القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية وش النحس البارت السابع والثامن بقلم زينب الجزائرية في موسوعة القصص والروايات


وش النحس 7_8


بسمة   : حاضر يا مدام  ... 

المرأة:  قوليلي يا مدام صبااح 

بسمة  : كنت عايزة اسال حضرتك عن مواعيد الشغل يعني حيبتدي امتى و كمان حاخرج الساعة كام بس علشان والدي يكون عنده علم 

صباح:  لو عايزة تقدري تبتدي من دلوقتي حتبقي تيجي الساعة سبعة الصبح و تطلعي الساعة ستة لمسا..... كدة كويس 

بسمة  :  ايوا كويس المهم انه الشغل ميكونش لوقت متاخر  

صباح: يا فاطمة.....يا فاطمة 

جاءت فاطمة  امرأة  في خمسينات  وهي مشرفة الخدم في المنزل 

فاطمة: ايوا يا ست هانم اتفضلي 

صباح: من النهاردة بسمة شغالة هنا  جربيها والشغل لي تنفع فيه خليها تعمله 

بسمة هو لا ماخذة يعني ممكن اسال عن الاجر 

صباح بابتسامة: ماتخافيش مش حنختلف و مش حتكوني غير راضية 

بسمة بابتسامة شكرا يا مدام صباح

فاطمة: تعالي معايا المطبخ يا بسمة 

اتجهت بسمة و فاطمةالى المطبخ لتعرف نوع عملها،  بينما جلست صباح على اريكة تحتسي فنجانا من القهوة ممسكة في يدها مجلة فنية تتصفحها...لتتفاجأ ببنتها تعانقها من الخلف و تقبلها  

سلمى: صباح الخير يا ماما 

صباح بابتسامة:قولي  مساء النور يا قلبي الساعة واحدة الضهر ايه لي نيمك لغاية دلوقتي مش عوايدك

سلمى: لا بس الشغل هالكني مباارح تعبت جدااا 

صباح: مش جا الوقت تغيري شغلك 

سلمى: لا طبعاااا انا بحبه جدااا و بستمتع بييه و خلاص يا ماما ما تبتديش الاسطوانة لي دايما بسمعها  

صباح: اتمنى ما تندميش......على فكرة في شغالة جات هنا نهاردة جديدة  عايزة معلومات عليها 

سلمى: ليه بدر منها حاجة مش عاجباكي 

صباح: لا طبعا هي داخلة دلوقتي حالا بس لازم اعرف مين بيشتغل عندي علشان مش عايزة مشاكل 

سلمى: حاااضر اوامر تانية 

صباح: لا سلامتك يا حبيبتي

سلمى: على فكرة المسا حروح مع جاسر المستشفى حاطمن على اسر 

صباح ماشي سليميلي عليه..... و حبقى ازوره مع باباكي بكرى 


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في الطبخ  كانت بسمة  تجيب على عدة اسالة تطرحها فاطمة  و في الاخير احضرت الاخيرة سلة من الخضر المتنوعة  و وضعتها على الطاولة 

فاطمة: الخضر اهيي عايزاكي تعميليلي شربة خضار 

بسمة: حاضر 

فاطمة: تعرفي تعميليها صح 

بسمة ايوا طبعا كنت فاكرة الموضوع كبير يعني 

فاطمة بابتسامة: انا لسة بجربك و دا الاختبار الاول لو ما نفعتيش في الطبخ ننقلك لتنظيف 

بسمة: لا حاعرف اعملها اطبخ احسن ما نظف 

فاطمة يلا شدي حيلك بقاا 

في هذه الاثناء رن هاتف بسمة لتجيب 

بسمة: الوو 

الشيخ ايوا بنتي انتي فين 

بسمة انا في الشغل في البيت لي قال عليه منصور 

الشيخ: خلاص شغلوكي بالسرعة دي  طب و حتخلصي الساعةكام 

بسمة بابتسامة: ماتخافش هما قالو  اني حادخل الساعة7 و اخلص الساعة 6 و في ساعات راحة  زي ما قالت فاطمة الشيخ طيب كويس جداا...كنت عايزك تيجي علشان نشوف البيت الراجل جاي مخصوص علشان ياجره النهاردة وبعدين حيسافر المحافظة مرة التانية  

