القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عندما يعشق الأسد البارت 1_2_3_4_5بقلم ندى على حبيب في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله




عندما يعشق الأسد

البارت 1_2_3_4_5

بقلم الكاتبه/ ندى على حبيب

فى قصر كبير يظهر عليه الفخامه والروعه يجلس شاب يشبه الأسد يمتلك الشعر البنى والعيون البنيه و قمحاوي البشره يخاف منه كل من يسمع عن اسمه فهو اكبر زعماء المافيا فى العالم فهو اسد الدمنهورى يبلغ من 33 عام 

اسد بغضب:وانا اجيب منين بنت بالمواصفات دى وبعدين هات اى بنت مش ضرورى تكون بنت صغيره يعنى

مجهول: لما تكون صغيره مش هتفهم اى حاجه يا زعيم لكن لو كبيره هتدمر الكتيبه كلها

اسد ببرود:تمام برا وانا هشوف الحكايه وقام ركب عربيته وطلع على المخزن والمخزن دا فى مكان مقطوع 

اسد وهو ماشى بالعربيه لمح بنت بتجرى 

اسد بستغراب:ايه جاب دى هنا ممكن تكون مبعوته ترقبني واتجه نحيتها

اسد نزل من العربيه وقف قدامها 

اسد بغرور:انتى مين 

البنت بخوف :انا انا واغمى عليها

اسد بلهفه جرى عليها:انتى يا بنتى فوقى وراح شلها واتجه الى القصر 

..........................

فى مكان يشبه الصحراء

مجهول 1 بخوف:ياريس 

مجهول 2:فى ايه يا زفت عرفت تجبها 

مجهول 1 بتوتر:دى راحت مع اسد الدمنهورى

مجهول 2 بخوف :ايه بتقول مين اسد الدمنهورى ازاى اسمع انا عوزك تراقبهم وتقولى ايه اللى بيحصل بالظبط

مجهول 2:اعتبره حصل يا ريس

.................

فى قصر اسد الدمنهورى

اسد وصل القصر طلع الجناح وجاب برفان وررشه علي ايده وشممه ليها علشان تفوق وفعلاً بدأت تفوق

اسد بضيق:حلو انك فوقتي يا حلوه قولى بقى اسمك ايه ومين اللى بعتك

البنت بخوف وتعب:انا نغم وانا محدش بعتنى والله

اسد بعصبيه:ايوا يعنى مش هتنطقى بزوق صح

نغم بعياط:والله انا مش فهمه حاجه من اللى انت بتقوله انا عمى بيجرى هو ورجالته  ورايا علشان عاوز يموتنى

اسد بستغراب:عمك ويموتك ليه

نغم بعياط شديد:ايوا عمى علشان جدى كتب كل الورث بأسمى وهو عاوز يموتنى علشان يخده هو

اسد بشك:انتى بتقولى الحقيقه

نغم بدموع:والله بقول الحقيقه صدقنى انا معرفكاش ولا حد بعتنى ليك 

اسد:تمام بس خلاص بطلى عياط وانا هسعدك بس مين عمك 

نغم بفرحه:بجد يعنى مش هتخليه يموتنى 

اسد بستغراب:ايوا بس مين عمك

نغم :احمد ابو العز

اسد بصدمه :........

..............................

(ايوا نسيت اعرفكم بنغم بنت عمرها 15 عام تمتلك الشعر الأسود والعيون الخضراء والبشره البيضاء وطيبة القلب كثيراً ويحبها من يراها )



عندما يعشق الأسد

البارت الثانى 

بقلم الكاتبه /ندى على حبيب

اسد بصدمه :اخمد ابو العز عمك

نغم :انت تعرفه

اسد بغضب:اعرفه دا ليه حساب جامد معايا

اسد بأمر:انتى هتتجوزينى

نغم بصدمه:نعم اتجوز مين لاء انا مش هتجوزك

اسد بغضب مسك ايدها جامد :انا مش باخد امرك انا بأمرك وانتى مين اصلاً علشان اسد الدمنهورى يبصلك انا بس عاوز حاجه هتنفعنى منك

نغم بعياط:ايدى وجعتنى سبنى

اسد:انا نازل دلوقتى وجهزى نفسك بكرا كتب كتبنا وسبها ومشى

نغم بعياط:بس انا مش هينفع اتجوز مش هينفع انت متعرفش حاجه ونامت من كتر العياط

.........................

