القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية العزف بشغف على الاوتار الفصل الثامن والتاسع والعاشر بقلم رقية محمد في موسوعة القصص والروايات

الفصل الثامن والتاسع والعاشر 

وتر بصدمة : بتقولي ايه 

شغف : .....

وتر : انتي عرفتي منين 

شغف : ....

وتر بتوتر : شغف ردي عليا 

شغف : أنا ....

وفجأة صدع صوت هاتفه فوجد أنه صديقه حاتم فتعجب وابتعد عنها وأجاب 

 وتر بضيق: خير يا حاتم 

حاتم : مش خير يا وتر 

وتر بقلق: ايه في ايه .

حاتم: ورق المناقصة اتسرق 

وتر : نعم  ... اتسرق ازاي 

حاتم : أقصد أن الورق بتاعك نفس ورق ابن الدمنهوري ومش بس كده ده كمان مقدم فيك بلاغ .

وتر: والزفت  مراد كان فين 

حاتم : كان بيحاول يحل المشكلة بس للأسف الموضوع كبر مننا 

وتر : تيجوا لي حالا سامع 

حاتم: بس 

وتر : قولت حالا 

حاتم: تمام 

أغلق الهاتف واستدار وجدها علي نفس وضعها ولكن نظرتها له تغيرت تنظر اتجاه ببرود بكره لا يعلم....

وتر : اياك حد يعرف الموضوع ده ولينا كلام لما أرجع 

وكان سيرحل ولكنه تجمد علي صوتها وهي تقول : مفيش بنا كلام تاني يا وتر باشا 

التفت لها قائلا : افندم 

توجهت نحوه بخطوات بطيئة ووقفت أمام بكل شموخ 

- الكلام ما بنا خلص أنا لما اتجوزتك كان علي أساس انك متجوز واحدة وعاوز تجيب عيل 

وتر : يعني ايه 

شغف ببرود : يعني هتصل بجدو عتمان أشوف ينفع أكمل معاك ولا لأ 

وتر : انت بتهددني 

شغف : شوفها زي ما تشوفها 

وتر بغضب : أولا مش وتر القاسم اللي يتهدد ثانيا أنا أصلا مش عايزك وبعد ٦ شهور هطلقك 

شغف : كده تمام يا ريت بقي تخرج 

إنها تقوم بطرده يبدو أن القطة الجميلة لديها مخالب وبدأت في استعمالها..... خرج من القصر وهو غاضب كان ينقصها أن تهينه كم هو سئ قدره. 

{ أنا آسفة بالنسبة لامبارح أنا بكتب علي صفحتي وبعدل الخصوصية أنا فقط بس للأسف الجهاز علق ونشر المنشور }


                  _____ في غرفة داليا ______


كانت تتحدث في الهاتف وهي تجفف خصلات شعرها 

- تمام وصلوا 

= اللي طلبتيه اهو وصل والباشا مبسوط أوي فزود

- أنا نفسي أعرف بيكره وتر ليه وأيه اللي يخليه مستعد يدفع كتير أوي كده علشان يخسره

= لأ يا دودي إحنا ملناش دعوة فلوسنا واهي وصلت ييقي ملناش صالح

- اوك أنا لازم أقفل 

واتصلت بماهي وقد تناست  آلامها

- ماهي مش هتصدقي 

ماهي بصوت مرتفع : أنا مش سمعاكي وبعدين سبتي الفرح ليه ..... بعدين بعدين أبقي أكلمك 

وطرق الباب وعندما فتحته وجدت الخادمة تخبرها أن العشاء جاهز ..... ودلفت داليا غرفة الطعام وهي تتبختر وعندما وجدت أن شغف وسارة فقط هم الجالسين قررت أن تقوم بمضايقة شغف 

داليا : مساء  الخير 

سارة : مساء النور الفرح كان عامل ايه 

داليا :كان رائع طبعا يا ريتك جيتي 

سارة : معلش أصل صاحبتي هتعدي عليا دلوقتي 

داليا : مبتكليش ليه يا شغف 

قبضت شغف علي يديها بغضب لتجيب سارة : أصلها ملهاش نفس بتقول مش شامة ريحة الأكل 

داليا : طب والله ليها الحق مش شايفة مناخيرها صغيرة إزاي 

شغف : مناخيري صغيرة علشان مبحشرهاش في اللي مليش فيه 

سارة بسخرية :اوبااااااا جامدة أوي 

وفجأة دخلت فيروز وهي تقول : ازيك يا سارة 

شغف : فيروز 

فيروز : شغف 

سارة : انتوا تعرفوا بعض 

نهضت شغف واحتضنت فيروز وودت البكاء لكنها تمالكت نفسها 

شغف : مش كنتي بتقولي مسافرة 

كانت فيروز ستتحدث ولكن سبقتها سارة : لأ ما أبوها قال لها خليكي علشان كانت تعبانه 

فيروز : ههههه يخرب بيتك عارفة عني أكتر من نفسي

سارة : لأ بس احنا هنخربها النهاردة وهنلعب لعب ايه 

شغف بإرهاق: لأ يا جماعة أنا تعبانه وعايزة أنام 

فيروز : تنامي ايه أنا بقالي أسبوعين متلمتش عليكي 

سارة : والنبي يا شغف دي هي نص ساعه 

فيروز : شوفي مع انك أصغر منها بس هي عقلها وقف عند كجي تو

 شغف :هههههه . ..... سارة : عيلة رخمة

فيروز : يلاااا 

وقبل أن يرحلوا استدارت سارة وهي تقول : تلعبي معانا يا داليا 

داليا بغرور: مفيش مشكلة 

وذهبوا ليلعبوا ووضعوا الأوراق وأصبح كل شئ جاهزا  

بدأوا اللعب وجاء دور شغف وداليا هي من ستسئلها 

داليا : جرأة ولا صراحه 

شغف: صراحة 

داليا : في حد شافك ووقع في حبك قبل كده أقصد يعني ...

بالطبع كانت داليا تقصد حاتم ولكن شغف أوقفتها عندما أجابت بغرور : أنا مفيش إنسان شافني ومحبنيش 

فيروز : اوعي الجامد 

داليا بمكر: بس أنا شفتك ومحبتكيش 

شغف بجرأة ولا أول مرة : أنا قولت إنسان 

سارة بسخرية: قاسية اووي 

كانت داليا سترد لكنهم تفاجئوا بدخول مراد وحاتم ووتر 

وتر بسخرية : انتوا قاعدين هنا  ولا همكوا حاجه..... الدنيا مقلوبة وحضراتكم قاعدين بتلعبوا 

فيروز بإحراج: طب استأذن أنا 

في الحقيقة لم يلاحظ وتر وجود فيروز ولكن شغف وصلت لذروة غضبها ونهضت وهي تقول : اقعدي يا فيروز لسه مخلصناش لعب 

وتر: نعم 

كان الجميع يشاهد بخوف إذا انفجر هذا البركان في وجه الصغيرة ستموت ولكن شغف لم تعد تلك الرقيقة لقد تحولت 

وأجابت بكل ما لديها من شجاعة: زي ما سمعت كده وبعدين نعمل ليك ايه تحب نقعد تصوت ونولول 

{ يا رب ترتاحي يا رويدا البت بقت بلطجية}

اقترب منها وكان سيجيب لكن استوقفه صوت والدته: في ايه يا وتر 

وتر: مفيش حاجه يا ماما 

حنان: يعني ايه مفيش ..... في ايه انت يا مراد 

مراد : ملف اتسرق وخسرنا المناقصة بسببه

حنان : وايه يعني 

حاتم : أصل اللي عمل كده ابن الدمنهوري 

توترت داليا قليلا ونهضت وهي  تقول : أنا لازم انام ....سلام.

وتركتهم ورحلت وأخذت شغف فيروز لغرفتها تحت أنظار وتر الحارقة .

