القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غلطه حياتي الحلقه الثالثه والرابعة بقلم دوداا حوده في موسوعة القصص والروايات

غلطه حياتي

الحلقه الثالثه

بقلم دودااحوده

مروه الايام بينا يا هاله و هاشوف هاعمل فيكي ايه

هاله: مدحت حبيبي احنا هنفضل واقفين كده كثير ايه مش هنجيب الذهب

مدحت: طبعا طبعا يا روحي بس بابا ينزل من عربيه هنخش نجيبها الدهب مبروك يا مروه امال فين شريف

مروه : الله يبارك فيك يا مدحت كان نفسي واقف هنا مش عارفه راح فين

هاله هاله بصوت واطي ايه لحقتي طفشتي حتى ده كمان مش عايزك هههههههههههه 

مروه : جوزتك مش هتكمل شهرين بس انا عايزاك تتجوزي

هاله: طب يا حبيبي نتفرج على الذهب وعقبال ما شريف مايجي هنفضل واقفين كده كثير

مدحت تمام يا قلبي تعالى اتفضلي

ام مروه : مالك يا مروه شكلك مش طبيعي وشكلك  مش مريحني انا مش عارفه انت عملت في نفسك كده ليه

مروه ابدا يا ماما فيش حاجه وقولت  ليكي كام مره اني مبسوطه من  الجوازه دي قالت يا ماما بالله عليك بقى ما تفضليش تفتحي معيا في الحوار ده

الام : هو انا بتمنالك غير الخير يا بنتي طالما مبسوطه خلاص ربنا يكمل لك على خير الف الف مبروك امال شريف راح فين

مروه : مش عارفه ده ليلته سوداء معيا ازاي سيبني واقفه كده ويمشي

شريف :انا اسف اتاخرت عليكم 

مروه :وجنابك كنت فين 

شريف : لما نجيب الدهب هقولك يالله بينا ودخلت واختارت الدهب 

وخرجوا كلهم قدام المحل 

صالح :تعالي معايا في عربيتي يا محمد انت ومراتك وانت يا مدحت خد خطيبتك واخوك وخطيبته في عربيتك 

شريف :لا انا هركب في عربيه مروه 

هاله :هي مروه عندها عربيه 

شريف :اتفضلي يا قلبي دي مفاتيح عربيتك الجديده 

مروه :علشاني انا 

شريف : مروه انتي مش عارفه انا فرحان قد اي انك وفقتي تتجوزني والله لو جبت الدنيا كلها تحت رجلك مش هيكفيكي 

مدحت :اي ده  يا عم انا اول مره اشوفك كده 

شريف :بحبها بجد من قلبي 

صالح :يلا يا محمد نمشي احنا بقي 

الام:ربنا يسعدكم يارب وركبت هاله مع مدحت وهي مش طايقه نفسها ومروه مع شريف وهي زعلانه 

مروه بيتكلم نفسها:ليه كده انا مش عايزك تبقي كده كنت عايزك تفضل الإنسان الوحش مش عايزك تتغير علشاني لاني مش هقدر احبك 

شريف :مروه يا مروه 

مروه :نعم 

شريف : مالك بكلمك مش بتردي 

مروه :هو اي اللي غيرك كده 

شريف :علشان بحبك من زمان انتي متعرفيش فرحت قد اي لما عرفت من مدحت انك بتحبني ومكسوفه تقولي 

مروه :اي انت بتقول اي مدحت قالك كده 

شريف : ايوه هاله قالت ليه انك انتي بتحبني وقولتي ليها البت دي بتحبك اوي والله متعرفيش مش رديت تجيب الدهب الا الما  اجي واتقدم ليكي بحبك اقسم بالله ونفسي اوي اسمعها منك 

مروه :,تسمع اي 

شريف :انك بتحبني انتي كمان 

مروه :امال اتخطبت ليك ليه 

شريف :حابب اني اسمعها 

مروه :شريف انا دماغي وجعاني اوي 

شريف :طيب العربيه عجبتك 

مروه :بس انا مش بحب المفاجآت ياريت متعملش ليا مفاجاه تاني 

شريف :معقول تمام بوصي انا عارف اني كنت انسان تافهه بس والله بعد ما وافقتي انك تتجوزني انا هتغير علشانك والله انا بجد بحبك اوي 

مروه :ممكن اروح طيب 

شريف :مش هنخرج 

مروه :لا تعبانه اوي معلش روحني 

شريف :انت تومري حاضر 

مروه :لا شريف ملوش ذنب اني اظلمه معايا ده شكله حبني بجد انا لازم انهي الحوار ده لاني مش هعرف احب الا مدحت منك لله يا هاله انتي شيطان والله 

