القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عندما يعشق الرعد)#رحم_للإيجار البارت 6_7_8_بقلم ريحانة الجنة في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


(عندما يعشق الرعد)


#رحم_للإيجار


البارت 6_7_8_


👇👇👇👇👇👇👇👇


بعد ما همس اغمي عليها منيرة وسماح سبوها ونزلوا وسابو الباب مفتوح وبعد شوية دخلت هبة وشافت الباب مفتوح اتخضت ودخلت لقت همس مضروبة ومتبهدلة.صرخت

هبة: بدموع. همس همس حبيبتي فيكي ايه مين اللي عمل فيكي كدة. ولما همس مردتش ولا فاقت اتصلت بمنصور وجه واخد همس المستشفي وكانت عندها جروح وكدمات. كتير وكسر في الايد اليمين. ولما فاقت روحت البيت. بس طبعا كانت حالتها النفسية صعبة وصعبان عليها نفسها.

همس:قاعدة في اوضتها بتعيط. يارب لامتي هتبهدل كدة. لامتي مش هلاقي راحة. انا تعبت ده حتي رضيت بالهم والهم مرضيش بيا. اعمل ايه تاني. انا خلاص مقدميش غير حل من الاتنين. يا اما اروح للراجل صاحب الشغل ده والله اعلم نيته ايه من ناحيتي. او اروح مع زينب. والاتنين انا مش عارفة اخرهم ايه. يارب الهمني الصح انا خلاص مش فاهمة ولا عارفة اعمل ايه

هبة : دخلت. وقعدت جنب همس وطبطبت عليها. حبيبتي عاملة ايه النهاردة

همس:بإنكسار هكون عاملة ايه يعني اهو الحمد لله.

هبة: بتردد. هو انتي خلاص كدة. صرفتي نظر عن جوازك من ابراهيم. هو يعني ملوش ذنب في اللي حصل

همس:!! انتي لسة بتسأليني. يا شيخة حرام عليكي. حتي بعد اللي عملوه فيا ده كله ولسة عايزاني اتجوزه. علشان يموتوني بقي مش كدة. انتي للدرجة دي مش خايفة عليا للدرجة دي عايزة تخلصي مني. انا والله مش مصدقة

هبة : والله ده قاعد برا. وقالي انه ضربهم علقة موت ووعدني انه مش هيخليهم يقربوا منك تاني

همس:لا والله فيه الخير. والمرة الجاية لما اموت هينفعني ضربهم بأيه. اسمعي انتي عايزة تخلصي مني مش كدة. خلاص انا هريحك مني وهمشي واسيبلك البيت ده خالص.مع انه اصلا بيت ابويا. بس واضح اني خلاص مليش مكان فيه.

هبة: ازاي هتروحي فين يعني

همس: زينب هتشوفلي شغل معاها. واشتغل ممرضة عند ناس وهقعد عندهم.

هبة: وانتي بتفهمي في حكاية التمريض دي

همس: زينب هتعلمني. المهم اني في ظرف يومين مش هكون هنا. وسيبيني بقي انا تعبانة وعايزة انام

هبة: حاضر هسيبك اللي يريحك.


في مكتب رعد


عدي: لسة مقررتش هتعمل ايه. في موضوع مها والعملية

رعد: بغضب وغيظ. انا لحد دلوقتي مش عارف انا ازاي مسكت نفسي عنهم اذا كان توفيق ومها ولا الحيوان هادي ده. انا يستغفلوني كل الفترة دي. بس معلش هما اللي جابوه لنفسهم.

عدي: قصدك ايه. انت هتوافق. وتديهم العينة

رعد: اه. هوافق بس بشروطي.

عدي: اللي هي ايه بقي

رعد: بعدين هقولك. المهم دلوقتي همس اللي معرفش عنها حاجة بقالها كام يوم ولا عرفنا نوصلها. انا قلقان عليها اوي يا عدي

عدي: والله انا مش عارف اقولك ايه. اللي انت فيه ده ملوش غير اسم واحد بس. الحب انت حبيتها بسرعة جدا وكمان بطريقة تخوف

رعد: ايه اللي يخوف مش فاهم

عدي: يعني حاسس. انك مش هتقدر تنساها بسهولة

رعد:بحدة. انساها؟ انساها ازاي بعد ما لقيتها. انا عمري ما في واحدة شغلت بالي كدة. ولا اتمنتها زيها. وتقولي انساها مستحيل انا مش هرتاح الا لما الاقيها

عدي: وهتلقيها فين بس. فكر بالعقل يا رعد هي لو كانت عايزة كانت جاتلك. لكن واضح انك مش في دماغها اصلا

رعد: بغضب. عدي خلص الكلام. انا مش هسيبها ولازم الاقيها فاهم ولا لا

عدي:طيب افرض لقيتها. وهي مش عايزاك هتعمل ايه

رعد:بغرور. مش مهم المهم ان انا عايزها وبحبها.وهجيلها بأي طريقة

عدي: تمام براحتك. المهم دلوقتي هتروح المعاد بتاع غرام سكرتيرة حازم رشدي

رعد:بضيق. كنت ناقصها هي كمان. مش كفاية اللي انا فيه.

عدي: يعني هتروح ولا لا المعاد بعد ساعتين

رعد: اخد مفاتيحه وتليفونه وبأرف. خلاص رايح

عدي: رعد كنت عايز اقولك اني اجازة يومين

رعد: ليه.

عدي: مسافر اسكندرية

رعد: بحزن علي صاحبه. اه فهمت. هو بكرة زكري حلا مش كدة

عدي:بأسي. اه الله يرحمها

رعد: طبطب عليه وحضنه. حاول تنسي يا عدي كدة كتير

عدي: بدموع. مستحيل انسي حلا. حلا هتفضل معايا وعمري ماهنساها

رعد: وهو مفيش في ايده حاجة يعملها. اللي يريحك يا عدي سلام انا دلوقتي. اشوفك لما ترجع ابقي طمني عليك لما توصل

عدي:حاضر. انت كمان ابقي طمني عملت ايه مع غرام

رعد: متقلقش. انا هعرف ازاي اربيها. هي واللي مشغلها. سلام


في بيت زينب


زينب: بفرحة يعني خلاص وافقتي .

همس: بدموع وحزن. اه وفقت وربنا يسامحني بقي

زينب: ان شاء الله هيسمحك. ده انتي حتي بتعملي خير بتساعدي الناس

همس: اساعد الناس واغضب ربنا. بس اعمل ايه. مفيش في ايدي حل تاني.

زينب: متقلقيش ولا بتغضبيه ولا حاجة. ربنا غفور رحيم

همس: هزت راسها. ونعم بالله


وسبحان الله. هي الدنيا كدة. فيها ناس بيكونوا من شياطين الانس. اللي بتزين للإنسان الحرام وتقنعه بيه. وتحلله كمان. ولضعفنا في الاوقات دي لاسف. بنروح وراهم ونسمعهم.


في فندق شهير


رعد قاعد في الجناح منتظر غرام. وفعلا جات غرام ودخلت لرعد


غرام:قربت من رعد بدلع. وابتدت تحاول تخليه ينجذب ليها

رعد: وهو بيحاول يداري ضيقه من حركتها وغضبه من وجودها اصلا. قام وسابها. مستعجلة علي ايه. ادخلي غيري هدومك الاول.

غرام: اممم. ماشي بس انت كمان مستعجل اهو

رعد:بسخرية. هه اه اوي يالا ادخلي وانا مستنيكي

ودخلت غرام. وبعد شوية خرجت وهي طبعا بشكل مفتكرش ينفع يتوصف. المهم رعد شافها. وهو من جواه عايز يشيلها ويرميها من بلكونة الجناح.. وقربت تاني من رعد. وهو سابها تتمادي شوية وبعدين سبها وقام

غرام: مالك في ايه. ايه اللي حصل. انا عملت حاجة زعلتك

رعد:جرها مش شعرها وبصوت شبيه بإسمه زي الرعد. انتي وجودك اصلا هنا وبشكلك ده خناقني مش بس مزعلني

غرام: بتتألم. اانا مش فاهمة حاجة ايه اللي حصل بس. ما احنا كنا كويسين

رعد:بغيظ. احنا عمرنا ما كنا كويسين. انا اصلا أرفان منك من اول يوم شوفتك فيه وشوفت سفالتك يا زبالة. اسمعي بقي يا روح امك. انتي متصورة من وقت ما دخلتي الجناح. ولحد ما دخلتي جوة وانتي بتغيري. لحد اللي عملتيه من شوية. اعتبريه فيلم قصير كدة.

