ضحية عشق
البارت 6_7_8_9_10
..بالمشفى..
ادم..
يجلس بكرسيى بجوار سرير مليكه..
ممسك بيدها يقبلها مرات ومرات دون توقف..
وبعشق شديد يهمس لها بين قبله واخرى..
ادم:حبيبتى..اهدى..انا معاكى..متخفيش من اى حاجه..
تنتفض هى بشده..جسدها يرتعش بعنف..
وبصعوبه همست من بين شهقاتها..
مليكه:بابا يا ادم..ودادا سعاد وباقى الناس..
ربط على يدها بحنان وتحدث ببتسامته الرائعه..
ادم:اطمنى كلهم الحمد لله بخير..
مليكه:برتياح..الحمد لله..
اقترب هو منها بوجهه وملس على شعرها وهمس بأذنها برجاء..
ادم:حبيبتى..حاولى تنامى شويه..ومتقلقيش انا جنبك مش هسيبك..
بعيون تلتمع بالدمع رفعت عيونها ونظرت له وهمست بغصه مريره..
مليكه:مينفعش تفضل هنا..انا متحرمه عليك..ابتعدت بنظرها عنه واكملت بألم واضح على ملامحها..انت طلقتنى..
بلحظه..كان هب واقفا وتمدد بجوارها على السرير وجذبها داخل حضنه ضمها بكل قوته مقبلا جبهتها وشعرها بعمق شديد..
اتسعت عيونها بصدمه من فعلته وبزهول همست..
ادم ابعد..كده حرام..
شدد من ضمها اكثر وهمس بستغراب مصتنع..
ادم:حرام انى احضن مراتى؟؟!!..
رفعت عيونها سريعا ونظرت له بعدم فهم وتحدثت بعبوس وغضب طفولى..
مليكه:لا طبعا انا مش مراتك..انت طلقتنى..
ادم:ورديتك فى ساعتها..قبل وجناتيها بعمق شديد وهمس بتأكيد..
انتى مراتى يا ملك..وهتفضلى مراتى لأخر عمرى..
مليكه:بلهفه..ربنا يبارك فى عمرك وفى صحتك ولا اشوف فيك اى مكروه يارب..
بفرحه عارمه..وابتسامه متسعه همس..
ادم:بعدم تصديق..حبيبه قلبى انتى..قبل أذنها..خايفه عليا..
رفعت كف يدها تملس على وجنتيه بحنان بالغ وبعشق همست..
مليكه:اللى حصلى انهارده خلانى عرفت ان الحياه قصيره اوى وممكن تنتهى فى اى لحظه..ضمته بكل قوتها..
خوفت اموت من غير ما تعرف انى بحبك..وعمرى ما حبيت غيرك..وانى مسمحاك يا ادم..وعايزه نبدأ من جديد بصفحه جديده..
دفن وجهه بعنقها يقبله بنهم ودموعه تسقط بغزاره على بشرتها الناعمه وبصعوبه همس بفزع ورعب وندم شديد..
ادن:بعيد الشر عنك يا حبيبتى..رفع وجهه ونظر لعيونها بعمق..ربنا يجعل يومى قبل يومك ولا يورينى فيكى مكروه ابدا..تنهد بصوتا مسموع وهمس امام شفاتيها..
هنبدأ صفحه جديده..يبقى لازم تعرفى انى ندمان على كل لحظه جرحتك في؟؟؟!!..
قطع حديثه عندها وضعت اصابعها على فمه تمنعه من الحديث..وببكاء وأحراج همست..
مليكه:انا اللى غلطانه من البدايه..خفضت عيونها وهمست بخجل وصوتا مبحوح..انا اللى استسلمت لحضنك وتجاوبت معاك..رفعت عيونها ونظرت لعيناه بعشق واكملت بثقه..
لو كنت قومتك شويه كمان متاكده انك كنت هتسبنى..
ابتسمت من بين دموعها وعضت شفاتيها واكملت..
وانت تغضيت عن الموضوع بالقصد وعشت فى دور المغتصب..وساعتها انا كمان عشت فى دور الضحيه وقولتلك انى عشقت واحد ملوش اى صله بكلمه راجل..ارتمت داخل حضنه تبكى بنحيب وهمست من بين شهقاتها..انت راجل واحسن راجل كمان قابلته فى حياتى يا ادم..
تمسكت بقميصه بقبضه يدها بكل قوتها وهمست ببكاء حاد..
كنت شايفه نفسى ضحيه لعشقك..بس طلعت غلطانه..
وانت اللى طلعت ضحيه لعشق واحده مستهتره ومهمله زى..
يربط هو على شعرها وضهرها برفق..ويزيد من ضمها اكثر لداخل حضنه وبعشق شديد همس بأذنها..
ادم:حبيبتى..اهدى علشان خاطرى..خلاص اللى حصل حصل..
واحنا قولنا هنفتح صفحه جديده..وهننسى اللى فات..
مليكه:بنحيب..انا مقهوره على ابننا ولا بنتا اللى راحت بسبب طيشى وجنانى..رفعت وجهها الغارق بالدموع ونظرت له بغصه مريره..بس والله ما كنت اعرف انى حامل منك..
وضعت جبهتها على جبهته واكملت بتأكيد..
لو كنت عرفت مكنتش فكرت فى الانتحار اللى كنت بهرب بيه من افعالى وتصرفاتى المشينه..نظرت لعيناه..
واتعقبت على انتحارى اشد عقاب واتحرمت من ابننا واحتمال اتحرم من انى اكون ام كمان..
صمتت قليلا واكملت بخوف ظاهر على وجهها..
ممكن مقدرش اجبلك اطف؟؟!!..
قطع هو حديثها بشفاتيه..
يقبلها بلهفه..بعشق مجنون..
بوهن رفعت يدها ولفتها حول رقبته تقربه لها اكثر..
وتبكى بعنف من بين قبلتهم.
على مضض..ابتعد عن شفاتيها واضعا جبهته على جبهتها وهمس بانفاس لاهثه..
ادم:انا مش عايز غيرك انتى من الدنيا يا ملك..
قبل ارنبه انفها..انتى عندى بكنوز الدنيا كلها..
قبل شفاتيها قبل صغيره متتاليه وهمس بأمر..
عيزك تستعدى لاحلى فرح لاحلى مليكه..
مليكه:بقلق..لما اطمن على بابا وداده سعاد..
لم يتوقف هو عن تقبيلها..
بخجل..دفنت وجهها بعنقه وهمست بنعاس..
مليكه:ادم..عايزه انام اوى..
اعتدل بجلسته..وبلحظه كان سحبها على قدمه وضمها داخل حضنه بيديه وقدميه وهمس بأذنها..
ادم:نامى حبيبتى..واطمنى انا جنبك..
قبلت هى عنقه بعمق وهمست..
مليكه:عارفه انك على طول جنبى..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بمنزل اكرم..
بفزع ورعب..
يدور كالاسد الحبيس داخل غرفته..
وبعتاب شديد حدث نفسه..
اكرم:ازاى اتغبيت كده..انا مش عارف عملت كده ازاى..
ياترى عملو ايه..اكيد هددوه بيها وهو هيبعد عنها علشان ميأذيهاش..
اه اكيد..مسح بكف يده على وجهه بعنف بانفاس مقطوعه..
او ممكن يأذو مليكه؟!!..لا لا مش من اولها كده..هما هيهددو الاول بيها..
نفخ بضيق واتجه نحو غرفه ملابسه تبدل ثيابه سريعا..
انا هروح اطمن عليها بنفسى..
صوت خبط قوى على باب غرفته جعل قلبه ينتفض بفزع وتحدث بصوتا مرتعش..
ا ادخل..
خطت وفاء مندفعه وتحدثت بغضب عارم..
وفاء:اكرم..انت ليك يد فى اللى حصل لمليكه واهلها؟!!..
انقطعت انقاسه وشحب وجهه للغايه..واوشك قلبه على التوقف وبصعوبه همس:
اكرم:مالها مليكه يا ماما؟؟...
وفاء:بأسف..قلبى قالى اكلم مامتها واطمن عليهم لقيتها منهاره وبتقولى فى عصابه دخلت عليهم البيت وضربت جوزها والشغالين كلهم بالنار..
اكرم:بفزع..ومليكه..جرالها حاجه؟!..
وفاء:بصدمه..يعنى انت ورا اللى حصلهم؟!!.
اسرع هو بالركض لخارج الغرفه وتحدث بستعجال..
اكرم:بزهق..مش وقت كلام يا ماما..سبينى اروح اطمن عليها..
ركضت خلفه وفاء وتحدثت ببكاء شديد..
وفاء:لا يا ابنى..بالله عليك ما تروح..اكيد اللى اسمه ادم دا هناك..وهيعرف مين االى عمل كده بكل سهوله..
