القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية احببتها ولكن البارت#الرابع_الخامس_السادس بقلم بيسو وليد في موسوعة القصص والروايات

#الرابع_الخامس_السادس احببتها ولكن 

روز بخوف:حاضر دقيقه ي خالتي


خبأت روز شريط البرشام سريعا وبخوف ورتبت المكان مثل ما كان وخبأت الحبتان بكف يدها وهي متوتره عدلت من هيئتها وشعرها سريعا وسمحت لها بالدخول


صفيه بابتسامه:ازيك ي بنتي عامله اي دلوقتي احسن


روز بابتسامه:اهه الحمد لله ي خالتي


ليل:الف سلامه عليكي ي روز


روز بخجل:الله يسلمك ي استاذ ليل


صفيه:تعالي نقعد تحت ف الجنينه شويه بدل م انتي حابسه نفسك كدا


روز:حاضر اسبقوني وانا جايه ورا حضرتك علي طول


صفيه بابتسامه:ماشي ي قمر متتأخريش...يلا ي ليل


ذهبت صفيه وليل الي الحديقه بينما تنفست روز براحه وهي تحمد الله ان لا احد راها 


روز:لازم اخد بالي اكتر من كدا عشان محدش يعرف حاجه 


اخذت روز البرشام وعدلت ملابسها وهبطت الي اسفل وتوجهت الي الحديقه مباشراً وجلست بجانب صفيه وغاده ولكن ليل لم يكن موجود معهم


روز باعجاب:الله الجنينه حلوه اوي


غاده:اهه فعلا انا بحب الجنينه دي اوي وفيها راحه رهيبه 


فجأه سمعت روز صوت كلب يقترب منهم نهضت سريعاً بخوف وقفزت فوق الكرسي


غاده بضحك:انتي بتخافي منهم


روز بخوف:ونبي ابعديه ي غاده انا عندي فوبيا منهم


الكلب اصبح شرس ويحاول ان يمسكها وصوته عالي اتي ليل ونادا عليه


ليل:بويكا تعالي 


ذهب الكلب اليه سريعاً وهو يلعب مع ليل وليل يضحك


ليل:بويكا كاتش


توجه بويكا الي غاده وركد ورأها وهي تركد بضحك اقتربت

غاده من روز وورأها الكلب اكملت غاده ركدها وتوقف الكلب عند روز التي خافت كثيرا وهو ينبح بشراسه


روز بخوف:ونبي معملت حاجه ابعد هش هش


غاده ظلت تضحك حتي ادمعت عيناها


غاده بضحك:هش اي ي روز هو فرخه دا مش بيتفاهم دا بيعض ع طول


روز بدموع:لا ونبي ابعدوه عني عشان خاطري 


صفيه:خده ي ليل عشان ميعملهاش حاجه بويكا ساعات بيغدر


ليل:بويكاااااا


لم يذهب بويكا اليه وظل ينبح بشراسه روز بدءت ان تسير ببطء شديد وهي خائفه كثيرا وتشعر بان قلبها سيقف من الخوف 

روز بكل تهور ركدت بأقصي سرعه وبويكا يركد ورأها وهي تصرخ بذعر وخوف ازدادت شراسه بويكا ويركد ورأهت كي يمسك بها ركدت روز باتجاه ليل واختبأت ورأه بذعر وبويكا امامه يحاول ان يمسك بها 


ليل:بس اهدي بقي...خلاص


ظل بويكا يحاول الامساك بها وهي تتمسك بليل بخوف شديد وهو كان سعيد بقربها منه بهذه الطريقه كان لا يريد ان يبتعد عنها ولكن الكلب اصبح اكثر شراسه استدعي ليل الحرس كي يأخذوه


ليل:هو مطعمش


الحارس:لا ي ليل بيه اخدو للدكتور 


ليل:لا لا رجعوا مكانه واقفل عليه كويس واتصل بالدكتور يجي يديه الحقنه وتاني مره ياخد الحقنه ف معادها عشان ميأذيش حد 