غرام: فتحت. عنيها بصدمة. انت كنت بتصورني. ليه ده انا سلمتك رقبة حازم واخت منه. الصفقة كمان. تقوم تعمل فيا كدة

-ماهو لو كنتي خليتي الاتفاق بينا زي ماكان. فلوس وبس هات وخد. كان ماشي مكنتش عملت كدة. لكن انتي غبية طمعتي في حاجة عمرك ما تحلمي تطوليها. مشكلتك انك وحدة رخيصة زيك. افتكرت انها ممكن تلوي دراع رعد الحديدي. بس لانك غبية. مقدرتيش تفهمي مين هو رعد. انا لايمكن اخليكي تعملي اللي في دماغك. علشان. ده شرف خسارة تنولوا واحدة زيك. انها تكون مع رعد. اسمعي. الفيلم اللي اتصور ده هيتقطع مقاطع صغيرة. وانتي هتجبيلي كل المعلومات اللي ممكن احتاجها من حازم. وكل نفس بيتنفسه. ولو حصل وحازم عمل حاجة من غير ما اكون عارف منك. هنزل مقطع من الفيلم ده. وقصاد كل غلطة مقطع فهمتي يا حلوة.

غرام: انت هتفضح نفسك. وانت رعد الحديدي

رعد:هههههه. لا متقلقيش. انا هعرف ازاي اخليكي انتي بس اللي تظهري. وهيفتكروكي كنتي مع اي واحد زبالة من اللي بتعملي معاهم الارف ده كل يوم.

غرام: كدة يا رعد والله تستاهل اللي بيحصل لمراتك. خليك تدوق من نفس الكاس

رعد: ساكتة ليه بلعتي لسانك.

غرام: لا ابدا. بس انت لازم تفهم ان حازم حويط شوية ممكن يعمل حاجة من ورايا من غير ما اعرف

رعد: ميخصنيش. انا قولتلك علي اللي هيحصل سواء بقي كنتي عارفة او لا . دي مشكلتك. ومهمتك انه ميغبش عن عنيكي لحظة.

غرام:ماشي وانا موافقة. اقدر امشي

رعد: في ستين داهية.


تاني يوم في الاسكندرية

اسكندرية وجمالها وبحرها وشقوتها وكمان بنات اسكندرية اللي مفيش احلي منهم ولا في خفة دمهم. في بيت عائلة ميسورة الحال بتفتح بنوته جميلة بملامح شقية عنيها خضرا وشعرها بني وبيضاء ملامحها تجنن . ودي( هنا فوزي الحضري)

هنا: تفتح شباك أوضتها اللي بتطل علي احلي بحر في الدنيا بحر اسكندرية. وهوا البحر الجميل يحرك شعرها بحرية وهي مبتسمة ليوم جديد رغم انها عارفة ان الابتسامة دي مش هدوم كتير. وفعلا جه صوت هي بتكرهه اكتر من اي حاجة في حياتها وهو صوت ( ماجدة مرات بباها المفترية اللي مزهقاها في عيشيتها)

ماجدة: هنا. انتي يا هانم هتفضلي واقفة في الشباك كتير . ولا ايه

هنا:بيتجز علي سنانها. يا فتاح يا عليم علي الصبح. نعم يا طنت عايزة ايه

ماجدة: تاني طنت. ما قولنا قولي ماجدة احسن. وهو انا بيني وبينك كام سنة. هما تقريبا يعني ...

هنا: ايوة هما تقريبا يجي 20. 30 سنة كدة

ماجدة: كتك قطع لسانك. ليه شايفاني. من ايام الملك.

هنا:بتبرطم. لا من ايام ما بنوا الهرم

ماجدة: بتبرطمي تقولي ايه

هنا:بإبتسامة صفراء. ابدا ما بقلش. ممكن بقي توقفي الحوار بتاع كل يوم ده علشان انا عندي شغل. وعايزة الحقه

ماجدة: روحي يا ختي لما نشوف اخرت شغلك ده ايه. ده ابوكي بيديكي مصروف اكتر من مرتبك

هنا: ماهو انا مش بشتغل علشان الفلوس وبس انا بشتغل علشان احقق ذاتي.

ماجدة:ذاتك؟ ودي تطلع ايه بقي ان شاء الله.

هنا: خبطت راسها بإيديها. يارب اروح فين بس. بصي يا ست ماجدة الذات دي حاجة كدة زي اممم اه زي الطحال والفشة تعرفيهم

ماجدة: طبعا دول ابوكي بيموت فيهم. بس هو انتي بتشتغلي في شركة ولا في مسمط

هنا: عادي متدوقيش اهو كله شغل. اسيبك انا بقي واروح البس. علشان هتنفخ لو روحت متأخرة.

وراحت هنا لبست وجهزت وهي نازلة لقت صوت تاني وقفها وده تاني اكتر صوت بتكره وهو ميتخيرش عن الصوت الاول في الغلاسة والتناحة علي راي هنا. وده توتي قصدي تامر ابن ماجدة مرات ابو هنا.

تامر: هنون صباح الخير

هنا: يارب انا عندي مرارة واحدة مفيش غيرها. لو اتفقعت هعيش من غير مرارة

تامر: قرب منها. ايه يا هنون بنده عليكي مش بتردي ليه

هنا: اصلي وقعت علي ودني وانا صغيرة.

تامر: هنون انتي مش ملاحظة انك بتعامليني وحش

هنا: يا راجل هو انت لسة واخد بالك. تصدق ده تقريبا اسكندرية كلها عرفت.

تامر: ليه يا هنون انا كدة والله هزعل وهشتكيكي لماما

هنا: يا روح امك. تشتكيني لماما. لا تصدق اترعبت. فكك مني يا عم الحج انا خلقي في منخيري علي الصبح. كفاية اني اصطبحت بوش امك. ووراها انت ده شكله يوم منيل. اوعي بقي من وشي بدل ما اشلفتك علي الصبح. ومشيت هنا.

تامر : راح لماجدة. ماما .. ماما

ماجدة: توتي يا حبيبب ماما. صباح الفل علي احلي شاب في اسكندرية كلها.

تامر: صحيح يا ماما.

ماجدة: صحيح. ياروح ماما

تامر: اصل هنا مش بتحبني. وانا بحبها اوي. وعايز اتجوزها. وهي مش بتديني ريق حلو.

ماجدة: متقلقش يا حبيبي. هجوزهالك غصب عنها. ولا هي ولا ابوها يقدروا يرفوضولي طلب

تامر: بجد طيب لو رفضت.

ماجدة: ترفض ده ايه. ده انت تامر توتي حبيب ماما كل بنات اسكندرية يتمنه ظفرك

تامر: بس انا عايز هنا

ماجدة: متقلقش. انا النهاردة ححدد مع فوزي معاد خطوبتكم وكتب كتابكم

تامر: ياريت يبقي يوم الخميس وحياتي يا ماما

ماجدة: بس كدة. من عنيا يا حبيب قلب ماما. حبيبي بقي يجي يفطر.

تامر: اه ياريت ده انتي فتحتي نفسي اوي يا ماما

ماجدة: دايما يا توتي نفسك مفتوحة


في شقة عدي في الاسكندرية علي البحر.

