القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

#اجبرتني_علي_عشقهاا.البارت 13_14_15 #بقلمي_فرحه_أحمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


#اجبرتني_علي_عشقهاا....

#البارت_الثالث_عشر.....

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

هدوء خيم علي المكان وصوت اصتدام في الأرض فاردف حمد بصوت مهزوز من الخوف.....ررعععد.....؟

فنظرت له آسيا بخوف من ان يكون حدث شئ لرعد واردفت قائله بقلق.....مااله رعد جراله ايه.....؟

نظر لها حمد دون ان يجيبها وقام بركد الي الخارج غير معير اي اهتمام لندهات جدته وآسيا وعمه ولكنه توقف عندما شعر بأحد يمسكه فنظر خلفه وجد تلك الجميله تنظر له ومتجمعه الدموع في مقلتيهاا واردفت بهدوء.....رعد جراله إيه يا حمد ولو مش عايز تقولي متقوليش عاادى بس خدني معاك لأني عايزه اطمن عليه لان شكلك والخوف ال ظاهر علي وشك بياكدلي ان رعد جراله حااجه......وقبل أن يتحدث حمد تحدثت الجده.....اناا هااجي معاك انا كمان يا حمد انا مش هطمن غير مشوف حفيدي قدام عيني..... فأسرعت حنين بالحديث هي الاخري.....واناا كمان يا أبيه حمد هاجي معاك...

حمد بصرامه..... مفيش حد هيجي معايا الكلام أنتهي....ثم وجه نظره لجدته واردف بهدوء عكس ما بداخله من خوف.... متقلقيش يا تيته مفيش حاجه انا هشوف ايه ال حصل وهبقي اتصل اطمنك......

آسيا بترجي......لاء ونبي خدني معاك عايزه اطمن عليه بالله مترفض.....

نظر حمد الي عيونها التي تلمع بالدموع ورق قلبه لحالها واردف.....طب تمام هخدكو معايا يلاا يا تيته ويلاا يا حنين....ثم وجه نظره لعمه وزوجه عمه.....ممكن تروح انتاا الشركه النهارده يا عمى..... أومأ العم بهدوء فخرج حمد والبقيه وركبوا في السياره وقادها حمد متوجه الى المستشفى.....

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

بعد مده وصلت سياره الإسعاف واخذت رعد وركبت جنات بجانبه وقامت بمسك يده السليمه واردفت ببكاء.... أن... أناا أسفه لانك وصلت لكده بسببي.....ثم ظلت تدعي ربها بان ينجيه من الخطر.....

وبعد مده وصلت سياره الإسعاف إلى المستشفي ونزلت منهاا جنات ثم جر الممرضين الترولي الممدد عليها رعد وادخلوه الي الداخل وبعد مده وصل الدكتور وبدأ بمعالجته وبعد نصف ساعه خرج من الغرفه التي يوجد بها رعد ونظر لتلك التي تبكي في سرها وتسير في الممر بخوف وربت علي كتفها واردف بإبتسامه هادئه مطمئنه.....اهدي يا انسه هو كويس وساعه بالكتير وهيفوق من البنج وتقدرى تدخلي تشوفيه لو حابه......

جنات بخوف ممزوج بدموع.....ببجدد ياا دكتور هو ككوييس....طب احلف كدا....

الدكتور بإبتسامه.....طب ولله كويس انا مش هكدب عليكي ولو مش مصدقاني خشي شوفيه.....

جنات....طب والجرح ال في ايده عامل اية وليه أغمي عليه.....؟

الدكتور بهدوء.....اولا الجرح اناا عقمته ودويته وهو الحمد لله منزفش دم كتير اماا بنسبه انه فقد الوعي فده لانه شاف الدم وهو شكله بيخاف من شكل الدم فا مافيش داعي للقلق لانه فعلاً كويس......

جنات بإطمئنان بعض الشئ فهي لان تطمئن ال عندما تراه واقف امامها.....ارتدت جنات اللباس المعقم ودخلت عليه الغرفه وعندما وجدته ممدد على السرير وبجانبه كل تلك المحاليل قامت بوضع يديها علي فمها لتخفي صوت دموعها وجلست بجانبه وامسكت يده واردفت ببكاء.....ااسفه بجد اناا السبب وهدني أحمل نفسي المسئوليه لانك هنا بسببي....

بعد حوالي ساعه وصل حمد المستشفى وترجل من سيارته هو والباقيه ودخل إلي الداخل وهو يرفع رأسه لاعلي بشموخ وكبرياء ويسير بخطوات ثابته وواثقه ووقف أمام موظفه الإستقبال واردفت بكبرياء..... اوضه رعد الجارحي فين......