فى المخزن كان اسد قاعد وبيفكر 

اسد :ازاى انا اتجوز طفله ازاى

مجهول:ما انت اللى غصبت عليها الجواز محدش جبرك

اسد:ايوا بس انا مصدقت لقيت حد من طرف احمد ابو العز علشان اعرف اجرحه براحتى

مجهول:بس انت كدا مش بتجرحه انت كدا بتجرح نفسك وبتجرح البنت دى معاك

اسد:بس اعمل ايه انا مجبرتهاش انه توافق

مجهول:وانت كنت اخدت رأيها عارف انت بتعمل نفس الغلط اللى انا غلطه يا اسد انت عاوز الحياة تمشى على مزاجك بس عمر الحياه متمشى على مزاج حد هتعاكسك 

اسد ببرود وهو وقايم يمشى:بس انا ممكن اعاكس الحياه وخليها تمشى على مزاجى وافتكر كلامى كويس لأن انا اسد الدمنهورى سلام يا زعيم وسابه ومشى 

.........................

فى فيلا احمد ابو العز

احمد بعصبيه:بس اكيد اسد ليه نقطت ضعف مفيش حد معندوش نقطه ضعف

انور ابنه:بس دا اسد الدمنهورى الزعيم هيكون ليه نقطه ضعف مصدقش 

اخمد بغضب:ما انت لو كنت عرفت توقع الزفته نغم فى حبك مكناش تعبنا كدا 

انور:هجبها بس بطرقتى

احمد:ازاى 

انور:ركز معايا وبدأ بشرح الخطه

احمد بضحك:دا انت دماغك سم يلا 

انور:علشان تعرف بس ان انا فايق مش مسطول 

.......................

فى قصر اسد الدمنهورى

نغم صحيت 

نغم بتعب:طيب انا عوزه اشرب مفيش هنا ميه احسن حاجه انزل اجيب ونزلت

نغم بخوف:ايه دا كل دا قصر كبير اوى انا هعرف منين بقى المطبخ فين من سرايا عبدين دى

ادهم هو ابن عم اسد 

ادهم من وراها:ايه دا القصر بقى فيه ناس حلوه كدا امتى

نغم بخوف:انت مين

ادهم بغرور:انا ادهم الدمنهورى

نغم :اتشرفت بحضرتك

ادهم :لالا انا ادهم اعتبرينى اخوكى انتى مين بقى

نغم بحب:انا نغم

ادهم:طيب انتى كنتى عوزه ايه بقى يا نغم هانم

نغم بضحك:عوزه اروح المطبخ

ادهم :دادا سعاد يا دادا

دادا سعاد:نعم يابنى

ادهم :ودى نعم المطبخ شوفيها عوزه ايه

دادا سعاد:تعالى يا هانم

ادهم :انا فى الجناح اللى فوق لو احتجتى حاجه تعاليلى

نغم بضحك بصوت:حاضر يا سطاااا

اسد بعصبيه :نغمممممممم



عندما يعشق الأسد

البارت الثالث

بقلم الكاتبه /ندى على حبيب

اسد بعصبيه :نغممممم

نغم بخوف :ن.نعم يا ابيه 

اسد راح ليها مسكها من ايدها ولسه طالع

ادهم :اسد براحه على البنت فى ايه اهدى

اسد بغيظ:ادهم انا متعصب خلقه متخليش عصبيتى تطلع عليك انت

ادهم بخوف مسك وشه:ليه الغلط وانا اصلاً رايح اجيب ابويا وامى واختى من المطار

اسد وهو طالع وماسك ايد نغم :كويس علشان كتب كتابى انا ونغم يكونو معانا

ادهم :انت بتتكلم جد يعنى انت هتتجوز نغم لاء لو كدا انا موافق

اسد بصله خلاه يمشى

.............................

فى جناح اسد 

اسد بعصبيه:مين سمح ليكى انك تخرجى من ام الجناح

نغم بدموع:انا كنت عوزه اشرب وبعدين قبلت ادهم و...

اسد بمقاطعه و غيظ:اولاً اسم اى راجل ميجيش على لسانك حتى لو بالغلط ثانياً فى خدم تحت لما تحتاجى حاجه اطلبى منهم فاهمه 

نغم بخوف:فهمه 

اسد:اسمعى عمى ومرات عمى جين من الصعيد  ملمحش طيفك تحت غير لما اطلب منك ونامى دلوقتى لأن الصبح هنروح نجيب الفستان بتاع كتب الكتاب 

نغم بفرحه:بجد بس انا اللى أختاره 

اسد :المهم الصحافه والإعلام هتكون مليا الدنيا والفستان يكون محتشم وبعد الفرح بأسبوع هنروح الصعيد

نغم بستغراب:الصعيد هنعمل ايه هناك

اسد:والله انا كل علتى من هناك ولازم هروح لأن انا الحفيد الكبير فى العيله ودى تقاليد ومتتكلميش كتير لأنى مبحبش الكلام الكتير

نغم بزعل :حاصر بس انا هنام فين

اسد ببرود:اه شوفى انتى النهارده هتنامى لوحدك بس من بكرا هتيجى الجناح بتاعى علشان عمى ومراته تمام

نغم :تمام

..............................

