القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غريمي البارت السابع والثامن بقلم صابرينا في موسوعة القصص والروايات


بسم الله الرحمن الرحيم 

الحلقه السابعه 

توقفنا في الحلقه السابقه علي منظر سهام وغضبهااا 

************** 

جرت سهام علي السرير وشافت صور البنات 

سهام بغضب :ي نهار اسود ومهبب 

منيره كانت واقفه وراها بتضحك واتكلمت بااستهزاء 

منيره:صباحيه مباركه ي عروسه 

سهام:شوفي ي ماما 

شوفي لقيت ااي 

حمزه بيخوني 

منيره صفعت سهام علي وجهها صفعه قوويه

منيره:جفلي خشمك عااد 

حااجولك ولدي مش من النوع ده 

ولدي راجل 

ولما الراحل يسيب فرشته وينزل في نصاص الليالي يبقي ملكش لزمه عااد 

سهام:بتقولي اي مش فاهمه 

منيره:ولدي طفح منك ي ارض بور 

عايز حتته عيل 

طفش منك والمفروض انو غايبه بجاله سبوع عن البيت 

سهام: مش ذنبي 

منيره:حااديكي سبوعين 

لو محملتيش فيهم 

حااجوزه بنيه من الي في الصور دي 

سهام:حاتجوزيه عليا بس دا مش ذنبي 

منيره:لو كان فيه الخير مكنش اترمي للطير 

عايزاني اياك استني ولدي لما يطفش وميعاودش من الدار 

دا خر كلامي 

اخرك سبوعين وتحملي 

غير اكده حااجوز حمزه 

خرجت منيره وسهام وقعت من طولها وانهارت بسبب كلامها 

سهام:يعني ااي يتجوز علياا يعني ااي 

لالالا دا لايمكن يحصل 

مستحيل مستحيل 

لاعاش ولا كانت الست الي تشاركني فيه 

راحت سهام ولبست ولفت حجابها وخرجت من الفيلا عشان تروح لحمزه الشركه

جروبي (روايات ورده صابرينا) 