الموظفه بإحترام.....في الطابق ال فوق غرفه رقم ١٧٦ ياا فندم أي خدمه تانيه......

هز حمد رأسه بمعني حسنا وشكرها وصعد إلي أعلي وصعدت آسيا والجميع خلفه.....

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

نظرت سيدرا أمامها بصدمه واردفت بصوت مرتفع...... حاااااااسب ياااااا تياااااام......

نظر تيام امامه ولكن قبل ان يتفادي تلك الشاحنه الكبري التي أمامه كان قد فات الاوان وانصدمت سيارته بتلك الشاحنه......تجمع الناس حول السياره وقاموا بإخراج تيام وسيدرا منها وقام أحد الواقفين بإالاتصال بالاسعاف وبعد مده وصلت سياره الإسعاف واخذت تيام وسيدرا التي تغطي الدماء وجهوههم وصلت سياره الإسعاف إلى المستشفي وقاموا بإدخالهم إلي غرفه العمليات......

احد الممرضين......حد يتصل بأي شخص من عالتهم....

الممرضه......طب فين التليفونات ال كانت معاهم وأنا أتصل.... أحضر احد الممرضين الهاتف وقامت الممرضه بإالاتصال علي أحد من العائله.....

(على الطرف الآخر)اردفت خلود بهدوء....الو يا سيدرا يا حببتي وصلتي أنتي وتيام.....

الممرضه..... أنا مش صاحبه التلفون ده يا مدام والانسه صاحبه التلفون عملت حادثه هى وشخص كان معاها وهي دلوقتي في مستشفى الع***........

وقع الهاتف من خلود ونظرت الي امها التي تنظر لها بإستغراب......

الام.....في إيه يا خلود هي سيدرا قلتلك إيه خلاكي مش علي بعضك كدا......؟

خلود ببكاء....سيدرا وتيام عملوا حادثه وهما دلوقتي في المستشفى......

الجده او الام ببكاء......وديني لهم يا خلود بسرعة......

بعد حوالي ساعه وصلت خلود والجده الي المستشفي وصعدو الي أعلي حيث توجد غرفه العمليات بعد أن سألو موظفه الإستقبال......

الجده ببكاء وهي تتحدث مع احد الممرضات......احفاادي فين عاايزه اشفهم واطمن عليهم......

الممرضه بتعاطف وهي تسندها من أجل الجلوس علي احد المقاعد......اقعدي واهدي يا مدام هما ان شاء الله هيبقو كويسين والدكاتره شويه وهيخرجو يطمنكو عليهم......

اكتفت الجده بنظر لها بإمتنان وربتت خلود علي كتفها بود وجلست بجانب امها وظلت تدعي ربها بان ينجيهم والاا يصيبهم أي مكروه.....

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

صعد حمد هو والباقية إلي غرفه رعد فتفاجئو بتلك التي ممسكه بيد رعد وتبكي في صمت....فنظرت إليها آسيا واحست بالغيره منها واردفت بقلق وتسأول بنفس الوقت.....مين أنتي وايه ال جابك هناا ورعد جراله ايه......؟

فاق رعد من الاصوات المرتفعه فوجد الكل ينظر له بخوف فاردف هو بمرح لكي يخفف من شحونه الموقف......

رعد بمرح...... ايه ده هو اناا مت ودلوقتى بتحاسب علي أعمالي ولاا ايه......لا ولله ده انا لازم اتخانق كل يوم واجي المستشفي عشان تهتمو بياا هههههه.....

نظر له حمد وتجمعت الدموع في مقلتيه وقام بضربه بخفه علي رأسه ثم اخذه بين أحضانه واردف ببحه في صوته.....ايه ال حصل يا غبي انا عايز اعرف انتا رايح الجامعه تتعلم ولاا تتخانق وتخش المستشفي وبعدين إيه آل خلاك تتخانق وصدقتي هعرف ال عمل فيك كدا وهمحيه من علي وش الأرض هو وال كان السبب......

نظر رعد لتلك الواقفه وواضعه رأسها في الأرض وتبكي في صمت وضرب حمد في ذراعه واردف بهدوء ومرح في اذن حمد......

رعد بمرح...... كان لازم اعمل نفسي رميو ال بيحمي جوليت ولاا انتا كنت عايزيني أشوف جوليت حببتي بتتعاكس ومدخلش ده يبقي عيب في حقي حتي يا شيخ هههههه....وبعدين اسكت عشان كلامك بيخليها تعيط اكتر وانا مبحبش أشوف دموعها.....

نظر حمد بجانبه لتلك التي تبكي ثم عاود النظر إلى أخيه واردف بسخرية......مااشي ياا عم رميو المهم انتا دلوقتي عامل اية......

