القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت جديد انت بتقول اي ي ادهم ادهم : اتجوزت ي ماما صفاء : ي سلام فجأه كده الاقيك اتجوزت ماشاءالله ادهم : ماما ارجوكي اهدي بقلم داليا ياسر في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

اسكريبت جديد 

 انت بتقول اي ي ادهم 

ادهم : اتجوزت ي ماما 

صفاء : ي سلام فجأه كده الاقيك   اتجوزت ماشاءالله 

ادهم : ماما ارجوكي اهدي 

صفاء : اهدي اي بس ابني اتجوز من غير ما اعرف لا وكمان بيقولي اهدي 

هيا ماما بتزعق لي ي ادهم 

صفاء : ماما ماما اي بت انتي انا هعرف ازاي وقعتي ابني وهطلعك من البيت دا في اقرب وقت 

ادهم :تغريد ادخلي الأوضه الوش دي ومش تطلعي منها إلا اجيلك 

تغريد بتحرك رأسها بنعم ومشيت 

صفاء : انا لا يمكن اقعد في البيت دا ثانيه واحده 

ادهم بهدوء : ماما مش كان ينفع تعملي كده معاها هيا مش جايه من الشارع دي بنت ناس 

صفاء : عال اوي ي استاذ ادهم يتكلم مامتك بالطريقه دي عشان واحده زأيها

ادهم بأسف : اسف ي ماما بس هيا ملهاش ذنب انا وهيا اتجوزنا 

 بسرعه اتعرفنا علي بعض من فتره وقررنا نتجوز 

صفاء : لدرجه دي مش بتعتبر أن ليك ام تقف معاك وتفرح ليك 

ادهم بحزن : لي بتقولي كده انا عارف انك نفسك تفرحي بيا وهتفرحي بيا حكايه جوازنا جه بسرعه وهيا مش حبت تعمل فرح وطلبت تعيش معاك 

صفاء : لا فيها الخير والله ودخلت اوضتها

بص ادهم علي اوضه ولدتو اوضه تغريد وحس بتعب شديد اوي في دماغو خد مفتاح عربيتو ونزل من البيت 

_______________________

عاصم : اي ي بني مالك 

ادهم : مش عارف 

عاصم : ازاي يعني 

ادهم : هوا انا كده غلطت ي عاصم 

عاصم : بصراحه ايوا

ادهم بعصبيه : ليي 

عاصم : ي بني في يوم ليله تدخل في ايدك واحده وتقول اتجوزت ومامتك هتنتظر منها اي أنها اكيد هتزعل 

ادهم : انت عارف كويس انا عملت كده لي 

عاصم : بس كان ممكن تمهد لها الموضوع وتعرفها قررك دا 

ادهم : لي محدش فاهم أن ولسه هيكمل وتليفونو رن

_________________________

ياسمين : بطلي تشتري شنط ولبس شويه انتي مش هتفتحي معرض 

شاهنده : في اي ي ياسمين براحتي 

ياسمين : حبيبتي انتي بتتعبي نفسك الي الفاضي كل دا ملوش لازمه عيشي بسيطه احسن 

شاهنده : انا ليا مركز والكل لازم يشوفني شاهنده المتألقه 

ياسمين : اه وبعدين 

شاهنده : قومي نامي عشان بدأت اصدع منك 

ياسمين : ربنا يهديك

_________________________

ادهم : حصل اي ي ماما 

صفاء : ادخل شوف البت دي مالها 

ادهم مالها ودخل يجري علي الأوضه 

ادهم : تغريد مالك 

تغريد حاطه ايديها علي ودنها ومش بتتكلم 

صفاء : وكمان مجنونه جيبلي مجنونه 

بدأت تغريد تهز راسها ب لا

ادهم : مجنونه اي ي ماما الي بتقوليه دا 

صفاء : اومال اي الحركات دي 

ادهم : عن ازنك ي ماما 

خرجت صفاء من الاوضه 

ادهم بهدوء : تغريد اهدي حصل اي 

تغريد بتشيل ايديها من علي راسها: انا عاوزه امشي من هنا 

ادهم : انا قولت اي ي تغريد مفيش مكان هتروحي غير هنا مفهوم 

تغريد : ماما مش بتحبني 

ادهم : لا طبعا احنا مش قولنا وقت وماما تحبنا 

بعد فتره ادهم خرج من الاوضه

صفاء : اي المحروسه مالها 

ادهم : هوا حصل اي 

صفاء بالامبالاه : بعدي من الاوضه سمعتها بتقول لا وبتعيط اتصلت عليك تيجي تشوف الي مجيبك 

ادهم :  حاولي ي ماما تتقبليها دا لازم 

صفاء : دا اجباري ولااي بالسهوله دي 

ادهم : حضرتك لازم تكوني واثقه فيا اكتر من كده اكيد مش هجيب حد مش كويس البيت 

صفاء :  تصبح علي خير 

_________________________

 صلاح : احمدي ربك أنها لاقت حد انا كونت هقتلها 

كريمه : انت لي كده البنت مش عملت حاجه قولتلك لي مش مصدق 

صلاح : خلص الكلام 

ايمن : في اي ي ماما موضوع وخلص 

كريمه : لي ي بني تكون بالقسوه دي 

ايمن : لازم نكون كده ي ماما 

________________________

بعد اسبوعين 

صفاء : الهانم هتفضل في أوضتها هخدمها انا ولااي 


ادهم : لا طبعا فين مني 

صفاء : مشتها اظن ملهاش بقا لازمه هنا السنيوره جت 

ادهم : بس هيا مش جايه خادمه 

 صفاء وهيا هتخدم اهل جوزها مش تجوز علي مزاجك وتقول مش هتخدم دا وأجبها 

تغريد : وانا هعمل الي انتي عاوزه ي ماما 

صفاء بكره : طيب يلا علي المطبخ يختي 

ادهم بص علي تغريد ولاقها تبتسم له برضا واكأنها بتقولو مش تخاف ودخلت 

ادهم ارتاح شويه  وبص ل صفاء 

عاوزه حاجه ي ماما انا نازل 

صفاء : أفطر الاول 

ادهم : في المكتب عشان اتاخرت 

صفاء : خلي بالك من نفسك 

_________________________

شاهنده : اخيرا انت فين كل دا

ادهم : ازيك ي شاهنده 

شاهنده : كويسه 

ادهم : عاصم جه 

شاهنده : ايوا بس بيخلص شويه ورق مقولتش برضو انت فين الاسبوعين دول ولا بترد علي موبايلك ولا حاجه 

