القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية #لا_تخبريهم #الفصل_الاول والثاني والثالث والرابع #قضية_رأي_عام ج٢ #تأليف_محمد_عصام في موسوعة القصص والروايات

-بنتك قولتيلي عندها كام سنه؟


-عندها 15 سنه


-15 سنه الزاي ... بنتك حامل


-بتقول اي يا دكتور بنتي حامل الزاي 


الكل مستغرب ، الدكتور كان بيقول الجمله دي وهو مش مصدق ، الطفله كانت بتبكي ودموعها بتنزل في خوف ، أم الطفله كانت  بتردد جملتها ودموعها بدأت تنزل


- بت ١٥ سنه حامل الزاي يا دكتور ، أتأكد كده أكشف تاني ، يا فضحيتنا


صوت بكاء الطفله كان بيزيد ، وصرخات الام بتزيد معاها ، قامت مسكت البنت وبدأت تضرب فيها ، والطفله مبتتكلمشي ، مش قادره تدافع عن نفسها  كانت بتحاول   تتكلم بس مش قادره 


- اهدي يا مدام أكشف عليها تاني نتأكد من إزالة الساتر ... اهدي


الام وقفت عن الضرب وكانت خايفه وبترتجف ، أما الطفله كانت عارفه انها فعلا حامل بس مبتتكلمشي ، سبب السكوت غير معروف 


الممرضه ألقت الساتر علي الطفله وبدأ الدكتور يتفحصها ،  بدأت علامات الصدمه تظهر علي وش الدكتور بدأ ينظر إلي الأم وبدأ يتكلم بخوف


-حد غريب قاعد معاكم في البيت 


كان رد الام أنها بتحرك رأسها بالنفي ، الدكتور وقف مكانه واخد الام ووقف بعيد


-بنتي مالها يا دكتور ... بنتي حامل الزاي ... البت بنت بنوت لسه


-مين اللي قاعد معاكم في البيت 


-أنا وأخوها وخالها 


-بنتك في حد بيعاشرها جنسيا


لطمت الام علي وشها ، كانت بتتسأل اي اللي الدكتور بيقوله ده .


الطفله كانت بتتخبئ أسفل ساتر السرير وبتبكي .


الدكتور كان واقف مع الأم بيقول 


-بنتك اسأليها بهدوء ، هتعرفي منها كل حاجه ، بلاش ضرب خليها تتكلم ، كده هتخاف


الام كانت بتصرخ وفي حاله من الصدمه ، أم بنتها حصل لها كده ، كانت  بتردد جمله واحده


- يا مصيبتك ، يا مصيبتك ، يا فضيحتي يا فضيحتي


- اهدي واسألي بنتك بهدوء


-بنتي من بعد موت ابوها مبتتكلمشي ، بنتي من 6 سنين مبتتكلمشي 


الدكتور أنصدم واتحرك في صدمه ، بس الام مقدرتش تمسك أعصابها وبسرعه بدأت تضرب الطفله 


" دخلنا في الاحداث بسرعه نسيت أعرفكم ببطلة القصه ، الطفله اللي قدامكم دي عمرها بس ١٥ سنه ، اسمها بسمله ، شعرها اصفر وجميله بس الشكل اللي قدامكم ده اتغير دلوقتي ، بقت نحيفه وقبيحه من شدة النحافه "


بسمله من شدة ضرب أمها ليها مقدرتش تتحمل  الضرب ، قامت بسرعه وهربت من العياده وكانت الام واقفه مكانها والممرضه بتجري  خلف بسمله ، بس للأسف مفيش حد لحقها ،

بسمله كانت بتجري وهي بتبكي ، كانت في أيدها شعر لعروسه ، وفي منطقه بعيده جدا بدأت تتوقف عن الحركه وبدأت تقعد ، وبتدأت  تاخد نفسها بأعجوبه


***"فلاش باك***


كانت كل يوم بتنام خايفه من أخوها  و اللي بيعمله معاها  كل ليله وهي طفله عمرها بس 9 سنين 