الحارس:امرك ي ليل بيه 


غاده بضحك:ااهه ياني مش قادره ايه الضحك دا انا عمري مضحكت كدا ف حياتي


ابتعدت روز عنه عندما ادركت الموقف وهي متوتره 


صفيه بعتاب:مش قولتلك خدوا عشان غدار اهو كان هيأذيها دلوقتي


ليل:مكنتش اعرف انه لسه متطعمش حصل خير


غاده بضحك:تعالي اقعدي لحسن انتي فاضلك شويه وتقعي من طولك 


اخذتها وجلسوا مره اخري وهي كل ثانيه تتطلع خلفها وبكل مكان بخوف


صفيه:اهدي ي روز خلاص حبسوه يحبيبتي


ليل:انتي بتخافي منهم


روز بخوف:اا اهه عندي فوبيا منهم 


غاده:ليه دول حلوين اوي


روز بدموع:لا مبحبهمش عشان اتعضيت منهم قبل كدا ومن ساعتها ونا مبحبهمش 


غاده:خلاص ي ليل متطلعهوش تاني لما روز تكون موجوده


ليل وهو ينظر ل روز:حاضر


قاطعهم دخول غيث نهض ليل وصافحه وجاء كي يصافح روز نظرت للارض فهم انها لا تسلم علي غرباء اخذتها غاده وذهبوا ولكن كانت غاده تتابعه حتي اختفوا 


بقصر الدهشان


سيلا:ماما انا ماشيه


كوثر:رايحه فين


سيلا بكذب:رايحه لواحده صحبتي اشوفها عشان تعبانه 


كوثر:طيب متتأخريش


سيلا:حاضر


خرجت سيلا وهي تأخذ انفاسها براحه ذهبت الي منزل خالتها وصعدت دقت علي الباب وانتظرت قليلا حتي فُتح الباب ودلفت وصافحت خالتها 


ام مازن باشتياق:اخيرا رجعتي كل دا غياب ي وحشه


سيلا بابتسامه:نعمل اي بقي ي خالتي شغل 


ام مازن:حمدلله علي سلامتك ي قلب خالتك تعالي اقعدي


سيلا:اومال مازن فين 


ام مازن:تحت بيجيب حاجه وطالع ارتاحي هجيبلك عصير واجيلك


ذهبت خالتها وبقيت سيلا شارده تفكر ف اختها الصغيره وكيف ستجدها تريد ان تعرف الحقيقه كامله 

قاطع شرودها دلوف مازن 


مازن بابتسامه:حمدلله علي سلامتك ي سووو


سيلا:الله يسلمك ي ميزو عامل اي


مازن:زي الفل 


ام مازن:انت جيت ي مازن


مازن:لا ي حاجه دا خيالي


سيلا بضحك:اتلم عشان متجيش تمسي عليك


مازن بابتسامه:لا خلاص عشان بيوجع


ام مازن:بتقول حاجه ي مازن 


مازن:بشكر فيكي ي غاليه


سيلا:انا محتاجه اتكلم معاك ف موضوع مهم


مازن بقلق:م موضوع اي


سيلا:روز


بمكان بعيد


_هنعمل اي ي بوص دا ناويلنا علي شر ومش راضي يرجع عن اللي ف دماغوا دا 


_سيبوا براحتوا هيرجع يندم تاني ويجي يبوس رجلي عشان ارحموا بس ساعتها هذلوا وهدمروا هو وكل اللي بيحبوه