حنان : وتر تعالي ورايا 

توجهت حنان بصحبة وتر للمكتب

حنان: ايه اللي انت بتعمله ده 

وتر بعدم فهم : بعمل ايه 

حنان بغضب: في حد يكلم مراته كده ده انت ملاك مع داليا 

وتر : يوووه كنت متعصب يا ماما 

حنان : والعصبية بتطلع عليها والحب للست داليا مش كده 

وتر : يا ماما هي اللي مستفزة 

حنان : هي اللي مستفزة وانت بتكلم معها بأدب وكمان بتراعي ربنا فيها وبتساوي بينها وبين داليا صح .

وتر : يا ماما 

حنان : مامات ايه بقي ..يا ابني حرام عليك بتعمل فيها كده ليه

وتر بهيستريا : علشان بحبها خلاص بعشقها تمام كده ارتاحتي 

تعجبت حنان من ما قاله وتر بالرغم من غزله الدائم لداليا واهتمامه بها إلا أنه لم يقل لها يوما أنا احبك والآن هو يفصح عن ما في قلبه 

حنان : لحقت تحبها 

وتر : لحقت هههههه ال لحقت ال ده انا براقبها من وهي عندها ١٦سنة 

اللعنة إنه قبل زواجه من داليا لكن كيف هذا 

حنان : انت بتقول ايه واتجوزت داليا طالما كنت بتحب غيرها 

وتر : هتجوز طفلة وكمان مش من مستوانا 

حنان : وانت من امتي بيهمك الكلام ده 

وتر : كان يهمني لما كنت لسه بطلع السلم عايز اللي تسندني وتكبرني بس بردو مقدرتش اسيبها أو اشيلها من دماغي 

حنان : واهي بقت مراتك بتعاملها كده ليه 

وتر : علشان متعلقش بيها قول لي بعد عشر سنين هبقي ٤٤سنة وهي لسه شابة ٢٩سنة لما تيجي تقول لي أنا عايزة اطلق هموت سعتها 

حنان : واتجوزتها ليه من  الاول 

وتر : علشان حرام كنت بحلم بيها وبتخيلها وبراقبها كل ده كان حرام ومكنتش قادر 

حنان: بس انت كده اناني عاوز الكل حوليك 

وتر : أنا لو عليا مش عاوز غيرها 

حنان : يبقي ايه المشكلة

وتر : طب إزاي وهبة وابني أدهم 

حنان : قولها انت وفهمها إنه غصب عنك 

وتر: ما هي عرفت 

حنان : يا نهار أسود يعني سمعتك 

وتر بدهشة: سمعتني انتي بتقولي ايه 

حنان : مش مهم دلوقتي المهم هتعمل ايه لو واجهتك 

وتر : لأ ما هي وجهتني

حنان : طب وعملت ايه

وتر : ولا حاجه هطلقها بعد ست شهور

حنان : ايه انت اتجننت 

وتر : هي عايزة كده 

حنان : هو في ست بتقول لجوزها عايزة أطلق وبتبقي عايزة تتطلق 

وتر : امال بتجربها 

حنان : لأ بتبقي عايزاه يقولها مش هطلقك علشان بحبك ومقدرش اعيش من غيرك 

وتر : يا سلام 

حنان : صدقني يا ابني شغف من أول ما دخلت القصر وهي مظلومة اللي زيها بيتصالح بكلمتين 

وتر: خايف 

حنان : قصدك غرورك خايف ترفضك 

وتر : حتي لو ... بعد ما ترفضني ايه اللي هيحصل 

حنان : حاول تاني وتالت ورابع 

وتر : حاضر 

واقتحم مراد الغرفة قائلا : ايه يا جماعة هي النهاردة ليلة الخميس وأنا معرفش 

حنان: شوف السافل 

اقترب منها مراد يقبلها وهي تحاول ابعاده بينما وتر يبتسم عليها فبالرغم من أن مراد طائش إلا إنه الأقرب إلي قلبها 

حنان : وسع كده خليني أعدي 

مراد : ليه كده تحرمينا من رؤية هذا الوجه 

وتر : ههههه.... حنان : قلة الأدب ماشية في دمك 

خرجت حنان ودلف بعدها حاتم وجلسوا علي المكتب

مراد : هنعمل ايه 

وتر : مش هخليه يفرح بيها 

مراد : إزاي 

وتر : هتعرفوا كل حاجه في وقتها بس عايزك يا حاتم تعرفلي مين ورا الموضوع ده 

حاتم : الورق ما مع مراد وبيقول محدش  دخل المكتب 

مراد : والله ما حد من الخدم دخله 

وتر : ما يمكن مش من الخدم 

حاتم : ايه اللي بتقوله ده ..... مراد: والله عيب عليك بتشك في اهلنا وسندنا 

وتر : يا حيوان انت وهو أقصد من موظفين 

حاتم : ممكن ليه لا 

وتر : تراقب تلفونات الكل 

مراد : لأ يا عم متراقبش تليفوني 

حاتم : ليه بقي انشاء الله 

مراد : علشان عليها صور ومحادثات ممكن لو شوفتها تتضايق 

حاتم : يا حبيب ماما ده انت لسه طالع من الكفولة يالا

مراد : لأ ليه الغلط يا صحبي ....... وتر بغضب: اخرسوا

صمت الإثنان ونظروا له بخوف بينما هو استند برأسه علي الكرسي يفكر بمعشوقته حتي في أصعب الأوقات يفكر بها.


             _______في غرفة شغف ________


كانت تبكي في حضنها بينما فيروز تربت عليها تحاول تهدئة روعها 

فيروز: استهدي بالله يا شغف 

شغف: أنا تعبت اوي كل شوية تطلع مصيبة جديدة في حياتي 

فيروز : طب بصيلي كده 

نظرت شغف في عين فيروز فانفجرت فيروز ضاحكة 

شغف بغضب: بتضحكي علي احزاني 

فيروز بضحك : ما انتي اللي احزانك تضحك 

شغف : ربنا يسامحك 

فيروز : علي فكرة انت ممكن تكوني ظلماه 

شغف: ظلماه بعد كل اللي حكيته ليكي ظلماه اطلعي بره يا فيروز 

فيروز : هههه اسمعي بس انتي دايما تنفجري ومبتديش حد فرصة يوضح وهو يا تتمحلسي فيه يا تركيه في عيشته 

شغف: اعمل ايه يعني 

فيروز : لو طلب منك تسمعيه اسمعي اصله اكيد متجوزك لسبب 

شغف: اشمعنا يعني 

فيروز : هو فيه حد يتجوز داليا و يفكر يتجوز تاني 

شغف : ههههه تصدقي عندك حق 

فيروز : طيب أنا لازم امشي 

شغف: طب خليك قعدة كمان شوية 

فيروز: معلش وبعدين عرفت المكنه هبقي اجي 

شغف : ماشي يا قلبي 

و خرجت الإثنانتان وهما في طريقمها سمعا داليا تتحدث في الهاتف

- شكرا يا ياسمين علي الملف واللي انتي عايزاه حصل .

صدمت شغف بينما فيروز بدأت بهزها: مالك يا بت هي كانت بتتكلم علي ورق المناقصة اللي وتر كان بيكلم عنه

شغف بدهشة: يعني ياسمين هي اللي سرقت ورق المناقصة 

• انتوا  بتقولوا  ايه 

تجمدت شغف في مكانها وعندما نظرت خلفها وجدت.....

الفصل التاسع 

صدمت شغف بينما فيروز بدأت بهزها: مالك يا بت هي كانت بتتكلم علي ورق المناقصة اللي وتر كان بيكلم عنه

شغف بدهشة: يعني ياسمين هي اللي سرقت ورق المناقصة 

• انتوا  بتقولوا  ايه 

تجمدت شغف في مكانها وعندما نظرت خلفها وجدت مراد 

مراد : انتوا بتقول كده ليه 

فيروز : امشي أنا بقي 

وركضت في نفس الوقت الذي خرج فيه وتر من المكتب وعندما رأها تركض صعد للدور العلوي 

مراد : يعني ايه 

وتر وداليا التي جاءت علي الصوت في نفس واحد: في ايه .