اكرم:بأصرار..انا ميهمنيش غير مليكه وبس..جز على اسنانه بغيظ..ومش هسبهالو..التمعت عيناه بشرار من شده غضبه..
انا وهو يا قاتل يا مقتول..
نهى جملته وسار للخارج راكضا..
تاركا والدته تبكى بنحيب وتدعو من صميم قلبها..
وفاء:يارب اهديه ونور بصرته وزيح الغمه من على عنيه..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
بالمشفى..
مليكه..
نائمه براحه وعمق داخل حضن زوجها..
ممسكه بقميصه بكل قوتها..
يغرقها هو بوابل قبلاته الساخنه على كافه وجهها وشفاتيها..
قبلات صغيره كرفرفه فراشه تجعلها تهمهم بستمتاع وكانها باحدى احلامها المفضله..
قطع سيل قبلاته اهتزاز هاتفه يعلن وصول رساله ينتظرها هو..
امسك الهاتف وقراء محتواها..
..(ادم باشا..واحد اسمه دكتور اكرم هو اللى بلغ المنافسين ان مدام ملك نقطه ضعفك لربح الصفقه..واحنا مرقبينه وهو دلوقتى دخل المستشفى عند ساعدتك)..
تغيرت ملامحه لأخرى غاضبه وسريعا عدل وضعها ودثرها جيدا بالغطاء قبل جبهتها وكف يدها بعشق..
وانسحب ببطئ من جوارها واتجه لخارج الغرفه يقف امام بابها كالسد المانيع بيده مسدسه وعيناه مثبته على الطرقه بنتظار المدعو..اكرم..وبوعيد وغضب عارم حدث نفسه..
ادم:والله لعلمك الادب واعرفك مين هو ادم الصاوى؟!..
رايكم وتوقعتكم..
دمتم بالف خير احلى قمرات..
واستغفرو لعلها ساعه استجابه..
البارت السابع..
..اعطتنى درسا قاسى..
وقد حفظته جيدا..
اننى انثى ولابد ان يكن الاخلاق..
الحياء..والالتزام اهم صفاتى..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بعد مرور عده اسابيع..
..لازم تمنعى الجوازه دى..
جمله نطقها اكرم بحرقه وعينان تشتعل بالغيره الشديده..
فريده:ببرود..امممم..وانت مقدرتش تمنعها فجتلى؟؟!!..
اكرم:بأسف..ايوه مقدرتش امنعها..وجتلك علشان ملك مش لابنك..
فريده:بسخريه..امال ملك لمين؟؟..اشارت بعكزها عليه..
ليك انت..
اكرم:بغضب..ايوه ليا..انا احق واحد بيها..ابنك ميستهلهاش..
فريده:ببتسامه مصتنعه..تؤ..انا ابنى يستاهل ست ست ستها..
بس ملك دى انا مش بلعها اصلا..صمتت قليلا..وعلشان كده هساعدك..
نظرت لعيناه بتمعن..بس بشرط..
ابتسم اكرم بأمل واقترب منها جلس جوارها وتحدث بفرحه عارمه..
اكرم:وانا موافق على كل شروطك..
فريده:بصرامه..لو ادم كشفك انا معرفكش..
اكرم:بأصرار..موافق..
فريده:ببتسامه خبيثه..يبقى خلينا نرجع ريمه لعادتها القديمه..
اكرم:بعدم فهم..قصدك ايه؟؟!!..
فريده:بشر..يعنى ادم عمل المستحيل علشان يغير ملك للاحسن..
نظرت له..احنا بقى هنستفزها ونستهزاء بتجددها دا ونفضل وراها نضغط على اعصابها ونشككها فى نفسها وهى اصلا شخصيه ضعيفه ومهزوزه لحد ما تنفجر وترجع أوحش من الاول..
اكرم:ببتسامه متسعه..والزن على الودان أمر من السحر؟؟!!..
غافلين عن أدم الذى يستمع لهم عبر احدى كاميراته السريه التى لا يعلم عنها احد حتى والدته..
اغلق هاتفه والقاه باهمال على مكتبه وخفض راسه بين كفيه وهمس بغصه مريره..
ادم:متخيلتش انك بالجبروت دا يا امى..
رفع راسه بوجه يظهر عليه الغضب الشديد وهمس بوعيد من اسفل اسنانه..اما ربيتك من اول وجديد يا اكرم الكلب..
اغمض عينه بعنف لتهبط دمعه حارقه على وجنتيه وهمس بثقه وتاكيد..وانتى يا فريده هانم هثبتلك ان مراتى عمرها ما ترجع زى الاول..
ابتسم بشرود حين تذكر عراكه هو واكرم بالمشفى وما فعلته زوجته وقتها..
..فلاش باااااااااك..
بلهفه..
يركض اكرم لداخل المشفى..يبحث عن غرفه مليكه بعيون دامعه حتى وصل اليها اخيرا..
لينصدم بادم الواقف امام باب غرفتها يبدو على وجهه الغضب العارم رغم ابتسامته المصتنعه..
وببرود وهدوء ما قبل العاصفه تحدث..
ادم:اهلا يا دكتور..اقترب منه..جتلى برجلك..مال على اذنه..
يا ابن&**&..
اتسعت اعين اكرم بشده من سب ادم له بافظع الالفاظ..
لم يمهله ادم كثيرا لصدمته وبلحظه كان هجم عليه يكيل له الكمات والصفعات بكل قوته وبين كل لكمه وصفعه يسبه بابشع الالفاظ..
لم يدع له فرصه للدفاع عن نفسه..واكرم لشعوره بالذنب..
وقف بستسلام تام..يستقبل ضربه بكل صدر رحب وبصعوبه همس..
اكرم:مكنش قصدى أذيها..انا فكرت لما اعمل كده هيهددوك بيها بس وبالتالى انت هتخاف عليها وهتبعد عنها..
يلكمه بقسوه وبانفاس لاهثه تحدث من اسفل اسنانه..
ادم:عايز تبعدنى عن مراتى يا ابن&**&..
امسكه من ياقه قميصه ودفعه للحائط خلفه بعنف وتحدث بعلو صوته..مليكه مراتى..مرات ادم الصاوى فاهم..ومستحيل اطلاقها..او ابعد عنها..احفظ كلامى دا كويس لو خايف على عمرك..
اكرم:بستفزاز..متقولش بس مراتك انت طلاقتها ولا نسيت..
لكمه ادم براسه واقترب من اذنه بشده..
ادم:بتاكيد..وردتها فى وقتها..نظر له..مليكه مراتى..و هتفضل مراتتتتتتتتتى غصب عن عين اللى خلفوك كلهم..
ابتسم بصتناع واكمل بتسائل..مليكه ايه يا شاطر؟!..
بوهن شديد همست هى من خلفه..
مليكه:مراتك..دفعه ادم بعنف وبلهفه شديده استدار ينظر لمصدر الصوت..
وجدها تقف بضعف تستند على باب غرفتها وببتسامه من بين كم دموعها اكملت..وهفضل مراتك يا ادم..
نهت جملتها وتهاوى جسدها واوشكت على السقوط..
لكن؟؟!!..يده القويه التى انتشلتها داخل حضنه وخطى بها لداخل الغرفه غالق الباب خلفه سريعا..
عدل وضعها بين يديه ورافعها عن الارض يضمها بكل قوته وبقلق شديد همس باذنها..
ادم:فيكى ايه يا حبيبتى..نظر لعيونها بعشق..حاسه بتعب..
تمسكت به بكل قوتها دافنه وجهها بعنقه وبصوتا مكتوم همست من بين شهقاتها..
مليكه:لا مش تعبانه..بس خوفت..رفعت وجهها تنظر له بعشق..خوفت لما فتحت عينى ملقتكش..
سار بها نحى فراشها جلس فوقه وجذبها على قدميه يمسد على شعرها وظهرها بحنان بالغ وبتاكيد همس باذنها..
ادم:حبيبه قلبى انا دايما وابدا معاكى فى كل مكان..
قبل وجناتيها..اطمنى..
رفعت يدها وملست على وجهه برفق وببتسامه همست..
مليكه:خدنى معاك يا ادم..عايزه اروح بتنا..
ادم:بفرحه عارمه..ومين قالك انى هسيبك تانى يا ملك..
وضعت جبهتها على جبهته وبحب شديد همست..
مليكه:هطمن على بابا وداده سعاد وعايزه اسافر انا وانت نعمل عمره..نظرت له..ايه رايك نبدا حياتنا بيها..
ادم:بدموع تلتمع بعيناه..موافق جدا جدا..دى احلى بدايه من احلى مليكه..
ارتمت داخل حضنه مره اخرى وهمست بدلع..
مليكه:وطبعا هيتعمل لمليكه مرات ادم الصاوى احلى فرح..