بقصر ليل


ليل:ها ي غيث ايه الاخبار


غيث:بصراحه ي ليل احنا مكشوفين اوي


ليل بتعجب:ازاي؟؟؟قصدك اي يعني


غيث:هو عارف كل كلمه بنقولها وبتوصلوا بالحرف


ليل بجمود:قصدك ان في خاين هنا


غيث:بالظبط كدا


ليل بمكر:اممممم اوكي تعالي ورايا


غيث بتعجب:علي فين


ليل ببرود:تعالي عشان اقولك هنعمل اي وكمان اوريك مكان الورق


نهضوا وذهب ليل ومعه غيث الي المكتب بينما ليل يبتسم بخبث


غيث:في اي ي ليل


ليل بخفوت:سامحني علي اللي هعملوا


غيث:هتعمل اي؟؟؟


بمنزل ام مازن


سيلا:انت تعرف حاجه عن روز ي مازن


صمت مازن ولم يتحدث مما جعل سيلا تتأكد ب ان هناك شئ


سيلا:اتكلم ي مازن قول اللي تعرفوا 


ام مازن:متتكلم ي مازن في اي هي مش بتسألك رد عليها


مازن:عاوزه تعرفي اي


سيلا:كل حاجه حصلت وروز اختي فين


بقصر ليل وبالتحديد بغرفه روز


روز:ممكن اسألك سؤال


غاده:طبعا ي روز اسألي عادي


روز بحرج:هو انتي بتحبي الشاب اللي دخل دا 


غاده بتعجب:مين؟؟؟


روز:اللي دخل وسلم علي ليل وجه يسلم عليا ونا صديتوا 


غاده:اهه قصدك علي غيث....احم بس اشمعني سألتي السؤال دا


روز بحرج:اصل انا يعني لقيتك مركزه معاه اوي و وهو كمان 


غاده بابتسامه خفيفه:هكون بكذب عليكي لو قولتلك لا...هو لحد دلوقتي إعجاب مش اكتر بس مش عارفه هو صاحب ليل اخويا ومعاه ف الشغل وبيجي هنا وبيقعد كتير مع ليل ونا بشوفه صدفه


روز:محاولتيش مثلا تتكلمي قبل كدا وتقوليلوا


غاده:بصراحه حاولت مره بس ربنا نجاني ساعتها 


روز بتعجب:اشمعني يعني؟؟


غاده:اصل ساعتها ليل جه فجأه وحسيت انه سمعني او شك فيا


روز بابتسامه:امممم طيب ي ستي سيبي كل حاجه تيجي ف وقتها ونا هبقي اساعدك واهو اخد ثوابك وتدعيلي


غاده بمرح:شالله يخليكي ليا يختي 


روز بضحك:ويخليكي يختي


صفيه بابتسامه:انا شايفه انكوا خدتوا علي بعض بسرعه


غاده:دي عسل ولله ي ريتك كنتي اختي ولله


روز ابتسمت بحزن:شرف ليا ولله 


غاده:هو شرف ليا بردوا بس احنا مش هنخلص مدح ف بعض


ضحكت روز علي مرحها وصفيه كذلك 


صفيه:انتي طول م انتي قاعده مع غاده مش هتبطلي ضحك


روز:بجد لا دانتي تباتي معايا بقي


غاده:موافقه ي اوختشي وكمان الباب جنب الباب 


صفيه:الا قوليلي ي روز ي بنتي ايه حكايتك


روز بتهرب:ح حكايه اي ي خالتو م مفيش حاجه


صفيه:لا في بس انتي بتتهربي من السؤال


روز وجدت انها محاصره ولا تعرف ماذا تقول ومتوتره كثيرا كانت ستتحدث لكن قاطعها ذلك الصوت العالي بالاسفل وصوت صراخ وتكسير


صفيه بخضه:يلهوي في اي ليل فين...استر ي رب


غاده:انا نازله اشوف في اي


صفيه بتسرع:لا لا خليكي انتي عارفه ليل وايه اللي ممكن يعملوا


روز لم تعيرهم اي اهتمام وذهبت الي الخارج كي تري ماذا يحدث


صفيه:روز نزلت اجري الحقيها بسرعه ليكون في حاجه ويحصلها حاجه كفالله الشر


ركدت غاده الي الخارج وورأها صفيه وقفت غاده علي الدرج بجانب روز المصدومه ولا يصدقون ذلك المنظر الذي امامهم


غاده بصدمه:............

غاده بصدمه:ايدا؟؟؟


صفيه بخضه:يلهوي اي ي ليل اللي انت عاملوا ف صحبك دا


ليل بغضب:محدش ليه دعوه انا عارف اتصرف مع الاشكال دي ازاي


صفيه:اشكال اي ي ليل دا صاحب عمرك انت ازاي تبهدلوا بالمنظر دا انت اتجننت


ليل بغضب:انا هكون اتجننت فعلا لو لقيت واحده فيكوا لسه واقفه لحد دلوقتي علي فووووووووق


ارتعبوا من صراخه وصعدوا الي الاعلي بخوف ونادي ليل الحرس


ليل:حااااااااافظ


حافظ الحارس:امرك ي ليل بيه


ليل:تاخدوا الحيوان دا وترموه بره ومشوفش وشوا تاني ابدا فاااااهم


حافظ بصرامه:امرك ي ليل بيه


اخذ حافظ غيث ورموه بالخارج كما امره ليل نهض غيث بتعب وابتسامه خبيثه وهو ينظر خلفه

