القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت كامل #في_ايد_امينه بقلم هنا سلامه في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله بصدمه " هتطلقني عشان مشلوله ! حازم انت بتهزر ؟؟ ببرود - لا مش بهزر ، انا مش عاوز اكمل مع مشلوله انا حُر بعصبيه و دموعها نازله" لا مفيش حاجه اسمها كده ، انت ايام زمان كنت بتحبني ، جريت ورايا سنين عشان توصلي ، دلوقتي عاوز تطلقني !!




بصدمه " هتطلقني عشان مشلوله ! حازم انت بتهزر ؟؟

ببرود - لا مش بهزر ، انا مش عاوز اكمل مع مشلوله انا حُر

بعصبيه و دموعها نازله" لا مفيش حاجه اسمها كده ، انت ايام زمان كنت بتحبني ، جريت ورايا سنين عشان توصلي ، دلوقتي عاوز تطلقني !!

بعصبيه - كان زمان كاان زماان ، لما كنت بتمشي و تروحي و تيجي ، لما كان ليكي لازمه يا أمينه ، اما انتِ دلوقتي ملكيش اي لازمه و يلا بقى نطلق بالمعروف بدل ما ارمي*كي و اتجوز

بدموع " انا مليش حد غيرك ، حتى مبعرفش أزُ'ق الكُرسي الي انا قاعده عليه ده ، بطل جمو'د و قسو'ه ، افتكرلي اي حاجه كويسه عملتهالك يا اخي

قالت آخر كلماتها بعصبيه و صوت عالي ، طلعها بالكرسي لبره و قال بجمود - يلا يا شيخ خلصنا ..

بصتله بصدمه و هي مستغربه قسو'ته عليها ، دموعها نزلت في صمت لحد ما طلبوا إمضتها و موافقتها على الطلاق ، مضت و وفقت و دموعها بتنزل من غير ما تشعُر ..

بجمو'د - هنزلك لأول الشارع و انتِ اتصرفي بقى

بسُخريه و هي بتمسح دموعها " لا كتر خيرك ، الرجوله عندك عاليه فعلاً

بصلها بعصبيه و نفاذ صبر لكن نزلها على أول الشارع فعلاً و مِشي ..


دفن'ت وشها في ايدها و هي سامعه كلمات مُختلفه" ورد يا بيه " " مناديل يا هانم  " " يا رب لو اشتريت مني تتجوزوا  " " اقولك نُكته و تديني جنيه ؟ " " تعالى و حَضن يا بيه "

كانت سامعه كلام الناس حواليها بس حاسه انها مش موجوده معاهم ، شالت ايدها من على وشها و قالت بتعب و حُزن شديد " يا رب انتَ عالم بحالي ، يا رب ما تسيبني لوحدي ، مليش غيرك يا رب ، يا رب مُعجزه .. مُعجزه تنقذني من العجز الي انا فيه ده .. يا رب ..

اخدت نفس عميق و هي بتغمض عيونها بتعب و بدأت تتحرك بالكُرسي ، كانت خايفه و ايدها بتترعش خصوصاً انها مكنتش بتنزل الشارع بقالها فتره ، كانت بتعدي من وسط العربيات بسُرعه لكن فجأه عربيه كانت بتجري بسرعه كبيره جت عليها و هي صرخت بخوف و اعصابها سابت " حااااااسب

لكِن ...


يتبع ..

#في_ايد_امينه 💙 اسكريبت باجزاء يا واد يا زعيم 🧡 اكمل و لا لا ؟ 

#هنا_سلامه

#بقلمييي



°2° من #في_ايد_امينه 💙. 

صرخت بخوف و اعصابها سابت " حاااااسب 

لكن فرملت العربيه بسرعه قبل ما تخب'طها ، نزل منها شاب و قال بقلق _ انت كويسه ؟

كانت بترتجف من المشهد و بتعيط بخوف " انا .. انا مش كويسه .. انا مش كويسه خالص

قالت كلماتها و بدأت تدو'خ فقال الشاب بخوف _ يا انسه .. يا انسه .. فوقي يا انسه

فجأه حست ان الدُنيا بقت سوده و مبقتش سامعه حد و اغ'م عليها ..