عاصم دخل المكتب 

عاصم : ايوا كده ي عريس واحشني يعم 

شاهنده بعدم فهم : عريس مين 

ادهم : انا 

عاصم : ادهم اتجوز من اسبوعين 

شاهنده : نعم 

ادهم : اي شاهنده مش مبسوطه ولااي 

شاهنده : لا مبسوطه طبعا الف مبروك وخرجت من المكتب 

عاصم : اوه كونت عارف ان في ناس هتزعل 

ادهم : برافو عليك 

عاصم : الشركه كده هتنقص واحد 

ادهم : والله مش ماشيه بيها دي قاعده في الشركه تتمشا وخلاص 

ضحك عاصم 

عاصم : هاا اي الاخبار من اخر مره شوفتك فيها ومش بتكلم 

ادهم : ماما معاملتها زاي ما هيا 

عاصم : معلش فتره وهتعرفها 

ادهم : اتمنا يصحبي 

عاصم : يلا نشوف شركتنا الفتره دي في صفقه في الطريق 

ادهم : انت ناسي شركه اي دي 

عاصم : لا طبعا اكبر شركه استيراد وتصدير في الشرق الأوسط وكل اسبوع صفقه جديده 

ادهم : وشغلي كان مش بيعدي يوم إلا وانا عرفو 

عاصم : وحش الكون 

ادهم : اطلع يالا يلا شوف شغلك 

عاصم : هنتغدا انهارده  سوا سلام 

ادهم بتنهيده : ي ترا عامله اي ي تغريد 

_________________________

ياسمين : كفايه عياط بقا 

شاهنده : لي يعمل كده فيا 

ياسمين : ي بنتي انتي عارفه انو مش بيفكر ناحيتك غير انك شريكه وصديقه له 

شاهنده : شكرا لتوضيحك 

ياسمين : انا حذرتك وخوفت عليك من كده والله مش حكايه لبس وشنط يبقا هيحبك محدش بيتحكم في قلبو ي شاهي

شاهنده : بعد كل السنين دي كليه وشغل سوا واطلع فعلا صديقه 

ياسمين : انتي نصيبك مع حد تاني ويمكن يكون الاحسن 

شاهنده : بس مش هسكت 

ياسمين : اي هتقتلي مراتو ولااي 

شاهنده بعياط : اعاااا لا هسافر 

ياسمين : وتسبيني انا جنبك وهنعدي دا سوا 

حضنت شاهنده ياسمين 

_________________________

دخلت صفاء المطبخ ل تغريد 

تغريد كانت بشعرها وواصل لنص ضهرها وشكلة جميل ولابسه درس اسمر بسيط 

صفاء مش أنكرت بين نفسها انها حلوه بس ازاي دي البنت الي ابنها اتجوزها من غير ما تعرف 

تغريد : عاوزه حاجه ي ماما 

صفاء  : اي مطبخي بيتي اي مكان فيه مش تسأليني خالص بعمل اي ليكي الي بتعمليه وتخرسي 

تغريد بحزن : مقصدش والله دا بيتك واحنا ضيوف 

صفاء : انتي ضيفه لوحدك دا بيتي انا وابني 

تغريد بدموع : طبعا 

صفاء : يلا خلصي ابني راجع كمان ساعتين عاوزه الاكل يكون جاهز وحسك عينك تنكدي عليه بحاجه انتي فاهمه كفايه في شغلو طول النهار 

 تغريد : حاضر 

صفاء : اعمليلي شاي 

سمعت الفون بيرن 

صفاء : هاتي الفون دا 

تغريد : اتفضلي 

لاقت صفاء ابنها بيرن زعلت أنه بيرن علي تغريد هيا ومش رن عليها 

ادهم : ايوا ي تغريد 

صفاء : ايوا ي حبيبي 

ادهم : ايوا ي ماما تغريد كويسه 

صفاء : اكيد واقفه بتعمل الغدا اهي مشغوله بس مش عارفه ترد 

ادهم : ماشي ي حبيبتي انا بطمن عليكو 

صفاء : متشغلش نفسك بينا وركز في شغلك 

ادهم : ماشي ي حبيبتي 

قفلت صفاء مع ابنها وبصت ل تغريد بقا يتصل بيكي ويسأل عنك انتي اي خلاص هتخديه مني داانتي نهارك مش معدي 