***********************

بعد نص سااعه 

******** 

كانت سهام في الشركه بتسال في الرسيبشن عن مكتب حمزه 

السكرتيره:حضرتك مين 

سهام بتكبر :حرم حمزه الحووووت 

كان رامز رايح المكتب بتاعه بس لما سمع سهام 

ضحك بخبث 

رامز:والله وجاتلك علي الطبطاب ي رامز 

رامز راح لسهام ورحب بيها ترحيب كبير جدا 

رامز: اهلا اهلا مدام سهاام 

سهام:حضرتك تعرفني 

رامز:انا حضرت فرحكم في البلد بس حضرتك مكنتيش واخده بالك 

سهام باابتسامه :اه 

هو فين حمزه 

رامز:اتفضلي معايا نستناه فوق 

سهام:هو مش في الشركه 

رامز:راح فرع الشركه التاني يباشر الشغل 

سهام:طب اديني العنوان حااروحله 

رامز:ي مدام زمانه جاي اتفضلي اشربي حاجه لحد مايجي وحانكلمه فوق 

سهام:تمام 

رامز اخد سهام لمكتبه 

جلست سهام علي الكرسي وجلس رامز علي الكرسي المقابل ليها 

وكان متعمد ينظرلها نظرات عجيبه 

رامز في سره :داانتي طلعتي بطل ي سهاام 

سهام :هو حمزه حايتاخر 

رامز:تسمحيلي اقولك انك قمررر 

سهام :نعم 

رامز:اسف بس مقدرتش اتحكم في نفسي 

بس فعلا انتي قمررر 

سهام بخجل :ش شكرا 

رامز:حمزه ازاي يسيب الجوهره دي كدا في البيت لوحدها 

سهام:حضرتك بتبالغ 

رامز:بالعكس 

حضرتك جوهره نادره 

رامز اتجرا وحط ايده علي ايد سهام 

سهام سحبت ايديها من ايده بسرعه 

رامز:ان انا انا اسف فعلا 

سهام بغضب :قول لحمزه اني مشيت وحااستناه في البيت افضل 

سلااام 

رامز كان غضبان لانو مقدرش يوقع سهاام في شباكه 

رامز:بكراا يحصل المرااد ي سهاام اصلك عجبتيني 

والحاجه الي تعحب رامز لازم ياخدها 

********************** 

في شقه ليالي 

***** 

كانت ليالي في الصالون مع محسن 

ليالي:خد الفلوس دي 

ونفذ بكراا 

خلصني من حمزه وقرفه 

محسن:يعني انتي حامل يعني عشان تقشي 

ليالي:مالك ي محسن 

هو احنا حانغلب نجيب حته عيل 

محسن ضحك :ومالو ي جميل 

نجيب منجيبش ليه 

ليالي:يالا امشي دلوقتي عشان تلحق تخلص الي قولتلك عليه 

محسن خرج من الشقه والعماره من غير ما حد يشوفه 

اما ليالي كانت فرحانه بالشقه واللبس والفلوس 

ليالي:والله وحاتحلو ي ليالي 

اخلص من حمزه 

وبعدين محسن 

وافضي لعصام حبيبي  

*************************** 

في شركه الحوووت 

****** 

كان جاسر في المكتب بيشتغل وسمع دوشه من برااا 

فاابتسم ابتسامه واسعه 

جاسر :واحد 

اتنين 

ومكملش ثلاثه ولقي الباب بيترزع وبتدخل جهاد منه 

جاسر ابتسم وشاور للسكرتيره تمشي بعيد 

جهاد بغضب وصوت عالي 

جهاد:انت بتسظرف ي اخ انت ولا ااي 

جاسر:اهدي بس ي جيجي روقي 

جهاد:اي الي انت بتقوله دااا فين الاتفاق الي بينا 

فين فلوس الشركه 

جاسر:اقعدي بقي متبقيش قماصه 

جهاد:انت بتتكلم معايا كده ازاي 

احترم نفسك 

جاسر :الصراحه شكلك وانتي شعنونه كدا عاجبني 

جهاد:تصدق ب مين 

جاسر:الله لا اله الا الله 

جهاد:انت مهزق والله 

جاسر قام من علي الكرسي ووقف قدام جهاد 

جاسر:انتي علي طوول كدا داخله بزعابيب امشير 

مفيش مره ربيع 

صيف 

خريف حتي 

جهاد: يامصبر العبد علي الجحش ي رب 

جاسر :بس انتي حلوه وانتي شعنونه بجد 

بس لسانك زفر عايز قصه 

جهاد: فين فلوس الشركه 

كان جاسر حايتكلم لسه بس لمح داليا حبه القديم واقفه برا بتتصنت عليهم 

جاسر حب يرد الضربه لداليا في قلبها 

جهاد بغضب :حاتفضل علي الوضع الصامت دا كتير 

جاسر بص في عيون جهاد وقال 

جاسر:عندك حق 

جاسر سحبها لاحضانه مقيد حركتها 

وقبلها برقه وحب شديد 

جهاد كانت مصدومه من رده فعله وقربه منها ملغبطها ومش عارفه تقاوم او تبعد عنه لانو شل حركتها 

جاسر في الاول كان عايز يندم داليا لكن سكون جهاد بين احضانه نسوه داليا والشركه والمكان 

