علي شفاهيها قبله اخذتها من حزنهااا نقلتها الي الواقع السعيد
نسرين :احمممم احمممم
فاطمه وهي تضحك ونظرت للطبيه :انتي متجوزه
نسرين:الحمد لله
فاطمه: اتكسفتي تبقي عروسه جديده صح
نسرين بخجل :صح
اخرجت فاطمه من صدرحها شريط الفيااجرا ودسته في بالطو الطبيبه
فاطمه:اديه لجوزك وادعيلي
نسرين ارادت ارجاعه
فاطمه:النبي قبل الهديه
وكلكم زي ولادي
ابتعد جاسم عنهااا بصعوبه يزيل دموعها بيده
وعد :يعني انا مش لابسني جني
جاسم بنصف عين :بردو ي وعد
وعد وهي تبتسم :بهزر ي جسومتي
متبقاش زرزور كدا
نسرين :احم احم
جاسم :احم اسف بس من فرحتي
نسرين:عموما الشهور الاولي بتحتاج راحه ومفيش اي مجهود من اي نوع
فاهمني طبعا ي دكتور جاسم ودا لان بنيه جسمها ضعيفه وسنها كمان
.جاسم :مفهوم مفهوم ي دكتوره
اخذ جاسم وعد وفاطمه واوصلهم الي المنزل
واستاذن منهم وسيعود
*******************
في مكتب شلهوف
كان الام جالسه برفقه ابنتهاااا المريضه
الام:الحقني ي شيخ بنتي بتضيع مني
نظر شلهوف للفتاه وكانت ساحره في غايه الجمال ولكنها تتصرف بتعب وهي تريد نزع خصلات شعرها
اعطي شلهوف كوب ماء الي الام
شلهوف:شربيها الميه دي مقري عليها قران
اعطت الام الماء للفتاه التي ظلت تصرخ
شلهوف :اطلعي برا في الانتظار ومتدخليش دلوقتي
الام:وبنتي
شلهوف:بنتك عليها جني سفلي من المقاابر
ولازم اطلعه
حاافتح بوابه سفليه من تحت الارض ووجودم في احتمال تتلبسي وبنتك تموت
الام:لالالا ارجوك اهم حاجه تبقي كويسه
شلهوف :اطلعي
خرجت الام من الغرفه وظلت في الانتظار تدعو وتقرا الايات القرآنيه
كان شلهوف جالس يبتسم بشر الي تلك الفتاه الصغيره تكاد تكون في الخامسه عشر من العمر
شلهوف باابتسامه سمجه
قد وضع لهااا منوم ولكنه يتلف الاعصاب حتي تجهد خلايا المخ ويغط الشخص الذي اخذها بنوم عميق لايشعر بااي شيء
شلهوف باابتسامه وهو يراها نائمه امامه
خلع جلبابه
وذهب اليها يفك ازار قميصها فظر نهديهاا ناصع البياض من اسفل القميص
شلهوف هجم عليها يقبلهااا بشهوه ويداها تتجول علي جسدهاااادون خجل
............في الخاارج..........
دخل جااسم المكتب ولم يستمع لاي احد
ومن ثم دخل الانتظار وجد ام تبكي
ولكنه سرعاان مااقتحم المكتب
ووجد الدجال المدعي الايمان يقبل الصغيره بقرف
هجم جااسم علي المدعي
وهو يلقنه الضربات بمعدته ووجهه وكافه اجزاء جسده
جاسم :ي حيواان ي مدعي ي ابن الكلب
الام وهي تبكي بنتي
الام :بنتي. بنتي ردي عليا ي ضناايا
عملت ااي في بنتي
شلهوف بغضب:بوظت الجلسه بتاعه العلاج
جاسم وهو يضربه بقوه :لسه حاتمثل الكدب
وتدعي بااسم الدين
ضربه جاسم بقوه حتي فقد شلهوف الوعي
ذهب جاسم الي الصغيره وجس نبضها
جااسم :متقلقيش ملحقش يعملهاا حااجه
لازم تتنقل فورا المستشفي
نبضهاا ضعيف وشكلها عندها التهاف في الاعصاب نتيجه تورم حول العين
لازم بسرعه تتنقل المستشفي
اخذ جااسم الصغيره والام بسيارته المشفي
بعد سااعه
خرج جاسم من غرفه العملياات
الام:طمني ي دكتور مالها
جاسم:متقلقيش هي دلوقتي بقت احسن
الام ببكاء:الحمد لله اشكرك ي رب الحمد لله
جاسم:اي خلي واحده زي حضرتك تروح لدجال
الام:الدكاتره قالوا انها مستحيل تبقي طبيعيه زي باقي البنات
وانا قلبي كان واجعني عليها لما الاقي بنتي عندها مرض التوحد
جاسم:اه فقولتي تروخي لدجال يساعدك بعفاريته
يرجعها لعقلهااا
وتتعدي علي مشيئه ربنااا
كانت الام تبكي بصمت لا تستطيع الحديث فهي كانت مقبله علي ذلك ولكنها لم تقدر عواقب الامور
جاسم:المهم هو حاول ياذي بنتك
ولولا ربنا الي وصلني في الوقت المناسب
كنتي حاتضيفي علي انها عندها توحد +بقت خاطيه
وشوفي عقابك حايكون ازاي ولا اللوم الي حاتحسي علي اهمالك ليها
الام:لالا انا حااسجنه ابن الكلب دااا
حااشرب من دمه
جااسم:ياريت قبل ماياذي غيرك
ودا تقرير المستشفي
وانا موجود لو احتجتي شهادتي معاكي
تركهااا جااسم عائدا الي منزله
************************
في شقه جاسم ووعد
كانت وعد حالسه برفقه فاطمه بالصالون
فاطمه:مبروك ي وعد
وعد:تسلميلي ي ماما فاطمه
فاطمه:بقولك ااي ي وعد عايزاكي تقربي من جاسم اليومين دوول
دوول مهمين عشان البيبي
وعد:بس الدكتوره قالت الراحه
فاطمه:دي موكوسه داانا عطيتها شريط السعااده
وعد:بجد
