🌱آمنه🌱 19
"عطاء وقسوه"
🌴الفصل التاسع عشر🌴
في المحكمه
الكل انتبه لمصدر صوت معتز وهو بيقول : لحظه واحده يا سيادة القاضي
القاضي : اتفضل عايز إيه
معتز : انا جاي اسحب الدعوه اللي رافعها علي مرات أخويا
الكل بدا بالهمس بينهم وبين بعض وكانوا فرحانين جدا ، والفرحه الاكبر كانت لآمنه اللي كانت بتعيط من الفرحه
نفذ القاضي طلب معتز بسحب الدعوه وانتهت الجلسه
راحت آمنه لمعتز وقالت : ليه سحبتها يا معتز ، ولا خوفت من انك تخسر كل حاجه
معتز : أنا خسرت كل حاجه خلاص .. كل حاجه في حياتي انتهت يوم ما مشيتي وسيبتي البيت وخسرنا كل حاجه من بعدك
حازم : وبتقول الكلام دا ليه دلوقتي يا معتز .. بتقوله عشان نسامحك
معتز : مبقتش تفرق معايا والله يا حازم انكم تسامحوني ولا لأ
هشام : اول مره احس انك ندمان علي حاجه عملتها
معتز : وحتي لو ندمان يا هشام .. الندم مش هيفيد خلاص
انا كنت واحد اناني وعايز كل حاجه ليا ... انا حبيت اني اخد من الدنيا كل حاجه ، وللاسف خسرت كل حاجه
صدقوني أنا مش بقولكم كدا عشان اصعب عليكو وتسامحوني ... لاني شايف نفسي مستاهلش السماح منكم
وبص لآمنه ومد ايده بورق وقال : اتفضلي يا أمنه
آمنه : إيه دا
معتز : دا حقك انتي واولادك علي داير مليم ، وبص لحازم وهشام وقال : أما حقوكم زي ماهيه حابين نوزعها براحتكم .. حابين تسيبوها برضو براحتكم
مراد : اومال فين مراتك يا معتز
معتز : طلقتها خلاص... وشطبتها من حياتي ، شطبت كل ذنب معاها ارتكبته بسببها
للاسف مسابتليش اي حاجه حلوه من بعدها تخليني افتكرها
آمنه : لا طبعا سابتلنا ... يكفي اننا اتعرفت علي مراد بسببها وحاوطته من وسطه بدراعها
معتز : ابتسم بحزن وقال. ربنا يسعدكم عن اذنكم وسابهم ومشي
هشام : حازم انت هتسيبه لوحده وهو كدا
حازم : لازم يقعد لوحده عشان يفكر ويعيد حساباته من تاني يا هشام ، ويعرف انه غلط في حق الكل غلط كبير أوي
مراد : مش شايف انك قاسي عليه شويه يا حازم .. دا مهما كان اخوك
آمنه : اوقات كتر الدلع والحب للطفل بيعلمه الانانيه ، وعشان ترجع تربيه من تاني لازم تقسي عليه وتحرمه من كل حاجه حلوه كانت معاه عشان يعرف قيمة اللي راح
____________________________________
في شرم الشيخ
كان سامح بيكلم مراد عشان يطمن علي الحكم
سامح : معقول اللي بتقوله دا يا مراد
مراد : اه والله زي ما بقولك كدا .. معتز اتغير تماما يا سامح
سامح : سبحان مغير الاحول ، يا سيدي ربنا يهديه .. المهم طمني انت بقا اخبارك ايه مع امونه
مراد : ابتسم وقال. هاخدها ونسافر يومين بقا اتجوز فيهم
سامح : ضحك بصوت عالي وقال. حبيبي يا بوص يا منحرف
مراد : ابعد عني ابوس ابدك .. خلي الحكايه تمشي ، انا مش عارف هتوافق ولا لأ اصلا
سامح : أحنا كدا كدا نازلين اخر الاسبوع .. استني انزل عشان اخلي بالي من اخواتك والاولاد
مراد : لا لا هيجوا كلهم معانا طبعا ، مش هقدر اسيب الاولاد ولا هينفع اسيب اخواتي وهشام
سامح : دي رحله بقا مش يومين عسل
مراد : وهو العسل مش هيجي الا لوحدنا يا متخلف انت
سامح : طبعا يا بوص والشيطان يبقي ثالثكم
مراد : ههههههه انت اخلاقك انحرفت اكتر بعد ما اتجوزت .. الا هيه فين صحيح
سامح : وبتسال ليه يا رذل .. يلا انت بقا روح بالسلامه وهكلمك لما ارجع
مراد : ضحك وقال سلام يا صاحبي
قفل سامح مع مراد ولقي فتون خارجه من الحمام
فتون : طمني يا حبيبي امونه عملت ايه
سامح : شدها ليه وقال هفهمك علي اللي حصل حالا
فتون : هتفهمني برضو يالئيم
سامح : دايما ظلماني كدا يا تونه .. بس عموما تفكيرك منطقي جدا وانا هثبتلك انك صح الصح..........
