القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غريمي البارت التاسع والعاشر بقلم صابرينا في موسوعة القصص والروايات


بسم الله الرحمن الرحيم 

الدعاء لجدتي بالرحمه

توقفنا الحلقه الماضيه عند مواجهه ليالي بااهل حمزه وضرب سهام ليالي 

...........................

الحلقه التاسعه 

....................

امام غرفه العمليات 

كانت ليالي بتبكي بحرقه واقفه بعيد عنهم منبوذه

جاسر واخد منيره في حضنه بيواسيها  

اما جهاد 

جهاد كانت محتاره مش قادره تصدق الي بيحصل قدامها 

جهاد:مش معقوله ي ربي الشبه دا كله بينها وبين ليله اختي 

مش معقوله 

لو مكنتش عارفه ان ليله في امريكا كنت قولت انها واقفه قدامي 

يخلق من الشبه اربعين  ي جهاد 

اه في طبع او يمكن لون عين 

هيئه جسم 

لكن متكونش توأم اختي 

اي الي بيحصل دااا انا لازم امشي من هناا لازم اقول لاهلي  

انا لو فضلت هنا حااتجنن 

قاطع شرود الجميع خروج الطبيب من غرفه العمليات 

جري جاسر ومنيره علي الطبيب 

جاسر:طمنا ي دكتور حصله اي 

الطبيب : جسمه بسبب الحادث حصله نزيف داخلي 

وحاولنا نوقفه وحانحطه 48ساعه الجايين دوول تحت الملاحظه 

نامل انو يفوق وميدخلش في عيبوبه 

منيره بكت بحرقه 

منيره:ربنا يشفيك ي ولدي 

ليالي في سرها :ربنا ياخدك ويخلصني منك 

اما العقربه مراتك التانيه دي حاادفعها تمن القلم الي عطتهوني اضعاف وحياه مقاصيص شعري دوول 

متبقاش علي حرمه صح اما فضحتك وجرستك وشيلتك الليله 

جاسر كان مكسور ودموعه رافضه تنزل 


جهاد راحت لجاسر 

جهاد:حمدلله علي سلامته ان شاء الله يكون بخير 

جاسر:ي رب 

متشكر علي وقفتك معايا ي جهاد 

جهاد: متقولش كدا عيب 

جاسر:تسلمي ي وجودك ياريت تروحي لان الوقت اتاخر وانتي تعبتي طول اليوم معانا 

جهاد:خلي بالك علي نفسك ي جاسر 

جاسر ابتسم لجهاد بسمه مكسوره 

جهاد راحت لمنيره 

جهاد:حمدلله علي سلامته ي طنط 

منيره:الله يسلمك ي بنتي 

جهاد راحت ليالي 

جهاد وضعت ايديها علي كتف ليالي 

جهاد:حمدلله علي سلامته ي مدام 

ليالي بدموع :الله يسلمك 

جهاد: اسمك اي 

ليالي:ليالي 

جهاد:ليالي ااي 

ليالي استغربت من سؤال جهاد واتظاهرت بالبكي والانهيار وانها مسمعتش  سؤالها 

جهاد محبتش تضغط علي ليالي بس الفضول حايموتها ولازم تعرف الحقيقه 

خرجت ليالي من المستشفي واخدت عربيتهاا مروحه لبيتها 

ليالي  اتظاهرت بالدوخه وكانت حاتقع 

منيره راحت ليالي 

منيره:روحي الحمام اغسلي وشك وعاودي ي بنتي 

ليالي:حاضر ي ماما 

وبكل تمثيل للمرض ليالي مشت 

*********************** 

في المستشفي 

*********** 

كانت سهام في الجنينه بتعيط 

سهام:هاتخوني عاد ي ولد عمي 

هاتخون الحب الي بينا. 