رعد.....بجد يا جماعه انا كويس متقلقوش ثم نظر لجدته التي تتظر له نظرات عتاب واردف بمرح..... ايه ده إيه ده يا تيته هو أنتي بتصغري ولاا بتكبري اصلك محلوه الايام دي هههه.....

امسكته الجده من اذنه واردفت.....اه يا بكاش بتقول كدا عشان معقبكش علي عدم اهتمامك بنفسك يعني ثم أخذته في حضنها وقبلته من جبينه واردفت بهدوء.....بس اهم حاجه انك كويس وده الشي ال يهمني......

 اكتفي رعد بانه ابتسم لها بود......

حنين بدموع......انتاا بجد كويس يا ابيه ولاا بتقول كدا عشان منخفش.....

رعد وهو يقبلها من جبينها.....لا بجد كويس يا قلب الابيه.....

نظرت له اسيا بدموع وبدون اي مقدمات قامت بإحتضانه واردفت.......خفت عليك أوي ياا غبي بس اهم حاجه انك كويس دلوقتي......

أستغرب رعد من فعلتها تلك ولكنه ربت علي ظهرها واردف.....متقلقيش انا كويس يا دكتورتي الجميله.....وقام بمسح دموعها واردف.....وبعدين مش انا قولتك متبكيش تاني مهما كانت الأسباب لأني مبحبش أشوف دموعك يا ملاكي......

هزت آسيا رأسها بمعني نعم وقامت بالابتعاد عنه ووقفت بجانب الجده ولم تلاحظ ذلك الذي يستشيط من الغضب والغيره فكان حمد ينظر لها بعصبية من فعلتها الغبيه وغيره من قربها من رعد......

اما جنات فقد نظرت لها بعصبية وقد تملكتها الغيره واردت لولها ان تذهب وتجرها من شعرها ولكنها تحكمت في غيرتها وعصبيتها بصعوبه كبيره......

دخل الطبيب عليهم واردف بمرح......حمدلله علئ السلامه يا بطل بس إيه هو في دكتور بيخاف من الدم بردو ههههه....

رعد بمرح....ولله ياا دكتور مكنت حابب اخش طب بس الأستاذ حمد هو ال فضل يقنعني ومخبيش عليك انا مكنتش حابب الكليه في الاول بس دلوقتي كل شي أتغير وبقيت أحب الكليه وال شاغلين في الكليه كمان هههههه.....قال آخر كلماته وهو ينظر لجنات التي وضعت رأسها في الأرض واحمرت وجنتيها من الخجل وظهرت ابتسامه جميله علي ثغرها........

نظرت آسيا إلي رعد الذي ينظر لتلك الدخيله كما اسماتها وقد تملكت منها الغيره وخرجت من الغرفة بعصبيه وهي لا تعلم لما هي متعصبه كذلك او لماذا تغار عليه بتلك الطريقة فهي لا تحبه....... مهلا ولماا لا تحبه فهو قد ساعدها كثيراً وهي تشعر بالسعاده في وجوده فاردفت في نفسها...... بحبه....؟اكيد لا انا بعتبره اخويااا مش اكتر......هذا ما حاولت آسيا اقناع نفسها به وظلت تمشي في الممر بشرود ولكنها وقفت مكانها كأنها قد تسمرت واردفت بصدمه....... وووووووو ماذا سيحدث ياا ترى...........

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

#اجبرتني_علي_عشقهاا.....

#بقلمي_فرحه_احمد......


#اجبرتني_علي_عشقهاا...

#البارت_الرابع_عشر....

............................................

كانت تسير في الطرقات بشرود ولكنها وقفت مكانها بصدمه وكأنها قد التسقت في مكانها واردفت في نفسها بإستغراب.... إيه ده هي عمتي خوخه بتعمل إيه هنا ليكون تيته جرالها حاجه بس ثواني تيته قاعده جمبها أهي اومال مين ال هنا....؟تياام فين تيام.....وعند تلك الفكره فقد شل عقلها عن التفكير وسيطر الخوف والقلق عليها من فكره ان تيام حدث له شئ مشيت آسيا اتجاههم بخطوات متردده واردفت بخوف من ان تكون اجابتهم ما يدور في عقلها فهي لن تتحمل حدوث أي شئ له فاردفت بصوت مهزوز......فين تيام ت تياام جرااله حااجه......

رفعت خلود رأسها إلي أعلي علي مصدر الصوت فهي تعرف ذلك الصوت جيداً واشتاقت لسماعه واشتاقت لصاحبته ولكنها اردفت بإستغراب.....مين أنتي وتعرفي تيام منين وأنتي إزاي صوتك زيها كدا....؟

الجده وهي تضع وجهه آسيا بين يديها وعيونها تترقرق بالدموع..... انتي آسيا مش كدا قلبي بيقولي انك حفيدتي وقلبي مستحيل يغلط......؟

آسيا وهي ترتمي بين أحضان جدتها وتشتم رائحتها التي تذكرها بأبيها التي تركها وفارق الحياه هو وأمها وهي في الثالثه عشر من عمرها واردفت ببحه في صوتها أثر كتمانها لدموعهاا.....وحشتيني ووحشني حضنك ال بيحسسني بالدفا......