دخل عدي البلكونة وبص للبحر بنظرة كلها حب وشوق ولهفة. وعلي قد ما هو بيحب البحر علشان حبيبتة وزوجته حلا كانت بتحبه لا دي كمان كانت بتعشقه. علي قد ما كان بيلومه وزعلان منه لانه هو اللي اخد منه حبيبته. كان بيلوم عليه انه غدر بيها وغرقها في امواجه وهي كانت مأمنة ليه. واتنهد عدي بمرارة ودموعه نزلت.وهو بيفتكر شقوتها وضحكها ولعبها. وهزارها. كانت مرحة كل اللي يشوفها بحبها. كانت بتجبر اي حد يقعد معاها انه يضحك. ومن قلبه. وابتسم عدي وهو بيفتكر اول يوم شافها فيه.


فلاش بااااك

عدي اصلا ولدته اسكندرانية ولما ماتت هو مكنش ليه غير خالته ثريا وبناتها علا وليلي. وكانوا عايشين في اسكندرية. وكان عدي لازم كل شهر يسافر اسكندرية لخالته ثريا وبناتها ويقضي معاهم يومين وفي مرة عدي كان لسة واصل عند عمارة خالتو ونزل من العربية ودخل العمارة واول ما وصل عند الاسانسير لقي باب الاسانسير اتفتح وخرجت منه بنت غاية في الجمال والرقة. سرح عدي في عنيها الخضرا الجميلة. وشعرها البني الجميل كانت فعلا تخطف العين

حلا:حاولت تمشي من جنب عدي وكل ما واحد فيهم يجي يعدي التاني يقف قصاده كأنهم متفقين يروحه في نفس الاتجاه

حلا:بنرفزة وبعدين معاك يا جدع انت ما ترسالك علي بر. خلينا نعدي

عدي: رفع حجبه. جدع!! اللي يشوفك وانتي ساكته ميسمعكيش لما اتكلمتي ياريتك فضلتي ساكته

حلا: نعم يا خفيف انت. حد جه جنبك

عدي: جدع وخفيف. لا ده انتي مصيبة

حلا: لا بقولك ايه انت شكلك مصراوي وهتقرفني وانا اسكندانيه وخلقي في منخيري. اوعي بقي من طريقي

عدي: بإستفزاز. اولا انا اسكندراني انا كمان مش مصراوي. ثانيا لو معدتكيش هتعملي ايه

حلا: لا ده انا ممكن اعورك

عدي: ضحك بصوت عالي. انتي يا أوزعة تعوريني انا. اتكلمي علي قدك يا شاطرة

حلا: شاطرة دي تقولها لصاحبتك في المدرسة مش انا. وواعي بقي لارتكب فيك جناية النهاردة. وجات تمشي

عدي: استني. انتي اسمك ايه وساكنة فين انا عارف كل اللي في العمارة انا اول مرة اشوفك

حلا: لا والله. ليه شيخ حارة حضرتك. ابعد عن طريقي يا ابني احسن ليك. ومشيت حلا

عدي: هههههههه. مش ممكن فظيعة عليها لسان عايز قصه. بس عسل يخربيت كدة يا جدعان.

طلع عدي لخالتوا ورن الجرس. وفتحت ثريا

عدي: ريري حبيبتي وحشتيني

ثريا: حضنته. حبيبي يا عدي وحشتني تعالي يا نور عيني ادخل

عدي: دخل وقعد. وحشتيني يا خالتوا قوي عاملة ايه وعلا وليلي عاملين ايه

ثريا: الحمد لله كلنا زي الفل. هما زمانهم جاين انا قولتلهم انك جاي بس انت بقي الحق خد حمام والبس وتعالي نتغدا قبل ما يجوا التتار. لحسن هما واجوازهم وعيالهم مش هيخلولك حاجة لو جم

عدي: ههههههه ماشي هقوم اهو لحسن اناوحشني الاكل من ايديكي يا ريري.

ثريا: يا قلب ريري. ده بقي عاملالك. اكلة سمك اللي هيا سمك وجمبري واستكوزا. وسبيط وصيادية وايه اكله علي مزاكك

عدي: انا داخل اغير هوا لحقيني انتي بس بالاكل

ودخل عدي اخد حمام ولبس بيجامته وقعد اتغدا مع خالتوا ثريا. وبعد الغدا غسل ايده وكان بيساعد خالتوا في تنضيف السفرة

ثريا: يا حبيبي اقعد انت ارتاح ده انت جاي من سفر.

عدي: باس ايدها. وانا اطول لما اساعد ست الكل انا هساعدك وكمان هغسلك الاطباق

ثريا: لا كله الا كدة. بص انا هروح اصب الشاي. وانت حط دول في المطبخ لما البنات تيجي يبقوا يغسلوهم. وتعالي نشرب الشاي

وفعلا خلصوا شيل الاطباق وقعدوا يشربوا الشاي

عدي: عاملة ايه يا خالتوا. لوحدك

ثريا: الحمد لله انا خلاص اتعودت. من يوم عمك الله يرحمه مامات. والبنات اتجوزه. وانا اتعودت علي الوحدة. بس تعرف جه من يجي شهر كدة. سكان جداد ناس زي العسل. راجل ومراته وبنتهم الوحيدة. بنت ايه في الجمال والرقة والادب حته سكرة. من وقت ماجت وبقينا صحاب تجيني ونقعد نتكلم ونضحك. دمها شربات

عدي: لا والله. امم واسمها ايه

ثريا: حلا

عدي: اكيد هي اللي قابلتها عند الاسانسير. دي شكلها هتحلو

ثريا: بتقول حاجة يا عدي

عدي: سلامتك يا خالتوا.

ثريا: طيب شوف مين اللي بيرن الجرس انا مش قادرة اقوم

عدي: حاضر. وفتح عدي. وابتسم انتي

حلا: بنرفزة. انت

¥¥¥¥¥¥¥¥


#يتبع..    


(عندما يعشق الرعد)


#رحم_للإيجار


#الفصل_السابع 


👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇


حلا :انت بتعمل ايه هنا يا جدع انت

عدي:ههههههه. والله انا ماشوفت بجاحة كدة. انتي يا امورة اللي بتخبطي عليا. يبقي انا اللي اسألك. جاية هنا ليه

حلا:اولا يا خفيف. انا مش بجحة ولو قولتها تاني هخلي لسانك يوحشك. ثانيا بقي. انا اجي زي ما يعجبني. قولي طنط ريري فين. اوعي تكون حرامي وخنقتها وسرقت فلوسها

عدي: هههههههههه. لا ده انتي حكاية ربنا يهدك.

ثريا: بصوت عالي. مين يا عدي

عدي: مش عارف يا خالتو. دي واحدة كدة غلسة ولسانها طويل

حلا:يا ابني اتقي شري احسنلك. واوعي بقي من سكتي. ودخلت لثريا

ثريا: حلا حبيبتي. تعالي يا عسسل عاملة ايه

حلا: برقة. الحمد لله يا طنط انتي صحتك عاملة ايه

ثريا: انا بخير. اعرفك بقي ده عدي ابن اختي. ودي حلا يا عدي اللي حكتلك عنها.

حلا: برقة وهدوء.مدت ايديها. اهلا استاذ عدي فرصة سعيدة

عدي: رفع حاجبه بصدمة. لا وربنا من امتي الرقة دي

ثريا: في ايه يا عدي هو انتوا تعرفوا بعض

عدي: اصل

حلا: قاطعته. ابدا وهنعرف بعض منين انا اول مرة اشوف استاذ عدي

عدي: تنح لا بجد يمكن

ثريا: انا بقي هقوم اجبلك الرز باللبن اللي بتحبيه يا حلا ثواني. وقامت ثريا

عدي:افهم بقي التحول السريع ده. ده انتي من دقيقة كنتي عبده موته في ثواني كدة تقلبي لقطة سيامي

حلا: عبده موته دي مع الناس الغلسة اللي زي حلاتك. لكن انا اصلا رقيقة وكيوت

عدي: بإستفزاز. بس تعرفي مش لايق عليكي جو الرقة ده. هو انتي شكلك بلطجي

حلا:مسكت السكينة اللي علي طبق الفاكهة. وقربتها من عدي تحب دلوقتي اوريك. البلطجية دي ممكن تعمل ايه

عدي: متصنع الخوف. لا ابوس ايدك انا لسة صغير ومدخلتش دنيا

حلا: بإنتصار. يبقي تلم نفسك احسنلك

عدي: بحركة سريعة. مسك ايديها الاتنين وكتفها وزقها علي الكنبة. وهو مقرب منها. وبخبث. انا دلوقتي اللي ممكن اوريكي انا ممكن اعمل فيكي ايه.

حلا: اتكسفت من اللي عمله. اااانت ازاي تعمل كدة ابعد عني.

عدي:بنظرة إعجاب. تؤتؤ انا مبسوط كدة اصلك بصراحة حلوة اوي. وعنيكي حلوة وشعرك يجنن. وشفايفك..

حلا: زقته. وبعدت وهي متلخبطة. علي فكرة انت قليل الادب

عدي: قام ووقف قصدها. انا ممكن اوريكي قلة الادب علي حق بس متبقيش تعيطي.


حلا: ااانا

ثريا: جات وقاطعتهم. اتفضلي يا حلا وانت يا حبيبي عملتلك قهوتك. اتفضل

عدي: وهو بيبص لحلا. تسلم ايدك يا حبيبتي. جات في وقتها اصلي. صدعت من الرغي

حلا: مش عارفة ايه اللي حصلها. هي اول مرة تعجب بحد كدة. بس موز ربنا يهده لا وعصبى. وكتمت ضحكتها

عدي: واخد باله منها وعارف انها بتفكر فيه. ابتسم احمم ايه يا حلا ساكته ليه صوتك وحشنا

حلا: متصنعة الغضب احمم مفيش انا كويسة. انا همشي يا طنط ولما البنات تيجي خليهم يندهولي

ثريا: ابدا انتي قاعدة معانا لحد لما يجوا.

حلا: لا انا

عدي: خلاص بقي يا حلا اسمعي الكلام.


وفضلت حلا وعدي قاعدين وابتدوا يتكلموا من غير. مشاغبة واخدوا علي بعض شوية. وجم علا وليلي وازواجهم واولادهم وسهروا وهزروا وعدي وحلا اخدوا تليفونات بعض وبقوا يتكلموا طول الوقت حتي لما عدي رجع القاهرة. وفضلوا كدة 3شهور لحد ما حبوا بعض جدا وعدي رجع اسكندرية واتقدملها واتجوزا وحلا صممت انه يجبلها شقة في اسكندرية علي البحر. غير شقة القاهرة. ووافق وعملو الفرح في اسكندرية. ويوم الفرح بعد لما رجعوا البيت

عدي: روح قلبي الشقية اللي جننتني معاها. اخيرا اتجوزتك يا ام لسان طويل

حلا: ههههههه. شوفت بقي اهو انت اللي عرفت توصل لليڤل النهائي وقابلت الوحش.

عدي: هههههههه. طيب تعالالي يا وحش

حلا: جريت ورا الكنبة. لا يا دودي محبكش وانت كدة اركز واعقل

عدي: وربنا انا اصلا مجنون تعالي هنا. ونطلها ورا الكنبة.

حلا: جريت منه تاني ووقفت علي الكرسي. طيب بص هقولك ايه رأيك نغير هدومنا وننزل البحر شوية.

عدي: نعم يا ختي بحر مين يا مجنونة انت عارفة الساعة كام. ثم ان النهاردة دخلتنا. في عريس وعروسة ينزلوا البحر ليلة دخلتهم. اتهدي يا مجنونة في ليلتك دي

حلا: بس انا عايزة انزل البحر

عدي: مسكها من رجلها ونزلها وشالها.ودخل بيها الاوضة. انا بقي دلوقتي هنزلك المحيط مش البحر.....


فاق عدي من شروده. وهو بيبتسم لما افتكر كل اللحظات الحلوة دي واتنهد.

عدي: ااااه يا حلا وحششتيني. وحششتيني اوي اوي. ليه بس سيبتيني ليه ودموعه نزلت.😭😭😭


في مكتب رعد

رعد قاعد ودخل مروان. وده رجل المهمات الصعبة اللي بيشتغل مع رعد بيخلصله كل حاجة بيطلبها منه.


رعد: تعالي يا مروان. قولي عملت ايه

مروان. : تمام سيادتك. الشركة اعتبرها في خبر كان. وقريب اوي باقي الشركات.

رعد: براڤوا عليك يا مروان. وهما عرفو مين اللي وراها

مروان: عيب يا باشا. محدش يقدر يعرف الا اذا انت أمرت بكدة

رعد: بإبتسامة نصر. لا لسة شوية لما اوصل لهدفي وقتها انا اللي هقوله اني انا اللي وراه كل اللي بيحصله.

مروان: بس المرة دي الوقعة مش سهلة. دي من اكبر شركات المجموعة بتاعته. اكيد دلوقتي هيتجنن.

رعد: يا ريت خليني ارتاح منه. روح انت دلوقتي واتفضل الشيك بتاعك

مروان: متشكر اوي يا باشا عن اذنك

رعد: مروان. لسة ملقتش البنت اللي قولتلك عليها

مروان: للاسف يا باشا مش عارف اوصلها معنديش المعلومات الكافية اللي تساعدني. واللي اسمه ناجي ده لسة في غيبوبة من الحادثة. مش عارفين نتكلم معاه

رعد: بضيق. طيب خلاص روح انت دلوقتي. وخرج مروان

رعد: سند راسه علي الكرسي. ايه بس اللي مخلكيش تيجي يا همس. ليه بس. ده انا مصدقت يومها الاقيكي. تقومي تختفي تاني كدة. ليه بس. اااه وحشتيني اوي. وجز علي سنانه انا بس المرة دي الاقيكي والله ما هسيبك تروحي مني تاني بس الاقيكي


في ڤيلا الحديدي

توفيق : بعصبية. انت بتقول ايه ازاي الكلام ده يعني ايه الاسهم كلها خسرت

أمين مساعد توفيق: هو ده اللي حصل يا باشا. صدقني انا مش عارف مين اللي بيلعب من ورانا

توفيق: لا كدة الحكاية فيها حاجة غلط. انا مش مطمن. ده حد بيعرف كل التفاصيل بتاعت الشغل مين ده اللي يجرأ. علشان يلعب مع توفيق الحديدي

أمين: صدقني انا كمان لازم اعرفه فى أقرب وقت

توفيق: بتعب وارهاق. أمين. انا لازم اعرف مين اللي بيعمل كدة انت فاهم.

أمين: حاضر يا باشا بس ارجوك اهدي انت صحتك مبقتش زي الاول.

توفيق: مسك قلبه. انا مش هرتاح الا لما اجيبه تحت جزمتي. واتالم اااه امين الحقني

امين: جري عليه. توفيق باشا مالك. انا لازم اتصل بالمستشفي حالا.


واتصل أمين بالمستشفي وبعته عربيه ونقلوا فيها توفيق.


في. الشقة اللي بتتقابل فيها مها ومعتز.

مها في الحمام. بتاخد حمام. وتليفونها رن. وكان رعد

معتز: مها. حبيبتي تليفونك بيرن

مها: خرجت من الحمام وبتنشف شعرها. مين يا حبيبي

معتز: رعد

مها: قلبها وقع وخافت لمجرد ما سمعت اسمه. رررعد وبيتصل ليه ده قليل اوي لما بيتصل بيا

معتز: طيب كلميه. وانتي تعرفي

مها: لا لا لا ااانا هستني لما اروح انا خايفة يبان عليا حاجة وانا بكلمه

معتز: حبيبتي جمدي قلبك بس وكلميه

مها: مسكت التليفون وايديها بتترعش. واتصلت برعد.....

رعد: بغضب وصوت عالي. انتي فين

مها: ابتلعت ريقها بصعوبة. اااانا هههكون فين ففي السنتر

رعد: وانا موجود في السنتر. انت فين بقي

مها: التليفون وقع منها. واغمي عليها

معتز: مسك التليفون وقفله. مها مها مالك الله يخربيتك هتوديني في داهية. وجاب ميه وفوقها.

مها: فاقت وهي بتترعش وخايفة. ررعد يا معتز. رعد فوق في السنتر. ده لو عرف ممكن يقتلني

معتز: اهدي كدة واسمعيني كويس متخفيش. شكلك وخوفك ده هو اللي هيخليه يشك فيكي. انتي تلبسي بسرعة واطلعي عادي. ولو سألك انا هقولك تقوليلو ايه. يالا بسرعة


في السنتر بتاع مها. وفي مكتبها تحديدا. رعد رايح جاي زي البرق. وفي قمة غضبه منها لانه مفهمها انها متخرجش لوحدها من غير السواق.


مها: دخلت مكتبها وهي بتحاول تتماسك.

رعد: اول لما شافها. راح قدمها بسرعة ومسكها من دراعها بقوة. وبغضب. انا كام مرة منبه عليكي. وقولت مفيش خروج من غير السواق. كنتي فين يا هانم

مها: بدموع. ابعد عني ايه وانا عملت ايه. كنت مخنوقة وعايزة اتمشي لوحدي ومش عايزة اركب مع السواق عايزة اشم هوا. ايه كفرت

رعد: شدها تاني من ايديها. وايه يا بنت الحديدي اللي خانقك هو في حد عايش زيك مش تحمدي ربنا

مها: زقت ايده. وانهارت بدموع. انت انت اللي خنقتني. انا مش حاسة اني متجوزة. مش حاسة اني ست زي كل الستات. مش حاسة اني زي صحباتي اللي كل واحدة جوزها مدلعها وبيحبها وانا جوزي متجوزني غصب. وياريت بتداري ولا حتي بتضحك عليا لا بتقولها في وشي. بتتجهالني ولا اكني موجودة في حياتك. كان ممكن تمثل عليا حتي. او تعاملني احسن من كدة. انت السبب في كل اللي بيحصلي انت السبب اني اني.. وقعدت علي الارض وهي بتعيط.


وانفعال مها مكنش تمثيل. زي ما طلب منها معتز لا كانت فعلا حاسة انها خاينة بس هي مش لوحدها اللي غلطانة رعد كمان غلطان لانه ظلمها. وانتقامه من جده خلاه يستخدمها وسيلة لكدة من غير ما يفكر انها ملهاش ذنب. وهو اللي خلاها تقع فريسة سهلة لمعتز واللي وراه. بس هي كمان غلطت مهما كانت الاسباب. ده ميديهاش الحق في ارتكاب اعظم الذنوب. كانت ممكن تقرب من ربنا وتشتكي ليه وربنا قادر انه يساعدها. ويغيرلها حياتها للاحسن

رعد: حس انه فعلا جه عليها كتير وانه محبهاش وظلمها. قرب منها وخدها في حضنه. خلاص يا مها اهدي. كفاية عياط

مها: لا مش كفاية. انا تعبانة يا رعد ومحدش حاسس بيا. انت ليه بتعمل فيا كدة ليه انا عارفة اننا مكناش بنحب بعض. بس كان ممكن نحاول نقرب من بعض. يمكن كنت تحبني.


رعد: سابها وقام.وادالها ظهره. مها انا عارف اني ظلمتك. وعاملتك وحش بس ده مش بإيدي. انا مش هقدر احبك

مها: ليه بس ايدي نفسك فرصة. وانا ححاول اخليك تحبني

رعد: صعب يا مها صعب. بصي انا هتفق معاكي اتفاق. احنا بعد العملية اللي جاية ونخلف. وتوفيق يكتب ثروته لابني انا هطلقك.و اسيبك تشوفي حياتك. اتفقنا

مها: وليه منتطلقش دلوقتي

رعد: علشان توفيق لو عرف مش هناخد منه حاجة. فهمتي

مها: انا عايزة اعرف انت محتاج فلوس جدو ليه. ما انت معاك قدها

رعد: انا مش عايز الفلوس علشان الفلوس نفسها.

مها: اومال علشان ايه

رعد: ميخصكيش. المهم نتفق خلاص

مها: خلاص. بس ممكن اطلب منك طلب.

رعد: طلب ايه

مها: نتعامل اكننا زوج وزوجة لحد ما نتطلق. وتيجي تقعد معايا في اوضتي ومتحرمنيش من حقي فيك ممكن

رعد: مسح وشه بإيده. مش عارف يا مها. مش هقدر

مها: ليه بس علشان خاطري يارعد

رعد: صعبت عليه وحس انه اول مرة يشوفها كدة. خلاص يا مها موافق

مها: فرحت وحضنته. حبيبي يا رعد

رعد: طبطب عليها. وهو بيفكر في همس وحبه ليها وانه كان بيتمني انها هي اللي تكون في حضنه.

علي فكرة انا كنت جاي اقولك ان توفيق في المستشفي

مها: اتخضت. جدو مقولتش ليه من الصبح.

رعد : ما انتي مدتنيش فرصة

مها: طيب يالا بينا بسرعة نروحله

رعد :يالا اتفضلي. وهو بيجز علي سنانه. ربنا يخده


في المستشفي

في اوضة توفيق الحديدي


مها: الف سلامة عليك يا جدو كدة تخضني عليك

توفيق: الله يسلمك دي حاجة بسيطة. وانا بقيت كويس الحمد لله

رعد: تعرف ربنا اوي. ده انت شيطان

توفيق: ساكت ليه يا رعد مفيش سلامتك يا جدو

رعد: سلامتك. بس ايه اللي وقعك كدة. الدكتور قال كانت جلطة ولحقوها.

توفيق: لا ابدا. كنت بتكلم مع امين في الشغل واتعصبت شوية. علشان كدة تعبت فجأة

مها: لا بقي قوم كدة وفوق انا عندي ليك خبر هيفرحك اوي

توفيق: خير خبر ايه

مها: مش انا ورعد اتصالحنا واتفقنا نفتح صفحة جديدة.

توفيق: بفرحة. صحيح الكلام ده يا رعد

رعد: ببرود. اه صحيح. علي فكرة انا عايز اقولكم اني عرفت انكم كنتم بتضحكم عليا في موضوع العمليات ده.

مها وتوفيق: تنحوا

توفيق: ازاي تقصد ايه

رعد: مش هنلف وندور علي بعض انت فاهمني كويس. وكمان عرفت موضوع. العملية الجديدة. وان اللي هتحمل مش مها

مها: انت بتقول ايه مين اللي قال الكلام ده

توفيق: ايوة يا مها انا مكنتش عايز اقولك دلوقتي. انتي مش هتقدري تخلفي الرحم عندك. خلاص مينفعش يتحمل الحمل ولو عملتي العملية الجنين هينزل زي اللي قابله

بس انا عايز اعرف انت عرفت ازاي ومين اللي قالك

رعد: لا مش لازم المهم اني عرفت وخلاص ازاي مش قصتك

توفيق: بتحذير. رعد انت لازم تدي هادي العينة. انا عايز الحفيد ده بأي شكل انت سامع

رعد: قام وحط ايده في جيبه وببرود. اممم اولا انت مش هتقدر تجبرني. لو انا مش عايز بس انا ممكن اوافق بس بشرط.

توفيق: شرط ايه.

رعد: تتنازلي عن نص املاكك. قبل العمليه. والنص التاني تكتبه لابني لما يجي ان شاء الله

توفيق: انت بتلوي دراعي يا رعد

رعد: والله انا قولت اللي عندي وانت حر. مش عايز براحتك

توفيق: ماشي يا رعد هكتب نصهم ليك والنص لمها

رعد: لا ليا انا وبس.

توفيق: بغضب. ماشي يا رعد انا لولا اني مش عايز اسم عيلة الحديدي. ينتهي كنت عرفت ازاي اوريك شغلك بس معلش انت مهما كان مش هتقدر تقف قصاد توفيق الحديدي

رعد: بسخرية. ههههه لا هقدر علشان انا رعد الحديدي يا ريت متنساش.

توفيق: خلاص كلم هادي وحدد معاه معاد.


في اسكندرية علي البحر

عدي: بيتمشي علي البحر. ولفت نظره بنت قاعده علي البحر كان بيشبه عليها قلع نظارته الشمس وقرب منها بس فونه رن. طلع الفون... الو

رعد: ايه يا عم مفيش حد راح اسكندرية غيرك ولا ايه

عدي: ههههههه اه مفيش. قولي ايه الاخبار عندك.

رعد: تمام. غرام اتظبطت علي الاخر. وكله تمام

عدي: وهمس وصلتلها

رعد: بحزن لا لسة انا هموت عليها يا عدي عايزها مش عارف الاقيها ازاي بس.

عدي: ان شاء الله تلاقيها. بقولك ايه ما تيجي تقضي معايا يومين هنا الجو يجنن

رعد: لا انا ورايا حاجات كتير عايز اخلصها. خد راحتك انت وانبسط.

عدي: تمام اشوفك علي خير

رعد: اوك بس ابقي كلمني. متنسانيش كدة

عدي: وانا اقدر انت حبيبي يا رعد يالا سلام

وقفل عدي ورجع بص علي البنت اللي شافها ملقهاش.

عدي: اكيد كان بيتهيألي. اه ما انا خلاص اتجننت. اوفففف


في شقة هنا

في اوضة فوزي ابو هنا. قاعد بيتكلم مع ماجدة مراته

ماجدة: فوزي اللي قولته هو اللي هيمشي. يوم الخميس كتب كتاب هنا وتامر

فوزي: بس البنت مش عايزة. خليه يشوف غيرها

ماجدة: لا هنا يعني هنا.


 انا ابني بيحبها وانا مش هكسر قلب ابني علشان دلع بنتك. مش انت قولتلها

فوزي: اه قولتلها ومن ساعتها وهي برا ولسة مرجعتش.

ماجدة: بقولك ايه تحمد ربنا اوي ان انا هجوزها ابني وهي ..........

فوزي: اسكتي يا ماجدة ومسمعكيش تجيبي سيرة الكلام ده تاني فاهمة

ماجدة: ماشي المهم كتب الكتاب يكون يوم الخميس

فوزي: خلاص رتبي كل حاجة


هنا كانت وهي راجعة من برا سمعت صوتهم العالي وقربت من الباب وسمعت كل اللي اتقال.

هنا: عيطت. كدة يا بابا هنت عليك تسيبني ليها تبيع وتشتري فيا ماشي متزعلش بقي من اللي هعمله. يا بابا


في مستشفي دكتور هادي المحمدي


في مكتب هادي.

هادي: اهلا اهلا. يا رعد باشا. نورت والله اهلا يا مها هانم

مها: اهلا بيك يا دكتور هادي

رعد: بحدة. احنا هنقضيها سلامات ولا ايه فين الست اللي هتعمل العملية اخلص وابعت هاتها

هادي: حاضر ثواني. ورفع الانتر كم... زينب هاتي الست اللي عندك


الباب خبط وفتحت زينب. ودخلت ومعاها الست اللي هتعمل العملية واول ما رعد شافها.

رعد: قام وقف. وهو مش مصدق😱. وجز علي سنانه وهو في قمة غضبه. لان ده كان اخر مكان يتوقع يشوفها فيه

همس: اول ما شافته.خافت ودموعها نزلت.وحاست انها عايزة تمشي من قدامه بسرعة.


يا تري ايه اللي هيحصل رعد هيعمل ايه في همس وهيظن فيها ايه بعد لما عرف انها هتعمل كدة. ������ 

🤔🤔🤔🤔🤔🤔


#يتبع.... 


(عندما يعشق الرعد)


#رحم_للايجار 


#الفصل_الثامن 


👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇


رعد كان مصدوم وبيسأل نفسه. معقول يا همس انتي كدة وكنتي بتضحكي عليا. وكان نفسه يخنقها بيإيده ويسألها ليه عملتي كدة. بس كان في نفس الوقت قلقان عليها لما شاف عليها اثار الضرب اللي اتضربته وكمان دراعها المتجبس. مكنش فاهم حاجة.


همس كان حالها حال حاست انها اتعرت قصاده. وانه هيفهمها غلط. وندمت علي انها ضعفت وسمعت كلام زينب.


مها:لما شافت همس بالكدمات اللي فى وشها والجبس اتضايقت وبأرف. ايه ده يا هادي ملقتش غير دي دي شكلها خارجة من حادثة. وشكلها ميطمنش

هادي: لا انتي بيتهيألك. دي حاجة بسيطة مش هتأثر علي العملية والجبس ده كلها اسبوعين ثلاثة ويتفك. وبعدين تحاليلها كلها نضيفة وتمام.

مها: بس انا مش عايزاها غيرها.

هادي: يا مدام مها صدقيني. ده هي دي المطلوبة. التحاليل بتاعتها والسونار والاشعة كمان زي الفل. مش هنلاقي زيها بسرعة وهنتعب

مها: قولت لا شوف غيرها.

هادي: امري لله. خديها يا زينب.

زينب: اخدت همس ولسة هتمشي.

رعد: استني عندك.

همس. وزينب: لفوا الاتنين تاني

رعد: راح وقف قدام همس وبيبصلها بحدة. وغضب. انا موافق عليها هي اللي هتعمل العملية

مها: بس يا رعد انت مش شايف شكلها احنا مش ناقصين وجع دماغ

رعد: انا قولت هي اللي هتعمل العملية. خلصنا

مها: بس..

رعد: بصوت عالي. قولت خلاص مش عايز كلام كتير.

هادي: زينب خدي همس وروحي انتي دلوقتي

خرجت زينب وهمس اللي كانت لسة بتعيط.

مها: انا بجد مش فاهمة دي شكلها كئيب اوي وكمان بتعيط. محسساني انها مغصوبة مش شغلانتها اصلا

رعد: كان متغاظ من كلام مها وحاسس انه بيوجعه. هادي هي البنت دي بتشتغل معاك من امتي

هادي: لا هي لسة جديدة اول مرة المرة دي. بس متقلقش انا عارفها كويس. مفيش مخلوق هيعرف حاجة انا مفهمها كل التفاصيل

رعد : تمام. يالا يا مها انا عندي شغل

مها: تمام. يالا بينا


خرج رعد ومها وقصاد المستشفي.

رعد: يالا يا مها اركبي مع السواق. وروحي انتي

مها: ليه يا حبيبي. ما نروح سوا بعربيتك.

رعد: اولا بقي كفياكي. حبيبي حبيبي اللي مسكاها دي. وبعدين انا عندي مشاوير كتير مش مروح دلوقتي

مها: رعد مش احنا اتفقنا ..

رعد: قاطعها. مها مش وقته الكلام ده امشي علي البيت وبعدين نتكلم.

مها: ماشي هروح. بس هستناك مش هنام. وركبت مها مع السواق ومشيت

رعد: ركب عربيته وفضل واقف مستني همس. ولقاها خارجة وماشية وكانت بتعيط. قرب منها بالعربية براحة. وهي شافته وخافت

رعد:بحزم. فتحلها الباب اركبي

همس: خايفة. ااااانا.

رعد: بيجز علي سنانه. قولت اركبي انا مش طايق نفسي. وبصوت عالي. اركبي

همس: ركبت. وهي بتعيط.

رعد: مش كفاية بقي دموع التماسيح دي ولا ايه. فاكرة انك هتضحكي عليا زي المرة اللي فاتت. اتاري بقي ناجي كان عنده حق. وبسخرية. ده انتي طلعتي مدوراها

همس: لو سمحت كفاية انا مش ناقصة. انت متعرفش حاجة يبقي متحكمش عليا

رعد: مسكها من دراعها وضغط عليه. معرفش ايه هاه. المرة اللي فاتت تنصبي علي ناجي وتسرقيه وتعملي بريئة وشريفة. والمرة دي انا شايفك بعيني . انتي عارفة انا قابلتك فين ولا لا. انتي جاية تأجري رحمك. فاهمه يعني ايه. بتبيعي نفسك ليه يا همس ليه

همس: كانت بتتألم من وجع دراعها. وكمان من كلامه اللي وجعها اكتر.

همس: عيطت زيادة. قولتلك انت متعرفش حاجة متعرفش حاجة سيبني في حالي حرام عليك. انا ربنا اللي عالم بيا

رعد: لا مش هسيبك. ولازم اعرف وافهم انتي ايه حكايتك اتكلمي

همس: انا هقولك. انا بعد ما خلصت ثانوي. كان بابا الله يرحمه لسة عايش وماما ماتت وانا صغيره. وليا اخت وحيدة اسمها هبة هي اكبر مني. من وانا في المدرسة وكان بيجيلي عرسان كتير وكمان ابراهيم ابن عمي كان منهم. بس بابا مكنش موافق وقال عليه صايع وملوش شغلانة. ودخلت الجامعة سنة واحدة. واتقدملي عماد جوزي الله يرحمه. كان شاب محترم خريج حقوق. وبيتدرب في مكتب محامي. وبابا حبه اوي وانا كمان اعجبت بيه واتجوزنا. وفي السنة الاولي حملت في محمد ابني وطبعا مكنتش بروح الكليه. وراحت عليا السنة. وبعدها ولدت وكنت عايشة ومبسوطة وحمدا ربنا. وهبة اختي كمان اتجوزت منصور وعايشه مع بابا في شقته. وبابا مات بعد ما انا ولدت بشهرين. وزعلت عليه اوي. وبعد ما عدي حاوالي سنتين. كنت انا وعماد وابني محمد في الملاهي. واحنا راجعين عملنا حادثة. وجوزي وابني ماتوا قصاد عيني مكنتش عارفة انا ببكي علي مين علي جوزي اللي مشوفتش منه غير كل خير . ولا ابني اللي لسة مكملش سنتين. عشت اسود ايام كلها حزن ووجع. ربنا وحده اللي عالم عدت عليا ازاي. وفي. خلال كام شهر.صاحب الشقة كان عايزها. لان انا وعماد كنا متجوزين في ايجار جديد. وانت عارف الايجار الجديد. علي مزاج صاحب الشقة. خلصت الفلوس اللي معايا. وصاحب الشقة مشاني. وبعت عفشي ورجعت عيشت مع هبة ومنصور جوزها. في بيت بابا. ومن اول يوم وانا حاسة وشايفة نظرات منصور ليا. كنت في الاول بقول يمكن صعبانة عليه. من اللي انا فيه. بس بعد كدة اتضح انه طمعان فيا وابتدي يعاكسني. كنت علي طول خايفة ومرعوبة. عمرك ما هتحس احساسي. عارف يا عني ايه اني كنت بنام وعيني مفتحة من الخوف. عارف يعني ايه كل لما اروح في النوم اقوم مفزوعة لحسن الاقيه جنبي. عارف يعني ايه معرفش اخد حمام زي كل الناس.وابقي قافلة علي نفسي وكمان مرعوبة منه. انا كنت بقعد عند الجيران لحد ما هبة اختي ترجع. وعلشان كدة كنت برضي بأي شغل المهم مقعدش معاه في البيت.. انهارت من العياط اكتر

رعد: حس انها مش ممكن تكون بتمثل. مسك ايديها. اهدي يا همس اهدي.

همس: لا مش ههدي مش انت عايز تسمع انا هسمعك. لما روحت لناجي علشان اشتغل انا حكتلك اللي حصل. وهي دي الحقيقة لكن انا مش حرامية ولا نصابة زي ما قولت عليا. انا كل اللي يشوفني يطمع فيا حتي ابن عمي قالهالي بصراحة. لو متجوزتهوش هيخدني غصب. حتي ده رضيت بيه وقولت اتجوزه وانا مش طايقاه. بس مكنش فإيدي حاجة هو ولا منصور اللي مش عارفة هخلص منه ازاي خصوصا بعد ما اتهجم عليا. وهبة مش موجودة

رعد: انتي بتقولي ايه هي ايه الحكاية .

دول شوية كلاب وعايزين يتربوا. وانتي هتتجوزي ابن عمك ده فعلا وانتي مش عايزاه. ازاي

همس: كنت. قبل ما الاتنين اللي متجوزهم مايجوني ويضربوني ويبهدلوني كدة. اصل البيه متجوز اتنين.

رعد: ؟هما اللي عملوا فيكي كدة انا افتكرتها حادثة. ستات دي ولا وحوش

همس: بعدها قولت لا انا مش ممكن اعمل كدة ووافقت علي الشغل مع دكتور هادي وزينب هي اللي اقنعتني مكنش قدامي حل تاني كان لازم امشي واسيب البيت مكنش ينفع اقعد مع منصور اكتر من كدة ولا ابراهيم اللي اكيد هو كمان مش هيسيبني في حالي بعد ما رفضت اتجوزه.

رعد: طيب مش انا قولتلك هشغلك وكان ممكن اجبلك مكان تقعدي فيه. ليه مجتيش يا همس

همس: بتعيط وساكته.

رعد: ردي يا همس ليه مجتيش وقولتيلي وانا كنت هساعدك. بصوت عالي . ردي ليه مجتيش

همس: بخوف. كنت خايفة منك

رعد:!! خايفة مني. خايفة ليه

همس: كنت خايفة تكون. زيهم وتستغل ظروفي.

رعد: ليه يا همس شوفتي مني ايه يخليكي تفكري كدة.

همس: بصريخ. مشوفتش بس كل اللي قابلتهم كدة كلهم طمعانين كلهم زبالة انا خلاص تعبت والله انا بتمني الموت كل يوم ومبيجيش. مبيجيش .

رعد: كان قلبه بيتعصر من الالم عليها وهو شايفها كدة. وحتي مش قادر يخدها في حضنه. مسك ايديها. كفاية يا همس لو سمحتي انا مش عايز اشوفك كدة

همس: لا انا خلاص زهقت من كل اللي انا فيه سيبني يارب اموت وارتاح. وفتحت باب العربية ونزلت بسرعة وبتجري وكان فيه عربية جاية عليها و همس اغمي عليها

رعد: اول ما نزلت. نزل وراها ولما وقعت من الخوف والعربية بتقرب. جري عليها وشالها. وحطها في العربية. همس. همس فوقي

همس: مفقتش. ولسة غايبة عن الوعي

رعد: اخدها وطلع علي الفندق. وجابلها دكتور.


في الجناح في الفندق

رعد: خير يا دكتور. مالها

الدكتور: لا ابدا هي واضح انها كانت زعلانة شويه. وكمان شكلها مأكلتش من فترة. هي محتاجة راحة جسدية ونفسية.

رعد: هز راسه. حاضر متشكر اوي

ومشي الدكتور. ورعد راح قعد جنب همس اللي لسة غايبة عن الوعي علي السرير. وهو حزين عليها. وكان بيملس علي شعرها. وعلي الكدمات اللي في وشها.

رعد: معقول كل ده حصلك. وانتي لوحدك يا رتني كنت قابلتك من زمان مكنتش هخلي كلب منهم يقرب منك. ومسك ايديها وباسها. اوعدك مش هخليكي ترجعلهم تاني وهتفضلي معايا. مش هسيبك تاني يا حبيبتي هتفضلي في حضني

همس: ابتدت تفوق بس عنيها مش واضح ليها الرؤية. وبتعب. اانا فين هو ايه اللي حصل

رعد: ابتسم. انتي كويسة متقلقيش

همس: فتحت عنيها. لقت نفسها في اوضة وكمان في السرير ورعد قاعد قصادها. خافت علي نفسها. اانت عملت ايه ليه كدة ده انا كنت فكراك محترم

رعد: اهدي لو سامحتي.اولا انا محترم مفهاش كلام. ثانيا انا معملتش حاجة انتي كويسة انتي اغمي عليكي وانا جبتك هنا وجبتلك دكتور. ولسة ماشي حالا.

همس: يعني بالله عليك معملتش فيا حاجة.

