القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت كامل ماما قولتلك انا مش عايزة أتجوز دلوقتي وبعدين يوم ما تجوزوني ، تجوزوني واحد كان متجوز ومراته توفت ، وكمان معاه ولد،


كاملة✋

- ماما قولتلك انا مش عايزة أتجوز دلوقتي وبعدين يوم ما تجوزوني ، تجوزوني واحد كان متجوز ومراته توفت ، وكمان معاه ولد، ولك أن تتخيل المفاجأه انه مؤذن في المسجد ، بصي كده عليا يا ماما ، هي دي منظر واحده تتجوز مؤذن ؟ 

- ده قرار باباكي انا مقدرش اقف قدام قرار من قراراته

- ماما تسمحي تقوليلي هو بابا يعرف عني ايه عشان يقرر قرار زي ده لوحده ؟ 

- بنت اتكلمي كويس ع باباكي ، انتِ ازاي بتتكلمي بأسلوب ده 

- آخر كلام عندي مش هتجوز الشخص ده يعني مش هتجوزه ، انا بحب واحد تاني 

- يا خسارة تربيتي فيكِ يا ياقوت ، ايه الجراءه اللي انتِ فيها دي ! 

- بسخريه :- ع اساس اني كده متربيه؟انتوا اللي وصلتوني لكده ، انا مش عايزة اتكلم في القديم ، انا قولتلك يا ماما انا بحب حد تاني ومش هتجوز الانسان ده ، عن اذنك 

- استني عندك ، انا مش مصدقه انك بالوقاحه دي يا ياقوت ، انتِ خسارة فيكِ واحد زي سُفيان ، انتِ لازم تتزوجي واحد من أشكالك، انا مش مسمحاكِ يا ياقوت وعمري ما هسامحك الا اما تتغيرى وتطلعي من الزفت اللي انتِ فيه ده 

- اتكلمت ببرود :- عن اذنك يا ماما انا خارجه مع صحابي 


- عوض عليا في بنتي يارب، يارب اهديها يارب 


- كلمتي بنتك في الموضوع 

- ايوة كلمتها ورفضت 

- رفضت ازاي يعني ؟ هي كانت شافته ولا تعرفه عشان ترفض ؟ مفيش الكلام ده هتقابله غصب عنها وهتوافق ، الراجل جاي بكرة ، مش عايز مسخرة وقله ادب، قوليلها الكلام ده مفهوم ؟ 

- بقلق:- مفهوم 


- هاي 

- هاي ، اتأخرتي كده ليه 

- موضوع كده كنت بخلصه

- موضوع ايه ده 

- بخنقه:- مفيش بابا قرر يخلص مني ويجوزني

- ضحكوا كلهم :- انتِ تتجوزي 

- ايوة ، وخدوا المفاجأه هيجوزوني واحد متدين ومؤذن في المسجد 

- ضحكوا اكتر :- يا عيني ، انتِ اللي هتتجوزي كده 

- بصتلهم بضيق :- هو اه مشبهش اني اتجوز واحد زي ده ، بس الموضوع مش مضحك للدرجه دي 

- اوبا ، مش اللي واقف هناك مع البنت ده مازن ؟ 

- ايه ده صحيح بصي كده يا ياقوت 

- بصت بصدمه :- طيب مع السلامه دلوقتي 


- انت انسان خاين وغشاش وحقير 

- ياقوت ! ايه اللي جابت هنا 

- أمر ربنا عشان اكشفك ع حقيقتك 

- بصلها بسخريه واستهزاء:- ربنا ! ع اساس انك تعرفي ربنا ؟ 

- كتمت دموعها وقالت :- انا بكرهك " وسابتهم ومشيت" 


" رجعت قعدت في اوضتها تبكي بحُرقه ويتكلم نفسها ، معاه حق كلهم معاهم حق انا انسانه بشعه ، كل حاجه فيا بشعه ، لبسي ، وشكلي ، وصحابي، وكلامي ، ومنظرى ، اللي بعمله كله بشع " جمله واحده بتتردد في دماغها " ربنا ! ع اساس انك تعرفي ربنا ؟ فضلت تبكي لغايه ما نامت " 


- انا موافقه اقابل العريس 

- ده شئ كويس ليكِ 

- ماشي " ودخلت اوضتها" 