الجده.....ياا حبيبه تيته وحشتنى ووحشتني لماضك وعفويتك وكل حاجه تخصك وحشتنى......

ربتت آسيا علي ظهرها ثم ابتعدت عنها ودون سابق إنذار ألقت نفسها بين أحضان عمتها وفي هذه المره قد خانتها دموعها ونزلت علي وجنتيها واردفت بشهقات..... وحشتنى اوى يا خوخه وحشتنى حنيتك وخوفك عليا أنتي أمي التانيه......

خلود وهي تشدد من احتضانها..... وحشتني يا قلب وعقل وروح خوخه ارجعي يا آسيا وكفايه بعد لحد كدا.....ثم اكملت بإستغراب......بس أنتي روحتي فين وايه ال غير شكلك كدا....؟

ابتعدت آسيا عنها واردفت بهدوء.....مش مهم أنا روحت فين دلوقتي أو إيه ال غير شكلي او هرجع امتا لاني مش هرجع دلوقتي خالص ومش هرجع قبل متيام يتأكد من مشاعره اتجاه سيدرا لأني متاكده انه بيحبها هي مليون في الميه......وعند تذكرها لتيام اردفت بقلق ملحوظ..... انتوا بتعملوا إيه هنا وفين تيام هو جراله حااجه اناا قلبي مش مطمن.......

وضعت خلود رأسها في الأرض واردفت بدموع....س سيدرا و ....وقبل ان تكمل كلامها قاطعتها آسيا بخوف...سيدرا أنتي قلتي سيدرا جرالها إيه خلصي يا عمتي متقلقنيش اكتر من كدا لاني علئ أخري وتكه كمان وهنهار انا ماسكه نفسي بالعافيه.......

خلود.....س سيدرا و و تياام عملوا حادثه وبقالهم ساعتين في اوضه العمليات ومحدش خرج يطمناا......

آسيا بصدمه وقامت بإبعاد يد عمتها عنها بعنف واردفت ببكاء ممزوج بضحك هستري.....هههههه هههههههه أنتي أكيد بتهزرى وهما مجراش لهم حااجه وأنتي بتقولي كدا عشان تخوفيني مش كدا انا عارفه بالله قولي ان ده مقلب.....

نظرت لها خلود بشفقه من حالها واردفت بدموع وهي تهز رأسها يمين ويسار بقله حيله..... للأسف لاا هو ده ال حصل بس هما ان شاء الله هيبقو كويسين أناا متاكده من كدا......

آسيا بصوت مرتفع.....لاااااااا أنتي كدابه تياام عمره مهيسبني وهو زعلان مني وسيدرا مش هيجرالها حاجه وأنتي بتكدبي عليا وانا هسال تيته وهي هتقولي الحقيقه وانهم كوايسين.....ثم التفتت الي جدتها ونظرت لها بخضروتيها المغلفه بالوان الأحمر اثر بكائها الشديد وسألتها وهي ترتجف من الخوف وتامل ان تكون اجابه جدتها كما تود ان تسمعها وهي ان تيام وسيدرا بخير ولم يصيبهم اي مكروه ولكنها أبعدت يد جدتها بعنف هي الأخري واردفت بصوت مرتفع.......حتي انتي كمان يا تيته بتضحكي علياا وبتكذبي علياا زيها......

الجده ببكاء......بس دي الحقيقه......

آسيا..... لااااااااااااا انتوا كذابين هما مجراش لهم حااجه هما مستحيل يسيبوني......كانت تلك آخر كلمات تفوهت بها قبل ان تسقط على الأرض مغشياً عليها......

نادت الجده علي أحد الممرضين بخوف فاتي وأحد وحمل آسيا وادخلها غرفه عاديه ووضع لهاا المحاليل......

...........................................