- هو هادي مش جاي


كانت بتقول لأمها الجمله دي وهي خايفه من اللي هيحصل معاها زي كل ليله ، وكان رد أمها


-هيخلص الدرس بتاعه وجاي


دخلت الطفله الحجره بتاعتها وكانت كل دقيقه في انتظار أن هو هيدخل زي كل ليله ويعمل معاها كده ، مسكت العروسه بتاعتها واتكلمت بتلقائيه


- انا خايفه يا نوسه ، انا عاوزه ااقول لماما ، اللي هادي بيعمله فيا ، انا خايفه أقول لها ، هادي قال هيموتها ويموتني لو حد عرف ياللي بيحصل ، انا هقفل الباب علشان ميجيش ، بس انا أما بروح انام في حضن ماما مش بترضي، وتقول ليا أن انا كبرت ، طب انا كبرت ، ليه هادي بيعمل فيا كده ، ده كله علشان كبرت ، " هو اللي يكبر يتعذب كده. هادي بيوجعني يا نوسه  "


دموعها بدأت  تسييل علي خدها وبدأت تمسح علي شعر العروسه بتاعتها ، و انفزعت لما شافت أخوها واقف علي باب الحجره ب يبتسم وقفت، دموعها بدأت تنزل تاني ، كانت عاوزه تجري بس وقفت ، هادي كان واقف بينظر لها و بيبتسم 


-اي مش هنلعب


"هادي شاب عمره ١٨ سنه في الصف الثالث الثانوي ، نحيف وقمحي اللون "


-اي يا  بوسي مش هنلعب اللعبه بتاعتنا 


قعدت علي السرير وكانت دموعها بتنزل تاني ومش عارفه ترد 


" يا تري اي اللعبه اللي بسمله خايفه منها قوي كده " 


هادي دخل الحجره وقفل الباب واخرج من تحت التي شيرت بتاعه شنطه بلاستيك ، بسمله حضنت عروستها ورجعت و سندت علي السرير بخوف 


- شوفتي انا جبت لك اي 


أخرج من الشنطه البلاستيك اشياء غريبه وهي قميص نوم  و بعض اشياء الميك اب 


- انا اشتريت لك ده ب مصروفي ،  قولت هيبقي حلو عليكي


بسمله علامات البراءه كانت علي وجهها بس سألت 


- اي ده فستان


هادي ضحك وقام وقف و اتحرك لباب الحجره وقفل الباب بالترباس  وهي كانت خايفه دي كانت بترتعد من الخوف كانت عاوزه تصرخ وتقول يا ماما بس خايفه من هادي 


-هادي


قالت الكلمه دي وهي بتبكي جامد ، هادي قرب عليها وابتسم


- يا عيون هادي


- هو مش أنا أختك ؟


-أنتي حبيبتي مش اختي بس 


-طب ليه بتعمل فيا كده هما الإخوات بيعملوا كده !، انا هقول لماما 


هادي قعد علي السرير وقرب ومسك بسمله من رجليها جامد وقال بتعصب


-هتقوليلها علي لعبتنا ، مش أنا قولت أن  اللي يخرج من اللعبه مامته بتموت ، عاوزه ماما تموت ، عاوزه تدخلي النار يا بسمله


البنت كانت بتبكي جامد وبتترجاه في خوف


-أنا مش هخرج من اللعبه انا هقول لها بس 


هادي أتعصب و ضرب بسمله علي وجهها جامد ، بسمله كانت بتكتم فمها زي ما كان بيضربها  ومتعوده علي هذا الضرب ، وقف هادي وقال


- لو ماما عرفت ياللي بيحصل ، انا هقتلهالك يا بسمله هقتلهالك


-هقول لها أن هادي اخويا بيلعب معايا لعبة عريس وعروسه هقولها 


بسمله صرخت وقالت يا ماما ، بس رد هادي كان سريع من أنها تستغيث


- اكتمي 


ضربها علي وجهها جامد ... وفقدت وعيها


متنساش تدخل تعملي متابعه 


الي اللقاء في الفصل القادم 


#لا_تخبريهم

#الفصل_الاول

#قضية_رأي_عام ج٢

#تأليف_محمد_عصام

كل قضية بقصه جديده بس قصتنا دي مختلفه عن القصه القديمه وصعبه  شويه علي اللي بيقرأها 


