رواية جديدة
#بارت 1💔
صحيت من نومي بدور عليه ملقتهوش
ريان... ريان.
لقيت ورقه علي الطربيزه
" ازيك يا حلوه اكيد مستغربه بس احب اقولك ان دا كان امتع شهر وكنت احسن من البنات التانين حقيقي استمتعت بيكي واه الشقه الي انت فيها دلوقتي بقت بتاعتك كدا خدتي حق الليالي الي قضيتها معاكي وسبتلك مبلغ كويس تعيشي بيه بس مش هتعرفي تعيشي وراسك مرفوعه زي اول مره شوفتك فيها والمفروض اني مدفعش حاجه اصلا بس عشان تعرفي اد ايه انا كريم وانا مطلقتكيش ومش هطلق واسيبك ولا منك متجوزه ولا منك مطلقه وروحي لاهلك الي باعوكي ليا بمجرد مشافوا الفلوس بس ايه انفع ممثل مش كدا بس الي عايز اقوله انك اثرتي فيا وبس باي باي يا قطه.
من صدمتي مقدرتش اعمل اي حاجه واقفه زي مانا واما استوعبت جريت علي التليفون بتصل عليه
؛ هذا الرقم غير موجود بالخدمة
مسح خطه اتصل مره اتنين تلاته الخط مش موجود
مبقتش قدره اخد نفسي وقعدت علي السرير وسبت لنفس العنان لدموعي
من تلت شهور
في فرح حد من الناس الكبار
قاعده بعيد عن الناس لمحت حد طول الوقت باصصلي نظره مش كويسه نظراته وترتني لحد ما لقيته جاي عليا
_ انت هنا مع مين يا قمر.
# وانت مالك خليك في حالك يا كابتن.
_ مانت حالي يا جميل.
بقولك ووطي عليا وهمسلي في ودني بكلام احرجت منه جامد ووشي احمر.
_ ها ايه رأيك عرض جامد وهعيش طول حياتك ملكه
رفعت ايدي وهنزل بيها علي وشه مسكني جامد من ايدي حسيت انها هتنكسر
قال بعصبيه _ اوعي في يوم تفكري ان ايدك دي تتمد عليا معاش ولا كان الي يمد ايه علي ريان الفهد فاهمه.
اديته برجلي في بطنه اتألم.
# لولا ان احنا في فرح كنت عرفتك مقامك يا....ريان باشا بسخريه.
واخليك تفكر مليون مره قبل ما تبصلي عشان عيونك دول ميطلعوش في ايدي وسبته ومشيت
اما هو فبصلها بتوعد ونظره تانيه هو مقدرش يفسرها
امي كانت شغاله في البيت الي كان فيه الفرح.
# ماما انا همشي انا.
" ماشي يا ليل خلي بالك من نفسك.
وانا مروحه لاقيته بردو واقف وساند علي عربيته كانت فخمه جامد وحاطة ايده في جيوبه وبصاصلي بردو.
مشيت من قدامه فمسك ايدي وزعق وانا استغربته
ريان.. ايه حضرتك هتمشي لوحدك في الشارع دا الي مفيش فيه سريخ ابن يومين ولا انت عاجبك نظرات الشباب ليكي.
# لاخر مره بقولك ملكش دعوه وخليك في حالك وبعدين بتاع ايه تمسك ايدي كنت حلالي مكنتش ولا هتكون وانا محدش يقدر يبصلي نظره مش ولا بد لاني ماشيه باحترامي مش مبينه حته من جسمي ووسع بقي لو سمحت.
مشيت وقلبي مقبوض وحاسه ان في حاجه هتحصل.
دخلت البيت لاقيت ابويا قاعد وبيشرب ومستني الفلوس
" الاب كان بيشرب وعاطل ومستني مراته تجيبله المصروف "
بسكر.. امال فين امك مجتش معاكي ليه وفين الفلوس.
