القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جحيم عشق صعيدي البارت الاول 1_2_3 دعاء احمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


البارت الاول 1_2_3 دعاء احمد 

جحيم عشق صعيدي 

الجد بغ"ضب. هتتجوزي جبل العزايزي يعني هتتجوزيه

زينه بدموع. بس دا متجوز ياجدي

الجد بصرامة. الاسبوع الجاي جوازك على جبل العزايزي

زينه. اللي تشوفه يا جدي بس خليك فاكر انك بترميني في النا"ر

لتذهب لغرفتها وتدخل دوامه من الدموع. ليه يا جدي ليه ترميني كدا ولا عشان يتيمه اه يا بابا انا محتاجك اوي بقى زينه البنته تتجوزي واحد متجوز وياريت كدا بس دا قا"س ياربي انا عملتي ايه في حياتي عشان أقع مع ابن العرايزي

زينه الزهراوي. ٢٠سنه في كليه الطب البشري بيضاء قصيره القامة ذات عيون بنيه غامقه وشفا"ه ورديه  لطيفه جدا يتيمه ابنه عائله كبيره في الصعيد

في ثرايا العزايزي

ينزل بهيبته المعتاده
جبل العزايزي. ٣٣سنه قمحوي عيونه رمادية وسيم جدا
شخصيه قويه جدا وصارم متزوج من ابنه عمه نهى العزايزي

نهى بخب"ث. صباح الخير يا سي جبل

جبل. صباح الخير يا نهي

نهى بتمثل الدموع. خالص هتتجوزها يا جبل

جبل. مضطرا يا نهى انتي عارفه اني بعشجك ولا يمكن اعشج غيرك

نهى. يعني معتحبهاش

جبل. معحبهاش
ثم تابع بكر"ه
دي امها دعيه عليها بنت العزايزي
هي هتبجي مراتي عشان ننهي التا"ر بين عيله العزايزي والزهراوي بس هتعيش اهنه ولا الخدا"مه

نهى بم" كر. وأجل من الخد"امه يا جبل سيبهالي بس وانا هطلع عليها القديم والجديد

ليبتسم جبل وهو ينظر لزوجته الذي يعتقد أنه يعشقها لايعرف أن العشق لم يدق بابه بعد

بعد اسبوع في ثرايا الزهراوي

تقف زينه بفستان زفاف ابيض طويل ناعم جدا هادي مرصع ببعض اللؤلؤ  وتضع تاج من الماس فوق حجابها

وتتلالا الدموع في عينيها

وهي تتذكر لقاءها الأول مع ذلك الجبل

فلاش باك
كانت تقف في  مزرعة الفاكهة وهي تضع وشاح خفيف على شعرها الأسود الغجري الطويل
وهي تحاول التقاط ثمره مانجه من الشجرة ولكنها قصيره للغاية

زينه. ايه الجر"ف دا هو الواحد عشان ياكل مانجه لازم يتعذب

وتد" بدب في الأرض بقدميها.دا انتي مانجايه رخمه

لتشعر بيد تلفت حول خصرها
وترفعها على جواد وينطلق سريعا في المزرعه ويديه تمسك بخصرها بقوة وينطلق الجواد بسرعه كبيره دبت في قلبها الر"عب لينزح ذلك الوشاح عن شعرها ويتطاير وهو يحتضنها

زينه فتحت عينيها بصدمه. انت مين وازاي تتجرء تعمل أكده

جبل بثقه. بقي انتي مراتي

زينه بعدم فهم.. مرات مين يا استاذ انت وجف الخيل ونزلني وابعد يدك دي عني

وفجاه يفلت يده من خصرها

زينه بصر" يخ. انت يابن المجنونه هاقع

ليقوم جبل برميها من على الجواد لتقع وتتا" لم بشده

ويتركه وينطلق بجواده.

زينه. انت يا ابن المجنو"نه

باك
تقف أمام المرأه تنظر لنفسها بحزن

زينه. شكل ايامي الجا"يه هتبجي سو"اده
لتدخل صديقتها المقربه ساره

ساره. مبروك يا زينه
زينه. على ايه
ساره. أباه عليك يا زينه دا جبل دا راجل ملوا هدومه هيبه وعظمة هو حد يطوله

زينه. ساره كفايه

ساره. سامر تحت
زينه بسخرية. وايه اللي جابه

ساره. اهر"بي يا زينه وسامر عايزك اهر"بوا واتجوزوا وسيبك من الصعيد ومترجعيش

زينه بصرامة. أباه عليك يا ساره
مش بنت فهد الزهراوي اللي تعمل أكده بت الزهراوي ترفع رأس عيلتها ولو على رجبتها ام سامر دا ميستحجش اني اكون مراته

