القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عندما يعشق الأسد البارت 6_7_8_9_10بقلم ندى على حبيب في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


عندما يعشق الأسد6_7_8_9_10

البارت السادس 

بقلم الكاتبة /ندى على حبيب

فى المستشفى اسد رايح جي وبعدين الدكتور طلع

اسد بخوف:طمننا يا دكتوره اخبارها ايه

الدكتوره:الحمد الله قدرنا نطلع الرصا*صه بس هى محتاجه راحه تامه وممنوع اى مجهود 

اسد برتياح :يعنى صحت دلوقتى 

الدكتوره:ساعه وتهفوء من البنج

اسد :تمام انا عاوز ادخلها

الدكتوره:تمام بس حاول متتأخرش

ميرا بغيظ فى نفسها :دا انا قولت هتمو*ت وهخلص منها طلعت بروحين

اسد :عمى خلاص انتو روحو الصعيد واحنا اول بس ما نغم تكون كويسه هنكون وراكو وهنيجى علطول 

سالم :انت متأكد يبنى مش محتاجنا معاك 

اسد :تسلم يا عمى

سالم :خلاص احنا هنروح وتعالو براحتكم 

اسد ودع عمه 

اسد:ادهم 

ادهم :ايه يا زعيم

اسد :روح خليك مع الزعيم انت انا هفضل مع مراتى تمام

ادهم ببتسامه:تمام يلا سلام

اسد دخل عند نغم 

اسد راح مسك ايدها بقوة

اسد بدموع:يعنى عوزه تسبينى يا نغم انتى كمان 

نغم بتحرك ايدها 

اسد ساب ايدها علطول وكمل بجمود تام

نغم بتعب:ا ب ي ه

اسد ببرود:انتى كويسه

نغم بتعب:كويسه بس ايه اللى حصل

اسد :انا مش عاوز ولا كلمه المهم انك كويسه

نغم :بس انا مش قدره اتحرك

اسد :علشان تحت تأثير البنج

اسد :بتحبينى 

نغم بكسوف وتوهان :بحبك جداً

اسد بضيق:بس انا مطلبطش تحبينى 

نغم بصدمه:ايه مش فهمه 

اسد بزعيق:يعنى انا مينفعش احب ومتنسيش نفسك انتى مجرد وحده عوزك فى مهمه مش اكتر 

نغم بدموع:انا عوزه امشى من هنا

اسد بغضب:انتى مش هتمشى لمكان وهنروح الصعيد ومش عوز اسمع صوتك لأنك مراتى تمام

نغم بعياط:بس اكيد همشى فى يوم يعنى مش هفضل طول الحياه معاك ودا كلامك صح 

اسد بصوت جمهورى :اوعى تفكرى فى يوم انك تعلى صوتك عليا تانى انتى فهمه 

نغم بخوف:فهمه 

اسد :اسمعى انا نازل اشوف مصريف المشفى واراجع تكونى جهزتى حجتك  وبعد ما طلع

نغم بعياط:انا ليه بيحصلى كدا ليه انا اللى ديماً بتأذى فى حياتى معنديش اهل والوحيد اللى فكرته اهلى هو الوحيد اللى قدر يكرهنى فى نفسى بس بدام عاوز تحدى انا اقدر اتحداه 

...................

عند اسد فى كفيه المشفى 

اسد بعصبيه :احنا هنمشى بكره واجهز بسرعه تمام

ادهم :مالك ياعم داخل حامى ليه كدا 

اسد:ادهم انجز مش فاضى الزعيم فين

ادهم :فى القصر

اسد :تمام انا طالع عند نغم وهننزل نروح القصر

......................

اسد دخل على نغم لقاها بتلم الهدوم

اسد:اعدى وانا هشلها

نغم :لاء شكراً انا بعرف اعمل حجاتى بيدى

اسد بغرور:تمام انا بقى عوز الشنط دى كلها تحت فى العربيه تمام

نغم بصتله بدموع:بس انا مقدرش انزل كل دول

اسد قاعد حاطط رجل على رجل:ليه 

نغم بعصبيه:لأن انا وخده رصا*صه فى ضهرى

اسد بكبرياء:عادى انتى الخدامه الشخصيه بتعتى مش اكتر من كدا وانا عاوز الشنط تحت ودا امر وبسرعه وسابها ونزل

نغم بدموع:يارب ساعدنى انا مقدرش على كل دا بجد مقدرش ومسحت دموعها وبدأت تشيل الشنط بوجع كبير من مكان الجرح

