القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية #غلطه حياتي #الحلقه الأولي والثانيه #بقلم دوداا حوده في موسوعة القصص والروايات

#غلطه حياتي 
#الحلقه الاولي 
#بقلم دوداا حوده 
نبدا الحكايه اني اعرفكم بنفسي انا مروه عايشه مع بابا وماما ومليش اخوات حلم حياتي اني اتجوز حد شبه بابا انسان محترم وكويس وبيحب ماما اوي من الناس اللي فعلا عنده رحمه في قلبه بيحس بماما من غير ما تتكلم والله عايزه حاجه تعبانه ومش من نوع الرجاله اللي بيقولوا ملناش دعوه شغل البيت عليكي وانا اشتغل واجيب فلوس لا والله عندوا رحمه جه في مره من الشغل لقاه ماما مش عامله اكل وعامله تزعق لأنها كانت مخنوقه ضحك في وشها وقالها ياستي عادي خقق اعمل انا اكل اصل اكلي احسن منك اولا انا بشتغل في صيدليه عمي كانت بتاعت بابا عمي بس بابا سابها ليه ونبدا الحكايه 
الام :مروه قومي يالله هتتاخري 
مروه :هي الساعه كام يا ماما 
الام :9ونص 
مروه : كل ده نوم يا ماما 
الام :ماقولنا بابا يفتح ليكي صيداليه وبلاش صيدليه عمك 
مروه :لا يا ماما أنا بحب الصيدليه دي ويالله بقي عايزه اغير هدومي 
مروه :صباح الخير يابابا 
الاب : برنسيسه مروه 
مروه :تعرف اني بعشق الكلمه دي منك اوي 
الاب :مهو علشان كده بقولها ليكي 
مروه :ياه انا متاخره اوي وبتعمل سندوتش 
الاب :يابنتي اقعدي كلي زي
 الناس
 مروه :متاخره معلش سلام 
الاب :حبيبتي مع الف سلامه وربنا معاكي 
الام ،:نفسي افرح بيها اوي يا محمد 
محمد:وانا كمان والله ربنا يبعت ليها ابن الحلال 
الام:اه لو ابن اخوك يجي يتقدم ليها 
محمد :, مين شريف 
الام :, تف من بوقك متزعلش انا عارفه أن ابن اخوك. تزعل علشانه بس انا اقصد اخو مدحت 
محمد : اه مدحت ياريت ده حد محترم اوي ومش زي ابو ولا اخو خالص 
وفي الصداليه 
مروه :شريف ازيك غريبه يعني اي اللي جابك 
شريف :في بارتي انهارده تيجي معايا 
مروه :انت عارف ان مليش في الكلام ده 
شريف :ماشي لو غيرتي رايك عرفني 
مروه :مش هغير راي 
شريف :ماشي سلام 
مروه :سلام يا خراشي دمك تقيل اوي 
وفضلت ترن علي مدحت مش بيرد 
مروه :مش فاهمه ليه بتعمل معايا كده مع ان بحبك اوي يالله وقامت شافت شغلها وبليل تلفون محمد رن 
محمد :معقول اخويا صالح عايز اي ده 
الام :رد ليكون مروه فيها حاجه 
محمد :بعد الشر الو ايوه يا صالح 
صالح :ازيك عامل اي 
محمد :, تمام الحمد لله 
صالح :بقولك اي انا عايز اجي ازورك 
محمد :وانت محتاج تتصل نور طبعا 
صالح :ماشي هاجي بليل 
محمد :مستنيك ياتري فيه اي 
الام،:خير في اي 
محمد :صالح عايز يجي 
الام :وده من أمتي 
محمد :مش عارف وجه بليل ومعاه مدحت وشريف 
الام :, معقول يكون جاي يطلب ايد مروه ل لمدحت 
محمد : هههههههههههه يا وليه يلا روحي شوفيهم يشربوا اي 
الام:حاضر وراحت وجه محمد 
محمد ،:منور يا اخويا 
صالح :ده نورك انا هدخل في الموضوع علي طول انا جاي أخطب مروه لابني 
محمد :, معقول ده يوم الهنا يا اخويا كامله ف جروب بقلم هويدا. زغلول
مدحت :, مش قولتك يا بابا عمي هيوافق علي شريف 
محمد :شريف ازاي 
شريف :هو اي اللي ازاي 
محمد :مقصدتش يابني بس بنتي ..... 