____________________________________
في الاسكندريه
كان شيماء والسيد وبناته مع بعض علي البحر
شيماء : شايف البنات فرحانين ازاي يا سيد بالبحر
السيد : اوعدكم هنيجي كل فتره ، ومش هحرمك انتي ولا البنات من أي حاجه ابدا مره تانيه
شيماء : انت عمرك ما حرمتنا قبل كدا اصلا يا حبيبي
السيد : لا حرمتكم لما كنت بفكر اجيب الولد وبس .. وحرمت نفسي من ضحكت بناتي اللي ترد الروح دي ، كل دا عشان تفكير أهبل ولد ولا بنت
شيماء : ابتسمت وقالت. أنت اتغيرت كتير اوي يا سيد
السيد : اتنهد وقال يظهر اني كنت مش كويس فعلا في الاول
شيماء : لا والله مقصدش كدا خالص .. بس اقصد ان تفكيرك اتغير
السيد : بصلها بحب وقال. يعني مش زعلانه مني يا شوشو
شيماء : ولا عمري زعلت منك والله يا حبيبي... انت جوزي وابو بناتي ربنا يخليك لينا يارب
بس انا عايزه منك طلب
السيد : طلب ايه يا حببتي
شيماء : نرجع نحضر فرح اخوك ونعيش مع امك وابوك من تاني
السيد : انتي اللي بتطلبي مني نعيش مع امي تاني
شيماء : ايوا عشان عارفه انها اتعلمت الدرس كويس اوي ... وكمان مينفعش تكسر بخاطرها في فرح اخوك ومتروحش
السيد : باس جبينها وقال . ربنا يخليكي يا شيماء يابنت الاصول ... يلا بينا بقا نلعب مع البنات شويه
____________________________________
مر اكثر من اسبوعين
آمنه ومراد كانت حياتهم شبه مستقره الا حد ما ، بس لسه زوجين علي الورق وبس
نادر وأمل حددوا معاد خطوبتهم مع فرح ابراهيم وبدور
هشام ونهي مازالو قط وفار كل ما يشوفوا بعض خناق وشتيمه
حازم ودعاء علاقتهم اتحسنت اكتر بآمنه وبقت تكلمهم كل يوم يطمنوا علي بعض
معتز بقا عايش لوحده ... اخيرا حس انه ندم علي كل حاجه فكر انه يمتلكها
خسر اهله واصحابه واحبابه ... حتي نورا البنت اللي كانت بتعشقه اتخطبت
وقرر يروحلها يعتذرلها علي انه باع الغالي بالرخيص ومفكرش فيها ... يمكن تقدر تحنله وترجعله
____________________________________
في بيت فتحي الباز (والد نورا)
وصل معتز للبيت واستغرب من وجود ناس كتير فيه.. دخل بسرعه عشان يطمن ويشوف فيه إيه ...لقي الزغاريط والتهاني والكل بيسلم ويبارك لنورا ورائد علي كتب كتابهم
وقف مصدوم مكانه ومش متخيل ان اخر امل كان ممكن يرجعه بنآدم من تاني ضاع خلاص منه
كمال : يا اهلا أهلا يا معتز بيه اتفضل أدخل
معتز : ل.ل.لا شكر يا كمال الف مبروك
كمال : تسلم يا باشا .. اتفضل بارك للعريس والعروسه جوه
دخل معتز وكانت الف خطوه بتقدمه والف خطوه بترجعه ، مشاعر متضاربه مش عارف يسيطر عليها .. دخل عشان يبارك لكن شاف رائد وهو بيبارك لنورا
رائد : باس جبينها وقال . الف مبروك يا حببتي.. أخيرا بقيتي مراتي
نورا : ابتسمت بفرحه وقالت الله يبارك يا حبيبي
رائد : انا بقيت جوزك خلاص ممكن حضن بقا
نورا : هههههههه محترم اوي وبتستاذن كمان
رائد : عشان متقوليش عليا قليل الادب بس وشدها لحضنه وضمها اوي وفضل بلف بيها والكل حواليهم بيسقفولهم ويصفروا
أسلام : صفر وقال . هييييييه يا عريس يا جامد ... بس وفر صحتك
ريم : كانت بتسقفلهم بفرحه وقالت. بس بقا يا بني انت سيبهم يعيشوا اللحظه ... ربنا يسعدهم يارب
وقف معتز قدامهم كأنه مشلول مش عارف يسيطر علي نفسه ودموعه نزلت غصب عنه وخرج من وسطهم عشان محدش يشوفه