بعد بضعه من الوقت 

دفعته جهاد بعيد عنهااا وخرجت من المكتب والشركه من غير ولا كلمه 

جاسر ضرب علي المكتب بقوه 

وكان بيكلم نفسه زي المجنون 

جاسر:غبي غبي غبي 

اي الي عملته داا ليه كدااا 

*************************** 

السااعه السابعه مساء 

******* 

في فيلاا الحوووت 

كان حمزه وسهام في الاوضه 

سهام:حمزه 

حمزه:نعم 

سهام:هو انت مش عاوزني 

حمزه :ليه بتقولي كدا 

سهام:هو انا بقيت وحشه 

لو وحشه قولي واغير من شكلي ولبسي بس متبعدش عني 

حمزه:انتي قمرر ي سهاام 

سهام بكت بحرقه قلب ونواح 

سهام:اومال بتبعد عني لييه 

مش عاوزني لييه 

بقرب خطوه تبعد  الف لييه 

حمزه اخد سهام بااحضانه وحس بالذنب 

حمزه في سره :متنساش انها بنت عمك ي حمزه 

ومن حقها تبقي سعيده ومينفعش تظلمها 

حمزه حمل سهام كالعروس وغمزلها 

حمزه:اتوحشتك عاااد 

سهام :صوح 

حمزه:صوح الصوح 

*********************** 

اليوم التااالي 

في فيلاا الحووت 

صحت سهام من النوم متاخر وكانت في قمه سعادتها 

دورت علي حمزه ملقتش ليه اي اثر  مهتمتش بدا بس كانت فرحانه لانو كان معاها هي وبس

اخدت شور ولبست ونزلت تحت مع منيره اقعد شويه 

********************** 

علي الطريق 

كان حمزه سايق رايح اسكندريه 

طلع فونه عشان يكلم ليالي 

حمزه:وحشتيني قولت اجي اطل عليكي 

ليالي:بجد ي روح قلبي  انت فيين 

حمزه:اهو حاادخل لسه علي الصحراوي 

ليالي :حااستناك ي قلبي 

قفل حمزه الفون وكان بيغني ومبسوط 

******************** 

في شقه ليالي 

******* 

اتصلت ليالي بمحسن 

ليالي: انت ي زفت انت فيين 

محسن: اهو كلمت الناس الي حاتنفذ مستني الاشاره 

ليالي:حمزه علي الصحراوي جاي اسكندريه 

مفيش اامن من كدا عشان تنفذ والاسم حادثه 

محسن:اعتبريه حصل  

************************ 

اقتباس 

............ 

في المستشفي. 

........

جاسر ورامز  كانوا في المستشفي 

وسهام  بتعيط ومنيره حاتموت علي ابنها 

دخلت ليالي بتعيط وتنادي علي حمزه حمزززه 

رامز :انتي ميين 

ليالي :انا مررراته 

Sabreena  💔




بسم الله الرحمن الرحيم 

مش حااتكلم عن التفاعل 

بس عيبه في حقكم انتوا 8000 

المتفاعلين الصامتين يعملوا لايك ولا الروايه مش عجباكم 

................. ....................

الحلقه الثامنه 

........ 

وقفنا الحلقه السابقه علي مكالمه ليالي وحمزه 

واتفاق ليالي في التليفون علي قتل حمزه  

.......................... 

علي طريق الصحراوي 

كان حمزه فرحان والبسمه علي وشه منوره لانه رايح ليالي والحقيقه ان حمزه حب ليالي 

حمزه كان بيسوق عربيته وبيكلم نفسه 

حمزه : لازم اعترف ليالي بحقيقتي 

واني  متجوز 

لازم اخلي جوازنا في النور واعرف الكل بيها 

حمزه الحووت بتاع الستات الي اي واحده حلوه يشوفها يمتلكها 

حب وحن وقلبه مال اخيرا 

بس ياتري حاتسامحيني ي ليالي ولا رده فعلك لما تعرفي اني متجوز  حاتكون ااي 

حمزه كان بيسوق وسرحان بيفكر في ليالي وفجأه ظهرت عربيه في الاتجاه المعاكس 

عربيه نقل كبيره محمله خشب 

حمزه ضغط علي كلاكس عربيته ومفيش فايده السواق مصمم يخبطه 

حاول حمزه يغير الاتجاه ناحيه اليمين 

سواق العربيه النقل بردو غير الاتجاه  لحد ماخبط عربيه حمزه الي انقلبت عده مرات متتاليه  

ابتسم محسن الي في العربيه وخرج تليفونه 

محسن:كله تمام. 