ودخلت مروه وهي مخنوقه 
الام :, تعالي يا مروه 
مروه :معلش تعبانه ازيك يا عمي 
صالح :بخيربس مالك 
مروه :تعبانه شويه وبعد ما مشيوا 
الاب :مالك يا مروه 
مروه :ابدا انا تعبانه شويه يا بابا 
الاب :عمك جه وعايز يخطبك لشريف بس انا هرفض 
مروه :بس انا موافقه يا بابا وراحت معيطه 
يتبع

غلطه حياتي
الحلقه الثانيه
بقلم دوداا حوده
الاب ؛اي موافقه ازاي 
الام :معقول الدكتوره مروه تتجوز الصايع ده 
مروه :بابا انا قولت لحضرتك اني موافقه 
الاب :انا مش موافق انتي شكلك اتهبلتي ده صايع وفاشل 
مروه :دي حياتي وانا حره فيها 
الام :طيب يا حبيبتي صلي استخاره طيب 
الاب:انتي اتجننتي انتي كمان ده عايزك علشان يطلع عقده فيكي وانتي موافقه طيب ازاي 
مروه :بابا مش عايزه كلام تاني في الموضوع ده انا موافقه علي شريف 
الام:طيب سيبها دلوقتي يا محمد 
الاب : مش فاهم دماغك دي فيها اي برحتك 
مروه :كده يا مدحت تخطب صاحبه عمري معقول ليه تعمل كده وازاي هي عارفه أن بحب مدحت اوي ازاي تعمل فيا كده 
                #فلاش باك #
مروه :مالك يا بت يا هاله داخله حتي من غير سلام ليه 
هاله:عايزاكي ضروري في موضوع 
مروه :ياااااه ده شكله موضوع مهم اوي 
هاله:انا جالي عريس 
مروه :ده بجد معقول الف الف مبروك وده اللي مزعلك اممم شكلك محتاجه فلوس اصبري 
هاله :لا مش عايزه فلوس 
مروه :مالك يا كئيبه فيكي اي حد يكون جاله  عريس يعمل كده طيب مدحت يجي يتقدم ليا بس وشوفي انا هبقي عامله ازاي اقسم بالله ده انا هبقي ماشيه في الشارع زي المجنونه 
هاله :هو انتي بتحبي اوي كده 
مروه :اوي اوي والله قلبي وجعني اوي ونفسي يحس بيا 
هاله :مدحت جه أتقدم ليا وانا وفقت 
مروه : هههههههههههه بطلي هزار بقي 
هاله :والله دي الحقيقه ونازلين نجيب الشبكه بكره 
مروه : مدحت مين ابن عمي ازاي يعني لما كنتي بتروحي تشوفي كنتي بتتكلمي عنك مش عني ولا اي يعني لما خدتي رقمه مني علشان تقولي مميزاتي كنتي بتقولي مميزات حضرتك ولا اي مش فاهمه جه أتقدم ليكي يعني اي 
هاله :انا كنت كل ما اتكلم عنك كان بيغير الحوار والله ومش ذنبي هو عريس كويس والف وحده تتمناه ولما جه البيت بابا وافق عليه على طول مش ذنبي انا مليش ذنب 
مروه بزعيق :وهو عرف البيت منين ومعقول جه أتقدم على طول ازاي يعني 
هاله : وطي صوتك بقولك اي انا غلطانه اني جيت قولتلك كنتي المفروض تتعزمي زي اي حد سلام 
مروه :منك لله يا شيخه زي ما وجعتي قلبي حسبي الله ونعم الوكيل
وفي بيت صالح مدحت وشريف قاعدين مع بعض 
شريف :معقول مروه بتحبني 
مدحت : يخربيت الموضوع ده تاني قولتلك هاله قالتلي والله كده بس اوعي تروح تقولها أن هاله قالتلي 
شريف :اصل انا هتجنن دي كانت بتعملني وحش اوي ازاي تكون بتحبني 
مدحت :انت غبي يلا مش قولتلك هاله قالت إنها مكنتش عايزه توضح علشان انت اللي تبدتي بالكلام 
شريف :ماكنت موضح والله بجد مش مصدق انا فرحان اوي 
مدحت :اي رايك نخلي فرحنا في يوم واحد 
شريف :موافق طبعا انت بتهزر 
اي ده مروه بتتصل بيا 
مدحت :طيب رد بسرعه 
شريف :الو ازيك يا مروه عامله اي 
مروه :الحمد لله بخير انا عرفت من بابا انك عايز تتجوزني 
شريف :طبعا انا بحبك من زمان اوي والله و....
مروه :اسمعني طيب انا عايزه ننزل نجيب الدهب بكره 
شريف :بس كده اللي تعوزي بس احنا متفقناش مع عمي علي اي حاجه هو قال هيسالك لسه 
مروه :, اتصرف اثبت حبك ليا 
شريف :حاضر ماشي وقفل السكه 
مروه :والله لسود عيشتك يا هاله وبكره تشوفي اكيد كلنا هنقعد في الفيلا مع عمي وخليها جوازه زفت علي دماغك 
وفي فيلا صالح 
مدحت :مالك يا مجنون 
شريف :وافقت ومروه وافقت وفقت ومروه وافقت هههههههههههه 
مدحت :لاااااا انت اتجننت رسمي 
شريف :بس عايزه ننزل نجيب الدهب بكره 
مدحت : اي ده دي وقعه اوي 
شريف :واقعه واقعه انا فرحان كده 
مدحت : وعمك هيوافق 
شريف :منا بفكر بقي اتكلم مع بابا دلوقتي سلام هروح اكلم بابا 
مدحت :مجنون اتجوز مجنونه هههههههههههه 
واتصل بهاله 
هاله :حبيبي عامل اي 
مدحت :تمام مش مروه وافقت 
هاله :علي اي 
مدحت :جوازها من شريف 
هاله :معقول بجد طيب مبروك 
مدحت :البركه فيكي 
هاله :اعمل اي اصلها كانت مجنونه بيه اوي 
مدحت :ولا كان باين عليها 
هاله :اصل هي كده تبان رذينه اوي 
مدحت :بس حاجه كويسه علشان عرفتني بيكي على فكره هي جايه تجيب الدهب بكره معانا 
هاله :بكره اشمعنا 
مدحت :اهو بقي يلا خليها تفرح معانا 
هاله :ومالو وقفلت السكه انتي سوسه اوي بدل ما أبعدها اقربها 
               #فلاش باك #
هاله : استاذ مدحت ازي حضرتك 
مدحت :اهلا مين حضرتك 
هاله :,انا هاله صاحبه مروه بنت عمك 
مدحت :اه ازيك عامله اي 
هاله :هو انا كنت عايزه حضرتك في موضوع مهم 
مدحت :اتفضلي تحت امرك 
هاله :مش هينفع دلوقتي لان بابا مستنيني ممكن رقمك واكلمك 
مدحت :اه طبعا اتفضلي وخدت رقمه وبدت تكلمه وحدد ميعاد 
مدحت :تحت امرك اتفضلي 
هاله :انا مش عارفه اللي هقوله ده صح. ولا لا 
مدحت :مش فاهم ممكن توضحي 
هاله :بصراحه مروه بتحب اخوك شريف اوي. وهي كلمتني كذه مره 
مدحت هههههههههههه بتقولي اي هههههههههههه 
هاله :هو انا قولت اي يضحك 
مدحت :اصل كنت فاكر هههههههههههه معقول 
هاله :بجد مش فاهمه 
مدحت :ولا يهمك كملي كملي 
هاله :لما شوفت قلبها وجعها قولت اكلمك يمكن تعرفه بطريقه غير مباشره بس اوعي تعرف حاجه لتزعل مني 
مدحت :لا متخافيش بس اصل كنت فاكر أنها بتحبني انا وكنت رايح اقولها أن عايز اروح لعمي 
هاله :يانهار ابيض كويس انك معملتش كده
مدحت :كويس انك قولتي ليا  كان زمان شكلي وحش اوي 
وبدأت تقرب منه لحد ما جه يوم قال ليها 
مدحت :هاله بصراحه انا بحبك وعايز اخطبك 
هاله :اي معقول انت فاجئتنى
مدحت :بجد انا اتعلقت بيكي اوي وعايز اخطبك 
هاله :لا مش هيحصل الا لما مروه تتخطب 
مدحت :طيب واعملها ازاي 
هاله :تروح تقول لشريف يتقدم ليها بس اوعي يجيب سيرتي 
مدحت :ماشي وراح قابل شريف 
وعرفه بالموضوع 
شريف :معقول هي بتحبني 
مدحت :, ايوه بس اوعي تقول ليها حاجه انك عارف بكده 
شريف :اكيد لا مش هيحصل وراح كلم الو ابو 
صالح :لا طبعا انت عارف انت اي تتجوز مروه 
شريف :والله لشتغل يابابا وابقي انسان ملتزم 
صالح :وانا عارف رد عمك ومش هكسف نفسي 
شريف :طيب نجرب والنبي مش هنخسر حاجه 
صالح :قولت لا يعني لا 
شريف :هي بتحبني يا بابا وعايزني 
صالح :,كداب 
شريف :اسال مدحت وبعد اسبوع راح واتقدم ليها كامله ف جروبي بقلم هويدا زغلول
             #رجوع #
تاني يوم نزلوا يجيبوا الدهب 
مروه :والله لاخد حقي منك يا هاله 
هاله : هههههههههههه الف الف مبروك يا عروسه لايقين علي بعض اوي
يتبع

تعليقات

التنقل السريع