القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية اجبرتني_علي_عشقهاا..البارت 16_17_18بقلم #فرحه_احمد...في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله ..


#اجبرتني_علي_عشقهاا...

#البارت_السادس_عشر...

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

بعد مرور شهر في قصر عائله الجارحي في غرفه اسيا بتحديد الساعه الثامنه صباحا كانت اسياا نائمه ولكنها استيقظت فجأه بخضه وصريخ...

آسيا بصريخ....لااااااااااااااااء...باااااااباااااااا ماااااماااااا متسبونيش لوووووحدي بااااباااا ماااماااا لااااااء....

استيقظت آسيا وهي تلهث بشده وقامت بوضع يديها مكان قلبها الذي يقرع مثل الطبول من شده خفقانه وجسدها يرتجف ووجههاا يتصبب عرق وعيونها تحولت للاخضر القاتم وحدثت بها تشققات حمراء وظلت تنظر في جميع أركان الغرفه وترقرقت عيونها بالدموع عندما تذكرت ذلك اليوم المشئو*م الذي بسببه فقد*ت والدايهاا وكادت ان تخسر حياتها هي الاخري لولاا تدخل ذلك الرجل وزوجته واخرجوها من بين النا*ر المشت*عله بالسياره....ثم تنهدت بتعب وحاولت من تهدئت نفسها وظلت تاخذ شهيق وزفير وهي تقول...اهدي يا آسيا ده كان مجرد كابوس 


ثم قامت من علي السرير لكي تذهب إلى المرحاض ولكن اوقفها صوت رعد الذي نظر لها بإستغراب واردف بخوف.... ماالك ياا آسيا كنتي بتصرخي ليه ده اناا كنت نازل وسمعت صوتك وانتي بتصرخي فيكي حاجه وايه ال حصل وانتي كويسه....؟


ابتسمت آسيا بخفه وشعرت بالسعاده لانه يهتم بها ويخاف عليها واردفت بإطمئنان... متقلقش يا رعد مفيش حاجه اناا بس شوفت كابوس مش اكتر  ..... ولكنها صمتت واغرورقت خضروتيها بالدموع عندما تذكرت شكل أهلها والد*ماء تغرق وجهوهم وهم داخل السياره المشت*عله ...


نظر لها رعد مطولا وخمن انها ممكن ان تكون قد تذكرت ذلك اليوم المشئو*م وانها كانت تحلم بوالدايها واردف بهدوء.... مش ناوية تحكيلي بردو يا آسيا إيه ال حصل يوم الحاد*ثه  اهو ترتاحي من الحمل ال شيلاا في قلبك لوحدك واقدر اخفف عنك.....


آسيا بهدوء.... مش مستعده اني أتكلم وافتح جر*وح اناا حوالت بقدر الإمكان اني ادويها ومع ذلك لحد دلوقتي مدوتش ولسه ذكراها محفور فيا لحد دلوقتي وكأن الزمن حاالف مينسيني اليوم ده وحفرهوالي ذكره في أيدي وجسمي عشان كل ماحاول انسي اشوف الحر*وق والجر*وح ال في جسمي وارجع افتكر بعدهم عني.... ثم عاودت النظر له واردفت بعيون دامعه وهي تربت على كتفه .... روح يا رعد مكان مكنت رايح واناا وقت مبقي مستعده أني أتكلم هجيلك واحكيلك كل ال عايز تعرفه... واناا هدخل اخد دش واحصلك....وهمت بذهاب ولكن اوقفها صوته...


رعد بهدوء.... متااكده انك كويسه ياا اسياا.....؟


آسيا بإبتسامه باهته.... متقلقش ياا رعودي اناا كويسه وزي القمر قدامك اهو هههه اكيد فكرتني هقول زي القرده بس ده بعدك ههههه...

لاني قمر وجميله الجميلات كمان وده غرور اشطا عاادي ههههههه...


رعد ضاحكا.... تباا لغرورك يااا فتااااه ههههههه.....ثم تركها وغادر الغرفه وهي نظرت في طيفه بإبتسامه ثم دلفت الي المرحاض وبعد مده خرجت وارتدت ملابسها وكانت عباره عن.... تيشرت شتوي بأكمام من اللون الوردي وبنطال ضيق من اللون الابيض وحذاء رياضي من اللون الابيض ورفعت شعرها علي هيئه ذيل حصان ووضعت ملمع شفاء من اللون الوردي وقليل من الكحل الذي اظهر جمال خضروتيها....


نزلت آسيا بإبتسامتها الجميله فوجدت الكل جالس علي مائده الافطار فاردفت بإبتسامه....صبااح الخير يلي شوفت معااكو كل الخير...


نظرت لها الجده بحب وملست علي شعرها بحنان قائله... انتي الخير كله يا قلب تيته يلاا اقعدي عشان تفطرى وتشوفيلي رجلي لانها اتلوت إمبارح.....