فى فيلا احمد ابو العز

احمد بعصبيه:يعنى ايه هيتجوزها ازاى اسد الدمنهورى يتجوز دى 

انور:انا مش فاهم الحوار كامل بس كدا الخطه هتتغير خالص 

احمد:ازاى يا ناصح

انور:نغم تموت 

احمد بصدمه :........


انا عرفه ان البارت قصير بس دا اللى لحقت اكتبه علشان المدرسه وكدا بس من بكرا هظبط امورىر❤️❤️



عندما يعشق الأسد

البارت الرابع

بقلم الكاتبة/ندى على حبيب

فى الصباح فى قصر اسد الدمنهورى

صحت نغم اخدت شور ولبست سولبته سوده بنص كم وعملة شعرها ديل حصان وراحت على جناح اسد

نغم بتردد:ادخل ولا لاء خلاص انا هدخل ودخلت

نغم بصويت

اسد بغضب حط ايده على بؤها وقرب منها :اسد انتى فى ايه

نغم مغمضه عنيها 

اسد بعصبيه:فتحى عينك بسرعهه

نغم بخوف فتحت عنيها وبصت فى عنيه:البس هدومك 

اسد بتوهان :جايه ليه

نغم :عينيك حلوه

اسد ببتسامه نادره لما تظهر:بجد عينى بس وبيغمز ليها

نغم بعدت عنه بتوتر:احنا هنجيب الفستان امتى

اسد وبيكمل لبس التيشرت 

اسد ببرود:انا مش جاي

نغم بزعل:طيب هروح لوحدى

اسد:ولا انتى

نغم بستغراب:طيب هنجيب فستان منين

اسد وهو بيبصلها:فى وحده هتيجى هنا معاها فساتين اهتارى واحد لأن عمى ومراته تحت ولازم تكونى معاهم ويلا ننزل نسلم ومتتعمليش مع مخلوق غيرى تمام 

نغم بضيق:حاضر ونزلو مسكين ايدين بعض

.............................

تحت فى الصالون العمال بيعملو زينه فى جنينة القصر واللى بيعمل طبخ علشان الضيوف 

اسد:صباح الخير يا عمى

سالم عم اسد:صباح النور يا بنى 

اسد بغرور:نغم هتكون مراتى نغم ع سالم ومرات عمى نورا وكمل بضيق ودى بنت عمى ميرا

ميرا بضيق من نغم لإنها كانت عوزه تتجوز اسد

ميرا بضيق:اهلاً يا نغم 

نغم بحب:اهلاً

نورا:ازيك يا بنتى 

وسلمو على بعض

اسد بص لنغم

اسد:يا روحى انا هروح الشركه وهرجع علطول

سالم :واه تروحى فين يا ولدى يوم دخلتك

اسد ما انا هرجع علطول يا عمى مش هتأخر

سالم :اسد انا عوزك فى موضوع وراحو المكتب ونغم راحت المظبخ تشوف بيعملوا ايه 

ميرا بغضب:والله ما ههنيكى بيه 

......................

فى المكتب

اسد:فى ايه يا عمى قلقتنى

سالم :سوف يا اسد الصعيد كلتها جدك كبيرها العمده وانت الحفيد الكبير ولازم دخلتك تتم فى الصعيد يابنى ودى اوامر جدك 

اسد :انا اصلاً بعد الفرح همشى على الصعيد انا ومراتى يا عمى

سالم بفرحه:تمام واحنا هنكون وراك يا عريس يلا روح شوف رايح فين

.............................

فى المطبخ

ميرا بغيره:وانتى عندك كام سنه يا نغم باين عليكى صغيرة

نغم بطيبه:انا عندى 15

ميرا بصدمه:كام 15 دا انتى طفله 

اسد من وراها:ايه يا ميرا نسيتى ان الصعايده مبيتجوزوش غير عرايس سنهم صغير ولا ايه 

ميرا بخوف من هدؤه:اه لاء فاكره

اسد بغضب:يبقى متقفيش مع نغم خالص تمام واخد نغم وطلع الجناح

.................

فى جناح اسد

اسد وهو ماسك ايد نغم بحنان:احنا النهارده بعد الفرح هنروح الصعيد تمام

نغم بفرحه:تمام بس انا عوزه اركب حصان اول منروح

اسد بضحك:هتجوز طفله والله

نغم بضيق:انا مش طفله 

اسد بخبث:طب والله احلى طفله 

وعدى الوقت على ابطالنا بفرحه نغم اللى ميرا بتجهزها وهتموت من الغيره واسد بيلبس فى الجناح الخاص بيه وهيموت ويشوف نغم بالفستان

....................