خرج لبره ووقف في ركن لوحده يعيط لحد ما حس بحد بيطبطب علي كتفه
التفت عشان يشوف مين ولقاه صابر .. محسش بنفسه إلا وهو بيرمي نفسه في حضنه وبيعيط زي العيل الصغير ... فضل يعيط كتير اوي لحد ما خلاص هدي واستكان
صابر : دايما بتفوق متاخر يا معتز
معتز : خرج من حضنه وقال أنا عارف اني غلطت في حقهم كلهم ... بس مش عارف هيسامحوني ولا لأ ، بس كنت محتاج نورا معايا .. كنت محتاج لحب يحييني من جديد ، ويوهبني حياه جديده
معقول اكون خلاص اتفرض عليا اني اكون لوحدي ياعم صابر
صابر : كل واحد فينا يا ابني جواه غريزة الخير والشر .. وانا متاكد انت من جواك خير ، لكن مراتك اللي صحت فيك غريزة الشر دي ولعبت عليها صح اوي
فرقت بينك وبين نورا الاول وخلتك تحبها وتبص للعيوب اللي فيها علي انها ميزه ومميزات نورا انها عيوب .... وبعدها فرقت بينك وبين آمونه
ولفت علي اخواتك وبعدتهم عنك واحد ورا التاني ، وانت كنت ماشي وراها عامل لامؤاخذه زي البهيمه المربوطه وهيه مسكاك من حبلها
معتز : انا معترف اني غلطت .. طب اعمل ايه عشان اصلح غلطتي دي
صابر : للاسف يابني كل حاجه ممكن تتصلح ... الا كسرة النفوس والقلوب دول ما بيتصلحوش ... دول بتسيبهم للايام ، وهيه بتنسي
معتز : اترمي في حضنه وقال أنا محتاجلك اوي يا عم صابر .. محتاج لحد يوجهني للطريق الصح
صابر : وانا مكاني ميتوهش يابني .. وقت ما تحب تيجي تتكلم معايا بيتي مفتوحلك
____________________________________
مرت الايام
وجه معاد فرح إبراهيم وبدور وخطوبة نادر وأمل
كانو مجهزين للفرح والخطوبه في اشيك القاعات ، والفرحه كانت للجميع
بدأ الفرح واشتغلت الاغاني وكل عريس وعروسه رقصوا مع بعض علي اغنية
(جنبك علطول) عبدالفتاح الجريني
اوعدني جنبي تعيش ...ولا ليله تنساني
وليك عليا اعيش وأموت ...ياحبيبي وأنا وياك
أوعدني متسبنيش ... لو حتي لثواني
دا عمري كله هيسوي ايه... لو يوم مكنش معاك
عند ابراهيم وبدور
ابراهيم : مبروك يا أجمل بدور في الدنيا
بدور : الله يبارك فيك يا حبيبي
ابراهيم : أخيرا حلم سنين أتحقق يا دودي وبقيتي مراتي
بدور : بس يارب ما تتخنقش مني بقا بعدين وتقول الجواز خنقه
ابراهبم : يتقطع لساني لو قولت كدا
بدور : بعد الشر عليك يا هيما
ابراهيم : اتنهد وقال اجمد يا هيما لسه قدامك طياره .. هو مينفعش يا روحي نتجوز هنا ونسافر بكره
بدور : ههههههه احنا اتفقنا علي ايه ، مترجعش في كلامك بقا
ابراهيم : هو انتي متعرفيش
بدور : لا معرفش
ابراهيم : مش أنا عيل وبرجع في كلامي
بدور : والله
ابراهيم : آه... وعشان كدا رجعت في كلامي وقررت نفضل هنا يوم
بدور : هههههه مش بمزاجك يا روحي ... الطياره الساعه 3 واحنا يادوب هنخلص الفرح ونغير هدومنا ونمشي علطول
ابراهيم : يعني مفيش امل
بدور : امل اتخطبت لنادر اخوك يا هيما
ابراهيم : طب حضن تصبيره بقا
بدور حضنته وهيه بتضحك وقالت : مجنون
عند نادر وأمل
نادر : عقبال فرحنا يا حببتي
أمل : ان شاء الله قريباً
نادر : أمل ايه اكتر حاجه عجبتك فيا
أمل : ابتسمت وقالت اوعدك هجاوبك علي السؤال دا لما نتجوز
نادر : ضحك وقال ليه
أمل : أبتسمت وقالت عشان اجابة السؤال دا بحاجه كدا معينه تتعمل متتقالش
نادر : غمزلها وقال . ايه هتبوسيني