ظل مراد ينظر إلي شغف وشغف تتهرب من النظر إلي مراد ووتر 

مراد : مفيش حاجه

ورحل بينما اتجهت شغف للغرفة ودلف خلفها وتر 

وتر : ايه اللي حصل بره

شغف ببرود: مفيش 

أمسكها من معصم يدها وهو يصرخ بها: اتكلمي معايا بأدب 

نفضت ذراعه بكل برود وهي تقول: انت ملكش دعوة بيا 

وتر: شغف مبحبش اللوع ....

ولم يكمل حديثه بسبب طرقات الباب وعندما فتحته وجدت حنان تدلف الغرفة 

وتر : ماما 

حنان: اقعد انت وهي 

جلس الإثنان أمامها يستمعان لها 

حنان : هنفضل كده كتير 

وتر: كده إزاي يعني 

حنان : كده زعيق وخناق علي طول 

وتر : وأنا اعمل لها ايه هي...

قاطعته شغف : يعني أنا اللي غلطانه 

وتر بغضب: أيوة غلطانه 

حنان : اخرس  انت ووهي .... الناس بتحل خلافتها بالكلام مش بالخناق 

وتر : ودي ناس 

شغف : نعم 

وتر : ماما لو سمحتي متدخليش في اللي بينا 

حنان : هو في بينكم حاجه علشان أدخل فيها .... أنت هسيبكم لوحدكم تتكلموا تتعاتبوا المهم لازم متخرجوش من الأوضة غير وانتوا متصافين 

وخرجت من الغرفة ونهضت شغف وهي تقول: أنا معنديش حاجه أقولها 

كانت سترحل ولكن استوقفها صوت وتر وهو يقول : بس أنا عندي 

توقفت مكانها ونهض هو ووقف خلفها 

- عندي كتير وعايزك تقولي انتي كمان عارف إني غلطت وخبيت وجرحت بس ده علشان حبيت ردي يا شغف علشان أنا جبت أخري 

التفت له شغف بأعين دامعه: جبت اخري انت عارف يعني جبت اخري يعني أنا مبقتش قادرة أتكلم مع حد مبقتش قادرة أعاتب حد أنا بس ساكته علشان طاقتي قيد النفاذ بس بردو استنفذتها وأنا بحاول إداري ضعفي كل اللي في حياتي بيكرهوني وببحاولوا يحطموني حتي بابا كان بيدمرني بالرغم من اني بسمعه بيعتذر لي كل يوم بعد ما أنام 

وتر بوجع: يبقي سامحيني زي ما سامحتيه و بقيتي تترمي في حضنه 

شغف ببكاء: عمري ماسامحته بس قلبي بيحتاجه محتاج اللي يطبطب عليه  

وتر : خلينا نبدأ من جديد اديني فرصة واحدة هثبتلك انك عمرك ما هتلاقي شخص يحبك زيي 

شغف بصراخ: بتحبني إزاي... حبتني امتي وانت بتقلع الحزام وبتضربني بيه ولا وانت بتضربني بالقلم وبتبعتر كرامتي ها امتي .

وتر : من زمان من زمان اوي 

شغف بتعجب: انت بتقول ايه 

وتر بتوتر : أقصد يعني من أول ما شوفتك ..... وبعدين دي فرصة واحدة 

شغف : ولو كسرتني 

وتر : عمري ما أقدر أعمل كده 

شغف ببكاء: بس أنا عايزة ....

وتر: عايزة ايه 

شغف : فراولة 

وتر : ههههه بوظت اللحظة رقية الكلب مش المفروص اني اقولك اوعدك وقرب منك وابو...

شغف : لا لا يا عم حد الله بيني وبين الحرام 

وتر : هو مش احنا متجوزين ولا هي كتبه أن احنا صيع ولا ايه 

* sorry * 

وفجأة صدع صوت الهاتف فنظر لهوية المتصل بتوتر وابتعد وأجاب 

- الو يا هبة 

= حضرتك تعرف صاحبة التليفون 

- مين معايا 

= أنا واحد لقيت مراتك مرميه في الشارع فنقلتها المستشفي 

 - ايه مستشفي ايه 

= مستشفي *****

وأخذ مفاتيحه وتحرك تحت نداء شغف المتعجبة 


        ______ في المستشفي _____ 


ركض باتجاه غرفة العمليات كما وصف له موظف الإستقبال وعندما وصل لم يجد الرجل الذي اتصل به فأمسك هاتفه واتصل بمراد الذي كان في طريقه للعودة الى الصعيد 

- الو 

= أيوة يا وتر 

- بقولك روح فيلا هبة وهات آسر معاك 

= طب وهبة 

- هبة في المستشفي 

= ايه ليه 

-بعدين اعمل اللي بقولك عليه الأول 

= طب هوديه فين 

- عندنا البيت 

= نعم 

- زي ما سمعت 

= مش هينفع يا وتر 

- خلاص وديه عندك وهات سارة تقعد معاه والصبح ربنا يفرجها 

وبالفعل اتجه مراد لفيلا هبة وطرق الباب  

الخادمة: اتفضل يا مراد بيه 

مراد : هاتي آسر ولمي له حاجته 

الخادمة: هير في حاجه يا افندم 

مراد : انت هتبقي معايا نفذي اللي بقولك عليه 

هبط الدرج وتوجه له مراد 

مراد بفرحة: ازيك يا آسر 

آسر : .....

مراد : هاتي الشنطة 

وأخذ الحقيبة وحمل آسر وتركه في السيارة وصعد هو من جهة السائق 

آسر : هي فين ماما 

مراد : احنا رايحين ليها 

واصطحبه لمنزله الذي عندما وصل إليه وجد سارة بانتظاره فعلم أن وتر هو من أخبرها

سارة : هات .... حبيب خالتو 

آسر ببكاء: ماما 

مراد : يا عم بقي الله يقرفك يا رب تموت 

زاد نحيب الطفل بينما صرخت سارة 

- عجبك كده 

= بقولك أنا عايز أنام 

- تنام وتسبني لوحدي

= هوأنا مهاجر هنام نص ساعة 

- مش المفروض تروح لوتر علشان تشوف هبة 

= بقولك ايه أنا لورحت هناك هخلي الدكتور يقتلها أو هدعي عليها 

- وانت دعوتك مستجابه اوي.... ولا أقولك ادعي عليها تستاهل 

حاول مراد النوم ولكنهم لم يستطيعوا السيطرة علي آسر فهو ظل يبكي طوال الليل ولا يتحدث معهم. 


               _______ في المستشفي_______


كان يجلس بشرود حتي خرج الطبيب فهرول إليه 

وتر : ها يا دكتور طمني 

الطبيب بأسف : عملنا كل اللي نقدر عليه شد حيلك 

انهار وتر علي الكرسي بصدمة ليس حزنا عليها فهي تستحق بل لأجل ابنه لقد فعل كل هذا من أجله لقد تحمل من أجله كيف سيعيش الطفل الآن ..


 حل الصباح وتمت مراسم الدفن ولم يكن هناك عزاء فقد كتب عليها أن تموت وهي وحيدة بسبب ذنوبها ووقف هو أمام قبرها يعاتبها : هو ده اللي اتفقنا عليه انك هتعيشي علشان ابننا استغفر الله العظيم بس أنا هعمل فيه ايه ده مبيتكلمش مع حد يا رب عيني .

وأخرج الهاتف واتصل بمراد

- الو 

= الو يا زفت ... انت فين 

- أنا في البيت 

= تمام أنا جاي ليك 

- خلاص اقفل علشان اقول لأمك. 

وتر بتعجب : أمي .... انت فين 

- في البيت .