بالرخيص بعتني واشتريتها 

مالي واراضي وكل مااتحكم عليه كتبتهولك وانت بالرخيص بدلته بواحده من الشارع 

كنت حاتحط الحبوب عشان مااخلفش وتروحلها وتجيب ولاد منها 

كانت سهام بتبكي بحرقه وصوتها عالي بتعدد علي فلوسها واراضيها 

رامز حط ايده علي كتفها 

رامز: ميستاهلش دموعك ي سهام 

ميستاهلش 

سهام:حااحبه عااد 

حااحبه 

رامز:بس دا خانك بدل المره الف 

الراجل الي ياخد وحده بالحب ويتجوزها وياخد الي وراها والي قدامها ويحرمها من الخلفه ويروح في احضان غيرها 

ميستاهلش 

سهام:وانا بيدي اعمل ااي عااد 

مكسوره الجناح مغلوبه علي امري 

رامز:لا في ايدك كتير 

سهام:ااي 

رامز: ممكن يجيلك حمزه راكع ساجد علي التراب الي حاتدوسي عليه 

سهام ومسحت دموعها باايديها 

سهام: ازاااي 

رامز:خدي منه الي وراه والي قدامه وخليه علي الحديده 

سهام:ااازاي 

الحوووت واعر 

رامز:ولا واعر ولا نيله 

بصي ي سيتي  

خرج رامز من جيبه ورقه فاضيه 

رامز: لو قدرتي تاخدي بصمه ايد حمزه علي الورقه دي 

حاابيعه الي وراه والي قدامه 

سهام: واخد فلوسه 

رامز :والهدوم الي لابسها كمان  

سهام : ودا حااعمله ازاي ومرات عمي وجاسر في المستشفي 

رامز:حااسهلك الدنيا 

بس انتي موافقه 

سهام:موافقه ومعاك 

كانت ليالي بتصورهم من بعيد وسامعه كل كلمه اتقالت 

بعدت ليالي عنهم لحد ماشافت سهام بتبعد وبتسيب رامز 

طلع رامز سيجاره عشان يشربها وكان مستمتع قوووي وفرحان 

جت ليالي واخدت السيجاره منه وشربت منها ونفخت دخانها في الهوا 

رامز كان مستغرب رده فعل ليالي 

ليالي: متستغربش 

رامز: مش غريبه الحوت يتجوزك 

ليالي: معايا عقد الجواز وعند ماذون 

بس سهام عبيطه وملهاش في الجو داا 

رامز:مش فاهم 

ليالي: يعني عايزه تبصم الحوت علي ورقه فاضيه وتاخد انت المولد كله في كرشك ي لئيم 

رامز بلع ريقه واتكلم 

رامز: اي الي بتقوليه داا 

ليالي: يعني انت غبي ولا بتحب تستغبي 

الحوت المتعلم المتنور 

تعليم الجامعات 

مش حايعرف يطعن بالتزوير وان شهاده كافيه انو يمضي بدل مايبصم 

رامز: والمطلوب 

ليالي:اقتله 

رامز:انتي اتجننتي في عقلك 

ليالي :لاء دا عين العقل 

رامز:شكلك اتجننتي في عقلك متخافيش مش حااقول لجاسرحاجه 

ليالي:بس انا حااقولهم كل حاجه 

وشغلت ليالي تسجيل الفيديو 

رامز: سجلتيه امته دااا 

ليالي:مش مهم امته المهم انو اتسجل 

رامز حاول ياخد من ليالي الفون لكن معرفش

رامز:نتفاهم 

ليالي: اي ابره ب 3جنيه املاها هوا وحطها في عروق الحوت 

وكدا كدا حالته خطره وحانريحه 

رامز:واستفاداااي 

ليالي:نص امواله 

رامز:بالسهوله دي 

ليالي:ماالنص التاني ليا انا وابني 

رامز:انتي حاامل 

ليالي قربت من رامز 

ليالي:هو احنا حانغلب ي راموزتي 

مش اسمك رامز بردو 

العقربه سمعتها بتتكلم معاك 

رامز حضن ليالي وابتسم بخبث 

رامز:صح ي قلب رموزتك 

ليالي بعدت عن رامز 

ليالي:عيب احنا في المستشفي بعدين حد يشوفنا 

حاتنفذ امته 

رامز:بكرااا 

ليالي:النهارده 

رامز:اشمعنا 

ليالي:دوشه والكل متوتر محدش بيشغل عقله ومش مستوعب حاجه 

رامز: متعرفتش عليكي من زماان ليه 

ليالي: اهو حانعوض الايام والليالي 

هيهيهيء 

ليالي مشت وطلعت فوق عند جاسر ومنيره 

ورامز كان بيكمل شرب سجاير وبيفكر في كلام ليالي او بالاخص بيفكر في جاذبيه وسحر ليالي 

جروب ورده صابرينا 

******************* 

في بيت جهاد 

................. 