البقيه في حياتك في جوزك 

ليالي:حاتعمل ااي 

محسن: حاانزل اقطع الفرامل وحاابلغ الشرطه 

وفي التحقيق حااقول قضاء وقدر والفرامل اتقطعت 

ليالي: جدع ي حسونتي 

محسن:وانتي حاتعملي ااي 

ليالي:انا اخر واحده كلمها قبل مايموت واكيد المستشفي حاتستدعيني ووقتها حااروح امثل كهن الرقصات بالميلي 

محسن:خلي بالك علي نفسك 

انا دلوقتي حاامسح رقمك ومتتصليش غير لما اتصل انا 

مفهوم 

ليالي:مفهوم 

قفل محسن التليفون بعد مامسح رقم ليالي وبلغ الشرطه والاسعاف 

روايات ورده صابرينا حلقات يوميه 



************************ 

في شقه ليالي 

******* 

كانت ليالي في الصالون بترقص من الفرحه 

ليالي قعدت علي الكرسي بغرور :والله وحاتحلو ي ليالي ي بت سيده الدلاله 

مين كان يصدق ان حتته يتيمه حاتبقي مليونيره 

اما انت ي حمزه تستاهل 

اهي اخره جريك ورا الرقصات 

سمعت ليالي صوت جرس الباب 

ابتسمت وخلعت روبها وراحت تفتح الباب لعشيقهاا 

دخل عصام الشقه وهو بيبتسملها 

عصام:وحشتيني 

ليالي:وانت كمان 

ليالي:ادخل وانا جايه وراك 

دخلت ليالي المطبخ وحضرت الاكل لعصام  وشافت علبه حبوب منع الحمل 

ليالي ابتسمت لما شافت العلبه وافتكرت ليله فرحها 

Flash 

وصلت ليالي وحمزه وبعدين حمزه اتسحب للمطبخ 

ليالي دخلت وراه من غير مايحس بيها وشافته بيخبي علبه حبوب منع الحمل 

ليالي ابتسمت وراحت لاوضتها بسرعه 

ليالي: طب كنت قولي 

عشان اوفر العلبه الي جيبتها اما وريتك ي حوووت 

مبقاش ليالي الرقاصه اما رقصتك علي طبلتي 

وكله بكيفك ي عووومري  

Back 

ليالي اخدت الاكل والعصير ودخلت بيهم لعصاام 

بعد عشر دقايق 

ليالي:عصام 

عصام: قلب عصام 

ليالي: هو لو انا حملت منك 

عصام:حمل ااي 

انتي حاامل 

ليالي: افرض ان جوزي مات 

وبقيت حاامل 

تفتكر حااورث قد اي من وراه 

عصام:هو حمزه ماات 

ليالي:قوول ان شاء الله بس متعطلش 

عصام: وانتي حااامل 

ليالي:ماانت حاتساعدني 

عصام:مش تقولي  

تعالي في حضني ي قلب عصاااام 

**************************

في شركه الحوووت 

******* 

في مكتب جااسر 

......... 