ضحك هو بعلو صوته ونزع حجابها عن شعرها وقبله بحب شديد وهمس بتاكيد..
ادم:مليكه تشاور..وادم ينفذ..
مليكه:بتنهيده..بس مش دلوقتى..نظرت له..لما اتعرف على فريده هانم وناخد على بعض شويه..ابتسمت بالم..لانى عارفه انها ضد جوازنا..هم ادم بالرد عليها..قطعته هى سريعا..
متقولش حاجه يا ادم..انا لو منها هخاف على ابنى الوحيد من واحده حكمت عليها نظرة الناس انها..
اغمضت عيونها بعنف..شمال..فتحت عيونها ونظرت له باصرار..جه دورى علشان احارب علشانك..
زى ما انت حاربت علشان تغيرنى للاحسن..
نهايه الفلاش باااااااك..
فاق من شروده على رنين هاتفه برقم زوجته..
نظر للهاتف ببتسامه عاشقه وبثقه همس بسره..
ادم:انا واثق فيكى يا ملك..وعارف انك مستحيل تخذلينى..
اخذ نفس عميق ورد عليها بلفهه..
ادم:حبيبتى..انتى فين..
مليكه:بعتاب..انا اللى فين..انا فى الطريق رايحه عند مامتك..
ادم:السوق والحرس معاكى؟!..
مليكه:بعبوس..ايوه..وكتير اوى الحرس دول يا ادم..
ادم:كده كتير..دا انا مستقليهم اصلا..
مليكه:ههههههه..لا والله..دا كل اللى يشوف الموكب يفكر رتبه معديه..
ادم:بحب..زياده امان ليكى حبيبتى..
مليكه:برجاء..طيب متتاخرش عليا..انا داخله على الفيلا..
ابتلعت ريقها بصعوبه..متسبنيش كتير مع مامتك علشان بخاف والله..
ادم:هههههه..لا متخفيش فريده هانم مش هتاكلك..ابتسم بخبث واكمل بعبث..ابنها بس اللى بياكل كل حاجه فيكى..
مليكه:بخجل..ادم..عيب..يله اقفل..انا داخلت الفيلا..
ادم:تمام..مش هتاخر عليكى..
اغلقت الهاتف..وخطت لداخل الفيلا بخطوات مرتعشه..
تبحث عن هذه الفريده بعيونها هنا وهناك..
حتى وجدتها تجلس على احدى الارائك بكل كبر وغرور..
وببتسامه مصتنعه تحدثت..
فريده:اهلا ملك..اشارت لها بعكازها..تعالى اقعدى..
اقتربت مليكه وجلست امامها وهمست ببتسامه بريئه..
مليكه:عامله ايه يا طنط..يارب تكونى بخير..
فريده:بجمود..بخير..نظرت لها من اعلى لاسفل..بس واضح ان انتى اللى مش بخير..
مليكه:بعدم فهم..لا انا الحمد لله كويسه جدا..
فريده:ببتسامه ساخره..مش باين..اقتربت منها وامسكت ثيابها تتفحصها بقليل من القرف..انتى هتروحى الحفله مع ابنى بالهدوم دى؟؟!!..
مليكه:ايوه يا طنط..نظرت لثيابها..مالها؟؟!!..
فريده:بصرامه..انهارده ابنى هيقدمك على انك مليكه ادم الصاوى..مراته..وهيعزم كل كبار البلد على فرحكم..نظرت لها بشمئزاز..وانتى جايه لابسه جلبيه؟؟!!..
مليكه:بزهول..جلبيه؟!..يا طنط دا فستان محجبات..لازم يكون محتشم..
فريده:بسخريه..امممم..اسمعى يا شاطره..ابنى من اكبر رجال الاعمال فى الوطن العربى..مراته لازم تكون على مستوى يليق بيه..وانتى بلبسك دا متنفعيش خالص..
مليكه:باحراج..طيب حضرتك عيزانى البس ايه..
ابتسمت فريده بخبث وبرتياح تحدثت..
فريده:اطلعى مع الداده فوق هتوصلك لاوضك..وانا هبعتلك احسن ميكب ارتست واشيك فساتين تختارى منهم اللى يناسبك..
مليكه:بطاعه..حاضر يا طنط..اللى حضرتك شيفاه..
هبت واقفه وسارت مع احدى الخدم للاعلى..
امسكت فريده هاتفها وطلبت احدى الارقام لياتيها الرد بلهفه..
اكرم:ايوه يا فريده هانم..طمنينى..
فريده:بامر..ابعت الفساتين اللى قولتلك عليها..
اكرم:بستغراب..فساتين ايه؟؟!..انتى قولتيلى عايزه قمصان نوم على هيئه فساتين..
فريده:بنفاذ صبر..ايوه ابعتهم حالا..
اكرم:حالا يكونو عندك..
اغلقت الهاتف وابتسمت بشر وهمست بسرها..
فريده:اما اشوف ابنى هيعمل ايه لما يشوفك رجعتى تلبسى قمصان نوم على هيئه فساتين تانى..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..ادم..
يجلس بسيارته..يتابع كل ما يحدث داخل فيلته..
وببتسامه متالمه همس..
ادم:بتاذينى انا يا امى قبل ما تأذى مراتى..
نظر للطريق بشرود وهمس بتمنى..مليكه حبيبتى مستحيل تزعلنى منها..نظر للسائق وتحدث بامر..
اطلع على جورج الجواهرجى..ابتسم بعشق..خلينا نشوف احدث صيحه نزلت فى المجوهرات ايه..
تحسس خاتم يده المدون عليه اسم زوجته وهمس بسره..
عايز اجبلك كل حاجه حلوه فى الدنيا يا اغلى واحلى مليكه..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..مليكه..
تنظر لهيئتها بعيون متسعه على اخرها..
رغم انها كانت سابقا لا ترتدى الا الفساتين القصيره وتسافر بهم من بلد لاخرى..
ولكن؟!!..الان وهى بهذا الفستان داخل غرفتها امام فتايات مثلها..تشعر انها عاريه..لا يسترها شئ..تشعر بخجل شديد..
وبرجاء همست لاحدى الخادمات..
مليكه:لو سمحتى هتيلى روب طويل..
على الفور نفذت الخادمه امرها..
وجلست تستعد لاستكمال الميكاب وعمل تسريحه خاصه تليق بشعرها..
صوت بوق سياره..اعلنت وصول زوجها اخيرا..
بفرحه طفوليه..هبت واقفه وركضت نحو الشباك تنظر منه بلهفه..
نزل هو من سيارته وسار للداخل بهيبته ووقاره ووسامته المهلكه..
التفتت هى للفتايات وتحدثت بامر..
سبونى شويه من فضلكم..
سارو جميعا نحو الخارج..
ركضت هى نحو مرائتها وحدثت نفسها بثقه..
عمرى ما اخذلك ولا اهز ثقتك فيا تانى يا ادم..
مرت دقائق..حتى استمعت اخيرا صوت خبطته على الباب..
اخذت نفس عميق وتحدثت بفرحه عارمه ظاهره بنبره صوتها..ادخل..
خطى هو للداخل بلهفه..ينظر لها ببتسامه عاشقه..
بسرعه البرق..كانت ركضت نحوه وارتمت داهل حضنه بكل قوتها..استقبالها هو بترحاب شديد يقبل كل انش تطوله شفاتيه..
شعرها..جبهتها..وجناتيها..انفها..شفاتيها..عنقها..
اما هى..بانفاس لاهثه همست داخل اذنه..
مليكه:واحشتنى..
بشتياق اشد همس هو من بين سيل قبلاته..
ادم:انتى اكتر..يقبلها بجنون..
ويعود بشوقا اشد لحضنها..
..حضنها..
وكفى بالنسبه له..
وبحنان بالغ..يمسد على ظهرها وشعرها كأبنته وليست زوجته..
وبهدوئه ورزانته المعتاده همس بأذنها..
ادم:ملك..حبيبتى استعدى عندنا حفله مهمه انهارده..
بكل قوتها..تتمسك بحضنه..تتنقل بوجهها بين عنقه نزولا لصدره تدفن وجهها به وتستنشق رائحته بستمتاع..
وبصوتا مبحوح همست..
مليكه:امممم..يبقى لازم اعمل زى ما مامتك قالتلى..
رفعت نظرها تنظر داخل عيناه بعشق..
علشان اليق لادم باشا الصاوى..
نظر هو لها بعدم فهم..وببتسامه همس..
ادم:فريده هانم قالتلك تعملى ايه بالظبط..
ببتسامه عابثه..ابتعدت عن حضنه وتراجعت للخلف بخطوات بطيئه..وقف امامه مباشره وبكل ما تحمل من دلع واغراء انثى..بعدت روبها الحريرى عن جسدها حتى سقط ارضا..