دخلت جهاد البيت وكان موجود في الصالون 

والدها ووالدتها 

جهاد قعدت علي الكرسي 

اتكلمت عائشه والده جهاد 

عائشه: ينفع كدا 

اتاخرتي ليه دا كله ي ست جهاد 

جهاد: ماما هو انا مواليد كام 

عائشه:سلامتك ي جي جي مالك 

جهاد:انا مواليد كام 

كمال عزام : اي السؤال الغريب دا ي جهاد مالك في ااي 

جهاد: يخلق من الشبه اربعين 

بتصدق الكلام دا ي بابا 

كمال عزام :ربنا قادر علي كل شيء 

جهاد: فعلا 

ممكن نتشابه في لون عين 

هيئه جسم 

ملامح وجهه 

بس منبقاش توام ي بابا 

عائشه الدموع اتجمعت في عيونها 

عائشه:انتي بتقولي ااي 

جهاد:السؤال هنا ي ماما 

مين فينا بنتك 

انا 

ولا ليله 

Sabreena  💔




ضيفوا صحابكم كبروا الجروب معلش 

 بسم الله الرحمن الرحيم 

وقفنا الحلقه السابقه عند مواجهه جهاد مع عائلتها 

*************

الحلقه العاشره 

................ 

جهاد: يخلق من الشبه اربعين 

بتصدق الكلام دا ي بابا 

كمال عزام :ربنا قادر علي كل شيء 

جهاد: فعلا 

ممكن نتشابه في لون عين 

هيئه جسم 

ملامح وجهه 

بس منبقاش توام ي بابا 

عائشه الدموع اتجمعت في عيونها 

عائشه:انتي بتقولي ااي 

جهاد:السؤال هنا ي ماما 

مين فينا بنتك 

انا 

ولا ليله 

عائشه اتكلمت بنبره كلها خوف وعدم ثقه 

عائشه :انت انتي انتي ازاي تتكلمي كدا معانا 

انتي ناسيه احنا مين 

جهاد كانت بتنظر لوالدها وبتبتسم 

جهاد: سكوتك ي بابا قاتلني 

ونبره امي المهزوزه وجعاني 

انا ابقي بنتكم 

ولا ليلي 

ولا احنا الاتنين لقيطين 

كمال بغضب وصراخ :اخرسي 

اخرررررسي 

انتوا بناتي انا 

بنات كمال ابو العزم انا ابوكم وعائشه امكم 

جهاد مسحت دموعها بااستهزاء ووقفت قدامهم 

جهاد:صح 

عندك حق 

زمان لما كنت بتقولي صلي ي جهاد الصلاه عباده 

كنت اسمع الكلام واصلي

سمي ي جهاد قبل ماتكلي 

اسمع الكلام واقول بسم الله 

انت مكسرتش لعبتي ي بابا او بلاش بابا لاني مش متاكده 

عائشه ببكاء:انتي بنتنا 

جهاد:لو سمحتي 

انتي مكسرتيش لعبتي عشان تعوضيني 

انا بقالي 19سنه عايشه مع ناس فكراهم اهلي 

انا بنت مين. 

