القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية #جنه_في_قلب_صعيديالفصل الخامس عشر و #الفصل السادس عشر بقلم يسرا محمد في موسوعة القصص والروايات


#جنه_في_قلب_صعيدي


#الفصل الخامس عشر و #الفصل السادس عشر


👇👇👇👇


اتت الشرطه بعد وصول مروان بعشر دقائق وكان قد اخبرهم هو بما فعله والد شروق وبالفعل سجل له كل ما فعله وتم القبض عليه ولم يتبقي غير ان مروان يعلم  الرجل درس قاسي لن ينساه فهو تجرأ وطلب زوجته مقابل والدها انسحبت الشرطه من المكان اخذ مروان شروق ادخلها السياره واغلق عليها جيدا وعاد لهذا المدعو رجل 

اقترب والشر يتطاير من عينيه وقبل ان يفتح فمه كان يلكمه مروان بوجهه عده لكمات حتي انه لم يعد قادر ع الوقوف مره اخري سقط ع الارض

 

مروان وهو يلهث / بقا انت يا  قذر تبص لمراتي انا عايز تقابضني عليها دة انا هندمك ع اليوم اللي شوفتني فيه 

واخذ يلكمه حتي احس انه سيفقد روحه فحاول السيطره ع غضبه وتركه وسار خارجا وقبل ان يخرج التفت له 


مروان / قسما بربي لو شوفت خلقتك دي تاني لهيكون اخر يوم ف عمرك وبصق ف الارض وخرج سريعا 

عندما رأته شروق ع هذه الحاله 

شروق / يالهوي مروان مالك 

مروان /متخافيش بس كنت بعلمه الادب مش اكتر 

وعاد مره اخري اللي البلد فقد قرر انه سوف يستقر بها هنا 


باااك 


جنه كانت تخرج من غرفتها ولكن قبل ان تنزل السلم سمعت صوت انثوي قادم  من غرفه مازن فاسرعت بفتح الباب بدون تفكير 


جنه / مازن انت بتعمل ايه 

مازن / انتي ازاي تدخلي كده 

هاجر وهيا متمسكه برقبته / مين دي ي زوز يا حبيبي 

مازن وهو يحيط خصرها بيده وجنه تستشيط غضبا / ولا حاجه يا حبيبتي دي المهندسه بتاعت المشروع 


هاجر / وازاي تدخلي كده مش في باب تخبطي عليه 


جنه وهيا اقتربت دموعها ع النزول ولكنها تتماسك الان لكي تحفظ كرامتها امامه 

جنه / معلش انا اسفه بعد اذنكو وخرجت سريعا واغلقت باب غرفته ولكن قبل ان تذهب اللي غرفتها تفاجئت بمن يسحب يدها ويدخل بها غرفه اخري شهقت جنه من خضتها ف وضع يده ع فمها سريعا 


متخافيش انا مازن 

جنه / انت اتجننت 

مازن / اها اتجننت وانتي اللي يعرفك يبقا فيه عقل 

جنه / مازن بقولك ايه ابعد عني روح شوف النحنوحه بتاعتك 

مازن / بس انا عايز اشوفك انتي 

جنه / لا والله امال ايه اللي شوفتو من شويه ده 

مازن / ده دااااا امممم ميخصكيش 

جنه وهيا تضربه بقبضتيها الصغيرتان وهو. يمثل الالم 

جنه / واما هو ميخصنيش جاي ورايا ليه 


مازن / بس انا مش جاي وراكي انا جايبك اوضتي 

جنه وقد انتبهت انها بغرفته وليس بينها وبينه مسافه فقد قطعها عندما كانت تتامل الغرفه 

جنه / ط طب ابعد كده خليني اخرج 

مازن وهو يقترب اكثر وهيا ترجع اللي الخلف 

مازن / لا مش هبعد انا واحد حر ف اوضتي اقرب ابعد براحتي 

جنه / مازن متجننيش بدل ما اصوت والم عليك البيت كله وانت عارفني مجنونه واعملها 

مازن بضحك / هههههه محدش هيصدقك اولا لانك انتي اللي ف اوضتي مش العكس  ثانيا هقولهم كانت جايه تغرر بيا 😉

 

جنه / اان انت سافل ووقح حاسب كده عديني 

* مازن وقد تملك بيدها الاثنين بيد واحده من بطلي لسانك اللي عايز قصه ده مش ملاحظه انك بتغلطي فيا 