_____________________

عاصم : بقا اقولك يلا نتغدا سوا وتقول اروح انت مش صحبي لا 

ادهم : معلش ي عاصم تعبان شويه 

عاصم : لينا قعده غيرها ي صحبي 

ادهم : أن شاءالله ي حبيبي 

بعد نص ساعه وصل ادهم البيت وبينده علي تغريد وسمع صوت صريخ 

يتبع 

التفاعل قل ي جماعه ياريت اشوف تفاعل عشان انزل البارت التاني دمتم 💜


بقلم 

داليا - ياسر


اسكريبت جديد 

البارت التاني 

ادهم جري علي المطبخ تغريد 

تغريد بعياط 

صفاء الحقني ي ادهم دي عاوزه عاوزه تقتلني 

ادهم شال صفاء وطلع في الصاله 

ادهم ل تغريد : هاتي علبه الاسعافات الاوليه بسرعه هتلاقيها  في دولابي 

جريت تغريد علي جوا 

صفاء بعصبيه : بقا بقولك عاوزه تقتلني تقول تغريد وداخل تنده عليها

تغريد جابت علبه الاسعافات 

ادهم ممكن اهم في ايه 

تغريد بدموع والله ي ادهم 

صفاء قبل ما تغريد تكلم 

البت دي وقعت عليا الميا الي علي النار عاوزه تحرقني 

تغريد :والله ابدا مستحيل اعمل كده ي ادهم 

بدء ادهم يحط مرهم ويلف شاش علي رجل صفاء ويقول جت سليمه ي امي 

صفاء :بالسهوله دي 

ادهم : وانا عارف ومتأكد أن الي حصل دا كان مش مقصود 

تغريد فرحت أن عارف انها مش هتعمل كده في مامتو 

صفاء : واي الي هيخليك متاكد كده 

ادهم : أن الحله ميلت وهيا في مكانها وتغريد كانت خايفه وباين اوي خوفها عليكي فمستحيل تعمل كده انتي بس الي قلقتي وافتكرتي كده تعالي يلا ادخلك اوضتك 

صفاء : خليك معايا انهارده يمكن احتاج حاجه 

ادهم : حاضر مش هنام اول متعوزي حاجه ابقي اندهيلي 

صفاء : وانده لي خليك معايا في اوضتي 

ادهم بص ل تغريد 

ادهم : حاضر 

_________________________

ياسمين : ماشي يست شاهنده هعذرك عشان انتي تعبانه  وهنزل اجبلك اكل واجبلك الكتاب الي عاوزه 

شاهنده : قلبي ي ياسمنتي 

نزلت ياسمين تجيب الي شاهنده طلبتو منها وكانت الساعه تسعه 

اشترت كل حاجه وهيا ماشيه ظهرت عربيه وخبطتها 

نزل الي كان في العربيه بخوف

انتي كويسه 

ياسمين : كويسه اي بس داانا اطحنت في بعض يعم 

 الشخص : انا اسف والله مختش بالي منك الدنيا ضلمه وانتي طلعتي فجاه

ياسمين : ادعي عليكي بايه ي شاهنده اه 

الشخص : طيب انتي حاسه بايه تعالي اساعدك 

ياسمين : هات ايدك 

الشخص : براحتك وانتي قايمه 

ياسمين : يلهووي اه رجلي مش عارفه اقف اتكسرت  ولااي ي سوادي 

الشخص من في كلام شالها حاطها في العربيه ورجع خد الطلبات الي كانت جايبها 

ياسمين بتعب  : انت بتعمل 

الشخص : رايحين  المستشفي 

 ياسمين : لا انا هنزل اخود تاكسي واروح 

الشخص : تاكسي لي مش انا الي ضربتك بالعربيه يبقا اتحمل المسؤوليه

ياسمين : ي كابتن اركب معاك بتاع اي لا طبعا مش بركب مع حد غريب

الشخص : ممكن تسكتي وبعدين ما الي بيسوق تاكسي غريب اعتبري نفسك في تاكسي 

ياسمين : مش عاوزه كلام كتير نزلني قولت 

الشخص : وصلنا خلاص تعالي 

وشألها تاني 

ياسمين : مينفعش كده ي استاذ نزلني 

الشخص : ي بنتي اسكتي شويه هوا انا واخدك نتفسح خلينا نطمن علي رجلك

_________________________

عاصم : انا هعمل الي قولتلك عليه ي ادهم 

ادهم : انت متاكد 

عاصم : ايوا ممكن الاسبوع الجاي مش جي المكتب 

ادهم : ابقا طمني عليك 

عاصم : حاضر

قفل ادهم مع عاصم 

ادهم : عاوزه اعملك حاجه ي ماما 

صفاء : لا ي حبيبي نام 

ادهم : تصبحي علي خير  

________________________

تغريد في اوضتها 

تغريد : هيا لي بتتعامل معايا كده مش اذاتها 

ادهم : مش نمتي لي 

تغريد بخضه : ماما كويسه 

ادهم : ايوا 

تغريد : صاحي لي 

ادهم : عاوز قهوه 

تغريد : حاضر 

دخلت المطبخ وادهم دخل وقف معاها 

ادهم : مش عاوزه تكلمي مامتك 

تغريد : خايفه 

ادهم : لي مش قولتي أنها كانت بتقف جنبك علطول 

تغريد : ايوا بس وقت ما بتعرف تعمل كده بس انا اخاف بابا يقولها حاجه 

ادهم : مش تخافي انا هعرف هعمل اي في الموضوع دا 

تغريد :  شكرا جدا ي ادهم 

ادهم بقا يحب يسمع اسمو منها 

ادهم : وانا كمان شكرا 

تغريد : علي اي 

ادهم بابتسامه : الي القهوه 

ضحكت تغريد 

ماشي 

_________________________

شاهنده بخوف : هيا مش بترد لي ي ترا حصل اي ي ربي 


في المستشفي 

الدكتور : مش تقلق هوا حصل كدمه في ايديها وكسر في رجلها شهر وتفك الجبيره

الشخص : شكرا ي دكتور 

ياسمين : انا عاوزه امشي 

الشخص : الحمدالله انتي بخير 

ياسمين : شكرا 

الشخص : يلا انا هوصلك البيت 

ياسمين : لا بقا مستحيل 

الشخص بدء يسند ياسمين من غير كلام 

ياسمين : هوا انت كلام الشخص الي معاك ملوش اي اهميه عندك 

الشخص : لا طبعا بس مستحيل تمشي في الوقت دا لوحدي يلا 

وصلو بعد فتره البيت 

ياسمين : شاهنده 

شاهنده : اي دا حصل اي 

ياسمين : مفيش بس رجلي اتكسرت 

شاهنده : انت مين 

الشخص : انا الي كسرت رجلها 

واسف جدا مش كان قصدي 

شاهنده : مش تفتح وانت ماشي 

ياسمين : خلاص ي كابتن ولا يهمك حصل خير ي شاهنده 

الشخص : اسف مره تانيه عن اذنكو 

شاهنده : اي البارد دا 

ياسمين بضحك : دا شخص غريب فعلا 

شاهنده : انتي بخير 

ياسمين : اتفضلي يختي الي طلبتيه

شاهنده : اسفه ي حبيبتي 

ياسمين : ولا يهمك يروحي انا كويسه 

_______________________

 صفاء في اوضتها 

صفاء لنفسها بقا انا عاوزه أحرقها اقوم انحرق انا اي البت دي شكلي هتعب كتير اوي علي ما اطلعها 

