القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية دار الايتام البارت 27_28بقلم اميره اسامه في موسوعة القصص والروايات

دار الايتام 

بقلم اميره اسامه

الفصل  السابع والعشرون...

ليل.. روح و حكى كل حاجة لوالدته اللي اتصدمت بس كانت من غير ما ليل يأكدلها من الصور انه مش نوح اللي عمل كده...هي كانت مصدقه ان ابنها لا يمكن يعمل كده...كان

 صعبان عليها نور والحال اللي وصلتله بعد موت ابوها...والصدمات مش رحماها...ورحبت بفكرة جوازها وارتاح ليل ان محصلش منها اي اعتراض....

اما جاسر...فا عرف والده ووالدته باللي حصل. وكانت الصدمه اثرها عليهم هما كمان متقلش. عن صدمه الجميع.....

وجه الوقت اللي الكل مستعد فيه.  انه يروح.....ولسه نوح

مظهرش...

وقرر ليل... يكلمه اخيرا.....

ليل.....الووووووو..

نوح.....ايوه ياليل.

ليل...انت فين كل ده احنا المفروض طالعين عند نور.ولا مش ناوي تيجي.

نوح...انا واقف تحت البيت عندها...

ليل....تمام...احنا خارجين..الوقت هعدي اجيب المأذون وهنيجي على طول.

نوح...تمام...

ليل...سلام

نوح..سلام

سهام والدته...ايه ياليل فين نوح.

ليل...تحت البيت هناك

سهام...يعني هو كويس

ليل...ايوه يا امي متقلقيش

ادم...ليل.  خف على نوح شويه عشان خاطري

سهام...اه ياليل من فضلك الموقف ياحبيبي اللي هو فيه مش محتاج ضغط اكتر من كده.خصوصا اننا كلنا عارفين ان هو مظلوم يبقى ليه ندمره نفسيا اكتر مش كفايه اللي هو فيه.

ليل...حاضر يا امي..يلا بينا بقى عشان منتأخرش...

خرجو من الڤيلا ركب ادم عربيته. وركب ليل ومعاه والدته..

.......

سراج.والد جاسر....يلا يا جاسر هنتأخر..

جاسر...وهو بيخرج من اوضته...حاضر انا جاهز خلاص فين ماما.

منى ...وهي بتخرج من اوضتها...انا اهو ياحبيبي...مش كنتو رحتو انتو 

جاسر...ليه يا امي مينفعش طبعا.

منى...مش عايزه البنت تكون محرجه او حاسه ان في كذا عين عليها وتتوتر وتتضايق اكتر..

جاسر...مينفعش يا امي لازم نكون معاهم ولازم تكوني انتي كمان مع طنط سهام. انا معرفش لحد الوقت ايه موقفها من بعد ماليل قالها..

منى...سهام طيبه واكيد مش هتقبل باي حاجه غير الجواز اكيد هتتصدم بس عمرها ما هترفض مبدأ الجواز دي بنت يا ابني.

سراج...مش عارف ايه اللي بيحصلنا الفتره دي بس.

جاسر...خير ان شاء الله ياحبيبي كل حاجه هترجع زي الاول واحسن...وعيلة السيوفي هتفضل زي ماهي

سراج....يارب ياجاسر..

منى...يارب خير ان شاء الله

جاسر...طب يلا بقى بينا ادم كلمني قاللي انهم خرجو من الڤيلا هيعدو يجيبو المأذون.ويطلعو على هناك

سراج...طب يلا بينا عشان نوصل مع بعض.

........

عشق....يلا يا نور عشان خاطري قومي اجهزي الناس زمانهم جايين ياحبيبتي..

نور...بانهيار...مش هقوم ياعشق...مش هتجوزه لو ايه حصل

تمارا...ايه اللي جرالك يانور... مش ده نوح اللي بتحبيه اللي بتتمني تكوني معاه.

نور....كان زمان ياتمارا قبل ما اعرفه على حقيقته. قبل ما يموتني بالحيا..

زهره...نور ياحبيبتي مينفعش اللي بتعمليه ده الناس جايين خلاص وده احسن ليكي عشان اللي حصل في الجامعه ياستي لو مش عايزه تكملي بعد كده زي ماليل قالك ابقي سبيه بس الجواز الوقت في مصلحتك.