________________________


فتحت امينه عينها بدو'خه لقت نفسها في أوضه كبيره و جميله اوي ، لونها اسود و ريحتها رجوليه اوي ، سندت نفسها بتعب و بدأت تتفرج على الاوضه بعيونها ، مكتبه فيها كُتب ، رف مليان برفانات رجالي  ، أوضه دريسينيج في الجنب  ،

و المكان هادي تماماً ، هنا بدأت تخاف شويه و ترتبك فقالت بصوت عالي نسبياً " انا فين ؟؟ يا أهل المكااان ، يا أهل المكااان

دخلت بنوته ليها الاوضه و قالت بطيبه / ازيك يا قمرايه ؟ بقيتي كويسه ؟

ابتسمت بارهاق" هو انا فين ؟ و ايه الي جابني هِنا ؟

/ إياد كان هيخبطك بالعربيه ، لكن فرمل على اخر لحظه بس انت اغم عليكي من صدمه المشهد تقريباً

افتكرت كل شيء حَصل معاها فقالت بصوت مكتوم" هو انا بقالي قد ايه هِنا ؟

/ ٣ ساعات

بدموع " طيب انا عاوزه امشي لو سمحتي

قربت منها البنت و قالت / تمشي ايه بس ، انت باين عليكي لسه مُرهقه ، اقعدي معايا و احكيلي لو حابه و انا هسمعك

كانت بتتكلم بطيبه و حِنيه امينه مفتقدا ان حد يكلمها بالطريقه دي جداً ، فقالت بتنهيده" حاضر هحكيلك كُل حاجه .. انا يا ستي اسمي امينه و يتيمه و مليش حد غير واحده صاحبتي انتيمتي و أقرب واحده ليا ، اسمها غاده ، ياما وقفنا جمب بعض و كالنا سوا في طبق واحد ، انا ممكن ابيع الدنيا عشان خاطرها ، بعدين اتعرفت على حازم الي هو .. طليقي دلوقتي ، و حبيته اوي و هو حبني و اتجوزنا ، بس بعد جوازنا ب سنه عملت حاد'ثه خليتني اتشل ، و دخلت غيبوبه ، و بعد ما فوقت لقيت نفسي مشلوله ، و هو اسبوع واحد بس و .. و .. و طلقني

قالت كلمتها الاخيره و اتفتحت في العياط ، ف اخدتها البنت في حُض'نها و قالت / بس اهدي بس .. امينه اهدي هو الي خسرك و الله ، و بعدين ربنا بيحبك انه اتكشف على حقيقته قبل ما تخلفي منه و ساعتها هيبقى معاكي طفل مش عارفه تعملي بي ايه ، احمدي ربنا يا امينه

بدموع و شهقات " الحمد .. لله .. بس .. بس انا بحبه اوي اوي

ربطت على ضهرها و قالت / هتنسيه يا امينه انا متأكده و الله ، بس انت حظك قمر انا عامله نيجريسكو النهارده تحفه ، دي اصلاً اكتر اكله الواد إياد بيحبها من أيدي

مسحت دموعها و قالت" هو يقربلك ايه ؟

/ إياد يا ستي يبقى اخويا و ابويا و كل حاجه ليا ، ربنا يخليه ليا يا رب ، خصوصاً ان انا مليش حد زي أحوالك كِده

ابتسمت" ربنا يخليه ليكي

قعدت البنت جمبها و قالت / انا اسمي دارين ، مُمكن نبقى صحاب يا امينه ؟

ابتسمت بحُب " أكيد ، انا قلبي ارتاحلك خلاص يا قمر انتِ

/ طب يا سيدي شكرا كفايه

بضحك " انا جعانه اوي بالله ، ما توريني النيجريسكو القمر بتاعتك بقى

ضحكت / لسه إياد مجاش و لسه النيجريسكو في الفورن ، هجيبلك لبس من عندي عشان تغيري كده و تبقي فريش و نقعد نشرب حاجه

ابتسمت " تمام ، بس ممكن موبايلك دقيقه ؟

جابت موبايلها من الدرج و قالت / اتفضلي اهو يا قلبي ..