كان جاسر قاعد بيشتغل في امان الله  لحد ماسمع دوشه بره 

جاسر ابتسم 

دخلت جهاد عليه غضبانه وصوتها عالي 

والسكرتيره ولاء داخله وراها 

جاسر : ولاء 

لما تيجي تدخل سبيها مش محتاجه اذن 

ولاء:عن اذنكم 

جهاد بغضب :اسمع ي اسمك اي انت 

جاسر:اسمي جاسر 

جهاد:اهو اي زفت 

جاسر:داخله بزعابيب امشير كدا ليه 

جهاد:انت اي الي هببته داا 

جاسر:هببت ااي 

جهاد:افتكر سفالتك الي انت عملتها 

جاسر:هو انا عملت اي فكريني 

جهاد:بص شغل المحن والتسبيل دا مش عليا 

وجو الماديات الي بتعمله دا 

انا لحمي مر ومينضحكش عليا 

جاسر:هو انا عملت حااجه 

جهاد:ي باااي 

اومال مين الي باسني 

جاسر: مين 

جهاد:انت حاتجنني 

جاسر:طب متضايقه لييه بس 

جهاد:يووووه ملكش دعوه بياا وروح اسحب كلامك 

جاسر:ليه شايفاني عيل 

جهاد: نعم نعم اومال اي يعني 

جاسر قام من علي مكتبه ومشي ناحيه جهاد 

جاسر يقرب خطوه وجهاد ترجع لخطوه ورا 

جهاد:والله لو تعمل حاجه لاصوت والم الدنيا عليك 

وجواز مش حااتجوزك 

جاسر قرب منها لحد ماجهاد اتخبطت في الحيطه 

حاصر خصرها بكلتا يديه 

جاسر:بحب اشوفك وانتي متعصبه 

بتبقي قمر وانتي شعنونه الصراحه 

جهاد:ابعد عني بقولك 

جاسر:لون عيونك حلووو قوووي 

قرب جاسر من وجه جهاد 

جهاد افتكرته حايبوسها فغمضت عيونها خايفه 

جاسر ضحك علي منظرها 

وقرب من وجهها وهمس في اذنها 

جاسر:اسف علي المره الي فاتت 

صدقيني دي مش اخلاقي 

بس انتي الي جميله زياده عن اللزوم فيكي حاجه شداني 

جهاد انصدمت من كلامه ودفعته بعيد عنها 

جهاد: انت 

جاسر:هو انا عملت حااجه 

كانت جهاد حاتتكلم لسه لكن ولاء السكرتيره دخلت مفزوعه 

ولاء: جااسر بيه الحق 

جاسر:في ااي 

ولاء: الحوووت في المستشفي بين الحياه والموووت 

جااسر انصدم من كلام ولاء وجري ناحيتها ومسم دراعها بغضب وصوت عالي 

جاسر:انتي اتجننتي 

انتي بتقولي ااي 

قسما بالله عمرك حايكون التمن لو كنتي بتكذبي 

ولاء بوجع اتكلمت 

ولاء: لسه المستشفي اتكلمت من شويه والاخبار ووسايل الاعلام نشرت الخبر 

جااسر:مستشفي ااي 

انطقي 

كان جااسر قابض علي عنق ولاء مش واعي لاي حااجه 

جاسر:انطقي 

انطقي 

جهاد مسكت جاسر وحاولت تبعده عن ولاء الي حاتموت بسبب ضغطه علي رقبتها 

جهاد:حايبقي بخير ي جاسر 

اهدي 

اهدي 

ولاء:موجود في مستشفي........  

جهاد وجاسر بدون كلام نزلوا بسرعه عشان يروحوا 

بدون مقدمات 

خدت جهاد جاسر معاها وركبوا عربيتها 

ورفضت انه يروح لوحده لانو كان غير مدرك لتصرفاته 

************************* 

في فيلااا الحوووت 

............ 

كانت سهام قاعده تعيط بسبب كلام منيره الجارح ليها 

ولانها عايزه تجوز حمزه عليها 

بس كانت فرحانه لان حمزه كان معاها زي زماان 

قامت غسلت وجهها ونزلت تقعد تحت مع منيره 

في الصاالون 

كانت منيره قاعده بتتفرج علي التليفزيون وبتضحك علي المسلسل 

سهام دخلت 

سهام:مساء الخيير ي ماما 

منيره:اهووو مساااا 

ابعدي كدا بتفرج علي المسلسل 

سكتت سهام ومشت تجااه منيره وقعدت جمبهااا 

انقطع المسلسل 

نبأ عاجل 

حادث علي الطريق الصحراوي لرجل الاعمال الشاب 

حمزه نور الدين الملقب بالحوووت 

منيره بدموع مكتومه وصرخه كانت نهايتها انهيارها في الارض 

منيره :ووووووووولدي  

سهام :لالا لالا 

كدب كدب 

سهام جرت علي منيره 

سهام:ماما دا كدب دا كدب 

حمزه كان في حضني ماماماماما 

بعد ساااعتين 

............. 

كانت منيره في المستشفي في اوضه 

وسهام ورامز وجاسر وجهاد خارج غرفه العمليات مستنين اي خبر عن الحوووت 

************************ 

بعد 3سااعات 

................ 