بالداخل ذهب ليل الي مكتبه وهو غاضب وظل بها لساعات طويله 


بمنزل ام مازن


سيلا بصدمه:اكيد لا....انت اكيد كدااااااب


مازن بندم:ولله غصب عني ي سيلا انا مش قصدي اعمل كدا ولله م كان ف نيتي كدا 


صفعته سيلا بقوه وهي لا تصدق ما سمعته ووالده مازن تقف مصدومه لا تعرف كيف تصدق هذه الكلمات 


ام مازن بعتاب:هانت عليك تعمل فيها كدا...هانت عليك ترميها وتعمل فيها كدا....ي شيخ دي بنت خالتك يعني من لحمك ودمك ازااااي تعمل كدا ازاي


سيلا بدموع:حسبي الله ونعم الوكيل فيك...انا مش مسمحاك لو اختي حصلها حاجه ي مازن واقسم بالله ي مازن وانا بحلف بالله ان م لقيت اختي وحصلها حاجه ليكون التمن حياتك ي مازن وانت عارفني كويس 


اخذت اغراضها وغادرت سريعا وهي لا تصدق ركبت سيارتها وظلت تبكي بحرقه وجدت هاتفها يرن 


سيلا ببكاء:الووو...ايوه ي تامر 


تامر بقلق:مالك انتي بتعيطي ولا اي


سيلا ببكاء:اختي ضاعت ومش لقياها


تامر:طيب ممكن تهدي عشان افهم اكتر


سيلا ببكاء:مش قادره اتكلم


تامر:طيب تعالي نتقابل ف كافيه ****


سيلا:تمم


بقصر الدهشان


كوثر:شوفي ي بت انتي مين اللي بيخبط انتي مش سامعه 


الخادمه بتأفف:حاضر ي مدام كوثر حاضر


ذهبت الخادمه وفتحت الباب وذهبت الي كوثر مره اخري


الخادمه:في واحده بتقول انها ام مازن وعاوزه تقابل حضرتك


كوثر:دخليها 


ذهبت الخادمه وبعد دقائق وجدت ام مازن تذهب اليها


ام مازن:ازيك ي كوثر هانم


كوثر:ازيك ي...ام مازن 


ام مازن:ايه اللي عملتيه ف البت دا انتي ازاي ترميها كدا 


كوثر:ولله بنتي ونا حُره فيها محدش ليه دعوه 


ام مازن:انتي فاكره انك هتعملي اللي علي مزاجك ومحدش هيوقفلك ولا اي


كوثر:بقولك اي لو جايه عشان تسمعيني كلمتين يبقي اتفضلي بره


ام مازن:بتطرديني ي كوثر؟؟؟علي اخر الزمن تطردي اختك؟؟


كوثر باللامبالاه:مش هتفرق كتير انا قولتهالك كلمه واظن سمعتيها


ام مازن:وبخصوص مازن ابني وانك مشغلاه عندك


كوثر:مش مشغلاه ولا حاجه قولتلوا خد ارميها واقتلها وهو نفذ وادتلوا الفلوس خلاص مش حوار


ام مازن بقوه:طيب احب اقولك ي كوثر ان البت عايشه ومازن مقتلهاش هو سابها لحال سبيلها ويا عالم جايز تكون عايشه عيشه احسن من العيشه معاكي وبتتعامل احسن معامله كمان وبنتك الكبيره عرفت بحاجه زي كدا ومازن اللي قالنا بنفسوا


كوثر:كدابه 


ام مازن:ولله حابه تصدقي صدقي مش  حابه خلاص انا حبيت اعرفك مش اكتر ولو لقيناها انا اللي هخبيها منك ومش هسمحلك انك تأذيها 


كوثر بغضب:امشي اطلعي بره امشيييي


ام مازن:همشي ي اختي همشي


ذهبت ام مازن وظلت كوثر بمكانها مصدومه لا تستطيع ان تصدق ما سمعته


كوثر بغضب:ماشي ي مازن حسابك معايا بعدين بتضحك عليا انا


بقصر ليل


غاده:انا مصدومه من اللي شوفتوا بجد...مش قادره اصدق


صفيه:مين سمعك صاحبوا وعلي اخر الزمن يبهدلوا بالمنظر دا انا مش عارفه ايه اللي بيحصل بجد مش عارفه انا من صدمتي مش قادره اتكلم