فلاش باك 

صفاء : تعالي شوفي الي علي النار دا 

تغريد : لسه شايفه شويه وهشيل الحله دي 

صفاء لما اجي اقولك تعالي اعملي حاجه تيجي وانتي ساكته 

تغريد : حاضر والله 

صفاء جت جنبها اكانها بتعمل حاجه وزقت الحله الي فيها ميا بتغلي ناحيه تغريد بس تغريد اتحركت وخلت صفاء ناحيه الميا الي هتقع وجت علي رجليها وفضلت تصرخ 

باك 

صفاء : انا هوريك ي قطه بسبع ارواح مش عارفه عملت الواد اي دا قلي تصبحي علي خير وطلع مش عاوز يدخل ولا بقا يهتم بيا زاي الاول 

صبرك عليا بس 

_________________________

تغريد: يارب القهوه تكون عجبتك 

ادهم : جدا والله تسلم ايديك  والغدا كمان 

تغريد : تسلم انت طيب اوي ي ادهم 

ادهم : عشان كده انا قابلتك 

اتكسف اوي تغريد وابتسمت له 

ادهم : اقوم بقا عشان لو ماما عاوزه حاجه

 تغريد : ماشي 

ادهم مسك ايد تغريد  : مش عاوزك تزعلي من ماما هيا طيبه وهتحبيها

تغريد : مش زعلانه 

ادهم بخبث : يعني مش زعلانه اني هنام معاها انهارده 

تغريد : لا

ادهم : ماشي يستي يلا عشان تنامي 

تغريد : تصبح علي خير 

ادهم : وانتي من اهلي ي سكر 

ضحكت تغريد وراحت علي اوضتها بسرعه 

ادهم : لسه مشوارنا طويل باين ي تغريد وقام دخل ل مامتو 


الفجر 

تغريد قامت بخوف 

صفاء : اي يختي في اي 

تغريد : حصل حاجه ي ماما 

صفاء : انا مش امك يروح امك 

تغريد بحزن : تؤمري بحاجه 

صفاء : اه يختي ابقا تعبانه وانتي نايمه 

تغريد : اسفه 

صفاء : قومي اعمليلي حاجه اشربها 

تغريد : حاضر خمس دقايق 

صحي ادهم من النوم عشان يصلي الفجر استغرب مامتو راحت فين 


صفاء : اي حبيبي صحيت لي 

ادهم : اصلي الفجر وانتي كويسه 

صفاء : قومت من تعب رجلي 

ادهم : مش قومتيني لي مانا معاك عشان كده 

صفاء : اصل لاقيتك يقلب امك تعبان محبتش اصحيك خليت تغريد تعمل حاجه اشربها 

جت تغريد جبتلها عصير 

صفاء : شكرا 

ادهم : اتوضي يلا ي تغريد عشان نصلي 

تغريد : حاضر 

رن جرس البيت 

صفاء وادهم وتغريد استغربو مين الي جي لهم دلوقتي 

تغريد بدأت تخاف ومسكت في ادهم 

ادهم : اهدي انتي معايا 

صفاء : روح ي بني شوف مين 

راح ادهم يفتح واتصدم 

يتبع 


بقلم 

داليا _ ياسر



اقبل ي ادمن 

اسكريبت جديد

البارت التالت والاخير 

صفاء : مين ي ادهم وقفت لي كده ي بني 

تغريد بتنده ادهم بخوف وبترتعش الي وقف مكانو من غير حركه : ادهم مالك في اي رد 


اي مش هدخلني ولااي ي استاذ ادهم دا حتا عيب بعد دا كلو توقفنا كده 


ادهم بفرحه : مروان 

صفاء مش صدقت لما سمعت جريت علي الباب 

مروان : حبيب اخوك يجدع تعالي هات حضن 

ادهم : اخيرا رجعت يعم واحشتني 

مروان : انتو كمان اوي والله 

صفاء بعياط : مروان 

مروان بابتسامه : صفصف ي حياتي 

صفاء وهيا بتحضن مروان : ي حبيبي 

تغريد واقفه ومستغربه مين دا 

ادهم : تعالي اعرفك علي اخويا 

تغريد : عندك اخوات 

ادهم بضحك : ايوا مروان وأهو قدامك 

صفاء : حمدالله علي سلامتك يقلب امك 

مروان  بيبوس ايد صفاء : ي حياتي واحشتيني اوي 

بص مروان ل تغريد وضحك 

مروان : اهلا بزوجه اخويا 

تغريد ضحكت لمروان : حمدالله علي سلامتك 

مروان : الله يسلمك الف مبروك علي جوزاك انتي وادهم معلش معرفتش اكلمك 

تغريد : ولا يهمك  

ميل مروان علي اخوه 

طلعت قمر  اوي يعم 

ادهم ضحك ل اخوه بس من جوا زعل اوي هوا عارف ان اخوه ويعتبر تغريد اختو بس غار عليها لما ضحكت وقال كده 

مروان : اي جماعه تعالو نقعد 

_________________________

الصبح 

شاهنده : متاكده  انك هتكوني كويسه 

ياسمين: ايوا ولله انا اصلا هنام علي متيجي بس انتي الي متاكده انك هتروحي المكتب 

 شاهنده : ايوا لازم انزل وعرفت واتاكدت أن الي كونت بحس بيه مش كان حب دا اعجاب ي ياسمين 