فاطمه:هو انا حااكدب عليكي
لقيتها بتبصلك جاامد لما جاسم بيبوسك
فعرفت انها جديده وعطيتهااا شريط بحالو
يالا ربنا يقدرنا علي نشر السعااده
وعد:قلبك طيب ي ماما فاطمه
فاطمه:لازم اول ماجاسم يجي تخلي بالم منه وتقربي منه وتحتفلوا بالبيبي الجديد
عارفه القانون ي وعد
وعد:كلما زادات السفاله قل الرفض هيهيهيء
فاطمه وهي تلخذها بااحضانها
فاطمه:تربيتي وبنتي الي مخلفتهااش
سمعوا صوت جرس البااب
فاطمه:خليكي حاافتح انا
وعد:حااتعبك ي ماما
فاطمه:دي شقه بنتي
لا تعب ولا حاجه زمانه البأف جوزك
فتحت الباب وظهرت هند
هند بتكبر :دي شقه وعد الشريف
فاطمه:ايوا انتي مين
ابعدتها هند عنها بيدها وتحدثت
هند:قولي لستك ان والدتها هناااا اوعي
دخلت هند وسط سخط فاطمه عليهااا
هند: وعد انتي ازاي مشغله البهايم دوول عندك
وعد :ماما
هند:حبيبتي ي بنتي
اقتربت هند من وعد لتعانقها ولكن وعد استدارت بجسدها بعيدا عنهااا
هند:وعد
وعد وت
هي تتحدث الي فاطمه
وعد:ماما فاطمه انا تعبانه لو سمحتي حاادخل انام طبعا البيت بيتك ي ماما فاطمه
اي حد تاني هناا لاء
ذهبت وعد الي غرفتها كي تستريح قليلاااا
فاطمه بتكبر :معلش اصل انا جارتهم وزي امهااا لما تصحي ابقي اقولها انك شرفتي
تشربي حااجه ي هانم
هند بغضب
ذهبت وتركت الشقه
هند:حتي انتي ي وعد
بكرا حااوريكم كلكم حاااعمل ااي فيكم حانتقم منكم واحد واحد
وانت اولهم ي عااصم انا تحرمني من كل حااجه حاي فلوسي ودهبي تاخدهم مني
مش مشكله حاارجع بيتي القديم في الحاره الزباله الي كنت فيهاااا
بس والله لانتقم منكم كلكم
************************
اقتبااس من الحلقات القادمه
كان عز يضربهاا بقوه علي وجهها
عز:خونتيني مع مين
انطقي
شجن ببكاء:انا انا
عز وهو يضغط علي فكهااا
عز: كلكم خونه كلكم للبيع
المأذون جااي دلوقتي
بعد سااااعه
اتي اليها وهو يرمي عليها ثوب اسود
عز:البسي دا وتعالي ورايا
شجن ببكاء:عز
عز:الماذون برا
مستحيل تبقي علي ذمتي لثانيه واحده
اخلصي
برعايه جروب ورده صابرينااااا
للي حابب اسلوبي ومزيد من القصص
غدر القاسم
كسرني ولكن
غريمي
Sabreena HarHasH 💔
الفصل 30
****
.....................
......في قصر الشريف.....🏠🏠
في جناح وعد
كانت بغرفتهااا جالسه بااسترخاء الا ان رات ريهام امامها
تحدثت ريهام
ريهام :اظن ان 24سنه وقت كافي
ودلوقتي من حقي الكلام
تحدثت وعد ببرود وهي تنظر لمجلتها
وعد :اطلعي برا
لا المكان ولا الزمان حان ولو بعد 100سنه ولاخر يوم في الحياه لا حااصفالك ولا حااسمعك
مبقاش من حقك اي حاجه
اطلعي براااا
ريهام :النهارده ي قاتل ي مقتول
والاكيد انك حاتسمعيني
وقفت وعد وهي تقبض علي ذراعها تنوي القائها خارج غرفتها لكن ريهام تمنعت الخروج واغلقت الباب بالمفتاااح
ريهاام:حاتسمعيني يعني حاتسمعيني مش بمزاجك ترفضي مقابلتي
لازم تسمعيني
وعد بغضب : يووووه
اطلعي براااا ي ريهاام انتي مبتفهميش
ريهاام بغضب اكبر وصوت عاال
ريهاام:لاء يعني لاء مش طالعه برااا وحاتسمعيني
وعد بغضب :في ااي حايتحكي
لو حاتتاسفي وتعيطي والشويتين الي كنتي بتعمليه زماان
انتي مكسرتيش لعبتي
انتي طعنتي في شرفي ولبستيني قضيه زناا ي صاحبتي ي اختي ي حبيبتي
ريهام :كلنا غلطنا ي وعد واتلعب علينا
وعد: اه كلنا غلطنا
نفس الاسطوانه المشروخه
بتاعه عيله الشرريف العظيمه
مظلوم
غصب عني
سبب الشغل
كسرتوني وذلتوني وهنتوني وفي الاخر كلمه sorry
وعد:Iam so sorry
ريهام:بقيتي قاسيه ي وعد
وعد:مااسمهاش قاسيه
اسمها شربتها من قسوه قلبكم عليا زمان
ريهام ببكاء تحدثت
ريهام :وعد لو سمحتي اسمعيني المرادي وبس
وعد ببردو :لاء
تحدثت ريهام برجاء : الموضوع الي عوزاكي فيه مش عاوز عند
فالوسمحتي اسمعيني
وعد:مفيش بينا مواضيع تتفتح او يتحكي فيها
ريهام بعند:لا في ي وعد في كتير قوووي
لازم تسمعيني وتفهمي الي حصل زمان وتسامحيني
خلينا نتصافي بدل ما الولاد يكرهوا بعض
وعد وهي تدور حول ريهام عده دورات حولها كانها تقيمها
وعد :نتصاافي.
فاكره لما بوست ايدك عشان تسمعيني
كان ردك ااي ي صحبتي
بنت حرام
خاطيه
طالبه مني اسمعك ليه
السنين والخلفه والولاد غيروا جسمك وعقلك وتفكيرك ووهموكي بحجات مستحيل انها تحصل
ريهام:اديني فرصه احكيلك الي حصل زمان. حاتعذريني ي وعد
وعد: اعذرك!!!!!!