روز:مش ممكن يكون حصل حاجه خلتوا يضربوا


غاده:عمرها محصلت ي روز وليل مد ايدوا علي صاحبوا عمرها انا مش عارفه نفسي الاقي سبب معين يخليه يبهدلوا بالطريقه دي بس مش عارفه


صفيه:ربنا يستر ويعديها علي خير...انا رايحه اتكلم معاه 


غاده:لوحدك؟؟؟


صفيه:ايوه...خليكوا انتوا قاعدين هنا لحد م افهم ايه اللي حصل وبعد كدا اجي اقولكوا


اومأت غاده ب نعم وذهبت صفيه الي المكتب كي تفهم ما الذي حدث طرقت علي الباب وانتظرت حتي يسمح لها بالدخول


ليل:اتفضل


دلفت صفيه الي الداخل وجدت ليل يجلس شارد ذهبت وجلست بجانبه بهدوء


صفيه:ممكن افهم ايه اللي حصل دا 


ليل:لو سمحتي ي ماما انا مش قادر اتكلم دلوقتي


صفيه:اومال هتتكلم امتي....انا من حقي اعرف ايه اللي خلاك تبهدلوا بالمنظر دا


نهض ليل كي يطمئن ان لا احد يسمعهم وجلس مره اخري بجانب صفيه


ليل:هحكيلك بس الكلام دا ميطلعش قدام اي مخلوق ل غاده ولا حمزه ولا سامح حتي الخدم والحرس محدش يعرف الكلام دا غيرك ي امي


صفيه:قولي وسرك ف بير ي ابني


بالكافيه


تامر:ممكن تفهميني في اي وبراحه ومن غير عياط


سيلا:مازن رمي روز اختي ف الشارع وهي متخدره


تامر بذهول:بتهزري؟؟؟ازاي وليه 


سيلا بدموع:امي السبب...امي هي السبب ف اختفاء روز ي تامر


تامر:وضحي اكتر


سيلا:روز بتاخد علاج قلب عشان مريضه قلب ومحدش كان يعرف غيري محبتش ساعتها تعرف ماما عشان متتعبش وتزعل وطبعا انت عارف ان مازن بيحب روز ف دايما كان معاها...حد جه بوظ الدنيا وقال لماما ان روز بتاخد برشام وماما طبعا فهمت ان روز بتشرب وساعتها خلت حد من الخدم يغيروا عشان تثبت الجريمه علي روز وماما ساعتها عملت مسرحيه عشان تطلع روز وحشه قدام الناس وطبعا اتفقت مع مازن وهو كان مصدق فعلا...طبعا ماما استغلت غيابي وغربتي وعارفه ان روز ضعيفه ومش هتقدر تتكلم ولا تعمل حاجه عشان انا مش موجوده وبعد كدا اتضطرت تخدرها وتمشيها عشان سمعتها وانها سيده مجتمع وخلت مازن يرميها والله اعلم حصلها اي ولا عايشه ولا ميته نفسي الاقيها


تامر بصدمه:يلهوي...يعني سبب اختفاء اختك هي امك..انا مش مصدق جالها قلب تعمل كل دا ازاي


سيلا:انا مصدومه بجد وخايفه اوي عليها مش عارفه هي فين ولا حصلها اي خايفه عليها اوي ي تامر


تامر:لا ان شاء الله هتكون كويسه ومحصلهاش حاجه


سيلا:انا لازم اخد مازن واشوف رماها فين 


تامر:طيب وبعد كدا ايه اللي هيحصل


سيلا:ربنا يحلها من عندو بقي ي تامر انا هروح انهارده المكان اللي رماها فيه


تامر:طيب ونا هاجي معاكي عشان متبقيش لوحدك


سيلا:طيب يلا


بقصر ليل مساءاً


غاده:ايه ي ماما ليل قالك اي


صفيه:مرداش يقولي حاجه


غاده:يعني اي اكيد قالك


صفيه:مانتي عارفه ي غاده ان ليل اخوكي صعب انه يتكلم


غاده:طيب وبعدين


صفيه:سيبيه علي راحتوا 


روز:خلاص ي غاده هو اكيد هيجي ويتكلم متقلقيش


جاء ليل وجلس معهم وظلوا يتحدثون قليلا حتي عاد سامح وحمزه ووجدوا روز مازالت موجوده


