القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية زوجة ابن الأصول البارت👑21_22_23_24_25 بقلم ملك ابراهيم في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

البارت👑21_22_23_24_25

ابن الأصول 


الساعه 3 بعد منتصف الليل ..


وصل زين القاهره واتجه بأقصى سرعه للمستشفى ..استقبله زياد وسأله زين بلهفه عن عليا ..بصله زياد وهو مش عارف يقوله ايه وشاور علي غرفة عليا ودخل زين بسرعه واتصدم لما شافها شبه الجثة الهامده ..قرب منها وهو بينطق اسمها بلهفه ومنتظر ترد عليه ..لكن عنيها مكانتش بتتحرك وكانت ثابته وكأنها متجمده ..حط ايده علي جروح وشها وهو بيعتذر لها ان هو السبب وانه المفروض مكانش يسيبها ويسافر ..انتفض جسمها مع لمسة ايده ونزلت دموعها وهي مش قادرة تعبر عن الا جواها..مش قادره تقوله علي اللي حصل فيها.. مش قادرة تقوله ان كريم دمر حياتها وسرق فرحتها ..مش قادرة تقوله انها متستهلوش ومتستهلش انها تعيش.. بصلها بزهول مع انتفاض جسمها ودموعها اللي بتنزل من عنيها بدون اي حركه... قرب ايده يمسح دموعها وجسمها انتفض مرة تانيه مع لمسة ايده ..استغرب من اللي بيحصلها اول مايلمسها وقعد علي طرف السرير وهو بيبص لعنيها وبيكلمها بحزن وبيطلب منها تحرك رموشها بطريقتها الا بتخطف قلبه.. تأمل عنيها بحزن وهو شايفها ثابته ومفيش فيها اي روح ..مش مصدق ان دي عيون حبيبته الشقيه ..العيون اللي كان بيشوف فيها كل مشاعرها ..ليه دلوقتي مفيش فيها روح ياترى ايه الا حصلها ..فضل يسأل نفسه ويسألها وهو هيتجنن نفسه يعرف ازاي وصلت للحالة دي وليه.. 


دخل الدكتور الا بيتابع حالة عليا الغرفه وقابل زين وسأله: حضرتك مين ..الزيارة ممنوعه


زين بحزن وهو بيبص لعليا: أنا ابقى جوزها


بصله الدكتور بدهشه: حضرتك جوزها..!!


هز زين راسه بحزن وهو بيبص لعليا: لو سمحت يا دكتور انا عايز اعرف حالة مراتي ايه بالظبط وازاي اقدر اساعدها عشان ترجع للحياه تاني


بص الدكتور ل عليا بحزن: الحالة الا مدام حضرتك فيها دلوقتي دي حالة نفسيه .. ممكن تكون مؤقته وممكن تفضل معاها عمرها كله


تأمل زين عليا بصدمه وكمل الدكتور كلامه بتوضيح


الدكتور: والأكيد ان في صدمه اتعرضت ليها والواضح ان عندها رغبة شديده انها تهرب من الواقع وعشان كدا دخلت في الحالة الا هي فيها.. يعني دي حالة هروب من الواقع ..بتشبه الغيبوبه


زين بحزن وهو بيفكر: هتكون ايه الصدمة الا وصلتها للحالة دي..


الدكتور بهدوء: هو في احتمال طبعا ان تكون الصدمه دي حصلتلها وقت اصتدامها بالعربيه بس الأكيد ان في سبب قوي جدا هو الا دخلها في حالة الهروب من الواقع


اتكلم زين بأمل: طب في طريقة لعلاجها ..يعني ممكن اسفرها بره


الدكتور برفض: هي مش محتاجه السفر..هي محتاجه دكتور نفسي كويس يتابع معاها باستمرار وكمان محتاجه تطمن عشان رغبتها في الرجوع للحياه ترجعلها تاني


زين بحزن وهو بيبص ل عليا: انا مستعد اعمل اي حاجه في الدنيا بس عليا ترجع زي الاول..


ابتسم الدكتور بهدوء: في حاجه مهمه كنت حابب اتكلم مع حضرتك فيها 


زين بانتباه: اتفضل 


بص الدكتور علي عليا بحزن وبص ل زين..................

رواية زوجة ابن الأصول بقلم ملك إبراهيم


بعد وقت خرج زين مع الدكتور من غرفة عليا بعد انتهاء الحديث بينهم ..


قرب زياد من زين بتعب وسأله عن عليا ..هز زين راسه بحزن وقاله ان حالتها صعبه وانهم محتاجين دكتور نفسي في اسرع وقت والافضل تكون دكتورة عشان تكون مع عليا طول الوقت..


طمنه زياد انه هيبحث عن احسن دكتورة في التخصص دا وهتكون موجوده معاهم في اسرع وقت..


بص زين حواليه وسأل عن جده وجدته.. طمنه زياد انهم بخير وان والده اخدهم ورجعوا البيت لانهم تعبوا جدا طول اليوم.. بص زين ل زياد واتكلم بهدوء: وانت كمان لازم تروح يا زياد عشان ترتاح


زياد برفض: لا طبعا انا مستحيل اسيبك لوحدك ..انا هفضل جنبك


زين بحزن وهو بيفتكر شكل عليا الا قطع قلبه: متقلقش يا زياد احنا كلنا هنرجع البيت ..انا اتكلمت مع الدكتور وطلبت ان عليا تكمل علاجها في البيت والدكتور وافق


زياد بأصرار: يبقى انا هفضل معاك لحد ما نرجع البيت كلنا وعليا معانا


زين بحزن: عليا هترجع معانا بجسمها بس من غير روح


كمل كلامه بحزن اكبر: انا مش قادر اشوفها في الحالة دي 


وانفعال اكتر وبدء يلكم الحائط اللي قدامه بقوة وهو بيردد بغضب من نفسه: انا السبب.. انا السبب.. مكنش لازم اسيبها واسافر ابدا ..مكنش لازم ازعلها ابدا


وقف زياد قدامه بسرعه وهو بيمسك ايده: زين مينفعش كدا ..انت لازم تكون اقوى من كدا عشان تقدر تساعدها


اتكلم زين بحزن: نفسي اعرف ايه اللي حصلها..ايه اللي وصلها للحاله دي.. نفسي اشيل من قلبها اي خوف او حزن 


بصله زياد بحزن وهو مش عارف يقوله ايه وكان عارف ان صعب عليه جدا يشوف حبيبته بالحالة دي وكان بيدعي من قلبه ان ربنا يشفى عليا وترجع السعاده لحياة اخوه تاني برجوع حبيبته للحياه

__________________

في الصباح


اتصل كريم علي جانيت عشان يسألها عن الفلوس.. ردت عليه جانيت بغضب


جانيت بانفعال: فلوس ايه الا انت عايزها وزين جنب مراته دلوقتي


كريم بسخريه: جنبها ازاي يعني.. هي عليا لسه مطلبتش منه الطلاق


جانيت بسخريه: عليا مبقتش بتطلب اي حاجه خالص ولا بتتكلم ولا حسه بأي حاجه حواليها


وكملت كلامها بغضب وانفعال اكتر: عامله زي القطط بسبع ارواح


كريم بقلق علي عليا: فيها ايه عليا انتي قلقتيني


جانيت بقسوة: قلقتك..نفسي اعرف هي عملالكم ايه


رد كريم بأنفعال: ردي عليا بسرعه ..عليا مالها 


جانيت ببرود: عملت حادثه وتقريبا في غيبوبه.. يعني خطتنا هتقف لحد ما الهانم تفوق


وقف كريم بصدمه وسألها بلهفه: وهي فين دلوقتي


جانيت بسخريه: ليه بتفكر تزورها..


كريم بأصرار: طبعا


جانيت بأنفعال: انت اتجننت انت عايز زين يدفنك مكانك.. اوعى تقرب من عليا خالص لحد ماتفوق ..انت سامعني


قفل كريم التليفون في وشها وهو هيموت من الرعب علي حبيبته ..بصت جانيت للتليفون وهي غضبانه جدا من كريم

__________


قعد والد مريم مع زين في قسم الشرطه وهو بيشرحله ان بنته مظلومه واتأكد زين من كلامه بعد ما اطلع علي اقوال الشهود واتأكد ان عليا هي الا رمت نفسها قدام العربيه وزادت صدمه اكتر لما عرف ان عليا عملت في نفسها كدا بقصد الانتحار وبدء يسأل نفسه ..ليه عليا عايزه تنتحر ليه عايزه تهرب من الواقع ..ايه اللي حصل عشان تكره الدنيا بالشكل دا..


خرجه الظابط من تفكير وهو بيسأله: حضرتك موافق تتنازل عن المحضر


وافق زين انه يتنازل بعد متأكد ان البنت ملهاش ذنب.. وخرجت مريم من القسم وشكره والدها جدا وشكرته مريم برقه: شكرا لحضرتك يا بشمهندس وبعتذر مرة تانيه علي اللي حصل لمدام عليا وياريت لو تسمحلي اني ازورها


ابتسم زين بهدوء: اه طبعا تقدري تزوريها في اي وقت 


شكرته مريم ومشت مع والدها ورجع زين المستشفى وطلب سيارة اسعاف مجهزه عشان ينقل عليا البيت وفي اقل من ساعتين كانت عليا علي الفراش في غرفة زين ..وقف الجد وزياد ووالدهم وجانيت وقعدت جنب عليا جدته وهي بتبكي بحزن وبدأت تصفف ل عليا شعرها زي ماكانت بتحب.. وقف زين وهو بيتأمل عليا بحزن وافتكر لما شافها عند جدته وهي عامله شعرها ضفرتين ..وابتسم غصب عنه وهو بيفتكر شقاوتها ومشاكستها ليه .. بدأ الكل يخرج من الغرفه وفضل زين مع حبيبته وقرب منها وقعد قدامها وهو بيكلمها بعشق: تعرفي ان انتي وحشتيني اوي 


ومسك ايديها بهدوء وكمل كلامه بحزن: تعرفي اني كنت بعد كل لحظه عشان ارجع واشوف عنيكي


وتأمل عنيها بحزن: بس مكنتش متخيل ان هشوف عنيكي كدا ..مفيهاش اي حياه


حط ايده علي الجروح الا في وشها بحنيه وكمل كلامه: انا عارف ان الا انتي فيه دا بسببي.. مكانش لازم اسيبك زعلانه واسافر ..كان لازم اكون جنبك 


وقبل ايديها مرة تانيه: انا مقدرتش احافظك عليكي يا عليا.. انا 

سبتك وسافرت بدل ماكون جنبك واطمنك..