سبته ودخلت وقمت علي صراخهم الاتنين كالعاده
الاب.. مانت مش عارفه تجيبيلي حتته العيل الي نفسي فيه وجبتيلي بلوه وموديكي تشتغلي عند ناس اكابر وفي الآخر مفيش فلوس
الام.. انت معندكش دم قابل علي نفسك ان مراتك تشتغل في البيوت يا ناقص وانت قاعد عاطل مهو لو كان معايا راجل مكنش عمل فيا دا كله
مكملتش الكلام وكان ضربها بالقلم اتخبطت في سن الطرابيزه جريت عليها احوشه عنها كان ناوي يكمل ضرب
# بالله عليك كفايه الحقها والنبي بتموت امي بتنزف وانت واقف بتتفرج
اتصلت بالاسعاف جم شالوها
واقفه برا ومستنيه الدكتور
# ها ماما مالها هتقوم صح هي كويسه
_.......
# حضرتك ساكت ليه.
_...والله احنا عملنا الي علينا ولحقنا النزيف بس.. كله مقدر ومكتوب.
# يا دكتور بالله متقلقني
_ بصي يبنتي امك كان عندها القلب ونتيجه الضربه قلبها بما انه ضعيف فمستحملش انه يضخ كميه من الدم كبيره ولولا انك جبتيها في ال‘قت المناسب كان لقدر الله ماتت
هي دخلت في غيبوبه مش عارفين هتفوق امته سنه سنتين العلم عند الله.
سابني ومشي واقف ومصدومه بالي حصل
# انا امي لو حصلها حاجه هنسي انك ابويا ومهيكفيني فيك مؤبد
قالي بكل برود.. كتب كتابك بكرا ومشي
صدمات ورا صدمات
# بس انا مش موافقه.
" وانا مأخدتش رأيك.
# انت ايه يا اخي الي بيجري في دمك ايه انا مش موافقه ومش هوافق والي عندك اعمله
" المأذون برا انجزي
# انت انت بتعمل ايه هنا.
ريان.. ايه هو الوالد مقالكيش اني انا العريس
ليل.. دا من عاشر المستحيلات اني اتجوز واجد زيك.
ريان.. مش يلا بقي يحج اصل انا مستعجل.
ليل.. انتو ايه مبتحسوش انا امي في غيبوبه مكملتش يومين حرام عليكو بقي
ريان.. قولتلك الي بعوزه باخده.
ليل.. دا بعينك والي في دماغك مش هيحصل
الاب.. ريان باشا انت موافقتك مني انا وانا بقول ننجز عشان المأذون مستعجل.
قول ورايا زوجتك ابنتي علي سنه الله ورسوله.........
موافق يا عريس.
_ بصلها بخبث.. موافق
امضي هنا يبني.
موافقه يا عروسه.
# لا يا شبخ وانا مغصوبه علي الجوازه دي مش كدا تبقي باطل وحرام.
انا اسف مقدرش اوافق علي شي يخالف الشريعه.
ابوها شدها من ايديه لجوا.
صفعه وقعتها علي الارض انت عايزه تقصري رقبتي انت تخرجي تقولي موافقه والا ويمين الله اقعدك جنب امك ولا اقولك اريح امك خالص من المستفيات واهو ربنا ارحم
ليل بدموع.. حاضر بس متجيش ناحياتها
ريان دخل عليهم.
... انت قبضت فلوسك متمدش ايدك عليها تاني انت فاهم والا والله اتجوزها من غير متشوف ولا مليم وابيتك في الشارع وانت عارف كويس انا اقدر اعمل ايه انت فاااهم بصوت عالي.
قومها من علي الارض ومسحلها دموعها بايده وهي اتراجعت عنه.
# انا.. انا لسه مبقتش حلالك.... شهقه مينفعش تلمسني.
ابتسم عليها وهو مستغرب نفسه
"شكلها كان حلو بعيونها المحمره وخدودها "
ها العروسه موافقه.
# ......... مو.. تنهيده.. موافقه.
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكها في خير.
ها اكمل ولالأ رأيكم يهمني❤️
لو لقيت تفاعل كتير بعشر تعليقات ولايك هنزل بارت كمان
تعليقات
إرسال تعليق