= انهي بيت 

- بيتك 

= وآسر فين 

- مع سارة 

= سبتهم في البيت لوحدهم 

- وأنا بردك أعمل كده .... جبتهم معايا 

= يا نهارك اسود 

- يا عم ابنك بعد يعيط ومش عارفين نسكته 

= الصبر يا رب طب وسكت

- لأ .. . هي هبة فين

= هبة ماتت يا مراد 

- ايه ... لا حول ولا قوة الا بالله  ربنا يرحمها ولا يرحمها ايه ربنا يجحمها 

= شغف أو داليا شافوه 

- لأ متخافش احنا قفلين جناح امك كويس علشان ميطلعش صوت .

= طب اقفل أنا جاي 

أغلق مراد الهاتف وتستطح على الفراش بكما نومه بينما علي الجهة الأخري غفت حنان وسارة من شدة الإرهاق وتسلسل آسر يبحث في البيت ..  حتي رأي غرفة يشع منها ضوء فدخلها وبدأ يبحث فيها عند والدته. 


كانت شغف تقرأ إحدي رواياتها حتي تضيع وقتها فهي تنتظر وتر وفجأة استمعت صوت خطوات بسيطة فالتفت ظنا منها أنه وتر ولكن وجدت طفل يبدو أنه في السابعة من عمره ينظر لها بخوف 

شغف : انت مين 

استدار وكان سيركض لكنه تعثر فنهضت شغف نحوه 

شغف : اهدي متخافش 

حملته وتوجهت على الفراش وبدأت بفحص قدمه 

شغف : حاسس بأي وجع 

هز رأسه بمعني لا وهو ينظر لها 

شغف بحب: انت اسمك ايه 

صمت آسر ولم يجيب فقد اعتاد هذا لا يجيب لأحد لا يحب أحد ولا يريد الجلوس مع أحد 

شغف  : مش عاوز تتكلم معايا 

هز رأسه مؤكدا حديثها فاستطردت هي قائلة: بس أنا عايزة اتكلم وبعدين انت كنت داخل اوضتي ليه 

تحدث آسر قائلا: عايز ماما 

شغف : ماما مين 

آسر : ماما هبه 

صدمت شغف وابتلعت لعابها وهي تقول: انت ابن وتر 

انتفض جسد الصغير وكان سيرحل لكنها أمسكت به وهي تقول بدهشة: في ايه مالك 

آسر ببكاء: أنا مش عايز أشوفه 

شغف: خلاص خلاص اهدي 

وضمته اليها وهي تربت عليه بحنو 

شغف : محدش يقدر يعمل لك حاجه 

صمت آسر قليلا فتسائلت شغف: مش عايز تاكل 

هز لها رأسه فهو كان يرفض الطعام وهو جائع أخذته وهبطت للمطبخ وجلسوا يتناولوا الطعام .

دلف وتر القصر وصعد غرفة مراد 

- أنا يا زفت 

فزع مراد من نومه: في ايه 

- الواد فين 

= يا عم عند أمك 

ونهض الإثنان وتوجهوا نحو غرفة حنان وعندما دلف وتر الغرفة وجدهم نائمين ولا وجود لآسر 

وتر بصراخ : انتوا نايمين 

حنان بفزع : بسم الله الرحمن الرحيم في ايه يا وتر 

مراد : آسر فين 

سارة: اهو اهو ايه ده راح فين 

وتر : والنبي 

وخرج الجميع يبحث عنه ولم يجدوه وبينما كان وتر يبحث في غرفة الجلوس استمع لصوت ضحكات آتي من المطبخ اعتقد انهم الخدم وذهب ليوبخهم ولكن تفاجأ عندما وجد 

شغف : آلا صحيح انت اسمك ايه 

آسر وهو يبتلع الكيك : حزري فزري 

شغف : انت حلو أوي يعني اكيد اسمك جميل 

آسر : لأ أنا مش جميل 

شغف : لأ اقصد يعني حلو وجميل  ... ايه ده في شوكولاته علي بوقك 

آسر : هنا اهيه 

وبدأت بمسح بقعة الشيكولاته وفتحت التلاجه  وهي تقول : ده طلعوا فقرا مفيش اكل في التلاجه 

آسر : ما انتي اكلتيه كله 

شغف بصدمة : ايه 

دخل الطفل في نوبة ضحك ونال سيل شتائم مت شغف ووتر يشاهد بأعين دامعه صغيره يتحدث ويضحك ايضا 

وتر بفرحة: آسر 

انتفض آسر وارتمي في أحضان شغف بخوف

وتر : في ايه يا آسر 

شغف: في ايه ايه ... مش تكح خضتنا 

وتر: تعالي يا آسر 

آسر : لالا 

شغف : ليه ده بابا حبيبك. 

آسر : لأ ده بيضرب ماما أنا مش بحبه 

نظرت له شغف بغضب وأخذت الصغير وتوجهت للخارج واصتدمت بحنان 

حنان بصدمة : شغف ... انتي تعرفي 

شغف وهي تصعد الدرج: أيوة 

حنان وهي تصعد خلفها: طب هاتي آسر 

بدأ آسر في البكاء وربتت شغف عليه وهي تقول : لأ هيفضل معايا 

هدأ آسر وتعجبت حنان وأيضا سارة التي حضرت المشهد وتوجهت شغف لغرفتها وأغلقت الباب .

جلس أمامها ومسحت دموعه وهي تقول في حنان بالغ : اوعي تعيط تاني ماشي 

آسر : أنا خايف اوي 

شغف : متخافش أنا جانبك 

آسر : طب أنا لازم الاقي ماما 

شغف: ليه ما انت قاعد معايا شوية 

آسر : علشان هتضربني لو اتأخرت 

شغف : طب هتروح إزاي بهدوك دي 

آسر : مراد جاب معاه هدومي 

شغف بمرح: مراد حاف كده .... خليك هنا لحد ما أجيب الهدوم 

آسر : لأ متسبنيش

شغف : مش هتاخر 

آسر : لأ 

لما فرحت بتعلق الصغير بها لا تعلم لكنها أحبته وبشدة ، اصطحبته نحو جناح حنان ووجدت الحقيبة وأخذتها وعندما خرجت وجدت داليا بوجهها

داليا : مين ده 

تعلثمت وتوترت ولم تعرف ماذا تقول ولكن ما جعلها تنصدم حقا عندما قال آسر : ابنها الفصل الثاني عشر 


أمسك الهاتف وأجاب فنهض مفزوعا وهو يستمع لآسر يقول ببكاء: الحق يا بابا في ناس ضربت شغف وخدتها  

وتر : طب خليك عندك لحد ما آجي 

كان يقولها وهو يستقل السيارة وظل علي الهاتف يهدىء من روع ابنه حتي وصل اليه 

 آسر ببكاء: خطفوها يا بابا 

وتر : اهدي يا حبيبي هرجعها 

آسر وهو ينظر له والدموع في عينيه: وعد 

وتر: وعد يا آسر 

واحتضنه ودفن آسر وجهه في بدلة والده يبكي ووتر ينظر حوله فمن حال المنزل وحال ابنه يبدو أنه حصلت معركة هنا.