بسمة بخجل: هو انا لسة النهاردةاول يوم شغل حتبقى كسفة لو طلبت اخرج و انا لسة داخلة...لو مافيهاش عذاب يا  شيخ ممكن تروح  انت و طنط رقية تشوفو

البيت لو عاجبك اتفاهم انت  مع راجل وخلاص.

الشيخ: حاضر ولا يهمك بس عايز اعرف السعر لي تقدري تاجري بيه علشان اعرف اتكلم مع الراجل 

بسمة: هي قالت اننا مش حنختلف و مش حكون غير راضية يعني على حسب كلامها حيكون المبلغ كويس يعني فاطمة: هو مبدئيا حيكون 900جنيه و كل ماكان شغلك كويس حتزود عليه.... الناس دي كريمة اويي 

بسمة بابتسامة: فاطمة المشرفة بتقول مبدئا حيكون 900جنيه..

قاطعها الشيخ سمعتها احسن برده على كدة حاتفق معاه على 300جنيه ايه رايك 

بسمة: ايلي تشوفه احسن اعمله 

الشيخ: على بركة الله يلا ربنا يكون في عونك سلام عليكم

بسمة: وعليكم السلام و رحمة الله 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

كان جاسر  مستلقي  على سريره دلفت الى غرفته عمته نورة 

نورة: ممكن ادخل 

جاسر اتفضلي يا عمتو  ازيك

نورة الحمدلله  بصراحة زهقت و انا قاعدة لوحدي قلت اجي افضفض معاك شوية 

جاسر تعالي هنا انتي زهقتي مننا ولا سي رامز وحشك 

نورة بابتسامة: بصراحة رامز وحشني جداا و كمان بيتي وحشني لولا خالد اصر علي اجي هنا علشان رامزمسافر مكنتش جيت 

جاسر بغمزة وابتسامة : يا عيني على الحب  

نورة يتضحك علي يا عم النحنوح و انت نسيت نفسك ولا اييه و الست سلمى لي اواخدة عقلك 

جاسر: مين سلمى 

نورة بغمزة: مممم دلوقتي مبقتش تعرف سلمى.....سلمى لي اخدا عقلك و قلبك 

جاسر: ايييدا هو باين كدا  فعلاا 

نورة: تصدق انك واقع لشوشتك.......مادام بتحبها كدا ماتقدمتلهاش لحد دلوقتي  لييه 

جاسر انا كنت ح اتقدملها بس موضوع اسر و عمي و البنت لي اسمها بسمة غيرو مخططاتي كلها 

نورة: ربنا يقوم اسر بالسلامة..........انت عرفت اننه التحليل طلع سلبي 

جاسر ايوا عرفت 

نورة: بجد كنت بتمنى انها تكون بنته علشان خالد يفرح شوية بس نعمل اييه الحمدلله  

جاسر: بصراحة  كدا البنت باين عليها طيبة  تعاطفت معاها جداا خصوصا بعد ما شفت معاملة جدها معاها في الشفى 

نورة: هو انتو شفتوها في المشفى 

جاسر ايوا لما رحنا عند.اسر لمشفى كانت جدتها توفت فنفس المشفى و جدها باين عليه مش طايقها علشان ضربها جاامد و طردها قدام الناس تصدقي 

نورة: ايييدا هو لسة في رجالة كداا.....يا عيني علييبها حتكون راحت فين حبة عيني لا اب ولا ام يطبطبو عليها 

جاسر: انا لحقتها اتكلمت معاها شوية و كانت واثقة جداا انها بنت عمي حتى اني اترجيتها تيجي معايا البيت بس ما رضيتش 