للتسع اعين ادم على اخرهم حين وقعت عيناه على فستانها الاسود الذى بالكاد يصل الى اول فخذها..ذو فتحه صدر واسعه وطبقه من الشيفون حول الخصر والظهر لاخره..
بميوعه واثاره دارت حول نفسها وضحكت بعلو صوتها ضحكه فاضحه وبأغراء شديد تحدثت..
مليكه:اييييه رأيك..غمزت له..يا عمرررررررى..نهت جملتها وضحكت مره اخرى بأثاره اكبر..
ادم:بأنفاس مقطوعه..دا فستان؟!!..
اقتربت منه والتصقت به بشده وهمست بدلع..
مليكه:تؤ..تؤ..دا قميص نوم..ومامتك عيزانى البسه احضر بيه الحفله علشان اليق لادم باشا الصاوى..
يدها الصغيره الخبيثه تعبث بأزرار قميصه وتفتحه واحد تلو الاخر..وبعشق شديد رفعت وجهها ونظرت داخل عيناه بعمق وهمست ببتسامه اذابت قلبه وهزت كيانه..
مليكه:وانا فعلا هلبسه فى حفله الليله..قبلت صدره ببطئ..
حفلتى الخاصه مع جوزى..
لهنا ولم يحتمل اكثر..وبلحظه كان رفعها داخل حضنه والتقط شفاتيها بقبله لهوفه مشتاقه لاقصى درجه..
لتجذبه هى لها اكثر ويدها تبعد عنه قميصه بسرعه مجنونه..
ولكن؟!!..صوت خبط عكاز على الأرض بعنف..
افاقهم من دوامه عشقهم بفزع..
وبستحقار تحدثت فريده..
كنت هتوقع ايه من واحده سايبه زيك غير كده؟!!..
بصقت عليها واكملت بامر بعلو صوتها..برررررره يا زباله؟؟!!..
رايكم وتوقعتكم..
دمتم بألف خير احلى قمرات..
وفضلا وليس امرا..التفاعل ميقلش عن 500كومنت لو زاد خير وبركه لان تفاعلكم وجهت الجروب حبيباتى..
واستغفرو لعلها ساعه استجابه..
البارت الثامن..
..زهول..
حاله من الصمت احتلت المكان..
ادم ينظر لوالدته بصدمه من هجومها على زوجته بهذه الطريقه المهينه له قبل ان تكون لمليكه..
فريده تنظر بكره وغضب عارم لمليكه الملتصقه بزوجها تحاول الاحتماء به من نظرتها المشتعله بالحقد لها..
اما مليكه..تنظر لزوجها بعيون تفيض بالدمع والرجاء ايضا..
تخبره بنظرتها ان يهدأ فهى بالاخير والدته وكل شى سيكون على ما يرام..
قطع صمت المكان ادم وتحدث بعلو صوته..
ادم:يااااااا امى..نظرت له فريده بكبر وغرورو..
اقترب هو منها قليلا ولم يبعد زوجته عن حضنه ولو انش واحد..
بل زاد من ضمها له اكثر..وبهدوء ما قبل العاصفه تحدث..
انتى مفكره انك مخلفه &*& يا فريده هانم..
شهقت فريده بعنف واتسعت عيونها على اخرهم وتحدثت بزهول..
فريده:ادم..اتأدب..ايه اللفظ اللى قولته دا؟!..
ادم:ببتسامه مصتنعه..دا مش لفظ..دى صفه..تحولت ملامحه لاخرى غاضبه..وانا مش &*& يا امى علشان تشتمى مراتى..
وتفى عليها..صمت قليلا واكمل بتأكيد..انتى امى ومليكه مراتى وهتفضل مراتى..وانا مستحيل استغنى عن واحده فيكم..تنقل بنظره بينهم..ياريت تتقبلو بعض وتتعيشو مع الواقع..نظر لفريده..واللى حصل دلوقتى مش هقبل انه يحصل مره تانيه يا امى..لانه لو اتكرر..تنهد بألم..هتخلينى اخد مراتى ونعيش فى بيت لوحدنا..نظر لزوجته وقبل جبهتها ووجناتيها بعمق وتحدث بأسف..بعتذرلك نيابه عن امى يا مليكه واتمنى تقبلى اعتذارى..
مليكه:ببتسامه من بين دموعها..حصل خير يا ادم..نظرت لفريده..انا عذراكى يا فريده هانم..وعارفه انك خايفه على ابنك الوحيد وحقك طبعا تخافى..نظرت لادم بعشق شديد..
بس اقسملك بالله انا بحب ادم واتغيرت علشانه..ومستحيل اخزله او ازعله منى تانى..
تنظر لهم فريده بضحكه ساخره وبجمود تحدثت..
فريده:كل اللى قولتيه دا ميهمنيش..انا ست بحب الوضوح..
وبصراحه انا مش قبلاكى تكونى مرات ابنى خاااااالص..
تنظر لها مليكه بغصه مريره..وادم ينظر لها بعيون متوسله ان لا تضغط عليه اكثر من ذلك..هو ملتزم الصمت احتراما لها..
صمتت هى قليلا ونظرت لهم بوعيد واكملت بتهديد..
وهفضل احارب لحد ما اشوفك بره حياه ابنى..نظرت لهم بتمعن..حتى لو وصلت للقتل مش هتردد لحظه..
دون ارادته..زاد ادم من ضم زوجته لداخل حضنه اكثر..
ملتف بيده حولها بحمايه..وبفزع ورعب نظر لوالدته المبتسمه ببرود..بادلته فريده النظره باخرى واثقه واكملت بتاكيد..
وجوزك عارف كويس اوى ان فريده هانم اد كلامها..نظرت لابنها..اتمنى تقدر تحميها..نظرت لمليكه..اتمنى تبعدى عن ابنى بالذوق احسنلك..نهت جملتها وسارت للخارج غالقه الباب خلفها بعنف..
وقفت امام الباب تلتقط انفاسها بصعوبه وبغيظ همست..
والله عال على اخر الزمن تدخل عيلتنا واحده صايعه زى دى..
اخذت نفس عميق واكملت بوعيد..يا انا يا انتى فى عايله الصاوى يا هه مرات ابنى..
اما داخل الغرفه..
ساد الصمت مره اخرى..
فقط محتضنها ادم بحمايه..يزيد ضمها لداخل حضنه اكثر واكثر..
وبعنف..اغمض عيناه حين تخيل تنفيذ تهديد والدته..
يعلم انها امرأه تفعل ما تقوله..لا تتهاون ولا تتنازل عن شئ ترى انه حقا مكتسب لها..
فما بالها بأبنها وحيدها..
ستحارب العالم من اجله لا محاله..
وهو كان يتركها تفعل ما تشاء..بل ويساعدها بما تحتاج..
ولكن؟!!..لزوجته وكفى..لن يخضع لامرها هذه المره..
وبروحه ونفسه سيكون فداء لحبيبه قلبه وعمره..مليكه..
اما من تلتصق به وممسكه بخصره تضمه بكل قوتها..
تبكى بصمت..وبصعوبه من بين شهقاتها همست..
مليكه:طلقنى يا أدم..شعرت بتشنج جميع عضلات جسده..
ويده التى ضمتها بقوه اكبر جعلتها تأن بألم وتهمس برجاء..
علشان خاطرى طلقنى..رفعت وجهها ونظرت له بعيون تفيض دمعا وعشقا واكملت..انا مستحيل اكون سبب عداء بينك وبين مامتك..اغمضت عيونها وذادت وتيره بكائها اكثر..
هى مامتك متتعوضش لكن انا اتعوض وبكره تقابل واحده تحبك اكتر م؟!!..قطع هو حديثها وابتلع شهقاتها بجوفه..
يقبلها بجنون..قبله يبث لها بها كم عشقه وحبه لها وحدها..
استقبلت هى قبلته بشتياق اشد..
وبلهفه وشوقا جارف..سحبته لاعماق حضنها..ترويه عشقا لأخر مره..وبعدها حسمت امرها..ان تختفى من حياته للابد..
فهل سيدعها زوجها تنفذ قرارها..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بمنزل اكرم..
وفاء:بعتاب..لييييه يا ابنى..البنت كانت صريحه معاك من اول لحظه..ومكدبتش عليك..ولا اذتك علشان انت مصر تاذيها بالشكل دا..
اكرم:بندم..انا والله ما قصدى أذيها يا ماما..انا بحبها وعايز اتجوزها..
مش شايف غيرها مراتى..
وفاء:والبنت متجوزه..وبتموت فى جوزها..لو فعلا انت بتحبها زى ما بتقول يبقى تتمنلها السعاده..وتحذرها من حماتها وتسبها فى حالها يا ابنى وتشوف مستقبلك..