آسيا وحمد ورعد وحنين بنفس الوقت... اتلوت من ايه وازاى اتلوت وانتي اصلا يا تيته مش بتهتمي لصحتك طب افرد دلوقتي لقدر الله كانت اتكسرت وبعدين مقولتيش لنا من اول متلوت ليه كنت شوفتهالك في وقتها ولله يا تيته احناا مش عارفين نقولك ايه...


نظرت لهم الجده بحب وادمعت عيونها واردفت... متقلقوش ياا ولاادي اناا كويسه هو كان مجرد التواء بسيط...


الكل بنفس الوقت.. تمام ياا تيته بس المره الجايه انتبهي لنفسك.... 


بعد مده انتهي الجميع من طعام الافطار واستئذن رعد وذهب الي الجامعه وحمد خرج الي مرسمه المتواجد في حديقه القصر والجده واسيا صعدوا الي اعلي وحنين ذهبت لكي تذاكر دروسها لان امتحانتها بعد مده قصيره وهي في الصف الثالث الثانوي.....


*في الجامعه *

بعد مرور بعض من الوقت وصل رعد الي الجامعه في نفس الوقت الذي وصلت به جنات وترجل من سيارته ولكنه تسمر في مكانه من تلك الحوريه الجميلة ونظر إليها بعيون لامعه من شده الحب والي شعرها المتطاير الذي جعلها تبدو في غايه الجمال فكانت جنات ترتدي بليز من اللون الزتي وبنطال قماش من نفس اللون وتيشرت من اللون الابيض وتضعه داخل البنطال وحذاء رياضي من اللون الابيض وتركت لشعرها الاسود الحريري العنان فكان يتطاير علي وجهها مما جعلها تبدو كالواحه فنيه ابدع الرسام في رسمها وقليل من الكحل الذي اظهر جمال زرقوتيها وملمع شفاء....


نظرت له جنات بطرف عينيها ولمحته وهو ينظر لها فابتسمت بخجل وتوردت وجنتيها واكملت في طريقها الي المدرج....

امااا هو فقد نظر في طيفها بإبتسامه كلها حب وذهب خلفها...


دخل رعد الي المدرج وجلس في اول بنج وسرح بها وهي تشرح لهم المحاضر...


رعد وهو يضع يده علي وجهه ونظر لها بحب وهي تشرح وقام بإعطائها قبله في الهواء دون أن يلاحظه احد...فاردفت هي بصدمه وشهقه...


جنات بصدمه.... عااااااا يااااا قليييل الاااااادب ايه ال انتاا عملته ده...؟


نظر لها جميع من في المدرج بإستغراب فهي علي من تتحدث اماا رعد فظل يضحك عليها وعلي شكلها ووجنتيها المشتعله من الخجل...


وضعت جنات راسها في الارض وحمحمت بإحراج... اسفه ياا شباب ويلاا نكمل...


اكملت جنات شرح تحت نظرات رعد لها طول المحاضرة وبعد مده انتهت المحاضره واسرعت جنات بالخروج متحاشيه النظر الي رعد فاسرع رعد بالخروج خلفها وقام بمسك يديها واردف بهدوء.... ممكن نقعد مع بعض شويه في الكافتريا....

وقبل أن ترفض تحدث هو سريعا.... عشر دقايق بس.... هزت جنات رأسها بمعني حسنا وذهبت معه....


مرت لحظات من الصمت فبادر رعد بالحديث.....


رعد...إيه هتفضلي ساكته كده كتير...؟


جنات بخجل وتوردت وجنتيها.....انتاا ال كنت عايزني....؟!!!!


رعد بإبتسامه... طب تمام هتكلم اناا بصي هو اناا كنت ناوى اعملهالك مفاجئه بس الصراحه مش قاادر.....؟!!!! 


نظرت له جنات بقلق.....فقام هو بمسك يديها واردف بهدوء.... هو الصراحه اناا بحبك وكنت عايز اتقدملك هو مش عايز لاني فعلا هاجي اتقدملك..... فكنت عاايز اعرف رئيك ايه......؟!!!!!! 


سحبت جنات يديها من بين يد رعد واردفت بهدوء وترقرقت الدموع في عيونها..... مينفعش مينفعش....؟

وووووو ماذا سيحدث ياا تري ......؟!!!!!!


صعدت آسيا هي والجده الي اعلي وقامت اسيا بمعالجتها وبعد مده من الوقت انتهت وذهبت الي غرفتها.... آسيا وهي واقفه في الشرفه لمحت حمد وهو جالس في غرفه صغيره في حديقه القصر مليئه باللوحات والألوان وهو كان جالس ويرسم ويدندن بالغني.....


حمد وهو جالس في مرسمه وكان يرسم لوحه لفتاه صغيره وهو يغني....

حمد بغناء....كنت ماشي وكان في قلبي ذكريات تشبه كتير طعم البكاا....أنا كنت بين الناس لكني كنت جوه الغربةتايه وانتي بصدفه هناا...