خرج حمد خلف آسيا ولكنه لم يراها فظل يتجول في الممرات بشرود وهو يفكر بها لماذا يغار عليها بتلك الطريقة ولما يصبح ضعيف أمامها وامام ضحكتها العفويه التي تجعل قلبه يخفق بسرعه وبشده وتجذبه إليها وتجعله مسلوب الاراده امامها وأمام عفويتها وجنونها الذي يذكره دائماً بصغيراته واااااااه منك أنتي يا صغيره التي سلبتي قلبي وعقلي وكياني وتفكيري بعد تفوهك بتلك الكلمات وأنتي في الثامنه من عمرك لم كنت أعرف أني سأعشقك كل هذا العشق فعشقي لكي تفوق علي عشق زوليخا ليوسف فمنذ ذلك اليوم وأنتي تحتلي كل تفكيري......فعندما أري الدكتوره آسيا او أري ضحكتها أشعر بأنها أنتي ولكن عقلي يظل يقنعني بأنها ليست أنتي وأنها مجرد تشابه اسماء ولكن كيف يعقل هذا وان شخصين يمتلكون نفس الاسم ونفس الكنيه فتلك الدكتوره تسمي آسيا العمري وأنتي يا صغيرتي آسيا العمرى فانا حقا تائهه ولاا افهم شي فأنا في حرب بين عقلي الذي يظل يقنعني بأنها مجرد تشابه اسماء بينكم ولكن قلبي يرفض ان يقتنع بذلك ويظل يخفق بشده عندما يراكي كانه يخبرني بان صغيرتك المشاغبه والتي ظللت تبحث عنها وتنتظرها كل تلك السنوات ولم تحب غيرها واقفه امامك الان فلماذا يحدث معي ذلك فأنا لأ افهم شئ فااا يااا ربااه لطفاا بي وبفؤادي......وارحمني من ذلك العشق الذي يقتلني شيأ فشئ فاااا من الم العشق والفراق......

كل تلك الأشياء فكر بها حمد ثم قام بوضع يده مكان قلبه واردف بحزن عميق علي فراق محببوته الصغيره قائلاً.....ااااااه ياااا رب لطفا بي وبقلبي ياا كريم عشان أنا معنتش قاادر استحمل بعدها عني اكتر من كدا فحبا بنبيك ارحني وارح قلبي واجبره بلقائها مره أخري يا عظيم......

مسح حمد دمعه خانته وذهب عائداً إلي غرفه رعد.....

دخل حمد عليهم فوجدهم يجلسون جميعاً ويتبادلون الأحاديث ويضحكون سويا فظل يبحث بعيونه عنها في كل مكان ولكنه لم يجدها فرئاه رعد فاردف بهدوء.....بدور علي حاجه ياا حمد واه صحيح هو انتا كنت خرجت روحت فين....

حمد.....كنت خرجت اتمشي شويه لانك عارف اني مبحبش جو وريحه المستشفيات واه صحيح فين الدكتوره آسيا هي لسه مجتش من بره......؟

رعد....لا مجتش انا لما لقيتك خرجت وراها فكرتها معاك بس المهم دلوقتي روح انتاا تيته وحنين وممكن تاخد جنات معاك في طريقك وترروحهم وانا هجيب آسيا واجي وراكو.....

حمد بغيره حاول قدر الإمكان إخفائها.....لااا روح انتاا وانا هشوفها فين واجبها واجي عشان أنتا تعبان......

رعد....لا انا كويس يا حبيبي وصلهم انتا وانا هجبها واجي....

تدخلت جنات وتحدثت هي قبل ان يتحدث حمد واردفت بغيره واضحه.....متسمع الكلام ياا رعد وخلي حمد هو ال يجبها ومتتعبش نفسك أنتا......

رعد بإبتسامه جميله اظهرت غمازات فكه لانه عرف انها تغار عليه......متقلقيش علياا اناا صحتي بومب وأسد قوي تحبي اوريكي.....قال اخر كلماته بغمزه وهو ينظر لها بوقاحه.....

نظرت له جنات بصدمه وفتحت عيونها علي اخرها من جرائته ووقاحته تلك واحمر وجهها بالكامل من الخجل وخرجت سريعاً من الغرفه حتي لا يفضحها قلبها بسبب دقاته الشديده.......

نظر رعد في طيفها وقهقه بصوت مرتفع من خجلها....

...........................................

في غرفه العمليات.....

أحد الدكاتره...... الشاب حالته مستقرة والحمدلله قدرنا نوقف النزيف اماا البنت ال حلتها خطر ومش مستقره وده غير انها جالها ارتجاج في المخ وده هيئاثر علي شبكيه العين ولازم نستني علي متفوق عشان نتاكد من شكوكنا واتمنى المرادي ان شكي ميطلعش في محله.....

بعد حوالي ساعه خرج الأطباء من غرفه العمليات فجرت بإتجاهم الجده وخلود واردفو الإثنان في نفس الوقت.....طمناا ياا دكتور......؟

أحد الأطباء...الشاب الحمد لله كويس واحناا نقالنا اوضه عديه وساعه بالكتير وهيفوق اماا البنت فمحتاجه دعوتكو لان هي حالتها خطر جداً فشدو حلكو وهي شده وهتزول ان شاء الله.......

