القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية المغفله والغريب البارت الأول والتاني بقلم فؤاد علام في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله حط السكينة قدام وشي وقالي - اقلعي هدومك


حط السكينة قدام وشي وقالي 

- اقلعي هدومك

= محمود انت اتجننت انا بنت عمك 

قريب عليا أكتر وقالي اقلعي هدومك وإلا هشوه وشك ..

زقيته وجريت بسرعة عشان اخرج من الاوضة 

لقيته متربس الباب بالفتاح

فضلت اصوت واخبط على الباب لحد ما لقيت حد جاي من برا وبيحاول يفتح 

بصيت على محمود برعب 

راح جاي فاتح الباب 

لقيتها مرات عمي 

بصيتلي وضحكت وقالت ما توافقي بقى يا بت 

- ايه ده انتي عارفه وموافقة على إللي ابنك بيعمله!! 

ضحكت وقالتلي وعمك كمان عارف 

لقيت محمود بيقرب مني قدام امه 

وانا برجع لورا ومش عارفه اعمله ايه

لحد ما خلاص بقى ضهري للحيطه 

وهو بيقرب عليا قدام مرات عمي ووو 

يُتبع ..

رواية المغفلة والغريب 

لو لقيت تفاعل هنزل البارت التاني ناو



المغفلة والغريب 2

بعد ما كان محمود بيقرب عليا لقيته بيحط ايده في جيبه 

غمضت عيني لإني فكرت أنه بيطلع السكينة تاني

لقيته مسك ايدي وبيقدملي هاتم وبيقولي

- شاهندة أنا بحبك وعايز اتجوزك

بصيتله وعينيا فيها دموع من الخوف والرعب إللي عملهولي وجريت من الأوضة روحت البيت

في نفس اليوم بليل لقيته بيتصل بيا 

- شاهندة متزعليش مني أنا آسف

= انت اهبل يا محمود أنا كنت هموت! وبعدين انت متخلف ايه اقلعي هدومك دي، فاكرني واحدة شمال من إللي تعرفهم؟

ضحك وبعدين قالي:

- أمال انتي ايه؟ 

قفلت السكة في وشه وخرجت عشان اشتكي لبابا لقيته بيتكلم في التليفون وبيقول (آه طبعًا موافق، وشاهندة كمان موافقة، هي هتلاقي زي محمود فين)

بصتله بغضب وقولتله:

- شاهندة مين دي إللي موافقة؟ أنا مش موافقة يا بابا 

روحت عليت صوتي وقولتله أنا مش موافقة يا عمووو 

راحت ماما جت حطت ايدها على بوئي كتمتني لحد ما المكالمة ما خلصت 

بصيتلهم وقتلهلم 

- انتوا اتفقتوا عليا يعني ولا ايه؟ هتجوزوني المتخلف ده؟

بابا قعد في هدوء وقال:

- محمود مش متخلف يا شاهندة

فا قولت بعصبية:

- يا بابا كلنا عارفين أنه كل يوم مع واحدة شكل وسمعته وحشة وكمان بيشرب مخدرات 

لقيت ماما بتقول: 

- ما البنت النصحة تغير الراجل إللي معاها 

لقيت بابا قرب عليا وقالي :

- بصي يا بنتي انا هفهمك، انا مديون بمبلغ كبير، ولما فاتحت عمك عشان استلف منه واسدد ديوني دي، فاتحني في موضوع محمود، مسكني من ايدي إللي بتوجعني، ولو مكنتش وافقت مكانش هيسددلي ديوني وهتحبس، يرضيكي؟

عينيا دمعت وقولتله يعني انت بتبيعني يا بابا؟

بابا بص في الأرض وسكت فا جريت على اوضتي ..

فضلت متعصبه مش عارفه اعمل ايه 

لحد ما لقيتني من غير تفكير بفتح موبايلي وببعت لمحمود ابن عمي رسالة بقوله فيها (محمود أنا مش بنت .. مش هنفعك)

وبعد دقيقة لقيت كارثة 

لقيت ..

يُتبع ..

البارت التالت بعد التفاعل <3


 

تعليقات

التنقل السريع