وبعد وقت خلصت 

اسد وهو قايم من العربيه :خلصتى

نغم بدموع:ايوا 

اسد:تمام اركبى 

نغم :ركبت وهما مشين فى الطريق 

نغم فى نفسها :ياليت هذه الحياه كانت حلم وكان من يستيقظ منه فقد نجى وتنظر للطريق وليت الطريق له اخر ولكن من المستحيل ان تجده وليتنى لم الد

اسد :انزلى وصلنا 

نغم نزلت من العربيه بوجع ولكن كتماه 

اسد :اعمليلى اكل وبعدين اطلعى ارتاحى شويع علشان الصبح هنروح الصعيد 

نغم بتعب:بس انا مش قدره اقف فى خدم كتير خلى حد يعمل

اسد بغضب:وانا طلبت من الخدامه الشخصيه عادى وانجزى بسرعه 

نغم بتعب:حاضر وذهبت الى المطبخ تعمل الأكل

............................

فى جناح فى القصر يسمى جناح الظلام كان يجلس الزعيم 

اسد:عامل ايه

الزعيم :نغم عمله ايه

اسد:بتحبنى

الزعيم :وانت جرحتها صح

اسد:انا مستحيل احب او اضمر حياة حد معايا

الزعيم :طيب ما انت كدا هضمرها برضو متنساش انك بتكابر فى نفسك يا اسد

اسد :انا مش بكابر ومش بحب ولا هحب وافهم بقى انا تعبت وزهقت من كل حاجه 

الزعيم :برضو هتهرب 

اسد :مش مهم اه انا رايح الصعيد بكرا هتيجى 

الزعيم :لاء

اسد:ليه علشان متشفش امى

الزعيم بغضب:اسد انت ابنى لكن انا اصلاً فى نظرهم مي*ت افهم بقى

اسد:بس انت اللى م*ت فى نظرهم وقبل كدا م*ت فى نظرى انا وسابه ومشى

الزعيم :امتى هتفهم بقى ان انا ظهورى خطر 

....................

فى جناح اسد 

دخلت نغم بتعب ووجع مخفى لفت اسد قالع تيشرته وعضلاته باينه

نغم بكسوف:احم انا اسفه مكنتش اعرف انك فى القوضه

اسد شدها:تعالى حطى الأكل 

نغم حطت الأكل :حاجه تانى

اسد بأمر:كلى

نغم :شكراً بس انا مش جعانه

اسد وهو بيلبس قدام المرايه :وانت مطلبتش انا امرت واخلصى عشان عاوز انام

نغم بتعب:حاضر وقعدت اكلت 

وبعد وقت 

نغم :انا هنام فين

اسد:على السرير

نغم :وانت

اسد :على السرير برضو

نغم :مش فهمه ازاى

اسد وهو بيبصلها :ودى بتتشرح ازاى

نغم بدون كلام اخدت بجامه وراحت على الحمام تلبس وطلعت نامت على السرير

وبعدها اسد راح اخدها فى حضنه ونام 

.......................

 احمد :اهرب

انور بصدمه:ازاى وفين

احمد :اهرب الصعيد بو اسد مسكك هيم*وتك ودا انا متأكد منه

انور :بس لما اتأكد ان ما*تت ولا لسه 

احمد:حتى لو ممتتش اسد الدمنهورى مش هيسب حقه

انور:تمام انا هستفر الفجر وعوزك تعرفنى الأخبار اول بأول 

............................

فى الصباح فى قصر اسد الدمنهورى

صحت نغم وحسه ان حاجه ربطاها فتحت لقت اسد حاضنها بقوه زى الطفل الصغير بصت فى وشه وقالت فى نفسها:ازاى انسان زيك كدا غريب شرير ولا طيب مش عرفه حبتك ازاى ولا ليه مش فهمه غامض وحياتك سر كلها رعب وقامت اخدت شور وطلعت بالبورنص

 اسد كان صحى 

نغم اول ما شافته انصدمت 

نغم بخوف شديد:...............


بارت طويل اهو



عندما يعشق الأسد 

البارت السابع 

بقلم الكاتبه /ندى على حبيب

نغم بخوف شديد:اسد ايدك مالها 

اسد كان الدم مغرق ايده ومجروحه

اسد بجمود:متخفيش انا كويس وبعدين مش اسد الدمنهورى اللى يتوجع من جرح ذى دا

نغم :بطل غرور شويه وحتى لو بتكرهنى عادى بس خلينى اعقم الجرح بس 

اسد باستسلام:تمام بس بسرعه

نغم ابتسمت وراحت جابت علبه الإسعاف وراحت قعدت على السرير 

نغم :ممكن تمد ايدك

اسد مد ايده ونغم بدأت تحط الشاش 

اسد بوجع:خففى ايدك شويه يا نغم 

نغم فرحت لأنه نادى على اسمها بحب اول مره

نغم :بتوجعك صح

اسد ببرود:مستحيل اتوجع من جرح بسيط

نغم :بس اتألمت 

اسد بصلها بستغراب :المهم يلا اعدى كلى علشان نمشى 

نغم :بس انا مش جعانه 

اسد بعصبيه:بس انا بقول كلى 

نغم قعدت كلت 

.............................