عشق...نور..انتي بتثقي فيا صح...وانتي عارفه اني اكيد عمري ماهتمنالك حاجه وحشه..والله يانور...نوح برئ. انتي مشوفتيهوش وهو بيتكلم والله يانور هو مظلوم زيك 

نور...بدموع.  الكلام مفيش اسهل منه ياعشق...ومش كلمتين اللي يخلوني اصدقه...انتي مش حاسه باللي فيا ياعشق...انا حاسه ان في حد مخرج قلبي وبيقطع فيه.  انا قلبي واجعني اوي ياعشق..

خدتها عشق في حضنها وهي بتعيط معاها..

تمارا...طب عشان خاطري بس يانور قومي البسي اي حاجه هما هيخلصو ويمشو وبس حقك يرجع اعملي اللي يريحك بعد كده بس يبقى حقك رجع وتقدري ترفعي راسك وتحطي صباعك في عين اي حد يكلمك...

نور...ارفع راسي ازاي..وحق ايه اللي هيرجع...طب اللي نوح خده هيرجع ازاي...

عشق...طب عشان خاطري بس.. قومي البسي يلا... واهدي كده شويه. انتي هيجرالك حاجه من العياط ده انتي مبطلتيش عياط حبيبتي بقالك يومين..

نور...ياريت يجرالي حاجه واموت وارتاح... 

عشق...بعد الشر متقوليش كده تاني..

نور...الموت مش شر ياعشق...الموت راحه للي زيي. اوي.  عالاقل تبقى جت رحمه من عند ربنا انا فكرت اموت نفسي واخلص بس حتى دي انا اضعف كتير من اني اعملها...

تمارا...وتموتي كافره يانور.

عشق...متقوليش كده يانور.  ربنا ليه حكمه فاللي حصل ده احنا لسه منعرفهاش..ربنا مش ظالم يانور...ربنا بيعمل لكل واحد فينا اللي في مصلحته يمكن اللي انتي فيه ده صعب اوي...ومفيش حد يستحمله...بس اكيد مع الوقت هتعرفي ان ربنا كان ليه حكمه تانيه..

زهره...يلا يابنات نسبها تجهز على بال مايجو......

عشق...يلا يانور.. احنا هنخرج وانتي حبيبتي يلا اجهزي..

خرجو البنات وسابوها فالاوضه تجهز....

..............

اما عند نوح... فا كان اعد في العربيه... حزن الدنيا على ملامحه...قافل شبابيك العربيه..مرجع راسه لورا...بيشرب سجاير لدرجه العربيه مش باينه من الدخان...من كتر السجاير

 اللي شربها...من ساعة ما خرج من الشركه وهو بيلف في الشوارع كلها...راح بيت نور في خان الخليلي راح المدرسه وقف فالمكان اللي كان بيقفلها فيه...راح تحت البيت اللي نور.

 كانت فيه وفضل واقف تحت يبص على الشقه اللي فيها نور او حركه ولا لا.وفالاخر لما ملقاش اي حد قرر يطلع يخبط. طلع ادام الشقه والغضب كان عاميه..فضل يخبط بغضب..لحد ما باب الشقه اللي فيها الست فتحت..

الست...مين  في ايه ليه بتخبط كده...لف نوح وعلى وشه معالم التعب والحزن....

الست...ابه ده مش انت الشاب اللي جيت امبارح  مع اللي اداني الكارت.....

نوح...بحزن ايوه انا.

الست...انتو سألتو على هاني وقولتلكم انه مش بيجي كتير..ولو جه هبلغكم..

نوح...سند دماغه على الحيطه وغمض عنيه بقلة حيلة وتعب

الست...انت كويس يا ابني...قوللي لو ممكن اساعدك في حاجه.

نوح.....انا كويس يا امي..

الست...طيب تعالى يا ابني اتفضل جوه شويه ارتاح شكلك تعبان...وقوللي في ايه وعايز هاني ليه يمكن اقدر اساعدك.

دخل معاها نوح. من غير اي اعتراض وكأن الست دي كانت طوق نجاه ليه. ومصدق لقاها عشان يتكلم لانه كان محتاج يتكلم جدا ويرتاح من الوجع اللي حاسس بيه...

الست...تعالى يا ابني اتفضل. اعد

نوح...اعد.على الكنبه.  شكرا.

الست...تشرب ايه

نوح...لا شكرا ولا حاجة.

الست...لا طبعا لازم تشرب...

نوح...ممكن طيب كوبايه مايه.

الست...حالا...وغابت خمس دقايق ورجعت لقت نوح حاطط ايديه الاتنين على وشه..

الست.....انا عملتلك بقى كبايه لمون تهديك شويه

نوح.....شكرا يا امي ملهوش لزوم تعبتك.

الست...تعبك راحه يا ابني...قوللي بقى ايه حكايتك وعايز هاني ليه... لو مش عايز براحتك بس انا حاسه ان في حاجه كبيره بخصوص هاني ده اصله ميجيش وراه خير وصراحه انت شكلك ابن ناس ومش شبهه.

نوح...اشمعنى..

الست...يعني اصل بيأعد بالمده مبيجيش ويوم مايجي يكون معاه بنات وشباب ولحد الصبح صوت ضحكهم بيبقى طالع... وازايز خمره مرميه بشوفها لما يخرج الباسكت قبل ما

 يمشي...وللاسف مفيش في البيت كله غيري انا اغلب سكان العماره. مش هنا اللي مسافر واللي واخد شقه بره...مفيش غيري ساكن هنا وهو يعني حتى لو حابه ابلغ مينفعش لاني

 لوحدي.  انا جوزي متوفي ومعنديش غير ولد واحد متجوز ومسافر بره ...المهم هتقولي ايه حكايتك ولا مش عايز تحكي

نوح....بالعكس... انا محتاج احكي جدا حاسس اني لو متكلمتش هيجرالي حاجه.

الست...بحنان...بعد الشر عنك با ابني متقولش كده ربنا بحميك لشبابك. طب انت عارف انا حبيتك زي ما تكون ابني وقلبي اتفتحلك انا في العادي عمري ما بدخل اي حد عندي لان زي ما انت شايف كده انا لوحدي. بس الشهاده لله انا ارتحتلك..

نوح...ربنا يخليكي يا امي...انا هحكيلك حكايتي عشان حقيقي محتاج حد يسمعني لان كل اللي حواليا مدونيش الحق اني ادافع حتى عن نفسي...

الست...بطيبة...قول يا ابني. انا سمعاك.

نوح..... مبدأيا كده يا امي انا معرفش مين هاني ده ولا عمري شوفته..

الست...ازاي امال انت بتيجي تخبط على شقته دي ليه..

نوح...لاني عايز اعرف هو يعرفني منين او مين اللي وراه...انا هحكيلك...وابتدا نوح يحكي كل حاجه للست دي بالتفصيل...من البدايه لحد اللحظه اللي هو اعد معاها فيها...

نوح....بس يا امي دي كل حكايتي.  ودي كل مشكلتي مع اللي اسمه هاني ده اللي انا ولا اعرفه ولا عمري شوفته.  واللي لحد الوقت معرفش ليه عمل كده...

الست...بصدمه..لا إله إلا الله هو في حد بالشر ده...ايه اللي احنا فيه ده ياربي...معقول في ناس كده...قلبي معاك يا ابني اللي انت فيه ده محدش يستحمله  والبنت الغلبانه دي ايه ذنبها بس...انا من اول ما شوفتك انت والشاب اللي معاك وانا

 حاسه ان في حاجه بس عمري ما تخيلت يكون الموضوع كده...بص انا هقولك حاجه لما جيتو امبارح..واديتوني الكارت صراحه مكنتش هتصل عشان ميحصليش مشكله وانت شايف انا ست كبيره قولت يمكن تعرفوه وفي بينكم مشكله نصب

 عليكم عمل اي حاجه ولو اني كنت شاكه ان انتو تعرفوه لاأنتو شكله ولا هو شكلكم... وخفت قولت بلاش اتدخل في حاجه بس بعد اللي قولتهولي ده انا مش هتخلى عنك يا ابني

 وهساعدك وطول الوقت هفضل اراقب شقته واي وقت هحس بحركه في الشقه هبلغك متقلقش... خصوصا ان شباك المطبخ بتاعي ادام مطبخه وبشوف النور بتاعه لما يتفتح...

نوح....ياريت ياأمي تبقي عملتي فيا جميل عمري ما هنسهولك ابدا.

الست...اطمن...هساعدك...ومش عشانك انت بس عشان البنت اللي دمرها دي... ياريت يا ابني متسبهاش ومتزعلش من الكلمتين اللي قالتهم وقت غضب... اللي هي فيه ده مفيش حد يقدر يستحمله دي مصيبه. كبيره وحملها تقيل... الواحده مننا.

 لما بتحب يا ابني عمرها ما بتكره بسهوله.  يمكن على اد ما هي الوقت تعبانه وكرهاك زي ما بتقول بينها وبين نفسها مبتتمناش حد يطبطب عليها غيرك الوقت.واكيد مع الوقت هتعرف انك برئ....

نوح...انا مش زعلان منها يا امي انا بعمل كل ده عشانها يمكن مش هاممني ان صورتي تكون احسن عندها اكتر مانا عايز ارجعلها حقها..من اللي عمل فيها كده...

الست...هترجعلها حقها وتثبت برائتك. والدنيا هتتحسن بينكم ان شاء الله.  واوعى تزعل من الابتلاء اللي انت فيه ده...يمكن تكون مقصر في حق ربنا يا ابني ومحتاجك تفوق وترجعله فا حطك في الابتلاء ده عشان تلجأله...صلي وادعي كتير...ربنا مفيش احن منه علينا..

نوح...ونعم بالله عندك حق...انا اسف طولت عليكي بس كنت محتاج اتكلم اوي...وحقيقي ارتحت جدا لما اتكلمت معاكي.

الست....ربنا يريح قلبك يارب.. وينور بصيرتك وينصرك على اي ظلم اتعرضتله الفتره دي.

نوح....يااااه اهو انا مش محتاج غير الدعوتين دول.

الست...متقلقش انا هفضل مراقبه الشقه بس اديني رقمك بقى.

نوح...حاضر... اتفضلي ده الكارت بتاعى

الست...طب ينفع تسجلهولي عالموبايل عشان لو جه مفضلش ادور عالكارت  واتصل بيك على طول..

نوح..حاضر يا امي...مسك نوح الموبايل وكتب اسمه.  ورن على نفسه انا سجلتهولك يا امي وكتبتلك اسمي انا اسمي نوح...ورنيت عليا اسجل اسم حضرتك بايه...

الست...عاشت الاسامي يا ابني... سجله... باسم حاجه فاطمه

نوح...ماشي يا امي تؤمريني بحاجه

الست...سلامتك يا ابني نورت..واي وقت تكون محتاج تتكلم تعلالي على طول انا زي مانت شايف لوحدي عالاقل يكون حد بيسأل عليا

نوح...انا عيني ليكي يا امي...بعد اذنك

الست...اتفضل با ابني..

نزل نوح من عند الحاجه فاطمه

فضل يلف كتير وفي الاخر راح وقف تحت البيت عند نور لحد المعاد اللي ليل حدده..كان حاسس بوجع.  اول مره يحسه كان صعبان عليه نور والحال اللي وصلتله...كان زعلان انها شكت

 ان هو اللي عمل فيها كده... كلمتها لي

دار الايتام 

الفصل الثامن والعشرون...

ليل....الكلام ده بالحرف مش عايز حد فيكم ينسى منه اي كلمه مفهوووم.

الكل ..تمام..

ليل... وعشان نتمم الخطوة دي في خطوه قبلها لازم تتم..

بص الكل بترقب لليل...

ليل.... نور.....

بصتله نور. بترقب من اللي هيقوله..

ليل...تقومي تحضري هدومك عشان هتيجي معانا على الڤيلا الوقت..

نور....وقفت بصدمه..وهي باصه لليل... وثواني من الصمت وكأنه الهدوء الذي يسبق العاصفه...

شنطة ايه..اللي احضرها...انت تقصد ان انا اجي معاكم طب ازاي 

ليل... لازم يحصل كده يانور..

نور...بانهيار متقولش لازم مفيش حاجه اسمها لازم وكملت وهي بتشاور على نوح انا استحاله اعد في مكان واحد مع البني ادم اللي دمرني....

ازاي عايز بعد كل اللي حصل بكل سهوله كده يجمعني بيه مكان واحد...بعد اللي حصل انا بقيت اخاف منه ازاي اطمن وانا معاه في مكان واحد..

وكأن جملتها قسمت قلب نوح اتنين..غمض عنيه بوجع

ليل....اهدي يانور...لازم تيجي مينفعش تكوني في مكان وهو في مكان عشان الكلام اللي قولناه كله ادام الناس يبقى صح..

سهام...نور حبيبتي...ليل بيتكلم صح مفيش حل غير كده.

كل ده حاصل تحت انظار نوح اللي اعد يهز رجله بعصبية شديدة وبيضغط بأيديه الاتنين على بعض...وساكت تماما...

سراج....نور...اسمعي الكلام من فضلك وصدقيني اليومين الجايين كل حاجه هتكون احسن بس دي خطوة لازم تتعمل قبل خطوة الجامعة..

نور...تقدر تقوللي ايه اللي هيكون احسن اليومين الجايين...هرجع الجامعة هعلن جوازي الناس هتبطل كلام عليا الفضيحة اللي اتفضحتها هتتنسي.  طب وبعدين.  فين اهم حاجه راحت تقدر تقولي هترجع احسن ازاي..

عشق...وهي بتقرب منها نور حبيبتي اسمعي الكلام مفيش حل غير اللي ليل قال عليه متخافيش يانور..

نور....بيأس...انا مش خايفه مبقاش في حاجة اخاف عليها...ابويا وراح مني قلبي واداس عليه سمعتي وبقت فالارض... مفيش حاجه تخوفني خلاص...

ليل.....صدقيني يانور من اللحظه دي مفيش حاجة هتمسك تاني.ابدا... وكل حاجة هرجعها زي الاول... بس من فضلك اسمعي كلامي وخليكي واثقه فيا... وياريت تقومي يلا تحضري هدومك عشان تيجي معانا...

نور....بس انا مش عايزة اسيبب اخواتي...مش هقدر ابعد عنهم.

تمارا...احنا هنبقى نجيلك يانور...طب بعد اذنكم..

سهام...طبعا انتو تنوروني إن شاءلله تيجو كل يوم وكل ساعة.

زهره....خلاص اهو يانور هنجيلك ومش هنسيبك..والله..

ليل....بصي يانور اعتبري نفسك هتأعدي معانا فترة مؤقتة لحد ما كل حاجة تتصلح...وبعد كده لو حابه ترجعي محدش هيقدر يمنعك. ماشي.

هزت... نور راسها بقلة حيله....

عشق... طيب يلا بقى يانور نحضر شنطتك بسرعه  ومدتلها ايدها

مسكت نور ايد عشق ومشيت معاها ومن جواها دوامه ووجع ماسك قلبها وكأنها بتنزف حاسه انها في كابوس وفكرة انها تروح مع نوح في بيته مخوفاها

 ايدها متلجه وشها اصفر ...ضربات قلبها بتتصارع....حاسه بهبوط بقالها يومين مكالتش اي حاجة ...شكلها بقى هزيل جدا.

خدت كام خطوة بطيئه في ايد عشق...ووقفت مره واحدة

عشق...يلا يانور وقفتي ليه..

نور....بضعف وصوت يكاد يكون  مسموع....عشق..الحقيني...وسقطت من ايد عشق..

عشق...بصرخه...نوووووور.

اتفزع الجميع....وكان اولهم نوح اللي جري بسرعة البرق...عليها..

نوح....نوووور نووور... وشالها.  من الارض...وراح بيها على اوضتها.

ليل....ادم...اطلب الدكتور بسرعه...

سهام...ابعدو عنها طيب شويه عشان النفس.

منى والدة...جاسر...هاتو اي برفيوم بسرعه...

عشق...ببكاء. نور... نور نور والنبي فوقي..

تمارا..جابت البرفيوم  وبتشممها.نور....نور اصحي بقى والنبي.

وابتدو البنات يعيطو... جامد...

ليل... مش عايز عياط...هتبقى كويسه.  

ادم...الدكتور جاي 

عدى الوقت وهما في انتظار الدكتور...وفي محاولاتهم المستمره انهم يفوقوها....ولكن دون جدوي...مكنتش بتفوق...

مر...الوقت واخيرا اتصل الامن. بليل...وبلغه ان في دكتور تحت...

ليل....طلعه حالا

الامن...تمام ياباشا..

فتح جاسر الباب....واقل من دقيقه كان الاسنسير بيقف في الدور استقبله جاسر ودخله. على طول...

الدكتور....مساء الخير...

ليل...اتفضل يادكتور..

ليل...يلا ياجماعه نستنى بره.. عشق... خليكي مع الدكتور...

عشق...حاضر...

خرجو كلهم وفضلت عشق..ونوح واقف جمب نور....

ليل...يلا...

نوح....انا واقف مع مراتي...

بصله ليل بغضب...

جاسر... حاول يلحق الوضع بسرعه...يلا ياليل. تعالى سيبه معاهم..

خرج ليل وهو غاضب. من نوح...وقفل وراه....

ابتدا الدكتور يكشف عليها...

وواقف نوح...الحزن والقلق مسيطرين على ملامحه..

عشق... بصوت واطي... هتبقى كويسه..

نوح...بالم يارب ياعشق

اخيرا خلص الدكتور كشف

نوح...خير يادكتور...

الدكتور...ضغطها واطي جدا...عندها انهيار عصبي حاد...

نوح...طيب محتاجه مستشفى.

الدكتور....لو حابين مفيش مشكله...بس ممكن تفضل من غير مستشفى بردو بس هي محتاجه تبعد عن اي توتر.

نوح...طب هي ليه مفاقتش..

الدكتور...هديها حقنه الوقت هتفوقها هي نبضها كويس الحمد لله... بس واضح انها مش بتاكل كويس جسمها بارد جدا وده معناه ان العقل بيبعت إشاره بأن الجسم محتاج غذا. كويس جدا... وهكتبلك علاج لازم تاخده بانتظام...دوا يظبط الضغط

 في الاول هيتاخد مرتين في اليوم وبعد كده مره واحده لمدة اسبوع وبعدها عند اللزوم هكتبلها على محلول جلوكوز يتاخد واحدة الوقت وبعدها بساعتين واحده وبعد كده واحده كل اربع ساعات يعني تاخد اربعه..

لانها مش هتقدر تاكل الوقت خالص..وبعد ما تخلصهم ابتدو معاها بعصاير ولبن...وبعدها بشوربه. حاجات بسيطه وبعد كده هتقدر تاكل عادي...ودي حبوب مهدئه تتاخد عند اللزوم لو حسيتو انها تعبت مش قادره تنام في ارق.. في عصبيه يعني

 عند اللزوم...وطبعا رقمي معاكم لو حصل اي حاجه في اي وقت كلمني فورا...ولو الحاله متحسنتش بعد ما تفوق هنضطر ندخلها مستشفى عشان تفضل تحت الملاحظه..

نوح...تمام يادكتور...

الدكتور...انا الوقت هديها حقنه تفوقها... ومعلش محتاج محلول الوقت وكانولا لو حد يجيبهم بسرعه عشان اركبهالها...وبعد كده الموضوع سهل لما تخلص هتقفلوها لحد معاد التانيه .وبتتركب عادي زي ما اتفكت.

عشق...متقلقش يادكتور انا هعرف...

الدكتور...طيب تمام جدا...ولو حصل والكانولا اتسدت تقدري تسحبي بالسرنجه من المحلول وتسلكي بيها الكانولا وتركبيها.

عشق...تمام يادكتور... متقلقش انا عارفه. واقدر كمان اركبلها الكانولا.تقدر حضرتك تديها الحقنه وانا اركبلها الكانولا عادي..

الدكتور...متأكده..

نوح....انسه عشق... بتدرس طب وفاهمه كويس.

الدكتور...طيب كويس جدا وطبعا عرفتي الدوا يتاخد ازاي وبردو لو في اي حاجه ممكن تكلميني.

عشق....تمام شكرا يادكتور....

وبعد ما اداها الحقنه....دقايق بسيطه... وابتدت نور... ترمش بعينها كتير...وتفتح عينها ببطئ وتقفلها...

الدكتور....هي اسمها ايه 

عشق...نور...

الدكتور....انسه نور...سمعاني....

نور...بتفتح عنيها وتغمضها...

الدكتور...مسك ايدها....لو سمعاني كويس ومش قادره تتكلمي اضغطي على ايدي....

ضغطت..نور بضعف شديد على ايديه.

الدكتور....تمام الحمد لله هي كده فاقت وبخير. المهم بقى الوقت المحلول يتركبلها على طول...

نوح....حالا يادكتور

الدكتور...طيب استأذن انا بقى...وهطمن علبها بعدين بس لو في اي حاجه كلموني..

عشق...تمام يادكتور....

خرج..الدكتور ومعاه نوح.....وفضلت عشق جمب نور...

طمنهم الدكتور وعاد نفس الكلام اللي قاله لنوح وعشق...واستأذن 

نوح...ادم.  من فضلك عايز العلاج ده بسرعه.

ادم...خد منه الروشته حالا...

نزل...ادم بسرعه مع الدكتور. يجيب العلاج..

دخلوا البنات... وسهام ومنى يطمنو عليها.

فضل...ليل. بره... وجاسر ونوح... وسراج 

ولع... نوح...سيجاره ووقف بعيد يشربها...

جاسر....ليل... خف شويه 

ليل...مش شايف عمايله.

جاسر...انا شايف انه معملش حاجه حقه ياليل خصوصا ان احنا عارفين انه معملهاش..بتعاند معاه ليه بقى.

سراج...جاسر..عنده حق يا ليل..اهدى عليه شويه خصوصا الوقت يا اخي الموقف مش محتاج توتر اكتر من كده.

.............    

سهام....نور..ياحبيبتي انتي كويسه..

غمضت نور .عينها بتعب وهزت دماغها براحه.

منى...سلامتك يا حبيبتي...متقلقوش يابنات هتبقى بخير وازمه وهتعدي والله 

زهره.....يارب 

منى...وانتي ياتمارا بطلي عياط بقى اهي كويسه الحمد لله وهتبقى زي الفل.

تمارا...يارب ياطنط...

سهام....تعالو نسيبها ترتاح شويه لحد ما ادم يجيب العلاج.

منى....يلا يلا يابنات. تعالو سيبوها تنام شويه ده احسن ليها

خرجو.  من الاوضه مع بعض... غطتها عشق.. وسابتها مغمضه عينها... فكروها نايمه...

واول ما خرجو...نزلت دمعه من عينها بحسره والم....

سراج....خير عاملة ايه نور.

منى....نايمه...سبناها ترتاح شويه لحد ما ادم يجيب العلاج...

سراج...ان شاء الله هتبقى كويسه هي بس عشان انفعلت جامد مع قلة اكلها بأمر الله هتكون كويسه...

منى....هي كده مش هينفع تقريبا تيجي معاكم الڤيلا ياليل...

ليل....لا اللي قولته هيتعمل نور هتيجي. معانا..

عشق...بس دي تعبانه ياليل. والمفروض تركب محاليل 

ليل...لا هتيجي ياعشق انهرده...وهجبلها ممرضه تأعد معاها.

سهام...خليها ياليل عشان متتعبش حالتها متسوءش

تمارا...ايوه احسن لما تلاقي نفسها لوحدها تتعب اكتر

ليل....لا لازم نور تيجي خلاص

عشق...طب عالاقل تخليها لحد بكره بليل...

ليل......بعصبيه.انا قولت مش هينفع خلاص  في ايه بتجادلو كتير ليه...لازم نتحرك في خطواتنا بسرعه.

نوح..اخيرا خرج من صمته واتكلم بعصبيه....هو في ايه ياليل..هو ايه اللي مش هينفع مش هينفع انت مش شايف شكلها عامل ازاي...

ليل....وهو مش باصصله انا قولت كلمتي...وخلصنا اللي حصل ده لازم يتلم ويخلص في اسرع وقت....هنستنى ادم يطلع بالمحلول... عشق هتعلقلها واحد وبعد  ما يخلص هناخدها ونمشي والباقي هنعمله في البيت وهجبلها ممرضه تأعد بيها...خلص الكلاااام

سكت...الجميع من طريقة ليل المرعبه..