اكرم:باسف..لو انا سبتها فى حالها حماتها مش هتسبها..
وفاء:بغضب..يعنى اييييه..انتو عايزين تعملو ايه فى البنت..
اكرم:بتأكيد..انا والله يا امى بحاول احميها من حماتها المفتريه اللى عايزه تقتلها..
شهقت وفاء بعنف وتحدثت بزهول..
وفاء:تقتلها؟!!!..يا لهوى..تقتل مرات ابنها؟؟..
اكرم:بغصه..ايوه..هى قالتلى كده بنفسها..لو مليكه مبعدتش عن ابنها هتقتلها..والست دى جبروت وواصله اوى ومبتهزرش..
وفاء:بدموع..طيب وانت هتعمل ايه يابنى معاها..اقتربت منه واحتضنته..الست دى مدام واصله كده يبقى ممكن تأذيك..
وانا مش مستغنيه عنك يا حبيبى..
اكرم:اطمنى يا امى..انا هسيرها لحد ما اعرف فى نيتها ايه وهقول لابنها..تنهد بصوتا مسموع..وهحذر مليكه كمان..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بفيلا ادم الصاوى..
رنين هاتفه بستمرار جعله..
..بصعوبه..
يبتعد عن حضنها بعد فتره ليست ابدا بقليله..
اعتدل جالسا وجذبها لحضنه ساحبا الغطاء عليهم واخذ نفس عميق يحاول استرداد انفاسه التى دوما تسرقها هى وبصوتا مبحوح تحدث..
ادم:ايوه يا ابنى..
حسام:بصراخ..ادم الحقنا..المصنع بيقع..
ادم:بفزع..مصنع ايه يابنى ادم اللى بيقع..
حسام:بانفاس مقطوعه من شده فزعه..فى حد فجر حاجه فى مبنى الانشاء واتسبب فى انهيار اكتر من عمود وجزء من السقف وقع على مجموعه من العمال ومش عارفين نطلعهم والمبنى كله بيهدد بالانهيار..الحقنا يا ادم بسرعه..
بسرعه البرق..هب واقفا واتجه نحو غرفه ملابسه سحب احدى ثيابه واتجه نحو المرحاض وتحدث بستعجال..
ادم:اهم حاجه ارواح العمال مش مهم اى حاجه تانيه يا حسام وانا دقايق واكون عندك..
نهى جملته واختفى داخل المرحاض لدقائق وخرج يركض للخارج وفتح باب الغرفه ونادى بعلو صوته..
جووووووووو...لحظات وكان ركض نحوه احدى كلابه المخصصه للحراسه..خطى به لداخل الغرفه واقترب من زوجته الجالسه تنظر له بخوف وفزع وقبل راسها بعمق اكثر من مره وتحدث بستعجال..
حبيبتى انا لازم اروح المصنع حالا..مش عايزك تقلقى..انا معين عليكى اكتر من حرس..نظر لكلبه..وجو لوحده اصلا كفايه..صح جوووو..خلي بالك من مليكتى على ما ارجع..
مليكه:بلهفه..ادم..خلى بالك من نفسك..ومتتاخرش عليا ارجوك..
قبل شفاتيها بعشق..وهب واقفا وركض للخارج وقبل ان يغلق الباب نظر لها وتحدث بتاكيد..
ادم:حبيبتى..مهما اتاخرت عيزك تطمنى وتعرفى انى بأذن الله راجعلك..
نهى جملته وأغلق الباب تاركها هى تبكى بصمت وتحدث نفسها بالم حاد..
مليكه:يا ربى اعمل ايه بس..انسحب من حياته علشان ميخسرش والدته بسببى..ولا افضل مراته واحارب والدته وابقى السبب انه يقف قصادها برضو بسببى..رفعت عيونها للسماء وبكت بنحيب واكملت بتوسل..ولا يارب حنن قلبها علينا وخليها تسبنا مع بعض ومتفرقناش..
ظلت تدعى من صميم قلبها ببكاء شديد لفتره طويله دون توقف..وبضعف..هبت واقفه واتجهت نحو المرحاض تنعم بشاور دافئ لعله يريح راسها من كم الافكار التى تدور بها..
لكن فجأه؟!!..انتفضت بفزع وصرخت بعنف حين فتحت عيونها وجدت فريده تقف امامها تنظر لها بشمئزاز..
سحبت منشفه كبيره ولفتها حولها تستر بها جسدها سريعا..وتحدثت بصوتا متقطع من شده فزعها..
معقول ياطنط تدخلى عليا الحمام..
فريده:ببرود..انا غلطانه يعنى انى جايه احذرك..
مليكه:بخوف..تحذرينى من ايه..
سارت فريده خطوتين ونظرت بساعتها وتحدثت ببتسامه متشفيه شامته..
فريده:قدامك دقيقتين..وكلابى هتطلع تقطع لحمك لو مخرجتيش بره بيتى حالا..نهت جملتها وخرجت من المرحاض وجلست على اقرب مقعد واضعه قدم فوق الاخرى..
اتسعت اعين مليكه بزهول وبهلع ورعب..ركضت نحو ثيابها ترتديهم على عجل وبسرعه البرق لفا حجابها وهمت بالخروج من المرحاض..
لكن؟!!صوت نباح عالى جدا يقترب منها..جعلها تركض لا اراديا..
ضحكت فريده بعلو صوتها وهى تراها تركض امامها حول نفسها داخل الغرفه تبحث عن هاتفها لتحدث زوجها ينجدها كالعاده..ولكن فريده قد اخفته..
ومن بين ضحكاتها تحدثت بتحذير..
انتى هتجرى هنا..تؤ تؤ..كده هتموتى بسرعه..اشارت بعكازها على الباب..اجرى بره يا شاطره قبل ما يطلعولك..
مليكه:ببكاء حاد..اللى بتعمليه دا انتى اول واحده هتندمى عليه..
فريده:ببرود..هنشوف مين اللى هيندم حالا لما الكلاب تطلع تاكل لحمك..ساعتها هتقولى يارتنى سمعت كلام فريده هانم وجريت..
مليكه:بقهر..حسبى ربى وكفى بالله حسيبا..
نهت جملتها وركضت للخارج..لتنصدم بمجموعه من..
..كلاب..
تركض خلفها بكل قوتها..
تركض هى بلا هواده..
لا تعلم الى اين ستذهب..
انقطعت انفاسها وكادت ان تسقط اكثر من مره..
ولكنها تحاملت على نفسها واستمرت بالركض..
فاذا توقفت ستلتهمها الكلاب بلا رحمه..
ظلت تركض وهما خلفها بلا توقف..
حتى اوشك قلبها على التوقف..
وشعرت انها على حافه الموت لا محاله..
لثانى مره تتعرض للموت قتلا..
بوهن وضعف..بدات تبطئ من ركضها..
حتى وصل لها احدى الكلاب وهجم عليها من ظهرها اسقطها أرضا..
بعنف..ارتطمت راسها بالارض الصلبه وبدات تنزف بغزاره وفقدت وعيها فى الحال..
وكم تمنت ان تفقد وعيها او تفقد حياتها قبل ان تصل اليها هذه الكلاب المتوحشه من وجهت نظرها..
ولكن؟؟!!..الكلب الذى هجم عليها لم يكن سوى كلب زوجها..
وقف امامها كالسد المنيع مستعد للقتال والقتل من اجلها.. بغضب عارم يحميها ويمنع عنها الكلاب الأخرون..
ولقوته وشراسته..فرو من امامه سريعا قبل ان يطولهم بأنيابه الحاده التى ستسلب حياه من يتعرض لها..
ظل يتابعهم حتى اختفو عن انظاره..وبدا يحوم حولها ويحاول افاقتها لكن دون جدوى..
لم يجد حلا غير الجلوس جوارها وانتظار صديقه الذى على يقين انه سياتى قريبا..
فى حين ان احدهم..يجلس بتوتر ينتظر خبر وفاه..
..ملك ادم الصاوى..
رايكم وتوقعتكم يا بنوتات..
وفضلا وليس امرا ليا طلب عندكم..مش عايزه كومنت تم او ملصقات..عايزه رايكم فى الاحداث يا بنات وتشجيع يخلينى اكمل كتابه..لانى بقالى فتره عايزه اعتزل للاسف😥..
واستغفرو لعلها ساعه استجابه..
البارت التاسع..
..ادم..
رجل اعمال لا يستهان بذكاءه وخبرته..
بنظره واحده..تأكد ان ما حدث هو أمر مفتعل عن قصد..
حاله من الهرج والمرج..والفزع والرعب ايضا تسيطر على كل العاملين بالمصنع..
وادم..بنفسه..يحمل المصابين ويركض بهم للخارج..