نورة: اه طبعا ما انتم كمان زودتوها معاها اول مرة جات هنا علشان كدا خافت لو تعاملتو معاها كويس كان ممكن تطمن و تيجي....بس تعرف احسن انها ما جاتش لو جات و بعدين طلع التحليل سلبي حتكون حالتها اسوء 


جاسر: تصدقي انها باتت في مسجد 

نورة و قد وصلت الى ما تريد معرفته: ايييدا بجد 

جاسراه والله دي نقطة تنحسب ليها مكنتش اتوقع ابداا انها تروح مسجد لو بنت غيرها الله لعليم كانت حتروح فين 

نورة: بقولك هو انت لحقتها بالعربية ولا كانت بتتمشى......يعني كان معاها فلوس تاخد تاكس ولا كانت بتتمشى لما راحت المسجد 


جاسر: لا كانت بتتمشى اصلا الجامع بعيد عن المشفى تيجي ربع ساعة مشي 

نورة بحزن:  يا حبيبتي  ... ربنا يلاقيها بناس خير ينفعوها في محنتها 

جاسر: يا رب 

نورة: بقولك ايييه انجز يا عم و اخطب اعملنا حفلة كبيييرة ننسى فيها المصايب لي نزلت فوق دماغنا دي 

جاسر حاااضر  من عني  ادعي بس يقوم اسر بخير و احنا نعمل احلى حفلة 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


اتجه الشيخ الى عنوان الضابط ليتفاهم على احار الشقة 

الضابط:  الشقة اهي كاملة من مجاميعه زي ماانت  شايف 

الشيخ الشقة بسم الله ماشاءالله حلوة جداا بس يا ترى طالب فيها كااام اجار 

الضابط:  انا والله مش حيهني كام قد ما يكون فيها حد يهتمي بيها و بنظافتها كل يوم  مش طالب اقل من 500جنيه و انت شايف انها بتسوى اكتر بس راعيتك علشان انت شيخ مسجدو الراجل لي كلمني موصيني عليك 

الشيخ: مش كانه 500جنييه كتيير 

الضابط مش كتير عليها  يا عمي  والله وانت شايف بنفسك شقة جميلة و فمنطقة هادية مش حتلاقي زيها بسهولة 

الشيخ طب عن اذنك حاكلم حد في تيليفون و رد علييك 

الضابط خد راحتك 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اتصل الشيخ ببسمة؟

بسمة ايوا يا با هااا عملت اييه

الشيخ: بيقول 500جنيه  دي غالية اويي عليكي نتي حتكسبي 900جنيه حتاكلي  منيين 400جنيه مش حتكفيكي لاخر الشهربقولك ندور على شقة تانية احسن 

بسمة: طيب ممكن تسمعني.....

الشيخ:  سامعك 

بسمة  : وافق  .... علشان لازم  تسافر انت و ماامارقية لعمر ماتنساش انك لازم توقف جمبه و انا  حبقى في البيت دا و حدور على بيت غيره لغاية اما لاقي و اذا كان على الاكل فانا بقعد طول ليوم في الشغل و في اكل ببلاش هنا هي جات على العشا يعني و وبعدين فاطمة النشرفة قالت اذا كان شغلي كويس  حيزودو الاجر  وانا حشتغل كويس جدااا ماتخافش عليا قوله اننا موافقين 

الشيخ: متاكدة 

بسمة: متاكدة وافق و لا يهمك متفكرش كتيير الرزق على الله مش حنموت من الجوع و بعدبنن حتبقى مؤقتا لغاية اما الاقي بيت ارخص من كدا 

الشيخ  حااضر حوافق بس امااانة لو احتاجتي اي حاجة انا مش زي ابوكي وبس انا حبقى اب ليكيي فعلاا