                #بقلم دوداا حوده#

 هاله :معقول عربيه ليه كده بقي انا مخليها تتجوز مدمن وفاشل يطلع بيحبها وجايب ليها عربيه اي الحظوظ دي انتي طول عمرك بتقعي وافقه 

مدحت :مالك يا هاله 

هاله :نعم مالي يعني اي مالي انت مش شوفت اخوك عمل اي 

مدحت :عملك اي مش فاهم

هاله :جايب عربيه ليها المدمن بقي معاه فلوس يجيب عربيه 

مدحت. هاله انتي ازاي تتكلمي كده ومين قالك أن اخويا مدمن 

هاله :ست الحسن والجمال هيكون مين يعني عربيه عربيه وااااه 

مدحت :مهو حر يجيب عربيه يجيب فيلا احنا مالنا 

هاله :لا مالنا مهو مش ياخد من مال ابوك ويجيب هدايه وانت فرحان بالدهب اللي جبته ياريت الماظ كمان 

مدحت :اسلوبك بجد بقي وحش اوي 

هاله :بقولك اي روحني يلا 

مدحت :مش قولنا هتتغدا 

هاله :مش عايزه اطفح روحني يلا 

مدحت :برحتك هروحك وروحت البيت ومروه كانت  نايمه علي سريرها وقلت مدحت بيتصل 

مروه :مين الو ايوه ازيك يا مدحت 

مدحت :  مروه انتي ازاي تقولي ل هاله أن اخويا مدمن 

مروه :انا قولت كده الكلام ده محصلش 

مدحت :انتي عارفه أن شريف اتعالج ياريت ممتتكلميش في الحوار ده تاني مع أي حد 

مروه :هاله كدابه والله محصلش 

مدحت :وهي عرفت منين أن اخويا كان مدمن 

مروه :معرفش والله انا عمري ما اقول لحد وبعدين ده بقي خطيبي وهيبقي جوزي وعمري ما اقول لحد 

مدحت :انتي ليه وافقتي علي شريف يا مروه ومتقوليش حب 

مروه :لا حب انا بحبه 

مدحت :انتي كدابه انا عارفك وعارف كل حاجه 

مروه :والله واي بقي اللي انت عارفه 

مدحت :انتي عمرك ما حبيتي شريف بس مستغرب انك وافقتي 

مروه :ليه هي خطيبتك مقلتش ليك اني قولتها اني قولت ليها أن بحبه 

مدحت :قالت بس كنت شايف غير كده 

مروه :ركب نظاره لانك مش بتشوف كويس وقفلت السكه معقول انا اتكلم معاه كده ياربي انا بحبه اوي والله منك لله يا هاله وعدا أيام الخطوبه وجه يوم الفرح كان في الفيلا عند صالح والكل كان هناك 

مروه :فين اكلنا احنا 

الخدامه :حضرتك نازله بنفسك ينهار ابيض 

مروه :اه عايزه اعرف فين اكل العرايس 

الخدامه :اهو يا فندم 

مروه :ماشي هشرف علي الاكل روحي اندهي ماما 

الخدامه :حاضر وخرجت وحطيت مروه التركيبه في الاكل بتاع هاله ومدحت ودخلت الام 

الام :نعم يا مروه 

مروه :ده اكلنا وده اكل هاله عايزكي تبقي معاهم في المطبخ يا ماما معلش وخلي بالك لاحسن حاسه أن هاله ممكن تحط حاجه في الاكل 

الام :وليه هاله تعمل كده 

مروه :ماما اسمعي والنبي اللي بقول عليه 

الام :,حاضر يا بنتي وخرجت مروه وخلص الفرح وكل واحد طلع الاوضه بتاعته 

شريف :معقول يا مروه انا وانتي في بيت واحد 

مروه : شريف هو كل شويه معقول معقول في اي  

شريف :وطي صوتك طيب مينفعش كده 

مروه :معلش يا حبيبي حقك عليا  اصل انا متوتره اوي 

شريف :لا ولا يهمك 

          #بقلم دودا حوده#

وفي اوضه مدحت 

هاله

غلطه حياتي

الحلقه الرابعه 

بقلم دودااحوده

هاله : فضلت طول الليل تفكر وبعدين نامت وتاني يوم صحي مدحت وفضل يفكر هو اي اللي حصل امبارح هو انا نمت 