فى جناح ادهم 

ادهم :متيجى يا زعيم 

الزعيم :مقدرش اجى انا مش قادر افهم انتو ليه مش عرفين ان ظهورى خطر

ادهم :على العموم انت حر بس انا لازم امشى وبعدين خليك فى الفيلا هنا دى امان اكتر

الزعيم :خلى بالك من اسد يا ادهم 

ادهم :تمام وودعوا بعض 

..........................

فى جناح اسد نغم 

نغم كانت بتاخد شور وسابت الهدوم بره 

نغم :اه نسيت هدومى اعمل ايه دلوقتى ...اكيد هولاكو اللى انا متجوزاه نزل تحت وحطت فوطه على جسمها  وطلعت اخدت الهدوم ولسه هتدخل لقت اسد داخل

اسد بتوهان :اوبا من الصاروخ دا 

نغم بكسوف وبصه فى الأرض وبتحاول تشد الفوطه 

اسد :افهم بتشدى ايه وبقرب منها

نغم بترجع:انت بتقرب ليه 

اسد بوقاحه:عادى مش مراتى انا حر

نغم بتوتر:لاء ابعد 

اسد قارب منها وكاد يلتصق بها 

اسد جنب ودنها:اسمعى انا لو سيبك فدا بمزاجى لكن لو عوزك هخدك غصب تمام 

نغم بخوف:طيب ابعد 

اسد فرب منها وطبع قبله عنيفه على شفايفه لدرجه ان شفايفها جابت دم وبعد عنها لما حس بدم

اسد بتوتر وهو خاط ايده على خصرها وايد ورا شعرها 

اسد :امشى من قدامى بسرعه 

نغم جرت بوجع فى شفايفها وكسوف حاد دخلت الحمام 

نغم بصه فى الميريا على شفايفها بوجع 

نغم :واخد قليل الأدب ومش محترم 

اسد من برا 

اسد واقف فى البلكونه :ايه يا اسد هتضعف مش دى هى اللى هتكسر احمد ابو العز بيها ولا ايه هتحبها لاء انا عمرى ما هحب ولا نغم ولا غيرها وراح لبس بنطلون اسود وتيشرت ابيض ضيق يبرز عضلاته وكوتش ابيض وصفف شعره وساعه جلد سوده وبرفان رجالى حاد 

ونغم لبست مينى ديرس منفوش احمر وكوتش احمر فى ابيض وسابت شعرها وحطت روج يجفى الورم اللى فى شفايفها وطلعت 

اسد بغضب :لمى شعرك بسرعه

نغم :بس هو كدا حلو 

اسد قرب منها مسك شعرها :انا محدش يعرضني تمام وايه الروج دا 

نغم بدموع :دا علشان شفايفى ورمه  

اسد بعصبيه :تمام اخر مره اشوفك حاطه ولمى شعرك يلا 

نغم لمت شعرها ونزلو ركبو العربيه متجهين للصعيد 

فى الطريق اسد رن على ادهم 

اسد :الو انت فين يا زفت 

ادهم :ياعم احترمني مره المهم انا وراك علطول 

اسد :تمام وبص على نغم لقاها نيمه 

اسد بهدوء:الزعيم فين 

ادهم :انا خليته فى القصر امان وكل الرجاله هناك 

اسد :تمام بس انا مش راجع تانى القاهره بنغم 

ادهم :مش فاهم هترجع من غيرها ازاى

اسد بغضب:ولا انا ولا نغم 

ادهم بستغراب:لاء استنى لما نوصل وتفهمنى 

اسد:طيب يلا سلام قفل معاه 

.........................

فى الصعيد فى سريا قليل عليها كلمت قصر 

كان الكل الاى موجود بيجهزو لرجوع حفيد العمده 

شاكر وهو جد اسد 

شاكر :ليلى صفيه ميرا احلام تعالو ورايا واصل على المندره بسرعه 

ليلى لأحلام :في ايه عاد جدك عوزنا ليه لتكونى عملتى حاجه يا احلام 

احلام :انتى بتجولى ايه يا ليلى يا ختيى انا معملتش حاجه واصل تلجيه عوزنا عادى يعنى وراحو على المندره ورا الجد 

شاكر بأمر :اجعدو يا بنات عاوز الحديث ده تخلوه حلجه فى ودنكم 

ليلى :تمام يا جدى كمل واحنا سمعينك 

شاكر :اسد ولد عمكم جاي هو ومرته واحنا لسه منعرفش مرته طبعها ايه واصل فاحنا مش عوزين نضيجهم ومتنسوش ان البيت ده بيت اسد تمام 

ميرا بضيق :حاضر يا جدى حاجه تانيه

شاكر :لاء يا روحو شوفو وراكو ايه 

طلع البنات منهم اللى معجبين بنغم قبل ما يشفوها واللى كرها قبل ما يعرفوها 

.........................