ابتسمت" شكرا اوي يا دراين

حض'نتها بحب و قالت / ده انا الي شكرا ان عندي صاحبه زيك كده ، انا مبسوطه اوي بجد ان بقى ليا صاحبه يا امينه

طلعت بره الاوضه و هي فرحانه ، اما امينه عملت مُكالمه لغاده اكتر من مره و مردتش ، رنت كمان مردتش ، دي اول مره غاده تعملها معاها ، بس تجاهلت الموضوع و قامت تلبس ، دارين جابتلها فُستان فُسدقي فوق الركبه ، لبسته و عملت شعرها كحكه و طلعت من الاوضه بالكرسي العجل بتاعها ..

بصفاره / ايه القمر ده ؟ لا شكلك اتغير جامد ، كان شكلك مُرهق في الأول

اخدت نفس عميق و قالت " الحمد لله ، ها خلصتي عمل الأكل ؟ و..

قاطعها صوت رجولي بيقول _ مساء الخير

جريت دارين عليه و قالت بحُب /قلب دارين عامل ايه ؟

ابتسم و هو بيحض'نها_ كويس يا حبيبتي

/ امينه بقيت صحبتي و بقت كويسه اوي كمان

باعجاب _ انتِ اسمك امينه ؟

حركت رأسها بابتسامه بمعنى اه و قالت " اها ، و انت إياد ؟

بغم'زه و هو بيقلدها _ اها


_______________________________


بضحك" قعدتي تقولي النيجريسكو بتاعتي تحفه و طلعت زف'ت ، انت بتاكلها ازاي نفسي افهم ؟

ضحك _ و الله ما اعرف ، المهم انت بتشتغلي ايه ؟ و ناويه تعملي ايه ؟ 

" انا مبشتغلش ، بس هقعد مع غاده انتيمتي و زي اختي يعني لحد ما الدنيا تظبط 

_ على فكره موبايلك معايا ، اخدته لما شيلتك 

بارتباك" هو... هو انت .. 

قاطعها ببرود _ ايوه شيلتك ، امال هطلعك ازاي ؟ 

حست بارتباك ف اخدت موبايلها و حمحمت بتوتر و قالت " عمتاً شُكراً 

_ العفو .. 

اخدت موبايلها و اتصلت على غاده في جنب في الشقه بعيد عنهم ، لكن مردتش ، قلقت عليها ف اتصلت بواحده صاحبه غاده بس علاقتها بامينه سطحيه .. 

" الو 

' الو مين ؟ 

" ازيك يا اميره انا امينه صاحبه غاده ، تعرفي غاده فين ؟ 

' ايه ده انت متعرفيش ؟ 

باستغراب " معرفش ايه ؟ 

' فرح غاده النهارده على حازم الشامي 

وقع التليفون منها بصدمه فقالت و دموعها نازله" حازم طليقي !! غاده !!!.. 


يتبع ..  


°3° من  #في_ايد_امينه 💙

بصدمه " طليقي هيتجوز اعز صحابي ! لا لا مش معقول لا

قالت كلامها بصدمه و انه'يار 

جري إياد و دارين عليها فقالت دارين بخوف / مالك يا امينه ايه الي حصل ؟ فهميني بالله عليكي

بانه'يار " هيتجوز غاده .. هيتجوز اعز صحابي .. معدش لياااا حد خاالص .. يا رب .. يا رب .. إياد وديني ليهم و حياه دارين

بحُزن على حالتها _ ملوش لازمه يا امينه ، خليكي بعيده عن ال*** دول

بانه'يار " لا وديني ، لازم اباركلهم ولاد ال** دول لازم اعمل معاهم الواجب

قالت كده و هي بتمسح دموعها من على وشها ، و كملت بانتق'ام " دارين عوزاكي لو سمحتي ..

بصت دارين عليها بقلق و بعدين بصت لاياد بقلق و قالت / حاضر يا امينه حاضر ..