حتى تاكد ان لا يوجد احد اخر بالداخل..
أسرعو الجميع بالركض مبتعادين عن المبنى الذى يهدد بالانهيار..
ثوانى معدوده..وسقط المبنى صادر عنه غبار شديد وصوت ارتطام قوى..
ومن بين كم هذا الغبار الذى يجعل الرؤيه شبه منعدمه..
يركض ادم بكل سرعته نحو سيارته..
بجنون وقلب انقبض بفزع يبحث عن هواتفه..
حتى وجدها..
لينصدم بكم الاتصالات من احدى حرسه..
يهاتفه من هاتف سرى به رقم الطوارئ الخاص بهم فقط..
ابتلع ريقه بصعوبه وعاود الاتصال به..
ليأتيه الرد سريعا..
ادم:بلهفه..شاكر ايه الاخب؟!!..
قطع حديثه حين استمع لصوته المرتعب..
شاكر:ادم باشا..الحقنا..فريده هانم امرت حرسها يضربنا كلنا بالنار فى رجلنا وخدو تلفونتنا وحبسانا فى اوضه فى الجنينه وسيبت الكلاب على ملك هانم و؟؟!!..
لم يكمل حديثه بسبب غلق ادم بوجهه..
وبعيون تشتعل بالغضب..امسك احدى هواتفه الموصله على الكاميرات السريه بفيلته وبدا يشاهد كل ما حدث بعيون تنهمر منها الدموع بغزاره حين لمح زوجته تركض بفزع ورعب خلفها اكثر من خمسه كلاب..
ليلتقط انفاسه التى اوشكت على الانقطاع حين لمح جووو يركض بكل سرعته لانقاذ زوجته..
القى هاتفه..وساق باقصى سرعه وهو يهمس بسره باسف..
ادم:طلعتى اوحش ما فيا يا فريده هانم وانتى متاكده انك مش اد غضبى..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..مليكه..
حولها اكثر من حرس..
لا يستطيع احد الاقتراب منها بسبب كلب زوجها ..
كل من يحاول يقترب منها يهجم عليه جوو بشراسه..
فيفر راكضا لينجى بنفسه..
ليقرر احدهم اطلاق النار عليه..
ولكن اوقفه احدى الحرس بفزع..
وائل:انت بتعمل اييييه يا غبى..دا كلب ادم باشا..
عادل:انت مش شايف هيكلنا ازاى..
وائل:علشان عارف اننا حرس فريده هانم وهنأذى مرات الباشا..نظر لجميع الواقفين..احنا مش اد ادم باشا..
عادل:قصدك ايه..مش هنقتل مراته..
وائل:لا طبعا..جز على اسنانه واكمل بندم..انا مش عارف ازاى طوعتكم ووافقت الهانم على شرها دا..نظر لهم بتاكيد..
احنا لازم ننقذها..لو جرالها حاجه هنموت كلنا..وجه نظره لمليكه الممده ارضا بلا حراك وراسها تنزف بغزاره واكمل..
انا هتصل على ادم باشا وهو يجى يلحقها بنفسه..
عادل:طيب وفريده هانم..دى ست مفتريه ومش هتحلنا..
وائل:وادم باشا مش هيسمى علينا برضو..
امسك هاتفه وهم بالاتصال به..
لكن اوقفه عادل سريعا..
عادل:استنى..فريده هانم بتتصل..
وائل:قولها انها حالتها خطيره وتقريبا ماتت..
فتح عادل هاتفه وتحدث بأنفاس لاهثه..
عادل:فريده هانم..مدام ملك وقعت على حجر ودماغها بتنزف جامد وتقريبا كده ماتت..
فريده:ببرود..امممم..يعنى الكلاب ملمستهاش؟!!..
عادل:لا ياهانم..الكلاب خافت من جو..
فريده:وانتو فين دلوقتى..
عادل:احنا فى الجنينه اللى ورا الفيلا ساعدتك..مبعدناش كتير..
فريده:زى ما انتو..هبعتلكم واحد ياخد الزفته دى..
وانتو ترجعو على هنا..
نهت جملتها وطلبت احدى الارقام..
فريده:بأمر..تيجى حالا تاخد الزفته دى لو ماتت يبقى الله يرحمها..لو لسه عايشه احسنلك تهرب بيها قبل ما ايدى تطولها تانى وساعتها انا مش هرحمها..
اكرم:بلهفه..اجى فين طيب وانا ثوانى واكون عندك..
فريده:فى الجنينه بتاعتنا اللى فى ضهر الفيلا هسيب خبر مع الحارس يدخلك تاخدها وتختفى بيها..
نهت جملتها واغلقت هاتفها..ونظرت لأحدى الحرس واكملت بأمر..دقيقتين بالظبط تكون خت الحرس اللى محبوسين فى الاوضه بره وتخفيهم لحد ما اؤمرك تسبهم..وبلغ حارس الجنينه ان فى واحد اسمه دكتور اكرم جاى فى الطريق يسيبه يدخل..ويبعت وراه حرس زياده لحد ما ياخد الزفته ملك ويخرج بيها..واى حد يعترض طريقه علشان ميخدهاش..
صمتت قليلا..اضربوه بالنار..
الحارس:امرك فريده هانم..
ابتسمت بشر وهمست بسرها..
فريده:مستحيل انسب اسم عيلتنا لوحده صايعه زيك يا..ههه..مليكه..وضعت قدم فوق الاخرى واكملت بتاكيد..
وابنى هيزعل يومين وهيمحيكى من ذاكرته..
..على الجانب الاخر..
عادل:فريده هانم هتبعت واحد ياخدها..
وائل:انا هتصل بادم باشا وهو اكيد هيجى يلاحقها..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..اكرم..
يقود سيارته باقصى سرعه..
وبندم يحدث نفسه..
اكرم:سامحينى يا ملك والله ما اعرف انها ست شرانيه كده..خبط المقود بقبضه يده بقوه..
ياخربيت جبروتك يا فريده الزفت..
اخذ نفس عميق..الحقك بس يا ملك وانا هختفى بيكى ومستحيل اخلى مخلوق يعرف طريقنا..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..ادم..
يرن هاتفه مرارا وتكرارا..وهو فقط نظره مركز على الطريق امامه..وذهنه شارد بزوجته لحظه ركوضها من الكلاب..
وكم الفزع والرعب البادى على وجهها الذى اعتصر قلبه بقوه..
لينتبه اخيرا على رنين هاتفه..
ضغط على زر الفتح ليأتيه صوت وائل المرتعب..
وائل:ادم باشا..ملك هانم وقعت على حجر وجو مش مخلينا نقربلها علشان نلحقها..
ادم:بصراخ بعلو صوته..انتووووو فييييين يا ولاد ال&**&..
وائل:برعب..احنا فى الجنينه اللى فى ضهر الفيلا يا باشا..
ادم:محدش يلمسها وانا ثوانى وهكون عندك..
وائل:برجاء..بسرعه يا باشا..فريده هانم قالت فى واحد هيجى ياخد ملك هانم..ابتلع ريقه بصعوبه..وفى كذا عربيه جايه علينا يا باشا..
ادم:بنهيار..اللى يقرب من مراتى اضربوه بالناااار..
زاد سرعه سيارته اكثر واكمل بوعيد..
مراتى قصاد رقبتكم كلكم ورقبه اهليكم كمان..
ومتقفلش خليك معايا على الخط..
وضع وائل الهاتف مفتوح بجيبه..ونظر للحرس وتحدث بصرامه..
وائل:متخلوش حد يلمس الهانم والا رقبتنا ورقبه اهلنا هتكون التمن..
نظرو لبعضهم بفزع ورعب..
ومن ثم وقفو بجانب بعضهم كدرع حامى امام ملك الممدده ارضا..
خلفهم جوو يقف ايضا بترقب واستعداد للهجوم على من يحاول الاقتراب منها..
وقف اكرم بسيارته وهبط منها يركض بتجاه ملك بكل سرعته..
ليوقفه الحرس برفع السلاح بوجهه..
وائل:بأمر..اثبت مكانك..
اكرم:بغضب..ابعد من وشى..انا دكتور يا غبى خلينى الحقها..
وائل:ممنوع يا حضرت..ادم باشا كلها ثوانى ويكون هنا..
غير كده ممنوع حد يقرب من؟؟!!..
قطع حديثه بسبب وابل الرصاص الذى انطلق عليهم هو وزملائه..
ليركض اكرم نحو مليكه ويهم بحملها..
لكنه صرخ بألم حين اصيبت يده بطلقه جعلته يرتمى ارضا ويأن بالم حاد..
رفع عينه ينظر لمن اطلق عليه النار..
لينصدم بأدم القادم نحوه بخطوات شبه راكضه بيده مسدسه ونظره مسلط على زوجته..