دموعه كانت محبوسه جوه عنيه وهو شايفها قدامه بالشكل دا ..فين شقاوتها ..فين مرحها..فين دلعها عليها..فين مشاكستها ليه ..فين حركات عنيها ورموشها اللي كانت بتخطف قلبه ..كان بيتأملها بعشق ومستعد يعمل اي حاجه في الدنيا بس ترجع للحياه تاني


خرجه من تفكير صوت دق خفيف علي الباب بعد عن عليا وفتح ..لقى زياد ومعاه الدكتورة


زياد بهدوء: دكتورة "سلا" الا هتتابع حالة عليا


رحب بيها زين وسمحلها بالدخول.. دخلت وهي بتبص علي عليا وقربت منها وحطت ايديها علي شعرها بلطف: زوجة حضرتك


زين وهو بيبص ل عليا بعشق: مش بس زوجتي ..دي حبيبتي وروحي واجمل واغلى حاجه في حياتي


ابتسمت الدكتورة بهدوء: ربنا يخليكم لبعض.. متقلقش حضرتك انا تواصلت مع ادارة المستشفى وعرفت حالتها و ان شاءالله هتكون بخير


زين من قلبه: يااارب


اتكلمت الدكتورة بعملية: ينفع حضرتك تكلمني عنها شويه عايزه اعرف ايه اكتر حاجه بتفرحها وايه اكتر حاجه بتزعلها وايه اللي ممكن يكون سبب انها تدخل في حالة الهروب دي


رد زين بهدوء وهو بيتأمل عليا بعشق: عليا انسانه رقيقه وجميله جدا ..ابسط حاجه في الدنيا بتفرحها واقل حاجه بتزعلها 


وقرب من عليا اكتر وهو بيتأمل عنيها واتكلم بحزن: عنيها كانت بتعكس كل حاجه جواها.. فرحها ، حزنها ، شقاوتها 


وابتسم بعشق وكمل كلامه : عليا أجمل وأرق بنت في الدنيا وقلبها انضف واطيب قلب في الكون 


ابتسمت الدكتورة وهي بتبصله بأعجاب وقلبها دق من رقة كلامه وهو بيوصف حبيبته وتأملته بهدوء وسالته: لدرجادي بتحبها


زين وهو عنيه علي عليا: عليا دي روحي وحته من قلبي وكلمة حب اقل بكتير من اللي في قلبي ليها


ابتسمت الدكتورة بهدوء: هو ينفع حضرتك تسبني مع الحاله لوحدنا شويه 


قبل زين مقدمة راس عليا واتكلم بهدوء: اه طبعا ..بس ياريت بلاش كلمة حالة.. أسمها " عليا "


ابتسمت الدكتورة بهدوء: حاضر


خرج زين وترك الدكتورة مع عليا.. قربت منها واتكلمت وهي بتعرفها علي نفسها: انا اسمي " سلا " الدكتورة النفسيه الا هتابع معاكي ..انا عرفت ان اسمك " عليا " علي فكره اسمك حلو اوي 


وسرحت الدكتورة لحظه واتكلمت بشرود: وجوزك كمان حلو اوي


خدت بالها من كلامها وكملت بتوتر: ااقصدي شكله بيبحبك اوي 


وبصت قدامها بهدوء: تعرفي طول عمري بتمنى اقابل شخص يحبني كدا 


وبصت ل عليا مرة تانيه وكملت كلامها: وبصراحه مستغربه ان انتي بتهربي من حب صادق زي دا


واتنهدت بحزن وقربت من عليا وبدأت تحاول معاها في تحريك اجزاء معينه من جسمها عشان تساعد الجسم في اصدار بعض الاشارات للمخ وكتبت علي بعض الادويه الا هتحتاجها ..وخرجت من الغرفة

رواية زوجة ابن الأصول بقلم ملك إبراهيم

بعد خروج الدكتورة من غرفة عليا

تسللت جانيت بهدوء ودخلت وقفلت الباب عليها وهي بتبص ل عليا بحقد واتكلمت ب شر: هو انتي يعني مكنتيش عارفه تموتي ..رايحه تدخلي في غيبوبه عشان تكسبي تعاطف الكل معاكي


انهت جانيت كلامها وبصت حواليها بتوتر وكملت كلامها بقسوة وهي بتقرب اكتر من عليا: بس متقلقيش.. انا هخلصك من حياتك دي خالص..


قربت منها وهي بتمسك وساده صغيره عشان تكتم نفسها بيها ..لكنها قبل متقرب منها الباب اتفتح فجأه ودخلت جدة زين.. وقفت جانيت بتوتر واتكلمت بارتباك: اانا انا كنت بحاول افوقها


جدة زين وهي بتقرب من عليا بخوف عشان تطمن عليها: يعني ايه تفوقيها ..هو حد قالك انها نايمه ولا اغمى عليها


اتوتر جانيت اكتر: انا هروح اشوف كمال ..عن اذنك


وخرجت جانيت بسرعه وهي هتموت من الغيظ انها مش قادرة تتخلص من عليا ودايما في اللي بيحرسها

____________


بعد مرور شهرين


وعليا علي نفس الحالة مفيش اي تقدم.. وحالتها كانت بتسوء اكتر وبدأ الكل يفقد الأمل انها ترجع للحياه تاني وكان حزن زين بيزيد عليها كل يوم اكتر من الا قبله وهو بيتأمل عنيها ونفسه يشوف شقاوتها ..وحركاتها وهي بتتكلم ودلعها الا كان بيجننه واكتر شئ كان بيعذبه لما ينام ويصحى وهي جنبه ومتتحركش من مكانها💔 واكتر حاجه كانت بتصبره لما يقعد يحكي عنها وعن حبه ليها مع " سلا" الدكتورة الا بتتابع حالة عليا واصبحت متابعه ل زين اكتر لانه كان محتاج في الفترة دي اللي يقف جنبه ويدعمه ويشعر بيه من غير ما يتكلم ونجحت "سلا" في دا وفي خلال الشهرين الا اقامت فيهم معاهم في نفس البيت لمتابعة حالة عليا ..قدرت تقرب من زين اكتر وتفهم شخصيته بحكم وظيفتها..وبدأت تستغل دا في التقرب منه..


وقف زين بداخل غرفته يتأمل عليا بحزن 


دخل والده الغرفه وهو بيتكلم بجمود: الدكتورة بتقول ان مفيش أمل ان عليا ترجع زي الاول.. انا بقول ننقلها مستشفى احسن لها


بصله زين بحزن ورجع بعنيه يتأمل عليا وهي شبه جثه هامده قدامه.. كمل والده كلامه بحزن: انت بقالك اكتر من شهرين موقف حياتك يا زين ورافض ترجع شغلك او تخرج من البيت وطول الوقت هنا معاها


بص زين ل والده بدهشه واتكلم بغضب: وايه الغريب في اللي انا بعمله دا يا بابا.. هي عليا دي مش مراتي ومسؤله مني ..ولا المفروض اني ارميها اول متتعب واشوف حياتي زي ما بتقول


والده بهدوء: انا مقولتش ترمي مراتك يا زين ..احنا هننقلها احسن مستشفى ودايما هنزورها ونطمن عليها


اتكلم زين بغضب وانفعال شديد جدا: انا مش هتخلى عن مراتي حتى لو فضلت في الحالة دي العمر كله..وهتفضل معايا وجنبي حتى لو اضطريت اني اسيب البيت دا وهاخد بيت تاني ليا انا وهي بس


رد والده بحزن : يا زين الكلام اللي انت بتقوله دا مش صح ابدا ..انا كنت بقول نفس الكلام دا لما والدتك ماتت ..بس الحياه مبتقفش على حد واديك شايف انا دلوقتي اتجوزت وكملت حياتي


رد زين بأنفعال: بس عليا مماتتش ..عليا لسه عايشه وانا مستحيل اكمل حياتي من غيرها


بصله والده بغضب وخرج من الغرفه


قرب زين من عليا وهو بيقبل ايدها وبيطمنها: حبيبتي انا مستحيل اسيبك صدقيني.. انتي روحي يا عليا ومستحيل اعيش من غيرك


نزلت دموعها بصمت وبدون متحرك عنيها .. جفف دموعها وهو حزين جدا عليها


دخلت "سلا" وهي بتبص ل زين وشعرت بالغيره عليه من قربه من عليا..


بِعد زين عن عليا وكان غضبان جدا من كلام والده وكلم "سلا" بجمود: هو ليه مفيش تحسن في حالة عليا 


سلا بتوتر: لان من الواضح انها معندهاش الارادة عشان ترجع للحياة تاني.. شكلها مش حبه ترجع للحياه اللي كانت عيشاها


بصلها زين بغموض وسألها: يعني ايه مش عايزه ترجع للحياه اللي كانت عيشاها..قصدك انها بتهرب مني انا


حاولت تشككه في حب عليا بذكاء وردت بهدوء: ممكن


بصلها زين بصدمه وبص لعليا بحزن واتكلم بجمود: انا طلبت دكتور من ألمانيا متخصص في حالات مشابه لحالة عليا وهيوصل في خلال يومين وان شاءالله يقدر يساعد في علاجها


وبص ل عليا واتكلم بحزن: انا حاسس انها عايزه ترجع للحياه بس في حاجه منعاها


بصتله "سلا" بهدوء وهزت راسها بتوتر


استأذن منها وخرج وتركها مع عليا..


وقفت تبصله بعد ماخرج واتكلمت بحزن: ياريتك تحس بيا زي ما بتحس بيها


اتفاجأت بصوت بيسألها

= بتحبيه بجد


التفتت " سلا "بصدمة لما سمعت الصوت............😳

______________________

عايزه تفاعل حلو بقى ورأيكم في الكومنتات❤لو لقيت تفاعل حلو هنزل كل يوم بارتين


البارت الثاني والعشرون👑👑


وقفت تبصله بعد ماخرج واتكلمت بحزن: ياريتك تحس بيا زي ما بتحس بيها


اتفاجأت بصوت بيسألها

= بتحبيه بجد


التفتت " سلا "بصدمة لما سمعت الصوت...........وبصت علي عليا لقتها علي نفس وضعها..قربت منها بترقب واتكلمت وهي بتبصلها بتركيز: انتي اتكلمتي دلوقتي ؟..