اسد وصل على السريا 

اسد بهدوء:نغم نغم 

نغم بخضه :نعم مين مات فى ايه ايه اللى حصل

اسد بضحكة خافيه :قومى ايه ما منمتيش بقالك سنه يلا وصلنا 

نغم :والله وصلنا 

اسد :ايوا يلا ونزلو وبدأو يضربو نار فى كل مكان 

نغم بخوف مسكت فى تيشرت اسد

نغم بخوف:اسد هو فى ايه 

اسد مسك ايدها علشان يطمنها :متخفيش وانا معاكى هما كدا بيرحبوا بينا 

نغم مشت مع اسد دخلو السريا ونغم اتبهرت بجمال السريا والجميع انبهر من جمال نغم 

سليم ابن عم اسد :نورت الصعيد كلتها يا بن عمى

اسد بلهجه صعيديه :منوره بأهلها يا بن عمى 

سليم :اذى يا مرت اخوى 

نغم :الله يسلمك وبصه فى الأرض بنظرت اسد 

شاكر :نورت يا غالى يا ولد الغالى وراح حضنه 

اسد :اتوحشتك جوى يا جدى وباس اسده 

شاكر راح يحضن نغم 

شاكر:نورتى يا مرت الغالى 

نغم ببتسامه :بنورك يا عمو

شاكر بصرامه :عمو ازاى جوليلى يا جدى 

نغم برتياح :حاضر يا جدى وباست ايده 

وسلمت على البنات وهما مبهروين من جمالها الا ميرا وصفيه 

زينب مرات عم اسد وام احلام وليلى 

زينب :ازيك يا غالى وراحت سلمت عليه 

اسد :ازيك يا مرات عم اخبارك ايه واخبار البنات 

زينب:الحمد الله كيف الجمر ومرتك جمرين 

اسد غمزلها وراح حنب ودنها :لاء وايه حلوه جوووى 

زينب بضحك :ربنا يخليكو لبعض يا غالى

شاكر :تعالى يابتى اعرفك على عمك اكرم نغم بصت لأسد وراحت وهيى مشيه كان فى بقعة دم عليها من ورا واسد لحظها

اسد بعصبيه اخد الجاكت بتاعه وراح حضنها وربطت الجاكت عليها مع استغراب الجميع 

شاكر بحراج :خود مرتك وطلع ارتاح يا ولدى فى جناحكم 

اسد :تمام يا جدى ولما ادهم يجى خلي حد ينادى عليا واخد نغم وطلعو 

..................

عند احمد ابو العز

احمد :وصلت يا ولدى 

انور بصدمه :.............

احمد بصدمه اكبر :......



عندما يعشق الأسد 

البارت الثامن 

بقلم الكاتبه /ندى على حبيب

انور بصدمه :اهل اسد كلها من الصعيد وعملين حفله علشان ايجه الصعيد هنا وانا مش عارف اعمل ايه 

احمد بصدمه :انت متأكد انه اسد الدمنهورى

انور:ايوا اتاكدت سألت حد من هنا وقالى حفيد شاكر الدمنهورى 

احمد :تمام خليك مرقبه بس اوعى تتغبى وتعمل ذى المره اللى فاتت وخليك معايا على اتصال وفقل

احمد بغضب :ماشى يابن الدمنهورى الحظ مش هيوقف كل مره معاك الا اما يوقف معانا مره ونهيت مراتك الغاليه على ايدى 

....................................

فى سريا عيله الدمنهورى

فى جناح اسد 

اسد دخل نغم الجناح بغضب 

نغم :فى ايه انت متعصب كدا ليه ورابط الجاكت عليا ليه 

اسد بغضب ومسك وشها :علشان لما تخرجى تبقى تخدى بالك كويس من نفسك ومدام فى بقعة دم عليكى

نغم بصدمه وهى بصه فى عين اسد:دم عليا انا 

اسد:ايوا ادخلى غيرى فى الحمام وانا هروح اجيبلك حاجه من الصيدليه 

نغم بكسوف:اسفه وجريت على الحمام 

نغم :ينهار اسود انا ازاى اطلع كدا زمان العيلة شفتنى اعمل ايه دلوقتى وبدأت تتألم من بطنها بشده 

نغم بدموع :اااه انا بطنى وجعتنى اوووى يا رب يكون هنا ليسون 

.........................