عائشه:انتي بنتنا 

جهاد:وليله 

عائشه:ليله اختك 

جهاد:كفايه كدب 

كفااايه 

كمال كان مكسور وهو سامع كلام جهاد 

انكسر وحس بالذل قدام بنته 

جهاد ببكاء: انا بنت ميين 

كمال: حاتفرق 

ماانتي في لحظه قولتي علي نفسك لقيطه حاتفرق انتي بنت ميين 

جهاد: بابا انا 

كمال بسخريه :بابا 

ليه متبرتيش مني من شويه وقولتي انك مش متاكده من اللقب دا 

جهاد: انا لازم افهم كل حاجه 

مش معقول الاقي توام لاختي ليله الكبيره ومسالش انا بنت ميين 

كمال :توام مييين 

عائشه:انتي بتقولي ااااي 

جهاد:يعني كنت صح 

ليالي تبقي توأم ليله 

عائشه بكت بحرقه وكمال انصدم من الي سمعه  

كمال:روحي اوضتك 

جهاد:بس 

كمال بصوت عالي وصريخ 

كمال:روحي اوضتك 

جهاد سكتت وراحت اوضتها 

دخلت الاوضه واترمت علي السرير وبكت بحرقه 

جهاد: بين الحقيقه والكدب شعره 

لازم اكلم ليله 

ليله اكبر مني بسنه واكيد عندها علم بحكايه توامها 

مسحت جهاد دموعها وجابت الفون 

انتظرت عده دقايق 

جهااد:اخيرااا رديتي 

ليله ببحه حنونه اتكلمه 

ليله :اسمها السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 

القي السلام وان نسيتي 

جهاد ببكاء :وحشتيني قووووي ي ليله وحشتيني 

ليله :بتعيطي ليه 

بابا حصله حاجه ماما بخير 

جهاد:بخير 

ليله:اومال بتعيطي  ليه 

جهاد:عشان وحشاني 

ليله:وانتي كمان ي حبيبتي بس الدراسه هنا واخده وقتي وانا حابه ابني كياني ويكون ليا اسم عشان افرح بابا وماما 

جهاد :عايزه اسالك عن حااجه ي ليله 

كانت جهاد حاتتكلم لكن كمال شاورلها باايده تسكت 

جهاد :حاترجعي امته وحشتيني 

ليله:وقت ماابني كياني حاارجع بااذن الله بس انتي واظبي علي الصلاه واذكري الله دايما 

عشان ايامك تكون بخير وضغط الشغل يخف عنك 

جهاد:بحبك ي لي لي 

ليله:سلمي علي بابا وماما 

جهاد:يوصل بااذن الله 

ليله:استودعك الله 

قفلت جهاد مع ليله وفضلت تبكي في حضن والدها 

كمال اخد جهاد في حضنه وطبطب عليها بحنيه اب 

جهاد: مين بنتك 

انا ولا ليله 

كمال:حااحكيلك كل حاجه 

انا وعائشه كنا بنحب بعض 

اتجوزنا وحياتنا كانت جميله جدا حب وحنان واحترام وامان البيت كان هاديء 

بس طوول هدوئه 

روحنا كشفنا عند دكتور واتنين وثلاثه وسافرنا 

سنه 

اتنين 

ثلاثه 

عدي خمس سنين علي جوازنا والدكاتره تقول اني مبخلفش وان الخلفه شبه مستحيله 

كان ليا واحد صاحبي رشحلي ميتم فقير. 

اروح ارمي شويه فلوس للمديره واخد بنت رضيعه 

وكانت البنت دي 

جهاد ببكاء: مين 

كمال:كانت ليله

انا وعائشه اتبنينا ليله

بس ربك اراد ان اتعالج وعائشه  تحمل وتجيبك 

جهاد ببكاء: ازاي هي اكبر مني بسنه 

كمال : سجلتها في شهاده الميلاد 1999 

وسجلتك انتي بالتاريخ الي اتولدتي بيه 

وبكدا ليله اكبر منك بسنه 

جهاد: وتؤامها 

كمال: لو كنت اعرف بتؤامها ي بنتي والله كنت اخدتها كمان. 

بس عرفت متاخر ومقدرش اقول لاختك انها لقيطه 

ولا اعترف بتوامها واقول انها بنتي 

جهاد:عشان كدا ليلي برا بتتعلم 

كمال:مش حااسمح بفرصه واحده انها تقابل تؤامها 

وكمان انتي لازم تساعديني 

جهاد:بسس 

كمال:حاتفضحي ابوكي ي جهااد

جهاد:ماعاش ولا كان الي يفضحك 

***************************

في المستشفي 

....  ........  .........   ....... 