اخدتها الاوضه و إياد واقف بيفكر يا ترا هي بتفكر في ايه .. مر وقت قُليل و طلعت امينه و هي لابسه فُستان احمر قُص'ير و حاطه روج و شعرها متسيب على اكتافها و عيونها الرُصاصي مكملين جمالها ده ، كانت تشبه القمر فعلاً

فقال إياد بصدمه و ذهول _ ان كيدهن عظيم فعلاً

راحت ناحيه إياد بالكرسي و قالت " روح البس بدله يلا .. و يا ريت سوده ، اعتقد هتبقى حلوه عليك

بصلها بذهول اكتر من جمالها و قوتها و تفكيرها ده ! فقالت" احمم شكلي حلو ؟

غم'ز _ حلو بس ، ده كان أعمى لما ساب القمر و الله

ضحكت و قالت " طيب يلا البس البدله و تعالى يلا

دخل إياد فقالت دارين بفرحه / يس هي دي إلى قادره ، امينه تعرفي ان فيكي من امينه خليل فعلاً

ضحكت " انا الي قادره ناو يا دارين ، مع اني عاوزه اصر'خ و اعيط ، بس بعد ما اروح و انادمهم على إلى عملوه فيا ، سنين عشره و صحوبيه و متمرش فيها و هو متمرش فيه اي شيء كويس عملته ليه ! و..

قاطعهم خروج إياد ببدله سوده و شيميز اسود مفتوح اول زرايره و سلسله فضه ..

بانبهار " واو ! ايه ده ! كان شكلك نت*ن في الأول !

ضحك _ ما هو انا مش رجل أعمال ، انا بشتغل و بشقى يا اختي

زقها بالكرسي و نزلوا و دارين بتودعهم ..


__________________________________________________


بصدمه - امينه !!

رفع الكل وشه ناحيه امينه الي دخلت مع إياد ، الشربات وقع من ايد غاده على الفُستان الأبيض فقالت امينه بخُب'ث " خير .. دلق الشربات على فستان الفرح خير يا غاده .. خير يا قلب صاحبتك .. انا جايه ابارك لكم يا حبايب قلبي ، جايه ابارك لأعز اتنين ف حياتي ، إلى كان جوزي من ساعات و الي كانت صاحبه عُمري من ساعات برده .. إن شاء الله ربنا يرزقكم ب ذُريه قذ*ره شبهكم يا حبايب قلبي انتم ، ده انتم طلعتوا شر ما خلق في الدُنيا دي و الله !

سقفت لهم بقوه و قالت بخُب'ث و عيونها مليانه دموع " مبروك .. مبروك ..


__________________________________________


بصرا'خ " لااااااا .. ليه يا رب كده يااا رب لييييييه !! ليه عملوا فيا كده لييه ؟؟ انا عملت ايه عشان اتشل و اخسر صحبتي و جوزي !! ليه بخسر كل حاجه يا رب لييييه !! انا وحشه يا رب ؟ ده انا مبسبش فرض ، و بصوم و اذكي و اعمل خير ، ليييه انا الي يحصل فيا كل ده ليييه !!!

ضم'ها إياد من ورا و قال _ هششش اهدى ، اهدى خالص ، ده ابتلاء يا امينه ، ربنا بيحبك ، بيختبر صبرك يا امينه و الله ، و بعدين انت فضح'تيهم و سيرتهم بقت على كل لسان و الكل عرف انهم زباله ، اهدى بقى

بتعب " هو انا وحشه عشان يسيبني و يروح لصاحبتي ؟؟

مل'س على شعرها _ مفيش أجمل منك يا قمر... يلا بينا نروح بقى عشان دارين

بحزن" مش عارفه هقعد فين حتى

بغم*زه _ بيتي يساع من الأمينه الف

مسحت دموعها و قالت بضحك " لا امينه واحده بس لو سمحت

ابتسم _ امينه واحده بس فعلاً ..


_________________________________________________


مر ٧ شهور ، إياد و امينه علاقتهم بقت أقوى ، و دارين بقت زي اختها بالضبط ، و إياد بيسعى دايماً انه يسعد امينه ، و اعترفلها بحُبه و هي كمان اعترفتله ، اما بقى حازم و غاده دايماً خناق و مشاكل و عدم تفاهم خالص .. رغم ان حازم عايش في قصر و عِز ، لكن بيته ناقص امينه ، قلبه و بيته و حياته كانوا في ايد امينه ، إلى عمرها ما فكرت تخونه او تُغدر بيه حتى ، و رغم ان إياد متوسط الحال و بيته صغير ، بس جميل و دافي ..