نوح....فضل باصصله بغضب  تمام ياليل.  اللي تشوفه انا هفضل معاك للاخر بس من بعد ماأثبت ادامكم وادامك انت بالاخص ان مش انا اللي عملت كده هيبقى فيها كلام تاني

 ياخويا.  ولحد بقى مايجي الوقت ده انا ملزوم بمراتي ياليل مش محتاج ممرضه ولا محتاج حد يأعد بيها.  نور مراتي وتخصني واظن مش هتتحكم في مراتي ياليل....

وسابه... ودخل لنور يشوفها...

وقف...ليل بغضب. 

سراج...ليل اظن كفايه كده في ايه هتقف انت واخوك قصاد بعض...احنا بنقول نحل مش نعقد اللي بيحصل ده غلط.  ولو متعاملتوش بعقل كلنا هنخسر بعض واحد ورا التاني...وبعدين انا مبقتش فاهمك انت واثق فيه ولا شاكك فيه...

سهام...ليل.  ارجوك كفايه انا مش هستحمل اشوفك انت واخوك واقفين قصاد بعض انا كده هقع منكم 

منى...اهدي ياسهام 

سهام...اهدى ايه... بس انتي مش شايفه المصايب اللي بتحصل انا تعبت ليل بقى يشك فالكل مبيديش لاي حد فرصه يدافع عن نفسه كل الناس عنده بقو وحشين.. كلهم خاينين بيشك في اي حاجه بس المرادي مش هسمحلك ياليل تشك

 في اخوك مش هسمحلك تشك ومن غير ماتتأكد مش هسمحلك تظلم من غير ما تتأكد... مالك جبت القساوه دي كلها منين...انت مكنتش كده بس واضح ان اللي حصلك زمان من ريما خلاك بقيت بالشكل ده..

ليل.....بص لعشق...اللي كانت مش مستوعبه اللي بيحصل لحد ما اتنطق اسم ريما...😳

ليل... بغضب اعماه....اميييييييي...

سكتت...سهام وهي بتبصله بوجع...

تمالك ليل اعصابه....ارجوكي كفايه...ارجوكي بلاش السيره دي...

جاسر......ليل اهدى.... وكمل... بطريقة.. تلطف الجو...ايه ياسوسو مالك بس ياقمر.. مفيش حاجه خلاص... ليل معذور بردو الموضوع مش بسيط...بس خلينا متفقين اننا مش هنسيب اللي عمل كده بقى ونفضل نتخانق احنا مع بعض ولا ايه...

سراج....فعلا اللي بيحصل ده مش وقته خالص...

جاسر...نصلي بقى كده عل النبي..

الكل عليه الصلاه والسلام...

ليل....بيمرر ايده على وشه بعصبيه وبيحاول يهدي نفسه.  وقرب من امه..حقك عليا ياامي لو اتعصبت.و.بعد الشر عليكي يا امي متقوليش كده ارجوكي..

سهام...بحنيه....انا اسفه يا ليل حقك عليا..

باسها ليل من راسها...ولا يهمك يا امي...

سهام...عشان خاطري خف على اخوك لو انا غاليه عندك ممكن..

ليل...حاضر يا امي...

جاسر....تعالو بقى اعدو كده ياجماعه شويه واهدو كده....

اعدو الجميع...ولكن فضلت عشق... واقفه في مكانها بعيد...وسرحانه...

ليل....واقف يراقبها من بعيد...ويراقب ملامحها....

............ دخل نوح...لنور... اعد جمبها عل الكرسي... مسك ايدها.....وهي نايمه...

حضن ايدها بايده....وقربها من شفايفه باسها من ايدها بوسه طويله....

نوح....وحشتيني يانور... مش قادر اشوفك كده مش قادر احس انك عامله كده بسببي.  صدقيني يانور.  مش انا اللي عملت كده مش انا اللي أئذيكي يانور...ازاي أئذيكي وانتي روحي....صدقيني يانور..اللي عمل فيكي كده انا مش هسيبه

يتبع 





تعليقات

التنقل السريع