تحت فى المطبخ 

ليلى :بس مرات اسد اخوي حلوه جوى جوى 

احلام :ايوا والله عندك حج يا بت يا ليلى ذى لهجت القشطه 

ميرا بغيظ:على فكره هى مش حلوة كدا دا تلقيها حطه علبة ميكاج فى وشه 

صفيه بغيظ:ايوا فعلاً مش من البندر دا يكمن تكون متجوزتش اسد اصلاً

ليلى بشهقه:يا مرى ايه اللى انتى بتجوليه ده يا بت يا صفيه دا لو اسد سمعك هيدفنك مكانك يلا كل وحده على جوضتها بسرعه واتجه على منهم على غرفته معادا ليلى كانت بتعمل قهوه

..................

فى المندره عند اسد وادهم 

شاكر:وشغلكو عامل ايه اسد

اسد :الحمد الله بخير يا جدى 

شاكر:والله وحشتنا يا ادهم مشفتكاش من لما كنت عيل صغير

ادهم :وانت اكتر والله ياجدى 

شاكر بتوتر:انت مشفتش امك ياولدى من ساعة ماجيت روح شوفها 

اسد بغضب:الست دى مش امى وافقل الموضوع دا عاد ياجدى ومش عاوز حد يدخل فيه واصل

الباب خبط

شاكر:ادخلى يا ليلى 

دخلت ليلى بجمالها وحجابها حطت القهوه

وادهم مركز معاها ومزهول من جمالها 

اسد لحظ ده وخلط ادهم فى رجله 

ادهم بوجع:فى ايه يابنى

اسد بهمس:احنا معندناش الكلام ده لو جدك شافك هيطخك وبعدين بتبص لبنت عمى يبن الجزمه وانا قاعد

ادهم بتوهان:اصلها حلوه جوى يابن عمى 

اسد بعصبيه :ليلى روحى على قوضتك يلا 

ليلى راحت بسرعه على قوضتها

اسد افتكر نغم :طيب استأذن انا بقى 

ادهم بغيظ:رايح فين

شاكر:واه دا عريس حديد اكيد رايح لمرته

اسد :قوله والنبى ياجدى اصل مش عاوز اشوهه 

واسد طابع الجناح 

ميرا بدلع :اسد انت رايح فين

اسد بغيظ:طالع لمراتى فى ايه 

ميرا بغيظ :طيب تعالى اعد معانا شويه 

اسد بصوت عالى :ميرااا انا مش نقصق امشى من وشى الساعه دى 

ميرا بخوف:حاضر 

واسد طلع الجناح 

..............................

فى جناح اسد ونغم

اسد اول ما دخل سمع صوت شهقات جايا من الحمام 

اسد بخوف:نغم افتحى 

نغم بتوتر:نعم انا هطلع دلوقتى

اسد :وانا فلت افتحى يا نغم بسرعه

نغم فتحت الباب

اسد اخدها وقعدها على السرير

اسد بهدوء:انتى بتعيطى ليه 

نغم بدموع:علشان بطنى وجعانى اوووى وانا مش عرفه اعمل ليسون هنا ازاى 

اسد اخدها فى حضنه ومش عارف ليه قلبه وجعه لما لقاها بتعيط 

اسد بحنان وهو بيمشى ايده على ضهرها

اسد بحنان:اعدى خلاص مفيش حاجه انتى عوزه ليسون 

نغم بدموع:ااااه

اسد بضحك:اه بتوجعك ولا اه عوزه 

نغم بدموع:الإتنين 

اسد مسح دموعها وقال بخبث :طيب ايه رأيك اخد بوسه 

نغم قامت بسرعه من حضنه 

نغم بتوتر:انت بتقول ايه

اسد بخبث:عادى بوسه صغيرة

نغم بعياط:لاء علشان بطنى بتوجعنى 

اسد بستغراب وهو بيقرب منها:وايه دخل البوسه فى بطنك 

نغم بخوف من قربه :ابعد 

اسد واصبح ملتصق بها :لاء وطبع قبله بسيطه على خدها وعلى رقابتها وفقد السيطره على نفسه وعلى شفايفها قلبه عنف 

نغم بتوتر:اسد قوم 

اسد قام بسرعه 

اسد بغضب:مش عاوز تشوفك قدامى لأن مش ضامن نفسى امشى 

نغم بخوف:اروح فين ادخل الدولاب يعنى

اسد بضحك:لاء البسى هدوم محتشمه ويلا علشان ننزل نتعشى 

نغم :حاضر ودخل لبست عبايت استقبال وسعه وبحزام من الوسط سوده وشبشب بيتى فرو ابيض وسابت شعرها على ضهرها