ياسمين : يختي فرحتيني هاتي بوسه وقلم 

شاهنده مستغربه : بوسه ماشي إنما قلم 

ياسمين : تعالي يبت وقعي ليا علي الجبيره 

شاهنده بضحك : اه معلش اصل مش فطرت 

ياسمين : طيب  خلي بالك من نفسك وركزي 

شاهنده : باااي 

_________________________

صفاء : ادخلي صحي مروان عشان الفطار 

تغريد : بس 

صفاء : اي اقوم انا برجلي دي 

تغريد : لا طبعا حاضر 

قربت من اوضه مروان وخبطت

صفاء : بتعملي اي مروان نومو تقيل ادخلي 

تغريد : اصل  مش ينفع 

صفاء : اصل اي دا اخوكي يلا ي بنتي الاكل هيبرد دا نام من غير اكل وجي من سفر 

تغريد هزت راسها 

دخلت لاقت الأوضه ضلمه وفضلت تصحي مروان 

تغريد : مروان قوم عشان الفطار 

مروان بنوم ويمسك ايد تغريد ويبوسها : حاضر ي امي خمسه واقوم  

تغريد بخوف وبتشد ايديها جامد  : ماما اي قوم انا تغريد

مروان قام قد نور الاباچوره بسرعه وكان من غير تيشرت 

تغريد اول ما شافتو كده بصت الناحيه التانيه 

مروان خد بالو وجاب التيشيرت الي جنب السرير  : انا اسف والله انا نسيت انك هنا وافتكرتك ماما 


ادهم طلع من اوضتو وبيعدل الكرافته 

ادهم : صباح الخير ماما 

صفاء : صباح النور ي حبيبي اقعد أفطر 

ادهم : اومال تغريد فين 

صفاء بخبث : عند مروان 

ادهم : نعم 

صفاء : بتصحيه قالت عشان الفطار 

راح ادهم اوضه مروان وشاف اخوه بيكلم تغريد وبيلبس التيشيرت ادايق وراح قعد علي السفره 

ضحكت صفاء بانتصار 

تغريد ل مروان وهيا بتجري علي برا  : ولا يهمك عن اذنك   


مروان لنفسو : غبي والله 

وضحك علي طريقتها وهيا بتجري وفي نفس الوقت هوا انحرج منها 

 طلعت تغريد برا شافت ادهم قاعد ومش بياكول  راحت وقفت جنبو 

تغريد : صباح الخير 

ادهم بيرد بزعل : صباح النور 

تغريد :  مش بتاكول لي تحب اعملك حاجه تانيه تاكولها 

ادهم : لا شكر ا 

جه مروان وقعد علي السفره 

مروان : صباح الخير على الجميع 

صفاء : صباح الفل نورت بيتك ي حبيبي 

مروان : بنورك يست الكل اه صحيح ي مااما مال رجلك

صفاء : ولا حاجه الميا وقعت علي رجلي 

مروان : الف سلامه عليكي ي حبيبتي 

صفاء : الله يسلمك 

مروان : متقعدي تاكلي ي تغريد

ادهم بغيظ : الحمدالله بالهنا علي قلبكو 

تغريد : مستغربه هوا في اي 

مروان : انت رايح المكتب ولااي   


ادهم : اه 

مروان : مش عارف اخوه مالو بس قال اكيد في حاجه في الشغل 

ربنا يعينك ياارب 

ادهم : شكرا

صفاء : خلي بالك من نفسك 

ادهم حاضر 

تغريد جت تمشي معه 

ادهم : لا اقعدي افطري 

نزل ادهم وهوا مدايق اوي  ويسأل ازاي فضلت واقفه معه وتدخل تصحيه 

وراح المكتب 

شاهنده : ازيك ي ادهم 

ادهم : كويس 

شاهنده : هوا عاصم فين

ادهم : مسافر 

شاهنده : تمام 

_________________________

بعد شهرين 

ادهم بيكلم تغريد علي قد السؤال 

قلبك حجر اوي ي اخي شهرين وكده مع البت حرام عليك 

تغريد كانت مدايقه وحاولت تشوف في اي بس الي فهمتو ان ادهم مش بالساهل ادهم يتكلم أو يتصالح 

صفاء طبعا مبسوطه اوي من الي بيحصل 


مروان : مالكو  في اي انا زهقت 

تغريد : قوم أخرج 

مروان : لا مش ليا مزاج 

تغريد : خلاص اقوم اعمل كيكه 

مروان : اساعدك 

تغريد : ماشي

_________________________

ياسمين : مالك ي شاهنده 

شاهنده : مش عارفه بقالي فتره جيلي ورد معرفش من مين 

ياسمين : بيبعت كارت 

شاهنده : ايوا 

ياسمين :  وريني 

شافت ياسمين الكروت دا شكلو بيحبك من زمان طيب لي مش عاوز يواجهك ويعرفك هوا مين 

شاهنده : مش عارفه هتجنن 

ياسمين : طب مهوا ممكن يكون حد تعرفيه دا يعرفك جدا من كلامو 

شاهنده : مين 

ياسمين : حاولي تعرفي من الخط 

شاهنده : ي سلام

  ياسمين :طبعا حتا شوفي روحي مكتوبه بطريقه غريبه 

افتكرت شاهنده علطول وانصدمت من الشخص الي جه في بالها بس قالت مستحيل 

ياسمين : اي 

شاهنده : استني .