- انا هقوم اشوف مالها 

- قومي يا أختي ما انتِ اللي عامله فيها كده 

- كفايه بقا كده حرام عليك ، ايه القسوة دي 

- روحي روحي شوفيها 


- ياقوت 

- ايوة يا ماما 

- مالك يا حبيبتي 

- عيونها دمعت :- مفيش يا ماما، هو العريس جاي امتي 

- بكره ، قوليلي مالك يا حبيبتي 

- بكت بحُرقه ورمت نفسها في حضن مامتها :- تعبانه اوي يا ماما، قلبي واجعني ، انا وحشه اوي يا ماما انا بشعه ، انا عمرى ما حاولت اعمل حاجه كويسه ، انا حتي مصاحبتش حد نضيف ، حتي صحابي كانوا بشعيين ، مليش صُحاب يشرفوا يا ماما 

- لا يا نور عيني انتِ مش وحشه ، احنا اسفين والله اسفين ع كل حاجه وصلناكي ليها 

- بكائها زاد :- انا اسفه ليكِ يا ماما ع كل حاجه عملتها 

- ششش بس خلاص انا مسمحاكي اهدي ونامي عشان بكرة يوم طويل 


- اهلاً وسهلاً نورتونا 

- بنورك يا حاج ، امال فين العروسه 

- مامتها:- العروسه اهي 


" خرجت لاقيته قاعد ومعاه طفل صغير ، وباباه راجل وشه في القبول جداً ، لطيف ، ومعاهم بنوته شكلها قمر جداً ، لبسها محتشم بصيت للبسها ولبسي " انا ليه مش زيها " بس هي تبقي مين، يمكن اخته ، نفسي اكون زيك مش مكنش مُجبرة اني اعمل كل حاجه غصب عني ، انا عايزة اعمل كل حاجه برضا، اما نشوف الاستاذ سُفيان ده هيعمل فيا ايه " 


- بسم الله ماشاء الله قمورة 

- بصيت لها لاقيتها مبتسمه ابتسامه لطيفه جداً وحتي نظرتها ليا وللبسي اللي يكاد يكون مش لبس اصلًا قدامها مش وحشه ابداً بالعكس دي حتي معلقتش تعليق بايخ:- تسلمي ، عيونك اجمل 


سمعت ابنه بيهمسله :- بابا انا عايز اروح اسلم ع ماما 


" ماما ؟ هز رأسه في ما معناه انه يجيلي " 


- جه وهو مبتسم:- السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

- ابتسمتله بلُطف قد ايه هو جميل :- عليكم السلام 

- انا اسمي زين وانتِ 

- انا ياقوت 

- اسمك حلو زيك 

- ابتسمتله:- ده انت اللي قمر 

- هو ينفع اقولك يا ماما 

- بصيت لماما ، لاقيتها شاورتلي ب أه بصتله ببتسامه :- أه يا حبيبي 

- رفع صوته وقعد يتنطيط بفرحه :- بقا عندي ماما ، بقا عندي ماما 

- زين ، تعالي معانا وخلي بابا وماما قاعدين مع بعض لوحدهم شويه 

- قرب منها وهمس :- هجيلك تاني 


- السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

- و ع عليكم السلام 

- بصلي وابتسم:- عامله ايه 

- انا كويسه وانت 

- انا الحمد لله ، انا هديكي نصيحتين اولًا يُفضل وانتِ بتردي السلام تقوليه كامل ، والتانيه الأفضل تقولي الحمد لله ، أو نحمد الله، افضل من انا كويسه دي 


" هو ماله ده ، هيبدألي مواعظ من اولها " 