أخذه وتر وتوجه نحو السيارة وهو يقول: اهدي كده خليك راجل 

واستقل السيارة وهو يقوم بإجراء مكالمة هاتفية 

وتر:  سامعني يا احمد 

احمد : وتر باشا أهلا وسهلا 

وتر: مش وقته سلام .... عايزك في حوار 

احمد : اؤمر يا باشا 

وتر: شغف خالد الصياد..... اتخطفت من شقتي في المعادي طبعا عارفها 

احمد : أيوة...  المطلوب 

 وتر : في ظرف ساعتين مكانها ابقي عارفه 

احمد : ساعتين قليل 

وتر: اتصرف يا احمد مش صعبة واللي انت عايزه هتخده يا احمد 

احمد : تمام يا باشا 

أغلق وتر الهاتف وكان قد وصل للقصر 

حنان : آسر .... في ايه يا وتر 

آسر: خطفوا شغف يا تيتا 

أخذته في أحضانها وظلت تبكي لا تعلم هل فرحا لحديث حفيدها ومناداته لها بجدتي أو حزنا على تلك الفتاة المختطفة...... بينما دلف وتر المكتب ورفع سماعة الهاتف وضغط بعض الأزرار ووضعها علي أذنه 

وتر : شريف معايا 

شريف: أيوة مين 

وتر : أنا وتر القاسم يا شريف 

شريف: ازيك يا وتر لعله خير

وتر: عاوز منك طلب 

شريف: اؤمر 

وتر: ٣ ، ٤ دواليب علي البيت علشان أمي وسارة 

شريف: عاملين ازاي 

وتر: ٦ ضرف الدولاب الواحد 

شريف: امتي 

وتر: دلوقتي يا شريف 

شريف: حاضر يا وتر في ظرف نص ساعه يبقوا عندك 

وتر : أسرع يا شريف 

وأغلق الهاتف وتوجه نحو والدته 

وتر: مراد فين 

حنان: مراد في الشركة 

وتر : و سارة فين 

سارة: أنا اهو يا أبيه 

وتر : رايحة فين كده يا هانم 

سارة : رايحة الجامعة 

وتر: مفيش جامعة 

سارة: بس النهاردة أول يوم وو.. ..

وتر بصراخ : قولت مفيش جامعة 

حنان: اهدي يا ابني 

وتر : انتوا مش شايفين اللي احنا فيه 

حنان: خلاص مش هتروح الجامعة كده كده رايحين عند خالتي 

وتر : خالتي .... يا نهار أسود 

حنان: في ايه 

وتر : الواد بيقولك دخلوا البيت ودمروه وخطفوها وحضرتك مأمنه تخرجي بره البيت 

حنان: ده كان عايز شغف 

وتر: لأ يا ماما اللي عمل كده عايزني أنا ... استناني أخرج من عندهم واستغفلني 

حنان : طب وهتعمل ايه 

وتر: ولا حاجة ءامنكم الأول بعدين أشوف هعمل ايه 

حنان : طب وأنت 

وتر : متقلقيش عليا ....شريف هيبعتلك حراسة هنا محدش يعتب بره باب القصر سامعين 

سارة وحنان وآسر في صوت واحد : سامعين 

قبل رأس آسر وهمس في أذنه: هرجعها 

ابتسم آسر في أثر والده وعندما أدار وجهه وجد سارة تبكي 

آسر : مالك يا عمتو ... شوفي يا تيتا عمت.. .

كان سيستنجد بحنان لكن وجدها هي أيضا تبكي 

آسر : متخافيش يا تيتا بابا وعدني انه هيرجعها 

حنان وهي تحاوب التماسك: أكيد يا حبيبي بابا طول عمره قد كلمته 


       ______ في مكتب مراد بالشركة _____ 


كان يجلس يفكر في تلك الفتاة التي خطفت قلبه يعترف بأنه أحبها لكن لا يعلم إذا كانت تكذب أم لا 

حاتم وهو يغلق الحاسوب الذي امامه: مالك يا ولهان 

مراد : اتريق اتريق ما أنت محبتش قبل كده 

حاتم بوجع: عندك حق 

مراد: تفتكر ياسمين بتكدب 

حاتم : لأ ما أظنش 

مراد : ليه يعني 

حاتم : علشان.....

قاطعه صوت طرقات علي الباب 

مراد : أدلف 

حاتم : هههه جلالة السلطان 

ولكن السكرتيرة طرقت الباب مرة اخري 

مراد : أطرشت دي ولا ايه 

حاتم : يا بني كلمها عدل هي بتفهم أفغاني 

مراد : وده أفغاني 

حاتم : يا عم دخلها خلص 

مراد : أدخل 

دلفت السكرتيرة بيدها باقة ورد 

مراد : ده علشان  ربنا يخليك يا رحمة 

رحمة بصدمة: يا افندم ....

قاطعها مراد : وكل ده وكاتمة في قلبك 

حاتم : ههههه اديها فرصة تتكلم 

مراد : أكيد يا بنتي اتكلمي فضفضي مش هتلاقي صدر حنين غيري 

حاتم: انت يا عم 

مراد: من مين ده يا رحمة 

قالها وهو يتفحصه ردت رحمة: مش عارفة واحد سابه لحضرتك ومشي 

حاتم : طب روحي انتي 

خرجت السكرتيرة بينما قال مراد :أكيد يعني معجبة

حاتم : وريني كده 

أعطاه مراد الباقة وبدأ حاتم في البحث عن البطاقة حتي وجدها

حاتم: مع أطيب تمنياتي في إيجادها 

مراد: إيجاد ايه 

حاتم : وأنا ايش عرفني 

مراد : في عندك حاجه مؤنثة ضايعة منك 

حاتم : لأ 

مراد : ولا أنا وريني كده 

حاتم : خد 

مراد : ده مضي د.د 

حاتم : يعني ايه د.د 

مراد : تقريبا كده شركة المفقودين المحدودة 

حاتم : لأ والنبي 

وفجأة تحدث وتر : بتصل بيك مبتردش 

مراد بفزع: يا ابني حرام عليك بتدخلوا انتوا الاتنين ولا أكنها أملاك أبوكوا

نظر له الأثنين بغيظ فقال : ما هي صحيح أملاك أبوكوا 

وتر : انت بتعمل هنا ايه يا حاتم 

حاتم : تكون بعمل ايه بشتغل يا وتر 

مراد: في ايه وتر 

وتر : شغف اتخطفت 

مراد بصدمة: ايه 

حاتم بقلق لم يستطع مداراته : ايه مين اللي عمل كده 

وتر بضيق من حاتم: مش عارف 

مراد بصدمة: ايجادها 

وتر : ايه ماله ده ...  حاتم : مش عارف 

مراد : يا ابني ايجادها 

واخذالبطاقة وأعطاها لوتر 

وتر : د الدمنهوري ود التانية دي 

مراد : تفتكر لمين 

وتر بغضب: أكيد للكلبة داليا

حاتم بذهول: داليا أختي وداليا اختي هتعمل كده ليه 

وتر : أنا طلقت داليا يا حاتم 

حاتم : ايه بتقول ايه 

مراد بقلق من معرفة : عملت كده ليه 

وتر : علشان داليا هي اللي سرقت ورق المناقصة 

حاتم بدفاع عن أخته: بس مش داليا اللي ....

مراد وهو يداري على ياسمين: طب وسارة وحنان فين 

وتر: في البيت كنت جاي أقولك روح لهم علشان تخلي بالك منهم 

مراد : تمام 

وخرج وتر وكان مراد سيرحل ولكنه استدار نحو حاتم

مراد بحزن: مكنتش عاوز اقولك 

حاتم : وأنا اسألك وياسمين تعرف حامد منين تقولي معرفش 

مراد : كنت خايف عليك 

حاتم : انت كده كنت بتستغفلني يا مراد 

مراد : كلنا بنغلط انت قولتها سامح اختك 

خرج مراد وترك حاتم الذي انهار علي الكرسي يفكر بأخته الحمقاء وفجأة نهض وكأن افعي لدغته واخذ مفاتيحه وتحرك نحو سيارته بغضب عارم 


           _______ في قصر الدمنهوري ______ 

 

كانت شغف تشعر بأنها في غرفة سوداء وبعض اللقطات من حياتها تظهر فجأة وتختفي حتي شعرت بأنها تغرق فنهضت مفزوعة 

حامد: حمد الله علي سلامتك يا جميل 

شغف بأرهاق: انت مين 

حامد : ده أنا مش عارفاني 

شغف بسخرية: لأ والله اللي ميعرفك يجلهلك 

حامد وهو يقترب بجرأة: كويس علشان اعرفك بنفسي 

شغف بتوتر: انت عايز ايه 

حامد وهو يحضر مقعد ويجلس عليه : الصراحة كنت عايز منه هو بس لما شوفتك غيرت المبدأ 

شغف بقلق : تقصد ايه 

حامد وهو يلامس وجنتيها: أقصد بقي المبتغي انتي 

شغف وهي تبعد وجهها بقرف: انت اتجننت 

حامد: الصراحة هو أنا لو سبتك ساعتها ابقي مجنون 

شغف ببكاء: وتر لو جه هنا هيقتلك 

حامد : وانتي فكرة أن وتر ميعرفش 

شغف بصدمة: ايه 

حامد: يعني عايزة تقنعيني أن وتر القاسم ميعرفش مراته فين 

شغف وهو تحاول عدم تصديقه: أكيد لأ 

حامد: عالعموم حبيت أمسي عليكي 

وتركها ورحل وظلت هي تبكي وتحاول نفض فكرة ترك وتر لها هنا .