.....................................

في غرفه تيام......كان ممدد علي السرير واجهزه كثيره بجانبه ويتذكر آخر حديث له مع سيدرا ومنظر السياره وهي تنقلب بهم وتجمع الناس حولهم ومنظر سيدرا وهي ملقاه علي الأرض بعيد عنه والدماء تغطي وجهها فكأن هذا هو آخر شي قد راه قبل ان يفقد الوعي ثم نده بصوت مرتفع.....سيدراااااااااا......

تجمع الجميع حوله وفاقت اسيا هي الأخري وكانت في الغرفه التي بجانبه وهي تصرخ بأسمه..... تياااااام.....

نظرت إلي نفسها والي تلك المحاليل وقامت بإزاحه كل تلك الأشياء عنها وخرجت من الغرفة وهي تجري في الممرات لا تعرف أين ينبغي ان تذهب.....

تجمع الجميع علي صوته فاردفت الجده وخلود في نفس الوقت ببكاء....الف حمد وشكر لك ياارب انك فوقت وبقيت بخير.....نظر لهم تيام فقط ولم يعقب علي كلامهم ولكن كل ما دار في عقله وما يشغله الان هي سيدرا فقام بإزاله كل تلك المحاليل وأجهزة الأكسجين من عليه وظل يسير بتعب في جميع الطرقات وهو ينده علي اسم سيدرا.....

كان رعد يسير في الطرقه وهو يبحث عن تلك الغبيه كما سماها ولكنه توقف بصدمه عندما وجد آسيا تتلفت حولها في الطرقات وتبكي بحرقه وتيام أمامها فقام هو بركد بإتجاها ووضع يده على فمها وقام بأخذها واختبئ في أحد الغرف.....

اماا تيام فظل يسير بتعب حتي وجد غرفتها فدخل إليها بسرعه وعندما وجدها بذلك المنظر لم يتحمل فبكي وحمل نفسه جميع المسئولية وانه هو الذي أوصلها لتلك الحاله فبدون اي مقدمات جري بإتجاهها واخذها في احضانه.....

وبعد حوالي نصف ساعه فاقت سيدرا فاسرع تيام بنداه علي احد الاطباء فجائو ومعهم خلود والجده فاردفت سيدرا بإستغراب......

سيدرا......هو ليه المكان ضالمه كدا حد يشغل النور......نظر الجميع الي بعضهم بصدمه...... ووووووو ماذا سيحدث ياا ترى....

...........................................

#اجبرتني_علي_عشقهاا ....

#بقلمي_فرحه_احمد .......


#اجبرتني_علي_عشقهاا......

#البارت_الخامس_عشر......

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

بصوا بئا ياا جمااعه لاني بجد زهقت لان مفيش تفاعل وانا مقعدش اكتب بساعات واتعب نفسي والاخر ملقيش تفاعل ولله كدا حرام واي حد يقرا البارت يدوس على الرياكت مش هتنقص يعني لما دوس وعلي العموم فاضل اقل من ٦ بارتات والروايه تخلص فذودو التفاعل شويه عشان الادمن يقبلها واعرف اخلصها وممكن اصلا الادمن ميقبلش البارت عشان مفيش تفاعل علي البارت ال فات فلو حابين الرواية تكمل زودو التفاعل ودي اخر مره هقول فيها......ولو سمحت يا أدمن اقبل البارت......

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

وبعد حوالي نصف ساعة فاقت سيدرا فنادي تيام علي الأطباء فتجمعو حوله فأردفت سيدرا بإستعراب......

سيدار....هو المكان ضالمه كدا ليه حد يقيد النور....

نظر جميع من بالغرفه الي بعضهم واعتلت الصدمه وجهوهم....فاردف أحد الاطباء وهو يجلس أمام سيدرا...

الطبيب بهدوء وهو يرفع يده أمام وجهها....انتي شيفاني يا انسه سيدرا ودول كام....؟

سيدرا..... لاء مش شايفه حاجه لان المكان ضالمه من فضلكو يا جماعه حد يقيد النور يا عمتو يا تيته حد يقيد النور انتوا عاارفين اني بكر*ه الضالمه ومبحبش أقعد فيها....

الجده وخلود وضعوا يديهم علي فمهم لكتم صوت بكائهم وظلوا يحركو رأسهم يمين ويسار قائلين بدموع....لاء لاء مستحيل مستحيل...

سيدرا وبدا الخوف يتسرب إلى قلبها واردفت بصوت مرتفع.....انتوا بتقولوا إيه ومستحيل إيه حد يرد علياا وليه اناا مش شايفه....؟

نظر تيام الي سيدرا وترقرقت الدموع في عيونه وسئل الطبيب بهدوء.....ممكن نفهم في إيه يا دكتور وليه هي مش شايفه وعند تلك الكلمه لم يستطيع تمالك نفسه وخانته دموعه وبدأت بالهطول.....وتمني أن الطبيب يكذب ظنونه.....

