اسكريبت
_ندي انتي عندك شغل مهم جدا
_اي يا دكتور
_هتمرضي في مستشفي الامراض النفسيه واحد عنده انفصام الشخصية
_نعم !؟
ودا لي انا مالي يا دكتور انت عارف اني مش بحب المستشفي دا
_,عارف بس دي اوامر وانتي اكتر حد شاطر هنا وممكن تترقي بسببه لانه من عيله غنيه جدا علشان كدا بينقوا افضل دكاتره وأفضل تمريض
_,وانا بقى اللي وقعت في الحظ دا لا يا دكتور انا عندي اقدم استقاله الا اني اتعامل مع واحد كدا انفصام الشخصية يعني كل يوم بحاله يوم اي دا كل ساعه بحاله يعني لما اتعود علي طريقته تلاقيه اتحول وبقى حاجه تانيه
_يا ندي متقلقيش كلنا معاكي الشغل دا هيفرق معاكي زياده فلوس وحوافز وانتي محتاجه علشان اهلك
*انا فعلا محتاجه علشان اهلي بس مش لدرجة اني اتعامل مع واحد عنده انفصام الشخصية لا علي جثتي!؟
تاني يوم كنت في المستشفي بعد إلحاح من الدكتور...
عرفت الأوضه بتاعته دخلت كنت متضايقه اصلا
بس اي دا معقول القمر دا عنده انفصام!؟
دخلت علشان اتعرف عليه وكدت
_السلام عليكم
_.........
_احم اسمك اي
_...........
_اسمك اي
بصلي باستغراب وقالي
_انتي مين
انتي حلوة اووي اول مرة اشوف واحده حلوة كدا
_ها اي
_اي!؟
اتوترت
_انت اسمك اي
_عمرو دياب
_اي
_ولا اقولك
تامر حسني
_انت غاوي غنى ومزيكا
_اه جدا انتي عرفتي منين
_علشان اسمك عمرو دياب
_بس يا خساره بابا وماما مش راضيين يخلوني اغني عارفه كنت كل لما اغني يقولولي اسكت
_طيب ممكن تغنيلي هسمعك
_بجد هتسمعيلي
_اه هسمعك
_حاضر هغني
بدأ يغني وحقيقي صوته جميل جدا فضلت تشجعه انو يغني فضل مبتسم وفرحان جدا
قد اي هوا برئ زي الاطفال
بصلي وقالي
_انتي اسمك اي
_ندى
__اسمك جميل وانتي اجمل
_شكرا وانت صوتك حلو اي رايك اعملك حفله وتخليك تغني والمستشفي كلها اسمعك
_ازاي انا ممكن يضربوني بابا وماما
_لا متخافش خليك انت فكر عاوز تغني اي ولما اجي نسمعها سوا
_خرجت برا قابلت الدكتور وشرحتله الموضوع
_يا ندي انا مقدر كدا بس احنا حاولنا كتير وانا نفسي حاولت اقنعهم أن الغنا هوا اللي هيقدم علاجه وهيفرحه وكمان ممكن يخف
_طيب ممكن تديني العنوان اقنعهم انا
_طيب
خدت العنوان وكان بعيد روحت هناك وطلبت اني أقابل والدته علي علمي أن الأم قلبها حنين وكدا!؟
نزلت وكلمتها وقولتلها قد اي ادم بيحب الغنا ولازم نديه فرصه ودا هيقدم في العلاج بتاعه
_لا غنا اي دا هيجيبلنا العار لا طبعا مش هيغني وانتي يا بتاعه انتي بطلي تشجعيه ابني هيخف من غير حاجه
_ازاي وانتو كابتين الغنا جواه لازم يعبر عن اللي جواه
_ودا بالغنا
_طالما بيحبه لي لا
_بقولك اي امشي من هنا وكمان بقولك متكبريش الموضوع في دماغه علشان مقطعش عيشك
خرجت من عندهم وانا مصممه اني تساعده حتى لو هسيب شغلي عادي....
روحت للدكتور وحكيتله اللي حصل وقولتله احنا اللي مسئولين وهوا لازم يخف هم كدا بيدمروه من غير ميحسوا...
الدكتور رفض في الاول وبعدين اقتنع بكلامي...
قررنا نجمع المستشفي ونعمل حفله ونخليه يغني فيها ..
بدأت أرتب الحفله وكنت كل يوم ببقى معاه وبخليه يحفظ وبجد انا حبيت صوته!؟
اي انا شكلي حبيته اصلا!؟
الحفله بدأت ولقيت والدته جايه عليا بكل شر وقربت مني وضر*بتني بالق*لم
و.....
يتبع
لو عجبتكوا هنزل الجزء التاني بليل ...
الاسكريبت الجزء الثاني
لقيت مامته قربت مني وضر*بتني بالق*لم وبكل ش*ر
الدكتور جه وحاول يهديها ويقنعها أن كدا مينفعش وان علاجه مش هيتقدم الا كدا....
وهي مصممه
لقيت ادم جاي من بعيد وبصلي بصه بريئه بيخطف قلبي بيها ....