           ______ في قصر وتر القاسم _______


دلف مراد القصر وجدهم يبكون والصغير ينظر لهم بحزن 

مراد : ايه يا جماعة في ايه 

آسر ببكاء: بيعيطوا علشان شغف 

مراد : وأنت كمان بتعيط 

آسر وهو يمسح دموعه : لأ أنا مبعيطش يا مراد 

مراد بسخرية: مراد حاف كده ده أنا مهزق حتي من العيال الصغيرة 

سارة بصراخ : آه عااااا  

مراد بفزع : يخربيتك 

آسر بغضب : انت اتجننتي 

نظر له الجميع بصدمة ثم انفجروا ضاحكين فيبدو أن الصغير أخذ الكثير من جينات والده 

مراد بسخرية: السح الدح امبو الواد طالع لأبوه 

حنان وهي تضرب مراد علي كتفه: ماله ابوه دي عسل 

مراد بحزن : آه يا اختي طبعا مش ابنك ولا أكنها مخلفة غيره 

سارة وهي تربت عليه : معلش يا مراد متزعلش 

مراد وهي يضع يده علي عينيه: لأ يا سارة كله الا الاهتمام مبيطلبش 

سارة: بس خلاص متزودش هم الواد 

مراد بدهشة: هم ايه 

سارة : كان هناك 

مراد: كنت هناك لم خدوها 

آسر وقد شرع في البكاء مرة أخري : أيوة قعدت تجري منهم وهم يكسروا في الشقة وضربوها على دماغها و ...

مراد : خلاص خلاص اهدي 

حنان بغضب: عجبك كده 

مراد وهي يحاول تلطيف الاجواء: وأنت حصلك حاجه 

آسر وهو يمسح دموعه: لأ 

مراد وهو يفحص قدمه وأذنه: لأ لازم اطمن انت سامعني سامعني 

آسر : هههههه مش سامع 

مراد : يا لهوي الواد اطرش

سارة : يا صغير علي الهم يا لوزه 

وفجأة صدع صوت الهاتف فنظر لهوية المتصل بتوتر وابتعد وأجاب 

مراد : الو يا جدي 

عتمان: وعليكم السلام كيفك يا ولدي 

مراد : الحمد الله... انتم عاملين اية 

عتمان : احنا بخير طول ما انتم طيبين 

مراد : يا رب دايما 

عتمان : ووتر وشغف اخبارهم ايه 

مراد : كويسين 

عتمان : طب اديني وتر علشان برن عليه مبيردش وعايزه في حاجه ضروري 

مراد : وتر في الشغل 

عتمان: طب اديني شغف 

مراد بتوتر : نايمة يا جدي 

عتمان : صحيها بقولك عايزها ضروري 

مراد باندفاع: من الآخر شغف اتخطفت

عتمان بصدمة : ايه 

مراد: زي ما بقولك كده 

عتمان : مين اتجرء وعمل كده 

مراد : ابن الدمنهوري 

عتمان : شكله مش ناوي يجبها لبر

مراد: متقلقش يا جدي ....

وعندما نظر للهاتف وجد أنه قد أغلق الهاتف فاستدار وهو يقول في نفسه: ربنا يستر 


             _____ في مكتب شريف______ 


كان وتر يتحدث في الهاتف  بغضب 

- يعني ايه يا احمد 

= يا افندم لسه والله ملقتهاش 

- فات أكتر من أربع ساعات و متعرفش مكانها 

= حضرتك ده وقت مش هقدر اعمل فيه حاجة زي كده 

- انت متفق مع حامد ولا ايه 

= لأ والله ايه اللي بتقوله ده يا باشا 

- انت مش شايف عمايلك

= يا باشا انت عارف ان ولائي ليك فوق الكل 

- يمكن دفع اكتر ما انت كلب فلوس 

شريف وهو يحاول تهدئته: يا وتر مش هينفع 

= أنا اسف يا باشا والله هنشط البحث أكتر 

- تمام يا احمد أي جديد يوصلني 

وأغلق الهاتف فنظر له شريف بغضب وهو يقول: يا ابني مش هينفع كده 

وتر بصراخ: مش عارف انت جايب البرود ده منين 

شريف بهدوء: عمر العصبية مهتحل حاجه لازم تهدي علشان تفكر 

وتر وهو يفك الجيرافت: عندك حق 

شريف: أنا قولتلك قبل كده البنت دي مش هينفع تدخل حياتك 

وتر وهو يزفر في الهواء : انت عارف اني مقدرش 

شريف: طب روق كده واتكل على الله هو الوحيد اللي يقدر يرجعها

وتر : يا رب 


        _____ في قصر الدمنهوري _____


كانا يجلسان علي طاولة الطعام 

داليا: مش هتقول لي ناوي علي ايه 

حامد بمكر: ما أنا قولتلك بعدين 

داليا : وهفضل هنا كتير 

حامد وهو يبتلع الطعام: والله الباب يفوت جمل 

داليا : انت عارف اني مليش حد 

حامد : وحاتم ده ايه اباجورة 

داليا بشرود : حاتم عمره ما كان أخويا طول عمره صاحب وتر لما وتر طلب ايدي كان بيقول لي لازم توافقي ده صاحب عمري عمره ما قال لي اعملي اللي انت عايزاه 

حامد :طب ما وتر كان سايب الحبل 

داليا : بس عمره ما اهتم بأي تفصيله من تفاصيلي ولا عمره قالي متكلميش ده او اعملي ده وده لأ 

حامد بسخرية : أنا انتوا أمركم عجيب اللي بيهتم بيكو ده متحكم واللي مش مهتم ده مهمل 

داليا : احنا عايزين الإهتمام و اللي يشجع مش يمنع 

حامد : يا سلام 

داليا : يا سلام ايه ... ما انتم كمان كده عاوزين الست تقعد تسمعكم وتهتهم بيكم بس متسألش روحت فين وجيت منين 

حامد : خلاص الموضوع قلب حقوق مرأة 

وصدع صوت الهاتف فنظر لهوية المتصل فابتعد 

- الو 

المجهولة: أيوة يا باشا 

= ايه الأخبار يا جميل 

المجهولة : والع ميعرفش هي فين 

= حلو أوي أي حاجه جديدة تبلغيني 

المجهولة: اوك باي 

وفجأة استمع لصوت صراخ فنهض بفزع وخرج بعد أن أغلق الهاتف وتوجه للخارج وجد حاتم يصفع داليا بغضب وهي تصرخ 

حاتم : بقي كل ده يطلع منك 

داليا وهي تبعده عنها : ابعد عني واياك تقرب مني 

حاتم وهو يلف شعرها حول يديه: الظاهر لن العام نسيت نفسها 

حامد وهو يفتح ذراعه: حبيب قلبي ابو الصحاب 

حاتم : أنا مش عايز اسمع صوتك والصحوبيه عمر ما كان ليها مكان بنا 

وقام بسحبها من شعرها نحو السيارة وهو يقول: إذا كان إبراهيم السويسي معرفش يربي أربي أنا .