سامح:اوف بقي الجو كتم اوي


حمزه:عندك حق ي سامح ولله مش ناويين نخلص بقي


ليل بحده:لم نفسك ي حمزه انت وسامح عشان ليلتكوا تعدي ع خير 


سامح:محدش وجهلك كلام ي ليل 


حمزه:بقولك اي ي ليل طلع نفسك من الحوار دا


ليل:بقولك اي يلا انت وهو فوقوا للي بتقولوه احسنلكوا انا علي اخري منك انت وهو


حمزه باستفزاز:معلش اعمل نفسك مش سامع حاجه 


ليل بنفاذ صبر:اللهم طولك ي روح 


صفيه:انتوا عاوزين تمسكوا ف بعض وخلاص في اي


روز بحزن:عن اذنكوا 


صعدت روز الي غرفتها وهي حزينه ودموعها تهبط ذهبت غاده ورأها ونظر ليل لهم بغضب وتوعد


بغرفه روز


غاده:انتي بتعملي اي ي روز


روز بدموع:زي م انتي شايفه كدا ي  غاده انا مليش مكان هنا 


غاده:انتي عبيطه ي روز بطلي واهدي انتي هتقعدي هنا 


روز ببكاء:لا ي غاده انا هروح اقعد ف الشارع اكرملي انا اتقل مني جامد اوي ي غاده وانا ساكته بس خلاص مش قادره اتحمل اهانه اكتر من كدا


غاده:انتي عبيطه ي روز بطلي انتي هتقعدي انا مستحيل اخليكي تمشي


روز ببكاء اشد:لو سمحتي ي غاده سبيني ع راحتي


غاده:طيب استني هنا دقيقه عشان خاطري استني


ذهبت غاده الي الاسفل مره اخري 


غاده:ماما روز مموته نفسها من العياط وعاوزه تمشي


صفيه:انا جايه وراكي دلوقتي اسبقيني


نظر لهم ليل بغضب شديد وصعدت صفيه الي الاعلي مع غاده 


صفيه:ايه ي روز يحبيبتي مالك


روز ببكاء:لو سمحتي ي خالتو خليني امشي من هنا 


صفيه:ليه بس يبنتي


روز ببكاء:انا اتهانت اوي هنا ي خالتو انا عاوزه امشي


صفيه بحنيه:لا انتي هتفضلي هنا ل عاش ولا كان اللي يهينك 


روز ببكاء:ونبي خليني امشي ي خالتو انا مش متحمله اقعد اكتر من كدا


ليل:ونا بقولك مش هتمشي من هنا

ليل:ونا بقولك مش هتمشي من هنا


صفيه:تعالي اتكلم معاها ي ليل مُصره انها تمشي ومش راضيه تسمع الكلام وعماله تعيط


غاده:انت لازم تتصرف مع اخواتك بجد زودوها اوي وكدا اوڤر


ليل:سيبيهم انا هتصرف معاهم بس مش دلوقتي...مفيش خروج من هنا وطالما انا قولت كلمه تتنفذ من غير نقاش 


خرج ليل وبقيت صفيه وغاده مع روز 


صفيه:سمعتي طالما قال كلمه يبقي تتنفذ ومحدش يعارض 


روز:ودا ليه بقي 


صفيه:عشان الكلمه هنا لما تتقال بتتنفذ ومن غير نقاش ولو مسمعتيش الكلام هتتعاقبي


روز:وايه هو العقاب


غاده:شوفتي بويكا


روز بخوف:اهه


غاده:بيسيبوا ودا بيكون العقاب ويفضل يجري وراكي بقي ويا تفلتي منه ي يمسكك


خافت روز عندما ذكرت لها ذلك الكلب الشرس وذهبت وجلست علي الفراش 


روز بحسم:خلاص مش همشي عشان متعاقبش


غاده بابتسامه:شاطره...ومتخافيش ليل هيتصرف مع اخواتي ومحدش هيضايقك تاني


روز:خلاص ماشي


غاده بمرح:يختي حلوه بتسمع الكلام


عند سيلا


ام مازن:ايوه ي بنتي


سيلا بجمود:ناديلي مازن ي خالتي


ام مازن:حاضر ي بنتي استني


ذهبت ام مازن واخبرت مازم ب ان سيلا تريده


مازن:نعم ي سيلا


سيلا بجمود:تعالي يلا عشان توديني للمكان اللي رميت اختي فيه


مازن:دلوقتي؟؟


سيلا بحده:اومال امتي يعني


مازن:تمم يلا بينا


ذهب مازن مع سيلا وتامر الذي كان ينتظرهم بالاسفل وتحركوا الي المكان الذي ترك مازن روز به 


بقصر ليل


ليل بحده:ولله العظيم وانتوا عارفين انا لما بحلف بعمل اي لو سمعت من حد فيكوا كلمه ملهاش اي تلاتين لازمه هيكون في كلام ومعامله تانيه خالص وانتوا لسه مجربتوش وشي التاني


سامح بضيق:انا مش عارف انت مهتم بيها اوي كدا ليه


حمزه:وبعدين هتضرب اخواتك يعني عشان واحده امك جيباها من الشارع


ليل بحده:الزم حدودك ي حمزه احسنلك...انا نبهت ومحدش ليه دعوه اعتبروها اختكوا زي م غاده اختنا ضيفه اي حاجه ووفروا كلامكوا الماسخ دا لنفسكوا مش عاوز كلمه ملهاش اي تلاتين لازمه تتقال 


حمزه بضيق:طيب حلو كدا


ليل:اتفضلوا يلا


ذهبا حمزه وسامح وقبل ان يخرجوا اوقفتهم تلك الكلمه التي صدمتهم 


ليل:تعتذرولها


سامح وحمزه:نعمممم


ليل بعدم اهتمام:زي م سمعتوا كدا ومن غير نقاش


سامح بغضب:انت اتجننت ي ليل عاوزنا نعتذر من البت دي


ليل بحده:احترم نفسك ي سامح عشان قربت اجيب اخري بجد وانا لو جبت اخري هتندم....بلاش تعاند معايا احسنلك وتعتذرولها زيها زي غاده....اللي متقبلهوش علي اختك متقبلهوش علي بنات الناس...اظن كلامي مفهوم...اتفضلوا يلا


خرجا حمزه وسامح وهما غاضبان من ليل بينما هم غافلين عن تلك الاعين التي تراقبهم 

دلفت صفيه وهي مبتسمه بعدما استمعت حديثهم من الخارج


صفيه برضا:العاقل الوحيد اللي فيهم 


ليل بابتسامه:تربيتك ي ست الكل


صفيه:من صغرك ونا بقول انك قوي وليك شخصيه محدش صدقني وادي النتيجه اهي 


ليل:هرجع واقولهالك تاني ان الفضل ليكي واني تربيتك


صفيه بمرح:اومال البلوتين التانيين دول مش زيك ليه تقولش رميتهم ف الشارع وبقوا متشردين


ليل بابتسامه:قصدك كانوا متدلعين ي امي


صفيه:هنقول اي ابوك فضل يدلع فيهم ويعملوا اللي هما عاوزينوا محدش يزعلهم وادي النتيجه زي الزفت ومحدش قادر عليهم


ليل:انا هظبطهملك متقلقيش انتي سيبهوملي 


صفيه:حاول تبعدهم عن الشله اللي متصاحبين عليهم دي ي ليل ي ابني دي شله بايظه وانا خايفه علي اخواتك


ليل:متقلقيش ي ست الكل انا هتعامل معاهم بطريقتي مش عاوزك تخافي شكلك نسيتي اني ظابط ومبحبش الحال المايل ي حاجة


صفيه بابتسامه:ربنا يخليك لينا ي ابني وميحرمناش منك ويسترها معاك 


ليل بابتسامه:اللهم امين ي ست الكل 


بغرفه غاده


كانت تجلس روز مع غاده يتحدثون حتي نظرت روز الي الساعه وتذكرت دوائها التي نسيته تماماً


روز:عن اذنك ي غاده


غاده بتعجب:رايحه فين م احنا قاعدين مع بعض 


روز بتوتر:انا..انا نسيت حاجه ف الاوضه هروح اجيبها واجي


غاده:ماشي هستناكي


ذهبت روز الي غرفتها سريعاً واغلقت الباب بإحكام وذهبت الي خذانتها سريعاً واخذت دوائها التي كانت تخبيه بالدرج

اخذته سريعاً قبل ان يأتي احد مثل المره الماضيه وخبأته مره اخري بمكانه وذهبت فتحت الباب مره اخري وذهبت الي غاده 


عند سيلا ومازن 


اوقفت سيلا السياره بذلك المكان المقطوع وهي حزينه علي اختها


سيلا:متأكد ان هو دا المكان


مازن:اهه ولله 


سيلا:طيب انزل


مازن:ليه 


سيلا:اخلص من غير كلام كتير


نزل مازن كما قالت له نظرت له من النافذه بجموده وقالت


سيلا:ابقي روح مشي ي ابن خالتي


تحركت سيلا بالسياره بينما ظل مازن واقفاً بمكانه بصدمه


تامر:ي جبروتك ي شيخه


سيلا:زي م رمي اختي انا كمان رميته عشان يتربي


تامر:طب وانتي رايحه علي فين كدا


سيلا:هخرج من المكان دا...شايف الطريق اللي هناك دا


تامر وهو ينظر امامه:ايوه ماله


سيلا:احتمال تكون روز كانت بتمشي من هنا لحد م طلعت ع الطريق دا ممكن الاقيها هناك دلوقتي


تامر:تصدقي عندك حق ممكن فعلا ان شاء الله تلاقيها


سيلا ب امل:ي رب ي تامر 


بقصر ليل


ليل:انا ماشي ي امي


صفيه:علي فين كدا


ليل:عندي شغل ضروري وطالبني


صفيه:طيب روح ربنا يوفقك ي ابني


ليل:السلام عليكم


صفيه:وعليكم السلام ورحمه الله...ربنا يحميك ي ابني ويوفقك


خرجت سيلا من ذلك المكان المقطوع علي الطريق وظلت تنظر حولها وكان المكان ليس سوي موقف للميكروباصات


تامر:دا موقف ميكروباصات


سيلا:تفتكر هلاقيها


تامر:اتمني...اركني وتعالي ننزل نسأل عليها


نزلوا من السياره وبدءت سيلا بالبحث عنها بكل مكان ف الموقف

ذهبت سيلا الي رجل كان يقف بجانب سيارته


سيلا:لو سمحت ي عمو


الرجل:اؤمريني ي بنتي


سيلا:مشفتش البنت دي هنا من يومين


الرجل وهو ينظر للصوره:لا ولله ي بنتي مشوفتهاش


سيلا:طيب شكرا


تامر:متيأسيش تعالي نسأل اللي هناك دا


سيلا:لو سمحت ي استاذ


الشاب:ايوه ي انسه


سيلا:مشوفتش البنت دي هنا من يومين


الشاب:لا ولله ي انسه مشوفتهاش


ظلت سيلا تسأل كل واحد فيهم حتي يأست 


تامر:طيب عندي فكره


سيلا:قول


تامر:أنا شايف ان الموقف كبير ومستحيل هنسأل كل دا ف احنا نعمل اعلان بمبلغ حلو واللي شافها يدلنا عليها


سيلا:عندك حق فكره حلوه 


ذهبوا ووضعوا اعلان ان راها احد يخبرهم وله مكافئه ماديه كبيره


الشاب:شوفت ي عم راضي


راضي صاحب الكشك:ايه ي ابني مين الناس دي


الشاب:قصدك ع الانسه والشاب اللي كان معاها دي جايه تدور علي اختها اللي ضايعه بتقول انها كانت هنا من يومين بس محدش شافها واخر م يأست حطت اعلان بمكافئه ماديه كبيره اوي ان اللي شافها يقولهم هي راحت فين 


راضي:والمكافئه دي كام


الشاب:ربع مليون


راضي:هما سابوا رقم تليفون 


الشاب بتعجب:ايوه بس ليه انت شوفتها


راضي:هات الرقم


الشاب:اهو بس انت شوفتها يعم راضي


راضي بتوتر:لا بس يعني عشان لو شوفتها


الشاب:ماشي ي راجل ي طيب عن اذنك


عادت سيلا مره أخري إلي المنزل وجدت والدتها تنتظرها تجاهلها سيلا وجاءت كي تصعد الي غرفتها أوقفتها كوثر


كوثر بحده:ايه مش شيفاني ولا اي شفافه أنا


سيلا:نعم ي ماما خير


كوثر بحده:كنتي فين


سيلا:.............


#يتبع

#احببتها_ولكن 6

رايكوا ي شباب....

بقلمي:بيسو وليد


البارت السابع والثامن من هنا

 

تعليقات

التنقل السريع