اول لما شاف والدته حسيت انو اتغير وملامحه اتغيرت لقيته بيبصلي كانو بيقولي انققذيني وانا مش فاهمه قربت منو وقولتلو
_جاهز تغني يا ادم
_بصلي وهوا متردد ازاي هيغني ووالدته واقفه!؟
انا مش هعرف اغني ماما موجوده وهتضربني لقيته اتهرب
_ادم
_نننعم
_بص انا عوزا منك طلب ممكن
_اه
_مش انت بتعتبرني صدقتك صح
_اه واكتر
_طيب وانا كمان ممكن تغنيلي بقى علشان انا زعلانه
كان الكل اتجمع ووالدته واقفه ومصممه انها ترفدني من هنا وانا عادي اهم حاجه أن ادم يخف !؟
الدكتور بصلي بقلة حيلة وانا قربت من ادم بتصميم
_ادم انت هتغني النهارده
_لا ماما
_بص
طلعت موبايلي وشغلت اغنيه لعمرو دياب
بص مش انت بتحب عمرو دياب
_اه جدا
_مش عاوز تبقى مشهور زيو
_اه
_يبقى لازم تغني النهارده علشان تبقى مشهور وتخرج من هنا
_بجد هخرج من هنا
_اه بجد بص وماما وبابا هيشجعوك كمان
_ماشي هغني
انا بحبك اووي يا ندي ...
انا معرفش لي قلبي دا انا عارفه انو بيقولها بعفويه بس قلبي دقلها ايوا يجماعه حبيته متستغربوش
طلع عالمسرح وبدأ يغني خطف كل الأنظار وخطفني انا كمان معاهم والدته بدأت تهدا ومتكلمتش واقفه تسمعه وبس وبدأت تبتسم وانا كدا حاسه ان مهمتي خلصت وحب اي يا جماعه انا دوري كممرضه مقدرش اني احب مريض دا بيخالف اداب المهنه!؟
قولت للدكتور اني همشي لأن دوري خلص دا طبعا بعد متاكدت أن كدا خلاص ادم حالته هتتحسن وان والدته هتديله الفرصه وخلاث انا كدا دوري انتهى....
خرجت وانا مبتسمه انا اه قلبي موجوع بس حاسه بانجاز فظيع ..
روحت المستشفى اللي انا شغاله فيها وانا فرحانه وبدأت شغلي وكنت حاسه كاني في حلم وفوقت اول مرجعت شغلي تاني وبدأت اباشر عملي عادي بس ادم لسه في عقلي....عقلي اي دا في قلبي قبل عقلي يا بحبه بجد!؟
مر ثلاث شهور وانا لسه مفيش جديد وكنت في غرفه مريض بديله العلاج وانا كالعاده مبتسمه...
_بالشفا أن شاء الله
خرجت من الأوضه
لقيت حد بيناديلي معقول هوا!؟
_ندي!
بصيت وياريتني مبصيت هوا اللي دايما بيخطف قلبي بضحكته البريئه
قرب مني
_مشيتي لي
_انت خفيت!
_انتي السبب انتي اللي خرجتي الطفل اللي جوايا وخلتيني شجاع وقدرت أواجه انتي السبب في أن امي كانت اول مرة تسمعني انا مكنتش مريض انا كنت عاوزهم يسمعوني كنت محتاج حد يفهمني وانتي فهمتيني وشجعتيني خلتيني احبك من غير محس التلات شهور دول كنت يكمل العلاج والباقي كنت يراقبك فيهم وبدأت طريقي في الغنا خلاص انا هنزل اول البوم ليا وانتي السبب في كل دا
سميته لحن الندي
باسمك علشان انتي السبب في اللي وصلتله انا بحبك يا ندي..
انا كان هيغمي عليا من الصدمه معقول هوا كمان بيحبني ابتسمت تلقائي
وهوا فرح جدا
لقيت والدته جايه عليا وبتقولي
_انا اسفه يا بنتي انتي فعلا كان عندك حق فاللي قولتيه ادم كان عاوز اللي يسمعه ويفهمه وانا مقدرة اللي انتي عملتيه علشان كدا انا اسفه يابنتي ووافقي علشان تكوني بنتي فعلا
هزيت راسي وانا بدمع وهوا نزل علي ركبته وقدملي خاتم جميل
قد اي عوض ربنا جميل وقد اي انا مبسوطه بالانجاز دا ايوا هوا فعلا انجاز انا فعلا بقيت زوجته.
_بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
_نودي
_نودي!
_بحبك
_وانا بحبك يا عمرو
_عمرو مين
_عمرو دياب ولا اقولك تامر حسني😂😂
_لا انا ادم يبت ومتجبيش سيره راجل غيري
_بتغير!
_اللي ميغرش علي ندي يبقى أعمي بصي يبت انتي هتلبسي نقاب مش هستحمل انا
_😂😂😂😂
_حاضر
_طب بحبك❤️
_بموت فيكي...
قد ياتيك العوض علي هيئة قلب يحب ويعشق وعين تري جمالك الحقيقي🕊️❤️❤️❤️
#يارا_عبد_السلام
تعليقات
إرسال تعليق