ادهم : ايوا ي شاهنده

شاهنده : عاصم فين 

ادهم : قولتلك مسافر 

شاهنده : عاصم مشي من المكتب بسببي 

ادهم : انتي عرفتي بقا 

شاهنده: سلام 

ادهم : برافو عليك ي عاصم 

شاهنده قاعده تفتكر أيام الكليه 

فلاش باك 

عاصم : تعالي اقولك حاجه 

شاهنده : في اي هوا ادهم اتاخر لي 

عاصم بحزن : اقعدي  زمانو جية

شاهنده : كونت عاوز اي 

عاصم : لا مفيش 

شاهنده مسكت الدفتر وشافت حياتي مكتوبه بطريقه غريبه 

شاهنده : حلوه اوي 

عاصم : عجبتك 

شاهنده : جدا 

عاصم : دي هتبقا اعملها لشخص المميز عندي 

شاهنده : اه لا هتفرح 

عاصم : مظنش 

شاهنده : لي كده 

عاصم : مفيش يلا ادهم جه 

باك 

شاهنده بعياط : يااا ي عاصم بقا كل السنين دي كلها وانت مخبي عليا وعايش في الوجع دا وحاسس انك طرف واحد لنا اسفه اوي 

اتصلت علي عاصم 

عاصم : ايوا ي شوشو 

شاهنده : انت لي مش قولتلي 

عاصم : قولت اي ي بنتي 

شاهنده : انا من بالي من الكارت وطريقه الكاتبه 

عاصم : لاحظتي اخيرا 

شاهنده بعياط  : لي مش قولتلي

عاصم : اقول وانتي كان علي لسانك غير 

شاهنده : لا دا صديق مش حاجه تانيه 

عاصم : بتعيطي لي دلوقتي 

شاهنده : انت مسافر بسببي 

عاصم : عشان اشوف فراقي بيفرق ولالا 

شاهنده بعياط : طب ارجع 

عاصم : لي 

شاهنده : عشان واحشتني 

عاصم : من دلوقتي جي ونجيب الدبل 

ضحكت شاهنده وفضلت تصقف 

ضحك  عاصم علي حبيبه عمرو وفرحتها بالي قالو 

_________________________

رجع ادهم البيت 

صفاء : حمد الله علي السلامه 

ادهم : الله يسلمك ي حبيبتي

صفاء : ادخل غير عشان العشا

ادهم : حاضر 

دخل ادهم أوضته وشاف الفون بيرن 

عاصم : بارك ل اخوك يعم هحصلك ي شقيق

ادهم : كونت عارف لا دماغ مكلفه ي واد 

عاصم : طبعا طبعا 

ادهم : هترجع امتا 

عاصم : انهارده أن شاءالله اسبوع ونعمل الخطوبه 

ادهم : ربنا يتمملك علي خير ي حبيبي 

عاصم : حبيب قلبي 

  ادهم خد شاور وطلع يدور علي تغريد واحشو الكلام معاها


تغريد : ممكن تجيب الدقيق 

مروان : تعبتيني 

تغريد : انت الي قولت اساعد 

مروان : اه اتفضلي 

الدقيق جهه علي وش تغريد وجه ف عنيها 

مروان بأسف : مكونتش اقصد اسف اسف وبدء يمسح عنيها ووشها وينفخ في عينيها عشان الدقيق 

تغريد : لا ولا يهمك بس ابعد مفيش حاجه

في اللحظه دي دخل ادهم 

ادهم بصوت عالي : في اي هناا 

مروان : ادهم في 

ادهم قرب من اخوه وضربو في وشو بالبونيه

تغريد : بخوف ادهم مالك 

ادهم بعصبيه : اخرسي 

تغريد بصوت عالي  : مش هسكت كفايه بقااا 

 صفاء ومروان وادهم انصدمو اول مره يسمعو صوت تغريد وهوا عاالي 

اكيد البنت ي حرام جابت اخر من العيله دي 

صفاء : بتضرب اخوك ي ادهم 

ادهم : اومال اقف اتفرج وهوا مقرب من مراتي 

مروان : مش تفهم الاول

تغريد : انت فكرت في اي 

ادهم مسك شعر تغريد بقوه : انا كان لازم اتوقع دا منك انتي واحده كانت هتترمي في الشارع  وأهلها مش بيطيقوها وانا عرفت لي مش كان لازم اثق فيك واجيبك هنا كان لازم اسمع كلام امي لكن انتي مش هتفضلي هنا ثانيه واحده 

تغريد  فكت شعرها من ايدو جريت علي برا وهيا  بتعيط عياط هستيري 

مروان خلاص مش بقا مصدق أن دا اخوه : انت مجنون اي الي عملتو دا 

ادهم : طبعا مبسوط مره واقفه في الأوضه معاك ومره في المطبخ ي استاذ ي محترم 

مروان مش استحمل زق اخوه 

ادهم بقا بتمد ايدك 

مروان : اقسم بالله لو اتكلمت تاني من غير. ما تسمعني ل هتشوفني تاني ولا هعتبرك اخويا 

صفاء : انا عاوزه افهم الي بيحصل هنا 

مروان : انا وتغريد دخلنا نعمل كيك والدقيق جه في عنيها وحاولت اساعدها بس كانت رافضه قبل  مادخل  انت وتشك ف اخوك ومراتك كده ي استاذ افهم الي بيحصل الاول بقا دي ثقه 

صفاء بندم حكايه الاوضه انا الي قولت لها تروح تصحي اخوك ورفضت انا اتاكدت من وقتها أن فعلا مفيش أخلاقها ولا ادبها مهما زعقت وجرحت تفضل ساكته لكن تيجي انت وتعمل الي عملتو انا مش هسكت لو كونت باذيها فدا عشان اشوف اصلها وهيا كويسه ولالا امك مش واحشه ي استاذ ولا اخوك انت الي طلعت مش بتفسر الي بتشوفو وخلاص 

مروان : خلاص ي ماما اي حد في مكانو كان عمل كده

ممكن نفهم اي حكايه أهل تغريد

ادهم واقف وفجاه عيط وشعرو اتبهدل من كتر ما شدو جامد

صفاء : اهدا ي بني كل حاجه هتتصلح 

مروان : والله هيا هترجع

ادهم : ازاي ضيعتها جيت عليها زاي ما أهلها جم عليها بدل ما افرحها واحميها رمتها بايدي 