مدحت :هاله يا هاله قومي يا حبيبتي 

هاله :حبيبتك والله ضحكتني في حد يسيب عروسته وينام 

مدحت :والله مش عارف اي اللي حصل ده ازاي عملت كده 

هاله :ولا يهمك يا حبيبي هنزل اخليهم يحضرون الفطار لينا 

مدحت :فطار اي تعالي اقولك بقي 

هاله : بجد عايزه افطر هنزل واطلعلك علي طول يا قلبي بحبك اوي 

مدحت :وانا كمان يا روحي 

وفي اوضه شريف 

              #بقلم دوداا حوده#

شريف :مروه يا مروه اي اللي منيمك علي الكنبه 

مروه :راحت عليا نومه 

شريف : ولا يهمك يا حبيبتي بس لو مش حباه اني اكون جمبك نامي عالسرير وانا هنام عالكنبه 

مروه :لا طبعا انا قولت ليك راحت عليا نومه اي اللي مش هيخليني احب انام جمبك 

شريف : اسمعني كويس يا مروه انا عارفه انك مش بتحبني ولا حد من العيله بيحبني الكل شايفني انسان فاشل وشايفين أن مدحت ناجح بس فاهمه يعني اي وحده زيك توافق عليا دي حاجه كبيره اوي 

مروه :هو انت شايفني كبيره اوي كده 

شريف :انا شيفك اكبر حاجه في الدنيا بس عندي سؤال هموت واعرفه انتي اكيد عارفه أن مدحت ناجح وانا فاشل وكنت مدمن ليه قلبك اختارني انا 

مروه :مش هعرف اجاوب وبعدين انا جعانه انا هنزل اخليهم يعملوا لينا الفطار 

شريف :انتي تقعدي هنام وانا هنزل اجيبلك اللي انتي عايزه 

مروه :لا انا نازله ونزلت وفضلت تفكر في كلام شريف لا انا عايزك إنسان وحش علشان اقدر اخد حقي من اخوك ومراته انا عمري ما هحبك يا شريف ليه كده 

اااااه مش تحاسبي وكانت هاله نازله من عالسلم وخبطت فيها 

هاله :معلش اصل مانمتش طول الليل فامش وخدا بالي مبروك يا عروسه 

مروه :الله يبارك فيكي يا قلبي بعد اذنك 

صالح :الف الف مبروك يا بناتي 

مروه :الله يبارك فيك يا عمي 

هاله :لا بقي أنا مش هقول ليك يا عمي انا هقول ليك يا بابا عالطول 

صالح :ماشي يا حبيبتي امال فين شريف ومدحت 

هاله :مدحت كان سهران طول الليل يا بابا وكان هينام قولت ليه لا نأكل الاول 

صالح :انا عايزكم هنفطر هنا 

هاله :تحت امرك يا بابا ونزلوا كلهم عالفطار 

مدحت :انا من التعب نمت امبارح نوم 

مروه : هههههههههههه 

هاله :مين اللي نام انت بتعزي العين يا حبيبي ولا اي وخبطته في رجله 

صالح :انا عايزه اتكلم معاكم في موضوع مهم انا خلاص هفتح شركه الادويه 

مروه :بجد كويس اوي يا عمي ياريت تعمل كده 

صالح :خلصوا شهر العسل ونشوف الموضوع ده لان انتم اللي هتبقوا في الشركه دي 

هاله :وياتري انا معاكم ولا علشان مش من العيله مش هكون معاكم

مروه :وانتي هتفهمي اي  انتي مش معاكي دبلوم برضه

هاله :اه معايا دبلوم بس دماغي 

صالح :كلكم هتكونوا معايا 

مدحت :طيب وشركتنا 

صالح :زي ما هي هي 

شريف :عن اذنكم 

صالح:رايح فين مش بنتكلم في موضوع مهم 

شريف :اصل هاله معاها دبلوم وقولتكم كده انا واحد معايا اعداديه هبقي معاكم ليه 

صالح :اخوك هيبقي معاك خطوه بخطوه 

مدحت:تمام انا معاك في اي حاجه 

شريف :احنا هنسافر شرم الشيخ وانا حجزت ليك معانا يا مدحت 

مروه : ولسه مقولتش ليا عالموضوع ده 

شريف :مهو الطبيعي أن احنا نروح شهر عسل يا حبيبتي واه بالمناسبه دي هديه مني ليكي يا روحي 