حركت عليا عنيها وبصتلها: اه وسألتك سؤال ومنتظره الاجابه


اتوترت "سلا" جدا ورجعت خطوتين للخلف: انتي فوقتي من امتى


عليا بهدوء: مش مهم امتى ولا ازاي..المهم ان واضح جدا ان انتي بتحبي زين


سلا بارتباك: لا طبعا ..الكلام دا مش صحيح.. انتي فهمه غلط


عليا بتأكيد: انا عارفه ومتاكده ان انتي بتحبيه ..ومستعده اساعدك عشان توصلي لقلبه


سلا بدهشه: نعم ..يعني ايه ..يعني ايه تساعديني اوصل لقلب جوزك


غمضت عليا عنيها بحزن: لان انا مش هفضل مراته.. انا لازم اطلق من زين ودا مش هيحصل غير لو هو حب واحده تانيه غيري


اتكلمت سلا بتوتر: طب هو انا ينفع اسالك ليه عايزه تطلقي منه رغم الحب الكبير الا هو بيحبهولك


نزلت دموع عليا بحزن وهي بتفتكر الا عمله فيها كريم وردت بكسرة: لاني مستهلش الحب دا.. زين يستحق واحده احسن مني وانا لازم اخرج من حياته


سلا بعدم فهم: بصراحه انا مش فاهمه حاجه


عليا وهي بتجفف دموعها: احنا هيبقى في بينا اتفاق.. انا هساعدك توصلي لقلب زين وانتي تساعديه انه ينساني بسرعه


بصتلها سلا بحيرة وتفكير ..هزت عليا راسها بتشجيع وهي بتبصلها بأمل انها توافق ..ابتسمت سلا بهدوء وردت بتأكيد: اتفقنا


بعدت عليا وشها في الاتجاه التاني ونزلت دموعها بوجع وهي مش متخيله انها هتدخل بإيديها واحده تانيه لقلب زين..قربت منها سلا بعد مالاحظت بكائها واتكلمت بتوتر: انتي ليه بتعملي في نفسك كدا


عليا ببكاء: لو سمحتي متعرفيش حد ان انا فوقت وبعد اذنك سبيني لوحدي


بعدت عنها سلا بتوتر واتكلمت قبل ما تخرج: علي فكره في دكتور هيوصل بعد يومين عشان يتابع حالتك ..والاكيد انه هيكتشف ان انتي فوقتي.. يعني لازم زين يعرف ان انتي فوقتي قبل وصول الدكتور


هزت عليا راسها بتفهم وخرجت سلا وسابتها لوحدها ..زاد بكاء عليا اكتر وافتكرت هي ازاي فاقت من الحاله اللي كانت فيها ...من يومين


.........فلاش باك ..........


فتحت عنيها وحست انها كانت نايمه بقالها كتير جدا .. وبصت حواليها ولقت نفسها في غرفتها هي وزين في بيت جده ..حاولت تفتكر ايه اللي حصل وبدأت تفتكر واحده واحده.. صوت العربيه وصراخها العالى وقت الاصتدام .. الضوء اللي اختفى فجأه والموت اللي كان قريب منها.. اللحظه اللي فتحت عنيها فيها ولقت نفسها بجانب كريم وهو عاري وصراخها وبكائها ومحاولتها لقتله والفيديو اللي هددها بيه وحياتها الا دمرها وزين الا مبقتش تنفعه ولازم تخرج من حياته.. دموعها الا كانت بتسيل من قلبها قبل عنيها..جسمها اللي بقت بتكر*""هه ..


في الوقت دا دخلت "سلا" الغرفه وعليا كانت مستغربه مين دي وانتظرت عشان تعرف هي مين وبتعمل ايه هنا..


كانت سلا بتتحرك في الغرفه براحتها ومتطمنه ان عليا في عالم تاني .. دخل زين الغرفه بعدها ..هربت عليا بعنيها بسرعه بعيد عنه وحولت تمثل انها لسه مفقتش لانها مكنتش جاهزه للموجهته وسمعت كلامه مع سلا وفهمت انها الدكتورة اللي بتعالجها وسمعت كلامها مع زين واللي واضح جدا انه بيحمل الكثير من الاعجاب.. وحاولت عليا كتير تعرفه انها فاقت لكن مكانش عندها الشجاعه تواجهه 


....... عوده للواقع ........


جففت دموعها وهي بتفكر ان دلوقتي آن الاوان للمواجهه بعد ماسمعت كلام والده معاه وانها كدا فعلا موقفه حياته ولازم تخرج من حياته وتنتقم من اللي دمر حياتها..


دخلت جدة زين تطمن عليها زي كل يوم ..غمضت عليا عنيها وهي بتستعد لأول مواجهه ومع اول لمسه من ايد جدة زين لشعرها فتحت عليا عنيها وبصتلها ..اتفاجأت جدت زين وبصتلها بسعاده: عليا حبيبتي انتي فوقتي


نزلت دموع عليا وهزت رسها ب اااه واتكلمت بصوت هادي: ممكن تخديني في حضنك يا ماما ..انا محتاجه حضنك اووي


ضمتها جدة زين بسعاده ودموع الفرحه كانت مغرقه وشها وهي بتشكر ربنا على رجوع عليا للحياه..


دخل زين الغرفه وهو حزين وفجأة اتحول حزنه ل سعاده كبيره ..لما شاف عليا في حضن جدته وقرب منهم ب لهفه وهو مش مصدق ونطق اسمها بزهووول


بعدت جدته عن عليا لما سمعت صوته عشان هو يقرب منها وخفضت عليا عنيها في الارض عشان متقابلش عنيه ..اتكلمت جدته بسعاده وهي بتبصله: عليا فاقت يا زين ..الحمدلله الف حمد وشكر ليك يارب


قرب زين من عليا ورفع وجهها بإيده ونطق اسمها بعشق ..بصتله بصمت وهي بتحاول تبعد عنيها عنه لكنه فجأها بتقبيله لشفايفها بلهفه وكأنه بيأكد لقلبه انها رجعتله اخيرا..


اتفاجأت عليا لكنها مقدرتش تتحرك او تبعد عنه وضحكت جدته وخرجت من الغرفه بسعاده عشان يكونوا براحتهم..


بعد وقت بعد عنها وهو بيسند مقدمة راسه فوق مقدمة راسها واتكلم من كل قلبه: وحشتيييييني اوي


وبعد عنها وهو بيتأمل عنيها وكمل كلامه: كل حاجه فيكي وحشتني ..عنيكي ، صوتك ، شقاوتك ، عنادك ، كل حاجه فيكي..


وقرب منها قبلها مرة تانيه وبعد عنها واتكلم بسعاده: اتكلمي يا عليا ..قولي اي حاجه صوتك وحشني


تأملت عنيه بشوق كبير جدا وبدأت دموعها تنزل بغزارة لأنها عارفه ان دي أخر مرة هتشوف فيها عنيه بالقرب دا..واتكلمت بصوت ضعيف: طلقني يا زين


فتح عينه بصدمه واتحولت سعادته ل حزن كبير وبعد عنها بزهول: اانتي قولتي ايه ؟!..


عليا وهي بتحاول تسيطر علي دموعها: طلقني


وقف وهو بيبص حواليه ومش فاهم اي حاجه وقرب منها واتكلم بانفعال: عليا انتي عارفه انتي بتقولي ايه ؟ ..عليا انتي اكيد لسه تعبانه صح ؟


فجأته عليا واتكلمت بجمود: انا كويسه يا زين وبطلب منك الطلاق وانا بكامل عقلي


زين بغضب وبصوت مرتفع: لاا ياعليااا .. لااء ..الطلب اللي انتي بتطلبيه دا مش طلب واحده عقله ابدا ..مش طلب واحده جوزها كان هيموت عشانها وكان بيدعي ربنا ليل ونهار انها ترجع للحياه تاني واول ماتفوق تطلب الطلاق


عليا وهي بتحاول تداري وجعها: بعد اذنك يا زين طلقني لأني فعلا مش عايزه اكمل معاك


زين بجنون: ليييه ..لييييه مش عايزه تكملي معايا وانا بحبك وانتي بتحبيني..


عليا بجمود: بس انا مش بحبك يا زين ..انا بحب واحد تاني


تأملها زين للحظات وصدى كلمتها بيتردد في سمعه.. وقرب منها وهو بيبص في عنيها بعمق واتكلم بقوة : مستحيل يا عليا ..مستحيل اصدق ان انتي بتحبي حد غيري 


وبعد عنها واتكلم بقسوة: في سبب هو الا بيجبرك تقوليلي الكلام دا دلوقتي ونفس السبب دا هو اللي خلاكي ترمي نفسك قدام العربيه لان الانتحار كان عندك اهون من انك تبعدي عني


اتفاجأت عليا من كلامه واتوترت


لاحظ توترها وابتسم بسخريه وكمل كلامه بثقه: انا مش هطلقك يا عليا والسبب اللي بيجبرك ان انتي تطلبي مني الطلاق دا ..اوعدك اني هعرفه في اقرب وقت 


وبصلها بحزن وخرج من الغرفه بغضب


بكت عليا وحطت ايديها علي وشها وهي خايفه من اللحظه اللي هيعرف فيها اللي كريم عمله معاها وكانت متاكده ان اكيد زين هيقدر يوصل للحقيقه دي في اسرع وقت والاكيد انها هتكون خاينه في نظره

رواية زوجة ابن الأصول بقلم ملك إبراهيم


فات اسبوع وحالة عليا اتحسنت كتير جدا وبقت بتقدر تخرج من غرفتها لكن مش مسموح لها انها تخرج بره الفيلا بعد ماحذرها زين انها ممنوعه من الخروج وقام بتعين مجموعه من الحرس مخصوص عشان متحولش تخرج وهو مش موجود..


الكل كان سعيد جدا بشفاء عليا بس كانوا ملاحظين البعد اللي بينها وبين زين ورغم انهم بيناموا في نفس الغرفه وعايشين في نفس البيت لكن مبيتكلموش مع بعض نهائي وطول الوقت عليا في حالة شرود و زين في حالة حزن وصمت غريب مش بيتكلم ابدا في اي حاجه تخص عليا..


لاحظ زين ان عليا متمسكه بوجود الدكتورة "سلا" ومصممه انها تفضل موجوده معاهم في نفس البيت رغم شفائها وعدم احتياجها ليها.. وكان شاكك ان تمسك عليا بيها له هدف وتقريبا الهدف كان واضح قدامه لكنه كان بيتجاهل كل دا وكان بيبحث طول الوقت عن السبب اللي بيجبر عليا انها تعمل كل دا..