رجعت ليالي لمنيره وجااسر وسهام وقعدت جمب منيره 

منيره اتكلمت مع ليالي 

منيره:انتي مرات حمزه من امته 

ليالي: شهر تقريبا 

منيره: اتجوزك فين 

ليالي: في اسكندريه 

منيره:السبوع الي فات 

ليالي:ايوه 

منيره:وانتي عرفتي منين 

ليالي:اتصلي بيا وقالي انو جاي علي الطريق 

وكملت ليالي بدموع 

وعرفت الي حصله 

منيره اخدت ليالي في حضنها تواسيها 

وسهام حاتموت من الغيظ. 

جاسر كان بيستمع لكلام ليالي ومعلقش علي كلمه لانو عارف ان حمزه اتجوز رقاصه 

خرج الدكتور من العنايه 

جاسر :دكتور 

حمزه ماله طمني 

الدكتور:ادعوا ربنا بعدي اليومين دوول علي خير ويفوق 

جاسر:ارجوك ادخله دقيقتين بس 

الدكتوره:ارجو انك متطولش 

جاسر:حاضر حاضر 

منيره بلهفه :وانا ي دكتور دا ولدي 

ليالي وسهام بنفس اللهفه 

وانا كمان 

الدكتور : شخصين بس لو سمحتوا 

فقرر جاسر ومنيره الدخول فقط 

لبس جاسر زي المستشفي واتعقم ودخل غرفه العنايه 

........................................    .........

حمزه كان جسمه متشوه ببعض الجروح 

وموضوع علي جهاز التنفس 

وبعض الاسلاك لقياس ضغط الدم ومعدل ضربات القلب 

دخل جاسر وقعد علي الكرسي الي جمب السرير 

جاسر وكان بيتكلم بلهجه صعيدي 

جاسر:حاتولول كيف الحريم عااد 

ضحك جاسر علي الكلمتين دوول واتكلم بدموع 

فاكر او مااتقابلنا 

قولتلي كدا 

فاكر وقتها كنت فقير وضايع وحبيبتي سابتني 

وكنت بعيط زي الحريم وبلعن الحظ والزمن 

وقتها مديت ايدك ليا 

سلمتني شركاتك واموالك وقولتلي اشتغل 

وابني نفسك ومتشغلش هم حاجه 

من واحد كان حاينتحر وحاله تصعب علي الكافر 

لجاسر الصواف 

نائب رئيس اكبر شركات في البلد 

اسم وسمعه ومال ومكانه 

بس ي حوووت انا من غيرك صفرر 

صفررر علي الشمال ملوش قيمه  

حاتسيبني لمين وحاتمشي من غير استئذان 

هي عوايدكم في البلد كدا 

تمشوا من غير معاد 

الحوووت الي اعرفه ميموتش بالسهوله دي 

الحوووت اقوي من كدا 

سامعني ي حووت 

انت اقوي من كداا ي صاحبي

دخلت منيره لقت جاسر بيعيط 

منيره طبطت علي جاسر

منيره:حاتبشر علي ولدي بالشر اياك ي بوظ الاخص 

جاسر:صعبان عليا 

مش قادر اشوفه في الحاله دي 

منيره:ولدي سبع حايقوم كيف الرهوان 

دخلت الممرضه وخرجتهم من العناايه 

******************

خرج جاسر ومنيره لسهام وليالي 

...

رامز لبس لبس ممرض ووضع كمامه علي وشه واخد عربيه ادويه وداخل بيها العنايه 

ليالي عرفته لما غمزلها 

ليالي:جت الكوره في ملعبي 

وحااخلص من الزفت دااا 

................... 

استنت ليالي رامز يدخل العنايه وبعدين 

..........

في العنايه 

...... 