             _____ في قصر وتر القاسم ______


كان يجلس بغضب وهو ينظر نحوها شرازا 

سارة : في ايه يا مراد 

مراد : في أنه مكنش ينفع تقولي ليها

فيروز : علفكرة أنا قاعدة 

مراد : ايه يعني انتي قاعدة 

شريف : اهدي كده يا مراد 

مراد : أنا مش عارف ايه اللي جابك هنا 

حنان : ولد عيب كده كلم ابن خالتك عدل 

شريف: طب يحترم فرق السن 

مراد : هتنزلني بالسنة اللي بنا .

وفجأة صدع صوت جرس الباب فذهب مراد فوجد خالد وماجد ومعهم ياسمين 

خالد بقلق: فين شغف 

مراد بصدمة: انتوا عرفتوا منين 

ماجد : مش مهم البت فين لقيتوها ولا لأ 

مراد : لأ لسه.... خشوا ارتاحوا يا عمي 

خالد: ارتاح ايه أنا هروح ادور عليها 

مراد وهو يمسك يده : هتدور عليها فين بس 

خالد : في أي حته 

مراد : اهدي بس وتر بيدور عليها 

خالد : ما أنا مش هفضل قاعد حاطط ايدي علي خدي .

ورحل وذهب معه ماجد 

مراد : اتفضل يا ياسمين 

ياسمين بتوتر: لأ أنا همشي علشان ماما لوحدها 

مراد : جيتي ليه من الاول 

ياسمين بخجل وهي تنظر للأرض: أنا آسفة ... لازم امشي 

يا الله لقد قام بطردها الآن هو لم يكن يقصد هذا فقط طريقتها في التعامل معه كأنها مخطئة.... اللعنة قلبه لا يري أنها مخطئة ربما لأنه علم أن القلوب ليست بيدينا.

استدارت لترحل ولكنه اوقفه: ياسمين 

مسحت دموعها بكف يديها و استدارت : نعم 

مراد : أدخلي 

ياسمين بتوتر: بس 

مراد بصراخ: أدخلي 

ياسمين : في ايه 

مراد : ما هو أنا مش ناقص تأنيب الضماير وكده 

ياسمين : ضماير ايه 

مراد بسخرية: ضماير الغائب أدخلي يا ماما ادخلي. 

دلفت ياسمين وهي تبتسم ومراد يزفر في الهواء فيبدو أنه وقع في الفخ .


             _____ في سيارة خالد _____ 


كان يتمسك بالمقعد بخوف 

ماجد : هدي السرعة يا خالد 

خالد : يا رب الأرض تنشق وتبلعني 

ماجد بقلق من السرعة : طب اهدي وروق كده .

خالد : اهدي ازاي وشغف مش موجودة أنا اللي غلطان كنت اقدر أقف في وشه وأقول مش موافق 

ماجد بتعجب: انت بتقول ايه .

خالد بتوتر: ولا حاجه يا ماجد .

وبدأ في البحث عنها في كل الشوارع وكأنها تائهة كان يعلم أنه لن يجدها لكن قلبه كان يحترق علي ابنته.


            _____ في قصر وتر القاسم ______


كان يجلس وهو يضع يده علي راسه بإرهاق 

حنان : يا بني اهدي مش كده 

وتر : يعني ايه هفضل قاعد كده مش عارف هي فين 

وفجأة دلف أحمد وهو يقول : وتر باشا عرفت هي فين 

نهض الجميع وهم ينتظروا اجابته وهو يحاول أخذ أنفاسه 

وتر: انطق 

احمد: عنده في البيت 

انطلق وتر ومراد وخلفهم شريف ولكن توقفوا عندما رأو شخص يدلف ويقول : أنا جاي معاكم 

وتفاقمت الأمور عندما ارتمت ياسمين في أحضانه 

ياسمين ببكاء: يوسف 

مراد : يوسف مين 

يوسف : ........

تفتكروا مين هو يوسف وكمان مين الجاسوس  ...


#الفصل العاشر : 

تعلثمت وتوترت ولم تعرف ماذا تقول ولكن ما جعلها تنصدم حقا عندما قال آسر: ابنها 

داليا بدهشة : ابن مين 

شغف باندفاع: ابنها ابن ف... فيروز أيوة ابن فيروز 

نظرت لها داليا بشك : بس فيروز مش متجوزة 

شغف بكذب: طلعت متجوزة ومش قايلة علشان الحسد 

حينها كانت سارة تصعد الدرج ووقفت بصدمة عندما رأت داليا : داليا 

داليا: مالك يا سارة .

سارة: الصراحة احنا خبينا علشان ...

قاطعتها شغف : علشان الحسد فيروز خبيت أنها متجوزة علشان الحسد .

وسحبت سارة من يدها إلي غرفتها وهي تقول : اسكتي خالص دلوقتي علشان هتفضحينا 

وبعد أن أغلقت الباب سألتها سارة : ليه قولتي انه ابن فيروز 

شغف: امال كنت عايزاني اقول ايه مش أحسن ما أقول ابني 

سارة  بعدم فهم : ابنك 

شغف كانت تقصد ما كان سيتسبب فيه آسر 

شغف لآسر بعد أن أخرجت له ما يرتديه: روح الحمام غير هدومك يلا ولا عايز مساعدة 

آسر وهو ينتشل الملابس من يدها: لأ كده عيب قليلة الأدب 

سارة بسخرية: ههههه يخرب بيتك عسل 

شغف بعد تأكدت من دلوف آسر المرحاض: أنا عايزة اعرف مل حاجه

سارة : تقصدي ايه يعني 

شغف : انتي فاهمة كويس أنا أقصد ايه 

سارة : أنا معرفش كل حاجه... وتر لو حكالك هيبقي أحسن 

شغف : يعني عايزة تقنعيني انك متعرفيش 

سارة :والله ما أعرف غير أنها خليته يغلط معاه وهو سكران وحملت منه 

شغف بصدمة  : تقصدي آسر ابن ...

سارة مقاطعتااياها: آسر ايه الجمال ده 

لكنه لم يرد عليه وذهب نحو شغف وقال : حلو كده يا شغف 

حملته علي قدماها وقبلت خده وهي تقول : أحلي واحد في الدنيا كلها 

ابتسمت سارة لحنان شغف وفجأة صرخت : طب وفيروز 

شغف بانتفاضة: يخرب بيتك خضتيني.... اتصلي بيها خليها تيجي علشان تاخد آسر 

سارة: تاخده فين ده ابننا انتي اتهبلتي 

شغف بغضب: أقصد قدام داليا و تروحوه لهبة 

سارة : اوك 

اتصلت سارة بفيروز وكانت ستخبرها ولكن فيروز قالت لها أنها بالطريق لها وهبطت للأسفل نحو مكتب وتر واخبرتهم بما حدث 

وتر : هي اتجننت إزاي تقول كده 

حنان بدفاع عن شغف: امال عايزها تقول ايه 

وتر : أي حاجه بس كده الدنيا باظت

سارة : ليه سهلة فيروز تيجي علي أساس أنها أمه وتاخده وحد يروح معاه لبيت هبة سهلة 

مراد : هبة ماتت يا سارة 

سارة بصدمة : ايه 

وقبل أن تتحدث استمعوا لأصوات غريبة بالخارج. 