بقلق " انت كويس ؟

_ الظروف ملغبطه في الشغل اوي يا امينه

حطت كوبايه الشاي قدامه و قالت بح'ب و هي بتمسك ايده" متخفش يا حبيبي ، أن شاء الله خير ، و انا على فكره معنديش مشكله نتجوز في بيتك ده و نبقى جامب دارين

بلمعه عين _ بجد يا امينه !!

بح'ب " اه يا قلبي ..

حض'نها بقوه فقالت بضحك " مس معنى اننا كتبنا الكتاب كل شويه تحضني كده

ضحك و غم'ز _ لا اطيق الانتظار خالص مالص

ضحكت و هي بتشرب الشاي " مالص ؟

غم'ز و هو بيشرب بُق شاي _ واقع و الله ..


_____________________


بدلع ' بقولك ممكن نسافر ، حازم مش فاضي اصلاً

مجهول : انت مش بتخافي منه ؟؟

ببرود' تؤ .. انت خايف و لا ايه ؟ مش عاوز تسافر معايا ؟

المجهول بوقاحه : لا طبعاً ده انا هموت و اقابلك

بدلع ' خلاص ه ..

قاطعها صوت حازم بعصبيه و صوت جمهوري و ..


يتبع .


الأخير من  #في_ايد_امينه 💙

بعصبيه و صوت جمهوري - يا بنت ال ***** انت بتخوني*ني !! انا حازم الشامي يتخا'ن يا *** ! ده انا مش هرحم'ك يا زباا*له مش هرحم'ك

بخوف و رعب ' ارجوك لا يا حازم .. لا .. لااااا و النبي لاااا

قرب منها و هو ماسك المسد'س و قفل باب الاوضه و قال بانهيار - عملتلك اييييه هاااا عملتلك ايه يا بنت ال ****

بدموع' انا اسفه .. ارجوك ارحمني يا حازم ارجوك ..

ضحك بسخريه و قال - و هو انا ربنا عشان اسامح و ارحم ؟؟

بدموع و هي بترجع لورا' ا .. امينه كانت بتسامح .. كانت بترحم .. كانت .. كانت أطيب انسانه في الدنيا .. انا ندمااانه على خُسارتهاااا ندمااانه .. انا *** عشان بيع*تها و لفيت عليك .. انا حاسه انا قد ايه قذ*ره دلوقتي ، إلى بيحصل ده عشان احنا ناس زباا*له .. ناس خا'نت أقرب شخص ليها ، شخص كان يستاهل كل الحب و التقدير ، مش الخياا*نه مش الخيا*نه لا لااا لاااا

فضلت تصرخ و هو بيعيط بحرقه .. نزل على الأرض بركبه و قال بحزن شديد و انهيار - امينه .. كان قلبي في ايد امينه ، و حياتي و دنيتي و شركتي و فلوسي في ايد امينه .. انضف انسانه شوفتها .. انا **** و مستاهلش واحده نضيفه زيها .. انا و انت نستاهل الحرق و الموت .. نستاااهل جه'نم ..

قربت منه و هي بتترعش و بتقول ' ا .. اقت'لني .. ا .. اق'تلني و نخلص من قر'فنا دههه ! عااا

صرخت و هو بيضربها بالنار في قلبها .. طلقه .. اتنين .. تلاته .. اتصفت و نزلت على الأرض بارتطام جُثه !!

بص على المنظر البشع ده ببرود ، و وجه المسدس لراسه و ضرب اخر رصاصه في الخزنه في دماغه ..!

و نزل على الأرض جثه ، ف أصبحت لوحه دماء مرسومه بالوان الخيا'نه !!


_____________________________________________


بفرحه " شكرا اوي يا دارين انك جبتيها ، انا مبسوطه اوي اني هساعد إياد

بحب / من اول يوم شوفتك فيه و انا حاسه انك هتبقى مننا يا امينه ، ربنا يديمك نعمه في حياتنا يا امينه

با'ست خدها و قالت" اول شيء هطرزه على المكنه هيكون ليكي يا احلى دارين و صاحبه

حضا'نتها بدموع / انا بحبك اوي

" و انا كمان يا جميلتي ..


جيه إياد متأخر زي كل يوم لانه اخد شيفت زياده عشان ظروف الشغل الايام دي ، لقى امينه قاعده و قدامها المَكنه بتاعت الخياطه و بتفصل القماش و بتطرزه .. قرب منها بصدمه و قال _ امينه ! بتعملي ايه !