* جنه / لا مش ملاحظه لان انا بوصفك مش بغلط فيك 

* مازن / جنه بطلي استفزاز 

* جنه / بطل انت وسيبني اخرج 

* مازن / خلاص عندي شرط 

* جنه / وانا مش موافقه 

* مازن / يبقا مش هخرجك

جنه وهيا تضرب بقدميها الارض 

* عايز ايه خلصني 

* مازن وهو ينظر لعياها الساحرتين/ عايزك توافقي نكتب الكتاب

* جنه / انت اكيد اتجننت يا حرام وانت فاكر بعد المنظر اللي شوفتك فيه ده هقبل تبقا بتحلم ي شاطر نجوم السما اقربلك مني 

* مازن /هو انتي فاكره اني عايز نكتب الكتاب حبا فيكي ده بس عشان عايز اعرفك الادب ع اصولو 


جنه وقد احست بالاهانه ابعدته بعنف وخرجت سريعا اللي غرفتها التي باتت تلتزمها طول مده وجودها بالمنزل وباقي الاوقات تهلك نفسها بالعمل لكي تنهيه حتي تعود اللي حياتها الطبيعيه 

جلس مازن يضرب نفسه ندما ع ما قاله لها فهو كان يريد ان يعترف لها ان هاجر لا تكن غير ابنه عمه وهذا اتفاق بينهم ولكن لا سوف يعلمها ويجعلها تشرب عشقه كمان يدمن هو عشقها ف بات يحلم بها دائما اصبحت تأرقه في منامه 


🌸🌷ابتعدي جنتي واتركيني لعذاب نارك او ارحميني واجعليني اتذوق نعيم جنتك 🌸🌷


في الصباح الباكر استيقظت شروق ع ما يقلق نومها كانها حشره او شئ يداعب انفها بخفه ولكن عندما فتحت عيناها لم تري غير وجهه المحبب اليها يجلس وبجواره فطار رائحته شهيه ابتلعت ريقها ببطئ فهي فقدت شهيتها منذ ان احيت الدنيا ان تذيقها مرارها ولكن سيقف هو كالاعصار ليحميها من اي سوء والان هو يفعل هذا 


🌷🙈 سانتشلك حبيبتي من مرار دنيتك ساعيد لكي شروقك وشروق نهاري🌷🙈


شروق بهدوء / مروان انت بتعمل ايه 

مروان بحنيه / بصحي حبيبي عشان نفطر سوا 

شروق / بس انا مش عايزه افطر 

مروان وامتدت يده لتمسك يدها / بس انا بقا حلفت اني مش هدوق الاكل غير معاكي وهنا ف اوضتنا 


شروق / لو سمحت ي مروان سيبني براحتي 

مروان / هسيبك حاضر بس انا كده كمان مش هدوق الاكل زيي زيك لغايه م حد فينا يموت م الجوع ويبقا ريح التاني


شروق / مروان متضغطش عليا 

مروان / اسمعيني ي شروقي اللي انتي شوفتيه ف حياتك ده ميجيش زره من اللي لسا هتشوفيه هتشوفي الحلو والوحش هتقابلك عقبات لازم تتعلمي ازاي تعديها دي بتبقا اختبارات من ربنا لينا 


شروق وصوتها يغلبه البكاء 

بس ده اختبار صعب اوي ي مروان مش هقدر اعديه انا حسيت نفسي اتكسرت حاجه جوايا مش قادره ارجعها تاني انا مش عارفه حتي ابصلك بقيت بتكسف منك وانا ابويا نفسه باعني انت هتقول ايه عني 


ولكن قبل ان تكمل كان يضع يده ع فمها 

اوعي تقولي كده انتي ف عيني احسن حد ف الدنيا انتي احلا حاجه طلعت بيها من كل ده ي شروق ساعديني وساعدي نفسك خلينا نعدي اول ازمه تقابلنا سوا انا عايزك اقوي من كده ايا كان يحصل ف انتي جبل مينهدش يتقبل اي حاجه ويكون قدها بحلوها ومرها تقفي متنكسريش انا خايف اقولك انا جنبك واني هكون معاكي ف اي حاجه بس انا مضمنش لو ربنا اراد وجرالي اي حاجه هتبقا دي بالنسبالك اصعب لان هتكوني اتعودتي ان في حد ديما شايل معاكي لكن انا عايزك تتعودي انك اقوي من اي حاجه انا اه هفضل جنبك وف ضهرك لغايه اخر نفس فيها بس بردو انا عايزك تكوني اقوي من كده ي شروق متتهديش ابدا اقعي وارجعي اقفي من تاني متبينيش ضعفك لحد ولا حتي لنفسك كوني قدام الناس صقر ميتكسرش بالعكس يكسر اي حد يقف قدامه حتي لو الحد ده انا ي شروق فاهمه حتي لو الحد ده انا 