ويطلق النار على حرس فريده و كل من يحاول ايقافه..
اكرم:بصراخ..ابعد عنها وسبها فى حالها بقى يا اخ؟؟!!..
قطع صراخه طلقه اخرى بيده الاخرى..
وبسرعه البرق قذف ادم مسدسه ومال على زوجته حملها بحرص شديد..واسرع بها نحو سيارته وضعها برفق..
واستدار حول مقعد السائق وهم بركوب لكنه نظر لاكرم وتحدث بعلو صوته بوعيد..
ادم:حسابنا لسه مخلصش يا &**&..
نهى حديثه وساق باقصى سرعته..
ويده تتحسس نبض قلب مليكه..
الذى بالاساس نبض قلبه هو..
وبتوسل ورجاء شديد همس بصعوبه من بين دموعه التى هبطت بغزاره حين لمح وجهها الدامى وملامحها شديده الشحوب..
ادم:بحلفك بالله تفوقى يا ملك..امسك يديها البارده للغايه قبلها مرات ومرات واكمل..اطمن عليكى بس..نظر لها..
وهجبلك حقك..وربى ما هرحم اللى عمل فيكى كده..
عفوا ادم..اى ملك تحدثها؟؟!!....
فاقده هى وعيها..بل هيئتها تدل انها..
فقدت حياتها؟!!..
رايكم وتوقعتكم..
دمتم بالف خير احلى واجمل قمرات...
ومش هقولكم تفاعل قوى هسبها لتقدركم حبيباتى🤗..
واستغفرو لعلها ساعه استجابه..
البارت العاشر..
بمستشفى الصاوى الخاص..
بغرفه استقبال الزوار داخل جناح مليكه..
بجمود مصتنع عكس انهيار قلبه..
يقف ادم برفقه مجموعه من الاطباء المشرفين على حاله زوجته..
وبفزع ورعب تحدث..
ادم:مراتى مالها بالظبط؟!..
احدى الأطباء بعمليه..ادم باشا الخبطه اللى اتعرضت ليها الهانم مكنتش بسيطه..خدت اربع غرز فى حاجبها وللأسف هتأثر على شبكه عنيها كمان..
ابتلع ادم ريقه بذعر وبصعوبه همس..
ادم:قصدك انها فقدت عنيها؟!..
الطبيب:منقدرش نقول كده غير لما تفوق ونشوف نسبه الضرر وصلت لحد فين..
ادم:بلهفه..المفروض تفوق امتى..
الطبيب:هى واخده بنج موضعى وفاقت واحنا بنخيط الجرح بس ادنها مهدأ لانها منهاره وبحاله من الفزع الحاد..
غصه مريره اعتصرت قلبه..
وبالايجاب حرك رأسه وتحدث بأمر..
ادم:تقدرو تتفضلو..همو الاطباء بالخروج لكن ادم اوقفهم سريعا واكمل بتحذير..ممنوع اى دكتور متابع لحاله الهانم يتحرك من المستشفى غير لما تفوق واطمن عليها..مفهوم..
الاطباء:امرك ادم باشا..
انتظر هو حتى خرجو جميعهم وغلقو الباب خلفهم..
وبخطوات شبه راكضه اتجه لغرفه زوجته..
بلفهه وعيون تلتمع بالدمع اقترب منها وجلس جوارها على ركبتيه..ممسك بيدها المنغرس بها ابره المحلول يقبلها بعمق مرات ومرات..
ببطئ اقترب من وجهها وبعد شعرها عن أذنها بوجهه..
وبعشق شديد قبل أذنها وهمس بصوتا مبحوح من شده تأثره..
ادم:حبيبتى..فوقى..متوجعيش قلبى اكتر من كده..قبل وجناتيها قبل صغيره متتاليه..انا اسف انى سبتك مع..
هبطت دموعه بغزاره على وجنتيه نزولا بلحيته حتى استقرت على وجهها هى..امى..اغمض عينه بعنف واكمل بعدم تصديق..عمرى ما تخيلت انها بالجبروت والقسوه دى..
لف يده حولها بحمايه وحذر ورفق شديد..عمرى ما خطر فى بالى انها تسيب عليكى كلابها..دفن وجهه بعنقها..انا اسف يا حبيبتى.والله اسف..رفع رأسه بوجهه يظهر عليه الغضب الشديد وبعيون اصبحت شديده الأحمرار اكمل بوعيد..
هشيل كلمه ذكر من البطاقه لو مجبتلكيش حقك يا ملك..
نهى جملته وقبل جبهتها بعمق..
وهب واقفا وجلس جوارها..وبحرص شديد حملها بين يديه..
وجذبها داخل حضنه..ويده تمسد برفق على كافه جسدها يحاول أفاقتها..
تنهدت هى بتعب..وبضعف..دفنت نفسها داخل اعماق حضنه وهمست بوهن بين الوعى وللاوعى..
مليكه:ااادم..متسبنيش..
بعشق شديد..زاد من ضمها داخل حضنه مقبلا كتفها صعودا بعنقها وكافه ووجهها وبتاكيد همس داخل اذنها..
ادم:مستحيل اسيبك..حبيبتى اطمنى انتى فى مكانك..
قبل ثغرها برقه قبله خاطفه..جوه حضنى..
ظل حاملها..مكتفى بحتضانها..منفصل عن العالم..
وفقط..
مستمتع بدفئ جسدها..
مطمئن بستماع نبض قلبها..
يقبل كف يدها تارا..
وكافه وجهها تارا اخرى..
ادمانه..وهواءه وشمسه وانفاسه هى..
قطع عليه نعيمه هذا..أهتزاز هاتفه داخل جيبه يعلن عن اتصال..
بحذر..عدل وضعها داخل حضنه واخرج هاتفه ورد بجمود وصوتا خافض..
ايوه يا حسام..ايه الاخبار..
حسام:كله تمام اطمن..المصابين فى المصنع كلهم اصابات مش خطيره..وروحت للحرس بتوعك اللى قولتلى عليهم..
ونقلتهم كلهم للمستشفى اللى تبع المصنع هما كمان..
ومعاهم الدكتور اكرم..
واطمن كلهم بخير يا ادم..لكن؟!!..
ادم:بقلق..لكن ايه يا حسام؟!..
حسام:مش هتصدق مين اللى ورا هدم الجزء اللى انهار من المصنع..
ادم:بغصه..مين؟!..
حسام:بأسف..احححم..الدكتور اكرم..ووالدتك..
صدمه..جعلت ادم التزم الصمت قليلا..
ليكمل حسام بقلق..ادم انت كويس..
ادم:بهدوء مريب..هبقى كويس لما اطمن على مراتى..هى بس اللى تهمنى دلوقتى..بس عيزك تراقب الكل..عينك متغفلش عن حد فيهم وتكون معايا على تليفون..
حسام:تمام..متشلش هم حاجه..وربنا يطمنك على مراتك.
أمن ادم على دعائه..واغلق الهاتف ونظر لزوجته وهمس برجاء..
ادم:حبيبتى..فوقى بقى..ضمها لصدره مقبلا شعرها بواله..
طمنى قلبى عليكى..
^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بفيلا الصاوى..
فريده..
تجلس بكل غرور..
ترتدى نظرتها الطبيه..
تقرأ احدى كتابها المفضله..
وبأمر حدثت احدى الخادمات..
فريده:شوفيلى سعيد وصل ولا لسه..
خطى للداخل سعيد بخطوات شبه راكضه وتحدث برعب بانفاس لاهثه..
سعيد:فريده هانم..ادم باشا لحق الهانم الصغيره وخدها وضرب الدكتور اكرم بالنار..التقط انفاسه بصعوبه..وكمان طقم الحراسه الخاص بساعدتك كله اتصاب ورجاله الباشا خدوهم على مستشفى المصنع..
هبت فريده واقفه وتحدثت بغضب..
فريده:وحرس ادم اللى قولتلك تخفيهم؟!...
سعيد:باسف..رجاله الباشا خدوهم هما كمان..وانا هربت بأعجوبه..ابتلع ريقه بصعوبه..او تقريبا هما اللى سبونى اهرب علشان اجى احذر ساعدتك..
فريده:ببوادر خوف..تحذرنى من ايه؟!..
سعيد:ادم باشا ناوى يطيح فى الكل..ومش هيسمى على اى حد..
فريده:بعلو صوتها..الا امه..دارت حول نفسها واكملت بتاكيد..
ابنى اكيد عارف انى بعمل كده من خوفى عليه..
انتفضت بفزع حين وجدت الفيلا من حولها امتلئت بالكثير من الحرس..
وبدأو يوزعو انفسهم على الاماكن داخل وخارج الفيلا بعنايه..
لتصرخ هى بهم بغضب عارم..
انتووو مييين يا زفت انت وهو..
اقترب منها احدهم وتحدث بعمليه..
نادر:مساء الخير يا هانم..احنا طقم حراسه جديد بعته ادم باشا..نظر لسعيد..اتفضل معانا يا سعيد بهدوء..
سعيد:بفزع..فريده هانم انا فى عرضك..
فريده:بأمر..محدش ليه دعوه بيه والا؟!!..
قطعها نادر باحترام..
نادر:سيادتك ملكيش اى صلحيات نهائى على اى حد من الحرس او العاملين غير اكلك وشربك ولو احتاجتى حاجه غير كده لا..وممنوع خروجك بره الفيلا..
فريده:بصراخ..انت اتجننت يا حيوان؟!..
نادر:دى أوامر الباشا يا هانم..واحنا ملزومين ننفذها لحد ما ادم باشا يرجع..
بغيظ شديد..سارت فريده نحو غرفتها..
ليصرخ سعيد برجاء..
سعيد:يا هانم ابوس ايدك قولى للباشا انا مليش ذنب..انا كنت بنفذ أوامرك..
استدارت فريده ونظرت له ببتسامه ساخره وتحدثت ببرودها المعتاد..
فريده:انت نفذت أوامرى علشان الفلوس الكتير اللى ادتهالك..
ابتسمت بتساع اكثر وتنقلت بنظرها لطقم الحرس الجديد واكملت بتاكيد..
وهما هيعملو زيك بالظبط..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بمستشفى المصنع..
تجلس وفاء بجوار ابنها تبكى بنحيب وتتحدث بزهول من بين شهقاتها..
وفاء:لدرجاتى انا معرفتش اربيك يا اكرم؟؟!..
نظرت له بصدمه..انت يا اكرم اللى تتفق مع بلطجى يهد مصنع ادم..
لييييه..عملك اييييه علشان تعمل فيه كده؟!..
اكرم:ببكاء وتعب شديد..عمل ايه؟!..بكى بنحيب..
خد منى حبيبتى يوم فرحنا..
وفاء:ببكاء..يابنى كان لازم ياخدها لانها مراته..وبعقد شرعى زى ما قولتلى..يعنى متسجل..
لو كنت انت كتبت عليها كانت هتتحبس لانها جمعت بين زوجين..ربطت على كتفه بحنان..وكمان البنت صرحتك وقالتلك انها لسه بتحبه..وانت اللى صممت تتجوزها..
اكرم:بغصه مريره..كنت هقدر انسيها حبه..نظر لوالدته..هى بريئه ورقيقه يا امى وانا كنت هنسيها حبه اللى جرحها بحبى ليها والله..تحولت نظرت لاخرى حاقده..لكن هو خطفها منى..
وفاء:يا ابنى افهم..فووووق..البنت بتعشقه..سبهم فى حالهم..
وابعد عنهم..نظرت ليده وبكت بنحيب اكبر..وكفايه اللى حصل لايدك الاتنين..
اكرم:باسف..الحرب بينى وبين اللى اسمه ادم مخلصتش يا امى..نظر ليده وجز على اسنانه بغيظ..دى ابتدت..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..عند ادم ومليكه..
..بنهيار..
تصرخ وتبكى بنحيب..
وبفزع ورعب تتحدث بهستريا..
مليكه:عااااااا..انا مش شايفه..مش شايفه حاااااجه..
تحسست ظهرها بجسد يرتعش..بل ينتفض بشده..
عاااااااا..الكلاب كلت ضهرى..انا اتشوهت..
ادم:بكل قوته..يضمها لداخل حضنه..يحاول السيطره بشتى الطرق على حركتها الهستيريه..
تمسكت هى بقميصه بكلتا يدها وصرخت بنهيار اكبر..
انا مش شيفاك يا ادم..بكت بقهر..انا اتعميت..
جذبها على قدميه وأمسك وجهها بين يديه واضعا جبهته على جبهتها بحذر وبغصه مريره وصوتا حنون همس بهدوء..
ادم:ملك..حبيبتى..خدى نفس..واهدى خالص انا هنا..
مليكه:بنحيب..انا مش شيفاك..انا عميت؟!..
يقبل كافه وجهها قبل عميقه بعشقا خالص وهمس بتاكيد..
ادم:لااااا يا روحى..اهدى بس وبطلى عياط علشان تقدرى تشوفينى..
جذب رأسها لداخل حضنه وبحنان بالغ يمسد على شعرها وظهرها..بل كافه جسدها..حتى هدأت قليلا..
دفن وجهه بشعرها يقبله بحب شديد..وبهدوء همس..
مليكه..بصيلى يا حبيبتى..
غالقه هى عيونها بعنف..ودموعها تهبط بغزاره لا اراديا..
وبفزع همست دون ان تفتح عيونها..
مليكه:ادم..الكلاب هجمت عليا من ضهرى..بكت بعنف..
ضهرى اتشوه يا ادم؟!!..
نهت جملتها ودفنت نفسها داخل حضنه اكثر..
ضمها هو له بعشق..وبحذر فك رباط رداء المشفى الذى ترتديه..وبعد شعرها عن ظهرها وبدأ يتفحصها بعنايه..
كتفيها..ظهرها.. وحتى اسفل ظهرها يتفحصهم بتمعن شديد..
سار بأصابع يده على ظهرها بحنان بالغ وهمس بأذنها..
ادم:حبيبتى..الحمد لله.. والله ما فى خدش واحد..اطمنى..
عاد ربط الرداء مره اخرى وعدل جلستها على قدميه وتحدث برجاء..
ملك..فتحى عيونك واحده واحده وبصيلى حبيبتى..
ذادت حده بكائها اكتر..وارتعش بدنها برعب بين يديه..
ليقبل هو وجناتيها بعمق اكثر من مره وهمس..
حبيبتى..بالله عليكى اهدى..وكفايه عياط علشان تقدرى تشوفينى..
حبست انفاسها..وتمسكت بكفيه بكلتا يديها بكل قوتها..
وببطئ فتحت عيونها ونظرت له..
بذعر وملامح شديده الشحوب ينظر لها..
وبصعوبه همس..ملك انتى شيفانى صح؟!..
بغزاره..هبطت دموعها على وجناتيها وهمست بتقطع..
مليكه:ا ادم..انا شيفاك بس فى غيامه على عينى جامده..
مش قادره احدد ملامحك..
بحنان بالغ..يزيل دموعها بأصابعه..
بل بدا يلتقطها بشفاتيه..
وبتوسل همس..
ادم:طيب بالله عليكى تبطلى عياط..
امسك وجهها بين يديه..ملك..بصى فى عينى حبيبتى..
تجاهد هى لفتح عيونها..
ولكنها لا تستطيع..تشعر بصداع شديد يؤلم راسها بعنف..
الأضاءه تزعجها كثيرا..وبتعب همست..
مليكه:ادم..انا مش قادره افتح عينى عن كده..
بكت بنحيب..ملامحك مش واضحالى خالص يا ادم..
ادم:بغصه مريره..من اثر الخبطه يا روحى..اطمنى واهدى انا هنا..جذبها لداخل حضنه..بطلى عياط علشان اخلى الدكاتره يجو يكشفو عليكى..
مليكه:ببكاء حاد..ماما وبابا مسالوش عنى يا ادم..
تمسكت بحضنه اكثر..الكلاب كانت ممكن تموتنى بكل سهوله..وهما مكنوش هيسالو عنى برضو..
ضمها ادم لحضنه اكثر وهمس باذنها بعشق...
ادم:حبيبتى..هما عارفين انك مع جوزك..اغمض عينه بعنف..
اللى مقدرش يحميكى من قسوه أمه..
رفعت وجهها ونظرت له بعيون شبه مغلقه وبلهفه تحدثت..
مليكه:لو محمتنيش زى ما بتقول كان زمانى ميته..
شدت من احتضانه..لكن انا عايشه وفى حضنك..
صمتت قليلا واكملت بعدم فهم..بس مش قادره افهم ولا استوعب قسوه مامتك..اكيد وراها سبب..قسوتها دى مش من فراغ ابدا..
ادم:بلهفه..خلينى اطمن عليكى الاول وبعدين هحكيلك سر قسوه فريده هانم..
نهى جملته وضغط احدى الازرار..ليهرول لداخل الغرفه اكثر من طبيب وطبيبه..
وبدأو يفحصو مليكه بعنايه تحت انظار ادم العاشقه لها..
رايكم وتوقعتكم يا بنات..
ياترى ايه سر قسوه فريده؟!..
واكرم ناوى على ايه تانى..
وفضلا وليس امرا اشوف اقوى تفاعل حبيباتى شجعونى على الكتابه..
وايه رايكم فى الغلاف..
واستغفرو لعلها ساعه استجابه..
تعليقات
إرسال تعليق