القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية #واحتضنها_الوحش البارت (15)بقلم #عزيزة_محمد_حجازي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


#واحتضنها_الوحش   (15)


خرج حازم من مكتبه وتوجه نحو مكتب ندي 

حازم : لو سمحتي هي ندي فين 

سهي: هي قالت إنها هتجيب ملف من الأرشيف. 

حازم: تمام .

توجه حازم نحو الأرشيف وعندما فتح الباب وجد ندي تقف بخوف وجسد*ها يرتعش. 

توجه نحوها وقال : مالك يا ندي 

ارتمت بأح*ضانه تبكي فربط على ظهرها: اهدي يا ندي في ايه. 

ابتعد عنها وقال بقلق: هدومك مالها .

أشارت بإرتجاف خلفه وعندما التفت وجد جاسم واقع أرضا .

حازم بصدمة : ايه اللي حصل 

ندي ببكاء: هو كان عايز .....

شرعت في البكاء ولم يحتاج أن تكمل فقد فهم مقصدها جيدا .

ضمها له وقال : اهدي متخافيش.... تعالي معايا. 

ندي بتوتر : طب وجاسم

تنهد بغضب ثم توجه نحو وبدأ بفحصه وهو يقول : عملتي ايه فيه 

ندي بخوف: زقيته فخبط في الرف وقع .

حازم وهو يتوجه نحوها: طب شوية وهيفوق مفيش إصابة.. يلا تعالي 

ندي : أنا هروح علي بيتي 

حازم بغضب: بقولك ايه يا ندي أنا علي آخري فأحسنلك تيجي بالزوق. 

وضعت رأسها أرضا تبكي فتوجه نحوها وقال: طب بتعيطي ليه دلوقتي .

ندي : علشان بتزعق لي 

حازم : طب خلاص حقك عليا .

رفعت وجهها وقالت : هي أمك معاك في البيت. 

حازم بغضب: أقولك على حاجه 

ندي : ايه 

حازم : خليكي هنا .

ندي : استني..

________________


(يا جماعة هكتب مصري)

في اليوم التالي 

جلس نيكولا على الطاولة وهو يقول : صباح الخير 

لونا بهدوء: صباح النور 

نيكولا : نمتي كويس

لونا : اه .... ممكن طلب 

نيكولا بإهتمام: ايه 

لونا : عايزة أرجع الميتم. 

نيكولا بضيق: أعتقد أن احنا اتكلمنا في الموضوع ده امبارح 

لونا : بس يا نيكولا .. انا مش هينفع أقعد هنا ... الناس هتفتكر إن انا عشقي*تك

نيكولا : محدش يقدر يجيب سيرتك بحاجه 

لونا: بس أنا عايزة أرجع 

نيكولا : عايزة تسيبيني يا لونا 

لونا : مش كده ... انت فاهم كويس أنا قصدي ايه البنات هناك اخواتي وحياتي كلها وسطهم

نيكولا: لازم تنسيهم. 

لونا بتوتر: تقصد ايه 

نيكولا : تتجوزيني 

أحمر خداها وقالت : بس ...

قاطعها قائلا: مبسش... أنا بحبك وانتي علي الأقل معجبة بيا ايه اللي يمنع .

لونا بتوتر: والناس 

نيكولا: ميهمنش... بعدين انا هعملك هوية جيدة لبس جديدة شغل جديد حتي دراستك هتكمليها في جامعة كبيرة هخليكي هانم .

لونا : طب والميتم 

نيكولا : هيبقي مسموح لك تروحيه في أي وقت 

لونا بفرحة: بجد 

نيكولا : بس هتروحي علي إنك لونا بوفس سيدة المجتمع الراقي 

تنهدت لونا وقالت : المهم أني أشوفهم.... طب و بيلا 

نيكولا بضيق: بيلا عايشه مع والدتها وده شئ ميخصهاش. 

تنهدت لونا بتوتر يبدو أن القادم أسوأ 

________________


دلفت تمارا المكتب قائلة: ايه اللي بيحصل هنا يا هاني ..... صوتك عالي يا جاد .

جاد بضيق: شوفي البيه بيقول ايه 

هاني: ايه اللي قولته... كل الحكاية أني عاوز أدخل كلية تربية موسيقية .

جاد بصراخ: بقا إبن جاد الفايد يطلع مغني. 

هاني : ده قراري ومش هغيره علشان حضرتك عاوز تفرض سيطرتك عليا .

تمارا: ولد ... عيب كده .

هاني: انتي مش شايفه عمايله. 

جاد بغضب: أقسم بالله لو ما اتكلمت عدل لأربيك من جديد .

هاني بغضب: أنا ...