قعد زياد مع جده وهو بيترجاه 


زياد: يا جدي انا عايز اعمل حفلة الخطوبه الا اتأجلت 3 شهور دي ..البنت خللت جنبي


ضحك الجد و رد بهدوء: هو يعني كان بايدينا ما انت عارف ان مرات اخوك كانت تعبانه


زياد بأمل: والحمدلله خفت ..نعمل حفلة الخطوبه بقى


الجد بابتسامه: خلاص انا هتكلم مع كمال و زين في الموضوع دا 


زياد بحماس: طب الحق انا اشتري البدلة بقى وامانه عليك يا جدي الحفلة تبقى بعد يومين وياريت لو تبقى كتب كتاب كمان


الجد وهو بيضحك: ودخله بالمرة ايه رأيك


زياد وهو بيحاول يقبل جده بسعاده: يااا دا انا كدا ابوسك بقى


الجد بمرح: لا خلي البوس دا للعروسه وابعد عني


خرج زياد من مكتب جده وهو سعيد جدا وابتسم الجد وفكر انهم فعلا محتاجين لاحتفال يخرجهم من حالة الحزن الا هما عيشينها 

رواية زوجة ابن الأصول بقلم ملك إبراهيم

في المساء


دخل زين غرفته بعد يوم عمل متعب ولقى عليا قاعده ومعاها "سلا" زي كل يوم ..ابتسم زين بمكر وقرب من عليا وقبل مقدمة راسها قدام سلا وهو بيقولها: حبيبتي عامله ايه النهارده وحشتيني اووي


خجلت سلا من تصرفه ..واستأذنت منهم وخرجت من الغرفه


ابتسم زين بمكر وبعد عن عليا وخلع جاكت بدلته ورماه علي السرير بأهمال..


وقفت عليا بغضب وهي فاهمه ومتأكده انه عمل كدا عشان يثبتلهم ان مفيش فايده وانه مستحيل هيدخل قلبه واحده تانيه غير عليا.. قربت منه بغضب واتكلمت بانفعال: ممكن أعرف ايه اللي انت عملته دا


زين وهو بيفك ازرار قميصه: عملت ايه مش فاهم 


عليا بأنفعال: لأ انت فاهم كويس اوي يا زين وقاصد كمان


خلع قميصه وهو بيبتسم بسخريه ورمى قميصه بجانب الجاكت علي السرير وبصلها واتكلم بمكر: قاصد ايه بالظبط ؟


بصتله عليا بخجل وخفضت نظرها بعيد عن صدره العاري .. رفع وجهها بايده واتكلم وهو بيتأمل عنيها بعشق: ليه بتبعدي عينك عني ..انا جوزك علي فكره ولا نسيتي


بصتله عليا بعشق عجزت عن انها تداريه وكانت بتتأمله بشتياق كبير وبدأت تنزل دموعها غصب عنها.. ضمها في حضنه وشدد علي ضمه ليها وهو بيسألها ليه بتعذبه وبتعذب نفسها .. بكت عليا جوه حضنه وهي نفسها تشتكيله وتقوله علي اللي كريم عمله فيها ..نفسها تقوله ياخدلها حقها من كريم..


بعدها زين عن حضنه وهو بيتأمل بكائها بحزن واتكلم برجاء: عليا عشان خاطري اتكلمي قولي اي حاجه


بعدت عنه وهي بتتهرب من الرد عليه ..مسك ايديها وضغط عليها بعنف وهو بيقربها منه واتكلم بغضب: يعني برضه مصممه متتكلميش


ردت عليه بأنفعال وجنون: انا اتكلمت وطلبت منك تطلقني وانت مرضتش وكمان حبسني في البيت ..يعني عايزني اعيش معاك غصب عني وانا قولتلك 100 مره اني مش بحبك


قربها منه واتكلم بقسوة: انا لو كان عندي شك واحد بس ان انتي مش بتحبيني او بتحبي واحد تاني ..انا مكنتش بس طلقتك ..انا كنت ق.ت ل.ت"ك ودف"نتك مكانك


ودفعها بعيد عنه وكمل كلامه بقسوة اشد: علي فكرة انا قررت ان جوزنا يكمل وكفايه عليكي دلع بقى لحد كدا


بصتله عليا برعب وهو بيقرب منها.......


_________________

تفاعل حلو حبايبي❤ ورأيكم في الكومنتات❤❤❤ارفعوا البارت ب2000 كومنت عشان انزل بارتين كل يوم


#زوجة_ابن_الأصول

#بقلم_ملك_إبراهيم

البارت الثالث والعشرون👑👑


دفعها بعيد عنه وكمل كلامه بقسوة اشد:  علي فكرة انا قررت ان جوزنا يكمل وكفايه عليكي دلع بقى لحد كدا


بصتله عليا برعب وهو بيقرب منها............وفجأه صرخت بخوف وقالتله: لا يا زين لا ابوس ايدك بلاش 


بصلها بدهشه واتكلم بحزن: للدرجادي يا عليا


عليا وهي بتضم وجهها بايديها: ياريتني كنت مو"*"ت وارتحت من العذاب دا


وجعه كلامها جدا.. معقول هي بتتمنى الموت عشان ميقربش منها معقول كرها قربه منها للدرجادي


بعد عنها واعطاها ضهره واتكلم بحزن: متخافيش يا عليا انا اكيد عمري ماكنت هعمل حاجه غصب عنك


واخد قميصه من علي السرير ولبسه بسرعه وخرج من الغرفه وهو بيشعر باهانة رجولته برفضها المستمر له..


وهي ضمت نفسها وهي بتبكي وبتردد كلمة: اسفه 💔😥


نزل علي الدرج بسرعه وهو بيغلق ازرار قميصه ووقف فجأة لما ظهرت جانيت قدامه.. بصتله بشهوة واتكلمت بمكر: هي الاميرة بتاعتك غضبانه عليك ولا ايه


بصلها بغضب واتكلم بحده: خليكي في حالك جانيت احسن لك


وتخطاها وكمل طريقه .. ابتسمت جانيت بمكر واتكلمت بثقه: متقلقش كلها يومين واخلصك منها


وتابعت طلوعها ل غرفتها ودخلت واخدت تليفونها واتصلت علي كريم..


رد عليها بلهفه وهو بيتكلم بعنف: اخير فكرتي تكلميني..


جانيت بمكر: عشان جه الوقت اللي انت منتظره 


كريم بأمل: يعني ايه مش فاهم


جانيت: يعني كلها يومين وحبيبة القلب هتكون معاك علي طول


كريم بسعاده: اييه ..عليا طلبت الطلاق من جوزها ؟


جانيت بسخريه: هو انت فاكر انها هتقوله طلقني يطلقها .. انت لسه متعرفش زين


كريم باحباط: اومال عليا هتبقى معايا ازاي


جانيت بمكر: انا عرفت دلوقتي ان خطوبة زياد هتكون بعد يومين وهيعملوا حفله كبيره جدا ..يعني انت هتقدر تدخل الفيلا طبيعي جدا وقت الحفلة


كريم بتركيز: وبعدين


جانيت: انا هوصلك ل غرفة عليا وتحاول تقنعها انها تهرب معاك


كريم بقلق: انتي بتضحي بيا ولا ايه ..افرضي مثلا جوزها شافني في غرفة نومه ومع مرته هيسبني عايش عادي كدا ..دا احتمال يقتلني انا وهي


جانيت بمكر: متقلقش انا هشغل زين وابعده عن غرفته لحد ما انت تاخدها وتهربوا


كريم بتفكير: وافرضي رفضت تهرب معايا


جانيت بمكر: ما انت هتهددها بالفيديو اللي معاك وتقولها انها لو مجتش معاك هتفضحها


كريم بعدم اقتناع: لا طبعا الكلام اللي انتي بتقوليه دا ميدخلش دماغي وحاسس كدا ان انتي هتبعيني


جانيت بانفعال: الكلام اللي انا بقوله دا هو اللي هيحصل والفيديو اللي معاك دا لازم تبعتهولي حالا عشان ابدا ارتب كل حاجه..


كريم بتوتر: ااقولتلك قبل كدا الفيديو دا مستحيل ابعتهولك ..بقولك انا ظاهر فيه انا كمان ومينفعش حد غيري يشوفه


جانيت بغضب: انا مش عايزه غباء وفاهمه كويس انت مش عايز تبعت الفيديو ليه .. عشان طبعا الفلوس اللي انت طلبتها قصاد ان انت تدهولي ..صح 


كريم بمكر: صح


جانيت بانفعال: وانا هحاول ادبرلك المبلغ دا بس الفيديو يكون في ايدي


كريم : اتفقنا ووقتها هكون معاكي في اي حاجه بس اخلص من العقربه اللي انا متجوزها


انهى المكالمه مع جانيت ووقفت زوجته خلف باب الغرفه اللي هو فيها وهي بتبص قدامها بمكر بعد ما سمعت كلامه مع جانيت.....

رواية زوجة ابن الأصول بقلم ملك إبراهيم


دخلت "سلا" غرفة عليا ولقتها ضمه نفسها وبتبكي ..قربت منها بحزن واتكلمت بأسف: عليا انا اسفه


بصتلها عليا بدهشه وهي بتجفف دموعها: أسفه علي ايه 


سلا بحزن: انا مش هقدر اقعد هنا اكتر من كدا .. انا محبتش زين يا عليا ..انا حبيت حبه الكبير ليكي ..انا اتمنيت ان الاقي الشخص اللي يحبني الحب دا ..بس مش زين لانه مستحيل هيحب حد غيرك الحب دا


بكت عليا واتكلمت بحزن: بس انا مستحقش حبه دا


سلا بهدوء: لاء تستحقي يا عليا ..انتي تستحقي كل خير صدقيني


عليا بحزن: بس اللي بيحصلي دايما بيكون شر


سلا بقوة: يبقى تقفي في وش الشر دا وتوجهيه ..الهروب ضعف يا عليا وانتي مش ضعيفه ..وحتى لو ضعيفه انتي عندك حب زين وهو قادر يقويكي


بكت عليا واتكلمت من قلبها: انا فعلا عمري مكنت ضعيفه وكنت دايما باخد حقي ..لكن المرادي انا انكسرت بجد


سلا بتشجيع: حولي الانكسار لتحدي


بصتلها عليا بعدم فهم وسألتها: يعني ايه 


سلا بتوضيح: يعني اعتبري الحياه معركه لو كسرتك مرة ..اقفي تاني واكسري اللي كسرك..