- ردت بضيق نوعاً ما :- حاضر 

- يحضرلك الخير دايما ، انا عايزك تعرفي اني عمرى ما هجبرك ع حاجه واخليكي تعمليها غصب عنك ، دايما هقولك الحاجه اي ان كانت ايه هي لو اقتنعتي نفذيها فوراً ، مقتنعتيش ، هنتكلم مرة واتنين وتلاته هسمعك وتسمعيني وان شاء الله في الاخر هتقتنعي وهتعمليها، متفكريش عشان انا مؤذن او شيخ أو متدين ، هبقي مُعقد او مِقفل ، بالعكس ومع الايام هتعرفي ، وبالنسبه لزين طبعاً هيفضل معانا ، هو مؤدب جداً ومش هيعمل اي حاجه تضايقك وانا في الأصل قررت اتزوج عشان خاطره ومش فارق معايا مين العروسه ، و لانك بنت صاحب والدي انا وافقت ومعترضتش ، ومازلت معنديش اعتراض عليكِ ، زي ما انتِ عارفه والدة زين متوفيه اتوفت وهي بتولده ، ف اللي بطلبه منك تعامليه بحنيه ده اذا وافقتي ع الزواج ، وليكِ مني المعامله بالموعد والرحمه والتفاهم زي ما قولتلك ، اتفقنا ؟ 


- دماغي لفت من كتر الكلام لدرجه اني نسيت اوله بصتله وقولت :- حاضر 

- ابتسم بخفه:- حاضر ايه بالظبط 

- اقصد اتفقنا 

- يجوز بردو 

- مش عايز تسأل في حاجه تخصني ؟ 

- انا معرفش الا اسمك 

- انا ياقوت عندي 23 سنه ولسه متخرجه من الكليه 

- بس كده ؟ 

- اعتقد ده المهم ، سألته بقلق :- ولاحابب تسأل عن حاجه في حياتي الماضيه 

- الماضي ليكِ مش ليا وعدي وفات ، كل واحد له ماضي 

- تمام 

- انا سُفيان عندي 28 سنه ، و... تقريباً انتِ عارفه الباقي 

- ايوة 

- طيب تمام هستني قرارك 

لو وافقتي هيبقي كتب كتاب ع طول ان شاء الله ده لو معندكيش مانع ، هديكي رقم خديجه اختي تكلميها في الفترة دي وتبلغيها بقرارك ، ولو تم القبول عني تمام هتكلمك بدالي لغايه يوم كتب الكتاب ان شاء الله 

- بصتله بذهول :- هو احنا مش هنتكلم 

- ابتسم :- لا ، انا لسه مش حلالك ولا انتِ حلالي عشان نتكلم 

- مفهوم ،مفهوم 

- يلا احنا هنمشي، وتبقي افهم خديجه كل حاجه 

- تمام 


" دخلت اوضتي بعد ما مشيوا ، كنت مرتاحه ، كلامه كله كان بيتردد في دماغي ونوعًا ما كنت مبسوطه ، وكنت مرتاحه راحه تقريبا اول مرة احسها ، 

عدي يومين ع زيارتهم ومكلمتوش ولا شوفته ، لكن كنت بتكلم مع خديجه ، طلعت طيبه و لطيفه بشكل وحبيتها جداً " 

- قررتي ايه يا قلب امك 

- انا موافقه يا ماما 

- عيونها دمعت :- هتمشي وتسيبني يا روحي 

- ابتسمت :- آن الأوان يا ماما 

- حضنتها :- ربنا يهنيكِ يا روحي ، هقوم اقول لباباكي ونبلغهم

" وقامت واتصلت بخديجه "

- السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

- وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، اللهم بارك بتتعلمي بسرعه 

- خديجه ، انا كنت عايزة اقابلك ضرورى 

- عينيا حاضر ، انا عندي درس قرأن في المسجد ، هخلص و اجيلك 

- هستناكي 

- ماشي 


" قفلت معاها وقلبت دولابي كله ع الارض وفضلت ابص ع هدومي اللي كلها مترضيش ربنا اصلا وفضلت مستانيه خديجه " 


- عروستنا الحلوة عامله ايه 

- قومت حضنتها:- الحمد لله يا حبيبتي وانتِ 

- نحمد الله ، قوليلي بقا في ايه ، وايه الكركبه دي 

- دي هدومي هرميها ، او هولع فيها 

- ليه! 