دمعت عيتي بسمة: والله مش عارفة اقولك اييه والله انت احسن اب في الدنيا

الشيخ بلاش عياااط يا بنت يلا انا حكلم الراجل و ارجع اكلمك ماشي 

بسمة حااضر يا با 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

الشيخ: موافق حاجره 

الضابط مبروك علييك يا شيخ حسن 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دخلت سلمى الى المطبخ تشتم رائحة الاكل 

سلمى: مممممم يا عيني يا عينيي.....في ريحة اكل بتشهييي 

فاطمة معاكي حق دي ريحة شربة الخضار لي عملتها بسمة

سلمى: باين عليكي  شاطرة  يا بسمة..

لمحتها تمسح دموعها 

سلمى: هو نتي بتعيطي يا بسمة 

بسمة و هي تمسح دموعها: لا بس البصل حرق عيني 

سلمى البصل برده.....كنتي بتكلمي ميين 

فاطمة: كانت بتكلم ابوها 

بسمة اه فعلا  بصراحة علشان هما مسافرين و حفضل لوحدي و كدا 

سلمى: مسافرين فين برا البلد يعني 

بسمة بارتباك: لا مسافرين محافظةتانية علشان اخويا عمر تعبان و عايزين يطمنو علييه 

سلمى ربنا يقومه بالسلامة يا رب...يلا امسحي دموعك و حطيلي طبق من الشربة لي انتي عملاها علشان جعااانة موووت 

بسمة حاضر من عيني 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد ان تحدثت نورة مع جاسر اتصلت بخالد 

خالد:...ها عرفتي انهي مسجد 

نورة: بالصراحة كل اعرفته انه المسجد قريب من المشفى لي فيها اسر و بيبعد تيجي ربع ساعة مشي  

خالد: يعني هو دا لي عرفتيه،البلد كلها مسااجد حاعرفه منين انا 

نورة والله دا لي قدرت اعمله علشان مايشكش 

خالد: طب حاولي مرة تانية....

نورة:.مش هينفع كدا.... و انت عارف اني مش من النوع لي بسال كتيير  كدا حيشك في 

خالد بحزن: طب انا  حاعمل اييه حاعرف هي فين زاي 

نورة:اسال في المساجد لي في المنطقة و لي يكونو قربين من المشفى  عن بنت باتت في مسجد

خالد:  ماشي حسال و شووف

 نورة و بقى طمني حصل معاك اييه......استنى بقولك ...هو انت بجد بدور علييه و معاك رقمها ماتتصل بيها يا اخي 

 ‏خالد: مش حينفع..... بصراحة سمعتها كلام جارح و عارف انها مش حترد عليا  

 ‏نورة: طول عمرك متسرع  ..

 ‏خالد: اعمل اييه يعني اتجننت وانا بسمع الدكتور بيقول انه النتيجة سلبية 

 ‏نورة: معلش ان شاء الله تطلع ايجابية المرة دي و يكون التحليل مزور فعلاا

 ‏خالد: والله لو طلع ايجابي لادفن الدكتور و لي طلب  منه انه يزوره ف قبر وااحد 

 ‏

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انهت بسمة عملها و خرجت متجهة الى بيت الشيخ حسن لتلمح منصور يقف امام الفيلا يتجه نحوها 

منصور: هااا الشغل كان كويس عاجبك 

بسمة باستغراب: نعم 

منصور احم يعني كنت جايز من هنا لمحتك قلت اسال عنك 

بسمة الحمدلله........الى قولي يا اخ منصور

منصور ايوا.

بسمة: ....هو اختك لي بتشتغل هنا اسمها اييه 

منصور بارتباااك: كككان اسمها عيشة بس هي خلااص مبقتش تشتغل خرجت بقالها كتيير بس لسة عندها صحوبية  من هنا قالولها على الشغل اذا تعرف حد و كدا احم.....