سرحت عليا وهي بتفكر في كلام سلا ..قربت منها سلا وسلمت عليها بابتسامه: اشوف وشك بخير يا عليا ..وخلي بالك من نفسك ..وحفظي علي جوزك وبلاش تتنزلي عن حبه


هزت عليا راسها بحزن وخرجت سلا من غرفة عليا وهي مرتاحه وحسه انها عملت مهمته الصحيحه


_____________________


في وقت متأخر من الليل رجع زين البيت وطلع على غرفته بتعب ..فتح الباب وشاف عليا متكومه علي السرير وهي ضمه نفسها.. اتنهد بتعب وقعد جنبها علي طرف السرير واتكلم بحزن: نفسي اعرف انتي ليه بتعملي في نفسك وفيا كدا


اتحركت عليا في نومها ....بعد عنها وتركها برحتها واخد لبس ليه وترك الغرفه وراح ل غرفة تانيه .. انتظرت عليا لما اتأكدت انه خرج من الغرفه وفتحت عنيها بحزن واتكلمت ببكاء: غصب عني والله 😥..سامحني 💔

رواية زوجة ابن الأصول بقلم ملك إبراهيم


بعد يومين ..يوم خطوبة زياد وسجده كانت عليا حبسه نفسها في غرفتها خلال اليومين وبترفض تشوف اي حد ومش بتسمح لحد يشوفها


صحت علي صوت دقات علي باب غرفتها.. فتحت لقت واحده من الخدم بتقولها ان في سيدة منقبه تحت وطالبه تقابلها .. اندهشت عليا وفكرت بحيره ممكن تكون مين ؟ ..وقررت انها تنزل تقابلها وغيرت ملابسها بسرعه ونزلت وهي بتبص حواليها بدهشه ولقت الفيلا مزحومه جدا بناس كتير من العاملين علي تجهيزات الحفلة.. وشافت سيدة منقبه في انتظارها ..قربت منها واتكلمت بهدوء: اهلا بحضرتك.. خير 


ردت عليها بهدوء: اهلا بيكي ..اسفه لو جيت من غير ميعاد


عليا بذوق: حضرتك تشرفي في اي وقت ..بس ممكن اعرف حضرتك مين..؟


وكملت عليا كلامها بتفكير: انا حسه اني اعرف حضرتك ..صوتك مش غريب عليا


ردت عليها بهدوء: هو مفيش مكان مغلق هنا نعرف نتكلم فيه ..عشان انا منقبه واكيد حضرتك عارفه اني مينفعش ارفع النقاب في مكان مفتوح 


عليا بتفهم: اتفضلي معايا ..واخدتها علي غرفه للضيوف واغلقت الباب عليهم..


رفعت السيدة النقاب عن وشها..


عليا بزهووول: مش معقول ..انتي !!


زوجة كريم بهدوء: انا اسفه ..بس اضطريت البس كدا عشان محدش يعرفني


عليا بدهشه: انا مش فاهمه حاجه


زوجة كريم: ممكن تهدي شويه وانا هفهمك


قعدت عليا تسمعها 


اتكلمت زوجة كريم بهدوء: انا عرفت بالصدفه ان كريم على علاقة بواحدة اسمها جانيت ..وكنت فاكره ان العلاقة دي علاقة حب ..بس عرفت من يومين بس ان العلاقة دي عبارة عن اتفاق علي اذ"'يتك


عليا بزهول: جانيت و كريم ..طب جانيت عرفت كريم منين.. انا مش فاهمه حاجه 


زوجة كريم: بصراحه ولا انا كنت فاهمه حاجه ..بس في الفتره الاخيره كريم بدأ يتغير وانا بدأت ادور وراه عشان اعرف حكايته ايه وعرفت انه علي تواصل مع واحده اسمها جانيت وسمعتهم وهما بيتكلموا وبيتفقوا علي اذ'"يتك وانهم يفرقوا بينك وبين جوزك


ردت عليا بحزن: ماهما اذوني للأسف وقدرو يفرقوا بيني وبين جوزي


زوجة كريم: قصدك علي الفيديو اللي ليكي مع كريم 


بصتلها عليا بصدمه .. كملت زوجة كريم كلامها باحراج: انا عرفت اللي كريم عمله معاكي ..


عليا بحزن: هو قالك ؟ 


زوجة كريم : لاء ..بس انا لما سمعت مكلمته الاخيره مع اللي اسمها جانيت دي سمعت ان هو معاه فيديو المفروض يهددك بيه وانا بصراحه اخدت تليفونه وهو نايم وبحثت فيه وملقتش فيه اي حاجه  غير مكالمات مسجله بينه وبين اللي اسمها جانيت وسمعت التسجيلات وعرفت اللي هو عمله معاكي بالاتفاق معاها ..حتى دورت في كل مكان في البيت عندي وعند ومامته علي الفيديو دا وملقتش حاجه..


عليا بدهشه: يعني ايه ..يعني مفيش فيديو ؟ 


زوجة كريم بحيرة: بصراحه مش عارفه


عليا بتفكير: يعني كريم عمل اللي عمله فيا دا بالاتفاق مع جانيت.. طب جانيت هتستفاد ايه ..وليه كريم يعمل كدا اصلا..


وبدأت تركز وترجع بذاكرتها لليوم اللي لقت نفسها نايمه فيه جنب كريم وبدأت تشك ان دي ممكن تكون لعبه منه ..هو قال ان حصل بينهم حاجه ..بس ازاي مكتشفش انه اول راجل يلمسها ..اكيد لو كان عمل حاجه فعلا كان هيكتشف انها بنت وكان هيقولها انه عرف انها بنت .. وهي نفسها ايه دليلها انه عمل فيها حاجه وصدقته ليه وهي لما صحت كان جسمها طبيعي جدا ومش حسه بأي حاجه غريبه في جسمها..


اتكلمت زوجة كريم وخرجتها من شرودها: انا حسه انهم بيرتبوا لحاجه كبيره اوي ونصيحه مني تبلغي جوزك..


ومدت ايديها بفلاشه وكملت كلامها: دي فلاشه انا نقلت عليها نسخه من كل المكالمات المسجله بين كريم وجانيت


وكملت كلامها بسخريه: شكل كريم مش واثق فيها وعشان كدا مسجل كل المكالمات اللي بينهم 


اخدت عليا منها الفلاشه وبصتلها بدهشه وقالتلها: هي مش غريبه شويه ان انتي اللي تيجي تحذريني وتعملي كل دا


زوجة كريم بابتسامه ساخره من نفسها: لاني عرفت ان اكبر غلطه غلطتها في حياتي هي اني اتجوزت واحد زي كريم ..واحد اتخلى عن خطيبته في عز ازمتها وكان لازم اعرف ان هيجي اليوم ويتخلى عني انا كمان ..واهوه.. اديه عايز يطلقني ويخلص مني بأي طريقه


شردت عليا بتفكير وبدء يظهر قدامها أمل جديد ان ممكن كريم يكون معملش معاها حاجه وكان عندها احساس قوي جدا انها طبيعيه جدا ومحصلش معاها اي حاجه


اتكلمت عليا بعد بتفكير: هو انا ممكن اطلب منك مساعده


زوجة كريم بترحاب: اه طبعا اتفضلي


عليا: .................


_______________________


قعد زين بتعب علي مكتبه في الشركه ..سمع رنة تليفونه وكان جده المتصل ..اتنهد زين بتعب و رد بهدوء


زين: الو

الجد بغضب: انت فين يا زين

زين بتعب: انا في الشركه يا جدي 

جده بانفعال: وانت مش عارف ان خطوبة اخوك النهارده ..ولازم تكون موجود

زين بهدوء: عارف يا جدي بس كان في اوراق مهمه لازم اراجعها

الجد : زين ..تسيب كل اللي في ايدك وتيجي البيت حالا ..سامعني

زين باستسلام: حاضر يا جدي ..ساعتين بالكتير وهكون في البيت لان عندي اجتماع مهم دلوقتي

الجد بغضب: ماشي يا زين وانا منتظرك بعد الساعتين


قفل الجد التليفون وهو عارف ومتأكد ان زين بيهرب من البيت وعارف ان السبب ورا دا اكيد زعله مع عليا


اتنهد زين بتعب واسترخى علي كرسي مكتبه وهو بيفكر في عليا وفي حياتهم مع بعض اللي اصبحت عذاب ليهم هما الاتنين

________________


في احدى عيادات النساء والتوليد ..جلست سيده منقبه تنتظر سماع اسمها للدخول للكشف ..


الممرضه: مدام لمياء مسعد


وقفت السيدة المنقبه وقربت منها: انا لمياء مسعد


الممرضه: اتفضلي الدكتورة في انتظارك


دخلت بخطوات مرتبكه واغلقت الممرضه الباب ..


الدكتورة: اهلا بحضرتك مدام لمياء ..خير


رفعت النقاب عن وجهها واتكلمت بتوتر


عليا بخجل وتوتر: لو سمحتي يا دكتورة..اانا ..كنت عايزه اعرف انا بنت ولا مدام..

_________________________

منتظرة رأيكم في الكومنتات❤❤❤وعايزه تفاعل كتيييير جدا لن اقبل اقل من1500 كومنت 😂😂😂


#زوجة_ابن_الأصول

#بقلم_ملك_إبراهيم

البارت الرابع والعشرون👑👑


الدكتورة: اهلا بحضرتك مدام لمياء ..خير


رفعت النقاب عن وجهها واتكلمت بتوتر


عليا بخجل وتوتر: لو سمحتي يا دكتورة..اانا ..كنت عايزه اعرف انا بنت ولا مدام


الدكتورة بدهشه: افندم


عليا بأحراج: اانا بصراحه مش عارفه اقول ل حضرتك ايه ..بس انا اتعرضت للاغتصاب ومش عارفه هو تم اغ*ت*صابي فعلا ولا لأ


الدكتورة بتعاطف: ومين عمل فيكي كدا ..انتي لازم تعملي فيه محضر ولازم يتحاسب


عليا: اهم حاجه دلوقتي انا عايز اتأكد اذا عمل حاجه فعلا ولأ


الدكتورة بتفهم: تمام حبيبتي ..اتفضلي معايا اكشف عليكي


وقفت عليا معاها وهي مرعوبه ..ودخلت معاها غرفة الكشف وبعد لحظات قليله جدا كانت الدكتورة بتكشف عليها ودموع عليا كانت بتنزل بغزارة وجسمها كله كان بيرتعش ..وكان الموقف صعب عليها جدا والاصعب كان خوفها لو اتأكدت انها فعلا اتعرضت للاغ""تصاب   ..انهت الدكتورة الكشف بسرعه جدا  وبصتلها بحزن


غمضت عليا عنيها بألم ونزلت دموعها اكتر ..اتكلمت الدكتورة بابتسامه: اطمني يا أنسه ..انتي بنت زي ما انتي مفيش حد قرب منك ولا حاول يلمسك اصلا


انتفض جسم عليا من السعاده واتبدلت دموعها من الحزن للفرح وهي بتشكر ربنا علي حفظها ..ابتسمت الدكتورة بسعاده واتكلمت عليا بلهفه: حضرتك بتتكلمي جد.. يعني انا بنت ..يعني كريم معملش فيا حاجه..انا بجد بنت ..حضرتك متاكده


الدكتورة بابتسامه: اه طبعا متاكد دا شئ واضح جدااا


خرجت الدكتورة من غرفة الكشف وقعدت علي مكتبها .. خرجت وراها عليا بعد ما عدلت من لبسها وهي بتبتسم بسعاده وقعدت قدامها وهي بتشكر ربنا .. ابتسمت الدكتورة وكانت سعيده جدا بسعادتها واتكلمت بتأكيد: الحمدلله ان ربنا حفظك ..بس برضه اللي اوهمك ان هو عمل فيكي كدا لازم يتحاسب


عليا بتأكيد: طبعااا


ولبست عليا النقاب تاني وشكرت الدكتورة وخرجت من العيادة وهي انسانه جديده..رجعتلها روحها وحياتها وزين حبيبها ..

رواية زوجة ابن الأصول بقلم ملك إبراهيم


رجعت بسرعه علي الفيلا ودخلت جري وحمدت ربنا ان الفيلا كانت زحمه ولسه مليانه ناس كتير جدا..وتسللت ل غرفتها بهدوء وخبطت علي الباب ٣ مرات متتاليه ..ودي كانت الاشارة اللي اتفقت عليها مع زوجة كريم لما طلبت منها انها تخرج بالنقاب بتاعها لمدة ساعه لانها ممنوعه من الخروج .. فتحت زوجة كريم ودخلت عليا بسرعه.. ورفعت النقاب عن وجهها واتنفست براحه


اتكلمت زوجة كريم بابتسامه: شكلك راجعه مبسوطه


عليا بسعاده: مبسوطه بس ..تعرفي النهارده اجمل واسعد يوم في حياتي .. حسه اني عايزه ارقص بجد ..عايزه ارقص


زوجة كريم بسعاده: وماله ارقصي ..بس مش دلوقتي ..لما نفكر ونشوف هنعمل ايه مع كريم والعقربه التانيه دي 


اتكلمت عليا بقوة: اعمل ..دا انا هعمل وهعمل


زوجة كريم بحماس: ناويه علي ايه


عليا بابتسامه: دول محتاجين ترتيب كبير اوي ولازم مساعدت الكبير


زوجة كريم بعدم بفهم: انا مش فاهمه حاجه ..بس انا لازم امشي دلوقتي وكتبتلك رقمي هنا لو احتاجتي مني اي مساعده انا موجوده


شكرتها عليا كتير جدا وخرجت زوجة كريم من غرفتها بعد ما ارتدت النقاب ونزلت معاها عليا وصلتها ووقفت وهي بتبص حواليها بسعاده وحسه ان الالوان رجعت لحياتها تاني بعد ما كانت بتشوف كل حاجه حواليها سودا.. سألت احدى الخدم عن الجد وعرفت انه في المكتب ..


جرت بسرعه علي المكتب وكانت حسه كأنها فراشه اتولدت من جديد ..عايزه تجري وتتنطتت بسعاده ..


خبطت بتناغم علي باب المكتب ..ابتسم الجد وقال لزين: مين اللي مزاجه حلو وبيلحن علي الباب دا


رد زين بابتسامه هاديه: اكيد العريس المجنون بتاعنا زياد


سمح الجد بالدخول ودخلت عليا بحماس وهي بتتنطت بسعاده ..بص زين واتفاجئ انها عليا .. اتفاجأت عليا انه موجود مع جده واتكسفت جدا..


اتكلم الجد بمرح وهو بيبصلها: لولو حبيبتي ..طمنيني عليكي عامله ايه النهارده


بص زين لعليا بدهشه وعلق علي كلمة جده: لولو مين ..؟


اتكلمت عليا بدلع وشقاوة وهي بتقعد قصاده قدام مكتب الجد: انا طبعا.. ايه عند حضرتك مانع


بصلها زين بصدمه وكأنه اول مرة يشوفها من فترة كبيره ..ايوا هي دي بقى عليا حبيبته ..


ضحك الجد وهو بيبصلها واتكلم بمرح: قوليلي بقى..أميرة عيلة الشافعي كانت جايه طالبه ايه


عليا بشقاوه وهي بتضع ايديها علي خدها زي الاطفال: كنت عيزاك في سر خطير جدا ..


وخفضت صوتها بدلع:  والسر دا بيني وبينك بس


وبصت ل زين بطرف عنيها وغمزتله


زين بضحك وزهول: الله 


ضحك الجد علي طريقة عليا وشقاوتها وعلي صدمة زين وهو بيبص لمراته واتكلم الجد بسعاده: ايوا كدا يا حبيبتي رجعي الضحك والسعاده للبيت تاني


زين بزهول: لحظه بس يا جدي ..في حاجه انا مش فاهمها ..


وبص ل عليا وكمل كلامه بزهول: انتي مين ؟


حركت عليا رموش عنيها بطريقتها المضحكه وهي عارفه كويس ان زين بيعشق الحركه دي


بصلها زين بزهووووول وقال: الله.. كمان ..دا انا كدا اقول بقى حمدلله علي السلامه


اتكلم الجد بدهشه: حمدلله علي السلامه علي ايه انا مش فاهم حاجه


زين وهو بيقف من مكانه: والله ولا انا فاهم حاجه ..انا هروح اشوف زياد وانتوا قولوا الاسرار بتاعكم برحتكم


خرج زين من المكتب وقبل مايقفل الباب بص لعليا بزهول مرة تانيه وهو هيتجنن من حالتها اللي اتغيرت 360 درجه وقفل الباب وهو مش مصدق التغير الكبير دا

__________________


بداخل المكتب اتكلم الجد بمرح: قوليلي بقى يا حبيبتي ايه السر الخطير دا


عليا بجديه: هو فعلا سر خطير يا جدي ولازم حضرتك تعرف كل حاجه حصلت من الاول عشان تقولي اعمل ايه


الجد باهتمام: اتكلمي حبيبتي انا سمعك


اخدت نفس عميق وبدأت تحكيله عن كل حاجه حصلت من اول الطفلة الصغيره الا كانت بتبكي في الشارع ..لحد الدكتورة لما طمنتها انها بنت ومفيش اي حد لمسها


اتصدم الجد من كلامها وغضب جدا واتكلم بانفعال: ازاي يتجرأو ويعملوا حاجه زي كدا وانتي ازاي يا عليا متعرفنيش حاجه زي كدا .. 


عليا بحزن: انا اسفه يا جدي بس انا كنت هقول لحضرتك حاجه زي دي ازاي ..دي حاجه صعبه جدا علي اي بنت ..


الجد بتفهم: عندك حق يا حبيبتي بس انتي كان لازم تعرفينا عشان ناخدلك حقك من ال"ك"ل"ا"ب دول


عليا: انا جيت لحضرتك دلوقتي عشان كدا ..هما لازم يتع"قبوا علي اللي عملوه فيا ولازم اخد حقي منهم


وكملت كلامها برجاء: بس ارجوك يا جدي بلاش زين يعرف..زين لو عرف ه*ي*ق*تلهم وهيضيع نفسه


الجد بتفكير: هو زين لو عرف هي*ق*تلهم بس.. دا مش بعيد يق*طع*هم حتت


عليا بتوتر: طب وبعدين .. لمياء زوجة كريم قالتلي ان في خطه هينفذوها النهارده


الجد بتفكير: متقلقيش يا حبيبتي ..اطمني وانا هتصرف


حزنت عليا وهي بتبص قدامها بقلق وتوتر ..حاول الجد يخرجها من حالة القلق والتوتر واتكلم بمرح: بس سيبك من كل دا وقوليلي بقى .. ازاي بعد فترة جوازكم دي كلها انتي والباشا حفيدي وانتي لسه بنت ..


خجلت عليا جدااااا واتوترت اكتر ..كمل الجد كلامه وهو بيضحك: لا طمنيني ..الباشا بتاعنا مقصر ولا ايه


قاطعته عليا بخجل: لا يا جدي تفكيرك مايروحش بعيد ..بصراحه انا الا كنت خايفه من اكتمال العلاقه بيني وبين زين ..وهو بصراحه مكنش بيضغط عليا وكان صبور معايا للأخر 


الجد بابتسامه: طب كفايه خوف بقى ..انا عايز حفيد وشكلي كدا همو"'ت قبل مايجي الدنيا


عليا بلهفه: بعد الشر عنك يا جدي 


الجد بابتسامه: يا بنتي المو""ت مش شر .. الناس اللي في الدنيا هما بقوا شر وعيشين بس عشان يأذو غيرهم


هزت عليا راسها بتأكد ..واتكلم الجد بمرح وقالها: سيبك انتي من كل دا واطلعي يلا اجهزي .انا عايزك اجمل بنت في الحفلة النهارده


ابتسمت عليا بسعاده ووقفت بحماس وخرجت من مكتب الجد وطلعت علي غرفتها.. 


بعد خروج عليا ..اتبدلت ملامح الجد للقسوة وهو بيفكر في اخد حقها من اللي اذوها ومسك تليفونه وطلب المحامي الخاص به

رواية زوجة ابن الأصول بقلم ملك إبراهيم


طلعت عليا غرفتها بحماس وفتحت باب الغرفه ودخلت لقت علي السرير صندوق كبير ..قعدت علي السرير وفتحت الصندوق بلهفه ولقت فيه فستان جميل جدا ورساله من زين وكاتب فيها { لو بتحبيني بجد وعايزه تكملي معايا ألبسي الفستان دا ولو مش عيزاني في حياتك متلبسهوش وانا هفهم } حزنت عليا من نفسها ..معقول هو فاكر انها مش عيزاه بجد ..هو ميعرفش انها بتتمنى اللحظه اللي تجمعهم ببعض ويضمها في حضنه وتحس جوه حضنه بالامان الا بتفتقده وهو بعيد عنها 


وقفت تبص للمرايه وحطت الفستان علي جسمها وابتسمت لما لقته مظبوط عليها ونفس اللون الا هي بتحبه ..لبسته بحماس وكان الفستان قمة الروعه والجمال عليها .. صففت شعرها بطريقه مناسبه للفستان ومكياجها كان هادي ورقيق جدا ..نظرت لنفسها برضا وكانت بتبتسم بسعاده وهي بتفكر في زين ..واخدت قرار انها مش هتمشي ورا خوفها تاني و لازم تتحدى خوفها وتعبر ل زين عن حبها وتكمل حياتها معاه بطريقه طبيعيه..


انتظرته في الغرفه كتير انه يجي يخدها لكنه للاسف مجاش وقررت انها تنزل الحفله يمكن  هو منتظرها تحت 

نزلت السلم بهدوء وقابلت جدة زين قدامها واتكلمت جدة زين بسعاده: ايه الجمال دا كله يا حبيبتي ..انتي ناويه تجنني زين النهارده ولا ايه


ردت عليا بحزن: وهو فين زين 


الجده بابتسامه هاديه: اكيد مشغول مع زياد متقلقيش


بصت عليا حواليها واتكلمت جدة زين بابتسامه: يلا بينا نخرج ..الضيوف كلهم وصلوا


هزت عليا رسها بحزن وخرجوا للحديقه وكانت عليا حرفيا أجمل بنت في الحفلة وخطفت كل الانظار بطالتها  ..لكنها كانت زي الورده الحزينه الا منتظره صاحبها يرويها بحبه وكانت عنيها بتلف في كل مكان منتظره زين واتكلمت جدة زين بهدوء وهي بتشاور علي احد معارفها واخدت عليا وسلموا عليهم وبدأو يتكلموا في ذكريات مشتركه بينهم وعليا كانت في عالم تاني وكانت بتبحث عن زين بشتياق وبعدت عنهم بهدوء وهي بتتمشى وبتبحث عنه بعنيها وسط الحضور  


سمعت صوت ظهر من خلفها


= الف مبروك


قالها حمزه وهو بيقف جنبها بابتسامه 

اندهشت عليا من وجوده وردت بهدوء: اهلا يا بشمهندس ، اانتااا 

حمزه بابتسامه: جيت هنا ازاي صح ؟ 

عليا بأحراج: مش قاصدي بس استغربت وجودك 

حمزه بمرح: اصل انا وزياد بقينا اصدقاء وكلمني امبارح وعزمني 


عليا بابتسامه: هو انتوا خلصتوا شغل في القريه الجديده ؟


حمزه: لا لسه قدامهم وقت علي ماتخلص ، بس انا تقدري تقولي قدمت استقالتي 


عليا بحزن: خسارة بقى في حد يسيب شغله ، دا انا بتمنى اني الاقي شغل


حمزه بابتسامه: اصل احنا قررنا انا وعلاء اننا نفتح شركه صغيره كدا تكون خاصه بينا والحمدلله بدأنا في الأجرأت وان شاءالله هنفتحها في خلال اسبوعين 


عليا بحماس: مبروك ربنا يوفقكم 


حمزه بتفكير: انتي بتقولي نفسك تشتغلي ؟


عليا بحزن: جدا بس مش لاقيه شغل يكون مناسب ليا 


حمزه بابتسامه: طب ايه رأيك تشتغلي معانا احنا محتاجين موظفين معانا 


عليا: بس انا هشتغل معاكم ايه وانا مش مهندسه ولا كمان عندي فكره عن شغل الشركات 


حمزه ببساطه: انتي هتشتغلي سكرتيره والوظيفه دي بسيطه جدا وفي نفس الوقت مهمه جدا وانا متأكد ان انتي هتنجحي فيها


عليا بحماس: يعني ممكن انفع في الوظيفه دي


حمزه: اكيد انا متأكد ان انتي ذكيه جدا وفي فترة قصيره هتكوني اهم موظفه في الشركه


عليا بابتسامه: بصراحه انا متحمسه جدا وفعلا نفسي اشتغل بس مش هقدر اخد القرار دلوقتي لازم اخد رأي زين الاول 


حمزه بضيق من مجرد ذكرها لأسم زين: اومال فين البشمهندس زين مش باين يعني 


عليا بابتسامه حزينه: هيجي بعد شويه


وقفت جانيت تبص علي عليا من بعيد وحاولت الأتصال بكريم اكتر من مرة وتليفونه مقفول وكانت هتتجنن من غبائه وتضيعه لأخر فرصه ليها انها تخلص من عليا


بعد لحظات اعلن تليفونها عن استلام رساله من كريم .. فتحت الرساله ولقتها تسجيل صوتي .. بصت حواليها بتوتر وبعدت عن الحفلة ووقفت في جانب بعيد وفتحت التسجيل واتفاجأت بصوتها وهي بتتفق معاه علي خطف عليا واغت*"صابها.. وبعد لحظات اعلن تليفونها عن استلام رسالة نصيه من كريم 


{ مليون جنيه قصاد التسجيلات دي يا أما هبعت التسجيلات دي لعيلة جوزك } 


بصت جانيت قدامها بغضب وحاولت تتصل بيه اغلق التليفون مرة تانيه .. اتعصبت جانيت وكانت هتتجنن واتكلمت بتوعد : اه يا بن ال........ بقى تعمل معايا انا كدا 


واتحولت ملامحها للشر اكتر وكملت كلامها بقسوة: يبقى انت كدا اللي اختارت مو"'.تك 


وابتسمت ب شر واتكلمت بطريقه ش ي طانيه: الله يرحمك يا كريم ..كنت غبي

________________________

اللهم ا ض ر ب الظالمين بالظالمين وأخرجنا من بينهم سالمين 🤲 اللهم أمين❤تفتكروا جانيت وكريم هيخلصوا علي بعض ولا ايه الحكايه 🤔🤔وصلوا البارتل 2000 كومنت وليكم عندي مفاجأه قوية البارت الجاي💪



#زوجة_ابن_الأصول

#بقلم_ملك_إبراهيم

البارت الخامس والعشرون👑👑


بصت جانيت قدامها بغضب وحاولت تتصل بيه اغلق التليفون مرة تانيه .. اتعصبت جانيت وكانت هتتجنن واتكلمت بتوعد : اه يا بن ال........ بقى تعمل معايا انا كدا 


واتحولت ملامحها للشر اكتر وكملت كلامها بقسوة: يبقى انت كدا اللي اختارت مو'";تك 


وابتسمت ب شر واتكلمت بطريقه شيطا"*نيه: الله يرحمك يا كريم ..كنت غبي


ووقفت وهي بتفكر ازاي تتخلص من كريم ومن التسجيلات اللي معاه ودخلت الفيلا وطلعت علي غرفتها وبدلت ملابسها بملابس بسيطه للخروج وكلمت جوزها وبلغته انها لازم تخرج حالا.. وضروري ..

____________

اتكلم حمزه بمرح وهو بيحاول يلفت انتباه عليا اللي كانت واقفه قدامه لكن عنيها بتبحث عن زين في كل مكان


حمزه:  تعرفي ان "روكي" نفسه يشوفك اوي  


ابتسمت عليا واتكلمت بهدوء: مع ان اللقاء الوحيد الا كان بينا كان مش لطيف ابدا بس بصراحه انا حبيته 


حمزه وهو بيتأملها بعمق: وهو كمان حبك جداا  


= هو مين دا الا حبها جداا

قالها زين وهو بيقرب من عليا وبيضم خصرها


اتفاجأت ب زين وبصتله وعنيها بتتأمله بسعاده.. ببدلته اللي زادت من هيبته ووسامته وسحره اللي بيخطف قلبها.. ضحكت بسعاده وسعادتها بوجوده كانت واضحه جدا وسألته بلهفه: زين انت كنت فين ؟ 


ابتسملها بهدوء وبص ل حمزه واتكلم بسخريه: منور يا بشمهندس


رد حمزه وهو بيبص ل زين بحقد بيحاول يدريه: الف مبروك خطوبة زياد 


ابتسم زين بسخريه وهو بيضم عليا ليه اكتر: عقبالك لما نفرح بيك انت كمان 


رد حمزه وهو بيحاول يسيطر علي غيرته: ان شاءالله ..عن اذنكم


استأذن حمزه وبعد عنهم ..بصله زين بغموض وتفكير.. 


اتكلمت عليا بدهشه وهي بتتأمل زين: زين هو في ايه ؟ شكلك مضايق من حاجه


تأملها زين و رد بحده: كان عايز منك ايه ؟


عليا بعدم فهم: تقصد مين ؟


زين بغضب مكتوم: اللي الكلب بتاعه حبك جداا ..مش الكلب بتاعه برضه اللي حبك ولا حد تاني


هزت عليا كتفها بعدم فهم : انا مش فاهمه حاجه ..انت تقصد ايه


وبصتله بدهشه واتكلمت بهدوء: زين انت كويس ..حسه ان في حاجه مضيقاك 


ابتسم زين بهدوء وحاول يداري غيرته وغضبه: قوليلي الأول ..انتي ايه اللي كان مغيرك اوي كدا الايام اللي فاتت


ردت عليا بتوتر:  مفيش انا بس كنت تعبانه شويه وخفيت الحمدلله


هز زين راسه بتفهم: اممم طب الحمدلله


وقفت عليا جانبه وهي متوتره جدا وكانت حسه ان في حاجه مضيقاه بس مش عارفه ايه هي.. حتى معلقش علي الفستان اللي هو اختاره ولا اتكلم في اي حاجه تخص الرساله اللي كانت مع الفستان وانتظرت عليا انه يقول اي حاجه ..لكنه كان واقف وهو في عالم تاني والغضب والانزعاج واضح عليه جدا..

رواية زوجة ابن الأصول بقلم ملك إبراهيم

في شقة كريم 


سمعت لمياء زوجته صوت جرس الباب وخبط قوي علي الباب


خرجت وسألت مين


ردت جانيت بغضب :لوسمحتي انا عايزه كريم


فتحت زوجة كريم وبصتلها بدهشه: انتي مين ؟


جانيت وهي بتقتحم الشقه: فين كريم


زوجة كريم بمكر: انا بقولك انتي مين وازاي تدخلي بيتي بالطريقه الهمجيه دي


ردت جانيت بعنف: انا زميلة كريم في الشغل ..هو فيين 


وبدأت تنادي عليه بصوت مرتفع


ردت زوجة كريم بغضب: انتي بتعملي ايه ..انتي مش واقفه في الشارع وكريم مش هنا اصلا


جانيت بعنف: اومال فيين


زوجة كريم بمكر: تقدري تقولي هربان


جانيت بدهشه: هربان !!.. هربان من ايه ؟..


زوجة كريم: كان واخد من ناس فلوس ومقدرش يرجعها ومطلوب منه مليون جنيه في اسرع وقت يا كدا يا هيق:"تلوه


وقفت جانيت وهي بتفكر ان هو بيلاعبها واكيد مش هيتنازل عن المليون جنيه 


بصت لزوجة كريم واتكلمت بحده: طب انا عايزه اوصله ضروري واكيد انتي عارفه مكانه فين


ردت زوجة كريم بمكر: للأسف انا معرفش مكانه وصدقيني لو عرفت مكانه انا بنفسي هسلمه للي بيدورو عليه 


خرجت جانيت من الشقه بغضب وهي بتفكر هتعمل ايه في المصيبه دي وازاي هتوصل ل كريم


اتكلمت زوجة كريم بسخريه وهي بتقفل وراها باب الشقه: رايحه فين ..هو كريم نصب عليكي في حاجه انتي كمان ولا ايه


وقفلت الباب وضحكت بسخريه واتكلمت بغضب: يلا اللهي تو..لعي انتي وهو في ساعه واحده


واخدت تليفونها واتصلت علي جد زين تبلغه ان جانيت جت سألت علي كريم وانها قالت لها نفس الكلام اللي قالها عليه..


نزلت جانيت من العماره اللي فيها شقة كريم ووققت وهي بتفكر بحيره هتعمل ايه.. 


رن تليفونها وبصت علي رقم المتصل بخوف و ردت بتوتر


جانيت: االو


المتصل....: اختفيتي من الحفلة وروحتي فين ؟


جانيت بتوتر: كنت بشوف الزفت كريم دا فين 


المتصل.....: يعني ايه بتشوفيه فين ..؟


جانيت بخوف: بصراحه الواطي طلع مسجل كل المكالمات اللي بيني وبينه وبيهددني بيها وطالب مليون جنيه يا اما هيفضحني بالتسجيلات


المتصل بغضب: كنت عارف ان انتي غبيه جانيت وهتضيعي كل حاجه بغبائك


جانيت بتوتر: متقلقش انا هلاقي كريم واخلص منه


المتصل بانفعال: مش عايز غباء تاني جانيت ..اظاهر اني لازم ادخل بنفسي واخلص الموضوع دا


جانيت بغضب: صدقني انا حاو......


قاطعها بغلق الهاتف في وجهها و اتكلم بغضب وانفعال: الظاهر ان كل اللي اختارتهم في المهمه دي كلهم اغبيه ومش عارفين هما بيتعاملوا مع مين...

رواية زوجة ابن الأصول بقلم ملك إبراهيم


بعد انتهاء حفلة الخطوبه جلس الجد وتجمع حوله ابنه وزين وعليا وجدة زين


اتكلم الجد وهو بيبص ل أبنه بسخريه: اومال الهانم مراتك فين ؟..


رد كمال والد زين وهو بيبص في ساعة يده: خرجت ..عندها مشوار مهم


اتكلم الجد بسخريه وهو بيبص ل ساعته : مشوار في الوقت المتأخر دا ..


حاول كمال والد زين يهرب من سخرية والده واتكلم وهو بيدعي التعب: انا تعبان ومحتاج انام ..تصبحوا علي خير


طلع والد زين علي غرفته وحزن الجد علي حال ابنه الغير مبالي بأي شئ بيحصل حواليه .. 


اتكلمت جدة زين بهدوء: وانا كمان هطلع انام عشان لازم ارجع بيتي الصبح بدري ان شاءالله


ردت عليا بلهفه: ليه يا ماما ترجعي بيتك وتعيشي لوحدك 


تابع زين حديث عليا مع جدته بهدوء لتتابع عليا كلامها برجاء: خليكي معانا هنا عشان خاطري


ابتسمت جدة زين بهدوء: معلش يا حبيبتي ..اصل قسمت بنتي راجعه هي واولادها من السفر بكره


اتكلم الجد بجديه: وماله تشرف وتنور هنا ..البيت كبير ويساع من الحبايب الف


خجلت جدة زين واتكلمت بهدوء: معلش مش هينفع ..اعذروني


بكت عليا وقربت من جدة زين واتكلمت باصرار: خلاص يبقى انا هرجع معاكي بيتك 


تأمل زين تعلق عليا بجدته بدهشه واتكلم الجد مع جدة زين بابتسامه: يعني يرضيكي تزعلي الاميرة بتاعنا كده 


رد زين بغضب مكتوم: شكل الأميرة بتاعنا مش عايزه تعيش معانا هنا


ابتسمت جدة زين وهي بتضم عليا: لا طبعا عليا متقدرش تبعد عن جوزها حبيبها ..صح يا حبيبتي


بصت عليا ل زين وهي بداخل حضن جدته ولاحظت غضبه الواضح واتكلم الجد مع جدة زين بهدوء: خلاص يبقى تفضلي معانا هنا واهلا بخالة زين هي واولادها ومن بكره الصبح غرفهم هتكون جاهزه


خجلت جدة زين ومع بكاء عليا واصرار الجد وافقت


جدة زين: خلاص انا هكلم قسمت دلوقتي وهبلغها


ووقفت جدة زين واستأذنت منهم وطلعت علي غرفتها..  وقف زين وهو بيبص ل عليا بغضب واتكلم بهدوء: وانا كمان هطلع لاني تعبان شويه ..عن اذنكم


طلع زين وشردت عليا وهي بتنظر في طيفه وبتفكر هو ليه متغير معاها وشكله غاضب منها..


خرجها الجد من شرودها واتكلم بهدوء: مالك يا حبيبتي ؟.


ردت عليا بهدوء: مش عارفه يا جدي ..شكل في حاجه مضايقه زين


ونظرت للجد بتفكير وسألته: هو حضرتك عملت ايه في موضوع كريم وجانيت


الجد بابتسامه: متقلقش انا هتصرف معاهم 


وتابع كلامه بمرح: المهم دلوقتي تطلعي تصالحي جوزك لانه زعل عشان انتي كنتي عايزه تسبيه وتروحي مع جدته


اتنهدت عليا بتعب وهزت راسها بهدوء واستأذنت من الجد واتجهت للاعلى.. 


اتنهد الجد وافتكر حديثه مع زين بعد ما حكت له عليا اللي عمله معاها كريم وجانيت


فلاش باك......


انتفض زين من مكانه بغضب وانفعال بعد ما حكى له جده علي كلام عليا 


زين بانفعال وجنون: الكلا'"'"*ب.. ورحمة امي لأكون م*خ*لص عليهم هما الاتنين 


وقف قصاده جده واتكلم بغضب: زيين ..اهدى ومتخلنيش اندم اني قولتلك


رد زين بغضب: وكمان ياجدي مكنتش عايز تقولي 


وتابع كلامه بغضب اشد: مش كفايه الهانم الا انا متجوزها واللي شيفاني ضعيف ومقدرش اخدلها حقها وجت تحكيلك انت عشان تاخدلها حقها وكمان مش عيزاني اعرف


الجد بهدوء: لا يازين مراتك مش عيزاك تعرف عشان متتهورش وتعمل اللي انت عايز تعمله دلوقتي


زين بجنون: مفيش حاجه ينفع تتعمل معاهم غير اللي انا عايز اعمله دا يا جدي 


بص حواليه بغضب وهو عايز يو**لع في كريم وجانيت وتابع كلامه بعنف: مفيش غير ق*ت*لهم هو دا حق مراتي اللي من واجبي اجبهولها


رد الجد بغضب: ودي مش طريقتنا يا زين ..احنا عمرنا ما كنا بلطجيه ولا مجر*مين عشان تاخد حقك بالقت*ل


رد زين بغضب وجنون: يا جدي انت مش حاسس بيا ..مش حاسس بالنار اللي جوه قلبي ..عارف يعني ايه اعرف ان في واحد كان هي*غت*صب مراتي وكمان كان هيصورها معاه 


رد جده بحزن: عارف يا زين ..عارف انه صعب وعارف انهم لازم يتعاقبوا اشد عقاب 


اتحرك زين في الغرفه وهو حاسس بنار جواه ..ليتابع الجد حديثه بقوة: عشان كدا انا حكتلك يا زين لان من حقك ان انت تعرف اللي حصل مع مراتك وكمان انت اللي لازم تاخدلها حقها وانا هساعدك وكلمت كمان رأفت المحامي وهيكون معانا بس طبعا مش هيعرف اللي هما عملوه مع مراتك 


وقف زين وهو بياخد انفاسه بعنف ..قرب منه جده ووضع ايده علي كتفه كدعم منه وتابع باقي حديثه: وكمان مراتك مش لازم تعرف يا زين ولا اي حد يعرف حاجه لحد ما ناخد حقها من الك*"لاب دول


نظر زين لجده بحزن وخرج من غرفة مكتبه بدون اي حديث وقعد الجد علي مكتبه وهو حزين وعارف ان الموقف صعب عليه وعارف انه محتاج ياخد وقت عشان يهدى


.........رجوع للواقع ..........


في غرفة زين وعليا..


دخلت عليا وهي بتبحث عن زين وعرفت انه في الحمام ..قعدت علي طرف السرير في انتظار خروجه .. وبعد وقت قليل خرج وهو بيرتدي لبس خروج رياضي


اندهشت عليا وسألته بفضول: زين ايه دا ..هو انت خارج ؟..


قرب زين من المرايه وهو بيصفف شعره و رد عليها بغضب مكتوم: اه خارج


عليا بفضول: خارج فين دلوقتي !!..


تأملها للحظات واتكلم بعنف: خارج شويه ..عايز اتنفس ..ممكن


اتصدمت عليا من طريقته معاها وتابعت خروجه من الغرفه وانتفض جسمها مع اغلاقه لباب الغرفه بقوة وعنف..


خرج زين من الفيلا وركب عربيته وانطلق بيها بسرعه .. سمع جده صوت احتكاك عربيته العنيف بالارض وعرف انه اكيد خرج وانه مش هيرتاح غير لو انتقم لمراته واخد حقها..


رجعت جانيت البيت ودخلت غرفتها وهي غاضبه جدا وهتتجن من غباء كريم اللي احتمال يخسرها حياتها


استقبلها جوزها بلهفه واتكلم بقلق: ايه يا حبيبتي كنتي فين قلقتيني


ردت جانيت بغضب: بقولك ايه انا مش طايقه نفسي ..ياريت تبعد عن وشي دلوقتي


اتكلم كمال بحده وغضب: جانيت خدي بالك من كلامك واعرفي انتي بتقولي ايه


ردت جانيت بعنف: انا عارفه كويس انا بقول ايه ..بس انت اللي مش عارف اي حاجه وعايش لنفسك وبس ومش مهم اي حد تاني ..انت انسان اناني يا كمال انسان اناني


وتخاطته ودخلت الحمام واغلقت الباب بعنف ..وقف والد زين وهو غضبان جدا من كلامها ومن الحقيقه اللي وجهته بيها

_________


سمع خطوات هاديه بتقرب منه ..ركز في صوت الخطوات وفجأه اتنزع الشريط من علي عينه..  واتفاجئ ب "زين" واقف قدامه وبيبصله بغضب


ارتعب قلب كريم واتكلم بخوف: والله انا معملتش حاجه


قرب منه زين واتكلم بسخريه: هو ينفع برضه نتكلم وانت متربط كدا .. دا انت لازم تتفك وتقف قدامي ونتكلم بقى راجل ل راجل

________________

🤔تفتكروا زين هيعمل من كريم بفتيك ولا شاورما👊😂 منتظره رأيكم في الكومنتات❤❤

تكملة الروايه من هنا هنا  






 

تعليقات

التنقل السريع