رعد: صعبان عليه الرعب اللي هي فيه من اللي شافته. لا والله ماجيت جنبك. انا مقدر خوفك وقلقك بس صدقيني والله ما لمستك.

همس: طيب ليه جبتني هنا ومودتنيش مستشفي

رعد: علشان انتي هتقعدي هنا

همس: هنا فين

رعد: هنا في الجناح ده في الفندق

همس: فندق. اانا مش فاهمة حاجة

رعد: همس انتي مش هترجعي لاختك وجوزها دول تاني. وهتقعدي هنا لحد ما تعملي العملية

همس: عيطت. لا انا خلاص مش هعمل العملية. يمكن اللي حصل ده انذار علشان ربنا يرجعني عن الذنب ده. انا اصلا مكنتش مرتاحة

رعد: لا هتعمليها. بس مش بنفس الطريقة. اللي كنتي هتعمليها بيها

همس:؟ مش فاهمة ازاي

رعد: همس انا هتجوزك

همس:�� انت بتتكلم جد

رعد: ايوة هتجوزك

همس: اغمي عليها تاني

رعد: همس همس. مالك بس ياربي. ورفعها وسندها علي كتفه. وفوقها تاني همس فوقي بقي حرام عليكي.

همس: فاقت. وبصتله. انت قولت ايه من شوية

رعد: ابتسم.بس والله لو اغمي عليكي تاني انتي حرة.

همس: هزت راسها.

رعد: قولت هتجوزك.يا همس. بصي انا كمان بصراحة كان عندي شك من الموضوع ده علشان حرام. وانتي كمان مش هينفع تعملي كدة. فا احنا لازم نتجوز. وانتي تعملي العملية وانتي مراتي

همس: بس ده كمان حرام. لانه جواز. علشان الخلفة مش طبيعي

رعد: كان بيلصلها وفي نفسه. مين قال كدة انا هتجوزك علشان بحبك والحكاية دي جاتلي نجدة

همس: مش بترد ليه

رعد: ايه لا. بس اصل مفيش قدامنا حل تاني

همس: بس مرات حضرتك هتوافق

رعد: توافق ولا لا. انا محدش يقدر يعارضني المهم انتي موافقة

همس: مش عارفة. هو حضرتك هتطلقني بعد العملية مش كدة

رعد: في نفسه. عملية مين انا مش هطلقك ابدا ده انا مصدقت

همس: رعد بيه

رعد: اولا مفيش بيه دي قوليلي رعد وبس ممكن

همس: ازاي بس ميصحش

رعد: لا يصح. وبعدين سيبك من حكاية الطلاق دي سيبيها لظروفها انا لازم اكون جنبك لحد ما تولدي. بعدها يبقي ربنا يحلها

همس: ان شاء الله. انا لازم امشي اتأخرت

رعد: هو انا مش قولتلك. انك مش هترجعي هناك تاني.

همس: ازاي بس. مش هينفع

رعد: لا هينفع. انتي هتقعدي هنا في الفندق. لحد ما نتجوز. وبعدين هخدلك شقة تقعدي فيها. براحتك

همس: بس ازاي هبات هنا مع حضرتك

رعد: انا لو عليا مسيبكيش. و جنبك هنا بس معلش هستني

همس: هو حضرتك ساكت ليه.

رعد: ابتسم. متخفيش يا همس انتي هتباتي هنا لوحدك. وانا في الجناح اللي جنبك. المهم اوعي تفكري تمشي فاهمة. انتي من هنا ورايح ملزمة مني . واياك تختفي تاني اظن انا طمنتك خلاص ماشي يا همس

همس: هزت راسها. ماشي

رعد: ومتفتحيش باب الجناح لمخلوق. لو عايزة حاجة تكلميني. رقم جناحي اهو لو مين علي الباب. متفتحيش وكلميني فاهمة

همس : حاضر فاهمة

رعد: كان بيبصلها بإعجاب. مش ممكن حتي الكدمات اللي فى وشك. مقدرتش تخبي جمالك. اه يا همس نفسي اخدك في حضني

همس: قلقت من نظراته. احمم. هو انا ممكن .

رعد:ااه اه طبعا. خلاص انا اتطمنت عليكي. وهروح اوضتي بس زي ما اتفقنا. متفتحيش لحد غيري

همس: والله مش هفتح لحد

رعد: خرج ومشي

همس: قعدت. علي السرير وابتسمت. يااااه يا همس معقول هترتاحي من وجع القلب اللي كنتي عايشة فيه. بس هو انا ليه بحس ان رعد بيه ده. حد قريب مني مش حساه غريب. بس هو علي قد ماهو عصبي وبيزعق.

بس حساه حنين اوي. وابتسمت بخجل وكمان امور قوي. ورجولة كدة راجل مفيش منه كتير. ااه لو كان يتجوزني علشاني مش علشان الخلفة. منك لله يا زينب. انتي اللي خوفتيني منه كان زماني روحت واشتغلت معاه. ده طلع ابن ناس ومحترم. بس لوكنت روحت اشتغلت معاه. مكنتش هتجوزه. تؤ وبعدين يا همس وهو يعني كان جواز بجد. ما هو شوية ويطلقك. بس انا ليه حاسة بحاجة غريبة ناحيته. كنت مبسوطة وهو جنبي. يمكن علشان حاسسيني بالامان وكان بيطمني. اصل انا عمري ماحسيت اني مطمنة كدة. من يوم ما عماد مات الله يرحمه. من يومها وانا في قلق وخوف. لحد ما شوفت رعد. يالا الحمد لله ربنا يسترها بقي

وبعد شوية وهي قاعدة. باب الجناح خبط. همس سألت مين لقته رعد

همس: فتحت. خير حضرتك عايز حاجة

رعد: ابتسم. لا انا بس جايبلك الحاجات دي. وادلها شنط كتير

همس: اخدتهم. ايه دول

رعد: انتي جيتي من غير مايكون معاكي حاجة. فا انا اشترتلك شوية هدوم وحاجات اكيد هتحتاجيهم علشان تغيري هدومك وتنامي. وكمان في لبس خروج. و بيرفيوم وكل حاجة ولو في حاجة ناقصة قوليلي وانا اجبهالك

همس: ابتسمت. متشكرة اوي. انا بجد مش عارفة اقولك ايه. حضرتك انسان عمري ما قابلت زيك. يا بخت مراتك بيك

رعد: سند علي الباب وابتسم. ما انتي كمان هتبقي مراتي. يبقي يباختك انتي كمان

همس: وشها احمر واتكسفت. احمم طيب عن اذنك

رعد: ابتسم اكتر من كسوفها. اوك انا همشي . اه ثانية واحدة. العشاء جاي بعد شوية. ممكن نتعشا سوا وبعدين ارجع جناحي.

همس: اااه طبعا ممكن. بس اغير هدومي الاول

رعد: اوك. انا في الجناح و منتظر منك تليفون


في الاسكندرية


عدي: قاعد علي البحر وطبعا الوقت اتأخر جدا. وبعدين سمع صوت صريخ بص حاواليه. لقي شوية شباب بيجروا ورا بنت وهي بتصرخ. قام بسرعة وراهم بس لقي واحد منهم بيشدها والثاني بيشممها مخدر

عدي: طلع مسدسه. وضرب طلقة في الهوا.

الشباب اتخضوا. وواحد منهم قرب يضرب عدي. بس عدي ضربوا والاتنين التانين شالوا البنت وبيجروا. عدي جري وراهم ومسكهم. والولد اللي شايل البنت رماها في الارض.

عدي: طلع المسدس. والله يا كلب منك ليه لو لمحت حد فيكم واقف بعد دقيقة واحدة. لهضربه بالنار

الشباب جريوا ومشيوا

عدي: شال مسدسه وقرب من البنت اللي خدروها. واول ما رفعها وشال شعرها من علي وشها. اتصدم����

🤔🤔🤔🤔🤔


#يتبع_تفاعل بقي ياجماعه فى ناس كان نفسهم كل نص ساعه فصل هما فين 

رايكم بقي

تكملة الروايه من هنا 
 

تعليقات

التنقل السريع