وفي عز ما كاان الا*لم قت*ل الامل.... ربك رماا عشقك في قلبي واكتمل.... مقدرتش انسي عنيكي لماا قالتلي ااااه لماا قبلتي توهبي قلبي الحياه....

وكل ما في القلب ده ليكي كنتي فين انا كنت مستانيكي ادخلي قلبي بسلام الله ياا معني اكتر من الحياة......

وكل ما في القلب ده ليكي كنتي فين انا كنت مستانيكي ادخلي قلبي بسلام الله ياا معني اكتر من الحياة.....


انتهي حمد من الرسم وقام بتغطئه الرسمه ووضعهاا في مكان نظيف بعيد عن كل اللوحات الاخري وهم بالخروج ولكنه نظر امامه بصدمه مصاحبه الإستغراب واردف..... آسيا بتعملي ايه هناا وانتي هناا من امتاا....؟!!!!


آسيا بإبتسامه.... واقفه هناا من اول مبتديت تغني بس الصراحه مكنتش اعرف ان صوتك حلو كدا.... بس المهم دلوقتي اناا معرفتش اشوف الرسمه ال انتاا رسمتها لانك كنت مخبيها فمعرفتش اشوفها.....


حمد بإبتسامه.... لسه مخلصتش رسمهاا بس اوعدك لماا اخلصها هبقي اوريهالك......


آسيا بإبتسامه وقامت بمد له يديها ورفعت اصبعها الصغير في وجهه قائله وهي ترمش عيونها بطفوله مما اعطها مظهر طفولي برئ جميل....وعد .... نظر لها حمد وسرح بها وقام بوضع أصبعه في اصبعها واردف قائلا..... وعد ....


اردفت آسيا بمرح ايه رأيك نتمشى شويه..... حرك حمد رأسه بمعني حسنا وتمشي هو وهي سادت حاله من الصمت فقطعت اسيا هذا الصمت واردفت بهدوء وهي تنظر امامهاا...... كنت بتحبها لدرجاتي ياا حمد.....؟!!!!!

حمد بهدوء...... وووووو ماذا سيحدث ياا تري  ......؟!!!!


*في فيله العمرى *

كانت سيدرا جالسه في غرفتها تبكي بصمت علي ما وصلت له ولكنها اخت*نقت من الجلوس في الغرفه بمفردها وقامت دلفت الي المرحاض وهي تتحسس الطريق بيديها وصلت امام الباب فدخلت لكي تاخذ دش وبعد مده انتهت وخرجت ارتدت ملابسها وخرجت ولكنها توقفت بصدمه مماا سمعت..... فماذا سمعت سيدرا ياا تري وماذا سيحدث......؟!!!!!


٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

#اجبرتني_علي_عشقهاا....

#فرحه_احمد......🖤

آل في الصوره ده الطقم ال كانت جنات لابساه....👇


#اجبرتني_علي_عشقهاا...

#البارت_السابع_عشر..

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

خرجت سيدرا من غرفتها وظلت تتمشي في الطرقه وهي تتحسس الجدران حتي لا تسقط ولكنها توقفت فجاه بصدمه مما سمعت احقا ما سمعته صحيح وان أبويهاا هم السبب الرئيسي في موت عمها وزوجته واسيا لولا ان القدر كان حليفها وفي صفها ونجت بحياتها باعجوبه ولكن كيف فجدتها قد اخبرتها أن ابويها قد توافو منذ كانت في الخامسه من عمرها وان لم يكن هذا صحيحا فهناك احتمال واحد فقط وهو ان أبويهاا تخلوا عنها وعن واجبتهم اتجاهها وتركوها ولم يهتموا بها أو كيف ستعيش حياتها بدونهم وحتي وان كان حولها كثير من الاشخاص الذين يحبونها فهي مهما كان ستسشتاق لهم وستفتقد حنانهم ولكنهم للاسف تركوها جست سيدرا علي الارض بركبتيها وهي تبكي وتصرخ بهستريا...

سيدرا بصريخ ووجع هز جدران القصر من شدته ولو كانت الجدران تسمع او تحس لكانت بكت عليها وعلي حالها وعلي كميه الوجع التي بصوتها...ااااااااااااااااه ياااااااااااااارب.....


خرج تيام والجده وخلود من الغرفه علي صوت صراخها فواجدوها جالسه على الارض تصرخ وتبكي بهستريا....

احس تيام بنغزه في قلبه لرؤئيتها بتلك الطريقه فتقدم نحوها ونزل الي مستواها وقام بأخذها بين احضانه وظل يملس علي شعرها واردف بهدوء عكس ما بداخله من وجع..... ششششششش اهدي ياا سيدرا ايه ال حصل.....ثم اكمل بخوف من ان تكون سمعت حديثهم فاردف بحذر.... هو انتي سمعتي حااجه....؟


ابعدت سيدرا تيام عنها بعنف واردفت بصوت مرتفع.....ابعد عني مش عاايزه اسمع صوتك انتاا بنات كل ال اناا فيه ووصلتله دلوقتي بسببك ياا تياام صدقني كره*تك .... ثم وجهت كلامها لجدتها وارددفت بصوت هادئ مليئ بالوجع..... هماا ليه سابوني ياا تيته ليه اتخلوا عني ليه خلوني احس احساس اليتم مع انهم عايشين ليه حرموني من اني يبقي عندي اب وام ليه حرموني من اني اقول كلمه بابا وماما ليه حرموني من ابسط حقوقي عليهم وهي اني لماا ابقي حزينه اترمي في حضن ماما واقول لها علي مشاكلي وهي تحلهالي وليه بابا مبقاش ليا السند ال اتسند عليه ليه...... صمتت الجده وصوت بكائها هو الصادر فقط فاردفت سيدرا قائله وهي تضحك بسخريه وتمسح دموعها بكف يديها.... طب مش مهم تقوليلي هماا ليه سابوني قوليلي هما ليه قتلو*ا عمي ومراته وبالله متقوليلي ان جدو كان ظالم واده لعمي كل حاجه ومداش بابا حاجه من الفلوس فعشان كدا بابا قرر ينتقم منه....لان لو طلع ده السبب اناا هكر*هم اوووى وهح*قد عليهم اوي وكل الحب ال كنت بكنه لهم هيتحول لكر*ه لانهم هيكونوا فضلو الفلوس عليا وبيحبوها اكتر مني...... صمتت فتره ثم اكملت ببكاء هستري... واسياا اكيد دلوقتي لو عرفت ان اهلي هما السبب في موت اهلها أكيد هتكر*هني اناا مش عايزها تكر*هني ... قامت بامساك يد عمتها واردفت.. ونبي ياا عمتو اعملي حاجه اناا مش عايزها تكر*هني لاني مش هقدر اشوف كر*هها لياا في عيونها تعرفي يا عمتو اناا لأول مرة اتمني اني اكون عميه بجد من اول مولد عارفه ليه لاني مكنتش هعرف اشوف عمي ومراته واسيا والدم مغرق وشهم اناا كل مفتكر شكلهم وشكل آسيا جمبهم اكر*ه نفسي لاني بنت الاشخاص ال عملوا فيهم كداا اناا مش عايزها تكر*هني...


تياام وهو يمسك يديهاا.... ششش ياا سيدرا اهدى انتي ملكيش ذنب في كل ال حصل مش ذنبك انك بنتهم فبالله عليكي كفايه تحملي نفسك المسئوليه لان كل ال حصل انتي ملكيش اي ذنب فيه.....


سيدرا بدموع وشهقات.... بس اسيا لو عرفت الحقيقه ممكن تكر*هني....


تياام بهدوء... مش مهم تحبك ومش مهم اي حد في الدنيا ده يحبك كفايه عليكي اناا....


سيدار وهي تبعد يده عنها بعنف واردفت بصوت مرتفع..... واناا بكر*هك ياا تياام وعمرى مهقدر اسمحك علي ال اناا وصلتله بسببك وبسبب اننيتك.....


تياام بخنقه في صوته... بتكر*هني ياا سيدرا.... ثم اكمل بضحك هستري.... اكيد الكلام ده مش من قلبك لان عيونك بتقول انك بتحبني صح قولي اني كلامي صح....


سيدرا بجمود.. ايوا بكر*هك ياا تياام..... تيام بهدوء وخنقه.... بس اناا العكس....؟القي تياام كلمته وتركهم وذهب...

سيدرا بإستغراب... احقاا ماا سمعته صحيح واناا تيام يحبها هي وقد نسي حب اسيا فكلمته ليس لهاا اي معني اخر سوا انه يحبهاا.... قاامت سيدار من مكانها بسرعه وركدت خلفه وهي تنادهيه.....


سيدرا وهي تركد.... تياام تياام استني متمشيش متعملش زي كل مره ترمي كلامك ال مش مفهوم وبعدين تمشي استني فهمني انتاا تقصد ايه ياا تياام صدقني لو مشيت من غير متقولي انتاا تقصد ايه بكلمتك عمرى مهسمحك ولاا هقبل اسمع منك اي كلمه بعد كدا...... لم يعير تيام لكلام سيدرا اي اهتمام فكل ما يريده الان هو الخروج لاخراج كل تلك الطاقه السلبيه من داخله ولكنه توقف بصدمه وهو يري سيدرا تصرخ وتسقط من علي الدرج.....؟


جنات بدموع..... مينفعش مينفعش.....؟ ثم قامت بسحب يديها من يد رعد بهدوء وهمت بذهاب ولكن اوقفها صوته...


رعد بهدوء.... ممكن اعرف إيه ال خلاه مينفعش وليه انتي معارضه....


جنات.... هو مينفعش وخلاص...رعد بصوت مرتفع نسبيا.... مفيش حاجه اسمها وخلاص لان كل حاجه ليها سبب ايه هو سبب رفضك لياا ومتقوليش انك مبتحبنيش لان حبك لياا باين في عيونك ومتنكريش ده...


جنات بدموع... انتاا مش ملاحظ فرق السن بيني وبينك اناا اكبر منك ب ٣ سنين ولاا منتاش ملاحظ عشان كدا مينفعش...


رعد بإبتسامه.... يعني هو ده السبب المهم اجي تقدم امتاا... 

جنات... بقولك مينفعش لاني اكبر منك...

رعد بحب... بس اناا بحبك ولماا حبيتك مهمنيش سنك قلبي هو ال اختارك وبعدين انتي زعلانه لانك اكبر مني ب ٣ سنين طب ماالسيده خديجه رضي الله عنها كانت اكبر من سيدنا محمد بعشرين سنه بس هو مهمهوش ده لانه كان فعلا بيحبها واناا بردو سنك ميفرقش معايا لاني بحبك واظن انتي عاارفه ده كويس...


سيدرا بدموع.... بجد يا رعد بتحبني...

رعد بهدوء... لاا مبحبكيش.... نظرت له جنات بصدمه وقبل أن تتحدث اسرع هو في الحديث فاردف قائلا... اناا مبحبكيش لااا اناا ال في قلبي اتجاهك اكبر من الحب والعشق والهوس اناا بقيت متيهم بيكي انتي بقيتي عشق الرعد....

وبدون سابق إنذار القت جنات نفسها في احضان رعد واردفت بصوت مرتفع وحب.. موافقه ياا رعد موافقه...


آسيا بإبتسامه... لدرجاتي بتحبها....وليه محولتش تحب غيرها فيها ايه مميز..... ؟

حمد بهدوء... واكتر كمان اناا عمرى محبيت غيرها ولاا هحب غيرها...اماا بخصوص فيها ايه مميز... فاناا شايفها كلهاا مميزات حتي عيوبهاا بشوفهاا مميزات.....اماا بخصوص سؤالك التالت وهو ليه محولتش احب غيرها الاجابه... اناا مش شايف غيرها عشان احبه وقلبي عمره مدق لحد من بعدها غير ليكي انتي مش عارف ليه انتي بذات ال قلبي قبل أن يدقلها مع انه كان حالف انه هيقفل علي نفسه بميت قفل ومش هيتفتح ولاا هيدق لحد غرها بس لماا انتي ظهرتي كل حاجه اتغيرت تعرفي اني ساعات بحسك هي بس في الاول كان عقلي بيكدب ده لان مكنش في اي شبه بينك وبنها بس دلوقتي لماا شوفت شكلك الحقيقي قلبي رجع يدقلك تاني كانه بيقولي ان ال فضلت تحبها ١٧ سنه وقفه قدامك بس عقلي بيرجع ويرفض الفكره نفسها لان لو كنتي انتي هي علي الاقل كنتي افتكرتي شكلي بس ده محصلش....


ظل قلبها يقرع مثل الطبول من شده خفقانه وابتسمت بإرتباك وحاولت بقدر الإمكان تغير الموضوع واردفت... اهو اديك انتاا ال قولت بنفسك اهو ان لو كنت انا هي اسيا صغيرتك زي منتا مسميها كنت افتكرتك بس انا مش فكره اي حاجه من ال انتا قولتها يبقي اكيد مش اناا ..... ثم اكملت بتسأؤل.... بس انتاا ليه محولتش تدور عليها....؟


حمد وتنهد تنهيده طويله وتحدث... ومين قالك انى مدورتش اناا لماا بابا وماما ماتوا في الحادثه تيته اخدتني انا ورعد وسافرناا امريكا وبعد ١٧ سنه رجعت واول منزلت من الطياره او حته روحها هي بحر اسكندريه المكان ال شفتها فيه اول مره وسألت عليها بس كانها فص ملح وداب ومن ساعتها واناا عااايش علي ذكراها ولسه عندي امل اني هرجع ألقيها...


نظرت له اسيا بإبتسامه وربتت علي كتفه... هتلقيهاا ياا حمد صدقني بس انتاا اصبر....

اكتفي حمد بأنه ابتسم لها فقط ولم يعقب علي كلامها.....

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

*بعد مرور شهر في قصر عائله الجارحي *

كان رعد جالس في جنينه القصر يقرا كتاب فقطع تركيزه في القراء صوت اسياا...

اسياا بإبتسامه.... فااضي ولوو فاافضي ممكن اقعد معاك عاايزه اتكلم....

رعد بإبتسامه... لو مش فاضي افضالك مخصوص هو اناا في ديك الساعه لماا الدكتوره اسياا بذات نفسها تطلب تقعد معااياا هههه.....

اسيا ضاحكه.... اه ياا بكااش هههه المهم وسع كدا عشان اعرف اقعد واحكيلك لاني فعلا مش قادره اتحمل الوجع كل مفتكر ال حصل ومحتاج حد يشاركني وجعي ....


نظر لهاا رعد وتحدث... اتكلمي ياا اسياا واناا هكون مستمع جيد أهم حاجه ترتاحي....

تنهدت اسياا تنهيده طويله ثم بدئت بالحديث....

فلاااااش باااك منذ ١٧ عاام ....

آسيا.... من ١٧ سنه كان وقتها عندي حوالي ١٣ سنه كنت خارجه اناا بابا رايحين المول واناا مشين في الطريق ظهرت قدمنا شاحنه كبيره جدا وبابا حاول يدور بالعربيه معرفش لان العربيه مكنش فيها فرامل فبابا معرفش يتحكم فيها والشاحن الكبيره انصدمت في العربيه ال كنا موجودين فيهاا والعربيه اتقلبت بيناا وولعت وبابا وماما كانت النار ماسكه فيهم ووهم عباره عن د*م واناا قبل مالنار تحرقني زيهم لقيت فجاه ست وراجل شدوني من العربيه وطالبوا الاسعاف ودخلت المستشفي ودخلت في غيبوبه لمده ٣شهور ولماا فوقت من الغيبوبة  مكنتش فاكره اي حاجه قبل الحادثه وملقتش قدامي غير تيام هو اكتر شخص وقف جمبي وكان سندي في الحياه بجد فعشان كدا اناا متعلقه بيه جدا.....

بااااااااااك

انتهت اسيا من حديثها ونظرت له بإبتسامه باهته واردفت بهدوء..... مدنكش مبحلق فياا كدا اناا محكتش لك عشان تفضل تبصلي يلاا قوم نتمشي شويه اناا زهقت من القاعده...


حرك رعد رأسه بهدوء وقامت هي الاخرى وتمشوا في الجنيه الخاصه بالقصر ولكن اسياا طلبت منه ان يدخلها ..طلبت منه ان يدخلها مرسم حمد فوافق ...

دخلت اسيا ورعد المرسم وظلت اسيا تتجول فيه وهي تنظر الي اللوحات التي امامها ولكنها وقفت مكانها بصدمه مما رأت...

اسياا بصدمه........... ووووو ماذا سيحدث ياا تري....؟؟

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

#اجبرتني_علي_عشقهاا...

#فرحه_احمد....🖤



#اجبرتني_علي_عشقهاا...

#البارت_الثامن_عشر...

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

ظلت اسيا تتجول في المرسم وهي تنظر الي اللوحات التي امامها بإنبهار شديد ولكنها توقفت فجاه بصدمه مما رأت.... فالاحظ رعد صدمتها


 فاردف بهدوء.... مالك يا آسيا وقفتي ليه.....؟


آسيا ومازالت في صدمتها.... هو إيه ال جااب صورتي هناا....؟


نظر لها رعد بإستعراب فهي علي اي صوره تتحدث ونظر مكان ماهي تنظر ولكن جحظت عيونه بصدمه واردف قائلا... هي دي انتي...!!! 


اسياا.... اه دي صورتي....


رعد وهو ينظر لها بشده ومازال في صدمته.... متااكده أن دي انتي...؟


آسيا بنفاذ صبر.... اووووف بقااا ياا رعد مديقنيش قولتلك ان دي اناا يبقي اناا... اناا مش هكدب عليك يعني....؟


رعد بتوهان.... اناا مقصدش بس اناا قصدي انك ممكن تكوني متلغبطه ومتكونيش انتي ال في الصوره ....


اسياا... حتي لو هكون متلغبطه فمش هتلغبط في صورتي يعني.... 


رعد.. ممكن تكوني نسيتي بعد معملتي الحادثه وفقدتي الذاكره....؟


آسيا.... رعد مديقنيش الله يكرمك قولتلك اني دي اناا يبقي اناا وحتي لو فقدت الذاكره ونسيت كل حاجه بس عمرى مهنسي شكلي واناا متاكده اني دي اناا بس ال مستغرباه ايه ال جاب صورتي هناا.....؟


رعد بصدمه.... مستحيل تكوني هي...ثم اكمل بهمس... بس طالماا هي متاكده ان دي صورتها يبقي دي نفسها اسيا ال بيدور عليها حمد بس اناا مش هقولها حاجه غير لماا افهم من حمد الاول ولو طلعت هي حمد هيفرح اوي....


نظرت له اسيا بإستغراب... هو انتاا بتقول حااجه....؟


رعد بتتويهه.... هاااا لااء مبقولش..... نظرت له اسيا بشك واردفت قائله... طب المهم دلوقتي ممكن تفهمني ايه ال جاب صورتي هناا....؟


رعد بإرتباك واردف في نفسه.... يااا ربي اقول لهاا ايه دلوقتي اقولها انهاا نفس البنت ال حمد بيحبها وبيدور عليها ولو قولتلها ايه ممكن يحصل هل هتفتكره وهتطلع بتحبه هي كمان وهيتجوزو وهتمشي الحياه وردي مبنهم ولاا ممكن تتعب اناا مش عاارف اعمل ايه طب اقولها حجه ايه علي مفهم من حمد..... 


لاحظت هي شروده فقامت بتأشير امام وجهه فانتبه لهاا فاردفت هي.... ايه روحت فين ساعه بكلم فيك وانتاا ولاا هناا هو سوالي محتاج كل التفكير ده.....


رعد بتوتر لاحظته اسيا.... مش عاارف ولله إيه جاب صورتك هناا هسألك حمد ممكن يكون عاارف....


اسيا... ممكن ايه هو اكيد عاارف لانه ال رسمهاا...


رعد بتوتر.... هاا لاء ممكن ميكونش عاارف لان معظم اللوح ال هناا مش هو ال بيرسمهاا... نظرت له بشك...فاكمل هو... اصل حمد بيخطط انه يفتح معرض يعرض فيه لوحاته وهو له كذا حد معرفه وبيرسمو بردو وهيفتحو المعرض شراكه فهما عشان كدا بيجبلوا اللوحات يشوفها الاول...


نظرت له بشك ولكنه تجاهل نظراتها وحاول بقدر الإمكان تغير الموضوع فاردف بهزار...

رعد بهزار.... ايه ماالك بالمتي كدا يلاا نخرج لان لو حمد جه وشافناا هناا هيشعلقنااا لانه مبيحبش حد يدخل مرسمه....

اسيا بتوهان.... تمام يلاا 


رعد بهزار.... اناا جعان ابت ياا اسياا ايه رأيك نروح ناكل اصل اناا كلاب بطني بتهوهو من الجوع ههههههه....


اسيا ضاحكه.... كلاب ايه الله يقرفك يلي ياا خوياا اصل انا كمان جعانه....


رعد بمشاكسه..... جعانه ايه انتي مش لسه وكله مبقالكيش نص ساعة ايه مبتشبعيش ههههه ...


اسياا بضحك وركدت خلفه.... قوررر بقاااا يااا سي رعد ناقصين احناا قرك ههههه .....


تعالت أصوات ضحكهم وهم يركدون خلف بعض في حديقه القصر فرئهم حمد وتملكت منه الغيره فنزل الي الاسفل واردف بصوت مرتفع...

حمد بعصبيه وصوت مرتفع..... رعععددد....؟


نظر له رعد بإستغراب ولكنه عندما راى الغيره في عيونه ابتسم رغما عنه وطلب من اسيا ان تتركهم بمفردهم فحركت رأسها بمعني حسنا وذهبت فتقدم حمد من رعد وحاول ان يسيطر على غيراته وعصبيته الغير مبرره واردف بهدوء عكس ما بداخله من غيره....


حمد بهدوء..... بتحبهاا يااا رعد....؟؟


القي حمد كلمته ونظر له بترقب من اجابته....

رعد بإبتسامه لعوب.... بعشقهاا مش بس بحبهاا ......

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

نظر تيام خلفه بصدمه عندما رائها تسقط من علي الدرج فاردف بصوت مرتفع وركد نحوهاا....

تيام بخوف... لااااااء سيدرااااااا....


نظرت الجده وخلود الي تيام الذي يصرخ ولكنهم تسمرو مكانهم عندما رائو سيدرا ملقيه علي الارض وتنذف الد*ماء بشده...


حملهاا تيام وصعد بهاا الي اعلي ووضعها في غرفتها واخرج هاتفه واتصل بالطبيب وبعد مده وصل وقام بتعقيم الجرح وكتب لها روشته بالادويه التي تحتاجها....


تيام بخوف.... هي كويسه ياا دكتور....؟


الدكتور بإطمئنان.... ايوه كويسه ياا استاذ تيام وهي نص ساعة وهتفوق.... ثم وجه نظرو للجده وخلود الذين يبكون بصمت واردف بهدوء....متقلقوش هي الحمد الله كويسه ومفيش داعي للقلق والجرح الحمد الله كان سطحي....


شكر تيام الطبيب واوصله الي اسفل ثم صعد إلى اعلي مره اخري وطلب من جدته وعمته ان يجلس معها بمفردهم فاوفقو...


تيام وهو ممسك بيديهاا.... اناا اسف اناا عارف اني السبب في كل ال وصلتيله واتمني منك تسامحني تعرفي اني حبيتك وحبيتك اوي كمان واسيا كان معاها حق لماا قلتلي اني مبحبهاش واني واهم نفسي بكدا وحبي ليها كان حب تعود مش اكتر.....


فاقت سيدرا واردفت بخنقه في صوتها... بتتكلم بجد ياا تياام ومبتقولش كدا عشان انتاا مشفق علياا وبتحاول أنك تسعدني عشان انتاا محمل نفسك مسئولية ال حصلي...


تيام وهو يقبل جبينها.... صدقيني كل كلمه قولتها طالعه من قلبي ومكدبتش في حرف واحد واتمني انك تسامحني وتقبلي تتجوزيني...


سيدرا بدموع وشهقات....اناا اه بحبك وعمرى محبيت حد قدك ومسمحاك بس مش هقدر اتجوزك واظلمك معاياا ومش هجبرك ان تكمل الباقي من حياتك مع وحده عاميه ومش هتعرف تسعدك.....


قام تيام بوضع اصبعه علي فمها واردف بهدوء..... شششش مش عايز اسمعك تقولي عااميه تااني لانك مش عاميه لان الشخص الاعمي الحقيقي بيبقي اعمي القلب مش البصر وانتي قلبك نضيف وبعدين انتي بتقولي انك لو تجوزتني مش هتعرفي تسعديني فااناا هقولك اني لو متجوزتكيش فااناا عمرى مهبقي سعيد لان ساعدتي معاكي انتي وبس..... وبعدين انااهبقي النور ال في عيونك اناا بحبك ياا سيدرا واتمني توافقي انك تكمليلي نص ديني وتنوريلي الباقلي من حيااتي.....


سيدرا بدموع فرح..... واناا موافقه ياا تياام بس صدقني اناا لوو عرفت او حسيت في معاملتك شفقه صدقني هكر*هك ياا تياام....


تيام بسعاده واخذها بين أحضانه.... صدقيني عمرك مهتندمي علي قرارك ده وبعدين جهزي نفسك ياا حرمي المصون لان كتب الكتاب هيبقي بكرا وبعديها هنسافر عشان تعملي العمليه...


سيدرا.... بسرعه دي منتاش ملاحظ انك مستعجل اوي...


تيام بهزار.... ولاا مستعجل ولاا حااجه ده اناا مصدقت ههههههه ...... ضحكت سيدرا هي الاخري معه وسمعتهم الجده وخلود ففرحوا واتمنو لهم الحياه السعيده...... 

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

رعد... اناا مش بس بحبهاا انا بعشقهاا...


نظر له حمد وترقرقت الدموع في مقلتيه ثم نظر امامه وتحدث بخنقه..... وهي كمان شكلها بتحبك واناا هطلبهالك للجواز واتمني انك تعيش حياه سعيده..... 


القي حمد كلماته وهم بذهاب ولكن اوقفه رعد عندما امسك يده واردف بعصبيه وصوت مرتفع نسبيا....

هو ايه اللي هجوزهالك هو انتاا هتفضل كدا لحد امتاا هتفضل تحط سعاده الغير قبل سعادك انتاا كداا لحد امتاا هو اه اناا بحب اسيا بس بحبها كأخت وهي كدا بردو وانتاا عاارف اني بحب جنات وعمرى محبيت غيرها وهخطبها قريب..... اتمسك بشخص ال بتحبه يا حمد ومتفرضش في حبك حاارب عشان ال بتحبه مش تتخلي عنه في اول المطاف لا حاارب علشانه....


حمد بهدوء.... بس انتاا فااهم غلط لاني مبحبهاش هي ولاا عمرى هحبهاا ولاا هحب غيرهاا لان قلبي ملكهاا هي بس وانتاا عاارف كداكويس....


رعد.... كداب ياا حمد لان غيرتك عليها توضح قد ايه انتاا بتحبهاا..... 


حمد بعصبيه.... قولتلك مبحبهااش لاني قلبي ملك شخص واحد بس وهي صغيرتي اسياا وقلبي عمرو مهيبقي لغيرهاا... وهم بذهاب ولكنه توقف علي كلمه رعد....


رعد بهدوء ..... ولو قولتلك ان الدكتوره اسياا هي نفسهاا اسيا ال انتاا بدور عليهاا هتعمل ايه.....


حمد بصدمه.... انتاا بتتكلم جد طب انتاا ازاى عرفت وبعدين لو هي ازاي مفتكرتنيش..... 


رعد.... بكل بساطة لانها فاقده الذاكره..... نظر له حمد بإستعراب فاكمل هو....

اقعد واناا هفهمك..... بدا رعد بقص له كل شي قالته له اسيا وكيف هي فقدت ذاكرتها بعد الحاد*ث وانهاا انصدمت عندما رأت صورتها في المرسم الخاص به.....


رعد بإبتسامه.... وبس كدا ياا سيدي ونفهم من ده ان الدكتوره اسياا هي نفسهاا اسيا ال حببتك....


حمد بإبتسامه فرح ممزوجه بدموع..... كنت حااسس انهاا هي وقلبي كان دايما يقولي كدا وفي الاخر قلبي هو ال كسب ولقتها ياا رعد اناا فرحاان......

رعد بس في مشكله......؟

حمد بإستغراب.... مشكله ايه..... ووووو ماذا سيحدث ياا تري.....

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

#اجبرتني_علي_عشقهاا...

#فرحه_احمد.....

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

باااارت طويل اهو ياا ريت بقاا التفاعل يزيد عشان هي قربت تخلص لسه ٣ بارتات بس.....

تكملة الروايه من هنا هنا  


 

تعليقات

التنقل السريع