بسمة اه طيب.....طب عن اذنك انا لازم اروح تاخرت 

منصور ماشي… ابقي سلميلي على اخ حسن 

بسمة يوصل 

كانت هناك عيوون تراقب حديثهما من النافذة 

سلمى: حاسة اني شايفة الراجل دا قبل كدا بس فييييين يا سلمى فيييين...............و بعدين بسمة بتكلمو ف اييه........و انا مالي يمكن يكون ابوها حاي ياخدها  بس انا متاكدة اني شايفاااه  

اخذت هاتفها و التقطت صورا لهما اثناء حديثهما معاا 

سلمى: متاكدة اني شايفاه و ح اعرف هو مين اكيد 


.......يتبع 

ترى مين منصور و عايز ايييه من بسمة و سلمى حتكون تعرفه منين؟؟ 

 عايزة اعرف توقعاتكم عن البارت الجاي في الكمنتاات 


 ملاااااحظة.....(بالنسبة لايجار الشقة و اجرها في الشغل انا مش بفهم في لفلوس المصرية علشان كدا   سالت  مصريين قالو انه كدا يكون اجار الشقة في مصر و الاجر كمان  ....)




وش النحس 8


في صباح يوم جديد  استيقظ الشيخ حسن و زوجته استعدادا لسفرهم   

رقية:  قومي يا حبيبتي حتتاخري على شغلك 

بسمة  بنعاس:  حاضر  خمس دقايق بس 

رقية وهو نتي مش بتشبعي نوم بقولك قومي  يا بسمة حتتاخري 

 اعتدلت بسمة في جلستها : ممكن اكلمك شوية 

 ‏رقية: اتفضلي يا حبيبتي  عايزة حاجة 

 ‏بسمة لا  مش عايزةحاجة والله...... بس كنت عايزة قولك انه بقالي يومين كل ما روح الشغل او ببقى راجعة منه بلاقي منصور جمب لفيلا و كل مرة يكلمني  و يسالني اذا كان الشغل عاجبني ولا لا و اذا كنت مرتاحة ف شغلي.....و بصراحة كدااا  هو بقا بيضايقني جداا

 ‏رقية: نعم......من امتى الكلام دا 

بسمة: ‏من يوم ما ابتديت في الشغل يعني هما يومين بس.... بس انا قلت لازم تعرفي علشان انتو مسافرين وكدا 

رقية بصي يا حبيبتي..... منصور خلفته كلها بنات و طول عمره بيحلم يجيله صبي يحمل اسمه  و مراته خلاص كبرت على الخلفة.... يمكن هو عايز يتجوز علشان كدا بينطلك كل مرة 

بسمة   :  نعممم...... انا اتجوز منصور  

رقية بقول يمكن  يمممكن 

بسمة  لا طبعاااا استحالا اوافق 

رقية بضحك:  يعني هو اتقدملك علشان ترفضي..... بس انا حقول  لبوكي حسن يعرف ماله و ينبه مايتعرضلكيش بعد كداا 

بسمة: ايوا ارجوكي 

رقية:حاضر  و يلا قومي بقا والله بفكر اول ماتسكني لوحدك حتفوقي ازاي 

بسمة بضحك: في اختراع اسمه منبه 

رقية: دا انا مش راضية تصحيلي حتصحي من المنبه 

ارتدت بسمة ثيابها و اتجهت الى عملها بينما اتجه الشيخ حسن وزوجته الى منزل ابنهم  عمر 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في فيلا سلمى 

سلمى: صباح الخير يا فطوووم ازيك 

فاطمة الحمدلله   تعالي افطري 

سلمى: لا حتاخر.؟........هي بسمة لسة ماجاتش 

فاطمة قفلت معاها دلوقتي و هي لسة في طريق 

سلمى بقولك اييه  ياطنط  فاطمة هي اسمها الكامل اييه 

فاطمة: والله ما اعرف هي مدام صباح ما خدتش منها هويتها 

سلمى: لا ماخدتش  ......تعرفي الراجل لي بيستناها برى كل مرة دا 

فاطمة لا مش عارفة بس هي كل مرة بتكلم ابوها علشان يطمن عليها يمكن يكون ابوها  تحبي اسالهالك 

سلمى: لا اوعى مش عايزاها تعرف عن الحوار لي حصل دلوقتي ماشي 

فاطمة: حاضر 

سلمى يلا بااي انا حروح الشغل اتخرت جدااا 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـاتجهت سلمى الى عملها   و دخلت الى مكتبها  ليدخل بعدها احد الاشخاص 

الشخص  : صباح الخير يا حضرة الرائد سلمى 

سلمى: ايييدا الرائد حمزة بشحمه ولحمه مشرفني  يا صباااح الانوار 

الضابط ازيك يا سلمى 

سلمى الحمدلله وانت عامل اييه 

الضابط الحمدلله 

سلمى سمعت انك انتقلت على محافظة ثانية علشان قائمة الارهابيين الجديدة 

الضابط حمزة: ايوا كانت فكرة جهنمية لما بعتنا عنصر من عندنا يدخل وسطييهم جاب اسماءهم مضبوطة 

سلمى ايوا صح  انتو قبضتو على واحد منهم اعترف ولا لسة 

 

الضابط لا لسة بس مصيره يعترف 

سلمى: ايه الملف لي ف ايدك 

الضابط دا ملف  قائمة الارهابيين  جيت ااجر شقتي و بعدين ارجع و جبت الملف معايا انتي عارفة اني مش بارتاح غير لما اخلص شغلي كامل 

سلمى ممكن اطلع عليه بعد اذنك 

الضابط حمزة : اه طبعا اتفضلي 

اخذت سلمى تقلب في تلك الاوراق لتتوقف عند صورة احدالاشخاص مصدومة 

سلمى هو الراجل دا ارهابي معاهم 

حمزة: ايوا مدام صورته هناك يبقى ارهابي و بعدين احنا بعتنالكم صورهم هو نتي ماشفتيهمش 

سلمى:  الشخص دا انا اعرفه 

حمزة: نعم تعرفييه ازااي 

سلمى: هو بيكون والد بنت شغالة عندنا استنى اتاكد 

اخرجت هاتفها وفتحت الصورة التي التقطتها لمنصور و بسمة 

سلمى والله هو 

حمزة: ايدا بجد....اسماء بناته كلها متسجلة عندك انهي وحدة بشتغل عندكم 

اخذت تقرا في ذلك الملف لكن لم تجد اسم بسمة 

سلمى هي قالت انه اسمها بسمة.....دي بتكذب علينا مافيش وحدة من بناته بالاسم دا 

حمزة  طب اهدي بس 

سلمى: اهدى ازاااي هما وصلو عندي لبيت اكيد عايزين ينتقمو مننا علشان عرفناهم  عايزين يفطرو بينا قبل مانتعشى بييهم انا لاازم ادخلها السجن قبل ما تعمل حاجة 

كانت تهم بالمغادرة لو لا ان اوقفها حمزة

احمزة: اسكتي و من غير كلمة.......احنا من امتى بنعمل كدا من غير تحقيق  كدا حيخدو بالهم منك ويكون انتقامهم اعظم اقعدي و فكري كويس حنعمل اييه 

سلمى انا  خايفة انا قاعدة هنا و مش عارفة  بيتي حيحصل فييه اييه 

حمزة: هي كام سنة 

سلمى مش عارفة 

حمزة: طيب  : ست كبيرة ولا صغيرة 

سلمى لا بتكون في لعشرينات بس مش عارفة بالضبط 

حمزة: كويس جدااااا.......يبقى لازم تصاحبيها 

سلمى نعمم يا خوياا 

حمزة: لااازم يا سلمى تهدي و تفكري بعقلك انتي لو صاحبتيها حتطمنلك شوية و تقدري تعرفي منها حجات كتيرة 

سلمى خاضر  و اييه كمان

حمزة: لحد دلوقتي و كفاية لغاية ما نفكر حنعمل اييه انا حسافر دلوقتي وحبقى اتصل عليكي واعرف الجديد و ماتنسييش تجمعي معلومات عنها 

سلمى حاضر  حاعرف عنها كل حاجة و حقولك و بعدين حكلم اللواء يخليني معاك في القضية دي 

حمزة: خلاص ماشي 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جاء يوم زيارة اسر في المستشفى اجتمع جميع الطلاب في الكلية ليذهبو اليه جماعة من بينهم حبيبة ووالدتها امامها التي كانت ترغب في لقاء  بسمة 

حبيبة: انتي ايه لي جايبك معايا يا ما الكلية الناس كلها  بطلع علينا 

ام حبيبة: انا جاية اشوف بسمة......وبعدين مايشوفو هو انتي مستعرية مني يا بنت الجزمة 

حبيبة لا استغفرالله يا ماما دا كلام 

ام حبيبة: طب و مال وشك جايب الوان كل مرة يطلعو علينا......حشوف بسمة و حروح  مش حروح معاكي لدكتور

حبيبة:  مش عارفة اذا كانت بسمة  حتيجي ولا   لا 

ام حبيبة اتصلي بيها اساليها 

حبيبة: حاضر.......

  امسكت حبيبةهاتفهاواخذت تجري اتصالا ببسمة 

  ‏بسمة: ايوا اهلا يا حبيبة ازيك 

  ‏حبيبة الحمدلله انتي فين  مستنيينك و ماما كل شوية تسال عليكي 

  ‏بسمة مش حاقدر اجي والله عندي شغل انا اسفةجدا سلميلي عليها و قوليلها نلتقى مرة تانية 

  ‏اخذت ام حبيبة الهاتف من يد ابنتها 

  ‏ام حبيبة الوو ايوا يا بسمة انتي لازم تيجي حالا مش حاقدر استنى 

  ‏بسمة والله يا خالتي انا لسة من يومين ابتديت الشغل و مش حينفع اطلب اخرج كل مرة 

  ‏ام حبيبة: انتي ساليهم الاول لو مرضيوش خلااص بس انا لازم اكلمك في كلام ضروري لازم اقولهولك 

  ‏بسمة: طيب حجرب بس ماوعدكيش 

  ‏ام حبيبة ماشي 

  ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  ‏دخلت سلمى مسرعة الى بيتها لتتجه الى المطبخ مباشرة 

  ‏سلمى فاطمة بسمة فين 

  ‏فاطمة برى بتتكلم في تلفون 

  ‏خرجت سلمى اليها 

  ‏سلمى: كنتي بتكلمي ميين 

  ‏بسمة باستغراب: كنت بكلم جارتنا قال عايزة تشوفني ضروري فانا كنت عايزة اخذ اذن علشان اروح 

  ‏سلمى هدات قليلا و هي تتذكر كلمات حمزة لها: طيب ما تروحي 

  ‏بسمة بابتسامة  بجد اقدر 

  ‏سلمى ايوا طبعا انا شوية و راجعة شغلي تحبي اوصلك 

  ‏بسمة مش عايزة اغلبك معايا شكرا

  ‏سلمى حطلع اوضتي ولما  ارجع الاقيكي جاهزة ماشي 

  ‏بسمة:  حاضر شكرااا 

  ‏‏ 

  ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

اتصلت  بسمة بحبيبة و اخبرتها بقدومها 

في السيارة 

سلمى: هو نتي وقفت دراستك ف سنة كام يا بسمة 

بسمة: انا اتخرجت ادب عربي 

سلمى بصدمة:  هو نتي متخرجة وبتشتغلي في بيوت الناس 

بسمةدي اول مرة اشتغل والله  ظروف بقا حنعمل اييه 

سلمى وهي تحدث نفسها: ظروووف... خريجة و بتشتغلي شغالة و اول مرة كمان في بيتي انا.... دا اييه الصدفة دي 