بحُب" بطرز فساتين يا حبيبي ، الاكل بتاعك في المطبخ على فكره

قرب منها و مسك ايدها و با'س رأسها بحب و قال _ ليه تتعبي نفسك ؟ انا مش مكفيكي يا امينه ؟

حطت ايدها على بوقه و الهواء داخل من الشباك بيطير شعرها و هما قاعدين على ضوء خافت .. و قالت" انت سيد الرجاله كلهم ، بس مش عيب اني اساعدك عشان نعيش احسن ، و مش عيب اني اعمل الشيء الي اقدر عليه

با'س خدها و شا'لها و قال بحُب _ عارفه نفسي في ايه ؟

قعدها على كنبه لازقه في الشباك و هي سندت على كتفه و قالت" ايه يا ترا ؟

با'س ايدها و قال _ نفسي امينتي تخف و تمشي .. نفسي اشوفك فرحانه بجد

حض'نته و قالت بحُب" خليك مُتاكد اني فرحانه بوجودك انتَ و بس ..


صباح تاني يوم خبر انت'حار حازم و قا'تله لغاده مراته انتشر ، عرفت امينه الخبر و كانت مصدومه ، اتصلت باياد و طلبت منه تروح الدفنه بتاعتهم ، استغرب من طلبها و كان متعصب ، حَس انها لسه بتحب حازم و مش عاوزه تسيبه حتى !! لكن هددته انها ممكن تروح لواحدها لو موافقش ، خاف عليها ف وافق و اخدها .. بعد الدفنه ما خلصت كل الناس مشيت ما عدا امينه و إياد ، مسكت المصحف و بدأت تقرالهم قرآن و تدعيلهم بالرحمه و المغفره !!!!!

نزل إياد قعد جمبها و قال بصدمه _ بتعملي ايه !!

ببرود " لازم نبقى جمب المتوفي لمده ساعتين من بعد دفنه عشان نطمنه و ندعيله و نقراله قرآن عشان بيكون بيُسأل

بصدمه _ بس دول اذو'كي يا امينه ، اذو'كي و كرهو'كي في نفسك ، معملوش حاجه معاكي غير الاذيه !!

بدموع" بس ملهومش حد زيي ، لازم ابقى احسن منهم ، ملهومش حد يدعيلهم او يطمنهم في الساعات المهمه دي ، هما اذو'ني اه ، بس انا هتعامل باصلي .. و مش هنسى اني اكلت معاهم في طبق واحد في يوم ، أو حسسوني بالأمان حتى لو كان كدب لفتره .. و بعدين انا مش هجيلهم دايماً ، هو دلوقتي بس عشان ملهومش حد يطمنهم و هما بيسألوا ..

كملت قراءه في القرآن و دعاء ليهم ، ف حضا'نها إياد بقوه و قال بحُب _ انت أعظم ست و انسانه قبلتها يا امينه ، انا قلبي و دُنيتي في ايد امينه فعلاً ، يا ريت كلنا نبقى زيك .. مشوفتش في جمال قلبك

با'ست ايده و قالت " و انا مشوفتش في جمالك كُله !


بعد مرور سنوات جابت امينه بنوته جميله اوي و سميتها دارين على اسم دارين اخت إياد ، و دارين الكبيره كانت طايره من الفرحه و كانت حاسه ان ليها اُسره كبيره اوي و وحدتها اتحلت ، اما إياد اترقى في وظيفته بعد تعب ليالي و كل الفلوس الي عملها في حياته عمل بيها عمليه لمراته حبيبته امينه ، عشان تمشي تاني ! و مشيت امينه تاني فعلاً و كان الكُل مصدوم لان نسبه نجاح العمليه كان قُليل جداً ، و كانت مُعجزه فعلاً ، بس إياد الوحيد الي مكنش مستغرب من نجاح العمليه و لما سالوه الدكتور عن عدم صدمته قاله بثقه و يقين " و بنواياكم و أعمالكم تُرزقون ! 🤎"


 تمت بحمد الله 🤎 

#في_ايد_امينه  🤎

#هنا_سلامه




 

تعليقات

التنقل السريع