- شايفه شكلها 

- احم، هي بصراحه مينفعش تتلبس نهائى 

- شوفتي ، خديجه انا عايزاكي تساعدني اتغير بالله عليكِ 

- ابتسمت بحب :- حاضر ، اللهم بارك عليكِ ، انا مبسوطه جداً من قرارك ده 

- بصي بقا ، انا عايزة اغير لبسي كله ، وطريقتي ، عايزة اقرب من ربنا انا مقصرة معاه اوي ، وهو لسه بيسترني بكرمه، عايزة احفظ القرأن ، وعايزة البس الخُمار، عايزة " اشاحت وشها يخجل" اتعلم الصلاة 

- بصيلي اوعي تتكسفي مني تاني ، انا هقف جنبك في كل حاجه وهنعمل كل اللي انتِ عايزاه لسه يومين عن كتب الكتاب هنكون غيرنا حاجات ، ولما تنورى بيتنا هنكمل 

- بفرحه :- تمام هنبدأ بإيه 

- بصي انا عندي فكرة ، دلوقتي هننزل نشترى لبس محتشم وخمارات ، وهنشترى دريس كتب الكتاب والخمار بتاعه ودي هتبقي اول مفاجأه لسُفيان ، ها ايه رايك 

- موافقه ، يلا بينا 

- يلا 


" خرجنا واشترينا لبس كتير جداً ، وكل لبس فضفاض محتشم ، واشتريت خمارات كتير ، كنت وصلت لاعلي قمه من السعاده والراحه " 

- هرجع البيت بقا وبكرة هنعمل تاني خطوة ، هعرفك حاجات مهمه في الدين 

- خديجه 

- نعم يا حبيبتي 

- انتِ احسن حد عرفته في حياتي

- ياروحي ، انتِ تستاهلي كل خير " حضنتها ومشيت"


" تاني يوم" 

- ياقوووت

- بنوم:- اممممم

- قومي يا عروسه حد كتب كتابه بكره وينام كده 

- قامت بفزع :- ايه ، ايوة ايوة 

- ضحكت :- اهدي اهدي ده لسه بكره ، بس قومي ورانا حاجات كتير 

- حاضر 

- يحضرلك كل خير 


- يلا كلميني في الدين 

- بصي يا حبيبتي ، ديننا دين الحق والأمان، دين جميل بيحفظ المرأه ، يعني مثلا لبسك اللي كنتِ بتلبسيه ده حرام لانه كان بيفسر ويظهر تفاصيل جسمك ، ربنا محرم اللبس ده وطبعاً الواجب علي النساء التستر والبعد عن المحاسن لقوم الله عز وجل في سورة الأحزاب (وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى ) ومعني التبرج :- هو اظهار المحاسن والمفاتن وواجب ع المرأه متسترة متحجبه ، بس انتِ الحمد لله تخلصتي منه معني كده انك توبتي عن لبس الملابس المحرمه ، بإذن الله توبتك اتقبلت، ربنا جميل وكريم وعفو غفور وطالما توبتي توبه نصوحه ومش هترجعي عنها تاني يبقي توبتك اتقبلت ان شاء الله ، بالنسبه للعطور ، حرام طبعاً انك تحطي بيرفيوم وانتِ خارجه، لأن ده يعتبر تزين، والتزين لا يجوز الا للزوج ، واللي بتحط عطر وهي خارجه تُعتبر زانيه الرسول عليه الصلاة والسلام قال: (أيُّما امرأةٍ استعطَرَت فمرَّت علَى قومٍ ليجِدوا من ريحِها ؛ فَهيَ زانيةٌ) ، يصح انك تحطيه في البيت بس . ده بالنسبه لوضع العطر والملابس 

اكثرى الاستغفار يا حبيبتي وتوبي توبه نصوحه عن كل حاجه مش كويسه و مترجعيش فيها تاني وربنا بإذنه هيقبلها ،" الإنسان خطَّاء بطبعه ، وغير معصوم ، ومن ثَمَّ ، فلا بد أن يقوم بمراجعة أفكاره التي قد تكون معصيةً أو خطأ ، وعليه أن يتوبَ من المعصية ، ويتراجَع عن الخطأ : (كُلُّ ابْنِ آدَمَ خَطَّاءٌ وَخَيْرُ الْخَطَّائِينَ التَّوَّابُونَ ) " 


- بكت بحُرقه :- انا بعيد عن ربنا اوي يا خديجه ، انا كنت بعمل كل حاجه مترضهوش ، لبسي ، وشعرى، ومبصليش مبعرفش اصلي ، انا ازاي مكنتش حابه اقابل ربنا بالشكل ده ازاي كنت بعيده عنه بالشكل ده ، ورغم كل ده ربنا ساترني وكارمني برحمته ، سامحني يارب 

- حضنتها :- ششش هنبدأ مع بعض حظوة خطوة ، وهتبقي احسن واحده ، افرحي بقا بكرة كتب الكتاب وهتنورى بيتنا وانا هقعد معاكي دايماً وهعملك كل حاجه وسُفيان مش هيسيبك 

- بحزن:- سُفيان يستاهل واحده احسن مني 

- انتِ ست البنات ، انسي كل اللي فات وتوبي عنه " خير الخطائين التوابون" قومي بقا نخلص اللي ورانا 


" وقت كتب الكتاب " 

- اين العروس 

- والدتها:- موجوده يا شيخنا 

- خرجت وبصلها بذهول وتمتمم- بسم الله ماشاء الله ، اللهم بارك 


" بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير " 

" بالبرفاء و البنين ان شاء الله " 


- بابا هي ماما هتيجي معانا خلاص 

- ايوة يا حبيبي ، روح عند جده اجرى، هتكلم مع ماما شويه 

- مُبارك ، ومُبارك عليكِ الخُمار

- ردت بإحراج:- الله يبارك فيك 

- ابتسم :- جميل اوي ، في حاجه عندك عايز اخدها بعد كتب الكتاب وبعد المفاجأه الحلوة بتاعتك دي 

- ردت بإستغراب :- ايه هي 

- حضنتها بقوة :- هو ده 

- حد يشوفناا

- ابتسم :- انا تزوجتك ع فكرة ، لو مش فاكرة ، ممكن أنادي المأذون يفكرك هو جوه بياخد واجب الضيافه 

- خلاص خلاص افتكرت 

- ضحك :- طب الحمد لله 


" هتمشي خلاص، وطبعاً الوداع مخلاش من الدموع " 

- انا اسف يا بنتي ، محستش باللي عملته الا اما حسيت ان البيت هيفضي خلاص

- دموعها نزلت وحضنته :- هتفضل اول حب في حياتي واغلي شخص ع قلبي ، اللي مزعلني انك كنت حارمني من الحضن الجميل ده

- دموعه نزلت :- انا اسف 

- بعدت ومسحت دموعه وأضافت بمرح :- لا مزيد من الدموع خلاص 

- ربنا يهنيكِ ياروحي 


- نورتي بيتك 

- منور بصحابه 

- بس ايه التغيير المُفاجئ ده 

- بصتله بتردد:- ايه وحش ؟ 

- ده قمر 

- ش شكراً ، هو زين فين 

- قرب منها :- زين هينام مع عمته

- بعدت بسرعه :- اههه

- ادخلي الاوضه دي غيرى هدومك عشان نصلي 

- ح حاضر 


- اتوضيتي؟ 

- بكت وهما رأسها ب لا 

- مسح دموعها :- ليه 

- مبعرفش اتوضى ،" بكائها زاد ونزلت وشها للارض" ومبعرفش اصلي 

- اخدها في حضنه:- طب بس بس متعيطيش انا هعلمك، ولو في اي حاجه تانيه هعملهالك

- شدت ع حضنه:- شكراً 

- اتكلم بمرح:- يلا ياستي انجزى هتقعدي تشكريني طول الليل ، تعالي اتوضي يلا 


" اتوضت وخلصت ولبست اسدال الصلاة " 

- بصي ياستي انا هحفظك ال 3 سور الصغيرين دول تصلي بيهم لغايه اما احفظك غيرهم تمام؟ 

- تمام 


" حفظها السور وصلوا سوا وخلصوا" 

- هاتي ايدك بقا 

- بتردد:- ليه 

- بضحك:- هاكلها ، هاتي ايدك اسبح عليها 

- ماشي 

" قعد يسبح ع ايدها فترة" 

- يومين كده وهنزلك مع خديجه تحفظي معاها قرأن في المسجد وتحضرى دروس الدين ، وانا هحفظك هنا 

- ردت بحماس :- اتفقنا ، وع فكرة يعني انا هحفظ بسرعه جداً وهختمه بسرعه ، عشان يبقي عندي حسناتك اكتر منك بكتير ، وهحفظ زين كمان

- ابتسم بحب :- وانا اتمني تبقي احسن مني 


" بعد شهر " 

- ياقوت 

- حاضر جايه ، حمد الله ع السلامة 

- باس جبينها:- الله يسلمك ، زين فين 

- زين سمع السورة اللي عليه ونام 

- الحمد لله ، وانتِ روحتي الدرس 

- ايوة 

وقالت بسعاده :- انا ختمت القرأن يا سُفيان

- بجد ، يا روح سُفيان انتِ ، مُبارك مُبارك 

- حضنته:- الله يبارك فيك يا حبيبي 

- وبالمناسبة دي انا جايبلك خبر هيفرحك 

- ردت بحماس :- ايه هي 

- انا حجزت عشان نروح عُمره

- بفرحه :- لا بجد 

- اه والله 

- الله انا فرحانه جداً 

- حضنها:- الله يديم فرحتك


- ماما 

- نعم يا حبيبي

- تعالي نامي جنبي واحكيلي حدوته

- بس كده ، عيوني يا سي زين 


- ياقوت ، ياقوت، الله راحت فين دي 

- دخل اوضته زين :- يااقو... ايه ده ان شاء الله 

- بهمس :- ياقوت ، ياقوت 

- بنعاس :- ايه ، في ايه

- تعالي يا هانم ورايا 

- في ايه يا سُفيان 

- انتِ ايه اللي نيمك جنب زين 

- بإستغراب :- مش فاهمه فين المشكله 

- ياقوتتتتت ، متعصبنيشش 100 مرة قولتلك متنميش جنب زين

- سُفيان انت بتغير من ابنك !

- انا بغير من نفسي شخصياً ، متكررهاش تاني

- بضحك :- حاضر يا سي سُفيان 

- بضحك:- سي سُفيان بيحبك ع فكرة 

- ضحكت :- حبيتك العافيه يا بيه 

- يلا يا فصيله امشي من هنا 

- بضحك:- طب بحبك يا بيه 


" بعد سنه " 

- ياقوت 

- ايوة جايه اهو 

- بغضب:- اه طول الوقت مشغوله مع الاستاذ زين والأستاذ حمزة وسيباني انا كده ، بقولك ايه انا غلطان اصلا ، انا ماشي 

- تعالي بس انا جيت اهو 

- بعد ايه بقا ؟ 

- خلاص يا حبيبي انا نيمتهم اهو تعالي نقعد في البلاكونه شويه 

- بقمص:- لا ، صحيهم يقعدوا معاكي 

- بضحك:- يعني بتغير من زين ، إنما بتغير من حمزة اللي مكملش سنه لسه ليه ؟ 

- سيباني ومطنشاني تمامًاومعاهم

- مسكت ايده وطبطبت عليها :- دول اطفال يا حبيبي محتاجين رعايه، و بعدين دول ولادنا ، تغير منهم ليه بقا 

- قولتلك انا بغير عليكِ من الهوا حتي

- خلاص انا اسفه 

- ابتسم :- بتعرفي تحتويني انتِ 

- طبعاً ، ليا سحر خاص 

- طب البسي يلا 

- رايحين فين 

- البلاكونه 

- بذهول :- سُفيان انت مقفل البلاكونه كلها انا هظهر فيها منين ؟ 

- ولو ، ويا سلام لو تلبسي النقاب كمان 

- لا لا لا انت الغيره جننتك ، تحب البس النقاب وانا نايمه كمان ؟ 

- ابتسم ابتسامه واسعه :- ياريت ، افرضي حد شافك في الحلم من غيره ؟ 

- بصتله بصدمه :- ايه رايك منامش خالص عشان محدش يشوفني في الحلم ولا في الحقيقه ، " وهي داخله الاوضه " لاحول ولا قوة الا بالله الراجل اتجنن

- سمعته من برا بيقول :- اتجنن بيكِ 

- ضحكت :- مجنون ، بس بحبك 

- حضنها من ضهرها:- ورب محمد بحبك 


ثم قال لها : ضعي النقاب أثناء نومك، لأني أخشى أن يراكي أحدًا في أحلامك من غير النقاب، فإني ورب العالمين أغار


أميرة عبد الجواد | رَيْحانه 



 

تعليقات

التنقل السريع