اسد:ايه يلا اخلصى كل دا بتعملى ايه 

نغم طلعت واسد انبهر من جمالها 

اسد بضيق:لمى ام شعرك

نغم :مش عرفه اعمله ضفيره

اسد :تعالى ومسك شعرها وفضل يعمل الضفيره بمساعدة نغم

اسد:حلوه كدا يلا تعالى ومسك ايدها ونزلو 

لقوا العيله كلها متجمعه على السفره 

ادهم بضحك:ايه ياعم كنت بتحرر فلسطين بتعمل ايه كل دا

نغم ضحكت بصوت 

اسد جنب ودنها:فى ايه مالك اتظبطى ومشىفش سنانك بينه واخدها وقعد يكلو 

بعد الأكل 

شاكر:احنا عوزين الجهوة من يد عروستنا الأمر 

نغم :حاضر يا جدى من عيونى وسألت العليها بيشربوها ازاى 

اسد :نغم متعمليش لنفسك 

نغم بفهم :حاضر 

ادهم :ليه اكيد عوزه تشرب 

اسد راح ضربه بالوكس فى وشه 

اسد:انا من الصبح ساكت ومش راضى اتكلم 

ادهم بوجع:اه خلاص هسكت والكل ضحك عليهم 

ونغم راحت تعمل القهوه 

..................

فى المطبخ 

نغم كانت بتعمل قهوه لقت حد بيحط ايده على عنيها 

نغم :...........



عندما يعشق الأسد 

البارت التاسع 

للكاتبه /ندى على حبيب

نغم كانت بتعمل القهوه فى المطبخ ايجه حد من وراها وحط ايده على عنيها

نغم بخوف:مين ابعد عنى

ليلى :بس متخفيش يا مرت اخوي انا ليلى 

نغم بهدوء:خضتينى 

ليلى بضحك:كنت بهزر معاكى

نغم بضحك:انا بتخض بسرعه 

ليلى :طيب خلصتى الجهوه 

نغم :ايوا خلصتها

ليلى :فين قهوه بتاعة اسد 

نغم بستغراب:ليه

ليلى :علشان هو عريس ولازم نحط فيها ملح يا خيتى دى عادات

نغم بضحك :خدى اهى وعطتها القهوه وحطت فيها ملح واخدتها وطلعت 

..................

فى حديقه القصر حيث كانت تجلس العائله 

نغم وزعت عليهم كلهم 

شاكر:الجهوة زينه يابتى تسلم يدك 

نغم :شكراً ياجدى وبصت على اسد اللى ملامح وشه اتبدلت

اسد:مين حط الملح فى الفنجان 

زينب بضحك:دى عدات يا ولدى 

ادهم :عشت وشفتك بتتعذب يا اسد الدمنهورى

اسد بغضب:اخرس انا مش شاربها

شاكر:يا تشربها يا تسيب نغم تنام مع البنات

اسد بص لنغم وشربها مع استغراب نغم 

احلام :دا طلع بيحبك جوى يا مرت اخوي

نغم بكسوف:شكراً

اسد:مستحيل مراتى تنام مع حد غيرى

ادهم :لاء جامد

ادهم :وانتى فى سنه كام يا انسه ليلى

ليلى بكسوف:فى تالته ثانوى

نعم بسرعه:زميلتى يلا بقى علشان نروح المدرسه سوا 

شاكر:بس انتى اتجوزتى ازاى تروحى المدرسه عاد يابتى 

نغم :اصل

اسد:نغم ولا كلمة 

نغم بصتله بدموع وطلعت على جناحها 

زينب :روح طيب خاطر مرتك يا ولدى

اسد بتنهيده :حاضر يامرت عمى وطلع على فوق

....................

فى جناح اسد 

اسد دخل لقى نغم بتبكى

اسد:طيب افهم بتعيطى ليه 

نغم بوجع:بطنى 

اسد شالها ونيمها على السرير بحنان 

اسد:خليكى لما اجى ونزل تحت جاب كمدات دفيه وطلع الجناح 

نغم :ايه دا

اسد:كمدات دفيه وحطها على بطنها بعد وقت 

اسد :ها ارتحتى

نغم :ايوا 

اسد نزل :ام ابراهيم 

ام ابراهيم :نعم يا بيه

اسد:عاوز كوباية ينسون كبيره ممكن وطلع الجناح 

نغم :انت ليه بتهتم فيا مع انك بتكرهنى

اسد الكلمه وجعته :عادى 

نغم :ليه شربت القهوه 

اسد مسكها من وشها بعصبيه 

اسد بعصبيه :لأن انا مقدرش اعيش من غيرك ولا لحظه انتى حاجه جت نورة حياتى فجأة انا بعشقك مش بحبك فهمتى ليه 