أمل : خبطته علي صدره بخفه وقالت. بطل قلة أدب بقا ... لأ يا سيدي مش كدا ، ومش هقولك عشان لو اتقالت عنصر المفجأه هيضيع
نادر : علي احر من الجمر لمعرفة المفجأه
أمل : طب ارقص وانت ساكت يا نادر بقا
نادر : طب قربي شويه مني كدا
أمل : تؤ تؤ يوم فرحنا اوعدك هتلاقيني ملتصقه فيك
نادر : يا مهون عشان المفاجات شكلها كتير اوي يوم فرحنا
جنبك علطول .. خليني
متغبش في يوم... عن عيني
دنا لما بقول... يا حبيبي
قلبي بيرتاااااااح
جنبك على طول خليني على حلم بعيد
وديني هنفكر ليه في إمبارح ما هو عدى وراح
عند مراد وآمنه
مراد : ما تيجي نرقص معاهم يا حببتي
آمنه : لا يا عم هتكسف .. خليني قاعده ولما تحب نرقص نبقي نرقص مع بعض في بيتنا لوحدنا
مراد : لوحدنا !! اللي هو امته دا يا حببتي
آمنه : أحمم.. ما قولتلك ظروف يا مراد بقا هعمل ايه
مراد : ما تصيعيش عليا يا امونه .. احلفلك انك لا عندك ظروف ولاغيره وانتي بتستهبلي
آمنه : خلاص بقا يا مراد قولتلك وقت ما حس اني جاهزه للخطوه دي هتتفاجئ بيا .. زي ما اتفاجئت يوم ما اعترفتلك
مراد : اتنهد وقال يا مسهل ...بس برضو هنقوم نرقص مليش دعوه
آمنه : مراد متبقاش عامل زي العيل اللي بيشبط في لعبه كدا .. أعقل
مراد : قرب منها وقال بتحذير. هتقووومي ولااااا
آمنه : لا لا خلاص هقوم .. يلا بينا
تعرف بحس بإيه طول ما إنت ويايا
أحلام حياتي بشوفها فيك حبك واخذني معاك
قلبي بتسكن فيه يا حبيبي وكفايا
تفضل في حضني وأعيش معاك كل اللي بتمناه
الكل قام يرقص معاهم فتون وسامح ونورا ورائد
وهشام ونهي كانو بيبصو عليهم ومبتسمين
هشام : تحبي ترقصي بدال ما انتي بتبصي عليهم وبتضحكي زي الهبله كدا
نهي : اتغاظت منه وقالت. هرقص مع مين ان شاء الله... معاك
هشام : وانتي تطولي يا اوزعه
نهي : آه أطول يا أهبل انت... مش هلاقي الا انت وارقص معاه ، ليه يعني خلاص الرجاله ماتت
هشام : عقبال ما تموتي انتي كمان ونرتاح من لسانك
نهي : ان شالله اللي بيدعو عليا .. انا لسه صغيره ومعشتش حياتي
هشام : وتعيشيها ليه وانتي قارفه امنا .. يا شيخه غوري
نهي : مش هغور وقاعده في وشك
هشام : خلاص هغور انا من وشك وسابها ومشي
نهي : جتك القرف حمار مبتفهمش بصحيح
وبعد وقت طويل انتهي الفرح وسافر بدور وابراهيم ورجعت امل مع مراد لبيتها
____________________________________
في بيت مراد عزام
كانت آمنه مش عارفه تنام ، قررت تتصل بمراد يسهر معاها ...جابت تليفونها ورنت عليه
مراد : ايوا يا حببتي خير
آمنه : أنا مش جايلي نوم ممكن تيجي تسهر معايا شويه
مراد : بس كده.. عيوني جايلك حالا
قفلت معاه وطلعت للبلكونه تستناه .. ودخل مراد للبيت ولقاها في البلكونه ، اتسحب وراح عندها وحضنها من ضهرها وباسها في خدها وقال : القمر واقف بيكلم القمر ليه
آمنه : لفتله وابتسمت وقالت. خليك انت دلع فيا كدا لحد ما تندم
مراد : باس ايدها وقال مش هندم . ولا عمري هندم علي معرفتي بيكي ابدا يا حببتي
آمنه : لفت ايدها حوالين رقبته وقالت. مش ملاحظ انك مبتنادينيش الا حببتي الايام دي
مراد : لف ايده حوالين وسطها وقربها ليه وقال. خلاص هقولك يا روح قلبي بعد كدا .. ايه رأيك
آمنه : هههههههه انت حالتك بقت صعبه اوي يا مارو
مراد : يا إيه !!
آمنه بدلع : ماروو
مراد : ضمها لحضنه اوي وقال . قلب مارو من جوه يا امونه .. بحبك . بحبك اوي
آمنه : ضمته ليها اكتر وقالت. وأنا بعشقك يا مراد بحبك اوي
مراد : خرجها من حضنه وباس جبينها وقال. انا هروح انام عشان شغلي
آمنه : ابتسمت وقالت. ممكن تخليك معايا النهارده
مراد : بفرحه. بجد
آمنه : رفعت صباعها بتحذير وقالت. بس تكون مؤدب
مراد : بلؤم . اوعدك هكون مؤدب طول الليل
____________________________________
اشرق صباح يوم جديد
صحيت آمنه من نومها ولقت نفسها نايمه في حضن مراد .. اتنهدت بسعاده ولسه هتقوم من جنبه شدها عليه تاني
آمنه : اوعي بقا عشان اجهز للاولاد الفطار قبل ما يروحو المدرسه
مراد : ضحك وقال تصدقي ناسي خالص ان المدرسه ابتدت
آمنه : اللي واخد عقلك
مراد : باس خدها وقال وهو فيه غيرك
آمنه : طب اوعي بقا .. وانت يلا عشان تغير هدومك وتنزل علي شغلك
وخرجت آمنه تحضر الفطار وندهت ليهم يفطروا مع بعض كلهم
سيف : فين اتش يا ماما
مراد : عنده اختبار للكليه النهارده يا حبيبي عقبالك
نهي : أحمم.. ربنا معاه
مراد : ههههههه اخيرا دعيتيله .. دا انتو قط وفار
نهي : مهو اللي غلس يا أبيه
عبدالرحمن : اخص عليكي يا نونه دا اتش لذيذ خالص
آمنه : هيه أمل لسه نايمه
نهي : مهي قاعده تحب طول الليل في التليفون مع سي نادر .. لازم تنام طبعا
آمنه : ضحكت وقالت. عقبالك يا لمضه
مراد : يلا عشان اوصلكم ومتتاخروش
آمنه : مع الف سلامه ربنا معاكم
مشيوا كلهم وبدأت آمنه تنضف البيت واتفاجئت بمراد وهو راجع تاني
آمنه : باستغراب. مراد!! خير رجعت ليه
مراد : قرب منها وقال. حسيت اني محتاج لحضنك مقدرتش اروح للشغل
آمنه : زقته من صدره وقالت آ.آ.آه ابتدينا بقا
مراد : قرب عليها وباس جبينها وقال. عشان خاطري ... هكون مؤدب ، وهمسلها وقال ممكن
آمنه : هزت راسها بمعني ماشي
في اوضتهم الخاصه
مراد كان واخد آمنه في حضنه وهيه تقريبا نامت خلاص..
ابتسم علي شكلها اللي زي الاطفال وهيه نايمه وملس علي خدها بحنيه وغطاها كويس وخرج
أمل : مراد !! انت لسه مروحتش الشغل
مراد : لأ روحت ورجعت تاني
أمل : ليه يا حبيبي فيك حاجه
مراد : ابتسم وقال. لا ابدا بس جيت اشوف أمونه وراجع تاني
أمل : ابتسمت وقالت. ربنا يسعدكم يا حبيبي
مراد : يلا انا همشي بقا
أمل : مع السلامه يا حبيبي
____________________________________
مر اكثر من شهر
ونجح هشام اخيرا في اختبارات الكليه كلها وكان منتظر مكالمة القبول وبس
كانت أمونه عزماهم كلهم علي الغدا
وكانت عازمه سامح وفتون ، نادر وأمل ، ورائد ونورا ، وحازم ودعاء
طبعا كانت آمنه مشغوله جدا بتجهيز الاكل وناسيه مراد
دخل مراد ليها المطبخ وهو مضايق جدا وعمله ساندوتشات وخرج راح لشقته من غير كلام
آمنه استغربت رد فعله وندهت لامل تكمل الاكل وراحتله علي الشقه
آمنه : مالك يا مراد
مراد : مفيش
آمنه : ازاي مفيش .. وانا تايهه عنك ، وبعدين دخلت عملت ساندوتشات لنفسك وخرجت كدا من غير كلام
مراد : ملوش لازمة الكلام معاكي ... كدا كدا مفيش فايده يبقي هتكلم ليه
آمنه : وقفت قدامه وقالت واضح ان الموضوع كبير وانا مش واخده بالي
مراد : وهو من أمته وانتي بتاخدي بالك مني يا آمنه هااا.. انتي كل اللي يهمك تطمني عليهم وبس ومراد آخر اهتماماتك ، خلاص مدام مراد بيضحك ويهزر معايا يستحملني لحد ما أروقله ... مش كدا
تفكيرك الاول كان فيهم كلهم . حماتك، حازم ، دعاء ، معتز ، هشام ..... ودلوقتي بقا تفكيرك زايد عليهم بنات عمي صابر ونورا واخواتي البنات
وانا ... انا يا آمنه فين من كل دول ... كل واحد منهم واخد من عقلك مساحة تفكير كبيره ، بس انا حاسس اني مليش اي مساحه جواكي لا في قلبك ولا في عقلك مش كدا
آمنه : ابتسمت وقالت لا طبعا مش كدا ، وانت فاهم غلط
مراد : طب فهميني انتي الصح
آمنه : لفت ايدها حوالين رقبته بدلع. وقالت الصح يا سي مراد أننا معتبره نفسي أننا مكتوب كتابنا وبس ... يعني لسه في حكم المخطوبين
مراد : بسخريه. وامته هنحدد معاد فرحنا احنا كمان
آمنه : قربت منه أكتر وسندت جبينها علي جبينه وقالت . متستعجلش ... انت صبرت عليا عشان تعرف انا بحبك ولا لأ وعرفت أجمل مفاجاه حصلتلك ... ولا هتنكر
مراد : بصوت ضعيف. آمنه انا محتاجلك بجد ... ارجوكي افهميني بقا
آمنه : ابتسمت وقالت. طب استني بس يومين كمان
مراد : بضيق. تاااااااااني يا آمنه
آمنه : والله هما يومين وبس
مراد : ضيق عيونه بتركيز وقال. اوعي يكون اللي فهمته
آمنه هزت راسها بمعني آه
مراد : طب اي حاجه تصبيره كدا عشان.....
قطع كلامه صوت هشام وهو بيصرخ من الفرحه وبيقول : أنا اتقبلت يا أموووونه انا بقيت ظابط يا مراد هيييييه زغروطووولي
آمنه ضحكت وبصت لمراد وقالت : تعالي نشوف المجنون دا
خرجو الاتنين وكان هشام مشغل اغنية وحيات قلبي وافراحو وبيرقص عليها مع سيف وعبدالرحمن وامل ونهي بيضحكوا عليهم
آمنه : هههههههههه يعني ظابط وهتفضل فرفوش كدا
هشام : الظابط الفرفوش رزق يا امونه
نهي : خلاص بقيت ظابط .. ما تستني يمكن تترفد ان شاء الله من اول اسبوع ومستقبلك يضيع
هشام : الهي لسانك يضيع في صحرا ملهاش خريطه يا شيخه .. بطلي دبش بقا ايه دا ، هيه دي مبروك
أمل : هههههههه الف مبروك يا أتش
مراد : فتح دراعه وحضنه وقال. الف مبروك يا حبيبي عقبال ما اشوف اسمك في لائحة كبار الظباط يارب
هشام : حضنه اكتر وقال. انت عملت اللي اخواتي معملهمش ... ولو عشت عمري كله عشان اعرف اردلك خدمة العمر دي مش هعرف
مراد : طبطب عليه وقال هتزعلني منك كدا ... يعني انا مش اخوك
هشام : وأكتر من اخويا والله يا مراد
آمنه : فككو بقا من جو الفرحه الحزين دا ، قولي يا هشام هتمشي أمته
هشام : بكره ان شاء الله هكون في الكليه الساعه 6 الصبح ... مش عارف ليه بدري كدا
أمل : ههههههه انت هتختار من دلوقتي وهتكسل
مراد : يلا يا بطل جهز نفسك وجهز حاجتك من دلوقتي وشوف اللي ناقصك ايه وكمله
آمنه : ابتسمت وقالت ربنا يخليك لينا يا مراد
____________________________________
في المساء
الكل اتجمع في بيت مراد وكانت سهره عائليه جميله .. فرحتهم بلمتهم ، وفرحتهم بقبول هشام في الشرطه
حازم : الف مبروك يا أتش .. والله وهتبقي ظابط
دعاء : اخيرا حلمك اتحقق يا هشام ... دا انت كنت مصدعنا
هشام : بكبرياء مصطنع. اتكلمي معايا بأسلوب احسن من كدا
سامح : لا لا اتلم كدا بكره تيجي عندنا وهدورك مكتب وخدمه
هشام : وعلي ايه يا عم الطيب احسن
فتون : يعجبني فيك جرأتك يا اتش
نادر : ضحك وقال بكره محدش هيعرف يكلمه بقا هيبقي ظابط
هشام : وانت تعرف عني كدا يا ندوره .. بس اتخرج وانا هديكم بالجزمه
آمنه : ربنا يوفقك يا حبيبي
رائد : بكره هشام لما يتخرج من الشرطه شخصيته هتختلف تماما ... الشرطه بتعلم الجد شويه ، وهتنسي الروح الفرفوشه دي وهتودعها
نورا : يا لهوي مكنش يومك يا هشام ... يعني هتبقي ظابط جد كدا وتشخط فينا
هشام : تفي من بوقك يا شيخه .. مين دا انا ابقي ظابط وجد كمان ، لا دا كتشير
آمنه : مش كل الناس بتتعلم القسوه والجد من الشرطه ... واتكلمت بحب وبصت لمراد وقالت : عندك مراد أهو ظابط ، بس عمرك مهتقابل في حنية قلبه
مراد : مسك أيدها وباسها وقال ربنا يخليكي ليا يا حببتي
هشام : تؤتؤتؤ فيه اطفال معانا يا جماعه وشاور علي نهي
نهي : طفله في عينك .. اعمي ما بتشوفش
الكل ضحك عليهم ... وفي الوقت دا رن جرس الباب وقام فتح مراد واتفاجئ بمعتز
مراد : معتز !!
معتز : ممكن ادخل
مراد : طبعا يا معتز دا بيتك اتفضل
دخل معتز والكل استغرب من مجيئه
معتز : أ.أ.أنا آسف لو هاخد من وقتكم شويه ... بس عرفت من هشام انكم متجمعين النهارده، وحبيت آجي اشوفكم واشوف لمتكم الحلوه وضحكتكم الصافيه اللي انا اتحرمت منها ... وانا اللي حرمت نفسي منها بغبائي
أنا جاي اعتذر منكم كلكم وعايزكم تسامحوني لو كنت غلطت في حق أي حد منكم ... وكمل كلامه بدموع وقال : أعتبروني عيل وغلط
أنا عرفت قيمة كل واحد فيكم بس بعد فوات الاوان
عايز اقولك يا امونه أني عرفت قيمتك من وقت ما سبتي البيت ومشيتي بس انا اللي كنت بكابر
وعايز اقولك يا حازم يوم ما قولتلك الكلمه اللي كانت سبب في انك تسيب البيت وتمشي ، ووالله العظيم حسيت بخنجر في قلبي طعني لما عرفت انك مشيت خلاص ... بس كابرت كالعاده
وعايز أقولك يا هشام اني كان جوايا حرب لما قالتلي انك عملت فيها كدا وكان قلبي وعقلي واحد بيقولي صدق والتاني يقولي متصدقش ... بس برضو دوست علي قلبي وخسرتك
وانت يا مراد ... مش عارف هتصدقني ولا لأ، بس والله فرحت اوي لما قولت انك عارف حقيقة آمنه وانها مبتخلفش ومع ذلك راضي بيها ... لانك لو كنت خسرتها في الوقت دا بسببي كنت هحس بذنب كبير اوي ، اكبر من اللي انا حاسه ... وفرحت، والله العظيم فرحت انك جنبها لاني حسيت انك هتخاف عليها مني ومن تفكيري انا وكاميليا
انا كنت زي اللعبه اللي بتتحرك بخيط ومربوطه في ايدها .. كاني كنت متكتف وأعمي
عمتني عن حقايق كتيره اوي مشوفتهاش ... عمتني عن وجود أكبر نعمه في حياتي اللي هيه امي الله يرحمها ومش عارف هيه ميته راضيه عني ولا لأ
وعمتني عن وجود نعمه تانيه وهو انتي يا امونه وعبدالرحمن وسيف ، وعن وجودك يا دعاء انتي وتالا ، وعن وجود سندي في الدنيا .. اخواتي
وبص في الارض وقال : وعن وجود حب حقيقي كان في حياتي بس خسرته ، وافضل اننا خسرته ، لاني مستاهلوش
والحمد لله اننا بتعاقب في الدنيا علي غلطاتي ، لاني مش هستحمل عقاب الاخره
بس طلبي منكم تسامحوني ، ولو اي حد شايل في قلبه حاجه ليا يسامحني فيها ... بعد اذنكم وسابهم ومشي
____________________________________
في شقة مراد
كان هشام بيظبط حاجته اللي هياخدها معاه .. ودخله مراد
مراد : ها يا بطل جهزت حاجتك
هشام : آه خلاص .. وقعد علي السرير وقال : أنا من كتر فرحتي مش جايلي نوم
مراد : لأ حاول تنام عشان اللي جاي هيبقي صعب عليك شويه ... لازم تعرف انك داخل شرطه ، يعني نظام ... وحط تحت الكلمه دي الف خط
لازم تنفذ التعليمات اللي تنطلب منك بدون نقاش ، ومتتكلمش مع حد ابدا في اي حاجه تخص كليتك ولا تشتم علي حد معاهم
لازم تعرف انك محاوط ومتراقب ال24 حتي وانت نايم متراقب... لازم تعدي ال4 سنين بتوع الكليه دول بسلام
وحاول تتحكم في اعصابك بكامل قوتك ، لانك هتتعرض للضغط كتير . ومطلوب منك تنفذ وتسكت ... وان شاء الله كل اجازه تنزلها هعرفك حاجات كتير وهفهمك علي اللي عايز تفهمه
هشام : متحرمش منك يا مراد ... بس انا عايز منك طلب
مراد : اؤمرني يا حبيبي
هشام : الامر لله... انا بس عايزك تحنن قلب امونه وحازم علي معتز ، وانت كمان تنساله اي اذيه ... معتز اخويا ندمان بجد ، كفايه انه بقا لوحده
مراد : متقلقش .. من غير ما تقول . انا كنت ناوي علي حاجه كدا هعملها واصالحهم علي بعض كلهم ، لاني حسيت بندمه فعلا النهارده
المهم انت ركز في كليتك وان شاء الله اول زياره ليك هجيلك انا وسامح نطمن عليك ... يلا اسيبك تنام ، تصبح على خير
هشام : وانت من اهله ... وقفل شنطته وحاول ينام معرفش ينام
قرر يخرج شويه للبلكونه .. بس لقي نهي واقفه قصاده في بلكونتهم
هشام : سهرانه ليه يا نهي
نهي : ابتسمت وقالت أبدا مش جايلي نوم
هشام : أممم.. تلاقيكي فرحانه أني همشي وهسيبك ، آه طبعا هترتاحي من وشي ومن مناقرتي ليكي... وزمانك بتدعي عليا مينزلونيش اجازه ابدا
نهي : ضحكت وقالت أبدا والله .. دايما ظالمني كدا
هشام : طب سهرانه ليه
نهي : اتنهدت وقالت . بفكر في اللي جاي
هشام : اللي جاي احلي من غيري طبعا
نهي : هزت راسها بمعني لأ. وقالت مفيش حاجه حلوه من غيرك يا هشام ... انا شايله هم اللي جاي من غيرك ... وشايله هم اني هصحي الصبح مش هلاقيك قدامي ولا نتخانق مع بعض زي كل مره
هشام : ...............
تعليقات
إرسال تعليق