قاطعته تمارا : خلاص يا هاني ... اطلع أوضتك. 

هاني: بس ...

تمارا: اطلع يا هاني .

دلفت هاني خارج المكتب فوجد هنا تبكي فقال بضيق وهي يبعدها:مش عارف بتعيطي ليه ...... دي حاجه تقرف الواحد .

قالها ورحل وان*هارت هنا في البكاء وصعدت لغرفتها. 

توجهت تمارا نحو جاد وقالت : أنا مش فاهماك. 

جاد : هتغلطيني انت كمان 

تمارا : اه انت غلط فعلا ... بس مرضتش أتكلم قدام الولد .

جاد : يا سلام .

تمارا بهدوء وهو تقترب منه : ده راجل مينفعش تفرض رأيك عليه. 

جاد : أعمل ايه .

تمارا : وافق علي رأيه وبعدين بالتراضي تقدر تقنعه. 

تنهد جاد وقال : أنا تعبت .

وقفت أمامه وقالت : يا جاد طرقتك مش بس بتضايق اللي حواليك دي بتأذيك .

شدها نحوه وقال : بس أنا لسه مقولتش صباح الخير 

ضحكت وقالت : لأ قولتها. 

دف*ن جاد وجهه في عن*قها وقال: اه يا تمارا. 

ابتعدت تمارا عنه وقالت: الأولاد 

جاد : مالهم 

تمارا: مش هتصالحهم. 

جاد : حاضر 

تمارا: طب أقولك روح انت صالح هنا وأنا هروح لهاني 

جاد : تمام .

توجه جاد نحو غرفة هنا وطرق الباب .

هنا وهي تمسح دموعها: أدخل. 

دلف جاد وأغلق الباب وهو يقول : كنتي بتعيطي ليه 

هنا بتوتر: أنا مكنتش بعيط 

تنهد جاد وجلس علي الفراش بحانبها وقال : مش أنا بابا حبيبك 

امأت برأسها فقال: يبقي قولي بتعيطي ليه 

هنا بدموع: علشان مش عايزاك تتخانق انت وهاني. 

جاد : بس احنا مش بنزعق... ده انا وهو بنتناقش بصوت عالي. 

هنا : بابا أنا مش صغيرة وعارفه إنك مش بتحب هاني 

جاد بصدمة: مش بحبه... مين اللي قال لك كده .

هنا : هو اللي بيقول 

تنهد جاد واقترب منها وقال : صدقيني يا هنا معنديش أغلي منكم 

هنا : طب انتوا بتتخانقوا ليه 

جاد : عادي يا هنا ... اي اب وابنه ممكن يشدوا قصاد بعض .

هنا : طب انت مش عايزه يدخل تربية موسيقية ليه 

جاد: علشان مش هيفيده بحاجه 

هنا  : ممكن طلب 

جاد : انتي بتستغلي الموقف 

ضحكت هنا وقالت: عايزة اطلع رحلة 

جاد : في المدرسة 

هنا : لأ احنا العيلة 

جاد : بس انا مشغول علشان مراد مسافر. 

هنا : طب بعد ما يرجع 

ابتسم جاد وقال : أوعدك في أول فرصة هنطلع رحلة 

احتنضته بفرحة: أنا بحبك اوي يا بابا 

جاد وهو يطبع قبلة على رأسها: وأنا كمان يا جميل .

بينما كانت تمارا تقف أمام هاني وهي تصرخ به : يا ابني اسمع 

هاني: هي تربية موسيقية ومش هغير رأيي 

تمارا : أنا عارفة انك بتعانده بس ده مستقبلك مش هينفع. 

هاني: يعني أعمل ايه 

تمارا : أنا عارفة جاد هيكلمك براحة بس يا ريت متشدش معاه وحاول تبين انك بدات تلين وتبعد عن الفكرة دي

هاني: حاضر يا تمارا .

تمارا بغيظ: تمارا في عينيك. 

هاني بضحك: خلاص كبرت بقي. 

____________


جلست ندي علي الطاولة : طب أنا لازم اروح .

ضرب حازم الطاولة وقال: ماما يا ريت تفهيميها. 

حنان : يا حبيبتي ده بيتك ولو علي حازم اطرده 

حازم بصدمة: ايه .

ضحكت ريم وقالت : اتفضل .

ندي : طب هو حصل فيه ايه 

حازم : ولا حاجه خد علقة حلوة وكل حي راح لحاله 

تنهدت ندي وقالت حنان : انسي يا قلبي خلاص خلصت 

ندي : صح خلصت .

ريم بخبث: بس يا حازم غريبة انك مقولتش أن ندي معاك في الشركة 

حازم بتوتر: افتكرت انك عارفة علشان بتكلميها 

ريم : أصل احنا لما قولنا لك بقالك فترة متغيرة قولت ده العادي بتاعي .

ابتسمت ندي وقالت حنان : طالع سهن لأبوه 

حازم : همشي أنا بقي علشان التخفيل

قالها حازم واخذ حقيبته ولكن أوقفته ندي : حازم 

حازم : خير يا ندي 

ندي : كنت عاوزة أقولك شكرا. 

حازم: لا شكر علي واجب .. وبعدين لو عايزة تشكريني بجد فكري في موضوعنا. 

ندي : حاضر يا حازم .

فجأة وجدته يقترب وي*قبل جب*ينها ثم ابتعد قائلا : أيا كان قرارك فأنا هفضل جنبك 

______________


بعد مرور شهر كامل 


جلست لونا بجانب نيكولا وقالت : هترجع امتي للشغل

نيكولا : ايه زهقتي 

لونا بتوتر: لأ بس يعني مش عايزة اكون عطلة 

نيكولا : انتي مش عطلة انتي قلبي 

لونا : طب ممكن سؤال 

نيكولا : اسألي 

لونا : ليه ممنوع أدخل الجناح الارضي 

نيكولا بضيق: لونا .... قولت ممنوع يبقي ممنوع سامعه 

امأت له وقالت : تمام 

دق هاتفه فأجاب : الو ايه يا سامر 

سامر : انت فين 

نيكولا : لسه في لندن 

سامر : طب ونور .

نيكولا: في باريس 

سامر : عاوزني أخلص ولا انت هتتصرف 

نيكولا : في الحقيقة أنا غيرت حاجه في الخطة 

سامر : مش فاهم 

نيكولا : مش مهم .

سامر : لو أذيت نور وجاد عرف أنها أخته انت اللي هتتأذي فلازم وقال خالد هو الوحيد اللي شاف الحادثة 

نيكولا : هو مختفي بقاله فترة علشان كده بفكر اخلص علي جاد نفسه 

سامر: ودي هتعملها ازاي .

نيكولا : مش مهم المهم أن السر اللي مات مع أمه ميطلعش والا عيلة راسيل وأمجادها هتبقي في الأرض. 

سامر: اعمله اللي شايفه صح .

__________________


دلف جاد ذلك المخزن وهو يقول : وحشتني يا قلبي 

رفع خالد وجهه المل*طخ بالد*ماء وقال : مش اكتر مني 

هبط جاد وقال: برضو مش ناوي تحكي يا خالد 

خالد: مش قبل ما يحصل المراد 

جاد: ايه هتتخطب 

خالد بسخرية : لأ هتودع. 

جاد : هنوف مين اللي هيودع الأول  ... ظبطوه 

قالها جاد لأحد رجاله ثم خرج من المخزن متوجه نحو القصر .

دلف جاد القصر وجد تمارا تأكل فقال: الأكل ده اللي أنا طلبته 

امأت له برأسها فقال بضيق: أنا طلبته علشان جعان فتكليه انتي .

تمارا بغيظ: مستخسر فيا شوية أكل .

القت ما بيدها وقالت : سيبته ليك .

قالتها وصعدت للغرفة فقال بسخرية : دي خلصت عليه .

دلف المكتب واتصل  بمراد 

جاد : الو 

مراد بنعاس: ايه يا جاد 

جاد: انت رجعت لندن

مراد : الطياره بكره 

جاد : هو ده الأسبوع يا مراد .

مراد : أنا قولت أسبوعين 

جاد : بقوا شهر 

مراد : يا عم بقي ما أنا راجع 

جاد : متعرفش حاجه عن نيكولا 

مراد : لأ لمار بتقول إنه بقاله فترة مش بيجي الشركة 

جاد : خلاص اقفل 

أغلق مراد وقال جاد في سره : مش مطمن لك يا نيكولا .

دلف جاد خارج المكتب فوجد تمارا تستند علي سور الدرج والدم*اء تهب*ط منها .

ركض نحوها وحمل*ها وهو يقول : تمارا .

تمارا ببكاء: بطني بتتقطع 

توجه جاد نحو المستشفى ودلفت تمارا غرفة الطوارئ 

خرج الطبيب فقال جاد : خير يا دكتور 

الطبيب : دي حالة تسم*م متعم*دة وللأسف فقد*نا الطفل 

جاد بصدمة: طفل 

الطبيب : ....

عارفة ان البارت قصير بس ده اللي قدرت اكتبه النهاردة 💔.... اوعدكم بتعويض في اللي جاي 

ويا ريت الريتش يعلا... التفاعل بقي وحش 


#يتبع

#واحتضنها_الوحش 


تكملة الروايه الاخير من هنا  


 

تعليقات

التنقل السريع