القصه حصلت بالفعل وليست من وحي الخيال 

تنبييه القصه من الواقع ولا تقوم بنشر العنف بل بتوضح قضيه مهمه جدا جدا جدا ، ناس كتير بتتعرض لها


القصه باللغه العاميه ويارب تكون عجبتكم 



#الفصل_التاني

#لا_تخبريهم 

#قضية_رأي_عام

#تأليف_محمد_عصام

#Essam


بسمله  كانت بتتفقد الشارع ، وهي مرعوبه ، كانت بتبكي جامد  و خايفه ، كانت بتفتكر كل شئ أخوها كان بيعمله معاها  ، كانت ماسكه شعر العروسه نوسه وبتحضنه وبتقول بداخلها


- مش عارفه اعمل اي يا نوسه ، انا خايفه قوي ، ماما عرفت بس متعرفشي أن هادي اللي بيعمل كده ، انا خايفه وانا قاعده في الطريق ده لواحدي


قامت وقفت واتحركت وكانت خايفه ليكون في حد ماشي وراها بس ،حاولت تتمالك أعصابها وحاولت تجري تاني ، بس لسوء حظها بدأ في دم ينزل علي رجليها ، بدأت تصرخ وقعدت علي الأرض وهي بتصرخ والدم بدأ ينزل 


في سياره شيك جدا جالس شاب عمره ٢٥ سنه  بيسمع موسيقي ويردد الاغاني  بيتفاجئ بوجود بسمله ملقاه علي الأرض


- أي دي جينيه ، oh  عفريته دي ولا أي


نزل من العربيه وانصدم لما شاف بنوته عمرها بس 15 سنه والدم محاط بيها 


-أنتي ، قومي قاعده في نص الطريق  ليه


كانت بسمله بتنظر  ليه وهي خايفه ، كانت بتبكي وبتتوجع ، حاولت تتكلم بس للأسف مش قادره تتكلم غير بتقول


-اهه ، ال هه اها 


صرخات كانت بتخرج مع كل كلمه كانت بتقولها  بس الشاب أتعجب وقال


-أي ده هو انتي خرساء  

"Lord, what are these misfortunes left?"

ترجمه

"ياربي هو انا ناقص مصايب "


اتحرك وذهب ناحيتها وهو بيقول 


-طب أنتي كويسه


ولأول مره بتنطق بسمله وبتقول بصوت كله بكاه ووجع


-ألحقني .


قالت الجمله دي وهي بتتوجع جامد ومن شدة الوجع اغشي عليها وفقدت الوعي ، الشاب خاف 


-دي ماتت 


حاول يضع أيده عند رقبتها بس أكتشف مفيش نبض


-دي ماتت 


حط أيده عند رقبتها بس أكتشف مفيش نبض


-اي الليله السوده دي يا مُهاب هو انا ناقص مصايب ياربي


اخد مُهاب عربيته وساب بسمله علي الأرض وكان بيتمتم بخوف


-اكيد ماتت ، لازم أمشي ناو


حاول يرجع تاني بس كمل ورفض الرجوع 


بسمله كانت علي الأرض بدأت تتحرك وهي بتصرخ من شدة وجع بطنها ، كانت بتتألم ومفيش حد في الطريق، الدم بدأ ينزل جامد لدرجة أن هي اغشي عليها تاني من شدة الألم 


***فلاش باك ****


والد بسمله كان بيشاهد التلفاز وبيبتسم بس أنصدم من تصرفات زوجته 


-في اي


-البنت بنتك حاسه في حاجه غريبه  كده وبعدين احنا عاوزين نختنها البت تمت ال ١٠ سنين