شروق وقد ارتمت باحضانه فقام هو باحتضانها وهو يربت ع ضهرها يحاول ان يمدها الطاقه 


خلاص ي شروقي من النهارده مش عايز اي دموع عايز اشوفك فرحانه وبس 

ابتعدت هيا وهي تهز براسها بمعني موافقه 

وعشان ي ستي الحضن الجميل ده انا عايزك تطلبي مني اي حاجه ايا كانت هتتنفذ ع طول 

شروق وقد ابتسمت اخيرا ظهرت شروق يومه اخيرا ضحك قمره اخيرا فتحت السماء ابوابها وجعلته يحلق بها فرحا من هذه الابتسامه 

شروق / خلاص انا مش عايزه حاجه تعالا نفطر 

مروان / يسلام حد يجيله الفرصه دي ويرفضها 

شروق وقد احاطت وجهه بيدها وابتسمت وهيا تنظر لعيناه 

لا مهو انا عندي الاحسن محدش يبقا معاه واحد زيك ويختار فرص اذا كنت انت نفسك ملكي هختار مجرد فرصه منك 😍😍 


مروان بانبهار / ي بركه دعاكي ي امااا اخيرا القمر رضي عني ياربي انا مشمصدق نفسي ي بت الحقيني هيغمن عليا 👏🏻👏🏻👏🏻💃🏻💃🏻💃🏻

شروق / هههههههه مجنون بس هتسمع الناس علينا  

مروان وقد اقترب منها ولكن فهمت هيا نوياه قفزت سريعا من ع السرير تختبئ بالحمام 

مروان / ي بنت اللازينه ماشي ي شروق هتروحي مني فين مسيري هجيبك 😂😂 


.........

  

رن هاتف مازن وكان المتصل عزيز 

مازن / الو 

عزيز / ازيك ي مازن 

مازن / الحمد لله عامل ايه ياض ومبتسالش ليه 

عزيز / قال يعني انت اللي بتسال ي واطي 

عمتا مش هبهدلك بس عشان محتاجك 

مازن / خير ي دنجوان

 

عزيز / ي عم هتوقف حالي قولنا توبنا خلاص المهم انا عايزك انت فين اجيلك 

مازن / انا ف البيت تعالا 

عزيز / لا لا لا بيت لا خليني نتقابل بره

مازن / متخافش  ياض مش هشربك حاجه اصفره

عزيز / عارف انا هسكتلم بس لغايه م انفذ اللي ف دماغي وهوريك 

مازن / هههههه خلاص خلاص عمتا انا كده كده كنت نازل هعدي عليك ف المكتب بقا 

عزيز / خلاص مستنيك


وبعد ما يقارب الربع ساعه كان قد وصل مازن 

عزيز / تعالا اقعد 

مازن / اخلص ياض عايز ايه مش فاضيلك 

عزيز / طب تشرب ايه الاول 

مازن / يبني بقولك مشفاضيلك 

عزيز / يبني اتهد بقا خليني اعرف اجمع الكلمتين بقا 

مازن / تجمع ايه ياض تكونش جاي تخطبني 

عزيز بتوجس شديد / لا اخطب اختك 

مازن /بتقول ايه 

عزيز / بقول انا طالب ايد اختك وعايز رايك عشان اعرف ادخل البيت واتقدم رسمي لابوك 

صمت مازن لدقائق كان عزيز قد اقترب ع فقدان اعصابه ولكن باللحظه الاخيره نطق مازن قائلا 


وانا مش موافق . 


#يتبع.....

#بعد_ما_نزود_في_التفاعل✋


🌸🎀


#جنه_في_قلب_صعيدي 


🎀🌸الفصل السادس عشر🎀🌸 


👇👇👇👇👇👇👇


عزيز وقد تمكن منه الصمت لم يعد قادر ع الكلام نظر اليه مازن رأي في عين صديقه الصدمه الخوف القلق الانكسار ولكنه كان يريد ان يخيفه فقط وليس الا هذا الحد ف مازن يعلم جيدا ان عزيز اكثر شخص سيحفظ اخته ويحميها ولكن سيستمر الان ليعرف ما مدي تمسكه بها ويعرف انه سيفعل المستحيل لاجلهاقطع اخيرا هذا الصمت عندما افاق من صدمته 


* عزيز ليه ي مازن 

مازن /ليه ايه

عزيز / ليه رافض  

مازن / لانك متنفعهاش 

عزيز / وانت عرفت منين اني منفعهاش 

مازن / انت ناسي ان انا اكتر واحد عرفك 

عزيز / لا مش ناسي بس ده كان زمان وانت عارف كده كويس عارف اني اتغيرت واني بقيت حاجه تانيه من بعد موت ابويا لما حسيت اني اتحرمت من اكتر انسان باقيلي وحسيت الحياه بالنسبالي انتهت واما احاول دلوقت ارجع حياتي تاني انت ترفض بس لا ي مازن انا مش هسمحلك انا هعمل المستحيل عشانها انت متعرفش هيا عندي ايه دي بالنسبالي حلم نجمه ف السما كان صعب اوصلها واما بقيت طيار وحسيت نفسي بقرب تيجي انت وتوقعني كده يبقا بتحكم بموتي ي صاحبي


اندهش مازن من حديث عزيز فهو لم يكن يعلم انه يًكِن لاخته اي مشاعر ولكنها ليست مشاعر عابره ف انها تمكنت منه واستحوذت ع قلبه فهذه السناء المشاغبه الان يظهر لها عاشق متيم 

😻اااه واااه منك ي صغيرتي ف الان اصبحتي عروس واتي من يحارب لاجلك 😻

  

مازن /امممممم عندي شرط  

عزيز / اللي انت عايزه هعمله

مازن / تكاليف الفرح وشهر العسل عليا 

عزيز بصدمه / بتقول ايه يعني يعني انت موافق 😳😳

مازن /ايه ارجع ف كلامي ولا ايه 

عزيز /لا لا دانا مصدقت خلاص اجي اتقدم امتا حددلي معاد مع ابوك بقا 

مازن / ماشي ي سيدي 

احتضن عزيز مازن وبادله الاخر العناق لفرحته به وانه لن يلقي لاخته غيره عزيز يحافظ عليها 


............... 


عند مروان وشروق 

كانت تحضر له ملابسه وقد اعدت طعام لهم خرج من الحمام وهو يلف حول خصره منشفه وعاري من الاعلي لم يكن يرتدي التيشيرت الخاص به وشعره يرفض ان تبقي قطرات المياه عليه فيسقطه ع صدره لتجعل من شروق  هائمه به ولكن افيقت سريعا   لتقابله بالمنشفه 

 وهيا تبتسم تريد ان تعيش معه حياه زوجيه طبيعيه ولهذا بادرت بهذه الاشياء البسيطه

 

ابتسم مروان ع شروق وقد لاحظ نظراتها وتوترها عندما رائته عاريا ولكن تجاهلته سريعا  هذه المتعبه ف اخيرا عادت لطبيعتها وسيفعل ما تريده لكي يصبحو مثل اي زوجين 

مروان / شوشو 

شروق / نعم ايه ده مين شوشو دي 

مروان / انتي ي حبيبي 

شروق / من امتا الرضا ده ي استاذ 

مروان / من زمان ي قلب الاستاذ بس انتي اللي مش مدياني فرصه 

شروق / ماشي ي سيدي نعم بقا عايز ايه

مروان / جعان

شروق/ طيب يلا انا حضرت الاكل اهو 

مروان / لا بس انا مش عايز اكل من ده 

شروق / امال عايز تاكل ايه 


مروان وقد حاصرها خلف الباب واقترب منها اللي ان شعرت بانفاسه تلفح وجهها توترت كثيرا حاولت الابتعاد ولكن لا يوجد مفر فإنها الان بين يديه تكلم بهمس بشوق يظهر في نبره صوته بحب يدمره يستولي عليه وعلي قلبه 

عايز اكلك انت ي جميل 

شروق / مروان اتلم وابعد عني 

مروان / واتلم ليه هوا مش انا جوزك وليا الحق اكلك براحتي😉


شروق وقد احمرت من شده خجلها وما ذادها الخجل الا اثاره لمروان حاول ان لا يتهور لكي لا يجعلها تخاف منه حاول ان يتحكم باعصابه رأت هيا نظراته اليها توترت وعضت ع شفتيها حتي اصبحت بلون الفرواله الطازجه ي الله ستفقديني الباقي من عقلي وقبل ان تتكلم قد اقطع كلماتها بشفتيه كان يقبلها بنهم وكأنه يروي عطشه كان جائع اللي ان رأي من الطعام ما يشتهيه فالتهمه سريعا بقبله يعبر بها مدي شوقه اليها مدي شغفه بها اخذها اللي عالمه عالم لم يعرفه الا معها عالم يحب كثيرا ان يعيش به وكانت هيا قد استسلمت لعاصفته وكانها صنم لم تعد قادره ع الحراك ولكنه حرك بها مشاعر لم تكن تعلم عنها يوما احاطت رقبته بيدها وهيا تحرك اصابعها بين شعره فانهارت حصونه حملها سريعا ووضعها ع سريرها وهو لم يترك شفتيها واخيرا ابتعد قليلا لحاجتهما للهواء 

وهمس بجوار اذنها بحب جارف

 

مروان / بحبك تبقا قليله عليكي والعشق ده ميجيش صفر من اللي بحسو معاكي مش عارف اوصف بقيتي ايه بس حاجه عدت الحب بمراحل حاجه اتملكت مني خلتني معدتش شايف غيرك عايز كل يوم افتح عيني الاقيكي ف حضني عايز اكمل معاكي الباقي من عمري عايز منك طفل يشيل اسمي وياخد ملامحك 


وعند هذه النقطه انخفض مره اخري ليشبع جوعه من شهد شفتيها ولكن كان كانه لم يأكل عمره كله تحولت قبلته الهادئه اللي عاصفه انتقل اللي اسفل رقبتها واصبح يوزع قبلاته في اي مكان تراه عيناه وكانه يصك ملكيته عليها وكانت شروق كانها ملكه ع عرش قلبه استسلمت اليه وكانها غائبه عن الوعي ولكن اقطتع لحظاتهم طرق ع الباب فانتفضت شروق سريعا وكانها عادت للعالم مره اخري وابعدت مروان الذي يسب و يلعن الطارق فانها كانت ع وشك ان تصبح زوجته فعليا لن يحظي بفرصه كهذه مره اخري فهذه العنيده ستبتعد عنه من شده خجلها وقف واقترب من الباب وهو يحاول معرفه هويه الطارق المؤذي هذا فما كان غير صوت جنه ي الله سوف اقتلها الان ولن يرحمها مني احد ضحكت شروق ف هيا رأت وجهه الغاضب وتعبيرات وجهه الواضحه كانه ع وشك قتل احدهم فاقتربت هيا من الباب 


شروق / ثواني ي جنه جايه اهو

 امسكت بالتيشرت الخاص به والقته عليه لكي يرتديه فتحت باب الغرفه فاستقبلتها شروق ولكن قبل ان تتحدث كان مروان خارج من الغرفه ليترك لهم المجال لثرثره النساء الذي لم يعتادها هو القي عليها السلام وخرج قبل ان يقتلها دخلت جنه وجلست هيا وشروق 


شروق / مالك ي جنه فيكي ايه 

جنه / مش عارفه ي شروق تايهه خالص 

شروق / ومين سبب توهانك مازن صح 

جنه / من ساعه م جت البت العقربه قريبتو دي وانا مش عارفه اتلم ع المز سرقتو مني بنت الهرمه بس وربنا لاوريها 

شروق / وتوريها ليه مش انتي اللي رفضتيه 

جنه / ايوا انا رفضته بس مكنتش متخيله انو هيستسلم بالسهوله دي 


شروق وقد ارادت ان تلعب باعصابها قليلا 


خلاص بقا ي ستي اتحملي عمتا هو راح قرا فتحت بنت عمه وهيلبسو دبل وكتب الكتاب بعد شهر


جنه / انتي بتقولي ايه دة انا كنت دبحته 

وقفت سريعا لتذهب اليه وعندما اصبحت امام غرفته خبطت الباب بعنف قليلا 

فتح هو وهو يخرج راسه من خلف الباب ليمنع عنها الرؤيه ولكنها قد تملك منها الغضب فازاحته بعنف لتفتح الباب لتقع عيناها علي ....


توقعاتكو بقا ي حلوين والفصل لذيذ اهو ولسا هنشوف مازن ناويلها ع ايه..🤨🤔🤔


#يتبع.....    

البارت السابع عشر والثامن عشر بعد قليل 

 

تعليقات

التنقل السريع