صفاء : انزل حالا دور عليها 

ادهم جري علي برا 

_________________________

وصل عاصم وشاف شاهنده وفضلو قاعدين سوا 

عاصم : مش مصدق 

شاهنده : لا صدق 

عاصم : تعالي نعمل خطوبه دلوقتي 

شاهنده : اي 

عاصم : اي انا قولت كتب كتاب انا عاوز. اجري في الشارع واقول شاهنده لبست دبلتي 

شاهنده : قريب هنعمل كده 

عاصم : اي دا 

شاهنده : في اي 

نزل عاصم يجري من العربيه 

شاهنده : مالك ي عاصم 

________________________

بعد تلات ساعات 

مروان : مش لاقيتها ي ماما 

ادهم : مستحيل تكون راحت عند اهلها 

صفاء : لا حول ولا قوه الا بالله طيب هتكون راحت فين 

ادهم : مش هسيبها 

رن فون ادهم 

ادهم : مين 

كريمه بعياط : ادهم 

ادهم مش أن كريمه عرفت : انا 

كريمه : صلاح ابو تغريد تعبان وطالب يشوف تغريد 

ادهم : اي امتا دا حصل 

كريمه : انهارده عمل حادثه وفي العمليات وقبل ما يدخل طلب يشوف تغريد 

ادهم : حاضر حاضر 

صفاء : مين دي 

ادهم : ام تغريد 

صفاء : اي الحكايه 

ادهم : كل الحكايه 

فلاش باك

ادهم : انتي كويسه 

تغريد : بابا 

ادهم : حصل اي وقاعده لي كده علي الرصيف 

تغريد : بابا بيحسب اني قتلت ماما 

ادهم  أنصدم   : أهلك فين 

تغريد : هتوديني لماما 

ادهم : ايوا يلا 

حزن ادهم جدا عشان تغريد وقرر يعرف حكايتها وخدها في العربيه 

ادهم : ممكن اعرف الي حصل 

تغريد : اسمي تغريد صلاح 

ماما تعبت وبابا وأيمن راحو المستشفي وانا كونت قلقانه عليها روحت وراهم 

بابا كان بيدفع فلوس المستشفي 

شافني وانا لسه هدخل وقتها زعق وسمعت أن ماما تعبت 

بابا فضل يزعق فيا ويقولي انتي السبب من يوم ما جيتي وانت معيشنا في جحيم غوري من حياتنا معرفش لي وقتها قلبي وجعني اوي وبعدين طردني ومش عارفه من وقتها حصل اي 

ادهم: مش تخافي انا معاك 

تغريد : بابا وأيمن بيكرهوني معرفش لي وبيضربوني وبيعاملوني وحش ويقولو خلفه البنات وحشه وماما بتحاول تساعدني انا بحبهم والله وعمري ما كرهتهم وكان نفسي يحبوني زاي ما بيحبو مرات اخويا ايمن وابنهم 

ادهم راح بيت تغريد 

ايمن : انتي تاني 

اميره : حرام عليك سيبها 

ايمن : اخرسي 

مين ي بت الي معاك دا لحقتي 

تعرفي ولاد 

ادهم : احترم نفسك ي حضرت 

صلاح : جايه لي يبت مش كفايه كونتي عاوزه تقتلي 

كريمه : لا ي حج حرام البنت مش عملت حاجه

فرحت تغريد أن كريمه بخير 

كانت هتجري بس ابوها زقها علي الارض 

ادهم : لو سمحت مش ينفع كده 

صلاح : انت مين انت 

ادهم : انا ادهم الشرقاوي طالب ايد بنت حضرتك

ايمن : نعم يعني اي 

ادهم : اي هتجوز اختك مش بدل مترموها في الشارع معرفش اي الحقد والجهل الي فيكو دا 

ايمن : احترم نفسك 

ادهم : خلص موافق 

صلاح : موافق اهي تغور 

تغريد : انت بتعمل لي كده 

ادهم : لازم كده لو سيبتك هيقتلوك

تغريد  هزت راسها 

اتصل ادهم علي عاصم 

عاصم جاب المأذون وكتبت كتابها وامها واميره بيعيطو 

صلاح : في داهيه ياريت مش اشوفك ابدا 

زعل عاصم عشانها واستاذن منهم وقال مستحيل كان في ناس كده ومشي 

وقفل في وشها الباب 

ادهم مش تزعلي هنروح نعيش مع ماما موافقه ولا عاوزه شقه لوحدك 

تغريد : لا موافقه 

باك 

صفاء : ي حبيبتي ي بنتي كل دا حصل لازم تدور تاني عليها  ي ادهم 

_____________________

عاصم : تغريد 

تغريد : انا عاوزه اموت 

عاصم : اهدي اي الي بتقوليه دا 

تغريد افتكرت عاصم وقت ما جه ل ادهم عند ابوها 

ابعد عني كلكو زاي بعض 

شاهنده : مين دي ي عاصم 

عاصم : دي مرات ادهم 

شاهنده : حصل اي بس 

عاصم : مش عارف 

شاهنده : تعالي ي تغريد مش تخافي مش هوديك عند عاصم 

بصت تغريد ل شاهنده ورمت نفسها في حضنها وبدأت تعيط اكتر 

خد عاصم تغريد و شاهنده البيت 

_________________________

ادهم : اي بجد

عاصم : لاقيتها والله 

ادهم : ازاي 

عاصم : بتجري علي الكورنيش كونت مع شاهنده ماشيين بالعربيه لمحتها منهاره اوي حصل دا 

حكي ادهم الي حصل 

عاصم : لي كده حرام عليك ي بني 

ادهم : انا عارف اني غلطت بس لازم تشوفها 

عاصم : تعالي بيت شاهنده

مروان : اي الاخبار 

ادهم بفرحه : عند عاصم 

صفاء : الحمدالله بسرعه روح شوفها

بعد نص ساعه 

وصل ادهم 

شاهنده : اهلا ي ادهم

ادهم : فين تغريد 

شاهنده : جوا

دخل جوا ل تغريد بسرعه 

تغريد بعياط : ابعد عني مش عاوزك 

ادهم : كده ي تغريد يعني امشي اروح ارمي نفسي في البحر 

تغريد  بسرعه : لا بعد الشر لي بتقول كده 

ادهم : اعيش بعد ما قولتي ليا كده بس انا مش هستسلم هفضل وراك 

تغريد : انت شكيت فيا 

ادهم : غصب عني والله كل دا عشان بحبك 

تغريد بفرحه وعياط : الي بيحب حد مش بيعمل فيه كده وكمان قولت اهلي عندهم حق مش يحبوني 