-البت لسه صغيره ، ختان اي اللي عاوزه تعمليه للبت 


كانت بسمله بتلعب بعروستها وكانت بتسمع كلامهم وهي في حجرتها وبتقول


- عاوز ااقول لهم يا نوسه ، بصي انا هقول لبابا وهو هيعرف وهيخلي هادي ميعملشي معايا كده 


بس  قطع كلامها مع العروسه صوت أمها وهي بتقول لأبوها 


-البت لازم نختنها وبعدين الدكتور مش هياخد فلوس كتير 


- فلوس اي اللي بتقولي عليها ، ختان مش هختنها البت لسه صغيره 


- لو مأخدتش البت تختنها ،هاخدها أنا ، انت سامع


بسمله مش فاهمه اللي بيقولوه وخرجت من الحجره بتاعتها علي استعداد تقول لوالدها علي اللي هادي بيعمله بس انصدمت لما لقت هادي راجع من الدرس 


****عوده  *****


الشمس كانت حاميه جدا ولما بسمله فتحت عينيها ، انصدمت لما شافت ناس كتير متجمعين حوليها ، وقفت وحاولت تقف بس هي مش قادره ، انصدمت لما شافت الإسعاف وتم نقلها  بالفعل للمستشفي وكانت خايفه جدا ، للأسف لأن هي مبتتكلمشي 

وانصدمت لما دخلت لها الممرضه 


- اسمك اي يا شاطره علشان نكلم اهلك


الجمله دي وقعت علي بسمله زي الرعد لتكمل الممرضه حديثها


- انتي فقدتي الجنين بتاعك ولازم حد من أهلك يحضر يستلمك 


حاولت تقف بس مش قادره وانصدمت لما شافت أمها داخله حجرة المستشفي وبتقول


- لقيتها يا هادي اخد تعالا


بسمله خافت وكانت ماسكه الممرضه بخوف وبتبكي  ، هادي أخوها عمل نفسه راجل ودخل بسرعه ، وبدأ يضرب فيها جامد


- هقتلك ، مين اللي عمل معاكي كده


كانت عاوزه تصرخ وتقول انت اللي عملت كده بس  مش عارفه تتكلم غير أن هي بدأت تصرخ جامد وبدأت تكسر في كل شئ حوليها  والممرضه بتقول


- هطلب لكم الأمن  اي قلة الادب دي


هادي خاف لما شاف بسمله بتعمل كده وانصدم وخاف أكتر لما بسمله خنقت فيه جامد وكانت الام بتبعدها 


اليوم انتهي أن بسمله أخدوها علي البيت ، أمها كانت بتعاملها اسوء معامله ، كانوا حابسين بسمله في حجره لواحدها  ، كانت بتبكي وهي ماسكه شعر العروسه اللي مش بيفارق أيدها كانت كل يوم بتصرخ وبتخبط جامد كانت عاوزه تقول لأمها أن أخوها السبب ، بس الام كانت مبتسمعشي البنت نهائي 


الحال استمر ٣ اشهر الام اتهمت أخوها أن هو اللي عمل كده وقدمت فيه بلاغ ،وهادي كان خايف لبسمله تتكلم  ، بسمله كانت بتحاول توصل لأمها أن هادي السبب بس مش عارفه تعمل أي ، بس اخيرآ الحل بدأ يظهر ، بسمله بدأت تكتب   رساله لأمها بتقول


- " هادي يا أمي هو اللي عمل فيا كده ، أنتي مش بتسمعيني ليه ،أخويا اللي بيعمل كده  ، من ٧ سنين وهو بيعمل فيا كده وهو السبب في موت بابا ، و العروسه نوسه. "


قفلت الورقه وأخرجت الورقه من تحت الباب وهي بتبكي 


الي اللقاء في الفصل القادم


لا تخبريهم 3

#الفصل_الثالث

#لا_تخبريهم

#قضية_رأي_عام

#تأليف_محمد_عصام 

#Essam


- " هادي يا أمي هو اللي عمل فيا كده ، أنتي مش بتسمعيني ليه ،أخويا اللي بيعمل كده  ، من ٧ سنين وهو بيعمل فيا كده وهو السبب في موت بابا ، و العروسه نوسه. "


قفلت الورقه وأخرجت الورقه من تحت الباب وهي بتبكي 

وبدأت تمسك شعر العروسه وب تتذكر اللي حصل معاها


***فلاش باك***


كانت ماسكه ايد أبوها و العروسة نوسه في الايد التانيه 


-هو إحنا رايحين فين يا بابا


-هنروح نكشف و هنرجع 


-نكشف علي مين ؟ علي نوسه ... هي ماما مش هتيجي معانا ليه


-بلاش كلام يا بسمله ماما في البيت ب تحضر الأكل وبسرعه علشان نرجع بدري


-هو أحنا رايحين للدكتور ليه


-أنتي مش قولتي نوسه تعبانه ، هنروح  نطمن عليها


-ما هي خفْت  خلاص 


دخلوا علي الدكتور وكانت بسمله خايفه جدا وماسكه العروسه في أيدها ... كانت شايفه ابوها بيتكلم مع الدكتور والدكتور وقف ونادي علي الممرضه وبالفعل الممرضه دخلت و مسكت بسمله وكانت بسمله بتبكي وتصرخ جامد 


-بابا هما رايحين بيا  علي فين يا بابا 


الدكتور دخل حجره العمليات وكان الأب واقف مرعوب و خايف علي بنته بسمله ، بعد ربع ساعة ب الكتير الدكتور خرج وهو في حاله من الصدمه و بيقول 


-في حاجه لازم تعرفها 


الاب اتحرك في خوف كان خايف جدا ليكون بنته ماتت


-في اي يا دكتور بنتي حصل لها حاجه 


-بنتك مش هينفع لها ختان 


-ليه 


الدهشه بدأت تظهر علي الاب كان بـ يتمتم وهو خايف 


-في اي يا دكتور 


-بنتك مش بنت بنوت ... بنتك تم إزالة الساتر ليها ...اتعرضت لل...


الأب وقف مكانه في صدمه ، مش بـيتحرك كان واقف جسمه كله بـيرتعش من الصدمه 


-بنتي أنا. 


وقع علي الأرض وبالفعل ، تم خروج السر الإلـهي  ، الاب توفي بسبب الخبر ده 


****عوده****


لسوء  حظ بسمله كان هادي راجع من الشغل بتاعه وهو داخل شاف الورقه أسفل الباب اتحرك في خوف 


-اي ده 


مسك الورقه وهو خايف ومرعوب وبيقرأ الورقه


- " هادي يا أمي هو اللي عمل فيا كده ، أنتي مش بتسمعيني ليه ،أخويا اللي بيعمل كده  ، من ٧ سنين وهو بيعمل فيا كده وهو السبب في موت بابا ، و العروسه نوسه. "


قفل هادي الورقه وهو خايف ودخل الحجره بتاعته وهو بيقول 


- البت دي لازم متقعدشي في البيت البت دي لازم تمشي من البيت .


وقف وكان بيفكر يعمل اي 


- ااقتلها ، طب أحط لها سم ،لازم أخلص منها ، لازم أخلص منها 


***


 بسمله كانت في حجرتها بتحاول تتكلم عاوزه تتكلم تقول كل اللي حصل فيها 


- يا ما مـ 


كانت بتحاول تنطق بس النطق صعب ، اي سبب فقدانها لصوتها ،حاولت تكتب علي الحائط تاني


- ماما أخويا اللي بيعمل كده 


وانصدمت لما  هادي فتح الباب ، خافت وبدأت تبعد 

كانت عينيها بتبكي ، كانت كل نظارتها ليه في خوف بس هو كان هادي جدا وبيقول


-أنتي مش عاوزه تخرجي من هنا ؟


كانت لسه هتصرخ بس هادي كان سريع جدا وكتم صوتها بأيده


-امك لو صحيت هقتلك أكتمي خالص 


حاولت تبعده بس هو كان جامد وشديد في الحركه والتعامل ، بدأ يكتم نفسها بأيده الأتنين ، وهو بيقول 


-لازم تموتي هقتلك 


وهي كانت بتعافر وكانت علي وشك أن هي تبعده بس هو حاول أن هي متهربشي من أيده ، مسك الزهريه وضربها علي دماغها ، وقعت علي الأرض 


- كلبه 


فتح باب المنزل بحذر وفتح باب حجرتها وهيئ المكان كأنها  قد هربت ، وقام حاملها ونازل بيها 


ذهب إلي المقابر واخرج مفتاح من ملابسه وحاول يفتح باب المقابر وبسمله علي الأرض كانت بأدائه  تتحرك وتتنهد من الوجع ،وبالغعل فتح الباب وكان هو كمان خايف من شكل المقبره وحملها ووضعها بداخلها وقفل باب المقبره علي بسمله وهي بالداخل 


-كان فيها أي لو كنتي سكتي 


تركها بمفردها داخل المقبره وذهب ، وهي كانت في الداخل فاقده الوعي 


ادخل  اعملي متابعه 

الي اللقاء في الفصل القادم



#الفصل_الرابع

#لا_تخبريهم

#قضية_رأي_عام ج٢

#تأليف_محمد_عصام

#Essam


تركها بمفردها داخل المقبره وذهب ، وهي كانت في الداخل فاقده الوعي 


حاولت  تقوم ، المكان كان مظلم جدا ، كانت مش عارفه تتكلم حست اللي هي فيه وأنها في مقبره كانت بتصرخ ولتاني مره بتنطق 


-لا خرجني من هنا ، لا حد يخرجني


كانت بتصرخ وبتخبط علي الباب بقوه وبتقول


-حرام عليك يا هادي أنا أختك ، مش هقول لماما ، خرجني بقي


كانت حاسه ان في أشباح وعفاريت في المكان بس كانت بتغمي عينيها وهي مرعوبه 


-بابا تعالا خدني يا بابا ، انا أتبهدلت يابابا 


كانت بتخبط علي الباب بقوه وقعدت بجانب الباب وشعر العروسه نوسه في إيدها 


-شايفه يا نوسه أخويا عمل فيا أي أنا بكرهْه وبكرهه ماما وكلهم ، انا قولتلها بس هي كانت بتسمع هادي ومبتسمعليش ، بسمله عاوزه تموت مش عاوزه تعيش مع العالم الوحش ده بسمله هتموت خلاص يا نوسه


كانت بتخبط علي الباب بشكل هيستيري وبشده كانت هتتجن من المنظر اللي قدامها جثث وأكفان والمقبره مظلمه 


**فلاش باك**

 

الام كانت لابسه الاسود وهتتحرك  للمقابر هي وبعض النساء وقبل ما تتحرك أخذت هادي ودخلت الحجره


-أنت هنا راجل البيت سامع ، خالك هيجي يقعد معانا الفتره الجايه ، عوزاك تبقي مكان أبوك وتذاكر وتفرحني وتجيب تقدير في الثانويه 


-حاضر يا ماما بس بابا مقولتيش مات الزاي


-ابوك جت له ساكته  قلبيه حاده بتحصل لأي حد 


-تمام انتي رايحه فين دلوقتي 


الام كانت بتبكي وبتتذكر الاب وبتقول


-رايحه لأبوك ، خلي بالك من أختك علي ما أرجع 


الابتسامه زادت علي وجه هادي وابتسم وقال


-أنا هدخل أذاكر وهي هتلاقيها بتلعب بالعروسه  بتاعتها في الأوضه


الام اخذت النساء وهادي قفل باب المنزل ودخل حجرة بسمله وهي كانت خايفه


-هادي هو بابا كده مش هشوفه تاني 


كانت بتقول الجمله دي وهي بتبكي ، هادي دخل و المفاجاءه ان معاه " حزام " 


-اي يا هادي 


-أنتي قولتي لبابا أي


-مقولتش حاجه 


كانت بتقول الجمله دي وهي بتبكي 


-والله ما قولتله حاجه ، أسأل حتي نوسه 


أتعصب هادي ومسك نوسه ورماها علي الأرض وبدأ يكسر فيها وبسمله بتصرخ بقوه 


-لا لا نوسه لا 


كانت بتبكي بشده وقعدت علي الأرض ومسكت شعر العروسه وهي بتصرخ و فجاءه ، الصوت بدأ يقف ، حاولت تصرخ بس مفيش صوت خارج منها ، دخلت بسمله في صدمه عصبيه فقدت فيها الصوت ، وهادي كان بـيـضربها بالحزام  وهي بتصرخ بس مفيش أي صوت خارج منها .


     **عوده**


حاولت تخبط بقوه علي الباب وهي بتقول


-يا هادي افتح والله مش هقول لماما خلاص 


الليل انتهي وبدأ النهار يظهر وفيه واحد كان بيتحرك في المقابر ، بدأ يسمع أنين خارج من المقبره 


-هما دفنوا واحد وطلع صاحي ولا أي 


بدأ يتحرك ناحية الباب وانصدم لما حاول يفتح الباب وكسر القفل ، بسمله كانت علي الأرض زي الجنين في بطن أمه وحاضنه شعر العروسه 


-أنتي 


الراجل اتحرك في خوف وبدأ يحركها بأيده ، بس هي كانت بتبكي وبتقول بخوف 


- يا هادي خرجني مش هقول لماما 


أخرج الرجل بسرعه التليفون من ملابسه واتصل علي زوجته


-ايوه يا هانم 


-خير يا چابر 


-لقيت بت في المقابر هنا عمرها يجي ١٤ سنه 


-نهار أسود عليك وعلي دماغك لتكون ماتت يا حزين 


چابر حرك بسمله لقاها بتبكي وبتكرر الجمله بخوف 


-لسه صاحيه يا هانم ، انا هجيبها معايا


-الله يخرب بيتك تجيب اي هي المشرحه ناقصه قُتلْه


قفل چابر التليفون وحاول يحمل بسمله وهي كانت بترتعد وبتكرر  جمله واحده 


-يا هادي أفتح مش هقول لماما 


چابر أخذ الطفله و رجع بيها البيت وكانت هانم زوجته في الأنتظار ، كانوا قاعدين في كوخ 


- جايب لي مصيبه وچاي بيها يا  چابر 


-مصيبه تاخدك يا حزينه 


هانم اتحركت ومسكت چابر من ملابسه بعد ما وضع بسمله علي الأرض 


-أنطق دي بنتك صح هتلاقيك أتجوزت عليا عرفي ، ندل وكلب وتعملها يا معفن


-بنت مين يا حزينه نزلي أيدك دي عماله تهلوث الظاهر كده أن أخوها هو اللي حطها في المقبره 


-حاطه تشيلك ، جايب لي مصيبه الله يخرب بيتك 


-أفهمي يا وليه


-أنت خليت فيها فهم هي بنتك انا عارفه ، انا هفضحك يا نسونجي وهقول للحريم علي اللي بتعمله فيهم


- واه واه ، يا مره افهمي البت دي هتنفعنا افهمي ، مش بنتي


-تنفعنا ف اي 


چابر اتحرك ووضع بسمله في جانب الكوخ وابتسم وقعد جنبها 


-نستخدمها في شغلنا 


هانم إبتسمت ، بس الابتسامه اتحولت لعصبيه مره تانيه 


-أفرض أهلها عرفوا مكانها 


-معتقدشي البت دماغها بينزف أهو وكمان بتهلوث وبتقول أن هي مش هتقول لأمها علي اللي بيعمله فيها أخوها 


-يعني اي 


-يعني هتخاف ترجع لأهلها نقوم احنا مشغلنها معانا


" يا تري اي الشغل اللي هيشغلوه لبسمله ؟…"


الي اللقاء في الفصل القادم


البارت 5_6_7_8 من هنا 




 

تعليقات

التنقل السريع