داليا : يعني آسر مش ابنك 

فيروز بإحراج : آسر مين 

سارة بعد أن سمعت الحديث: يوووه يا سارة داليا مننا وعلينا يا حبيبتي 

قالت وهي تغمز لها فصمتت فيروز 

داليا : غريبة اوي يعني يا فيروز شكلك ميقولش انك خلفتي

فيروز وعي مازالت تحت تأثير الصدمة : سبحان الله 

داليا : اوك ... أنا لازم امشي 

ورحلت داليا وتنفست سارة الصعداء بينما جاءت شغف ومعها آسر وخلفه وتر ومراد وحنان 

فيروز : شغف أنا طلعت ام 

شغف : معلش أنا قولت كده علشان يعني مش عايزاها تعرف 

فيروز : تعرف ايه 

سارة : مش مهم 

وتر :هاتي آسر يا شغف 

آسر وقد بدأ بالبكاء: لأ لأ أنا عايز ماما .

شغف بحنان : هو هيوديك عند ماما .

وتر بصراخ: بطل عياط 

ليزيد نحيب الطفل بينما صرخت حنان  بوتر: وتر بطل اللي بتعمله 

مراد : هتعملوا ايه 

قام وتر بسحب آسر وخرج به من القصر تحت صراخ آسر ومناداة شغف الغاضبة وعندما استقل السيارة وجد شغف تصعد بجانبه 

وتر : شغف اطلعي بره 

شغف : مش طالعه يا وتر وهات الواد 

وتر: ملكيش دعوة بيه ده مش ابنك 

شغف : مش انت اللي تقول وهفضل معاه لحد ما أوديه لأمه

وتر : مش هينفع علشا.....

بدأ وتر بستوعب مشاهدة آسر للحديث فأعطاه لها واتجه نحو منزل قريب وعندما دلفوا المنزل 

آسر : ده مش بيتنا 

وتر: اخرس خالص هو ده البيت ومفيش ماما تاني سامع 

شغف: ايه الطريقة دي 

وأخذت آسر وابتعدت عنه وبدأت في البحث عن أي غرفة للجلوس بها لكنها وجدت غرفة واحدة فقط يبدو أنه كان يأتي عنا بمفرده 

شغف : متزعلش يا آسر من بابا هو متعصب شوية 

آسر : أنا مش بحبوه 

وتر : آسر 

اختبأ آسر في أحضان شغف بخوف بينما نظرت له شغف بغضب وعي تقول : في ايه بالراحة علي الواد 

وتر: ده ابني وأنا حر

شغف : يوووه .. ابنك ابنك دلوقتي بقي ابنك ما من يومين مكنتش أعرف أنك عندك ابن أصلا 

وتر: شغف اتكلمي معايا عدل 

شغف : وتر أنا مبحبش الطريقة دي 

وعندما نظرت لآسر وجدت أنه نام علي صدرها فحملته للفراش وبعدها ذهبت نحو وتر 

شغف : وتر 

وتر: نعم 

شغف : اتجوزتها ليه 

وتر: ملكيش دعوة 

شغف : لو سمحت بطل طريقتك المستفزة أنا تعبت منك 

وتر : يبقي سبيني 

كان سيرحل ولكنها أمسكت يده وهي تقول : مالك يا وتر امبارح بس كنت عايز تبررلي وعايز فرصة 

وتر: ياااه امبارح... حاجات كتير اتغيرت من امبارح

شغف : ايه اللي اتغير 

وتر : ام ابني ماتت وابني شخص انطوائي مبيتكلمش مع حد والمفروض اني اربيه علشان يبقي آسر القاسم ولي عهد امبراطورية القاسم .

شغف : وفيها ايه ما انت أصلا.... ثانية واحدة انت قولت ماتت 

وتر: أيوة ماتت النهاردة 

شغف بحزن: ربنا يرحمها ... طب وأنت هتعمل ايه 

وتر : هقولك هعمل ايه أولا هروحك بكرة الصبح وبعدين هربي ابني بطريقتي 

شغف : بس أنا مش عايزه امشي 

وتر : ليه مش ده كان طلبك 

شغف: في الأول بس دلوقتي أنا عايزة اسمع منك 

صمت وتر قليلا لا يجب أن يضيعها من بين يديه جلس علي الأريكة وجلست هي قبالته.

وتر : عايزة تعرفي ايه 

شغف : كل حاجه ... من الأول خالص 

وتر : كان بابا لسه متوفي وأنا ٢٠ سنة لسه مكنتش خلصت جامعه اتضطريت اسيبها علشان الشغل كان مراد وسارة صغيرين وكان عدو العيلة الدمنهوري أجدادنا كانوا أعداء والموضوع توارث كنا بنهاجم بعض ونسرق صفقات من بعض لحد من سبع سنين زق هبة عليا كنت سكران في ليلة وحصل اللي حصل وبعدها جت وقالت لي أنها حامل 

صمتت قليلا ولم تتحدث شغف حتي لا تضغط عليه 

واستكمل حديثه: مصدقتهاش اتضطريت استنا لحد  متولد علشان اعمل تحاليل وفعلا طلع ابني كتبت عليها بس في السر قصاد أنها تربي ابني 

شغف بتساؤل: طب وداليا .

وتر: جواز مصلحة هديها الفلوس واسم عيله قصاد علاقة عيلتها ومكانتهم داليا السويسي بنت اكبر رجل أعمال في مصر 

شغف بتوتر : وأنا 

وتر: شوفتك كنتي بتأكلي قطة في الشارع من أكلك حبيت طيبتك وبرائتك بدأت أراقبك في كل تصرفاتك

شغف : كنت تعرفني من قبل الجواز 

وتر : من وانتي عندك ١٦ سنة 

شغف : بس إزاي 

وتر : كل حاجه كانت مترتبة وباباكي كان رافض بس ضغطنا عليه فخاف عليكي واتضطر يوافق 

شغف : وطريقة معاملتك ليا 

وتر : علشان تكرهيني وتيجي منك فالبتالي  متعلقش بيكي وعالعموم القرار دلوقتي قرارك 

 وخرج من الغرفة تاركا إياها بدوامة من الافكار فهي أحبت ذلك الآسر هو آسر بحق أما عن وتر فهي لم تعد تعلم ما شعورها اتجاه لكن ما تعلمه أنها يجب ألا تتركه الآن .


_________^^^ في صباح اليوم التالي ^^^________


استيقظ من نومه على صوت صراخ ففزع وعندما خرج من غرفته وجد زوجته اللطيفة تحاول إعداد الطعام 

آسر : هههه ده بيض 

شغف بضيق: مش عاجبك تعالي اعمل انت مش هيبقي انت وابوك 

وتر: ماله ابوه 

انتفض آسر ولكنه ظل مكانه أما شغف فقامت بسحب وتر وأجلسته بجانب آسر الذي نظر له بخوف 

شغف : يلا ساعد آسر في السلطة 

بدأ وتر في تقطيع السلطة قطع صغيرة جدا  وعندما التفت شغف شهقت بصدمة : ايه ده يا وتر 

وتر : سلطة 

شغف : لا والله ... دي سلطة دي بزمتك دي سلطة يا آسر 

آسر بتلقائية: دي عصير 

انفجرت شغف ضاحكة بينما ابتسم وتر لآسر 

شغف وهي تحاول كتم ضحكاتها: علي رأيك انتوا ملكمش لازمة اطلعوا بره 

آسر وهو يخرج: كده كده كنت خارج 

كانت تنظر لآسر وفجأة اقترب منها وتر وهو يقول بغمز: أنا مليش لازمة 

شغف بتوتر: مين قال كده 

وتر : أنا . ...

شغف : يا آسر  


        ________في غرفة مراد _________


كان يرتدي ملابسه متوجه لبيت ياسمين بعد علمه برجوعهم القاهرة و استقل سيارته وذهب لمنزلها وطرق الباب وعندما فتحته شهقت بصدمة 

ياسمين: مراد .


 عيد الأضحي 😎💖 لكل الجالسين دون وجود شئ مسلي 😭

قررت أنا برحمتي أن ....

سوري اندمجت فصل كمان الاحباب 💃💃💃

كل سنة وانتم طيبين 😙😍


البارت 11_12_13من هنا



 

تعليقات

التنقل السريع