اعذرك علي ااي ي اختي ي صحبتي
اعذرك علي طعنك في شرفي
ولا اعذرك علي المكان الي اتحطيت فيه روايات ورده صابرينا
مع الرقصات
وبتوع الدعاره
و الشمامين
ولا عايزاني اعذرك علي الراجل الي اتفقتوا معاه انتي واخوكي عشان تاذوني وتلبسوالي قضيه الزنا
بلاش نتكلم في القديم سبيه مع الاموات
مدفون
لاتوجعني ولا اوجعك
ابعدي عني وعن بنتي بس
واطلعي برااا بقي سبيني في حالي
رفضت ريهام الخروج
وظلت واقفه وتقربت من وعد تستعطفه
ا وهي تمسك بيديها
لكن وعد نفضت يداها بعيدا عنها واستدارت بجسدها
ذهبت لها ريهام وتحدثت
ريهام:لا ي وعد مش هطلع ولازم تسمعيني
وتعرفي كل الي حصل زمان ده
انا بعترفلك اني غلطت فيكي واذيتك وذليتك
بس مش ب ايدي والله
وعد بتهكم :اه انتي حاتقوليلي غصب عنك ماهي اعراض الناس وشرفهم لعبه في ايديكم
اخوكي يشتريهم وانتي تفضحيهم
ريهام :حقك تقولي اكتر من كدا بس اسمعيني الانتقام وقتها كان عاميني
زي ماهو عامي عيون شجن
وعد بغضب تحدثت :متدخليش بنتي
في الموضوع ي ريهاام
ريهام:بنتك في الموضوع من زماان ي وعد بنتك جت هنا بس عشان الانتقام
تنتقم مني ومن ابوهاااا
وبتاذي ناس كتير ملهااش ااي علاقه بالموضوع
قلب بنتك كافر خالي من الحب مغروس فيه قسوه وحقد وغل
عمرك ماكنتي كدا لا انتي ولا عاصم كدا
بنتك دي شيطان
وعدوقد رفعت يدااها كي تهوي علي وجه ريهاام
وعد:اخرسي
انا بنتي مش بوساختكم ولا عمرها حاتكون كدا
ريهام وهي تضع يدها علي وجهها وتحدثت بااستهزاء
ريهام:بنتك وساختها عديتنا بمراحل ي وعد
تعرفي الفرق بينا زمان وبين بينتك دلوقتي ااي
حااقولك
وعد:مش حااسمع منك حااجه برااا
ريهام:لا مش برااا وحاتسمعي كل حااجه مش بمزاجك الموضوع فيه ولادنا الي حايدمروا بعض
زمااان
كنت البنت الغلبانه الي مش فاهمه حاجه حبيت الدكتور بتاعي الدكتور الشمال الي بس كل همه انو يخرج مع دي ويدمر دي وياخد دي
وانا مكنتش عارفه ااي حاجه غير اني بحبه وخلاص
وانتي كنت شاهده علي حبي ليه
وعد ببرود:اي واحده بتفتكر ذكريااتها القذره مع اول حب عاشته دا ماله ومال بنتي
ريهام وهي تمحي دموعها :عندك حق
فعلا الذكريات دي كانت اقذر ذكريات انا عشتها
خصوصا لما حبيبي الي عشقته اكتشف انو زرع في قلبي الحقد تجاه اخويا وصاحبه عمري وقالي انهم جم ليله الفرح وحقنوني بمرض الايدز
وعد بتهكم :والله
امممممم
ريهام:وقتها اسودت الدنيا حواليااا وقررت انتقم منك ومن عاصم بس قاسم قالي انك بتخوني عاصم وانك معاكي راجل
كل الي عملته اني قررت افضحك وخلاص وروحت النيابه والباقي انتي عارفاه
وعد: اي الذكاء دااا
حلووو يعني انتي وقااسم الي خططتوا لدا عشان تفضحوني
قاسم قالك وعد غلطانه تروحي جري تنتقمي
طظ بقي انها صاحبتك واختك وانها مش ممكن تعمل اي حاجه من دي
مش مهم
الحب عامي عيونك والانتقام سيطر عليكي
فتروحي تنتقمي وخلاص
وعد :طب انا حااعمل فيكي كدا لييه ي ريهاام هااا لييه
ريهام:عشان عاصم شريك نور ومن مصلحته اتجوز نور
وعد:امممم وانا عشان مرات عاصم اكييد ساعدته
لا برااافو والله
اخترعتوا حجج عشان تصدقوا بعض بيها
برااافو والله
ريهام:خليني اكملك
وعد بتهكم : انتي فاكره الي حكيتهولي دا يشفعلك واحد في الميه اني اسامحك
ريهام:متسامحنيش انا سامحيه هوو
وعد:هوو هو مين
ريهام:عاصم
وعد:اي كان مجبور هو كمان وانا معرفش
ريهام:شوفتي كل العيله من لما جيتي
ليه مسالتيش عن العميد
وعد ببرود :ميهمنيش
ريهام:زمان عاصم كان خاطب بنت العميد مريم
وعد ببرود :حكالي كل حاجه عن مريم وسيلااا وانو ساب خطيبته مريم عشان يتجوز سيلااا
ريهام : مريم ماتت وهي حامل في 3شهور ي وعد
وعد:ي سيتي البقاء لله
ريهام:العميد كان عارف ان مريم عاشقه عاصم ولا يمكن انها تتجوز غيره او تفكر في غيره
مريم لما عاصم سابها حاولت تنتحر اكتر من مره
وخالو قرر انها تسافر تغير جو في اسكندريه
بس عشان تنسي عاصم
بعد جواز عاصم بسيلاا والحياه السعيده الي عاشها معاه
اتفاجئنا بموت مريم
بس مكناش نعرف انها حاامل
عاصم فضل مع خالو عشان يواسيه ويكون جمبه وميعرفش ان خالو شاكك فيه
وعد:قصدك ااي
ريهام:خالو بعت رساله لعاصم بيقول فيها ان سيلا في المكان الفلاني مستنياك هي وبنتها
وعاصم من عذاب الضمير والي عمله زمان فيها مكدبش خبر اكيد لاقها وحايبوس ايديها عشان تسامحه
وعد :وبعدين
ريهام: اول ما راح هناك انضرب علي راسه وفاق في مكان مجهول بس الوحيد الي معروف بالنسبه ليه العميد
العميد عمل فيه كدا عشان ينتقم منه علي الي حصل في بنته زمان
ودي مكنتش خطته الوحيده
هو الي زمان بعت عاصم لسيناء عشان يموت هناك
بس بنت سيناء حبته ومنعت موته
المهم
الانتقام كان انك تسبيه
العميد كان عارف قد ااي عاصم بيحبك
قرر انك تكرهيه اكتر وتسبيه
بعتلك الراجل الجناح عشان يوهمك انو تبع عاصم وعاصم عشان يحميكي قالك ان سيلا رجعتله وانو مش محتاجك
وطلقك
والباقي انتي عارفاه
اخذت وعد تصفق بحراره عده مرات بيديها وتبتسم بااتساع
وعد : 👏👏👏👏👏
برافو قووووي
ينفع فيلم تصدقي
ريهام ببكاء : اه هو فعلا فيلم واتعمل علينا كلنا
العميد وقاسم اتحالفوا ضدنا
وعد:حااصدقك
لو العميد عمل كدا زي مابتقولي عاصم جالي النيابه عشان يخرجني
ليه استمر في التمثيل بالرغم انو هرب
ريهام:خالو خطف بابا وماما عشان يضمن عاصم ميقولش الحقيقه وكمان كان عايز يقتلهم ويخلي عاصم وحيده من غير اهل عشان سعيش نفس الي عاشه
وقتها لو كان قالك كنتي حاتسامحيه وترجعيله
والعميد كان سهل انو ياذيكي
وعاصم مكنش عايز يخسرك زي سيلااا
وعد:دا ااي الاكشن دا ي ريهام
انتوا مصدقين نفسكم
ريهام :دي الحقيقه الي حصلت زمان ي وعد
لو صدقتيها او مصدقتيهاش
انا كنت سبب المشاكل زماان
عاقبيني انا
صدقيي طول السنين الي فاتت دي عاصم شاف العذاب الوان بغيابك انتي وبنته
كان زي المجنون بيدور عليكم
وعد:جايه تقولي الكلام دا دلوقتي ليه
ريهام:عاصم حذرني اقولك حاجه عشان متتعبيش وتفتكري ان سنين الماضي دي كلها راحت هدر بسبب الغضب والكره الي حصل
وعد:وهي كدا مارحتش هدر لما قولتيلي
ريهام ببكاء:الحقي ولادنا ي وعد ارجوكي
شجن ناويه ع الشر
وعد::مالها شجن
ريهام:عملت مع اختها زي الي عاصم عمله معاكي زماان
وعد بغضب :انتي بتخرفي بتقولي اااي
ريهام:اتفقت مع واحد ياخد عذريه وعد
وعد:انتي مجنونه ولا ااي
وعد متجوزه جاسم وحياتهم جميله خالص
ريهام:شجن اعترفتلي بدا شخصيااا وقت ماكنا بندور علي وعد وقالتلي الدور علي ابنك
وعد:قولي كداا بقي
ريهام:اقول ااي
وعد:لا ابدا ولا حااجه
انتي مش عايزه لنت وعد تتجوز عز فاالفتي روايه واخترعتي احداث ودخلتي اموات بس
بس عشان بنتي تبقي شريره الحكايه
الشيطانه الوحيده الي عايزه تتجوز امير القصه
ريهام:وحياه عيالي مكدبت عليكي في حرف
وعد:طول عمرك منافقه في كلامك ي ريهاام
ريهام:احلفلك ب ااي عشان تصدقني وتسامحيني
وعد:عايزاني اصدقك
واسامحك ونرجع حبايب من تاني
ريهام بدموع تحدثت : اه
وعد:موافقه
بس بشرط
ريهام :اااي هو.
وعد:البسك قضيه زناا
وتبعدي عن نور الدين 24سنه
وبعد 24سنه نرجع حبايب تاني واصحاب واكتر كمان شويتين تلاته
هااا موافقه
ريهام:مكنتيش قاسيه كدا ي وعد
وعد:متتعبيش نفسك الكلام سهل انك تقوليه لكن الفعل صعب
واجابتك لاء
في فرق انك حاسه بالذنب وانك عيشتي الذنب فرق السما والارض ي ريهام
ريهام :بتحاسبيني علي حاجه كانت غصب عني
وعد:بس بسببها
ضيعت اجمل سنين عمري بكا ووجع وقهر
ريهام :طب انا عارفه ان قلبك طيب
وهتسامحيني بس امنعي شجن وعز انهم يكرروا القصه من اول وجديد امنعيهم حرام كفيانا بكي ودموع
وعد :كلمه اسفه مش بتداوي جروح
ولا بتصافي قلوب
ولا بتطفي نار
ولا بتنسي عقل منصاب
انتي وجعتيني وكنتي القشايه الي قطمت ضهري
انتي واخوكي اذتوني وانا رجعت عشان بنتي
هي منكم كفايه سنين اتربت بعيده عن ابوها
لكن موده وحب بينا انسي
مفيش ميت بيتحيي من جديد
ريهام:بس بنتك عايزه تحيي كره زماان
وعد:مفيش حد قادر يشيل الثقه الي بيني وبينهااا متحاوليش تخدعيني ي ريهاام
كان هاتف وعد يصدر رنين
ذهبت كي ترا من يتصل
وعد:الو
منار ببكاء:وعد وعد
وعد:مالك ي منار
منار:صابرينا عرفت كل حاجه عرفت كل حاجه وسابتني ي وعد
سابتني ورجعت وحيده زي الاول
مشفعلهاش اهتمامي وحبي ليها وسابتني وبعدت عني ي وعد
سابتني
وعد:..........
منار: سمعت كلامي معاكي واكيد حاتروح لشجن
خصوصا انها عرفت ان شجن تعرف سرها
وعد:الله يسامحك ي منار
كدا البنات حايتخااانقوااا مع بعض وحاتفسيدي العلاقه بينهم
منار: طب لو جتلك ابعتيلي اجي اخليها تسامحني
متخليهاش تسيبني ي وعد
العمر مفيهوش بقيه
انا مش حااعيش اكتر من الي عشته ي وعد بس لو حااموت مكنش وحيده الاقي الي يترحم علياا روايات ورده صابرينا
انا انا
اكملت شهقات منار عاليا الصدور
وعد:بس بس اطمني حااخليها تسامحك هي بتحبك ومش حااتقسي عليكي
منار ببكاء:لا قست عليا ومش مصدقاني
وعد:دي رده فعل السنين الكتيره
لكن لما تفكر حاترجعلك
صدقيني ي منار
اغلقت منار الهاتف اما وعد اخذت المفتاح من ريهاام
ريهام: كلامنا ي وعد
وعد:ملوش اي لزمه ولا كانك قولتي حاجه
ولا عمري حااصدق حرف
تركتها وعد كي تذهب لشجن كي تبحث عن صابرينااا ولكتها صعقت مما رات بالاسفل
***********************
........في الاسفل........
عادت شجن من العمل مبكرا متعبه وذهبت عبر السلم لتصعد لجناحها الخااص
فتوقفت لسماعها صوت صابريناا
اندفعت صابرينا لها كالطلقه صافعه ايااها علي وجهها
شجن وهي تضع يدها علي وجهها موضوع الصفعه
تحدثت ببرود
شجن:اخييرا عرفتي
صابرينا والدموع تملاء عيونها
صابرينا: ياااه بالبساطه دي تاذيني وتجرحيني
شجن:طول حياتنا كنت بعلمك واعتبريه درس واتعلمتي منه
صابرينا :فعلا اتعلمت
اتعلمت ان مفيش اخوه ولا صداقه ولا حب
شجن:زيدي عليهم الانتقام
الانتقام الي ممكن يقلب الملاك شيطاان
مين قال ان ابليس نزل علي الارض عشان يدمر البشر وينشر الخرااب
البشر هما اساس الخرااب
الشياطين والجن والعفاريت ابالسه الارض والجحيم
مكنوش يعرفوا الاذي
احنا الي روحنا استعنا بيهم
احنا الي قولنا هات فلانه ولا فلان اكسر مناخيره الارض
دخلناهم حياتنا وعلمناهم ازاي ناذي بعض ونيجي علي بعض ونجرح بعض
كل انسان مننا سكن جواه شيطاان ي رينااا
احنا مش ملايكه
كان لازم تعرفي من الاول ان الاخوه والصداقه والحب مش موجودين
دوول هواجس عايشين عليها بس وقت مالنصيبه تقع الغمامه تتشال والعيون تشوف اخره الخراب
صابرينا:اي الشر الي جواكي دا كله
لييه كداا
حصل ااي لدااا كله
ناقصك ااي عشان تاذي الي حواليكي
عملتك ااي عشان تستخدميني في اذيه النااس
ليه استغليتي حب الناس عشان الشر والاذيه
اخدتي ااي من اذيتهم
اخدتي ااي من دموعهم
استفدتي ااي من اذيه النااس جاوبيني
كانت شجن صامته تذرف الدموع
صابرينا: بلاش السؤال دا انا ماليش علاقه بالي حواليكي
امي عملتلك ااي ي شجن
شجن بصوت عالي تحدثت
شجن: كدبت
صابرينا:قصدك حافظت عليا من الصدمه
شجن:الكدب ملوش مبرر كان المفروض تقول
كل حاجه من الاول
محدش ليه المبرر انو يكدب ويقول
دي كدبه بيضا عشان اصلح مااضرش
منار كانت انانيه عشان خبت عليك
حتي لو لمصلحتك فهي كانت انانيه
افرضي كانت عاملتك وحش عشان تخلص دين ضرتها فيها زمااان فيكي انتي
انتي كان لازم تعرفي في جميع الاحوال
صابرينا :صح صح
انتي تروحي تبتذيها بحبها ليااا وكل دا عشان خططك الشيطانيه عشان انتقامك الي مالوش ااي اساس من الحق الي حتي مرحمش والدتك من شيطانك
انتي فاكره نفسك ميين عشان تحاسبي وتقتلي
دفعت صابرينا شجن للخلف بكلتا ذراعيها
فتراجعت شجن قليلا للخلف
صابرينا :هاا انطقي
فااكره نفسك مييين
هاااااا
مين انتي عشان تلعبي بااعراض الناس وعقولهم وقلوبهم وضمايرهم
فاكره نفسك مييين عشان تاذي اختك لمجرد
انها انسانه نضيفه
انتي في الاول والاخر الخسرانه
لعبه الانتقام اخرها خسااره
شجن :خلصتي وعرفتي حقيقتك
يالا مالوش داعي تكوني موجوده اكتر من كدااا هناا
روحي مارسي حياتك
البنت الهبله الطيبه الي حتسامح وتعدي وتفوت روحي اتجوزي وجيبي عيال وعيشي حياتك زي ماانتي عايزاها
وربيهم ان الخير بينتصر في الاخر والحكايات الفارغه دي
وعيشي مبسوطه
صابرينا:وانتي ؟!!!!
شجن ببكاء : سؤال جه متاخر ي رينااا
متاخر قووي
صابرينا : البنت الهبله الطيبه عملتلك ااي عشان تاذيها
انتي كنتي اختي طول السنين دي كلها
حياتي كانت بين ايديك امنتك علي كل اسراري
كل حاجه عني كنتي عارفها
لييه ي اختي
ولا بلاش دي لانك معملتيش حساب للاخوه
ليه ي صاحبتي عملتي فيا كده لييه
شجن:عشان مفيش اخوه ولا حساب لاي علاقات
الاخوه والصداقه قدام المصالح ملهاش مكان
مش موجوده
صابرينا:وانا
شجن بصوت عال :انتي كنتي اكبر مستفيده من وجودي جمبك
كنتي بتدوري علي الامان والحمايه والاخوه معايا
فكرتي مره تساليني ااي الي وجعني
فكرتي مره تساليني ضحكتك راحت فيين
مبسوطه
حزينه
عايزاني اقولك ااي ي صاحبتي
اعترف
حااضر
انا حااعترف بكل حااجه
عارفه لييه
صابرينا والدموع تملاء اعينها تحدثت
صابرينا:لييه ؟!!!
شجن:لاني موجوعه لاني اضعف واحده فيكم
لانكم ظلمتوني كتير وجيتوا عليا اكتر
انا واحده مهزومه ماشيه تعافر وخلاص عشان تعيش
اشارت شجن علي صدر صابرينا وتحدثت
شجن:جوا صدرك هنااا
جوا في قلب
حطي ايدك علي صدري وشوفي مكان قلبي
مش حاتلاقي
حاتلاقي نبض
نبض اتنفس منه
جربتي مره تساليني ليه محبتش قبل كدا
جربتي مره تضغطي عليا في الاسئله
جربتي
صابرينا:انتي كنتي مبترضيش حد يدخل في حياتك كنتي قافله علي حياتك
وعازله نفسك عننا وقافله علي عزلتك
بالضبه والمفتاح
شجن:عشان مكنتوش عايزين تعرفوا اتغيرت ليه عشان حالي يهمكوا قد ماكنتوا حابين ترضوا فضولكم اني حااسارحكم بحاجه عني
جت عليا لحظات واتمنيت اكون مكانك
صابرينا بدهشه تحدثت
صابرينا:انا ؟!!!!
شجن:ااه انتي علي الاقل ابوكي مات زماان ماارمكيش
علي عكسي
شجن الشريف واووو
اسم الكل يحسدني عليه بس الواقع اني عديمه الحظ والفايده
صابرينا: دا مش مبرر انك تاذي اختك وتاذيني وتاذي ناس كتير مالهومش اي ذنب
مش مبرر انك تنصبي المحكمه وتحاكميه وتصدري حكم الاعدام علي كل واحد فيهم
لمجرد انك بس عايزه تحاسبيهم او انهم اذوكي
شجن: عايزاني استني العدل
العدل في بلاد الحق
صابرينا:وانتي لما اتفقتي مع عمار ياخد عذريه وعد دا كان عدل
لما اتفقتي مع منار تقنع وعد تتجوز سيف غضب عنها دااا كان عدل
لما لعبتي بقلوب الي حواليكي واولهم وعد دا كان عدل
انتي عشان تحاسبي ابوكي علي غلطه
تدمري حياه 6اشخاص
انا وامي ووعد وسيف واختك وعماار
طب فين العدل ؟!!!
كانت شجن ستتحدث لكنها وجدت يد قابضه علي ذراعهااا بقوه
صافعه ايااها بقوه اكبر علي وجهها
تحدثت وعد بغضب وهي تكور قبضتها بالم
وعد: نسخه من عاصم
نفس الجبروت
نفس البرود
نفس الاذي
نسخه منه حتي في قسوه قلبه
الواضح انك عديتي مراحل وساخه عيله الشريف بكل امتيااز
شجن وهي تضع راسها بالارض فقط والدموع من اعينها تهبط
وعد: اول ما روحت اسكندريه
منار مدت ايدها ليااا وساعدتني وكانت دايما بترعاني
جيتي عضيتي الايد الي اتمدت ليك بكل قسوه وبجاحه واذيتيهااا
ولعبتي بعرض اختك ي شجن
لعبتي بيه
كانت شجن تنظر للارض لا تزااال تبكي دون صدور ااي صوت
وعد وهي بالكاد تاخذ انفاسها
وعد : هم هم الوا هم هم
وضعت وعد يدها علي صدرها الذي اصبح يؤلمها بشده واخذت تتنهدت تنهيدات كثيره غير قادره علي اخذ انفاسها
شجن بخوف ارادت الامساك بها لكن وعد زجرتها بعيدا عنهاا
وعد:ابعدي عني
الواضح اني كنت بربي في وحش
طول السنين الي فاتت دي
وحش مرحمش حتي امه الي جابته الدنياااا دي
لم تستطع اكمال حديثهاااا وهي علي الارض تتالم
والريم الابيض يتساقط من فمهااا
سمعوا صوت شق سكون المكان
عاااصم :ووووووعد
ركض نحوهااا وهو يحملهااااا
وركضت خلفه صابرينا وشجن وريهام التي كانت تراقب الحديث من الاعلا....
.... في المستشفي....
ركض عاصم يحمل وعد الي الداخل واخذوهاا بغرفه العمليااات
ذهب عاصم الي الخارج كي يجلب الادويه
ولكن سرعان ما وجدت الممرضات تركض بالطرقات تبحث عن دكتور قلبيه
.....كانت تجري ذات الشعر الاسود الطويل .....
والعيون العسليه الغامقه
والبشره البيضاء ناصعه البياض والشفاه الممتلئه المطعمه بلون الفراوله
شجن ببكاء حد يلحقنا
دكتور دكتور ماما بتموت
ذهب عز ليري حاله وعد وكانت ريهام معه باكيه
دلف الاطباء الغرفه
وبعد عده ساعات من الانتظار
الطبيب: احنا سيطرنا علي الوضع الحمد لله
كانت شجن تبكي بقهر علي حاله والدتها
كان واقف بهيبته المعهوده يرتدي السواد
وخرج عن صمته متحدثا اخيرررا
....................بنتي
شجن بنبره كره وغضب
شجن:بس ولا كلمه انا مش بنتك
ولا حايجي اليوم الي اعترف بيه انك ابويا
انت السبب ف عذاب امي زمان وحالتها دلوقتي
عاصم:ش
شجن بصوت عالي ونبره عدائيه
الزياره مش مسمحوه ليك ياعاصم الشريف
لا انت
وهنا ونظرت شجن بكره لريهام
ولا اي حد من طرفك
اطلعوا بررا
عز:شجن انا
شجن:✋
تقدم منها عاصم ليحادثها
نظرت له شجن بااعين غاضبه وتحدثت بهسيس افاعي
شجن :انا. مش البنت الي مستنيه حضن الراجل الي اسمه ابوها الي اتخلا زمان عنها وعن امها
وتحدثت شجن بهسيس الافاعي الذي يشبه حديث عاصم
مقتربه من
شجن:ولا انت عايز تاخدني تحت جناحك عشان شبه سيلااااا
ولا يمكن يكون فيا شبه من بنت سيناا
عاصم كان يجد بنظرات ابنته انها تتحداها
عاصم:بس وعد مح
لم يكمل كلمته
شجن بغضب :مالكش دعوه باامي ولا تنطق اسمها بلسانك
لان وقتها متعرفش الطلقه من سلاحي حاتصيبك فين المره دي
عاصم اراد ان يتحداها
عاصم:المره الي فاتت سلاحك غلط ف تصويبه وممتش
شجن:كفايه انك ميت عندي
كان عاصم مذهول من تلك الجباره
ريهام:يالا بينا ياعاصم
ذهبت ريهام وعاصم ليجلسوا بااسفل ف استقبال المستشفي
وبقي عز وشجن بمفردهما
عز:ليه
شجن:ليه
عايز تعرف ليه
اسال خالك اتجوز امي ازاي
اساله عملت اي عشان يعمل فيها كدا
ليه
ليه يحرمني منه ياعز ليه
عايز تعرف ليه
لانو وقتها مكنش مصدق اني بنته
ليه
ليه صاحبه عمر امي تخونها
وعد ساعدت ريهام كتير
علي الاقل اختارتلك اب كويس ليك
ياعز نور الدين 😏😏
لولا امي كان زمان ريهام متجوزه اقذر انسان انخلق علي الارض
او
حتي مش موجوده علي الارض
بس وعد كان نصيبها الضرب والاساءه والكره واخرها الفضيحه
وان بنتها تكون وحش ماشيه تنتقم من اي حد وعشان ااي حاجه
علاقتنا ياعز مش حاتم ولا حااسمح ليها تتم
لانو مش حااقدر اكون مع ابن الناس الي اذوني واذوا امي
ريهام وعاصم قتلوا امي ومرحموهاش عارف يعني اي انك تطلب الرحمه ومتلاقيهاش
..............ف الاستقبال....... ... ........
جلست ريهام وعاصم
ريهام:متزعلش منها ياعاصم
عاصم كان حزين علي حديث ابنته له وعلي كرهيها له
عاصم:قلبها مسامحنيش لسه ي ريهام
كنت مبسوط انها اتقربت مني وسامحتني بس الموقف دا اثبتلي انها كارهاني
ريهام:بس بنتك عنيده واخده نفس لون عيونك
وطريقه كلامك
عاصم:خايف تكون ورثت قسوه قلبي كمان
ريهام بسرها تحدثت :الواضح انها عدتك بمراحل
تحدثت ريهام :متقلقش ياعاصم
هي ف الاول والاخر بنتك
عاصم:فكرتني بنفسي زمان ايام التصويب ف الجيش
عيونها حاده لو كانت رصاص كان زماني جثه
ريهام:بعد الشر عليك
طبيعي بنت عاصم الشرريف
لازم تكون كدا
عاصم: تفتكري وعد ممكن تغفرلنا عن الي عملناه فيها زمان
ريهام بقلب مكسور......... 💔
ريهام :يمكن
وتحدثت بسرها :يارب تسامح
.............................................................
الايام والسنين الي الانسان حايعيشها حايتعرض للظلم
بس ظلم عن ظلم يفرق
ف ظلم يوجع
وظلم يكسر
بس الظلم الي يغيرك 180درجه
دا مش ظلم
دا جبروت
وقتها مش حاتعرف ترجع زي الاول
وقتها حاتحس انك زمان كنت انسان ضعيف عشان كدا البشر استغلوا طيبتك
وقتها دموعك بتتحجر لانك للاسف بتكون استنزفتها كلها ومعدش في تاني
.......................................
كانت امام العنايه تبكي علي والدتها
شجن:كل الي حصل كان بسببي انا
لو عاصم اذاكي شويه
فاانا زودت الالم لاضعاف ما كنت اتخيل بس نهااايه عااصم ااالشررريف مش حاتكون مرضيه لحد ي امي
................................................
💜في شقه جاسم ووعد💜
*************
كانت وعد بالغرفه تشعر بالتعب والاعياء الشديد
وعد بدموع تاوهت وهي تقبض علي معدتها باالم
اخذت هاتفها لتهاتف جاسم ولكن الرقم اعطي مشغول
ظلت تبكي غير مدركه لاي شيء فقط تتالم ذهبت الي صندوق الاسعافات الاوليه كي تاخذ ااي مسكن ليريح هذا التعب ولكن دق جرس الباب
دق دق دق
ذهبت وعد بصعوبه والم الي الباب
ووجدت الحجه فاطمه
فاطمه بخوف :مالك ي بنتي
وعد ببكاء:ت تعبانه قووي ي ماما فاطمه بطني بتتقطع
اخذتها فاطمه بااحضانها
وادخلتها الغرفه
فاطمه:احكيلي اي الي حصل
وعد:صحيت من النوم تعبانه مش قادره اعمل حاجه بطني بتتقطع
فاطمه:خدتي حبوب ولا دوا
وعد:كنت حااخد مسكن حضرتك جيتي
فاطمه:انتي اتجننتي ي وعد مينفعش تاخدي اي مسكن وخلاص انتي حامل ودا خطر علي الي في بطنك
خليكي هناا حاادخل اعملك شويه
قرفه ولا حلبه
اي حاجه دافيه عشان بطنك
انتي بس اتلاقي اجهدتي نفسك حبتين
خليكي حااعملك حاجه دافيه وتبقي عااال
ذهبت الحجه فاطمه الي المطبخ واعدت لها مشروب الحلبه الساخن
قدمته لهااا وسرعان ماارتشفت وعد بعضا منه
فاطمه:لا انتي حاتعيلي من اولها ولا ااي
اشربيه كله ومتتعبيش نفسك ي ضنايا انتي تعبانه ولازم تتغذي عشان الي في بطنك
ابتسمت وعد لها بحب وهي تشرب كامل الكوب
تحدثت فاطمه لهااا وهي ترتب علي راسها بحب
فاطمه:حاتبقي زي الفلل بس الي قوليلي صحيح هو انتي وجاسم اخباركم ااي
وعد:الحمد لله ي ماما
فاطمه:يووه ي بت مش قصدي انا بتكلم علي قولتلك عليه
وعد:لا محصلش حاجه
فاطمه:يوووه ليه
وعد: هو قال اني تعبانه
وفي الشهور الاولي لازم راحه
فاطمه:ي موكوسه انتي حاتسمعي كلام الدكاتره الي لا بيودي ولا يجيب
اسمعي كلامي النهارده لازم تقربي منه اوعي تنسي
وعد:خايفه ميرضاش
فاطمه:يبقي غصب عنه انتي مراته ومن حقك تقربي منه
لازم النهارده عشان الحمل يكتمل وانتي في الاول
قربي منه يمكن تجيبي توأم
وعد بفرحه :توأم
فاطمه:اه ي ختي بنتين زي القمر شبهك كدا او ولدين او ولد وبنت
قربي منه اسمعي الكلام
بدل مايبقي عيل واحد يبقوا اتنين
وعد:حااضر ي ماما فاطمه
خليكي بقي هنا نايمه حاادخل اعمل الاكل النهارده
وعد:متتعبيش نفسك جاسم حايجيب وهو جاي
فاطمه:ي ندامتي تاكلي من اكل المطاعم وانا موجوده ليه يعني
انا لو مطبختش لبنتي حااطبخ لمين
وعد بفرحه :انا بحبك قووي ي ماما فاطمه
فاطمه:وانتي دخلتي قلبي بطيبتك ي وعد ي بنتي ربنا يكمل حملك علي خير ي رب
تركتها فاطمه وذهبت كي تعد الغداء وسرعان ماانتهت واخذت الطعام للصغيره واطعمتها بالكامل وسط نفور وعد ولكنها اكلت الطعام بالكامل
فاطمه:متنسيش بقي حاتعملي ااي
وعد:حااضر
فاطمه:بس براحه عشان العيل
خاوه متخنقهوش 😉
تركتها فاطمه بالغرفه وذهبت الي شقتها كي تستريح قليلا
................................................
بعد ساعتين
اتي جاسم سريعا المنزل وهو يحمل الاطعمه وسرعان ما ذهب الي غرفته
جاسم بقلق :حبيبتي مالك قلقتيني عليكي
وعد:انا بخير مفيش حاجه بس كان شويه وجع وراحوا
جاسم:كنت في عمليه ومشوفتش الفون خالص انا اسف
وعد وهي تحتضن عنقه تحدثت بهمس
وعد:طب صالحني
ابتسم جاسم لقطته
فهي اصبحت اجمل بفضل الحمل
اقترب جاسم منها يقبلها ولكنها شددت العناق اكثر ليتعمق بقبلاته وسرعان ما سحبته الي الفراش
ارتمي جاسم بثقل جسده علي جسدها بالفراش وظل يقبلها ولكنها ارادت المزيد
جاسم بهمس :مينفعش ي وعد
وعد بهمس :انا بحبك مينفعش ليه
جاسم:بعدين ي وعد عشان الحمل اخاف تتعبي
وعد وهي تلعب باازار قميصه لتخلصه منه بالكامل
وعد:متخافش علياا
اكمل جااسم ما كان يفعله ولكنه تعامل بحذر معاها وحب كي لا يؤذي الجنين
ولكن حدث مالم يكن بالحسبان
اخذت وعد تصرخ لشده الالم وتساقط بعض قطرات الدمااء
جااسم وهو يحاول تهدئتها وعدل من وضعيه نومها
وسرعان مااتصل بالطبيب
اتي لهااا كي يهدئها
جاسم:الدكتور جاي ي وعد خلاص اهدي
وعد ببكاء :ماما فاطمه خليها تعملي قرفه سخنه
جاسم وهو يكور قبضته وكان سيتحدث لولا سماع جرس البااب
ذهب جاسم الي الباب ودخل الطبيب الي الداخل
بعد عشر دقائق
الطبيب : المدام حامل !!!!
جاسم بقلق : اربع اسابيع تقريبا
الطبيب :لازم تتنقل لمستشفي فورا
وعد وهي تبكي بصراخ
وعد:جاسم جاسم بطني بتتقطع
جاسم وهو يري وجهها المتعرق بشده حملهااا والدماء لوثت ثيابها بالكامل وسرعان مافقدت وعيها بالكامل
ظل جاسم ينادي عليها مرات عده
جاسم:وعد وعد ردي عليا ي حبيبتي
وعد
وعد
.....في المستشفي....
اخذتها دكتوره نسرين ورات حاله وعد وخرجت لجاسم
جاسم:مالها ي نسرين
نسرين:البقاء لله
جاسم:اااااي
نسرين:البيبي تعيش انت
جاسم:ازاي حصل كدا
نسرين:واضح ان وعد اخدت حلبه او قرفه
وعموما القرفه والحلبه والسوايل السخنه بتعمل انتفضات في الرحم والجنين كان لسه متكونش وهي جت متاخره فمقدرناش نلحق البيبي
جاسم :اهم حاجه وعد هي بخير
نسرين:عملتها تنضيف ونقلناها اوضه ترتاح فيها حاتفوق كمان ساعه
جاسم:شكرا ي دكتوره
تركها جاسم وذهب الي الغرفه حيث توجد وعد...
......بعد سااعتين.... .....
تاوهت وعد بشده نتيجه اجهاضها
وعد وهي تضع يدها تلقائيا علي رحمها تطمئن علي الجنين
وعد:جااسم اي الي حصل لابني
جاسم:خايفه عليه قووووي ؟!!!
وعد بدموع :جاسم في اااي
جاسم:في ان نتيجه استهتارك وسذاجتك ضيعت منك ابنك
وعد ببكاء :ج جاسم انت يتقول ااي
انت بتهزر صح
حررام عليك ي جااسم بلاش الهزار الباايخ داا انا مبحبش كدااا
جااسم :كذا مره فهمتك متدخليش حد في خصوصيتنا
كذا مره اوضحلك انك مش عيله ترمي ودنك لكل وحده شويه
ميه مره اقولك اسمعي الكلام متجهديش نفسك
عملتي اااي
ولا حااجه
انتي حتي مسمعتيش كلام الدكتوره بتاعتك وماشيه ورا فاطمه والخوزاعبلات بتاعتهاا
والنتيجه
عطيتك حاجه غلط اجهضتك
وعد:لالا
جاسم بغضب :بردو بترفضي وتقاوحي بردو
اخذت وعد تبكي علي طفلها الذي لم يرا النور وعلي زوجها الذي لا يعرف اي شيء عما عانته مع والدتها
رق قلب جااسم لدموع زوجته وطفلته الصغيره واراد ان يحتضنها يطمئنهااا بااحضانها ولكنه رفض هذاا
جاسم في سره :مش كل مره اعلمك
خلي القسوه تعلمك مره ي وعد
تركهاا وجااسم وخرج من الغرفه
...............................................
(في شقه فاااطمه)
أخذ جاسم يدق الباب بعنف حتي
فتحت فاطمه الباب وخرجت من عندها احدي جارتها وهي تخبيء الشريط بثيابها لكن جاسم قد راي ذلك
جاسم بتهكم :واضح انك بتلجري فيهم
فاطمه :في ااي ي ابني مالك
جاسم:في انك حاشره نفسك في حياتي في انك كنتي السبب في موت ابني
استغليت صغر سن مراتي ودخلتي عليها بالحنيه والطيبه واخترعتي قصص والفتي مواويل وكل دااا ليييه هاااا
ليييه
فاطمه بخوف :مالها وعد حصلها ااي داانا سايباها زي الفل
جاسم:بلاش تدعي الامومه
لانك عارفه ان الحلبه والقرفهروالسوايل السخنه الي عطيتهالها ممكن تسبب اجهاض للبيبي ومع ذلك استمرتي في الي بتعمليهز وواقفه قدامي بكل بجاحه
فاطمه والدموع تتحجر بعيونها
فاطمه:ان انا مكنتش اعرف
جاسم بغضب تحدث
جاسم:في ام في الدنيا متعرفش الكلام داا اومال مخلفه ومتجوزه ازااي
وااي سر البرشام الي بتوزعيه علي الخلق دااا
لزمته اااي لما ست كبيره زيك وحجه تعمل القذاره دي
داا تسميه ااي ي حجه
قال حجه قااال
فاطمه:طب اسمعني بس خليني اشوف وعد واكلمهااا
جااسم بغضب :لو شوفتك قريبه منها ولا جيتلها قسمت بالله لايكون حسابك عسير معاياا
فاطمه :طب اشوفهاا طااب مره واحده بس
جاسم بكره :ابعدي عن مراتي
ومتعشيش جو الصعبنيات دا عشان مش لايق عليكي
وخليكي في الي بتعمليه
تدي شريط لداا وتنصحي دي
وتسقطي دووول وتغشي وتخدعي بدافع الحب والطيبه
************************
بعد مرور اسبوع
كان عاصم بالقصر يغير ثيابه كي يذهب الي المستشفي
هبط من القصر ليذهب لسيارته
كان يقود السيااره حتي وجد رجل بالطريق ملقي علي الارض
هبط من سيارته ليري الرجل ولكن هناااك من اطلق طلقه ناريه بصدره من تلك الواقفه بعيد
سقط بالارض ينزف الدمااء
وجااءت الشرطه وقبضت عليهاااا
****************
....في قسم الشرطه.....
دخلت ببرود الي الظابط
الظابط : اتفضلي اقعدي
جلست علي الكرسي بااريحيه وتحدثت
شجن:تسمحلي اولع سيجاره
الظابط :اتفضلي
اخرجت شجن سيجاره واشعلتها واخذت تشربها بكل برود
الظابط:خلصتي
شجن:اممم
الظابط:انتي متهمه بقضيه قتل عاااصم ااالشريف
شجن ببرود : جري ااي ي حضره الظابط دااخنا زملاء مع بعض
اي قضيه قتل
عايزه جثه
ودافع
وشهود
واداه جريمه
عاصم في المستشفي لسه ممتش
كدا مفيش جثه
اما الدااافع فاابسط حاجه اقولها اني بنته
في بنت تقتل ابوهااا
ومفيش شهود علي كلامك
اما بقي سلاح الجريمه فامعلهوش بصمه واحده ليه
الظابط بغضب :الله داانتي مرتباها بقي
شجن : ليه مصمم تظلمني وتلبسني تهمه ماليش ذنب فيهااا
الظابط: الانكار مش حايفيدك
شجن ببرود :هو في قضيه اصلا عشان انكر
هات القضيه ووريهالي
الظابط:كنتي بتعملي ااي في مكان التصويب
شجن: بطير طيارات ورق
الظابط وهو يطرق بيده علي المكتب
: انتي حاتستظرفي
دااا مش والدك
دا عقيد في الجيش ليه رتبته ومكانته ومش بالسااهل كدااا
شجن ببرود : وانا كمان ليه مكانتي ورتبتي والي بتعمله دا تقيليل من شاني ومش من حقك توجهلي اصابع الاتهام الا لما الطب الشرعي يقول انها بصماتي
غير كدا
انا مشتبه وبس
الظابط:خدها ي عسكري الحجز
اما نشوف كانت بتطير طياارات ورق ولااا كانن بتعمل اااي
***************×***
اخذ العسكري شجن الحجز
ودفعها للداخل
كانت تنظر الي الحجز ومن ثم جلست بالارض
فسمعت شهقات احداهم
عزيزه :يوووووه
وداا من ااي ي اختي
سميحه :معرفش ي اختي اهي بلاوي بتتحدف علينااا ي عزيزه ي اختي
ذهبت عزيزه لشجن وتحدثت
عزيزه:مساءك فل ي جميل
شجن وهي تنظر لهااااا وتحدثت ببرود
شجن:ي نعم
عزيزه:جايه في ااي
شجن: روحي جمب اختك هناك عشان انا زعلي وحش
عزيزه:يووووه ودا من ااي ي ختي
مابراحه وشكلنا ولاد كااار واحد
محسوبتك
عزيزه
والشهره
عزيزه مفعصه واحيانا خرابااات مش كدا
ي سميحه
شجن وهي تشرب سيجارتها
شجن:ومااالو
سميحه :وانا اختك سميحه القبيحه
شجن وهي ترفع احدي حاجبيها
شجن:اختي
وقبيحه
اممممم
دا القعده حاتبقي حلوووه
اتت احدي الفتيات كي تري شجن
الفتاه :وانتي ي حلوووه جاايه في اااي ومعاكي اااي
شجن وهي تلقي السيجاره بالارض وتدعسها بقدمها تحدثت
شجن:قتل
الفتيات :ااااي
قتل
شجن ببرود :اااه قتلت ابويااا؟؟ا!!!!!!!!!!!!!
يتبع
تعليقات
إرسال تعليق