بسمة: انا بشكرك جدااا لانك سمحتيلي اخرج 

سلمى: لا ولا يهمك   انتي حتروحي فين انا نسيت اسالك حتى 

بسمة حروح للمشفى..........🏥

سلمى لييه هي جارتكم تعبانة 

بسمة لا بس بنتها جامعية و  كان في دكتورنا من الجامعة عمل حادثة و رايحين يزوروه و قالت نلتقى هناك 

سلمى: دكنور اسر كيلاني في نفس المشفى 

بسمة ايوا انتي تعرفييه 

بسمة طبعا دا صديق مقرب جداااا 

انتبهت بسمة بعد ذلك......:هو انتي قلتي اسر الكيلاني اسم عيلته الكيلاني 

سلمى هو دكتورك مش عارفة اسم عيلته 

بسمة والاه كانو بيقولو اسر و مسميينه في الجامعة مهند او دكتور التركي مش فاكرة حد نطق اسمه قدامي قبل كدا 

بسمة في نفسها: يبقى اكيد هو اسر ابن عمي......احسن حاجة اني اتحجج بام حبيبة و ماخشش عنده احسن الاقيهم هناك و تقوم مصيبة 

سلمى مالك يا بسمة سرحانة ف اييه

بسمة  لا ولا حاجة معاكي 

سلمى  على سيرة اسم العيلة هو انتي اسمك  الكامل اييه 

بسمة:  بسمة محمد جلال 

سلمى في نفسها: دا مش نفس اسم منصور اكيد في حاجة غلط........لتردف بصوت تسمعه بسمة: بقولك اييه يا بسمة احنا في البيت بنعمل ملف لكل شغالة عندنا علشان كدا لازمني صورة من الهوية بتاعتك لو ممكن 

بسمة: اه طبعا اكيد بكرى حجيبلك صورة ليها 

سلمى:  تمام...ادينا وصلنا تعالي ندخل عند اسر  مع بعض وبالمرة اسلم علييه انا كمان

بسمة بارتباك: مش هينفع ادخل والله دكتور دا مش بيطقني اصلا انا والله جاية علشان جا،تنا و بس 

سلمى: عيب كدا والله لازم تدخلي تطمني طب قوليله حمدالله على سلامتك و بعدين اطلعي 

بسمة بقلة حيلة: حاضر 

دخلت بسمة و معها سلمى الى غرفة اسر، اول ما وقع نظره على بسمة 

اسر: انتي 

بسمة بخجل: الحمدلله على سلامتك يا استاذ اسر  

اسر:  الله يسلمك 

سلمى  :  هاي اسر  عامل ايه دلوقتي 

اسر الحمدلله  احسن 

سلمى  :  بسمة  كانت طالبة عندك و اصرت انها تيجي تطمن عليك... مكنتش اعرف انك محبوب عند طلابك كدا 

اسر   انتو تعرفو  بعض؟

سلمى ايوا بسمة بتكون...

قاطعتها بسمة: صديقة........ سلمى بتكون صديقتي 

نظرت اليها سلمى و قد لاحظت خجلها  ثم اكملت ايوا بسمة صحبتي 

اسر طيب 

بسمة انا باعتذر لحضرتك لازم اروح و حمدالله على سلامتك مرة تاني

سلمى هو نتي لحقتي تطمني عليه 

بسمة انا اسفة بس انا تاخرت جداا 

خرجت بسمةمسرعة من غرفة اسر يتملكها الخوف من ان تجد خالد او احدا من عائلته فيتعرف عليها 

كانت تركض لتصطدم باحد الاشخاص 

بسمة انا اسفة بجد والله مانتبهتش 

الشخص: بسمة 

بسمة؟............


......يتبع


هي قابلت مييين؟


البارت التاسع من هنا هنا هنا هنا


 

تعليقات

التنقل السريع