نغم بدموع :لاء انت بتكرهنى وانت اللى قلتلى كدا وجرحتنى وقلتلى انى معاك لمجرد مهمه مش اكتر صح 

اسد بحب:غصب عنى مش عارف انا ليه بعمل كدا بس انا مقدرش اشوفك بتتألمى واسكت انتى بقيتى فى عرين الأسد يا نغمى 

نغم :اسد 

اسد :بتحبينى

نغم بحب:اللى بحب مش بيكره يا اسد وانا حبيتك من جوا قلبى وعروقي 

اسد قبلها قلبه كلها حب وعشق وبعد عنها لحتياجها للهواء

اسد:اوعى تبعدى عنى فى يوم يا نغم

نغم :مقدرش 

اسد قبلها مره تانيه ونغم اتجوبت معاها 

اسد:نامى دلوقتى و ارتاحى تمام

نغم بحب:تمام 

اسد اخدها فى حضنه ونام فى سعاده لأول مره فى حياته 

اسد:عمرى ماحسيت بسعاده دى غير معاكى انتى بس حبيتك ازاى مش فاكر واو حتى بقيتى من نقاط ضعفى ازاى مش عارف بحبك يا نغمى ونامو فى سعاده 

.......................

عند احمد ابو العز

احمد :انا عوزها تكون عندى خلال اسبوع فاهم

مجهول:فاهم يا ريس 

احمد :وفلوسك هتكون عندك لما هى تكون عندى وقفل معاه

.....................

فى القصر فى غرفة ميرا

ميرا:البت دى كدا هتاخد كل حاجه 

صفيه :وانتى مضيقه ليه منها انا مش فهمه

ميرا بتوتر:ها لاء عادى مفيش حاجه 

صفيه بشك:اسمعى يا ميرا انا اى حاجه تبع اسد بخاف اقرب منها وبذات دى اسد شكله بحبها وانا مش مستعده اجدى عمرى الباقى فى السجن علشان كدا انا مليش دعوه بمواضيعك عاد وسابتها وارحت على غرفتها 

ميرا بغيظ:والله لنتقم منكم واحد واحد

ليلى من ورا الباب 

ليلى بصدمه :......



عندما يعشق الأسد 

البارت العاشر

للكاتبه /ندى على حبيب

ليلى /يتراى نويه على ايه يا بت عمى فى يوم كل ملاعيبك هتيجى على راسك بس بعد فوات الأوان صدقينى واتجهت الى غرفتها بخيبة امل 

...........................

فى سرايا الدمنهورى فى الصباح 

فى جناح اسد 

استيقظت نغم ولقت نفسها فى حضن اسد

نغم بخضه :اااااه انا نمت هنا ازاى

اسد بفزع و عصبيه:نغم اصتبحى كدا وقولى ياصبح نمتى ازاى يعنى نمتى عادى زاى الناس 

نغم بكسوف:اصل كنت نيمه 

اسد بخبث:ايه فى حضنى عادى مش مشكله اتعودى يا روحى من هنا ورايح مش هتنامى غير فى

 حضنى وسابها وراح اخد شور

نغم :واحد قليل الأدب 

وراحت لبست عبايه زيتيه وعمله شعرها كعكه وروج خفيف وجزمه عاليا شويه 

اسد طالع من الحمام وصدره عارى

نغم بكسوف غمضت عنيها

راح اسد قرب منها حتى اصبح ملتصق بها 

اسد :فتحى اصل اخليكى تفتخى بطرق تانيه 

نغم فتحت بكسوف:انت مقرب كدا ليه

اسد:مراتى وانا حر 

نغم انا لازم انزل علشان الفطار

اسد :تعالى هنا رايحه فين انا خلصت كلامى لسه وراح قبلها قبله عنيفه اخرج بها مشاعره المسجونه 

اسد :انا بوستك المره دى لو شفت روج تانى على شفايفك مش عارف هعمل ايه تمام 

نغم بتوتر:تمام وسابته وخرجت تاخد انفاسها برا الغرفه 

...........................