الطبيب بحزن.....اناا أسف علي ال هقوله واتمني انك تقدرى تتماسكي وتبقي قويه عشان خاطر نفسك......

سيدار بهدوء مريب.....اناا بقيت عميه مش كدا وده ال حضرتك بتحاول تقوله.....

الطبيب بحزن.....للاسف أيوه.....

شهقت الجده وخلود عند سماعهم لتلك الكلمه وبدئو في البكاء....اماا تيام فقد اغمض عيونه بشده وكأنه يعتصرهم وحمل نفسه المسئوليه وان هو الذي اوصلها الي حالتها تلك وقام بالجلوس بجانبها وامسك يديها واردف ببكاء،...... ان  اناا اس  اسفف اناا السبب.....

سيدار بهدوء مريب وقامت بإزالة يده بعيد عنها واردفت قائله بهدوء......برا .....!!!كله يطلع برا عايزه افضل لوحدي....

نظرت لها الجده وخلود بعيون حمراء واردفوا قائلين.....لا مش هنسيبك لوحدك.....؟

سيدار بصوت مرتفع......برا قولت اطلعوا كلكو برا مش عاايزه حد معايا يلاا برا ......

نظر لهم الطبيب وتحدث بهدوء..... لو سمحتوا ممكن تطلعوا وتسبوها ترتاح شويه لان هي دلوقتي اعصابها تعبانه....

خرجت الجده وخلود بهدوء وجلسوا في الخارج وهم يبكون فليس في يدهم شي ليفعلوه سوا البكاءوالدعاء لهاا ....

شاور تيام لطبيب بان يخرج وسيظل هو معاها فحرك الطبيب رأسوا بمعني حسنا وخرج اما تيام فنظر لها مطولا وظل يئنب نفسه لانه هو الواحيد المسئول عن حالتها وقبل أن يتحدث تحدثت هي....

سيدار بهدوء..... مخرجتش ليه ياا تياام.....

لم يرد تياام علي سؤألها وتحدث قائلا..... عيطي ياا سيدرا طلعي كل ال جواكي متفضليش ساكته عشان متتعبيش...

سيدار بهدوء..... وفكرك لو عيط عياطي هيفيد ويرجعلي نظري ال فقدته .....؟ الإجابة هي لاء فملهوش لازمه اني اعيط....

تياام ببحه..... اناا اسف اناا السبب الرئيسي في كل ال وصلتيله....

سيدار بجمود.....اسفك ميلزمنيش ويلاا اطلع بره مش عاايزه اشوف وشك قدامي....صمتت فجاه وابتسمت بسخريه من نفسها...اهااا اقصد مش عاايزه احس بوجودك في الاوضه لان برضايه أو غصب عني مش هشوفك او هشوف غيرك....

وقبل أن يتحدث تحدثت هي واردفت بحده.....قولت براااااا.....

نظر لها تيام مطولا وبدون اي كلمه خرج من الغرفه وليست الغرفه فقد بل من المستشفي بالكامل غير معير اي اهتمام لندهات الطبيب ...

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

وضع رعد يده على فم آسيا ودخل بها الي الغرفه حتي لا يراها تياام ولكنها ظلت تضرب فيه لكى تفلت نفسها فاردف هو....

رعد....اناا اسف اناا لازم اعمل كدا لاني لو سبتك هتروحي له وانا مش عاارف ممكن يحصل ايه لو شافك .... قام رعد بضربها علي رقبتها بجانب رأسها حتي تفقد الوعي وقعت آسيا مغشيا عليها بين يديه فقام بحملها ووضعها داخل سيارته واخذها وذهب متوجه الي قصر عائله الجارحي.....

اوصل حمد جنات الي منزلها ثم ذهب إلى قصره وبعد مده وصل وترجل من سيارته وقام بفتح الباب لجدته ودلفوا الي الداخل....

حمد بهدوء..... اناا طاالع ياا تيته عاايزه حاجه....

الجده....لاء يا حبيبي عايزه سالمتك وانا كمان هطلع ارتاح شوية لاني تعبت انهارده....

حرك حمد رأسه بمعني حسنا وصعد الي غرفته ولكن لفت نظره باب غرفه آسيا المفتوح....!!!!