ليدخل الجد في ذلك الوقت

الجد بابتسامه. عفارم عليك يا بت
هي دي بت الزهراوي
ياله يا بنتي عريسك مستني

لتمسح دموعها وتنزل مع جدها
لتجده يقف بهيبه وغرور وثقة
بعباءته الصعيدي التي تعطيه وسامه لامثيل لها

لتنزل مع جدها
وياخذ يديها ثم يحملها وياخذها على جواده ويلف يديه حول خصرها

جبل. استعد ايامك السو"اده ابتدت يا بت الزهراوي

لتكتم دموعها حتى لا تسبب في فضيحة للعائله الزهراوي


حجيم عشق صعيدي
بارت التاني
جبل. استعدي ايامك السودا"ه ابتدت
لتكتم دموعه حتى لاتسبب فضيحه لعائلتها ولابيه فهد الزهراوي

لينطلق الجواد والزفه ناحيه ثرايا العزايزي أو بمعنى أصح لحج" يم
جبل العزايزي

بعد فتره يصلوا لثرايا العزايزي

لينزل جبل ويحمل تلك الفتاه وهو يدخل الثرايا

زينه بهمس ورجاء ممزوج بدموع. ارجوك سيبني

جبل بم"كر. خايفه ليه يا بت الزهراوي ويهمس لها بصوت مخيف اللي جاي جحححححيم

ليدخل الثرايا ولم يكن هناك سوا الخدم و نهى زوجته وكنت تقف بفستان ابيض كأنه فستان زفاف وكانها العروسه وتضع من المكياج مايجعلها تبدو مغ"ريه 

نهى بخ" بث وهي ترى زينه ويحملها جبل. مبروك يا عروسه الف مبروك يا ضرتي

لتنزل دمعه من عين زينه  ويلق"يها جبل علي الارض

لتفتح عينيها بصدمه

تقترب نهى من جبل وتقب" له أمام تلك الصغيره

لتبعد نظرها عنهم وتمسح دموعها

جبل بصوت غليظ قوي. انتي اهنه أجل من خدامه يا بت الزهراوي

زينه بدموع. ليه فكرني واحدة من الشارع دا انا بت الزهراوي

جبل بضحكه رجليه عاليه بسخرية. بت الزهراوي عشان أكده جدك باعك ليا عشان ينهي التا" ر اللي بينا بس ورحمه امي يا زينه لخليكي تند" مي على اليوم اللي اتولدت فيه

جبل بزعيق. محروسه انتي يا محروسه

محروسه بخو"ف. ايوه يا بيه

جبل. خديها معاكي من اهنه ورايح هتخدم معاكي

لتشعر بالحسره والوجع والذل حتى أهلها تركهوا وبعوها لذلك القا" سي

زينه. انا مش خدامة يا ابن العزايزي

جبل. يبجي انتي اللي حكمتي على نفسك وراح جاب حزام

وعيني تحولت للاحمر وعروقه أصبحت بازره و تملكه الغضب

جبل بدأ يضر" ب زينه بالحزام وهي لاحول ولا قوه

زينه. اهههه حرام عليك
جبل بضحكه شر"يره. حورمت عليك عشتك بقى ابوكي يج" تل عمي

زينه بدموع لا يرحمها جبل. ابوي اخد تا"ره من عمك اللي ج"تل اخوي فارس

جبل بقى يضر" ب زينه بقوه

زينه. كفايه هاروح وياها

ايوه أكده احبك وانتي مطيعه

نهى بميا"عه. ايه يا جلبي هنقضي الليل كله اهنه ولا ايه

ليبتسم جبل و يحمل نهي أمام تلك الصغيره وياخذها لغرفت" هم

محروسه بشفقه. عيني عليك يا ست زينه يا زينه بنات الصعيد

زينه بابتسامه تعودت أن ترسمها عندم تشعر بأن هناك من يشفق عليها. ربنا تكبير يا ست محروسه خديني معاكي اساعدك

محروسه. لا ياستي مش بت الزهراوي اللي تخدم

زينه وهي بتقوم واتكلم بطيبه رغم حزنها. مفيش فرج بين بنت الزهراوي واي بت تانيه كلنا ولاد تسعه

لتبدأ زينه في مساعدة محروسه في المطبخ لتنتهي وتشعر بأن قدميها لم تعد قادرة على حملها

محروسه. ست زينه تعالى اوريك اوضتك شاكلك تعبانه جوي

لتذهب زينه معها لتذهب لغرفة فخمه

زينه. شكرا يا ست محروسه
محروسه. تصبحي على هنا يا بتي
وأكملت في سرها
ربنا يجويكي على جاي

لتترك زينه ترتاح وتذهب

تختار ايسدال صلاة وتذهب للحمام لتأخذ شاور يهدأ اعصابها

ارتدت الايسدال ووضعت الطرحه وبدأت في صلاه العشاء
التي تمنت دائما أن تصليها مع زوجها في ذلك اليوم