رامز دخل العنايه وخلع الكمامه 

رامز:هااااي حووت 

اخبارك اي 

اسف 

معلش 

اصل الجواب باين من العنوان حالتك مكسور وبين الحياه والموت 

بس انا عشان صاحبك 

حااريحك من الدنيا والي فيهاا

بص اي الي في ايدي 

سرنجه 

حاجه صغيره بثلاثه جنيه املاها هوا واجيب اجلك 

رامز ضحك ضحكه حبيثه 

رامز:ماخافش متخافش 

انا مش حااوجعك كتير 

...........     ................................

ليالي استنت الوقت المناسب 

ليالي:زمانه قتله وجه دوري 

ليالي اتكلمت : ماما 

منيره:نعم 

ليالي:الراجل الي دخل العنايه دا مش شويه 

مش دا الي كان واقف معاكم هنااا 

جاسر شك في كلام  ليااالي 

ودخل دون مقدمات اوضه العنايه 

********************** 

جاسر اتجنن لما شاف رامز ماسك سرنجه 

ومنعه في اخر لحظه انو ياذي حمزه 

جاسر كيل لرامز الكثير من اللكمات 

ومن ثم اخذه للخارج والقاه بالارض 

منيره بصقت علي رامز 

منيره:اتفوووو 

ملعون البطن الي شالتك ي ابليس ي ابن الابلسه 

رامز فمه نزف دم وضحك 

رامز:مراته هي الي قالتلي 

سهام افتكرت الكلام عليها وخاافت 

سهام:كداااااب 

محصلش 

دا كان عاوز يخليني اسرق حمزه 

منيره النار طلع من عنيها واتقدمت خطوه من سهااام 

وضربتها كف 

سهام:حاتضروبيني ي مرات عمي 

منيره مسكت سهام مش شعرها ورمتها علي الارض 

منيره:جاسر بلغ المركز يشيل الزباله دووول من اهنيه 

************************ 

بعد ربع ساعه 

جت الشرطه واخدت سهام الي بتعيط ورامز المجروح والي جسمه كله متكسر من ضرب جاسر فيه 

بعد 3سااااعات 

................... 

كانت ليالي في حضن منيره 

منيره:بفضلك ابني حي 

ليالي:لو طلب عمري ياخده وحااكون راضيه 

طلع الدكتور مبتسم 

الدكتور:المريض فااق 

منيره وليالي سجدوا علي الارض سجده شكر لله 

وجاسر الضحكه رسمت وشه

........... .........       

اتنقل الحووت لاوضه عاديه 

........       .......... 

دخلت منيره وليالي علي الحووت واخدوه بالحضن 

جاسر:بالراحه عليه 

منيره وليالي بنفس النبره :اتوحشناه عااد 

منيره :انتي من حدانا بالبلد 

ليالي: هو علمني لهجه البلد 

حمزه نظر لامه  نظره اسف 

حمزه:كنت حااقولك ي امي 

منيره:ي زين ماعملت بجوازك من ليالي ي ولدي 

حمزه :اومال فين سهاام 

منيره:في البيت تعبت وروحت 

حمزه معلقش علي كلام ولدته 

جاسر:متدلعش تاني علينا ي عم 

حمزه: دايما كدا فقري 

ليالي صممت تبات مع الحوووت 

ومنيره رافضه عايزه تبات هي 

ليالي:لو سمحتي ي ماما انا عايزه ابات 

حمزه سحب ليالي من ايديها.

" حمزه:بلاش 

ليالي:لازم ابات معاك 

حمزه:ي بنتي تعبان وجسمي متكسر انتي عايزه تموتيني اكتر 

ليالي:حاابات بردو 

حمزه:انتي غبيه ولا بتستعبطي 

ليالي:بطل سفاله 

منيره:باااااااس 

طلاج ثلاثه من طلجات الرجاله لابات مع ولدي  النهارده 

جاسر:الله اكبر 

يالا ي بنتي اوصلك الفيلا لنطخ عيارين دلوقتي  

******************

اقتباس قاادم 

حكمت المحكمه علي المتهمه سهام الحوت بالسجن عشره اعوام


البارت 11_12من هنا 


 

تعليقات

التنقل السريع