حمد في نفسه بإستعراب.... هو مين ال فتح الباب ده معقول رعد يكون جه قبلنا وهي دلوقتي جوه بس لاء لو رعد كان جه كان عمل صوت وكنا عرفناا انه هناا..... ثم ذهب بإتجاه الباب ولكن قبل أن يغلقه لفت نظره شي فاردف بصدمه واستغراب....؟؟

حمد بإستعراب.... مين دي ثم تذكر يوم نزولها وعندما سرح بها وربط الاحداث ببعضها واردف بصوت مسموع....هو اناا ازاي ملاحظتش شكلها المتغير......؟!!!!!!

خرج حمد من غرفتها وعزم امره انه سوف يفهم من رعد كل شي عندما يصل.....

بعد مده وصل رعد الي القصر وترجل من سيارته وقام بحمل آسيا وصعد بهاا الي اعلي ووضعها في غرفتها وخرج منها ولكنه قبل أن يذهب سمع صوت حمد من الخلف .....

حمد بهدوء.... تعالي ورايا يا رعد علي اوضه المكتب عايزك.....

اومأ رعد بهدوء وذهب خلفه....

حمد.... اقفل الباب وراك يا رعد....

اغلق رعد الباب والتفت الي حمد ولكنه تسمر مكانه وجحظت عيونه من شده الصدمه واردف بتلعثم..... ان  انتااججببتت الصووره دي منين؟ ؟!!!!!

حمد بهدوء مريب.... ممكن اعرف إيه ده وكل حاجه عن الدكتوره آسيا ولو مكنتش ال في الصوره دي هي الدكتورة آسيا اومال مين....

رعد بهدوء..... هي دي الدكتورة آسيا واناا ال مغير لها شكلها كدا وال في الصورة دي تبقي هي.....

حمد بهدوء.... وليه غيرت لهاا شكلها.....

رعد بهدوء... طب اقعد واناا هحكيلك بس عايزك توعدني أنك هتساعدها وتحميها مهما حصل.... هز حمد رأسه بمعني حسنا....فبدا رعد بقص له كل شي بدايه من اليوم الذي خبطها به بسيارته الي الان......

نظر له حمد بهدوء واردف..... تياام العمرى تياام العمرى اناا حاسس اني سمعت بالاسم ده قبل كدا بس مش فاكر امتاا.....

رعد.... هو رجل أعمال مشهور واكيد معروف فانتا أكيد سمعت عنه عشان كدا حاسس انك عرفه....

هز حمد رأسه واردف بهدوء... ممكن...!!!!!!ثم وقف وخرج من الغرفه ونظر الي رعد قائلا....اناا رايح اوضتي وانتاا كمان واه حاجه كمان ابقي خلي الدكتورة اسيا تنزل وتتمشي في البيت بشكلها الحقيقي واناا هبقي احكي لتيته.....هز رعد رأسه بمعني حسنا فخرج حمد وخرج رعد خلفه وذهب كلا منهم الي غرفهم......

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

فات علي كل تلك الاحداث شهر......

في هذا الشهر تقربت آسيا من رعد اكثر واعترفت بينها وبين نفسها بانها تحبه واصبحت هي وحمد صادقين ولكنهم ليسو اصدقاء مقربون اماا حمد فقد شعر بشي اتجاهها ولكنه كان يكذب ذلك الشعور ويحاول بإقناع نفسة أنما يشعر به اتجاهها ليس حب لانه يحب صغيرته المشاغبه اسيا ولن يحب غيرها اماا بنسبه للرعد وجنات فقد تقربوا من بعضهم اكثر وقرر رعد الذهاب والتقدم لخطبتها ولكنه لن يخبرها لانه يود أن يفاجئها....اماا تياام نسي امر البحث عن آسيا بسبب انشغاله بسيدرا في ذلك الشهر كان يحاول تيام التحدث مع سيدرا ولو مره واحده ولكنها كانت ترفض ان تجلس معه او مع اي احد أخر لم يعد تيام يفكر بأسيا ولم يعد يشعر اتجاهها باي شي وعلم انها كانت محقه عندما قالت له انه لا يحبها وإنما يحب سيدرا وأخيرا اعترف بينه وبين نفسه انه يحبها هي وليست آسيا...اماا سيدرا فكانت تحبس نفسها في غرفته ولم تخرج منها وكانت ترفض مقابله اي أحد من العائله خاصه تيام لانه لا تود ان يراها وهي بتلك الحاله وعاجزه.....

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

*بعد مرور شهر في قصر عائله الجارحي في غرفه اسيا بتحديد *

كانت الساعة حوالي الثامنه صباحا كانت اسياا نائمه ولكنها استيقظت فجأه بخضه وصريخ...

آسيا بصريخ..... لااااااااااااااااااااء .....

ووووووو ماذا سيحدث ياا تري....

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

#اجبرتني_علي_عشقهاا.....

#بقلمي_فرحه_أحمد.....


تكملة الروايه من هنا 



 

تعليقات

التنقل السريع