ادهم : بتقطع لساني 

ضربتو تغريد

ادهم : الله مانتي بتحبيني اهو ومش بهون عليك 

تغريد حضنت ادهم 

ادهم فرح اوي : يااا كونت خايف تبعدي عني بعد ما لاقيتك 

تغريد : مليش غيرك وعارفه كل الي حصل غصب عنك وانا مقدرش ابعد عنك 

ادهم : اغلي ماليا 

عاصم : الله علي الجمال يوم عالمي 

ادهم : يلا ي بني عاوزين فرح 

عاصم : من بكره البنات يجيبو الفساتين 

شاهنده وياسمين : الله الله 

ضحك الجميع 

________________________

صفاء : كده ي بنتي قلقتيني 

تغريد انصدمت 

صفاء : حقك عليا لما  زعلتك وعاملتك وحش 

تغريد : لا ولا يهمك ي ماما اسفه 

صفاء : لي بس قولي انتي بنتي الي مش جابتها بطني 

تغريد فرحت اوي 

صفاء : طيبه وجميله انا مطمنه علي ابني وهوا معاك

مروان : اوعدنا يارب 

ادهم : عاوزه اقولك حاجه 

تغريد : في اي 

ادهم : باباك عاوز يشوفك 

تغريد : بجد 

ادهم : ايوا في المستشفي وطالب يشوفك  

تغريد بعياط : اي 

ادهم حصن تغريد : اهدي ي حبيبتي هوا كويس 

تغريد وديني عند بابا ي ادهم 

وصل ادهم المستشفي 

كريمه : تغريد 

تغريد : ماما واحشتيني 

كريمه : حبيبتي واحشاني اكتر انتي كويسه 

تغريد : اه ي حبيبتي 

كريمه : تسلم ي بني انك خليت بالك منها 

ادهم : علي اي بس ي امي دا مراتي و في عنيا 

اميره وأيمن : تغريد 

خافت تغريد من اخوها 

ايمن : اسف ي تغريد علي كل وقت اذيتك فيه سامحيني 

تغريد  حضنت اخوها : عمري ما زعلت منك  

اميره بعياط : اوعي كده تعالي تغريد هاتي حضن دا سيف مش مبطل سؤال عنك 

تغريد : واحشني اوي 

تعالي ي سيف 

سيف حضن تغريد 

سيف : جدو بيحبك ي تغريد 

تغريد بابا فين 

ادهم : تعالي 

دخلو ل صلاح كان نايم وباصص لصقف

حس بتغريد فرح اوي ومد ايدو 

جريت تغريد وحضنت باباها 

صلاح : اسف ي بنتي سامحيني حياتنا الي بقت جحيم من غيرك حنيتك علينا واحشتنا خوفك علينا 

تغريد : اهدا ي حبيبي انت تعبان 

صلاح : ربنا عقابني وهغضل علي كرسي متحرك عشان اذيتك اذيت اطيب قلب 

تغريد بعياط : لا هتبقا كويس وتقوم وتمشي وهتفضل منور حياتنا 

الكل عيط 

بعد اسبوع 

خرج ابو تغريد من المستشفي والكل بقا مع بعض

كريمه وصفاء : اياك ترقصي في الخطوبه 

تغريد : حاضر ي حبايبي 

وصل الكل الخطوبه 

عاصم وشاهنده فرحانين اوي 

مروان واقف مش مصدق عنيه 

ياسمين : انت 

مروان : اي الصدف القمر جامد طحن دي 

ياسمين : احم اي الي جابك

مروان: القدر 

ياسمين : عن اذنك 

وضحكت اوي لما مشيت 

وفرحت أنها شافتو

عاصم : ي حته حته حته من قلبي 

شاهنده : ي حبيبي ي حبيبي 

بدأت تغريد تصقف وتهز وسطها 

ادهم مسك وسطها: اهدي ي قطتي احنا قولنا 

تغريد : لا ونبي مش تخاف الحو حلو اوي 

ادهم : لا طبعا وبعدين الكل هيبصلك وانا مراتي مش ترقص قدام حد 

تغريد : ي دومي ي كيوت 

ادهم : هرمونات بس هتبدا هنا وطي صوتك 

عاصم : بصوت عالي ها ي دومي جهزت كل حاجه 

ادهم : والله ارجعو تاني ي حيوان 

عاصم : عيب حد يسمعنا كده الله انا عريس

المأذون السلام عليكم 

شاهنده : اي دا 

عاصم : احنا لسه هنعمل خطوبه 

اكتب ي مولانا 

ومروان مسك ايد ياسمين ومع اتنين هنا ي مولانا 

ياسمين : اي دا ي كابتن اتنين اي احنا في قهوه 

مروان : اسكتي ايش فهمك انتي 

صفاء: ي فرحه قلبي ي ولاد لولووووووي 

المأذون : بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

الكل بدء يرقص علي حبيتي افتحي شباكك انا جيت 

ايمن واميره مع بعض 

ومروان وياسمين ومبسوطين اوي 

مروان : صورتك مش كانت بتفارقني من يوم ما سيبتك في بيتك 

ياسمين : والقدر جمعنا 

مروان : بحبك 

ياسمين وهيا بترقص : قالهالي اخير قالهالي 

عاصم : و هيصااا 

شاهنده : زوجي العزيز 

ادهم مسك ايد تغريد وفضلو يرقصو براحه 

 وفجاه صرخت تغريد 

عاصم : اطلب الإسعاف 

ادهم : لا واقفه برا 

كريمه : دا اي اليوم السعيد دا يلا ي حبيبتي استحملي 


جابت تغريد رحيم والكل كان مبسوط


وبكده الاسكريبت خلص 


ياريت اشوف التفاعل والكومنتات القمر دمتم 


بقلم 

داليا - ياسر



 

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع