القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية #كان صديق زوجي 15_16بقلم رحمه ايمن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله مع البرنس محمد السبكي قصص وروايات كامله يسعدني تواجدكم معنا في المدونه قصص وروايات حصريه فقط عندنا وبس تابعنا ليصلك كل جديد


#كان صديق زوجي 15_16


ريان:....

ناردين : ساكت لي ! انت عايز تجلطني ! 

"ينظر لها ريان ببتسامه وفرحه في عينيه "

ريان : هه مش عارف اقول حاجه غير انك قمر اوي 

ناردين بالاقتراب له وضربه علي كتفه عدت مرات : وانت بارد اوي ، مين دي ها ؟ وازاي تلمسك كده عادي عجبك الوضع انت اكيد م  هي بطل الصراحه ، رد يا مستفزز !


"يمسك أطراف اصابعها ويمدها امامه ويمسك خصرها ويقربها امامه علي مسافه بضع بوصات ويتحدث بخفه وهدوء"

ريان : والله يسطى في بطل غيرك 

ناردين بتوتر : احم لاء كده بنهزر وهزعلك 

ريان : مجوز توفيق صحبي انا متجوز توفيق صحبي وش 

ناردين : ههه 


"يعانقها برقه " 


ريان بأخذ نفسه وتحدث بهدوء :  وحشتي قلبي والله العظيم ، كنت ندمان اني قلتلك اوي يومها عشان ميحصلش بينا الشرخ ده ، اوعديني لو حصل كده تاني نتكلم والموضوع ميطولش اوي كده  تمام 

ناردين بوضع راسها علي كتفه وتشديد من عناقه  : تمام 

ريان :  و تقوليلي بحبك بطريقه اشيك من كده المره الجايه فهمه 

ناردين : ههه فهمه 

ريان : ناردين 

ناردين : امم 

ريان : بعد كده لما تضربي حد ابقي اضربي جامد عشان ميقعدش في الأرض مضحك بإيد السنافر دي 

ناردين بديق والخروج من عناقه ونظر له : تصدق قفلتني " ترفع اطراف القميص لاعلي " تحب تجرب تاني ونشوف هتوجعك ول لاء 

ريان : بس يا بابا 

ناردين :واذا مبستش 

ريان : هشيلك وهتزعلي 

ناردين : مش تقدر اصلا 

ريان : امم طيب انتي الي جبتي لنفسك بقي 


"يحملها بتحكم بين زراعيه وتحاول ان تتحرر دون جدوه "


ناردين : ريان متهزرش نزلني ! والله اموتك ريان !

ريان : عمله اكل اي انهارده 

ناردين : ملكش دعوه 

ريان : مليش دعوه  ! ده انتي نهارك اخضر ! 

ناردين بضحك وتحرك : عااا ، يا بني بقي !


"يضعها علي الاريكه "

ناردين : ااه براحه انت بتنتقم مني يعني 

ريان : اصبري يا بت ده انتي صداع 

ناردين : بت ! انت هتصحبي ، انت رايح فين تعالي متخفش مش هعملك حاجه 

" ياتي من خلفها ويضع سلسله علي عنقها 

 ريان : لو طولك قد لسانك ده كان طولك اتظبط عن كده  ، كنت هقلك كل سنه وانتِ بنت قلبي بس بوظتي ام المشهد روحي منكي لله 

ناردين : لاء بالله انا بحب المشهد ده في المسلسلات اوي ومحصلش معايا قبل كده حاول تاني هسكت اهو 

ريان : لاء قفلتيني خلي الاندبدد ينفعك بقي 

ناردين : ريان خد بالله عايزه انزل دموع وعمل نفسي مكسوفه وكده بالله ، يسطى 


حسيت انه حياتي رجعتلي تاني ، كنت بقول ان العِشره بين اتنين بتكون عباره عن تعود فقط وانه جواز الصالونات مبيجيش بعديها اي حب غير بعد مسافه كبيره جدا ..

بس طريقه حبه ليا غيرت تفكيري ! ، اهتمامه ، خوفه ، وصبره عليا فهموني قد اي وجوده فارق و قد اي بكون حسه بالامان وسعاده وانا معاه 

تاتا قالت مره كلمه لخالتو علقت في دماغي لدلوقتي .. قلتلها " اختاري الي يحسسك بالامان وهتتوجي بنار الحب واللهفه لاخر حياتك  " خالتي ردت عليها بعتراض " مش يكفي ده يا حماتي لازم يكون في حاجات تانيه كتير " بعدها تاتا ختمت كلمها وقالت" لو في امان في كل حاجه تانيه " مفهمتش قصدها غير لما عشته 

علمنبى احبه بطريقته ودوبت في ضحكته الي مبتخرجش من قلبه غير معايا 

معرفش هندم علي خطوه اني افتح قلبي تاني دي لحد بعد الي حصل معايا بس انا عارفه اني هندم اكتر لو بعدت عنه دقيقه كمان ف كفايه كلمه منه قادره اتغير اقل زعل بضحكه و عتاب ، برقه في عينيه وبصوت واطي تنسيكي كنتي زعلانه لي اساسا..

اختاري حنين هتتمتلكي كل الاحتواء الي في الدنيا وعن تجربه علفكره !..

___________________

بعد اسبوع ..


"يدخل ريان ويجدها جلسه علي الاريكه تقرا كتاب وتاكل حضارا "

ريان بتعب : ااه يني ، انا لي متولتش فاظه وتركنت في اي مكان هنا بدل ام الشغل الي هد حيلي ده 

ناردين: تصدق تشهبيهك عجبني علي الاقل تعمل مكس حلو مع الشقه 

ريان باخذ الخياره من يدها  : مفروض اضحك وكده يعني 

ناردين : ريان جيب الخياريه بتاعتي والله اعيط 

ريان : عملتي اكل اي 

ناردين بنظر لكتاب وتحدث ببرود  : كشري 

ريان : قولي انك بتهزري هصدقك عادي 

ناردين : ماله ال كشري يخويا ده اصفر كده قالب علي مستردوي تسلم ايدي عليه 

ريان : يعني مش مفروض جي تعبان من الشغل وكده ف القي فرخايه ، مكرونيه ، جلاشيه ، اي نيله علي دماغك 

ناردين : لاء يا حبيبي انت متعرفش الست المصريه ول اي جو الدلع ده بيحصل اول شهرين غير كده نلتزم بتقاليد بقي يعني انهرده يوم اي

ريان باكل قطمه وتحدث : السبت 

ناردين : حلو اوي ، احسب معايا يوم السبت كشري ده خلاص بقي واقع يعني والأحد مكرونه بس العاديه دي الي بتقلي جمبها بانيه 

وال تلات ده اكون تعبانه كده اقلك ديلفري يابو سيد تقوم جايب علطول اه معلش انا صحتي علي قدي والاربعاء فري عيش وجبن وزيتون ولانشون حاجات من الي بيتاخد معاها كوبايه شاي تلكمك طول اليوم والخميس سمك طبعا معروفه والجمعه بقي نبقي نعطف عليك ونعملك فرخايه او مكرونايه او جلاشيه حاضر خليها عليا 

ريان : .....

ناردين : انت ساكت كده لي ابهرتك صح 

ريان : لاء انتي صدمتيني ، شلتيني ، حطمتي امالي حاجه في الرنج ده كده 

ناردين : إذا مخفتش علي صحه جوزي قره عيني هخاف علي صحه مين يعني 

ريان : انا اخترت صح ، انتي زوجه مصريه اصيله يبنتي 

ناردين : الله يخليك ويصلح حالك يا حبيبي يا رب  

ريان بصوت منخفض : انا اقوم من هنا عشان السكر علي عليا 

ناردين : اغسلى خياره وجيبها بدل الي كلتها دي وحيات فدوش 

ريان برفع حاجه : ...

ناردين : خلاص يباشا اتفضل انا اسفه 

_______________


ناردين : يا ريان بقي بطل رخامه 

ريان : حلي عن دماغ امي بقي 

ناردين : يعني انا اخد الثانوي واذاكر 5 سنين امتياز وتعين بسهوله عشان اقعد في البيت 

ريان : لاء عشان تقعدي في بيتي 

ناردين بغمزه : تصدق حلوه 

ريان برد الغمزه : على وضعي 

ناردرين : ريان مبهزرش بجد ، مرمر جبلي شغل معاه وفي مستشفي كبير حد يرفس النعمه بايده 

ريان : اه انا برفسها وكمان مرمر اي يا بنت ....

ناردين بضحك : خلاص والله مروان 

ريان : انا معرفش دخل يكلمك بكل عين بجحه كده ازاي وقال عايزين ممرضه جديده وانتي احسن اختيار لو كان قدامي كنت عملت في زي مسلسل اختيار نفسه وخلي يعتزل المهنه دي طول حياته 

ناردين : الغيره وحلوتها يجدع طب احضنك دلوقتي ول اعمل اي 

ريان ببتسامه : انتي متكلميش خالص عشان مستحملك سنتين وساكت فهمه 

ناردين ببرائه  : حاضر 

ريان :....

ناردين : طيب نلغي عرض مروان وادور انا علي شغل في مستشفي تانيه

ريان بتجاهل ونظر للورق : لما اموت ابقي اشتغلي 

ناردين : يووه رجعنا تاني لنفس الاسطوانه 

ريان برفع عينه لها بديق  : ناردين انا لو طايل انقبك هنقبك 

ناردين بمزاح وتصقيف: يعيني علي القمر يجدعان لاء حمش ..حمش وخاطف قلبي 

ريان بضحك : ههه ربنا يهديكي يا اخره صبري 

ناردين : يا عم بقي وافق عشان خاطري 

ريان : يبنتي هو انا مقصر معاكي في حاجه 

ناردين : لاء والله ما نقدر نقول كده ده انت مروق عليا والشرطه معروفه بيخدو علي قلبهم قد كده 

ريان : الله اكبر الله اكبر هنفلس 

ناردين : انت بتكبر في وشي ! متشكرين يا رجوله 

ريان بوضع الورق من يده وفتح زراعيه : اه صحيح كان في عرض متقدم ليا من شويه كده انا موافق بيه عادي 

ناردين : قصدك علي الحضن وكده ، لاء كنت بثبتك عادي انما انا  بنت مصر انا ضد اللمس 

ريان : ناردين 

ناردين : عيونها 

ريان : اطلعي بره 

___________

ريان : مالك يا ريس شايل طاجن ستك لي 

ناردين : عشان مش عارف اعيش علي شوقي خالص والله 

ريان : ههه وبعدين 

ناردين : و جوزي بقالو اسبوعين مخرجنيش اشتري ملبس حتي 

ريان : بس كده ، قومي نخرج دلوقتي 

ناردين : وحيات ابوك يا هاني 

ريان : انا عمري كدبت عليكي يا شريهان

ناردين بتديق عينيها : تؤ شكه فيك 

ريان : احم هو انا كده كده كنت هقلك نخرج عشان في مشوار كده انما انتي بتسبقي الاحداث ديما ومش وش نعمه 

ناردين : امم وانا اقول اول ما قلت قال كده لي وانا بقالي اكتر من اسبوعين بهرشله في قفاه ومش راضي يحن عليا ويخرجني 

ريان : بتعرشيلي في قفايه !

ناردين : تعبير عن مجاز وهو المُحايله والزن والنكد 

ريان : طب قومي لهرشلك انا علي وشك دلوقتي 

ناردين : نينيني 

بعد فتره ...


لبست حاجه هاديه وتليق لخروجه وعبارة عن قميص simple ابيض لتحت الركبه سيكا وبنطلون تلجي علي طرحه كشميري وكوتشي كشميري وجاكت نفس درجه البنطلون وميكب خفيف  ، لاء جامد يا بت يا نارود ، لو مطبليش هخلعه .


يتبع ...

Rahma Ayman



#كان صديق زوجي 16


وانا خرجه في منتهي الانشكاح لقيت قمر ب بدله احم اول مره اشوف قمر ب بدله 


ريان : اي الي انتي لابسه ده !

ناردين : اي ! وحش !

ريان : لاء يا قلبي مقصدش بس احنا رايحين مناسبه مهمه ف غيري الاسبورت ده والبسي كلاسيك 

ناردين : يسطى فساتين لاء بتكعفل 

ريان بتريقه : وبتقعي وبتكوني شبه القرطاس كده

ناردين : انت بتتريق عليا يا ريان ! انت زوج مش جدع علفكره 

ريان : هنتاخر انجزي 

ناردين : دقيقه بس اخر سؤال ، اوعي تكوني عملي مفاجاه وشموع وبتاع انا معدتي بتقلب من الحاجات دي 

ريان : لاء متقلقيش مش فاضي انا للمحن ده واروح اجيب بيهم فرختين نأكلهم اوفرلي 

ناردين : خلصانه طمنتني 

ريان : انجزي يا ست هنتاخر 

ناردين : حاااضر خلاص


دخلت غيرت وطبعا بدال فستان يبقي احمر علطول ، انا بحب اللون ده اوي يجدعان تخيلو حياه من غير احمر ك بنت من غير اكل مثلا 

احساس بشع حقيقي ...

وطبعا طرحه سُكري عشان تسكرها ها ها اني اسف

 وتقلت ميكب بقي عشان بعد كده يقول من الاول وميعصبنيش وطلعت اتهزقت وتشتمت وتحلف عليا ما انا خارجه ومسحته تاني عادي جدا ، محدش يدايق الضباط لانهم نرفوزه اوي وحسبي االه ونعم الوكيل .


ناردين  : كده كويس 

ريان : اي الجمدان ده يمان  

ناردين بثقه ودعابه : ديما شياكه فياا 

ريان بمزاح  : جي جي جي شياكه ، جي جي جي اناقه جي جي جي شياكه جي 

ناردين : هههه 

" قرب السياره "

ناردين : ريان ونبي انا اسوق 

ريان : بتقولي حاجه مسمعتش ؟ حد بيتكلم ؟

ناردين : بطل رخامه بجد ، بالله عليك عشان خاطري 

ريان : لما تجوزي سوسن ابقي سوقي ، اركبي يختي 

ناردين بصوت منخفض  : ول انك قمر والبدله مثبتني كنت زعلتك دلوقتي 

ريان : بطلي رغي وكلام في نفسك زي المجنونه ويلا سرعي شويه

ناردين : لما اتكلم من بقك ابقي حسابني 

ريان : هطلعلك ؟!

ناردين : خلاص دخله براحه خُفت 


ركبت جمبه وانا مربعه ايدي وحلفه انكد عليه ، كنت عايزه أبهره بسواقتي المعوقه ويشتمني واكسر لي العربيه ويتبره مني بس اكون طلعت الاندبندد الي جويا ، شوف مين هيكلمك تاني بقي ، ثانيه هو بيعمل ايه ؟


ناردين بستغراب : في حاجه يا ريان ؟

ريان : لاء لي 

ناردين : اومال لابس نظاره شمس لي !

ريان : اتقلي كده وهتعرفي 


قفل ازاز العربيه كلو وفتح الدرج وطلعلي نظاره تانيه غير الي لبسها وشغل اغنيه علي اعلي صوت و شتغل هيبره ، اي ده في اي ؟!


ريان : اي ده اي ده اي ده 

هو اي الي اي ده اي ده 

هو في كده كده

ايوه في كده كده 

ناردين بخضه : مالك يبني في اي !

ريان : بصي انا فاصل والمود طالب معايا اغاني ، ولما بكون رايق بعمل كده فعيشي بقي بمزاج وفصلي معايا حافظه ول اقلب ؟ 

ناردين : حافظه امها شخصيا 

ريان : ههه ايوا بقي يلا 


لبست النظاره زيه واشتغلنا رقص وغني وهزار ، ووقتها اكتشفت فيه شخصيه جديده خالص

ديما بيبهرني ويخليني احس انه مختلف 

عمرو ما فشل يضحكني ول يخلي قلبي ينبض 

قالولي انه الزوج الفرفوش رزق بس انا اول مره اجرب فعلا وما اجمل التجربه ...


امام الفندق ...

ريان : بصي قبل ما ندخل محتاجين نتشاور مع بعضينا كده 

ناردين : استر قلبي مش مطمن ليك من وقت ما خرجنا اصلا 

ريان : طبعا يختي ما انتو عندو الحاسه السادسه زي القطط 

ناردين : مبهزرش !

ريان : هو مش عارف اجبهالك ازاي بس فرح ساره انهارده واحنا بالفعل قدام القاعه

ناردين : امم ساره ! يا قلب ساره ، البطل 

ريان بضحك : بظاابط ، شايفه نيتها كانت شريفه ازاي 

ناردين : هي كلمتك تاني ورديت عليها يا ريان ؟!

ريان : والله ابدا هو الي عزمني ، كان معانا في نفس الكتيبه القديمه 

ناردين : امم بحساب 

ريان : بس يا بخته طبعا مفيش كلام 

ناردين : الصراحه يا بخته فعلا البت جامده ، معكش رقم تلفونها 

ريان بضحك : الله يخربيتك !

ناردين : اصل ده جسم متعوب عليه ولازم ناخد منها بعض الخبرات 

ريان : للاسف مش هنلحق الطيار بتاعنا هياخدها ويسافر 

ناردين : اوباا ! هو طيار وضابط تلقي متريش لكعوب رجليه 

ريان : الراجل هيتحرق من كتر النم عليه قومي نعدي اليوم بالله عليكي 

ناردين : مش عايز واحده اقصر شويه ، الشرع محلله اربعه عادي 

ريان :....

ناردين : متقلبش كده بالله ! بخاف وربنا ! طيب انا اسفه والله 

ريان بجز علي اسنانه : انزلي خلينا نخلص واذا فكرتي تهزري في حوار زي كده تاني هنقلبه عذاء 

ناردين : لاء ضابط ضابط مفيش كلام 

ريان : ناردين 

ناردين: خلاص والله سكت اهو 


دخلنا وكان في جنينه واسعه كده بندخل منها الاول بعد كده لقينا القاعه قدامنا ، كل الانظار التفتت علينا ومن اغرب الحاجات الي شوفتها مجموعه كبيره من الشباب قامو ووقفو واقفه عسكريه اوى ما شفه وشاور ليهم يقعدو فقعدو 

عرفت انه له مكانه كبيره اوي في مكان الشغل بس اول مره احس ب هيبته دلوقتي ، ولاه انت قماار لي 

وفي عز ما انا سرحانه وحسه بالفخر بيه يسبني في حالي لاء ازاي ينكد عليا طبعا 


ريان بمزاح : بنتي ماشيه جمبي ، كنتي لبسي كعب اعلي شويه توصلي كتفي حتى 

ناردين : ريان بطل اوفر وعند فيه.. وألا اقلع الصندل خالص وموصلش لعند كتفك فعلا خصوصا اني بلق زي المسمار ومستحملني فسكت

ريان : ههه اكتر واحده بتحب تتنمر علي نفسها بجد 

ناردين : تيجي مني احسن ما تيجي من الناس 

ريان : مهما حصل قلبي  واحلي واحد شوفتها في حياتي 

ناردين : احم طب اي العسل ده بقي 

ريان : ههه 


وفي عز الانسجام الي بينا واحد بارد شور ليه فقعدني علي كرسي قريب من نظره كده واتجه ليهم 

كان روحه حلوه جدا وكأنه شخصا تاني متجه ليهم ، جدي ، واثق من نفسه ، وعينه مفهاش ذره حنان 

عرفت انه بيضحك معايا بس وعينه بتلمع وبتتملي حنان لما يكون برضه معايا بس وهزاره وجنونه و طبيعته وكل حاجه تخصني انا ولوحدي فضحكت ومعرفش وقتها علي جماله ول بختي الي وقعني فيه ...


جيه ناس كتير وسألوني انا مين وقلتلهم مرات ريان فؤاد ولقتهم كلهم مصدومين ومبسوطين ومرات الضابط ريان بجد ! وبدل ما كنت قاعده لوحدي بقيت التربيزه بتاعتي مليانه وحقيقي كان يوم قمر بيهم ...


" تنظر لريان فيشاور لها ب هاتفه فتفهم وتفتح الهاتف ايضا "

محادثه واتس ..

ريان :"متيجي نهرب "

ناردين : " موافقه طبعا بس بعد البوفيه ، انا جيه اكل وامشي اصلا "

ريان " لاء ده شيئ اكيد خصوصا اني بقيت باكل الحاجات دي مره كل اسبوع ها "

ناردين :" واضح انه في تلقيح عليا جامد "

ريان : " يكون البعيد يحس بس "

ناردين :" لاء مبحسش واقفل عشان ال 100 فلاكس الهديه مش يخلصه ، انا فودافون دي قلبي اوي  "

ريان :"يلا يا جلده "

ناردين :" شكرا خالص "


"اثناء البوفيه ، الاكل "

ناردين : بص انا اصلا مش جعانه 

ريان : بعد تشمير الايد بشكل ده انا مش متفائل ولو بجنيه 

ناردين : والله يبني انا ما ليا في الاتيكيت والجو بتاعكو ده خليك انت في الشوكه والسكينه بتاعتك دي وانا خليني في طرتيف صوابعي 

ريان : ناردين متفضحناش ابوس ايدك !

ناردين : والله يا ميمس جعانه خليها عليك

ريان : خليها عليا ! ناردين متهزريش 

ناردين : الا قولي صحيح في جاتو بعد الاكل صح "بطريقه مصطفى خاطر " انا بحب الجاتو اوي 

ريان بضحك : عارف يختي 

ناردين : انت تروح للعريس وتقولو اخر تورتين يلزموني وانت تاخد واحده وانا واحده 

ريان : واحنا كنا من بقيت اهله 

ناردين : يا عم تخيل 

ريان : تخيلت اننا هنطرد من ام القاعه دلوقتي وكوني طفسه في صمت لو سمحتي عشان صدعت 

ناردين : ضد المتعه انت اصلا 

" يصمتون قليلا ثم يضيف ريان مزاحا "

ريتن : عايزه التورته عليها ورد ول من غير 

"يقومون بضحك "


خلصنا اكل وسلمنا علي العرسان القمر وبصتلي وضحكت كده فضحكت معاها ، وهو طيار فورتيكا الصراحه احم ونتلم بقي 

جيه وقت الضلمه ورقصه ال سلو ولاني اخترت نفس الاغنيه وكنا مختارين شبه ديكور القاعه دي فكل الزكريات اتجمعت قدامي 

كان نفسي اوي افرح واعمل كده وميتكسرش بخطري اليوم ده بس زعلي وقتها كان مفرحني وبعترف بده لانى وقتها كنت هعمل كده مع شخص الغلط وكنت هسيب الشخص الصح ..

ولقيت اجمل واحن ايد بتلمسني وقتها بكل الخوف والحب وثبات الي في الدنيا وانا ببص في عيونه وبقول بكل ثقه ، هو احسن من اي فرح.


ريان : يلاا 

ناردين ببتسامه : يلا 


امام الكافيه ...


ناردين : انت وقفت هنا لي ؟

ريان : هدوقك احسن قهوه ممكن تشربيها في حياتك ، انزلي  يلا

ناردين : ننزل يا عم عادى 

ريان : علي الدور التاني وانا هجبها واطلعلك 

ناردين : دور تاني ؟

يتبع...

Rahma Ayman

تكملة الروايه من هنا هنا  


 

تعليقات

التنقل السريع