مروه :اي ده 

شريف :كوليه حاسس أنه هيبقي يجنن عليكي 

هاله :بعد اذنكم 

مدحت :انت اي يا اخي 

صالح :مالك يا مدحت فيه اي 

مدحت :كل شويه هديه حتي مش بتقول ليا انت اي غاوي تحرق دمي 

شريف :هحرق دمك ليه انا حر بحب اهدي مراتي 

صالح :ماتجيب اللي انت عايزه لمراتك انت كمان انت حر 

مدحت :يابابا انا بجد التفاصيل دي بتروح عن بالي وهو غاوي كل شويه مشاكل انا قايم 

صالح :هو فيه اي معلش معلش قوم يلا اطلعوا اوضتكم 

مروه :مش فاهمه اي اللي زعلوا يلا بينا يا شريف 

وطلعوا الاوضه 

                #بقلم دوداا حوده#

شريف :حقك عليا 

مروه :علي اي 

شريف :عالشان اديتك الهديه قدامهم 

مروه :لا طبعا ده شئ يفرحني 

شريف :بجد يعني انتي مش زعلانه 

مروه :خالص والله ربنا يخليك ليا وخدت شريف في حضنها وهو كان فرحان اوي أن هي بدأت تظهر مشاعرها قدامه 

وفي اوضه مدحت 

             #بقلم دوداا حوده#

هاله :ابعد عني 

مدحت :هاله والله انا مليش في جو الهدايه ده اقولك خدي الفيزا وابقي هاتي كل اللي نفسك فيه 

هاله :هو الموضوع فلوس الموضوع احساس انا عايزه احس انك بتحبني 

مدحت :والله بحبك وربنا يعلم قد اي انتي اغلي حاجه عندي 

هاله :اه بأمره أن اخوك هو اللي بيعمل كل حاجه هدايه وحاجز شهر العسل انا بجد عايزه أنهم يحسوا انك مهتم بيا

مدحت هو انت عايزاني اهتم بك عشانك انتي ولا عشان هما

هاله: لا عشان انا بس برده لازم يعرفوا قد ايه انت بتحبني

مدحت اوعدك حضرتك مفاجاه فظيعه في شرم  وقدام منهم كلهم

هاله: بجد يا مدحت هتعمل كده

مدحت هو انا عندي اغلى منك انت حبيبتي يا هاله

هاله : يا حبيبي يا مدحت ربنا يخليك لي يا رب كنت عايزه اتكلم معك في موضوع

مدحت تحت امرك يا حبيبتي تكلمي هو ده وقته كلام

هاله:اصلا مش انت هتبقى باني مع باباك كل حاجه وجاي اخوك ياخذ كل حاجه على الجاهز يعني

مدحت مش فاهم كلامك انت تقصدي ايه

هاله : اقصد ان شركات والدك كبرت بسببك وبعدين باباك عايز يعمل شركه يخلي اخوك رئيس فيها

مدحت : بابا ما قالش كده وبعدين يا هاله شريططف ده اخويا وهيفضل اخوياوانا اعلمك كل حاجه عشان يقدر يقف على رجليه وبعدين ما انت معانا  يعني

هاله اه بس امراته شكلها هتاخد على كل حاجه

مدحت بابا مش ظالم ومش هيرضي  بحاجه زي كده وهنا مش وقته بعدين الموضوع بابا وموضوع الشريف ما تتكلميش في ثاني لو سمحت 

هاله : حاضر يا حبيبي انا اسفه لو ضيقتك 

وتاني يوم 

مروه :احنا هنسافر كلنا في عربيه وحده 

مدحت :اه تعالو في عربيتي احسن 

هاله : وليه ما كل واحد يروح بعربيته 

مدحت :مش مستاهله وركبوا ومشيوا ولاحظ مروه أن مدحت مش منزل عينه عليها في المرايا وتحاول أنها مش بتبص ليه مافيش فايده برضه وراحوا الفندق وكل واحد دخل اوضته 

مروه ،:يااااه الجو صعب اوي 

شريف :اه يا حبيبتي حمد علي السلامه 

مروه :مش عارفه تعبانه ليه كده 

شريف :سلامتك طيب اجيب دكتور 

مروه :لا هنام ساعه وأقوم كويسه 

شريف :تمام يا حبيبتي وخبط عليه مدحت 

مدحت :يلا ننزل 

شريف :اصل مروه نايمه 

هاله :هي جايه تنام 

شريف :تعبانه شويه 

مدحت :طيب يلا ننزل احنا 

شريف :ازاي يعني 

هاله :لما تصحي هتتصل بيك قولها تنزلنا 

مدحت :ايوه يلا بجد ونزلوا 

هاله :الجو جميل هنا 

مدحت :السجائر فوق معقول كده 

شريف : بطل سجائر بقي 

مدحت :هو انت بطلتها 

شريف :ايوه لان مروه مش بتحبها 

مدحت :انا طالع اجيب السجائر وطلع وخبط علي مروه 

مروه : شريف انت فين وفتحت الباب مدحت ازيك بس شريف مش هنا 

مدحت :منا اللي نزلته علشان عايزك 

يتبع

البارت الخامس والسادس من هنا


 

تعليقات

التنقل السريع