فاقت منيره وهي بتصوت ودموعها شلالات 

منيره:ولدي 

ولدي 

ولدي 

حمزززززززززه 

ي حرقه قلبي عليك ي ضنايا 

ي حرقه قلبي عليك ي نور العين 

دانت اول العين ماشافت 

واول اليد ماشالت 

داانت سكنت الفؤاد 

ي نواحي ونواح الكل 

ي اخر الفرحه خادها الغراب وحصرني ي ضنايا 

ي ضنايا ي ولدي 

دخلت الممرضه عليها ومنيره منهااره  من العياط والنواح 

الممرضه :اطمني هو بخيير 

بخيير دلوقتي 

منيره بدموع :صوح 

بخيير 

طمنيني 

الممرضه :في العمليات دلوقتي وان شاء الله يقوم بالسلامه 

منيره:اروحله 

وديني عنده 

الممرضه:طب استني اسال الدكتور انتي تعبانه 

منيره:حااجولك اروح لولدي عااد 

وديني عنده 

الممرضه :حااضر حاااضر 

اخدت الممرضه الحجه منيره 

جاسر او ماشاف منيره سندها في حضنه 

جاسر:اطمني حايكون بخير ي امي والله 

منيره قعدت جمب الباب  صامده زي الطالب الي مستني نتيجه الامتحان 

سهام دموعها مش عارفه توقفهاا 

جهاد كانت حزينه علي جاسر 

جهاد:قد اي انت بتحب صاحبك 

زي ما اونكل نور الدين كان بيحكي لبابا عنك زمان 

كتوم ووفي 

رامز كانت عيونه علي سهام وبيفكر ازاي يحتويها 

رامز:يارب تموت ي حمزه 

وقتها مراتك وامك في عيني 

ي نور العين 

********************* 

في شقه لياالي 

......      ............ 

عصام: حاتعملي اي 

ليالي:حمزه بين الحياه والموت وحااروحله 

عصام:ولما يموت 

ليالي:حااورثه ونتجوز 

عصام:واهله حايسبوكي تورثيه بالساهل 

ليالي:انت وشطارتك بقي 

عصام:مش فاهم 

ليالي:يعني لما احمل واجيبلهم عيل يلعبوا بيه 

حااورث 

عصام:ونتجوز بفلوسه

ليالي:عليك نووور دلوقتي حااروح المستشفي  بقي اطمن علي جوزي 

عصام:سلامته 

ليالي:انت عبيط 

بدل ماتقول ربنا ياخده ويريحنا 

عصام:ربنا يجحمه البعيد ونرتاح منه 

ليالي:تعجبني ي سومه 

*************************

بعد 3ساااعات 

................... 

وصلت لياالي القااهره واخدت تاكس وراحت المستشفي 

دخلت ليالي الحمام 

نكشت شعرها وغسلت وشها بالميه والكحل والماسكرا ساحت علي وشها  

وخرجت من الحمام جري لطرقه العمليات وهي بتعيط وتصرخ 

ليالي:حمزززه 

حمزززززه  

الكل اتفاجيء من هيئه ليالي وبكاها 

رامز:انتي ميين 

ليالي ببكاء :انا مرراته 

سهااام :اااااي 

ليالي بتعيط واتكلمت بصوت مخنوق 

ليالي:مراته  

سهام جرت علي ليالي زي المجنونه  

سهام قعدت تضرب ليالي وتشدها من شعرهااا بكل غل 

ورامز بيحوش عنهاا ليالي 

والحجه منيره قاامت ضربت سهاام كف 

منيره بغضب :ولاا كلمه 

عاااد 

اتلمي ي حرمه منك ليهااا 

ليالي كانت بتعيط بصمت اما سهاام سابتهم وجرت لتحت تعيط 

انضموا لجروبي روايات وره صابرينا 

***********,,******** 

اقتباس من الحلقات القادمه 

رامز:اهو اتجوز عليكي ومراته حاتورث كل الليله دي 

سهام:والعمل 

رامز:هو مرمي في الغيبوبه 

تدخلي يبصم علي الورقه دي 

سهام:اي الورقه دي 

رامز:تنازل عن املاكه ليكي 

وكدا تتغدي بيه قبل مايتعشي بيكي 

سهام:عندك حق 

هو اذاني كتير 

 .......................... 

جهاد:حاترجعي امته ي ليله 

ليله:وقت ملاحقق ذاتي 

وابني كياني 

Sabreen Mahmoud Harhash 💔

البارت التاسع والعاشر من هنا  


 

تعليقات

التنقل السريع