واخيراً ايجه وقت الفرح

ادهم بضحك:ياعريس يا عريس 

اسد بضيق:ادهم جبت الزعيم

ادهم:ايوا جبته بس انت متأكد ان مجيته دى مش هتعمل خطر على حياته وحياتك

اسد:انت عارف ان هو الوحيد اللى نقطه ضعفى وانا مش عاوز حد يعرف انه لسه عايش علشان كدا انا مخليه فى فيلا عند المخزن وبلاش كلام فى موضوع دا خالص هنا تمام 

ادهم بجديه :تمام 

ميرا بصدمه من ورا الباب :............


عوزه تفاعل حلو يا حبايب قلبى علشان اكمل 🥀🥀


عندنا يعشق الأسد

البارت الخامس 

بقلم الكاتبه /ندى على حبيب

ميرا بصدمه من ورا الباب :معقول الزعيم لسه عايش وكملت بخبث لالا دا هينفعنى مستحيل اضيع فرصة ذى دى ابداً وعملت مكلمه

ميرا :الو 

مجهول:خير عوزه ايه 

ميرا بشر:الزعيم لسه عايش اكيد دى فرصه متضعش 

مجهول بصدمه :انتى بتتكلمى بجد الزعيم عايش 

ميرا:انا رأى تهجم النهارده ساعة الفرح وقفلت وقالت بشر نهايتك على ايدى  يا عمى العزيز 

...................

فى جناح اسد ونغم 

اسد واقف مصدوم من جمال نغم 

ادهم بضحك :ايه الحكايه مش ناوين ننزل

اسد بتوهان :هاا وكمل بجمود يلا ومسك ايدها ونزل 

واول مانزل كان الصحافه نزلت تصوير وكل العيون على نغم ودا كان مضايق اسد 

وبدأو الرقصه الأولى

اسد :متتهزيش كتير 

نغم :طيب انا عوزه اقولك حاجه

اسد :قولى

نغم :انا بح .وفجأة دخل انور ابو العز وبدء ضر*ب النا*ر فى كل مكان 

اسد اللى ماسك نغم بقوه 

نغم مسكه فى اسد بخوف:ابيه فى ا 

اسد بصلها بصدمه :نغم مالك

نغم باصه لأسد ومبتسمه و الد*م مغرقها من ضهرها من الرصا*صه 

نغم بتوهان ودموع:ا ن ا ب ح ب ك واغمى عليها

اسد بزعيق:ادهم دخل الزعيم بسرعه ومسك مسد*سه فى ايد والنحيه التانيه ماسك نغم وبدء يضر*ب نا*ر لحد ما كلهم مشيو

اسد بدموع:نغم اوعى تسبينى لوحدى وشالها وراح على المستشفى 

...........................

فى المستشفى

اسد بعصبيه:انتو يا شوية بقر دكتوره بسرعه

دكتور بخوف من عصبيته:ايوا يا اسد باشا حطها على التورلى 

اسد وعيونه احمرت:وانا طلبت دكتوره غور من وشى وهات دكتوره بسرعه 

الدكتوره بسرعه:ايوا يا باشا حطها هنا بسرعه

وحطها على التورلى وخلت عمليات

والعيلة كلها اتجمعت

ميرا بتمثيل الحزن:صدقنى هتكون كويسه يا اسد

اسد بنهيار:انا مش عاوز اسمع صوت اى حد ماهما كان مين ادهم تعالى عوزك

واخد ادهم بعيد عنهم

اسد:الزعيم فين

ادهم :فى الفيلا بس الرجاله كلهم انا حطتهم حراسه

اسد:تمام يا صحبى

ادهم :متخفش هتكون كويسه صدقنى 

اسد :يارب

ادهم :عارف مين سبب الرصا*صه

اسد بغضب:انور ابو العز صح

ادهم :ايوا

اسد:نهايته على ايدى بس انا مش عاوز خد يعرف من الصعيد تمام

ادهم :ولايهمك

.............................

احمد بعصبية:عملت ايه ازاى تهجم كدا انت عارف ان اسد الدمنهورى مش هيسيبك

انور بخوف:مو*ت نغم

احمد بصدمه :انت بتقول ايه ماتت خلاص

انور:لسه فى المشفى بس اكيد هتمو*ت الرصا*صه فى ضهرها

احمد بصدمه :.........

يتبع


تكملة الروايه من هنا هنا  

تعليقات

التنقل السريع