زينه بدموع. يارب يارب انا تعبت
انا امي ما"تت بعد ما اتولدت واخويا اتج"تل وابوي كمان
واتجوزت اللي كان سبب جت"له وعايز ينت" جم مني يا رب كون في عوني عشان شكلها ايام صعبه جوي

لتمسح دموعها وتقوم تضع سجادة الصلاه في جانب
وتذهب لتنام ولكن فجأه يفتح الباب بقوه ويدخل جبل بشكل مخيف

زينه بخوف. في ايه؟

جبل. في ايه يا عروسه خايفه ليه

ويقترب منها ام هي تبتعد بخوف

زينه. ارجوك بلاش
جبل بش"ر. ليه ولا تكونيش مش"
ب"ن" ت

لتنزل صف"عه قويه على وجهه

لينظر لها بغ" ضب و وو

Part 3
جحيم عشق صعيدي
جبل. خايف ليه ولا تكونيش مش ب"ن" ت

لتنزل صف"عه قويه على وجهه

لينظر لها بغ" ضب

جبل بغضب مكتوم. بقي انتي تمد يدك على جبل العزايزي

ليه"جم عليها
يسحب الحجاب من على شعرها لينسدل شعرها الأسود الغجري 
ويق"طع االايسدال بغ"ضب
ويقبل"ها بع"نف ام هي تبكي وتض"ربه في صدره ليبتعد عنها وتقع على الارض وتضم قدميها لها وتبكي بحرقه ام هو يقف بغرور لا يرحم ضعفها

جبل. انا هسيبك بمزاجي لكن لو دماغك بس وز"يتك انك تمد ايدك على اسيادك سنتك مش هتعدي يا بنت الزهراوي

ليتركها ويخرج من الغرفه بغ"ضب شيط"اني

زينه بدموع وشهقات. يارب كون في عوني فينك يا سيف تلحقني
فينك يا خوي

لتنام مكانها وهي تضم قدميها لها بر" عب

ام جبل يذهب لغرفة نهى يقف يشر"ب سيجار بغضب

نهي بخب"ث. شكلها رفضتك

جبل بغ" ضب. ورحمه امها لاندمها على اليوم اللي اتولدت فيه

نهى بم"كر. سيبهالي وانا هخلهياك تكر"ه حياتها

لينظر لها جبل بابتسامه جانبيه خبي"ثه

الصبح
تدخل نهى غرفه زينه وهي تمسك بيديها دلو ماء بارد
تجدها نائمه بجانب السرير وهي تضم نفسها

نهى بخ"بث. بقي يتجوزك انتي يا بت فهد

لتقوم بر"مي دلو الماء على زينه

لتستيقظ زينه بفزع

زينه. انتي ازاى تتجرء وتعمل اكده

نهى. ولسه اللي سو" اد

لتمسك زينه من شعرها بقوة

نهى. انا اهنه ست الثرايا وانتي خذا" مه فاهمه

زينه. سيبي" شعري يا متخلفه
انتي واحدة مش متر" بيه

ليدخل جبل في ذلك الوقت

جبل بغضب. ده انتي سنتك زفتك

ليأخذ زينه من نهى ويضر"به قلمين
تقع" أرضا  وتن"زف من فمها

جبل بصوت عالي. انتي اهنه أجل من خدامه و تحترمي ستة نهي

والا هتشوفي مني وش يز"علك جوي

زينه بدموع. حرام عليك انا عملت لك ايه لدا كله

جبل. مزاجي انا بقى واحد مفت"ري هتسمعي الكلام ولا اتمم اللي كنت بعمل امبارح

زينه بخوف. لا لا هسمع الكلام

جبل. شطوره انجزي بقى عشان تنزلي تجهزي الثرايا والاكل عشان اهلك اللي جاين النهارده واياكي اياكي يا بت الزهراوي تفتحي بوقك بكلمه واحده عشان حتى برضه لو قولتي انتي لقيتي مراتي يعني محدش. هيقدر يلح"قك مني
وتابع بزعي" ق فاهمه

زينه بدموع. فاهمه

ليتركها جبل ونهى ويذهب لعمله

زينه وق"عت مكانها وبقيت تعيط
يارب انا عملت ايه عشان يحصلي كل دا انت عارفني يارب عمري ما اذيت حد ساعدني

لتقوم تأخذ عباءة ملونه جميله وتتجه إلى الحمام لتبدأ ملابسها التي مز" قها ذلك المغرور

بعد شويه خرجت و لفت طرحه بيضاء علي شعرها
ونزلت لتجد من لم تكن تتوقعه
زينه بخوف وهي تلتف حولها. انت ايه اللي جابك هنا

ليضحك بسخرية وو
ياترى شافت مين؟

تكملة الرواية من هنا 

تعليقات

التنقل السريع