تحت على السفره 

زينب:تعالى يا بتى 

نغم :انا هعمل معاكو الفطار

زينب:ازاى بقى مفيش عروسه تدخل المطبخ عاد

سالم ابن عم اسد:ليه يعنى هى دى مين

زينب:مرت اسد 

سالم بخبث:بجد طيب ماهو ليه فى الصغيرين اهو 

وراح جنب ودنها بس بصراحه صاروخ

نغم برقت عنيها ودخلت المطبخ بغيظ وبدأت تعمل الفطار

ليلى:صباح الخير يا مرت اخوي

نغم :قوليلى نغم

ليلى :ماشى يا نغم 

نغم :هو مين اللى برا دا انا اول مره اشوفه

صفيه بغيظ :وانتى بتسألى عليه ليه عاد جوزك مش مكفيكى 

نغم بغيظ:اسمعى يا بت انتى انا سكته ليكى من يوم ماجيت بس لو انفجرت فيكى هموتك احسنلك متقربيش ليا خالص 

صفيه:متورينى هتعملى ايه عاد عاوزه اشوف وصتهم عالى

اسد بغضب:ورايا كلكو على المكتب راحو كلهم 

.......................

فى المكتب

اسد بغضب:فى ايه شوية حريم مش عرفين نلمهم عاد صوتكم عالى ليه عاوز افهم

ميرا بمياعه وتمثيل:دى هي يا اسد اللى غلطانه

صفيه :ايوا هي اللى غلطانه

نعم بغيظ:كذب انا مكلمتش ولا وحده فيهم ولا وجهت ليهم كلام 

صفيه:امال كنتى بتسألى على سالم ولد عمى ليه عاد

اسد بضيق:بس مش عاوز اسمع ولا صوت نغم اعتذري

نغم بصدمه:ايه اعتذر ليه انا مغلتطش 

اسد بصوت عالى :وانا قلت اعتذري

نغم بدموع:انا اسفه 

صفيه بتكبر:عادى 

اسد:برا يلا بسرعه

نغم والدموع فى عنيها وطالعه مع البنات 

اسد :استنى انتى خارجه ليه

نغم بدموع:علشان انت قلت برا

اسد بغضب:وانا بقول ليهم انتى مراتى وانا جوزك والمكان اللى اكون فيه تكونى فيه 

نغم بدموع:والله جوزى كسرنى قدامهم وخلاني اعتذر بدون سبب وانا حتى مغلتطش 

اسد بغضب:وانتى لو محترمه مكنتيش سألتى على سالم بتسألى ليه فى ايه 

نغم بدموع:اكيد مش هسأل عليه حب فيه انت متعرفش ايه سبب سؤلى وخلتنى اعتذر وخلاص

اسد يضيف:وايه سبب سؤلك عاوز اعرف

نغم بتوتر :مفيش خلاص وايجة تطلع مسكها من ايدها جامد

اسد بعصبيه:انا خلصت كلامى علشان مشيه 

نغم بوجع:ايدى بتوجعني

اسد ببرود:وايه يعنى لما توجعك عادى 

نغم بدموع :سيب ايدى 

اسد :مش حابب انى اسبها اتوجعى شويه مش مشكله علشان لما تسألى عن راجل وانتى متجوزه تبقى وحده مش محترمه

نغم بدموع:انت اللى مش راجل علشان تشك فيا

اسد اتعصب وضربها بالقلم ونزل مسك شعرها

اسد بغيظ:هو مين اللى مش راجل اوعى تفكى انك فى يوم تعالى صوتك عليا بس اوعى تفكرى انك ليكى مقام فى حياتى اناى مجرد وحده خدامه عندى تمام فوقى كدا وسبها ومشى

.......................

شاكر:فى ايه يا ولدى صوتك عالى ليه عاد

اسد بغيظ:مفيش يا جدى مشاكل بسيطه

ادهم:بسيطة ايه دا صوتك كان موصل السرايا كلها

اسد بعصبيه:مفيش ياجماعه حاجه ام ابراهيم ممكن تجيبي فنجان قهوه 

اسد:ادهم عوزك 

ادهم :حاضر وقام معاه 

.......................

فى غرفه ميرا

ميرا:بس شوفتى صوتهم كلن موصل فين مستحيل يكون بيحبها 

صفيه :اللى بسطنى انها اعتذرت منى

ميرا:شوفتى قولتلك دى مش سهلة

صفيه :دى عوزه تخطيط بس تتأكد انه مش بيحبها 

ميرا بشر:تمام

........................

عند نغم قامت طلعت على الجناح واخدت دش ولبست بجامه مريحه وسابت شعرها ونامت من كتر العياط 

اسد طلع الجناح شفها وهى نيمه ذى الملاك بس فى على وشها دموع 

اسد بزعل:يعنى كان لازم تعصبيى عليكى وتخلينى اضربك

وراح اخدها فى حضنه ودفن وشه فى عنقها ليستنشق عطرها الذى ادمنه ونام فى عمق 

......................

ميرا دخلت بليل جناح فهد بخوف وهدوء وحطت فى درج من الكومدينه حاجه وطلعت :.....

يتبع 

البارت 11من هنا 


 

تعليقات

التنقل السريع